oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. április 21. 06:48,  Így vesztettem el a nyelvi szüzességem 492 komment

2013. április 21. 06:48 Határátkelő

Így vesztettem el a nyelvi szüzességem

Külföldi munkavállalásnál a nyelv kulcskérdés. Ezzel persze semmilyen nagy igazságot nem fogalmaztam meg, ugyanakkor nem árt sokszor felhívni a figyelmet, hiszen ha nem beszéljük az adott ország nyelvét, azzal komoly gondokat zúdíthatunk a nyakunkba és alaposan megnehezíthetjük a beilleszkedésünket (mint az egyik minapi poszt szerzője). Úgyhogy ma, ha van kedvetek, a nyelvtudásról, a nyelvtanulásról beszélgetünk. A kiindulópontot pedig Éva írása jelenti.

nyelvek.jpg

„Korábban valaki felvetette, hogy beszélgethetnénk már a nyelvi nehézségekről a külföldön való beilleszkedés során (akármit is jelentsen a beilleszkedés szó). Úgyhogy gondoltam, vállalom a célkereszt szerepét és felvetem a témát, cserébe hátha találok én is sorsközösséget.

A nyelvi képzésem általános iskola 5. osztályban kezdődött, mint gondolom sokunké a Kárpát-medencében. Éppen azokban az években szűnt meg az orosz kötelező oktatása, de mivel tanárhiány volt, az orosz tanárnő, aki mellesleg franciául is tudott, kezdett el minket franciára oktatni.

Persze tanulásról szó sem volt a 4 év során, de arra jó volt, hogy az amúgy szép kiejtésű (és nagyon csinos) tanárnőtől megtanuljam a franciák "r" hangját.

Harsányan röhögtek rajtam

Ennek hatására aztán a gimiben az angol mellé a franciát vettem fel. Tanulás ott sem nagyon volt, egészen addig, amíg el nem mentem egy csereutazásra. Francia családoknál, francia iskolába járva, Franciaország közepén egy kecskemétnyi településen.

Adott volt a kihívás, el is kezdtem rekord gyorsasággal tanulni, mégpedig a jó kis szótárfüzetes módszerrel. Egyik oldalon a francia szó, másikon a magyar. Oszt jónapot. Ragozni, mondatban használni semmi.

Aztán a francia városkában kénytelen voltam mindent előszedni, amit valaha is hallottam a francia nyelvből, lévén ez az egyetlen kommunikációs eszköz. Számos vidám pillanatot okoztam a családnak, a kisgyerek határozottan folyamatosan harsányan röhögött rajtam bármikor megszólaltam, a szülők megpróbáltak azért viselkedni.

Iszonyatosan koncentráltam, azt sem tudtam mit eszem, hol vagyok. Az egy hét után a torkom is begyulladt az addig szokatlan hangképzés hatására. Viszont amikor a velem egykorú lány elvitt a baráti társaságával sörözni, akkor már a később is remekül beváló technikát alkalmaztam: nem szólaltam meg, csak próbáltam értelmesen nézni és közben rögzítettem fejben a beszélgetést.

Ez a két hét volt azt hiszem a nyelvi szüzesség elvesztése, utána még többször is megismétlődött ez a szitu, de már tudtam a helyzetet kezelni; vagyishogy nem értem, hogy mit mondanak, de azért próbálom megfejteni a non verbális jelekből, hangulati elemekből, csillagok állásából, bármiből.

Egy fiú segített

Utána még az egyetemen is franciául tanultam a műszaki tantárgyakat, és a 2 hónapos szakmai gyakorlat (szintén "Kecskeméten") végére már sikerült akcentus nélkül beszélni, - a főnököm elmondása szerint.

A nagy sikerre való tekintettel elvégeztem egy szakfordító- és tolmácsképzőt is, bár ebből még financiálisan eddig nem sokat profitáltam. És majd elfelejtettem a legfontosabbat: egy francia fiú segített ám a nyelvi problémákon túljutni, bár „meghálálni" nem tudtam lévén, hogy a srác heti egyszeri fürdésének következményei ellehetetlenítették a túl közeli testkontaktust.

Az angollal nem volt ennyi gond, tanulgattam, igyekeztem használni minden lehetséges alkalommal (turistákkal, önképző körben, cserediákokkal stb.), és az egyetem alatt egy amerikai cégnél is dolgoztam, ahol szintén sokat tanultam.

Szóval volt két nyelv elég magas szinten.

Vettem egy közmondáskönyvet

De aztán a sors Ausztriába vitt, ahol a németet kellett rekord gyorsasággal felfejleszteni. Az állásinterjúra alaposan készültem, begyakoroltam a lehetséges kérdésekre a lehetséges válaszokat németül, hogy ha megkérdezik, milyen a németem, ne kelljen nagyon makogni. És valahogy sikerült is meggyőznöm őket, felvettek.

Az első félév nagyon keserves volt. Állandóan jegyzetfüzettel és szótárral járkáltam, leírtam minden kifejezést, mondatot, amit hallottam és megfejtettem. Az osztrákokkal csak németül voltam hajlandó beszélni. Mentem mindenhova, ahova hívtak a kollégák, csak, hogy ragadjon rám a nyelv.

Eleinte volt jó sok bölcs hallgatás, de aztán egyre többször tudtam valamit beszúrni, amit a többség meg is értett. Vettem egy közmondáskönyvet is németül, hogy jobban boldoguljak.

A legfontosabb pedig, hogy itt is volt egy lelkes osztrák fiú, akinek a lelki problémáinak kivesézése és szemrebesgetések közepette én szépen eltanultam tőle a németet.

Hogyan tanultam?

Most néhány szót a tanulási módszertanról. A franciánál említett magolás és szabálykövetés után a németnél már átestem a ló túloldalára és az anyatejes módszert használtam; szinte csak mondatokat, szituációkat rögzítettem fejben és a vonzatok szabályainak elsajátítása helyett kizárólag a hallott sémákat alkalmazgattam. És szerintem elég jól elboldogulok.

Írásbeli nyelvvizsgához ez persze nem elég, az mindegyik nyelvnél keserves sokadik próbálkozásra sikerülő volt, de a szóbelik sokkal könnyebben mentek, (szerintem a kiejtés és a beszélni „merés" hatására).

Végül rájöttem, hogy a nyelvvizsgázás sem más, mint egy sima vizsga, amire feladattípusokat, tételeket kell megtanulni. Mondjuk egy matek szigorlathoz hasonlóan.

Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de szépirodalmat továbbra is magyarul olvasok, bár sokszor észreveszem a műben a fordítási furcsaságokat. Viszont idegen nyelven valahogy nincs meg ugyanaz az élmény.

Nektek mi a tapasztalatotok? Hogyan tanultatok nyelve(ke)t? Mi volt a legnehezebb? Mi volt a legviccesebb (persze így utólag...)?"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: nyelvtanulás Ausztria Franciaország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr415236896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aleb19 2013.04.21. 23:48:38

@hagyma: "barmikor megtortenhet magyarorszagon is "
ez csak gyokerfoldjen tortenik meg aho lidiotak muszlimokat fogadnak be

pamut 2013.04.21. 23:48:53

"„meghálálni" nem tudtam lévén, hogy a srác heti egyszeri fürdésének következményei ellehetetlenítették a túl közeli testkontaktust."

Egy ilyen mondat bearanyozza az egész posztot :)

pamut 2013.04.21. 23:50:33

Én azt nem értem, hogy az angolok-amerikaiak hogy bírják ki röhögés nélkül, amikor a bárban kérnek egy:

cocktail -t.

aleb19 2013.04.21. 23:51:12

@charlieharper: " woodyt elvbol nem olvasok/nezek miota a lanyaval van" ez nagyon jo kiszolas volt

pamut 2013.04.21. 23:55:53

@aleb19: Az csak egy volt a felesége által örökbefogadottak közül. Felnőtt emberek, így döntöttek, magánügyük.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.21. 23:56:12

@aleb19: edes aranyapd meg azt mondja, hogy olvass mielott irsz
a valaszom pont a texasi robbanasra ment, de arra is lusta vagy, hogy megnezd az elozmenyt
csak ugrassz, mint gyongytyuk a takonyra
magyarorszagra is bevandorolhatnak muszlimok, ha akarnak
csaxolok
na kihanytad magad mara?
en nem tehetek rola, hogy lelki sokk ert, hogy nem johetsz ki amerikaba, vezesd le mashol

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2013.04.21. 23:57:10

@hagyma: pszichikailag nem megterhelő munka közben az a sok zaj? Felszolgálandusz, ugyebár. Összegződik ott minden - nem akaszt ki? Meg ez mindig is érdekelt, hogy belváros, csúcsforgalom, út mellett erősen zajszennyezett munkahely... - nincs válasz miért idegbetegek az emberek amit persze nem ildomos kiélni, így depresszióba megy át? Én rendesen képes vagyok felbaszódni egy adott dózis felett. De szerintem ez így természetes.. A kérdés egy: hogyan lehet alkalmazkodni ehhez?
@zopilote: és A Bizottságról mi a véleményed?
@qengland: én egyszerűen csak küldtem volna neki egy mailt a saját címemről. Tudom-tudom, az túl egyszerű. :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.21. 23:59:24

@pamut: fura helyzet ketsegtelen, de nem a sajat lanya volt es a kapcsolat nagykorusaga utan alakult ki, tehat senkinek semmi koze hozza
ettol en meg szeretem az Annie Hallt

mirx 2013.04.22. 00:00:08

@Tristee: én csak olyankor láttam feliratot a tévében, ha valami öreg, falusi parasztbácsit beszéltettek, aki valami nagyon elszállt dialektussal nyomult, ilyenkor hochdeutsch-ra feliratoznak, de szerintem ez elég ritka.

a másik eset, ha a NÉMET tévében (Rtl, Vox, Sat1, és a többi) szólal meg valami svájci (pl interjú), azt a németeknek feliratozzák, de ők osztrákokat is gyakran feliratoznak. sőt, láttam olyat, hogy saját akcentusos vidékről való németet is feliratoztak.

A moziról kevésbé tudok nyilatkozni, mert én csak eredeti nyelven vagyok hajlandó filmet nézni, a szinkront gyűlölöm, különösen a német szinkront. Így én mindig feliratosra ülök be (utálom, ha elszalasztok valamit) - úgyhogy nem tudom, hogy "alapból" mi van a mozikban igazából. Szerintem a német filmeket tuti nem feliratozzák, az amerikaiakat meg hochdeutsch szinkronnal nyomatják.

aleb19 2013.04.22. 00:01:11

@hagyma: faszom akar menni egy olyan tetu orszagba ahol a turistakat bunozokkent kezelik beutazaskor/ujlenyomat+vegzalas/

zopilote 2013.04.22. 00:01:45

@Kellemes Zérókomponista:
" Nekem a spanyolról mindig a mexikói kis girnyók, a maffia undormányos, tetovált katonái
jutnak eszembe. "
Ezeket en is utalom, szerencsere ritkan talalkoztam veluk. Nekem az egyszeru, humble videki
mexikoi emberek, munkatarsaim, haverjaim jutnak eszembe ha spanyolt hallgatok, plusz az
orok nyar! :)
Nehany zene, enek Mexikobol (sajat felvetel):
www.youtube.com/watch?v=KKn8xooTysw
www.youtube.com/watch?v=d9yjfmUk4x0
www.youtube.com/watch?v=hs-72AD5Xgw

mirx 2013.04.22. 00:01:58

@mirx: izé, *dialektusos", már én is hülyeségeket beszélek.

aleb19 2013.04.22. 00:03:21

@pamut: szerintem a verfertozesnel csak egyfokkal jobb

qengland 2013.04.22. 00:04:50

@mirx: kösz a linket. az alfa, bravo az még talán a filmek miatt menne, de akkor majd megtanulom, hogy a legközelebbi ilyen helyzetben ne legyen gond.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.22. 00:04:56

@Kellemes Zérókomponista: a munkahelyem egy csendes helyen van
a lakasom egy meg csendesebben egy to mellett, az apalache labanal
10 percet kivezetek, mar a vadonban vagyok
nem, nem csak felszolgalas, van egy eskuvo es megszervezzuk atol zettig es igen az utolso 3 orajaban, miutan elinteztuk a vacsorat zenel a DJ, vagy zenekar van , tegnap az volt,
8 fekete, eszmletlen jol jatszottak, nem hogy zavart, de elveztem
en szeretem a munkamat
voltam othhon 10 evig irodai melos/APEH/ 8-tl fel 5-ig, hat a hatam kozeperesem kivanom
itt a hotelben minden nap mas
nem pincer vagyok aki bemegy minden nap este az etterembe es felszolgal, bar azt sem nezem le egyaltalan, sot...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.22. 00:05:41

@aleb19: megnyugtato, bar tartok tole ha akarnal sem johetnel,
mindenki meg ide sem johet be

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.22. 00:07:24

@mirx: mar minden normalis tv-n be lehet allitani, hogy feliratozzon, akar kabelesen, akar satelliten

zopilote 2013.04.22. 00:09:12

@Kellemes Zérókomponista:
" és A Bizottságról mi a véleményed? "
Nekem tetszett, ott voltam a Fekete Baranyokon 1980 - ban, amikor felleptek. (regi szep idok!!!)
A Wahornt kulonosen kedveltem, eredeti egy hapsi:)

aleb19 2013.04.22. 00:13:37

@hagyma:
"mindenki meg ide sem johet be" hat nem tom de a robbangatosak csak bejutnakegyre masra es elobb utobb megkapjatok az atomot is a muszlimoktol oszt nezegethettek mint potyka a szatyorba
gondolom neked sikerult elintezni a kitiltatasomat es te mint szuletett porchnazi elintezted mert a jogodban all hiszen olyan helyen dolgozol ahol scannelik a tenyeredet majd fel is dugnak neked valamit nap mint nap belepteteskor orulok, hogy mar elerted a villamoson a fogantyut ez nem semmi majdnem nobeldijat er

zopilote 2013.04.22. 00:14:09

@hagyma:
Csajkovszkijt es Joe Meek - et sem a maganeletuk miatt szeretem:) Nekik elnezem, de nem csak en, hanem sokan masok is.

mirx 2013.04.22. 00:14:30

@hagyma: Ez nem igazán releváns tristee eredeti kérdése szempontjából, valamint nem tudom, miből szűröd le, hogy ne tudnék bánni a Phillips 37PFL4007K televíziómmal. De azért kösz.
;)

qengland 2013.04.22. 00:18:07

@Kellemes Zérókomponista: de utólag én is azt gondolom, hogy az egyszerűbb lett volna, csak hát az éles helyzetben ez nem jutott eszembe, túlságosan koncentráltam a saját nevem betűire :)

miegysmàs 2013.04.22. 00:18:12

@zopilote

azt hiszem öket is kedvelni fogom,par szamba mar belehallgattam

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.04.22. 00:24:16

@hagyma: "ja nekem volt sima Kiss nevezetu kolleganom es lecserelte a nametagjet, mert unta,hogy viccelodtek vele"

Haha, ne is mondd, a lanyaim vezetekneve is Kiss:)) nekik is mindig mennek a megjegyzesek, hogy "you have a very cute last name " stb.:)) mindig hozza kell tenniuk, hogy a kiejtes "kish" :)

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2013.04.22. 00:25:58

@miegysmàs: "Mennyi idö elteltevel sikerült a svajci nemet akcentust elsajatitanod?" Azért van ebben valami diszkrét tragikomikus sznobság. Hogy így eleve, az akcentre utazik az ember. Mint a fullentelektüell társalgásoknál a raccsolás - vagy nem jó ez a párhuzam? Bennem mindenestere ezt kelti.
@hagyma: párdon, most má' tudom milyen jó sorod van (nem irónia, tényleg elirigylem a zenés esteket tetülled). Egyébként nyomizhatod a végtelenségig a tévét meg a szettopboxot, ha a műsorral nem küldenek neked feliratot. :)
"de nem a sajat lanya volt es a kapcsolat nagykorusaga utan alakult ki, tehat senkinek semmi koze hozza"
Én is ezt mondom. Vannak ilyen divatfelháborodások a köznép számára, 'szt azzal elvannak. Ezt utálom. Sokkal hatalmasabb devianciák húzódnak meg a mindennapjainkban.

SilentDreams 2013.04.22. 00:29:11

@qengland: "tt is csak a szokásos duma van ám, hogy tanulás nélkül nem megy, a tanulni kívánt nyelven kell nézni filmet, könyvet olvasni, stb. a francba. miért nincs már valami módszer, amivel pár nap alatt el lehet sajátítani egy nyelvet? hol élünk, nem a 21. században? "

Gondolom ez vicc volt vagy kifakadás a jelenlegi nyelvi nehézségeid miatt...
Vagy esetleg agyfeltöltő gépre gondoltál, amit pár óra/nap alatt szépen feltöltenek egy adott nyelvvel? :))))))))

aleb19 2013.04.22. 00:32:31

@Kellemes Zérókomponista: "Sokkal hatalmasabb devianciák húzódnak meg a mindennapjainkban"
emlithetnel nehany sokkal hatalmasabb deviancitá a mindennapjaidban annal mintha valaki gerincrevagja a nevelt lanyat plussz meg el is hagyja erte a feleseget
kivancsian varom a kulonosen perverz reszleteket a kulonosen devians eletedbol

tiltott rengeteg 2013.04.22. 00:34:19

Engem még érdekelne a vegyes házasságok/párkapcsolatok nyelvi háttere is. Nekem valahogy mindig kisebbségi érzésem volt külföldi baráttal, hiszen nem értek mindent. Persze meg lehet tanítani sok mindent a másiknak, de azért hiányozna a magyar szóviccek alkalmazása. És hogy lehet egy Zoránt elmagyarazni? Vagy a szerelem mindent legyőz? :)

SilentDreams 2013.04.22. 00:35:57

@aleb19: Abszolút magánügy. Nem törvényellenes és morális fertőt sem vélek benne felfedezni. Nem egy szokványos dolog, de előfordulhat bárhol.

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.22. 00:36:22

@aleb19:
En említettem neki a műtrágyagyárat.
Arra irta a válaszát.
Nem keverte össze.

@mirx: Hu, meddig tartott bemagolni a televíziód típusát.
Ez mar ledes? Eleg jol neznek ki a Philips tv-k csak dragabbak a konkurenseknel.

@hagyma: Be lehet állítani a feliratot amennyiben a szolgáltató biztosítja.
Netflixen sincs felirat egyebkent.
Eleinte volt aztan megszűntetek. Pedig ott aztán egyszerű lenne.
Legalábbis fel éve nem volt, le is mondtam a szolgáltatást ez miatt.

Szóval így tevődik össze a fizetésed. Minél több a fogyasztás annál jobb lesz a ti pénzetek.
Na ezt sem tudtam volna ha nem mondod.

mirx 2013.04.22. 00:38:02

@Kellemes Zérókomponista: Van, akinek az is sznobság, ha zsályás osztrigaleves van az étlapon, és nem malomkőnyi rántott hús petrezselymes krumplival. Ha bizonyos dolgokban nem olyan az igényszinted, mint másoké, nem kell egyből sznobozni. Én odafigyeléssel és szeretettel próbáltam elsajátítani mind az angol, mind a német nyelvet, és örülök neki, hogy tudok majdnem akcentusmentesen beszélni, ha akarok. És nem érdekel, mennyire szeretik az emberek húzni a szájukat, hogy így sznob, meg úgy sznob, attól én még nem fogok se blikket olvasni, se vegetával főzni, se HÁNGLIS kiejtéssel beszélni, mert ha valami szebb, jobb, minőségibb, kifinomultabb, az már csak egyből valami burzsuj huncutság, dekadens romlottság lehet, ahelyett, hogy jó parasztosan odakennénk, hogy csak úgy puffanjon, mer'az olyan őszinte? Nem is akarom érteni ezt a hozzáállást egyébként se, persze tőlem mindenki azt csinál, amit akar, csak nekem ne kelljen.

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.22. 00:39:02

@aleb19:
Hat nem is tudom.
Valóban egy kicsit morbidnak hangzik de csak a nevelt lanya.
Nincs törvényi akadálya. Vérségi viszonyban nincsenek igy nincs vérfertőzés.

mirx 2013.04.22. 00:39:37

@dirtyfreebird: van egy ilyen titkos képességem, hogy egész hosszú, értelmetlen karakterláncokat meg tudok jegyezni. a mobiltelefon ideje előtt az összes ismerősöm telefonszámát tudtam fejből. én kérek elnézést. még valami gúnyolódnivaló esetleg?

aleb19 2013.04.22. 00:42:16

@SilentDreams: szerintem meg hatareset jogilag eppen hogy nem buntetheto,de erkolcsileg elitelendo
ugyan olyan gusztustalan mint a tanar-diak digi-dugu amit buntetnek is

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.22. 00:43:05

@mirx:
Nem, mas nincs. Calm down.
En is tudom a telefonom márkáját. Nincs ezzel semmi gond.
Ha-ha. En egy év utan tanultam meg a telefon számomat. Miutan kiötlöttem hogy az utolsó negy számjegye lesz a pin codom.
(-:

aleb19 2013.04.22. 00:45:38

@dirtyfreebird: ja mind a kettorol beszeltetek... csak minap verte itt a nyalat mikor kerestek a bostoni robbantot aztan mikor elkaptak lattam az unneplest a teveben es behanytam ismet az amerikai idiotakon

mirx 2013.04.22. 00:45:49

@dirtyfreebird: én calm vagyok, csak nem értem azt, amikor valakinek nem világos valami, és ugyan udvariasan, érdeklődően is megkérdezhetné, de mindig inkább a piszkálódó, beszólogatós tempót választja.
vagyis értemén, nem véletlen költöztem másik országba. :)

qengland 2013.04.22. 00:47:01

@SilentDreams: ha nem is egy gép, de valamilyen módszer, mert nekem egyelőre csak szenvedés a nyelvtanulás. épp ezért szeretném, hogy a gyerekeim itt járjanak iskolába, mert akkor nekik könnyebb lesz ez. nekem 30 felett ez már nehezebben megy. szóval ezért is csodálom, aki több nyelven is tud beszélni, mert hiába van vagy nincs valakinek érzéke a nyelvekhez, azért tanulás nélkül senkinek sem megy.

SilentDreams 2013.04.22. 00:47:55

Svájci német téma:

Érdekes volt, amikor egyszer Svájcban interjúztam munkaügyben, s épp eléggé ki voltam esve a németből. Az interjú Hochdeutsch-ul folyt. Nem csak nekem kellett időnként keresni a kifejezéseket, hanem érzésem szerint a svájci interjúztatóknak is. Szinte úgy éreztem, hogy itt most mindannyian "idegen nyelven" karattyolunk, megnyugtató volt :))))

Ezenkívül még voltam párszor Svájcban német nyelvterületen és azonnal elég sokat megértettem a svájci németből, gyakorlatilag a lényeget simán ki tudtam hámozni belőle. Így szimpatikusnak tűnik az a felállás, hogy Hochdeutsch-ot beszél hozzájuk az ember, ők pedig akár svájci németül válaszolnak. Hogy ez a gyakorlatban mennyire jön be ott élés esetén, azt még nem tudom, talán egyszer majd kipróbálhatom... :)

zopilote 2013.04.22. 00:50:39

@dirtyfreebird:
en sem a telefonom markajat, sem a telefonszamomat nem tudom, pedig ket eve hasznalom:) Egy atlag kanadai minimum 20 - 30 10 digites szamot tud fejbol, de ket ketjegyu szamot nem tud osszeadni fejben:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.04.22. 00:50:54

@tiltott rengeteg: "Persze meg lehet tanítani sok mindent a másiknak, de azért hiányozna a magyar szóviccek alkalmazása. És hogy lehet egy Zoránt elmagyarazni? Vagy a szerelem mindent legyőz? :) "
Egy jó kapcsolatban előbb-utóbb még a szóvicceket is megtanulod:) Több ismerősöm, baártom van, akik vegyes házasságban élnek (jómagam is), és bár sokan úgy gondolják, hogy az igazi, mély érzelmeket csak anyanyelveden tudod kifejezni, én amondó vagyok, hogy - a nyelvi kommunikácó mellett - nagyon sok egyéb módja van a szeretetünk kifejezésének. Pont a párom mellett vetkőztem le a nyelvi gátlásaimat, és mondtam neki sokszor, hogy javitson ki, ha valamit nem jól mondom v. ejtek, hiszen eleinte szerintem minden kapcsolatvan ott van az udvariassag, hogy az anyanyelvi partner nem akarja zavarba ejteni a masikat azzal, hogy javitgatja. Ugyanakkor tole, anyanyelvűtől tanulsz a legtöbbet. A mi esetünkben sokszor kifejezetten szórakoztató, ahogy a magyar-angol külöbözőségeit, hasonlóságait "elemezzük" :)

miegysmàs 2013.04.22. 00:53:08

@Kellemes Zérókomponista:

Nem igazan jo a parhuzam,ez egy különallo nyelv amit a mindennapi eletben hasznalnak.
Hosszutavon meg kellene tanulni,,es mivel rengeteg dialektus letezik,egy külföldinek ebbe könnyen beletörhet a bicskaja.
Nincs benne semmi tragikomikus sznobsag::))
Zürichben es Luzernben csak peldakent ket jol elkülönithetö dialektust beszelnek ez kb.100km.es tavolsag.
De 50km-es körben is elöfordulhat,hogy több dialektus letezik.
Regebben nem volt egyszerüen atjarhato az orszag,nem letezett autopalya,vasut,a kisebb közössegek elegge elzartan leteztek egymastol.
En ugy erzem,hogy meg örzik is ,vigyazniak ra,mert eszükben sincs beszedben atterni a hochdeutsch-ra,ez is az identitasuk resze.
En a FB-on szoktam latni a beszelt nyelvet leirva,szamomra mindig nagy meglepetes.
A nemeteket kimondottan nem kedvelik,ha bemesz egy könyvesboltba,ennek külön irodalmat talalod.

mirx 2013.04.22. 00:59:17

@SilentDreams: ehhez a felálláshoz német kell legyél, vagy igen jól tudj németül. esetleg ha már eltelt hat-tizenkét hónap, és azt gondolják, hogy "na, ez már tök rég itt van, már biztos érti", akkor.

amint a radarjaik úgy veszik, hogy te értetted, amit ő svájcinémetül mondott, onnantól tuti úgy fog hozzád beszélni a jövőben is. de egyáltalán nem bánja, ha irodalmi németül válaszolsz. a legtöbb német totál nem hajlandó megszólalni svájcinémetül, úgyhogy ezt megszokták.

SilentDreams 2013.04.22. 01:04:29

@qengland: Abszolút megértem, és sajnálom, hogy nehezedre megy a nyelvtanulás 30 felett.

Saját példám alapján: tizenévesen szinte erőfeszítés nélkül tanultam idegen nyelvet (de itt nagyon fontos, hogy érdekelt is és volt motiváció!), huszonévesen már sokkal nehezebben, de még mindig elég jól "megtapadtak" a dolgok. 30 felett pedig sokkal, de sokkal nehezebben megy már, még akkor is, ha érdekel a dolog.

A gyerekeid erőfeszítés nélkül fognak tökéletesen megtanulni az adott ország nyelvén, ha ott születnek/járnak iskolába, efelől biztos lehetsz.

Neked pedig valahogy meg kellene találni a számodra jó módszert az eredményes nyelvtanuláshoz, mert szerintem nincs egységes séma. A motiváció adott, hogy külföldön élsz és minél jobban el kellene sajátítani a nyelvet, ezzel nincs probléma. Ne add fel könnyen, a kitartás a legfontosabb, sajnos ez nem fog menni pár nap alatt, ehhez kemény évek kellenek...

miegysmàs 2013.04.22. 01:06:39

@Kellemes Zérókomponista:

Nincs benne diszkret tragikomikus sznobsag::))

Ez egy beszelt nyelv,ami raadasul mindenfele dialektusban letezik,tulajdonkeppen a svajci nemet dialektus,az csak egy gyüjtö szo.
Ha itt probal boldogulni az ember,meg kell probalnia minimum megerteni,ha meg meg is tudja vhogy tanulni azzal kimondottan javitja az eselyeit minden tekintetben.
Mivel nekem (es ez teljesen szemelyes dolog)nagyon nem tetszik,igy ez a "kell" kategoriaba tartozik.
En ugy erzem,hogy a svajciak meg igyekeznek is örizni ezt a nyelvi szinesseget,mert ez is az identitasuk resze.
A sima Hochdeutsch-ra ,meg eszük agaban sem lesz lecserelni a sajat nyelvüket,mert alapvetöen a nemeteket a mentalitasukat nem igazan kedvelik.
Ha bemesz itt egy könyvesboltba,akkor ennek külön irodalmat talalod.

miegysmàs 2013.04.22. 01:08:50

@Kellemes Zérókomponista:

ketszer is megirtam a valaszt,az elöbb ugy lattam az elsö nem ment el,majd eldöntöd melyik a jobb::))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.22. 01:12:24

@aleb19: tenyleg annyira szanalmas, hogy mostantol ignore
@mirx: a philips egy szar, de ez irrelevans:)
@Zsuzsi65: itt is mindig megkerdeztek, te tenyleg csok vagy?
@Kellemes Zérókomponista: itt szinte minden musorhoz van, gondolom a fogyatekosok miatt, mindig vigyorogtam, hogy ezt otthon pl a parlamentben mutogatassak oldjak meg 2013-ban
meg mindig ugy van?@dirtyfreebird: nem hasznalok netflixet a kabelen szinte minden felirathozo a boxon keresztul vagy nem en nem tudom ,muszaki analfabeta vagyok es mar nem sokszor hasznalom
a fizetesem a mindenfele ceges meetingekbol, ceges vacsorakbol eskuvokbol szuletesnapokbol stb all
megszervezzuk, berendezzuk az adott termet, felszolagalunk, beszelgetunk stb
es ezert penzt kapunk
egyaltalan nem konnyu melo, tegnap 160 fos eskuvonk volt, hat azt megcsinalni elejetol a vegeig, az nem konnyu
ha ilyen sokan vannak veszunk fel alkalmi felszolgalokat, tegnap pl. azzal nem kellett torodnom, csak iranyitani oket, hogy mit csinaljanak
de kis party eseten nem kell senki , askkor felszolgalok en
mondjuk jon 20 ember egy vacsorara azt elintezem magamban is

SilentDreams 2013.04.22. 01:13:48

@mirx: Német már nem leszek :), de 4-5 (vagy még több...) év Németország után venném esetleg Svájc felé az irányt, így majd igyekszem nem Hesseni kiejtésben beszélni, mert még németnek nézhetnek és amint hallom, nem túlságosan kedvelik a németeket...

Bár remélem ez inkább csak általánosítás, mint a legtöbb ilyen kijelentés...

aleb19 2013.04.22. 01:18:52

@hagyma: thx kedves new american idiot

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2013.04.22. 01:23:10

@mirx: ájjá' meg, s olvass vissza, mi vitt engem a francia felé, például.:) Az egész kommenteddel egyetértek, megfogalmaztad helyettem. Én rengetegszer megkaptam, meg is kapom ma is, az eltérő igényszint miatt a sznob jelzőt. Igaznak ugyan nem mondanám, de mivel tömegek érzik sajátjuknak a véleményt, a többségnek ezt jelenti a szó, így a jelentése is módosul az eredetihez képest. Ha ez a sznobság, hát én vállalom. De ahogy látom te is, nagyon helyesen. (Valójában kifinomultság, amihez az átlag egyszerűen tufa.)
Nem jól kommunikáltam le az előbbit és ezért elnézést. Szóval akcentusra kényszerítve. Inkább így. Akcentusra van eleve kényszerítve, aki Svájcba vágyik. Természetesen nem lehet vegytiszta egy nemzet sem (bár egyesek törekednek rá), amint a nyelve sem, mégis én ha valamibe belevetem magam testestül-lelkestül, akkor az legyen egy egész, egy saját, ne pedig korcs, ne abszolútértéknek eladott mellékutca, egy ki talternatív ág. Én a svájci németben ezt érzem, de rögtön hozzá is teszem; élni életvitel-szerűen nem éltem ott. Valakinek van rálátása erre a svájci nyelvalakulásra a német függvényében? Érdekelne egy vaskos levezetés. Jó ez a poszt ma, mert ez a többedik téma, ami rendszeresen visszatér belém és végre beszélhetünk itt róla, köszönöm én is a felvetést.
@miegysmàs: aha, csak fel akartál vágni, mennyiféleképpen el tudod mondani ugyanazt, értem én.:D Szóval meglepetésként hat a fonetikus leírás. Mifelénk javítandó, nálukfelé követendő. Hát erre mondom én, hogy: hm.

miegysmàs 2013.04.22. 01:24:35

@SilentDreams:

Nem igazan csak altalanositas,akkor nem lenne a temanak irodalma.
Nem ugy kell ezt elkepzelni,hogy latvanyosan fröcsögnek a masikra......jol el vannak egymas mellett,nem zavarjak egymas köreit.
A parom nemet,10eve el svajcban,meglepetesemre peldaul sokszor udvariatlannak,es kisse neveletlennek latom,ahhoz kepest,ahogyan a svajciak viselkednek.
Egy darab svajci baratot tud felmutatni 10 ev alatt,ertem ezen azt,egy olyan embert aki neha megfordul a lakasunkban.
Es ez nem azert van igy mert neha udvaritlan egy kicsit::))

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2013.04.22. 01:26:36

Félreértés ne essék, az erdélyi és egyéb "távolimagyart" mindig csodálattal hallgatom. Jó az, ha vannak dialektusok. De az is jó-e, ha törvényszerűen egy szóvég-leharapott, igénytelenebb - jó, mondjuk sajátságosnak, számunkra szokatlannak - verzió az a dialektika, melyre annál büszkébbek a művelői, minél hajmeresztőbb az? Van, amire születni kell.

miegysmàs 2013.04.22. 01:26:56

@Kellemes Zérókomponista:

en is hümmögök magamban jokat,de az nem fog elöre vinni,vagy megszokom vagy megszököm a vegen::))

SilentDreams 2013.04.22. 01:27:28

@miegysmàs: Akkor, ha jól értem, a fröcsögés helyett inkább kimért távolságtartás jellemző egymással (svájci vs német) szemben? (ami alól persze lehet számos kivétel is)

SilentDreams 2013.04.22. 01:32:23

@hagyma: Angliában is közkedvelt kaja, nem is olyan rossz. Egészen megszerettem ott :)

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2013.04.22. 01:34:21

@miegysmàs: nem szöksz meg, mert ott a párod. De figyelj, amit nem értek: ez hogy fér bele, hogy ő udvariatlan? Nyilván sokat számít annak mértéke, de azért mégis. Én csak olyannal tudok lenni, aki miatt nem szégyenkezem, akivel meg tudok és merek jelenni és senkit nem bánt meg, semmilyen szinten. Tényleg érdekel ez csak.

miegysmàs 2013.04.22. 01:40:26

A tavolsagtartas,es kimertseg altalaban az idegennek szol,az ex. Jugoszlav allamokbol erkezök elleni ellenszenvüket,azt kimondottan latni,(falfirkak,feliratok........)velük szemben erösen elöiteletesek.
En a parom velemenyet hallottam,ö azt allitja,hogy a svajciaknak nincs közös nyelvük,es ezert igazi identitasuk sem,illetve keresik az idntitasukat.
A nemetek meg ezzel talan egy kicsit a kelletenel is jobban rendben vannak::))
(nemreg egy radiobeszelgetest hallottam arrol,hogy kell majd az uj svajci utlevelnek kineznie,hogy az meg jobban tükrözze a svajci identitast.erröl fel orat eldiskuraltak akkor eppen)
Roiunk paldaul az en tapasztalataim alapjan ,nem tul sok az ismeretük,es hajlamosak kicsit össze is mosni minket a Balkannal.
Talan segit,ezt megvaltoztatni,hogy nagyon nepszerü Magyarorszagra fogorvoshoz jarni::))

qengland 2013.04.22. 01:42:14

@SilentDreams: azért annyira nem kell ám sajnálni :) csak azt gondoltam, hogy anyanyelvi környezetben ez könnyebben fog menni, de plusz tanulás nélkül itt sem megy, vagy legalábbis csak nagyon lassan, szóval meg kell magam mindig erőltetni, hogy a munka utáni tanulásra. mivel programozó vagyok, van, hogy órákig nem kell a munkahelyen beszélni másokkal angolul, vagy csak emailben, chaten beszéljük meg a dolgokat, ezért a beszédkészség lassabban fejlődik, mint ahogy szeretném.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.22. 01:45:29

@SilentDreams: hat en sem tolom el magamtol, de inkabb akkor eszem ha nincs mas
es altalaban van:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.22. 01:46:45

amugy ha a francia budos volt, kovetkezo posztban johetne vegulis hogy veszitette el a posztolo a tenyleges szuzesseget es milyen kocsija volt a pasijanak

miegysmàs 2013.04.22. 01:48:34

@Kellemes Zérókomponista:

Van egy holland baratunk,aki csak annyit mondott erre,hogy ezen igazan nem kell foglalkoznom,ez csak abbol adodik,hogy nemet.::)))
Amikor a szülöket is megismertem,ök Düsseldorf mellett elnek,tapasztaltam is ezt a fajta hozzaallast pl. vasarlas közben,nem vittek tulzasba az udvariassagot,kedvesseget
Ez nem jelent bunkosagot,mindenki köszön,normalisan beszel,csak nem kedves.
A svajciak ilyen szempontbol nekem szimpatikusabbak,ez itt jol müködik.
Mondjuk en alapvetöen szeretek elözekeny ,udvarias lenni,es figyelek is az ilyesmire,(nagyanyam büne::)),ugyhogy en ehhez kepest viszonyitok.
Es ami meg segit,azert hallgat a jo szora,es szivesen tanul::))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.22. 02:03:56

amugy nyelvi szuzessegemt ugy veszitettem el, mikor kb 12 ember rohogott hahotazva egy angol beszolasomon
es ez egyre gyakoribb

BTBTBT 2013.04.22. 02:05:30

Az általánosban kötelező orosz mellett egy kevés német is volt szakkör keretében, az angol meg autodidakta módon sikeredett elsajátítani, és csak az vitt rá a nyelvvizsgai megmérettetésre, hogy kellett a diplomához.
Írni-olvasni rendesen tudtam, amikor kiköltöztem, és az irtózatos mennyiségű ügyfélkiszolgálással kapcsolatos egyik munkám rákényszerített arra, hogy beszéljek is, ha már Mo.-on nem volt ilyen nyomás.

Az egyik ismerősöm, Ruth néni, már akkor angol és német nyelvtanár volt, amikor megismerte András bácsit a 70-es évek ködös Albionjában. Mivel szorgos és jó nyelvérzékkel megáldott nő is volt, a fentieken kívül nemcsak francia oktatásra "vetemedett", de magyarul is megtanult, mert szükségét érezte, hogy a férjével annak anyanyelvén is tudjon beszélni - és mert András bácsinak sosem tökéletesedett ki az angolja.

Bár már nagyon öreg, azért Ruth nénivel nemcsak nagyokat dumálni, hanem vitázni is öröm. :)

BTBTBT 2013.04.22. 02:07:16

Bár már nagyon öreg, azért Ruth nénivel nemcsak nagyokat dumálni, hanem vitázni is öröm. - magyarul. :)

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2013.04.22. 02:34:53

Szerintem ez egy jó nagy közhely, hogy ahány nyelvet tud az ember, annyi személyisége lesz tőle. Karinette fokozottan veszélyeztetett tudathasadás terén! Én magamon azt figyeltem meg, hogy ugyanaz vagyok. Izgalmasak a kifejezések, ahogy más logika felől közelítik meg ugyanazt - és igen, van, mikor nincs megegyező, bevett kifejezés vagy csak nem szokás abban a másik nyelvben úgy vagy azt mondani, de igenis össze lehet rakni, éspedig úgy, hogy nem lesz se idétlen, se nyelvtanilag hibás, s önmagad maradsz. Ti ehhez mit szóltok? Mennyire ad gellert az identitásnak az új nyelv?

Fatbird 2013.04.22. 02:55:07

@tiltott rengeteg:
"Engem még érdekelne a vegyes házasságok/párkapcsolatok nyelvi háttere is. Nekem valahogy mindig kisebbségi érzésem volt külföldi baráttal, hiszen nem értek mindent. Persze meg lehet tanítani sok mindent a másiknak, de azért hiányozna a magyar szóviccek alkalmazása. És hogy lehet egy Zoránt elmagyarazni? Vagy a szerelem mindent legyőz? :) "

Nekem soha nem volt kisebbségi érzésem,bár nem is a közel nulla nyelvi szinten voltam, mikor megismerkedtünk.(írott szöveget értettem, s Sztakival chateltem). S akkor jöttek a "szóviccek" igazán, akkor is, ha nem igazán akartam :))
Csűrtem-csavartam az angolt magyar meg német módra, párom pedig megértette a kreálmányaimat - mert meg is akarta érteni, nem akadékoskodott, nem fölényeskedett. Néhányat azóta is használunk egymás közt.
Kinek milyen az elvárása egy párkapcsolaban, de szerintem az, hogy mennyire támogató, megértő és rugalmas a külföldi barát(nő) a nyelvi nehézségek idején, előrevetíti, hogy milyen lesz az élet más területein.

Néhány magyar irodalmi-zenei művet sosem fogsz tudni elmagyarázni, hiába fordítod le, a háttérismeretei fognak hiányozni.
Egyszer az Indul a Bakterház-ból a kimúló lovas jelenetet nézve, elgondolkodtam azon, le tudnám-e fordítani a páromnak. Akkor már több éve éltünk együtt, és arra jutottam, jobb, ha egyáltalán nem látja, mert egyáltalán nem találná viccesnek - sírva fakadna, hogy szegény, szerencsétlen ló!!!(S gyereket nyakon csapni se vicces, de az már a fiatalabb magyar generációnak sem az.) De nagyokat lehet mesélni egymásnak, hogy párunkat "felzárkóztassuk", és vice versa, mert ez kétfelé igaz. Idővel én is megtanultam az ő szemszögéből is látni dolgokat.

A saját tapasztalat meg az, hogy a humor sok mindenen átsegít, és ha tényleg összepasszol a két ember, az annyira felturbózza a kommunikációt minden szinten, hogy a nyelvtanulás felgyorsul, a pár tagjai pedig "összecsiszolódnak". Kialakul a "saját nyelvetek". Az összes próbált nyelvtanulási kísérlet és módszer közül pedig a "megfelelő idegennyelvű személybe való belezúgás" volt a leghatékonyabb. Én közel nulla beszédértésről kb. hat hónap alatt jutottam el az "értem minden szavad" szintre, (bár idegen hanggal még voltak nehézségeim), egy olyan nyelven, amit addig nem szerettem :)

montroyal ( CAN qc) 2013.04.22. 04:09:37

@hagyma: nem pincer vagyok aki bemegy minden nap este az etterembe es felszolgal
most akkor mi vagy busboy,.. esetleg head waiter ,maitre d’ waiting staff ..?

DieNanny CH 2013.04.22. 06:31:06

@aleb19:
Bár nem engem kérdeztél, íme egy hatalmas deviancia:
hu.wikipedia.org/wiki/Az_amstetteni_v%C3%A9rfert%C5%91z%C3%A9si_%C3%BCgy
Azidőben Ausztriában éltem. Hidd el, W. A. ehhez képest semmi.

nyuszigonosz 2013.04.22. 07:00:41

@Tristee: Kevesbé érthetöen fogalmaztam.
A német tv a svajci müsorokat, dokumentumfilmeket ( játékfimeket kevésbé) feliratozza.
Ez a 3sat, ahol német, osztrák és svájci hírek és programok mennek.

A kereskedelmi tv adók ( németek. az RTL és hasonlók) az osztrákot, de a bajort is feliratozni szokták. Mármint beszélgetéseket. Sokszor érthetöséguk ellenére is.

tiltott rengeteg 2013.04.22. 07:30:30

@Kellemes Zérókomponista: Igen ez az annyi ember ahány nyelv is érdekes téma. Én néha kicsit érzem, h másképp viselkedek a különböző nyelveken. Vagyis más a hangszínem (mivel máshol képzem a hangokat), más a beszédsebességem, átállok az adott kulturára stb. Ez lehet a "személyiségváltozás". :)

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.22. 08:13:49

@tiltott rengeteg: Ezt úgy hívják skizofrénia.
Fordulj orvoshoz.

@montroyal:
(-: Na ugy legalabb mar le is tudtak irni, nem csak mondani.
You are sick.

@Barátusz:
Errol a Ruth nenirol van szo?
www.youtube.com/watch?v=GNU8IJzRHZk

@Zsuzsi65:
Nem vagy szegyenlos ha elotte vetkoztel le.
Villany egett? (tudom, a villany nem eg)

@zopilote: A markaja az ami ra van irva. Tudod.....

@mirx: Azert a humorerzeked talald meg valahol abban az uj orszagaban mert amin felidegesitetted magad lazan poenra kellet volna venni.
Annak is volt szanva igazabol.

koborvadász 2013.04.22. 08:42:01

Érdekes, hogy kis hazánkban a nyelvoktatás nem működik.
Autodidakta mód megtanulod. Az iskolában nem fog menni!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.04.22. 09:09:07

@montroyal: banquet captain
nem nagy dolog, de tobb min tpincer, busboy meg 10 eve voltam

aleb19 2013.04.22. 09:11:01

@DieNanny:hat igen ez mindent visz
ja errol van egy elmelet miszerint a sok szaz evig zart kozossegek /hegyvidek,sziget v. vallasi csoport/ miatt ez felerosodik

aleb19 2013.04.22. 09:22:26

@hagyma: erre a csicskamelora vered magad new-american-idiot ezt egy idomitott majom is elvegzi ezert a kepzetlen gyikarcok neha 1-2 dollart kapnak naponta vilagszerte ha ennel tobbet kapsz az azert van mert igazsagtalan torz vilagban elunk

pocaklakó minimanó 2013.04.22. 10:08:35

@koborvadász:

"Érdekes, hogy kis hazánkban a nyelvoktatás nem működik."

Érdekes, hogy működik. Ahol van kellő szándék a nyújtásra és kellő szándék a befogadásra.

De igaz: Merjünk kicsik lenni!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.22. 10:29:19

@Zsuzsi65:

Egy ismerős hivatalosan valamilyen Béláné volt. Sokszor mondták neki "Béláné, milyen gyönyörű név!".

_Epikurosz_ 2013.04.22. 10:51:09

@nyuszigonosz: "Belgiumban és Luxemburgban törölnek a megkereszteltek nyilvántartásából is. " Leszedik róla a keresztvizet. :)

pocaklakó minimanó 2013.04.22. 11:07:54

@nyuszigonosz:

"Ki lehet lépni a katolicizmusból is."

Az nem az abból való kilépés, hanem az egyház polgári értelemben vett tagsági viszonyának megszüntetése.

A keresztség, mint aktus az ő felfogásuk szerint "eltörölhetetlen lelki pecsét."

Azt pedig nem más mondja meg, hogy ők kit tekinthetnek ennek vagy annak - szuverén joguk, hogy ők döntsék ezt el.

montroyal ( CAN qc) 2013.04.22. 13:52:27

@hagyma: ok csak gugliztam nem ertek hozza... .. nem rossz es fo hogy szereted

f.nero 2013.04.22. 14:03:13

Valaki itt fikázta a németet, hogy undorító.
Ez erősen "nézőpont" kérdése, a csinos, szőke, huszonéves, karcsú és nagymellű osztrák kolléganőm szájából nekem nagyonis tetszik a német, mi több, egyenesen imádom, mikor hozzám beszél. :)

Tristee 2013.04.22. 14:07:15

@miegysmàs: "En ugy erzem,hogy meg örzik is ,vigyazniak ra,mert eszükben sincs beszedben atterni a hochdeutsch-ra,ez is az identitasuk resze."

Újabb érdekes szempontot tárt elénk miegysmás, ez már túlmutat a nyelvi dimenzión.

De azért megkérdezem miegysmást, mirxet, nyuszigonoszt és a többi "Svájcban utazó" csapattagot: mi a tapasztalatotok, egy "bennszülött" svájci francia alapvetően svájcinak tartja magát, aki történetesen franciául beszél, avagy alapvetően olyan francia embernek, akit különböző szálak meghatározó módon Svájchoz kötnek? Ugyanígy mi a helyzet egy svájci olasz esetében? Egy svájci olasz alapvetően svájcinak tartja magát, avagy - némi túlzással - gyakorlatilag teljesen otthon érezné magát Firenzében is (nem mint turista, nyilván értitek, mire gondolok)?
A svájci németek esetében a képlet nyilván egyszerűbb, őket a német (osztrák) németektől paradox módon éppen a közös nyelv választja el.

BTBTBT 2013.04.22. 15:21:32

@dirtyfreebird:
Dehogy. ennek a Ruth neninek nincs akkora kertje, es inkabb a soknyelvusegerol ismert.

Grafogirl 2013.04.22. 16:59:11

@Fatbird: Attól függ milyen kultúrából való a párod. Szerintem simán megértheti a zeneműveket, vagy az irodalmi műveket. Nem hiába lett sok irodalmi és zeneművünk világhírű. Most szinte minden Márai könyvet meg lehet venni pl. spanyolul.
Sőt még a szóvicceket, szólásokat is, ha azokat jól fordítod. Egyébként annak van meg a varázsa, amikor az ő nyelvén alkotsz szóviccet, ezt nagyon szeretik. Az én pasim Chilei és nagy élvezettel nézte pl. az Egri Csillagokat. Pedig nem egyszerű a sztori, az ország három részre szakadása stb. 1-2x leállítottuk a videot és meséltem neki a töri részét. Eddig nem volt olyan magyar film amit ne értett volna sőt még az olyan idióta poénokon is nevetett ami nekem kicsit béna, nem azért mert magyar, hanem mert más hol van a "humorlimitem" :)

Sütemény1975 2013.04.22. 17:07:54

@hagyma: europaban nincs closed caption

Grafogirl 2013.04.22. 17:45:20

@qengland: Ez egy nagyon jó módszer! Ajánlom figyelmedbe: www.kreativnyelv.hu/start.php
Több nyelvet is tanultam ebből, a gyakorlatban nagyon jól bevált.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.04.22. 17:52:33

@Grafogirl: "Eddig nem volt olyan magyar film amit ne értett volna sőt még az olyan idióta poénokon is nevetett ami nekem kicsit béna, nem azért mert magyar, hanem mert más hol van a "humorlimitem" :)"

Ez igy van, az en ferjemnek meg a Szabadsag, Szerelem (az 56-os sztori) ill. a Csinibaba tetszett, mert erdekli ot a magyar tortenelem. Az atlag amerikai keveset - es sztereotipiakat - tud csak a hideghaborus evekrol, az akkori eletrol a keleti blokkban.

Grafogirl 2013.04.22. 18:34:57

@Zsuzsi65: Jaj a Szabadság, Szerelem c. film nagyon tetszett neki, azt mondta, hogy már megérti miért haragszom, ha valaki azt mondja a magyarok az oroszokkal rokonok.
Szerintem ha külföldi is a párom, eleve hasonló kultúrájút-gondolkodásút választok, mint amilyen én is vagyok. Ritka amikor igazán óriási kulturális-társadalmi különbség van a párkapcsolatban, megjegyzem ehhez nem kell külföldre menni otthon is lehet találni ilyet. :)
Így nyilván ha hasonló, hasonló dolgok jönnek be neki is, mint nekem. De bármilyen is legyen, ha elég rugalmasak és nyitottak vagyunk akkor áthidaljuk az ilyen-olyan kulturális különbségeket. :)
Nekünk speciel kommunikációs problémánk sohasem volt, viszont a korábbi barátnőivel igen, pedig azok helyiek voltak :):)
A Csinibabát még nem néztük, de köszi a tippet.

nyuszigonosz 2013.04.22. 18:52:23

@pocaklakó minimanó:
Nem csak az egyház polgári értelemben vett tagsági viszonyának megszüntetése.
Mert miután kiléptél az egyházból, többek között nem lehet templomi esküvöd, nem lehetsz kereszt/bérma-apa/anya, problematikus az egyházi temetés, és terménszetesen nem dolgozhatsz olyan helyen, ahol a munkaadód az egyház/is.
Ezek sokesetben öregotthonok, óvodák, segélyszervezetek és hasonlók.

nyuszigonosz 2013.04.22. 18:54:20

@_Epikurosz_: "Leszedik róla a keresztvizet" - tudod, ez jutott eszembe és vigyorogtam, miközben tegnap írtam a hozzászólást, aztán ezt mégsem írtam oda. :)

Grafogirl 2013.04.22. 19:51:20

@lesson: Ha magyar akcentussal beszélsz angolul a gyerekhez, de angol nyelvi környezetben éltek a gyerek nyilván a helyi dialektust fogja átvenni. Az a lényeg, hogy jó korán kerüljön oviba. Erre példa pl. az olasz bevándorló az USA-ban, aki tipikus akcentussal beszél angolul, de a gyereke már tökéletesen hála az nyelvi környezetnek.
Ha pedig nem nyelvi környezetben éltek, valószínűleg így is úgy is lenne valamilyen akcentusa. :)
De sokkal célravezetőbb, ha te a saját anyanyelveden beszélsz a gyerekhez, a gyerek apja is a sajátján és az angolt vagy megtanulja az iskolában (a kétnyelvű gyerekek amúgy is könnyen tanulnak idegen nyelveket), vagy használhatjátok "közös" nyelvként, , amikor mindenki jelen van. Bár ez utóbbiról megoszlanak a vélemények. Esetleg az angol lehet úgy is a 3. nyelv, hogy csak te és a párod közötti kommunikációban használjátok, a gyerekekkel nem.

pocaklakó minimanó 2013.04.23. 22:13:26

@nyuszigonosz:

Pedig ezek mind-mind világi vetületek. Amelyekről beszéltem.

Lorinc 2013.06.12. 09:21:15

Eva, csak nem a Filiere Francophone-ra jartal a BME-n, majd utana a tolmacs- es szakfordito tanfolyamra?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása