oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. január 17. 06:43,  Vásároljunk vagy béreljünk lakást Londonban? 522 komment

2014. január 17. 06:43 Határátkelő

Vásároljunk vagy béreljünk lakást Londonban?

Azt gondolom, nem csak az Egyesült Királyságban nagy kérdés, hogy béreljünk-e ingatlant, vagy a bérleti díjat törlesztésre fordítva inkább vásároljunk. A magam részéről én a mai fejemmel inkább bérelnék, de ezen lehet (és szerintem fogunk is) hosszan vitatkozni. Noha kifejezetten az angliai ingatlanvásárlásról szolgál rendkívül hasznos információkkal, mégsem gondolom, hogy London2009 mai posztja csak a szigetországban élőknek lenne érdekes – éppen a fentiek miatt.

London utca lakások.jpg

„Feldobtam a kérdést, hogy érdekelné-e a kedves HÁ közönségét a londoni lakásvásárlás téma és miután pozitív visszajelzéseket kaptam, íme itt az eredmény.

Próbálok tényszerű lenni és csak a fontos tudnivalókat összefoglalni, amiket a barátom megosztott velem lakásvásárlása során.

A minap kaptam az alábbi vicces kis összefoglalót, miszerint mi az, amitől csak akkor rettegsz, ha Londonban laksz. Az utolsó pont különösen találó...

lakás kép.jpg

Gondolom, nem mondok újat azzal, hogy valóban a londoni ingatlanárak az egekben vannak. Sokan az alapkamat növekedésétől és az ingatlanlufi kialakulásának veszélyétől rettegnek és pánikszerűen vásárolnak lakást.

Ingatlanlufi szerintem már van, attól már kár rettegni. Viszont az is tény, hogy egyelőre még mindig minden évben átlagosan 10%-al emelkednek a lakásárak. Egyik barátom, aki áprilisban vett egy lakást 370k-ért, már nyáron el tudta volna adni 420K-ért...

Több módja is van miként érdemes elkezdeni a nézelődést és ki-ki döntse el, mi neki a legjobb.

Állami támogatások

1. Help to Buy Scheme

Minimális kezdőtőkével (5%) elérhető államilag támogatott jelzáloghitelt jelent első lakásvásárlók számára. Ez úgy néz ki a gyakorlatban, hogy az ingatlan értékének 5%-val kell rendelkezni és az állam biztosít egy hitelt (loan) alacsony kamattal (a lakás értékének maximálisan 20%-át), amivel lényegében kiegészíti a hiányzó kezdőtőkét (deposit). A fennmaradó részre pedig fel lehet venni banki hitelt. Tehát ez így néz ki.

táblázat_1.jpg

Az egyik hátránya az, hogy csak első lakásvásárlók vehetik igénybe. Az otthoni ingatlan is számít. Állítólag meg lehetne próbálni nem bevallani... de én állami támogatásnál ezt nem merném megkockáztatni.

A másik hátránya, hogy csak „residential purpose"-re (azaz lakhatási céllal) adják. Tehát ha befektetésnek szánod és csak kiadni szeretnéd, de mondjuk máshol bérelni, akkor ez nem opció.

Az eladással kapcsolatban nincsenek korlátozások, azonban ha arra kerülne a sor, a loant vissza kell fizetni. A gyakorlatban ez megnehezítheti, bizonyos esetekben el is lehetetleníti az eladást. (Ha például az ingatlan értéke nem felfelé mozdul.) Erre példát is láttam az egyik barátoméknál.

Ebbe a témába nem vetette jobban bele magát a barátom, mert egyrészt volt kezdőtőkéje, másrészt a lakását befektetésnek is szánja, így jobbnak látta, ha nem veszi igénybe ezt az opciót. Nagyon jó lehetőség annak, aki vásárolni szeretne, de nincsen, vagy alig van kezdőtőkéje. (Ez a link dióhéjban elmagyarázza.)

Az újabb ingatlanlufi kialakulása sokak szerint emiatt a támogatott jelzáloghitel miatt fenyeget. Most a csapból is ez folyik. Mint említettem, szerintem már van lufi. Azt meg senki sem tudja, hogy ez mikor fog pukkanni.

Én azt gondolom, hogy ez a hitel leginkább a kisebb értékű ingatlanok árait befolyásolhatja. Az illeték (stamp duty) viszont 250k fölött ugrik nagyot. 250K alatt 1%, a fölött 3% és így tovább.

Ezért én kétlem, hogy a megnövekedett kereslet miatt 250k fölé emelkedne az a lakás, például ami idáig csak 200k volt. Azt gondolom, hogy az illeték ezt megfogja. Az elméletemet az ingatlanos ismerősöm is megerősítette. De ugye láttunk már karón varjút... (forrás)

táblázat 2.jpg

2. Share to buy Scheme

Ez elsőre nagyon szimpatikusnak tűnt nekem. Több kollégám is ezen keresztül vett ingatlant. Aztán jobban átrágva magam rajta arra jutottam, hogy jobb ezt az opciót is elkerülni, ha van más megoldás.

Közös tulajdon jön létre, a tulajdoni jog megosztásra kerül a meghatározott tulajdoni hányadok alapján. A jogosultságok és a terhek a tulajdonostársak között az őket megillető eszmei hányadrészek szerint oszlanak meg. Ezzel nyilván nem mondok újat.

A gyakorlatban ennek megint annyi előnye van legalább, mint amennyi hátránya. Nekem ezzel az egésszel hasonló a problémám, mint a fenti példával. Nagyon bonyolult hasznosítani és eladni a lakást a későbbiekben.

Ez a program úgy működik, hogy megveszed a lakás valamennyi %-t (25%-75%), majd a fennmaradó résszel a housing association (társasház, önkormányzat stb.) rendelkezik, amire te bérleti díjat fizetsz.

Ez az opció azok számára elérhető, akik kevesebb, mint 60k-t keresnek évente és első lakásvásárlók. Itt a háztartásnak összbevételének kell 60k fontnál kevesebbnek lenni. Tehát ha ketten vagytok, akkor a kettőtök fizetését veszik alapul. Emiatt sokan elesnek ettől a lehetőségtől.

Nagyon meggondolandó szerintem. A kollégámmal konkrétan az történt, hogy megvette a lakásnak a 70%-át 150k GBP-ért 7 évvel ezelőtt. Szeretne elköltözni és eladni a részét.

Az önkormányzat értékelése alapján a lakás jelenleg 350k-t ér... van lehetősége arra, hogy megvegye a maradék 30%-ot 100k-ért. Erre új hitel kellene, amit egyedül nem tud vállalni. A lakást csak akkor adhatja el, ha rendelkezik a tulajdonjog 100%-val.

Az önkormányzatnak ilyen esetben elővásárlási joga van a lakásra. A saját 70%-át csak a 30%-al rendelkező fél (council-önkormányzat) engedélyével és meghatározott áron lehetne értékesíteni. Az önkormányzatnak szintén joga van vevőt találni rá. Úgyhogy egyelőre bele van ragadva ebbe a lakásba. Addig nem tudja eladni normális áron, amíg meg nem vásárolja az önkormányzat részét.

3. New Buy

Új építésű lakásokra vonatkozik csak és akkor, ha más támogatást nem veszünk igénybe. Az újépítésű lakások olyan drágák, hogy azokat megnézni sem nagyon érdemes...

4. Help to Buy Mortgage Scheme

Ez megint a kevés, 5%-kal rendelkező vásárlók számára segítség. Hasonló konstrukció: első lakásvásárló, nem kiadható, benne kell lakni stb.

Ennyit az állami támogatásokról.

A hitelekről általában

Rengeteg hitelopció van a piacon. Ha valaki bizonytalan a termékekben vagy nincs ideje ezzel foglalkozni, akkor javaslom a mortgage broker használatát. Tapasztalatom alapján 500-1000 GBP körül számláznak. A barátom 3-nál járt. Az első tanácsadás ugyanis ingyenes. Miután minden információt megkapott, amire szüksége volt, úgy döntött, hogy saját maga intézi a hitelt.

• Először is kell, hogy legyen hitelkártyád (credit card) mert azzal is építed a credit historyd és az a hitelfelvételnél az egyik legfontosabb! Tehát ők az alapján tudnak besorolni jó adós vagy rossz adós kategóriába, ha látják, hogy kölcsönveszel, majd visszafizeted. Nekem erre azt a tanácsot adták, hogy használjam a hitelkártyámat nyugodtan, majd a hónap végén egy összegben fizessem vissza. Úgyhogy már hónapok óta ezt teszem én is. Ebből ők látják, hogy kölcsönzök és visszafizetem.

• A másik az Electoral Roll, azaz a választói névjegyzék. Ezen rajta kell lenni. Punktum.

• Megkérdezik, hogy mióta vagy a UK-ben. Bankja válogatja, de sok helyen 3 év a minimum.
• Megkérdezik, hogy magánvállalkozó, alkalmazott (állandósított vagy szerződéses) vagy-e.
• Megkérdezik, hogy van-e állandó kiadásod (betegápolás, óvoda, iskola), illetve van-e másik hiteled, tartozásod.
• Rendelkezel-e másik ingatlannal.

Mindenki döntse el, bevallja-e, hogy van másik ingatlana az Egyesült Királyságon kívül. A barátom esetében ugyanis ment a bankban a tanakodás, majd kitalálták, hogy akkor nem első lakásvásárló (végül is jogos), tehát azonnal elesik a hitelfelvételi díj mentességétől, ami 99-999 font is lehet.

Megint csak banktól függ, de például a Nationwide-nál elengedik ezt a költséget az első lakásvásárlónak. Van olyan bank viszont, ahol mindenképpen ki kell fizetni.

Azt is kitalálták, hogy miután a meglévő ingatlanból kiadása származhat a későbbiekben, ezért ez rizikófaktort jelent és így 15% depositot határoztak meg minimumként. (Szintén Nationwide.)

• Utolsó 3 év lakcíme

A maximum összeg, amit egy bank adhat neked, az az éves fizetésed 5-szöröse. Általában a 4-szeresét bármelyik megadja. Van ahol a bónuszt is beleszámolják. Az éves fizetéshez hozzáadják az elmúlt 3 év átlagolt bónuszát és azt szorozzák meg.

A lakásnézegetés elkezdése előtt érdemes kikérni egy Mortgage in Principlenek nevezett dokumentumot. Ez nekünk is jó, hiszen felesleges időt szánni a lakásnézegetésre, ha végül az derül ki, hogy valami miatt nem kapunk hitelt. Valamint az a tapasztalat, hogy az ingatlanosok Mortgage in Principle nélkül nem szívesen állnak szóba velünk.

Lakáskeresés

Ha kezünkben a Mortgage in Principle és kiszámoltuk, hogy körülbelül mennyi pénzzel fogunk rendelkezni, akkor indulhat a keresés. Erre van rengeteg oldal. A barátom az alábbi három honlapot használta: a Zoopla, a Prime Location és a Rightmove.

Hívogatás, időpont egyeztetés, majd lakásnézegetős hétvégék sorozata...

Ha megtetszett valamelyik lakás, akkor ajánlatot kell tenni rá. A barátom az Asking Price (azaz a meghirdetett ár) alatti ajánlattal próbálkozott. Eredménytelenül. A második ajánlatát végül elfogadták, kicsit az Asking Price (irányár) alatt. Szerencséje volt.

Egy másik kollégám úgy járt, hogy amikor ajánlatot tett a lakásra, akkor 4 másik vevővel versenyzett... Végül ő nyert és kapta meg a 340k-ért kiírt lakást 370k-ért. Ha az ajánlatot elfogadja a tulajdonos, akkor ezt írásban is meg kell erősítenie.

Ügyvéd

Ha nincs ismerős ügyvéd, vagy valaki, akit a baráti körből ajánlani tudnak, akkor az ingatlaniroda vagy a mortgage broker mindig tud ajánlani valakit. Az ügyvédi és egyéb költségre ingatlanártól függetlenül minimum 4k GBP-t kell számítani...

(A következő pár pont angolul lesz, abból a megfontolásból, hogy aki az Egyesült Királyságban él, annak fölösleges lefordítani, aki nem, annak talán annyira nem érdekes, pontatlanul magyarítani pedig nem szerettem volna – Határátkelő)

Professional Fee (ügyvédi költség) - xxx

Leasehold Supplement £150.00 - Additional cost associated with the legal work required for a leasehold property is applicable in the Professional Fee.

Administration Fee £50.00 - This is non-refundable and used by us to meet a proportion of the set-up and administration costs.

Disbursements Professional Search Package £299.00 - Enquiries must be made with the Local Authority on planning permissions, planned roads etc. Additionally, searches must be made with respect of water, drainage and environmental matters. Additional specialist searches may be required depending on your property location (e.g. mining, brine, chancery etc.) Your conveyancer will advise if these are applicable.

Bankruptcy Search Fee (V.A.T. Exempt) £6.00 - The Bankruptcy Search is carried out by the conveyancer on behalf of the lender to check for bankruptcy against each individual.

Land Charges Search (V.A.T. Exempt) £6.00 - Checks need to be made with the Land Registry to ensure there are no outstanding charges on the property.

Other Fees Acting for Lender £115.00 - Fee applied if your conveyancer is acting for your mortgage lender - only applicable if you are purchasing with a mortgage.

Telegraphic Transfer Fee £39.00 - When funds are transferred to the vendors conveyancers or to transfer any balance of proceeds to your bank, a telegraphic transfer fee is incurred for each transfer.

Stamp Duty Land Tax Return Preparation £75.00 - Your conveyancer is required to submit a Stamp Duty Land Tax return form on your behalf.

V.A.T. on the above fees £275.40

Government Land Registry Charges (V.A.T. Exempt) £190.00 - The charge raised by the HM Land Registry to register the change of ownership. The fee varies with the purchase price.

Stamp Duty (V.A.T. Exempt) - xxxx

A Stamp Duty (illeték) és a Professional Fee (ügyvédi költség) az ingatlan árától függ. Ezért írtam xxx-et. A többi összeget is vegyétek irányadó jellegűnek. A barátomnak ezt az ajánlatot adták.

Gondoljuk végig, valós lehetőség-e!

Hosszúra nyúlt a poszt. Gondolom, akit nem érint a téma, annak ez lesz az egyik legunalmasabb olvasmány a Határátkelő történetében. Azért szántam rá időt és osztottam meg az összegyűjtött információkat, mert szerintem sokan át sem gondolják, hogy a lakásvásárlás valós opció-e, hanem azonnal elvetik a gondolatát is.

A barátom lakása Blackheathen lesz. 2 hálószoba + nappali, erkély és nagy konyha, külön WC, kis fürdőszoba. 195k volt az Asking Price és 190k-ért kapta meg.

A jelenlegi keresetét és a depozit nagyságát nem osztotta meg velem. A hitelt 25 évre vette fel. Azt tudom, hogy úgy igazította a lakás árát és a hitel havi törlesztőrészletét, hogy ne legyen több kiadása, mint eddig. Pont annyit fog fizetni a hitelbe, mint amennyibe az albérlet került.

Ha valamit kihagytam volna, vagy van kérdésetek, csak szóljatok!"

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: vásárlás lakás bérlés London Anglia Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr795761702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DieNanny CH 2014.01.19. 12:18:21

@nyuszigonosz/D/:

"Így kimondottan arra jártam kutyust sétáltatni, mert érdekelt."

Ezért szeretek én a gyerekekkel sétálni menni, mert így nem feltűnő, ha építkezést, vagonokból való kirakodást, vagy akár bokor metszést végignézek... Mert azért milyen fura látvány, ha egy felnőtt nő megáll bámészkodni...
A közelemben van egy garázs, ahol a tulaj a lakóautóját tartja. Megállt mellette egy fogyatékos - a közelemben van az intézetük - a tulajtól kérdezett pár dolgot, mire ő megengedte, hogy benézzen az autóba, meg ilyesmit. Hát, irigyeltem... :-)

DieNanny CH 2014.01.19. 12:33:17

@diggerdriver:

Teljesen laikusként belekotyoghatok?
Én úgy képzelem a talajvizes helyekre a pincét, mint egy fordított medencét.
Ugyebár, egy jó medence nem engedi KI a vizet. Akkor a jó pince meg nem engedi BE a vizet. Tehát fordított módszerrel létrehozni egy nagy medencét, és arra jön a földszint. (Természetesen rendes szellőztetés a pincébe, meg ilyesmik is kellenek.)
De az alapkoncepció ez, nem?

DieNanny CH 2014.01.19. 12:36:29

@diggerdriver:

Ez előírás, hogy belmagasság 2,6 legyen? Mert itt Svájcban az 1,9 is előfordul, az én lakásom 2,3, az otthoni házam 2,75, de én úgy vagyok vele, hogy a 2,5 a legideálisabb, komfortérzeti és fűtési szempontból.

A Tyne folyó déli partja 2014.01.19. 12:37:35

@charlieharper (UK, de nem London!): hát, eredetileg azért volt az előző mortgage Halifaxos, mert csak ők adták meg a hitelt:) mert akkor kezdtem a mostani munkahelyemen, kb. 12-13 ezres fizetéssel, és még próbaidős voltam. a többiek nem adtak:) de nem tudom, hogy melyikek nem, mert a csaj (a mortgage advisor végigfuttatta a gépen az adatokat, s az jött ki, hogy a Halifaxnál van elérhető. a mostani lakásnál meg maradtam náluk, sőt, számlát is nyitottam:)

morsels (törölt) 2014.01.19. 12:40:14

@tildy[UK]:
Igy kezdodott a beszelgetesunk:

"persze, de könnyű abba belefutni, hogy van még 45 napod kifizetni. Könnyebben költi az ember. Emlékeim szerint korábban volt egy tanulmány a kp használat - (debit) bankkártyahasználattal kapcsolatban. Ott is az jött ki, hogy hajlamos az ember kártyával többet költeni.
Persze lehet ezt is normálisan csinálni, de sejtem mire gondolhat mirjam.

Na most látom, írja is itt előttem."

Szoval nem mirjam neveben beszelek, te csatlakoztal hozza.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.19. 12:55:03

@morsels: nem erdekel kulonosebben, de nem szeretem,ha olyat probalnaka szamba adni, amit nem mondtam.
Marpedig ezt allitottad rolam:
"Nade tenyleg nem erted, hgy nem a hitel a problema, hanem hogy te hogyan hasznaltad? Tudod, meg tudtok lepni neha. Elvileg ti mar felvilagosultak vagytok, tapasztaltak, aztan ha valamit a sajat karodon kell megtanulnod, meg mindig mast hibaztatsz."

Azt hiszem felesleges tobbet errol beszelhgetnunk, ha nem erted, hogy en nagyonis ertem , hogy nem a hitel problema, es nem hibaztatok masokat sem. Az, hogy te ilyet lattala mondandomba netan, nem az en hibam.

A Tyne folyó déli partja 2014.01.19. 13:03:34

@Cascabel: nálunk, mikor először kijöttünk albérletbe, nem volt se tűzhely, se hűtő, se mosógép. előbbi kettőt két nap múlvára ígérték (két hétig tartott, mire lett), mosógépről meg közölték, hogy we don't provide that...köszi. 2005ben, Angliában. ezért vettünk egyet, de röhejesnek tartom, hogy egy albérletben, a 21. században nem alapfelszerelés a mosógép. amúgy hallottam vicces dolgokat, ismerősöm azon volt kiakadva, hogy étkezőasztal nincs, közölték, mert nincs dining room area. a konyha meg pici volt asztalhoz. na de akkor hol egyen az ember, tálcán?

A Tyne folyó déli partja 2014.01.19. 13:03:46

@diggerdriver: állítólag a nikecell tűzveszélyes...a külső szigetelésre meg még mindig nem jöttek rá.

és hiába van itt enyhébb tél, mint otthon, azért a szigeteléssel sokkal jobb lenne, az én lakásomban pl. elég szar a fűtés, s hiába megy, az előszobában van kb. két fok, és a fürdőt se melegíti fel, meg a padlóról árad a hideg akkor is, ha megy a fűtés. és az ablak mellett is hideg van, fűtés mellett. gyakorlatilag csak a radiátor mellett van meleg...

A Tyne folyó déli partja 2014.01.19. 13:03:48

@tildy[UK]: be kell állítani, hogy automatikusan fizesse vissza. direct debittel. így nem kell rá odafigyelni. nekem volt (van, csak már nem használom) a kreditkártyához internetes oldal, s ott ezt be lehetett állítani, ment észrevétlenül.

A Tyne folyó déli partja 2014.01.19. 13:03:52

@diggerdriver: de világos lesz, nem? mondjuk, én se rajongok azért, hogy mindenki belásson, nagy ablakom van, be is van húzva a szalagfüggöny mindig...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.19. 14:03:28

@A Tyne folyó déli partja: be van ra allitva, igy lett alapbol kotve.

Mint irtam, sosem volt a visszafizetessel gond, de azert szivtam rajta kicsit a fogam, mikor lehuztak egy nagyobb osszeget. Pedig megvolt a fedezete, meg nem magamnak vasaroltam , csak ugye a penz egy resze magyar szamlamra ment vissza, fizetni meg itt kellett.

nyuszigonosz 2014.01.19. 15:52:21

@DieNanny [SZ,CH]: Kutyussal mászkálni tényleg érdekes, mert minden nélkül ott állok meg és bámulok, ahol gondolom / vagy ahol a kutyus is úgy gondolja:-))

Amúgy meg, ha valami érdekel, akkor olyankor is megállok megnézni, ha nem a kutyussal vagyok.
Hogy mások mit gondolnak rólam, ha állok és nézek valamit, az nem szokott érdekelni.

Még amit a pincékröl írtál. A jó pince-izoláció alapfeltétel, és nagyon drága dolog.

2014.01.19. 18:14:49

@A Tyne folyó déli partja: A mosogep valoban nem alapfelszereles alberletben Angliaban, en mar tobb helyen laktam ahol nem volt es mosodaba jartunk mosni, nem volt kellemes elmeny, viszont az ilyen helyeken alacsonyabb a berleti dij.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 18:26:30

@Mr Long:
Angliában nem a külső falra teszik a szigetelést hanem két fal közé vagy oda sem hanem csak a légrés szolgál hőszigetelésként.
Volt szerencsém sok új építésű lakóparkban dolgozni.
A legújabb angol technológia az hogy kívülre felhúznak egy kisméretű téglából készült falat, belülre pedig egy másik falat szürke könnyített beton blokktéglából. A kettő között hagynak 15cm légrést amibe vagy raknak kőzetgyapotot vagy nem.
A két falat fugába fogatott tartókkal kötik össze.
Az adott háznál mivel német technológia lehet kívül hungarocell.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 18:28:53

@charlieharper (UK, de nem London!):
Nem biztos. Macerásabb mintha fával burkolnák. Nem tudom.
A hungarocellt ragasztani kell glettelni kell hálózni kell majd színezni. Ráadásul rengeteg szegletben kis területen.
Én fával burkolnám.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 18:32:13

@DieNanny [SZ,CH]:
Tökéletesen igazad van.
Ezt úgy nevezik hogy teknőszigetelés.
Az egész pincét mint egy teknő körbeveszi a szigetelés.
Teljesen jól gondolod.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 18:34:23

@DieNanny [SZ,CH]:
Egy általános számot mondtam.
2,5-2,8ig szerintem korrekt.
Apám kőműves volt és valahogy bennem a 2,6m rögzült.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 18:37:12

@A Tyne folyó déli partja:
Nem tudom hogyha a két fal között van akkor miért tűzveszélyes de biztos aki ért hozzá az meg tudja magyarázni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 18:40:03

@A Tyne folyó déli partja:
A nagy ablakon keresztül télen kihűl a lakás nyáron meg felmelegszik.
Ha meg behúzod állandóan a függönyt akkor meg minek?

A Tyne folyó déli partja 2014.01.19. 18:42:40

@Mirjam2: ezt a munkahely nézte ki nekünk, ahova jöttünk dolgozni. mi asszem 250 fontot fizettünk hetente a szobáért, de mivel ugye a szerződés a munkahellyel volt, nem tudom, hogy ők összesen mennyiért bérelték. a lakbért levonták a fizetésből:) magamtól, magunktól nem is mentünk volna olyanba, ahol nincs mosógép, nem érintett túl jól bennünket.

A Tyne folyó déli partja 2014.01.19. 18:42:40

@diggerdriver: pedig nekem azt mondták, hogy állítólag az új házak már szigeteléssel készülnek.

Világpolgár2012 2014.01.19. 19:06:00

@diggerdriver:
Küldtem e-mailt, remélem, átment, mert elég sokmindent küldtem.

Világpolgár2012 2014.01.19. 19:14:15

@diggerdriver:
Ha a HUF házra gondolsz, amit Charlie belinkelt, az favázas, kevésbé vezeti a hőt és elég jól vannak szigetelve, nem hiába a német precizitás. De abban igazad van, hogy a acélvázas viszont nagyon vezeti és azt bizony rendesen szigetelni kell.

Világpolgár2012 2014.01.19. 19:24:21

@Mr Long: @diggerdriver:
Mint Digger is írta, tégláról kívülre nem tesznek errefelé szigetelést, mert a tégla ilyen esetben külső burkolat és a szigetelés belülről van. Ha a szigetelés kívülre kerülne, akkor a tégla nem tudna lélegezni és bepenészedne. Lehet egyébként kívülről szigetelni, de nem túl gyakori és akkor a fal nem téglából, hanem pl. beton blokktéglából van.

Amit Digger írt, az a cavity wall, bár nem új egyébként, de ez a legelterjedtebb lakóház építési módszer Angliában. A külső tégla csak arra szolgál, hogy megvédje a házat az esőtől, széltől, naptól, stb. A cavity részbe megy a szigetelés, a belső beton blokktégla fal pedig a teherviselő. Itt egy rövid infó:

en.wikipedia.org/wiki/Cavity_wall

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 19:44:30

@A Tyne folyó déli partja:
Én sem mondtam mást.
A légrés a szigetelés amit lehet fokozni kőzetgyapottal vagy hungarocellel.
A levegő a legjobb hőszigetelő amit úgy lehet fokozni hogy minél több és minél apróbb kamrára tagoljuk.
Ezért a hungarocell a legjobb ebből a szempontból.
Tégláknál még szokták azt csinálni hogy fűrészport kevernek az agyagba és kiégetéskor a fűrészpor elég, a helyén kicsi kamra marad fokozva a hőszigetelést.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.19. 19:44:31

@Világpolgár2012: Na akkor ha visszajottem megnezem az epitkezest. Szerintem ugy csinaljak, ahogy mondtam, de lehet rosszul lattam.
Az erkelyen szivarozgatok most es barhol kopogtatom a falat kivulrol olyan hangja van,.mint aoam falanak es o utolag szigeteltette a hazat.

morsels (törölt) 2014.01.19. 19:45:13

@diggerdriver:
Gyanitom arrol van szo, hogy az egyik lakasbol ne terjedjen konnyen at a tuz a masikba.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2014.01.19. 19:46:58

@diggerdriver: Azt vagod Diggi, hogy Charli azt tervezi meghiv minket vitorlazni es pecazni?

A Tyne folyó déli partja 2014.01.19. 19:47:02

@diggerdriver: a tesómnak mondták ezt, hogy azért nem nikecellt használnak, mert az állítólag tűzveszélyes. a logikát kérdezd az angoloktól:)

azért itt a North Easten attól nem nagyon kell félni, hogy felmelegszik a lakás:) amúgy, ilyen szalagfüggöny van, szóval nincs sötét, csak nem óhajtok akváriumban élni. és nyugatra néz, szóval nyáron, mikor süt a nap, nagyon besüt, zavaró.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 19:49:10

@Világpolgár2012:
Favázas? Kérdeztem Charlit de nem derült ki.
A favázas háznál az van hogy különlegesen kezelt és szárított fát kell használni mert a fa a légnedvesség hatására mozog. Ez a mozgás pedig a fal kapcsolódásánál repedéseket okozhat.
Londonban egyébként rengeteg régi favázas házat látni. Szász örökség.

Világpolgár2012 2014.01.19. 19:53:19

@diggerdriver:
Igen, a HUF házak favázasak és igen, különlegesen kezeltek :) A favázba mennek a különböző panelok, amik lehetnek fal vagy ablak panelok. Azért is tudják olyan gyorsan felhúzni, mert minden előre le van gyártva Németo-ban, aztán utána már csak összeszerelnek mindent a helyszínen.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 19:53:50

@Világpolgár2012:
Így igaz ahogy írod bár azt vitatnám hogy a külső fal csak védőfal.
Ugyanolyan vastag mint a belső blokk és még keményebb is. Mindkét fal teherviselő.
Szigetelést nem mindig raknak a falak közé.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 19:56:37

@morsels:
Láttál már hungarocellt égni?
Egy pillanat alatt összezsugorodik és elalszik a tűz.
Szinte nem is látni hogy ég.

Világpolgár2012 2014.01.19. 19:56:50

@Mr Long [unatkozik, munkalkodik...]:
Lakóházakban előfordul az utólag szigetelés, mert pl. a régi viktória-korabeli házak nem voltak a mai értelemben szigetelve és sokan azt utólag csinálták meg, de vigyázni kell vele, főleg, ha téglára megy a szigetelés, mint, ahogy írtam.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 19:59:07

@Világpolgár2012:
A Victoriánus házaknak milyen a falszerkezete?

Világpolgár2012 2014.01.19. 20:02:14

@diggerdriver:
A cavity wallban a külső fal nem teherviselő, biztos vagyok benne :) Bár tényleg majdnem egyforma vastagságúak, a tégla 102.5mm, a beton blokktégla 100 mm, ezek a sztandard méretek. Tudok küldeni rajzokat is, tavaly csináltam sokat. A tetőszerkezet a belső falra megy, az emeleteket is a belső fal tartja, a külső fal nem tart semmit.

Világpolgár2012 2014.01.19. 20:06:09

@diggerdriver:
Solid tégla általában. Azért is van olyan sok lyuk a házon, hogy szellőzzön, mert külonben a falak bepenészedtek volna. Ami persze a mai életszinvonalnak nem felelt már meg, ezért kell az utószigetelés.

2014.01.19. 20:07:05

@Világpolgár2012: a cavity wallt par eve agyonhirdettek, volt ra government scheme, kb kethetente jott valaki kopogtatni, hkgy megcsinalna.
@diggerdriver: mert nem tudom, szerintem favazas.

Világpolgár2012 2014.01.19. 20:07:08

@diggerdriver:
Igen, jó technologia szerintem is, szinte biztos, hogy én is így építenék egy modern házat. Faváz és szuper szigetelt panelok.

2014.01.19. 20:09:39

@Világpolgár2012: figyelj, miert van a 80-as, 90-es evekben keszult semi-ken es detached-eken felul szellozo? A ket teglasoron atjar a levego. Hogy a tegla szellozzon? Baromira nem hatekony igy futeni.
Amikor mi beloltoztunk meg nem volt szigetelve a tetonk es a padlas es a haloszobak kozott egy gipszkarton plafon volt. Szelesebb napokon lobogott a haloszobaban a hajam.

Világpolgár2012 2014.01.19. 20:12:08

@diggerdriver:
Ja, még a régi favázas házakról. Már a kora középkorban is használtak favázat Angliában, de akkor még a falak általában vályogból voltak.

morsels (törölt) 2014.01.19. 20:17:40

@diggerdriver:
Mint irtam, reszemrol ez csak feltetelezes.
Egyfajta 'tuzfal', amihez vannak jobb anyagok is, mint a hungarocell. Megintcsak feltetelezes reszemrol :-)

Biztos hogy a hungarocell egese nyoman nincs mergezo fust? Hogy csak osszezsugorodik? Mondjuk akkor megint csak nem jo tuzfalnak... de nem ertek hozza.

Világpolgár2012 2014.01.19. 20:25:32

@charlieharper (UK, de nem London!):
Mire gondolsz, hogy felül?

Van egy úgynevezett weephole, ami a külső falon szokott lenni, úgy néz ki, mint egy lyuk a téglák között, az azért, van, hogy a cavity wall szellőzzön, az esetleges bejutott víz ott távozzon és a pára ne halmozódjon fel.

Valamint a tető alatt is van szellőzőlyuk (ventilation hole), ez szintén azért, hogy a tetőben ne halmozódjon a pára és ne penészedjen be.

Egyébként a 80-as, 90-es házak a legrosszabbak, mert azok pont azelőtt épültek, mielőtt a minimum szigetelés meg lett határozva lakóházakon, szóval sok alig volt szigetelve, főleg a padlások. Ahogy írod, csak gipszkarton, mert annak már nem kellett terhet tartania (max. a viztartályt :)))

A mostani házakon a minimum tetőtéri szigetelés már azt hiszem 300 mm szigetelőanyag. A legnagyobb probléma egyébként mindig a megfelelő szigetelés és a megfelelő szellőztetés megtalálása. Meg persze, hogy hogyan lett kivitelezve az építkezés, mert a legjobb tervek mellett is lehet rossz kivitelezés.

2014.01.19. 20:34:47

@A Tyne folyó déli partja: ja, nalunk is ilyen szellozo volt, amig szet nem szedettuk a furdot. Most mar zarhato vent van.
Igen, jogosultnak kellett lenni ra, ha jol emlekszem. Mi nem voltunk, de lett volna valamilyen mas megoldas, mar nem emlekszem, mert mast valasztottunk.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 20:43:11

@Világpolgár2012:
Várjál várjál, igazad van.
Most hogy mondod visszagondolva emlékszem hogy a külső falat megszakítás nélkül húzzák tovább az első födémnél is.
Azért nem látni hol kezdődik a második szint.
Igazad van.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 20:47:35

@morsels:
A füstje az mérgező de nem nagyon füstöl.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 20:51:42

@Világpolgár2012:
Na azt hiszem te vagy a megfelelő ember aki megmondja nekem miért ragaszkodnak az ángliusok a padlófödémhez?
Na annak is az a hátránya hogy nincs előnye.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 20:53:24

@Világpolgár2012:
A dokumentumokat megkaptam. Ugyan megnyitni nem tudom mert valami szövegkódot kér hogy Windows közép európai vagy koreai vagy vietnámi.

Mr Long 2014.01.19. 20:54:38

@Világpolgár2012: A haz, ahol lakom 2008-ban epult, es ha kopodtatom olyan hangja van, mintha vakolva lenne a hungarocell, vagy valami hasonlo anyag. Kb ugy tudom elkepzelni, mint ahogy Magyarorszagon csinaljak, ott apamnal is a teglafalon van a hungaroceles utolag szigeteles.
De csak menet kozben lattam a korabban emlitett epuletet, majd hetvegen megnezem, ha nem felejtem el.

Világpolgár2012 2014.01.19. 21:09:37

@diggerdriver:
Mi az a padlófödém? Én tőled tanulok sokat, hogy magyarul, hogy mondanak dolgokat az építőiparban, de ezt nem tudom, mire érted :)

Világpolgár2012 2014.01.19. 21:11:50

@diggerdriver:
Pdf-ben ment a legtöbb, van Adobe olvasód? Majd meglátjuk, hogy Charlie meg tudja-e őket nyitni, hogy kiderüljön, hol a hiba. Ha nem sikerült neki sem, akkor megpróbálom valahogy máshogy küldeni.

Világpolgár2012 2014.01.19. 21:15:02

@Mr Long:
Több lakásos lakóépület vagy családi ház? Hogy néz ki kívülről?

2014.01.19. 21:19:03

@Világpolgár2012: igen, megnyilt. Most kezdem olvasni

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 21:23:52

@Világpolgár2012:
Az a padlófödém ami itt minden ház alatt van.
Az alacsony lábazatra gerendázatot raknak béléstestekkel és az alul lévő 30-50centi légrést kiszellőztetik.
Biztos látod alul a szellőzőrácsokat.
Ugye nálunk megépül az alap arra a lábazat és az egészet feltöltik földdel arra megy a fogadószint.
Itt meg olyan a földszinti fogadószint mint az emeleté.
Miért?
Áthúz a levegő a ház alatt.
És?
Az miért jó?

A Tyne folyó déli partja 2014.01.19. 21:24:23

@charlieharper (UK, de nem London!): nekem mindegyik helyiségben van egy ilyen, a nappaliban meg kettő is. nem csoda, hogy nem sülök meg...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 21:24:33

@Világpolgár2012:
Akkor tanulunk itt egymástól rendesen:)))))))))))))))))))))

Mr Long 2014.01.19. 21:58:15

@Világpolgár2012: Na akkor tegyuk rendbe.
Fateromnak egy tegla csladi haza van Mo-n. Utolag lett szigetelve hungarocellel, ahogy csinaltak sok helyen ott a szigetelest utolag a lakasra.
En egy tarsashazban lakom most, kivulrol vakolt es amikor kopogtatom az a tompa hangja van neki, mintha "ureges" lenne. Szerintem itt is kulso szigeteles van a hazon.
A google mapson megneztem (hatulrol az epites alatti kep van rola) es ezt is acelvazba epitettek, ott meg csak az acelszerkezet van kesz.
Az az epitkezes amit lattam szinten acelvazas es a teglak sok helyen be vannak pakolva mar es alulrol elkezdtek ratenni a szigetelest, ha jol lattam. Majd hetvegen elmegyek megnezem, ha nem felejtem el.

Világpolgár2012 2014.01.19. 22:01:35

@diggerdriver:
Oké, értem mire gondolsz.

Szerintem már nem nagyon használják ezt a fajta földszinti konstrukciót, mert nem érné el a minimum megszabott szintet a hőátengedésben (U-value) és szigetelésben. A szellőztetés minden esetben a penészedés elkerülése és a víz és páraelvezetés miatt van. Persze van egy csomó ilyen ház még, én nem szívesen vennék ilyet, mert tényleg nagyon nehéz befűteni.

Ami inkább használatos lakóházak alatt mostanában: tömorített föld, vizszigetelés, hőszigetelés, első betonréteg (min. 100 mm), második betonréteg (floor screed - 50 mm általában), majd a burkolat. A első betonréteg mehet a szigetelések alá is.

Világpolgár2012 2014.01.19. 22:08:41

@Mr Long:
Persze, anékül, hogy látnám, nem tudom megmondani, hogy mi van a falban :) Itt találsz egy csomó információt, hogy hogyan épülnek acélvázas lakóépületek:

www.steelconstruction.info/Residential_and_mixed-use_buildings#Resources

Világpolgár2012 2014.01.19. 22:25:22

@diggerdriver:
Ja, az amit még utálok, hogy ez a fajta fagerendás emelet konstrukció van a családi házakban és nem kötelező hangszigetelést közé tenni. Lakásokhoz kell, de családi házba nem és persze a hang nagyon jól utazik az emeletek között. Ha magamnak építenék, akkor én biztos tennék hangszigetelést az emeletek közé.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 22:25:41

@Világpolgár2012:
Nem nem, én már a sokadik építkezésen vagyok ahol új házak alá is csinálják a padlófödémet.
Mindjárt teszek fel képet.
Itt Londonban szinte minden ház ilyen.

Világpolgár2012 2014.01.19. 22:26:42

@diggerdriver:
Van alatta beton? Mert akkor a talajmozgás miatt is lehet.

Világpolgár2012 2014.01.19. 22:28:08

@diggerdriver:
Van Adobe olvasód? Ha nincs, akkor itt letöltheted, hátha segít:

get.adobe.com/uk/reader/

Most megyek vacsorázni, majd fojtathatjuk később, vagy holnap!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 22:47:05

@Világpolgár2012:
Nincs.
Ez a klasszikus hagyományos padlófödém.
A Carshaltoni harmadik képen a garázs alá is ezt rakják.
Érthetetlen.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.19. 22:52:30

@Mr Long:
Teljesen korrekt.
Zöldövezetben. télikerttel, tavacskával:)))))))))))))))))

Világpolgár2012 2014.01.20. 00:13:20

@diggerdriver:
Erre rögtön az jut eszembe, hogy olcsóbb :) De holnap mindenképpen rákérdezek!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.20. 00:22:20

@Világpolgár2012:
Szerintem meg drágább.
Bár most hogy belegondolok....
Nem tudom.
Ezek képesek hagyományőrzésből is ragaszkodni hozzá.

Világpolgár2012 2014.01.20. 00:39:05

@diggerdriver:
Ja, a hagyományörzés nagy szó, de szerintem inkább azért, mert lusták tanulni újat.

Mondjuk ki kellene tudnom számolni, hogy melyik mennyibe kerül, mert ezt már tanultam! Ránézésre, kevesebb előkészítés kell hozzá és kevesebb anyag, de majd utánajárok.

Világpolgár2012 2014.01.20. 18:27:01

@diggerdriver:
Oké, utánakérdeztem a padlófödémnek (suspended floor angolul). Lehetséges indokok (majd fordíts magyarra, amikor kell, légyszíves):
- A föld nem elég stabil és nem elég teherbíró. Ilyenkor piled alapozást használhatnak, ami a földbe leviszi a terhet, a pile-okat a gerendák kötik össze.
- Valami miatt (pl. föld minőség, víz, stb.) szellőztetni akarják a ház alját (ne nevess kérlek!)
- A szervízeket ott akarják futtatni (pl. víz, gáz, stb.)
- Olcsóbb, mert gyorsabb. Az alapozás előre le van gyártva, nem kell helyben önteni és megvárni, amíg megszárad.
- Nem lehet megoldani a beton helyben öntését.
- Fűtésnek használják a ház alatt keringő levegőt (mint a római korban)
- stb.....

Azt, hogy egy-egy projeknél pont miért lett ez kialakítva, a tervezőket kell megkérdezni. Akinek megmutattam a képeidet egyébként nagyon kíváncsi, hogy miért, mert már régen látott ilyet, pedig több, mint 30 éve van az építőiparban. Ha elküldenéd (privátban is lehet), hogy melyik projektek voltak ezek, akkor én írok nekik e-mailt az egyetemről és megkérdezem őket, mert most már mindenki kíváncsi – látod elindítottad a lavinát!

Ami még lényeges, hogy a ház szigetelését nem befolyásolhatja, mert meg kell, hogy legyen a minimum, ami a szabályozásban le van írva. A szigetelés mehet alá, vagy felé vagy pedig a betontéglák már eleve szigeteltek. Szóval emiatt a ház nem szabadna, hogy hőt vesszen a padlón keresztül és nem szabadna, hogy penészedést okozzon. A régebbi építésű házakban, amikor még nem volt szabályozás a szigetelésre, persze gondot okoz nagyon is.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.20. 20:56:53

Na akkor...

Első pont.
Carshaltonban olyan kemény volt a talaj hogy a gép alig bírta ásni.
Olyat is láttam mikor nem elég teherbíró a talaj. Olyankor úgynevezett kútalapozást csinálnak vagyis betongyűrűket ásnak le és megtöltik betonnal majd ahogy írtad gerendákkal kötik össze. A gerendák helyben zsaluzott betonnal kiöntött monolit gerendák de teljesen mindegy melyiket csinálják mindegyik padlófödémes.
Mindjárt teszek fel képeket róla.

Második pont.
Miért?

Harmadik pont.
Mindegyik lábazattípusnál ott futtatják a szervízcsöveket elásva. Ha van légrés ha nincs.

Negyedik pont.
Nincs az alapozás legyártva. Én ástam ki majd beöntötték betonnal de nem a föld tetejéig hanem lejjebb kb 60centivel.
A beton tetejére ahogy a képen látszik két sor blokktéglát tettek ami között nincs légrés hanem lapáttal belelapátolták a betont. Gyakorlatilag ez a lábazat. Itt mindkét téglasor teherviselő.
Erre rakják a gerendákat és a béléstesteket.
Hogy mi a könnyebb és olcsóbb a betont felengedni a föld tetejéig és védőcsöveket tenni az alapon keresztül a szervizeknek vagy felfalazni és úgy kihagyni nyílásokat ezt nem tudom.

Ötödik pont.
Ilyen nincs.

Hatodik pont.
:)))))))))))))))))))))))))))

A Tyne folyó déli partja 2014.01.20. 20:59:54

@Világpolgár2012: eh, a csapokat is a hagyományőrzés miatt nem cserélik ki keverőtelepesre...bár nekem az van, mondjuk, csak kettő van a lakásban:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.20. 21:15:19

Először is...
Megint rosszul mondtam a külső téglasor nem teherviselő.
Jól látszik a képeken.

kepkezelo.com/images/r9e73nvkshq56jgrfczo.jpg

kepkezelo.com/images/ejgzz6tulae8up4xw5yh.jpg

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.20. 21:25:44

Amiről most írok az egy érdekes technológia, ami otthon ismeretlen míg itt elterjedt és olcsó.
Mikor megvan a kútalap akor a gerendarács vasalását ráteszik és egyszer használatos zsaluval zsaluzzák.
Annyi az egész hogy műanyag hullámpapírral bezsaluzzák amit kívül belül a föld támaszt meg.
Az a lényeg hogy nagyobb és sűrűbb távtartót kell használni hogy a hajlékony műanyagot ne nyomja neki a vasalásnak a föld.
A képen látható gerendarácsot egy nap alatt vasalták, másnap zsaluzták körbetöltötték földdel és kiöntötték.
A hagyományos zsaluzás árát idejét megspórolták. A műanyag lapok benn maradnak.

kepkezelo.com/images/xlkd3iuf3vtf4tqkksrq.jpg

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.20. 21:32:25

@Világpolgár2012:
Márpedig a padlófödém lefelé nincs hőszigetelve.
Igaz hogy a béléstestek hasonló anyagúak mint a gázszilikát de a gerendázat brutális hőhidat ad.
Hogy a tetejére ás a járólap közé kerül e valami hőszigetelés azt nem tudom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.20. 21:43:42

Elérhetőséget nem tudok mondani de ez alapján lelehet nyomozni a tervezőirodát.

kepkezelo.com/images/48yainhpnnbm1bxhgba.jpg

kepkezelo.com/images/98s65xutlbwgj99256nl.jpg

A másik ahol most folyik az építkezés ilyen technológiával a önkormányzati beruházás a fővállalkozó a Wilmott Dixon, az építkezés pedig Kilburn-ban a
a Kilburn Station mögött van.

2014.01.20. 21:48:32

@Világpolgár2012: ti vallaltok rajz kesziteset planning es building permithez? Anyagot is megcsinaltok a beadandokhoz?

Világpolgár2012 2014.01.21. 00:01:40

@diggerdriver:
Köszi a képeket és az infót! Ha válaszolnak, akkor majd bemásolom, hogy mit mondtak. Remélem, nem a római fűtés lesz :)

Világpolgár2012 2014.01.21. 01:23:00

@charlieharper (UK, de nem London!):
Sajnos ebben nem tudok segíteni. Ha a pincére gondolsz, ahhoz elég egy kisebb építésziroda, akik családi házakra specializálódnak, például ilyenek:

www.subspace-cambridge.co.uk/

www.harveynormanarchitects.co.uk/how-to/types-of-extension-remodeling/basement-conversions/

Világpolgár2012 2014.01.21. 17:03:10

@A Tyne folyó déli partja:
Bocs, tegnap este nem vettem észre a kérdésedet. Talán ez a cikk a legjobb ebben a témában anélkül, hogy túl technikai legyen a válasz:

online.wsj.com/news/articles/SB1034808366965148988

Egyébként az újabb építésű házaknál már nincs olyan probléma, hogy a melegvíz visszafolyhat a vízrendszerbe, valamint a víznyomás is rendszerezve van, de a hideg és meleg víz így is külön csövekből jön és a csap keveri a kettőt össze.

A Tyne folyó déli partja 2014.01.21. 23:02:21

@Világpolgár2012: ja, nem kérdés volt, hanem ezt válaszolták:) amúgy, jha, tudom, hogy így is külön jön, a kollégáim egyébként sosem értik, mi a bajom a külön folyóval...sőt, egyikük lecseréltette a mixer tapet különállóra...

Bal 2014.01.25. 08:48:56

@Mirjam2:

hosszú téma, de röviden:

Tipikusnak mondható érveid az angol lakásvásárlás mellett nem veszik figyelembe azt, hogy az ingatlanlufi bedőlésekor lényegében a teljes befektetésed azonnal el fog úszni. Ha pedig a kormány a font elinflálásával / leértékelésével fogja védeni a nyakig eladósodott átlag britet, akkor amiatt tűnik majd el a házba tett vagyonod reálértéke. Szépnek tűnik, hogy a hitel (épp most) ugyanannyiba kerül, mint az albérlet, de a tulajdonosi pozícióval kiteszed magad a piacnak. Ha pedig a kötvények kidurrannak, a kamat felmegy 5-6%-ra, a törlesztők meg fognak duplázódni.

Persze senki sem tudja igazán, mi lesz. Kisembereknek kéne harmincéves trendeket megjósolni, ami persze képtelenség. Lufi mértékéről pár gondolat amúgy:

- tavaly becslések szerint 27%-a volt kínai állampolgár a londoni ingatlanvásárlóknak, tipikusan £2m felett,
- az árak úgy emelkednek, hogy a tranzakciószám lényegében még mindig feleakkora, mint a válság előtti években volt. Alacsony likviditás egyenlő irreális ár. Amikor a mindset megfordul, iszonyat sokan fognak próbálni kilépni majd.
- nagyjából az összes kollégám lakást vagy házat vásárolt az elmúlt három évben. Nem egy nagy minta, de mivel most már mindegyik az élethosszra szóló mortgage-t izzadja, nálunk nem lesz egy darabig új vevő, az biztos. Ha pedig nincs vevő, az árak csak egy irányba mehetnek, lefelé ...
- ha nem is lesz durva sokk, hosszú távú trendek japán minta alapján még emelkedés után hosszú, évtizedes de folyamatos áresés. Nagy értékű ingatlant birtokolni egy gyengülő demográfiájú világban várhatóan nem lesz jó hosszútávú befektetés.

Mi már régóta itt élünk Angliában, de végül Magyarországon vettünk házat ugyanabban az értékben, amiből itt is kijött volna egy (persze feleakkora, és közel sem Bp. közepén levővel ekvivalens) családi ház. Mivel az ingatlanok minden országban kb. 4%-ot hoznak, a magyar kiadásával lényegében ingyen lakunk Angliában. Így egy olyan országban vettünk fel ingatlanpozíciót, ahol az sokéves mélyponton van, nem pedig ahol sokéves csúcson, és ráadásul nem tettünk fel egy megtakarításaink többszörösét érő tétet egy bizonytalan lóra.

Persze a currency risk nyilvánvaló, de az az angol fontnál se kevés, fontunk pedig még lesz sok. A magyar és a K-európai szitu általában véve pedig jó eséllyel jelentősen javulni fog a következő évtizedekben, amikor Kína megrokkan, és az Eu-s államok hazahozzák a termelést közelre.

Szerintem angol ingatlant csak akkor lehet érdemes venni, ha 1. megvan az állampolgárságod (különben könnyen előfordulhat, hogy nem szavazóként téged nem fognak kihúzni a kakiból), 2. totál biztos vagy benne, hogy ebben az országban fogod eltölteni a lejáratig az időt. Egyébként könnyen találhatod magad abban a szituban, hogy nem tudsz költözni. De most még 1-2 esetén is érdemes lehet megvárni, lesze-e piaci sokk.

Mindenesetre az biztató, hogy pont ellened fogadunk, és az első játékod elbuktad. Bocs :D

A Tyne folyó déli partja 2014.01.28. 21:25:14

@Bal: én már a másodikat vettem, és még mindig nem vagyok állampolgár. se nem tervezek örökre itt maradni.

pl. az elsőt el kellett adnom a councilnak, ezt se lehetett tudni előre. akkor is mindenki azzal jött, hogy de majd ha el akarom adni, juj, mi lesz, nem fogok találni vevőt, stb. aztán nem is kellett keresni.

de ha folyton ezen agyal az ember, hogy mert hátha ez lesz, meg az lesz, akkor kb. az utcára nem léphetnék ki.
továbbra is saját lakás párti maradok, nem győztél meg. elegem volt az albérletezésből, egy életre.

kzolika 2014.02.04. 23:10:13

@DieNanny [SZ,CH]: Ezt rosszul tetszik tudni. Torveny irja elo, hogy devizaban is lehet (elo)torleszteni.

kzolika 2014.02.05. 08:05:40

@London2009: Ugye Te vagy a posztolo?
Ha jol vettem ki, akkor ez a lakas Greenwich alatt van? Nekem, ha londoni munka, akkor az egyik cel a Canary Wharf, oda innen jo a kozlekedes. Ez jo kornyek, ahol a lakas van? Budapesti osszehasonlitasban mondjuk Feneketlen-to, Mester utca melletti megujult resz, Ujlipotvaros, hasonlo reszekhez kepest (nem tavolsag a kozponttol, hanem eletminoseg tekinteteben, ezeken a reszeken keves a gazos elem, nem tudjak megfizetni).
Ha nagy az onerom, mondjuk egy ilyen ~200-as lakasnal be tudok tenni 140-et, az mennyivel konnyiti a helyzetemet hitelfelvetelnel? Vagy a depositnak es az LTV-nek a harom ev elotortenet szempontjabol nincs szerepe?

Akos Kiricsi 2014.02.14. 11:58:49

Alap cikknek jo, annak aki nem tudja hogyan mukodik az ingatlan uzlet. Ez csak a mindenki altal ismert felszin. Egyebkent az emberek 95% pontosan ennyit tud az ingatlanokrol. Es ez alapjan velemenyezik az ingatlan piacot. Keves tenyt kozoltel ahhoz, hogy mindenki szamara ertheto legyen az angol piac. Az igazi uzletek nem erre a kaptafara kottetnek. ;) Akit komolyabban erdekel a tema, es persze penze is van hozza az keressen meg.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása