oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. február 08. 06:41,  A feleségvásárlástól a Waczak szállóig 251 komment

2014. február 08. 06:41 Határátkelő

A feleségvásárlástól a Waczak szállóig

Amikor megérkezünk egy országba, jó esetben ismerjük a nyelvet (még jobb esetben ezt nem csak gondoljuk, hanem így is van), ugyanakkor - hacsak korábban nem volt mélyebb kapcsolatunk az adott társadalommal, kultúrával - könnyen érhetnek minket meglepetések. Például az, hogy nem ismerjük a szokásokat, a mindennapi érintkezés szabályait, így akár kellemetlen (jó esetben vicces) helyzetekbe is belefuthatunk. Arra gondoltam, ma beszélgethetnénk erről.

többnyelvűség.jpg

Vajon mennyire kell komolyan venni a szomszéd kedves érdeklődését Angliában? Illik-e mást válaszolni a hogylétünket firtató kérdésére, mint hogy „Fine, thanks"? Miért lepődik meg a kolléga, ha nekiállunk a bajainkról mesélni neki egy hasonló érdeklődésre?

Vagy ott van Bulgária, amelyről nemrégiben Roland írt nagyszerű minisorozatot, és ahol a gesztusokkal (például a bólogatás értelmezésével) gyűlhet meg a bajunk, ha nincsen megfelelő háttérinformációnk.

Erről ezt írta Roland:

„Először vegyük át az egyértelmű jeleket:

*Nem: a fej lentről felfelé történő egyszeri, határozott, függőleges irányba való elmozdítása. Nagyon hasonlít az általunk megszokott igenlő bólintása, de ez lentről indul és felfelé tart.

*Igen: a fej bal és jobb váll között történő horizontális irányba való ingatása. Nem olyan határozott, mint a „nem" válasz esetén, ezek inkább apró mozdulatok.

Következzenek a kevésbé egyértelmű jelek:

*A fej „igenszerű" határozottabb ingatása, némi fejkörzéssel vegyítve: ez amolyan „igennemtalán" válasz, szinte bármit jelenthet.

*A fej „nemszerű", nem túl határozott, alulról felfele történő egyszeri emelése „cöcc" hanghatás kíséretében: hülye vagy? Nem!

Legtöbbször vásárláskor járom meg a bólogatással, ugyanis akkor is kapok szatyrot, ha nem kérek. Bár azt mondom, hogy „köszönöm, nem", mégis inkább a fejmozdulatom szerint ítélik meg a válaszom és kapok. Igyekszem elkerülni a fejmozdulatot, de sokszor önkéntelenül is megtörténik."

Feleségvásárlás az araboknál

Minden országnak megvan a maga bevett szokásrendszere, kommunikációs eszközkészlete, amit ha nem tudunk értelmezni, akár egészen fura helyzetekbe is keveredhetünk, holott a saját megszokott kommunikációs rendszerünkben teljesen normálisan viselkedünk.

Van, amikor a jelek egyértelműek (például az előbb említett bolgár esetnél), vagy az arab országokban, a feleségvásárlás esetében, melyről még korábban Anna írt egy posztjában.

„Már az ókorban is tudták, hogy ha idegenként érkezel valahova, akkor neked kell alkalmazkodnod, legalábbis az elviselhetőség határáig. Illusztráció az „elviselhetőség határára": arab munkatárs a férjemtől meg akarta vásárolni látogatóba érkezett, szőke, kék szemű barátnőmet, negyedik feleségnek.

Első nap négy kecskét ígért érte, harmadik nap estefelé már száz tevénél tartott, és sehogy sem értette, miért nem lehetne az egyébként családos nő az ő negyedik felesége, ha ilyen jól fizet érte.

Férjúrnak harmadik nap este támadt az a – megváltónak bizonyult – ötlete, hogy elmagyarázza arabusunknak: nálunk ezekben a dolgokban az asszonyok döntenek, tehát nem vele, hanem velem kellene egyezkednie; másrészt ha sikerül nyélbe ütnie az üzletet, akkor bizony a szöszi lesz, aki pénzügyekben magának vindikálja a döntés jogát. Mondanom sem kell, hogy arabusunk sürgősen visszavonta az összes kecskét és tevét, mondván: 'furcsa szokásaitok vannak ott abban a dekadens Európában'."

Azok az angolok

Természetesen vannak sokkal rejtettebb, és ezért elsőre nehezebben is kezelhető társadalmi szokások. Ezekre szerintem történelmi okokból is talán az angolok jelentik a legjobb példát, ahol a társadalmi érintkezés sokszor kimondatlan szabályai, a szomszédok, munkatársak közötti kommunikáció sokkal nehezebben értelmezhető, ha az ember nem ismeri a kultúrát.

Van például olyan hölgyismerősöm, aki egyszerűen nem értette, miért van az, hogy a munkahelyen egyébként rendkívül kedves, barátságos kolléganő egy bizonyos ponton nem lépett túl a barátokozásban, hiába hívták meg férjestől magukhoz, és hiába érezték (látszólag mindenképpen) jól magukat náluk, nem hívták vissza őket.

Saját tapasztalatom is az, hogy az angolok egy bizonyos pontig nagyon barátságosak, kedvesek tudnak lenni, de ez a bizonyos pont sokkal nehezebben áttörhető, mint mondjuk Magyarországon. Ezt el kell tudni fogadni, máskülönben komoly csalódások érhetnek bennünket.

A kultúra rétegei

A kulturális tudatosság jelentőségéről találtam egy ezzel foglalkozó érdekes, elemzőbb típusú írást az InterNations.org nevű oldalon.

A kultúra alapvetően a (gyakran kimondatlan) normák és az (íratlan) szabályok keveréke, amelyek meghatározzák egy adott közösség működését, viselkedését. A szakemberek gyakran egy hagymához hasonlítják, amelyről folyamatosan bontja le az ember a héjakat, míg végül eljut a közepéig.

Egy adott kultúra „külső héját" a látható, megfogható (és éppen ezért legkönnyebben kitapasztalható) dolgok adják: az épületek, a műalkotások. Ezt követik az intézmények, azok működési rendszerei és így tovább.

A legnehezebb persze egy kultúra alapjait megérteni, pedig ezek vannak a legnagyobb hatással a mindennapi életre. Márpedig enélkül szerintem nem lehet egy országot, népet igazán megérteni.

A vetélkedők és a sitcomok

Hadd hozzak két példát: gondolom, mindenki emlékszik a Legyen Ön is milliomos című játékra. Bármelyik külföldi változatot nézve (speciel én az angolt néztem, de ez nyilván ugyanígy igaz a németre, franciára is) az tűnt fel, hogy nem az adott kultúrában nevelkedett emberként az első, legkönnyebb kérdések a legnehezebbek. Azok, amelyeket minden „bennszülött" reflexből ismer és tanulás nélkül is tud, mert ebbe nőtt bele: mondókák, alapversek, közismert találós kérdések.

Ugyanakkor egy külföldi számára ezekre jól válaszolni legalább akkora fejtörést jelent (sőt...), mint mondjuk egy történelmi feladványt megfejteni. Miért? Azért, mert ezek az (egy nép közös alapjait adó) alapvető fontosságú dolgok kimaradtak az életéből és felnőttként (hacsak az embernek nincs ott nevelkedő kisgyermeke) nehezen pótolhatók.

A másik példám a sitcomok, például a 70-es évek legendás brit sorozata, a (magyarul Waczak szállóként futó) Fawlty Towers. A sorozat magyar szinkronnal egyáltalán nem működik, de a helyzetkomikumok nagy része (például a német vendégekről szóló rész is) csak felszínesen érthető, ha nem ismerjük azt a kulturális, társadalmi hátteret, ami a brit-német viszonyt egészen mélyen jellemezte (és részben jellemzi mind a mai napig). Vagy ott van a pont a kommunikációs problémákról szóló epizód.

A trükkös kártyajáték

A határátkelés során természetesen fokozatosan illeszkedünk be az adott társadalomba: először megtanulunk ügyet intézni, aztán elkezdünk beilleszkedni a munkahelyen, majd szépen lassan megértjük és alkalmazni kezdjük az emberi együttélés íratlan szabályait. Megtanuljuk, mi rejlik a kimondott szavak és a gesztusok mögött.

Erre egy nagyon érdekes példát hoz fel az (egyébként jellemzően a határátkelők összekapcsolásával foglalkozó) InterNations.org oldal, ami az úgynevezett Barnga-szimuláció (bővebben itt olvashattok róla).

Ez egy olyan szimulációs játék, melynek lényege, hogy több kisebb csoportban különböző asztalokhoz ültetik le a résztvevőket, akik elkezdenek kártyázni. Azt követően, hogy elsajátították a játékszabályokat, nem szólalhatnak meg.

Rövid játékot követően két ember feláll és helyet cserél két, másik asztalnál játszóval. Amit nem tudnak, hogy minden asztalnál egy kicsit eltérnek a játékszabályok. Így amikor bekapcsolódnak a játékba, hirtelen egy különös, kicsit irritáló, esetleg frusztráló helyzetben találják magukat ők is, és a többiek is.

Körülbelül ilyen az, amikor az ember egy idegen kultúrába érkezik meg, még akkor is, ha az a kultúra európai (és akkor nem is beszéltünk a világ távoli pontjairól, Ázsiáról vagy mondjuk Dél-Amerikáról). Ez maga a kulturális sokk, de egy ilyen játék talán segít megértetni a kulturális tudatosság jelentőségét is.

Mindezt azért tartottam érdekesnek, és azért gondoltam, hogy beszélgethetnénk róla, mert itt, a blogon sokszor beszélünk a hétköznapi elintézendőkről, és talán ritkábban arról, hogy kinek milyen nehézséget okozott (ha okozott) a beilleszkedés, a társadalmi szokások, normák elsajátítása. Szóval ha van kedvetek, akkor hajrá, beszélgessünk ma arról, kinek milyen hasonló (akár vicces) élményei voltak!

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kommunikáció nyelv Bulgária Anglia Szaúd-Arábia Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr825804127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

morsels (törölt) 2014.02.08. 17:28:38

@montroyal:
Ohh, sorry.. have to take a step down.
:-)

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2014.02.08. 17:35:07

@morsels: Azt nem tudom, hogy hülyeség-e, de az előbb belinkeltem egy komolyat, hogy Kolumbia egyes részein mit csinálnak a szamarakkal. Még egyszer belinkelem:
www.vice.com/the-vice-guide-to-sex/asses-of-the-caribbean

montroyal ( CAN qc) 2014.02.08. 17:50:55

@Jani haverja: direct jo videken lakni .. a varosiak mibol maradnak ki es gondolom nem csak columbiaban ...

morsels (törölt) 2014.02.08. 17:52:20

@Jani haverja:
En a condom feltalalasanak a tortenetere irtam azt, hogy hulyeseg.
Namost en keszeggel elhiszem, hogy a maganyos kecskepasztorok a vilag minden tajan megoldottak a problemajukat, de azt ketlem, hogy csak adott nepcsoportra lenne jellemzo.
Viszont nem is vagyok ra kivancsi igazabol :-)

DieNanny CH 2014.02.08. 18:18:18

@zöldeketbeszélek:

OFF

(Nagyon furdalta az oldalamat a Pokoli Éden, és véletlenül megtaláltam .pdf-ben. Letöltöttem, elolvastam. Már kifolyott a szemem a képernyőre, de nem bírtam abbahagyni. Nagyon tetszik! Ez alapján kicsit megértem @Hintát. Én is szívesen élnék ilyen társadalomban. lehet, ő is olvasta a könyveket???)
(Ja, ugye láttam a borítót is, én meg egy olyat képzeltem el, hogy Kilian áll az egyik hajó korlátjánál, csak hátulról látszik, és látni a kb 1 km-re fekvő Kulust, ahol szép, színes házak vannak. Ja, és K meg a hajó csak olyan szürkés színű... Kb ilyesmit lát, csak a tengerről:
hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Houses_in_Sisimiut_in_2010_(7).JPG ) Egyszer szívesen elmennék...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.08. 18:39:16

@Jani haverja: @morsels:
Csak hogy képben legyetek...
:))))))))))))))))))))))))
...meg ha már a furcsa szokásokról szól a poszt.

www.youtube.com/watch?v=ZI-yKzg3U0U

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.08. 18:39:17

@DieNanny [SZ,CH]: Jó a kép, ha odaképzeled a kicsit dúsabb növényzetet (ugye klímaváltozás), teljesen oké lesz :). Észrevetted, hogy a magyarok ismét szerepelnek benne? Szerintem csípi a magyarokat Beckman :).

Nem hiszem, hogy hinta bármelyiket is olvasta volna, mert akkor tudná, hogy nem elég komcsi eszméket hirdetni, érteni is kell valamihez...

holl gold 2014.02.08. 18:40:47

@Don Kartasch:
amikor megerkeznek a munkahelyukre vagy lelepnek onnan, akkor a tobbseguk ezt koszones nelkul teszi...

Nalunk is hasonlo volt a helyzet reggel az öltözöben, parszor elmagyaraztam nekik hogy a tehen is egy muuu-val köszön mikor az istalloban van, lassan mindegyik raszokott a köszönesre erkezeskor meg tavozaskor...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.08. 18:43:29

@Babette_: Engem is, aranyat kínáltak, de tuti nem feleségnek akartak...ahhoz túl fiatal voltam még. És mindez Isztambulban történt, az állítólag európai szintű nagyváros egyik kivilágított, népes főutcáján.

Haloperidol 2014.02.08. 18:43:59

"nem az adott kultúrában nevelkedett emberként az első, legkönnyebb kérdések a legnehezebbek. Azok, amelyeket minden „bennszülött" reflexből ismer és tanulás nélkül is tud, mert ebbe nőtt bele: mondókák, alapversek, közismert találós kérdések"

Tokeletesen igaza van a posztolonak. Peldaul ezert tartom nagy marhasagnak, hogy ha valaki nagyon jol, "perfektul" vagy "majdnem anyanyelvi szinten" beszel egy IDEGEN nyelvet (pl Magyarorszagon az angolt: sok ilyen ember van) es elhatarozza, hogy milyen jo lesz az a kisbabajanak, ha angolul beszelnek hozza. SOHA nem tudja atadni azokat a gyugyogeseket, mondokakat, becezgeteseket, amit a szuletett angolok, es, mivel magyarul nem beszel a gyerekhez, az anyjatol kapott osi, legmelyebben gyokerezo tudast sem kapja meg a szerencsetlen kisbaba. Tobb ilyen csaladot ismerek. Szegeny gyerek, lehet, hogy jol megtanul majd angolul, kesobb meg magyarul, de nem lesz neki anyanyelve.

GERI87 2014.02.08. 18:44:12

@maxval a gondolkodó birca:

"ha ugyanis szépnek mondjuk, akkor Sátán meghallja és elviszi. Így lehet átverni Sátánt. "

Értsd: nagy volt a gyermekhalandóság, sokan nem érték meg a serdülőkort, így erre fogták....értelme nem volt, de ha bejött lehetett mondani hogy ezért maradt meg....

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.08. 18:50:57

@macamuca [IHUN]: "Aki beszél egy nyelvet és diplomája is van (nem büfészakos...), "

Légyszi definiáld már a büfészakos diplomát, mert ez olyan szófordulat lett hovatovább, hogy bármikor lehet rá hivatkozni, de lehet, nem csak én tudom, hogy kik ezek a megvetett páriái a magyar értelmiségnek.

2014.02.08. 18:52:30

Hány kecskét érek vajh? :))

HA felhozta az angolok zárkózottságát. Én az ellenkezőjétől "szenvedek" itt néha. :) Szüntelen meghivások, véget nem érő ünneplések és bulik sorozata, megannyi társasági összejövetel. Lehet hogy csak Sziget specifikus, nem tudom, de úgy tünik, hogy az összes szabadidejüket társaságban szeretik tölteni. :) Én meg szeretek visszavonulni egy kicsit, meditálni, stb. Nekik ez egyenlő azzal, hogy "nem csinálsz semmit", nekem meg megvan a méltó helye az életemben.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.08. 18:58:30

@zöldeketbeszélek:
Az a büfészakos akinek olyan diplomája van ami nem piacképes.
Magyarul a kutya se alkalmazza sehol sem tud a képzettségének megfelelően elhelyezkedni és meg a Mekibe hamburgert sütni.
A bölcsészdiplomát szokták idesorolni például.
A Demján mondta valamikor nagyon találóan hogy Magyarországon túl sok a tibetológus és túl kevés aki dolgozni akar.

holl gold 2014.02.08. 19:00:09

@maxval a gondolkodó birca:
előfordul, hogy Mo-n élő ember tőlem értesül egy ottani eseményről!...

Ezzel en is igy vagyok, sokszor linkelek magyar ujsagcikkeket meg törteneseket amikröl nem is hallottak (BP-n laknak, van netjuk, de....)

2014.02.08. 19:11:15

@zöldeketbeszélek: @diggerdriver: Ehhez csak annyit, hogy mondjuk adva van itt K-ban egy tibetológus bölcsész. Nem tud tibetológiával foglalkozni, mert nincs éppen igény rá. Ettől függetlenül a BA diplomájával rengeteg állást megpályázhat. Pl. a férjemnek van egy BA-je történelem szakon. Ezzel került be az igazságügybe, mint közalkalmazott. Az álláshoz csak BA vagy más bachelor fokozat volt kikötve, a szak senkit nem érdekelt. A munkát magát betanitják ha felvettek. Szóval itt piacképes bármely ilyen diploma és munkát találni inkább a képzetlenebbeknek nehezebb, főleg azoknak, akiknek nincs meg az érettségije, vagy nincs semmiféle szakmájuk.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.08. 19:11:55

Na szóval...

kepkezelo.com/images/tlxqvrnfcknj2of58g9.jpg

Rendkívül jó téma a mai.
Nemcsak nyelvben különböznek a nemzetek.
Gesztusokban szokásokban rituálékban ugyancsak sok a különbség.
Legelső munkanapomon történt Slough-ban hogy raktam egy dömpert és a kezelője mutatta a felfelé tartott hüvelykujjával hogy elég. Én meg raktam rá még egyet a kezelő meg kétségbeesetten integetett hogy ne.
Merthogy a felfelé tartott hüvelykujj az nálunk még egy, itt meg az "all right" rendben van, elég.
Ahogy Max írta a görögöknél teljesen más jelentése van.
Valamikor talán a 70-es években volt egy magyar film a TV-ben ami dubajozó lányokról szólt bár a kifejezést akkor még nem ismerték.
Két lány beszélget és mondja az egyik hogy nagyon jó minden az Alival csak az zavaró hogy minden szeretkezés előtt lekeni magát tevehúggyal.
Volt valamikor egy, talán német "kutatónő" aki azzal szerzett hírnevet hogy beköltözött egy pápua faluba és feleségül ment a törzsfőnökhöz.
Külön kunyhóban lakott de a főnök időnként felkereste testi szerelem eszközlése céljából.
Igenám de a fehér nő olyan büdös volt a férjnek hogy egyből elment tőle a gerjedelme.
Azt találta ki végül hogy avas disznózsírral bekente a nő tarkóját és hátulról közelítve azt szagolgatta.
Ezek persze extrém esetek de jól mutatják hogy milyen meglepetések érhetik a messzire költöző embert.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.08. 19:15:53

@cougarcat:
Figyelj, az Kanada.
Ott nincs büfészak.
Mondjuk úgy hogy történelmileg úgy alakult.
Magyarországon azért találták ki ezt a fogalmat mert rengeteg diplomás végez olyan munkát amit egy képzetlen is el tudna látni.
Szerintem ha Magyarországon ugyanaz lenne a felállás mint Kanadában akkor magát a büfészak fogalmát sem találták volna ki.
Ez van.

2014.02.08. 19:27:16

@diggerdriver: Itt nagyon drága a felsőfokú oktatás, már ez eleve megadja az "értékét". Már eleve ez kirostálja az embereket - igaz van alacsony kamatú állami kölcsön, de azt vissza is kell fizetni (én 20k-vel tartoztam, két év után). A kimagasló tehetségeknek van ösztöndij, csak nekik ingyenes (meg az őslakosoknak, de ez egy más téma). Nagyon sokan kirostálódnak az első évben, rájönnek, hogy nem nekik való.

Latcho Rom 2014.02.08. 19:29:14

@tanato: Sok helyen lesznek valasztasok, kiderul mennyi foganatja lesz a gyulolet politikanak. Azt hiszem svajcban eloszor..

2014.02.08. 19:43:29

@morsels: Oszinte leszek, mivel nem erdekelnek a szoke nok, ezert meg soha nem gondolkodtam el ezen a kerdesen! Az egyetemen angolt es 'tarsadalomtudomanyokat' vagy mi a szoszt probalok tanitani ('bufeszak'! :))).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.08. 20:01:35

@cougarcat:
Nézd, Magyarországon nem az a baj hogy sokan végeznek büfészakon.
Egy normálisan működő társadalomban mint például a kanadai ezek az emberek is végzettségüknek megfelelően hasznos tagjai a rendszernek.
Ahogy, nagyon szépen leírtad.
Csakhogy Magyarország nem egy normálisan működő társadalom.
Egy takarítónő sem talál munkát nemhogy egy bölcsész.
Nincs a gazdaságnak olyan szegmense ami felszívná ezeket az embereket.
Merthogy gyakorlatilag gazdaság sincs.

DieNanny CH 2014.02.08. 20:06:12

@zöldeketbeszélek:

Igen, tiszta kalandozóknak, meg lázadóknak vagyunk beállítva... Pedig '87-ben írta. Olvastam, hogy sajnos 2004-ben meghalt. Úgyhogy, folytatás már nem lesz, pedig jó lenne. Esetleg ami 30 évvel később játszódik.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.08. 20:11:24

@diggerdriver: Nézd ezt meg:

www.btk.elte.hu/file/Alapkepzes_2014A_vegleges.pdf

Szerintem ebben a büfészak meghatározásban valami frusztrált irigykedés van azok felé, akik úgymond a felsőoktatás könnyebb végét fogják meg. Hát, nincs igazuk, és abban sem, hogy mondjuk egy anglisztika szakos bölcsész nem fog munkát találni.

2014.02.08. 20:17:11

@diggerdriver: "Nincs a gazdaságnak olyan szegmense ami felszívná ezeket az embereket.
Merthogy gyakorlatilag gazdaság sincs"

Hát igen, itt van a kutya elásva. Jelenleg a magyar kormány diplomásokat képez akiknek egy jó része aztán külföldön adja el a szakképzettségét, ott adózik és oda hoz világra gyereket. Ez óriási veszteség, anyagi és társadalmi szempontból is. Ez a felsőoktatás hatáskörénél mélyebbre nyúló probléma, kapcsolatban áll pl. a kétsebességes EU dilemmájával, meg egyéb alapvető belső szerkezeti problémákkal. Persze a kanadai helyzettel nem jó hasonlitani, inkább arról van szó, hogy "itt ez megy".

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.08. 20:18:16

@DieNanny [SZ,CH]: Ó, de sajnálom :(.

Szerintem '56 hatott rá, mint Camus-ra.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.08. 20:20:00

@zöldeketbeszélek:
Szerintem semmiféle irigykedés nincs benne.
Egyszerűen arról van szó hogy ezekből az emberekből túl sok van a büfékben.
Ennyi.

2014.02.08. 20:34:54

@zöldeketbeszélek: Ha van kedved nézd meg amit ezzel kapcsolatban irtam shaktinak a tegnapin. Bár én elismerem hogy reál képzettséggel könnyebb állást találni és lehet hogy jobban is fizet, mégsem hiszek abban hogy mindenkinek ezt a vonalat kellene nyomni. Először is, ha igy lenne, lehetne, akkor a reál szakmák lennének telitettek és mindjárt máshogy nézne ki a munkaerő piac. Másrészt a delikvens nem azért választja a humán tagozatot, mert az "könnyebb", hanem azért, mert olyan a személyiségéből fakadó beállitottsága, érdeklődése. Engem pl. hiába is akarna valaki matematikusnak, vagy agysebésznek kiképezni. Már most szólok ez egy elveszett ügy lenne. :) Nekem más képességeim vannak, ezekre próbáltam épiteni. Az is elképzelhető hogy a humán ágazat a reál érdeklődésünek lenne "nehezebb".

DieNanny CH 2014.02.08. 20:41:26

@zöldeketbeszélek:

OFF

Van 3. rész! de csak angol wikin találtam. Még németre sem fordították le. csak dánul van:
en.wikipedia.org/wiki/Thea_Beckman

@Ennike, nem akarsz lefordítani nekünk egy könyvet? légyszilégyszi! :-)

Muscari 2014.02.08. 20:47:36

@zöldeketbeszélek: szia, most lattam csak, hogy egy elozo posztnal irtal nekem.
A nagyobb lakasba koltoztunk, kicsit kijjebb, ez mar egy rendes ket haloszobas lakas. Nyugis kornyeken van.
Sajnos internetunk meg nincs, a telomrol vagyok ugy-ahogy, de eleg gyenge a net. Azert proballak olvasni benneteket, tobb-kevesebb sikerrel.

2014.02.08. 20:49:21

@diggerdriver: @cougarcat: 'Egyszerűen arról van szó hogy ezekből az emberekből túl sok van a büfékben.'

:))) Tenyleg, miert pont 'bufe' szak?

Muscari 2014.02.08. 20:57:25

Hogy a temahoz is hozzaszoljak, a ferjem exfeleseget egy torok taxis akarta "megvenni".
Ha ez ilyen gyakran elofordul, valoszinuleg tenyleg csak valami bokfelenek szanjak.

Nagyon kivancsi vagyok az uj szomszedainkra is, eddig csupa magyarok kozott laktunk, nem igazan volt a munkahelyen, bolton kivul mas kapcsolatunk a tobbi helyi emberrel.
Eddig egy arabnak latszo sraccal sikerult nehany szot valtani, de egy Digi tv-s parabolabol itelve laknak itt romanok is. Sjnos tombhazrol van szo, sorhazas reszen biztosan konnyebb lenne a szomszedokkal ismerkedni, de azert majd probalkozom.

Muscari 2014.02.08. 21:01:22

@Mirjam2: tudtommal bufeszaknak eredetileg a konnyen elvegezheto szakokat neveztek. Talan azert, mert ugy is el tudod vegezni, hogy nem jarsz be az eloadasokra, hanem a bufeben toltod az idot. Ez utobbi csak talalgatas...

tanato 2014.02.08. 21:08:43

@Mirjam2: Mindenképpen egészségesebb az anyatej mint a tápszer ebben igaza van az UAE kormánynak. SOk betegséget ki lehet védeni az anyatejjel.Viszont az is igaz hogy a sok szoptatás meg főleg több gyerek esetén ront a mell esztétikai állapotán,ez is benne lehet a szoptatás elkerülésére irányuló törekvésekben a szaúdi nők részéről.

tanato 2014.02.08. 21:09:40

@morsels: Köszi a linket,jó hosszú de majd nekiveselkedem.

mommmmo 2014.02.08. 21:10:05

@Mirjam2:
Szerintem arrol van szo, hogy vannak arabok akik ezzel a teves dologgal viccelnek, qrva unalmas, de sajnos ennyi poen telik toluk

Es vannak magyarok, akik meg annal is hulyebbek egy fokkal es azt hiszik ez nem vicc.

Latcho Rom 2014.02.08. 21:17:10

Remelem ez nem szamit direkt politikanak kedves HA, biztonsag kedveert idesuvasztom a tegnapi blogba

kritikusok.blog.hu/2014/02/08/nagy_meglepetes_lesz_aprilis_6_an

2014.02.08. 21:22:00

@mommmmo: 'Es vannak magyarok, akik meg annal is hulyebbek egy fokkal es azt hiszik ez nem vicc.'

Ismet bebizonyosodott, hogy vegtelenul naiv vagyok. Fel sem merult bennem hogy ezt komolyan veszi valaki, foleg egy olyan ember reszerol akit ismer - marmint munkatars. Lehet hogy en ertettem kezdettol fogva felre az egeszet. Lehet hogy a posztban mar eredetileg is poennak szantak a sztorit, es en gondoltam azt hogy ok komolyan gondoltak?? En mar mindenhol rasszista sztereotipiakat latok! Azt hiszem szuksegem lenne egy kis kikapcsolodasra (sajnos nem aktualis...). A tengerparton kene heveresznem valahol, krimiket olvasni, nem gondolni politikara, tortenelemre, tarsadalmi kerdesekre, rasszizmusra...

Taxomükke (UK) 2014.02.08. 21:22:09

@Haloperidol: Pontosan ezért nem beszéltem soha angolul a gyerekeimhez, amikor picik voltak: meglehetősen jól tudok angolul, de az anyanyelvi szinttől messze vagyok. Nem gondolom, hogy jól jártak volna, ha nem tökéletes angolt tanulnak meg. Most viszont nem hajlandók angolul beszélni velem, dehát az oskolában gyakorolhatják eleget.

Taxomükke (UK) 2014.02.08. 21:26:08

@zöldeketbeszélek: Persze, nyelvszakkal könnyebb állást találni, mint mondjuk filozófiával.
Nekem a svéd a másik idegen nyelvem, sajnos nem elég jó, pedig már többször akartak itt Angliában olyan állásban alkalmazni, ahol a svéd kellett volna... vicces.

2014.02.08. 21:27:46

@Muscari: Ja hogy az egyetemi bufeben ulnek... Ertem, koszi!

2014.02.08. 21:31:12

@Mirjam2: Büfé-ruhatáros, szaknyelven. :) Igy megfogalmazva, annyi jön le, hogy "felesleges, agytalan, értéktelen, alacsony szinvonalú", stb. (elnézést minden valóságos büfé és ruhatáros dolgozótól, itt sztereotipiákról és előitéletekről van szó, nem konkrét értékelésről)

2014.02.08. 21:32:29

@Mirjam2: Angliaban is van hasonlo fogalom, a 'Mickey Mouse degree', bar kicsit mast jelent: en.wikipedia.org/wiki/Mickey_Mouse_degrees

Ugy ertem annyiban mas hogy 'klasszikus' szakokat mint pl. tortenelem vagy filozofia nem sorolnanak ebbe a kategoriaba.

Latcho Rom 2014.02.08. 21:36:40

@Mirjam2: kanadaban es amerikaban is igy hivjak oket..

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.02.08. 21:37:18

@tanato: ezt az emesés fordulatot annyit használta mindenki, hogy ha az ember kicsikét is aktív volt a neten, akkor lejött neki, hogy mit jelent, akkor is, ha nem keresett rá. (én nem láttam egy reklámot sem emlékeim szerint, csak utánaolvastam akkoriban, hogy miről van szó. de a jelentése simán megvolt már addigra is!)

tanato 2014.02.08. 21:41:26

@Chang Yai:Ez egy igen jó reklámsorozat volt,kár hogy vége.Bár az is igaz hogy az egészből csak Emese maradt meg az emberek fejében a bank neve már egyáltalán nem,így az egész ineffektív volt a bank szempontjából.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.08. 21:42:43

@Mirjam2: Igazából, mint szakpárt szokták emlegetni, hogy valaki büfé-ruhatár szakos... :D

GERI87 2014.02.08. 21:45:25

@cougarcat:

"Másrészt a delikvens nem azért választja a humán tagozatot, mert az "könnyebb", hanem azért, mert olyan a személyiségéből fakadó beállitottsága, érdeklődése."

És itt jön szerintem az a tényező amit írtam hogy "elvárás" felsőoktatásba járni...de egy fiatal nő, lány mire járjon? kevés nő akar mérnök vagy matematikus lenni, ma már tanár sem, így könnyebb humán szakot választ...
Lehet hogy a beállítottsága miatt jó lenne pl óvónőnek, de az "ciki", nem fizetik meg, így elmegy "bölcsésznek", aztán semmit nem ér vele, bébiszitter lesz.....oda jópár éve és van egy semmitérő, felesleges (nem dolgozik benne) diploma...

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.02.08. 21:46:08

én a legtöbb reklámmal így vagyok, hogy meg nem mondom öt perccel később sem, hogy kié volt. nem igazán vagyok a marketingesek álom célcsoportja. :-)
a bankok meg hiába reklámozzák magukat, Magyarországon mind ugyanaz a lehúzós tolvaj banda.

GERI87 2014.02.08. 21:46:52

@DieNanny [SZ,CH]:

A fiúkat lány, a lányokat fiú ruhába öltöztették...
de ez azt hiszem más nomád népeknél is megvolt.

@zöldeketbeszélek:

"Szerintem ebben a büfészak meghatározásban valami frusztrált irigykedés van azok felé, akik úgymond a felsőoktatás könnyebb végét fogják meg."

Irigykedés az nem feltétlenül van, csak nyilvánvaló hogy vannak akik mindenáron egyetemre akarnak járni, persze nem tudják konkrétan mik a céljaik, de "ciki" lenne nem egyetemistának lenni (főleg lányoknál, főleg ha csak érettségi van, mert addig se tudta mit akar....van ilyen) ezért valami könnyű, időhúzó, meg egyetemi létet teremtő szakot választ, aztán vagy elvégzi..vagy nem....az már mindegy: a lényeg hogy ő járt egyetemre.

Szerintem a "bűfészakos" inkább lenéző mint irigykedő kifejezés..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.02.08. 21:49:15

@geegee: Na jól van, megint le vagyok maradva...

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.02.08. 22:53:14

@shakti_rom:

Nevetségesek ezek az izzadtságszagú megrendelt blogok, melyek még a kommentektől is félnek.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.02.08. 22:57:14

@Mirjam2:

Mo-n a média szak és a kommunikáció szak számít ilyennek, de kezd felzárkózni hozzájuk a business administration.

A Horthy-korban meg a jogász szak volt ilyen, tele volt az ország munkanélküli jogászokkal. Minden harmadik diplomás jogász volt.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.02.08. 23:17:31

Kollégämmal az egyik kisegitöröl beszéltünk, hogy mär megint tuti näla történt a baki. (kivételesen nem) Mondtam neki, hogy mäsok szerint is ez a sräc a leggyengébb läncszem, és kérdeztem töle, hogy ismeri-e a vetélkedöt. Anno (amikor még beszéltem angolul... :-) ) én az angol vältozatät néztem. Mivel nem ugrott be neki, ezért räkerestem. És ezt talältam: www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-1380286/Anne-Robinson-quits-Weakest-Link-Worst-answers-revealed.html
Tudom, nem egy non plusz ultra lap, de a välaszok ütnek... :-)

montroyal ( CAN qc) 2014.02.08. 23:19:41

na akkor jo éjt megyunk mulatozni magyar modra jo buli lesz ..

www.facebook.com/photo.php?fbid=701329843245377&set=a.496395270405503.116584.229639540414412&type=1&theater

a temahoz nem tudok hozza szolni bar nekem is magas iskolam volt , a harmadik emeletre jartam ..

2014.02.08. 23:23:27

@montroyal: "nekem is magas iskolam volt , a harmadik emeletre jartam .."

Jó kis mókamester vagy, igazi pesti humor :))

Úgy néz ki ti élitek a legpezsgőbb társasági életet. Jó mulatást!

Mr Long 2014.02.08. 23:26:52

@holl gold: Ennek mi ertelme volt? Marmint atnevelni oket?

montroyal ( CAN qc) 2014.02.08. 23:28:36

@cougarcat: koszi .. rovid az elet es hosszu a sir
mindenki ..............ahogy csak bir

ez is pestrol van még ...

Latcho Rom 2014.02.08. 23:38:10

@maxval a gondolkodó birca: talan mert nem blog?

maxim, te..mit fog putyinod csinalni szocsival, ha vege a ceconak, semmihez sincs eleg kozel hogy behozza az 50 billiot, meleg atnevelo telep lesz, esetleg egy hatalmas sinter lerakat? Sok ukrant is be lehetne ide utalni...a terrorpistakat, tudod.

Latcho Rom 2014.02.08. 23:39:47

@montroyal: have fun, ne pia drive, eh?

holl gold 2014.02.08. 23:41:53

@Mr Long:
Ennek mi ertelme volt? Marmint atnevelni oket?

kicsit jobban ereztem magam igy, persze ehhez ismerned kellene a hatteret is (zarkozottak, egoistak, nem törödnek masokkal, stb)

Latcho Rom 2014.02.09. 00:12:23

@shakti_rom: Solt Ottilia ma lenne 70 eves.

blackhairlady 2014.02.09. 00:39:22

@Mirjam2: Minket az unokatesommal Isztambulban a bazarban akartak megvenni valamennyi allatert, mar nem emlekszem emnnyiert (akkor meg hamvas es fiatal voltam:DDDDDD) Aztan mondta az idegenvezeto, hogy ez csak egy helyi folklor, sok magyar no hiusaganak hizeleg, es vagy tobbet vasarolnak tole vagy esetleg masra is hajlandoak:)

blackhairlady 2014.02.09. 01:05:42

@macamuca [IHUN]: Melyek a bufeszakok Magyarorszagon? Csak hogy az unokahugomnak semmikeppen sem engedjem olyan szakra menni jovore az egyetemen. Kerte a velemenyemet nem is olyan regen, meg nem valaszoltam ra.

blackhairlady 2014.02.09. 01:11:55

@Mirjam2: Valyon ez mukodik egy keptarban, muzeumban is? Megdicserem a festmenyt a teremornek, es o azonnal rohan es odaadja nekem:))))))))))))) De jo lenne, giccses maszkok helyett ertekes festmenyeket gyujthetnek:DDD

morsels (törölt) 2014.02.09. 03:20:01

@shakti_rom:
Miert ne lenne blog?
A blog.hu-n van, vannak regebbi bejegyzesei is, szoval blog.

blackhairlady 2014.02.09. 03:30:01

@cougarcat: En tegnap voltam eloszor magyar osszejovetelen, pedig mar lassan 4 eve itt lakunk. Jo volt, erdekes emberekkel talalkoztam. 4 eve csak a gyerekeimmel es skypeon a rokonokkal beszeltem magyarul . Furcsa volt, hogy az asztal korul mindenki mas is erti amit mondok nem csak a lanyom, vigyaznunk kellett mit beszelunk:)))))))

Latcho Rom 2014.02.09. 03:49:31

Jo, legyen, rugozz valamim.

Nekem hiheto es logikus amit ir - kommentart nem engedve - hogy bar akkora beszarren hogy a koz.kutato adatok nem megbizhatoak, s meglepo eredmenyek szulethetnek a valasztasokon. Minden pesszimizmusommal szemben szeretnem en is azt hinni mint az iro hogy nem hulye a nep.

adg 2014.02.09. 03:53:36

Na itt a friss élmény: lányom megdícsérte brazil ismerősünk karkötőjét, és egyből meg is kapta. :)

Latcho Rom 2014.02.09. 03:55:47

@maxval a gondolkodó birca:

Neked minden megrendelt, a kobor kutya az olilimpiai megnyiton, a megcsonkitott ukran, megkinzott orosz melegek - ami ellenkezik a faramuci Maxista ideologiaddal.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.02.09. 04:37:14

@Don Kartasch: @holl gold: Ilyen az itteni elsö munkahelyemen volt. Fokoztäk még azzal, hogy beszélgettem egy helyivel, bejött egy mäsik helyi és nekem nem köszönt, csak a mäsiknak... Sokszor meg bämulnak csak bambän. Én ezt ugy szoktam orvosolni, hogy hangosan räjuk köszönök. Na ekkor zavarba szoktak jönni. :-)
@DieNanny [SZ,CH]: Ez müködött Mo-on régebben faluhelyen. Bär én värosi vagyok, de amikor falun voltunk, akkor boldog-boldogtalan ränkköszönt. Itt is csak kisebb helyeken müködik (vagy nem).
Az itteni furcsa szokäsok közül én a folyamatos kézfogdosäst nem szeretem. Nem csak férfi férfi között, hanem nö nö között is. Napi szinten.
A mäsik ami még furcsa volt, hogy az étteremben miutän fizettünk le sem bagozott minket a pincér. Otthon még volt, hogy fizetés utän ücsörögtünk egy kicsit, és rendeltünk még egyszer. Itt ez majdhogynem lehetetlen. Akkor nem, ha müszakvältäskor bekaszirozza a régi pincér azt, amit eladott. Ekkor az uj is kijön egyszer, hogy akarunk-e még valamit fogyasztani. De ez az USA-ban is furcsa volt. Ha nem rendeltünk egyböl desszertet, vagy kävét, mert mondjuk teli voltunk, akkor jött a szämla. Függetlenül attol, hogy késöbb szerettünk volna még rendelni. Igy volt, hogy ätmentünk egy mäsik helyre kävézni, vagy sütizni. :-)

2014.02.09. 04:58:20

@blackhair-lady: Akkor érdemes sürübben menni! Tudom hogy leginkább Mo-n szeretnél lenni, de amig ez bekövetkezik, "make the most of it". :)

montroyal ( CAN qc) 2014.02.09. 06:59:19

@shakti_rom: koszi de keso a tanacs ... egyebkent 2 sor volt..

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.02.09. 08:42:06

@shakti_rom:

Én 40 milliárdról hallottam, az 50 billió abszurd szám. Nagy ország sok pénzzel, kibírják.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.02.09. 08:42:56

@shakti_rom:

Megkínzott meleg? Hideg van most, na és hogyan lehet az időjárást kínozni?

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.02.09. 08:45:12

@shakti_rom:

Na most, ha komolyan elhiszed a cikket, akkor baj van veled. Szerintem te is jól tudod, hogy a cikk állításai abszurdak.

morgo1229 2014.02.09. 08:50:43

@shakti_rom: a nep nem hulye. A hiba a te keszulekedben van.

morgo1229 2014.02.09. 09:48:42

@Mirjam2: gratula. Egyetemi tanar vagy! Milyen targyakat tanitasz ezen belul? Es a diakok azok odavalosiak vagy nemzetkozi a hely?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.09. 10:56:24

@GERI87: Csak tudnám, hogy honnan veszi mindenki, hogy az ELTE BTK könnyű kar és mondjuk egy romanisztika szakot a büféből, ruhatárból is el lehet végezni. Kíváncsi vagyok, hogy azok, akik lenézően nyilatkoznak a bölcsész diplomáról, mennyire ismerik az emberiség évezredek alatt felhalmozott történelmi, irodalmi, nyelvi kincseit.

morgo1229 2014.02.09. 11:03:21

@zöldeketbeszélek: igazad van. Nekem amugy a bufeszakrol mindig a kommunikacio, mint szak jut eszembe.

Latcho Rom 2014.02.09. 11:54:45

@maxval a gondolkodó birca: nem erted te a kolteszetet maxim, amikor ket szep ferfitest ossze
simul

:)

mommmmo 2014.02.09. 13:37:29

En azt hittem a bufe ruhatar szak azt jelenti, hogy ott kepzik a bufeseket es ruhatarosokat.
Szoval tulajdonkeppen tok mindegy, hogy mennyire nehez a szak, ha nem ad eladhato szakmai tudast akkor annak minosul.

Amugy Magyarorszagon mar lassan minden az, kiveve par darab muszaki diplomat, ez azert van, mert olyan torzan mukodnek a dolgok, mint egykor a SZU-ban, hogy vannak a mernokok, meg a teljes adminisztracio, amely a muszakisokat feji tulajdonkeppen, ahelyett, hogy elosegitene a rendszer hatekonysagat, mint jobb helyeken.

mommmmo 2014.02.09. 13:39:29

@tanato: nagyon vicces az UAE cikk tanato,
El tudom kepzelni, ahogy a nem szoptato nok egy cellaban ulnek az UAE-ben az illegalis kocsimosokkal:))

blackhairlady 2014.02.09. 17:47:57

@cougarcat: Leginkabb itt is es ott is szeretnek lenni. En szeretek itt is lakni, csak sok minden hianyzik otthonrol is:))

2014.02.09. 18:42:40

@morgo1229: Koszi de nincs miert, az egyetemet minositi (es nem jo ertelemben...) hogy annyira nem talaltak erre a posztra senkit hogy kenytelenek voltak olyan oktatokat felvenni mint en :). A diakok mind helyiek, illetve az en esetemben helyi nok, mivel nok csak noket oktathatnak.

blackhairlady 2014.02.09. 21:00:08

@Mirjam2: Ez nagyon erdekes. Nem akarsz errol irni egyszer? Posztot, vagy egy hosszabb kommentet. Szerintem sokakat erdekelne a tema rajtam kivul is.

2014.02.09. 22:26:23

@blackhair-lady: Ezt mar vegiggondoltam - nem irhatok, mert 100% beazonosithato lennek, es a mostani meg korabbi munkahelyeimen sem orulnenek ha reszletesen irnek roluk, sot meg az orszagrol sem irhatnek igazan oszinten, mert ha valaki eszreveszi, attol tartok nem vennek jo neven a fonokeim... Azt tervezem, hogy ha egyszer nyugdijba vonulok, lesz egy blogom amin 'mindent' leirok! :) Mar alig varom!

Hari Seldon 2 2014.02.09. 23:44:08

@TilosazA (En/Mum):

"Állítólag a franciákat mikor valami csatában legyőzték, az íjászoknak ezt a két ujját levágták. Majd később a várfokról ezt a gesztust használták, mondván "látjátok hogy jártak a többiek, menjetek a fenébe".

A franciák vágták le az angol íjjászok ujjait. Ugyanis az angol seregben a walesi ijjászok komoly fenyegetést jelentettek. Így volt ez Crécyi és az Azincurti csatákban is.

morgo1229 2014.02.09. 23:47:14

@Mirjam2: nyugdij ? Jaj pedig nagyon erdekes lenne. Es mi ez az ironia? Mondjuk en se szeretem tul komolyan venni magam. De tenyleg messze ertel. Hajra. Tuti sok olyan dolog van, amit te tudsz nekik adni europaikent. Girl power. :-)

blackhairlady 2014.02.10. 03:42:57

@morgo1229: Van egy masik regi kommentelo, Zsuzsi, o is tanit Amerikaban, LA-ben.

2014.02.10. 10:19:01

@morgo1229: Azon probaltam ironizalni hogy nem sok emberbol valogathatnak mivel nem sok kulfoldi no alma ebben az orszagban elni... De szamomra egy csomo pozitiv oldala van - a penzen kivul, ami nyilvanvaloan egy jelentosen pozitiv dolog :). Mondjuk ha olyan szempontbol nezem, hogy az elso evekben nem beszeltem angolul es gyari betanitott munkas voltam Angliaban, ahhoz kepest tenyleg jol alakult es szerencsesnek erzem magam. Jokor voltam jo helyen.

2014.02.10. 20:08:19

@blackhair-lady: Akkor jobb a helyzet, mint gondoltam, ennek örülök! :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása