oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. december 09. 06:50,  Terhesség és szülés Németországban 424 komment

2014. december 09. 06:50 Határátkelő

Terhesség és szülés Németországban

Mai történetünk főszereplője, Reni Magyarországon és Németországban is életet adott egy-egy gyermeknek, így van összehasonlítási alapja. Gondolom, senkit sem lep majd meg, hogy a két egészségügyi rendszer összehasonlításából melyik jön ki jobban, ettől függetlenül szerintem érdemes elolvasni a posztot.

nemetorszag_szuleszet.jpg

„A férjemmel és nagyobbik fiammal, aki most 6 éves, tavaly októberben költöztünk ki Németországba. Nem volt könnyű, a megszokás, beilleszkedés, hivatalos ügyek intézése és a megannyi teendő mellett még jobban oda kellett figyelnem, hisz kisbabát hordtam a szívem alatt, akkor már körülbelül 8 hetes terhes voltam.

Természetesen úgy jöttem el Magyarországról, hogy látott orvos, az otthoni nőgyógyászom is kitűnő szakember és nagyon kedves nő. De telt az idő és szükségem volt vizsgálatra Németországban is, így felkerestük a nőgyógyászt.

Az itteni első vizsgálaton még nem volt biztosításom, így a vizsgálatért természetesen fizetni kellett, ami körülbelül 14 000 Ft-nak megfelelő összeg volt. Ez úgy gondolom normális ár, otthon, az előző terhességem során, hat évvel ezelőtt fizettünk a magánorvosnak 9000 Ft-ot vizsgálatonként.

Következő alkalommal már volt biztosításom így a vizsgálatok térítésmentesek természetesen. Van olyan vizsgálat, ami Magyarországon kötelező és díjmentes, itt viszont fizetni kell érte, mert azt nem állja a biztosítás.

Persze nem kötelező, de ki az, aki nem kéri az egyik legfontosabb vizsgálatot? A nyaki redő vizsgálat pl. ilyen, aminek az ára elég borsos, 110,75€ + a laborköltség 52,4€. Különböző szűrési vizsgálatok is fizetősek, mint pl. a Varizella vírus, a Streptococcus, Toxoplazmózis, ezek nem kötelezőek, de várandósság alatt nem árt, ha tudatában vagyunk vele, ezeknek a vizsgálatoknak az ára 13€ és 25€ között mozog.

Bőrkanapék és orchidea

A váróhelység és az orvosi vizsgáló azért nagyban különbözött az otthon megszokottól, és szögezzük le, nem magánrendelőben jártunk. Míg bejelentkezésre vársz, egy nagyon szép várószobában várakozhatsz, ahol bőrkanapékon ülhetsz, ízléses dekorációban és orchideákban gyönyörködhetsz.

A felvételen dolgozó asszisztensnek fülig ér a szája, pedig most látott életében először, mindent megtesz, hogy minden információt átadjon, alapos és kedves, és ez egyáltalán nem esik nehezére.

Mikor sorra kerülsz, a doktornő ugyanilyen mosollyal fogad, alapos, kedves, barátságos és mindent megtesz, hogy a lehető legjobb kezekben érezd magad. Kiállítja a kismama könyvet (Mutterpass), amit egy szép kis tokba bele is tesz, hogy ne gyűrődjön, vagy sérüljön, persze a minőség itt is érezhető, nem spóroltak a nyomdászok semmin.

A berendezés a legmodernebb, ízléses, praktikus, a felszerelések újak, hihetetlenül korszerűek és modernek, minden patyolat tiszta és illatos. Minden egyes vizsgálat alkalmával ugyanez fogad, mosoly, alaposság, precizitás.

Folyamatos kontroll, vér- és vizeletvizsgálat, melynek az eredményi a beszélgetés végére meg is vannak. A terhesség előrehaladtával szükség volt CTG vizsgálatra is, amit egy külön erre a célra kialakított szobában folytattak.

Itt kényelmes bőrkanapén, szoptatós párnával, orchideák és illóolajos mécses társaságában, relaxációs zenét hallgatva örülhetsz, ahogy hallgathatod kisbabád szívverésének hangját. A terhesgondozás alatt a lehető legnagyobb biztonságban éreztem magam, minden információt megkaptam, nem volt kétségem, minden tökéletesen zajlott.

A védőnő

Mint otthon, itt is van védőnő, csak kicsit másképp működik, és több szerepet tölt be. A nőgyógyász adja meg a hebamme-k elérhetőségét, akit te választhatsz ki az ő ajánlásával. Akit a doktornő ajánlott, egy hihetetlenül kedves, bájos hölgy volt, akivel az első találkozásunkat otthonunkban beszéltük meg.

Mosolyogva alaposabban bemutatkozott, mindent elmondott a szülés folyamatáról, hogy mi fog történni előtte, közben, utána, a kórházban töltött napokról és hogy szülés után rendszeresen fog járni hozzánk hasonlóan az otthoni védőnőhöz, azzal a különbséggel, hogy a szülésnél ő van ott és az orvos természetesen. Védőnő és szülész egyben, talán bábának is hívhatnám.

Elmondta, hogy várandós, így felkészített minket, valószínű egy másik hebamme lesz ott a szülésnél, de megnyugtatott, hogy emiatt ne aggódjunk, minden rendben lesz, a kicsi születése után ő fog járni hozzánk.

Az ő védelme érdekében nem lehet ott a szülésnél, nehogy egy esetleges rúgás, vagy rántás kárt tegyen benne, hisz állapotos. Megbeszéltünk egy időpontot, hogy mikor tudjuk megnézni a kórházat, ahol ő is dolgozik, és körbevezet minket, megmutat mindent.

Érkezés a kórházba

Eljött a kórházi látogatás napja, és meg kell mondanom, itt sem csalódtam. A férjem édesanyja Németországból jött Magyarországra, ő látott kórházat, sajnos betegség miatt, de elmondta nem kell aggódnom, itt a kórházi ellátás messze felülmúlja az otthoni viszonylatokat. És így is volt.

A kórház egy város szélén helyezkedik el, hatalmas parkolóval, mint egy hipermarketé, a parkolás természetesen ingyenes, az orvosoknak és a mozgássérülteknek a bejárat közelében fenntartott hellyel. Saját helikopterleszálló-pályával, parkkal, padokkal, játszótérrel, a szabadban is külön a dohányzóknak fenntartott elszigetelt résszel.

Az előcsarnokba belépve az ember azt hiszi, szállodába érkezett, hisz a recepción egy elegáns úriember, öltönyben, nyakkendőben igazgatja az információéhes betegeket és a látogatókat. Ehhez számára hatalmas pult van biztosítva, a földszint tele növényekkel, dekorációval, számos ülőhellyel a várakozók számára, és étteremmel mely rendelkezik terasszal is.

A kórházban minden korszerű, modern, tiszta, illatos. A vendégek számára fenntartott mellékhelységekben minden feltöltve, és fertőtlenítőfolyadékkal is ellátva.

A szülészeten

A szülészeti osztály a 2. emeleten van. Mielőtt a szülészetre beléphetnénk, a várakozó helységben hasonlóan ez előzőleg leírtakhoz, minden a nyugalom, a tisztaság, a kényelem érzetét kelti, biztonságot áraszt, nem érzem, hogy kórházban lennék, annyira barátságos.

A hebamme mosolyogva üdvözöl és kéri, fáradjunk vele, körbevezet minket. Széles folyosó, biztonsági ajtók után megmutatja a nővérszobát, a kórtermet. A nővérek nyüzsögnek, (vannak bőven) és persze mindenki mosolyog, és előre köszön.

A kórterem, ahova a kisbabával helyeznek el, 2 személyes, de kívánságra lehetsz egyedül is, mindennel felszerelt, modern, korszerű. Szekrénnyel, zuhanyzóval, kis kerek asztallal természetesen rajta virággal, székekkel, szoptatós fotellel, hozzá lábtartóval, a kicsi számára pelenkázóval, mely feltöltve pelenkával, popsitörlővel, krémmel és ruhával.

Hogy miért? Mert a kórházban tartózkodás alatt a picinek semmit nem kell vinned, csak azt a ruhát, amiben majd hazaviszed. A pelenka márkája sem ismeretlen, mint ahogy a popsikrémé sem, nem csinálok reklámot, a lényeg, hogy nem alsókategóriás.

Az ágy modern, vastag, puha matraccal és persze többféleképpen gombnyomással állíthatóságával a kényelem érzetét árasztja. Továbbmegyünk a szülőszobára, kettőt tartanak fenn.

A gépek, a szülőágy, a pici ellátásához szükséges felszerelések a legmodernebbek, a vajúdáshoz szükséges összes eszköz fellelhető és persze hatalmas pezsgőfürdőkád, ha éppen ez segít a fájdalmak enyhítésében.

Minden eszköz és kellék feltöltve, patyolat tisztán csak arra vár, hogy a kismama világra hozza gyermekét. Megnéztük, megbeszéltük a továbbiakat, a hebamme felhívta a figyelmünket, ha kérdésünk van, hívjuk bátran.

A kórházi ellátással kapcsolatban semmilyen aggályom nem volt, tudtam a lehető legnagyobb biztonságban leszek én is és a születendő gyermekem is, de mégis féltem, mert tudtam eljön a nap, amikor újra át kell élnem a szülés fájdalmát.

Első gyermekemet nagyon nehezen hoztam világra, nem annál az orvosnál szültem, aki a második terhességem állapította meg, rossz élményeim voltak, a kórházi felszereltség, a szenvedni hagyás, a szülés utáni kórházban töltött napok és a 16 órás vajúdás... igazából csak kisfiam világrajövetele volt, ami csodálatossá tette azt a napot, másképp rémálomnak mondanám.

A szomorú hogy fogadott orvosom volt, akinek nem kevés pénzt fizettünk, mégis hagyta, hogy szenvedjek, az utolsó pillanatban érkezett, többszöri telefonhívásra.

Császárral vagy természetes úton?

Félelmem jeleztem az orvosnak a kórházban, és kérdeztem nem lehetne-e császárral szülnöm. Kiderült lehet! Itt választhatsz, hogyan szeretnél szülni, persze egészséges terhesség esetén megpróbálnak lebeszélni a császárról, hogy jobb ezt a természetre bízni, de a döntés persze a tiéd.

A doktornő megértette a félelmem, melegséget, nyugalmat árasztó hangjával felajánlotta a lehetőségeket, minek hallatán a biztonságérzetem újabb erőre kapott és a félelmem már csak arra a bizonyos utolsó 1/2-1 órára redukálódott.

Első lehetőség, császárral szülök, de azt ugye előrehozott, programozott időre végzik. Ez mégiscsak egy hasi műtét, és ennek is vannak komplikációi, mint tudjuk. Második lehetőség, mikor eljön az idő, kapok egy gerincbe adott érzéstelenítőt, (PDA-t) amivel tudok mozogni, járni, csak a hasi részt zsibbasztja el, és mikor jön a nagy feladat, ezt visszaveszik és csak az utolsó szakaszban érzem, amit kell, hogy természetes úton szüljem meg a kisbabám. Ha esetleg úgy érzem, hogy menet közben mégis meggondolom magam, csak szólnom kell és megcsinálják a császármetszést. Hát nem fantasztikus??? De az!

Szóval eljött a nagy nap, és minden a lehető legnagyobb rendben ment, de olyan gyorsan történt minden hogy nem volt szükség a PDA-ra, így pár óra alatt már a kezemben volt második kisfiam is.

A kórházban töltött napokról szülés után még annyit, hogyha osztályoznom kéne, számításba véve mindent, az ellátást, az empátiát, az információ átadást, a kényelmet, akkor csillagos ötöst adnék, de inkább tízest egy ötös listán. Röviden leírom miért.

A szülés után

A rövidke vajúdás és szülés közben a hebamme a lehető legtöbb segítséget nyújtotta, mindent megtett, hogy enyhítse a fájdalmam, kedves volt, odaadó és biztonságot sugárzó arccal végig mintha átvett volna a fájdalomból egy darabot.

Szülés után közvetlen körülbelül 2 óráig a picivel lehettem, babusgathattam, szoptattam, közben a férjem mellettem lehetett. Ezalatt egy gyerekorvos azonnal megvizsgálja a picit, hogy minden rendben van-e. Míg az egyik nővér a picit öltözteti, fürdeti (persze ha apuka akarja, ő fürdetheti meg először a kicsit) a másik egy kerekes székben elvisz zuhanyozni, ahol először gratulál, mosolyog és segít, ha nem megy egyedül, fogja a kezed.

Mikor mindketten kész vagyunk a fürdéssel megkérdik, hogy a kicsivel akarsz-e lenni éjszaka, vagy vigyék a csecsemőosztályra. Én kértem, hogy vigyék el, pihenni akartam, de szoptatásra természetesen hozták mindig, és napközben végig velem volt.

Kétféle menü, ásványvíz, tea

A kórházi ellátáshoz tartozott napi egy üveg minőségi ásványvíz, tea korlátlanul, (ebből kétféle, gyümölcs és gyógynövényes) kávé, reggeli, ebéd, vacsora. Erre külön alkalmazott van, aki felveszi a rendelésed, hogy az ebédhez a kétféle menüből melyiket választod, a reggelidhez és a vacsorádhoz milyen és hány szelet kenyeret kérsz (3 féléből választhatsz), szeretnél-e sajtot, felvágottat, joghurtot kérsz-e vagy dzsemet, vajat vagy margarint. Az állam itt esett le.

Másnap megkérdezi, elégedett vagy-e a reggelivel és a vacsorával, vagy akarsz-e változtatni valamin. Ezen kívül a kismamának van egészségügyi betét, eldobható fehérnemű, ha kell hálóing, és minden kórteremben kézfertőtlenítő folyadék.

Minden reggel takarítónő jött, aki mindent fertőtlenített, picit később megnézték az ágyneműt kell-e cserélni, vagy esetleg feltölteni valamit a babák vagy a kismama számára.

Reggeli után egy gyógytornász jött, aki megkérdi, szeretnél-e méhösszehúzódást segítő gyakorlatokat végezni, ha igen, veled tölt kb. 15 percet. Minden nap jön egy szoptatós nővér, aki mindent elmond a szoptatásról, mindenben segít, minden információt átad.

A kórházi személyzetből bárki, akivel először találkozol, mosolyogva gratulál, és 1-2 percben „élménybeszámolót” kér. Míg haza nem engednek, minden nap beszélsz az orvosoddal, a gyerekorvossal, vizsgálnak téged is a picit is. Minden kontroll alatt professzionálisan és makulátlanul.

Ha mind ez nem lenne elég, a kórháztól ajándékba kapsz, és most figyelj, egy hidegtálas vacsorát a család részére (apa, anya, ha esetleg van gyerek), melyet egy külön étteremben a kórházon belül fogyaszthatsz el, pezsgővel, sajttállal, salátákkal, csupa finomsággal, és egy ajándékfotózást, melyet egy profi fotós készít. Ezt a fotót megkapod ajándékba, (ha több képet szeretnél, külön díjért lehet készíttetni) és a kicsi képét a helyi újságban az engedélyeddel megjelentetik.

A hálapénz ismeretlen fogalom

Korábban leszögeztem, nem magánorvosnál és magánkórházban szültem, a fent leírtakat a betegbiztosító állja. Otthoni megszokás miatt megkérdeztük, mennyibe kerül a szülés, vagy milyen költségekre számíthatunk, mire értetetlenül néztek ránk, nem értve, miért akarunk fizetni.

Itt nincs „hálapénz”, nem járkálnak orvosok hatalmas zsebekkel, nincsenek borítékok, a nővérek mosolyognak, segítőkészek, mindent megtesznek, hogy a lehető legjobban érezd magad, hogy mihamarább talpra állj. Mindenre külön alkalmazott van, mindenki tudja a dolgát, nem végzik egyszerre 3 vagy több ember munkáját. Megfelelő létszámú a személyzet, nővérek, hebammek, orvosok. Minden olajozottan működik.

Szerencsének mondhatom magam, hogy volt alkalmam Németországban szülni és megtapasztalni, milyen a nyugati orvosi ellátás színvonala. Otthon sokan erről nem is álmodnak, nem mernek, vagy pedig borsos árat fizetnek érte. Állami kórházban Magyarországon erre esély sincs, ettől nagyon messze vagyunk.

Minden tiszteletem azoknak az orvosoknak és nővéreknek a magyar kórházakban, akik túlórázva, leterhelten, szerény körülmények között, minimális fizetés mellett is képesek mosolyogni és kedvesek lenni, zsebbe csúsztatott pénzek nélkül.”

Többen leírtátok a hozzászólásokban a szüléstörténeteiteket, ha valakinek van kedve kicsit jobban kibontani a dolgot, a szokásokat, körülményeket, jó vagy rossz tapasztalatokat egy posztban, küldjétek el a hataratkelo@hotmail.com címre, hogy mások is okulhassanak a tapasztalatokból.

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: szülés egészségügy Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr436967581

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egészségügyi séták Kanadában - 4. Szülés kórházon kívül és kórházban 2014.12.10. 04:07:19

Egy otthonszülésnek szükséges, de nem elégséges feltétele az, hogy valaki otthon akar szülni. Az otthonszülés szándéka fennállhat már a terhesség első percétől kezdve, de "tervezett otthonszülésről" csak a 37. hét után lehet beszélni: az csak a terhe...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.12.09. 21:59:40

@tanato: ertem. Ugy latszik ez a maradvany a Mienk a gyar mentalitasbol.

M. Péter 2014.12.09. 22:00:26

@maxval bircaman szerkesztő: Az USA-ban is szokás a taxisnak borravalót adni, pedig a legtöbbjük egyéni vállalkozó.

tanato 2014.12.09. 22:07:50

@charlieharper: Pontosan,mindent visznek,az iskolákban szintúgy nincs általában .

Tóth Katalinka 2014.12.09. 22:10:16

En 2honapja szultem Nemetorszagban.Nagyon rossz tapasztalatom van,a noverek nem segitokeszek,a szulesnel a szulesznok turelmetlenul szoltak hozzam,az orvosomra sokat kellett varni.A PDA elore meg lett beszelve meg is konyorognom kellett erte!A szoptatast senki nem mutatta meg,csak bejottek a noverek a korterembe megnyomtak a mellbimbot(azt hittem bepisilek a fajdalomtol)majd raszoritottak a pici fejet a mellemre majd ott hagytak minket.Az etelt a ferjem ette meg mert ehetetlen iztelen volt.Sajat felelossegemre ott hagytam a korhazat es haza jottunk a picikemmel.Soha tobbet nem szeretnek a St.Anna klinikara vissza menni szulni(frauenklinik)!!! Szoval....itt sem mindenhol olyan jo am...amin megdobbentem...Laranak a szivverese 70 korulire lement a fajasoknal....2x akartak csaszarozni de nem tudtak eldonteni mit csinaljanak...orvosom sehol a masik orvos meg csak probalta hivni....aztan annyira kimerultem mar hogy kanallal huztak ki a picikemet
...akinek a koldokzsinor 2x meg volt tekeredve a nyakan.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.09. 22:15:09

@maxval bircaman szerkesztő: én viccelek????
komám, hova lett a memóriád?????

"kétszobás panelünk 310 ezer Ft 1973-ban"

az építőanyag '89-beli kétszeresére drágulása és az áfa bevezetése után vettünk kétszobás panelt '90-ben 956ezerért.

73-ban mennyi volt a fizetés? tegyük fel, hogy 2000. ebben az esetben, kamatot nem számolva (mivel 3% volt csak), havi 500 forintos törlesztőrészlettel (és akkor erősen sokat mondtam), 620 hónap lett volna a kölcsön lejárta, vagyis majdnem 52 év.

ugye viccelsz??

Mr Long 2014.12.09. 22:17:17

@charlieharper: Kar, hogy a youknowwho lelepett. kvancsi lettem volna a velemenyere.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.12.09. 22:17:51

@charlieharper:
Nem láttam de teljesen hihető.
Kereskedelmi alaptétel hogy az áru hiánya növeli értékét.
3,5 fonttal dolgozok mos többért óránként mint két évvel ezelőtt.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.09. 22:19:36

@charlieharper: engem nem zavar, ha félreértenek, szívesen elmondom másként, hogy érthető legyen.
az zavar, ha nekem ugranak, mondván nem lehet véleményem olyanról, ahol még nem voltam. mondjuk halott se voltam még, nem is értem, hogyan van róla véleményem.

hát én se láttam még ikreket végighordani.
bár nem tudom, mondhatom-e ezt, hiszen én sosem vártam ikreket:D

orchideát meg rendeljél márciusra és a bőrkanapét se feledd.

Mr Long 2014.12.09. 22:20:10

@charlieharper: Angol kollegamat ma azzal hecceluk masik helyi sraccal, hogy ne vegyen fenycsovet otthonra, mivel a cegnrl egy egesz szekrenyre valo van. Mar meregette a taskajat, amikor kitortunk rohogesben es akkor gondolta meg magat. Itt is a mienk a gyar!

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.09. 22:20:33

@Herr Géza: ha a praxisblogon lennénk, kapnád a választ: mert a betegek ellopják.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.09. 22:22:46

@Imre apó:

természetesen nincs gyerekem, se egy, se kettő, sőt anyám sincsen, csak kipattantam apám fejéből,
de csak azután, hogy gondosan a lelkemre kötötték, hogy nem lehet véleményem,
különösen nem más, mint a tiéd.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.12.09. 22:23:55

@charlieharper: Charli figyu, el nem hiszed milyen körülmények között dolgoznak a kőművesek.
Aszfaltozott járdát kellett csinálnunk nekik az állványzatig nehogymár a sárban lépkedjenek.
Mindegyiknek saját culágere van aki mindent tíz centire a kezétől odatesz, kétszer annyit dolgozik mint a kőműves.

2014.12.09. 22:27:18

@Imre apó: Nem, nem normális. Sajnos csak a (megszokott) magyar korrupció szerves része.

négyzet 2014.12.09. 22:36:19

Hát most irigykedek... kiemelném a posztból az orvosok és személyzet figyelmességét, a lehetőségek korrekt felvázolását, vagy például azt, hogy nem kell két bőrönddel menni szülni, mert van minden a babának és mamának, nem kell a fél lakást bepakolni arra a - szerencsés esetben - pár napra.

Kicsit rettegek a SOTE-tól, ahol hamarosan szülhetek majd. Voltam nemrég ott rövidebb időre, és hát az ülőke nélküli vécé, nincs meleg víz, kosztól fekete zuhanyzó.. (nincs vécépapír és szappan az alap, tudtam) és hogy tényleg egyszerűen nincs elég személyzet, aki még csinálja sok vagy meghülyült, vagy mindig is utálta az embereket, nem tudom. Amikor műtöttek, a műtét után az orvos be se jött elmondani, hogy most mi lesz, a fiatal ügyeletes csak nézett. Francnak sem a szálloda hiányzik. Bár az eddigi tapasztalataim alapján van némi összefüggés - hogy a jobb dokik egyszerűen elmennek a kevésbé stresszes, jobban megfizetett, nem hálapénzzel működtetett magánklinikákra, ahol mellesleg persze képek a falon, kellemes színek és terek, az embernek nem rándul össze a gyomra, hogy vágóhídra jött. Lehet ezt cikizni, bár érdekes, hogy mi magyarok ennyire ragaszkodunk a lepukkant állapotokhoz, merthogy "eddigisjóvolt". Persze aki kiment külföldre az nem panaszkodik, hogy "fúj bőrkanapé" :D

Herr Géza 2014.12.09. 22:36:50

@Tóth Katalinka: Na ja, itt sem lehet általánosítani... Privát biztosított vagy? Azt írod, a kaja ehetetlen volt, a férjed mégis megette... Akkor olyan őt ár mégsem lehetett.... :))))))

M. Péter 2014.12.09. 22:37:49

@charlieharper: Lehet pl., hogy a sógornő vagy szomszédasszony mondta neki, hogy terhesség alatt nem szabad thai ételt enni, akkor nem jobb, ha megkérdezi valakitől, aki esetleg ért is hozzá? Nem elképzelhető, hogy van valami thai alapanyag vagy fűszer, amit jobb elkerülni terhesség alatt? Bangladesben (és egyes más helyeken is) az a szokás, hogy a nők egyenesen diétáznak, hogy minél kisebb legyen a baba, és simább legyen a szülés. Ennek persze hátrányos következményei vannak, ezt csak példának hozzm fel arra, hogy az, hogy egy egész ország csinál valamit, nem garancia arra, hogy az jó is.

pappito · http://pappito.com 2014.12.09. 22:37:51

@QUERCUS: ne ugass bele a felnőttek beszélgetésébe

Herr Géza 2014.12.09. 22:38:03

@Herr Géza: ... őt ár = ótvar :)))))

2014.12.09. 22:44:09

@Mr Long (UK): nem lelepett. Kiraktak.
Fenycsovet meg ne vegyen, vegyen helyette led-et. Tudod, carbon footprint

@diggerdriver: mi az a culager?

@Babette .: hat remelem nagyon koran nem jonnek, mert akkor mennek special care-re. Orchideat nem volt szandekomba venni, szagos gyertyat sem. Borkanape van. A korhazban meg az ujsag helyett ipad van a varoban olvasni (nincs 150gb foto rajta). A mostani orvos veletlenul del-afrikai, mosolyogni nem szokott. Lehet azert, mert ez nem ingyenes?

A halapenzrol jut eszembe. Volt egy musor Gibraltarrol, ahol ugye brit korhaz es ambulance service van. Volt egy nemet hazaspar, akit be kellett vinniuk a korhazba. A nemetek allandoan halapenzt akartak adni a brit paramedicsnek. Az meg nem tudott hova fordulni szegyeneben.

2014.12.09. 22:47:01

@M. Péter: asszony kapott egy listat az orvostol/midwifetol, hovy mit nem lehet enni. Olyan nincs rajta, hogy tedd boycottra a francia/thai/gorig konyhat.

acsa77 2014.12.09. 22:47:32

Mi Ingolstadtban voltunk szülészeten. A kórházról annyit kell tudni, hogy egy nagy csúnya épület, minden létező vészellátást (szívoperációk stb.) is el tudnak végezni, tehát innen nem rohangálnak máshová.

A nyílt napon a német látogató kismamák is ledöbbentek, hogy:
- gyak. nincs semmilyen fekve/ülve szülés, első helyen az oldalfekvés van (ezt furcsálltam), második a térdelés, harmadik a guggolás aztán még a heveder és a medence. (A Mo.-on látható csili-vili ágyak helyet ott csak szimpla támlás heverők voltak.)
- igen, medence! És nem csak vajúdás, ami béna megoldás, kiráncigálni a vajúdó kismamát a vízből, hanem tényleg szülés
- orvosnak tilos jelen lennie a szülés folyamatában, mert statisztikailag növeli a komplikációkat (a magyar szülésznők is a hátuk közepére kívánják az állandóan jelen lévő orvost)
- orvos "csak" egyes kontrollokat végez, nincs bent, kívülálló, nincs orvosfogadás, nincs szükség összebarátkozni vagy ilyesmi
- nem csak a császár ritka, de repedés is ritka (lásd póz)
- a szülés folyamatát nem sürgetik, mondván szülés közben még nem aludt el senki, és komplikációk ebből nagyon ritkán adódnak (lásd orvos háttérben)
- szülés után azonnal haza lehet menni, de nagyon kényelmes bent, úgyhogy jobb két nap pihi
- ha szülés során nem kakilt be a gyerek ill. nincs fertőzésveszély megállapítva, akkor a gyereket az egészsége érdekében nem fürdetik meg. Ezt egyébként itt Mo-on is favorizálják egyre többen. Megdöbbentünk, hogy milyen kellemes illatú és tiszta bőrű marad. 10 nap után megfürdettük, de csak mert lekopott a máz.
- apa bent léte kívánatos, de van elég szülésznő ha kell - ti. kiképzőkórház és minden szüléshez raknak pályakezdőt is (a pályakezdő olyan odafigyeléssel dolgozott, mint ha atombombát hatástalanítana, és felkészülten válaszolt mint egy pszichológus)
- a cikkben taglalt kedvesség, figyelmesség igaz, és az állítólag nem létező német humor is fel-felbukkant, mint a célzás az elalvásra. Aztán a vajúdás lelassulása miatt elmentünk ebédelni a menzára, majd leküldtek valakit, hogy talán célszerű lenne feljönni szülni

És hogy mondjak negatívat is: bár a kórház tisztában volt az EU-s kártya lehetőségeivel, a nőgyógyász nem, sem az asszisztense. Ráadásul fölösleges szolgáltatással akart lehúzni minket. Az AOK győzködte a bagázst, hogy ki fog fizetni mindent a biztosító, ne aggódjanak.

A tanulság: Mo-on is vannak jó mozzanatok. A nemrég dutyiba zárt kuruzslóhoz hasonlóktól pedig óvjon mindenkit az ég.

négyzet 2014.12.09. 22:47:47

@Imre apó: Nekem az a válaszom erre - hogy a jatt rossz dolog. Azért rossz, mármint a hálapénzre gondolok itt, mert fenntartja ezt a rossz rendszert, és a benne lévőknek egyszerűen nincs elég érdeke fellépni saját érdekükben. Betegnek, dolgozónak stb. Ha kényszer lenne arra, hogy több pénzt toljanak az eü-be, akkor egyszerűen nem kellene a hálapénz. Biztos akkor is lenne, aki akarna adni, de az orvosok mondjuk nem röhejes bérért dolgoznának, akkor akinek nincs ehhez gyomra, képes visszautasítani, és nem hagyja el ezért az országot, mert elege van ebből.

Másrészt én fogok adni szülés után az orvosnak és szülésznőnek, ha úgy látom jónak. Mert a szülésznő mindenképp ott lesz, végigcsinálja velem, ha hétvége, ha ünnepnap, ha éjszaka, mert én megkértem őt. Jó okom van rá, hogy megkérjem, ezt most nem részletezném, mert hosszú lenne. Az orvos magánrendelésein mindig fizetek, így neki akkor adok pénzt, ha ott lesz, bejön és szükség lesz rá. Ennek arányában fogok adni, de nem automatikusan. Hanem mert ő sem biztos, hogy épp a műszakjában dolgozik, de bejön a kedvemért, mert a betege vagyok, bár én nem biztos, hogy ragaszkodnék hozzá, csak a szülésznőhöz.

Hát ennyi. Szerintem nem jó a hálapénz, fenntartja a rossz rendszert, de ez ellen csak összehangoltan lehetne tenni, és nem is biztos, hogy az a jó megoldás, hogy akkor én nem adok, vagy te nem adsz - eddig még sosem adtam hálapénzt életemben, szóval biztos ciki lesz elsőre a helyzet - hanem inkább felülről kellene belátni, hogy ez így nem megy, és legalább elindítani egy folyamatot, aminek a végén legalább a személyzeti helyzet javul.

Mr Long 2014.12.09. 22:48:18

@négyzet: kulfoldon vagyok, de nem leleptem, csak korulnezek. ettol fuggetlenul nem ertem a borkanape miert szukseges.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.09. 22:51:15

@charlieharper:
culáger: segédsegédmunkás. akinek az a dolga, hogy a mester kezébe adja a szerszámot, tolja a talicskát, szóval a keze alá dolgozzon.

majd drukkolunk neki, hogy maradjmég, maradjmég:)

puhacica 2014.12.09. 22:51:36

@Babette .: szoval a te faterod Zeusz. :O

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.09. 22:52:52

@négyzet:
"műtét után az orvos be se jött elmondani"

én pont mostanában tapasztaltam meg, hogy ez változik, nekem legalábbis újabban mindig beszélnek az orvosok, és kérdezés nélkül.. még az sbo-n is, ahol aztán tényleg kevés az idejük.

nyuszigonosz 2014.12.09. 22:59:21

@charlieharper: Culager - a kömüves segédje. ( építkezési segédmunkás)

puhacica 2014.12.09. 23:03:26

azt mondja mar meg valaki, akinek volt mar pelenkas gyerekkel dolga, hogy ez a nem furdetes mennyire jo szokas? most beszelt nalunk egy borgyogyasz is arrol, hogy a baba boret mar a mehben is valami full taplalo cucc vonja be es ovja a kiazastol es en ezt ertem is. de! csorikaim allandoan be vannak csomagolva pelenkaba. nem pallik be a kis valaguk, ha meg meg se furdetik oket?

puhacica 2014.12.09. 23:06:35

@Babette .: nezd, apukad kiletebol kikovetkeztettem, hogy miert van mindig olyan hatarozott es _bolcs_ velemenyed. :D

négyzet 2014.12.09. 23:07:59

@Mr Long (UK): ez mondjuk most csak egy vicc volt. De nyugodtan tiltakozz, hogy fúj de rossz neked, mert nem 40 éves bútorok vannak a rendelőkben.

négyzet 2014.12.09. 23:10:05

@Babette .: nekem ez idén volt. Én amúgy észre sem vettem volna, hogy valami nem stimmel, eléggé kész is voltam az altatástól, csak az ügyeletes orvos kérdései után rájöttem, hogy azt sem tudom, mikor megyek haza, és hogy sikerült az egész vagy nem. Bár persze az jó jel, hogy élek meg minden, de azért :)

acsa77 2014.12.09. 23:15:29

@négyzet: először mi is adtunk. Másodszor már nem beszéltünk semmilyen orvossal, csak szülésznővel, pedig első alkalommal voltak komplikációk. Harmadszor pedig épp külföldön voltunk.

Szőrszálhasogatásnak tűnik, de nem vagy az orvosod betege kismamaként. Az szülészorvosod max. a tanácsadód ilyenkor. A nőgyógyász végez vizsgálatokat, de erről azt kell tudni, hogy az egész EU-ban az az orvosi álláspont, hogy az ultrahang NEM szükséges orvosilag. Nekünk ezért ki kellet fizetni. Különböző okok miatt a saját polgárainak a biztosítók mindazonáltal kifizetik.

spartacus 2014.12.09. 23:16:37

Megtapasztalta milyen a nyugati ellatas?
Szukitsuk min Nemetorszagra...
Gyere at Angliaba es visszasirod az otthoni siralmas korhazakat. En legalabbis a borkanape es csillogas helyett a szakertelemet szeretem. Nem maskeppen mondani: ennyi szerencsetlen hulyet egy helyen.... Persze magankorhazakba vannak rendes orvosok, de egy sima konzultacio £200....
Mielott elkezdenetek, hogy biztos veletlen tapasztalat vagy csak mivel bevandorlo vagyok tessek korulnezni a neten. Ezer szamra panaszkodo allampolgarok. (Angolok valamilyen csoda folytan...)

wuaaa 2014.12.09. 23:16:58

@puhacica: Nem a fürdetésnek köszönhetően nem pállik be a kis valaguk állandóan bepelenkázva, hanem mert minden seggtörlés után be bőven vannak kenve erre való krémekkel.

négyzet 2014.12.09. 23:18:42

@puhacica: én még nem tudom, nem is találtam erre igazán egyértelmű leírást, de azt láttam szülésfelkészítőn, hogy a bababarát hozzáállás az volna, hogy a magzatmázat nem mossák le úgy egyből, hanem rajtahagyják, lekopik pár nap alatt. Ettől állítólag ellenállóbb lesz a baba bőre, és talán emiatt az ilyen babák bőrét kevésbé kezdi ki a törölgetés, bepállás, nem tudom.

A magzatmáz rajtahagyás önmagában tök jó, de a napi fürdetés elhagyását ebben a korai szakaszban én sem tudom elképzelni. Unokahúgom amikor derékig volt fosos elég gyakran, hát nem volt olyan, hogy ne fürdessük, na. :)

négyzet 2014.12.09. 23:22:15

@acsa77: másodjára gondolom mi is bátrabbak leszünk, na meg remélem akkor már tényleg külföldön ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.12.09. 23:29:50

@charlieharper:
A culáger a segédmunkás régies elnevezése.
Ők azok akik odahordják a téglát a maltert a kőműves keze ügyébe.

pappito · http://pappito.com 2014.12.09. 23:45:01

@zöldeketbeszélek: nem tartom korrektnek azt a dumát, hogy "ne gondoljuk a kórházat szállodának"

Nem gondolom. Sőt. Azt vártam, hogy olyan legyen, mint egy kórház. Tiszta, működő, segítőkész személyzetű - mivel nem betegként voltunk, hanem szülni mentünk. Ehhez képest az itteni kórház olyan volt, mint egy kórház, az első gyerekem meg egy salétromosra rohadt falú, _koszos_ helyen szült, egy büdösgyökér nőgyógyásznál, aki annak ellenére, hogy a nejem a magánrendeléseire járt, csak a szülés végére ért oda, majd 3 perc varázslás után learatta a babérokat, majd otthagyott bennünket a szülésznővel, aki végig velünk volt (pontosabban ingázott két vajúdó mama között) aztán tisztelt dottorúr már csak a borítékért jelent meg.

Mindezek ellenére a legnagyobb különbség az volt amire a magyarban szó sincs: PRIVACY.

A második szülésnél nem jött oda senki basztatni, nem robogtak be a szobába ezért-azért, az egész kaland bonyolítását intézte a midwife. Anno Mo-n nekem kellett kibaszni a takarítónőt a helységből a koszos felmosóvödrével locsmogott a szülő nejem körül és a khm, érkezési oldalt nézegette. Mondjuk a csecsemős nővér végtelenül törelmes és segítőkész volt.

A különbség a rideg, ipari, szocreál igénytelenség és a természetesnek vett kiszolgáltatottság, a személyzettel szembeni hangsúlyozott alárendeltség és a civilizált szolgáltatás között van. És itt nem kell ezért külön fizetni, zsebbe meg pláne elképzelhetetlen.

és még budipapír is van

pappito · http://pappito.com 2014.12.09. 23:55:49

én az orvosnak nem adtam, a nejemre bíztam, de nem kérdeztem meg mennyit adott, szerintem lófaszt érdemelt volna a seggébe kettőt. A csecsemős nővérnek viszont adtam, mert a nejemet megkérdeztem, hogy ki segített (első gyerek) a legtöbbet, kire lehetett számítani? Aszonta arra ott, úgyhogy odamentem szépen és a néninek megköszöntem. És a nővérke aki gondolom valami havi hatvanezerért nyomta a bugit még meg is kérdezte, hogy akkor ezt most az övé v elosszák-e a többi nővérkével??
Érdekes orvostól nem hallottam még emlegetni, hogy "akkor ezt még szétcsapjuk a szülésznővel meg a nővérkével akik végigkeccsölték a szülést velem/helyettem"

úgyhogy elítélem a hálapénzt, de bűnös vagyok a rendszer fenntartásában :(

de aztán kiiratkoztam :)

montroyal ( CAN qc) 2014.12.10. 00:32:22

@pappito: állampolgárságot szerezni az országban születés alapján."

szerintem a világnak csak egészen kevés országában lehet

csak pl; a munkasom 18 eves koraban visszajott allampolgarkent mert itt szuletett ,de a szuleit akkor nem fogadtak el (baratok voltunk ) hazakuldtek...

de uj torveny lesz - az itt szuletes nem jelent automatikus allampolgarsagot

pappito · http://pappito.com 2014.12.10. 01:26:42

@montroyal ( CAN qc): nálunk restrikciók vannak, csak akkor lesz helyi állampolgár a gyerek, ha legalább egy szülője rendelkezik letelepedési engedéllyel (és/vagy már állampolgár)

2014.12.10. 03:40:12

@montroyal ( CAN qc):
"szerintem a világnak csak egészen kevés országában lehet "
Canadaban es az USA-ban lehet es Latin-Amerika legtobb orszagaban is:
en.wikipedia.org/wiki/Jus_soli

bxf 2014.12.10. 04:36:24

@Réka ‎: Oh my... ezt is megertem. Valaki szexistanak nevezett es ez egy no volt. Nagyon agyadra mehetett Svedorszag.
Reszemrol ezt a meddo vitat lezartam. Mas az, amikor valaki karomkodik, es megint mas, amikor valaki ezt le is irja. Szegyeld magad.

pappito · http://pappito.com 2014.12.10. 04:39:50

@bxf: amúgy tök igaza volt, a káromkodás nemfüggetlen :)

bxf 2014.12.10. 04:42:34

@bpetya75: A szemlelet az volt, hogy ha egyszer valaki csaszarral szult, akkor a kovetkezo szules(ek) csak csaszarral lehetseges(ek). Azota ez is valtozott. Az USA-ban pl. 2 csaszar utan nem okoz problemat egy 'per vias naturales' szules levezetese, de!

A mehizom simaizomszovetbol all, es min. 2 ev kell a teljes regeneralodasahoz (csaszarmetszes utan). Amennyire en emlekszem tanulmanyaimbol, ha 2 even belul kovetkezik be a kovetkezo terhesseg, akkor a regeneralodasa folyamat meg nem fejezodott be, es mehrupturatol tartanak. Ha tobb, mint ket evvel kesobb lesz az illeto terhes, akkor engedekenyebbek.

Azt gondolom, hogy vannak kulonbozo "iskolak", mas-mas velemennyel. A magam reszerol ket csaszarmetszes utan a harmadikat sem vallalnam huvelyi uton, tehat megertem az illeto szulesz odzkodasat. Mas"iskolak" mereszebbek, es nekik nem okozna gondot.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.10. 06:23:47

@négyzet: igen ez erdekes, az ember kesobb ugy erzi, valami agyi masallapotban volt

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.10. 06:25:44

@wuaaa [nor]: nem is ertem. ha minden pelenkazasnal lemosom a kis segget , akkor minek még furdetni is. ?

Keleti Szél 2014.12.10. 07:02:13

Napi szépirodalmi konteó, avagy kinek jó igazából a szuperpapírpelenka.

(...) "Ez a jó szándékú nevelés végül odáig jutott, hogy egész iparágak álltak rá például a papírpelenka gyártására, ami lehetővé teszi a kisgyerek számára, hogy ne a fájdalom kényszere, mert a vizelet kimarta a puha bőrét, késztesse arra, hogy szobatiszta legyen, hanem a szabad önálló döntés. Ennek persze az lett a következménye, hogy míg régen már másfél évesen, de legkésőbb kétévesen minden gyerek szobatiszta lett, addig ma nem ritka, hogy három-, sőt négy-, éjszaka akár öt-, hatévesen is pelenkát hordanak a gyerekek, mert a vizeletet a modern pelenkák olyan jól beszívják, hogy az ürítés után szinte észrevehetetlen, s ha lehet így is, miért menne az ember a mosdóba, vállalni azt a sok strapát, s nem utolsósorban hogy abbahagyja a játékot, amit épp szívesen csinál. Maga alá vizel, miért ne. Azt hihetnénk, hogy ezek mögött az új pelenkafejlesztések mögött a gyerekkor jobbá tétele rejtőzik, holott a gyerekekre senki nem gondol. Az új fejlesztéseket a pelenkagyárak gazdasági érdekből csinálják, hogy minél tovább hordják a gyerekek ezt a nagyság szerint növekvő árú terméket. S azt a pénzt, amit a szülők például jobb minőségű élelmiszerre vagy netán kellemes hétvégi programokra költhettek volna, azt szépen bezsebelik a pelenkagyárak." (...)

mozgovilag.com/?p=6010

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.10. 07:02:27

@Babette .:

Az a gond, hogy biztosan emlékszem a számra: 310 ezer.

1973-ban lettem első osztályos, akkor vették a lakást a szüleim. Igen, ez Zugló volt, jobb volt, máshol esetleg csak 200 ezer lett volna.

A hitel pedig akkor 1 % alatti volt, azaz nevetséges.

Mr Long 2014.12.10. 07:33:15

@négyzet: Viccet felreteve nem jobb az itteni rendelo, ahova ketszer mentem eddig. Ok, ki van festve, meg kivulrol jobb fajta epuletnek tunik, de a rendelo elott nincs hely, szuk folyoso. Plusz a paciensek nagy resze is nyolckeres kinezetu :). Ugyan olyan muanyag szekek, mint a nyockeres rendeloben, ahova neha elmentem. Teny, nem elitnegyedes kornyek.

tanato 2014.12.10. 07:35:52

@maxval bircaman szerkesztő: Jó,hogy itt vagy tettünk fel egy kérdést fentebb,milyen a kórházi és ezen belül szülészeti ellátás BG-ben illetve mesélj a személyes tapasztalatokról,hogyan zajlott feleséged szülése kint?

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2014.12.10. 07:38:45

Azért ez az egész nem kicsit lett túlspilázva.
Nem kellene elfelejteni, hogy szabad kórházválasztás van, mindenki ott szül, műtteti magát , ahol akarja. Ha neked nem tetszenek a poloskás, retkes pesti vágóhidak, válassz másikat , keress egy kis csini, tiptop kórházat máshol,vidéken. Nem értem mire ez a műhiszti.
Nagyanyám aszonta , "aki hülye az haljon meg fijam, és meg is fog, légy biztos!" :-DDDD

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2014.12.10. 07:41:15

@Keleti Szél: úristen, te hol találod ezeket a szenzációs írásokat? :D Annyira imádom, amikor valaki kinyilatkoztatja, hogy mindenki más zombuló rabszolga, csak ő a szabad ember, aki átlát minden elnyomó struktúrán és kívülről nevet másokon. Nem Eddie írta véletlen? Bár ilyen okos, mindentlátó emberrel Dunát lehet rekeszteni.
"You're unique, just like everyone else" :D

bpetya75 2014.12.10. 07:50:21

@bxf:

Köszi a választ! Egyébként félreértettél ;-)

Az első volt császár, a másodiknál szívóztak. Fiatal doki volt asszony választottja, nem bízott annyira magában, tanácsot kért egy tapasztaltabb kollégától, aki burkoltan lehülyézte a feleségemet, hogy mit gondol, császár után, 40. hétben nulla tágulással hogy szülhetné már meg a gyereket. Aztán végül csak megszülte
Itt Kaposváron nagyon pártolták akkoriban a császárt. nem tudom, hogy pénzügyi okok miatt, vagy a defenzív orvoslás részeként, bár a rizikók tekintetében úgy tudom szintén megoszlanak a vélemények.

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.12.10. 08:29:39

A poszternek: nekem nagyon tetszett a poszt,jo volt olvasni.Felidezte bennem a fiam születesenek mozzanatait.Ez utobbi egyebkent iden marciusban törtent,itt Franciaorszagban,a Hopital de Hautepierre-ben ( ez Strasbourg egyik ( azt hiszem a legnagyobb) korhaza.En most itt nem irok odakat,arra ugyis azt mondanak sokan hogy nem iga,tulzas,stb.A nemet rendszerre visszaterve: nem ismerem azt a rendszert,annyi tapasztalatom van vele,hogy mivel a kiköltözesem utan lettem terhes es meg nem volt biztositasom,nemet nögyogyaszt valasztottunk ki elsö blikkre ( nyelvi okok-ferjem anyanyelvi szinten beszel nemetül), hozza kb. 3 honapot jartunk-szinten csak jokat tudnek irni rola.Aztan valtottunk francia doktorra,szinten nem tudok rosszat irni rola-ö pont olyan volt,amilyet szerettem volna: idös,tapasztalt,higgadt,nem seggnyalosan kedves,de nekem nem is az volt a lenyeg.2.gyereket varo anyakent a tenyek erdekeltek,nem a cukormaz.Korhazat most szinten nem jellemeznem hosszabban,annyit erröl: a lanyomat 7 eve Magyarorszaon szültem, Miskolcon, a B.A.Z.-megyei Korhazban,32.hetre, koraszülessel.Na azt az idöszakot es azt a szülest nem kivanom senkinek,ellensegemnek sem.Fiam születeseröl annyit: ha ez a szülestörtenet Magyarorszagon zajlik,nem hiszem hogy ilyen vidaman ülnek most itt es valoszinüleg a fiam sem hömpörögne a jatszohelyen ilyen vidaman.A köritest most kihagytam,nekem akkora kontraszt volt a 2 esemeny között,hogy neha az itteni korhazban szo szerint bamultam bizonyos kerdesek meg helyzetek hallatan,olykor meg is kerdeztek,valami baj van -e,mert ugy ledöbbentem.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.10. 08:56:07

@pappito: Mert az korrekt duma, hogy valaki a folytonos mosoly, borkanape, orchidea, illatmecses, haromfele kenyer meg az ajandek vacsi miatt vonja le azt a kovetkeztetest, hogy a nemet orvosi (!!!) ellatas milyen szuper? Bocsi, de oda-vissza lehet sorolni a pozitiv-negativ szulestorteneteket, kozben elfelejtve h a korites nem fontosabb a husnal akkor sem, ha ezzel lesz teljes a fogas.

Egyebkent en a MAV korhazban sultem kellemes korulmenyek kozott, felujitott szuloosztalyon, a szobak tisztak es kenyelmesek voltak, a noverek segitokeszek, az orvosom tobbszor is bejott hozzam mar amikor megvolt a baba.

Eveket keszultem a gyerekvallalasra, tobb szaz szulestortenetet elolvastam.

A korhazi (es nem az orvosi!) ellatashoz nem az kell, hogy borkanapen, relaxacios zenet hallgatva elvezd a ctg-t. Nem svedasztalos reggeli kell meg ajandek sajttal. Csak egeszseges, felfujodast, szekrekedest, allergiat nem kivalto etrend, tisztasag es sgitokeszseg. A tobbi luxus. Mamahotel kismamaknak.

bpetya75 2014.12.10. 09:07:16

@zöldeketbeszélek:

"Eveket keszultem a gyerekvallalasra, tobb szaz szulestortenetet elolvastam. "

Nem paráztál be ennyi idő alatt? Nem is beszélve a szüléstörténetekről! Mi azért álltunk le velük elég hamar, mert túl sok volt köztük a negatív. Te nem ezt tapasztaltad?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.10. 09:18:36

@Turchi: Kivancsi vagyok, itt UK-ben hogy megy, mert a haziorvosi ellatas, es szakrendelesre beutalas katasztrofalis.

Emiatt is van, hogy szivesebben jarok haza maganrendelesre ( nogyogyasz, fogorvos) , mint itt barmire. Ha korhazba kerulok itt, onnettol mar rendben van, nade az, hogy 2 hete varjak egy surgos szuresi idopontra.....

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.10. 09:23:03

Amugy szivesen olvasnek az itteni rendszerrol is, elobb utobb szuksegunk lesz ra:)

2014.12.10. 09:47:17

@tildy[UK]: Igen, ezt én is hallottam hogy ott a beutaló meg az orvoshoz kerülés nem egyszerű. Én is szívesebben megyek otthon orvoshoz maszekba. Na de nemsokára biztos te is megtapasztalod a kinti dolgokat és majd leírod gondolom :-)

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.10. 09:52:15

@tanato:

A kórházi ellátás nagyon függ a helytől és a kórháztól.

Szófia és Plovdiv tömve van kórházakkal, több van a kelleténél. Az ország más részein meg sokszor 100 km távolságon belül nincs semmi.

Az állami kórházakban persze szegényes az ellátás: tisztaság van, de minden ócska régi. A festés 10 éves, az ágyak 30 évesek, stb. Az ágynemű több éves, de legalább mossák. Az étel szegényes.

A kórházi pizsoma olyan, mintha egy auschwitzi témát eldolgozó filmből vették volna. Persze sokan eleve saját ruhát használnak (én is így tettem).

Szeptemberben voltam 3 napot kórházban, lefényképeztem a reggelit www.flickr.com/photos/bircamax/15354748806/in/set-72157645547423049 és az ebédet
www.flickr.com/photos/bircamax/15191245257/in/set-72157645547423049 - a képek elég szarok, telefonnal készültek, a reggeli egy szelet kenyér vajjal és egy tucat olajbogyó, az ebéd meg zöldségkrémleves, csirkecomb paradicsomfőzelékkel, két szelet kenyérrel. A vacsorát nem fényképeztem le, mert nem kértem ki, a feleségem hozott nekem két BigMacet és sültkrumplit a McDonald'sból.

Viszont van a szobában wi-fi és televízió.

A magánkórházak persze szállodai minőségűek.

Viszont az a furcsa helyzet van, hogy az állami kórházak nagyobb presztízsértékűek szakmailag, ott vannak a jobb orvosok. Innen a modern bolgár mondás "szállodában akarsz üdülni vagy szeretnél meggyógyulni?".

Egyik korábbi munkahelyem az egyik magánkórház mellett volt. Oda jártunk be ebédelni rendszeresen, olyan jó volt a kórházi kaja.

A szülészet hasonló kategória. Ha a szülés problémamentesnek ígérkezik és van az embernek pénze, elmegy magánkórházba, hiszen ott nyugati szintű az ellátás. Ha viszont valami baj van, jobb az államit választani, mert a szakemberek ott vannak.

A nagyobbik fiam még a kommunizmusban született, a kisebbik már a demokráciában. A viszonyok hasonlók voltak, csak az utóbbi esetben sokkal kevesebb volt szülő nő. A demokrácia alatt a lakosság 20 %-a kivándorolt, plusz erősen csökkent a szülési kedv.

Nekünk eleve már az első szülés problémás volt, műtét lett a vége. A másodiknál is megpróbáltuk a normál utat, az se ment, sőt a gyerek homloka beleütődött a csontokba a próbálkozás közben, a nyomok egészen 12 éves koráig látszódtak. Lásd: www.flickr.com/photos/bircamax/8238084518/in/set-72157632149278979

christophe 2014.12.10. 09:52:15

@Krisztina Feldges: Belgiumrol tudok beszèlni,a hidegtàlas vacsit leszàmitva,egy az egyben hasonlo a tortènetunk,az onrèsz amit effektiv mi fizetunk,200 euro volt a terhesgondozàs alatti vizsgàlatokat is beleèrtve,kètszemèlyes szobàban.

2014.12.10. 09:59:14

@maxval bircaman szerkesztő: Cuki baba! :-) Enyémnek Gorbacsov foltja volt a homlokán 4 évig és a 8 éves korára múlt el.

tanato 2014.12.10. 10:11:24

@maxval bircaman szerkesztő: Köszi az infót.Azért akkor ti valamilyen szinten előbbre tartotok,Mo.-on ugyanis nem létezik magánkórház/ahová be lehet feküdni,/csak magánrendelések vannak/Egy volt ugyan Telkiben de bebukott.Itthon erősebb úgy látszik még a kommunista örökségű szemlélet.

bpetya75 2014.12.10. 10:22:15

@tanato:

A Seffer-Renner nem az, itt Kaposváron?

alprazolam 2014.12.10. 10:28:45

fantörpikus. Nem vagyok nő, de szeretnék ott szülni, ahol a posztoló.
Viccet félretéve pontosan ott vagyunk ahol lennünk kell, Németo. és Burkina Faso között. lehet egyiket, vagy a másikat is kipróbálni, nekem jó az itteni.
Ha az elvárásaidat a realitáshoz igazítod, nagy meglepi nem érhet.

tanato 2014.12.10. 10:42:08

@bpetya75: Nem tudom róluk még nem hallottam.de majd utánanézek.Sajnos Telki is a fizetőképes kereslet hiányában bukott meg.Nem tudták feltölteni kellő létszámban fizetős betegekkel.

tanato 2014.12.10. 10:49:45

@bpetya75: megnéztem a honlapjukat,oda valóban be lehet feküdni,de nem úgy magánkórház mint más államokban hanem csak bizonyos spéci kezeléseket,kisebb műtéteket csinálnak.Szóval nem sok osztályos általános kórház,beltől a szülészetig mint Telki volt.

Muscari 2014.12.10. 11:09:01

@bpetya75: én nem vállalnék be császár után sima szülés, sajnos tudok olyan esetről, mikor az anya méhe szétszakat acrégi sebhelynél, a gyerek feje meg beszorult a hasfal és a méh közé. Azt hitték, már nem is él, de mikor kivették kiderült, hogy mégis. Sajnos az oxigénhiány okozta agykárosodás miatt vak és fogyatékos szegényke. Én ezt a kisfiút két éven keresztül naponta láttam és hallottam, míg élek nem felejtem el. A szülők teljesen tönkremenve, a veszekedés minden nap áthallatszott hozzánk, mindeztcazért, mert hagyták az anyát hüvelyi úton szülni :-(

A fogyatékos gyermek témában eléggé jártas vagyok családi érintettség okán is, és mert anyukám egy gyermekotthonban dolgozott 30 évig, ahol fogatékosokkal foglalkozott.

Annyit hozzátennék, hogy a lelkieken túl jatalmas anyagi megterhelést is jelent egy iluen gyerek, a fejlesztő foglalkozások, speciális iskola, autót kell mindenk3pp fennrartani... Vidéken élve mindez még sokkal rosszabb, mert helyben nincs semmi, ráadásul az anyuka nem tud dolgozni.

A legtöbb házasság rámegy és legkésőbb akkor intézetb adják szegény gyereket ha felnő, mert nem tudják ellátni. Számtalan p3ldát tudok erre, persze nyilván van pár ellenpélda is.

A szegénység garantált hacsak apuka nem keres nagyon jól, támogatás csak a dupla csp(szinte semmi) és gyes jár a gyerek tízéves koráig. Utána semmi, esetleg az anya elmehet ápolásira néhány tízezer forintért.

Ez a szomorú valóság.

bpetya75 2014.12.10. 11:32:26

@tanato:

Aha. Azt sem tudtam, hogy volt olyan magánkórház, ami teljes profilban szolgáltatott.

@Muscari:

Laikus vagyok, de egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy egy ilyen méhszakadás minden előzmény nélkül, robbanásszerűen történjen meg. Feleségem végig azt érezte, hogy minden rendben, a vizsgálatok is ezt mutatták. A szülőszobán nem tartott tovább a dolog bő két óránál. Kontrollált körülmények között voltak, nem rizikóztunk, csak azt akarta elkerülni, hogy mivel az első császáros volt, a másodikhoz is eleve úgy álljanak hozzá a kórházban. A választott orvost leszámítva mondjuk úgy álltak hozzá, ennek ellenére sikerült megszülnie a babát. Ez volt az az esemény, amikor a lassú felfogásom ellenére leesett, hogy milyen kemény csaj a feleségem ;-)

puhacica 2014.12.10. 11:34:41

@wuaaa [nor]: @négyzet: hát, pont ez az, hogy ok, hogy krém meg nedves törlőkendő, de amikor nyakig végigfossák magukat, akkor azért az szerintem kevés. de még ha nem is sugárban jön a cucc, a törölgetés nekem akkor se tűnik soknak. inkább csak "helyi érzéstelenítés" jellege van. :) na mindegy, csak elmélkedtem, egyrészt ez a téma engem úgyse érint testközelből, másrészt meg a ritkábban fürdetett gyerekek is életben maradnak, szóval köszi a választ!

2014.12.10. 11:50:33

@zöldeketbeszélek: Az otcsillagos hotel meg egy nemet allami korhaz szinvonala kozott nagyon nagy kulonbseg van. A korhaz kb. egy vagy maximum ket csillagos hotelnek felel meg, ha az ellatast nezzuk. Ennyit pedig egy joleti allamban minden tovabbi nelkul elvarhat az ember. Az otcsillagos szalloda szinvonala kicsit mas. Tudom hogy a szocializmus idejen megprobaltak belenk nevelni hogy minden kenyelem 'luxusnak' szamit es a 'luxus' rossz, de szerintem ideje lenne tullepni ezen. Az egeszsegugy egy szolgaltatas amiert fizetunk, es jogunk van bizonyos dolgokat elvarni a penzunkert cserebe. Peldaul en normalis banasmodot es emberi hangnemet minimum elvarnek, meg Magyarorszagon is, ha mar nincs borgarnitura meg orchidea a varoban. Ha pedig tobbet fizetek mint egy atlag magyar adofizeto - mint peldaul Nemetorszagban, ahol kb. 150 eurot fizettem havonta - akkor johet a virag, borgarnitura, gyertyak stb.

Imre apó 2014.12.10. 12:15:44

@négyzet: Vannak még becsületes emberek :)

@Babette .: Te beteg vagy!! de ne menj orvoshoz.

2014.12.10. 12:28:22

@puhacica: En tobb ujszulottrol gondoskodtam mar, egyiket sem furdettuk / furdettem naponta, a pelenkazast ugy oldottam meg hogy tiszta, langyos vizbe martott es kifacsart vattaval toroltem le azokat a reszeket amiket szukseges volt, ezutan ronggyal szarazra toroltem es kremet tettem ra - az a legfontosabb hogy szaraz legyen a bor es lehetoleg krem legyen rajta. Ez a modszer mindegyik gyereknel bevalt, egyik sem lett budos :), koszos vagy beteg.

2014.12.10. 12:32:05

@maxval bircaman szerkesztő: Gyonyoru kep rolatok, ezt most minden ironia es hatso szandek nelkul mondom.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.10. 13:52:07

@tanato:

Mo-on túlárazták a szolgáltatásokat, szerintem ebbe bukott bele az egész. Telki is.

wuaaa 2014.12.10. 13:52:23

@puhacica: @Babette .: A vizes fürdetésnek nincs semmi olyan hatása, amit ne lehetne más módszerrel ugyanazt a hatást elérve helyettesíteni, sőt. Nem egy négykilós fickándozó gyerek a kihívás ezen a téren, aki páróránként tisztába van rakva. Édesapám fél évig kómában volt, keresztlányom 600 grammal született. Egyikük sem volt hónapokig fürdetve. Nem csak hogy túlélték, de még csak be sem pállott a valaguk, sőt, büdösek se voltak, pedig fosni fostak rendszeresen.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.10. 13:52:38

@Mirjam2:

Nekem is egyik kedvencem. A gyerek a képen kb. másfél hónapos. Jelenleg 18 éves.

puhacica 2014.12.10. 14:07:01

@Mirjam2: @wuaaa [nor]: ok, hiszek nektek, már csak azért is, mert nekem ebben nincs tapasztalatom.

DFK 2014.12.10. 14:25:33

@Mr Long (UK): Azt biza előre kell odaadni a dokinak.

boundary 2014.12.10. 16:33:14

Két gyerekre mennyi a kindergeld?

Quercus a favágó 2014.12.10. 16:56:17

@pappito:

Anyáddal is így szoktál beszélni, köcsög?

tanato 2014.12.10. 17:58:26

@maxval bircaman szerkesztő: Ebben van valami,irgalmatlan árakkal dolgoztak/volna/

FutureFry 2014.12.10. 19:35:57

@maxval bircaman szerkesztő:
"Szeptemberben voltam 3 napot kórházban ... A vacsorát nem fényképeztem le, mert nem kértem ki, a feleségem hozott nekem két BigMacet és sültkrumplit a McDonald'sból."

Van több olyan amerikai kórház (leginkább főleg délen, pl. Texas) ahol a McDonald's a kórház része ("ebédlője"). Mert az olyan egészséges. Bár talán mostanában már kezdik ezeket kiebrudalni.

Ugyandehogy (törölt) 2014.12.10. 19:53:12

@Mr Long (UK): az nem ilyen;)
ezt a majmot ismerem máshonnan, bár személyesen nem találkoztunk, az fb-n ismerős volt, aztán idővel megkérdezte, ki a rosseb vagyok, és akkor én levettem, mert így minek nem? na azóta baszogat itt nyakra főre, hogy miért, felfogni nem tudom.

Tóth Katalinka 2014.12.11. 06:35:39

Kedves Herr Géza! Nem vagyok privat biztosított.Az ételt a párom megette, mert minden evő.Ápolónő vagyok és tudom hogy a mi kórházunkban sem törődnek úgy a betegekkel ahogy kellene.. A kórházban ahol szültem akkor voltál jó kismama, ha nem volt kérdésed vagy panaszod.Ha éjjel kimentem valami kéréssel, mérgesen néztek mert megzavartam az alvásban őket.Mikor panaszt tettem az orvosomnál a hozzá állásuk miatt....még kevésbé foglalkoztak a picivel és velem. Na akkor szóltam az orvosnak h.jobb ha én most haza megyek a picivel együtt.Marasztalni próbált, de akkor már annyira elegem lett az egészből hogy el jöttünk. Mikor késôbb felgívtam a klinikát és kértem hogy segítsenek mert nem tudom hova forduljak egy problémával a kislányomnál,akkor is barátságtalan hangnemven közölték hogy ez nem rájuk tartozik keressek egy kinderklinikát (holott az orvosom úgy engedett el,hogy ha bármi problémánk adódna az elkövetkező 3 hónapban,menjünk vissza nyugodtan a klinikára vagy hívjam fel őket nyugodtan és segítenek)...azóta már több embertől hallottam a klinika "jó"híréről.Igaz hogy előtte is ...de gondoltam csak 1km-re van tőlünk ki fogom bírni ezt a pár napot...anya és a férjem könnyebben jutnak el hozzám...hát nem bírtam :(

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.12.11. 09:06:20

@wuaaa [nor]: nekem egy nap után palik be a bírom, és olyan savanyú szagom lesz, hogy megjegyzi a környezetem

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.12.11. 20:22:14

@Mirjam2: Az ötcsillagos szálloda példa csak egy sarkítás volt, egy illusztráció a kontraszt érdekében. Azért csak nem gondolod, hogy komolyan azt hiszem, a hidegtál meg a bőrkanapé már ötcsillagos minőséget jelent :)?

Egyébként meg egyáltalán nem ez volt a lényeg. Hanem az, hogy ne keverjük már az orvosi ellátás színvonalát a kórházi ellátás színvonalával. Ez független attól, hogy mihez szoktattak vagy nem szoktattak minket, magyarokat.

De nem szaporítom ezzel kapcsolatban tovább a szót, úgy látszik, nem jön át, akármennyiszer is írom le.

csakmotyogok 2014.12.13. 10:35:48

@fhdgy: Nyugi itt is elhitetnek veled havi 15 ezer euróért heti 40 órás munkaidővel.

csakmotyogok 2014.12.13. 11:55:33

@geegee: Moszt is így van. Viszont a betegek csili vili új kógházban 1 hét alatt lelopták a csaptelepet wc űlőkét, tükröt:((.

Angi Takacs 2017.02.07. 09:44:33

Mai világban is vannak kűlőmbségek akkor hasonlitsuk őssze tőbb évtizeddel korábbrol az EX Jugoslavia valamint Németországot mikor én láttam meg a napvilágot...Édesanjám azt mondta nem is lettem volna ha ujbol YU kelet volna átesnie a eseményen... akorábbi koraszüléses hoororja után.....

DeadBodiesEverywhere 2017.05.17. 14:19:57

Reni,
privat voltatok biztositva vagy a kotelezo kasszaban jartatok ilyen jol?

mert en azt olvasom tobb helyen is hogy a kotelezo kasszas pacienseket a regi korhazi szarnyakban helyezik el, reggelire nem kapnak narancs levet, vizsgalatnal tobbet kell varniuk, stb

masik kerdes:
beszelsz nemetul?

mert azt is el tudom kepzelni hogy aki nem beszel
azzal teljesen maskeppen bannak

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása