oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. szeptember 25. 06:43,  Robog az Inka Expressz 311 komment

2013. szeptember 25. 06:43 Határátkelő

Robog az Inka Expressz

Egy ország, ahol az elmúlt tíz évben mindig évi 5 százalék fölött nőtt a gazdaság (igen, a világválság ellenére!), egy ország, amely földrészén sok területen a második legjobb mutatókkal rendelkezik, ahová folyamatosan térnek vissza az elmúlt évtizedek határátkelői – és egy ország, amely ennek ellenére búbánatfaktorban veri a mezőnyt. Üdvözlet Peruban, Ricsi írása és képei segítségével!

Reggeli_csucs.JPG

„Peru Dél-Amerika harmadik legnagyobb országa. Páratlanul gazdag történelmi múlttal, kulturális kincsekkel. A gasztronómiáról csak szuperlatívuszokban tudok beszélni, ugyanis kevés olyan szeglete van a világnak, amely ne adta volna bele konyhaművészetének javát a perui konyhába. Ez nem is csoda, hiszen az őslakos, a spanyol, az olasz, valamint mindenféle európai nép keveredett több millió ázsiaival és több tízezer afrikaival.

Az előzetes várakozásokhoz képest az ország nagyon is jó hely és dinamikus növekedésének hála egyre jobb lesz. De még a tízmilliós Lima is élhető város. Meglepő, vagy sem, de sok esetben magyarként is megéri dolgozni Peruban.

Miért pont Peru?

Előre szeretném leszögezni, hogy nem azzal a céllal érkeztem Peruba, hogy magam mögött hagyjam Magyarországot és végleg letelepedjek itt. „De akkor miért pont Peru és miért nem mondjuk Anglia? Hogy kerültél oda? Mit csinálsz ott?" – kérdezgetik barátaim, ismerőseim. A válasz egyszerű: dolgozom.

Mégpedig egy olyan multinál, amely bár alapvetően brit, és Budapesten létesített óriási pénzügyi központot, amelyből az egész világon fellelhető irodákat, leányvállalatokat kiszolgálja.

A kiváló magyar (igen, a magyar!), a jó angol és a közepes spanyol nyelvtudás pénzügyi-számviteli ismeretekkel vegyítve pedig tökéletes lehetőséget teremt arra, hogy a dolgozó akár hosszabb, akár rövidebb időre Dél-Amerikába repüljön (vagy akárhová a világban), hogy a helyiek segítségére legyen a mindennapi teendőkben – elsősorban olyan esetekben, amikor a cég globális rendszereit/sztenderdjeit szeretnék ráhúzni a helyi piacra.

Ez egyébként koránt sem cégem sajátossága, rengeteg hasonló központ létezik Budapesten és a lehetőségek száma egyre csak nő. Aki nagyon akarja, az használhatja ezeket a lehetőségeket későbbi letelepedésre is – Angliától a Fülöp-szigetekig.

Lima Plaza_Mayor.jpgA limai Plaza Mayor

Alapvetően ehhez a típusú munkavégzéshez papíron az angol nyelv is elegendő, de magunknak könnyítjük meg a helyzetünket, ha beszéljük a spanyolt is. Az ország megismeréséhez pedig az utóbbi elengedhetetlen. Nem tagadom, a spanyol nyelvhasználat szűkös magyarországi lehetőségei is befolyásoltak abban a döntésemben, hogy elvállaltam ezt a munkát.

Perui multinál dolgozni jó

A helyi cég presztízst csinál abból, hogy termékjuttatásokkal szó szerint elhalmozza dolgozóit. Mivel egy 25 emeletes irodaházban dolgoztam, ezért volt szerencsém látni, hogy az alkoholforgalmazó / szépségápolási szerekkel kereskedő / élelmiszeriparban forgolódó, stb. cég dolgozó dobozszámra kapják az ajándékokat, amiket alig bírnak hazacipelni – itt több tízezer forintnyi értékről van szó, évente többször.

A „csapatépítők (team building)" nyilvánvalóan öt csillag alatti hotelben nem tartatnak meg. A helyszín legalább Cuzco (Machu Picchu), de inkább külföld – mi legutóbb a két sarokkal arrébb lévő étteremben voltunk Budapesten, ugyanannál a cégnél!

A helyzet leginkább a kilencvenes évek eleji Magyarországára emlékeztet, amikor a megtelepülő multik nehezen találtak megfelelő nyelvtudással / képzettséggel / versenyszektorban szerzett tapasztalattal rendelkező munkaerőt és az egyetemről kikerülve is gyorsan lehetett jó pozíciót, jó fizetést szerezni. Jobb fizetésért így is azonnal váltanak a perui irodisták, gyakran ugyanabban az épületben maradva.

Nem rohannak

Azt meg kell jegyezni, hogy angoltudás szempontjából sokat fejlődtek, de még mindig bőven van hová – mondjon bárki bármit, ebben sokkal jobban állunk. Harmadik nyelvet Peruban pedig senki sem tud.

A munkatempó... kényelmes, bár ha arról van szó, inkább túlóráznak, hogy a munkát be tudják fejezni határidőre. Hiába magas a fizetés és a megbecsülés, szó nélkül rúgják ki az embereket nagyobb hiba esetén – vagy ha túllépték ősz elején az éves költségkeretet. Kávéért, vízért, sütiért elég inteni a direkt erre a célra alkalmazott hölgyeknek és máris hozzák a kívánt frissítőt/rágcsálnivalót.

A magyarokat kimondottan kedvelik. Akkor lássuk magát Perut!

Robog az Inka Expressz

Peru jó hely. Nem mindig volt az, de a gazdaság bő egy évtizede masszívan növekedik és ennek máris látványos jelei mutatkoznak. Nem szeretnék átfogó gazdasági elemzést adni, de van itt néhány beszédes adat, ami sok mutatóban a földrész második helyére repítette Perut – Chile az örök első.

Tehát tizedik éve, hogy a gazdaság öt százalék felett teljesít – 2016-ig nincs jele, hogy ez megváltozna. Az infláció 3%, ahogy a munkanélküliség is. Ezek egyébként nem a kormánypropaganda számai, így nagyjából hitelesnek is tekinthetők.

A 3%-os munkanélküliségen meglepődtem, de aztán megállapítottam, hogy a peruiak vagy így, vagy úgy, de tényleg dolgoznak. Egyébként a foglalkoztatók sem spórolnak a munkaerővel –erről még mesélek.

Mivel Lima és Peru rohamosan fejlődik, így folyamatosak az építkezések mind a magán, mind az állami szektorban. Utak, hidak, húsz-harminc emeletes irodaházak, lakóparkok. Ez pedig millióknak adott munkát, így a szegénység jelentősen visszaszorult – kb 60%-ról 23%-ra.

limai_katedralis.JPGA limai katedrális

Utóbbi sem kicsi szám, de a csökkenés nem állt meg. Sőt! Mivel van munka, van pénz, van fogyasztás is – az öt-hat emeletes plázák és bevásárlóközpontok is tele vannak vásárlókkal.

Jönnek vissza a határátkelők

A fejlődésnek van még egy jele: húsz éve a lakosság tizenöt százaléka menekült el a hiperinfláció, az utcán tomboló bűnözés, valamint az autókat, buszokat, vonatokat robbantgató Fényes Ösvény gerillái elől. Mintegy három millió ember! Nos, ők lassan elkezdenek visszaszivárogni a külföldön keresett pénzükkel a zsebükben.

„Ezt nálunk miért nem lehet? / Ők miért tudták megcsinálni a válság közepén?" Furcsa, de pont a válság miatt. A világpiacon a nyersanyagárak az egekbe szöktek. Perunak pedig rengeteg ásványkincse van. Réz, cink, ólom, arany, ezüst és most már kőolaj is.

Ezek mellett a kiváló halászmezők, a trópusi gyümölcsök, kávé, valamint az olcsó munkaerőre épülő textílipar húzza a gazdaságot. Ebből nálunk melyik tűnik megvalósíthatónak? Na ugye... A bányák és a fémfeldolgozók elég durván belerondítanak az Andok szépségébe, de hát a haladásnak ára van.

Séta Limában

Ami nekem a legmeglepőbb volt, az a tisztaság Lima tágabb értelemben vett belvárosában – ez kb. 15 km átmérőjű kör. Meglepően kevés dohányost látok – egyébként is ki vannak tiltva minden épületből. A járdák térkövezettek és 100%-ig akadálymentesek.

Ezen a körön túl egyre több szemét jelenik meg, bár nagyjából-körülbelül igyekeznek ott is egy kupacba összegyűjteni. A körön belül a látványos tisztaság oka az, hogy nem csak a városi takarítóbrigádok járják rendületlenül az utcákat, hanem a legkisebb földszinti irodával rendelkező cégnek is van takarítója, aki a járdát tisztán tartja, felsöpri a faleveleket, stb. Velük állandóan találkoztam séta közben.

Ahogy az utcát pásztázó egyenruhás biztonsági őrökkel is – szintén alapkellék egy magára valamit is adó cégnél. Legalább egy. De inkább egy az épület előtt és egy az épületben. A kereszteződésben a reggeli és a délutáni csúcsforgalomban (bár gyakorlatilag csak éjszaka nincs csúcsforgalom) egy közlekedési rendőr sípol bőszen az Inka Cola által szponzorált emelvényén.

rendorlany_Inca_kola.JPG

A nagyobb kereszteződésekben a sarkon egy pocakos, tányérsapkás rendőr posztol. Többnyire a sunnyogva leparkoló autósokat űzi el sípjával. Ja, a biztonsági őröknek is van sípja, az autók állandóan dudálnak, így nagy a hangzavar.

Ha éttermi zónához érünk, akkor az étterem előtt egy szépen felöltözött, reprezentatív célból ott ácsorgó hölgy megmondja, hogy van-e bent hely. Ha van, akkor valaki más ajtót nyit nekünk, és egy harmadik személy a helyünkhöz kísér minket, majd felveszi a rendelést.

A takarítás folyamatos. Szerintem az önkiszolgálás fogalma teljesen ismeretlen Peruban. A WC-k, zuhanyzók állapota kifogástalan – ez igaz a vidéki nagyvárosok városközpontjaiban lévő helyekre, szállodákra, hostelekre is.

A kártyahasználat az előzetes hírekkel ellentétben nagyon elterjedt – nem csak Limában, hanem vidéki városokban is. Ha mégsem, automatát könnyű találni. A körülmények teljesen európaiak.

Rendorok_kulvarosban.JPGA külvárosban a rendőrök is másképp néznek ki

Az természetes, hogy a nagyobb boltokban is van külön áruelcsomagoló ember a kasszánál. Bizonyos távolságon belül kutya kötelessége utánad cipelni a bevásárlás eredményét. A peruiak szeretnek minden lehetőséget kihasználni és vevők minden potyára.

Láttam olyan cipőpucolót, aki erre alapozva három különböző újsággal és cukorkával várta a kuncsaftokat, mert az irodanegyedben a sok potenciális vendég mellett erős a konkurencia is.

Társadalom

Ez bizony kőkeményen osztályokra tagolt. Emellett nekem nagyon úgy tűnik, hogy a női egyenjogúság messzemenően teljesül – sok női vezetőt láttam irodákban, illetve munkahelyen kívül sincs szó arról, hogy a latin macho utánfutója és kiegészítő kelléke lenne a nő. Sőt!

Tehát van egy pár milliós réteg (a lakosság 10-15%-a), amelyik nagyon jól keres és nagyon jól él. Jellemzően pénzügy – kereskedelem - szolgáltató szektorban dolgozókról van szó, vagy a bányamérnökökről.

Szép, rendezett, csendes kertvárosokban élnek (akár Lima közepén), vagy az újonnan épült lakóparkokban. Az 50 négyzetméter már luxusnak számít, míg a Nissan terepjáró nem. A fizetésük a magyarénál legalább másfélszer több.

Felso_kozeposztalybeli_kertvaros.JPGIlyen helyeken él a felső középosztály

Lakókörnyezetükben azért feltűnnek a fegyveres, golyóálló mellényes biztonsági őrök, a magas falkerítés tetején pedig elektromos kerítés csökkenti a kísértést a betörőkben.

A szakmunkások nagyjából a magyar átlag körül keresnek – bár az igazán neves szállodákban dolgozó szakácsok, pincérek, pultosok afölött. Ahogy haladunk kifelé a központból, majd elhagyjuk Limát, úgy zuhannak a fizetések is.

Többnyire a magyarországihoz hasonló, kicsit lelakottabb lakótelepeken élnek, de már nem mindenhová jut aszfaltút. Ráadásul ezek a lakótelepek nem túlzottan biztonságosak és kimondottan csúnyának tűnnek számomra. Itt él a lakosság mintegy 30-40%-a.

A maradékot két részre osztanám: amelyik városokban él, rémisztő kinézetű épületekben (őszintén: ezek putrik, bádoglemezzel befedve, félkész falakkal), vagy falvakban. Előbbiben van közvilágítás és jó minőségű ivóvíz, míg a másik kategóriában ez nem feltétlenül áll meg.

Lima_pereme.JPGLima peremvidéke

A férfiak általában taxiznak rozzant autójukkal, cipőt pucolnak, vándor autómosóként járják a parkolókat, vagy segédmunkásként dolgoznak építkezésen. A nők pedig kisboltokban dolgoznak eladóként, vagy bevásárló központban pénztárosként, takarítóként.

Muszáj megjegyeznem, hogy NEM találkoztam kolduló gyerekekkel, vagy gyerek ablakmosókkal, cipőpucolókkal. A peruiak szerint a gyerek helye az iskolában van, vagy a játszótéren, focipályán. Ha már gyerekek: itt az iskolai egyenruha az intézmények zömében kötelező.

kulvaros.JPG

A hivatalos átlagfizetések

Pincér: 140-150 ezer forint (de megfelelő helyen akár a triplája is lehet)
Eladó (az ún. bodegában, tehát kisboltban): 90-100 ezer
Ügyvéd, középvezető: 700-800 ezertől felfelé
Taxisofőr (belőlük rengeteg van): 120-130 ezer felett
Felső vezető üzleti szférában, tanácsadó cégnél, HR-terület, stb: 1 millió felett
Bolti eladó (hipermarketben): 80 ezertől 150 ezerig
Árukihordó: 150 ezer
Egyetemi végzettséggel controllinges, alsóvezető (bank/multi): 400-600 ezer

Tudni kell, hogy a peruiak ugyanúgy szeretnek a zsebekben kotorászni, mint a magyarok. Így a hivatalos adatokat a saját megfigyeléseimmel is kiegészítettem.

Mi nem tetszik?

A kaotikus közlekedés

A főbb utak bár rendben vannak tartva mind a városok között, mind a városokban, de még mindig sok a földút. Hiába a jelzőlámpa, körforgalom, egyirányúsított utak és a Limát észak-dél irányban átszelő gyorsforgalmi út, reggel nyolctól este kilencig nagyon lassan lehet haladni.

Az autósok agresszívek, vakmerőek, szóval ha gyalogos vagy, fuss az életedért! Nem vicc! Senki sem fog lassítani miattad.

Tömegközlekedés gyakorlatilag nincs

Tömegközlekedés csakis egyetlen buszvonalon –a gyorsforgalmi úton kialakított buszsávban és egy most átadott gyorsvillamos (Tren Electrico) vonalon létezik. A másodikat két-három év múlva adják át.

A magántársaságok buszainak árszabása és útvonala követhetetlen. Megálló bemondásra és intésre – viszont nagyon olcsó, de kizárólag a helyiek tudnak eligazodni az útvonalon.

gyorsforgalmi_busz2.JPGKülön gyorssáv a buszoknak

Rendszeres vonatközlekedés szintén nincs az országban, csak turistákat szállítanak alkalmanként. Igaz, a havonta egyszer elinduló Lima - Huancayo viszonylatban közlekedő turistavonatra érdemes megvenni a kb. 27000 forintnak megfelelő vonatjegyet (oda-vissza, reggeli, ebéd, ital, kávé, programokkal), mivel ez a világ második legmagasabban futó vasútvonala.

Közbiztonság

Az egy dolog, hogy itt is van kutyaszar az utcán. Bár a közbiztonság tényleg sokat javult az utóbbi időben, azért jobb óvatosnak lenni. Itt a rablók kezében könnyen eljár a kés és a pisztoly.

A labdarúgó mérkőzéseken nem is a huligánoktól kell tartani, hanem hogy az oda-visszaúton kirabolnak a nem túl jó környéken (lásd egy blogbejegyzésemet erről itt).

Folyamatos drágulás

Limában az árak nagyon kezdenek elszaladni. Normális környéken 30-40 négyzetméterért már 200 ezer forintot is elkérnek havonta (+ rezsi). Egy ebéd 1300 forintnál kezdődik – itt is a kínai a legolcsóbb – de ha jól akarok lakni, akkor könnyen otthagyhatok 3-3500 forintot is.

A nagyobb bevásárlóközpontokban a magyarnál kb. 10-15%-al magasabbak az élelmiszer-árak, de ruhákért már 50%-al többet kérnek el. A VB-n utoljára 1982-ben járó válogatott meccseire 16 000 forint a legolcsóbb jegy. A vereségekhez pedig velünk ellentétben még mindig nem szoktak hozzá.

bev_kozpont.JPGAz áraknál csak a választék nagyobb

Ami olcsó, az a taxi, de csak ha perui ismerős intézi. Őket érdemes a legsötétebb gyanakvással kezelni.

Borzalmas politikai kultúra

A politikai kultúra a magyarét is alulmúlja és nagy a korrupció. Hiába a masszív növekedés, a földrészen a peruiak a legbizalmatlanabbak a politikusaikkal szemben. Olyan országokat tartanak maguknál demokratikusabbnak, mint Venezuela és Bolívia – pedig hát azok sem erről híresek.

Ezen felül Peru népe még mindig igen pesszimista a jövőt illetően – szintén verik búbánat-faktorban a mezőnyt. Örülnek a fejlődésnek, de nagyon is jól tudják, hogy Dél-Amerikában nehéz fejlődni, de nagyon könnyű visszaesni.

A demokrácia-deficit érdekes módon nem abban nyilvánul meg szerintük, hogy alig van választási alternatíva. Éppen ellenkezőleg! A megszámlálhatatlanul sok, majdnem azonos nevű pártocska teszi áttekinthetetlenné a palettát, akik hangerővel és röhejes ígéretekkel akarnak egymásra licitálni.

A_limai_godor.JPGA limai Gödör

A legendás Magyar Nő

Már az első héten is fárasztó tizedjére elmesélni a helyi férfipopulációnak, hogy milyen a Magyar Nő.

Mindent összefoglalva: gyönyörű főváros, tehetséges és barátságos emberek, remek kaják, debil, korrupt és demagóg politikusok, csapnivaló futball és minden gond ellenére rengeteg lehetőség. Biztosan sokan vitatkoznak velem, de én mindegyik pontot igaznak tartom magunkra is. Lehet ezek után nem szeretni Perut?"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Peru Lima

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr895531223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grafogirl 2013.09.25. 20:56:01

@Chang Yai: Azért tényleg nem a legjobb teszt az biztos. Mondjuk az hogy rendszeresen olvasol könyvet, nem szerepelt benne, vagy artmozi, művész filmek sem. Vagy mondjuk fotózás .. A hiphopon, jazzen és a rockon kívül is van más kategória..
Ha a teszt kitalálója úgy gondolja, hogy az az elit, ha vki jazzt és operát hallgat és balettet néz akkor ez lesz a tesztben. ;) Ennyi.
A családi összejöveteleken is azért nem mindegy hogy komolyabb témákról vagy csak a pelenkákról és a kajáról van szó. ;)

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.25. 20:58:19

@Barátusz: szerinted így a negyedik országban lakva miért nem szeretnék házat akárhol? :-) már az is idegesít, hogy a lakbért egy évre ki kellett fizetni előre, egy összegben. hát hogyan lehet így röghözkötődni? (nem lenne gond, lecsapna a maradék hónapokra valaki seperc alatt, olyan tragikus perpill a lakáshelyzet még mindig.)
külön szépsége lenne a dolognak még egy mortgage bürokratikus része. na az sehogyan nem menne, soha.
egyébként összegereblyéztem már annyi pénzt, hogy pl meg tudtam volna venni a házat, ahol laktam Chiang Maiban - de külföldiek nem vehetnek házat Thaiföldön (csak lakást, emeleten). aztán ha ugrik az állás, és vele a vízum, és úgy fordul a világ, hogy menni kell valahova máshova dolgozni, akkor bepakolom a bőröndbe? nem megy :-) tán majd egyszer a végelgyengülés küszöbén.
Angliában, Ny-Európában kisebb jóval a háztulajdonosok aránya, mint Mo-n, és elfogadottabb bérelni, nem? ezért nem gondoltam, hogy ekkora különbséget jelent a "rangsorban", mert teljesen normális és ok bérelni is.

rumitom 2013.09.25. 21:02:02

@Grafogirl: ezt en ertem idaig. a csaladom a kommunizmus elott jomodu volt. vagyis felso kozeposztalybeli. cseleddel nagy hazzal.
komunizmusban B listazva ill. borton. kinek mi jutott.

kesobb megis mindenki diplomas lett, a tobbsegnek tobb is(valojaban en vagyok az egyetlen a csaladban akinek csak egy diplomaja van az is levelezon vegul). tehat igen, ujra termelodtunk ha ugy tetszik.

ettol fuggetlenul soha nem tartoztunk/tartoztam a tarsadalmi elitbe. csupa mernok, jogasz, orvos, egy-ket tanar. a tanarok pl otthon miota tarsadalmi elit? (helyesebben miota nem inkabb :) )

az "elit" nekem a felso "tizezer" vagy 1% akarhonnan is nezzuk.

Grafogirl 2013.09.25. 21:05:35

@Barátusz:
""Az elit kategóriában nem a pénz a lényeg"
Láttál már csóró elitet? Mert én még nem. A vagyon része az elitnek. Anélkül nem engednek a soraikba."

Nem úgy értettem, hogy az elit szegény, hanem hogy a kulturális és a társadalmi tőkének sokkal nagyobb a presztizse. Értsd. milyen családból származol, milyenek a kapcsolataid, hová és melyik egyetemre jártál.
Ha csak gazdag vagy mert épp sikerült egy ingatlanspekuláció során jó vagyonra szert tenni, attól még nem fogsz az Elitbe tartozni. Te bunkó újgazdag leszel, akit az elit lenéz, bár te szeretnél hozzájuk tartozni.
De mondjuk egy elit családból származó, remek iskolákba járt író, festő, mérnök stb... ha épp pályája kezdetén van és nem is gazdag, az elitbe fog tartozni, mert elit palántákkal rajzoltak együtt, az elit oviban. Ennek Magyarországon kevesebb értelme van, mert nincs elit-magán egyetem vagy ovi.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.25. 21:06:32

@Grafogirl: na ez fel se tűnt, hogy könyv se volt :-) pedig néztem rendesen, hogy az internetezésem kívül semmit nem tudtam volna kipipálni.
ha attól lennék elit, hogy balett, hát akkor nem leszek elit :-) (vagy a korallzátonyon ellibegő butterflyfish-ek igencsak balettes mozgásának heteken át való nézegetése számít? affene, pedig azt hittem, Bali és Pápua elit helynek számít, minden egyes adandó alkalommal villogok vele, aztán csak az operaházig kellett volna taxit fogni?)
most megyek bedőlök, mielőtt megint elalszom itt a hasamon a laptoppal. (asztal az nincs,nemszeretem, melyik osztályba férek be?)

BTBTBT 2013.09.25. 21:14:55

@rumitom:
Köszi. Kicsit megdolgoztam vele. :)
Nálad egyértelműen a magas fizetés viszi fel, ami lehetőséget ad háztulajdonlásra. Onnan meg már csak egy lépés, hogy bérelsz-e vagy vásárolsz

@Chang Yai:
A lakbért egy évre előre kifizetni tényleg teher leher, mint hirtelen kiadás. Látod, Nyugat-Európában havi rendszerességgel szokták ezt intézni. :)
Thaiföldön csak akkor van vízum, ha állás is van?

A kommented alapján - és ezért most nehogy nekem ess - mintha nem is akarnál röghöz kötödni.

Angliában elfogadott (de nem feltétlenül elfogadottabb) bérelni, viszont akinek fussa lakás/házvételre, az egyből jobb helyzetben van - nemcsak önmaga, hanem a gyerekei szempontjából is.

@Grafogirl:
Abban egyetértünk, hogy az újgazdag nem fog az Elitbe tartozni, és abban is, hogy a hasonlóan magas színvonalú emberekkel barátkozva/között élve létrejöhet egy kulturális/műveltségi "elit", viszont a vagyon nélkül egyik sem fog bejutni az Elitbe.
Szerinted miért jutnak el egyesek Etonba vagy Cambridge-be és nem a london-alsói bármelyik egyetemre? Mert ott van mögöttük a családi vagyon.
Viszont attól még nem feltétlenül lesz valaki jó szakember, csak mert elit iskolába jár. Lehet, hogy csak rálőcsölte a család, vagy nem érdekli az egész.

rumitom 2013.09.25. 21:14:57

@Grafogirl: mar hogy ne lenne elit egyetem magyarorszagon, ott van pl a valamelyik feminsta ueberno altal elitezett Kozgaz, illetve a vilagszerte ismert BME :)

cristallo 2013.09.25. 21:16:26

@Grafogirl: beszélnek a gyerekek magyarul, de csak otthon. Amint kilépnek az utcára, azonnal átváltanak a németre. Ezért írtam, hogy zárt közösség, nyilván sok programjuk van közösen ott nálatok.

Grafogirl 2013.09.25. 21:18:08

@rumitom: Magyarországon és az volt szocialista országokban nincs értelme az elit fogalmának, mert kicsit mást értünk alatta, mint például Nyugaton. Nincsenek elit óvodák és iskolák és az egyetemek között nincs olyan nagy különbség, mint például egy UK v. USA egyetemei között. Nem kerül egy vagyonba a tandíj, az iskolai egyenruha stb. Nem fogják úgy feladni az álláshirdetést, hogy a jelentkezőket csak A és B egyetemről várják.
Az elit témának Franciaországban és UK-ban van nagy hagyománya azért is írtam Bourdieu-t. Ahol már a beszédmód alapján elkülönültek hagyományosan a különböző társadalmi rétegek. Ha valaki valahogy mégis csak be akart kerülni az elitek társadalmába, az első dolog volt, hogy logopédushoz és beszédtanárhoz járt. Plusz etikett órákra. Egy munkás gyerekének hiába sikerült bejutni mondjuk a legjobb francia v. UK egyetemre valami ösztöndíjjal, ott is voltak klubok és az elit kiközösítette, mert máshogy beszélt, evett, öltözködött.
Ma már azért jobb a helyzet ;) jobb az átjárás az egyes társadalmi rétegek és csoportok között. DE az elit, az elit!

tanato 2013.09.25. 21:18:42

@rumitom: A régi magyar középosztály átmeneti megsemmisülés/Rákosi-rendszer/után gyermekeik iskoláztatása révén visszakerült ha nem is a legfelső de a középső rétegbe.Persze rangok,címek/méltósága,nagysága,tekintetes úr,grófnő stb./meg cselédek nélkül.

Grafogirl 2013.09.25. 21:31:30

@Barátusz: Nem azt írtam, hogy az Elit jobb vagy rosszabb, mert mindegy milyen. Az a lényeg, hogy önmagában egy kaszt! És nem a vagyon nagysága, hanem a társadalmi és kulturális tőke , a státusz teszi azzá, amivé.
Ha ösztöndíjjal jutok be Cambridge, már ha van ilyen ez csak egy példa és nem a szülők fizetik, de elit a család, de bármi miatt nem gazdagok részletkérdés, (pl. megözvegyült szülő családfenntartó nincs stb.) attól még az elit tagja maradok és van esélyem beházasodni az eliten belül egy vagyonosabb családba.
Ha a külvárosi negyedből kerülök be ösztöndíjjal ugyanarra az egyetemre, akkor nyilván komoly családi botrány kerekedne az egészből, hogy az elit család gyereke kivel akar házasodni.

Tehát erről a témáról könyvek íródtak :) Valószínűleg az én egyszerű leírásom nem a legjobb a témát illetően!

Grafogirl 2013.09.25. 21:42:44

@cristallo: Dél-Chilében zárt a német közösség, de Santiagoban nem ilyen a helyzet. De itt is van lehetőség a kapcsolataik építésére, hiszen léteznek kulturális intézetek ill. a a santiagoi német konzulátus is komoly szerepet vállal ebben.
De mondjuk az itteni spanyoloknak is van külön, óriási területen Spanyol kulturális klubjuk, ahová nem lehet csak úgy besétálni, éves klubtagság befizetése után lehet részt venni a programokon. Ének kartól kezdve, kézműves klub minden létezik. Fogalmam sincs hogy szelektálják az embereket. :) Vannak kifejezzen spanyol éttermek, tapas bar szinte az összes pincér a spanyolországi spanyolt beszéli, vannak spanyol sörök stb.

BTBTBT 2013.09.25. 21:47:59

@Grafogirl:
Ebben nem értünk egyet, mert kasztnak ugyan kaszt, de az elithez vagyon kell. És ami még nagyon hasznos: kapcsolati tőke. Nézd meg a Bush-családot, különösen az öreget.

Lézetik az ösztöndíj, de ha elit a családod, akkor nem fogják magukat azzal égetni, hogy úgy juss be Cambridge-be. Mert a gazdag cambridge-i diákok kinéznek maguk közül, vagy legalábbis nem engednek be maguk közé.

rumitom 2013.09.25. 21:57:46

@Grafogirl: pont errol beszelek. en a UK-ben nem vagyok, es nem is lehetek elit, megis ezt hozza ki a gep :)

Grafogirl 2013.09.25. 22:03:43

@Barátusz: Még 1x az Elitet: nem a vagyon nagysága, hanem a társadalmi és kulturális tőke, a státusz teszi azzá, amivé.
Nem írtam h. nem kell hozzá pénz, nem írtam, hogy az elit szegény, de nem feltétlenül a felső 5 ezer és nem is a felső 10 ezer;) Leegyszerűsítve történetet:
Ha összebalhézom a szülőkkel, akik nem támogatnak és úgy jutok be ösztöndíjjal az egyetemre, attól még az elit tagja vagyok és az induló vállalkozásomhoz az elit ismerőseim, haverjaim szülei, adnak pénzt, mert tudják hogy a családban sok nagy agy volt. Vagy az elit haverom, elit apja ad munkát mondjuk kezdő jogászként ugyanezen okok miatt.
Természetesen nem arról beszélek, amikor vki drogosként kér pénzt.
Maga a társadalmi tőke sokkal fontosabb tényező, ez lenne a kapcsolati rendszer. Nem mindegy, hogy kik az ismerőseim és kivel játszottam együtt gyerekkoromban.
De ahogy említettem, most már azért tehetséges külvárosi fiatalból is lehet akárki, de a társadalmi egyenlőtlenségek ettől még újratermelődnek a fentebb említett okoknál fogva.

Grafogirl 2013.09.25. 22:06:10

@rumitom: Nekem is elitet hozott ki még mielőtt te írtad volna, de én ezen nem lepődtem meg ;) Ha mérnök lennél az UK-ban azért inkább az elithez tartoznál mint a munkás osztályhoz ennyi.
Biztos nem jelölted be a hiphopot ;)

2013.09.25. 22:10:48

@Grafogirl: Elvégeztem a tesztet, kétszer. Először, a jelenlegi fizetésemmel, stb. az "elitbe" tett. (Most mindegy hogy én mit gondolok róla.) Másodszor mint leendő nyugdijas végeztem el. Az egyetlen ami változott, az az éves nettó jövedelem, ami egy kategóriát süllyedt (társadalmi, kulturális tőke, ház, megtakaritás, ua.) Egyből a "hagyományos munkásosztályba" kerültem. :)

Grafogirl 2013.09.25. 22:14:32

@Barátusz:
Rájöttem, hogy miért nem értünk egyet, mert én Társadalmi tőkéről beszélek :) Különböző társadalmi tőke értelmezések léteznek én Bourdieu-t emlegettem:
"A Bourdieu szerint a társadalmi tőke az azon erőforrások összessége, mely a kapcsolatok tartós, többé-kevésbé intézményesült rendszeréhez, más szavakkal egy bizonyos csoporthoz tartozáshoz kötődik. Az egyén által birtokolt társadalmi tőke nagysága egyrészt azon kapcsolatok hálójának kiterjedtségétől függ, amelyeket ténylegesen mozgósítani tud, másrészt azon másféle tőke nagyságától, amelyet azok birtokolnak, akikkel kapcsolatban áll. A csoporthoz való tartozás az egyén számára hitelképességet kölcsönöz, mert az egyes csoporttagok által birtokolt tőke összessége mindannyiuk számára biztosítékul szolgál."
hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%A1rsadalmi_t%C5%91ke

BTBTBT 2013.09.25. 22:15:54

@Grafogirl:
Azt én sem állítottam, hogy az elithez kizárólag vagyonra lenne szükség, de anélkül nem lesz senki elit.
(Persze lehet valaki elit egy tánciskolában, de azzal nem jut el az Elitbe, legfeljebb újgazdag lesz, ha sikeressé válik.)

"Maga a társadalmi tőke sokkal fontosabb tényező, ez lenne a kapcsolati rendszer."
Abban egyetértettünk, hogy fontos, hogy kikkel tartottad a kapcsolatot addigi életedben, de vagyon nélkül soha nem lesz ilyen kapcsolatrendszered, mert nem elit körökben mozogsz.

Semmi gond, ha nem értünk egyet. :)

Grafogirl 2013.09.25. 22:16:24

@cougarcat: Akkor a teszt kitalálója nagyon béna, mert nem szabadna, hogy egy változótól függjön egy társadalmi kategória. ;) Azért írtam, valahol feljebb hogy egy ilyen teszt mindig a kitalálójának az értelmezésétől függ.

BTBTBT 2013.09.25. 22:20:38

@cougarcat:
Hol van olyan opció abban a tesztben, hogy "leendő nyugdíjas"?

@Grafogirl:
Társadalmi tőke? Így már érthetőbb az egész. :)

Grafogirl 2013.09.25. 22:50:09

@Barátusz: Pont ugyanazt mondjuk csak vagyonnal nem leszel, elit. én viszont tovább gondoltam és arról írtam, ha elitnek születtél, de valami miatt elveszted a vagyonod vagy nem vagy olyan vagyonos mint XY attól még elit maradsz. Ez nem egy egy milliárd dolláros klub, ami ha megvan akkor belépsz, ha nincs akkor nem. A vagyon helyzete mindig változik, nem fix. A nagyszülők lehettek baromi gazdagok, a szülők kb. én meg olyan amilyen. De a társadalmi tőke, ami a kapcsolat rendszer és még sokkal több mindent jelent az megmarad, fent leírtam a társadalmi tőke fogalmát. Maga a család nevem, már belépést jelent abba a klubba.

2013.09.25. 23:00:35

@Barátusz: Nincs olyan opció, csak a második alkalommal a leendő alacsonyabb jövedelemmel mentem végig a teszten.

Latcho Rom 2013.09.25. 23:11:53

@cougarcat: csodakat hallottam a Museum Hours-rol a cbcn, most keredzkedik le, szolok ha mukodik.. becs, muzeumok, varos, emberek, felig doku, felig film

on

M. Péter 2013.09.25. 23:12:23

@Barátusz: Egy konkrét solicitorról írta, nem az összesről, de ez is jelzi, hogy mennyire nem lehet bízni egy ilyen felmérésben. Ha még fiatal, nem keres túl sokat, bérelt lakásban lakik, nincs sok megtakarítása, akkor már a pénzügyi része miatt már csak valamelyik alsóbb osztályba tartozhat.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.09.25. 23:14:48

@Mirjam2: én a magyar adataimmal Technical middle class lettem.

BTBTBT 2013.09.25. 23:29:12

@Grafogirl:
Már csak abban nem értünk egyet, hogy ha hosszú távra veszik el a vagyon, akkor korántsem biztos, hogy a kapcsolati tőke túléli ezt a csapást. :)

@cougarcat:
Elhiszem, amit írsz, de nem fért a fejembe, hogy egy jövedelemsáv változása esetén előfordulhatna az a nagy társadalmi esés - még egy tesztben is.
Úgy kipróbáltam az összes jövedelmet 25-50k-es megtakarítással, és saját, 125k alatti értékű házzal (tudom, nálatok CAD van), és "Elite" csak az "Over 100k"-ra jött ki.
"Traditional working class"-t csak akkor eredményezett a teszt, ha 10-25k-ról lementem Under 10k-ra, amikor is a "New affluent worker" változott TWC-vé.
Lehet, hogy valamit félrenyomtál?

@M. Péter:
Noha általánosságban beszéltünk róla, de én sem mondtam, hogy az összesről. A részletek pedig, amiket leírtál, stimmelnek a teszt eredményével.

2013.09.25. 23:40:10

@Barátusz: A megtakaritásba beleszámitottad az esetleges private pension (ha van) értékét?

A fizetésem nem egetverően magas és épphogy csak átbukdácsoltam a kategórián pár ezer fonttal (25-50 k font közötti nettó). A ház az 240 k font. Van jelentős megtakaritás (befektetés meg nyugdij). Viszont mindezt cs.....hettem mint leendő nyugdijas. :) Nyugdijasként visszaesek egy jövedelem kategóriát. És máris munkásosztály vagyok.

@shakti_rom: OK

M. Péter 2013.09.25. 23:41:59

@Barátusz: A Cambridge-be vagy Oxfordba való bejutáshoz alapvetően tudás kell. Akit felvesznek, az ugyanúgy felvehet diákhitelt, mint a többi angol egyetem diákjai. Cambridge-ben és Oxfordban több ösztöndíij van, mint másutt, részben rászorultság alapján, részben tanulmányi, sport- vagy művészeti teljesítmény alapján, de a többi diák nem fogja tudni, ha valaki ilyet kap. Az elitgyerekek viszont tudják, hogy melyik klubhoz érdemes csatlakozni, hova kell járni szórakozni, hogy elitgyerekekkel találkozzanak. Ebből lesz kapcsolati tőke.

Egy gyenge iskolában természetesen nehezebb a bejutáshoz szükséges jegyeket eléerni, és az állami iskolákban nem segítenek annyira a jelentkezési lappal. Olyan történetek is keringenek, hogy egyes iskolákban egyenesen eltanácsoltak a diákokat attól, hogy Oxfordba vagy Cambridge-be jelentkezzenek, mert hogy úgyse jutnak be, ha meg be is jutnak, akkor sem fogják jól érezni magukat.

2013.09.25. 23:46:40

@Barátusz: Bocs, ház 250k font - megnéztem az átváltót.

Grafogirl 2013.09.25. 23:50:02

@Barátusz: Van rá jó példa, amikor otthon elkezdődött a nagy szocializmus az elit, elit maradt vagyon nélkül is ;) De ha a volt grófnő v. gróf vagy nélkül külföldre ment, róla mindenki tudta, hogy ki volt. Itt is van egy Széchenyi leszármazott...

M. Péter 2013.09.25. 23:52:07

@Catgirl: Néhány napja olvastam, hogy a Nemzeti Gárda elfoglalt egy wc-papírgyárat, hogy megoldja a wc-papírhiányt. Külön elnöki bizottság foglalkozik a wc-papír-ellátással.

M. Péter 2013.09.26. 00:08:19

@Mirjam2: Azért az egy főre jutó GDP Indiában 1/10-e a Magyarországinak, vásárlóerő-paritáson 1/5-e. Azt el tudom hinni, hogy van egy jól élő városi középosztály, de a nagyvárosokban olyan nyomortanyák is vannak, amelyekhez képest még a magyarországi cigánytelepek is luxusnak tűnnek. A lakosság felének nincs wc-je, még budija sem.

BTBTBT 2013.09.26. 00:37:04

@cougarcat:
Ezzel kalkuláltam, amikor a korábbi eredményeimre hivatkoztam:
- jövedelem "over 100k"-ról mentem le "under 10k"-ig
- a háztulajdon mindig "under 125k" volt (mert fogalmam sincs a kanadai ingatlanárakról)
- a megtakarítást mindig 25-50k-nak vettem.
Mondjam azt is, hogy kikkel "barátkozott" a teszt alanya? :)

Nem számoltam bele magánnyugdíjpénztárat, csak a teszt által adott értékekkel variáltam.
Nos, 25-50k-s fizuval, 250k-s ingatlannal és over 100k megtakarítással "elite" jön ki, de ha a jövedelmet leveszem 10-25k-ra, akkor is csak "new affluent worker" lesz belőle.
Ne érts félre, semmi közöm hozzá, és nem is azt akarom megtudni, hogy hogyan állsz, de talán túl sok megtakarítást számoltam?

@M. Péter:
"a többi diák nem fogja tudni, ha valaki ilyet kap"
Ezt biztos meg lehet tudni. Meg a viselkedésükről is lerí majd, hogy nem gazdagok. Tehát egyáltalán nem garantált, hogy az elitgyerekek befogadják őket például a CU Boat Clubba. Ebből következően ösztöndíjasoknak eléggé teoretikus az a kapcsolati tőke .

Az ösztöndíjról pedig ugyanazt mondjuk.
A gyengébb iskolából érkezőket meg kinéznék onnan, ahogy korábban Grafogirl-nek írtam - tehát az is ugyanaz.

@Grafogirl:
Ne viccelj, hogy a szocializmust hozod fel példának az elitre. :)

BTBTBT 2013.09.26. 00:50:33

@cougarcat:
Csak nem hagy nyugodni ez a dolog...
Az általad megadott értékekkel és a megtakarítással variálva sem akar ez a teszt E-ből TWC-t "csinálni" belőled. :)))

Lehet, hogy tényleg ott dől el az egész, hogy jazzt hallgatsz-e vagy operát? :)

2013.09.26. 00:51:21

@Barátusz: Ha nálad "new affluent worker lesz", akkor lehet hogy a többi kategóriat (kikkel barátkozol és milyen az életmódod) jelöltük már eleve különbözőképpen mert nem számoltál túl sok megtakaritást. :)

Amúgy meg teljesen mindegy mert bár nálunk mások a kategóriák, már eleve nem tartozom a legfelsőbe (The Rich). Sőt, azt se igen hiszem hogy "elit" lennék a UK-ben. Mindenesetre szimpatikus hogy megpróbálja egymás mellé helyezni a kategóriákat. Elég PC, hehe. A cikk alatti kommentek meg mulatságosak...

2013.09.26. 00:53:20

@Barátusz: Lehet. :) Én feladom.... Már eleve nem jó az egész, az "elit" miatt...

BTBTBT 2013.09.26. 00:58:22

@cougarcat:
Úgy tűnt, hogy nagyon sok múlik azon, hogy tulajdonos vagy bérlő valaki, úgyhogy a zene/koncert/múzeum-kombó.
Valamit rosszul csináltam volna ennyi próbálkozás után is, hogy nem jött ki, ami neked igen? Nem jellemző rám ennyi sikertelen kísérlet. :)

A kommentekről - ez az egyik kedvencem:
"I did the survey and came out as "traditional working class". Should I sack my butler?" :)))

BTBTBT 2013.09.26. 00:59:05

úgyhogy a zene/koncert/múzeum-kombó fontosságában nem hiszek.

2013.09.26. 01:53:50

@Barátusz: Nnna, végre eljutottam a NAW csoportba. Új barátokat és másféle időtöltést választottam, a pénz dolog ua. (mint nyugdijas) :)

Grafogirl 2013.09.26. 02:20:40

@Grafogirl: @Rich.mond:
Nem akarom mondani, de itteni időben kora délelőtt ezt írtam Rich.mond-nak
"Ja amúgy vigyázz a következő földrengést Peruba várják vagy Észak-chile - Dél-Peru környékére csakhogy az építkezések közel sem olyan földrengés biztosak, mint itt."
Erre pár óra múlva 7.0-es más hiradás szerint 6.,9-es rengés volt Peruban. Limatol pár száz km-re.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.26. 13:33:24

@Barátusz: na csak átváltottam mindent fontra pontosan, és beleraktam ebbe a felmérésbe a valós adataimat.... hát. lehet, hogy én vagyok túl anyagias, de valami nem stimmel, ha csak a legeslegalsó kategóriára (most deprived) tudom összekaparni a muníciót azzal, hogy pedig nem a legalsó kategóriában van a fizetésem, és a megtakarításom meg becsúszott a középsőbe... hova rakják akkor azokat, akik mindkettőnél a legalacsonyabbat jelölik be, és még az ismerőseik is "csak" worker kategóriások?? puzzled!

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.26. 13:46:17

@Barátusz:
>A lakbért egy évre előre kifizetni tényleg teher leher, mint hirtelen kiadás. Látod, Nyugat-Európában havi rendszerességgel szokták ezt intézni. :)

ez valamiért ilyen burmai szokás, helyiek is ezzel szivatják egymást, nemcsak minket. Thaiföldön havonta volt. nekünk a cég odaadja hitelbe a pénzt, ha valaki kéri, és simán vissza lehet fizetni 2-4 hónap alatt. de aztán cserébe a főnök írja alá a bérleti szerződést. nekem tiszta sor, nemrégiben tűz volt egy kollégánál, nem a szerencsétlen járt a biztosítónál meg a rendőrségen, hanem helyette a főnök kezese. ráadásul ha valaki lelép év közben, akkor a suli helyette be tud rakni más albérlőt.

>Thaiföldön csak akkor van vízum, ha állás is van?

házassággal is lehet, meg nyugdíjjal, vagy ha saját bizniszd van, de mind3nak nagyon kemény anyagi feltételei vannak, a bürokrácia meg nevetségesen bonyolult. több hónapos procedúrák ezek. permanent residencyt most kezdtek el újra osztogatni, de 2006-ban vagy mikor felfüggesztették, azóta backlog, évekig tartott korábban is, és nagyon sok pénz. átagembernek egyetlen opció a mukavállalás. illetve ha férjhezmegy az ember, annak nincsenek olyan durva feltételei, mint a feleséghez menésnek, mármint anyagilag, de a nyakadra járnak, hogy nem kamu-e.
Burmában 10 éve él úgy a főnököm és egész családja, hogy 10 hetente el kell hagyni az országot (3 gyerekkel, újszülöttel, mindegy), amit persze repülővel lehet még mindig csak normálisan abszolválni.

> A kommented alapján - és ezért most nehogy nekem ess - mintha nem is akarnál röghöz kötödni.

ahogy Madár szokta itt mondani, nem vagyok fa, hogy gyökeret eresszek.
de egye fene, ha tudnék valahol egy tengerparton venni házikót, és lenne miből élni ott, akkor letelepednék :-)
lehet, hogy ha három gyereket húznék magam után, mint a fentebb említett főnök, akkor engem is idegesítene az évente költözés egyik albérletből a másikba, meg a 10hetente repkedés említett 3 gyerekkel.

Grafogirl 2013.09.26. 14:15:07

@Chang Yai: Az előre kifizetett lakbér egy évre, elég sok helyen szokásos, mindenütt ahol kevés a kiadó lakás. Itt Chilében is, Brazíliában is stb. Konkrétan 12 hónapot kérnek el előre plusz 1-2 havi kauciot. Nyilván olyan helyen ahová a kutya sem költöznek havonta lehet fizetni. ;)

BTBTBT 2013.09.26. 14:24:43

@Chang Yai:
A londoni lakbérek mellett a bérlők legalább fele nem tudna éves díjat fizetni. Mellesleg nemcsak nekik könnyebb a havi kiadás, hanem a tulajnak is a rendszeres bevétel, ahelyett, hogy egyszerre kapna egy nagy összeget, aztán egy évig csuti van.

A vízummal kapcsolatban úgy értettem, hogy ha elveszíted a munkádat, akkor nyilván nem automatikusan bukod a vízum, mert azt felétek is meghatározott időtartamra adják, nem?
Vagy arrafelé ha mondjuk elveszítenéd a mostani állásodat, akkor nagyon nehéz lenne hasonlót (megfelelőt) találni, és kifutnál a vízum adta időből?

"feleséghez menés" :)))

Meglep, hogy Madárhoz hasonlítod magadat.
Kíváncsi lennék, hogyan gondolja ezt a gyökeret eresztést több magad korabeli mondjuk 10 év múlva.

A kalkulációról: biztosan jól eljátszadoztál vele, és meg is lepődtél az eredményen, de thaiföldi fizetéssel valahogy nem fog az valósan működni. Ha nemcsak fontra, hanem a végzettségednek megfelelő angliai állásra is "átváltanád" az egészet, valósabb jönne ki.
Nekem már ott elbukott az egész "elites" balhé, hogy bérelek, tehát legfeljebb középtájra juthatnék fel.
Azért megkönnyebbültem, hogy a "working class"-ba nem sorolt bele a "komoly" teszt. :)))

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.26. 14:38:28

@Barátusz: a thai non-immigrant B vízum munkahelyhez kötött, amelyik nap felmondasz / felmondanak, bukod a vízumot, és mehetsz turistába, vagy persze másik állás, újabb vízum, amihez külföldre kell menni, nem lehet csak ott a hivatalban elintézni. elég rémálom.
ismerősök révén valszeg találnék állást hamar, de nem biztos. nem szeretik a nem brit/amerikai útleveles tanárokat, hiába diploma meg x év gyakorlat. akkor inkább egy igazi cockney angolul beszélő backpacker kell nekik, akinek van mondjuk egy marketingdiplomája a University of Middle of Nowhere-ről, és még életében nem látott háromdimenziós, sikító gyereket. na ettől a falra mászok. de azért csak sikerült bekúsznom a pikszisbe és mostmár "rendes" native tanárnak való állásom is van.
10 évre soha nem gondolkozom előre :-) (hány éves vagyok? gondolom, jó sok clue-t hagyok egyfolytában, de nyilván nem jegyzetel mindenki.)
kalkuláció: a thai tanári fizetés duplája a magyarnak, ez meg most igencsak több mint duplája a thainak. de gondolom, Angliában elmenne az egész simán lakbérre, világos, ott nem ugrálnék. az lepett meg, mint írtam, hogy a NEM legalsó kategóriás fizetés és középső kategóriás megtakarítás ellenére is a legalsó csoportba tett, deprived jellemzéssel - akkor hova teszi azt, akinek nulla a megtakarítása, és a lehető legalacsonyabb angol minimálbért keresi? na ezt nem értettem. (fogalmam sincs egyébként, miféle fizetést tolnak Angliában a tanároknak.)

BTBTBT 2013.09.26. 14:54:05

@Chang Yai:
"University of Middle of Nowhere" meg "háromdimenziós, sikító gyerek" :DDD

Akkor ez a fajta vízum tényleg gáz.

Nem kell ahhoz jegyzetelni. Tudom, mennyi idős vagy, mert egyszer beszélted ezt mással. A gyökéreresztésnél pedig nem a 10 évre előre tervezésre gondoltam, hanem hogyan vélekednének azok az emberek (tehát nemcsak te) ugyanerről egy évtized múltán.
Az angol tanári fizetés is attól függ, milyen tanár az ember lánya. Jól emlékszem, hogy te alsósokra szakosodtál?
Akkor ez segít jobban pozicionálni magadat a tesztben, és simán átmész minimum az "emergent service workers" közé:

www.education.gov.uk/get-into-teaching/salary/pay-and-benefits.aspx?sc_lang=en-GB

Ahogy tegnap említettem, a lakástulajdonlas eléggé mérvadó ebben a teszben, azért is tehetett téged lentre.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.26. 15:08:44

@Barátusz: majd kérdezz meg 10 év múlva. egyébként minden év végére annyira lemerülök, hogy anyázok, hogy bakker én ezt többet nem, keresek valami más állást, de aztán a nyári szünet végére ez többet nem kerül szóba.
mint elte angol szakos, eredetileg középiskolai tanár vagyok, de ezt csak 2 évig csináltam. volt nyelviskola, a szokásos agyhalál céges tanfolyamok. aztán egy nyárrra kerültem ki valakit helyettesíteni Taiwanon pre-schoolban. azóta az volt, sokáig. de a 35 sikító öt-hatéves már nem megy ebben a korban, besokalltam kicsit. most másfél éve van 3-4., ezt is szeretem, a két osztályban vannak összesen 35-en.
egyébként nem akarom magam pozícionálni sehova, megnéztem az angliai fizetéseket, van egy olyan sanda gyanúm, hogy az ottani lakbérek ,council tax és a közlekedés ára miatt többet tudok félretenni itt, mint ott lehetne.

BTBTBT 2013.09.26. 15:25:00

@Chang Yai:
Oké, ha a blog még akkor is létezik, majd megkérdezlek. Meg mást is, hogy legyen viszonyítási alapom.
A korodra azért emlékszem, mert sopánkodtál róla valakinek, hogy "öreg" vagy. Azért a harmadikosok is jócskán le tudják terhelni az ember.
A 25 ezres londoni fizetésből egy szerényebb (kétszobás) lakást lehet bérelni. Ha egyedül élsz, a rezsi havi kb. 160 font (tanácsi adóval együtt), télen akár 170 is lehet. Érdemes a munkahelyhez viszonylag közel költözni (na, nem annyira közel, mint én), és akkor időt meg utazási mizériát is lehet spórolni, nemcsak pénzt. A kaját kihozod legfeljebb 150 fontból. Persze sokat nem lehet félretenni. (Nem meggyőzni akarlak.)
Viszont ha továbbképzed magad, plusz néhány év gyakorlat, ez az összeg simán fölmehet 35-re, aztán egy kis szakosodás, és lehet tovább fejlődni - anyagilag is.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.26. 15:50:30

@Barátusz: nagyon élveztem Angliát abban a 3 vagy 4 hétben, amíg voltam, de egyszerűen nem élném túl az éghajlatot. egyébként valamiért az az érzésem, hogy valószínűleg bejönne és jól érezném magam.

BTBTBT 2013.09.26. 16:30:03

@Chang Yai:
Dél-Angliában enyhe az idő (Golf-áramlat), és egy-egy kivételtől eltekintve meleg a nyár. Nem egy Tájföld, de a párától se fulladsz meg.

Na, ez a megjegyzés volt csak igazán cifra a magadat jól érzés lehetősőgéről. :)

MrMundr 2013.09.26. 16:38:42

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: a felső osztály a dollármilliomosnál kezdődik erre felé, ami nem feltétlen cash. Magyarországon ilyenből kb. tízezer van. csodálkoznék ha BG-ban 70 ezer embernek lenne yachtja több luxusháza meg a többi dolog ami írtál. ahhoz kevés az 1 millió usd érték

2013.09.26. 18:00:16

@Barátusz: Azért szeretném lemosni magamról ezt az "elit" dolgot! :)

Kanadában "middle-middle class" a helyem és ide tartozik a többség. Az felső osztály (upper class) csupán kb. 5 % - a "super rich" az a bizonyos 1 % amiről az elmúlt évek tüntetései során hallani lehetett (az 1 % birtokolja az összvagyon 98 %-át). Még a felső középosztálytól is fényévekre vagyok (hatszámjegyü jövedelem).

Az érdekes a UK felosztással kapcsolatban, hogy pl. a jól szituált (valszeg idősebb) müvelt és jól kereső embereket egy kalap alá veszi a multimilliomosokkal, milliárdosokkal és arisztokráciával (mind elit). Ez azért nem tetszik nekem mert igy púderozza azt a tényt hogy egyáltalán van egy ilyen osztály. Pedig ennek a legfelsőbb rétegnek vagyona és státusza révén jelentős hatalom és befolyás van a birtokában (amit nem mondhatunk el a jól szituált és jól kereső szakemberről, akármilyen opera és jazz rajongó is.)

Latcho Rom 2013.09.26. 18:49:53

@cougarcat: Nem birod, maradsz igy jupi bolcsesznek :DD
Ha sokat ugralsz radhuzom a kekharisnyat is :-)

Film fake sajnos :( (museum hours)

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.26. 18:50:04

@Barátusz: meleg, hahh. emlékeim szerint valahol Wales közepén egy buszon volt, hogy filóztam, hogy levegyem-e a pulóverem vagy ne, de a helyi nénikék fulladoztak és sápítoztak, hogy elviselhetetlen a hőség, és álljon már meg picit a sofőr, hogy szívjanak egy kis friss kevegőt.
20 fok alatt vacogok, belémbújik a hideg és minden mást töröl. hónapokig beteg voltam minden télen Magyarországon, rendszeresen tüdőgyulladás, soha nem tudtam kikecmeregni belőle. a szubtrópusok lenne a legjobb, mert ott 3-3 hónap a tavasz és az ősz az ideális 25-30 közötti hőmérséklettel. a tél szívás, de valamit valamiért.

2013.09.26. 19:11:28

@shakti_rom: Basszus, akkor jobb ha befogom. :) Már igy is van a szekrényben kék szinü harisnyám. Két macskám is van, ez szerintem súlyosbitó körülmény. (cat lady) :)

Yuppie? Sajnos ebből már kiöregedtem, haha. A párommal DINK-ek vagyunk - double income no kids. Hányszor megkaptam már a kollégáktól.... Azért azt könnyen elfelejtik hogy milyen xarságokon kellett keresztülmennem mint bevándorló, de mindegy...

Akkor még várni kell arra filmre. Remélem nem a google forditóval csinálják majd a feliratokat (szétrobban az agyam amikor ilyet csinálnak).

BTBTBT 2013.09.26. 19:24:52

@cougarcat:
Ezt már az életben le nem mosod magadról. :)))

Ez a teszt a vagyoni, kulturális és műveltségi (iskolázottsági) és tőkét vette figyelembe. Nyilván azért lett egy kalap alá véve a milliárdos meg a jól szituált. Meg hát ez Kanadára ugyanúgy nem teljesen érvényes, mint Thaiföldre, mert ugyanazért a munkakörért más bért kaptok, illetve az ingatlan/bérleti díjak sem Angliához vannak igazítva.

Egy macska az jó jel szokott lenni npknél. De kettő? :)

DINK? Nem azt írtad a múltkor, hogy a 17 éves lányoddal együtt olvastad a napi kommenteket? Vagy keverlek valakivel? Vagy nem veletek él?

@Chang Yai:
Dél-Anglia, kérem szépen. Nem Wales. :)
Ott jobb idő van (már D.-A.-ban). Bár ha 20 fok alatt fázol, akkor olyan lehetsz, mint egy időben a sógornőm volt, aki akkor is fázott volna télen, ha mindenhová a hátán hordja a kályhát. Bár ő csak fagyos volt, nem tüdőgyuszis.

2013.09.26. 19:57:32

@Barátusz: Pedig már nemcsak mosom, súrolom is nagy kefével. :)

"Meg hát ez Kanadára ugyanúgy nem teljesen érvényes, mint Thaiföldre, mert ugyanazért a munkakörért más bért kaptok, illetve az ingatlan/bérleti díjak sem Angliához vannak igazítva."

Ott a pont!

Ha fiatal a hölgy akkor a két macska OK, de már kicsit gyanús. :) Nálam még középkorúként is elmegy talán mert a háztartásban az egy főre jutó macska még mindig csak egy. De mint egyedülálló középkorú vagy idősebb nő két macskával - "Cat Lady Light" kategória. Három macskától - Cat Lady. Ezen már az internetes társkereső se segit.... :)

Nem én vagyok az, mintha Sodalis irta volna ezt? Nem vagyok biztos benne.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.26. 20:11:04

allergiás vagyok a macskára, és csak kb 10 év után derült ki, a teszt soha nem mutatta, csak én fuldokoltam cat lady light-ként :-( (bár egyszer született 13 kismacska egyszerre, két alomból.... hát.... :-) )

2013.09.26. 20:16:07

@Chang Yai: Akkor most nincs is cicád? :) Egyébként milyen cicák vannak arrafelé, gyakori a "keleti" fajta?

BTBTBT 2013.09.26. 20:20:38

@cougarcat:
Vigyázz, nehogy nagyon kidörzsölje a bőrődet. :)

Fiatal nőnél már 2 macsek is gáz. Vadászni kéne hozzá azt a pasit, aki kerülgetné őket meg a macskaszőrt az ágyban.

A "Bag Lady" szokott még gáz lenni Angliában. Ha az lesz valakiből, akkor annyi.
Viszont a macskataxi egyáltalán nem ciki. Rengeteg fiatal csaj is azzal jár Londonban. Otthon meg csak a élemedett korban rollereznek vele.

Akkor összekevertelek valakivel. Biztos, hogy nem sodalis volt, mert ő egymagában van kint.

2013.09.26. 20:39:25

@Barátusz: Igen, a macskaszőr az ciki. Valamikor egyedülálló fiatal(abb) hölgy voltam egy kutyával és egy macskával. Mindkettőből jött ki elég szőr, takaritottam is rendesen mielőtt felbukkant egy "gentleman caller". Az internet is segitett de szerencsésen befogtam egyet. :)

A cicákat amúgy rendszeresen kefélem, az ágyon (ami valóban kedvenc fészkelési helyük), meg van egy takaró a részükre, hogy azért éjszaka ne szőrszálakat kelljen belélegezni.

Macskataxi? Ez mi?

Összekevertem, Muscari volt az.

BTBTBT 2013.09.26. 21:05:32

@cougarcat:
Nekünk (és nem nekem :) ) csak házimacskánk volt, az nem volt vészes szőrzés szempontjából. A kutyáink viszont az udvaron éltek/élnek. Ott is kellett ám takarítani, amikor nekiálltak vedleni. Még akkor is, ha volt rendszeres lekefélés.

A "gentleman caller"-ek szeretik a macskákat? Vagy a gazdájukat? :)))

Macskataxinak azt a kerekes nagy "szatyrot" csúfolják, amit többnyire húzni - vagy fajtától eltérően: tolni - kell. Röhej, hogy nem találok róla képet a neten.

Tényleg Muscari volt az! Köszi.

Rich.mond 2013.09.26. 21:13:54

@Catgirl: Nem, Limában ennél magasabbak a fizetések. Amúgy ezt is írtam:
"hogy haladunk kifelé a központból, majd elhagyjuk Limát, úgy zuhannak a fizetések is."

Rich.mond 2013.09.26. 21:17:07

@Catgirl: Tömegközlekedésre Lima közlekedését értettem. És NINCS tömegközlekedés, leszámítva a Via Expresát és a Tren Electricot. Ezpedig egy 10+ milliós városban nagyon karcsú.
Ebben egyébként gyakorlatilag minden limai egyetért.

Rich.mond 2013.09.26. 21:24:42

@Catgirl: No, azért pár dolgot tisztázzunk. Én elhiszem, hogy régebb óta élsz Chilében, és sok mindent tudsz a "szomszédról" de ha hiszed, ha nem, kimozdultam Limából és láttam a vidéket. Huancayo pl. a második legnagyobb vidéki város -no meg addig megálltunk Chiclában, La Oroyában, Matucanában és Jaujában is. Az "iszonyú" nyomor azért erős túlzás. Egyébként én is írtam a nem annyira szívderítő külvárosokról és Huancayoban meghökkentem, hogy nem minden útra jut aszfalt, sok a kóbor (?) kutya és a putri, de egy jó pár kilométeres körzetet ott is gond nélkül bejárhattam gyalog.

Ja, és Lima lehet, hogy nem egész Peru, de a lakosság közel 40%-a csak ott lakik...

2013.09.26. 21:28:41

@Barátusz: Persze, a GC-k között is van "macskabuzi". De a férfiasságuk megóvása érdekében erről nem beszélünk. :) Kanadai férfiak udvariaskodnak, nehezen bökik ki, mi nem tetszik nekik. Ezenkivül az élet "csapásait", mint a macskát, egy leküzdendő kihivásnak veszik, tehát még ha nem is kedvelik őket, akkor is elképzelhető hogy tolerálják a helyzetet. :))

Errefelé most jönnek be azok a szatyrok - többnyire idősebbek huzigálják. Jó jel mert azt jelenti hogy egyre több az élelmiszerbolthoz közeli lakónegyed. Nanaimo-ban épp a minap jártam egy környéken ahol igy tervezték az egészet, a szupermarket, lakóházak, drogéria, kávéház és kisebb üzeletek mind egyrakáson. Ez európai stilusnak számit itt és talán ez lesz a jövő a suburb helyett.

Rich.mond 2013.09.26. 21:35:36

@Catgirl: Egyébként azt sem értem, hogy az adatok szerinted mitől nem hitelesek. Ezek nem a kormány számai voltak, hanem gazdasági elemzők (iparkamara, California Egyetem és a Limai egyetem) készítették el.
Pl beszélgettem egy pincérrel, aki azt mondta, hogy 3000 solért (nettóban, kb 240 ezer HUF) ő ugyan el nem menne dolgozni. Ez ott vetődött fel, hogy megkérdezte, hogy Budapesten mennyit keresne. A kerek számok kedvéért mondtam ennyit, meg mert jó helyen dolgozott és jól beszélt angolul.

Nekem úgy tűnik, hogy Chiléből kissé lenézed Perut. Csak azért, mert délről átjárnak dolgozni és Tacna lepukkant. Pl. nem csak Lima fejlődik, hanem a bányavidékek miatt Huancayo-La Oroya is. Ezen a területen lazán él 1 millió ember.

A posztban is írtam és egy szóval sem vitatom el, hogy Chile nagyon más és sokkal előbbre tart, de ne tegyünk már úgy, mintha a "perui csoda" kb két sétálóutcából és pár lakóparkból állna.

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2013.09.26. 21:40:24

@Rich.mond: Nem volt egyertelmu a szovegbol, hogy Limara ertetted. Amugy videki varosokban eleg rendesen jarnak a mikrok vagy a mototaxikkal is mindenhova el lehet jutni fillerekert. Limaban ezek a lehetosegek korlatozottabban mukodnek az oriasi forgalom es az allando dugok miatt. De mondom: en altalabn a tomegkozlekedesre ertettem.
Masik dolog: Huancayo es kornyeke abszolut meg Lima vonzaskorzete, igy ott nem all meg, amit amugy Peru tobbi reszerol irtam. Ott meg masok a korulmenyek. Ossze se lehet hasonlitani azzal amivel akkor talalkozol ha kimozdulsz Lima kozvetlen vonzaskorzetebol. Javaslom nezz korul egy kicsit az altiplanon es pl Puno kornyeken...olyat fogsz latni hogy a fuled ketteall. Se aram, se viz, se semmi...kokorszaki korulmenyek es oriasi nyomor. Minden evben honapokat utazgatok Peruban. Amit lehet latni a Cuzco-tol delre fekvo regioban(lassuk be az azert egy eleg nagy darab Perubol), azt mar lattam. Ugyhogy nem a levegobe beszelek. Huancayo turistakozpont es Lima kozvetlen vonzaskorzete. Ebbol nem lehet es nem is szabad kovetkeztetni egy orszag allapotara. Mozdulj ki normalis tavolsagba Limabol. Mondjuk 1o ora buszutra. De menj el akracsak Trujilloba(kb 8 ora) es meg fogod latni milyen Peru egesze. Na NEM olyan mint Lima vonzaskorzete vagy meg Cuzco.

BTBTBT 2013.09.26. 21:45:00

@cougarcat:
Akkor a kanadai pasik olyanok, mint az angolok. Azok is inkább az ellenkezőjét mondják annak, mint amit gondolnak, nehogy belegázoljanak az ember/nő lelkivilágába. :)
Volt a FB-on egy jó kis "what the English thinks/says/means"-felsorolás. :)

todayilearned.co.uk/wp-content/uploads/2012/12/what-the-british-say-and-what-they-mean-translation-guide-739x1024.jpg

Ha a férfihoz a gyomrán keresztül lehet eljutni, akkor a nőhöz a macskáján keresztül? :)

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2013.09.26. 21:45:51

Nem nez le senki semmit. Amennyi idot lehet Peruban toltok, mert felbecsulhetetlen erteku osi kulturalis leletekkel es eszmeletlen gyonyoru tajakkal rendelkezik. Csak ez a hurraoptimizmus amit leszurtel(nem tudom mennyi ido alatt), Lima vonzaskorzetebol ez nem all meg Peru egeszere. Ennyi es nem tobb amit hozza akartam fuzni.
SZazalekos adatok:
nem vitatkozom semmelyik tudomanyos intezettel, de Peruban az emberek tobbsege nem fizet semmilyen adot a munkaja utan. Ebbol pedig egesz egyszeruen az kovetkezik, hogy ok mindenfele statisztikabol kiszorulnak. igy minden kimutatas es szazalek kb ex has illetve csak Peru egy retegere vonatkozik(ertelemszeruen a modosabb retegere)

2013.09.26. 22:25:01

@Barátusz: Hát jót mulattam ezen a listán, le is mentettem! :)) Teljesen igaz egyébként, itt is. Olyannyira hogyha valaki nekem azt válaszolja vmire hogy "Interesting" akkor rögtön vissza kérdezek, hogy "mit ért ezen". Egyébként a kanadaiak nyiltan megdorgálják önmagukat, hogy "we don t say what we mean and don t mean what we say". Mégsem tudnak ezen túllépni.

"Ha a férfihoz a gyomrán keresztül lehet eljutni, akkor a nőhöz a macskáján keresztül? :)"

Nem ilyen egyszerü, sajnos, a nő az egy komplikált szerkezet, önmagát se érti. :)) A macska viszont jó kezdet.... :)

Emi2 2013.09.26. 22:33:43

Ez jó volt Ricsi, még sokáig olvasnám...

M. Péter 2013.09.26. 22:40:17

@cougarcat: "az 1 % birtokolja az összvagyon 98 %-át"
Kanadában inkább olyan 1/3-át.

2013.09.26. 22:56:53

@M. Péter: Könnyen lehet hogy tévedtem, az Occupy Movement szlogenjére asszociáltam, de lehet hogy ez világ viszonylatban gondolkodott.

@shakti_rom: That too :)

BTBTBT 2013.09.26. 23:38:15

@cougarcat:
A nő komplikált, és önmagát sem érti? Nem semmi ezt a véleményt egy nőtől olvasni. :)
Komplikáltnak tényleg komplikáltak, a tapasztalat sajnos tényleg azt mutatja.
Eddig mindig úgy hallottam - természetesen férfiaktól - , hogy a nők maguk sem tudják, mit akarnak, de a pasiktól várják el, hogy azok kitalálják. :)))

M. Péter 2013.09.26. 23:48:52

@cougarcat: www.theguardian.com/money/2006/dec/06/business.internationalnews szering a Föld lakosságának leggazdagabb 1%-a a vagyon 40%-át birtokolta 2006-ban.

A 98% teljesen irreális, az azt jelentené az 1% átlagvagyona kb. 5000-szerese lenne a másik 99% átlagvagyonának,

2013.09.27. 00:01:25

@Barátusz:

"Eddig mindig úgy hallottam - természetesen férfiaktól - , hogy a nők maguk sem tudják, mit akarnak, de a pasiktól várják el, hogy azok kitalálják. :)))"

A realitás majdnem rosszabb. Ha egy nő tudja hogy mit akar, akkor is a pasitól várja el, mindenféle kommunikáció nélkül, hogy találja ki mi az. Én nem is állitottam soha hogy a pasiknak könnyü a dolguk. Látod a macskaszőr már nem is olyan nagy dolog... :))

2013.09.27. 00:18:20

@M. Péter: Megnéztem, valóban igazad van. Nem tudom miért emlékszem rosszul.

Latcho Rom 2013.09.27. 00:30:32

@cougarcat: ezt viszont nagyon, lattad rola a 60 minutes dolgot, egy eve talan....americana at is best

www.icefilms.info/ip.php?v=169187&

2013.09.27. 01:00:47

@shakti_rom: Nem hallottam még róla, de most hogy ajánlod, meg fogom nézni a dokumentumfilmet.

Egy izlandi filmet néztünk a minap. Volcano (Eldfjall) (2011). Nehéz téma de jól megcsinálták. Hasonló mint Haneke L Amour.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.27. 06:18:15

@cougarcat: hát a kóbor macskák között is elég sok a sziámi, vagy részben sziámi (keverék). ha jól emlékszem, eredetileg ez egy kígyófogásra kitenyésztett dög volt, de hát ha a saját ex-sziámimra gondolok, annak alighanem a vadászat volt a legeslegutolsó életcélja.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.09.27. 06:21:33

az a húzós szatyor még mindig banyatank címen fut Pesten, vagy ez már elavult szleng?

BTBTBT 2013.09.27. 09:15:42

@cougarcat:
Igen, a probléma ezen része is eléggé ismerős. Meg amikor akarnak valamit, mégis azt mondják, hogy nem, és igazodjon el rajtuk az ember fia. :)

@Chang Yai:
Macskataxiként ismerem. De lehet, hogy már ez is elavult az utóbbi években.

Evain 2013.09.27. 16:43:56

@Chang Yai: ha sziáminak mondod, akkor a kerek fejűre gondolsz, vagy az európai ultratúltenyésztett vékony ET fejű nyurga izékre? :D

@Barátusz: heh, megnéztem a listát, és vagy túl sok BBC-t nézek, vagy megedződtem a kollégáimon, mert ezeket én is pont úgy értelmezem, ahogy a brittek. :D

BTBTBT 2013.09.27. 18:44:20

@Evain:
Már én is így értelmezem, de vicces olvasni - és dühítő lehet a valóságban -, amikor egy külföldi ennyire félreérti az angolok szándékát. Persze ez alól kivétel, amikor ismeritek egymást, mert akkor nem szoktak így szívatni. :)

2013.09.27. 19:44:55

@Barátusz: Erre csak azt tudom mentségül felhozni, hogy egy bizonyos mértékig mindannyian a hormonjaink áldozatai vagyunk. :)

@Chang Yai: "banyatank", haha, majdnem kiköptem a kávémat a röhögéstől :)

BTBTBT 2013.09.27. 19:56:08

@cougarcat:
Ugye, milyen egyszerű ráfogni a hormonokra? :)))

2013.09.28. 03:27:10

@Barátusz: : Észérv hiányában :)

BTBTBT 2013.09.28. 09:39:02

@cougarcat:
Jó kifogás sose rossz. :)

Rich.mond 2013.09.30. 21:35:37

@Catgirl: Huancayo, mint Lima vonzáskörzete??? Hát, busszal az is bő nyolc óra (ha nincs baleset a völgyekben) , vonattal meg 12-13

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2013.09.30. 21:41:16

hihihi:)

Huancayo kb 36o km-re van Limától közúton. Valószínűleg Lajosmizsén keresztül kerül 12-13 órába 376 km-t megtenni:))))

Amennyiben tisztában vagy Peru méreteivel, akkor tudnád azt is, hogy 35o km az abszolut Lima vonzáskörzete.

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2013.09.30. 21:47:13

@Rich.mond: kicsit összekutyulódtam a számokkal:)))
Itt van egy link:
www.larepublica.pe/18-11-2012/tren-expreso-ira-de-lima-huancayo-en-menos-de-4-horas-y-saldra-3-veces-al-dia

Vonattal kevesebb mint 4 órányi távolságra van Huancayo Limától.

Amúgy légvonalban nincs 3oo km a távolság, közúton 376 km.
Abszolut a főváros vonzáskörzete.

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2013.09.30. 21:51:11

Na utánaolvastam:)) Tényleg több idő vonattal:))

De a vonzáskörzetet nem úgy állapítják meg, hogy milyen kacskaringókon, hány km-es magasságban és mekkora maximális sebességgel szabad közlekedni egy úton, hanem a fővárostól számított távolságból. Az út az andokban halad, ergo lassan járható, veszélyes.

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2013.09.30. 22:34:25

De amúgy az egész beszélgetés nem a vonzáskörzetekről indult és hogy egy akkora batár nagy országban mint Peru mi számít annak(Huancayo annak számit). HAnem onnan, hogy nem szabad pár hét(esetleg pár hónap), tartózkodás után, amit ráadásul jórészt munkával töltöttél véleményt mondani egy egész országról, ha nem ismersz belőle gyakorlatilag a fővároson kívül semmit. Limába és a közvetlen környezetére a perui kormány milliárdokat áldozott, hogy "világvárost" gyártson belőle. Többé-kevéssé sikerült is, ha a belvárost nézzük és a környező kisebb üdülővárosokat és a legközelebbi uticélokat(ezekből Huancayo az egyik legfrekventáltabb).
Azt mondtam és ezt tartom: ISMERD meg az országot és utána alkoss véleményt. Az írásodból nem állnak meg az átlegfizetések(maximum Limára) és szinte semmi más sem. Ezért mondtam, hogy távolodj el a fővárostól(de nem Huancayoig:), nézz körül az országban és utána alkoss véleményt arról mennyire és hova robog az inka expressz. Hogy mindenki jön vissza az országba?? Akkor mit keresnek minden évben súlyos perui tizezrek Chilében, akik itt keresnek munkát? Aricában egész egyszerűen nincs munka, mert hemzsegnek a perui vendégmunkások és ez igaz az ország egészére. 3%-os munkanélküliség??:) Ezt vajh mi alapján állapította meg és ki? Peruban az emberek döntő többsége sehova nincs bejelentve és semmiféle adót nem fizet a tevékenysége után. Ennek megfelelően ha nincs munkája, sehova nem lesz regisztrálva mint munkanélküli. Márpedig ezek az emberek az ország többségét képezik. Ülj be egy taxiba és kérdezd meg a sofőrt fizet-e adót:)) Peruban elég feltenni a kezedet és bárki megáll és "taxizást" vállal és nagyjából ugyanez vonatkozik minden más tevékenységre is. SOHA SEHOL nem fordult elő, hogy számlát kaptam volna Peruban bármilyen szolgáltatásért. És bizony iszonyatos szegénység van, csak épp ki kell farolni a főváros belvárosából és kicsit kutakodni a külvárosokban, valamint utazgatni az országban. Vidéken(a fővárostól távolabb), szinte mindenütt kőkorszakiak a körülmények. Kivétel Cusco. De ott is elég kicsoszogni a belvárosból és olyat láthatsz, hogy a hajad is égnek áll:)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása