oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. október 15. 06:53,  Ingázni Ausztriába 516 komment

2012. október 15. 06:53 Határátkelő

Ingázni Ausztriába

Bevallom, mindig örömmel tölt el, amikor a kommenteken keresztül megismert olvasók (ha nem nagy merészség, akkor: virtuális ismerősök) billentyűzetet ragadnak és megosztják a maguk történetét. Ezért is örültem Nyulz of the World itt következő írásának. Utána meg jöhet az össztűz! :) (Nem én mondom, ő írja...)

osztrák vasút.JPG

„Mivel én naponta kétszer is átlépem a határt, mert Sopronból ingázom Bécsbe, és ingázó cikk még emlékeim szerint nem nagyon volt, így gondoltam, hátha érdekel valakit.

Az előzmények

10 évet dolgoztam Budapesten különböző multiknál, az utolsó időszakban már középvezetőként. Szakirányú diplomám nincs, de egy-két kivételt leszámítva soha senki nem is kérte, mindenhol a szakmai és a nyelvtudás, valamint a tapasztalatok számítottak. Ez pedig rendben van, több szakmai vizsgám is van, valamint felsőfokon tudok angolul.

Magyarországi viszonylatban kimondottan jól kerestem, és jól is éltem. Mivel spórolni nem szeretek (kicsit az "élj a mának" filozófia híve vagyok :), és sajnos van egy elég költséges, sok külföldi utazást igénylő hobbim is, így saját lakásom egyelőre nincs. Autóm néha van, néha nincs, mikor éppen mennyire van rá szükségem. Jelenleg például nincs. Viszont évente többször megfordulok Európa nyugati felén.

Már amikor Budapesten dolgoztam, akkor is többször előfordult, hogy pár hetekre ki kellett utazzak a cég központjába, Norvégiába, így azért már a végleges külföldi munkavállalás előtt is szereztem némi ilyen irányú tapasztalatot.

A fentiekből az is kiderül, hogy én nem elsősorban anyagi okok miatt kerestem külföldi munkát, én egyszerűen Budapestről akartam menekülni. És mivel tisztában voltam a vidéki állás és kereseti lehetőségekkel, kézenfekvőnek tűnt az osztrák határ mellé költözni és ingázni. Meg a hobbim kapcsán már amúgy is elég jól ismertem Ausztriát, ismerőseim is voltak, sokat jártam kint, sokfelé az országban.

Az álláskeresés

Először is rávetettem magam az internetre, és utánanéztem mindennek, amit Ausztriáról tudni lehet: a földrajzi és gazdasági adatoktól kezdve a történetéig mindennek. Már ebben a fázisban kiderült, hogy nem lesz könnyű, mivel nem tudok németül. Így kerestem egy némettanárt, és elkezdtem németül tanulni.

A másik, amit egyik kollégám tanácsolt, és azóta is áldom miatta a nevét, hogy megkerestem egy fejvadász céget, aki ismeri a külföldi piacot, és ők segítettek megírni a CV-met és felkészítettek, hogy milyen típusú interjúkra számíthatok. Májusban kezdtem el pályázni, és közel 300 helyre jelentkeztem, amíg állást találtam novemberben.

Ez idő alatt gyakorlatilag másodállásban állást kerestem. Naponta kb. 2-3 órát töltöttem azzal, hogy végignéztem az összes állásportált, és minden helyre átírtam a CV-met aszerint, hogy éppen mit kerestek. Excel-ben vezettem, hogy hova melyik CV-t küldtem el, és ha jött válasz, akkor mi.

Pályáztam rendszergazdának, tanácsadónak és menedzsernek is. Legnagyobb meglepetésemre a legtöbbször a menedzseri állásoktól hívtak vissza, ám sajnos mind bukott a gyenge németem miatt.

Végül is 2010 novemberében találtam jelenlegi állásomat. Egy, az amerikai és kínai piacra termelő cég, aki speciális Linux/Unix rendszerekben is tapasztalt rendszergazdát keresett, heti 30 órába. Mivel ekkor még nem volt nyitva a munkaerőpiac, nekik viszont tegnapra kellett az ember, és olyan aki tapasztalt, mert nem volt, aki pelenkázzon, abban maradtunk, hogy fél évig, amíg 2011 májusban szabaddá válik a munkavállalás, addig kiváltok egy magyar egyéni vállalkozóit és számlázok.

Nagyon korrektek voltak, még a decemberi 14. havi fizetést is kiszámlázhattam nekik. Májustól pedig, ahogy ígérték, átvettek alkalmazottnak határozatlan szerződéssel, és kb. 20%-al meg is emelték a fizetésemet. Heti 4 napot dolgoztam, péntek-vasárnapig szabad.

A következő változás pár hónapja történt, amikor ajánlatot kaptam egy másik cégtől (a LinkedIn-en találtak meg), és jelentősen többet ajánlottak. Leültem a főnökömmel, és mondtam neki, hogy ez van, de én inkább maradnék. Tudom, hogy neki kötve van a keze, nem adhat többet, de ha átvennének teljes állásba, akkor már nem is lenne akkor az a fizetésbeli különbség, hogy megérje nekem váltani, mert nagyon szeretem itt. Így is történt, a következő hónapban már teljes állásban voltam. Így manapság már heti 5 nap dolgozom.

Ausztriában dolgozni

A heti munkaidő 38,5 óra, túlóra csak extrém esetben van, de akkor választhatsz, hogy kifizetik vagy lecsúsztatod. Minden nap 30 perc az ebédidő, ez bele van számolva a munkaidőbe, és kötelező is kihasználni. Nekem szóltak, amikor nem így tettem. :)

Ha nem akarsz ebédelni, vagy csak egy szendvicsek majszolgatsz, elmehetsz félórát sétálni, bevásárolni, amit csak szeretnél. A cég minden nap vásárol újságokat, amiket az ebédlőben lehet olvasgatni, ez nekem nagyon tetszik. A munkaidőben viszont mindenki dolgozik.

Ausztria szerintem a tökéletes szocialista ország, néhány erős kapitalista attitűddel. Erős szakszervezetek, akik minden szektorban letárgyalják minden évben a béremelést, és azt kötelező is megadni, a magáncégeknek is. 5 hét szabadság jár mindenkinek, ami egy kicsit idióta megoldás, hogy nem naptári évre, hanem amikortól beléptél, akkortól indul.

Ami még érdekes, hogy csak időarányosan veheted ki, ami a belépésed óta eltelt időre jár, mivel ha többet veszel ki, a cég nem vonhatja le a béredből, ha időközben kilépsz (a dolgozók védelmében!!). Ha 1-2 napot maradsz otthon betegen, nem kell orvosi igazolást vinned, anélkül is elfogadják. Ha 3 napot, vagy többet vagy beteg, akkor kell az orvosi igazolás, és ez egy izgalmas rendszer.

Alkalmazott vagy munkás?

Ugyanis Ausztriában megkülönbözteti a törvény az Angestellter-t (alkalmazottat, ami általában az irodai munkaköröket jelenti) és az Arbeiter-t (munkás, ezek a fizikai munkakörök). Ma már az adózásban és a TB-ben csak minimális az eltérés a két kategória között, viszont pár évtizede még sokkal alacsonyabbak voltak az irodai dolgozók terhei!

A betegszabadság kapcsán viszont megmaradt a megkülönböztetés: mindkét esetben az első 6 hétre a teljes fizetés jár, majd további 4 hétig a fél fizetés. Csakhogy a fizikai dolgozóknál ez évente értendő, az irodai dolgozóknál viszont alkalmanként, vagyis ha 1 napot is dolgozott, újraindul a számláló!!

Milyen egy munkaszerződés?

Szintén tanulságos volt a munkaszerződésem. Magyarországon az utolsó munkahelyem egy bank volt, ahol 17 oldalas, angol-magyar kétnyelvű munkaszerződésem volt, plusz még a mellékletek. Minden akkurátusan, jogi szaknyelven leszabályozva.

Ehhez képest itt kaptam 2 darab A4-es nyomtatott papírt (Dienstzettel-nek hívják), az egyiket aláírtam én, ez lett a munkáltató példánya, a másikat aláírták ők, az lett az én példányom. Plusz kaptam egy igazolást, hogy bejelentettek a társadalombiztosítónak. És ennyi.

Amikor kérdeztem, hogy tényleg ennyi, mondták, hogy persze, minden mást a törvények és a kollektív szerződések szabályoznak, és nincs értelme többet írni.

A Dienstzettel az alábbi információkat tartalmazza:

- munkáltató és munkavállaló adatai

- munkakör

- határozott vagy határozatlan a szerződés

- próbaidő

- munkaidő és a bruttó munkabér összege

- illetve az enyémen még az állt, hogy minden hónap 15-én vagy 30-án mondhatok fel

A bürokrácia nem bonyolult

A bankszámlanyitás sima ügy volt, igaz, ahhoz, hogy egy kedvezőbb díjú csomagot kapjak, kellett a fizetésigazolás a cégtől. De nyitni simán lehetett magyar lakcímmel, anélkül is. A TB számot a munkahely intézi, és a kártyát (E-card) postán küldik ki, magyarországi lakcímre is. Adóbevallás nincs, ha adókedvezményt szeretnél kérni, akkor adhatsz be. Nekem idén tavasszal 2000 eurót utalt vissza az adóhivatal (Finanzamt), szóval megéri fogalkozni vele.

A kollégák már az első perctől befogadtak, és sokszor egymás közt is angolul beszélnek, nehogy kellemetlenül érezzem magam, hogy nem értem őket. Soha a legkisebb megkülönböztetést nem tapasztaltam. Rendszeresen hívnak sörözni, focimeccset nézni, egy-két kollégával már majdnem barátok vagyunk.

Lassan én is kezdek haladni a némettel is, de nehéz, mert nem igazán használom. Egymás közt meg valami borzalmas és németre egyáltalán nem hasonlító bécsi dialektusban beszélnek. Csak néhány példa: Willst du?=Wüst?, Bub=Bua, Mädchen=Madl, Tasse=Herferl, Ja, zwei=Jóó, zvóó...

Pluszban borzalmasan hadarnak, a jól megszokott ropogós német helyett ó-zva beszélnek, és mint az angolok, elharapják az r-eket. Szóval a bécsi német a jövő kihívása számomra... :)

Miért mégis Magyarország?

Először is, mert nagyon megszerettem Sopront, az első magyarországi város, ahol erdélyiként is igazán otthon érzem magam – talán a hegyek teszik. Alig több mint két éve élek ott, de már ennyi idő alatt is rengeteg barátom lett. A város tiszta és biztonságos (habár az ős-soproniak panaszkodnak, hogy már nem a régi), az emberek közvetlenek, kedvesek. És jó érzés lépten nyomon ismerősökbe botlani az utcán, ez Budapesten nekem nagyon hiányzott, hiába na, falusi gyerek vagyok.

Az egyetlen kellemetlen dolog, hogy napi 3-4 órát utazom. De Bécsben viszont drágábbak a lakások, és drágább az élet is. És ugyanolyan nagyváros, mint Budapest, még ha helyenként tisztább és rendezettebb is, vagyis kicsit cseberből-vederbe lenne a dolog, valószínűleg ugyanúgy nem szeretném, mint Budapestet sem szerettem. És egy idő után ugyanúgy menekülés lenne a vége. Annak meg, hogy valamelyik Bécs környéki kisvárosba költözzek, és napi 1 órával kevesebbet utazzak, cserébe viszont 2-3-szor annyit fizessek a lakásért, semmi értelmét nem látom.

A harmadik dolog a multikulti. Sajnos én egy igen szerencsétlen genetikai kombináció vagyok (1/4-ed porosz és ¾-ed székely), ráadásul a neveltetésem is erősen vallásos és konzervatív. Így, noha nincs különösebb bajom a törökökkel és egyéb nem európai népekkel, azért jobban érzem magam a kis zárt és homogén keresztény alapokon szerveződött magyar társadalmamban.

Egyszerűen nem érzem jól magam a multikultiban, számomra nagyon fárasztó, és esténként szabályosan megkönnyebbülök, amikor leszállok a vonatról a soproni vasútállomáson. Emiatt nem tudnék Londonban vagy Brüsszelben sem élni. Örülök, hogy Magyarországon még nincs ez, noha látom, hogy hosszú távon elkerülhetetlen lesz nálunk is. A kislányomat már igyekszem egy sokkal nyitottabb embernek nevelni, remélem sikerül.

Munkát nem tudok adni

Az ausztriai magyarokról én csak jót tudok mondani, magyar kollégáim is vannak, sok segítséget, tanácsot kaptam az itteni magyaroktól, és soha senki nem akart lehúzni. Az viszont kicsit fura volt, hogy otthonról a mai napig rendszeresen keresnek meg azzal, hogy szerezzek munkát ennek vagy annak. És nem látom, mit várnak?

Abban szívesen segítek bárkinek, hogy hol érdemes keresni, mik a helyi sajátosságok, de nem vagyok cégtulajdonos, sem főnök, így munkát nem fogok tudni adni senkinek. És interjúra sem mehetek el senki helyett.

Összességében nagyon szeretem Ausztriát, szerintem nagyon jó hely, az osztrákok pedig szerintem ugyanolyan emberek, mint mi. Van köztük jó és rossz, liberális és nacionalista, kedves és mogorva, egyenes és alattomos, vallásos és ateista. Persze vannak különbségek a két ország közt, de ezek elsősorban az 1945 utáni eltérő történeti fejlődésnek, és az ebből következő jobb anyagi helyzetek köszönhető.

Én mindenesetre egyelőre nem látok olyan okot, amiért ha valaki Magyarországon is jól megél, megérje kiköltözni külföldre. De természetesen embere válogatja, azokat is megértem, akik nem érzik jól magukat otthon, és ezért költöznek.

Ami viszont kicsit zavar, az a legendagyártás. A kiköltözöttek néha szabályos mítoszt írnak a külföldi lét köré, olyan életkörülményeket, fizetéseket és árakat hallok néha, hogy a hajam égnek áll. Értem, hogy sokan önigazolni akarnak, de ezt akkor is károsnak tartom, mert emiatt nagyon sokan hamis reményekkel indulnak neki a világnak, és koppannak nagyot kint.

És vagy hazakullognak megszégyenülve, és szidják otthon az adott országot, ami pedig nem tehet arról, hogy ők felkészületlenül emigráltak, vagy beállnak ők is a legendagyár futószalagja mellé. Ez természetesen nem mindenki kiköltözőre igaz, de sajnos nem is ritka eset.

Remélem nem lett túl hosszú és túl száraz, lehet zúdítani az össztüzet... :)"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: ingázás Magyarország Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr634848760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laciii 2012.10.15. 16:59:56

@Megmondó1:
Telekom multinál elég. Esetleg a franciákat zavarja, ha nem ismered a helyi nyelvet :)
És nem kóderekről van szó.

Tiheli 2012.10.15. 17:09:36

@Megmondó1: a 99%-1% mesze van az objektivitástól és pont ezért nem jó vitaindító.

Azt meg senki nem írta, hogy egy kis angoltudással bárhol simán el lehet helyezkedni. Viszont kivételek vannak, és aki a kivételek közé tartozik, annak fontos infó lehet, hogy az ö szakmájában x országban van esélye a helyi nyelv ismerete nélkül is.

Ja, Zürichben nincs is metró, szar is a tömegközlekedés :D

2012.10.15. 17:09:53

Közben még pár dolog eszembe jutott:

Ingázás: Sopronból szerintek kb. 10-15 ezer ember ingázik naponta. De ez csak tipp. Az viszont tény, hogy emiatt nagyon felmentek az albérlet árak, és szinte lehetetlen albérletet találni, ha nincs ismerősöd, akinek van barátja, akinek a rokona éppen kiadja, ugyanis gyakorlatilag már nem hirdetik meg a kiadó lakásokat.

Állampolgárság/letelepedés: A letelepedés nekem kb. annyi lenne, hogy kiveszek egy lakást és bejelentkezem a megfelelő hivataloknál. Az állampolgárság azt hiszem EU-s állampolgárnak 6 év Hauptwohnsitz (Állandó lakcím) után igényelhető, de mivel nem érdekel, így nem tudom a részleteket.

Egészségügy: Nekem Eisenstadtban van a háziorvosom, oda megyek, ha valami bajom van. Ez lázasan nem túl kényelmes, de azért együtt lehet vele élni. Eddig csak jó tapasztalataim vannak vele. A gyógyszerek pedig olcsóbbak, mint Magyaroroszágon, igaz eddig kb. egyszer volt szükségem komolyabb antibiotikum kúrára, szóval nagy összehasonlítási alapom azért nincs.

padlas 2012.10.15. 17:14:00

@Frau Holle: bocs, ma kicsit ingerult vagyok, elnezest a stilusert. Szoval igen, nyugaton is van aki kongatja a veszharangokat. Ebbol van amiben szerintem igazuk van, es van amiben nem, de barmelyik is all fent, olyasmirol beszelnek, amirol van nemi fogalmuk, meg ami a borukre megy, es szerintem osszessegeben ertelmes diskurzust folytatnak. Evtizedek ota zajlanak ezek a folyamatok ott, ezalatt rengeteg valtozas lezajlott, es nagyon sok meg le fog, nem kell hulyenek nezni a nyugatiakat. A multikulti peldaul mar korantsem az eszmeny, de idehaza meg mindig kepesek egyesek azt magyarazni, hogy ez a baj a Nyugattal. Szoval egyszeruen szinvonaltalan az a beszelgetes, ami idehaza errol folyik, a tobbsegnek fogalma sincs a kinti helyzetrol, csak a sajat kis belso problemait vetiti ki (pl a sajat idegengyuloletet). Az meg foleg nevetseges, hogy van aki azt hiszi, megmondja a tutit a kinti helyzettel kapcsolatban, mikozben Magyarorszagon ennel sokkal sulyosabb gondok vannak, es azokkal sem tudunk mit kezdeni. Pedig ha megprobalnank tanulni masoktol, ahelyett hogy osztjuk nekik az eszt, lehet hogy tobbre mennenk.

Mindegy, reszemrol tenyleg befejeztem, nincs kedvem ezen tovabb lovagolni. Nyugodtan olvashatna a temaban az aki akar, nincs itt szukseg az en szajtepesemre. Kezdetnek javaslom peldaul a Kollo Janossal keszult interjut (o az MTA Kozgazdasagtudomanyi Intezetenek igazgatoja):

"Érdemes megnézni, hogy ahol hosszabb idő alatt sikerült nagyobb növekedést elérni a foglalkoztatásban, az milyen szerkezetben zajlott. Egy nemrég befejezett összehasonlító kutatásunk szerint, melyben a magyar mellett a finn, a holland, az ír, a spanyol, az olasz és a bolgár foglalkoztatásnövekedést vizsgáltuk, azt állapítottuk meg, hogy a hosszabb távú növekedésnek három fontos forrása volt. Az egyik az iskolázottsági szerkezet javulása: az, hogy gyors ütemben tolódik el a munkaerő-összetétel a diplomások felé, akik könnyebben találnak munkát, miközben a középfokon végzettek helyzete sem romlik. A második az idősebb generációk javuló munkavállalása: ebben a nyugdíjkorhatár emelése mellett az iskolázottsági szint, valamint az egészségi állapot javulása játszik szerepet. A harmadik a bevándorlás: Olaszországban 66, Írországban 57, Spanyolországban 47 százalékban, sőt még Finnországban is közel 20 százalékban a migrációnak köszönhetően nőtt a foglalkoztatás 1998 és 2008 között. Ezekben az országokban a bevándorlók száma is nőtt és az iskolázottsági és aktivitási összetételük is javult. A kutatás eredményei abból a szempontból különösen fontosak, hogy rámutatnak: ami ezeken a tényezőkön kívül esik, annak sokkal kisebb volt a hatása."

hvg.hu/gazdasag/20120918_Merenylet_egy_egesz_generacio_ellen

bpetya75 2012.10.15. 17:21:58

@fidzsi:

Totál off: Ezek a sorhosszak hogyan születnek nálad?

Talán on

SilentDreams 2012.10.15. 17:32:59

@Haynau: Köszi. Jó lett volna a képen egy ténylegesen arra járó vonatot látni.
Tervezem egyszer a Frankfurt - München - Bécs - Budapest railjet kipróbálását átszállás nélkül :)

@bpetya75: kényszer enterezés... :)

fidzsi 2012.10.15. 17:42:34

@bpetya75: Meg fogsz lepődni, vagy nem... olyan bizonytalan
vagyok. Szóval nem régóta nettezem, és lusta vagyok a
szövegszerkesztés bétanulásához. Inkább szenvedek, meg tán
az is aki olvassa. Tré dolog, tulajdonképpen én is rühellem.
Le is hülyézem magam gyakran, de nem használ.
Üdv. fidzsi,droid de Magóg.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.15. 17:50:20

@Tiheli: Mennyire fiatal korosztály? Nekünk pl még középsuliig oroszt tanítottak, kötelezően.
Középfokúm még most sincs angolból bár elvileg a cambridge ESOL level 2 felsőfoknak felelne meg itthon, de ezt nehéz elfogadnom).

Ha a enyém valóban felsőfoknak megfelelő itthon, akkor vagy a honosítás nem oké, vagy ha mégis, akkor nagyon keveset tud az ember középfokú vizsgával...

Tényleg vannak gondok egyébként a nyelvoktatással itthon.

ZmanUK 2012.10.15. 17:53:15

@SilentDreams: En a cseheknel eltem ket evet csak angol nyelv ismeretevel ... az irodaban angol volt a "kotelezo" nyelv ...

Szoval minden lehet ...

Tiheli 2012.10.15. 17:56:53

@tildy:): a kötelezö orosztanulást még akkor szüntették meg, amikor a szüleim gimnazisták voltak :) Mondjuk az ö korosztályukra ténlyeg nem jellemzö, hogy nagyon tudnának idegen nyelvet. Az én korosztályomban (25-30 évesek) viszont szerintem egyáltalán nem rossz a helyzet, és azt hiszem a "határátkelök" nagy része ebbe a korcsoportba esik.

A nyelvoktatással persze vannak gondok, tudom én is (nekem azt hiszem mázlim volt). De azt nem szeretem, amikor egyesek úgy állítják be a dolgokat, hogy Magyarországon senki nem tud idegen nyelveket, külföldön meg mindenki minimum kettöt beszél folyékonyan.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.15. 18:12:04

@Tiheli: Hol???

1979-es vagyok, 1994-ben még kötelezően oroszt kellett tanulnunk ( mi voltunk az utolsó kifutó évfolyam). Linekljem a bizonyítványom?

Nitnitnit · http://lifewiththecats.com 2012.10.15. 18:12:20

@Nyulz of the World: "Mivel egész nap fülelek, 60-70 százalékát értem annak, amit beszélnek, viszont ha beszélnem kellene, nem jönnek elő a szavak. :( Egyébként jelenleg kb. gyenge középfokon tudok beszélni, vagyis el nem adnak, de azért a német nyelvű munkára ez még alkalmatlan." - pont leírtad a német tudásom. Mivel a jelen cégnél kapcsolatot kéne felvennem német nyelvterületekkel, nekem is rá kéne feküdni. Odáig jutottam, hogy németül tévézek, már vagy 3 napja :-D
Amúgy tetszik az írásod, és Sopron olyan hely, ahol magyar viszonylatban, a hétköznapi dolgokban a legtöbb pozitívum ért :-)

bpetya75 2012.10.15. 18:13:18

@fidzsi:

Hádeizé! Ez nem is szövegszerkesztés. Csak írja a zember, oszt nem olyan lesz, mint a tied. Azért, hogy olyan legyen, külön meg kell dolgozni. Esetleg telefonról nyomod?

Nem mintha zavarna, csak szimplán érdekel ;-)

sírjatok 2012.10.15. 18:13:23

@Megmondó1: "az az alaphelyzet, hogy itt rengeteg kommentelőt az önérzetében sérti, hogy azt mondjuk, a magyarok nem beszélnek nyelveket. Miért? Mert ők sem beszélnek és ez fáj nekik. "

ugye ezzel ki is zártad, hogy a másik félnek igaza lehessen, így nem értem, miért vitázol még

ha az a vakhited, hogy mindenki, aki ellentmond neked, hazudik, mivel személyesen érintett, akkor fölösleges vitának álcázni ezt, nevezd inkább hittérítésnek, hiszen az

Tiheli 2012.10.15. 18:15:06

@tildy:): elhiszem neked, az is lehet, hogy én értettem félre valamit. Ha legközelebb beszélek anyuval, majd megkérdezem. Egyébként Sopron.

bpetya75 2012.10.15. 18:15:37

@Tiheli:

Még én is tanultam oroszt gimiben (hááát szóval tanítgatták), pedig én +10-es vagyok csak :-D

Tiheli 2012.10.15. 18:20:41

@bpetya75: Vannak, akik most is tanulnak, de nem is ez volt a kérdés :D
De már elküldtem az emailt, holnapra kiderül, mit kutyultam össze.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.15. 18:30:00

@Tiheli: Vidéken, faluban a rendszerváltás is lassabban ment. Rengeteg orosz tanár volt, átképzés nélkül.Egyszerűen nem volt aki tanítson "normális" idegen nyelvet. Akkor képezték át őket oroszról. Nem egyedi eset volt, és sok helyen. Egyszerűen nem volt más választás.

Fakultációban fel lehetett venni a németet 1993-1994ben, de amikor lecserélték a tanárt az orosztanárra, aki velünk együtt tanulta németet kb, akkor inkább nem jártam többé faktra. ( meg hát, nem lett volna az sztályfőnökünnek egyéb órája velünk...)
Mindegy, nem lényeges.
Csak azt akartam érzékeltetni, hogy városokban másképp volt, jóval másképp, 4 évnyi nyelvtanulás lemaradással kerültünk mi ott be angolra és németre vagy franciára.

Ráadásul nem tartom jó ötletnek, hogy így, rögtön 2 idegen nyelvvel kezdtek, heti 4-4 órában. Inkább tanítottak volna egy nyelvet, de azt 8-ban.

Na csak annyit akartam ezzel mondani, ha anyagilag nem engehetted meg a korrepetálást, a nem volt otthon parabola, akkor igen nehezen tdtál előrébb lépni. A mai 25-28 éves korosztály már bír azzal az előnnyel, hogy:
- nem volt kötelező orosz, 10 éves koruktól megy az angol német, de van, ahol hamarabb
- internetes korosztály... Míg mi '98ig csak papírrol ismertük, hogy van olyan , hogy net, ők ebben nőttek fel.

Pedig csak pár évvel fiatalabbak nálam(5-8), szinte elhanyagolható .

Persze azért ezt be lehet hozni, de hiszem és látom, sokkal jobb, ha fiatalkorban rögzül.

Frau Holle 2012.10.15. 18:35:29

@padlas: Semmi gond, végülis szerintem nem is mond ellent egymásnak, amit írtunk.
Legalábbis most már úgy tűnik.
Köszönöm a választ.

neumarkter 2012.10.15. 18:36:30

@Nyulz of the World: teljesen érthetö, életem egy korábbi szakaszában én ist ezt az utat jártam. Akkor még 200- ért lehetett bérelni, 40 km-el odébb meg 200 -al többért de legalább nem ingáztam.Viszont bécs környékén (mödling, baden, vöslau vagy neustadt vagy akár eisenstadtban kivesszel egy hasonló méretü genossenschaftswohnungot - söt még bécsben a 22 -ben most épiítettek egész minöségi újakat - megspórolsz egy adag ingázást, kvázi 500-550 ajróért megkapod havonta. A benefit az életminöség amit csak kinnt élve érezhetsz, az ingázók csak felületesen látják illetve érzik ezt. A másik hogy így megtanulnál osztrákul is ami hosszútávon nem egy hátrány hiszen a hivatalokban ök is csak döcögnek angolul. Lehet hogy a céged tudatosan nem akarja hogy jól megtanuld a nyelvet mert igy eléggé kötve vagy hozzá. A piac pedig nagy és bécsben mindenkinek jut meló..
Sopron. Ha nem lenne az osztrak hatar mellett akkor kb ott lenne mint mondjuk bekescsaba vagy barmelyik videki magyar varos. VAlóban sok az osztrák: olcsóbbak a szolgáltatások, a fogorvos, a pia meg a masszázs happy finishel vagy nélküle. Meg a cigi. Hús meg tejterméket viszont csak a csóró osztrák vásárol. Igazándiból burgenländi, nem osztrák :-)

Frau Holle 2012.10.15. 18:40:00

@Tiheli: Bezony, a mostani harmincasok nagy része még kötelezően tanult oroszt a gimiben. Meg ugye másik nyelvet is.
És tapasztalatom szerint nincs több bajuk az idegennyelv-tudással, mint a huszonéveseknek.
De a gyerekeik jellemzően még max. általánosba járnak.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2012.10.15. 18:45:33

@neumarkter: nagyon egyetértek, pont ezt a részét villantottam fel a posztírónak kb. fél nappal korábban.
soproni ingázóként sosem fogja élvezni azt a minőséget, amit bécsben tehetne. amúgy 500tól felfelé bécs bármely kerületében lehet lakhatást találni, csak keresés és persze szerencse kérdése. szóval a soproni ingázás ezért sem opció (szerintem).

szóba került az osztrák állampolgárság kérdése: ehhez mindenképp osztrák tartózkodási igazolás szükséges, amihez meg tiszta albérlet szerződés szükséges, meg munka, persze. meldezettel, anmeldebescheinigung, aztán ketyeg is az óra.

tucano 2012.10.15. 19:03:19

@radikalisviccek:

Hú, ez egy könyvnyi válasz lenne:D
"amíg a bevándorlók kiegyenlítik a versenyhátrányukat, de soha nem vetkőzik le a törzsi szintű nacionalizmusukat)"
A mi esetünkben én vagyok a bevándorló és semmilyen törzsi szintű nacionalizmus sem jellemez. A feleségem is extra külföldi, rá sem illik ez.
Roppant összetett kérdéskör, ráadásul egyre többen jönnek mennek a világban. Pl. a recifei bev. hivatalban jóval több francia/német ült velem sorba, mint ahány 3. világbeli Budapesten. Szóval nem is egyoldalú,hanem többirányú földrajzi és társadalmi mozgás. És attól függetlenül,hogy tetszik-e vagy nem valakinek, ez már így van és egyre több lesz az expat/menekült világszerte. És azokkal,akik roppant keményen kilógnak a sorból, valami előrevivőt kéne csinálni. Nálunk semmit. Egyáltalán nem segítjük azokat, akik ide jönnek, mondjuk egy db. nyelvtanfolyammal. Az biztosan működik,ha valaki tud kérni egy liter tejet a közértben kezdésnek.

fidzsi 2012.10.15. 19:03:26

@bpetya75: Hát csessze meg, 65-re geni lettem. Én is csak
nyomom, de a keret előtt megállok és lépcsőzők egyet. Régebben
belegyalogoltam, erre fel két szó egy sor lett az eredmény. Mint egy teljesen elszabadult vers.. Már az És-be küldésen gondolkodtam, de
az utóbbi tizenvalahány évben kicsit utálom őket. Így megfosztattak
nagyszerű alkotásaimtól. Maradt a net. A mostani formátum
kevésbé költői, viszont kellően blőd. Formabontónak tekintem,
na. Akinek ennyi jó kevés, azt érje gááncs éés megvetés,
hogy klassziker legyek
Üdv. fidzsi,droid de Magóg.

venator 2012.10.15. 19:18:01

@tucano:
"Egyáltalán nem segítjük azokat, akik ide jönnek, mondjuk egy db. nyelvtanfolyammal. "

Mármint azokat akik Magyarországra vándorolnak be?

Megmondó1 2012.10.15. 19:26:45

@tildy:):
szerinted a net mennyiben járul hozzá a mai tizenéves korosztály nyelvtudásához? Merthogy a nagyrészük csak facebook-ozik meg csetel az hótziher. És nem a wikipedia-t bújja infókért...

Megmondó1 2012.10.15. 19:29:13

@sírjatok:
tények esetén nincs olyan, hogy kinek van igaza.
10 több mint 9 ez tény.
mo-on beszélnek a legkevésbé idegen nyelvet az EU-ban - ez is tény.

váj mí 2012.10.15. 19:34:00

@neumarkter: @adamskij: A posztoló valszeg abban a fázisban van, mint én voltam úgy jó két éve. Ugyan már Bécsben éltem és dolgoztam, de volt havonta egy szabad hetem. Na, arra az egy szabad hétre béreltem én Pesten lakást. Fél év után jöttem rá, hogy teljesen felesleges, ha Pestre vágyom, majd megyek hotelbe, nem attól érzem magam otthon vagy sem, hogy van ott is egy bérlakásom (meg egy idegbeteg tulaj vele). Igaz, én nem ingáztam naponta, de még hetente sem, az Pestről sok.

Buntmetall 2012.10.15. 19:35:33

"A város tiszta és biztonságos (habár az ős-soproniak panaszkodnak, hogy már nem a régi), az emberek közvetlenek, kedvesek. És jó érzés lépten nyomon ismerősökbe botlani az utcán"
Sopron tiszta és barátságos város??? Ember!!! Tiszta kutyaszar meg kosz minden!!! Barátságos??? Itt kétféle ember lakik: A sznobok akik átjárnak dolgozni, és akik irigykednek rájuk. Soha nem láttam még ennyire megosztott várost, nekem nagyon nem jött be. Az egész város ráadásul arról szól hogy jól kinyalják az osztrákok valagát. Volt olyan eladó aki a boltban nem volt hajlandó magyarul megszólalni. Elnézést az ős soproniaktól de hányinger ez a város. Drága mint a bűn, albérletet találni szinte lehetetlen. És egyáltalán nem kedvesek az emberek. Szerencsére én hó végén továbbállok... Akinek az igázás bejön az ingázzon. Én nem szívesen utazom napi két órát. Mégegyszer bocsi a soproniaktól, de nekem ez a tapasztalatom.

Tiheli 2012.10.15. 19:40:33

@tildy:): na, megkérdeztem. Kötelező volt nekik még az orosz, de anya a gimiben már angolt is tanult mellette.

Az igaz, hogy az internet, sőt, már maga a számítógép is nagy segítség a nyelvtanuláshoz. Rám rengeteg angol szó ragadt a számítógépes játékokból meg a dalszövegek fordítgatásából :) Utóbbi még a nyelvtanban is segít, ha rögzül az ember fejében egy-egy részlet.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.15. 19:42:44

@Megmondó1: Sokban.
Pl. sorozatokat töltenek le , amelyet eleinte felirattal, majd anélkül néznek.
Vagy játszanak, külföldi klánokban, klánokkal, ahol szintén kell valamennyire angolul tudnod. ( WoW pl. tipikusan ilyen, főleg ha ventrillon/skypeon stb. beszélsz velük).

És még lehetne sorolni.

Buntmetall 2012.10.15. 19:43:51

Még egy szösszenet a kedves soproni emberekről. A házhoz tartozik hat darab parkolóhely. Sokakanak van 2-3 autó a családban. Amikor kiállnak a parkolóhelyről (!AMI KÖZTERÜLET!) odahúzzák a kukát, (nem egy emberről beszélek, ez tömeges jelenet) vagy keresztbe áll a második autójával, nehogy valaki az "ő helyére" parkoljon. Én laktam a zord Pesten is, de ott ilyet nem tapasztaltam.

Tiheli 2012.10.15. 19:43:57

@Megmondó1: légyszi hiteles forrást, mert ez így csak a te véleményed és nem tény.

Megmondó1 2012.10.15. 19:47:16

@Tiheli:
Eurobarometer
elég gáz, hogy ezt nem tudod: a csapból is az folyik, hogy az EU-27-ben nálunk a második legrosszabb az idegennyelv ismeret. Az első Anglia, de nekik talán van mentségük:)

Tiheli 2012.10.15. 19:49:14

@tildy:): a youtube is tele van nyelvoktató videókkal, vannak szógyakorlásra használható oldalak. Aki akar tanulni, annak megvan rá a lehetősége. A wordchamp-en pl. idegen nyelvű partnert is lehet keresni, akkor a beszélgetés is megoldott.

aki meg nem akar - nos, azon a kiváló iskolai nyelvoktatás sem segítene.

Megmondó1 2012.10.15. 19:49:17

@tildy:):
namost ezeket én is ismerem, és nem éppen a szofisztikált nyelvtudást bővíti.
A feliratos filmnézéssel valóban sokat lehet tanulni, de ahhoz erős alap kell már a nyelvhez: tehát kihallja a szavakat is a hallott szövegből.
Különben olyan mintha feliratozva néznél egy kínai filmet.

Buntmetall 2012.10.15. 19:51:40

@neumarkter: "Sopron. Ha nem lenne az osztrak hatar mellett akkor kb ott lenne mint mondjuk bekescsaba vagy barmelyik videki magyar varos."

Pontosan. Szépnek szép, de ennyire szép van Debrecen vagy Kecskemét is. Magyar munkahelyek itt sincsenek, ami meg van szarul fizet.

hogyne,persze,igazad van! 2012.10.15. 19:55:03

@Tiheli: milyen forras lehet hitelesebb nala?o mindenre tudja a valaszt,az sem baj ha nem igaz!en jokat rohogok a barmon..

bpetya75 2012.10.15. 19:55:58

@fidzsi:

Na ehhez már egy kicsit tompa vagyok. Vagy nem eléggé az.

Azért csak nyomjad, szerintem jól csinálod :-D

Tiheli 2012.10.15. 20:06:36

@hogyne,persze,igazad van!: tudod mi a vicc? felnéztem az eurobarometer oldalára. Konkrétan a "First European Survey on
Language Competences" nem foglalkozik Magyarországgal. Persze lehet, hogy más felmérésre gondolt, csak azt nem tudom, miért nem lehet akkor azt linkelni.

Megmondó1 2012.10.15. 20:14:25

@hogyne,persze,igazad van!:
a barom nem én vagyok, hanem az idült alkoholista édesapád, aki most is a tv előtt fetreng és 2 korty sör között hatalamasakat szellent.
Valahogy így mennek a dolgok...;)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.15. 20:18:41

@Megmondó1: Legalább 3-4 emberről tudok a környezetemben, aki így tanult meg angolul, felsőfokon beszél és ír. Van aki olyan szinten, hogy ha nemmondja natív US nyelvtanárnak, hogy nem natív angolként ír, akkor rá sem jön. Persze nem lehet mindenki ilyen, de az igaz, a környezetemben az ilyen emberek sokkal sokkal jobban beszéltek angolul, mint akik nyelvsulikba jártak Magyarországon, és csak az iskolában tanulták, és főképp nyelvtant, mert ugye nyelvvizsgán az kell.

Saját , kinti iskolai tapasztalatom az, hogy ott a kommunikációra mennek rá. Beszélj, tanulj, belerázódsz,a nyelvtan elég később is. Kommunikálni tudj, ez a lényeg.

Függ az egyéntől is. Aki magyarként is választékosan beszélt, az filmekből és netes társalgásból tanulva is fel tudja gyúrni magát idegen nyelvekből is magasabb szintre.

hogyne,persze,igazad van! 2012.10.15. 20:22:39

@Tiheli: mert nyiltan hulye..szerinte aki nem beszel 4 nyelven anyanyelvi szinten az hulye es ne is vagjon bele a kulfoldi munkaba.aki megis az biztos feketemosogato lesz.(mintha szegyen lenne akarmilyen munka)
Az a sok magyar tudos aki kivandorolt anerikaba pl mindennemu nyekvtudas nelkul az is mind hulye..kb ennyi alapja van annak amit mondd..egyszeruen ignoralni kell,vagy szorakozni rajta mint a majmon az allatkertben,amikor az urulekevel dobalja a latogatokat..

hogyne,persze,igazad van! 2012.10.15. 20:24:50

@tildy:): hiaba magyarazid az biztis nem ugy van.kit erdrkel a barom?
En pontosan ugy kerultem ki mint ahogy leirtad,es az hogy ez neki nem tetszik nem erdejel.en jol erzem magam a tobbi meg..

Megmondó1 2012.10.15. 20:32:03

@hogyne,persze,igazad van!:
túlzol - ezúttal te:)
ilyet nem mondtam, hogy 4 nyelven kéne beszélnie vkinek, ez irreális!
Azt mondtam, hogy a célország nyelvét illik elsajátítani. Ha a kiutazáskor nincs meg a nyelvtudás, akkor legalább az első 6 hónapban.
Én egy középfokú francia nyelvtudással és elég izmos angollal mentem ki a Créteil-re. A nyelvtudásom az nagy nulla volt az ottani képzéshez (5-6. év spécialités chirurgicales), ezért részt kellett vennem egy 9 hónapos nyelvi felkészítőn. Mindamellett nem volt kötelező, mert volt angol nyelvű szakpár is.
Én azokon a magyarokon buktam ki itt, akik itt vannak már évek óta és angollal próbálnak boldogulni. Ez számomra az igénytelenség csúcsa.

2012.10.15. 20:49:51

Mivel nagyon belelendültetek ebbe a nyelvtudás témába, azt azért halkan megjegyezném, hogy eddig - ugyan mindenhol próbálok németül beszélni - a török kebabost leszámítva bárhol tudtam angolul boldogulni, ha elakadtam. A bankban, a T-Mobile-nál, a boltokban, az adóhivatalban és a tb-nél, az orvosnál, mindenhol. Illetve az angol mellett még egészen jól (értsd tárgyalási szinten) tudok románul, illetve olyan szinten latinul (a korábbi és a jelenlegi egyetemi tanulmányaim miatt), hogy szinte bármilyen latin nyelven alap szinten elboldogulok.

De ha valaki jól beszél angolul, annak Bécsben egyébként biztosan nem lesz gondja, ha a munkahelyen elfogadják. De korábban Norvégiában és Svédországban is elég volt. Vagyis a németet nem azért erőltetem, mert kell, hanem mert meg szeretném tanulni, mert én is úgy gondolom, hogy ha valahol dolgozik az ember, illik ismerni az adott ország nyelvét. De szükségem még konkrétan eddig soha nem volt rá.

bpetya75 2012.10.15. 20:53:43

@Nyulz of the World:

Nem gondoltam volna cimbora, hogy ekkora vihart kavar a posztod. De jól kezeled, minden elismerésem ;-)

2012.10.15. 20:58:56

@Megmondó1: Figyu, szerinte Magyarországon hány külföldi tanul meg magyarul?? Mert nekem volt jónéhány amerikai, angol német és norvég főnököm és kollégám is, de egyiknek sem jutott eszébe magyarul tanulni, mindegyik jól elvolt az angollal. Lehet, hogy szerinted ez igénytelenség, de vannak bizonyos pozíciók, ahol senki nem várja el, hogy megtanuld az adott ország nyelvét. Ha megteszed, tök jó, nagyon fognak örülni. Ha nem teszed, tesznek rá, senkit nem fog zavarni. Mert nem azért fizetnek neked, hogy milyen nyelven tudsz, hanem a szakmai ismereteidért és tapasztalataidért. Egy IT tanácsadótól (hivatalosan az vagyok), nem azt várják el, hogy németül tudjon, hanem hogy ha marha nagy gáz van, akkor azonnal oldja meg, lehetőleg még mielőtt a cég befullad és a munka leáll. És azt mindenki magasról leszarja, hogy ezt milyen nyelvtudással teszi. ;)

2012.10.15. 21:03:25

@bpetya75: Köszönöm, Pater Péter! :)) Igyekszem, habár de kell vallanom, hogy annak ellenére, hogy - szakmámból adódóan is - régi motoros vagyok a neten, azért sikerült meglepő (és mulatságos) kommenteket is kapnom. :))

Ja, meg egy telefont, hogy "Bazzeg, te írtál a Határátkelőre cikket ma???" :)))))

tucano 2012.10.15. 21:12:26

@venator: igen.
Olaszoknál számunkra egészen kétségbeejtő helyzetet oldottak meg így. Minden városban volt (van) ingyen nyelvtanfolyam legális/illegális betelepülőknek. Az illegálisok azzal húzhatták az időt, ha résztvettek az oktatáson heti 5x4 óra. Közben rengeteg mindent megtanultak Olaszországról, illetve európai kultúráról. Aki nem járt, azt ki lehetett dobni nyugodt szívvel. Aki járt, annak meg tudtak következő fokozatot nyújtani, pl. ingyenes szakmai tanfolyamokat (targoncás, stb). A vicces az, hogy a rendszer mindenkire vonatkozik, tehát én is simán tanulhattam volna ingyen vmit, a clandestino suli után, tehát vizsga után. Az osztálytársaim, akikkel végigcsináltuk az évet, mind többé-kevésbé beilleszkedtek, sztem azért, mert komoly segítséget kaptak ezzel hozzá. Nem csak olaszul tanultak, hanem higiéniáról (tigrinyuknak kötelező tantárgy!), olasz bürokratikus alapismeretek, de mindenféle dolog, még a hazatelefonálás legolcsóbb módjai is. Illetve nekem is ott lett helyi munkám, mármint ott kaptam ajánlatot. Na, ha ennyit megtennénk, akkor szerintem sok ezerszeresen megtérülne a befektetés. Amikor asszony érkezett, a földet kapartam annyi pénzt kellett kifizetnem magyar tanárokra, egyszerűen alig volt ilyen. Ma már biztosan több van, mert több külföldi is:)

tucano 2012.10.15. 21:14:30

@Nyulz of the World: Gyors expat kiküldetéseknél valóban nem szempont a nyelvtudás. De aki közép vagy hosszabb távra tervez, illetve együtt kell dolgoznia az adott országbeli emberekkel, ott bizony nyelvtudás szinte kötelező.

2012.10.15. 21:17:35

@neumarkter: Igen, ez jogos, a Genossenschaftswohnungokat én is nézegettem, sőt egyszer majdnem bele is ugrottam egybe, annyira megdtetszett a falu és a kilátás is, de aztán megnéztem 5 részt a Star Trekből és győzött a vulkáni logika (és a költségvetés-számoló Excel táblázatom). :)) De az valóban egy teljesen jó konstrukció, több kollégám is olyanban lakik. Csak az a baj, hogy egy rendes Genossenschaftswohnung önrészéből Sopronban már saját lakást veszel, és nem csak panelt. Csak hát ez sem feltétlenül a lgjobb ötlet a jelenlegi gazdasági kilátások közt. Szóval, doktor úr, mostanában olyan bizonytalan vagyok... Vagy talán mégsem?? :))

Ami a benefiteket illeti: elvagyok ezek nélkül a benefitek nélkül is, de ha meg egyszer mégis meggondolnám magam - soha nem mondd, hogy soha - akkor pedig pontosan tudom, hogy melyik környék melyik 3 osztrák faluja közül szeretnék valamelyikbe költözni. :)

2012.10.15. 21:20:16

@tucano: Bocs, de én nem írok érthetően, vagy te nem tudsz olvasni? (Tényleg bocs!) Leírtam, hogy szerintem is fontos. De nem elengedhetetlen. Bécsben egyáltalán nem az. És ez nem csak az én tapasztalatom. Szerintem fontos, de azért mert én annak érzem. Nem mert nem tudsz nélküle boldogulni. Ez azért két különböző kategória. Szerintem.

venator 2012.10.15. 21:27:51

@Nyulz of the World: "a török kebabost leszámítva"

Nálunk a kebabos is tud angolul, bebebe. :P

2012.10.15. 21:31:23

@venator: Nem sajnos az nem tud, viszont kebabot annál jobbat tud készíteni! De hát ez is az a munkakör, ahol a szaktudás számít, nem a nyelvtudás... :))))

venator 2012.10.15. 21:35:26

@tucano: Jaja, itt is van nyelvtanfolyam a bevándorlóknak, meg bárkinek, akinek a munkáltatója hozzájárul. Anélkül valami 20 ezer dk egy modul, ami borzasztóan drága.

Szerintem otthon azért lehetett ritkább, mert a menekülteknek csinált a BÁH, a nyugatiak vagy meg tudták fizetni vagy leszarták, mert mi magyarok nem várjuk el.

Volt olyan amerikai házaspár (a cégüknél dolgoztam otthon), akik 10+ év alatt annyit bírtak megtanulni magyarul, hogy Jó napot! és Köszönöm!.

De ez tipikusan az angolul beszélők attitűdje, egy skót haver például mindenkit elküldött az anyjába a dán önkormányzatnál, hogy miért nem beszélnek vele angolul, hiszen az nemzetközi nyelv. :)) Se köpni, se nyelni nem tudtam, amikor mesélte. Mondjuk a dánok se.....

2012.10.15. 21:35:53

@Nitnitnit: Nekem ez pl. sokat segített:
www.dw.de/deutsch-lernen/deutsch-interaktiv/s-9571

Illetve vettem tematikus szótárt, és telepítettem német szókártya és szótár alkalmazást a telefonomra, és a vonaton sokszor azzal játszom. Ennek köszönhetően most már tudom, hogyan kell azt mondani németül, hogy "erős fékezéskor balesetben súlyosan megsérülni" :))) Szóval hasznos dolgokat lehet tanulni vele! :)))

venator 2012.10.15. 21:36:57

@Nyulz of the World: Nálunk is jó a döghús. (Csak így hívom azt a furcsa masszát.)

Amúgy meg költözzé' Bécsbe, többen is mondták. :)

Tiheli 2012.10.15. 21:40:14

@venator: szerintem azért nem költözik Nyulz Bécsbe, mert a Jimmy's-nél jobb a kebab, és még magyarul is tudnak :D

01234567 2012.10.15. 21:41:50

Ez egy jó poszt. Tetszett is, irigylem a határozott, céltudatos embereket. Sajnos én nem vagyok az. Viszont az hogy az ingázás ennyire időigényes, autóval meg drága, kicsit elkeserített, mivel így szeretnék mostanában próbálkozni én is. A hozzászólások nagy show-ok, kár hogy csak most értem ide...vagy jó ? :)

2012.10.15. 21:43:05

@Tiheli: Ezt aláírom!! Megdöbbentő, de annál jobbat még sehol nem ettem, mint amit az Ibolya sarkán adnak a srácok. Néha szombaton külön program, hogy kitekerek, tolok egyet, és hazatekerek! És eddig akárkit hívtam meg, mindenki nagyon elégedett volt vele.

venator 2012.10.15. 21:44:44

@Tiheli: A multikulti már csak hab a tortán. :)

Tiheli 2012.10.15. 21:45:21

@Nyulz of the World: nekünk ez fix program, akárhányszor hazamegyünk :)

venator 2012.10.15. 21:46:53

@Nyulz of the World: Pesten a Bosnyák téren van egy jó kebabos, az nálunk is gyakran volt program, hogy a Ligetbe/Állatkertbe/Vidámparkba menet megálltunk nála.

Basszus, de hiányoznak ezek a dolgok. :))

2012.10.15. 21:48:48

@Tiheli: A tetovált lány megvan?? :) Na, az nagyon kemyény!! :)

Jaffar 2012.10.15. 21:50:59

@ Poszt

Lehet, hogy írta már valaki, akkor bocs.
Egy kis hiba van abban a részben, amit a Krankenstandról írtál. Onnan tudom, hogy mi pont most futottunk bele, mert az asszonykám már több, mint 6 hetet volt beteg ebben az évben és most már csak 50%-os fizut kap. Sajna nem igaz az, hogy az Angestellte esetében újraindul a számláló. Bövebb info :
www.arbeiterkammer.at/online/geld-bei-krankheit-10691.html

portal.wko.at/wk/format_detail.wk?AngID=1&StID=422741&DstID=686&BrID=37

Ettöl függetlenül szuper írás. Szerintem én is rászánom magamat nemsokára, hogy egy érdekes történetet megírjak. Bár az is igaz, hogy nagyon le kell zanzásítanom az elmúlt 8 és fél évet ahhoz, hogy ne legyen túl hosszú és uncsi :)

SilentDreams 2012.10.15. 21:51:20

Ha már kebab....a kebab abban különbözik a gyrostól, hogy az előbbi valami ledarált, majd összegyúrt massza egy karóra felhúzva, majd megsütve kívülről, míg az utóbbi ledarálatlan szelet húsokból van, de szintén a külsejét vagdossák le, ahogy sül? :))))

Apropó, volt már poszt 500+ hozzászólással?
Lassan ott tartunk...

fhdgy 2012.10.15. 21:57:25

Lenne egy javaslatom a hozzászólók elég nagy hányadához: mentse el bombabiztosan a kommeneteket, a saját hozzászólásaival együtt és pár év múlva, mondjuk 20-30-40 év, olvassa el őket újra. Szerintem nagyon sokan lennének, akik a fejükhöz kapnának és felkiáltanának, hogy ki volt az a hülye, aki ilyeneket irkafirkált, pedig csak a sajátjukat olvasnák. Ezzel csak azt szeretném kifejezésre juttatni, hogy nagyon sok hozzászólás van, amiben nagyon egysíkú, nagyon egyoldalú véleménynyílvánítás található. Nagyon egyszerűen, bár nem igazán magyarosan megfogalmazva: nagyon sokan, nagyon partikulárisan gondolkodnak.

2012.10.15. 22:01:20

@Jaffar: Tényleg... Akkor én vagy félreértettem valamit, vagy mostanában változott és a kollégák rosszul tudták. De abszolút jogos, köszönöm a javítást! :) Pedig határozottan emlékszem, hogy mondták, sőt még valahol olvastam is... :)

málnabálna 2012.10.15. 22:05:10

@Haynau: rosszul tudod, 6 év is elég, nem kell 10 év :)
(ha már vki írta, bocs!)

2012.10.15. 22:05:43

@SilentDreams: Elviekben más a kenyér is, amibe pakolják, de a fő különbség az, hogy a gyros görög, és általában pulykacombból van, amíg a kebab török és jó esetben marhából van. Legalábbis én annó ezt a választ kaptam az egyik kebabostól erre a kérdésre.

Jaffar 2012.10.15. 22:07:54

@dr doktorka:
200€-ért egy szobát sem kapsz ennyiért Bécsben. 350€-tól indul a szoba konyha, de az akkor putri.

Tiheli 2012.10.15. 22:10:27

@Nyulz of the World: nem emlékszem, sajnos olyan gyakran nem jutok haza. De legutóbb gyanús volt, hogy az egész gárdát lecserélték.
(ja, a film az jöhet :) )

2012.10.15. 22:12:49

@Tiheli: Ha nincs meg, akkor mindegy. Csak van egy lány, akinek az egész arca tetoválva van, fekete gót viseletben jár, és nagyon keményen néz ki!! És amikor megyek kebabért, szinte mindig ott van.

Tiheli 2012.10.15. 22:18:14

@Nyulz of the World: erre emlékeznék, szerintem még nem láttuk. de közben eszembe jutott, hogy mi a másik Jimmy'sbe járunk, a Jerevánra.

tucano 2012.10.15. 22:35:00

@Nyulz of the World: oké-oké:)
ha bejött a tetovált lány, akkor szerintem ez is tetszeni fog, persze csak ha nem láttad még:
www.youtube.com/watch?v=9EkTiSnYJJw

tucano 2012.10.15. 22:38:04

@venator: dolgoztam multinál, ahol amíg egy magyarul nem beszélő ember volt a főnök, addig nem voltak igazán jók a mutatók. Aztán küldtek egy késői disszidensből lett hajcsárt. Tudott ugye magyarul, megszűnt a nyílt lopás, lehetett lapátolni a pénzt kifelé. Szóval, ha én multi lennék ragaszkodnék a nyelvtudáshoz:)

bpetya75 2012.10.15. 23:06:03

@SilentDreams:

Norbi kamu posztja majdnem 1000-ig jutott. Meg azon kívül is volt 600+-os poszt néhány ;-)

venator 2012.10.15. 23:10:57

@tucano: Így így, én nem multinál voltam, de le is térdelt a cég idővel. Mondjuk nem a lopástól, mert ott nem volt mit....
Ja és volt még egy, magyar főnök, amerikai főnök, csőd....:)

Sanyi9 2012.10.15. 23:16:46

@fhdgy: Hmmm, pedig en mindig mikor megirok egy hozzaszolast, atgondolom, hogy vajon 30 ev mulva is ezt irnam-e... Es ha nem vagyok benne 100%-osan biztos, hogy igen, akkor kitorlom, nehogy mar valaki azt mondja ram, hogy egysiku/egyoldalu vagyok es partikularisan gondolkozom...

nigara 2012.10.16. 08:40:06

@Nyulz of the World: Szerintem ahány kebabost/gyrosost megkérdezünk, annyiféle válasz jön :)
Mert nekem a török gyrosos nem ezt mondta...

bagyula 2012.10.16. 11:07:07

@Nyulz of the World: Kedves Nyulz! Egy elmeny olvasni a posztodat. En is hasonlo cipoben jarok (raadasul szekely is vagyok) csak en a multikulti elol Sieveringbe "menekultem" a csaladdal... Most kezdem erteni miert hivjak Becset a vilag egyik legelhetobb varosanak. Ugyanakkor Sopront is imadom, a Dunantult is de utalok ingazni, inkabb a gyerekekre es a szocialis eletemre forditom azt az idot. Kene egyet sorozzunk, a tobbit szemelyesen. ;)

Lacek33 2012.10.16. 12:17:47

@tildy:): Szinten 79-es es valoban, orosz es francia kozul "lehetett valasztani", hogy melyiket "szeretned" tanulni. Tehat oda kerultel, ahova beosztottak. :) Altalanos iskolai emlekeim... :)

Haynau (Sons of Monarchy) 2012.10.16. 12:38:55

@málnabálna: Kösz az ápdétet - amikor nálam volt aktuális a téma, akkor még tíz év volt a bűvös határ. Igaz, akkor Magyarország még nem volt EU-tag...

Haynau (Sons of Monarchy) 2012.10.16. 12:39:53

@Jaffar: De, lehet szobát kapni 200-ért. Koleszban. Ha egyetemista vagy. ;-)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.10.16. 13:01:05

@Martian: nem. A multikultira az jellemzo, hogy a dicsoitoi hofeher, 100% szegregalt környezetben elszigetelve hirdetik az egyutteles aldasait azoknak, akiknek nincs mas lehetoseguk, mint hogy sajat borukon erezzek a multikulti tenyleges mivoltat.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.16. 18:24:12

@Lacek33: Varoslako vagy :D Valoszinuleg. Nekunk nem volt valasztas.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.16. 18:25:10

@tildy:): Marmint hogy meg ennyi sem, hogy orosz vagy francia. De ertem en a smileyt:D

neumarkter 2012.10.16. 20:13:22

@Nyulz of the World: ha bizonytalan vagy akkor orvoshoz köll menni.. vagy az asszonyt lecserélni :-)

bpetya75 2012.10.16. 20:51:50

@Réka ‎:

Te milyennek látod a multikulti tényleges mivoltát? Nem kötözködés, érdekel a véleményed.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.10.16. 21:51:03

@bpetya75: Nem egységes jelenség. A jó multikulti, mint pl. egy nemzetközi munkahely, remek dolog és megnyitja előtted a világot. Számos más példája is van a jól működő multikultinak. Viszont sok nyugati államba a humanitás jegyében mértéktelenül sok olyan bevándorlót engednek be - és látnak el a helyi lakosság számára elérhetetlen előjogokkal -, akik 1. nem igazán rászorultak a segítségre, 2. a kultúrájuk, vallásuk nem kompatibilis a nyugti világnézettel, 3. fentebbi okok miatt semmi késztetést nem éreznek arra, hogy beilleszkedjenek a társadalomba. Kapnak lakást (ott, ahol akarnak, ezáltal ugye fokozódik a gettósodás), kapnak segélyt, ellenszolgáltatás nélkül, a politikusok védik és egyre jobban kiterjesztik a jogaikat, aki pedig ez ellen szót emel, arra azonnal rásütik, hogy rasszista, xenofób, Breivikkel cimboráló sátánfajzat.
Nem lehet nem belátni, hogy ez minden jó multikulti törekvés sárba tiprása és garantált módja a csoportok közötti ellentéteknek és végül ellenségeskedésnek is.

Két friss példa.
1. A linken látható kastélyszállóban elszállásolt friss "menekültek" ma tüntetést tartottak a településen, mivel nem találják kellően magasnak az ellátás színvonalát (többek között a városi buszjárat ritkaságára és a mobil térerő gyengeségére panaszkodtak). Ja és kísértet is van a kastélyban, ők itt nem akarnak maradni.
petterssons.bloggsida.se/files/2012/09/glava.jpg

2. Egy másik menekültszállót ma megtámadott néhány helyi tehetség. Bedobtak néhány ablakot és megtépáztak egy szomáliai férfit. A támadás oka feltehetőleg a helyi nőket ért számos rabló- és erőszaktámadás, amelyekkel a menekülteket gyanúsítják.

Nem volt túl koherens válasz, tudom, de sok mondanivalóm van a témában és szerteágaznak a gondolatok.

bpetya75 2012.10.17. 08:32:57

@Réka ‎:

Köszi a választ! :-)

Nagyon nem leptél meg a véleményeddel. De én csak egy beszűkült tudatú lúzer vagyok, aki nem meri kitenni a lábát a falu határából, ezért nem is vagyok releváns tényező multikulti tekintetében (sem) :-D

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.10.17. 08:40:47

@bpetya75: a te valaszod viszont meglepett. Remelem, semmivel nem adtam okot erre a keseru szarkazmusra, de a szavaidbol itelve megis kötekedesbol kerdezted. Mar banom, hogy hittem neked es ilyen sok idot szantam a gondolataim kifejtesere. De legközelebb mar tudni fogom.

venator 2012.10.17. 08:47:21

@bpetya75: @Réka ‎:

Ne csináljátok ezt, ti ennél sokkal értelmesebbek vagytok. :)

bpetya75 2012.10.17. 08:54:43

@Réka ‎:

Ne sértődj meg kérlek! Nem neked szólt az a rész.

Felmerült bennem, hogy esetleg magadra veszed, de abban bíztom (bízom), hogy "meg tudom magyarázni!" ;-)

Abszolúte nem neked címeztem. Csak annyira egyezett az, amit leírtál azzal, amit én "a fotelből" gondolok erről, hogy nem tudtam kihagyni ezt a fricskát. De ez nem neked szólt, hanem azokoknak (vannak itt szép számban), akik teljesen leírnak mindenkit, aki nem él(t) külföldön, vagy nem tervez ilyesmit.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.10.17. 09:14:12

@bpetya75: ok akkor nemszóltam :) (itt a bloghun az ember hajlamos magára venni a dolgokat) azt pedig nem tudtam, hogy te nem kulföldrol irsz, de ugy gondolom, 2012-ben az ember "otthonrol" is lehet tajekozott.

matakapi 2013.07.27. 13:12:44

Kedves Nyulz of the World!

Nagyon erdekes volt szamomra az irasod, mivel en es a baratom is hasonlo munkvallalast fontolgatunk. Mi Angliaban elunk 3 eve, en adminisztrativ-recepciosi munkakorben dolgozom egy nyelviskolaban, otthoni vegzettsegem szerint angoltanar vagyok, baratom szakacs (Angliaban szerzett szakacs vegzettseget). O szivesen maradna, engem sokszor hazahuz a szivem, de jelenlegi anyagi helyzetunket szeretnenk fenntartani, ezert gondoltunk arra, hogy esetleg Sopronba koltoznenk, a baratom csaladjanak egy resze is ott el, es ingaznank Ausztriaba. En kicsit beszelek nemetul, de nemi reforditassal ezt fel lehetne turbozni, regen jobban tudtam, baratom minimalisan. Nekem is van vendeglatasban tapasztalatom, de oda nem igazan szeretnek visszamenni. Kerdesem az lenne, hogy szerint milyen eselyekkel indulnank a munkaeropiacon, merre-mivel lenne erdemes probalkozunk, milyen allasokra lenne eselyunk.Valaszodat elore is koszonom!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása