oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. február 13. 06:51,  Mi van a holland hamuban sült pogácsában? 259 komment

2013. február 13. 06:51 Határátkelő

Mi van a holland hamuban sült pogácsában?

Rengeteg olyasmi az oktatók és diákok közti kapcsolatról, az együtt gondolkodásról, a csalás elutasításáról, a minél szélesebb látókör támogatásáról, aminek Magyarországon is igencsak helye lenne – derül ki Zeeuws Meisje összegző írásából. (Korábbi posztjait itt olvashatjátok el, érdemes!)

Hollandia campus_1.jpg

„Sokszor végiggondoltam, mik is voltak azok a legfontosabb dolgok, a mesebeli hamuban sült pogácsák, amiket nekem Hollandia, vagy inkább a nemzetközi egyetemi lét adott. Az utazás, a világlátás, a sok felejthetetlen mese a világ számos országából persze mind fantasztikus emlékek, de végeredményben ezek voltak a cseresznyék a torta tetején...

Az életfilozófia, amit ott az elméleti tudással kaptam útravalóul, úgy gondolom, sokkal fontosabb. Ezt szeretném ma az olvasókkal megosztani. Egy olyan életfelfogást, amit számunkra, akik egy olyan világból jöttünk, mint Közép-Kelet-Európa, ami ugyan csalóka mondókáival már-már arra enged következtetni, hogy lassan elérkezik hozzánk az a bizonyos kánaán, valójában azonban csak kecsegtet a szabad gondolkodással... egyszóval amit nekünk itt Európa közepén a mindennapokban hasznos lehet észben tartani.

Hogy miért is? Kezdjük szépen sorjában, mit is jelent személy szerint nekem az örökség, az őseim évszázadok alatt kialakított életfelfogása és annak egy nyugat-európai oktatási rendszerben történt alapos felülvizsgálása.

Le a határokkal az emberek között!

A tanárok, a feletteseid a te barátaid! - volt minden íratlan szabály közül talán a számomra legnehezebben megtanulható. Ennek első lépcsőfoka az volt, hogy a magyar „Jó reggelt kívánok, igazgató úr" köszönést „Hello, Dr. Brown"-ra kellett cserélni. Laza? Igen, elsőre talán felettébb az.

Itt bizony le kell rakni a hazánkban megszokott urambátyám mentalitást, amikor mindenkinek hajbókolni kell. Nincs annyi fölösleges tiszteletkör, amit csak azért kell megfutni, mert magyar honban mindig fejben kell tartani, hogy ki van kormányon és ki kinek a kije a hálózatban.

Diákként bizony eltelt egy kis idő, mire el tudtam fogadni, hogy bizalommal fordulhatok a rendszerhez, és nem kell mindig attól tartanom, hogy egyik-másik tanárom által közölt információ a tutorom politikai irányultsága vagy a szakosodásomat felügyelő professzor liberális eszméi miatt talán szándékosan félrevezető lehet.

Itt, 1500 km-re otthontól egy nemzetközi intézményben teljesen más szabályok uralkodtak: a felettes, a beosztott és a diák is a nyertes-nyertes helyzet kialakításán dolgozott. Ezért volt a dékánon a gólyahéten ugyanolyan pulóver, mint a diákokon; de ezért rendeztek rendszeresen az egyetem kontójára zártkörű vacsorákat is, ahol a néhány tanár, diák és egyetemi adminisztrációs dolgozó megvitatták a meglátásaikat az egyetemről, s együtt dolgoztak annak jobbá tételén.

Ebben az egyenlőségre épülő rendszerben ezért nem éreztem soha azt, mint hazai egyetemisták szájából gyakran elhangzik, hogy szívatásból, indokolatlanul dobják ki az első időpontos vizsgáról a diákok 2/3-át, vagy a rendszeresen változtatott tanulmányi szabályzattól (is) frusztrált adminisztratív dolgozók ellentétes információkkal kergetik őrületbe a hallgatókat.

Csalni nem ér! A vizsgán sem!

Bizalommal fordulhattam a rendszerhez. Tiszteletet kaptam az oktatóimtól és az egyetemi dolgozóktól. De cserébe tiszteletet is kellett adnom. Ez ott egészen pontosan azt jelenti, hogy ha vizsga közben kiment a tanár, nem kezdtünk el azonnal azon gondolkodni, hogyan „javíthatnánk" a jegyünkön.

Más szóval, hogy hogyan lehetne egy kicsit csalni: azaz padtárssal beszélni, jegyzetet elővenni, eredményeket egyeztetni... mert ez olyan vétségnek tűnik abban a közegben, mintha például valaki a boltban lopott volna. Egyszerűen nem jut eszébe, hogy megszegje a törvényt, ahogy a nagy átlagnak az sem, hogy fizetés nélkül elvigyen a közértből mondjuk egy csomag kávét.

S ha benned a kisördög és mégis megpróbálkozol vele egy vizsga kellős közepén, akkor olyan tekinteteket fogsz a legközelebbi barátaidtól bezsebelni, hogy legszívesebben a föld alá süllyednél.

A magolás nem siker

A jó jegyek nem jelentenek egyértelműen sikert már az egyetemen sem! Ha jól tudsz magolni és hosszasan el tudod sorolni, hogy pl. Shakespeare műveiről melyik évszázadban hogyan és kik írtak mélyreható elemzést, még nem azt jelenti, hogy érted is, mit írt a drámaíró, s ebből következően azt sem, hogy maximális jegyet fogsz kapni a vizsgán.

A különbség a kelet-európai és a holland felsőoktatási rendszerben tanuló diákok között abban rejlik, hogy míg a magyar iskolákban a tanárok nem tudatosítják, hogy a Shakespeare-ről hadaró, színjeles tanulóik általában nem egyeznek majd meg azokkal, akik a való életben sikeresek lesznek, addig a holland rendszer a kreatív koponyákra épít, s nem kíváncsi a diktafonként felszívott és visszaadott információkra.

Hogy ezt hogyan érzékeltem, mint diák? Első félévben nem értettem, hogy miért nem elég a vizsgához az, hogy tökéletesen tudom, mi van a könyveimbe írva. Ahogy azt sem, hogyan várhatják el tőlem, hogy én nagy gondolkodók legfrissebb kutatási eredményeihez valamit is hozzá tudok tenni (mert 2004-ben 2000-nél korábbi kutatásokat nem igazán használhattunk fel gyakorlati munkáinkban).

Hogyan tudnék én, még bármiféle felhalmozott tudás nélkül nagyobbat alkotni, mint ők, és észrevenni azt, amit más még nem? Na de éppen erre volt jó ez az oktatási módszer: megmutatták, hogy mi volt évszádok óta a haladás és a siker kulcsa, s ösztönöztek, hogy próbáljuk mi is a kreativitásra hangolni az elménket.

Ha valami érdekel, azt ne fojtsd el!

„Matematikát tanulnál, de szeretsz hegedülni is?" – emlékszem, ezt kérdezte a dékán már a budapesti felvételin is egyik későbbi cimborámtól. „Fantasztikus!" – mondta, „Nálunk nem kell lemondanod egyikről sem a másik javára. Lehetsz kiváló mindkettőben, sőt! Az egyik tanulása segíthet a másikban!"

A college rendszer egyik fő erőssége: elismeri, hogy példának okáért egy zenével foglalkozó diák olyan szemmel láthatja az alkalmazott matematika problémáit, amit egy „szakbarbár", vagy szépen magyarul kifejezve 1 ügyű, azaz együgyű ember soha nem venne észre - de ez fordítva is igaz.

Egy matematikus az analitikus elméjével a kottát, a ritmust és a dallamok egymásra épülését más perspektívából látja, mint aki a hegedűjéhez nőve a világból mást nem tapasztal. Avagy a „look out of the box" szemlélet itt felettébb hangsúlyossá válik.

Az iskolán kívül is van élet

Sőt, az iskolán kívüli tevékenység sokszor fontosabb az egyetemen is, mint maga a szakosodás! „Legyél bár modern filozófus, középkori zeneelméletet kutató szakember, vagy malawi szülési rituálékat tökéletesen ismerő egyén, ha fantáziát látsz abban, amit szeretsz, akkor tiéd a világ." - ezt hallottuk éjjel és nappal.

Emlékszem, mikor évekkel korábban egyik elsős gimnáziumi órán előálltam azzal az ötlettel, hogy én vagy művészettörténész vagy skandinavisztikus akarok lenni, az egyik tanárom hangosan felnevetett, s azt mondta, hogy akkor talán az északi lakberendező áruház majd hasznomat veszi, mint bolti kisegítő.

Ezzel szemben a holland tanáraim azt vallották, ha különleges érdeklődésem van, abba ne hagyjam! Ha éjszakákig a művészeti folyóiratok fölött görnyedek, és jobban lekötnek, mint a nemzetközi kapcsolatok tankönyveim, akkor ez egy fontos jel, amit nem szabad figyelmen kívül hagynom.

Nem „kell" felnőni, és szigorúan vett felnőttes dolgokat művelni. Ha igazán azt gondolom, hogy a hobbim hasznos, akkor másnak is az lesz, s én meg fogok belőle élni.

S hogy mennyire igazuk volt! Ma már nagyon sokat jelent, hogy különleges érdeklődési köröm volt, amit kitartóan és lelkesen műveltem éveken keresztül. Mert a kitartás és egy egyetemen kívüli világ megismerése olyan előnyökkel jár, amit az iskolapadban nem lehet elméletben megtanulni.

Ily módon, a látszólag legpiacképtelenebb szakokkal is lehet fantasztikusan fizető munkát találni (és ezáltal a GDP-t növelni). S amint azt az évek igazolták, a holland egyetemen hangoztatott jóslat végül, az esetek többségében beteljesíti önmagát.

A féligazság erősen ellenjavallt fogalom

Az egyetemen sosem ígérte nekem senki, hogy könnyű lesz. Az elején tudatták, hogy sokat kell tanulni. A tandíjat is magasabban tartották, mondván hogy ez egy szelektív intézmény. Tiszta ügy. De aki céltudatos volt, azt támogatták ösztöndíjjal, külföldi részképzési lehetőségekkel, szakmai gyakorlatokkal.

Nagyon fiatalon szembesítettek mindenkit azzal, hogy mindennek mi magunk vagyunk az okai. Nem hitegettek senkit. Közölték sokszor: aki plagizál, kivágják az egyetemről. Aki ellopja más tulajdonát (pl. vizsgán más tudását másolja jogtalanul), az a felelősséget meg se próbálja elhárítani.

Nem a tanár és az oktatáspolitika a hibás. Nem a szomszéd, mert hagyta, hogy másoljak. Nem is a bank, aki nem adott diákhitelt így esszéírás helyett pincérkedni kellett, s időhiányban maradt a Wikipédia másolása - csakis saját magunk. Hogy a banknak, a szomszédnak és az oktatáspolitikának is része volt a történetben? Biztosan. De végeredményben rajtunk áll, hogy mit kezdünk a nekünk osztott lapokkal.

Módszeresség...

S végezetül a két, talán legfontosabb dolog, amit megtanultam tőlük, a nemzetközi közösségtől: a módszeresség és az összefogás. Furcsának tűnhet, hiszen két nagyon egyszerű fogalom, s látszólag otthon is erre nevelik a tanulókat. Middelburgban azonban egy kissé más értelmet nyert, mint amivel én a Kárpát-medencében valaha is találkoztam.

Az egyetemen azt vallották, hogy muszáj megmutatnod, ki vagy és mit tudsz. Nem maradhatsz a komfortzónádban. Nem lébecolhatsz, mert akkor a többiek isszák meg a levét (lásd például a csoportprojekteket az előző írásban).

Magasabb szintre jutni, fejlődni és valami újat alkotni csakis akkor lehet, ha valaki kiteszi magát szélnek és viharnak. Erre volt jó a sok prezentáció: kiállni mások elé, vállalni a felelősséget, hogy most ennyire voltam képes, ez vagyok én, feketén-fehéren.

S képesnek lenni arra, hogy nem „bólogatójánosokkal" körbevéve is meg kell hallani az építő jellegű kritikát, azt nem sértésnek, hanem javaslatnak venni, mert hosszútávon csak ennek van értelme. Ezt szerintem Magyarországon is tanítani kellene.

... és összefogás

Zárásképp pedig az összefogásról. Az osztrákok, évszázados szomszédság tapasztalataként nemhiába mondják, hogy ha ellenséget akarsz, barátkozz magyarral. Arany János Péter Pálja óta már-már elcsépelt fogalom ez magyar körökben.

Az otthoni közösségben, ahol felcseperedtem és életem első, nagyon meghatározó 18 évét töltöttem, soha nem tapasztaltam, hogy az emberek büszkék egymásra, az eredményeikre. A hollandoknál viszont annál inkább.

Bár Közép-Európából folyton folyvást bírálják őket liberalizmusukért, nyitottságukért, ők felettébb szeretnek egy hajóban evezni. Ez a tengerész, kalandvágyó és felfedező nép enélkül talán nem is maradt volna fenn az évszázadok során.

Vajon hány magyar egyetemista mondhatja el magáról, hogy évek után is névre szóló képeslapot küldenek neki a tanulmányi osztályról, érdeklődnek felőle, gratulálnak minden további eredményhez, legyen az doktori fokozat, esküvő vagy gyermek születése.

Annak ellenére, hogy Middelburgból minden túlzástól eltekintve a világ számos pontjára vetődtek a diákok, az Alma Materunk továbbra is képes fenntartani azt a családias érzést, amit a campuson nagyon tudatosan kialakított. Jobban mondva mi együttesen kialakítottunk.

Jó volt és jó most is oda tartozni. Akkor is, mikor Hollandiának búcsút intve 5 évre a magyar fővárosban próbáltam szerencsét. Ahogy jelenleg is, mikor ismét becsomagoltam a (Hollandiában is gyarapított) hamuban sült pogácsámat, és egy következő nyugat-európai ország egyetemét látogatom, manapság már oktatóként.

De ez egy másik történet..."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: felsőoktatás egyetem Hollandia Middelburg

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr455077826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GERI87 2013.02.13. 16:35:34

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Így van: a cigi alkohol, kávé beépült a kultúránkba, visszaszorítani nem lehet, jelentős adóbevétel miatt az államnak sem érdeke a drágításon kívül máshogy fellépni ezek ellen.
Nem látom okát hogy a könnyű drogokat is erre a szintre vezessük.

Az dohány függőséget okoz, nincs alkalmi dohányos....hosszútávon mindenképp káros egészségügyileg, elmeállapotilag nem.
Az alkohol függővé tehet, testileg lelkileg leépülsz, de nem feltétlen velejárója ez....
Sok helyütt még is társadalmi szinte okoz problémát.

a fű szellemileg leépít, függővé tesz, nem feltétlen lépsz komolyabb drogok felé, de annyira belebutulsz hogy csak ez számít már hogy meglegyen a lefekvés előtti adag hogy szívhass, link köcsöggé tesz.....
Nemhiába a füves kultúra: "mindent leszarok" kultúrája...(hippik)

Ezt irtani kéne, nem reklámozni, meg agitálni mellette.

madscientist 2013.02.13. 17:05:32

@tableno:

Ebben tökéletesen igazad van.
Én személy szerint se a közgazdaságtant se, se más gazdaságtudományokat nem tartok büfészaknak, Isten ments, hogy csak egy ilyen gondolatom is legyen.
Nyilván nem a magyar szakemberek úgy en block állnak fölötte bármely más nemzet szakembereinél (remélem nem ez jött le az előző kommentemből, mert nem ezt állítottam), de egyes területeken lehetnek jobbak másoknál. Úgy ahogy pl máshol komolyabban felkészültebbek a közgazdaságtanból, így abból más előnyük is származik.
Másrészt mi okom volna más nyugati (szak)emberek véleményét megkérdőjelezni, mikor azt mondja x-y szakma képviselőire, hogy a Magyarországon végzettek felkészültebbek, jobbak, mint pl a sajátjaik?

tucano 2013.02.13. 17:09:19

@Spacecake: kitűnő előadásokat tarthat majd vallatási technikákról:)

@hothead: sok jómadárral találkozom az biztos:D
De tényleg, egyszerűen tudnom kell bizonyos kulturális indíttatásokat, különben nem értem meg, hogy valójában mit akarnak (a pénzen kívül trmsztsn)

Közben voltam kajálni, menü: Magyar gombaleves.
Ízetlen szar, kérdem: "Mukele, mi ezen a magyaros?"
-"Kiloptam belőle a gombát"
Anyádaaat....

tableno 2013.02.13. 17:10:15

@madscientist: Teljesen egyetértünk, nem értettelek félre. Tényleg vannak olyan területek, ahol a magyarok hagyományosan kiemelkedően jók. A nemzeti tragédia viszont az, hogy bizonyos, az ország fejlődése szempontjából létfontosságú területeken meg nem csak hogy évtizedekkel vagyunk lemaradva, de még csak igény sincsen a dolgok javítására. Lásd az alábbi remek elemzést: index.hu/velemeny/jegyzet/feltud070321/

zopilote 2013.02.13. 17:11:44

@GERI87:
" És nem csak a tüdőt vágja gajra, hanem az agyadat is. debil, lúzer leszel, aki alkal -
matlan mindenre. "
Jo pelda erre: Bill Gates, Steve Jobs, John McAfee (o csak kesobb ment meg)
Lehet, hogy csak urban legend, de olvastam, hogy a Microsoft azert tette at a ceg
kozpontjat New Mexicobol Washingtonba, mert ott liberalisabban alltak a kenderhez.
Ugy emlekszem, a PCMag - ben olvastam ezt, John Dvorak cikke volt, jo 20 eve.
www.drugnet.net/famous-drug-users
io9.com/5876304/10-scientific-and-technological-visionaries-who-experimented-with-drugs
www.erowid.org/culture/characters/characters_drug_use.shtml
Ezek mind alkalmatlanok voltak mindenre:)

tucano 2013.02.13. 17:21:29

@GERI87: "mindent leszarok" kultúrája...(hippik)
Azok a punkok, a hippik pont nem ilyenek.

madscientist 2013.02.13. 17:21:38

@tableno:

Így már rendben, értem, hogy érted. :)

Saját jól felfogott érdekében az országnak sürgős lépésekre volna szüksége. Ezeket nyilván nem tudnám most pontosan megnevezni, mert nem vagyok hozzáértő, viszont érzem és tudom, hogy szükség volna rá. Mostanában égetőbben, mint bármikor, a linkelt cikk is ebben erősít csak meg. Ezek mellett azon sem lehet csodálkozni, hogy pont azok a 'szakemberek', akiknek esélye van, mert jók/kiemelkedők elsősorban és egyre jobban elvándorolnak. Meg ugye az sem, hogy ezen a blogon a legtöbben már nem Mo.-ról írnak. Az a bizonyos 'nemzeti tragédia' mintha önmagát generálná...

tableno 2013.02.13. 17:26:43

@madscientist: Az égető szükségről kb annyit, hogy a linkelt cikk 5 éves. Azóta exponenciálisan romlott a helyzet...

GERI87 2013.02.13. 17:27:20

@zopilote:

....sőt tán még serkentőleg is hat.

Tudod ez olyan mint a rocksztár aki "tonnaszámra nyomta a kokaint" aztán öregkorára jobb egészségnek örvend mint Pista bá' a szomszédból.....akit 50-éves korára leharcolt a reggeli feles...
A fű most menő, meg a kokain is az volt vmikor, fenntartásokkal kell kezelni ezeket a dolgokat.

De mindegy én jobbat tudok: füvezz és akkor olyan leszel mint ők: olyan gazdag és sikeres, gyerünk lehet kezdeni!

(A sok koszos "elszállt" öreg hippi statisztikailag nem számít, mert ők nem ezen a bolygón élnek)

tableno 2013.02.13. 17:28:05

@tableno: helyesbítek: 6 éves...

GERI87 2013.02.13. 17:29:01

@tucano:

Ó dehogynem, csak a hippik ideológiát életérzést gyártanak köré. A punkok őszintébbek...
Aki kommunákba verődve naphosszat füvezik meg gondolatban váltja meg a világot az szarik mindenbe.

tucano 2013.02.13. 17:31:18

@GERI87: látom spirituális szemszögből nézed a világot :D

madscientist 2013.02.13. 17:37:21

@tableno:

:) Dátumra épp rá se néztem, de akár mostani is lehetne.

A cikkben felvetődik, hogy a 80-as években felszedett 'tudást' erőltetik ma is.
Nah erről eszembe is jut egy sztori még diákkoromból. Egyik alapozó tárgyból, mikor már nagy nehezen eljutottunk az anyag végére vizsga előtti utolsó előadáson prof azt mondja, idézem:
'Jó, akkor ennyi lett volna, de azért, ha ezt most valaki mindet szépen megérti, megtanulja, nehogy azt érezze, milyen modern tudományokat ismer. Khm, amit eddig vettünk az max a 19. század elejéig nyúlik, jó, szóval a modern tudomány az majd kicsit később jön!' :D

tucano 2013.02.13. 17:38:39

@GERI87: "A fű most menő, "
Sivá-ra gondolsz? Tudtad, hogy már a szkíta sírokban is találtak kendert? És nem ruhának valót? Ezeregyéjszaka meséi megvan? Az ébren álmodók?
Amióta az ember ember, bódítja magát.
De azt tudom, hogy ha minden pénzt amit amit költöttünk, hogy megerősítsük a gengsztereinket fűpénzzel (azaz, amit a rendőrökre költünk ezügyben, meg ami megy a díláknak), szóval ha sulira költöttük volna, akkor most pont ugyanannyian szívnának, de kevesebb lenne a zsivány és több a műveltebb ember.
A többi mind humbug és mellébeszélés.

GERI87 2013.02.13. 17:45:49

@tucano:

"Amióta az ember ember, bódítja magát. "

Persze, nem vagyok naiv, mindig így lesz....de nem kéne az alkohol és a dohány legális volta mellé még felvenni más drogokat is a sorba.

Már az is elég baj hogy a dohány ennyire irthatatlanul beépült a kultúránkba.
A fűvel ne tegyük ezt, meg más droggal se.

Otthon a kis szobájában a füvezgessen a hülye gyerek, nem lehet tenni ellene, mindig lesznek ilyenek, de nem kéne propagálni, legalizálni.

Maradjon ez szubkultúra, de ennyire nyomorék vki hogy még nyomatja is.

tucano 2013.02.13. 17:51:47

@GERI87: persze egyetértek. Ha vki megkérdezi, hogy miért kezdtem el dohányozni, akkor csak azt a nagyon hülye választ tudom mondani, hogy imádtam a Camel reklámokat, ahogy leejtőernyőzött a dzsungelba, átvágta magát, megsütötte a krokogyilt, aztán parázsról rágyújtott egy mezítlábasra. Biztos volt más oka is, de ha megkérdezik, csak ez jut eszembe. Szóval virágozzék minden virág, de ne csesszünk ki a kölykökkel:)

GERI87 2013.02.13. 17:55:19

@tucano:

"egerősítsük a gengsztereinket fűpénzzel (azaz, amit a rendőrökre költünk ezügyben, meg ami megy a díláknak), szóval ha sulira költöttük volna, akkor most pont ugyanannyian szívnának, de kevesebb lenne a zsivány és több a műveltebb ember."

Ez téves logika hogy hagyni kell a fűvel, droggal szembeni fellépést mert drága, helyette legalizáljuk esetleg és akkor adóbevétel stb.
Ez átbaszás.

Elmenne a pénz ugyanúgy az adómentes csempészáruval való szarakodásra meg a sok ellenőrzésre az ittas vezetők stb mellett.

Meg ne gondoljuk már hogy aki most beszerzi a cuccot majd szépen...18 év felettt persze...adómentes árut vásárolna, esetleg drágábban mikor ott az olcsóbb csempészáru...vagy az otthoni anyag.

A legalizáció mellett érvelők tulajdonképpen azt szeretnék hogy majd ők beszerzik, termesztik de ne lehessen büntetni őket.

Az adó, meg bűnözés visszaszorítás maszlaga csak kamu.

tucano 2013.02.13. 18:09:05

@GERI87: hát, ezzel vitatkoznék, de nincs kedvem:) Nézz utána a számoknak, hogy mi történt, ahol vmi féle liberalizáció volt, nem legalizálás. A számok nem hazudnak, míg nálunk nincsenek számok, csak és kizárólag kamu.
És akkor még nem beszéltünk a HIV és hepa fertőzöttekről, stb.
De ne is, értem mire gondolsz és sajnos a magyar valósággal nem tudok foglalkozni, mert vannak ott most nagyobb bajok is, mint a természetes anyag alapú bódítószerek törvényi helyzetének rendezése.
Szerintem pl. egy jó terrorista otthon nem LSD-t rakna a parlamenti vízrendszerbe, hanem pont ellenkezőleg, kivonná onnan, hogy lássanak már vmi valóságot is azok a pincében lakó pestisterjesztő rágcsálók, akiket mi "képviselőknek" nevezünk.

"A legalizáció mellett érvelők tulajdonképpen azt szeretnék hogy majd ők beszerzik, termesztik de ne lehessen büntetni őket."
Ez pontosan így van.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.13. 18:15:35

@GERI87:

Az életérzés gyártásról mindig egy 10 évvel ezelőtti MATÁV-reklám jut eszembe (lehet, hogy akkor már nem Matáv volt, hanem T-Com, de mindegy).

Hívják a nőt mobilon, mire azt mondja: beszéljünk később, tudod az ilyen beszélgetésekhez vezetékes telefon kell.

Kb. ez a "felszabadultság meg a hippi".

Egy később híres emberré vált, Kádár-kori ellenzéki aktivistával voltam egyszer egy nudista strandon a 80-as évek végén, az egyik hobbija ez volt. Azt mondta nekem:
- Tudod, erről a nudizmusról mindig szövegelnek, hogy szabad emberek szabad lélekkel a szűz természetben, meg hasonlók. Nehogy elhidd ezt a sok ökörséget! A nudizmus lényege valójában: nem nyomja a töködet a vízes gatya.

padlas 2013.02.13. 18:21:26

@madscientist: @tableno: na elolvastam a délutáni párbeszédeteket, s csak bólogatni tudok. Valóban égető a szükség, de sajnos tényleg inkább romlik a helyzet mint javul, lásd például most a felsőoktatásból való forráskivonást, az is rá fog tenni erre még egy lapáttal. A keretszámokra ha ránéztek, még sötétebb a kép, például a közgazdászképzést gyakorlatilag megfojtották (ahelyett, hogy megreformálnák). És egyébként nemcsak az új nemzedék képzéséről van itt szó, a meglévő jó szakemberek sincs miért az országban maradjanak, ha nincs fogékonyság a mondanivalójukra. Nevezetes momentum volt ebben a folyamatban az, mikor két évvel ezelőtt a Költségvetési Tanács rámutatott, hogy gondok vannak a költségvetéssel. Reakció? Soron kívül hoztak egy törvényt, amivel az egész intézményt felszámolták, a kutatókat úgy rúgták ki, hogy lábuk sem érte a földet. Kiváló szakemberek voltak közöttük, nem egy külföldről jött haza, hogy az ott megszerzett tudást az ország javára kamatoztassa. De hát nem volt rá igény.

tableno 2013.02.13. 18:35:10

@padlas: Na igen. Azok a "közgazdászok", akiket mostanában kormányoldalról nyomatnak (Bogár László pl., hogy a nagy M-et ne is említsük), na ők voltak a komcsi érában a másodvonal. Értsd: még a Medgyessy-Békesi vonalnál is hülyébbek voltak...

Spacecake 2013.02.13. 18:57:07

@tableno: 'Itt jön be az örök dilemma, hogy ha a magyar szakemberek annyival okosabbak a nyugatiaknál, akkor miért tartunk mi itt ők meg ott? Meg is adom a választ: azért, mert a társadalom- és gazdaságtudományokban nagyjából a bányászbéka segge alatt vagyunk. '
na és ez miért van így?
amikor nagyvonalúan leírjuk Magyarországot(vagy bármely K-E-i országot,azért legalább egy szó vagy mondat erejéig illene megemlékezni arról az iszonyatos hendikeppről,amivel indulunk,és amiről igazából nem tehetünk,az utóbbi 2 generáció legalábbis biztos nem....

Jimmy, a ne tarts egy nagy magnest, ha valaki vent 2013.02.13. 19:04:44

@tableno: akkora barmsagot hordasz ossze hogy az valami szornyu.
Tehat aki rossz szakember volt ugy 20 eve, mondjuk mert kezdokent 20 evesen meg nem vot akkora a tudasuk , akkor az teljesen trvivialis hogy most is hulye mind.
Az kizart dolog hogy pl :20 eve nem tudtam mondjuk konyvelni akkor most sem tudok..
Vagy pl en 20 evvel ezelott nem tudtam meg irni most meg igen.
Kb annyira vagy huje mint a szomszedom.
Jottek a rendorok es szotak neki hogy: Maika neni az Attila eltorte a labat, mire o: az lehetetlen, reggel meg semmi baja nem volt..

tableno 2013.02.13. 19:06:56

@Jimmy, a ne tarts egy nagy magnest, ha valaki vent: az említett uriemberek egy generáció Medgyessyékkel. Csak mondom.

Jimmy, a ne tarts egy nagy magnest, ha valaki vent 2013.02.13. 19:07:32

@Spacecake: igen, az is teljesen valoszinu hogy M.o-n mindenki huje.
Persze te nem!
Agyhalott..

Jimmy, a ne tarts egy nagy magnest, ha valaki vent 2013.02.13. 19:11:10

@tableno: es?ha akkor nem ertett hozza akkor most sem.
Es pesze nyilvan igy van mert te mondod!
DDD..

Spacecake 2013.02.13. 19:20:18

@Jimmy, a ne tarts egy nagy magnest, ha valaki vent: frusztrált vagy??
érdemi válasz vagy vélemény??v csak köpködés...

GERI87 2013.02.13. 19:23:54

@tucano:

Na látod önző céljaik vannak ami semmivel sem változtat a jelenlegi helyzeten....nem javít semmin.

2013.02.13. 19:25:36

@zopilote: hogy hogy ismersz embereket mexikoi drogkartellbol? Mukakori artalom??? Ezt nem dobhatod csak ugy be.:))

En csak szimpla atlagos embereket ismerek, semmi ilyesfelevel nem "buszkelkedhetem".

GERI87 2013.02.13. 19:27:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

:)ja mondjuk, bár a vizes gatya nem rosszabb mint hogy mindenhova törölközőt kell letenned és dobálódik a cucc ide-oda:)

Taxomükke (UK) 2013.02.13. 19:32:26

@hagyma: Remelem, ez csak a szokasos elmes vicceid egyike...

Taxomükke (UK) 2013.02.13. 19:38:18

@NIKI LAURA: Egy ujabb teveszme. Az akaratgyengesegnek semmi koze a fuggoseghez. A fuggo iszonyu eros akaratu, mindenkeppen megszerzi, amit akar (alkohol, drog, cigi), mert altalaban nem leszokni akar.

GERI87 2013.02.13. 19:45:44

@Taxomükke:

"Az akaratgyengesegnek semmi koze a fuggoseghez."

Dehogynem, pont az akaratgyenge ember az aki könnyen válik függővé, hisz a problémáit droggal oldja meg mert az könnyebb, a testi lelki függőség ellen sem bír küzdeni.
Az hogy mindenáron rágyújt, szerez drogot az nem az akaratosságát bizonyítja, pont hogy nem ura önmagának.

"mert altalaban nem leszokni akar. "

Semmit nem akar, a motiválatlan ember akaratgyenge, megadja magát a drognak.

(A végén tényleg a drogosfüggő lesz az akaratos, céltudatos példakép. Pfff.)

Taxomükke (UK) 2013.02.13. 19:50:46

@tucano: Ez olyan lehetett, mint a Petofi-leves (Minek nevezzelek?), vagy a Fradi-leves (mindent bele!)...

håll käften 2013.02.13. 19:50:47

@GERI87:
Az,hogy a marijuanát legálisan fogyaszthatod ill. vehetsz vagy termeszthetsz magadnak,pont azt zárták ki hogy aki csak egy szaros spanglit akar az ne kerüljön kapcsolatba olyan "formákkal",akik keményebb drogot árulnak.Szerintem ez teljesen normális.Ha te nem akarsz szívni,akkor húzzál a kocsmába.Vagy bulizz józanon ,nekem hótmindegy!Aki venni akar,az így vagy úgy megszerzi.Így viszont nem kerül alvilági alakokkal kapcsolatba.Minden dolog káros,ha nem ismeri a mértéket az ember!Pl. már a te hozzáállásod is káros,túl fröcsögő vagy,semmi respect nincsen benned a más véleményével kapcsolatban...

håll käften 2013.02.13. 19:56:11

@GERI87: Amúgy szerintem fingod sincs,mióta és honnan lett a joint illegál!Milyen gazdasági megfontolásból lett boszorkányüldözés ez a dolog!

GERI87 2013.02.13. 19:57:43

@håll käften:

Aki termeszteni akarja magán célra az most is megteheti, ha nem lép ki vele az ajtón semmi esély rá hogy lebukik.
Ezért nem kell legalizáció.

legalizálni azért akarják mert a sok hülye debil ezzel akar az utcán flangálni, mert ennyi az egész élete hogy ő füves, ennyit tud.

Semmi tiszteletet nem érdemel az aki a saját nyomorát rá akarja erőltetni a világra. és most a drogliberókról beszélek nem az otthon betépőkről.

GERI87 2013.02.13. 19:58:52

@håll käften:

Gondolom most a cellulóz gyártó lobbira gondolsz hogy kendert kiszorította a fa.....

tableno 2013.02.13. 20:01:25

@Spacecake: Ez igaz, de majd negyedszázaddal a rendszerváltás után kissé sovány mentség (a mai gazdasági problémáink legnagyobb része a rendszrváltás utánról eredeztethető). Ráadásul azt sem magyarázza meg, miért maradtunk le még a többi ex-kommer országhoz képest is.

Taxomükke (UK) 2013.02.13. 20:03:35

@GERI87: Ugy latom, errol a dologrol nem sokat tudsz. En viszont igen. Szerintem itt fejezzuk is be, nem akarlak gyozkodni, te viszont engem NEM TUDSZ meggyozni. Te elmeletekrol beszelsz, en gyakorlatrol.

Taxomükke (UK) 2013.02.13. 20:05:40

@GERI87: Meg annyit: Isten orizz, hogy a drogos, pias stb. legyen a peldakep. A fuggoseg betegseg, nem jellem- vagy akaratgyengeseg. Ez teny, minden mas csak hozza nem erto okoskodas (nem szemelyeskedem veled, amugy szamomra szimpatikus dolgokat irtal).

GERI87 2013.02.13. 20:09:20

@Taxomükke:

"Te elmeletekrol beszelsz, en gyakorlatrol. "

a hülyeség gyakorlata maximum.

Jaffar 2013.02.13. 20:10:30

@Taxomükke:
Ebben nem értünk egyet, mer ta legtöbb ember (föleg a szenvedélybetegek) igen is akaratgyenge. Le akarnak szokni a cigiröl, az alkoholról, de akaratgyengék. Nekem sikerült, büszke is vagyok rá, hogy nem gyújtottam rá már vagy 10 éve, de sokaknak nem adatik ez meg.

GERI87 2013.02.13. 20:12:13

@Taxomükke:

"A fuggoseg betegseg, nem jellem- vagy akaratgyengeseg."

A függőség betegség amely akaratgyengeség miatt következik be, eleve nem tud ellenállni neki hogy kipróbálja majd annak hogyne folytassa és letegye.....ennyi.
Nem olyan mint a nátha hogy fertőző és mindegy hogy akarod e.
Az hogy drogos lesz e vki az csak tőle függ.

GERI87 2013.02.13. 20:15:16

@GERI87:

A drogot, drogos életvitelt csak akarattal lehet legyőzni, segíthetnek gyógyszerek de ha nem akarod akkor nem szoksz le, vagy visszaszoksz.

Nincs hozzá antibiotikumos kezelés hogy döglesz az ágyban és majd elmúlik.

håll käften 2013.02.13. 20:19:44

@GERI87: Nem feltétlenül a cellulóz,inkább a textilipar.De jól tudod.
Amsztiban sem flangálhatsz csak úgy az utcán,azért van a CS ,hogy ott veheted és fogyaszthatod,vagy otthon! Ha lehetne én megszavaznám a legalizációt!Kúrva nagy seggberúgás lenne az alvilágnak.És adóbevétel ennek a csicska államnak.Amúgy nem hiszem,hogy "hülyegyerek" aki szív!Ez nem mentális kérdés.Ezt is sokféle módon lehet megközelíteni!Durva példa:
Pl. azért mert valakinek 170 az IQ-ja,attól még lehet mittomén egy nekrofil beteg állat!Szóval ne építs sztereotípiákra és előitéletekre,mert érhetnek kellemetlen meglepetések az életben emiatt.

Taxomükke (UK) 2013.02.13. 20:24:29

@GERI87: Nem ertesz hozza. Szerintem fejezzuk ezt be. @Jaffar: A fuggoseg betegseg. Te masrol beszelsz.

tucano 2013.02.13. 20:30:14

@håll käften: nem, a papírgyártás volt az. William Randolph Hearstnek hívták a tetűt akinek köszönhetjük a mai vita nagy részét, aki akkora mérget gyártott, hogy még most is fröcsköl, lásd feljebb:)

GERI87 2013.02.13. 20:36:17

@håll käften:

"Kúrva nagy seggberúgás lenne az alvilágnak"

Nem, sajnos nem, ez egy tévhit, fentebb már írtam erről.

"És adóbevétel ennek a csicska államnak"

Nem hiszem hogy bevételt kéne nyerni a drogból, már elég nagy baj az is hogy a dohányzás ennyire elterjedt, az ebből adódó egészségügyi problémák meg az adóból vannak kezelve.
A drogból folyó bevétel is elúszna.

"Amúgy nem hiszem,hogy "hülyegyerek" aki szív"

De, aki drogozik, bagózik az hülye, mert mérgezi a testét iletve nincs más szórakozása csak ez mert, unalmas kis pöcs és így tud kiemelkedni, elütni az időt.
sajnos ezt gondolom.

Drog mindig lesz, de társadalmilag elítélendő kategóriában kell tartani így megmarad szubkulturális szinten.
nem szabad kiterjeszteni, bagatellizálni, elérhetővé tenni jogilag.

"ne építs sztereotípiákra és előítéletekre"

Eddig bejött! Aki drogos az kerülendő, megbízhatatlan kis pöcs.

@Taxomükke:

"A függőség betegség."

Az, mentális és testi.
mondtam mást?

"Te másról beszelsz. "

Nem.

GERI87 2013.02.13. 20:41:02

@håll käften:

"Amsztiban sem flangálhatsz csak úgy az utcán,azért van a CS ,hogy ott veheted és fogyaszthatod,vagy otthon!"

Tehát semmi értelme nem volt, csak drágább lett a cucc és mennek a turisták.
győzött a drogos lobbi, most már elmondhatják maguknak hogy nem nyomorék zugdrogos pöcsök mert jogilag legális mint a dohány....legalábbis ezzel áltatják magukat.

håll käften 2013.02.13. 20:42:20

@tucano: Úgy tudtam a textil lobbi is ki akarta szorítani,akkor rosszul tudtam:)Mindenesetre most már Amerikában is elindult valami,lassan ők is rájönnek hogy nagyobb a füstje mint a lángja ennek az egésznek.

håll käften 2013.02.13. 20:44:53

@GERI87: Kicsit be van szűkülve a látóköröd,nem szeretnék tovább vitatkozni veled.Nem látom értelmét.Ebből konklúzió nem fog születni.

GERI87 2013.02.13. 20:46:48

@håll käften:

Kaliforniában nemrég elutasították, pedig az elég drogliberós hely, nem a bibliaövezet, majd rájönnek szépen hogy nem kell néhány vén hippi meg hülyegyerek szavát figyelembe venni.

GERI87 2013.02.13. 20:49:09

@håll käften:

Sebaj, örülj neki hogy TE "haladsz korral" és töltsön el boldogsággal...

padlas 2013.02.13. 21:14:17

@tableno: igen, hihetetlen, hogy ilyen futóbolondoknak van szava, mint Matolcsy meg Bogár. Fájdalmas, hogy mennyire kontraszelektált a jelenlegi gazdasági vezetés, és az is, hogy ez milyen keveseket zavar.
Amúgy ez csak részben generációs probléma, például Chikán idősebb Matolcsynál, mégis ért ahhoz amiről beszél. És ismerek olyan fiatalt, aki jelenleg is gazdasági háttérintézményben dolgozik, és nyíltan hangoztatja, hogy a hatástanulmányokkal nem kell törődni. És mit lehet erre mondani? Neki lett igaza, ő egyre feljebb lépked a gazdaságpolitikai ranglétrán, míg az az évfolyamtársa az utcára került, aki alapos módszertannal hatástanulmányokat készített (a Költségvetési Tanácsnál dolgozott anno). Szóval itt nem a generációkkal van az igazi probléma, hanem a kontraszelekcióval. Mind az idősebbek, mind a fiatalok közül azok érvényesülnek, akik politikailag jól helyezkednek, akik azt mondják, amit egyesek hallani akarnak. A szaktudás senkit nem érdekel, sőt, egyre inkább hátrány, mert még a végén rámutatsz valami kellemetlen dologra.

Olyan ez az egész, mintha kirúgnánk az orvosokat, mert időnként kellemetlen a diagnózisuk, és helyette sámánokat vennénk fel, mert az ő csodás prognózisaikat jobb hallgatni. Aztán meglepődünk, hogy a beteg egyre rosszabbul van.

tucano 2013.02.13. 21:18:30

@håll käften: Drága árat fizet a világ ilyen hülyeségek miatt. Hány olyan ország van, amit tönkretett a drogháború? Ugye ott van kezdetnek Kína, aztán Mexikó, Kolumbia, az Aranyháromszög, Belize, Bissau, stb.
Milliók fizetnek az életükkel ilyen óriási baromságok miatt.
És ki tudja hány millió ember életét tették tönkre, csukták börtönbe?
Na mindegy, szerintem hagyjuk az offolást, ez a blog nem erről szól:)

Sanyi9 2013.02.13. 21:35:50

@tableno: egyszer hallottam valahol, hogy 2002-tol erre Magyarorszag a pelda a sorozatos politikai/gazdasagi rossz dontesekre (es mintha Esztorszag meg Lengyelorszag volt kiemelve, mint pozitiv pelda, ahol helyes dontesek sora szuletett). Ezt valahogy az is alatamsztja, hogy Magyarorszagnak (mintha) 2003-ban volt a legmagasabb az indexe a nemzetkozi felmero cegek szerint (addig nott, azutan meg csokkent).

Ha lehet ne essen nekem senki a politikai magyarazatokkal, ezt a dolgot nem magyar szakembertol hallottam.

Rebarbaraa 2013.02.13. 21:44:56

A magolas szerintem nem er semmit ha nem tanulod meg logikusan hasznalni a tanultakat. Meg ha a lexikalis tudasod nem is er fel egy konyvtareval, ha logikusan gondolkozol olyan osszefuggesekre is rajohetsz amit nem biztos, hogy aki csak a lexikalitasra hagyatkozk meg fog ismerni. Velemenyem szerint alapvetosegeket mindenkeppen kell ismerni, es ha ezeket fel tudod hasznalni akkor magadtol fejlodsz. Semmi ertelme halalra seggelni magad es bevagni egy tankonyvet. Ezt utaltam mindig a magyar oktatasban. En 15 eves koromra tobb konyvet olvastam el mint az egesz evfolyamom a teljes addigi eleteben. A tananyagot nem bemagoltam hanem atlathato osszessegeben tudtam. A tanarnak megsem volt jo, hogy barmit kerdezett tudtam ra a valasz. Szerinte a konyvet kellene kivulrol fujnom. Mar akkor megkerdeztem tole, hogy miert? Azok egy masik ember szavai, gondolatai, nem az enyemek. A lenyeg ugyanaz, az adatok amiket mondok helyesek, akkor miert nem jo? Lazadtam.
Nekem a cikk es az elozo resze is nagyon tetszett. Az iro racsodalkozasa arra, hogy mennyivel egyszerubben mennek a dolgok, hogy mennyivel (igenis) jobb kulfoldon mint Mo-n. Ez teny akarkinek is nem tetszik. Ha belezoldul is igy lesz. Olvastam egy masik postot tegnap:
"A magyar mentalitás része az az elitista szemlélet, miszerint a dolgozó ember az kizsákmányolni való rabszolga, az a mentalitás, ami a becsületesen előre jutni vagy csak a munkájából megélni akarót minden eszközzel gáncsolja, ahol tudja. Ez a mentalitás lesz a magyar nép veszte és ez különbözteti meg minden más néptől."

Tokeletes megfogalmazas. Minden benne van. Es ebben is:

"Sajnos magamat is azok közé kell sorolnom, akik csúnyán váltak el a hazájuktól. Végigjártam az utat, miszerint egy megrögzött idealista emberből egy megkeseredett, hazáját megtagadó, csak és kizárólag az önös érdekeket szem előtt tartó ember lettem."

Az erzes ami faj, belemar az emberbe, es konnyes szemmel nez vissza: A hazam, mely olyan mint az anyam, akinek engem szeretnie, tamogatnia kellett volna. Akit en imadtam, akiert az eletemet adtam volna....nem mas mint egy munkatabor.

Akar elfogadjatok ezt akar nem (tagadhatjatok, de az az ember aki mar maganak is hazudik....el van asva) szegyen amit a hazank muvel! Es igenis udito dolog mast, jobbat, szebbet, ertekesebbet latni, megtapasztalni. Es igenis ha elhagyod a azad mert mar mas lehetoseg nincs: szabadulj meg minden rossz magyar szokastol. Mindentol. Mert lehet, hogy befogadnak majd de a hatad mogott mondjak, hogy ezek a magyarok...es azert eszed majd a migransok keseru kenyeret. Ha elfogadod az ujat, ha szeretettel befogadod teged is be fognak fogadni. Es buszkek lesznek, hogy ott vagy.

tableno 2013.02.13. 21:46:18

@Sanyi9: A dolog ennél azért némileg bonyolultabb. A rendszerváltás után minden kormány kivette a részét a nagy össznépi elkúrásból: az Antall-kormány a TSZ-ek szétverésével (Torgyán és a kisgazdák követelésére), Hornék az első osztogatáshullámmal, majd Bokros leváltásával - pont mielőtt nekiment volna a TB-reformnak, az első Fidesz-kormány elég jól kezdett, de közben nekik is ott volt Torgyán púpnak a hátukon (meg pénzszivattyúnak), később meg elkezdték a választási ígérgetést, amit végül Medgyessy nyert, a többi meg már ismert...

zopilote 2013.02.13. 22:29:36

@charlieharper:
Igen, munkakori artalom. Nem buszkelkedtem vele, csak megjegyeztem.
Altalaban 10 - 12 helyi munkast veszunk fel, es nem kerunk erkolcsi bi -
zonyitvanyt. A munkahoz valo viszonyuk szamit, es altalaban szorgalmas,
becsuletes sracok, akik nekunk dolgoznak. Idovel, 2 - 3 het utan haveri
viszony alakul ki koztunk, kulonosen a jobbakkal, es ilyenkor beavatnak
bizalmasabb dolgokba is, meghivnak a hazukhoz melo utan egy kavera,
neha keresztelore, hasonlo dolgokra. Es elkezdenek " buszkelkedni", jo-
tanacsokat adni, hogy kire, mire vigyazzunk. Es meselnek, pl arrol, hogy
miket csinaltak az USA - ban, miert ultek 4 - 5 eveket bortonben, hany
embert csempesztek at a hataron es mennyiert. Es igazat mondanak alta-
laban, mert egy masikkal beszelve az igazolja az elozo altal mondottakat.
A Templomos Lovagok nem is igazan kartel, hanem egy vallasi alapu on-
vedelmi szervezet, csak kabszerbol finanszirozza a tevekenyseget.:) Volt
itt egy hozzaszolo regebben, El Chango neven. Az avatarja is az erdeti
"urat" abrazolta, aki a Templomosok 3 - as szamu vezetoje. Meg is akar-
tam tole kerdezni, hogy tudja e ki is az a Chango (majom magyarul) :)
Egyet tudok, hogy nem volt meg semmi problemam Mexikoban, ugyanis
nem foglalkozom semmi illegalis tevekenyseggel. Ellenben ismerek olyan
kanadaiakat, akiknek voltak kellemetlensegeik, de azt sajat maguknak
koszonhetik. Epp tegnap olvastam, hogy egy texasi banyaszati ceg CEO-
jat es CFO - jat talaltak holtan Nayarit allamban. Zsivanykodtak, gondo-
lom:( Elnezest a hoszzura sikeredett irasert, tisztazni szerettem volna
magam a felreertesek elkerulese vegett.

padlas 2013.02.13. 22:34:50

@tableno: @Sanyi9: a gazdaságpolitikában 2000-ben volt a fordulat, akkor cserélte le Orbán Chikánt Matolcsyra. Persze a mutatókon egy csomó hatás késleltetve érvényesül, de az elméleti irányváltás 2000-ben volt. Aztán hogy egy csomó mutató 2002-ben ugrik meg, az nem véletlen, választási év. A nagyobb baj, hogy aztán nem korrekció következett, hanem további baklövések sorozata.

M. Péter 2013.02.13. 22:52:17

@zopilote: Egy prózaibb magyarázat pedig az, hogy a 0% társasáfi adó miatt volt szimpatikusabb Washington állam.

tableno 2013.02.13. 22:59:45

@padlas: Igen, de nem ez volt az egyetlen végzetes hiba, amit a magyar politika elkövetett (már közvetlenül a rendszerváltást megelőzően volt egy pár, például a "spontán" rablóprivatizáció). A forgatókönyv mindig ugyanaz volt: amikor nagy volt a gebasz, gyorsan egyensúlyba hozták a költségvetést megszorításokkal (ugyanúgy mint most), közben az érdemi reformokat elmismásolták (mint most). Amikor kezdtek kicsit jobban menni a dolgok, akkor meg beáldozták az ország hosszú távú érdekeit a rövidtávú politikai-hatalmi szempontoknak. Csak akkor nem volt gazdasági világválság, így a "zemberek" kevésbé érezték meg a dolgot, mint most.

explanatus 2013.02.13. 23:07:17

Szánalmas Kommentelők Klubja

Mondjátok? Van olyan amibe nem tudtok belekötni? A poszt írója rászán egy csomó időt, hogy megossza veletek amit meg akar osztani, ti meg nekiestek, mint eső után a szúnyogok a napozóknak. Írtok egy tőmondatot és azt hiszitek, hogy most aztán megmondtam neki. Szerintetek ez normális? Az egyiknek az nem tetszik, hogy elmegy, a másiknak, hogy ott marad, a harmadiknak, hogy visszamegy. Vegyetek egy tükröt és nézegessétek magatokat, ott meg a tükörben találnátok hibát. Az nem jó ha diák, az nem jó ha tanult ember, az nem jó ha markolós. Néha az az érzésem, hogy ti mindent jobban tudtok, mindent másként-tudtok nem is annyian vagytok ahány név és kép alatt vagytok, hanem az egész egy ember és örömét leli abban, hogy bődületesebbnél bődületesebb marhaságokkal firkálja tele az oldalakat. Meisje írt valamit, amit átélt, ahelyett, hogy elgondolkoznátok rajta cikizitek, pedig az írás szerzője Meisje inkább megérdemelne egy csokor virágot, mint a baromságaitokat. És bármilyen hihetetlen számotokra, igen ott a hollandusoknál is van magyar, aki nem is kicsire vitte nl.linkedin.com/in/agneskerekjarto Na most nekem eshettek, ahogy a minap írta valaki, ti fotel-mindentudók.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.02.13. 23:13:08

@Sanyi9: "peldaul az NBA jatekosok tobbsege muveszettortenetet, szociologiat vagy pszihologiat tanult, most megis evente milliokat keresnek. "
Haha, szerintem a tobbseguk azert tanult ilyet, mert a "lenyeg" a sport volt (legtobbszor a kivalo sportolok jo kis osztondijakat kapnak, amit felajanl nekik az egyetem), igy valami konnyen (konnyebben) abszolvalhato major-t kellett hozza valasztani:) (ez szigoruan maganvelemeny:)) tisztelet a kivetelnek:)

Spacecake 2013.02.13. 23:16:32

@explanatus: hát Neked meg mi bajod?:-)
nem is lett szétszedve a kiscsaj,ugyanis elég laposka volt a poszt,olyan középszerű.abbe még belekötni se nagyon lehet:-)
hacsak nem ebbe:-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.02.13. 23:22:55

@hagyma:" /hehe jut eszembe a tesztkerdesk kozott van egy, hogy a hideghaboruban mi ellen harcoltunk/ marmint az USA/"

...azoknak, akik esetleg kivancsiak a valaszra:) www.uscis.gov/USCIS/Office%20of%20Citizenship/Citizenship%20Resource%20Center%20Site/Publications/100q.pdf

tucano 2013.02.14. 00:32:20

@Zsuzsi65: köszi szépen!
Szerintem simán átmentem volna, azt hiszem túl sok amerikai filmet nézek/könyvet olvastam:)

hothead 2013.02.14. 01:07:26

@explanatus: nem igazán értem a kirohanásodat, elég sok a pozitív komment. aztán elkanyarodtunk a szenvedélybetegség, drogfüggőség, a közgazdász képzés és a magyar belpolitika irányába, amihez már vajmi kevés köze van a posztnak ill. a posztolónak.
" bődületesebbnél bődületesebb marhaságokkal firkálja tele az oldalakat" na, ez találó a kommentedre...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.02.14. 01:13:20

@tucano: "Szerintem simán átmentem volna, azt hiszem túl sok amerikai filmet nézek/könyvet olvastam:) "

:))) nem beszelve arrol, hogy a kerdesek is eleg egyszeruek:)))

hothead 2013.02.14. 01:48:53

@tableno @padlas @madscientist öröm volt olvasni az értelmes eszmecseréteket, bár a körüljárt téma nem volt épp vidám. vajon meddig marad minden a régiben a posztkom múltra hivatkozva?

hothead 2013.02.14. 02:41:28

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: büszkén hangoztattad a napokban, hogy te minden kérdésre válaszolsz, reagálsz. hát erre nem sikerült, pedig továbbra is fenntartom a kérésemet:
"hothead 2013.02.06. 03:42:47
@maxval, a gondolkodni próbáló birca: megoldható, hogy írsz egy posztot "ezért utálom hollandiát" címmel (nem biztos, hogy elolvasom), és az "Ott élt ismerősök is ezt mondták" alapján formált véleményedet - amely nélkülöz mindenféle személyes tapasztalatot - nem írod oda minden holland poszt alá? a felhozott omlettes példa nevetséges, egyáltalán nem helytálló. szóval tényleg nem kellene fikázni egyik országot sem, pláne nem ennyiszer, és pláne nem úgy, hogy nem éltél ott egy napig sem."
vagy nem szólsz hozzá a holland posztokhoz - á, ez utóbbi, tudom, reménytelen...

montroyal ( CAN qc) 2013.02.14. 05:51:36

ezeket a kommenteket nem tudtam kovetni de
- a fu budos es csak a szagatol felfordul a gyomrom
-valaki aki megolte az anyjat mert az nyja clonjanak kepzelte CSAK fuvezett..

az exem csaladjaban videken is szivtak ugy hogy anelkul hogy orvos lennek ,lattam 10-14 ev alatt hogy leepult az agyuk es semmi masnak nem eltek csak a jointnak

MOST JOTTEM HAZA BON JOVIROL 25000 nezo VEGIG FELALLVA ENEKELVE TANCOLT MOZGOTT !! MICSODA BULI!!! es nem vagyok fun de ezt latni kell..2010 a legmagasabb koncert bevetele volt es megint turneznak ... jo ejt

Hari Seldon 2 2013.02.14. 08:38:00

@hothead:
Ha-ha.
Szerintem Birca gyorsan ír egy poszot Hollandiáról és a skandináv országokról, összefoglalom:
Lélektelen robotemberek világa. Hideg van. Csak pénzt keresni jó oda menni. Egyébként élhetetlen helyek.

2013.02.14. 08:44:35

@zopilote: nem kekeckedni akartam:)
Az eletem borzasztoan egyszeru.
Viszont legalabb erdekes lesz a memoirod, ha megirod :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.14. 09:22:53

@hothead:

Majd egyszer megírom ezt is. Most más témák vannak éppen a fejemben. Tele vagyok ötlettel, olyan sok van nekem, hogy válogatnom kell köztük, de most az általad javasolt, egyébként jó téma, nem élvez proritást.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.14. 09:23:57

@Hari Seldon 2:

Igen, kb. ez lenne a fő alap, de azért lenne benne pár színes sztori is. Imádok olyan eseteket leírni, melyek NEM történtek meg velem.

tableno 2013.02.14. 10:06:18

@hothead: Itt van egy érdekes kiegészítés a tegnapi beszélgetéshez: hvg.hu/gazdasag/20130214_kozgazdasz_alternativa

padlas 2013.02.14. 11:22:39

@tableno: @hothead: @madscientist:
Hú, a tableno által belinkelt cikk igazán találó, tökéletesen összefoglalja azt amiről tegnap beszélgettünk. Szerintem hothead kérdésére is benne van a válasz: a hazai képzés problémái ellenére igenis vannak kiváló közgazdászaink, legfőképpen azért egyébként, mert igen neves külföldi egyetemekre mentek tanulni és onnan korszerű tudást hoztak haza. De amíg a politika irányítói csak a hatalmi szempontokat tartják szem előtt, és nem nyitnak a szakmai javaslatokra, addig minden marad a régiben.

Ahogy a cikk is írja, sokan várták, hogy majd az új Orbán kormány változást hoz e tekintetben, de ez nagy csalódás volt, ha lehet, még rosszabb lett a helyzet (lásd az NGM-ről szóló rész, kb ezt próbáltam én is elmondani tegnap, félelmetes hogy milyen kontraszelekció működik).
Nekem úgy tűnt, hogy az összes megelőző kormány közül egyedül a Bajnai kormány vette figyelembe a szakmai szempontokat, és a cikk is ezt támasztja alá szerintem. Nem véletlen, hogy az új közgazdász generációból van aki máris besorolt az Együtt 2014 mellé, lehet, hogy idővel szépen odamennek a többiek is. Szóval én ezt az egyetlen biztató pontot látom. Csak hát a kérdés inkább az, hogy a választók megszavaznak-e egy olyan formációt, ami szakmai szempontok alapján működik, vagy tényleg annyira mély a megosztás, tényleg annyira foglya ez az ország a politikai hatalmi logikának, hogy megragadunk a pocsolyában.

4us8 2013.02.14. 11:57:24

Sokan felpanaszolják, hogy egyesek szétoffolják a kommentfolyamot. Egyéni beállítottság kérdése, hogy valaki mennyire szeret egy keskeny csatornában lépdelni elôre, vagy szeret néha körbetekinteni, mert többet [ld. információt] is fel tud dolgozni. Vagy tényleg csak a téma szétcincálását és/vagy kiegészítését akarja/hajlandó befogadni. Ahogyan én látom: kialakult ennek a blognak egy arculata, amelyet az ide kommentelôk egyébként folyamatosan alakítanak. Nekem személyes kedvencem maxval..., hagyma, zopilote, Jani..., pamut, tableno, padlas, et al. De azt elvárni, hogy ez majd szingli fecskék miatt hirtelen más legyen?! Pláne maxval vagy hagyma termelékenysége mellett (ezért külön köszönet).
Mindenkit olyannak fogadok el, amilyen. Az élet is egyszerûbb, jobban is szórakozom! (Még ha néha el is képedek egyeseken; s itt csak egy példa: a tankönyveit éppen most kikönyöklô heves vitába bonyolódik valakivel, aki éppenséggel végzettnek, gyakorlottnak, tapasztaltnak ismerhetô fel, még ha erre csak egyetlen szóval utalt is, de abban minden benne volt. De ezek is színesítik. Részemrôl: Így tovább!)

S hogy ne csak offoljak:
Akár egy holland, akár egy bármely ország bármely képzésen a "legfrissebb irodalom feldolgozása" és az ezen alapuló ötletelés nem valószínû, hogy azért lenne, mert pengén vágó kreatív elméket nevelnek ott. Hanem mert az oktató ismeri addig bezárólag az irodalmat, azt már kielemz(tet)te (a korábbi évfolxamokkal). De fennáll a publikációs kényszer, néha mondani kéne valami eredetit is. A 15-400 fôs évfolyam szárba szökkenô zsenijei pedig esetlegesen elôjöhetnek valami érdemessel, "alaposan" megtámogatva azt a terület legfrissebb eredményeivel. Amibôl kerekíteni lehet aztán egy cikke(cské)t. Merthogy ám az egyetemi oktatóknak is van "élete", ami szigorúan a tantermen kívül zajlik: elsôsorban publikálás, mert nem az az ember, aki tanítani "jól" tud (ezalatt értsd mindazt, amivel a hallgató jár jól, de nem ideértve, ha csak engedik átlábalni a tantárgyakon); hanem az, aki A+ publikációkat rittyent idegen nyelven. Az életéhez másodsorban a konferencia-kanasszák és a pályázati pénzek hajhászása is hozzátartozik, magánéletet már fel se emlegessünk. Nekem örök kedvencem Török Ádámnak az a cikke, amely összefoglalja, hogyan zajlanak bizonyos ügyek a magyar tudományos életben: "if you scratch my back I scratch yours" jelleggel, persze. Aranyemberek.
Ehhez kapcsolódó az a véleményem hogy bizony fizetôssé kell tenni a felsôoktatást. Kialakulna ennek megfelelôen az ösztöndíjazás (versenyszféra) rendszere is. Igaz, be kellene áldozni párezer embert, aki sehogy sem jutna diplomához. Kicsit fájna (talán), nekik (kezdeteben) biztosan. De akkor lehetne lábbal lógni az erkélyrôl, hogy "én ezért a minôségért pénzt nem adok", avagy menni máshová, ahol vagy jobb ugyanannyi pénzért vagy olcsóbb.
Ingyen biztosan semmi nincsen. (Ez egyébként visszatérô elem – és biztosan nem lehet kizárólagos magyar sajátosság –, hogy az a klassz, ha valami ingyen van. Ahogyan nekem nem tetszik az alkudozás sem; legyen egy eladó által kialakított ár, aztán eldöntöm, nekem az tetszik-e. Ahogyan mondani szokta´k: van-e "kedvem" hozzá.
Nekem egy hamvába holt pöhödöm van. Így aztán láttam alulról és belülrôl is. Higgyük el, ha "gyarló az ember" — mindenhol az.

tableno 2013.02.14. 12:17:52

@4us8: Nagyjából mindennel egyetértek a hozzászólásodból. Persze legfőképpen azzal, hogy a kedvenc kommentelőid között vagyok! :)

4us8 2013.02.14. 12:38:56

Köszönöm.
Az árazás, ingyenesség, alku stb. rész erôsen elnagyolt, mert itt aztán sok mindent lehetne citálni pro és kontra. Nüansznyi szeletet emeltem ki. Mert magam sem értem, miért melegebb a szívem környéke, ha valamirôl kiderül "ingyen" van, holott inkább szeretem tisztán tartani az ügyeket — és fizetni. Ugyanakkor szívesen segítek is, ingyen. Bonyolult ez.
Pl.: Korrektek-e a megadott árak, amit a termékeken látunk, több estét betöltô vita lehetne. Mit is fizetünk meg valójában?! Elménk pallérozását a még oly elavult közgazdaságtani elméletek terén vagy a rektor SUV-jét. De már így is hosszú komment volt.
Az angol mondás idézete pedig szándékosan pontatlan, zero conditional, mert ez tényleg egy jelenség, hallgatólagos megállapodás, szokásjog, nem eseti elbírálások sora. De népmûvelô jelleggel: "If you scratch my back, I'll scratch yours." Valaki pedig, kérem, mûveljen ki engem, mi lehetne ennek a magyar megfelelôje, mert eskü, azt írtam volna, ha tudnám! (Persze ez az: esküszöm; ôszintén szólva; nem vagyok rasszista, de...; nekem vannak xyz barátaim, de... körbe tartozik, mert lehet, ha tudnám, se az tûnt volna alkalmasabbnak.)

Ugyandehogy (törölt) 2013.02.14. 14:03:49

@4us8:
drágám, csak egy javaslat: érdemes visszaolvasni a megítélni kívánt emberek hozzászólásait, nem csak az éppen orrod elé kerülőket, ha végkövetkeztetést kívánsz levonni.
akkor megtudod ki kicsoda, ki mit "éppen kikönyököl" és ki miben "tapasztalt".
de tényleg csak egy javaslat.
tőlem maradhatsz szűklátókörű is.

zopilote 2013.02.14. 16:07:31

@charlieharper:
Tudom Charlie:) Es lehet, hogy valakinek az elete "borzaszto egyszeru " az o sajat
szemszogebol, kozben nem is az, es masnak az elete roppant kalandosnak tunik
egy kivulallo szemevel, kozben holt unalmas. A memoaromat ha megirnam, ezt a
cimet adnam neki: " Egy senkihazi a senki foldjen " (ezert nem is irom meg )
Termeszetesen ezel kapcsolatban is van egy kalandom:) Egyszer mentunk paran
haverokkal Torontobol kocsival vissza Calgaryba. Roviditeni akartuk az utat, ezert
Sarnianal atmentunk az USA - ba. Nalam csak jogsi volt, amit az amerikaiak nem
fogadtak el, visszakuldtek. De Kanada sem akart beengedni. Ott vartunk kb 6
orat a senki foldjen, amig nagynehezen visszaengedtek egy csomo telefon es ker-
dezoskodes utan.

4us8 2013.02.14. 17:15:08

@Babette_
Nem vagyok ám a "drágád", de ez legyen a legkevesebb!
Az pedig, hogy ki a "szûk látókörû" nem itt és ennyibôl fog kiderülni. Minden bizonnyal: se nem tôled, se nem miattad...

hothead 2013.02.15. 03:30:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: pont ezért kellene megírni, rendet tenni a sok gondolat között. ha holland posztot látsz csak belinkeled, nem kellene rajta gondolkodni sem többet, meg folyton begépelni, én meg gyorsabban át tudnám görgetni. win-win situation

DieNanny CH 2013.02.15. 09:23:54

@hothead:

Tavaly olvastam egy svájci cikkben, hogy egy nemzetközi laboratórium elemezte nagyvárosok szennyvizének a tartalmát. Az amszterdami szennyvízből mutatták ki a legmagasabb kábítószer-származékot. (Úgy emlékszem, Zürich is az élmezőnybe tartozott) Nem tudom, a világban nézték, vagy csak Európában...
Szóval: ennyi turista járna Hollandiába?

tableno 2013.02.15. 10:03:50

@DieNanny: Amsterdamban kb több a turista, mint a helyi. Ja, és Amsterdam nem egész Hollandia...

hothead 2013.02.16. 01:25:54

@DieNanny: sok a turista, az biztos. viszont én nem amszterdamról írtam, mert "az általam megismert emberek" nem ott élnek. a mi városunkban 1 cs volt, amit én ugyan csak kívülről láttam, de nem volt nagy tömeg a környékén, nem általánosítottam egész hollandiára, hiszen az elég torz képet adna. amszterdamban nem voltam eleget ahhoz, hgy ezt megítéljem.

hothead 2013.02.16. 01:28:19

@tableno: ahogy mondod. és bp sem mo :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása