oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. augusztus 28. 06:51,  Sokk helyett kaland 329 komment

2013. augusztus 28. 06:51 Határátkelő

Sokk helyett kaland

A tegnapi magyarországi poszt után ma Franciaországba vezet az utunk. Kiderül, hogy néha egy véletlen vezet egy teljesen új élethez, miközben bepillanthatunk a francia egészségügyi rendszerbe és kiderül, hogy a külföldi orvosokat azért ott is hajlamosak kizsákmányolni – amit persze szigorúan francia viszonyok között kell érteni. Jöjjön tehát Anita írása az általa küldött képekkel!

cím_63.jpg

„A férjemmel 8 éve költöztünk Franciaországba, miután megragadtunk egy ritka és kínálkozó lehetőséget a munkavállalásra. A férjem orvos, akkor már hat éve dolgozott szemészként Budapesten, majd később egy vidéki városban, sajnos olyan csekély fizetésért, amiből nem sok kilátásunk volt egy kiegyensúlyozott családi életre.

Én még egyetemre jártam akkor, tanárnak készültem, de gyermekekre vágytunk, és a jövőben egy saját kis kuckóra, ám akkor, abban a helyzetben lehetetlennek tűnt, hogy mindezt valaha is el tudjuk érni.

Nagy volt tehát az anyagi motiváció is váltásra, de azon túl az is nagyon sokat nyomott latban, amikor a kiköltözést mérlegeltük, hogy nyugaton ismeretlen a megalázó hálapénz-rendszer és az is hogy ott egészen más az ügyeleti rendszer is, mint otthon.

A Robotolók

Akkor én már nagyon féltettem a férjem egészségét, mivel abban a vidéki kórházban, ahol akkor dolgozott, a heti egy-egy éjszakás ügyeletek mellett ott voltak még a Robotolók.

Így hívtuk azokat a hétvégéket, amiket végig kellett ügyelnie, azaz péntek reggeltől hétfő estig egyhuzamban a kórházban volt, nappal rendelt, éjszakánként, meg szombat-vasárnap pedig ügyelt.

Annyira elnyúzva és kimerülve jött haza a Robotoló után, hogy rossz volt ránézni, és folyton ott függött a feje fölött a Damoklész kardja, a nagy felelősség, hogy mi van, ha ennyire fáradtan kell megoperálnia egy szemet, ami mikrosebészet (milliméteres sebekről beszélünk a szemen belül), elég egy apró rossz mozdulat, és már kész is a baj.

Véletlenül jött a lehetőség

Mindezek ellenére akkor igazából még nem fontolgattuk a költözést, épp csak gondoltunk rá néha, hogy talán jó lenne egyszer majd nyugatra menni és szerencsét próbálni, de végül teljesen véletlenül csöppentünk az egészbe, mikor a magyar kórház kölcsönösen felvette a kapcsolatot franciaországi testvérváros kórházával, és megszerveztek egy pár napos cserelátogatást pár orvos részvételével, hogy megnézzék, hogyan működik a francia egészségügyi rendszer.

Meghirdették a kórházban, hogy akinek van kedve, az jelentkezhet, mert még van egy hely, és mivel a kollégái tudták, hogy a férjem beszél egy kicsit franciául, rábeszélték, hogy menjen ő és képviselje a szemészetet.

El is ment, és azzal jött haza, hogy egy gyönyörű vidéki kisvárosban jártak, a Loire-völgyében, pont ott ahol az a sok meseszép kastély áll, rengeteg a turista, és a kórház is annyira más, teljesen már a munkarendszer, szóval nagyon élhető hely, ha valaki egy csöndes, nyugodt családi életre vágyik, nekünk pedig ez volt a legfőbb célunk.

1_23.jpg

Azt is elmondta, hogy Franciaországban olyan súlyos orvoshiány van bizonyos ágazatokban, de legfőképp a szemészetben, hogy gyakorlatilag azonnal felajánlottak neki egy állást a kórházban, mikor megtudták, hogy kicsit beszél franciául.

Akkor országszerte 8-9 hónapos előjegyzések voltak még egy szemüvegrendelésre is, sőt északon egy éves előjegyzési idő sem szokatlan, és abban a kórházban is csak egy doktornő dolgozott mindössze, és ő is két évvel nyugdíj előtt.

Először nem is vettük komolyan

Én nagyon fellelkesültem azon, amiket mesélt, meg a képeken, amiket mutatott, de annyira hihetetlen volt ez az ajánlat, hogy először nem is vettük teljesen komolyan, bár néha elő-elővette a férjem a régi francia könyveit (ő amúgy korábban csak passzióból, autodidakta módon tanult meg alapszinten franciául és németül, angolul pedig tökéletesen), és gyakorolgatott.

Igazán komollyá csak akkor vált a dolog, amikor 2 hónappal később kora tavasszal a francia orvoscsoport tett viszontlátogatást Magyarországon, köztük a francia kórház orvosigazgatója is (itt egy kórháznak két igazgatója van, az egyik maga is orvos szokott lenni, és az orvosok és ápolók érdekeit képviseli, a másik pedig egy gazdasági szakember, aki az üzleti részét viszi), aki újra, nyomatékosan megtette az ajánlatát.

Mindenféle széppel és jóval kecsegtetett minket, úgyhogy akkor nagyon intenzíven ráálltunk a nyelvre, elkezdtük felszámolni a magyarországi életünket, megszervezni a költözést, utánajárni, hogy mire számíthatunk, lefordíttattuk az okmányainkat stb., a végén az összes megtakarított pénzünket elköltöttük egy kicsi használt autóra és még abban az évben december elsején kiutaztunk az összes motyónkkal, Dávid pedig pár napon belül munkába is állt.

Egyből a mélyvízben

Elég nehezek voltak az első hónapok, a munkahelyi stressz különösen, mert Dávidot egyből a mély vízbe dobták, senki nem mondott neki semmit a rendszer felépítéséről, nem segítettek intézkedni.

Első naptól teleírt előjegyzési beteglistával rendelt önállóan, és magára utalva egy idegen nyelvi környezetben, és hiába beszélte akkor már elég jól a nyelvet, az tankönyvi francia volt, sokszor alig értette meg a betegek és kollégák sajátos szófordulatait.

2_15.jpg

Ráadásul ezzel egyidőben rögtön el kellett kezdeni intézni a hivatalos papírokat, amiben nekem vajmi kevés hasznomat vette, mert én angolul jól beszélek, de franciával soha életemben nem foglalkoztam addig, nem is érdekeltek a franciák, én mindig is anglomán voltam, álmomban nem gondoltam volna, hogy egyszer itt kötök ki, és jóformán akkor kezdtem el csak egyáltalán az egész francia kultúrával ismerkedni, amikor már itt éltem.

Bele is szerettem hamar, de fülig. A nyelv viszont nekem nagyon nehezen ment, és a mai napig is elég rosszul beszélek, rémes az akcentusom, sehogy sem áll rá a nyelvem az orrhangokra. Akkor meg aztán pláne egy szót sem tudtam, és ezért nem is tudtam semmit elintézni egyedül, minden hivatalt Dáviddal együtt kellett végigjárnunk.

Ugyanakkor ő már az első perctől teljes munkaidőben dolgozott, azaz délelőtt 9-12-ig és délután 14-18-ig ami nagyon kényelmes munkabeosztás, mert minden nap haza tud jönni ebédelni, meg egy kicsit szunyókálni, csakhogy az összes városi hivatal is ugyanebben a munkarendben dolgozik, és mire ő végzett, már semmi sem volt nyitva, pedig gyorsan kellett intézkedni, orvosi kamarába jelentkezni, lakást keresni, bankszámlát nyitni, tb kártyát intézni stb.

Még az volt a szerencse, hogy szombat délelőtt is nyitva vannak a hivatalok, ezért minden intéznivalót megpróbáltunk a szombatokra bezsúfolni, de az sem egyszerű, mert itt nincs olyan, hogy bemegy valaki, beáll a sorba, és foglalkoznak vele, ha sorra kerül, hanem mindenre jó előre időpontot kell kérni.

A szokásos 22-es csapdája

Elsőként a szokásos problémával szembesültünk, hogy lakás nélkül nem lehet bankszámlát nyitni, bankszámla nélkül viszont nem lehet lakást bérelni, a legolcsóbb hotel egy éjszakára 40 euró volt, nekünk ennyi pénzünk egyáltalán nem volt, arra raktunk félre, hogy le tudjunk tenni majd kauciót a bérlésnél, és slussz.

Végül szerencsésen megoldódott a helyzet, mert kaptunk egy szobát a kórháztól a vendégorvosok épületében két hétre, nem is kellett fizetni érte. Gyorsan megírták a hosszútávú munkaszerződést (tényleg gyorsan, mert amúgy a francia hivatalok hónapokig képesek ülni egy-egy iraton, ezt itt bele kell számolni az intézési időbe), a bankban meg találtunk egy talpraesett alkalmazottat, aki elfogadta a munkaszerződést és az abban ígért fizetést biztos háttérnek a bankszámlához.

A kórház címét írta be ideiglenesen értesítési címnek, így az első kártyánk és csekkfüzetünk a kórházba érkezett, de így legalább már szóba álltak velünk az ingatlanirodában.

Hamar találtunk egy szép lakást is, és utána már csak röpke három hónapon keresztül kellett a bank nyakára járni, hetente kétszer telefonálni, hogy átírhatják a címet, van lakásunk, nem kell már minden levelet a kórházba küldeni.

Végül sikerült is, bár megmagyarázhatatlan módon a mai napig előfordul, hogy a kórházba érkezik egy-egy banki számlakivonatunk, a csekk-könyvek pedig mindig, pedig azóta már vettünk egy házat, ami miatt az összes papírunkat újra kellett írni a bankban, de a kórházi cím máig kitörölhetetlen a rendszerből.

3_15.jpg

Az egészségügy az orvos szemével

Nagyon kevés az a magyar orvos, aki itt állami szektorba kerül, mert a kórházak nem nagyon reklámozzák az állásokat külföldön, erre nincs kapacitásuk. Ezért a legtöbb orvos külföldről úgy kerül ide ki, hogy rögtön magánorvosi praxisba kezd egy már praktizáló francia magánorvos mellett, mert azok nagyon szeretnek keletről elszipkázni orvosokat, aki a kulimunkát elvégzik helyettük.

A szemészetben ez konkrétan a temérdek szemüvegrendelést jelenti, az egyszerűbb vizsgálatokat, sokat egymás után, és azoknak a betegeknek a kiszűrését, akiknek operációra van szükségük, mert azokat a francia magánorvos műti meg, mivel abban van a nagy pénz.

Sok magyar orvost csábítanak ki azzal, hogy itt magánorvosok lehetnek, és a hazai állapotokhoz képest nincs is rossz dolguk, de a helyi viszonyokban őket igazából eléggé kihasználják.

Van, hogy azzal kezdik, hogy 30-40 ezer eurós banki kölcsönöket vetetnek fel velük, amiből meg kell venniük egy alaprendelő gépeit és eszközeit, és 9-10 órában nyomatják a munkát, 5 percenként fogadnak egy beteget, fél óra ebédszünet, és ez heti hat napban.

A másik eset, hogy nem kell felvenniük kölcsönt, hanem a francia magánorvos biztosítja az eszközöket, és alkalmazottként foglalkoztatja a külföldi orvost, de szerződésileg leköti őket 4-5 évre, és ha előbb akarnak munkát váltani, akkor 70-100 ezer eurót kell fizetniük a magánorvosnak, "megtérítendő" a beléjük fektetett pénzt.

Ez az állapot elég komoly röghöz kötöttséget és eladósodást jelent már az első perctől fogva, de tény, hogy a kézhez kapott kereset nem rossz. Nem is feltétlenül ezzel van a baj, mert jó esély van rá, hogy jól üt ki a dolog, és ha felszabadult a 4-5 éves szerződésből, vagy kifizette a nagy kezdőkölcsönt, akkor nyithat saját praxist is akárhol az országban, de az benne a becsapás, hogy megreked egy szinten, ahonnan nem lehet továbblépni.

A magánorvosi rendszer

Itt az orvosok 60-70%-a magánorvosként dolgozik. A magánorvosi rendszer két részből áll, egy magánorvos vagy az I-es szektorba kerül, ami azt jelenti, hogy azokkal az árakkal kell dolgoznia, amiket a TB hivatalosan megállapított egy vizsgálatért, nem kérhet többet annál többet, és abból az összegből kell adóznia, járulékokat, biztosítást fizetnie, fenntartani a rendelőt, alkalmazottakat, és saját magát.

Ezzel az a gond, hogy a TB ritkán emeli a hivatalos árakat, konkrétan még mindig ugyanazok az árak, mint a '80-as években, és mára az infláció, és a drágaság miatt csak akkor lesz rentábilis egy rendelő az I-es szektorban, ha minél több beteget megvizsgál egy nap, 5 percenként, 9-10 órában. Képzelhetjük, hogy ez mennyire alapos vizsgálatot jelent...

A II-es szektorban viszont az orvos annyit kérhet a vizsgálatért, amennyit akar, saját belátása szerint állapítja meg az árait (legalábbis a hivatalos árak 150%-áig, bár szerintem már a 100%-os emelés is a pofátlan harácsolás kategória, de mégis sokan az egekbe emelik az áraikat, mert annyira kevés az orvos, és olyan sok a beteg), viszont így magasabb szintű szolgáltatást nyújthat a betegeknek, kellő időt hagyva az alaposabb vizsgálatokra, műtéti hátteret biztosíthat stb.

4_7.jpg

Azok a magyarok, akik a föntebb vázolt felállásban jönnek ki ide dolgozni, és egyből magánorvosi engedélyért folyamodnak, azok kizárólag az I-es szektorba kerülhetnek, és ha egyszer bekerültek, akkor onnan már nem lehet átlépni a II-esbe semmi módon, nincs átjárás a szektorok között.

Akkor van esély magyar orvosként II-es szektorba kerülni rögtön, ha otthon az ember valamelyik egyetemi központban dolgozott, esetleg főorvos volt, vagy sokat publikált, és ismertebb a neve a szakterületén, és nagyon jól beszéli a nyelvet.

Hogyan lehet feljebb jutni?

Az orvosképzés itt úgy épül fel, hogy az orvosi egyetem befejezése után le kell tenniük egy vizsgát, aminek az eredményétől függ, hogy milyen szakirányt választhatnak. Persze lehetnek preferenciáik, de rangsorolva vannak a szakirányok, a szemészet például a második legmagasabb rangban van, ha valaki nem ér el elégséges eredményt mondjuk a szemészethez, akkor csak alacsonyabb rangú szakirányokból válogathat.

Ha megvan a szakirány, akkor elkezdődik a rezidensképzés (interneknek nevezik őket, ennek a bérezése kb. a francia minimálbér, nettó 1200-1300 euró), ami után jön egy újabb vizsga (nagyjából ez felel meg a magyar szakvizsgának), és ha azt letette az intern, akkor egy városi vagy egyetemi kórházban pályázhat AS (Assistant Specialiste) státuszra, nettó 2100-2300 eurós fizetésért.

Itt már maga dolgozik, nincsen olyan merev hierarchia rendszer, mint otthon, hogy főorvos, alorvosok, közös vizit, stb, minden orvos teljesen önállóan dolgozik. Főorvosnak lenni csak annyit jelent, hogy több a papírmunkája, jelentéseket kell írnia, statisztikákat összeállítania, nem is szeretik elvállalni a címet.

AS-ként összesen négy évig dolgozhat egy orvos, de már a második év végén továbbléphet, ha akar, ekkor több lehetőségből választhat, kérhet magánorvosi engedélyt, maradhat szerződéses kórházi orvos, félévente-évente megújított szerződéssel, vagy letehet egy újabb vizsgát, a PH vizsgát (Practicien Hospitalier), ami egy nagyon komoly és átfogó vizsga a saját szakterületén (külföldiként még nehezebb, mert ehhez aztán tényleg perfektül kell bírni a nyelvet).

Ha ezt sikerrel teljesíti, akkor az a csúcs, ami az állami szektorban elérhető, azzal a papírral az egész országban bárhol kaphat PH státuszt, hivatalos bértábla alapján fizetik (a kezdő fizetés olyan nettó 4300 euró), 45-50 nap fizetett szabadság jár egy évben, nyugdíjig biztos állás, pláne hiányszakmákban.

Ha ezzel a papírral kér magánorvosi engedélyt, akkor automatikusan a II-es szektorba kerül, és ráadásul egy év után joga lesz a munkaidejéből heti két félnapot a kórházban kórházi eszközökkel, és kórházi személyzettel magánrendelni, de bármikor nyithat saját rendelőt is, kórházi műtői háttérrel, és a bankok egymást tapossák, hogy hitelt adhassanak az eszközökre és gépekre, mert pillanatok alatt megtérül.

Magyarok az állami szektorban

Állami szektorba úgy szoktak magyar orvosok bekerülni, hogy vagy megcsípnek egy jó pályázatot vagy ösztöndíjat, és friss diplomásként betagozódnak az itteni rezidensképzésbe, ami egy nagyon jó lehetőség, és bármilyen státusz nyitva áll előtte, vagy már tapasztalt szakorvosként alkalmazza egy állami kórház, de ahhoz célzottan ilyen helyekre kell életrajzot küldeni, vagy kapcsolatba lépni fejvadász cégekkel.

Biztos, hogy sokan vannak ilyenek rajtunk kívül is, de sajnos mi még nem találkoztunk senki mással, aki szakorvosként állami szektorban helyezkedett el, így csak a saját tapasztalatainkról számolhatok be.

Feltételezem, hogy őket is AS státuszban kezdték alkalmazni kezdetben (vagy esetleg évente megújítandó szerződéssel, ami magasabb fizetést jelent, de nincs lehetőség PH vizsgát tenni, és kicsit bizonytalanabb is a helyzete).

Ez persze nem teljesen jogszerű, hiszen ha a magyar diplomát és szakvizsgát elfogadják, akkor elvileg PH státuszban kellene foglalkoztatni, csak ez nekik nem érdekük, mert ha meg lehet úszni, hogy legalább két évig kihasználjanak kevés pénzért egy kelet-európai munkaerőt, akkor azt meg is teszik lelkiismeretfurdalás nélkül.

5_4.jpg

Persze a magyar orvos még így is jobban járt, mint azok az afrikai, vagy nem EU tagállamból érkezett orvosok, akiknek még a diplomáját sem ismerik el, csak szerződéssel dolgoztatják őket minimálbérért, ugyanolyan munkakörben és felelősséggel, mint a jól megfizetett PH-státuszban lévő orvosokat.

Viszont ha az ember két évet kibekkel 2300 eurós fizetéssel (amiből egy vidéki kisvárosban azért királyul meg lehet élni két embernek, esetleg egy kisgyermekkel, szép lakást bérelni, jókat enni, fenntartani egy kocsit és kirándulgatni országon belül) egy alacsonyabb státuszban, mint ami az igazi végzettsége, akkor ugyanúgy leteheti a PH vizsgát, mint bármelyik francia.

Utána már érdekes módon a bérezésbe beszámítják a Magyarországon ledolgozott szakorvosi éveket, tehát előfordulhat, hogy egyik napról a másikra megduplázódik a nettó fizetése, vagy még magasabb lesz ha már dolgozott pár évet otthon szakorvosként.

Dávid nemrég kezdett el II-es szektorban magánrendelni heti két napot a kórházban, miután közel egy évbe telt a magánorvosi engedély bürokratikus ügyintézése, ami abszolút átlagos időnek számít, nem volt semmi különösebb gikszer, csak minden folydogált a maga kis lassú tempójában, ahogy szokott.

Mindennapi élet

A mindennapi életről annyit szeretnék kiemelni, hogy ha azt hittük, hogy Magyarországon szerteágazó és bonyolult a bürokrácia, akkor tévedtünk, mert a francia sokkal bonyolultabb.

Sok hivatalban maguk a hivatalnokok sem tudják, hogy milyen papírokra van szükségük, gyakran küldenek A-ból B-be egy okmányért, de B-ben meg azt mondják hogy azt az okmányt csakis A-ban állítják ki, sehol másol, de talán érdeklődjünk még C-ben is, az a biztos.

Viszont mindezt annyira kedvesen és mosolygósan teszik, hogy az ember tisztára bunkónak érzi magát, ha egy idő után elszakad a cérna és enyhe üvöltözhetnékje támad, amikor már sokadszorra sem sikerült beszerezni minden szükséges papírt.

Mindent rendkívül sokáig tart elintézni, és nagy paksamétákat kell küldözgetni ide-oda, nem részletezem, de csak az hogy az autónk magyar rendszámát átírassuk franciára (ami ha jól emlékszem egyéves folyamatos itt tartózkodás esetén meg kell tenni), fél éves tortúra volt, és ebből a fél évből pontosan öt percet vett igénybe a magyarországi rész, amikor otthon törölték a nyilvántartásból az autót.

Érdekes módon viszont vannak olyan dolgok, amiket meg itt könnyebb elintézni, az éves adóbevallás itt például egy szál A4-es lap, és nem több. Ez a nehézkes bürokrácia olyan dolog, hogy valaki vagy teljesen kikészül tőle, és végigbosszankodja az életét, vagy megpróbálja némi humorral venni, és beletörődni a megváltoztathatatlanba, és akkor el lehet viselni.

Nagyon jó itt az adórendszer, családi adózás van, azaz az eltartottak számával arányosan jelentős mértékben csökken az adó, érdemes gyermeket vállalni, minden gyerekbarát és családcentrikus, bár ez lehet, hogy inkább itt vidéken jellemző.

Jönnek az angol nyugdíjasok

A külföldi munkavállalók családtagjait vagy külföldről idetelepült nyugdíjasokat (Angliából rengetegen költöznek át erre a környékre, egész falvak vannak tele angol nyugdíjas házaspárokkal) ingyen beiskolázzák kezdő vagy haladó nyelvtanfolyamra, ha jelentkeznek a munkaügyi hivatalnál, és a munkavállalásban is segítenek. Ezeken a tanfolyamokon nagyon jó kis társaság gyűlik össze, ki lehet cserélni a tapasztalatokat, információkat, és barátokat lehet találni.

6_1.jpg

Az árak országrészenként meghökkentően változatosak, délen az élelmiszer legalább 25%-al drágább, mint nálunk a Loire mentén, északon meg még olcsóbb. Ugyanakkor vidéken is sokkal olcsóbb, mint egy nagyvárosban.

Mi egy kb. 30 ezer fős kisvárosban élünk, de azért nem a világ végén, hanem a turista útvonalak fő csapásirányában. Közel sincs akkora éjszakai élet, mint egy nagyvárosban, de erre nekünk nincs is igényünk, viszont a városban van mozi, színház, és tavasztól őszig minden hétre jut legalább egy nagyobb volumenű rendezvény, kiállítás, fesztivál, vagy szabadtéri előadás a turisták számára.

A város eltart három Tesco-méretű bevásárlóközpontot (már élelmiszert, úgy értem) is, összehasonlítva más területekkel, szerintem elég korrektek az árak, a lakásárak is.

Azért az összegért (kb. 550 euró), amennyiért mi a kiköltözéskor egy vadonatúj építésű lakóparkban bérelni tudtunk egy 66 nm2-es, 3 szobás lakást a folyóparton, egy utcányira a kastélytól, egy francia nagyvárosban ennyiért egy lelakott studiót, azaz egyszobás, konyhafülkés, kb. 20 nm2-es lakást lehet bérelni mondjuk egy elfogadhatóbb környéken, közel a belvároshoz.

Párizsban viszont semmit sem, vagy csak egy tényleg förtelmes lyukat, ott egy rossz környéken lévő lelakott studió 600-700 euróba kerül egy hónapra.

Úgy döntöttünk, nyitottak leszünk

A kultúrsokkba, beilleszkedésbe nem szeretnék nagyon belemenni, mi nem éltük meg sokként, inkább kalandként, úgy álltunk hozzá, hogy ez az az ország, ami momentán kenyeret ad, és ahol jól élünk, úgyhogy nem a kellemetlen különbségekre koncentrálunk, hanem nyitottak leszünk.

Felfedezzük a pozitívumait, szépségeit, nem próbálunk csülkös bablevest főzni helyi alapanyagokból, mert nyilván nem lesz ugyanolyan, hanem inkább megismerjük a helyi ízeket, és bár tény hogy néha nagyon hiányzik az a csülkös bableves, de milyen jólesik már jól beenni az anyukánk leveséből, amikor hazautazunk látogatóba!

Én nem csinálok problémát belőle, hogy még mindig nem beszélem túl jól a nyelvet, azt tapasztaltam ugyanis, hogy a franciák egyáltalán nem undokok, vagy elutasítóak, hanem egyszerűen halálra rémülnek, és iszonyú zavarba jönnek, ha angolul szólnak hozzájuk egy boltban például (mert tényleg nemigen beszélnek idegen nyelveket).

Viszont ha megpróbálom összeszedni az összes kis szókincsemet, és nevetve, kézzel-lábbal mutogatva megpróbálok az ő nyelvükön kommunikálni, akkor olyan hálásak, hogy kedvesen segítenek, és mindent megtesznek, hogy megértsük egymást, nem volt még soha semmi problémám a napi életben, ez csak hozzáállás kérdése.

Nem foglalkoztunk azzal sem, hogy teljesen befogadnak-e vagy sem, nyilván soha nem fognak franciának tekinteni, és ez nem is célunk, nem jövünk zavarba attól, hogy mi egy teljesen más kultúrából jöttünk, tisztában vagyunk az identitásunkkal.

Kérdezünk, ha valamit nem értünk, és cserébe elmeséljük, hogy nálunk hogy van ez és az, és azt hiszem, hogy éppen az idegenségünk révén fogadtak be, egzotikus kívülállóknak tartanak, akiktől érdekes dolgokat lehet hallani, és ez nekünk elég is.

Ismerünk egy magyar származású embert, akit az egész város "a magyar"-ként emleget, pedig az ősei még Rákóczival kerültek ki Franciaországba, generációk óta itt élnek, csak magyar a vezetéknevük.

Nem szabad a szívünkre venni

Szóval nem is érdemes erőlködni teljes befogadásra, és stresszelni is fölösleges miatta. Igen, előfordul hogy valaki érezteti az emberrel, hogy lenézi, mert idegen, de ez nem személyes unszimpátia, a német, angol, görög, afrikai betelepülőket ugyanúgy lenézik némelyek.

Ezt nem szabad túlságosan szívére venni az embernek, mert akkor saját magát teszi boldogtalanná és keserűvé, annyit meg igazán nem ér meg a dolog, főleg mert még az is lehet, hogy nem is lenézésről van szó, csupán a gesztusok félreértésről.

Belegondolok, hogy talán a Magyarországon élő külföldiek is ugyanolyan lenézve érzik magukat egyes helyzetekben, pedig lehet, hogy az sem mindig szándékos. Számítani kell és lelkileg fel kell készülni erre, ha külföldre költözik az ember, előre mérlegelni kell, hogy mennyit bír el az érzékenysége, aztán nagyvonalúan át kell lépni rajta, és arra koncentrálni, hogy ha egyesek le is néznek ugyan egy kicsit, de mégis itt élhetünk, dolgozhatunk és ugyanúgy élvezhetjük a befogadó ország előnyeit és szépségeit, mint bármelyik francia, és az bizony nem csekélység."

SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY! Megváltoztak a kommentelési szabályok, a részleteket ide kattintva olvashatod el, ahol az is kiderül, mi kell ahhoz, hogy a jövőben is ugyanúgy hozzászólhass a posztokhoz, ahogyan eddig. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egészségügy Franciaország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr535481300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

puhacica 2013.08.28. 20:36:36

ma voltam a Maria utcai szemklinikan, lezeres mutet utani egy eves kontrollon. kb 2 honapja kertem idopontot, ma reggel 8-ra kaptam is. (termeszetes, hogy egy oraval kesobb hivtak be.) namost az egy ev alatt voltam ott parszor, az arab bazarok ures sikatorok az itteni folyosokhoz kepest, de itt minden doki es asszisztens annyira jo arc annak ellenere is, hogy ennyire le vannak terhelve, hogy siman megeri varakozni. foleg, ha kitagitjak az ember pipullajat es nem tud dolgozni. :)

montroyal ( CAN qc) 2013.08.28. 20:38:57

@tanato: igy igaz

gyakorlot orvosoknak is ujra vizsgazni kell es nagyon nehez elhelyezkedni eleg jol akadalyoztak de most igergetnek hogy konyebb lesz ...

ffüttyfürütty 2013.08.28. 20:39:28

@diggerdriver: aztán így hogy tudjuk meg hogy mit ábrázol a mai avatarod? :)

ffüttyfürütty 2013.08.28. 20:40:35

@puhacica: pipulla? :D új szervet növesztettél? csak nem látásjavítón voltál te is?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.08.28. 20:40:51

@diggerdriver:
Hogyan is támasztották volna alá? Minél jobban szabályozott egy rendszer, annál kényelmesebben, gördülékenyebben és feszültségmentesebben képes üzemelni.

Mivel így is elég jó itt a társaság, feltételezem, hogy a rendbontók nem maradtak (ér érezték degradálónak a szabályokat). Szívem szakad meg :)

Mme.Brioche 2013.08.28. 20:41:32

@tanato: tényleg készülnek? amikor meghallottuk hogy milyenek ott a fizetések, egy kicsit elgyengültünk elveinkben és utánaolvasgattunk a neten, hogy mennyire macerás honosítani ott a diplomát, de annyira macerás volt, hogy elszállt az ihlet, mint a szellő. Gondoltam hogy előbb-utóbb kénytelenek lesznek enyhíteni a feltételeken, mert az orvoslobbi enyhén szólva is átesett a ló túloldalára mostmár. Nem lehet a végtelenségig alacsonyan tartani a képzettek számát, plusz megnehezíteni a bevándorlást a nagy fizetés érdekében, mert előbb-utóbb kihalnak az orvosok, mint a masztodon.

Itt is ez volt, asszem a 80-as években limitálták az egyetemi férőhelyek számát, mert úgy akarták csökkenteni a tb költségeit, hogy kevesebb orvost képeznek, és azok majd kevesebb beteget látnak el, csak kicsit túlszámították magukat, most lasszóval kell külföldről összefogdosni az orvosokat.

puhacica 2013.08.28. 20:43:11

@andaluzkutya: a riport arrol szolt, hogy emberunk kiadott egy lakast, ahonnan nem tudja kipattintani a berloket, mert csak a kettejuk altal alairt papirja van, amit a birosagon nem ismernek el. es ott mondta valami szakjogasz, hogy hat ez bizony sajnalatos, de igy szol a torveny.

Ladislav 2013.08.28. 20:44:44

@Kovermadar: Ez így van. Elég elszomorító, hogy aki itt is becsületesen élt és dolgozott, kint sokkal jobb szinten fent tudja tartani a családját, anélkül, hogy valamilyen szinten is szívatnák. Erről csak a felsőbb vezetés tehet, hogy ilyen kilátástalan helyzetet teremtenek itthon.
Ezek az emberek, családok már nem jönnek vissza. Több barátom, ismerősöm ment ki a családjával, kisgyerekekkel (van akinek kint született). Az általam ismert kint élő gyerekek száma, akik 18 év alattiak, több mint 20, vagyis egy osztálynyi. Ők nem bűnözők gyerekei, hanem tisztességesen dolgozó, magyar átlagemberek gyermekei. Vagyis, aki képes megújulni, elég erőt érez magában a váltáshoz, van benne némi kalandvágy, vagy csak a kényszer viszi rá, az lelép.
Az a vízválasztó, amikor a gyerekek kint elkezdik az iskolát, onnantól nincs visszaút, vagy csak ritkán. Legjobb esetben a szülők időskorukban visszajönnek a szülőhazájukba meghalni, a gyermekeik pedig hűen ápolják a családi kötelékeket. De legtöbbször nem ez történik.
Sajnos nem csak kényelmesebb, hanem legtöbbször jobb is maradni.

Mme.Brioche 2013.08.28. 20:45:19

@Brioche: pontosabban a 70-es években.

puhacica 2013.08.28. 20:48:45

@ffüttyfürütty: de bizony! és még a corneámat is megdicsérték, hogy milyen szép vastag. ez azért jó, mert a derekamat is illethették volna így, de annak nem örülnék ennyire. :D

ffüttyfürütty 2013.08.28. 20:52:33

@puhacica: miért kellett a Mária utcába menni kontrollra? azt hittem azokat is a lézerezős helyen végzik. mik a tapasztalataid a műtéttel, szemeddel kapcsolatban?

puhacica 2013.08.28. 20:54:56

@diggerdriver: ma találtam egy gyöngyszemet, az ámerikás magyar és az ő Marija jutott róla eszembe. www.youtube.com/watch?v=vGp_juIIgR4

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.08.28. 20:56:34

@Ladislav:
Igen, így gondolom én is.
Mindig elcsodálkozom azon, hogy apósom 12 órás műszakban, heti 6 nap munkával 200e Ftot keresett Magyarországon. Itt kint 2 hét alatt 9 napot dolgozik, napi 8 órában és ennek a 3-3,5-szeresét kapja. OK, picit drágább itt minden, de messze nem ennyivel. A munkával előállított jószág értéke nagyjából azonos. Csak míg Magyarországon 3-4 nagyfejű vagyona hízik embertelenül (nem sajnálom tőlük) és a dolgozónak csal alamizsna jut, addig nyugaton ez nem pont így megy. Pedig a mi tulajunk sem éhezik :)

Ha valami csoda folytán lenne gyerekem, svédnek nevelném, illetve ha nem is teljesen, de semmi esetre sem magyarnak. Azzal nem nyerne semmit sem szerintem.

Nyugdíjasként pedig (teljesen átlagos munkával, átlagosan keresek) még most olyan álmaink vannak, hogy Thaiföldön vagy valami hasonló éghajlatú helyen öregedjünk meg. Magyarország szóba sem jöhet, annál többre vágyunk, mint amit a Kárpát-medence nyújtani tud (mindenféle előítélet vagy lenézés nélkül).

Teljesen igazad van: jobb maradni, mert nem lenne hová, mibe, miért visszamenni. A miből élnénk meg vagy járnánk be a világot is erősen kérdéses.

tanato 2013.08.28. 20:58:02

@Brioche: Azzal nem számoltak,hogy az elöregedés miatt sokkal több lett a feladat.Hogy hivatalosabban fogalmazzak,egyre több mondjuk arányaiban a 82 mint a 28 éves,és egy 82 éves sokkal több eü.-munkaórát igényel/orvosi,ápolói,gyógyszerészi stb./mint egy 28.

andaluzkutya 2013.08.28. 21:02:11

@Kovermadar: "Ha valami csoda folytán lenne gyerekem," - nocsak, nocsak, puhulunk?:)))

@tanato: ill. azzal se, hogy sokkal több problémára van megoldás, így nagyobb az igény szakemberekre, akik ezt meg is tudják valósítani. Végülis az elöregedés is ennek köszönhető.

Mme.Brioche 2013.08.28. 21:03:06

@ffüttyfürütty: nyelvszakos végzettség az ideális hozzá, mert ott tanítanak fordítástechnikát is, de nem kizáróok ha nincs. Angol vagy más idegen nyelv és(!) magyar nyelvi készség kell hozzá. Írói véna, ha úgy tetszik. Ha egy mesekönyv megírásához nem kellett bölcsészdiploma, akkor a lefordításához sem kell.
Én magam véletlenül csöppentem bele, mert egy kicsit már lemondtam róla, mint álmomról, ugyanis életemben egyetlenegy rajongói levelet írtam csak, azt is a kedvenc műfordítómnak 13 évesen, szóval egész életemben erre készültem, ez lett a hobbim, és emiatt mentem angol szakra, bár akkor már kutakodtam egy kicsit a szakmával kapcsolatban, és józanul arra jutottam, hogy csak szerencsével sikerülhet netán, jó sok kilincselés árán, rémesen alulfizetett szakma, és nem egy biztos kenyér, úgyhogy addig is jobb ha a tanári szakmára koncentrálok, mert tanár mindig kell.
Aztán már itt éltünk amikor egészen véletlenül levelezésbe keveredtem az egyik magyar kiadó vezetőjével, és megkértek hogy írjak pár javaslatot kiadható könyvekről recenzióval, mivel ha van egyvalami amihez jól értek ezen a földön, akkor az a 19.századi angolszász lányregény irodalom (igen, rendkívül hasznos és jövedelmező szaktudás :-DD), aztán mikor szóbakerült, hogy azzal tettem szert erre az ismeretre hogy 12 éves korom óta olvasom és fordítom őket saját örömömre, kértek tőlem egy próbafordítást, elfogadták, és akkor belecsaptam a lecsóba :-) Fogalmam sincs, hogy mások hogy lesznek fordítók, gondolom sok kiadónak küldenek életrajzot és próbafordítást.

puhacica 2013.08.28. 21:03:30

@ffüttyfürütty: az én gülükéimet a Mária utcában műtötték. az a prof, aki egyébként a magánklinikákra is jár, csak itt 160-ból megvolt az egész. annyi, hogy ugye 2 eljárás van és itt csak az olcsóbb de fájdalmasabb megoldással dolgoznak. mik a tapasztalataim? hát, ha előre tudtam volna, hogy mennyire fog fájni a műtét után, akkor tuti, hogy a drágább, de fájdalommentes megoldást választom. első éjjel megettem kb 6-8 szem cataflamot, de így is brutál volt. viszont amikor 2 hét után kiélesedett a világ és mindent full hd-ban láttam, na az megfizethetetlen volt. azóta visszaállt hd readyre, de még így is végigolvasom a kis számos táblácskát. és persze egy csomó szuper napszemüveget is vettem már. :)

Mme.Brioche 2013.08.28. 21:08:30

@puhacica: gondolom a pucér szemfenekedet is jól végigstírölték :-)

puhacica 2013.08.28. 21:10:27

@Brioche: 4 féle géppel szemeztem, végigstíröltek azok mindent. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.28. 21:10:40

@puhacica:
ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ
Ez kész

ffüttyfürütty 2013.08.28. 21:11:09

@puhacica: nem is tudtam, hogy állami helyen is csinálják, köszi :) és örökkétartó sasszemeket! :)

ffüttyfürütty 2013.08.28. 21:12:33

@Brioche: akkor csak sikerült megvalósítani az álmod :)
19. sz.-i lányregények? Lehet hogy hülyeséget mondok, de Jane Austen-esek pl.?

tanato 2013.08.28. 21:14:00

@andaluzkutya: Minél jobb az ellátás annál tovább élünk,viszont ettől meg egyre több egyéb betegségünk jön elő amit kezelni kell.Ördögi kör.

Shanarey 2013.08.28. 21:14:30

@ffüttyfürütty:

OMG, ez komoly kérdés?

Vagy az én hibajavítóm jobban működik? Én az efféle betűcseréket, vagy félreütéseket gond nélkül megértem, sőt észre sem veszem, mert a tartalom a lényeg, nem a külcsín.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.08.28. 21:20:36

@andaluzkutya:
A legtöbbször így hivatkozom erre. Ettől még a VHEMT rendes tagja vagyok :)

@puhacica:
Jajj! Mit vétettünk? :)

2013.08.28. 21:24:32

@Babette_: a kutya a hintalovon uli vegig az autobahnt?

puhacica 2013.08.28. 21:24:50

@Kovermadar: hát nem remekbeszabott? azt hittem, örültök majd neki. :D

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.28. 21:27:55

@Brioche:

Én is fordító voltam évekig.

Mo-n ez a szakma leépülőben van és folyamatosan zuhannak az árak is. A minőség meg egyre rosszabb.

A kezdeti állapot az volt, hogy csak bölcsészeket alkalmaztak, s mindig volt szaklektor. Előbb a szaklektor szűnt meg. Aztán minden lektor. Aztán jöttek a egyetemista diákfordítók. Most már középiskolások és unatkozó háziasszonyok fordítanak, meg olyanok, akik tudnak esetleg 1000 szót valamilyen nyelven.

A legújabb tendencia: Google Translator + szótár. Az azért jó benne, hogy lehet hatalmasokat röhögni. Magyar hipermarketben kint a kenyérsütő gép, rajta angolul BAKING MACHINE, alatta magyarul: BANKAUTOMATA. A fordító elnézte egy sorral a szótárban...

andaluzkutya 2013.08.28. 21:29:37

@puhacica: Írtam, hogy szerencsére nem vagyok (már) érintett, csak számomra teljesen értelmezhetetlen ez az egész, ezért kötekedtem:)
Ismétlem, szerencsére már nem vagyok érintett, egyetlen hivatalos kapcsolatom Mo.-gal az útlevelem, de az még 9 évig jó.

Shanarey 2013.08.28. 21:30:44

@charlieharper:

Nem, de szeretne játszani vele, ám a hintaló sznob, és nem áll le játszani olyanokkal akik csóválják a farkukat.
:-)

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.28. 21:31:13

@puhacica:

Ez azért nem igaz. Lehet jó szerződést is írni.

Eleve abszurdum, hogy közjegyző nélkül eladható problémamentesen a lakás, de kiadni csak közkegyzővel... :-)

S persze a legfontosabb az óvatosság, meg az elővigyázatosság. Hallottam egy új módszert: a tulaj aláírat egy dátum nélküli papírt a bérlővel "a mai napon kiköltöztem" szöveggel.

Mme.Brioche 2013.08.28. 21:31:46

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: ah, "unatkozó háziasszonyok"... ez fájt :-)

andaluzkutya 2013.08.28. 21:32:05

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: ez kb. arra a Holló színház jelenetre hajaz, amikor azt fejtegeti, hogy a fenyőfa 300 ezer km/órával halad. (Ja nem, az a fény, csak elnéztem egy sorral...)

andaluzkutya 2013.08.28. 21:33:20

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: "Hallottam egy új módszert: a tulaj aláírat egy dátum nélküli papírt a bérlővel "a mai napon kiköltöztem" szöveggel. "
Na de ez meg a tulajt hozza aránytalanul domináns helyzetbe, nem?

2013.08.28. 21:33:25

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: nekem tobb, mint 10 eve ki van adva a lakasom Budapesten. Soha semmi gond nem volt a berlovel.

Johetne mar Babette, hogy megtudjam, hogy hintalo marad Nurnbergnel vagy megy vissza Budapestre.

2013.08.28. 21:34:35

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: a Majus 4-en veled leszek forditasi klasszikust nem korozte ez le.

puhacica 2013.08.28. 21:37:11

@andaluzkutya: bocs, csak felületesen futottam végig a kommenteket és azt hittem, érdekel.

Shanarey 2013.08.28. 21:38:38

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

A Magyarországi fordítások minősége többnyire katasztrófális.

A nemrég elhunyt Tótiszt is cikizték a neten emiatt, és persze nem ok nélkül, ám ő sem értette miért baj hogy hülyeségeket ír.

Egyébként nálam a csúcs:
Answering machine= válaszgép

andaluzkutya 2013.08.28. 21:38:43

@puhacica: semmi baj, hozzáírom a többihez:)

puhacica 2013.08.28. 21:38:47

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: én nem nagyon értek az ilyen hivatalos dolgokhoz, de megnyugtató, hogy nem csak egy megoldás létezik.

rumitom 2013.08.28. 21:40:34

erdekes volt olvasni, csak egy kerdesem van a poszterinahoz, illetve nem is kerdes, inkabb csak csodalkozas az egyes allamilag szabalyozott es kettes szabad piaci magankodas atjarhatatlansaga kozott.
ha egyszer I. kent maganpraktizaltal, nem valthatsz ki kettes engedelyt soha?
es valoban csak az allami arlimit a diff?

puhacica 2013.08.28. 21:40:55

@charlieharper: most is kiadó? lassan esedékes lesz nálunk egy költözés.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.28. 21:49:28

@andaluzkutya:

Hogyan tudna ezzel visszaélni a tulaj? Hiszen ha ki van fizetve a bérleti díj és nincs lelakva, vissza kell adnia.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.28. 21:53:08

@charlieharper:

Azért ez nem csak magyar fordítás. Viccként Amerikában is létezik. www.washingtonpost.com/blogs/compost/wp/2013/05/04/may-the-fourth-be-with-you-on-star-wars-day-2013/

Nekem a csúcs inkább a sci-fi film, ahol az űrhajó bajba kerül és a kapitány "mayday! mayday!" szöveget kiált. A magyar szöveg alul "majális! majális!".

andaluzkutya 2013.08.28. 21:53:58

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Gondolom ezt a papírt szerződéskötésnél íratja alá. Akkor bármikor "élesítheti" és nincs felmondási idő, amíg a bérlő lakást kereshet magának. Ez a tulajt nyilván védi, de akkor a bérlő a tulaj jóindulatára van bízva.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.28. 21:56:02

@charlieharper:

Meg amikor a csak angolul tudó ember fordít. Az angol filmben a német lányka azt mondja anyanyelvén az angol fiú közeledésére, hogy "nein, nein!", mire a magyar szöveg "kilenc, kilenc!". Ez személyesen nem láttam, de mesélték, szóval lehet, hogy csak legenda.

rezsoatya (törölt) 2013.08.28. 21:56:49

@diggerdriver: ha mar merci reklam, nekem ez a kedvenc. Nem mai ugyan...

m.youtube.com/watch?v=B6ztq8nBfBU

puhacica 2013.08.28. 21:56:57

@diggerdriver: na. általában el tudom dönteni, hogy valami tetszik vagy sem, és meg is tudom indokolni, hogy miért így vagy úgy. tegnap láttam először ezt a filmet, azóta morfondíroztam rajta párszor. még nem döntöttem el, hogy tetszik-e, de inkább nem. 2 részre bontom. 1. szakmailag nagyon szépen kivitelezett, minőségi cucc. a 2. résznél akadok el. találó szlogen, mégis irtózok tőle, mert mégiscsak egy emberről van szó. még ha ez az ember hegyet épített más emberek holttesteiből, és nem érdemelt volna jobbat, akkor is. és ha meg lehetett volna előzni valahogy, az jó lett volna. de nem így. mert ha ezzel egyetértek, akkor én is lesüllyedek az ő szintjére. (kissebbfajta műelemzés lett belőle, bocs.)

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.28. 21:57:48

@andaluzkutya:

Igen, ez a visszaélési lehetőség megvan. Bár a mai piaci helyzetben a tulaj örül ha talál bérlőt, szóval nemigen fogja csak szórakozásból kirúgni a bérlőt.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.28. 21:59:24

@rezsoatya:

Az a legnagyképűbb Mercedes-reklám, ahol nincs semmileyn felirat csak egy autó van rajta. A mondanivaló: nincs mit mondani, ez a legjobb.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.28. 22:05:49

@puhacica:
Látod nem érted a film mondanivalóját.
Kivitelezés látvány mind smafu a mondanivalóhoz képest.
Azt üzeni hogy Merci olyan intelligens hogy nemcsakhogy megáll az úton játszó gyerekek előtt hanem azt is tudja kit kell elütni.
A jövőbe lát.
Zseniális.

rezsoatya (törölt) 2013.08.28. 22:05:56

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: ez olyan, mint anno az NDK-s kemek. Mindent tudnak, tokeletes kiejtes, akcentus nelkul. Bevetes Amerikaban. Este elmennek lazitani egy barba. A pultnal az egyik italt ker: two martinis please! Csapos: dry? Mire az NDK-s: Nicht drei, zwei!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.28. 22:08:10

@rezsoatya:
Na ebből viszont semmit nem értettem. Mármint hogy mi volt a mondanivalója.

2013.08.28. 22:13:49

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: azt csak ugy hivjuk itt, hogy "Statement".

puhacica 2013.08.28. 22:14:08

@diggerdriver: értem én, csak már kicsit továbbgondoltam. tudom, öreg hiba. :)

2013.08.28. 22:16:06

@montroyal: csak azert panaszkosz a kanadai orvos/korhazugyre, mert nem voltal UKban. En is panaszkodtam amig at nem jottunk. Most mar visszasirom az OHIPet.
Nem ismerem a quebecit, lehet, hogy ONnel rosszabb.

Mme.Brioche 2013.08.28. 22:29:45

@rumitom: Így van, nincs átjárás, de azért a II-es szektor sem teljesen szabad piaci magánkodás, csak jóval szabadabb. A II-esből elvileg vissza lehet lépni az I-esbe, de nem hiszem hogy ez gyakran előfordulna. Mindkét szektor a TB-vel szerződésben dolgozik, ha a betegeknek van biztosításuk és magánbiztosításuk, akkor ugyanúgy nem zsebből kell fizetniük, mint az állami szektorban. Ha nincs magánbiztosításuk, akkor egy részét zsebből, ami állami és I-es szektorban a vizsgálat árának 70%-át jelenti.

Azt nem írtam le a posztban, de állítólag létezik egy "III-as szektor" is, bár az valójában nem is szektor, az egy perifériás, társadalombiztosításon kívüli szabadrablás, nincsenek szabályok és mértékek, nagyon-nagyon kevés olyan magánorvos van az országban, nem ismerjük pontosan azt a rendszert, de egyetlenegy ilyen orvost igen. Ezek inkább hírhedtek mint híresek, igazi ragadozók, 3-400%-os árakkal is dolgoznak akár. Itt a városban is volt egy ilyen szemorvos mikor idekerültünk, minden rendelési napján a magánrepülőjével utazott ide a tengerparti villájából, csak műtéteket vállalt egészen horroisztikus áron, amit nem fedezett a TB, mindenki, aki megemlítette előttünk, épp csak nem köpött egyet a neve után, de az elmondásaik alapján kábé ő lehetett az eleven harácsoló ördög. Mi még soha nem hallottunk másról, aki ebben a III-as szektorban dolgozott, és egyetlenegy más orvos sem tudott ilyenről akit megkérdeztünk, senki nem tudja hogy tett szert ilyen engedélyre, pedig nagyon kíváncsiak rá :-)

SzZoole 2013.08.28. 22:51:48

@diggerdriver: hogy ne tudna hiszen az elejen van a celkereszt:)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.08.28. 23:04:42

@diggerdriver: "Látod nem érted a film mondanivalóját.
Kivitelezés látvány mind smafu a mondanivalóhoz képest.
Azt üzeni hogy Merci olyan intelligens hogy nemcsakhogy megáll az úton játszó gyerekek előtt hanem azt is tudja kit kell elütni.
A jövőbe lát.
Zseniális. "

Hat az biztos, hogy vitakat (fog) kavar(ni)...
www.adweek.com/adfreak/adolf-hitler-killed-boy-speeding-mercedes-film-students-crazy-spec-ad-152032

SzZoole 2013.08.28. 23:31:20

@diggerdriver: nem lat a jovobe,de valoban van ilyen funkcioja az autonak.Bizonyos sebesegig,ha aktivalod,azt hiszem 50-60 kmh-ig sajat magat lefekezi es aztan elindul.Igazabol ez dugokban valo araszolasnal jo dolog,semmit nem kell tened,nezelodhetsz nyugodtan az auto mindent maganak csinal.En meg soha nem mertem ki probalni nem vagyok eleg bator,de ha nekem nem hiszel kerdezd meg Charlieharpert szerintem O is megerosit ebben,vagy nezd vissza a Topgear S Class tesztjerol forgatott adast ott Jeremy Clarkson is kezzel takarja a fejet a kozuton,forgalomban,valo tesztelese kozben.

M. Péter 2013.08.29. 00:14:39

@andaluzkutya: Az érem másik oldala meg az, hogy van sok szemét bérbeadó is, aki nem fizeti vissza a kauciót, vagy minden indok nélkül, vagy pl. azért nem, mert nem a a sógora takarítócége, amelyik a rendes ár 3-szorosáért dolgozik, takarította ki a lakást, és ezért az szerinte nem tiszta. Az is megesik, hogy a bérbeadó nem javíttatja meg az elromlott bojlert vagy az eldugult wc-t, de még az életveszélyes elektromos vagy gázkészülékeket sem. Olyan esetről is olvastam, hogy a bérlő egyedülálló nő volt, a bérbeadó meg férfi, egyszer jön ki a nő a fürdőszobából egy szál bugyiban, és szembetalálja magát a bérbeadóval, aki minden engedélykérés vagy értesítés nélkül bement a bérbeadott lakásba.

skylla 2013.08.29. 01:02:57

@diggerdriver: szerintem meg alatamasztottak. unalmas szörcsöges lett, többsegeben szörcsögömanokkal. nem unod meg ezt a "na szoval"-ozast? mintha a nep arra varna, hogy megjöjjön minden este arokasas utan a messias.

a poszthoz: tetszett. a franciat megtanulni közepfok felett magyarorszagon?.. hat le a kalappal. posztolo a ferje orvosi karrierjeröl ir, aki különben nem a ferje, hanem maz ura. ok. ezt lenyeltem. de miert nem irt arrol, hogy ö mit csinal egesz nap? mi az, hogy kezimunkazik (khm ;) ) meg kütyürüröket csinal? ki veszi ezt meg? hol van ra kereslet?

montroyal ( CAN qc) 2013.08.29. 01:20:22

@charlieharper: lehet de szerencsere en is csak a mediabol ismerem vagy mas gyereket vittem a szulokkel es othagytam oket reggelig .. szoval ne legyunk betegek ez a megoldas..

montroyal ( CAN qc) 2013.08.29. 01:40:59

@andaluzkutya: amúgy te valami egészen vidám ember lehetsz:)

ne gondold hogy valami bajom van akarmivel meg akkor sem ha zsortolodok ... igazabol bele sz..ok mindenbe .. kosz jol vagyok.. de miert ne panaszkodjunk.. tele hassal

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.08.29. 06:23:48

@Brioche:
Haracsoko ordog? Dehat megis onszantukbol etetik a nepek ;)

ffüttyfürütty 2013.08.29. 07:18:56

@Shanarey: megtetszett a szó hangzása és megörültem neki :)

Ugyandehogy (törölt) 2013.08.29. 07:19:34

@tanato: tavalyelőtt 2.fokú égéssel 6 órát vártam....

ffüttyfürütty 2013.08.29. 07:20:41

@diggerdriver: hát ebből a távolságból tipp-hopp egy lagúnát.

tanato 2013.08.29. 07:30:30

@Babette_: Ez van sajnos,nagyon kevés dolgozóra rengeteg beteg jut.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.29. 07:31:15

@Zoole:
Bazmeg én ezt tudom nekem ne bizonygasd.
Én nem gúnyból írtam hogy a jövőbe lát hanem a reklám üzenetének az ötletességét hangsúlyoztam ki.
Semmi bajom a Mercivel.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.29. 07:37:47

@skylla:
Abbahagyjam?
Kérdezd meg a többieket és ha nem akarják nem lesz több ''na szóval''

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.29. 07:41:03

@ffüttyfürütty:
Na ugye. Akko miért akarod látni?
Kiváncsi vagy hogy a csaj mit kézimunkázik mi?
Ne tagadd:))))))))))))
Na jó este megnézheted.

andaluzkutya 2013.08.29. 08:32:52

@M. Péter: Ez így igaz, vannak kevésbé megbízható bérbeadók is, ezért nem hiszem, hogy a biankó kiköltözési lap, amit maxval ajánl, jó lenne. Nagy kár, hogy a "jóhiszeműség" szó Mo.-n lényegében elvesztette a jelentését.

@montroyal: azért írtam, mert sok hozzászólásodnál olyan érzésem van, mintha az idegösszeroppanás szélén táncolnál és a poszt adta meg az utolsó lökést:)

2013.08.29. 08:39:04

@andaluzkutya: tudtam en, hogy diagnozist allitasz fel itt mindenkirol.

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2013.08.29. 08:45:57

@Shebelle: Én is beszélek magamban, magammal, miért ne tenném? Jó társaság vagyok, félszavakból is megértem magam, és mindig tudom hogy miről van szó...:) És persze csak magammal tudok magyarul beszélni....a környezetemmel nem

andaluzkutya 2013.08.29. 08:50:52

@charlieharper: Ez még messze van a diagnózistól, ezt csak egy benyomás. Ilyen jellegű gondolatai gondolom mindenkinek vannak azokkal szemben, akikkel beszélget, de ha egy pszichiáter csinálja ezt, az mindig gyanús:)

Mme.Brioche 2013.08.29. 09:17:41

@skylla: yapp, lebuktam, nem a férjem, hanem az uram és parancsolóm, sőt egyenesen az édesgazdám, két kecskéért vett az apámtól, te már csak tudod röntgenszemeddel.
Ez van, nem lehet mindenki feminista, különben nem lenne kit megmenteni az elnyomó patriarchák karmai közül ;-)

Mme.Brioche 2013.08.29. 09:21:36

@Kovermadar: igen, de csak mert mindenhonnan elhajtják őket azzal, hogy sajna nincs szabad időpont, telefonáljon kilenc hónap múlva... :-)

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.29. 09:28:28

@charlieharper:

Volt egy másik verziója is. Egy ember ül egy kávéházban, iszik valamit, előtte az asztalon a slusszkulcs, s az ablakon keresztül látszik egy Merci. Felirat: nincs szükség szavakra.

A másik hasonló kategória, de a viccesből a Canon reklámja volt pár éve. Egy ember a füléhez tart egy Canon fényképezőgépet. Szöveg: "nem, nem lehet vele telefonálni".

DieNanny CH 2013.08.29. 09:45:12

Hú, a kastélyokért, várakért nagyon irigyellek!!! A francia nyelv nekem sem tetszik annyira, de amit már "utánmondtam", az kiejtésileg majdnem tökéletes volt.

DieNanny CH 2013.08.29. 10:09:11

@Kovermadar:

Volt erről egy "tanmese" a télen valamelyik magyar adón.
Rendes, ügyvéd által aláírt szerződéssel adott ki egy házaspár egy lakást egy párnak.
Egy idő után megszaporodtak a bentlakók. (A nő odavitte a két, otthonban lakó tinédzser gyerekét. 40 m2-re) Aztán megjelent két kutyuska. Aztán elkezdtek nem fizetni.
Mikor ügyvédhez fordultak, kiderült, bírósági úton kb fél évig tart, mire kiteszik őket!!! Tehát addig még "ingyen" ott lakhatnak.

Ennyit arról, ha hivatalosan is le van könyvelve a bérlés... :-(

DieNanny CH 2013.08.29. 10:35:33

@andaluzkutya:

Még jobb! Bejelentkezem a Hiltonba, aztán ellébecolok ott fizetés nélkül, míg eltelik az a 2-3 év...

Röhej - mondanám, ha tragikomédia lenne, és pont emiatt nem tudnám kiadni a házam. Egyszerűen félek attól, milyen bérlőt találnék...

Bonjour 2013.08.29. 11:05:20

@Kovermadar: tobbedjere irod ezeket. Aki csak munkavallalo es a kenyelmes felet fogja meg, az nagyon, munkavallalokbol kell a tobb. De. Nem latja, nem is erdekli, micsoda teher van egy ceget. Ha a tulaj vesz egy autot, nem latja, hogy a cegre lizingeli, mi az adozas mogotte, miert az ujat eri meg megvenni, es egyebkent is a qrva anyjat, miert nem nekem vesz elobb.
Nem latja, hogy a vallalkozo versenyt fut az idovel, mert tudja, hogy nagyon nagy esellyel beomolhat a cege, mert nem birja a terheket, az adminisztraciot, a vegtelen sok adot, amit akkor sokszor be kell fizetni, ha nulla a bevetel. Mert szar a gazdasagi helyzet, de az adobevetelbol ugyanannyi kell az apehnek, vagy nav, vagy allam... mindegy. Egy orvos vallalkozonak is nehezsegei vannak, mert ha stabilabb is a bevetele, latja, ahogy a haromnegyede kulonbozo befizetesekkel elfolyik belole.
Emiatt koltsegelnek a vallalkozok, tunik ugy, hogy rengeteg a penz, kozben a vallalkozo tudja, hogy ingovanyos talajon jar, repeg a gyomra, es mig a munkavallalo otthon elfelejtheti valamennyire a mhelyet es rekrealodhat, addig a vallalkozo vasarnap hajnalban is remalmokkal ebredhet.
Kozelrol (bar nem szemelyesen, hala az egnek) volt szerencsem latni tobb hasonlot, "ertelmisegi kenyszervallalkozobol" tobbet is, meg egy nehany kereskedoceget. Az allando felhalmozas lelki kenyszer a bizonytalansag miatt, nem jut tobb a munkavallalora, aki megiscsak minosegibb eletet elhet a nyugalom szempontjabol. Mert a vallalkozo magara szamithat, tobbet veszithet, mert ha becsodol, nem,lesz gyakorlata, eletpalyaja, senki nem alkalmazza.
Nyilvan akad, aki ezt pokhendiseg mogott alcazza, meg a haracsolok is, egyfajta elfajulasakent a fenti folyamatnak. De tobb baratom, ismerosom vedelmeben irom, hogy erdemes megfontolni, hogy a ugynevezett munkaado nem igyanannak a rendszernek sokszor meg nagyobb aldozata. Sokuk beerne kevesebbel is am, ha kiszamithatobb, stabilabb lenne a kornyezet, es csak annyira nyugodt eletet elhetne, mint az allkalmazottai.

DieNanny CH 2013.08.29. 11:08:10

@Brioche:

Én úgy "kezdtem" - de nem folytattam -, hogy német nyelvű fanfiction-t fordítottam. Kicsit könnyebb, mint sajátot írni. De valóban, kell hozzá írói véna. 10 évesen belekezdtem egy regénybe. Aztán pár évente egy újba.
Most találtam meg a füzeteimet egy lomolás alkalmával. Nagy élmény volt újraolvasni!
22 évesen a kórusom külföldi útjáról írtam egy szösszenetet, ami megjelent a helyi újságban. Amúgy ötletem rengeteg van, de megülni egy helyben nem tudok. Vagyis nincs kitartásom a hosszabb volumenű dolgokhoz. Talán majd egyszer. Ha nyerek a lottón... :-)

Bonjour 2013.08.29. 11:09:35

Elutesekert bocs.
Amugy Kovermadar, nagyra ertekelem a stilusod, humorod, nekem amugy bejon.

Bonjour 2013.08.29. 11:12:27

Es vegul lenyeg: BRIOCHE. koszi a cikket, es rettenetesen sajnalom, hogy csak most vetodtem ide. Bretonok kulon nep, megerne egyszer az is egy cikket.

Meg1x: nagyon jo poszt!

Bonjour 2013.08.29. 11:14:23

@DieNanny: idovel megno az ember lelki sulya es akkor majd megirod :). Ne hagyd ki.

Bonjour 2013.08.29. 11:16:07

@DieNanny: eloszor azt akartam irni, hogy a hatso megno idovel, es konnyu ulve maradni, de aztan ezt a poent nem akartam elsutni, megiscsak no vagy. Aztan meg sotlan lett a bejegyzesem...

DieNanny CH 2013.08.29. 11:48:39

@Bonjour:

Így már nőhet a hátsóm! :-) Amúgy is ráférne az 55 kilómra még néhány...

Ladislav 2013.08.29. 12:08:35

@Kovermadar: A rokonságom egy része Nagyváradon élt. A "módszerváltás" idején az egész család kiment Svédországba gyerektől a nagymamáig mindenki. A románok olyan sok kedvet csináltak nekik a visszatéréshez, hogy haza se látogatnak, ami részben még érthető is.
Most ezt elvileg magukat magyarnak valló politikusok játszák velünk.

Ladislav 2013.08.29. 12:27:27

@Bonjour: "Aki csak munkavallalo es a kenyelmes felet fogja meg"
Sok munkáltató már egyáltalán nem akar dolgozni, semmilyen szinten sem, csak ha nem jön az általa elvárt bevétel, akkor (is) jön a minősíthetetlen hangnem.
"Ha a tulaj vesz egy autot, nem latja, hogy a cegre lizingeli, mi az adozas mogotte, miert az ujat eri meg megvenni, es egyebkent is a qrva anyjat, miert nem nekem vesz elobb."
Soha nem sajnáltam a főnökömtől, ha új autót vett. De bennfentesként tudom, hogyan szerezte: A,a valós forgalomnak csak egy kisebb része szerepelt a hivatalos pénztárban, B, az alkalmazottaknak maximum átlagos szintű megfizetése, bejelentés nélkül, vagy részmunkaidőben. Plusz az a megfizethetetlen stílus, ahogy beszél, ha a kedve úgy hozza.
"a vallalkozo magara szamithat, tobbet veszithet, mert ha becsodol, nem,lesz gyakorlata, eletpalyaja, senki nem alkalmazza."
Ez igaz a kényszervállalkozókra, amit írtál is.
"Sokuk beerne kevesebbel is am, ha kiszamithatobb, stabilabb lenne a kornyezet, es csak annyira nyugodt eletet elhetne, mint az allkalmazottai."
Ezt a saját tapasztalataim alapján nem tudom alátámasztani.
Harácsoló, hatalmával visszaélő vállalkozóból is van bőven.
Több éve Ny-Eu-ban dolgozó haverjaimmal miért beszélnek normálisan a kint élő főnökeik és mert nem állat módjára, mint sokan itthon?
Miért vannak normálisan bejelentve?
Miért van a többségük kinti viszonylatban is normálisan megfizetve?
Ezeket nem értem. Ha anyagilag nem becsül meg, mert nem tud, még érthető, de erkölcsi megbecsülésről a többség még csak nem is hallott.

Bonjour 2013.08.29. 16:40:27

@Ladislav: mondom, a rendszer rossz. A hulye vallalkozot is a rendszer termeli ki, de kisebbsegben vannak. Ha valaki bunko, az egy dolog, de mvallalo is sokszor bunko, eleve abbol indul ki, hogy kizsakmanyoljak, mert fel sem tudja merni, milyen merhetetlen munka es epitkezes van egy ceg mogott, mire o odacsoppent. O nem latta, azt a tobb ezer atdolgozott ejszakat, hetveget, amire oda jutott, hogy ot fel tudtak venni. Es mikor odajut egy ceg, hogy alkalmazottak vannak, onnantol a tulaj munkaja lathatlan, mert o maga a rendszer, es neki minden ezen all. Az iranyitas es osszetartas sem keves munka.

Probald meg egyszer, hogy eljutsz oda, es akkor husz ev mulva megbeszeljuk.

Jelentem, en nem kerek abbol a stresszbol, ami egy Mo-i vallalkozonak jut ma, a krizis kozepen kulonosen kemenyen.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása