oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. május 21. 06:46,  Fél évszázad szabadság 185 komment

2015. május 21. 06:46 Határátkelő

Fél évszázad szabadság

A szabadság alapvető szükséglet – írja a mai poszt szerzője, Csodabogár, aki alighanem a blog egyik legtapasztaltabb határátkelőinek, hiszen először pontosan öt évtizeddel ezelőtt lépte át a határt, igaz, akkor azt még disszidálásnak hívták. A mai történet Svédországból Németországon és Svájcon át vezet Magyarországra, azaz nem akármilyen poszt következik.

szabadsag_foto_kalyan_chakravarthy.jpg(fotó: flickr.com / Kalyan Chakravarthy) 

„Életem nagy hibája, hogy nem disszidáltam 1956-ban. Szüleim tartottak vissza, és én, mint „jólnevelt úrilány”, szót fogadtam. 56 után maszekok lettünk.  Néhány év alatt, rengeteg munkával el tudtuk érni a normális életszínvonalunkat.

Mindenem megvolt, csak az utazás hiányzott, ami már kisgyerekkorom óta szinte életcélom volt. Közben lazult kicsit a rendszer és egyre több ismerősöm tudott valamilyen módon, Ibusz-út, meghívó stb., külföldre utazni.

Én a kétkezi munka mellett elkezdtem szorgosan németül tanulni. Két év után jelentkeztem az Ibuszhoz idegenvezetőnek, sikerrel. Közben többször jelentkeztem Ibusz útra és beadtam útlevélkérelmet is, de mindig elutasítottak.

Svédországi kezdetek

Végül 65-ben egy kamu meghívó levéllel és némi korrupcióval megkaptam a látogató útlevelet. A meghívóm Svédországba szólt, tehát oda mentem. A kezdet nehéz volt. Miután nem számítottam politikai menekültnek kétszer kiutasítottak. Ezt komolyan vették, jöttek a rendőrök és vinni akartak. Az igazolás, hogy újabb kérelmet adtam be elég volt nekik és maradtam.

A svéd rendőrség a magyar egyesülethez küldött. Ők szereztek egy pár napra szállást és segítettek egy hirdetést feladni ahol cselédlányállást kerestem. Egy héttel érkezésem után már egy családnál cselédkedtem.

Elvben tudtam, mit kell csinálni. Otthon vagy iskolába jártam, vagy dolgoztam, soha semmi házimunkát nem végeztem. Nem volt könnyű. Reggel 6-kor kezdtem és este 7 körül végeztem. Vasárnap délután volt szabad.

A család tudott németül. Járhattam volna svéd tanfolyamra, de a nap végén már csak azt néztem, hol az ágy. Négy hónap után megkaptam a munkavállalási és tartózkodási engedélyt. A családot rögvest ott hagytam, bár továbbra is takarítottam, de már rendezett körülmények közt. 

Végre szabad vagyok

Hat hónap után lett kilátásom egy saját lakásra. Jelentkeztem egy banknál irodai munkára, felvettek. A svédtudásom persze rozoga volt, de elment. Később munkailag előléptem, jobban kerestem. Rengeteget túlóráztam, elég sok szabadságom lett és végre tehettem azt, amiért eljöttem otthonról utazhattam.

A nehéz időszak alatt az tartotta bennem a lelket, hogy végre szabad vagyok, szabadon mozoghatok. és kizárólag rajtam múlik, hogy mikor hova utazom. Ha pénzem van, mehetek, nem valami hatóságtól függ a szabadságom. Ez a tudat nekem mindent fáradságot megért.  Persze mindenhova vízum kellett, de azt simán megadták.

Belelustulni a svéd jólétbe

Stockholmban sok magyar barátom lett, igazi barátok. Csodálatos svéd kollegáim voltak, az utolsó 5 év alatt olyan volt a munkahelyem mintha családom lett volna.

Általában a svédek igen közönyösek. Mi sem jellemzőbb, mint hogy 6 évig laktam egy 5 emeletes házban, de a házmesteren kívül senkit nem ismertem. Ennek köszönhető, hogy nem szólnak bele az ember életébe, éles ellentétben a svájciakkal.

Sajnos a svéd szocialista rendszer nem nagyon tetszett. Nem láttam be, hogy én, aki nem veszek soha igénybe semmi juttatást, miért finanszírozzam a társadalmat az adómmal, ami akkor az én nem túl magas keresetem 40%-t vitte el.

Tudtam, hogy nyugdíjas koromig ellehetek az állásomba, ahonnan nem volt előrelépés, de kellemes volt a körülmény. Nem akartam bele lustulni ebbe a helyzetbe. Tovább akartam lépni.

Az állampolgársághoz akkor 7 év kellett. Előtte le kellett mondani a magyar állampolgárságról. Ennek meg volt az oka, de hosszú lenne itt leírni. Szóval 6 év után beadtam a lemondást a magyarról és a kérelmet a svédre.

Irány Németország!

Elutaztam Németországba és állás után néztem. 1972-ben hihetetlen konjunktúra volt, két kézzel kapkodtak a munkaerő után. Amint kezemben volt a papír, irány Németország. A munkahelyemen kaptam 1 év fizetés nélküli szabadságot, a lakásomat kiadtam, mert hátha nem válik be a második országváltás. Bevált.

Anyagilag, mint ismét kezdő, kicsit hátrább léptem, egy albérleti szobában laktam, de tudtam, hogy csak jobb lehet idővel. Jobb is lett, hamarosan megismerkedtem a férjemmel. Ő 56-os volt, de már svájci állampolgár.

Néhány száz kilométer választott el minket egymástól, így gyorsan rájöttünk, hogy össze kellene házasodni. Benne voltunk már a korban mindketten. Kicsit kínos volt a munkaadómnak, akik hónapokat vártak rám, megmondani, hogy akkor én most férjhez megyek és Svájcba költözöm. A próbaidőt ki kellett tölteni, elég kellemetlen emlék még ma is.

Svájcban a helyemre kerültem

Kemény kapitalizmus, akkor most mindent bele. Munkám azonnal volt és láttam lehetőséget a tovább jutásra. Beiratkoztam esti iskolába és 2 év múlva diplomás könyvelő lettem.

Mellesleg számiszonyom van és nagyon utáltam, de ezzel lehetett jó pénzt keresni. Ami fontos volt, a főnökökkel mindig el tudtam hitetni, hogy nagyon lelkes vagyok és imádom csinálni azt, amit csinálok. A kis színjáték nagyon kifizetődő volt. Férjem mérnök volt, nem panaszkodhattunk.

Amint volt néhány szabadnap, utaztunk. A Karácsonyt rendszeresen otthon töltöttük. Apám még élt, színházba jártunk, élveztük. Zürichben nagy lakásunk volt. nyaranta jöttek a barátok Stockholmból és Pestről, nagy „idegenforgalmunk” volt.

Tudtuk, hogy nyugdíjból nem fogunk tudni a megszokott színvonalon élni, így szereztünk Spanyolországban egy lakást és úgy gondoltuk, hogy majd megosztjuk az évet Budapest és Marbella közt.

Akkoriban a magyar vízumot 3 hónapra adták, amit egyszer lehetett hosszabbítani. Ez persze már nagy könnyítés volt. Aztán amikor már volt svéd és svájci útlevelem, Anyám haldoklott és nem kaptam magyar vízumot! A temetésre se tudtam haza menni.

Indoklás: még nem fogadták el a lemondásomat hivatalosan, így érvényben van a másfél éves börtönbüntetésem, amit a disszidálásért kaptam. A lemondásról a papír, aztán később tavasszal megérkezett.

Hazatérés három évtized után

Szóval már rendszerváltás előtt megvoltak a terveink. Még nem voltunk nyugdíjasok, így mikor férjem cége filiálét nyitott Pesten és felkínálták neki az állást igen kedvező feltételek mellett, nem sokat gondolkoztunk.

Miután már lehetett, vettünk egy lakást Pesten és költöztünk. Zürichben mindent felszámoltunk, én hivatalosan nyugdíjba mentem, bár még csak 59 éves voltam. Hihetetlen jó érzés volt 30 év után haza menni.

Svájcban még magyar baráti kör se nagyon volt. Szerintem az ottaniakra ráül a bennszülött lakosság lelkülete. Állampolgárságot szerezni elég nehéz volt akkoriban, mindenki félt, hogy majd valaki súg róla valami hátrányosat.

Számomra tudott dolog volt, hogy Svájc a besúgók országa. Ott ez szinte állampolgári kötelezettség volt. Talán ma már változott, volt egy nagy botrány az adatgyűjtésből valamikor a 90-es évek elején, ha jól emlékszem. Minden külföldire gyanakodva néznek.

Sajnos, ha kinyitottam a szám hallatszott, hogy nem ott születtem. Ezzel együtt munkahelyen soha nem volt senkinek baja velem. Mi éltük a magunk életét és nemigen törődtünk a környezetünk véleményével. Könnyű szívvel hagytam ott az országot.

Férjem is nagyon jól vette a kanyart Pestre. Ő soha nem élt ott, 20 évesen ment el egy határ közeli városból, de szemlátomást élvezte a pesti létet, a spontán beeső barátokat, programokat mindent.

Szenvedett ugyan egy kicsit a honi munkamorállal és egyáltalán az emberek munkához való hozzá állásával. Ha probléma van, az első az, hogy ezt nem lehet megcsinálni. Soha senki nem arra gondolt először, hogy hogyan lehetne megcsinálni valamit. Csak remélni tudom, hogy azóta ez változott.

Sajnos férjemet egy év után elkapta egy halálos kór és 8 hónap után meghalt. Én természetesen otthon maradtam. Nem is tudom mit csináltam volna máshol. Otthon, nagyon lassan ugyan, de magamhoz tértem.

Magyarországon külföldiek között

Ismét egyedül éltem, 23 nagyon boldog és sikeres év után. Bár férjem betegsége előtt már pont megtaláltam álmaim állását, az 2 év múltával már persze nem volt meg.

Energiám se nagyon volt, közben 62 éves lettem, nem rám vártak sehol. Anyagilag is el voltam látva. Belevetettem magamat különböző szociális munkákba, olyanba, amit külföldiek szerveztek. Magyaroknak nem kellettem.

Mindenütt volt fizetett alkalmazott, aki rettegett, hogy idejön ez a nő és ingyen megcsinálja a munkát, mi lesz velem? Én viszont akkor már határozottan ingyen akartam dolgozni, úgy és annyit, ahogy nekem megfelelt. A külföldiek közt megtaláltam a helyem.

Később felbukkant valaki, aki aztán hazaköltözött Kanadából. Sajnos 5 év után őt is elvitte ugyanaz a kór, mint a férjemet. Jelenleg már 10 éve Amerikából hazaköltözött párommal élek.

Ő nem miattam jött haza, már itthon volt, mikor találkoztunk. Azt hiszem, nem tudnék olyannal élni, aki mindig csak Magyarországon élt. Túl sok lenne a különböző felfogás az életről.

A magunk részéről köszönjük, jól vagyunk. Természetesen van rengeteg dolog, ami időnként idegesít minket otthon, de ez itt Amerikában is előfordul. Otthon ráadás még a jelenlegi politikai helyzet.

Ennek kialakulásához szerintem nagyban hozzá járult, hogy a magyarok többségének a fejében még nem történt meg a rendszerváltás. Nagyon nem szeretem az erőltetett magyarkodást, ami most divat. Sajnos világszerte törnek elő a nacionalista eszmék.

A sokszor emlegetett dolgok, pl. nem mosolyognak az emberek, engem nem zavarnak. Én se mosolygok, mint egy idióta egész nap. Nekem elég, ha egy üzletben korrektül kiszolgálnak. Nem akarok soha sehol társadalmi életet élni az eladóval, pincérrel, fodrásszal stb.

Egészségügy persze rémes. Nekem szerencsém van, mert mikor elköltöztünk Svájcból, csináltunk egy nemzetközi biztosítást, ami az egész világon érvényes. Ha olyan bajom van, ami halasztható, mehetek külföldre kórházba. Általában magánorvosokhoz járok, de van egy hihetetlenül rendes és lelkiismeretes körzeti orvosom, aki még baj esetén házhoz is megy.

A szabadság alapvető szükséglet

Imádom Pestet, ahol igen mélyek a gyökereim. Már a szüleim is ott születtek. Nekem Magyarország = Pest, bár Budán lakom. Lehet bármi bosszúságom, ha sötétedés után átmegyek Pestről Budára, a látványtól szinte elolvadok, és minden mérgemet elfelejtem.

Még mindig utazunk, ha kedvünk tartja, és ameddig erőink engedik. Feltehetően egy dologgal lehetne engem még egyszer „végleges” távozásra bírni, ha lezárnák a határokat.

Nos, akkor menekülnék ész nélkül valahova, mert a szabadságnál alapvetőbb szükséglet számomra nincs. Így csak azt mondhatom magamról, hogy jól tettem, hogy külföldre mentem és egy szabad ország szabad polgárává váltam, pontosabban véve kettőé. Alapvetően persze mindig magyar maradtam, ami papíron is igaz.

A rendszerváltás után visszakértem és kaptam a magyar állampolgárságomat is, amiről anno a svéd miatt le kellett mondanom. Tudom, sokan mondják ma rám, hogy nekem könnyű. Így igaz, de nem volt mindig az. Teljesen jó lelkiismerettel élvezem azt, amiért megdolgoztam.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Németország Svájc Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr797477076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Matula néne 2015.05.21. 13:18:11

@Cascabel: "amugy eleg zavaros es "nagyarcu", otthoni magyarokat lenezo iras,"....néha nem értem milyen szemüvegen keresztül olvasod a posztokat, mert ez a poszt minden volt, csak nagyarcú és lenéző nem..... talán inkább a saját házad tájékán kellene szétnézned.

@Csodabogár: Nagyon tetszett a poszt, minden tisztelet ezért az életútért, meg is lett a gyümölcse! Még sok boldog évet kívánok Neked!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.05.21. 13:18:28

Nagyon érdekes poszt volt. Érdekes abban az értelemben is, hogy mennyire hangsúlyosan jelenik meg a pénz, mint ösztönző erő. Akár az önellentmondás szintjén is: szabadság/önkorlátozás.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.21. 13:19:23

@qkuc: a lakásoknál, tömbházakban egy lakóközösségnek nevezett "intézmény" a tulajdonos.De nekem, bevallom, ez egy kicsit olyan misztikus dolog. Mert hogy mi is benne lakunk egy ilyenben, de nem vagyunk tagja ennek a szervezetnek.Viszont lakást nem vehetsz máshogy.Hátha majd jön Réka és kisegít.

A kertes házak viszont télleg a tulajaiké, akik kifizették.De a házak meg még túlárazottabbak, normálisabb helyeken, illetve rohadt nagyok általában.Kis családnak kétszülő, egy gyerek, feleslegesen hatalmasak, mondjuk 120-150 nm.Csak kifűteni is egy vagyon lehet.

2015.05.21. 13:24:17

Erdekes tortenet, meg erdekes ez a filozofalas is ami itt kialakult a szabadsagrol :)

@fhdgy: En azt hiszem, hogy at tudom erezni, bar enis fiatal vagyok, es szamomra szerencsere mar termeszetes a szabadsag. De sokszor enis elgondolkozom, mihez kezdenek, ha tolem is elvennek, ahogy a multban volt, es mindig arra jutok, hogy dehat a "belso", lelki szabadsagomat nem lehet korlatozni, vagyis biztosan megprobalnek annyira szabad maradni amennyire csak lehet, marmint igy szellemileg, ahogy a szuleim is tettek amugy. Szerintem ez a lenyeg, es az mar csak a hab a tortan, hogy jogilag, vagy igy kivulrol mennyire van garantalva (marmint persze azon felul, hogy ne csukjanak bortonbe a szabad gondolatokert meg egyeb ilyen totalisan alapveto szabadsagjogokon felul termeszetesen, amik nelkul lelkileg is keptelenseg persze szabadnak lenni), szoval en ezt ugy ertem pl, hogy az en szuleim is igyekeztek szabadon letezni, annak ellenere, hogy jogilag nem mindenre volt sok lehetoseguk pl utazni, vagy ilyesmikre, cserebe pedig meg lehet nezni ezen a blogon is, hanyan elnek elvileg szabadsagban es megis mekkora mentalis bortonben :D Szerintem akik a szabad mozgas ellen uszitanak, meg a tobbi gyulolkodok, azok is ilyenek sajnos, szellemi bortonben elnek, nekik is lelkileg kellene megtapasztalni elsosorban a szabadsagot, hogy tudjak ertekelni.

Na mindegy ez nem annyira kapcsolodik a poszthoz csak ugy elgondolkodtam :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.21. 13:24:21

@geegee:
volt nálunk akkor vagy 10 amerikai cserediák éppen, na azok nagyon rácuppantak a dologra, vitték haza a szuvenírt.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.05.21. 13:28:42

@KukorIca: Talán erre gondolt...

"Szenvedett ugyan egy kicsit a honi munkamorállal és egyáltalán az emberek munkához való hozzá állásával. Ha probléma van, az első az, hogy ezt nem lehet megcsinálni. Soha senki nem arra gondolt először, hogy hogyan lehetne megcsinálni valamit. "

"Mindenütt volt fizetett alkalmazott, aki rettegett, hogy idejön ez a nő és ingyen megcsinálja a munkát, mi lesz velem?"

Az első esetén sajnos nem mondhatom, hogy nincs igaza Csodabogárnak, bár azért sokat javult a helyzet. Én személyesen sokszor kapom azt, hogy minek töröd ilyeneken a fejed, úgysem tudod megcsinálni, nincs hozzá ilyen-olyan-amolyan forrásod, tudásod, tehetséged stb.

A második esetén a poszterina nem tudom, hogy ezt szemrehányóan írta-e, vagy csak sajnálkozóan, hogy emiatt nem tudott magyarokkal együtt dolgozni. Azért az a félelem, hogy az ingyen munkaerő feleslegessé tesz valakit, aki x éve ott nyomja, szerintem abszolút reális. Sőt, ha a legújabb zseniális húzásra gondolunk (rendes alkalmazott kirúgása, majd közmunkásként újra felvétele), még rosszabb a helyzet. Remélem, ez már nem marad sokáig így.

Golf2 2015.05.21. 13:28:51

@Csodabogár: Tényleg volt ilyen hogy állampolgárságròl lemondott késôbb újra kérhette? Ma már biztos nincs ilyen,vagy van?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.05.21. 13:42:08

@geegee: Van olyan ismerősöm, aki szerint semmivel sem volt rosszabb az a világ, mint a mostani. Mert hogy most a pénz zár rácsok mögé - vagyis ugye a hiánya - akkor meg a politika. De egyébként akkor nagyobb volt a létbiztonság és ha nem érdekelt a politika, jobban élhettél, mint most. Na, ezzel vitatkozz...

bpetya75 2015.05.21. 13:52:28

@zöldeketbeszélek:

Szerintem akkoriban a sodródó, beletörődő alkatú embereknek lehetett jobb. Ha kicsit kilógtál a rendszerből, az már gyanússá tett.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.05.21. 13:55:25

@geegee: van egy olyan tippem, hogy Csodabogár anno hyresrättet, tehát bérleményt vett feketén. Ma is virágzik a bérlemények feketepiaca a nagyvárosokban. Többieknek: ez a fajta bérlemény, ha nem kell egy éven át hetente rádhívni a zsarut és fizeted a lakbért, akár halálodig is a tied marad, nem tehetnek ki. Nagyobb fejlesztő cégek és az önkormányzatok üzemeltetik ezeket. Az önkormányzati lakbérek államilag dotáltak, ezért a piaci ár alatt van a lakbér, aminek egyik következménye a feketepiac. Egy hasonló öröklakás piaci árának 10-20 százalékát szokás kérni egy fekete szerződésért.

qkuc 2015.05.21. 14:05:13

@~~Babette~~: emlék, de mivel tavaly meghalt, ő már semmire sem használja ...., :(

fhdgy 2015.05.21. 14:12:12

@zöldeketbeszélek: El kezdtem olvasni. Gyorsan abba is hagytam. Nem veszi be a gyomrom még a bevezetőt sem!

bpetya75 2015.05.21. 14:24:53

@zöldeketbeszélek:

Nem. Egyelőre kívül esik a látókörömön. Mostanában a hétköznapi tevékenységek mellett a melóhely megtartására és a hitelekkel kapcsolatos mizériára tudok elsősorban koncentrálni.

A hajazásban van valami. Csak remélem tudom, hogy a folytatás nem az '50-es évek felé visz minket.

Csodabogár 2015.05.21. 14:25:03

@Golf2: Nem tudom. Nálam bizonyított kényszer volt. A magyar hatóságok tudták, hogy a svéd állampolgárság megszerzéséhez akkor, követelmény volt a magyarról való lemondás.

2015.05.21. 14:27:42

@fhdgy:
"Tényleg azt mondhatom, hogy ezt, aki nem élte át, nem igazán értheti. Akkor még nem is beszéltem egyéb nyalánkságokról. Egy-két óra várakozás a határátkelőn, átengednek-e vagy visszafordítanak, mit koboznak el stb. stb. Hidd el, egy határátkelés rettenetesen stresszes volt. Vannak itt biztos olyanok, akik ennél ocsmányabb dolgot is megértek ebben a témakörben."
Ma is van ilyen stresszes es tobb oras varakozassal megfuszerezett hataratkeles. Pl. USA-Canada hataron, mindket iranyban. Vagy az USA-Mexiko hataron, igaz, csak egy iranyban.
Mas:
- utazas es szabadsag: nagyon sok embert ismerek, akik meg nem mozdultak ki abbol a tartomanybol, ahol szulettek vagy meg nem voltak mas orszagban, pedig penzuk is es idejuk is lenne ra. Nem erdekli oket. Sokan nem mehetnek az USA-ba tolunk, mert volt 20 eve ittas vezetesuk vagy fuvet szivtak es elkaptak oket.
- penz es szabadsag, boldogsag: ismerek nagyon szegeny embereket, akik szabadabbak, mint en, pl. ihatnak az utcan, halaszhatnak, amikor jolesik nekik, nem kell idegeskedniuk a teli tuzelo miatt, a munka miatt es nem is akarnak kimozdulni a falujukbol, nem eheznek, nincs autojuk, stb. A tropusokon millioszam elnek ilyenek. Boldogabbak, mint a penzes, utazos fejlett orszagban elok.
(ez utobbi bekezdeseket nem neked szantam fhdgy, hanem csak ugy altalanossagban irtam)
@KukorIca:
" talán inkább a saját házad tájékán kellene szétnézned.
Ezt nem ertem, vagy nem akarom erteni. Miert, szerinted nagyarcu es lenezo vagyok? Nem hinnem. Esetleg tarsadalmon kivul elo realista, az lehetnek:)
(mentem dolgozni, tovabbi jo szorakozast.
Pax vobiscum!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.05.21. 14:29:49

@fhdgy: Pedig érdemes ám elolvasni. Ha iskoláskorú gyereked van vagy rokonod/barátod gyereke van pályaválasztás előtt, nem árt megismerkedni a koncepciókkal.

Csodabogár 2015.05.21. 14:34:22

@soad1221: Mikor már rendszeresen jártunk haza Zürichből látogatóba, ha autóval voltunk, kb. Győr után kezdett csikarni a hasam, amig át nem értünk a határon. Befele is elég szörnyű volt két hatalmas sorompó közt várni és várni, miközben elvitték az utleveleket valahová és jó sokára hozták csak vissza lepecsételve. A Keletnémet határ még rosszabb volt, jártunk oda is barátokhoz.
A mai napig is fantasztikus öröm, mikor csak áthajtunk a határon.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.05.21. 14:37:51

@bpetya75: Hát ezt meg tudom érteni. Sajnos engem közelről érint ez az anyag...

bpetya75 2015.05.21. 14:39:06

@zöldeketbeszélek:

Mi a helyzet a Kertészetivel? Sikerül tenni valamit a tervezet ellen?

Csodabogár 2015.05.21. 14:43:00

@geegee: Nem volt ez hivatalos bostadsrätt. Valami csodás módon kapcsolatba kerültem a ház tulajdonosával, miközben lakást kerestem. Mondta, hogy pont kihalt valaki egy lakásból, ha várok 6 hónapot, akkor megkaphatom x. összegért. Ez egy bizalmi ügy volt, mindketten lebukhattunk volna. Ő nem emelhetett lakbért akkor már igen régóta, ez volt számára egy kis extra bevétel és csak akkor tudott ilyet csinálni ha valaki szó szerint kihalt a lakásból. Örökölni nem lehetett az ilyesmit. Hat hónap alatt kellett kiüríteni a lakást a hozzátartozóknak. A lakbér igen alacsony volt, amit fizettem aztán.

FutureFry 2015.05.21. 14:57:27

@Cascabel: "Ma is van ilyen stresszes es tobb oras varakozassal megfuszerezett hataratkeles. Pl. USA-Canada hataron, mindket iranyban."
Rossz helyen mész át. Persze a nagyobb átkelőknél nagy a sor meg esetleg "zaklatnak" is, de a kisebekknél nem kell várni egyáltalán és gyakran csak rákérdeznek az állampolgárságodra és ha megfelelő a válasz (pl. amerikai) már integetnek is (papírokat sem kell mutogatni). Esetleg még megkérdezik (a kanadai határőr-vámos Kanada felé), hogy van-e nálad fegyver.

Golf2 2015.05.21. 15:04:11

@geegee: Te a Totalcarra is szoktál írogatni?

Golf2 2015.05.21. 15:04:11

@mojyo: Szepes Mária pont ilyesmikről írt ( imagination),mentális szabadság.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.21. 15:04:11

@Golf2:

A volt állampolgár előnyt élvez állampolgárság igénylésekor.

Most eleve élhet a gyorsított procedúrával, azaz 0 várakozás és nem kell magyarországi lakóhely.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.05.21. 15:09:59

@bpetya75: Nagyon dióhéjban: az államtitkár szerint nincs még mit megbeszélni, majd 2-3 hét múlva lesz érdemi tárgyalás. Senki sem tud semmit, azt főként nem, hogy a szétdarabolásról szóló sajtóhírek honnan erednek és elgondolkodtató, hogy miért éppen most pattantak ki ezek a találgatások. A 'Lépésváltás a felsőoktatásban' című anyagban egyértelmű, hogy az agrár-felsőoktatás teljes átszervezésére készülnek, max 3 képzési centrummal az országban. Szakokat vonnának össze és szüntetnének meg. Az anyag szerint a kkv-nak megfelelő szakemberképzést kell megvalósítani.

bpetya75 2015.05.21. 15:13:33

@zöldeketbeszélek:

"Az anyag szerint a kkv-nak megfelelő szakemberképzést kell megvalósítani. "

Ezt nem értem. Kifejtenéd kicsit?

2015.05.21. 15:23:41

@VPBA: Na erre mondom, hogy nem lattal meg igazan szegeny embereket.

fhdgy 2015.05.21. 15:31:35

Volt itt néhány hozzászólás, többek közt reakcióként az én hozzászólásaimra, amikben olyan dolgok jöttek elő az USÁ-ra vonatkoztatva, amiktől idegesek lennénk, ha ezek nálunk még mindig lennének. Annak idején a demokrácia bajnokai erősen kritizálták az un. keleti blokkot, hogy milyen dolgok vannak ezekben az országokban, bezzeg náluk...

Pl. írtam arról, hogy nálunk milyen dolog volt két-három órán át tipródni idegesen a határon. Erre most jött, hogy nálunk már ez szerencsére nincs, de bezzeg az USA-Kanada határon napjainkban van.

Helycserés támadás történt? Vagy mi a szöszmő???

bpetya75 2015.05.21. 15:36:50

@fhdgy:

Gondolom a jelentősen megnőtt terrorista-fenyegetettségnek köszönhető a dolog. És/vagy konteók tucatjai...

fhdgy 2015.05.21. 15:41:51

@bpetya75: Jó, de a szocializmusban meg az volt az indok, hogy az imperialista mesterkedés...

Indokot mindig lehet találni, ha megvan az akarat valamire.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.05.21. 15:44:53

@Mirjam2: Tényleg?
Mit jelent igazán szegénynek lenni?
Az is egyfajta szabadság, amikor tudod, ennél rosszabb már nem lehet...

2015.05.21. 15:45:09

@~~Babette~~: Ez tenyleg nagy szegenyseg, remelem hogy Mo.on azert ennyire sehol nem rossz a helyzet. (Bar ha azt mondja valaki hogy igen, siman elhiszem, fogalmam sincs.)

bpetya75 2015.05.21. 15:46:00

@fhdgy:

Ez így igaz. A hatalom szereti a tömegeket korlátok közé szoktatni. Van, ahol rohadt szűk a tér, van, ahol kicsivel nagyobb.

2015.05.21. 15:50:00

@VPBA: Igazan szegenynek lenni... Peldaul ha eladod a vesedet hogy a gyerekeidet etetni tudjad, elveszted a vegtagjaidat / latasodat olyan betegsegek miatt amik konnyen kezelhetoek de nincs penzed gyogyszerre, irastudatlan maradsz te vagy a gyerekeid mert nincs penzed iskolara / konyvekre, (rab)szolgakent elsz egy idegen orszagban, a kicsi gyerekeidtol tavol evekig hogy penzt tudjal kuldeni nekik (kozben meg telefonon is alig tudsz veluk beszelni, Skype-olni nem tudsz mert internetre stb. nincs penzed).

soad1221 2015.05.21. 16:00:13

@zöldeketbeszélek: a helyzet, hogy egyértelműen volt akinek akkor jobb volt. Egyetlen rendszer sem fenntartható, ha nincs egy komolyabb réteg, aki elégedett a helyzetével...
Bizonyos mértékű létbiztonság volt, ha nem voltál a rendszer ellensége lehetett munkád (sőt kellett, hogy legyen), ha a főnököd normális ember volt, akkor a munkahely biztonságot adott, biztos fizetés nagyjából egész életen át, stb...
De ne felejtsük el, hogy emögött nem volt semmilyen fedezet, az ország ezt lényegében hitelből biztosította szinte mindenkinek, aki megtűrte a rendszert.
Ha nem akart elmenni sehová, ha nem foglalkozott a politikával egészen békésen és jól meg tudott lenni...
amíg nem talált egy rosszakaró házmestert mondjuk...

blackhairlady 2015.05.21. 16:27:15

@firg_firg: Nekem a VOLT fesztival reklamja jelenik meg.

2015.05.21. 16:29:38

@~~Babette~~:

Ugh, elég kemény videó.

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.05.21. 18:01:30

@tildy[UK]: Ferjed egyertelmuen Tiszantuli :). Jomagam Tiszazugi gyerok vonek

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.05.21. 18:01:30

@Cascabel: Irigykedni szabad, bar szerintem nincs mire. Az iras nem nagykepu hanem pozitiv hangvetelu es ontudatos... amilyennek lennie kell :)

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.05.21. 18:01:30

@Hari Seldon 2: Ez mar egy egyeni felfogas. Szerintem szabadnak lenni annyi, hogy te dontod el mit csinalsz es mikor. Amibe siman belefer hogy (tobbet) dolgozol mert utazni akarsz (meg tobbet). De ez a te dontesed, minthogy az is hogy hogyan teremted meg a penzt.

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.05.21. 18:01:30

@Csodabogár: Koszi a cikkert. Jo volt olvasni. Meg sok hosszu, utazassal teli evet kivanok. Irhatnal meg cikket a kedvenc utazasaidrol ;)

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.05.21. 18:01:30

@Mirjam2: Valoban nem olyan egyszeru a karriervalasztas, de en ugy gondolom hogy ma mar - es a globalizacio ezt meginkabb segiti - eleg sok valasztasa van az embernek hogy mit csinaljon. Csak talal maganak valamit ami tetszik is es meg is lehet elni belole.
En anno tanarnak tanultan de nagyor hamar rajottem hogy a masodik pont erre a szakmara nem igaz :). Ezert atkepeztem magam a (szamomra) harom jol fizeto szakama egyikere:
1. Ugyvednek lusta voltam, sosem szerettem magolni.
2. Orvosnak tul nagy a felelosege es rengeteget kell tanulni.
3. Elmentem hat uzletembernek, az barmilyen selejtbol lehet :)

Persze szuk latokoru voltam, rengeteg mas jo szakma van mint pl ezerfele mernok, IT, kutatas... sot tanarnak is jo lenni csak sajnos nem Mo.-n :(

2015.05.21. 18:04:53

@Cascabel: Megszokhattad volna már, hogy ide csak magyarokat lenéző írások kerülnek ki, hiszen ez egy bérblog.

2015.05.21. 18:09:47

@Mirjam2: "tobbieknek racionalis donteseket kell hozniuk amikor karriert valasztanak. Ha megsem igy tesznek, akkor felesleges masokat hibaztatni azert mert nincs munkajuk vagy keves a fizetesuk."

Ha mindenki azt nézné, hogy hónap elején hogyan duzzad a bankszámlája, meg mikor lesz közép v, felsővezető, akkor Mo.-n senki sem menne ápolónőnek v. tanárnak, mindenki IT-s szakember és mérnök lenne. Esetleg gyárigazgató. Arról nem ők tehetnek, hogy az ország semennyire se tartja a munkájukat. És nemcsak a pénzről beszélek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.21. 18:25:40

@zöldeketbeszélek: Igen, lehet ezen végül is filozofálgatni; azzal, hogy akkor rohadék világ volt, nem mondtam azt, hogy a mai nem az, sajnos...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.21. 18:30:17

@zöldeketbeszélek: De, állítólag van, a kompokon, túrahajókon nagyon népszerűek a dutyi frí shopok (börtönmentes övezetek...) illetve kocsival is szokták áthozogatni kartonszám a piákat.(Azért írom, hogy állítólag, mert én nem nagyon alkoholizálok, szóval ezek nem saját tapasztalatok) A norvégoknál még inkább elcsábulhat az ember, mert ott még nagyobb a különbség, igaz, a büntetés, a kockázat is.Wuaaa egyszer linkelt egy cikket, hogy lefoglalják a kocsit, bezúzzák, onnan is kiveszik, össze-vissza törik, kerék alá teszik; és még egy kis böri is benézhet a delikvensnek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.21. 18:32:30

@Réka ‎: Dotáltak ezek a lakbérek?Már mihez képest?(Tudom, a Vasedényhez képest...).Na, ezt nem is tudtam...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.21. 18:40:42

@Réka ‎: Már csak azért is érdekes, mert ha jól tudom, magánszemély nem is adhat ki nagyon lakást, meg nem is korlátlan ideig, de akkor hogyhogy vannak mégis hirdetések a blocketen, meg akárhol, szóval nem tiszta nekem minden.Illetve akkor mi a piaci ár, ha a lakások döntő többségénél alkalmazott ár nem az...?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.21. 18:46:27

@Csodabogár: "A mai napig is fantasztikus öröm, mikor csak áthajtunk a határon." Ahogy mondod.Ha valaki a 80-as évek közepe felé ezt mondja, hogy 15 év múlva épp csak lassítani kell majd, hát, kb ufónak néztük volna...Még úgy is, hogy láttuk már akkor is pl. a nyugatnémet-osztrák határnál az épp csak wikommenn táblákat.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.21. 18:48:46

@Csodabogár: Érdekes, köszönöm.Manapság idekint semmi ilyesmibe nem szaladtam még bele, hogy bármit "okosba", számla nélkül, feketén stb. intéznének.Persze attól még el tudom képzelni, hogy van ilyen.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.21. 18:50:56

@Golf2: a tc-közeli blogokba, hírekhez, kommentelek néha.De már alig, mert nincs is kommentablak.Pedig annó ez volt az egész lényege, vonzereje, hogy sok cikkhez volt sok érdekes komment, amikből még tanulni is lehetett.

2015.05.21. 18:55:38

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Szerintem a normalis emberek azt nezik hogy hogyan tudnak megelni, nem azt hogy 'mennyire duzzad a bankszamlajuk' meg mikor lesznek vezetok. Teljesen normalis hozzaallas palyavalasztasnal hogy meg lehet-e elni az adott munkabol vagy nem.

2015.05.21. 18:59:02

@Andras125: Persze, tobb opcio kozul nyilvan azt valasztja az ember ami a legkozelebb all hozza, de a legtobb ember nem olyan szerencses hogy kifejezetten elvezze a munkajat vagy hogy a hobbija egyben a munkaja is legyen.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.05.21. 19:02:48

@qkuc: jajj dehogyis hálistennek

már március 2 óta itthon tengetem napjaimat és üldözöm a "lehetőségeket" :D

(najóó, inkább szomorú a dolog ... de legyünk pozitivak :D)

DieNanny CH 2015.05.21. 19:05:50

@geegee:

Én a '80-as években a kórusommal voltam "Cseszkóban", NSZK-ban, Görögo.-ban (busszal, Jugón keresztül), viszont közös útlevéllel.
Aztán '92, '93 Németo., '96 Olaszo., Görögo.
Saját útlevéllel, de alapos ellenőrzés a határon.
Magánemberként 2000 augusztusában mentem, dolgozni, Ausztriában. Jó alapos ellenőrzés volt, levegőt sem mertem venni... (Merthogy, végülis, nem voltam bejelentve.
Aztán, az osztrák családommal '91 nyarán Olaszo-ba mentünk, készítettem az útlevelem, egyszer csak, hoppá, a táblák már olaszul suhantak mellettem...
Fel nem fogható, jó érzés volt!
És eljött '04 tavasza - és a Blaguss-busz ablakából néztem a lakatlan hegyeshalmi határátkelő bódékat...

qkuc 2015.05.21. 19:09:43

@DavidT: aztán csak most mondod? :D üdv itthon, :)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.05.21. 19:14:18

@qkuc: eddig ez nem derült ki?? :D

azt hittem már megosztottam ezt az infót ... akkor bocs

és köszi :))

qkuc 2015.05.21. 19:16:17

@DavidT: Hát, lehet nem olvastam, vagy ha igen, akkor a cavingtont felejtettem bevenni (öregszem ...).

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.05.21. 19:18:12

@qkuc: nem vagy egyedül az öregedéssel, hagy nyugassalak meg :D

2015.05.21. 19:59:00

@Mirjam2: Normális gazdaságban és normális társadalmi viszonyok esetén x százalék versenyszférában dolgozik, y százalék pedig a közszférában. Y százalék lát téged el a kórházban, neveli és tanítja a gyerekedet (hogy te karrierista lehessél), szolgál ki a hivatalokban, megvéd a bűnözőktől, kivág a kocsidból baleset esetén, és így tovább. Igen, az x százalék adójából fizetik ki őket. Ha a te gondolatmenetedből indulunk ki, akkor senki sem menne közszférába, hiszen kevesebbet lehet keresni vele, mint a versenyszférában. Az hibás elgondolás, hogy aki közszférás, az vegetáljon, hiszen ő nem dolgozik meg a pénzéért. Ez Mo.-n, sajnos teljesen normális és elfogadott nézet. Tudom, Mo. amúgy szegény ország. Tonnányi közpénzt tapsolnak el minden évben a magyar kormányok faszságokra, de béremelésre nincsen pénz.... :)))

2015.05.21. 20:05:36

@Mirjam2: Ne tessék bazsalyogni, ez az igazság. :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.05.21. 20:56:55

@bpetya75: a kis és közepes méretű vállalkozásoknak - családi gazdaságoknak - kell képezni a mérnököket, nem a nagyvállalatoknak...lesz farmerképzés és közösségi főiskola. Feltalálták a meleg vizet.

firg_firg 2015.05.21. 21:12:02

@blackhair-lady: Jo neked. Engem mindenhol ez a Balogh figyel, otthon, meloban, itteni gepen, ottani gepen, telefonon, tableten, mindenhol.

Kezdem meggyulolni.

Jégermájszter 2015.05.21. 21:20:58

@Hari Seldon 2:
"Ilyen értelemben alig van szabad ember a világon. Csak a kivételesen gazdagok azok."

nem ertek egyet.
az emberek tobbsege maga donti el, hogy szabad akar-e lenni. a szabadsag a legkevesbe a penztol fugg. a penztol egyetlen dolog fugg: hogy mennyit kolthetsz a boltban.

barki donthet ugy, hogy keveset kolt, persze ez mindenkepp nem-mainstream eletmodot fog jelenteni. mondjuk a mainstream (kispolgari) eletmod pont a szabadsag ellentete. nem kell gondolkozni, eleg, ha tekerjuk a mokuskereket, aztan kapjuk a szankba a cukorkat erte.

a szabadsagtol az emberek tobbsege fel. nem tud mit kezdeni vele. a legtobben megelegszenek a legujabb plazmateve megvasarlasanak "szabadsagaval".

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.05.21. 21:24:28

@geegee: dotáltak úgy, hogy 1. az állam szubvencionálta az önkormányzati lakások építését, amiért a piaci alapon működő fejlesztő cégek nem tudtak labdába rúgni = lakáshiány. Ezen felül a hyresreglering nevű állami beavatkozás a lakbér megállapításába előírja, hogy nem szabad a csillagos égig emelni a lakbéreket. Emiatt a magáncégek nem építenek bérházakat, illetve csak nagyon keveset, és marad a többé-kevésbé lepukkant önkormányzati bérház, amit a bevándorlóknak utalnak ki, ennek köszönhetően óriási lakáshiány és az emberek akkor is kénytelenek lakást venni, ha egyébként inkább bérelnének.
Van ugyan magán fejlesztésű, színvonalas új bérház, ahol szabad piaci árszabás van. Itt általában bevándorló családok laknak, mert csak az államnak van annyi pénze, hogy azokat a lakbéreket kifizsse :))))
Lakáskiadás: nemrég könnyítettek a szabályokon, picivel szabadabb az árszabás, de túlzottan nyerészkedni még mindig nem szabad, illetve bérelt és öröklakást is csak akkor adhatsz ki - korlátozott időre -, ha okod van rá, pl. ideiglenesen más városban tanulsz, próbából összeköltözöl az élettársaddal és ilyesmik. Álatlában 1-2 évet szoktak engedni a bérbeadók és a lakóközösségek is. Ezek a még mindig szigorú szabályok is lakáshiányhoz vezetnek, mert sok embernek nem éri meg a macera, hogy kiadja a lakását, mivel még csak nem is kereshet rajta.

Hari Seldon 2 2015.05.21. 21:45:40

@geegee:
"Ha valaki a 80-as évek közepe felé ezt mondja, hogy 15 év múlva épp csak lassítani kell majd, hát, kb ufónak néztük volna..."

Nekem ez is sok.
Mi a fenéért kell lassítanom 50-re?!?!? Hogy meglengessem a kalapomat a lebontott vámháznak?

50-re!!!
Agyam itt mindig eldobom. Amikor amúgy a kutya nem néz rád. Például a saarbrückeni átkelésnél a hülye nagy rendőrségi bodega. Parkoló. És lelassítani 50-re!!

A benelux ebben is előbbre jár, ott "csak"90-re kell lassítani.

Jégermájszter 2015.05.21. 21:46:08

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
en egy gyonyoru konyvet lattam rola.

de ez tobb mint egy konyv vagy film; egy termeszetvedelmi kezdemenyezes:
www.europeangreenbelt.org/
de.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCnes_Band_Europa

Muscari 2015.05.21. 22:01:17

@Dragonlady (Bp, Hun): nem Írottkő volt? Ott én is jártam osztálykiránduláson.

2015.05.21. 22:13:40

Huhh, hát nagyon nem irigylem a posztolót, Jó, hogy nem abban a korban voltam fiatal. Bár így is úgy kb. 10 évvel hamarabb születtem, mint szeretném ... :(

Jégermájszter 2015.05.21. 22:35:08

@zöldeketbeszélek:
"Sőt, ha a legújabb zseniális húzásra gondolunk (rendes alkalmazott kirúgása, majd közmunkásként újra felvétele), még rosszabb a helyzet. Remélem, ez már nem marad sokáig így."

igen, lehet, hogy hamarosan valtozni fog: a rendes alkalmazottak beret is leszallitjak a kozmunkasok szintjere. a jelige "azonos munkaert azonos bert!" lesz.

Jégermájszter 2015.05.21. 22:35:17

@firg_firg: gondolj arra, mennyivel jobb neked, mintha a szocialis erzekenysegerol ismert balog miniszter figyelne:

„Felejthetetlen estét” szerveznek hátrányos helyzetű gyerekeknek Balog Zoltánnal és „más közéleti személyiségekkel”, sajtónyilvánosan egy budapesti luxusszállodában.

„Negyven nehéz körülmények között élő gyermeket ajándékoz meg a Református Szeretetszolgálat egy különleges vacsorával, melynek fővédnöke Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere” – olvasható a Református Szeretetszolgálat sajtóközleményében. A szeretetszolgálat a Hilton Budapestbe szervez a szegény gyerekeknek „egy felejthetetlen estét”, interaktív gyerekműsorral, és ajándékokkal, többek között „Nyilas Misi-Pakkokkal”. Balog miniszter mellett közéleti személyiségek is ellátogatnak majd az alkalomra, akik „a szívükön viselik az elesettek sorsát”.
hvg.hu/itthon/20131220_Balog_Zoltan_Hilton_luxus

(amugy miert nem szerzel be egy adblockert?)

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.21. 22:50:32

off
a magyar oktatas vs kulfoldi temaban
www.facebook.com/suveges.gergo.3/posts/10153306008138887?pnref=story

es komolyan goze sincs...bakter, meg en is tudom a valaszt.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.21. 22:52:14

@Jégermájszter:
nekem nem szedi le ezt az adblocker :-(

M. Péter 2015.05.21. 22:53:05

@geegee: Én meg úgy emlékszem, hogy a csehszlovákok nem engedték kivinni a cipőket, mert ártámogatás volt rajta. Volt olyan, hogy kiviteli vámot kellett rá fizetnünk.

2015.05.21. 23:09:47

@Jégermájszter: Hűha látom, nagyon másfele terelődött a beszélgetés a poszttól.
Az én személyes véleményem, hogy soha nem tudnék Magyarországon dolgozni. Megbénítana szellemileg az a tudat, hogy a munkám értéke ott minimum a harmadával kevesebb. Ugyanaz a munka, ugyanolyan jól látnám el, tehát részemről nem lenne minőségi romlás. Ez hátborzongató.
Egyébként olvastátok az y-gen blogon megjenet "gyere-hazás" posztot?

2015.05.21. 23:11:37

@Dragonlady (Bp, Hun): Mit nem szed le? Konkrétan. (bocs, nem sikerült a komment-tengerben ráaakadnom)

Jégermájszter 2015.05.21. 23:18:27

@Dragonlady (Bp, Hun): jobbeger, majd "adblock plus: block image", vegul "add filter" gomb. :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.05.21. 23:49:11

@Andras125: Igencsak valoszinuleg, reven az egesz csaladja arrafele valosi. Az egyik reszrol nagyszulok konkretan a roman hatartol 3 kilometerre laktak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.22. 03:16:16

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Haha, köszi.Mi annó csak magánemberként "jártunk" külföldre, nyugatra 3 évenként lehetett, nekem 81-ben, 7 évesen volt az első.Anyám bátyjáékat mentünk meglátogatni Münchenbe, aki egy évvel korábban disszidáltak.Arról az útról hazafele jövet döntöttem el, hét évesen, hogy előbb-utóbb ki akarok kerülni külföldre...Aztán persze ez elsikkadt, és csak 34 évesen jött ténylegesen össze.
A 80-as években a szoci brancsba akárhányszor lehetett menni, csak kellett engedélyt kérni munkahelytől, iskolától.Emlékeim szerint nem volt sosem baj, megadták mindig, nyugatra is bár volt a családban kommunista szemszögből "kétes" személy...(Hogy rohadnának meg...).Meg az 50 dolláros valutakeretre emléxem még, személyenként annyit lehetett kivinni.Még szerencse, hogy a külföldi országok meg nem kértek olyat, hogy igazoljuk, hogy meg tudunk majd élni a látogatás alatt.Na az lett volna az erős 22-es csapdája...Annyiból jó volt a 3 évenkénti nyugatra "járás" korlátozása, hogy annyi idő alatt anyámék összezsíroskenyerezték az árát...Pedig sátorral, kempingben aludva jártunk, Wartburggal, szóval luxusról szó se volt...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.22. 03:19:36

@firg_firg: nyomjál már lécci egy prinscreent a képfeltöltésre...ha nem gond.Csak hogy lássam, hol kéne keresni a reklámot...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.22. 03:24:52

@Réka ‎: Értem, köszönöm.Ezt az erősen korlátozott, max 1-2 évet tudtam én is.És nem akarnak tenni semmit a lakáshiány ellen?Vagy lesz@rják, jó ez így mindenkinek...?Bár akkor meg valszeg olcsóbbodnának az ingatlanárak, amit nem biztos, hogy sok eladó akar... :D Reméljük, még egy 15-20 évig nem dől be ez az ingatlanlufi, kb akkor akarjuk majd eladni és kisebbet venni, vagy másik országba költözni, öregecskedő korunkra...Majd kiderül, ha lesz még akkor HÁ blog, kiposztoljuk... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.22. 03:27:02

@Hari Seldon 2: Hát ja, végső soron valszeg egyszerűbb volna építeni egy elkerülő szakaszt Hegye Shalomnál, oszt aki ki akar menni, kimegy, aki meg haladna, az meg tovább száguld.Csak hát ez is pénz, amit akár el is lehetne lopni, vagy más, baromságra költeni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.22. 03:34:13

@M. Péter: Passz, lehet hogy akkor én emléxem rosszul, mindenesetre sikerült megoldanunk.Egyszer csempésztünk haza nyugatról egy lemezjátszós, kazettás decket, a tetőn a sátorba csomagolva.Jött a finánc, félreállított, oszt mondta, hogy akkor lehet kipakolni.Aki emléxik az tudja, hogy a Wartung kurva nagy csomagtartóval bír, szóval kipakoltunk kb pár köbméternyi sok szart, úgy nézett ki a határállomás, mint valami lengyelpiac... :D
Fater kérdezte, hogy a tetőről is pakoljunk le, ártatlan arccal.Mondta a határőr, hogy nem kell, hagyjuk, tűnjenek a pics@ba...Akkor már könnyebb szívvel hánytuk vissza asok vackot és padlógáz...Nem tudom, mi lett volna, ha akkor megbukunk, mint Rottenbiller. Mindez 1984-ben.Lehet, most szabadulnánk... :D Többet már nem csempésztünk semmit, igaz megjött a módszerváltás is addigra... :-|

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.22. 03:37:45

@Pink Petsch: Akartad mondani, maximum a harmadát se érné...Ha csak a harmadával lenne kevesebb, az emberek a seggüket vernék a földhöz örömükben.
Igen, olvastuk azt a sz@rt, ki is tárgyaltuk itt...:D

Ja, múltkor küldtem neked egy kábel képét, nem akarod kirakni avatarnak?Nagyon nagy örömet szereznél vele nekem...
:-))))))))))))

Jégermájszter 2015.05.22. 06:10:16

@Pink Petsch: a szellemi benitast egy kicsit tulzonak erzem.
raadasul a munkad erteke nem is lenne kevesebb szerintem.
se szakacskent, se recepcioskent.
a piaci viszonyok masok, azert kapnal erte kevesebbet.
amugy vannak olyan tevekenysegek, ahol a tobbi egyuttmukodo kevesbe hatekony munkaja miatt tenyleg kevesebbet erne a munkad, de szerintem a tied nem ilyen.

2015.05.22. 10:11:16

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: En nem latok ilyen eles hatarvonalat az allami es a maganszektor kozott; mindig vannak maganiskolak, magankorhazak ahol dolgozni lehet, volt rendorok es katonak tudnak pl. biztonsagi cegeknel dolgozni. Mindenkinek keszen kell allni arra hogy karriert valtson, a 'transferable skill'-ek a legfontosabbak a munkaeropiacon. Nehany ev / evtized mulva robotok, gepek fogjak elvegezni a ngy reszet annak a munkanak amit most emberek vegeznek. Ha leragad valaki annal hogy o csak egyfele munkat tud csinalni es csak az allami szektorban, az sajnos le fog maradni a munkaeropiaci versenyben. Nekem gyanusak azok az emberek akik adott esetben nem alljak meg a helyuket szakmailag, emberileg a privat szferaban. Ezek kicsit olyanok mint a 'megelhetesi politikusok', nem lehet foglalkoztatni oket a valodi munkaeropiacon.

2015.05.22. 14:58:16

@geegee: Mna igen, reálértékben kevesebbet érne, az tuti. És nem tudnám ugyanúgy végezni. Ebben biztos vagyok, ismerem, sajnos magam.
Még nem néztem a mal-címemet, de fogom ;)

@Jégermájszter: Csak ismételni tudom magam, sajnos leblokkolnék, és átmennék droidba, akár szakácsként, akár recepciósként. Nem, nem vagyok valami az anyagi világ felett álló lény. Ilyen ez ;)

2015.05.22. 18:52:21

@Mirjam2: Magyarországon a privát idősek otthona v. privát kórház sok esetben semmivel sem fizet jobban, esetleg még be sem jelentenek... Szóval jó lenne két lábbal a földön maradni.

jewel79bp 2015.05.25. 01:51:10

@Csodabogár: Nagyon csodálom és tisztelem, hogy több országban képes volt helyt állni, ennyi új nyelvet megtanulni, mindenhol újrakezdeni. Én utazni szeretek, de egy új ország kultúráját, bürokráciáját, nyelvét megérteni számomra egyszer is elég. Amúgy ha jól számolom, tud németül, svájci németül, svédül, spanyolul és angolul a magyar mellett? :) Ez nem semmi!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása