oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. március 01. 06:47,  Hétköznapi határátkelők 290 komment

2014. március 01. 06:47 Határátkelő

Hétköznapi határátkelők

A határátkelésnek egy speciális formája, amikor egy házaspár egyik tagja (jellemzően a férfi) külföldön vállal munkát, a másik pedig otthon marad (a leggyakrabban gyerekekkel). A helyzet nyilvánvalóan nem egészséges, és rengeteg buktatót rejt magában.

apa és lánya.jpg

Én magam is több hasonló helyzetben lévő családot ismerek, és még senkivel sem találkoztam, aki ezt hosszú távon is jó megoldásnak gondolta volna (ami persze nem meglepő).

Persze semmilyen, statisztikai szempontból releváns felmérést nem végeztem, de az általam ismert esetekben az a legjellemzőbb, hogy a férj (aki általában valamilyen fizikai munkát végezni megy külföldre, jellemzően építkezésekre) körülbelül háromhetente, vagy rosszabb esetben havonta egyszer tud egy hosszabb hétvégére hazamenni.

Ez már önmagában is éppen elég kevés idő, ráadásul a legtöbben Ausztriában, vagy ami még rosszabb, Németországban dolgoznak, így hosszú utat kell megtenniük, mire hazaérnek.

Az írek is

Persze hiba lenne azt gondolni, hogy csak Magyarország van ebben a helyzetben, nemrégiben készült például egy kutatás Írországban éppen ebben a témakörben. A University College Cork 21. századi Társadalomtudományi Intézetének munkatársa, David Ralph az Irish Times című lapnak elmondta: az általuk megkérdezett 30 család gyakorlatilag mindegyike azt mondta, ha tehetnék, az egész család felpakolna és külföldön (Londonban, Párizsban vagy akár Ausztráliában) keresné a boldogulást, de a hatalmas jelzálog miatt ezt nem tehetik meg.

A megkérdezett családok 90 százalékában a nő marad otthon (jellemzően gyerekekkel), míg a férfi hét közben külföldön dolgozik, és hétvégenként, ha csak teheti (nem mindig teheti) hazautazik, és a családjával van.

Nagy különbség az ír és a magyar helyzet között, hogy előbbieknél jellemzően nagyvárosokban (Londonban, Párizsban, Brüsszelben vagy Amszterdamban) dolgoznak, és jellemzően viszonylag jól fizetett, „fehérgalléros” munkát végeznek pénzügyi, mérnöki, jogi vagy orvosi területen, esetleg a médiában. Amiből egyebek mellett az is következik, hogy könnyebben megengedhetik maguknak azt, hogy hétvégenként repülőre vagy vonatra üljenek és hazamenjenek.

Senkinek sem könnyű

A helyzetből adódó alapvető nehézségek ettől még ugyanazok persze a magyar és az ír esetben egyaránt. Hiszen egyfelől ott van a férj, aki egyedül kénytelen boldogulni külföldön, másfelől pedig a család, ahol egyrészt gyakorlatilag minden ügyintézés a feleség nyakába szakad, a gyerekek pedig alig látják az apjukat.

„Külföldön élve megpróbál az ember valamilyen rutint kialakítani a hétköznap estékre, lejár edzeni, stb., de sokan beszéltek arról, mennyire veszélyes a magány, mekkora az alkohol vonzereje egy idegen városban család és barátok nélkül” – mondta David Ralph.

A feleségnek sem könnyebb persze, hiszen neki kell mozgásban tartani a családot, intézni a gyerekekkel kapcsolatos tennivalókat, a háztartással felmerülő ügyeket intézni, mindezt jórészt egyedül.

A gyerekek közül többeknél magatartási zavarok léptek fel az egyik szülő hiányában, mások viszont túlságosan is ráakaszkodtak, amikor otthon volt. Az sem ritka, hogy a gyerekeknek több óra, rosszabb esetekben akár egy-két nap is kell ahhoz, hogy megszokják, apa megint otthon van. (Nyilván minél hosszabb ideje tart ez az állapot, annál tovább tart a gyereknek is visszazökkenni.)

„Általában véve elmondhatjuk, hogy az elválás komoly családi problémákat okozhat. Az otthon maradt fél gyakran érzi nyomasztónak a háztartás és a gyereknevelés felelősségét, míg a külföldön dolgozók általában arról beszéltek, mennyire rossz távol lenni a gyerekektől, Skype-on keresztül látni őket felnőni. Akad, aki így is megpróbál nekik segíteni a házi feladatban, vagy mesélni, de ez szerintük sem ugyanaz, mint ott lenni mellettük” – fogalmazott David Ralph.

Mindezen nehézség ellenére a megkérdezett férfiak többsége azt mondta, ha választaniuk kellene a jelenlegi életük és a munkanélküliség között, akkor a mostanit választanák, mert így legalább anyagilag támogatni tudják a családjukat, meg tudják őrizni a társadalomban kivívott helyzetüket és megmaradtak kenyérkeresőnek is.

Fel lehet erre készülni?

Erre szerintem nem lehet igennel vagy nemmel válaszolni. Nyilván vannak olyan élethelyzetek, amelyekre meg lehet próbálni készülni, és ki lehet alakítani olyan rutinokat, amelyek segítethetnek, de amíg nem került valaki ebbe a helyzetbe, addig aligha tudja, mit vállalt.

David Ralph szerint fontos lenne, hogy a házaspár találjon lehetőséget arra, hogy kettesben legyen, még ha csak Skype-on is. (Ami azért is érdekes, mert erre sokszor az együtt élő párok sem fordítanak elég figyelmet, de ez most más irányba vinné el a posztot, úgyhogy inkább hagyjuk…)

A szakember azt tanácsolja, hogy pár havonta üljünk le átbeszélni a helyzetet: „Az ember minden helyzethez tud alkalmazkodni, de ez nem jelenti azt, hogy feltétlenül folytatni is kell. Fél év elteltével érdemes átgondolni a dolgokat. Vajon mindketten boldogok vagyunk? Van-e más lehetőség? Sok olyan pár akad, akik évekig élnek így és jól működnek így, de ez nem feltétlenül igaz mindenkire”.

A magam részéről (és a már fent említett ismerősi körben tapasztaltakból) annyit tennék hozzá, hogy az sem egyszerű helyzet, amikor a család ismét tartósan együtt él. Hallottam már olyan történetről, amikor az okozott válságot egy családban, hogy az addig csak háromhetente-havonta látott férj és apa hirtelen megint a mindennapok része lett… de erről majd máskor.

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr45837479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr Long 2014.03.01. 22:40:02

@Mirjam2: En nem ismerem a csajt,d

Mr Long 2014.03.01. 22:41:33

@Mr Long: Hulye telefon...
Szoval en nem.ismerem a csajt, csak a baratja aradozott rola nekem, hogy mennyivel masabb, mint a csak angliaban felnott angol csajok. Miert ne hinnek neki.

montroyal ( CAN qc) 2014.03.01. 22:49:20

@cougarcat: en is ugy szamolgatom de azert most is a Canadarama musort nezzuk a TV-be sea to sky HW .. jo emlekek whistlernel jarunk .. nyaron megint megyunk

Mr Long 2014.03.01. 22:55:24

Nem tudtok valami jo audio bookot ajanlani melo kozbeni hallgatasra?

Latcho Rom 2014.03.01. 22:59:50

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: nekem ugy tunik hogy az oroszok mar megtettek az agressziot es a provokaciot is.

morsels (törölt) 2014.03.01. 23:51:18

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]:
Biztos, hogy birca nem viccel?
Ha komolyan mondja amit mond, akkor az... nem is tudom, mi a helyes kifejezes :-)

Latcho Rom 2014.03.02. 00:05:51

@**mimi**: Mi van a hátadra irva Mimikém?? :)

Latcho Rom 2014.03.02. 00:05:57

@maxval a gondolkodó birca:

Hetente meg szoktam nezni a Pravda angol verziojat, miota itt esz a fene engem is, toled megkapom ugyanazt suritve. Ez jo..

www.bbc.com/news/world-europe-26400276

Muscari 2014.03.02. 00:32:26

@Mr Long: En most Hammond Innes-tol hallgatom a The Land God Gave to Cain c konyvet. Otvenes evekben irodott es jatszodo krimi, nagyon jo, ahogy a tobbi konyve is.

Az Audible-re vagy regisztralva?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.02. 00:33:45

@macamuca [IHUN]:
Latom, te megertetted a kerdesem lenyeget... Maxval pedig Maxval... ilyennek szeretjuk.

Muscari 2014.03.02. 00:46:41

@Kövérmadár [swe]: Ferjemnek van egy Karpataljara valo baratja. Skype-on szoktunk neha beszelni, napok ota agitalom a dragamat, hogy hivja mar fel. Nagyon kivancsi lennek a velemenyere, ha esetleg sikerul vele beszelni, majd beszamolok rola. Nem tudom, mennyire objektiv, ami a mediaban megjelenik, de Birca velemenye nalam is kiverte a biztositekot.

Sajnos azonban Ukrajna borzasztoan fugg gazdasagilag az oroszoktol, ezt nem szabad elfelejteni.

Elavult az iparuk, Oroszorszag az elsodleges felvevopiac, Europaban sajnos labdaba sem rughatnak. Kiveve talan az acelipart, de igazabol azt sem tudom, mennyire versenykepes.
Szerintem veszett fejsze nyele mindenkepp, Europa egyik legszegenyebb orszaga maradnak :-(

skye8 2014.03.02. 01:42:40

@diggerdriver: a penz nem tudja helyettesiteni a csaladi kapcsolatokat. mit er a penz ha a szeretteidtol tavol,maganyosan elsz?
vagy kerdezzem maskepp - mit er a penz ha gyogyithatatlan beteg vagy? semmit.

montroyal ( CAN qc) 2014.03.02. 03:36:50

@skye8: pénz ... ha van (foleg ha sok) nem leszel maganyos .. annyi jo barat csaj fog korulvenni ...
betegseg? ha nincs penzed rogton bekrepalsz .. ha van : kezelnek megmentenek vagy legalabbis hosszabb ideig eletbe tartanak (nem mindegy a szeretteidnek )

amiket irtal annak vigasz akinek nincs penze ...

macamuca [IHUN] 2014.03.02. 05:18:47

@Mr Long:

mek.oszk.hu/

Hangoskönyv is van bőven (regelés nélkül), meg lehetséges a kiválasztott könyvet (aminek még nincs hangoskönyv-változata) mp3-ba konvertálni, ez csak regelés után elérhető
www.magan-kiadas.hu/

Van angol nyelvű könyv is.

Itt csak olvasható formátum:
http://www.e-konyv.ch/e-könyvek-az-oldalon/

skye8 2014.03.02. 05:59:57

@montroyal ( CAN qc): ha erdekbaratokra vagysz, akkor ajanlatos hogy legyen penzed ;) de mikor elfogy, gondolom a baratok is eltunnek....az ilyet en nem is neveznem baratsagnak....
ok, penzzel meghosszabbithato egy beteg szenvedese...de a lassu haldoklas miota nevezheto teljes erteku eletnek? a szeretteid vajon orulnek hogy latnak szenvedni vagy varjak ok is a veget?

macamuca [IHUN] 2014.03.02. 07:05:14

@skye8:
Az orvosi kezelés nem a beteg szenvedéseinek a meghosszabbítása, hanem alkalmasint pont a szenvedések megszüntetése.
Pénz nélkül a gyógyíthatatlan beteg hozzátartozót vidd haza, osz majd lesz valahogy.
Ha van pénzed, akkor fizethetsz az ellátásáért, azért, hogy fájdalommentesen és emberhez méltó körülmények között töltse utolsó napjait-heteit (gondolj a mo.-i elfekvőkre, krónikus betegeket ellátó osztályokra, az ottani állapotokra... volt "szerencsém" látni (a szomszédos osztályon dolgozva), hogy a kliens után fizető rokonok szerettei milyen ellátásban részesültek, és milyenben a nem fizetőké...).

Ne sugalld, hogy a pénz csupán értelmetlen dolgokra költhető, a rajta megvehető dolgok csakis felszínesként jellemezhetőek...
mert ez nem igaz. Nagyon nem az...

Muscari 2014.03.02. 07:28:08

@macamuca [IHUN]: +1

Es ne csak a vegso stadiumrol beszeljunk. Ha van penzed magan uton elmenni egyCT-re, nem kell honapokat varnod, az akar az eletedet is megmentheti. Ugyanugy, ha az ember hozzafer a modernebb gyogyszerekhez, amiket esetleg nem tamogat a tb, vagy csak korlatozott szamban.

Lehet, hogy ez Nyugat Europaban nem igy van, de Magyarorszagon nagyon is.

macamuca [IHUN] 2014.03.02. 07:53:42

@Muscari:
No igen...
És akkor még csak arról volt szó, hogy súlyos/menthetetlen betegség esetén mire jó a pénz.
Egy "hétköznapi" eü.-i probléma (megfázás, allergia, szülés/nőgyógyászati problémák, fogászat, kancsalság/szemészet, stbstb) esetén is van "némi" költség.

Lássuk, mire jó még az a fránya pénz?
Pld jónéhány olyan, sokak által kellemesnek tartott időtöltés (=pihenés, kikapcsolódás, szórakozás) finanszírozható belőle, ami pénz nélkül nem megy.
Pld:
olvasás: könyvtári tagdíj, antikvár vagy új könyv vásárlása, újságok, magazinok, mindezek e-változatához sz.gép/tablet/mobiltelefon bszerzése/üzemeltetése (a feltöltéshez szükséges áram sincs ingyen...)
színház, mozi, múzeum, állatkert, vidámpark, sportesemény belépői
hobbik: hirtelenjében egy sem jut eszembe, amihez ne kellene pénzt költeni... (olymindegy, hogy ritkán, keveset, vagy sűrűn/sűrűbben és többet/sokat)

Ok, erre lehet mondani azt, hogy sétálni és kirakatot nézegetni ingyen is lehet, ami igaz, de bocs, nekem ne mondja senki, hogy kizárólag erre vágyik, mint kikapcsolódásra... jólesik azért, ha séta közben vehetek egy fagyit, beülhetek egy szelet sütire a cukrászdába, netán a kirakatban meglátott és megtetsző akármit meg is vehetem.... Azt nem hiszem el, hogy van valaki, akinek mindez "fúúúj-nem kell"-kategóriás...

A betegségen és a szórakozáson kívül is akad még 1-2-pár dolog, amikor jó, ha van pénz..
Szerintem önbecsapás azt mondani, hogy a pénz csak sokadlagos jelentőséggel bír.
Van az a pont/határ, ameddig a több pénz bizony plusz örömöt szerezhet.
Amikor mindenre telik, amire az egyén vágyik (és ez bizony erősen eltérő), onnantól már változik a helyzet, node addig...

Latcho Rom 2014.03.02. 08:55:58

@montroyal ( CAN qc): ketharmaduk torok, osztrak, szerb, roman kajak is...de mind hungaricum..bien sur..

mozgositottam nejt szilvasgombocilag, ha szeretlek magyarorszag ha nem

Ugyandehogy (törölt) 2014.03.02. 09:00:23

@diggerdriver: visszatérve humorra: ez szerinted vicces?

**mimi** 2014.03.02. 09:20:54

@macamuca [IHUN]:
+1

@Muscari:
+1

erről sokat tudnék mesélni, sajnos személyes tapasztalatból...

**mimi** 2014.03.02. 09:21:49

@macamuca [IHUN]:

a pénz nem boldogít...ha nincs :))

tanato 2014.03.02. 09:38:21

@skye8: Egy idő után a gyógyíthatatalan betegeknek már csak tényleg kín az élet,ilyenkor már csak a kábítószerek vannak a raktáron.

tanato 2014.03.02. 09:40:51

@macamuca [IHUN]: Ez azért kétoldalú,mert sokszor nem a beteg érdekében hanem saját kényelmük érdekében korrumpálják a hozzátartozók a főorvost a krónikus osztályon,hogy ne kelljen még hazavinni a beteget,bár a betegnek jobb volna az otthoni környezet.,de a hozzátartozónak meg macerás.

tanato 2014.03.02. 09:44:57

@macamuca [IHUN]: Állíthatom hogy sokkal inkább a beteg vagy hozzátartozó statusa dönti el ki milyen ellátást kap.pl. egy polgármester vagy egy képviselő,vagy egy rendőrkapitány stb. édesanyja sokkal jobb ellátást nagyobb odafigyelést fog kapni mint egy putris cigány vagy egy alkoholista munkanélküli kőműves anyja,még abban az esetben is ha előbbi nem,fizet egy kanyit sem utóbbi meg igen.

tanato 2014.03.02. 09:47:55

@Muscari: Ez igaz,egy gazdag betegnek mindig jobb esélye van jobb eü.ellátást kapni mint egy szegénynek,vagy egyáltalán ellátást/harmadik világ/.Nem véletlen hogy BP. II.ker átlagéletkora skandináv a borsodi cigányfalvakéi meg harmadik világbéli.

tanato 2014.03.02. 09:57:07

@macamuca [IHUN]: Én dolgoztam 8 évet ilyen félig elfekvő krónikus belosztályon.Szerettem ott lenni sokat beszélgettem az öregekkel,mindig érdekelt e történelem,így első kézből értesültem sok világháborús katonától a háború részleteiről,hadifogságról, az idős nőktől meg a Horthy korszak mindennapjairól, a cseléd meg zsellérsorsokról a nőkre kiéhezett szovjet katonákról stb.

Latcho Rom 2014.03.02. 12:12:53

@maxval a gondolkodó birca: Aha. Badarság koma.

In the latest Gallup poll of Crimean residents where the results were 53% wanted to stay as an autonomy within Ukraine, and only 23% wanted to be separated and become an autonomy in Russia.

Szóval...nagy szerencsétek hogy europa fél, Obama tökei meg ott lengedeznek a te morálod mellett a szélben.

macamuca [IHUN] 2014.03.02. 12:13:33

@tanato:
"És ekkor jött a meglepetés, az újabb kulturális sokk. Itthon is kívülállók lettek."

Ahogy kiveszem a sorokból, ez szakmai téren és egyéb emberi kapcsolataikban is jelen van.
A megszerzett másféle tapasztalataikkal nehezen (netán sehogy?...) érik meg-fogadják el az itthon meglévő állapotokat (szakmai és egyéb téren).
Amikor elmentek, bőven más volt a mo.-i helyzet, tehát amire netán emlékeztek/felkészültek (hogy a hazatérés után kb mire számíthatnak), az nem volt valós.
Hogy aztán a valóságot hogyan fogadják el (nem csak anyagi, hanem más szempontok alapján), az majd idővel eldől, de többen említették, hogy nem biztos, hogy véglegesen hazatértek, elképzelhető, hogy visszatérnek z USA-ba. Részemről nem hiszem, csakis az anyagiak miatt (azt simán tudták előre, hogy jóval kevesebbet fognak keresni: na, ez a "reményük" be is vált, azzal együtt, hogy magánklinikán dolgoznak), sokkal inkább a többi körülmény (szakmai+egyéb téren) megváltoztathatatlansága...

macamuca [IHUN] 2014.03.02. 12:17:18

@tanato:
(amúgy eléggé hatásvadász cím: Hatalmas siker: Az USA-ból tért haza kilenc magyar orvos. Nagyon demagóg vagyok, ha megkérdezem -nem tőled, hanem általánosságban-, hogy eme 9 visszatérő mellett hányan mentek el ugyanakkor? Itt mifelénk pld reumatológiára, ortopédiára bő fél éves előjegyzés van, mammográfiára 4 hónapot vártam... mármint államinál. Magánban akár másnap.... pld erre is jó, ha van pénz...)

tanato 2014.03.02. 13:04:39

@macamuca [IHUN]: A nagyon csekély/ideiglenesen/ visszatértek mellett átlag évi 1000 az elmenő.

Latcho Rom 2014.03.02. 13:06:53

@Babette_: hagyd élni, azon mulat magában amin akar.

skye8 2014.03.02. 14:53:52

@diggerdriver: wow oscar-dijas komment ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.02. 15:06:29

@Babette_:
Dehogy.
A temetőben az egyik sírkőről másoltam.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.02. 15:08:31

@diggerdriver:
Igen. Köszi.
A közhelyeket (a pénz nem boldogít) hagyjuk meg a megrögzött idealisták mákonyának.
:))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.02. 15:09:40

@skye8:
Igen. Köszi.
A közhelyeket (a pénz nem boldogít) hagyjuk meg a megrögzött idealisták mákonyának.
:))))))))))))))))

Hogy jó helyre menjen...

skye8 2014.03.02. 15:10:28

@macamuca [IHUN]: elkanyarodtal a penzzel megveheto orvosi ellatas es az ezzel kapcsolatos megfigyeleseid iranyaba, en nem eppen erre celoztam. azt sem mondtam hogy minden felszines, ami megfizetheto.
de szerintem egyes dolgokat jobb nem penzben merni.
egy menthetetlen betegnek egy ido utan mar nem szamit a minosegi orvosi ellatas mert nem adhatja vissza az egeszseget...
ugyanigy a szetszakadt csaladokkal is, mit szamit mennyi penzt tesznek felre ha a csaladtagok alig latjak egymast?
az en parhuzamom ezen ket szituaciora vonatkozott, nem arra hogy ki mennyit fizet a korhazban hogy szeretteit ellassak.

skye8 2014.03.02. 15:47:20

@diggerdriver: ''a penz boldogit'' is kozhely.

skye8 2014.03.02. 17:24:45

@diggerdriver: a szelektiv hallas elonye

blackhairlady 2014.03.02. 17:30:45

@tanato: "a nőkre kiéhezett szovjet katonákról"
Errol olvasgattam egy idoben, kb olyan hatassal volt ram mint a mikor a koncsentracios taborokrol, deportalasokrol olvastam. Sok szornyuseget temettek el magukban az akkor elt nok, amikorol meg a csaladjuk sem tudott sokszor.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.02. 17:40:25

@blackhair-lady:
A szovjet hadseregben sok nő volt és sok volt köztük aki mindenre hajlandó volt de mire Európába értek úgy el voltak használva és úgy tele voltak betegségekkel hogy már a katonáknak se kellettek.
Így aztán a lakosság szenvedte ezt meg.

2014.03.02. 17:50:36

@skye8: Van egy olyan hogy "can't be too thin or too rich". :)

Az emberek addig gondolják, hogy a pénz boldogit, amig nincs nekik. Ebből a szempontból teljesen igazuk van, mert lehet boldogtalanság forrása, ha nem tudod az igényeidet kielégiteni pénz hiánya miatt (hogy mik az igények az elég szubjektiv). Ha viszont van elég pénz, akkor már tényleg más dolgok kerülnek előtérbe - kapcsolatok, család, közösségbe tartozás, önmegvalósitás, "bucket list" stb. stb.. Akinek nincs elég pénze, azoknak az ilyen dolgok luxus kategóriába tartozhatnak. Persze vannak olyanok is sokan, és lehet hogy erre célzol, akiknek mindenféle mérce szerint van elég pénze, mégsem elégedettek vele. A "keeping up with the Joneses" kategória. :) A pénz mértéktelen hajhászása problémákat takarhat az illető magánéletében pl. Szóval ez sem fekete-fehér téma...

montroyal ( CAN qc) 2014.03.02. 17:54:27

@skye8: hogy a baratok eltunnek az mindig fent all ha van penzed ha nincs viszont hogy milyen boldogtalanok maganyosak a gazdagok ... szar lehet nekik megis erdemlik ... csak ok eszre sem veszik a sok program utazas vasarlas unneples stb kozott..viszont a szegenyeké a menyorszag ..

a betegsegrol roviden ... atelted mar ezt ? anyam 3 evig volt agyban es mondhatjuk megvaltas volt neki elmenni ...tudom ..
DE visszagondolva lenne meg az agyban, csak lenne velem ...

Muscari 2014.03.02. 17:55:06

@blackhair-lady: Szegeny nagymamam (nem el mar sajnos) 16 eves volt, mikor bejottek az oroszok. Meselte, hogy ot a padlason rejtegettek, nehogy meglassak a katonak, raadasul nagyon szep lany is volt. Vegul meguszta, csak fozniuk kellett rajuk.

M. Péter 2014.03.02. 18:02:21

@tanato: Mind a 9 Rózsakert Medical Centerben dolgozik, vagyis nem a széles néptömegeket gyógyítja. "Rendelőnkben egy átlagos vizit díja 15 000 – 35 000 ezer forint között van."

tanato 2014.03.02. 18:11:54

@blackhair-lady: Érdekes történeteket meséltek,hogyan kellett bújtatniuk a lányokat.Persze volt akit nem sikerült és elcsípték őket a részeg katonák.Meg voltak azért kialakult szerelmek is.Egyik nénim pl. a városunkban létesített szovjet elsősegélyhelyen,kis kórházban dolgozó grúz katonaorvossal kerül kapcsolatba de nem kényszerből hanem önként,mert belézúgott/odavezényeltek néhány civil nőt sebesültet ápolni,meg mosni,főzni a betegekre./Sokat mesélt erről nekem./Persze ez volt a ritkább.Na meg volt néhány holokauszt túlélőm is,ők is sokat meséltek a deportálásokról meg a koncentrációs táborról,munkaszolgálatról.

2014.03.02. 18:12:31

@montroyal ( CAN qc): A mindennapi megélhetéssel bajlódó, kimondottan szegény emberek az esetek többségében nem képesek a családi boldogságra koncentrálni. Sok a veszekedés, tettleges is, alkohol és drog, hogy eltompitsák a bánatukat - a gyerek elhanyagolva és a "nevelési" eszközök is sokszor tettlegesek, szigorúak. Szóval van egy ilyen oldala a szegénységnek. Ezért nem jó pl. az eltúlzott segélyrendszer, mert igaz dolgozni nem kell meg éhenhalni sem, de a pénz is nagyon kevés - az illetőnek nincs önbecsülése, önbizalma, stb.

tanato 2014.03.02. 18:13:52

@M. Péter: Hát persze ,ez benne az egyik csavar.Propaganda cikk.Ők bármikor visszamehetnek valószínűleg egy részük vissza is fog.

2014.03.02. 18:17:33

@tanato: Mindenesetre az usákok sikeresen szipkázzák el innen az orvosokat. Pedig itt se kevés a fizetés, de ott még több. Talán az is közrejátszik hogy ott nagyon sok helyen folyik komoly kutatás, előre járnak a legújabb módszerekkel, stb. Csak itt nem téma az ilyesmi, mindenki oda megy ahova akar - nagyon sok expat van mindenfelé és teljesen természetesnek számit hogy ott dolgozol ahol számodra legkedvezőbb az ajánlat. Igen, ez lehet Magyarország is éppen. :)

holl gold 2014.03.02. 18:23:30

@maxval a gondolkodó birca:

Ez igy volt, tök mindegy hogy mentel szavazni vagy sem, ök gyöztek a "szabad valasztason"...hol volt az ellenzek ?? volt olyan egyaltalan ?? igen volt csak eppen bent ultek a kalickaban vagy a stiglickertben (Lipot-ban)...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.02. 18:28:31

@Muscari:
Mikor bejöttek az oroszok apámék szintén a padlásra rejtették az asszonynépet.
Persze nem tudtak csendben maradni és az egyik tankos meghallotta. Ukrán magyar volt. Odaintette apámat és mondta neki hogy őtőlük ne féltse az asszonynépet mert első lépcsős alakulatként kisebb gondjuk is nagyobb annál hogy velük foglalkozzanak de akik mögöttük jönnek a csürhe a komszomolszkaja na attól rejtse őket.
Kihirdették a faluban hogy mindenki semmisítse meg a borát.
Persze a parasztok egyik se hallgatott a szóra és mikor jött a csürhe akkor lerészegedtek aztán csináltak csúnya dolgokat. Üknagyanyámat 85évesen erőszakolták meg néhány nap múlva belehalt.

tanato 2014.03.02. 18:29:00

@cougarcat: Igen a legnagyobb szívó hatása az USA-nak van ezen a területen,de főleg a kutatás-fejlesztési vonalon/és nemcsak az eü. területen/Mondjuk én is ismerek USA-ból 5 év elteltével hazatérő orvost/volt gimis osztálytársam/Nőgyógyász az illető egy nagybátyjának van magánklinikája kint,ott volt,de elmondása szerint nem tudott megbarátkozni az amerikai életstílussal.Itthon szintén magánban dolgozik a fővárosban és nagyon jól él az USA háttere miatt mert rengeteg USA-beli nőbetege van/diplomaták és üzletemberek feleségei/akik megtudván hogy 5 évet dolgozott kint hozzá járnak a rendelőjébe.

tanato 2014.03.02. 18:32:30

@diggerdriver: Egyik rokonom is csak úgy úszta meg az erőszakot hogy nem messze volt a szovjet tábori csendőrség szállása és oda szaladt el egy gyerek és magyarul kezdett jajveszékelni,mire egy tábori csendőr átjött és gépfegyverrel elzavarta az erőszakoskodókat/ők még tiszteket is agyonlőhettek simán,beosztásuk miatt./

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.02. 18:40:06

@tanato: Mivel nagyapám pék volt és a főutcán laktak nagy házban mindkét hadsereg szivesen szállásolt be hozzájuk tiszteket. A mi falunk többször cserélt gazdát.
Egyszer az orosz tiszt nem volt otthon és egy orosz katona bement és elkezdte összeszedni az értékeket.
Akkor jött meg a tiszt és azonnal vitte ki a katonát az udvarra hogy főbelövi.
Nagyanyám könyörgött neki hogy ne tegye alig tudta lebeszélni.

tanato 2014.03.02. 18:58:28

@diggerdriver: Igen tiszteket beszállásolni az jó lehetőség volt a biztonságra.

montroyal ( CAN qc) 2014.03.02. 19:19:51

@cougarcat: igen Te kozelrol latod ezt a munkad altal .. mi csak a hirekbol tudjuk es hihetetlen mik tortennek a szegenyseg miatt..
a segely system mit mondjak .. ezert volt nalunk a ciganyroham es meg lopni csalni feketen dolgozni is lehet mellette..de itteni generaciok is elnek igy ... masik pedig az 40-50 evvel ezzelott elkovetett abus a religiok altal .. tele a media vele .. en koromnal fogva a fizikai buntetessel el vagyok ( abban az idoben ) hiszen mi is kaptunk taslit a szuloktol kormost a tanaroktol ... ez volt .. ma termeszetesen valtozott es elfogadhatatlan ..

2014.03.02. 19:52:37

@montroyal ( CAN qc): A segély hasznos lehet átmeneti segitségként, de a szegénység problémáját ez nem oldja meg, sőt. Munka kell az embereknek - és azért azt nem lehet mondani, hogy nincs valahol valamilyen munka. Az én tapasztalatom az hogy a szegénység az egészségre is negativan hat, az állandó aggódás, szorongás, krizisek, depresszió, stb. miatt - nem beszélve hogy ezek orvoslására sokan isznak, drogoznak, ami szintén lerombolja a szervezetet.

"mi is kaptunk taslit a szuloktol kormost a tanaroktol ... ez volt .. ma termeszetesen valtozott es elfogadhatatlan "

Ilyen most is van és részünkről mi ilyenkor nem avatkozunk be, hacsak nincs valami sérülés, fizikai nyoma, vagyis tényleg túlzott erővel történt a dolog. Azért érdekes, hogy mennyien jelentenek fel ilyen szülőket - többnyire azért, mert valami konfliktusba keveredtek velük, pl. acsarkodó családtagok, marakodó szomszédok, exek, házmesterek, stb.. :) A bejelentések túlnyomó része BS, "malicious".

morsels (törölt) 2014.03.02. 19:57:19

@cougarcat:
Tudod milyen sokan mondjak azt, hogy ezert hulye az amerikai/kanadai rendszer, mert azt hiszik, hogy egy ilyen feljelentes eleg ahhoz, hogy a gyereket elvegyek a szuloktol, mert ugy az ameriakiak hulyek.
Attol tartok, hogy ezt kevesen fogjak olvasni :-)

Egyebkent az orvosom azt mondta, hogy az alkohol a szegeny ember antidepressansa.

2014.03.02. 20:07:33

@morsels: Igen, szerintem is igy látnak minket, illetve az amerikaiakat, de hozzátartozik az is, hogy a belföldiek is meg vannak róla győződve, hogy nekem az a dolgom, hogy kis Johnny-t elszakitsam a szülőktől egy popsiverésért. :) Évekig csináltam ezt a "szürő" munkát - nagyon szerettem, mert nekem beépitett bullshit detecting radarom van. Ebben a munkakörben komolyan arról volt szó, hogy megvédjük az amúgy elfogadható nevelési módszereket alkalmazó szülőket a köznép bosszúvágyó haragjától. :)

Igy van, depresszióban szenvedők előszeretettel használnak alkoholt, a probléma az, hogy maga az alkohol fogyasztás is depressziót okoz. Valami kutatás meg kimutatta hogy az ADHD-ben szenvedők meg előszeretettel használnak crystal meth-et. Szorongásra meg marijuana-t - de ezzel mi már régóta nem foglalkozunk.

morsels (törölt) 2014.03.02. 20:14:48

@cougarcat:
Tudom, hogy sokan eleve el sem fogadjak, hogy depresszio, mint olyan letezik, de megjartam en is a magam sikatorait, szoval egy szornyu 22-es csapdaja az egesz.

Nem is akarok rola beszelni igazan, en csak orulok annak, hogy masnak nem volt ilyen problemaja.

2014.03.02. 20:27:51

@morsels: Az előző férjem halála után megjártam én is a hadak útját... Szerintem is jó dolog, ha valakinek nem kellett ilyesmin átmenni, bár ez még nem elég ok a másokkal szembeni esetleges érzéketlenségre.

Muscari 2014.03.02. 21:18:42

@diggerdriver: uristen, ez nagyon durva :-(

@cougarcat: en Magyarorszagon is tudok olyan esetrol, amikor a gyerek feljelentette a szuleit. O meg kozben drogozott...
Nem tudom, mi lett belole, mert csak tavoli ismerosok, de a csalad a mai napig egyben van. Es itt ertelmisegi szulokrol van szo, anyuka orvos, apuka katonatiszt. De hat az, hogy valaki tanult, meg nem jelenti azt, hogy gyereket nevelni is tud.

Majd mindjart jon valaki es elmondja, hogy ket jo nagy pofont kellett volna adni a fiunak...

morsels (törölt) 2014.03.02. 21:25:58

@Muscari:
Katonatisztrol jut eszembe :-)

A zaszloalj parancsnok egy elvarazsolt fazon volt :-). Tenyleg ertelmes, jofej figura, de a sereg az egy mas vilag.
Reggel hetre jottek dolgozni a tisztek, aztan reggel 8-ig kiderult, hogy lesz e ezredsorakozo vagy sem. Namost az zaszloalj parancsnok irnoka reggel 9-kor mar ment a laktanyamelletti ABC-be, egy uveg palinka es ket hosszunyaku volt a provisio.
10 elott nem is akart senki beszelni a szazadossal, mert annak jo vege nem lett. Aztan ebedre kimentek a kozeli faluba, ott jopar korso sor, aztan olyan delutan 3-ig lehetett megkeresni, utana mar megint nem :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.02. 21:30:09

@morsels:
Épp most írtam meg a katonatörténeteim.
:))))))))))))))))))))
Egy év alatt többet ittam mint utána 20év alatt.

2014.03.02. 21:56:23

@Muscari: Ó, ebből is van itt sok. :) Tizenéves gyerekek csinálják. Előfordul, hogy igazuk van, szerencsére ez a ritkább. A többség közép osztálybeli gyerek, akik szeretnék önállósitani magukat. Többnyire nem értenek egyet a szülők által meghatározott szabályokkal (pl. hogy ne szivjanak drogot, vagy hogy el kell mosogatni). A szabályok mindig változnak de itt egy 16-17 éves kaphat segélyt - de csak akkor ha bebizonyosodott, hogy otthon nem élhet, pl. bántalmazás miatt. Szóval erre a pénzre megy ki a játék. Olyan gyerekek is vannak akik szabály szerüen azzal jönnek, hogy vegyük őket gondozásba. :) Az ilyesmiből többnyire nem lesz semmi. A gondozás rengeteg pénzbe kerül, úgyhogy hacsak tényleg valami nagy gáz van otthon, haza kell nekik menni. A fenti dolgok tipikusak 13-17 éves korban, utána már nagyon ritka (itt 19 évesig számit gyereknek).

morsels (törölt) 2014.03.02. 21:57:29

@diggerdriver:
Voltak meredek dolgok :-)
A masfel ev alatt hetszer mentunk gyakorlatra, abbol haromszor telen.
Aztan volt, amikor krumpliszedesben segitettuk, szerencsere csak a zsakolast kellett csinalnunk, nem szedni a krumplit.
Ott csak egy szazad volt, a fohadnagy (a szazadparancsnok) is olyan kezdo volt,mint mi, szoval a igazabol a legoregebb szakaszvezeto vitte az egeszt, aki egy szabolcsi gyerek volt.
Namost ugye kinnt voltunk a falu mellett, a srac meg mindenhol megtalalta a palinkat. A fohadnagy mar nekunk konyorgott, hogy honnan szerzi be a palinkat, de mi se tudtuk :-).
Az teny, hogy reggel 11-re mar a krumpliszsakok tetejen aludt, kiutotte magat. Minden nap :-)

De voltak tortenetek... egyszer nagy mozgositas volt, egesz del-dunantul tartalekosait behivtak, mi mentunk ki Szentlorincre egy iskola udvaraba fogadni a tartalekosokat, februar volt, kurva hideg.
Reggel 3 utan kezdenek jonni a buszok a tartalekosokkal, hat... szomoru latvany, sajnaltam en is oket. Aztan az egyik buszrol jon le a fazon, csak a pufajka van rajta, also, felso, a zold zubbony mar nem, raadasul a busz lepcsoit egynek vette, landol a hoban, aztan felugrik es a karjat szettarva kozli velunk, hogy: "Megjottem"

Fasza :-)
En kesobb az iskola egyik osztalyaban fogadtam a behivottakat, osztottam ki, hogy ki hova megy... aztan ugye ott vartak addig, amig jott a kovetkezo teherauto.
Kozben persze elokerulnek a palinkas uvegek, egyszer jon be egy tiszt es tolem kerdezi, hogy mi van itt, rosszabb mint egy kocsma :-))

blackhairlady 2014.03.02. 22:11:39

@diggerdriver: Szornyu titkok rejtoznek sok akkor elt asszony, lany eleteben:(

Muscari 2014.03.02. 22:35:27

@cougarcat: Szoval foleg a penzre mennek, illetveva lazadas resze a feljelentosdi. Azert ez szerintem mar tul van a normalis hataron. Nem tudom, ezek utan, ha ilyen tortenik hogy lehet normalis csaladi eletet elni. Szerintem a bizalom ilyenkorra mar teljesen elveszik :-(

Magyarorszagon a csaladi potlekot tudjak atiranyitani. Volt egy baratnom, aki sajat maga kapta a csaladi potlekot 17 evesen, miutan a gyamugyon kijarta. Mondjuk az o anyja kemeny alkoholista volt.

2014.03.02. 23:01:46

@Muscari: Talán a lázadás a legfontosabb, meg az önállóságra törekvés, és persze ehhez kell pénz.

A feljelentés érdekes dolog, mert az iskolákban ösztönzik a gyerekeket, hogy álljanak elő a családban előforduló problémákkal. Ez jó is amikor tényleg vannak otthon komoly problémák. De sok tizenéves ezt úgy értékeli, hogy bármi hasfájása van, valaki más majd védelmébe veszi. :)

A legtöbb helyen van youth shelter, ahol a gyerekek egy pár napot maradhatnak - a dolgozó kommunikál a szülővel, aztán a cél az hogy kibéküljenek, és irány haza. Vannak nagyon jó mediátorok akik tudnak a két fél között közvetiteni. :)

2014.03.02. 23:04:41

@morsels: Abso-f...ing-lutely! :)

morsels (törölt) 2014.03.02. 23:14:20

@cougarcat:
Hat most jol megleptel, nem gondoltam volna, hogy ilyen nyersen is fogalmazol :-))

2014.03.02. 23:24:10

@morsels: De bizony. :( Munkahelyi ártalom. Elég sokat káromkodunk, de csak egymás közt, amikor megbeszéljük az ügyeket és próbáljuk a feszültséget levezetni. Fekete humor is van bőven és jobb ha azt senki más nem hallja. Nem hiszem hogy jó mentség, de pl. az ügyvédeink ugyanúgy káromkodnak velünk ha magunk vagyunk. Amúgy kifelé soha, abból nagy balhé lenne. :)

2014.03.02. 23:30:00

@cougarcat: "az ügyvédeink ugyanúgy káromkodnak velünk ha magunk vagyunk"

helyesen nem velünk káromkodnak, hanem igy beszélnek, ha négyszemközt vagyunk

morsels (törölt) 2014.03.02. 23:40:43

@cougarcat:
Sokkal emberibb igy.
Nem olyan nemetes :-)

2014.03.02. 23:43:51

@morsels: Ja, ki hitte volna :)

morsels (törölt) 2014.03.02. 23:50:29

@cougarcat:
Latod?
Van neked humorerzeked...
Es ez egy rendkivul szimpatikus tulajdonsag :-)

Latcho Rom 2014.03.02. 23:54:47

@cougarcat: meg van par orad megnezni oasage-t a red carpetig, s akkor drukkolhatnank egyutt meryl harmadik, negyedik? oszkarjaert :)

2014.03.03. 00:02:03

@cougarcat: "az iskolákban ösztönzik a gyerekeket, hogy álljanak elő a családban előforduló problémákkal"
Ez önmagában helyes is lenne, de azt pl. kifejezetten rühellem amikor beírom a gyerek füzetébe vagy a tanár e-mail címére hogy éppen mi bajom az iskolával, megcímezve xy-nak, tisztán érthetően fogalmazva, majd a gyereket bent a suliban a tanár elkezdi faggatni hogy akkor anyukád miket mond pontosan az iskoláról? Még jó hogy a gyerek nem fogja megmondani azt hogy az anyja azt mondta hogy az életben ilyen szart még nem látott DD. Ilyenkor beszélünk ismét a tanárral hogy a kérdéseit tegye fel nekünk, vagy a gyereket a jelenlétünkben kérdezgesse ha már annyira kíváncsi. Nyilván más a szitu ha bántalmazásról vagy valami komolyabb dologról van szó de csak simán a családi életünkben ne kutakodjanak.

2014.03.03. 00:39:30

@Turchi: Szegény gyerek :))

Hát itt is előfordul hogy tanárok faggatják a gyerekeket, mert mondjuk a gyerek rajzol valami furát, vagy tesz valami kétértelmü megjegyzést, aztán kapnak is egy "vallomást" mert olyan kérdéseket tettek fel ami már eleve szuggesztiv, vagy éppen totálisan félreértelmezik azt amit a gyerek mondott. Ezeknek az aggodalmaknak a nagy részét el lehetne intézni úgy, hogy az iskola beszél a szülővel, tisztázza hogy mi lehet ott. Kerülik a konfliktust, és nem szivesen vállalnak felelősséget - egyszerübb bejelentést tenni egy hivatalos szervnél. Mondjuk bennünket nem zavar, de a szülőknél igencsak kivágja a biztositékot. :)

@shakti_rom: Nem szoktam nézni....

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.03. 04:11:24

@Turchi: olvastam a blogodban az iskolátokról, hát egy-két dologtól a hajam szála égnek áll. a többi szülő is gondolom főként "nyugati", ők nincsenek kiborulva ezektől a dolgoktól? az iskolavezetés honnan való? azért fura nekem, mert a nyugatiak tényleg nagyon fel tudnak akadni health & safety dolgokon, halálkomolyan tudják venni olyan szinten, ami olykor majdnem fáj. amiket olvasok tőled, az inkább "bennszülött" attitűdnek tűnik (ismerős problémák ahol pl a thai igazgató állandóan összetűz a "nyugati" igazgatóval/menedzserrel).

2014.03.03. 04:59:37

@Chang Yai: A többi szülőket nem ismerem, ill. akiket igen, azok el vannak ájulva a sulitól, amit persze nem hiszek. Mindenhonnan vannak gyerekek a helyiek mellett. Az a baj hogy nincs választási lehetőség, van még egy amerikai suli sokkal rosszabb felszereltséggel de jobb hozzáállással. Át akartuk vinni de még egy hűtött tornatermük sincs. A politikai helyzetet meg nem is elemezném hogy állnak a helyiek az amerikaiakhoz. Békeidőben minden ok, de ha valami gáz van, akkor nem jó amerikai területen lenni. Az igazgató angol, talán (british), meg a tanárok többsége is, de nem mindenki. A vezetők igen. A tulajdonos helyi és nagy haverok az igazgatóval, gondolom jól megfizeti a vezetőket. Azért a háttérben gyűjtöm ám a nemzetközi adatokat hasonló iskolákról, jogok, kötelességek, mert nagyon bacca a csőröm az egész. Kairóban ilyen gond nem volt, ha meg lett volna, volt egy csomó jó külföldi iskola. "health & safety" igen, ezt is megtapasztaltuk a kairói kanadai suliban. De az legalább a gyerek érdekében volt, még ha néha hülyeség is, de itt meg pont ellenük van sok dolog. Ezeknek a nyomorultaknak itt az a mániájuk hogy kihívások elé kell a gyereket állítani. A tanítás meg le van szarva. Hát ez az ország éppen elég kihívás, írtam is nekik, nem kell külön kitalálni. Szóval harcolunk rendesen. Az viszont tény hogy ilyen jól felszerelt szép helyet még sosem láttam. Igazi luxus. Ha kibírja a gyerek DD

skye8 2014.03.03. 05:00:54

@cougarcat: seth godin konyvet olvasom, the icarus deception, abban irja hogy 'winning a game doesn't mean it was a good game'. kb. igy latom a penzhez valo viszonyulasunkat is, ha tul sokat aldozunk fel erte, az mar nem egy 'good game'.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása