oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. november 22. 06:45,  Életemben először otthon 691 komment

2013. november 22. 06:45 Határátkelő

Életemben először otthon

Arra gondoltam, a tegnapi poszt után maradjunk az egészségügynél, csak Svájcból ugorjunk át Dániába, és nézzük meg, milyen egy nővér élete északon. A történet persze ennél bonyolultabb, hiszen Ennike régi álmát teljesítve Erdélyből költözött először Magyarországra, de mert megbecsült, normálisan megfizetett munkaerő szeretett volna lenni. Így kötött ki Dániában. (A képeket külön köszönöm!)

cím_76.jpg

„Erdély délkeleti részében, Cenk városában születtem, éltem 32 évet, ott tanultam, szocializálódtam, egy nagyvárosban, szórvány magyarsággal (8%), még fellelhető szászokkal és a többség románokkal. A román többség hatása és a román nyelven tanulás jövőre kivetített előnyei ellenére minden iskolámat magyar nyelven végeztem, a sötét kommunizmus éveiben.

Magyarország számomra mindvégig a mennyországot jelentette, mivel csak képekről, filmekről, regényekből, ritkán egy-egy szomszédba látogató rokontól (élő ember) kaptam az információt.

Brassó 2012.jpgBrassó

Magyarul beszélő idegen kultúra

Részletek nélkül... én is mindig arra vágytam, hogy MAGYARORSZÁGON élhessek. Ez nem volt egyszerű, mert nem voltak közeli rokonaim az anyaországban, mellette sem anyagilag, sem intellektuálisan eleresztett szüleim. Nagyon későre, csak 2000-ben költözhettem végleg MAGYARORSZÁGRA, azon belül is Budapestre.

Nos, sok szó esett a kultúrsokkról itt a blogon. Filológus húgomnak volt erre egy frappáns mondata, amit én szállóigeként idézek, azóta is. „Te... ez egy magyarul beszélő, idegen kultúra!" Na, hát az. Nekem nem volt gondom a nyelvvel, könnyű volt tudni, hogy Pesten a pityóka az burgonya, a lapító az vágódeszka, a borkán az üveg, a vinete az padlizsán, a murok az sárgarépa, a szukk az üdítő stb. stb.

A hangsúly, az akcentus, a mondatszerkezetek, a frappáns beszólások, a káromkodás, az egymás anyázása, a humor, és az a csodálatosan választékos mód, ahogyan sokan Magyarországon beszélnek, mindig lenyűgöz, de mindig kiborulok, ha azt hallom, hogy Peti megy A óvodába, meg A Pista azt mondta... Bár ez lett volna a legkevesebb bajom.

Ápolónőként, lesajnálva

Tanult emberként kerültem Budapestre, legalábbis én azt hittem. Tanultam 8 évet érettségi után (ebből 5 évet hasztalanul, mert a lelki, szellemi hasznon kívül, kamatoztathatatlan), de akkor is azt gondoltam, egyik legjobb, legszebb emberi szakmával rendelkezem. ÁPOLÓNŐ...

Brrr, kiráz a hideg, ha ezt így magyarul leírom. Ez a szó Magyarországon egyenlő, a buta, k...a, a lesajnálnivaló kifejezésekkel. Legalábbis ÉN, ezt folyamatosan így éltem meg. Hét és fél, Budapesten eltöltött évből négy éven át újra tanultam főiskolán, hogy magyar diplomám is legyen. 2007-ben lett. Uniós. És nem adtam fel az álmom. Megbecsült, normálisan megfizetett munkaerő szerettem volna lenni. 39 évesen, jött egy soha vissza nem térő alkalom.

Irány a dán valóság!

Így aztán 2008 májusában újra átléptem a határt, ez alkalommal Dániába, ezen belül is Koppenhágába. Három hónapos Budapesten tartott intenzív dán nyelvtanulás után, kikerültem(ünk, 10-en voltunk) a dán valóságba, dolgozni a szakmában, rögtön a mélyvízben. Minden papírt, lakhatást, a munkaközvetítő intézett, ezzel nagyon megkönnyítve az első időszakot.

Állati nehéz volt kezdetben dánul dolgozni. Ennek öt és fél éve, és azóta is életem legjobb döntésének tartom. Itt lettem kardiológiára szakképesítve különböző kurzusokon, azóta váltottam, most intenzív osztályon dolgozom és fogok továbbtanulni még másfél évig... és élethosszig.

Itt vagyok életemben először itthon, vagy otthon, ahogy tetszik. Ezt a klímát nekem receptre kellett volna felírni sok évvel ezelőtt. Májustól októberig szuper idő van (nem bírom a nagy meleget), de utálom a novembert meg a februárt. Közlekedési eszközöm a bicikli, előtte 24 évig nem bicikliztem. Soha nem sportoltam, itt rendszeresen. Csodálatos helyen lakom, egy hatalmas tó közelében.

A nehezen átléphető fal

A dán nyelv ismerete után, könnyű a svédet meg a norvégot értegetni, a norvégot simán olvasni. Egy ötmilliós ország nyelvével, könnyű Skandináviában... teljesen értelek, és veled érzek KÖVÉRMADÁR.

A dánok kedvesek, segítőkészek, barátságosak, de aztán van egy fal, azt nehéz átlépni. Szerintem a nők többsége nagyon natúr, a fiatalok, borzasztó ízléstelenül öltözködnek általában szürke és fekete göncökben, nincs frizura, csak hosszú haj. Télen magas sarkú cipő, harisnya nélkül. A férfiak egyáltalán nem udvariasak, simán be- és kimennek előttem, meg terhes nők előtt is.

Amager strand 2008.jpgIgy is lehet strandolni Koppenhágában Amagernél

A szolgáltatások nagyon drágák. Például szőke kolléganőm fodrásznál járt, melíroztatott... Minek? Három centit vágatott, pakolások, ápolások. Mindennek az ára 1800 dkk (68400 Ft!!!). A mesteremberek órabére az egekben, pindurnyi fürdőszoba felújítása simán belekerülhet 2 millió forintba.

Nincs hatalmas választék az üzletekben, nagyon figyelnek az ökológiára, és parfümmentes termékekre. Általában nagyon minőségi termékek vannak. Isteni sajtok, de minden tejtermékük felső kategória.

Mindenki nagyon sok nyers zöldséget eszik (harapják a kígyóuborkát, nyersen eszik a brokkolit, karfiolt, gombát, zöldborsót és a sárgarépát almaként rágcsálják úton, útfélen), de... ugyanennyire imádják a gumicukrot, főleg az édesgyökér ízűt – lakrids -, ami még csípős is és sós is - már én is szeretem.

Nagy terek, vékony falak

Kívülről egyáltalán nem puccosak a házak, nagy terekben laknak, kevés bútorral, szeretik a design termékeket. A lakások fala hajszálvékony, nagyjából követhető a szomszédod szexuális élete.

A régi lakások, főleg a belvárosban, siralmas fürdőszobával rendelkeznek, amit én konkrétan „wc-fürdőszobának" hívok. (A WC mellett lehet tusolni, vagy annak tetején.) Nagy hangsúlyt fektetnek a régi lakások karbantartására. Ritkán használnak színeket a falakon, majdnem minden fehér, sokszor a bútorok is. A falra aggatott képek, festmények színesítenek. Saját meglátás.

nyaralás 2012 106.JPGSkagen ófalu

2008-ban rengeteg terhes nőt láttam az utcán, ez sokkoló volt, Magyarországon ehhez képest ritkán láttam. Aztán, ahogy itt Kövérmadár is írta, sokszor láttam, 3 gyerek 3 különböző apától...

Egészségügy, mint szakterület

Hát, itt sem, ez sem tökéletes. Mindenkinek ingyenes, háziorvoshoz telefonon lehet bejelentkezni reggel 8-9 között, kapsz időpontot, 10 perc a konzultációs idő, ebbe a nőgyógyászati vizsgálat is belefér.

Itt is van várólista, kb. 3 hónap is lehet, ha nem sürgős. Minden sürgősségin, hatalmas a nyomás, sok a beteg, hallottam már 11 óra várakozásról is, de azért ez nem jellemző.

Szinte mindenkit beutalnak, megvizsgálnak, ha nincs semmi, másnap hazaengedik, ezért hatalmas a flow, sok a munka, adminisztráció. A bennfekvések ideje minimális, legtöbbször úgy engedik haza a beteget, hogy aztán délután, vagy éjjel újra hozza a mentő... Minden nap más orvos vizitel, így nincs folytonosság, a betegkövetés terén ezt nagy mínusznak tartom.

Idős emberek ingyenes segítséget kapnak, kaphatnak, a kommunától (önkormányzat), ami kéthetenkénti 1 órás takarítást, vagy heti gyógyszerosztást, vagy fürdést, vagy bevásárlást, mosást, étel házhozszállítást, vagy egyéb ápolási feladatokat jelent. Van, akit naponta 1x, 2x, 3x, 5x látogatnak. Ez hatalmas plusz, és a jóléti társadalom egyik fontos ismertetője. Ez sem tökéletes, de van, és működik.

Minden adminisztráció számítógépesítve van, fantasztikus programokkal, átlátható protokollokkal, a műszaki park modern, minden van, minden eldobható. Az első időkben sokkoló volt a pazarlás, csak az eldobott dolgokból megélhetne egy-egy kisebb kórház Magyarországon.

De most jönnek a pluszok: nincsen doktoruramozás, meg professzoratyaúristenőnagyság alászolgáljamozás, mindenki, mindenkit a nevén szólít, nem ismerik a paraszolvenciát, a hozzátartozók bármikor jöhetnek, mindenről informálni kell őket, a beteget is.

nyaralás 2012 076.JPGVihar előtt

Ezt eszik a betegek

A kórházi étkeztetés tényleg luxus kategória. Például: reggelire vaj, sajt, dzsem, zabpehely, zabkása, cornflakes, tej, kávé, tea, különféle joghurtok, kenyerek, gyümölcs.

Az ebéd általában hideg és a híres smørebrød, ami rozskenyér alapon mindenféle felvágott, hal, főtt tojás, rák, pástétom, megszámolhatatlan variációban.

A főétkezés a vacsora, ilyenkor van meleg étel, ami szintén kiváló. Mindent kap a beteg a kórházban, ha kell szivacspapucsot, fésűt, fogkefét, körömvágót stb.

Megbecsült szakma a nővéré

Kompetencia szerint hatalmas felelőssége van a dán nővérnek, de ezt meg is fizetik. Megbecsült szakma, tisztelettel néznek rád, bíznak benned. Itt is illik tagja lenni a szakszervezetnek, elég borsos tagdíjjal (majdnem évi 200.000 Ft), meg az A kasszának, ami munkanélküliség esetén ma már csak 2 évig, korábban, 4 évig biztosított elég jó jövedelmet.

Lakást is a szakszervezeten keresztül igényeltem, ennek horribilis ára van magyar szemmel, havi 266.000 Ft (7000 dkk), ebben víz, kábel, fűtés is benne van.

A nővérek itt egységes képzésben részesülnek: 3,5 éves Bsc, az első nagy fizetésugrás 8 év egészségügyben eltöltött év igazolásával lehetséges, addig a különböző tanfolyamok, utóképzések, biztosíthatnak plusz juttatásokat, valamint a hétvégi, délutáni és éjszakai műszakokért is elég komoly pótlékok járnak.

fyn 038.JPGHangulatkép Fyn szigetéről

Nagy ára van

Summa summarum: habár a gazdasági válság itt is érződött, nőtt a munkanélküliség, 2010-ben létszámstop volt az egészségügyben, nem egyszerű munkát találni, és itt nagyon drága minden. Azért Dánia egy nagyon is élhető ország.

Valaki azt mondta, olyan, mint egy kis ékszerdoboz. Ha itt az embernek munkája van, ehhez tisztességes jövedelem társul. A dánok nagyon sokat utaznak, erre költenek, de egyébként nem flancoló, egyszerű életet élnek és elégedettek. Ők a világ egyik legboldogabb népe... sejtem miért.

Egyedül, nőként is meg lehet csinálni, csak akarni kell, és ne feledjük a nagy közhelyet, az életben mindennek ára van. Esetemben nagy ára, de nagyon hálás vagyok, hogy itt tartok..."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egészségügy Dánia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr745648612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 11:08:38

@Don Kartasch: Sok mindent lehet mondani az olaszokra, de tudnak élni, az egyszer biztos :)!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 11:17:26

@igazságos: Szerintem te se. Legfeljebb a melltartóméretekre...

lüke 2013.11.23. 11:44:42

az eü mindenütt egyforma,mert emberek csinálják a különbség
a finaciális oldala ? GDP> ? % ebböl
/www.who.int/countries/en/
ld.fenn/
a beleinvesztált pénz szabja meg a színvonalat

/ a naponta más vizetelö valóban ront a minöségen, kivéve ,ha nagyon jó az átadás- egy ilyen egy személyes osztályon (bel)dolgoztam + konziliumok az operativ osztályokon-/

holl gold 2013.11.23. 13:13:26

@Don Kartasch:
Viszont szerintem teljesen folosleges volt a kedelyeket borzolni a kinti arakkal. Leirtad oket forintositva, a fizetesed meg kihagytad... Mintha par szazezer Ft-nyi fizubol kene megelned ilyen arak mellett. :D Tessek akkor hozzatenni azt is hogy arrafele szinte mindenki havi 1 milla folott keres! :)

Mondok en par szamot...masik skandinav orszagbol (nagyjabol egyformak, nincs nagy kulönbseg köztuk) nyugdij 300 ezer forint (26 ev BEJELENTETT munkaviszony, 1 percet sem dolgoztam svarcban) ehhez a lakberem 190 ezer forint (viz, lakber, futes) de aram, telefon, biztositas, stb az nincs benne... azonkivul utazasi berlet, elni, enni is kell meg orvoshoz is jarsz (vizitdij alkalmankent 6 ezer - 11 ezer forint), egyaltalan nem vagyok elegedetlen es ezzel csak azt akarom mondani hogy errefele sem olyan könnyu mint ahogyan azt sokan kepzelik. Ugyanakkor Daniaban az auto vetel, tartas, biztositas, stb. az eleg magas. Egyedulallonak ott is nehez az elet...Ha van ket kereset az OK, de ha egy kiesik (elettars vagy munkahely) akkor nagyon nem OK...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 13:17:53

@igazságos: Mellélőttél, Igi. Én itt vagyok Magyarországon és itt is fogok/nem fogok szavazni.

morsels (törölt) 2013.11.23. 13:33:16

@Kövérmadár:
Hat es te , mint sved, miert vagy ezen felhaborodva? :-)

szuperkrumpli 2013.11.23. 14:30:04

A lakás elég olcsónak tűnik.

geegee. · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.23. 15:01:37

@Kövérmadár: Fivér! :D Egyszer én is láttam már férfivért kórházban, hát nagyon meglepődtem... :-))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.23. 15:08:26

És akkor, hogy meglegyen a 600.adik is: Hatszáz!

DieNanny CH 2013.11.23. 15:37:20

@egy semleges ember:

Definiáld kérlek, ki a magyar ember.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 15:55:39

@morsels:
Nem vagyok felháborodva. :)
De attól még a hozzá hasonlókat selejtesnek tartom, függetlenül attól, hogy mélymgyar vagy mélyspanyol vagy akár mélysvéd.

@geegee.:
Nekem volt férfi ápolóm a kórházban, ráadásul Chiléből jöttek a szülei. Nagyon jófej volt, sokat beszélgettünk. Nővér volt, de tovább akart tanulni orvosnak.

Az már a 601. volt ;)

@lüke:
Nekem Svédországban végig ugyan az volt az orvosom, a viziten pedig komplett team volt mindig jelen, főorvossal (ő volt a sebészem szerintem), 2-3 sebésszel, nővérekkel. Mindig körbeálltak, nagyon vicces volt :)

átlátó 2013.11.23. 15:59:05

...meg van nekik a Volbeat is... :D
Koppenhága meg valóban sukár... :D

morsels (törölt) 2013.11.23. 16:01:24

@Kövérmadár:
Jo, lehet hogy melymagyar, nadehat te sajat bevallasod szerint sved vagy. Es hat o ugye nem mondott mast, mint azt, hogy nem vagy magyar.
Szoval meg szerinted is igaza van.
Miert tartod emiatt selejtnek?

Mondjuk persze, a posztolo valoszinuleg kurucinfos melymagyar, nade teged mivel bantott? :-)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:39:21

@Ennike: Én mindenki sikerének örülök, jó, hogy valahol otthon érzed magad, tudsz a jövőddel foglalkozni, nem érzed azt, hogy majd innen is tovább kell állnod.

Én ahogy olvasom a különböző országokról szóló posztokat, már látom, hogy Skandináviát nem nekem találták ki. Az éghajlat oké, de túl sok minden nem tetszik, amiben nem tudnék kompromisszumot kötni. Mondjuk rövid időre, csak a pénz kedvéért még vállalkoznék rá, de akkor is csak az lenne, hogy a centit vágom. Akkor meg minek?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 16:39:24

@morsels:
Nem vagyok svéd :)
Közelebb áll hozzám sok minden, ami a svéd gondolkodásmódot vagy a svéd reakciókat illeti.
Magyar állampolgár vagyok, magyar útlevéllel. Magyarországon születtem, de nem érzem magam magyarnak.

Számomra nem fontos a származás, nincsen jelentősége.

Most Svédországban élek, jól érzem itt magam. 10 év múlva lehet Kanadában leszek, de attól még nem leszek kanadai, sem Kanadában élő svéd, sem Kanadában élő magyar. De az is lehet, hogy máshol vagy éppen ittmaradok.

Nem a konkrét bántás a lényeg, hanem az olyan amber, aki az alapján határozza meg a nemzetiséget, hogy hol él az ember, egy idióta. Jellemző egy bizonyos rétegre Magyarországon (ahogyan biztosan máshol is). Nem miattam, hanem mondjuk olyanok miatt, akiknek fontos a magyarságuk, de külföldön élnek.
Ugyan így egy idióta, aki hazaárulózik, különösen, hogy a hazaárulás egy BTK-ban is megtalálható, büntetendő cselekmény.

Miért kötöszködsz? :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 16:44:24

@Kövérmadár: A gyereknevelés sajátosságai, a felszínes párkapcsolatok, a vékony falak, az egészségügy ellentmondásos helyzete, az ízetlen helyi zöldségek :)...

morsels (törölt) 2013.11.23. 16:46:06

@Kövérmadár:
Csak kerdeztem, hogy ha te nem tartod magyarnak magad, akkor miert zavar az, ha azt mondjak neked, hogy nem vagy magyar.
Ez nem kotozkodes kerlekszepen, csak erdeklodes :-).

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 17:01:08

@zöldeketbeszélek:
Az 1-2 pl. csak rajtad áll, szerintem. A többiek meg kit érdekelnek?
A 3. Svádországban nem áll meg.
A 4. valóban ellentmondásos, de szerintem mindenhol az.
5. nem áll meg Svédországban.

Remélem segítettem ;)

morsels (törölt) 2013.11.23. 17:03:45

@Kövérmadár:
Csak kivancsiskodtam, nem kotozkodes volt :-)

Engem peldaul nem erdekelt a fazon, semmilyen szinten. Es igen, mindenki jott valahonnan. Ahogy te is, meg en is.
Meg az is, akin brazil es ir szulokkel rendelkezve Kongoban szuletett, majd 10 eves koratol Thailanden elt, kozben meg a magyar dedit latogatta meg (mert az egyik nagyszulo egy haboru alatt Argentinaba menekult magyar volt, aki egy brazil oslakossal jott ossze)
Szoval neki is van tortenete. Es az erdekes. Mint ahogy neked is van torteneted.

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.23. 17:47:54

@macamuca: lehet, csak egy kifejezés. felénk a "vót szaladni?" kérdés dívik. jelentése: ki engedte meg, hogy szaladgálj (bármilyen más igével is)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.23. 17:49:40

@Babette_: Jaja, ezt én se értettem sose...bezzeg, ha négyszögletű lenne, rögtön beérne mindenhová... :D

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.23. 18:20:38

@holl gold: "Mondok en par szamot...masik skandinav orszagbol (nagyjabol egyformak, nincs nagy kulönbseg köztuk) nyugdij 300 ezer forint (26 ev BEJELENTETT munkaviszony, 1 percet sem dolgoztam svarcban) ehhez a lakberem 190 ezer forint (viz, lakber, futes) de aram, telefon, biztositas, stb az nincs benne... azonkivul utazasi berlet, elni, enni is kell meg orvoshoz is jarsz (vizitdij alkalmankent 6 ezer - 11 ezer forint), egyaltalan nem vagyok elegedetlen es ezzel csak azt akarom mondani hogy errefele sem olyan könnyu mint ahogyan azt sokan kepzelik. Ugyanakkor Daniaban az auto vetel, tartas, biztositas, stb. az eleg magas. Egyedulallonak ott is nehez az elet...Ha van ket kereset az OK, de ha egy kiesik (elettars vagy munkahely) akkor nagyon nem OK..."

Nem akarlak megserteni... pedig foglak...
Koztudott teny mar nagyon regota hogy az allami nyugdij egyik europai orszagban sem eleg a normalis elethez. Az arra eleg hogy az ember az adott orszag viszonyai kozt a minimumon ellegyen.

Szerintem te is latod a korulotted levo embereken hogy nem ennyit kap kezhez egy atlag skandinav nyugdijas. Se Daniaban, se Norvegiaban, de meg Svedorszagban sem. Ennek a titka az ongondoskodas. Szinte minden embernek van nyugaton valamilyen pension scheme-je a munkahelyen vagy privat magannyugdij elotakarekossaga (neha tobb is). Ez kell is mert az emberek tudjak hogy az allami nyugdij es maga a feloszto-kirovo rendszer a jelenlegi demografia trendek mellett az utolsokat rugja. Ez teny. Ez nem baj. Csak az embernek tudnia kell rola es maganak kell felretennie. (Az mas kerdes hogy Mo.-n nem hogy nem kommunikaljak le megfeleloen az ongondoskodas jelentoseget, de meg a rendszert is ellehetenitletik, amikor az allam rateszi a mancsat a magannyugdijpenztarakra.).

Nekem is van pension scheme-em. Minden honapban az adozas elotti osszegbol X% egy kamatozo megtakaritasi alapba megy, amihez a munkaltatom minden honapban hozzatesz meg 1,5 X%-ot. Ettol meg leszek Rockefeller nyugdijas eveimre, de nem kell majd a boltban azon gondolkodni hogy mit engedhetek meg es mit nem illetve utazasra is jut majd boven (ha egeszegem engedi majd :) ).

En borzasztoan sajnalom hogy neked erre nem hivtak fel a figyelmed az elmult 20 evben, de ez meg nem jelenti azt hogy az atlag nyugdijas arrafele 300 000 Ft-bol el. Ne altalanositsuk a te helyzeted. Eltem Norvegiaban szoval lattam a rendszert testkozelbol. Egy ember egy fizetesbol is siman meg tud elni. Nekem meg norveg mercevel is kimondottan szar fizum volt (evi 250 000 NOK + munkaltato intezett nekem szallast) megis elvoltam belole, mint hal a vizben. :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 18:24:40

@morsels:
Van történetem, ez igaz. Jöttem is valahonnan, ez is igaz.
De amennyire az én történetem jelentéktelen, annyira a hely is, ahonnan jöttem (nem Magyarország miatt, ha Németországból jöttem volna, az sem számítana). Nekem... ez fontos, mert sokaknak viszont tényleg fontos.

Mondok egy példát: van egy ismerősünk itt. Végtelenül kedves, érdeklődő, segítőkész valaki. Jó családból származik, nem kevés pénzük van, mégis menekült. Néhány éve él csak itt, de már saját vállalkozása van, alkalmazottakkal. Tudomásom szerint nagyon korrekt főnök. Palesztínából jött és muzulmán. Mégsem számít semmit, nekem mindegy honnan jött, miben hisz. A fontos az, hogy jó ember.
Ő nekem nem a palesztín srác, nem a muzulmán srác, hanem van keresztneve és ő XY.

És itt "hazudtolom" meg az elveimet, mert lám, tényleg nem minden muzulmán rossz ember! Mondjuk ő nem tűnik annyira hívőnek és kifejezetten unja, hogy a felesége viszont nagyon az és másról sem lehet vele beszélni, mint a Korán-ról :) Van ilyen :D

@zöldeketbeszélek:
De vannak, csak nem ízetlenek :)
Biztosan nem olyan, mint amit a nagyi Tiszavilágvégén a kertben termelt, de van és van íze is.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.23. 18:25:42

@zöldeketbeszélek: "Sok mindent lehet mondani az olaszokra, de tudnak élni, az egyszer biztos :)!"

Van benne igazsag. Egy igazi olasz meg egy Dutra taktorra tamaszkodva is fel tudja szedni a high street lanyokat (legalabbis az eloiteleteim ezt mondatjak velem). :DDD

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.23. 18:34:56

@Don Kartasch: Most feltekenykedsz rajuk? :)

Hat ez a Szilagy E. meg mindig nem nyugszik meg a facsen...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 18:41:33

@Kövérmadár: Amennyire tudom, ha nem is kiemelkedőek a zöldségek, de a bogyós gyümölcsök és a gombafélék nagyon jók Skandináviában! Igaz?

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.23. 18:45:40

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: Ahhhh, az en mentalitasom majdnem minden ponton szembe megy az olaszokeval.

@zöldeketbeszélek: Nem akarom a ducimadarat vedeni, de az eszaki nepek nagyon is erosek zoldsegben. Jo, nem a TV paprikat meg a paradicsomot kell rajtuk szamon kerni, de a gumos zoldsegekbol finomabbak, mint a magyar valtozataik (ezer fele krumpli, hagymak, ceklak, karalabek, repak stb.). Plusz ugyebar ott vannak azok, amiket nem igazan ismernek/hasznalnak Mo.-n, ugy mint mondjuk a rebarbara vagy a parsnip (dunsztom sincs mi a magyar neve).
Es akkor meg nem is emlitettem a bogyos gyumolcsoket (kekafonya, vorosafonya, malna, szeder, szamoca, lingonberry-nek nem tudom van-e magyar neve, stb.).

Szoval mas tipusu zoldsegeken es gyumolcsokon van a hangsuly a skandinav konyhaban, mint Mo.-n, de nagyon is finomak azok a zoldsegek/gyumolcsok, amik naluk teremnek meg. Tapasztalatbol mondom. Olyan edesburgonyakat, sargarepakat, afonyakat ettem kinn hogy almomban sem gondoltam hogy ennek lehet ilyen jo az ize...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 18:51:10

@Don Kartasch: Hát nem csoda, ezeknek a géncentruma lényegesen északabbra van, mint a paradicsomnak, paprikának. A burgonyánál meg a gumó a fontos, nem a gyümölcse. A parsnip a pasztinák, itthon is termesztik, sajnos nem túl ismert. Mi évekig termesztettük, nagyon szerettem.

A lingonberry a vörös áfonya.

Azért kiváncsi lennék, hogy a nagymarosi málnát tudja-e űberelni a svéd :).

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.23. 18:51:12

@zöldeketbeszélek:
Nem tudom :)
A gomba jóféle, a másik dolgot nem fogyasztom :)

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]:
Koppints rá az orrocskájára :)

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.23. 19:05:22

@zöldeketbeszélek: Igen, ezek jobban szeretik a hidegebb idojarast.

Pasztinak. Sosem hallottam meg otthon. :) Elhiszem persze, de tenyleg nem lehet tul ismert.

"A lingonberry a vörös áfonya."

Mmmm, nem igazan. Mert az a cranberry. A lingonberry bogyoja kisebb es az ize savanykasabb. En valami tozegafonya kifejezest talaltam ra, de azon sem lepodnek meg ha a fordito nem tudta volna sok esetben mi a pontos megnevezes.

Ez ugyanolyan, mint ha otthon megkerdezed az embereket hogy a sutotokot hogy hivjak angolul akkor 10-bol 10 fogja mondani hogy "pumpkin". Csak hogy nem az! :) Mert az angolszasz golyo alaku sarga tok a "pumpkin" es ami Mo.-n terem az a "butternut squash", ami egyfajta "winter squash". 2 kulon zoldseg.

Argh, abbahagytam a szorszall-hasogatast. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 19:12:50

@Don Kartasch:
Mint köztudott én nagy rajongója vagyok minden halételnek és sajtféleségnek.
Pusztítom is rendesen őket.
Ami még ezen kívül nagy kedvencem az a kékáfonya természetes állagában és a vörösáfonya aszalva.
Ma is vettem kékáfonyát ot figyel a hűtőben és négy féle aszalt vörösáfonyát.
Egyet joghurtos bundában egyet étcsokis bundában és kétféle natúrt zacsekban.
Ezek nélkül nem telik el hét hogy ne egyek.
A halaknál most rászoktam a skót szeletelt füstölt lazacra és a LIDL-is norvég lazacra ami háromféle ízben kapható.
Nem tudnék belőle eleget enni.

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.23. 19:24:29

@Don Kartasch: persze hogy nem hallottad még sosem, mert ha veszel is, fehérrépa néven veszed- legtöbb élő ember nem tudja őket megkülönböztetni

magam is fehérrépa helyett vetem, mert jobb a kelési aránya.

M. Péter 2013.11.23. 19:49:21

@Don Kartasch: Szerintem te kevered a tököket. A sütőtök nagyjából gömbölyű és nagy, 10kg is lehet, ez a pumpkin, míg a butternut squash elnyúlt és sokkal kisebb, a boltban 1kg körüli példányokat szoktak árulni. Ez utóbbi Magyarországon régebben nem is volt.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.23. 19:57:04

Es a facsen Szilagyi Erzsebet mekkora mattot kapott! Erre kivancsi leszek...

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.23. 20:02:51

@diggerdriver: Ne is mondd. Berry-fetisiszta vagyok es imadom a fustolt lazacot is! :)

@M. Péter: Olvasd el megegyszer amit irtam! ;) Nem en keverem. En tudom hogy a ketto nem ugyanaz. Mo.-n keverik az emberek.
Usd be google-be a magyar "Sütőtök" szot es nezd meg a kepeket. Tobbnyire ezt fogod latni:

www.erzsebetrosta.hu/images/stories/food/sutotok.jpg

Csakhogy ez a butternut squash, nem a pumpkin (az emberek tobbsege rosszul forditja).

"Ez utóbbi Magyarországon régebben nem is volt."

Hogyne. Miota az eszemet tudom van Mo.-n. Legalabbis BAZ megyeben van. Pont hogy a pumpkin tipust nem termesztik otthon.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.23. 20:09:46

@Babette_: Vagy uuuugggyyy. Akkor mar ertem miert nem terjedt el otthon. :)
Akkor ez olyan minthogy a szamocat (majdnem) mindenki epernek hivja, teljesen tevesen. :)

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.23. 21:22:33

@diggerdriver: Te a sajtok is nagyon szereted, ugye?

Probaltad mar a brunost? :) Egy ilyen nagyon edeskes mar-mar karamellre emlekezteto barna szinu norveg sajt. Egyzeruen imadom es most megorultem, mint majom a farkanak, mert talaltam egy webshopot, ami forgalmazza.

www.scandikitchen.co.uk/products/Gudbrandsdalen-Brunost-250g.html

Azert emlitem csak meg hatha ismersz valami masik franchise-t ahol lehet meg kapni. :D

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: Ahhh, en mar nem reagalok ra. Kimerithetetlen eroforrasokkal es hulyeseggel rendelkezik...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 21:50:33

@Don Kartasch:
Nem ismerem, sőt nem is hallottam róla.
Bár ha édes akkor nem vonz ha meg még úgy kell megrendelni akkor pláne.
Amúgy nagy kedvelője vagyok a sajtoknak ha csak le kell venni a polcról.

morsels (törölt) 2013.11.23. 21:59:45

@diggerdriver:
A blueberry-re gondolsz? En azt Magyarorszagon nem is ismertem, mifelenk nem termett. Itt viszont a kedvenc gyumolcsom. MIndenfelekeppen szeretem. Lekvarnak (english muffin with bluberry jam), blueberry pie...
Nameg a fustolt lazac, az is nagy kedvenc :-)

morsels (törölt) 2013.11.23. 22:00:44

@Babette_:
Ezt en sem tudtam. Itt csak parsnip van, azt vesszuk feherrepanak :-).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 22:22:24

@morsels:
Igen.
Valóban lekvárnak is finom meg mindenben.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.23. 22:45:02

@diggerdriver: most fejeztem be egy doboz camambertet. olyan volt, mint amit multkor meseltel. kerges, de belul sajtkrem! felbevagtam es eves utan a ket darabot osszeraktam masnap megint szet kellett vagni, mert a kremes resze osszenott

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.23. 23:00:21

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]:
Azóta is keresem az amelyik kívül camambert belül kékpenészes.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 23:18:54

@M. Péter: @Don Kartasch: Még a Bűvös szakácson valaki rákérdezett, hogy miért kanadai sütőtök a sonkatök. Bekopizom,akkor mit válaszoltam rá, hátha érdekes nektek is:

zöldeketbeszélek 2013.02.17. 18:34:25

@Zb74: Szöget ütött a fejembe a kérdés, megpróbáltam utánajárni. Az biztos, hogy ugyanúgy mint a Cucurbita pepo vagy a C. maxima, a Cucurbita moschata is Közép-és Dél-Amerikából származik. Az itthon kapható fajta az Orange magyar nemesítés, a Szarvasi Öntözési Kutató Intézet állította elő, az állami elismerés éve 1989. (Nemzeti Fajtajegyzék, H.Strobl: Tök-ételek)
Hogy miért kanadai? Én is csak találgatok, talán ugyanazért,amiért a kukorica-törökbúza, padlizsán-törökparadicsom párhuzam kialakult, lehet, hogy Kanadából hozták ide az első muskotálytököket (sonkatököt) és ez a növényi anyag lett a kiindulási pontja a magyar nemesítési munkának. Szarvason biztos többet tudnának mondani erről :).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 23:21:24

@zöldeketbeszélek: A C. maxima és a C. pepo a kerek sütőtök, amely lehet szürkés héjú, mint az itthoni Nagydobosi, vagy narancssárga héjú, mint azok a fajták, melyeket Halloweenre árulnak. A C. moschata pedig a sonkatök, a hosszúkás körte alakú, rengeteg fajtája van, az Orange az egyik kisebb, egészen brutális méretűek is vannak, pld. egyes francia fajták.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 23:22:48

@Babette_: Pedig még az íze is más, ráadásul a levelét sem tudod a petrezselyem helyett használni. Viszont, ha télen bennmarad a földben, nem fagy meg.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 23:24:54

@Don Kartasch: Volt ezzel kapcsolatban egy cikk és egy kis vita, szintén a Bűvös szakácson, persze nem bírtam ki, hogy Somberek néven bele ne kotyogjak...

www.gaultmillau.hu/buvos-szakacs/szamoca-kontra-eper

mrsmihaly 2013.11.23. 23:24:58

@Kövérmadár: nyugàm=fene,fenet( arnyaltabban)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.23. 23:28:59

@Don Kartasch: Lehet, hogy igazad van, én a latin névből indultam ki és a lingonberryre a Vaccinium myrtillust adta ki, ami a vörös áfonya, míg a tőzegáfonya meg a V. occycoccos. Viszont lehet, ha visszafelé keresnék, a tőzegáfonyára kiadná a lingonberry-t, de nincs hozzá türelmem. Meg a helyi elnevezések változatossága amúgy is mindig bizonytalanná teszi az azonosítást. Ezért szeretem a latin neveket. A tudományos név egyértelmű.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.23. 23:43:57

@zöldeketbeszélek: Igen, en is ezert hasznalom sokszor az angol nevet meg akkor is amikor magyaroknak beszelek rola mert nem vagyok benne biztos hogy az magyarul micsoda. De a latin lenne az igazi, csak en ahoz meg hulye vagyok.

Sonkatok... szuper, most hallom eloszor ezt az elnevezest. :)

Te kerteszmernok vagy, igaz? Akkor te leszel az en ember. Egy berry fajta van amire meg nem talaltam egyertelmu bizonyitekot hogy mi a magyar neve:

Cloudberry/Knoutberry (Rubus Chamaemorus): hasonloan nez ki mint a malna, csak kisebb es vilagos narancssarga szine van erett formajaban. Eszak-Europa lapos-mocsaras videken el.

Ennek mi a magyar neve? Mert en "törpemálna"-tol kezdve "lápi málna"-n at mindent talaltam mar, de a szemelyes kedvencem a SZTAKI fordito szerinti "mocsári hamvas szeder". :DDD
Elore is koszi a valaszt!

morsels (törölt) 2013.11.23. 23:49:33

@zöldeketbeszélek:
Hat a levesben nekem feherrepa, a zoldet meg kulonben is kulon aruljak. Abbol is van sokfajta (marmint zoldsegzoldje), mindig gondot okoz. Legalabbis nekem :-).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 00:30:55

@Don Kartasch: A Rubus chamaemorus nem honos Magyarországon, így nem csoda, ha elég sok magyar neve van...Amit én találtam, a törpe szeder. A málna elnevezés csak akkor lenne helyes, ha a gyümölcshús a vacokkúpról leválna, amikor leszedik, ahogy a málna is. A szeder viszont a vacokkúppal együtt szedhető csak le.

Na viszont az áfonyánál tévedtem a tudományos nevet illetően, illetve elsiettem, de most, hogy a szedredet kerestem, pontosíthatom.

A fekete áfonya a Vaccinium myrtillus. Ez itthon is előfordul, Sopron, Kőszeg környékén.
A vörös áfonya a Vaccinium vitis-idaea. Két alfaja van, amelyik Eurázsiában előfordul, az a V. v-i. ssp. vitis-idea. Ennek a bogyója, fehér, sárga vagy tarka is lehet a vörösön kívül.

A termesztett vörös áfonya a Vaccinium macrocarpon. Ez egy Észak-Amerikában őshonos cserje, mely egyébként a tőzegáfonya alfaja. A XIX. század végén, XX. elején került Európában, azóta termesztik, sok fajtája van.

A fürtös áfonya a Vaccinium corymbosum. Az USA keleti partvidékén őshonos. Európában is termesztik keresztezett fajtáit, MO-n is. Érdekessége, hogy a többivel ellentétben elviseli a semleges kémhatású talajt és egyes fajtái 3 m magasra is nőnek, egyébként a fekete áfonyára hasonlít.

A tőzegáfonya - Vaccinium oxycoccus - védett növény, Mo-n a Beregi-síkról ismert, kizárólag tőzeglápokon él, Németországban is tilos gyűjteni. A bogyója piros, a növény egy elfekvő törpecserje.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 00:32:43

@morsels: De te honnan is kommentelsz? Azt tudom, hogy Nagy-Britanniában a pasztinák egy teljesen közönséges zöldségnövény, egyébként Olaszországban is. A fehérrépát nem is ismerik, csak a levélpetrezselymet.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.24. 00:45:06

@nyuszigonosz: ...und Resi holt(e) ihm mit ihrer Mundharmonika auch einen ab (runter) ... :-)

morsels (törölt) 2013.11.24. 00:50:24

@zöldeketbeszélek:
Na ez az. Azt a fekete afonyat, amit irsz, azt hivjak blueberrynek. Kek afonyanak.
Digger is arra gondolt.
Magyarorszagon nemigen terem.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 00:52:28

@morsels: De, csak nagyon ritka, mert kifejezetten savanyú talajt igényel, az meg nem túl sok van errefelé. Viszont Erdélyben Gyergyóújfalunál rengeteget szedtünk. A hajtását is, mert a háziasszonyunk azt gyógyteának használta.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 00:54:11

@morsels: És ott sincs fehérrépa? Nem értem egyébként, hiszen ugyanolyan igényei vannak, mint a levélpetrezselyemnek, azt leszámítva, hogy a hosszú, egyenes gyökér kialakulásához laza, homokos talaj kell.

morsels (törölt) 2013.11.24. 00:57:35

@zöldeketbeszélek:
Szerintem arra gondolt. A kepet nezve, en arrol beszelek, ezert is kerdeztem ra. Mert en Magyarorszagon nem ismertem ezt a fekete afonyat, itt viszont van dogivel... es nagyon szeretem :-)

Blueberry a neve, gondolom ezt forditotta le.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 00:58:31

@morsels: Most nézem, hogy mindjárt 1 óra, nem vagyok komplett...Jó éjt!

morsels (törölt) 2013.11.24. 00:58:46

@zöldeketbeszélek:
En nem ertek a novenyekhez. Csak azt tudom, hogy parnip van, ami nekem olyan (marmint a levesben, meg kinezetre is), mint a feherrepa. Raadasul ezt sem mindig kapni. Itt nemigen hasznaljak.

morsels (törölt) 2013.11.24. 01:01:09

@zöldeketbeszélek:
A zoldseg zoldje meg a parsley, aminek tobb valtozata van. Es nem szuksegszeruen reparol szarmazik :-).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 01:02:37

@morsels: na-tura.hu/soproni_tajvedelmi_korzet

"A Soproni-hegység tulajdonképpen a Kristályos-Alpok legkeletibb tagjának, a Rozália-hegységnek szelídült nyúlványa, melyet növényvilága is jelez. A gyepszintben tömegesen fellépő montán, atlanti-kárpáti és atlanti-mediterrán elterjedésű növényfajok jelzik, hogy ez már nem a magyar flóratartomyányhoz, a Pannonicumhoz tartozik, hanem a kelet-alpesi Noricum szerves része. Ezt jelzi a csarab (Calluna vulgaris), az áfonya (Vaccinium myrtillus), a szelídgesztenye (Castanea sariva) spontán újuló ligetes állománya, az erdei ciklámen (Cyclamen purpurascens), a struccharaszt (Matteuccia struthiopteris), farkasboroszlán (Daphne mezereum), az enyves aszat (Cirsium erisithales), a fehér acsalapu(Petasites albus) stb."

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 01:06:17

@morsels: Ez érdekes, és nem éppen baj, hogy többfajta zöld levélféle fő a fazékban. Attól csak még finomabb lesz a leves :)!

De most már tényleg lépek, mert a lányom reggel bizony könyörtelen...

morsels (törölt) 2013.11.24. 01:09:38

@zöldeketbeszélek:
Egyszer regen utananeztem, akkor lattam, hogy Magyarorszagon ket helyen terem ez az afonya. Mindketto messze volt Pecstol :-)
Azt is megtudtam akkor, hogy Romaniaban terem.
En viszont csak itt ismertem meg es a kedvenc gyumolcsom.
Persze itt is az az igazi, amikor a szezonja van. Lehet kapni egesz evben, de az nem ugyanaz, mint amikor leszedi az ember.

morsels (törölt) 2013.11.24. 01:11:23

@zöldeketbeszélek:
Pedig most kezdett erdekes lenni :-)
Mondjuk en tok hulye vagyok a novenyekhez.
Annyira, hogy ugy dontottem, hogy nekem minden muskatli. Vannak a fas muskatlik, a bokros muskatlik, a vizi muskatlik, a gumos muskatlik, aztan jovan.
:-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.24. 01:28:20

@Don Kartasch:@zöldeketbeszélek: Ha räklikkelsz a linkre, akkor a képen a narancssärga épület és a csikos napernyö között piroslik a traktor. :-) Volt még egy mäsik is ott, azt kaja utän akartam lefényképezni, de ugy szakadt az esö akkor mär, hogy letettem rola. Amugy isteni sütötökös ravioli volt az egyik mäsodik elöétel. :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.24. 03:48:02

@Kövérmadár: Há' de nővér semmiképp nem lehetett, ha manusz volt... :D Fivér, férfivér, esetleg bátyó... Nagyon el van nőiesedve ez a szakma.Kb olyan meglepő dolog férfivért látni, mint női autószerelőt...Esetleg, magas kétméteres szőke, göndör kínait... :D Na azért egy olyat megnéznék.

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.24. 06:52:50

@zöldeketbeszélek: a levelét? dehogynem:)
de amúgy petrezselyemnek fodrost vetek. igaz, hogy enyhébb az íze, viszont bővebben terem.

és azért nem fagy el, mert addigra megeszik a pockok:D

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 08:29:53

@Babette_: Na kipróbálom, ha egyszer megint egészben látom. Amiótan nincs kertünk, nem is ettem pasztinákot. Nálunk nem voltak pockok, gyakran tavasszal az első zöldség, amit kihúztunk, a tavalyról megmaradt pasztinák volt. Mi is fodros levelűt vetettünk, két-három évig egy helyen is hagytuk. Még szép is, nem csak finom :).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 08:30:55

@morsels: Na ilyet sem hallottam még :))! Nagyon jópofa!

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.24. 08:53:22

@zöldeketbeszélek: nem lehetsz benne biztos, hogy nem ettél. lehet, azt kaptál a piacon.
átlagember nem tudja megkülönböztetni (mondjuk te nem vagy az) az ízét, maximum külsőre, de csak ha odafigyel: a paszternáknak nincs púp a levél és gyökér közti részen.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 09:28:54

@Babette_: Nekem a kettő ég és föld, még az illatuk is különbözik. Na de most jut eszembe, vagy három éve tényleg ettem, rendeltem egy biokertészettől.

Különben a színük is más, a petrezselyemgyökér lepucolva tiszta -hideg- fehér, a pasztinák enyhén sárgás - meleg -fehér. A petrezselyem íze - nyersen - enyhén földes, a pasztinák kissé édes.

A levelük meg aztán tényleg teljesen más. De elhiszem, hogy a piacon a figyelmetlenebbek simán összekeverik.

vazzup 2013.11.24. 09:53:56

@egy semleges ember:

ennyit a VIP kommentelős bohózatról?

Határátkelő 2013.11.24. 10:11:14

@vazzup: @zöldeketbeszélek: A kommentet én engedtem be. Amit ír, természetesen nettó hülyeség, de úgy gondoltam, ez a vélemény még belefér. Lehet, hogy tévedtem.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 10:11:37

@vazzup: És jól vagy, minden oké az Óperenciás tengeren is túl :)?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.24. 10:12:45

@Határátkelő: Én gyanakodtam, hogy színesíteni szeretnéd a palettát ;)!

vazzup 2013.11.24. 10:16:06

@Határátkelő: hát, amennyiben a kuss, huzzál haza, nem játszhatsz a dömperemmel egy valid álláspont a homokozóban, akkor feltétlenül. :D

@zöldeketbeszélek: a másik threadben már írtam erről, minden oké, egyelőre, csak most is hajnali negyed kettő van, s most lett időm kicsit a HÁ bloggal foglalkozni. Szerencsére annyi minden van itt, történik, nézelődök, meg megyek mindenhová, hogy sok időm nincsen internetezni. :)

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.24. 10:36:18

@vazzup: mesélj nekünk, milyen a HÁ sok? milyenek az első napok? minden olyan, mint vártad? miben más?

morsels (törölt) 2013.11.24. 11:00:24

@vazzup:
Na es szaritogeped van mar?
:-)

vazzup 2013.11.24. 11:07:16

@Babette_: alapvetően más, mint európa, első blikkre. Sok apróság van, ami különböző. Amúgy, ahogy a ponyvaregényben fogalmazta meg Vincent Vega, ugyanaz a szar van itt is, mint ott. :D
Őszintén szólva én azon döbbentem meg, hogy ez a környezet, amibe csöppentem, még jobb, mint amit vártam.
Persze én is tele voltam azokkal a sztereotípiákkal, hogy az amerikaiak:
dagadtak, pazarlók, csupa egészségtelen kaját esznek tonnaszámra, egymillió nejlonzacskóval vásárolnak a boltban, meg még egy rakás más dologgal.
Ezzel szemben az van, hogy itt kaliforniában, legalábbis az öbölben, majdnam mindenből lehet kapni organikus kaját, nem vészesen drágáért. Nem olcsó, de megfizethető egy középosztálybélinek. Külön figyelmet fordítanak a helyi termelésre, csomó minden kapható helyi termelőktől. Hírdetik a minden héten csinnadrattával megrendezett Farmer's marketet, kábé, mint otthon a termelői piac.
Csomó minden fenntarthatóra van tervezve. Nem tukmálják rád a zacskókat, ha vásárolsz, megkérdik, szeretnél-e, de mondhatsz nemet, sőt, igazából annak örülnek, ha hozod a sajátod. A külön zacskó persze lebomló és pénzbe is kerül.
Az emberek nagyrésze itt egyáltalán nem dagadt, vannak elhízottak, de azért messze nem annyi, mint mondjuk Pesten.
A hülye lámpaernyő alá bújtatott néha toligatós, néha őrülten csavargatós kapcsolókat utálom, már most is.
Érdekesnek találom, hogy az ágy pont olyan magas, amilyen magas a nem alvós, társas-igénybevételhez szükséges.
A kád ezzel szemben olyan alacsony, ami jó esetben inkább egy magasított zuhanytálcának felel meg.
Idegesítő még a keverőcsap helyenkénti hiánya (brit örökség).
A beépített zuhanyrózsa. Olyan ~180cm-re építik be. 193cm vagyok. Szerinted mennyire kell lehajolnom, hogy mondjuk a fejemre is jusson? Netalán, ha hajat akarok mosni? :D
Ja, a gégecső itt szerintem csak a milliomosknál van.

Az időjárás szuper, napközben most is 18-20 celsius van, éjjel 4-8. Eső most volt, nagy viharral, de a többiek azt mondták, hogy 5 éve nem volt ekkora. Egy olyan közepes augusztusi zápor-zivatar volt kábé, semmi igazán durva.

Vezetni nem tudnak itt, vagy nem akarnak. Látszik, hogy tömegközlekedésre van. Volt olyan, hogy éjszaka kilenc autót számoltam meg ~100km-es út során, amelyik _nem_volt_kivilágítva_. Az indexelés hiánya már fel sem tűnik. A "vicces" irányjelzés is smafu (van olyan legálisan forgalomban lévő autó, aminek ilyen knightrider-szerűen mozgó villanással mutatódik az irányjelzés. Mint nálunk otthon a terelőnyilak. Kábé.
Mondjuk hely az van az utakon. Én a legtöbbet a 101-es freeway-t használom, ami egy elég jól karbantartott gerinc-autópálya. 2x4-6 sávos, egyáltalán nem nehéz kiigazodni, kicsit fura, hogy majdnem minden betűvel van kiírva, ritkábbak a kresztáblák.
A pirosnál jobbra kanyarodás is fura egy picit, de meg lehet szokni, viszont itt általában nem dudálják le a hajadat, ha elmerengsz és vársz a zöldre.
Amit máig nem értek az a jobbkezes utca helyi megfelelője. Ez pedig az, hogy minden irányban stop tábla van, és mindenki megáll, az indul elsőnek, aki hamarabb megállt. Vicces néha, amikor négyen nézünk farkasszemet. :D
Első blikkre a lakások minősége kábé a britekkel vetekszik. Hőszigetelés az luxus. A dupla üveg is.
De ezt csak óvatosan, nem jártam még olyan sok lakásban, hogy ezt tutira megállapíthassam. :)

Az emberek viszont kedvesek. Lehet, hogy felszínes az örök mosoly, meg a how are you-zás, meg a váccáp (vazzup :D), de igencsak jót tesz az embernek.
Ez szerintem nem képmutatás, hanem csak arról szól, hogy kölcsönösen jobbá tesszük egyetlen másodpercre egymás napját azzal, hogy mosolygunk és barátságosak vagyunk. Nekem bejön.

S lenne még ezernyi más dolog, amit le tudnék írni, de most ennyi, mert hajnali kettő óra van, lassan aludnom kéne. :D

vazzup 2013.11.24. 11:08:35

@morsels: fúúúúú. Én soha nem használnék olyat. Vettem egy ruhaszárítót. Legnagyobb megdöbbenésemre tudták mi az, mit akarok. Ilyen rendes kihajtogathatós cucc. Azon szárítom a ruháimat, lógatva. Nekem ez kell, nem a szárítógép. :D

morsels (törölt) 2013.11.24. 11:16:22

@vazzup:
Pedig praktikus, persze ez eghajlattol is fugg.
Egyreszt nem kell fel, vagy egesz napot varni, hogy valami megszaradjon, masreszt mondjuk Kaliforniatol eszakabbra nemigen teregethetsz az udvarban egesz evben. A lakasban meg azert nem mindenhol celszeru.

Egyebkent meg csak vicc volt :-)

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.24. 12:05:42

@vazzup: hát ebből egyedül a keverőcsap hiányával van problémám. a többi jöhetne:D

morsels (törölt) 2013.11.24. 14:01:01

@Babette_:
Szerintem a keverocsap hianya inkabb kuriozum.

morsels (törölt) 2013.11.24. 14:07:28

@Babette_:
Mondjuk nem sok helyen voltam USAban, de ahol voltam, ott mindenhol volt keverocsap :-)

Egyebkent meg erdekes volt az elso benyomas. A sztereotipiak, meg azok leomlasa, aztan erdekes aprosagok eszrevetele, a kultursokk, 'massag'. Mert USA mas. Ez nem kerdes. Csak olyan erdekesen, furan mas. Nem ugy, ahogy azt europabol gondoljak.

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.24. 14:55:17

@morsels: igen, erre pl kíváncsi lennék, hogy olyan-e, és ha nem, akkor miben más, mint amilyennek képzelem. egy csomó minden szimpatikusabb, mint európában.

morsels (törölt) 2013.11.24. 15:20:05

@Babette_:
Ez nagyon fugg attol, hogy milyen kornyezetbe kerulsz.
USA nem homogen, mint ahogy azt sokan gondoljak. A varoson beluli gettok csak egy dolog, mint ahogy a suburb, vagy az elkepeszto jolet. Mint ahogy a trailer park sem csak fantazia kerdese. A szelsosegek orszaga, ahol mindenki (vagy a legtobben) ugy van, hogy barmit elerhet.
Mintha az eletedet tenned fel egy lehetosegre. Hogy nagyot csinalj.

macamuca [IHUN] 2013.12.01. 19:32:17

@tanato:
"Na,ezt nem is tudtam,hogy mindenki eü.-s a családodban.A kinti tesó ott szintén szakmabeli? "

Nem, kint az építőipart erősítette :))) (valami speckó ablakokat szereltek be, meg karbantartást végeztek, pld reptereken: kb ennyit tudok a kinti munkájáról: ahogy mondta, nem túl izgi)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása