oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. december 17. 06:55,  Virtuális határátlépés avagy külföldi tanulás itthonról 78 komment

2012. december 17. 06:55 Határátkelő

Virtuális határátlépés avagy külföldi tanulás itthonról

Meglehetősen aktuális a mai poszt témája, ha figyelembe vesszük a magyar felsőoktatás körül az elmúlt hetekben végletekig kiélesedett mizériát. Viktor személyes tapasztalat nyomán mutat be egy olyan rendszert, amely olcsónak nehezen lenne nevezhető, de Magyarországon talán kevéssé ismert – és még csak elköltözni sem kell feltétlenül hozzá.

egyetemi diplomaosztó online Viktor 121217.jpg

„Jó néhány írás született már külföldön való tanulásról és arról, hogy a határátlépés gondolata emiatt született meg, akár munkával kombinálva vagy csak a tanulásra fókuszálva. Most virtuális határátlépésről lesz szó, az alábbi írásban élményeimet szeretném megosztani Veletek egyetemi szintű nemzetközi menedzsment tanulmányaimról: hogyan lehet "külföldön" tanulni egy Magyarországon még gyerekcipőben járó, de az USA-ban és Nyugat-Európában már gyorsan fejlődő oktatási formában: e-learning a felsőoktatásban.

E-learning

Mi is az az e-learning? Pontos definíciót nem tudok mellékelni, de lényeg, hogy számítógépen internet kapcsolattal egy erre kifejlesztett online platformon keresztül történik a kétoldalú kommunikáció az intézmény és a tanuló között.

Egyfajta távoktatás, de nem szükséges mondjuk adott héten/hónapban 1-2 napot eltölteni személyesen az intézményben (tehát nem levelező képzés). Nem összekeverendő továbbá az online oktatás meghatározással - ilyen kvázi nincsen; a globálisan elérhető képzés és így a nemzetközi tanulók hada miatti időeltolódások ezt nem teszik lehetővé. A képzés valójában offline kommunikációra alapul egy online elérhető platformon.

Még egy dolgot szeretnék kiemelni: alapvetően felnőttképzésről beszélünk, amit azért érdemes hangsúlyozni, mert egy felnőttet más motiváció vezérel a továbbtanulásban, mint egy gyermeket (azt nem állítanám, hogy 18 évesen a főiskola előtt illett rám az érett, felnőtt gondolkodás, de mikor ezt a formát választottam egyetemi képzésre 28 évesen, már igen).

És akkor egy mindenkiben szinte elsőre felvillanó gondolat: "De hát ezt simán csalással meg lehet oldani, csak beiratkozok, aztán majd más megcsinálja helyettem." Én ezt a kérdést három pontban zárnám le:

* Az intézmény szúrópróbaszerű ellenőrzéseket tart - telefonhívások leadandó esszék stilisztikai különbözőségekor vagy nagy teljesítményhullámzás esetén,

* A lebukás azonnali kizárással jár

* A morális oldal – a sok, e blogon is sokszor hangoztatott és annyira vágyott külföldön tapasztalható tisztességet és rend(szer)szeretet aláznánk meg így.

A nemzetközi virtuális térben tanulók

Volt már lehetőségem Erasmus-ösztöndíjjal külföldön tanulni, így van összehasonlítási alapom a „való világ" és a virtuális világ között. Utóbbinál nyilvánvaló a személyes kapcsolat hiánya, hacsak nincs egy másik tanuló a környékről, akivel összejárhatunk.

A Facebook vagy Skype persze sokat segít egy közvetlenebb kapcsolat kialakításában. A legtöbb intézmény által használt e-learning rendszer azonban nem vagy csak korlátoltan ad lehetőséget ilyen kommunikációra, egyrészt mert erre ott vannak a fent említett szolgáltatók, másrészt ügyelnek a személyes jellegű információk nem-megosztására (ill. nem akarnak ezzel járó adminisztrációs terheket bevállalni) harmadrészt pedig tantárgyanként nagy a fluktuáció, vagyis nem ugyanazokkal tanulod végéig az egész képzést (erről lejjebb még írok).

Sok különböző nemzetiségű és eltérő hátterű emberrel tanultam együtt. Az alábbi csoportokat tudnám megkülönböztetni:

* Afrikai, főleg nigériai banki alkalmazottak, akiknek a munkavállaló finanszírozta a képzést,

* Arab világból (elsősorban Szaúd-Arábia, Bahrein és Katar) „érkező" nők (!), akik – a sztereotípia ellenére – tanulhatnak és erre büszkék is,

* A világ többi tájáról résztvevő tanulók a legkülönbözőbb háttérrel és motivációval:

o Volt 30 éves ciprusi lány, aki a kereskedelmi tulajdonosi munkatapasztalatát szerette volna bővíteni nemzetközi tudással,

o 50 év elején járó, az ENSZ-nél Olaszországban középvezetői pozícióban dolgozó hölgy, aki szintén bízván az itt megszerzett tudásban és ENSZ témájú diplomadolgozatával szeretne visszakerülni a New York-i központba,

o Német pilóta a Lufthansától, aki hosszú távon szeretne belekóstolni a repülés-menedzsment világába (csak remélem, hogy repülés közben nem az esszék írásával foglalkozott ),

o Palau-szigeteki helyi önkormányzatnál dolgozó hölgy, akit szimplán „csak érdekelt" a tanulás,

o Jamaicai és a karibi szigetvilágból kereskedelemmel foglalkozók,

o Különböző mérnöki diplomával rendelkező 35-55 közötti emberek, akik többnyire projektmunkát végeztek külföldön és az idejük megengedte a tanulást,

o Különböző nemzetiségű expatriate manager-ek gyártás, kereskedelem, marketing és pénzügy területről,

o Említhetném persze magamat is, egy 31 éves Németországban marketing területen dolgozó magyart, akit három dolog motivált: egyetemi szintű végzettség, naprakész tudás és külföldi, minőségi diploma megszerzése.

Akikkel nem, vagy csak elszórva találkoztam: kelet-európaiak, latin-amerikaiak és észak-amerikaiak. Az első két esetben szerintem nem tájékozottak az emberek erről a képzési formáról (ezért is ez az írás) míg utóbbi esetben egy érett képzési piacról beszélhetünk bő e-learning kínálattal.

Az oktatókról is illik szót ejteni, akik szintén a világ különböző részéről dolgoztak velünk. A legtöbbjük PhD vagy MBA végzettséggel rendelkezett és két típusba sorolhatóak: többnyire ez a foglalkozásuk valamelyik főiskola / egyetem nappali képzésén, vagy olyan menedzserek, ill. tudományos kutatást végzők, akik óraadóként tanítanak nappali képzéseken és a virtuális világban is kipróbálják magukat.

Az én nyolc oktatóm közül hat volt anyanyelvi (amerikai vagy brit), a másik kettő görög ill. vietnámi. Három oktatónak nagyon jó, kettőnek jó, kettőnek közepes és egynek elégséges osztályzatot adtam, hiszen a tanulóknak joguk van visszajelzést adni, ami a minőségbiztosítási rendszer természetes része.

A virtuális tanulmány, élmények és érdekességek

Egy virtuális osztály 12-20 tanulóból állt. A modulokra fel lehetett jelentkezni, így egyedileg alakítható volt a tanterv és hogy milyen sorrendben végezzük el azokat. Ebből következően kb. 3-4 tanuló volt, akikkel többször „összefutottam" a képzés során. A modulokhoz meg volt adva az irodalom; a könyveket magunknak kellett beszerezni, míg a tudományos cikkeket az egyetem online könyvtárán keresztül érhettük el.

A képzés, amit végeztem, nyolc modulból (tantárgyból) állt többek között általános menedzsment, vállalatirányítás, marketing, pénzügy és multikulturális menedzsment területen. Egy modul nyolc munkahétből állt, egy munkahét csütörtöktől szerdáig tartott, hogy a fő terhelés mindenkinek hétvégére essen. Érdekességképpen: az izraeli/arab világban péntek-szombat a hétvége, ez alól kivétel Szaúd-Arábia, ahol az csütörtök-péntekre esik.

Egy munkahét alatt három feladatot kellett teljesíteni: egy ötszáz szavas vitaindító dolgozatot és egy ezerszavas témazáró dolgozatot (a túzott terjedelmű írást lepontozták) valamint érdembeni hozzászólásokat kellet írni a vitafórumon.

Az utolsó négy hétben a témazáró dolgozat helyett egy záróprojekten kellett (egyedül) dolgozni. A vitafórum lényege az volt, hogy a tanulók az oktató által moderálva beszéljék át az adott témát és adja hozzá mindenki a saját látásmódját, amit elsősorban saját kultúrája befolyásolt - ez volt az a pont, ami igazán multikulturális élménnyé tette a tanulást.

Minden feladatot minden héten külön értékeltek, amiből a modul végére lett egy súlyozott végső osztályzat. A nem határidőre leadott feladatok automatikusan a legrosszabb jegyet eredményezték az adott feladatra: ebből sokat tanultam, mert én is késtem le határidőt, de nem volt appeláta, nem érdekelte az oktatót a mentegetőzés – egyszerűen nem mérlegelnek (kivétel igazolt betegség vagy halaszthatatlan munkatevékenység, amit időben jelezni kell).

Egy ilyen virtuális világban érdekes, hogyan válnak szimpatikussá „arc nélküli" emberek, csak azért, mert egyetértenek azzal, amit írsz. Vagy éppen ezzel ellentétesen meg kell tanulni kezelni a jogos kritikát, ami természetesen nem egy troll módjára névtelenül jön. Én úgy éreztem, hogy az angolszász országokból tanulók jobban kezelik ezeket a dolgokat, mert nem személyes támadásként élik meg a kritikát.

Tanulságos volt megismerni az arab tanulók beállítottságát a nyugati tőke beáramlásával szemben és annak fogadtatásáról. Sokan kiemelték, hogy pl. az öböl-menti arab államokban külföldi cégek csak közös arab partnerrel hozhatnak létre vállalatokat, persze vannak külön szabályozások az ott is létező zöldmezős beruházásokra. Érdekesnek találtam a Korán előírásait a haszonszerzéssel kapcsolatban, ami hatással van az arab bankok üzletpolitikájára.

A legviccesebb téma volt talán az üzleti találkozók szervezése kapcsán a karibi térségben elterjedt „island-time" kifejezés, ami azt jelenti, hogy a tárgyalópartner simán késhet egy órát a megbeszélésről.

Két tapasztalat, amit mindennapi munkám során használhatok pedig az arab és ázsiai világ „határidő" értelmezése – egyszerűen nem veszik azt komolyan, illetve az ázsiaiak nem vallják be, ha valamihez nem értenek, mert az státuszvesztéssel jár (losing face). Így velük sokkal inkább eredményre vezet a „Miért nem küldted időben a beszámolót?" helyett rákérdezni így: „Van valami, amiben segíthetek a beszámolónál?" Mindemellett számos ENSZ-nél vagy alapítványnál dolgozó tanuló osztotta meg véleményét a témákban a saját „non-profit szemüvegén" keresztül.

Én 19 hónap alatt végeztem a nyolc tantárggyal és hét hónap alatt a diplomamunkával. A modulok átlagban heti 20-25 óra (!) megterhelést jelentettek a fent említett három feladattal. Ebből adódóan eléggé megcsonkított magánélettel járt az egész tanulás. Sokat segített viszont nekem a család és két jó barát állandó támogatása.

Az online platform mobil eszközökről is elérhető, így sok időt lehet megtakarítani utazás közbeni olvasással/írással, bár nekem ez nem jött be – otthon és munkahelyemen tanultam a legtöbbet. De ami a legfontosabb: a megszerzett tudást mindennap tudom alkalmazni a munkában!

Azt, hogy a képzés a magyar akkreditációs elírásoknak megfelel-e (vagyis elfogadják-e itthon a diplomát), nem ellenőriztem le, mert nem éreztem mérvadó szempontnak.

A diplomaosztó volt az egyetlen alkalom ahol találkoztam tanulótársakkal és az egyetemen oktatókkal. Nagyon nagy élmény volt találkozni velük, megismerni a családjukat és visszaidézni érdekes tanulmányi pillanatokat. Sőt, páran már megegyeztünk, hogy ki mikor látogat meg kit.

Még egy fontos és manapság nagyon aktuális dolog: az elektronikus tanulási környezet kiszűri a plagizálást: minden leadandót egy szoftverre kellett feltölteni először, ami százalékos pontossággal ellenőrizte az idézeteket és a forrásokat (pl. a Harvard forrásmegjelölési módszer szerint).

Bizonyos százalékos átfedések felett, még ha a források jól is vannak megjelölve, mérlegelés nélkül automatikusan rosszabb jegy jár. Egy csoporttársam különösen pórul járt: egy leadandó dolgozatban nem megfelelően idézett egy egész bekezdést, következésképpen írásbeli megrovást kapott, az 5-ös jegyét adott tantárgyban lerontották 2-esre és nem diplomázhatott kitüntetéssel, ami a legnagyobb presztízsveszteséget jelenti bármely képzésnél, hiszen általában csak a legjobb 10 százalék végez így.

Mennyibe kerül?

Ez képzéstől és intézménytől függ, én az egész képzésért 12.000 EUR-t fizettem, ehhez jöttek még a könyvek kb. 800 EUR. 2.000 EUR visszatérítést kaptam az adóhivataltól. Nem kevés pénzről, de külföldi és minőségi diplomáról beszélünk. Sok intézmény e-learning képzése ugyanis egyenrangú a nappali képzéssel, amihez persze komoly feltételeknek kell megfelelniük.

És valóban sok ez a pénz félévekre leosztva? Számoljon mindenki utána: mennyibe kerülne neki egy félév (főleg ha költségtérítéses), mennyibe esetleg az albérlet, az utazás, és mindemellett van-e lehetősége rész- vagy teljes munkaidőben behozni valamennyit a költségeken. Az ösztöndíj lehetőségek változóak, erről nincsenek részletes információim.

Mindemellett engedjétek meg itt hozzátennem, hogy nem jövök gazdag családból. Volt valamennyi megtakarításom, személyi hitelt vettem fel és teljes munkaidőben dolgoztam emellett. Éppen ezért a „mennyibe került" kérdés sokkal jogosabban tehető fel az idő és verejték dimenzióban. Erről feljebb már írtam pár sort. Visszatérve még a pénzügyi oldalra: hány olyan 3-4 éves képzés létezik, amit igazából 2-3 év alatt el lehetne végezni, a különbség pedig bevételként realizálódik, hiszen előbb válsz aktívvá a munkapiacon?

Kinek ajánlom ezt az "utazást"?

Egyre több képzést tesznek ebben a formában elérhetővé (mind főiskolai és egyetemi szintűeket), de mindig lesznek olyanok, például egy orvosi, amit sosem lehet majd így elvégezni. Előnyben vannak azok, akik üzleti és pénzügyi tanulmányokat akarnak folytatni, és egyre több képzés van művészeti és jogi területen is.

Két linket ajánlok, ahol utána tudtok nézni elérhető képzéseknek: az Open University ez brit rendszerű képzés, a Laureate pedig egy holland cég, amely az online platformot adja, és több tucatnyi intézménnyel áll kapcsolatban a világon. Utóbbin keresztül tanultam én is.

Összegezve az előnyök:

* Nemzetközi tanulótársak és oktatók – multikulturális környezet

* Flexibilitás a tanulási ütemben

* Minőségi oktatás a legújabb könyvekből és naprakész tudás megszerzése

* Hozzáférés elektronikus könyvtárhoz több ezer folyóirattal és e-könyvvel

Összegezve a hátrányok:

* Hazai viszonlyatban drága (?) képzések

* Egyelőre többnyire csak angolul elérhető képzések

* Nincsen személyes kapcsolat a tanulótársakkal / oktatókkal

* Nagyon intenzív képzés: teljes munkaidős munka mellet vajmi kevés idő marad magánéletre

Az írás margójára

Aki otthon költségtérítéses képzésre jelentkezne, az általam bemutatott képzési formával egy alternatív és egyre jobban elismert továbbtanulási lehetőséget választhat és szerezhet így külföldi, minőségi diplomát. Megfontolandó talán az is, hogy érdemes-e ilyen formát választani az állami támogatású „röghöz kötéses" képzés helyett.

Remélem sokan hasznos információkat találtak a fenti sorokban, és ha még egy Határátkelő blog-olvasónak sikerül majd így továbbtanulnia, már megérte ez az írás. :) Sok sikert!"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: felsőoktatás Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr794969171

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Orvosira megyek - 1. rész 2012.12.21. 14:35:59

D.D. végzős diáklány egy jó nevű budapesti gimnáziumban. Az utóbbi két év folyamatos változásai és bizonytalanságai következtében már tavaly megfordult fejében a külföldi továbbtanulás gondolata, de csak ízlelgette ezt a lehetőséget. Orvosira szeretne ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.12.17. 08:04:01

Jó kis írás. Köszönjük.
Sajnos otthon nem igazán preferálják az E-learning bevezetését.
:(
Valószínűleg nem érdek...
Ugyan nem ezen a szinten, de a gyerekem is így készült fel, hogy befejezze az ált. iskolát.
A matek tanár még egy interaktív táblát is beillesztett a skype-os összeköttetésbe, így gyakorlatilag olyan volt, mintha az iskolában ült volna.
Mi nagyon szerettük ezt az oktatási formát.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.17. 08:28:02

Az unokahúgom jár ilyen képzésre. A nehezebb teszteket a fiam csinálja meg helyette.

www.aonang.hu (TH) · http://cooperbudapest.typepad.com 2012.12.17. 09:23:31

Pont ilyesmit kerestem mostanában magamnak, nagyon hasznos poszt!!!!

nigara 2012.12.17. 09:23:49

"Még egy fontos és manapság nagyon aktuális dolog: az elektronikus tanulási környezet kiszűri a plagizálást: minden leadandót egy szoftverre kellett feltölteni először, ami százalékos pontossággal ellenőrizte az idézeteket és a forrásokat "

Ez itt is ugyanígy megy :) (Corvinus, nappali)

nigara 2012.12.17. 09:27:04

Az érdekelt volna, hogy konkrétan milyen ország adta a képzést - csak az ár miatt.
Valamint a képzés szintje (masters?)

Belegondolva egyébként abszolut nem drága - persze tényleg függ a degree-től.

S.Viktor 2012.12.17. 09:38:46

@ nigara:
UK, University of Liverpool, Master of Science in International Management.

S.Viktor 2012.12.17. 09:43:03

@nigara: UK, University of Liverpool, Master of Science in International Management.

nigara 2012.12.17. 09:54:57

@S.Viktor: akkor tényleg nagyon megérte :)
időben pénzben egyaránt.

Az egy kicsit nem világos, hogy a társakkal hogy dolgozol össze. Ahogy írtad, ilyen vita-szerű dolgok vannak, de ezt hogyan értékelik a tanárok? Vagy ez inkább csak az aktivitást méri?

És ha jól értem, nem volt olyan, hogy diplomamunka, és annak védése?

tucano 2012.12.17. 09:59:19

tudok egy sor megvehető diplomát, ráadásul úgy adják oda, hogy el kell olvasni előtte 2 könyvet, hogy ne bukjon le az ember rögtön. Orvos, mérnök, ügyvéd nincs:) Viszont, amikor odatelefonálnak a létező egyetemre, akkor a kis titkárcsaj azt mondja, hogy persze, odajártál...., sőt azt is megjegyzi, hogy biztosan elfelejtetted mondani a szorgalmadért járó külön oklevelet....

S.Viktor 2012.12.17. 10:04:49

@nigara: a leadandókon egyedül kellett dolgozni ill. nem voltak közös projekt munkák sem (úgy tudom MBA képzéseken csinálnak ilyet, virtuálisan is). a viták két szempont szerint lettek értékelve: mennyiség (3-5) hetente, ill. a hozzászólás minősége, pl. szerették ha a véleményedet alátámasztod felmérésekkel, publikált munkákkal, amiket meg az online könyvtárban lehetett keresni. a "de jó én is erre gondoltam, egyetértek veled" hozzászólások nem értek sokat :)

Volt diplomamunka (15.000-20.000 szó) egy konzulenssel és egy second reader-rel, de védés nem volt.

S.Viktor 2012.12.17. 10:11:45

@nigara: meg amit még nagyon értékeltek vitában az saját munkatapasztalat megosztása.

nigara 2012.12.17. 10:15:40

@S.Viktor: és mi az a 2000 euró visszatérítés?

csortu 2012.12.17. 10:24:56

Köszönöm a posztot, nagyon érdekes és tanulságos.

S.Viktor 2012.12.17. 10:59:00

@nigara: leadtam az adóbevallásomat és ennyit visszatérítettek (német adóhivatal)

NIKI LAURA 2012.12.17. 11:23:39

Jó,jó...csak ezt a fajta "diplomát"sehol sem fogadják el,persze leszámitva egy két banánköztársaságot,azaz segg törlő!(ha nem kemény)

Ez a hazai "foxi-maxi" suli,vagy pl "művelődésszervezői"szakok külföldi megfelelője.

12.000.euro?
Ennyiért Tuti bizonyitványokat lehet szerezni a neten,EREDETIBEN!!
(Cambridge/Harvard/Yale/Oxford/Imperial,etc)..és te választod ki a fokozatot,Master,Phd,etc
A Legtöbb politikusnak,illetve magyar nagy vállalat vezérnek ilyen van,és nem kell kockásra ülni a segget!!!!
Csak a looserek-nek való az e-learning.

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.17. 11:56:45

@NIKI LAURA: Láthatólag Te is letöltve a diplomádat... :)

Ugyanakkor az valóban érdekes kérdés lehet, hogy egy állásinterjún mennyiben számít a végzettség. Szerintem a beszélgetés során kiderül, hogy mi van a delikvens fejében és ha elég alapos a szakmai/nyelvi felmérés akkor az számít. Egy ilyen online (vagy akármilyen) végzettségről szóló utalás max arra elegendő, hogy behívják az embert, emiatt mindenkinek szerepeltetnie kell az önéletrajzban, ha van, ha nincs. Erről írtam is anno egy bejegyzést: multikarrier.blog.hu/2012/10/26/a_kreativ_oneletrajzirasrol

A beszélgetés során aztán kiderülnek a dolgok, hogy mennyit is tudsz valójában. Grat a poszt írójának, hogy végigcsinálta, érdekelne, hogy tapasztalta-e, hogy megnőtt az ázsiója a piacon ezáltal.

Alice in Wonderland 888 2012.12.17. 12:22:00

Nekem is tetszett, tenyleg hasznos iras.
Gratulalok!
Engem is erdekelne, hogyan valtoztak a lehetosegeid...

S.Viktor 2012.12.17. 12:28:07

@multikarrier: köszi! :) Egyelőre a cégen belül járt nagyonsok elismeréssel, bár automatikus előléptetéssel és béremeléssel ez nem járt (nem is vártam el rövidtávon). Most van lehetőség cégen belül "mozgolódni". Nem adtam még be a jelentkezésemet más cégekhez/fejvadászokhoz, de lehet egy év múlva ez megváltozik :) A diplomán egyébként nincsen rajta hogy online képzés, mert az egyetem egyenrangúként kezeli a nappali képzéssel. A diploma mellékletében viszont szerepel, és ahogyan írtad, az már a felvételi beszélgetés része kell hogy legyen, hogy ezt jól "el is lehessen adni".

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.17. 12:49:10

@PetraBee: IGEN. És ahogy látom ez a fajta képzés leginkább posztgraduálisnak felel meg, amikor már dolgozol és nap, mint nap tudod alkalmazni, amit tanultál. Azért legyünk őszinték: 18 évesen nem nagyon kapisgálja az ember a dolgokat, inkább csak megtanul tanulni, meg felgyorsul az agya. Amikor már a saját keresetedből pénzt fizetsz (fektetsz be) egy speciális tudásra, amit aztán a szakmádban használhatsz, na az már nagyon más. Trollokkal meg ne is törődj, biztos unatkozik, azért ír ilyeneket.....

Látom ma nincs sok komment, valószínűleg a londoni mosogatókat nem gondolkodtatta el ez a téma annyira... :) Azért nekem felüdülés volt végre egy értelmiségi történetet olvasni, amiben nem a túlélés a fő téma!

Mrs. Clayton 2012.12.17. 13:17:06

@multikarrier: volt már jó pár post, ahol a londoni mosogató beiratkozott a helyi collegba/universityre
egyébként úgy látom, h ez a képzési forma eléggé elterjedt itt az UK-ban, sőt magam is fontolgatom, h beiratkozom valamire
a diploma értékét illetően pedig az a véleményem, h ebbe az irányba mutat a fejlődés a fejlett régióban

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.17. 14:01:21

@PetraBee:

"vannak olyanok, akik nem egy szaros papirert iratkoznak be valahova, hanem mert tenyleg fejleszteni kivanjak magukat, meg akarnak tanulni valamit - ahogy ezt a bejegyzes iroja is kifejtette"

Aki fejleszteni akarja magát, az nem iratkozik be hülyeségekre. Mondok egy nagyszerű ingyenes módszert: megnézed kiváló egyetemek tankönyvlistáját és programját, majd egyedül végigolvasod az anyagot. Ha tényleg csak tudást akarsz, ennél nincs jobb módszer.

Curly 2012.12.17. 14:10:23

Ennél olcsóbb, gyorsabb, minőségibb angol degreet szerezhetsz Budapesten az IBS
Nemzetközi Üzleti Főiskolán.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.17. 14:10:24

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: reszben igaz, reszben nem. Teny, hogy konyvekbol nagyon sok mindent meg lehet tanulni, de azt a fajta gyakorlati tapasztalatot, amit akar egy igazan jo gyakorlati tanar, akar egy jo munkahelyi kornyezet adni tud , nos azt konyvekbol nem szeded fel. Lehet le lehetne irni jol, de igen nehez.

Amugy en is fogok pl. Zend tanfolyamra menni, nem a papirert, bar az is jol jon, de tudom, hogy tudnak uj dolgokat mutatni meg.

karburator (törölt) 2012.12.17. 14:16:02

Végre egy értelmiségi poszt!

@S.Viktor: Kíváncsi lennék arra, hogy előadások akkor egyáltalán nincsenek? Minden könyvből sajátítasz el? A számonkérés is mindig csak írásban történik?

Ha igen, akkor az idegen nyelvű beszéd élő gyakorlása elmarad, ami egy kis hátrány azért.

"A diplomán egyébként nincsen rajta hogy online képzés, mert az egyetem egyenrangúként kezeli a nappali képzéssel. "
Én mindig ezért néztem gyanúsan az ilyen képzésekre, mivel egyedül, otthon megtanulni valamit, és online mindent visszaadni azért nem ugyanaz, mintha az ember bejárna. Viszont aki munka mellett csinálja, annak megfelelő.

Írhatnál arról is egyszer, hogy hogyan jutottál ki és mit dolgozol, engem biztosan érdekelne.

Amúgy kint németet használod vagy angolul beszélsz?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.12.17. 14:16:16

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Tényleg nincs jobb módszer, csak állásinterjún nem fogják elhinni, hogy ezt a tudást valóban megszerezted. Erre kellenek a vizsgák, meg a diploma.

De annak ellenére, hogy mindenki egy "szaros papírért" iratkozik be valahova, azért van különbség aközött, hogy tényleg csak a papír kell neki (puskázással, plagizálással), vagy akar is valamit kezdeni a lehetőséggel.

nigara 2012.12.17. 14:20:46

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ez ma már nem működik.
A könyveket nagyrészt felváltotta az online elérhető könyvtár - ami olcsóbb a diáknak is.
Tehát külsősként nem fogod megtudni, hogy milyen könyveket/anyagot tanulj.

tsík 2012.12.17. 14:21:10

Számomra végképp nem derül ki az írásból, hogy ez a "befektetés" a poszternek hogyan térült meg. Megcsípett valami menő menedzseri állást, vagy csak megemelték a fizetését a diploma bemutatása után?

tsík 2012.12.17. 14:22:51

@S.Viktor: ja bocs, most látom. hát ez eddig nem győzött meg

nigara 2012.12.17. 14:23:21

@karburator: "Én mindig ezért néztem gyanúsan az ilyen képzésekre, mivel egyedül, otthon megtanulni valamit, és online mindent visszaadni azért nem ugyanaz, mintha az ember bejárna."

Az akkreditáció van arra kitalálva, hogy a képzés+vizsgarendszer megfelelő-e - ennek alapján adhatják ki a megfelelő degree-t.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.17. 14:24:37

@tildy:):

Egy netes kurzuson de facto nincs tanár, így ez nem szempont.

Nekem ugyanaz a betegségem van, mint ami a 27 gyereket legyilkolt amerikai srácé, így lehet, hogy ez nálam beteges, de én nem tudok csoportosan tanulni. Mindent egyedül tanultam meg, amit tényleg tudok.

Elismerem: vannak más típusú emberek is, akik meg csoportban tudnak csak tanulni.

Szóval azt hiszem, ez a kérdés nagyon egyedi.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.17. 14:26:05

@danialves:

Vagy tudás kell vagy papír. A legdrágább és legidőigényesebb ha a 2 egyszerre kell.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.12.17. 14:45:02

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: viszont egyszerre a legjövedelmezőbb is. Ha nincs papír, nem vesznek fel sehova, ha nincs tudás mellé, akkor meg előbb-utóbb elküldenek onnan. (Most a haver/apuka cége típusú eseteket hagyjuk, mert azokhoz meg egyik sem kell)

Link Elek 2012.12.17. 14:46:18

akit a tudas erdekel, nem a vegzettseget igazolo papir az a
en.wikipedia.org/wiki/Khan_Academy -n nezzen elosszor korul

a mernokoknek az MIT online kurzusait erdeems bongeszni:
en.wikipedia.org/wiki/MITx

S.Viktor 2012.12.17. 14:57:31

@tsík: egyelőre se pénz, se manageri állás, ezekkel nem dobálóznak mindenhol. 5 hónapja végeztem el a képzést és szeretném előszőr felmérni, hogy cégen belül, egy ismert környezetben ez milyen kapukat nyit meg. A céges HR-nek is kell reakcióidőt biztosítani. Ha egy éven belül nem látok érdemi változást, akkor elgondolkodok azon, hogy céget váltok, és igazából csak akkor tudom megmondani, hogy mennyire és hogyan térült meg a befektetés.

radikalisviccek 2012.12.17. 15:02:03

Nyilván kilométerekkel előzi egy ilyen minőségi online diploma a hagyományos képzésben szerzettet, főleg mert ugye nem magyar.
Nincs esetleg lehetőség itthon féláron megcsinálni a Bónusz Brigád jóvoltából? :) csak mert ott hirdetik "tengerbiológus alapképzésnek" is pl. a 2x2 óra elmélet plusz egy merülés búvárfelszerelésben kombót ;)
elnézést a szkeptikus hozzáállásért...

S.Viktor 2012.12.17. 15:06:22

@karburator: igen, ez esetben nem voltak előadások és a tudás 70-80%-át az adott irodalomból sajátítottam el. Vagy volt amit már tudtam előző fősulis képzésekből, A maradékot meg a főnökömnek köszönhetően: voltak témák amiket át tudtunk beszélni ill. hogyan alkalmazható a céges környezetben.

A szóbeli rész tényleg hiányzik, ellenben megtanultam nagyon jól írni és analizálni. :) ennek a képzési formának is megvannak az előnyei/hátrányai. Ahogy írtad, munka mellett ez így kíválóan passzolt.

A kimentelem nem olyan bonyolult történet, sőt kimondottan szerencsés, meg voltak velem nagyon elégedve és a központból hívtak. Angol-német mindennapos a munkámban kb. fele-fele arányban. Majd lehet egyszer erről is írok :)

Zabaalint (törölt) 2012.12.17. 15:09:40

@danialves:
Jó, de az ilyen online egyetemeket, ha diplomát is adnak, többnyire inkább azok keresik fel, akiknek a papír kell.

Zabaalint (törölt) 2012.12.17. 15:11:36

@nigara:
Ja, csak ezek a tananyagok a szakkönyvek alapján készültek. A nappalis képzésben is van olyan anyag, ami moodle vagy coospace rendszereken keresztül elérhető, tehát csak a kurzus hallgatói tölthetik le, de még olyat életemben nem láttam, ami olyat adott volna, amit más formában ne lehetne elérni online vagy offline.

Zabaalint (törölt) 2012.12.17. 15:13:58

@tildy:):
Szerintem egészen más tészta a célirányos online tanfolyamok, nekem is jó lenne ilyesmi Java EE-n belül, mert vannak területek, amikben bizonytalanul mozgok, és ez lassítja a munkámat.

WYW01 2012.12.17. 15:29:41

2004 óta működik Magyarországon egy német távoktatási egyetem, németül beszélők igen kedvezményesen juthatnak diplomához.

www.fernuni-hagen.de/stz/budapest/fernuni/

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2012.12.17. 15:48:53

Mondjuk nekem teljesen egyertelmu volt, hogy angliai kepzes lesz ez, mert en eloben, itt csinalom a masteremet. Amit, amugy a posztolo is ir, van itt mindenfele nep kinai, nigeriai, torok, indonez, viszont a szorosabb ertelembe vett kelet-europai alig. Szinte egzotikumnak szamitok, mint magyar. Igy innen en is tudnam ajanlani, hogy aki feltetlenul el akarja adositani magat, vagy a szuleinek van penze beszallni a tanulmanyaiba az nezzen korul a vilagban csinalhato kepzesek kozott (vannak helyek ahol ingyenes), mert sokkal jobb papirral es nem utolso sorban sokkal jobb tudassal johet ki az egyetemrol. Nekem, pl. a magyarorszagi kepzesem szerintem kifejezetten jo volt az itteni evfolyamtarsaimmal osszehasonlitva, de ettol fuggetlenul a diplomat nem ismerik kulfoldon, ami hatrany. Amit meg fel tudok hozni a kulfoldi tanulas mellett, hogy a multikulti kornyezet az mindenkepp egy olyan dolog, amit a munkaltatok ertekelnek, de onmagadnak is jo alap ha megtanulsz viselkedni kulonbozo kornyezetekben. Masreszrol, teljesen mas jellegu oktatas van itt. Szoval aki a magyar poroszos tanulj meg 6000 konyvet kivulrol es akkor jo mernok/orvos/tengerbiologus lesz beloled elv helyett olyan kepzesre vagyik, ahol fejlesztik a kulonbozo kepessegeit, megtanitjak csapatban dolgozni es az ipar elvarasaihoz igazitjak a tantervet az mindenkepp nezzen korul. Akar e-learningbe is, de en a szemelyes reszvetelnek tobb ertelmet latom. Ha mar kulfoldi egyetem, akkor csinaljuk rendesen. Igazabol a posztolo eseteben kivancsi lennek, hogy miert nem Nemetorszagban csinalta ezt a kepzest, ahol feltehetoleg nem gyengebb papirt szerzett volna?

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.17. 15:56:50

@Zabaalint: "Jó, de az ilyen online egyetemeket, ha diplomát is adnak, többnyire inkább azok keresik fel, akiknek a papír kell." Ennek a hozzászólásnak kábé annyi a hozzáadott értéke és az igazságtartalma, mint az "aki a virágot szereti az rossz ember nem lehet" vagy "aki nem lép egyszerre, nem kap rétest estére" Köszönjük, hogy hozzászóltál, öblögess. Idióta.

Amúgy az ostoba általánosításoddal szemben pont azt gondolom, hogy annak van több értelme, ha valaki az online képzést már a munkája mellett végzi, épphogy a tudás megszerzéséért elsősorban.

@tsík: PERSZE! A diploma bemutatására majd automatikusan kap egy menedzseri állást, mi? Nyilván! Ez nem egy mozijegy, aminek a megvételével William Wallace-nak képzelheted magad 1.5 órára!

Fullrespect az írónak, de attól még, hogy ez benne van az önéletrajzában nem lennék lenyűgözve, pontosan tudom milyen link alakok kapnak egyetemi diplomát... Azonban reményteljesen tekintenék a kérdéseimre adott válaszai elé, amik megmutatják, hogy valóban átlátja-e a dolgokat. Vagy egy másik példa, lehet valaki akármennyire képzett, ha nem elég tökös, nem fog vezető lenni.

bpte 2012.12.17. 16:04:05

Nekem nem annyira szimpatikus ez az egész,lehet,hogy konzervatív vagyok,én hagyományos nappali egyetemi képzésre jártam,és a gyerekeimet sem szeretném ilyen e-learning formájában taníttatni. Persze biztos meg van a maga helye a felsőoktatásban,de kíváncsi lennék rá,külföldön kik tanulnak így,azért gondolom ott is a hagyományos egyetemeket preferálják,elnézést,ha már volt róla szó,egyenlőre nem volt időm átolvasni az összes kommentet.

mens sana 2012.12.17. 16:04:47

@multikarrier: 1. a pont használata a folyamatos felkiáltójelezés meg drámázó kérdezés (valamint sértegetés) helyett nyugodt, átgondolt érveket és mögötte egy normális, tárgyalóképes embert sugall. Az ellenkezője pedig az ellenkezőjét...
2. bizonyára számodra megdöbbentő, de vannak cégek, ahol a szabályzás szerint felsőfokú képesítés megszerzése egy másik fizetési sávba helyezi át az embert.
3. A kérdés továbbra is jogos, hiszen ha valaki 200 karakterben kifejti, hogy mennyi munkát és hány ezer eurót ölt a képzésébe, akkor elvárnám, hogy ennek értelmét valami alá is támassza. (Azon kívül, hogy hátbaveregették a kollégái.)

De ha nem sikerül visszafogott, normális stílusban, idiótázás meg kocsmai hőzöngős hozzáállás nélkül válaszolj, akkor ne is fáradj... annyit nem ér az egész. :)

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.17. 16:52:20

@mens sana: Ó, köszönöm a véleményedet, ha nem bánod reagálnék is rá melegében, mert szórakoztat. :)

1. Az, hogy a kettő darab felkiáltójel és a kommentem alapján konkrétan nem tartasz normálisnak, hát az szerintem Téged minősít. Az egy soros, általánosító hozzászólások meg, ahogy látod engem zavarnak, de hát ez is mutatja, hogy mások vagyunk.

2-3. Nem megdöbbentő, csak nem reális. A több, mint 14000 karakterben (de jó közelítés volt a Tiéd is a 200-zal) leírt összefoglaló nagyon is teljes volt és sok mindenre kitért, sőt még szórakoztatónak is találták többen. Külön szerencse, hogy a szerző meg is jelent a kommentelők között és válaszol a kérdésekre. Ugyanakkor, hogy Neked mik az "elvárásaid" na az azért egészen más tészta. Mert Te, valódi profiként, nyilván nem elégszel meg azzal a sor érvvel, ami az eredeti szövegben a tudás megszerzésére utalt, mint eredmény. Nem, Te elvárod, hogy a szerző már 5 hónap után zsebbe vágó eredményeket mutasson fel. Mert ez így sokkal egyszerűbb megértened és feldolgoznod. Ha a cikk szerzője a diploma után kapott egy jobb állást, akkor az egésznek volt értelme, különben semmi. Ha valaki felkiáltójelet használ, az pedig nem normális. Az élet ilyen egyszerű arrafelé, nemdebár?

Kérdés: Ha már ennyit használtad ezt a szót, segíts nekem, hadd tanuljak tőled (online): Neked ki/mi a "normális"?

mens sana 2012.12.17. 17:11:33

szerintem meg a csípőből idiótázás meg asztalverő stílus az nem normális, ha ezt bővebben meg kell indokoljam, az már gáz

hát lehet, hogy szerinted "nem reális", de én több ilyen cégnél dolgoztam. a tények makacs dolgok.

a személyeskedésre nem kívánok reagálni (a te-t meg nem helyes nagybetűvel írni, csaxólok), de számomra hiányérzetet kelt a cikk, már kétszer leírtam, miért, csak az nem érti, aki nem akarja. vagy aki eldöntötte, hogy zsigerből betámad bármilyen kritikát megfogalmazó kommentelőt, mert hiszen az e-learning az JÓ. Nemdebár?
szóval nekem elvakult és fekete-fehér a hozzáállásod a témához, ennyi. egyébként nem írtam, hogy ez egy rossz dolog, csak a poszt jelenlegi információtartalma alapján én még nem vagyok meggyőzve. ennyi.

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.17. 17:24:47

"a személyeskedésre nem kívánok reagálni a te-t meg nem helyes nagybetűvel írni, csaxólok" Ez egy tökéletes mondat, ami magában foglalja a tökéletes önellentmondás esetét. De ezen a nyelvi úton elindulva vesézzük ki, csak a legutóbbi hozzászólásod.

1. Mondatkezdet, nagybetű 7x
2. Hiányzó írásjel 12x
3. Nem magyar szó használata 1x
4. A JÓ-ban mind a két betű nagy. Szavaiddal élve: "nem helyes"
5. Az, hogy valami nem reális, az nem azt jelenit hogy nem létezik, ez két különböző dolog.

Ezek alapján végképp meg lehetsz győzve, hogy szükséged lenne beiratkozni egy iskolába. Ha online, ha nem online, de szükséged van rá.

Érdekel, hogy volt alkalmad megélni, hogy a végzettségért fizuemelést kaptál? Ez, hogyan megy? Milyen végzettségekre kap az ember fizuemelést? Ez multi cég volt, vagy közalkalmazotti munkakör?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.17. 17:36:46

azert ezt a minosegi diplomat megkerdojeleznem:)

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.17. 17:38:36

@radikalisviccek: allitolag eleg elkuldeni a "diploma" szot sms-ben egy emelt dijas szamra, es visszakuldik a diplomadat, amit egy nyomtatora csatlakoztatva kinyomtahatsz!
De ha toltesz le appot okostelefonra, akkor tudod futtani mobilon is, allainterjun felmutatod.

Zabaalint (törölt) 2012.12.17. 17:40:05

@multikarrier:
"Ennek a hozzászólásnak kábé annyi a hozzáadott értéke és az igazságtartalma, mint az "aki a virágot szereti az rossz ember nem lehet" vagy "aki nem lép egyszerre, nem kap rétest estére" Köszönjük, hogy hozzászóltál, öblögess. Idióta."

Tudod mi az óriási különbség az én állításom és az "aki a virágot szereti az rossz ember nem lehet" között? Az, hogy, én nem azt állítottam, hogy aki ilyen képzésre megy, annak biztosan csak a papír kell, a virágos mondás viszont azt állítja, hogy olyan nincs, hogy valaki szereti a virágot és rossz ember.

Amúgy meg amit meg tud szerezni egy ilyen diplomát adó képzésen tudást, azt online vagy könyvekből maga is elsajátíthatja, tehát ezen felül ha ilyen képzésre beiratkozik, feltehetőleg a papír IS kell neki. Ugyanakkor a legegyszerűbb és legkönnyebb módja, a legálisakat figyelembe véve, egy ilyen képzés a diploma megszerzésének, egy ilyen képzésben nem fogják felét kivágni, mert hülye, plusz nagyságrendekkel rugalmasabb egy-egy levelező képzésnél. Éppen ezért gondolom, hogy erre azok harapnak rá leginkább, akiknek a lehető legkevesebb erőfeszítéssel kell papír. De ez az állításom nem kizárólagos, és csak a véleményemet tükrözi.

Az meg hogy munka mellett végzi valaki, még nem mond el semmit arra nézve, hogy csak a papír kell, vagy a tudás is, mindkettő lehet. Én most levelezőn tanulok munka mellett, és a tudás is kell, meg a papír is kell, de egyik sem munka célból, mert nem az és nem is lesz az a szakmám, a munkámhoz meg megvan a végzettségem, és csak lesek, hogy egyes középkorú dolgozó asszonyok mennyire célirányosan azon vannak, hogy csak valahogyan meglegyenek a tárgyak, amúgy semmi tudást nem szereznek vele, náluk alap, hogy mindig készenlétben legyenek a puskák, én sok évig tanultam nappalin, de ilyen szinten még sosem láttam azt, amikor tényleg csak az átmenetel a cél.

De hát én csak ilyen idióta vagyok, aki kifejezte a saját véleményét, nyugodtan le lehet hurrogni :-)

Zabaalint (törölt) 2012.12.17. 17:42:40

@multikarrier:
Hú, továbbolvastam, az idiótázás miatt még nem esett le, mert előfordul ilyen vitában, de a további 2 hozzászólásod alapján már igen, hogy közönséges mezei troll vagy, úgyhogy felesleges veled foglalkozni.

mens sana 2012.12.17. 18:00:23

@Zabaalint: már én is megnyomintottam a szűrést, különösen a blogjában található épületes sületlenségek olvasása után.
:)

S.Viktor 2012.12.17. 20:24:07

köszönöm a kommenteket, mindenkinek kellemes ünnepeket kívánok!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.12.17. 20:53:54

Az USA-ban eleg elterjedt es nepszeru ez a fajta oktatas. En pl. egy olyan helyen tanitok ESL-t, ahol nagyon sok az azsiai "online diak", akik penzugyi management-t tanulnak.

2012.12.17. 21:33:29

@multikarrier: Erdeklodessel olvastam a blogodon a 'kreativ' CV-irassal kapcsolatos bejegyzest. Engem az erdekelne, hogyan mukodik ez a gyakorlatban hogy teljesen kitalalt diplomat irsz be az oneletrajzodba? Velem eddig legalabb egyszer elofordult, hogy uj munkahelyen azt kertek tolem, vigyem be magammal az eredeti diplomamat az elso munkanapon. Gondolom barmikor elofordulhat hogy kerhetik a diplomat?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.17. 21:44:52

@Mirjam2:

Teljes mértékben egyetértek multikarrier olvtárssal!

A CV nem dokumentum, hanem szépirodalom. Kb, mint a történelmi regény, alapvetően megtörtént eseményekről szól, de nem dokumentálisan, hanem dramatizált módon, a hatás kedvéért kitalált elemekkel.

2012.12.17. 22:18:43

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Pont azert tettem fel a kerdest, mivel en is egyetertettem vele nagy vonalakban, de kivancsi lennek ra hogyan mukodik ez a kitalalt diploma dolog? Tenyleg van egy csomo ember akik kitalalt diplomakat irnak be az oneletrajzukba? Nem buknak le - ugy ertem, soha nem kerik el a diplomajukat? Ahogy irtam, tolem konkretan legalabb egyszer elkertek mar munkahelyen.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2012.12.17. 23:28:28

Sok pénz az a 3 millió. Főleg, hogy addicionális projektről beszélhetünk. Említve vagyon a főnökkel való átbeszélni-tudás, illetve a munkahelyen már addig megszerzett tapasztalatok. A vadiújonnan megszerzett tudás és az addigiak arányáról sajnos nincs szó. Ha cégen belül gondolkodik emberünk akkor a tandíjat felválthatták volna az ott eltöltött évek. Kérdés, hogy hány. Azoknak hasznos a képzés, akik alapból is jók autodidaktizmusból - értsd itt: nem csak tanulni tanultak meg, hanem alkalmazni is a tudást. Nem attól jó egy képzés, hogy nem szórják ki azt, aki hülye, magyarul látszólag kevesebb az arányuk. A papír utáni élet dönt el mindent, minthogy ott az elvárás is. Aki eredményről kérdezett -és csak azokról-, az tipikus női gondolkodást tanúsít. Távoli sztoriként éli meg az itt leírtakat, melyből kisajtolhatja "a lényeget", hasznos-e vagy nem. Az ilyen fokú vonalas gyakorlati szemlélődés sosem vezet jóra.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.17. 23:36:27

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: fura, mert nálam meg a csoportos tanulás ( pl. angolból) lendített sokat a tudásomon.

Asperger? ADD, vagy ADHD?

moTmeN 2012.12.18. 00:02:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nekem is van olyan ismerosom, aki malajziaban dolgozott, amig az ikertestvere levizsgazott helyette nehany targybol a Duna egyik partjarol a masikra atkelve. ;)
Sot, bevallom ferfiasan, en is vizsgaztam mas helyett, sot egyszer mas is vizsgazott helyettem. Nappali tagozatos kepzes.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.18. 08:12:27

@mens sana:
3. mondjuk a megszerzett tudás már önmagában is?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.18. 09:01:06

@tildy:):

Igen, aspi. Tipikusan az vagyok. Az összes szimptómát mutatom. Tanítani lehetne rajtam.

multikarrier · http://multikarrier.blog.hu/ 2012.12.18. 09:34:04

@Mirjam2: Nézd, ahogy a bejegyzésben is írom egy multinál, az interjún elsősorban a szakmai tapasztalatra kíváncsiak, a tanulmányok csak must-to-have. A kreativitásnak természetesen megvannak a maga veszélyei, főleg, ha elszáll a delikvens és túlságosan inkonzisztens, például nagyban megkönnyíti a dolgot, ha valamilyen külföldi végzettséget vall be az egyszeri pályázó az önéletrajzán. Az egyik ismerősöm épp a fent is emlegetett Fernuni Hagent végezte el például, ahol a diploma az egy darab A4-es papírlap, amit azért nem túl nehéz legyártani. Nekem legalábbis elfogadták már egyszer minden gond nélkül. A HR-esnek leadtam, az lefűzte, ennyi.

Kérdésedre válaszolva, elég valószínűtlennek tartom a dolgot, hogy miután felvettek egy céghez és terveznek velem, majd pont a hiányzó, vagy nem tökéletes (pl. fénymásolat) diploma leadása fog meggátolni bármiben is. Szóval amennyiben ebbe a helyzetbe kerülnék, hogy az első nap vigyem be a diplomámat, akkor vinném. :)

Mindez persze csak multis környezetben lehetséges és persze még akkor is veszélyekkel jár, ugyanakkor megéri kockáztatni, mert ez előrelendíti a karriert rendesen. Hamarosan ismét jelentkezem pár jól kipróbált húzással.

Keppi · http://keppi.blog.hu/ 2012.12.18. 16:04:54

Szerintem érdekes dolog, és talán a levelező képzések helyett ez lehet a jövő. Más kérdés viszont, hogy elég erőteljes benne a becsületfaktor szerepe, ami miatt szerintem soha nem lesz teljesen elfogadott. Képtelenség kiszűrni a csalásokat. Persze a valóságban is lehet csalni, de talán mégis kevésbé jellemző.

Amerikában vannak egyébként egyetemek (világ top10-es, például Caltech), ahol simán előfordul, hogy otthonról kell zh-t írni, de ott sem jellemző ez.

2012.12.18. 23:00:04

@multikarrier: Kosz a kimerito valaszt, erdeklodve varom a tovabbi tippeket.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.19. 11:07:15

@tildy:):

Egyetlen pont van, ahol nem mutatom az aspik tipikus jellemzőjét. Állítólag az aspiknak nincs humorérzékük, nekem meg kiváló humorérzékem van, legalábbis saját magam szerint.

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.12.19. 12:26:34

Érdekes nagyon, hogy mennyit fejlődött a világ - vannak már nyomtatott könyvek, hang- és képrögzítő eszközök, internet, és kismillió hasznosság, de még mindig azt tartjuk a tanulás és tanítás netovábbjának, ahogyan az első egyetemeket kitalálták többszáz éve, hogy kiáll a nagytudású ember, és elmond mindent, mások meg hallgatják, mert akkor ez volt az egyetlen módja a tanulásnak......

Kimáshátén (törölt) 2012.12.19. 23:35:42

Szeretnék én is hozzászólni, mert nincs jobb dolgom ma este. A helytelenül írt szavakért, kifejezésekért elnézést kérek (nincs magyar helyesírás ellenőrzőm).

Az e-learning a távoktatás (distance-learning) 21. századi reinkarnációja, itt Európában főként Nagy Britannia érintett benne. A távoktatában még nyomtatott könyveket kaptak a diákok audio vagy video anyagokkal. Ez az e-learning esetén például pdf file-okat és video stream-eket jelent. Mint látható, a tartalom nem, csak a közvetítő változott.
A The Open University úttörő szerepet töltött be eme oktatás elterjesztésében, gyakorlatilag minden területen kínál Bachelor és Master diplomákat. Ez természesen a mérnök vagy jogász képzéseket is jelenti, nem csak az üzleti vagy társadalomtudományi képzéseket. A rendszer annyira bevált, hogy mostanra a The Open University lett Nagy Britannia legtöbb diákot oktató egyeteme, így a többi egyetem is átvette a módszert. A legtöbb "hagyományos" egyetem ugyanazt a képzést elindítja nappali illetve részképzéses formában is (ez leginkább az esti képzéshez hasonlít dupla annyi szemeszer alatt mint a nappali) és újabban szintén dupla hosszan távoktatásban is. Azonban ez nem jelenti azt , hogy bármi könyebbséget élveznének az utóbbin tanuló diákok, a követelmény az összes képzési formában azonos. Ha a nappalisoknak vizsgázni kell, akkor a távoktatásos diákok is vizsgáznak. Ha a diák külföldön vagy távol él az egyetemtől, akkor egy másik egyetemre vagy a helyi British Council-hoz küldik a vizsgalapot, amelyet minden vizsgázó azonos napon és időben ír meg (természetesen felügyelő tanár előtt). Egy Michigen-be (USA) áthelyezett angol mesélte, hogy kintléte alatt egy britt egyetemen tanult (vannak ilyenek is, akiknek nem elég jó az amerikai oktatás) és ő például hajnali 2 órakor kellett hogy vizsgázzon, mert akkor volt reggel 9 óra Londonban. A vizsga egyébként legtöbbször esszé kérdésekből áll. Puskázni nem lehet, mert a tanár végig a diákot nézi (aki már járt a British Council-ban, az tudja milyen ez). A diplomamunka megírása során is ugyanazt a szószámot várják el mint a nappalin, természeseten úgy, hogy az egyetemi könyvtár csak on-line érhető el, fizikailag nem. A Turnitin plágium ellenőrzőt vagy hasonlót minden egyetem használl.
Viszont mivel fizetős az oktatás, a minőségre nagy hangsúlyt fektetnek. A tananyagokat folyamatosan fejlesztik és 4-5 évente teljesen lecserélik. A tudományok folyamatosan fejlődnek (legalábbis M.o-n kívül) és az oktatott tudást naprakészen kell tartaniuk, ha versenyképesek akarnak maradni. A verseny hatalmas, a London University, a Heriot-Watt, az RDI által képviselt legalább 10 egyetem már eddig is rengeteg diákot képzett távoktatásban. Az internet pedig a külföldiek előtt is megnyitja a kapukat (persze ha beszélik a nyelvet és van elég pénzük).

A linkedin.com -on látható igazán ezeknek a diplomáknak az értéke, ha valakit érdekel rá lehet keresni az adott britt egyetemekre (pld The Open University) és arra, hogy hol dolgoznak az ott végzettek. Semmivel sincsenek rosszabb munkakörökben, mint a volt nappalis máshol végzett diákok.
Aki kiváncsi a távoktatásos MSc képzésekre Nagy-Britanniában, itt van egy adatbázis: www.prospects.ac.uk/search_courses.htm de sajnos nem teljes, mert sok egyetem folyamatosan jelenik meg a nappali képzésének távoktatásos verziójával és azokat nem veszi a prospects új adatnak és nem frissíti.
Sokan említik a blogon azt, hogy pld. Nagy Britanniában nem fogadják el a magyarok itthoni végzettségét. Ez leginkább azért van, mert azt még talán tudja egy angol, hogy Magyarország létezik valahol keleten, de hogy az ELTE vagy pld. a Corvinus az fogkrémmárka vagy egyetem, azt nem igazán szokták tudni. Viszont a saját, britt egyetemeik nevét ismerik, tehát egy távoktatásban szerzett britt diploma hasznosabb Nagy Britanniában mint egy nappalin szerzett magyar diploma.

Van Ausztrál adatbázis is az érdeklődőknek: www.open.edu.au vagy kanadai www.cvu-uvc.ca/english.html vagy esetleg francia nyelvű www.cedies.public.lu/fr/publications/guides-pratiques/temps_partiel/etudier-autrement/index.html
Az USA-t azért nem ajánlanám, mert ott bármely cég hívhatja magát egyetemnek (az egyetem szó használatát nem szükíti semmilyen törvény). A lényeges az, hogy milyen akkreditáló testületek akkreditálták az adott egyetemet. Ezt pedig elég nehéz kibogózni, mert a regionális akreditáció a leginkább elfogadott, de például a csak távoktatásban oktató egyetemeket a szövetségi oktatási minisztérium egyik szervezete is akreditálhatja. Azonban ilyen távolról könnyű belefutni valami csalóba, a korábbi hozzászólók is emlégették a "bármilyen diplomát szerzek ennyiért" szlogent, sajnos ez igaz. Persze az is igaz, hogy a csalók papírgyárai nem vonnak le semmit a valódi egyetemek diplomáinak értékéből (például a Harvard-on is van on-line oktatás www.extension.harvard.edu/distance-education/online-course-offerings )

azatya 2013.03.04. 10:41:17

@Curly: "Ennél olcsóbb, gyorsabb, minőségibb angol degreet szerezhetsz Budapesten az IBS
Nemzetközi Üzleti Főiskolán."
Az olcsobb az nyilvan igaz.
Csak nem biztos, hogy megeri az olcsobbat valasztani...
Persze, ha van lehetoseg.

kicsibogarka 2013.03.29. 00:05:51

én most csinálom az Open University-n az MBA-met. Kényelmesen összespóróltam a tandíj összegét. Igen időigényes ha teljes munkaidőben dolgozol, de nagyon megéri. Én a BGF-en szereztem az alap diplomámat, ez a mostani képzés sokkal használhatóbb és naprakészebb tudást ad. Nem definíció bemagolását kéri, hanem annak alkalmazását.
És ha nem tudod hogy mi ez, akkor ne kritizáld. Prübáld ki és majd az után pötyögj ide.

Vadalmaaaaa 2013.07.10. 22:11:42

jó írás
melyik egyetem?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása