oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. augusztus 16. 06:53,  Ha el kell indulni, menni kell 182 komment

2012. augusztus 16. 06:53 Határátkelő

Ha el kell indulni, menni kell

Mielőtt a mai posztot felvezetném, egy gondolat erejéig hadd emlékezzek meg arról, milyen jeles nap a mai a blog életében. Ugyanis egy évvel ezelőtt indult útjára a Határátkelő, azaz születésnapot ünneplünk. Nem szeretném túlragozni, csak egyszerűen megköszönni nektek azt a rengeteg levelet (melyek megválaszolásával állandó csúszásban vagyok...), történetet, posztot, megható bátorítást, amellyel életben tartjátok és sikeressé teszitek ezt a kezdeményezést. Köszönöm mindenkinek, aki megírta és megírja a saját történetét, vagy bemutatja az életét, az országát, esetleg hozzászól a posztokhoz és (mint az a költözés során is kiderült) őszinte szeretettel figyeli a Határátkelő sorsát. Köszönöm nektek ezt az egy évet – és természetesen megyünk tovább!

Rögtön egy olyan történettel, melynek szerzője, András az ötvenes éveiben, egyedülálló apaként vágott neki nemrég Németországnak. Mint fogalmaz, nem vezérigazgató, hanem gyári munkás, de úgy érzi, megbecsülik és nyugodtan tervezheti a saját és fia életét.

gyár.jpg

TROLLFIGYELŐ: Trollt láttál? Írj a hataratkelokommentKUKAChotmail.com címre és amint tudok, lépek az ügyben! Tegyünk együtt a Határátkelő kulturált hangnemének megőrzéséért! Történetedet továbbra is a hataratkeloKUKAChotmail.com címre várom!

„Ötven feletti férfi vagyok, aki egyedül neveli 14 éves fiát. Egyéni vállalkozó voltam Magyarországon. Számomra évtizedek óta Németország jelentette az élhető országot, mindig is oda vágytam. Talán tudatalattim súgta, de már kisfiam is kéttannyelvű iskolába írattam be 8 évvel ezelőtt. Megjegyzem, két nyelven kapta a 8. osztályt záró bizonyítványát június 16.-án.

Egy nappal később 420 €-val a zsebemben elindultam. Persze nem a vakvilágba, hanem egy honfitársunk által tett ígéretre, miszerint lakhatok nála ingyen, míg megkapom az első fizetésem... :)

Már az érkezésem követő egy órán belül kért 10 eurót, hogy visszafizesse valamilyen kölcsönét anélkül, hogy automatához kellene mennie. A második nap Jótevőm, vagy jót-evőm (olyanokat tudott hamizni!) közölte, ő bizony hetente előre kéri a lakhatási pénzt, mert úgy ítéli meg, hogy a megbeszélt időpontban fizetésképtelen leszek, és ő nem szeretne elesni a jussától...

2012. 06. 20. 10.00 óra óta dolgozom! Nem vagyok vezérigazgató. Egyszerű gyári munkás vagyok. Szerény bérezéssel, de nem kell kivernem a „protkóimat", hogy folytathassam megszokott életvitelem immáron új hazámban sem. Már önálló 3 szobás bérleményben lakom, kihoztam a gyermekem örökre, és Édesanyámat egy kis pihenésre magamhoz.

Sikertörténet?

Úgy vélem az.

Mi lehet a siker kulcsa?

Elsősorban az ország (BRD) nyílt, és értelmezhető feltételrendszere, az hogy itt dolgozni kell, és nem ügyeskedni. Aki itt dolgozik, a legmegbecsültebb ember, még akkor is, ha mocskos ruhában vásárol be munka után/előtt!

Persze fontos a meggyőző nyelvtudás is, sőt! NAGYON FONTOS! Leírom, hogy ne gerjesszek csalfa reményeket senkiben. AKI ITT NEM BESZÉLI A NYELVET, csak magyar ajkúak által tud érvényesülni! És itt a probléma. Ragozzam, vagy inkább hagyjuk? :)

Hogyan tovább?

Ez idáig minden (4 hónappal az indulás előtt) kitűzött célom – szinte napra pontosan - meg tudtam valósítani. Most a kölök beiskoláztatása, valamin egy jobban fizető, és középfokú képzettségemnek megfelelő állás elnyerése a cél.

Nem kételkedem, hogy sikerülni fog, hiszen dolgozom. A megoldásokon is dolgozom!

Bárki kövesse a példámat ennyire kevés tőkével?

Nem javaslom, sőt! Tiltom! Még egyedül sem, nem hogy gyerekkel. AZT KIFEJEZETTEN ELUTASÍTOM, HOGY BÁRKI IS MEGVÁLJON MAGARORSZÁGI INGATLANÁTÓL! (Magam sem tettem, és nem is fogom.)
Ha el kell indulni, hát menni kell, nem kétséges.

Érdemes otthonról előkészíteni az állást, de késznek kell lenni arra, hogy ha az arany nem úgy fénylik, min a bemutatott képen, akkor is el kell tudni helyezkedni.

Miképp telik el egy gyári munkás napja Németországban?

Dolgosan. :) Felkelek 10-kor. Kirázom az ágyból a kölköt is. (Erre majd később visszatérek!). Megreggeliztetem – szegényesen, mert minden kezdet nehéz -, majd elvagyunk. Ki-ki „cseszteti" a saját gépét, chatel, és „miegymás"...

13.30 körül összecsapunk egy „főétkezést". Magyarországon (ezentúl: MO.-n) a „pasikonyha-kínálat" jóval nagyobb, mint itt. Nem részletezem, elvagyunk.

Noha 16.00-kor kezdek, már kettőkor elindulok dolgozni, mert a Dunánál van a munkahelyem, és imádom ezt a folyót! Lehetőleg minden nap eltöltök a partján 15-20 percet meló előtt. (Legszívesebben bedobnék egy UV-festékkel színezett posta-palackot, és várnám a visszajelzéseket. Németországtól Romániáig a „Facén"...)

A munkáról

Hát nem könnyű. Viszont van. Légkondicionált üzem. Hol robotolok, hol robotot segítek a munkájában. A munkavédelmi cipő komolyan terheli a lábat, és az igazán tud fájni!

Helyi viszonyok között gombokért dolgozom. Nettó 1100€. Kézhez 1300-at kapok, de ez hosszú lenne! (Fahrgeld, utazási költség.) Mivel helyzetem speciális, így azt javaslom senki se vállaljon állást nettó 1300€ alatt!

Hajnali 1-ig meló... Érdemes jól, és gyorsan (!) dolgozni, mert – hosszútávon – megéri. Munkatársaim már szóltak, hogy lassítsak. Gondolom nekik is kellene bizonyítaniuk, de – a fix órabér miatt - nincs kedvük. :) Hát ez van.
.
Und dann, kommt das Bier!!!

A gyáron kívül kibontom a sörömet. (A BRD-ben megengedett a 2 sörnek megfelelő alkohol fogyasztása vezetés közben.) Hazaérek 01.47.-kor, és van időm rákészülni a „szunyára"... 2.30 körül elalszom.

Pénteken csak délben kezdek és 17-kor elejtem a kalapácsot. Szombaton / vasárnap nincs olyan Isten, aki munkára kötelezhetne...

Nem tudom...

Nekem ez a hazám, itt vagyok boldog.

MO.-ot mocskolnom felesleges. Érdemtelen is lenne részemről."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gyár Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr804714867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SilentDreams 2012.08.16. 16:32:31

@csepke: Svájcot és pár más európpai, de nem EU-s országra is érvényes a korábban beírt megállapodás.

Eu-s nyugdíjszabályok: www.euvonal.hu/index.php?op=mindennapok_nyugdijak&id=61

Aktuális korhatárok, és járulékfizetési idök:
www.euvonal.hu/index.php?op=mindennapok_nyugdijak&id=58

Eszerint Svájcban már 1 év járulékfizetés után jár a nyugdíj. Az elözöek értelmében pedig akár 1 nap után is, ha máshol a felsorolt országokban már dolgoztál legalább 1 évet.

Ezek a szabályok viszont bizonyosan változni fognak még a jövöben, ha más nem is, a korhatár sajnos biztosan emelkedni fog, ahogy már emlitették páran. Ily módon lehet sokaknak valóban elérhetetlen lesz az, amit a mostani értelemben vett nyugdij alatt értünk, és inkább a saját megtakaritásaira szamithat majd csak az ember, azzal meg akármikor "nyugdíjba mehet", ha úgy gondolja, ebböl már kitelik majd.
Ne igy legyen persze...

kkkchris 2012.08.16. 16:42:28

@Chicano: persze. ez így van "rendjén". és nemcsak a fizetés a töredéke hanem a munkarend/körülmények/juttatások.. Csak azt nem tudom hogy aki idejön német/francia/angol vezető az hogy zongorázza le magában hogy itt olyan dolgokat csinál amit otthon _nem lehetne_ megtenni. Cost cutting. Megszüntet többtucat emberre olyan juttatást mint pl sport aztán saját magának 1 emberre generál ugyanekkora plusz kiadást ugyanannyi idő alatt.. Ismerős nem tud haladni mert az osztrák szomszéd leány olyan lazán dolgozik hogy egyszerűen nem kap választ az emailekre.

amúgy honnan veszed ezeket az infókat mert hivatalos oldalakon/újságokban csak olyat olvasni hogy innen menekülnek a külföldiek, és aki idejönne az is messze elkerüli M.o-t.

kkkchris 2012.08.16. 16:46:59

@fletwwod_mac: ezt ne misztifikáljuk már túl... Ausztriában/Németeknél/Svájcban (erről van tapasztalatom) kb mindenhol előre köszönnek (mindenkinek!) a boltban ruhától független mert TE vagy a VEVŐ, Ő meg az ELADÓ! (Nekem kényelmetlen is, ha csak nézelődnék komolyabb vásárlási szándék nélkül, pl árösszehasonlítás :) )

kkkchris 2012.08.16. 16:54:00

A munkás is le van fitymálva itthon de akinek van egy kis esze és számol, hogy itthon alig van megbízható munkás/iparos, és ha valaki jól csinálja ki sem látszik a munkából elég jó óradíjjal az azért valószínű nem keres rosszul, sőt jobban is kijöhet mint mondjuk egy informatikus/etc ..és nem kellett 4-5-6 évig egyetemre járni hanem azt is munkával/keresettel tölthette. Vagy nem így van? Hányótoknak jött elő az hogy hú szükség lenne egy jó asztalós/csőszerelő/etc munkásra és kérdezősködik hogy ki az aki érti/megbízható?
-Mert vagy lelépett itthonról
-Vagy úgy dolgozik hogy én szebben megcsinálom

és ez a munkáslenézés nem most kezdődött hanem már több évtizede a rendszerváltáskor amikor sikk lett gimnáziumba járni, szakmunkásba/középbe csak az ment aki nem jutott be.. és mindenki egyetem/főiskola még ha csak egy büfészak is (nem írok konkrét szakokat, egyetemtől függ hogy hol melyik). Persze hogy eleve nincs is sok iparos.

bpetya75 2012.08.16. 17:27:29

@kovi1970:

Miből gondolod, hogy nem értettem? Csak kiemeltem egy számomra csöppet zavaró részletet, ami azt sugallja, hogy magyarhonban melósruhában be se lehet menni egy bótba, mert a biztonsági őrökkel b@szatnak ki onnan...

bpetya75 2012.08.16. 17:31:51

@majkanni:

Nem szeretem az általánosításokat. Nem csak lézerjankók meg pintérmaffiózók élhetnek meg ebben az országban. Az viszont önmagában kevés, ha az ember boldogul valahogy, ha nincs társasága, ha nincs olyan közösség körülötte, aminek örömmel lehet a tagja. Ha van reményed ilyenre és van elképzelésed az itthoni megélhetésedről, akkor gyere bátran.

bpetya75 2012.08.16. 17:37:14

@kkkchris:

Ők sem jobbak nálunk, csak mások a körülményeik. A cél a profitmaximalizálás. Ha az otthonitól eltérő jogi környezetbe kerül, akkor ahhoz alkalmazkodik. Vagyis az otthon kínosan korrekt, emberséges munkáltató nálunk simán lehet rabszolgahajcsár mert nálunk a jogszabályi környezet ezt lehetővé teszi. Keletebbre meg még inkább.

christophe 2012.08.16. 17:46:02

@Chicano: Règ röhögtem ilyen jót,köszönöm Nèked!!

a nagy levin 2 2012.08.16. 18:26:42

Nagy kocka vagy András Fater, de bírtam a stílust, nekem bejött.

tanato 2012.08.16. 18:27:39

@andaluzkutya: Örülök hogy rajta vagy az új blogon is,a mi szakmánkban-hivatásunkban tényleg halálig dolgozunk általában,ezt nem lehet abbahagyni igazán.

tanato 2012.08.16. 18:30:03

@bpetya75: Ez egy alapigazság egy nyugati humánus vezető keleten igazi rabszolgahajcsárrá változhat,idomul a környezetéhez.

a nagy levin 2 2012.08.16. 18:31:52

@Chicano:
"..mindig elég jó fizetésnek számít amit ezeknél a hazai multiknál lehet keresni.."
- szerintem elmebeteg vagy.

andaluzkutya 2012.08.16. 18:50:43

@tanato: A háttérben itt voltam, csak közben nyaraltam, meg beugrottam Mo.-ra úgyhogy nem volt időm kommentelni:)

Chicano 2012.08.16. 18:57:34

@kkkchris: "amúgy honnan veszed ezeket az infókat mert hivatalos oldalakon/újságokban csak olyat olvasni hogy innen menekülnek a külföldiek, és aki idejönne az is messze elkerüli M.o-t. "

Például friss hír hogy a mercedes duplázza a termelőkapacitását. Aki informatikában dolgozik az tudja hogy rengeteg betöltetlen munkahely van, nem találnak elég németül tudó informatikust. Az angol ugyanis már nem elég. Tekintve hogy multinál dolgozom, testközelből ismerem a helyzetet.

villamos alóli kacaj 2012.08.16. 18:58:31

És a jó kis magyar Szerszámgépipari Művekkel mi lesz?
Ja, mondta az OV, Szijjártó, Senátorasszony,...csak világot látni és tapasztalatot szerezni mész ki. Aztán majd visszajössz!
Nyugdíjasként.

Chicano 2012.08.16. 18:59:07

@christophe: Szívesen. Ha a jól képzett, nyelveket beszélő kategóriába tartozol (mint én) akkor van is okod rá. Egyébként sok okod nem lesz a vidámságra.

Chicano 2012.08.16. 19:03:30

@a nagy levin 2: Elmebeteg? Kb a kétszeresét keresem annak amit a posztíró. Itthon. Nyugat-európai multinál. Nyolc órában. Persze ennek a dupláját is megkereshetném németországban, ha úgy veszem tényleg hülye vagyok hogy nem megyek el innen. De én szeretek itt lenni. Úgyhogy igazad lehet.

Ugyandehogy (törölt) 2012.08.16. 19:05:38

@Chicano: engem úgy neveltek, hogy szakmát kell tanulni...

Chicano 2012.08.16. 19:07:13

@AiRLAC: Pubi, ha olvasnád a német sajtót látnád hogy ezerrel verik a tamtamot a német szakszervezetek mert mennek a munkahelyek külföldre. (Például az Audi, Opel, Mercedes ide jön hozzánk, a DT például több ezer munkahelyet veszt az idén ami ebbe a térségbe jön, kapish?) Lehet hogy ez a te szintedre nem jut el, de ez a helyzet.

a nagy levin 2 2012.08.16. 19:30:03

@Chicano:
"...Kb a kétszeresét keresem annak amit a posztíró...."
Posztírónk gyári melós, ahogy az írásból kiveszem. Itthon kb.80e Ft-ot keresne. Te, - gondolom - nem gyári melósként keresed a kinti fizuja dupláját. Egyébként meg mindegy.

A poszt egyébként nulla, bár az egyszerű stílusát bírtam.

christophe 2012.08.16. 19:38:15

@Chicano: 10ève èlek Franciaorszàgban, nem kell fèltened ;-))

Chicano 2012.08.16. 19:46:54

@christophe: Értem. És Franciaországból nem mennek külföldre a munkahelyek? Lehet hogy rosszul vagyok informálódva, de úgy tudom ez ott is probléma. Mint minden fejlett iparral rendelkező országban. Az USA-ból többek között mexikóba, indiába és kínába mennek a munkahelyek, nyugat-európából pedig kelet európába és ázsiába. Én nem tartom ezt annyira viccesnek, bár per pillanat éppen a haszonélvezője vagyok a folyamatnak. Egy peches holland munkahelyét sikerült megszereznem, sajnos a fizetését azt nem de így se panaszkodom.

Chicano 2012.08.16. 19:55:03

@a nagy levin 2: Szerintem nagyon nem mindegy, ha már le elme-betegeztél gondoltam elmondom hogy van itt más dimenzió is mint a havi 80e forintért orrvérzésig gályázás a futószalagon.

A posztíró helyében én se tudtam volna jobbat tenni. 50 évesen már kicsit hülye tanács lenne hogy szerezzen diplomát. Van akinek tényleg megoldás az hogy elmegy innen, de az hülyeség hogy innen most már mindenkinek menekülni kellene. Megfelelő végzettséggel és nyelvtudással nagyon szépen lehet itthon keresni és munka is akad. Ha adhatok egy jó tanácsot annak akinek gyereke van: tanuljon a gyerek angolul és németül és/vagy oroszul. Ez lesz a jövő itt nálunk.

Madárfejű Lajcsika (törölt) 2012.08.16. 20:12:47

Az értelmiségi-munkás észosztáshoz annyit, hogy azért a fejlett nyugaton is jobban kaszál egy diplomás, több a lehetősége tapasztalataim szerint. Az viszont igaz, hogy arrafelé nem kell görcsösen egyetemre zavarni a fiatalt, hogy vélt szebb jövőjét biztosítsa a szülő. De azért egy jó diplomának ott is presztízse van.

Az írás amúgy elég egyszerű szövegű, látszik, hogy egy melós lelki világával rendelkező öregedő ember írta, de mégis jobban tetszik összességében, mint amelyik posztokat tiszta utcákról, szuper ovikról és iskolákról áradozó főállású anyukák írogatnak ide néha, apuci informatikus, hozza haza a pénzt, ők meg hereként lébecolnak a jólétben.
Ez legalább egy dolgozó ember írása.

Az, hogy 2 hónap után hazájának hívja BRD-t, kissé mellbe vágó. Vajon a németek is honfitársuknak neveznék őt?

Én angolul, németül nagyon jól és kicsi még oroszul beszélek, jó diplomám van, én Magyarországon is jól megélek, de dolgoztam sokat külföldön is korábban, más apropóból meg bejártam a világot. Azért én Magyarországot hívom hazámnak, legfeljebb a többi magyart nem nevezném honfitársamnak legszívesebben.
De aki úgy érzi, hogy mennie kell, azt is meg tudom érteni.

christophe 2012.08.16. 20:13:48

@Chicano: 1;vonatvezeto vagyok,engem nem èrint
2;nyilvàn vannak cègek akik viszik a termelèst kulfoldre,de Te is tudod,hogy az elmult 2-3 èvben nem M.o az uticèl
3.Gyerekkori baràtom 1 ève vitte ki a cègèt Szlovàkiàba,mert elege lett a magyarorszàgi viszonyokbol.
4.Orulok a sikerednek,mindenesetre ugràsra kèszen tartanàm magamat.

andaluzkutya 2012.08.16. 20:17:27

@Chicano: Az, hogy nyugatról sok munka és ezáltal munkahely átkerül a fejletlenebb országokba nem hiszem, hogy azt jelentené, hogy nyugaton mindenki munkanélküli lesz lassan. Ha így lenne, akkor azt a sok minden, amit a gyárak termelnek, vagy amit a szolgáltatók szolgáltatnak (helpdesk, akármi) nem lehetne eladni, mivel nem lenne fizetőképes kereslet... Tény persze, hogy így a nyugat kiszolgáltatottá válik a keletnek (lásd pl. mi lenne, ha megszűnne Kínából mindenfajta árubehozatal), de a kínaiak se érnének sokat a legyártott cuccokkal, ha senki se veszi meg...
De lehet, hogy tévedek, javítsatok ki nyugodtan, nem vagyok közgazda:)

Chicano 2012.08.16. 20:35:39

@christophe: "2;nyilvàn vannak cègek akik viszik a termelèst kulfoldre,de Te is tudod,hogy az elmult 2-3 èvben nem M.o az uticèl"

Ebben tévedsz. Egy csomó nagy multi bővíti a hazai kapacitásait, főképpen a németek. A mercedes most jött ide és már duplázza a kapacitását. (Ez tegnapi hír.) Az Audi is fejleszt. Van aki elment, de azoknál más bajok is vannak, ilyen például a Nokia. De összességében több multis munkahely jön ide mint ami elmegy innen.

Igen, a "szlovákcég" megoldás kisebb cégeknek. Ez a mindenkori kormány hülyesége, ezen nincs mit szépítgetni. De a munkát továbbra is itt végzik, csak a számlázás megy szlovákiába. Tehát evvel munkahely nem veszik el, csak az adó.

Chicano 2012.08.16. 20:44:34

@andaluzkutya: Természetesen nem lesz mindenki munkanélküli, én se ezt írtam. Csak rengeteg munkahely lesz kiszervezve ebbe a régióba mert közel vagyunk, jók vagyunk, olcsóak vagyunk és befogjuk a pofánkat. (Plusz a mindenkori kormány kinyalja a multik hátsóját.) És ez bizony fájdalmas lesz, sőt már most is az. Ha olvassátok a híreket a német szakszervezetek már most elég dühösek.

Ezt a lehetőséget meg kell lovagolni. Ehhez kell magabiztos nyelvtudás és jó végzettség. Akinek ez nincs annak marad a minimálbéres gályázás a futószalagon. Lehet hogy még az se, mert ezek a nagy szakértelmet nem igénylő rabszolgamunkák előbb utóbb át fognak kerülni kínába és indiába.

klondike 2012.08.16. 20:50:20

A kantárosgatya varázsa.

Munkásruhában álltam az egyik hazai bankfiókban, a pénztárosra várva, mert nagyobb címletet szertettem volna felváltani. A kedves hölgy többször rámnézett- nem történt semmi- hosszú percekig tojt a fejemre, mint útobb kiderült azt hitte a villanyt jöttem szerelni. Az nem tűnt fel neki, (csak a kolléganőinek), hogy sorszámot húztam a pénztárhoz.

klondike 2012.08.16. 20:55:44

Ja, és megköszönve az eddigieket boldog szülinapot kíván klondike -alias ménesgazda- is.

christophe 2012.08.16. 21:03:44

@Chicano: Okè ez mennyi 5-10ezer ember màrmint a fejlesztès.A mercedes mèg az elozo kormàny alatt èpult fel,nem mernèk rà mèrget inni,hogy most is igy dontenènek.....Hvg;hu olvasgatom sok jelenlevo multicèg àllitotta le magyarorszàgi beruhàzàsait; Chio merte a nevèt is bevàllalni.Baràtom tortènetesen a termelèst is kivitte, èlelmiszeripar,mert nem volt hajlando mondvacsinàlt okok miatt birsàgot fizetni àntsz,àllategèszsègugy stb....Az hogy magasan kèpzett munkaerot foglalkoztato cègek,esetleg megtelepednek,gondolok pl.szàmitàstechnika nem vitatom,de ezek nem fektetnek be akkora tokèt,ès nem teremtenek tizezer szàmra munkahelyeket.

ropile 2012.08.16. 21:08:47

@csepke: nem ennyire bonyolult.
Nem tudom a posztolónak van -e, én kötöttem itt is manyupot. Havi 200EUR és viszonylag rendes hozamot számol, cserébe adót csökkent. Elvileg ugye most 67 a cél, addig ez ( ha idejekorán köti az ember ) gyarapodik. Persze valószinu, hogy nem fogom a hétvégéket a Bahamákon tölteni, de valószinu, hogy egy jó Franziskaner belefér majd :)
Másik oldalon pedig nem tartom valószinunek, hogy államositjak. Annál azért nagyobb a demokrácia.
Illetve, a Mo-on ledolgozott éveimre kapok (állitólag) nyugdijat, ill ott a manyupom is ( amig van ).

Zsiráffusz camelopardalis · http://globalicum.blog.hu/ 2012.08.16. 21:12:01

@ninimimi: jó felvetés. ki hol van otthon? meg mi ez az úgynevezett hazaszeretet egyáltalán?

bpetya75 2012.08.16. 21:14:48

@klondike:

Szia Druszám! :-)

A bank az egy külön kategória. Tegnapelőtt én is elgondolkoztam, hogy verbalice képen törlöm a kis seggdugót, aki az asztal túloldalán ült. Pedig nem is terepiben voltam...

bpetya75 2012.08.16. 21:16:24

@Prof. GiraffaCamelopardalis Phd.:

A kedvedért rákerestem: A hazához, ennek földjéhez, lakóihoz, nyelvéhez, emlékeihez stb. érzett ragaszkodás, mely hasonlít a szülők iránt érzett szeretethez

Bővebb információ: www.kislexikon.hu/hazaszeretet.html#ixzz23jpmtdIQ

andaluzkutya 2012.08.16. 21:21:01

@bpetya75: "hasonlít a szülők iránt érzett szeretethez"
A szülők iránt érzett egészséges szeretetben az is benne van, hogy felnőttként önálló életet kezdünk, és nem függünk többé tőlük, kimászunk a védőszárnyaik alól, elköltözünk. Tehát a hazaszeretet azt jelenti, hogy el kell hagyni a hazánkat:)))
Csak hogy provokáljak:)

Zsiráffusz camelopardalis · http://globalicum.blog.hu/ 2012.08.16. 21:21:41

@bpetya75: köszi. de ez a mondat: "Ösztönszerü viszonzása e sokféle jótéteménynek a haza iránt érzett szeretet, mely tudatossá téve az erkölcsi erények egyik legfőbbike." nekem nem tetszik benne. egyik legfőbb erkölcs erény? persze lehet, hogy így van.

bpetya75 2012.08.16. 21:52:47

@andaluzkutya:

Provokatőr!!! :-D

Hasonlít, tehát nem azonos vele ;-)

@Prof. GiraffaCamelopardalis Phd.:

Azt a részét már indokolatlanul patetikusnak tartom, ezért is nem másoltam ide. Ráadásul nem is értek vele egyet. A szeretet nem viszonzás, nem az érdemek elismerése. Szerintem.

Igazából csak azért reagáltam a megjegyzésedre, mert eszembe jutott róla, hogy már többször elhangzott az az ostoba lózung a hazaszeretet kapcsán, hogy azt nem lehet megenni. Mintha csak azért élne az ember, hogy minél jobb kajákat tömjön magába,,,

mommmmo 2012.08.16. 21:58:08

@Chicano: "Aki informatikában dolgozik az tudja hogy rengeteg betöltetlen munkahely van, nem találnak elég németül tudó informatikust. Az angol ugyanis már nem elég."

aha, hat ez eleg erdekes. szoval azert vagyunk szarban otthon, Magyarorszagon, mert nem beszelunk nemetul is meg angolul is a nyugati fizetes negyedeert?

En is egy multinal dolgozom, (angol nemet) es az angol menedzsereink kozul egy sem kepes idegen nyelven megszolalni, de nem is baj, mert egy szint felett mindenki beszel angolul, a nemetek is.
Szoval csodalkozom, hogy a hozzank telepulo multiknak, akik azert jonnek ide, hogy sporoljanak, egy csak angolul beszelo informatikus mar budos. Egyaltalan miert annyira fontos, hogy nemetul is beszeljen egy informatikus?

Golddigger 2012.08.16. 21:59:16

Mindiis imadtam ezeket a posztokat:)
Már egy honapja vagyok itt es dolgozok es ez a vilag legjobb helye ennel nincs jobb orokre itt fogunk elni... Stbbi
Lehet idosebb a csoka de ilyen hamar itelkezni naivsagra utal
Csak azert is mert eleg nagy faziskesessel kezdte a kikoltozosdit es egybol palira is vettek.
Nyugija van es novekvo egzisztenciaja de egy honap kiesessel is eleg komoly hatranyba kerul az elejen vki. Nem feltem en sem h nem fog sikerulni neki
Nyelvet tudja szakmaja is jo csak ne itelkezne ilyen hamar.

Off: remelem lesz 1-2 olyan poszt is amikor 8 altalanossal vagy vmi alacsony iskolazottsaggal szakma nelkul csinal karriert valaki. Mert akik olvassak ezt a blogot azok kozul biztos van egy nagyobb adag foleg olyan aki meg csak tervez kifele.
Poszt meg gyengusz volt srmmi infoval. Az h valaki idosrbb nem kuriozum kulfoldon

andaluzkutya 2012.08.16. 22:03:44

@bpetya75: "Mintha csak azért élne az ember, hogy minél jobb kajákat tömjön magába,,, " - az ember valóban nem csak azért él, de próbálj meg kaja nélkül élni...
Azt gondolom sokaknál nem az van a mérlegen, hogy élünk szerényen a szülőhazánkban, vagy elköltözünk mesés vagyonért külföldre, hanem hogy van-e mit enni adni a gyereknek a hazámban, vagy megpróbálkozom ezzel valahol máshol, hátha ott ez megoldható.

Zsiráffusz camelopardalis · http://globalicum.blog.hu/ 2012.08.16. 22:04:54

@bpetya75: valóban nem csak azért élünk, ellenbe ha nincs mit enni, akkor elég nehéz a hazát szeretni. én spec. ott vagyok otthon, ahol szeretnek, ahol a szűkebb családom van, kb. mindegy mi az ország neve.

andaluzkutya 2012.08.16. 22:08:32

@Golddigger: Szerintem van olyan, hogy az ember egy új helyen azt érzi: megérkeztem. Nekem is volt ilyen érzésem kb. egy hónappal a kiköltözésem után. És sok minden nem változott ezzel az érzéssel több mint két éve.

tanato 2012.08.16. 22:12:07

@Madárfejű Lajcsika: Ebbe a blogba mindenki írhat,dolgozó ember,diák,főállású anyuka/nem here hanem a család összetartója és férjének biztos támasza/,értelmiségi, munkás,nyugdíjas,rendőr,katona stb.És írtak is egy év alatt mindezen felsorolt kategóriákból.Ez egy demokratikus blog.Zárójelben jelzem hogy nekem kifejezetten tetszettek a külföldön élő főállású anyukák postjai,mert az adott ország olyan dolgairól,részleteiről is írtak ami egy dolgozó ember figyelmét elkerülik,de engem/meg sok mást is/ speciel érdekelnek,pedig én nem főállású anyuka vagyok hanem egy 50-en felüli dolgozó férfi.

tanato 2012.08.16. 22:16:04

@andaluzkutya: Petya nagyon hazaszerető ember becsüljük meg érte,de mivel még elég fiatal háromgyermekes apa létére,nem vagyok bizonyos benne hogy nem fog még ő is néhány év múlva határátkelni.

Golddigger 2012.08.16. 22:22:34

@andaluzkutya:
Nekem is volt mert megkaptam a jo erzest, hogy van jovo de mar nem laknek itt orokre es minel tobbet tudsz annal kevesbe
Pl London , nagyon klassz hely van minden meg munka is a minimalber is eleg magas es elegseges a normal elethez, de az lemarad h soha nem lesz itt lakasod e kb sose fogsz elkoltozni a legveszelyesebb helyekrol mert csak arra telik
Persze ezt nem olvasod az ujsagban h minden keruletben 1500+ buncselekmeny tortenik kicsi-nagy es minimum 10-20 ember is elfogy naponta
Pl a mi zonankban januar ota 9 embert oltek meg. Nagy varos nagy problema es nagy kontraszt
Igaz a rendszer 100x jobb mint otthon hogy felned kell, itt kevesbe de azert nem nehez a gaz kornyekeken is alulrol szagolni az ibolyat.

Tóth Ágas 2012.08.16. 22:32:39

@bpte:
@fletwwod_mac:
@hothead:
csak a magam nevében beszéltem, de érzékeltem az elején kint olyat, hogy "friss bevándorlóként" nem kezeltek teljesen egyenrangú félként so to speak. lehet, h én vagyok túl önérzetes (vagy veszem észre a kommunikációs finomságokat, na ilyenkor jól jöhet, ha vki csak "társalgási" szinten tudja a nyelvet), de az, ami 22 évesen még elmegy, 40 évesen már nem hiányzik. legalábbis nekem. illetve 22 évesen teljesen más alacsony pozícióból indulni, mint 40 évesen. anélkül, hogy leírnám magam.
a teljes elölről kezdés bizony sokszor alacsonyabb státuszt jelent és nagy szerencséje annak, aki ezt nem érzékeli. papíron ilyen persze nincs, mert mindenki egyenlő stb, de mindnyájan tudjuk, hogy a valóságban meg van.
más kérdés, hogy 2-3-x év után, magasabb pozícióban, alig észlelhető magyar dialektussal ez enyhül, de frissen érkezve bőven jelen van, különösen Nyugat-Európában, de a tengerentúlon is. És nem csak a rosszindulatú, a jóindulatú "lekezelés" is elég zavaró tud lenni.
egyszóval ami huszonévesen még kaland vagy poén, az 40 évesen már nem biztos, hogy jólesik. így pl. nem szívesen kezdeném újra áruházi polcfeltöltőként, míg huszonévesen ez poén volt és örültem a pénznem, amit kaptam érte.
persze lehet vkinek szerencséje és helyezkedhet el a jelenlegi szakmai képzettségének megfelelő szinten azonnal, de erről is tudjuk, hogy az esetek többségében nem így van. nem olyan vicces dolog diplomával wc-t pucolni 40 évesen, még ha perspektivikusnak is tűnik.. :)) bocs a durva példáért, de ez a gyakoribb.
emellett aki még soha nem élt külföldön, és esetleg nem perfekt az adott nyelvből, az külön stresszforrás a hétköznapokban is.
de ettől függetlenül tényleg elismerésem azoknak, akik megpróbálják, csak jelezni szerettem volna, hogy az ilyen kalandra alkalmasabb a fiatalabb életkor. (és talán nem véletlen, hogy a pontgyűjtős vízumú országokban 35 fölött nulla pont jár.. pl az ausztráloknak lehet némi tapasztalata bevándorlási ügyekben.. :)

SilentDreams 2012.08.16. 22:47:48

@Tóth Ágas: Huhhh, anno 34 éves koromban vágtam bele, még épp időben akkor :))))))

bpetya75 2012.08.16. 23:16:37

@andaluzkutya:

Nem osztom. Biztos, hogy vannak néhányan, akik önhibájukon kívül olyan helyzetbe kerültek, ahol a mindennapi betevő megszerzése is kérdéses. Én úgy látom, hogy a többségnek nem ez a problémája, hanem az elszállt igények

@Prof. GiraffaCamelopardalis Phd.: A két fogalom nem azonos. Nyilván az otthontalanság rosszabb a hazátlanságnál.

hothead 2012.08.17. 01:51:47

@Madárfejű Lajcsika: barmilyen hihetetlen szamodra a kisgyerekes anyukak is emberek! szakmaval, diplomaval, munkahellyel, csaladdal. a kisgyerekes let atmeneti, a gyerekek megnonek, igenylik a kortarsaik kozosseget, igy az anyukak visszaternek a munkaeropiacra. ha akarnak, ha ugy dont a csalad. kisgyerekes csaladok is keszulnek kulfoldre, akiket erdekel az ottani oktatas, egeszsegugy, de meg a pelenka ara is. ez van. az, hogy kicsi gyerek nevelese, szerinted egyenlo a semmittevessel, nem az anyukakat minositi. gondolom, nincs gyereked... annyit elarulok, hogy nem 8 oras a muszak. az, meg hogy egy ferj csak informatikus lehet, kulonosen vicces.

hothead 2012.08.17. 01:57:09

@a nagy levin 2: ejnye! hat o is azt mondja, amit te szoktal, nem kell menni sehova, jol meg lehet ott elni. mi a problema? :)

Tomi111 2012.08.17. 03:43:34

@Chicano: en pont forditva latom a munkaelvandorlast. Eloszor is en aztat olvastam ma hogy nem bovit a merci gyar, 2 szor ha gebasz lesz az EU ba, mar mennek is haz a nemetek es lebombazzak a gyaraikat, vagy mehetsz es bevetheted paprikaval, tudod ?? a fak nem nonek az egig ;^)

Golddigger 2012.08.17. 04:05:40

@Tóth Ágas:
Ez fejben dol el csak, ha ugy erzed magad h egy diplomaval páváskodsz es nem vallalod el az alja melot amiko(nem te)r csoro vagy akkor vagy oreg, vagy buta vagy... Az eletkor csak a rutint kellene hogy mutassa semmi mast(egeszsegen kivul) es ez az ami megkulonboztet egy 20 evestol amitol gyorsabban lepsz fel a rangletran vagy ered el a celod. Szinte mindenki ragaszkodik ahhoz amit elkepzel. Egy sportolu ha megserul az is kezdi elorol hiaba volt jo elotte a sima elet is ilyen hogy sokszor lejebbrol folytatjuk az eredmenyeink ellenere. Fejben dol el h mennyi ido alatt jutsz elore
Amig hasznalhato a tested

tanato 2012.08.17. 07:04:04

@hothead: Nagyon szívesen,természetesen én is úgy gondolom hogy Lajcsikának nincsenek gyermekei egyrészt,másrészt meg nincs vele tisztában hogy a nyugati államokban a férfi is el tudja tartani úgy általában az egész családot és a nők sokszor tényleg csak akkor dolgoznak ha már egészen felnőnek a gyermekei.

mommmmo 2012.08.17. 07:42:54

@tanato: Ez sem feltetlenul igaz Tanato, Svajcrol valoban igy hallom, az UK-ben nincs igy, nem is igazan lehetne megengedni anyagilag, Hollandiaban ott van a rengeteg reszmunkaidos melo... szoval valtozik a helyzet orszagrol orszagra...
azt azonban hozzatennem, nem kell ahhoz kisgyerekes anyukanak lenni, hogy az embernek feltunjon a kulonbseg Nyugat-Europa meg Magyarorszag kozott. Szoval Lajcsika hiaba is keni mindezt a "heresegre".

tanato 2012.08.17. 07:50:37

@mommmmo: Persze,értem én,Lajcsika azon háztartásokra értette ezt ahol a férfi fizetéséből meg tudnak lenni szépen anélkül hogy dolgozni kényszerülne a nő,azért emlegette az informatikusokat.a "hereség" meg az általad már említett férfiszöveg amit a szavannás hasonlattal előző írásodban már említettél a hímek közötti rangsor okán.

bpetya75 2012.08.17. 08:01:31

@tanato:

A valaki által itt hangoztatottak alapján már túlkoros vagyok Dottore ;-) Hétfőn leszek 37, szóval én már itt fogok megrohadni, és elvettem a gyerekeimtől a boldogabb élet egyetlen esélyét is, mivel nem dobbantottunk időben ;-)

Egyébként nekem ez a hazaszeretet dolog nem egy elvont fogalom. Esetemben nem arról van szó, hogy valamiféle patetikus buzgósággal szavalnám a Szózatot, vagy más efféle. Egyszerűen a hétköznapjaimban megélem azokat a dolgokat, amik élhetővé teszik számomra az életet.

mommmmo 2012.08.17. 08:07:23

Mondjuk arra a kerdesre meg mindig nem kaptam valaszt, hogy miert kell egy nyugati szinthez kepest rohelyesen fizetett IT-snak, egy magyar telephelyen 2 idegen nyelven is nyomnia, amikor az IT es a nemzetkozi uzleti elet nyelve az angol.

En ugy latom, innen a tavolbol, hogy van Magyarorszagon egy szivos, igahuzo reteg, amely, mikozben huz, azt a mantrat mormolgatja maganak, hogy jaja, Magyarorszagon nincs semmi baj, csak meg mindig nincs eleg IT-s meg mernok, meg meg mindig nem vagyunk eleg kepzettek, meg az igenyeink is tul nagyok. De amugy minden okes

Hat en ugy latom igy 7 ev tavlatabol, hogy a sikeres nyugati orszagokban sincs aranyaiban tobb 'IT's, meg mernok, sot meg jo szakmunkas sem, meg nyelvek tucatjait sem beszelik, nem ebben vagyunk elmaradva, hanem amit ugy neveznek, hogy "softskills". Az erdekkepvislet, az egyuttmukodesi keszseg, meg ilyenek.

Es eme "softskills" teljes hianya miatt, a szerencsetlen igahuzok korul (akik amugy szerintem tiszteletremeltoak) az egesz rendszer sz@r, es pazarlo, es minel jobban huzzak az igat, es minel inkabb mondogatjak maguknak, hogy minden oke, es csak meg szivosabban kell tanulni meg dolgozni, annal jobban lehuzzak majd oket masok. Az eltartottak, az allam, az ide telepulo nyugati cegek, es igy tovabb.

Ezzel egy percig sem allitom, hogy mindenki hulye aki otthon van, nyilvan az emberek preferenciai kulonboznek, es van akinek igy is megeri, de azert a szemeket kinyitni nem artana. Ez lehetne mondjuk az elso lepes ahhoz, hogy tenyleg valami valtozzon.

tanato 2012.08.17. 08:16:33

@bpetya75: Ne őrjíts meg 37 éves túlkoros?Mihez?Még másik 3 gyerekhez sem vagy túlkoros,nem hogy egy állásváltozáshoz,akár országon belül,akár kívül.A hazaszeretet az megint egy másik dolog,ismerni és szeretni a saját irodalmunkat,történelmünket,hagyományainkat.Sajnos mostanában a szélsőjobbosok eléggé lejáratták ezt a kifejezést és más népek,nemzetek elleni gyűlöletkeltésre próbálják felhasználni.A gyerekeidtől meg nem vettél el, semmit 10-20 év múlva ők úgyis külön mennek és eldöntik hogy hogyan,merre tovább.Egyébként gratulálok a szülinaphoz,ténylég pont az ünnepre esik?Akkor ez Ómen,akkor tényleg itthon kell maradjál.

tanato 2012.08.17. 08:20:04

@mommmmo: Hát errefelé haladunk,minél jobban húz valaki annál jobban ütik,mert érzik hogy még tűr.Egyszer persze borul majd a bili,de nem tudjuk hogy mikor és milyen formában.

mommmmo 2012.08.17. 08:21:34

@tanato:
Persze, ertheto Tanato..Amugy en is megtehetnem azt, hogy azutan, hogy 2 het mulva lelepek a melohelyrol tobbet nem dolgozok, de nem ez a tervem, szerintem abszolut nem tesz jot az embereknek pszichesen. Ez a tapasztalatom. Es ha nekem nem tesz jot pszichesen, akkor a csaladnak meg a gyereknek sem.

Viszont azt is bele kell az egesz dologba szamitani, hogy az expat letnek az a hatulutoje, hogy az ember lanya gyakran csak koveti a ferjet ide meg oda, es nem beszelhet 15 kulonbozo nyelvet, hogy mindenhol egybol be tudjon lepni a munkaeropiacra. Szoval gyakran tenyleg az van, hogy vagy szetszakad a csalad, vagy a no "hereskedik".

bpetya75 2012.08.17. 08:27:00

@tanato:

Na hallod! Az egész országot fellobogózzák a tiszteletemre ;-)

Egyébként meg persze hogy igazad van, csak ironizálgattam kicsit. A szélsőjobbal kapcsolatban nekem az az érzésem, hogy az értelmiségieknek hatalmas felelőssége van a folyamatos erősödésükben. Bennem nagyon erős ellenérzéseket szül, hogy a vélményformálók számottevő része úgy viselkedik, mintha a nemzeti öntudat egy vállalhatatlna, hadd ne mondjam, civilizálatlan dolog lenne, mert a szélsőségesek... Ez egy nagyon ártalmas hozzáállás. Minél jobban tagadják az egészséges nemzeti érzés létjogosultságát, annál szélsőségesebbek lesznek a széleken.

bpetya75 2012.08.17. 08:31:13

@mommmmo:

Momo basszus! A gyereket nevelő, háztartást vezető nő még idézőjelesen sem heréskedik!

Az okostojásoknak javaslom, hogy próbálják ki pár napra. Öltöztetés, etetés, játék, altatás, főzés, mosogatás, mosás, teregetés (a vasalás az elsők között kopik ki a kötelező feladatok közül), takarítás, kerti munka. Én három nap alatt majdnem befordultam tőle. Olyan örömmel mentem utána dolgozni, hogy az nem is igaz.

mommmmo 2012.08.17. 08:43:28

@bpetya75:

Persze, de en tenyleg idezojelesen ertettem... meg tudom, hogy az elso 1-2 evben tenyleg kemeny melo, szerintem a bekattanas inkabb akkor kezdodik, amikor a gyerekek mar oviban-suliban vannak, es az anyuka meg otthon. Persze akkor sem mindig, van aki azt is jol birja, foleg he muszaj. csak az en szemelyes velemenyem szerint ez a szituacio eleg necces pszichesen a nonek, szoval en nem ezt valasztanam, akkor sem, ha megengedhetem anyagilag.

a nagy levin 2 2012.08.17. 08:45:21

@hothead:
Evvel nincs is gondom, csak ugye az almát az almával. Még jó, hogy egy hazai multinál a topmanager többet keres, mint egy németországi bevándorló gyári melós :).

@bpetya75:
"Egyszerűen a hétköznapjaimban megélem azokat a dolgokat, amik élhetővé teszik számomra az életet." - ezt nagyon szépen mondtad Pedró ecsém! Én is kiteszem majd a zászlót a tiszteletedre:D

mommmmo 2012.08.17. 08:45:47

@mommmmo: raadasul az en parom eleg hazias, lasd az ingei kozelebe sem enged nagyon, mert szerinte en azokat "nem tudom megfelelo szinvonalon vasalni", meg meg van sok ilyen heppje, aminek koszonhetoen tenyleg kiveszi a reszet a dolgokbol, szoval az en esetemben a dolgozo, es utanna ejfelik vasalo lepukkant no forgatokonyve sem valoszinu:)

hothead 2012.08.17. 08:50:33

@bpetya75: hat igen, egy gyakorlo apuka ezt jobban atlatja :)
sajnos vasalas manias vagyok :p (szigoruan este 8 utan vegzendo feladat, amikor az apronep mar agyban van)

tanato 2012.08.17. 08:52:15

@mommmmo: Ez személyiségfüggő,van olyan nő aki nagyon jól érzi magát feleségként a megfelelő férfi oldalán munka nélkül is akár expatként egy fejlődő országban pl.Öbölmenti országok esetedben,vagy akár Brazília vagy Szingapúr,hogy Határátkelős cikkeket említsek,van olyan akit meg nagyon idegesít hogy otthon van évekig.De mint erről már írtunk itt tucatszor a magyar lányok,asszonyok itthon abban vannak szocializálva hogy 8-10 óra kemény meló meg utána otthon a második műszak.Na hogy összefoglaljam egy pl. svájci expat nő jobban el tudja fogadni mondjuk Dubaiban ha nem kell dolgoznia/hiszen esetleg otthon sem dolgozott az édesanyja és ez neki így természetes/ és a férje tartja el,mint egy kelet-európia államból érkező,aki ezt esetenként negatívumként dolgozza fel magában.

hothead 2012.08.17. 08:56:05

@mommmmo: na erre mondtam, hogy ez csak atmeneti allapot, kinel mennyi. ez is egy munka, csak nem penzben merik az erteket.

bpetya75 2012.08.17. 08:56:51

@hothead:

Ha hobbi szinten csinálod, az más ;-)

Párom nagyon nem szereti csinálni, én meg utálom. Viszont szerencsére ritkán kell inget vennem. Ha asszony munkába áll az ősszel (nagyon bízunk benne, hogy összejön neki), akkor azért magának vasalgathat időnként. Vagy megtanítja a nagylányt rá ;-)

tanato 2012.08.17. 08:57:02

@bpetya75: Bizony sajnos a hazaszeretet ,nemzeti öntudat is kezd szélsőségessé válni.Vagy szélsőjobb irányában,gyűlöletkeltésre,vagy a másik oldalon meg egyáltalán nem vállalják.Mint.pl. Turulmadár,vagy éppen a vörös csillag ami nálunk 50 évig az elnyomás jelképe volt,ugyanabban az időben meg pl. Spanyolban a Franco diktatúra elleni ellenállás jelképe volt

tanato 2012.08.17. 09:04:52

@hothead: Érdekes kérdés ez,de bizony mérhető pénzben is,már sokszor beszéltünk erről a Határátkelőn,a harmadik világról írott cikkek esetében,ahol mindennapi gyakorlat a bentlakó cselédlányok alkalmazása,pontosan hogy fillérre kiszámított értéke van a házimunkának.Írt erről már Momo is meg mások is pl. az öböl menti államoknál,meg legutóbb Szingapúrral kapcsolatban is elhangzott hogy 5 milló lakosra 200 ezer bentlakó cselédlány jut.,ami jelzi hogy hogy ki lehet számolni az egy hónapra jutó házimunka ellenértékét pontosan.

mommmmo 2012.08.17. 09:14:20

A szituacio sok mindentol fugg termeszetesen, az obol orszagok is a "bentlako cseledlanyokra" epitenek, ezert aztan nem nagyon vannak "gyereklerako helyek"

Cseledlanyra meg en sem igazan szivesen biznam a gyerekem...Vannak kozottuk jok, az biztos, csak az egesz alapveto viszonyrendszert nem igazan birom.

tanato 2012.08.17. 09:25:47

@mommmmo: Pedig ez Brazíliában is így van nagyjából mint a harmadik világban általában.Mindenesetre tényleg ki lehet számolni ez alapján az egy hónapra jutó házimunka ellenértékét ezekben az országokban amit itthon nyilván nem lehetséges.Az alapszituáció viszont nekünk tényleg életidegen.,a kommunista rendszerekben ez a bentlakó cselédlány foglakozás tiltólistán volt,mint az osztálytársadalmak egyik alapvető szimbóluma./mondjuk ebben tényleg van is valami./

mommmmo 2012.08.17. 09:37:09

@tanato: tudom, nem is nagyon orulok ennek. jo lenne bevinni valami bolcsibe a babat, akar mar egy eves kora elott is egy par orara naponta, hogy elmenyekkel gazdagodjon, mas gyerekek meg miegyebb, de egy cseledlany nem nagy elmeny. Na majd meglatjuk.

fletwwod_mac (törölt) · http://fusimisi.blog.hu 2012.08.17. 10:22:19

@Tóth Ágas: Úgy gondolom, ahhoz nagy szerencse, kitartó álláskeresés, megfelelő végzettség és/vagy professzionális nyelvtudás szükségeltetik, hogy valaki (bármely országban) helyből jól fizető diplomás állást kapjon. Nem lehetetlen...

Kérdés az, hogy hajlandó-e átmenetileg - ugródeszkaként akár néhány évig is-, elvállalni olyan munkát, amihez túlkvalifikált.

Nem mindenáron, és nem bármit elvállalva. Nyilván takarítónak, mosogatónak, stb. én sem mennék el, de mérnökként forgácsolói szakmunka, lakatos munka nem derogál, sőt (Akinek nincs pénze, ne ugráljon, először pénzt keressen - gondolom én.).

Szerintem szakirányba vágó fizikai munkához nem elég az elszántság, megfelelő üzemi gyakorlat is kell. Hegesztőnek pl. már nem mennék. Hiába tudok papíron 5féle eljárással hegeszteni, mindjárt gond lenne, ha le kellene jönni a papírról. :D

Valszeg az utóbbi példához hasonlóan többen ezért kényszerülnek az általad leírt kisegítő állások (takarító, mosogató & Co.) elvállalására, mert nincs más lehetőségük.
Pl. nyelvismeret, diploma szintje, üzemi tapasztalatok teljes hiánya, stb.

Egyetértek: visszaemlékezve ,,jó buli'' volt középiskolás koromban vagont rakodni (210Ft-ot kaptunk egy hétvégi napra.). Ma már nem mennék! Nem az élelmedett korom akadályozna ebben :) hanem a nevetséges bérek.

A nyelvismeret érdekes kérdés, erről hosszasan társaloghatnánk. Ha pl. néha nem ugrik be egy szakszó, vagy szó szerinti fordításból hülyeség jön le a másik oldalon, akkor (főként az ottani HVCS-k) villámgyorsan ejtik a nyelvtudásod feltételezett szintjét. Szvsz. sokkal többet kell bizonyítani, mint 1 helyinek, nehezebb körülmények között (pl. nyelvismeret, helyi szokások). Van aki ezzel nem foglalkozik, más ezt nagyon nehezen viseli.

Nyelvtudás nélkül is ki lehet fogni szakmunkákat (közvetítőn keresztül), de az ilyen állások tapasztalataim szerint kb. 60-70%-ot fizetnek.

Azt is megértem, hogy a jól fizető, kényelmes munkádat, lakásodat, stb. nem adnád fel. Sokan nem tennék, ha rendelkeznének ezekkel az adottságokkal.

(Gondolj bele - feltéve, de nem megengedve- : 10 év múlva egy válás elviszi a lakásodat, munkahelyed is caputo. Mit tennél? Csak újra kellene kezdeni valahogyan, nem?)

fletwwod_mac (törölt) · http://fusimisi.blog.hu 2012.08.17. 10:38:45

@kkkchris: Á, dehogy!
Ugyanezt éreztem, hogy mindenki vevő.
A borsodi koszos CBA-ba eladói egymás között méltatlankodtak, h ,,beviszik a koszt'' a panelházak szigetelését felújító melósok. Hehe. Egy hónapig volt kb 20-30 rendszeres plusz vevőjük...

kkkchris 2012.08.17. 11:21:17

A német munkaerőelvándorlás stimmel. Mostani hír (de testközelből is tapasztaltam) hogy A T-Com Bonni központjában leépítenek úgy 2000 embert. (HVGben is volt) Szerintetek mennyire örülnek ott ennek? És gondolom ez csak egy a sok közül...

Amúgy semmiféle rosszindulattal de a posztolónak hamar tovább kéne lépnie, meddig bírja az éjszakába nyúló melót? Unokatesóm 3 műszakban dolgozik egyszerűen kell neki az a pénz amit az éjszakázásért kap pluszban (Svájc...), ehhez képest az 1100EUR nem tudom hogy sok e vagy kevés de inkább kevés... Persze nem diplomás (unokatesóm sem az, de többszörösét keresi) munka.

Kint is vannak "folyamatok", unokatesómék mondják hogy áramlanának az emberek _németektől_ Svájcba, meghogy mennyien tengődnek (lakásbérlet, ha autó van az is sok, etc) 1000-1500EUR-ból. Persze nem 80ezres kategória, de kint a normális életvitelhez gyerekneveléshez ez ugyanúgy kevés.

És ne legyen senkinek sem tévkézete, ha Kina-EU kereskedelem beállna akkor abból mi kerülnénk már ki vesztesen.
-Nincsenek már itt akkora termelőüzemek mint ami kellene közel sem (igaz vannak, de ezek porszemek egy Tajvani,Vietnámi,Kínai egy egy gyárvároshoz képest ahol egy gyárban dolgoznak többtízezren)
-Technológiákat már lemásolták
-Ritkaföldfémek náluk vannak
-És már a belső keresletük is kezd felfeljlődni ahhoz hogy akár azt is mondhassák hogy akkora a belső igény

A multik (de leginkább annak 1-2 évre kinevezett topemenedzserei!!!) rövidtávú érdekek mentén (kell a kínai piac, gyárak kitelepítése, rövidtávú pénzügyi mutatók javítása miatt) feláldozták a térség (kb egész EU) növekedési potenciálját.

A németek addig fognak dübörögni amíg jól megy nekik az export (Amivel külső erőforrásokat szívnak el, pl amikor mi is meg sok más térségben is soksok német cucc fogy) ha az lecsókol, nem fogja tudni a belső fogyasztásuk ellensúlyozni az export csökkenését.

kkkchris 2012.08.17. 11:25:27

"-És már a belső keresletük is kezd felfeljlődni ahhoz hogy akár azt is mondhassák hogy akkora a belső igény -
hogy mostantól a belső piac az elsődleges, annyit kaptok amennyi jut... Utolsó igazi EU mobilgyártó helyzetét gondolom nem kell ecsetelnem. Jó van még az Alcatel de az azért nem említhető egy lapon. Ericsson is most szállt ki a mobilgyártásból.

kkkchris 2012.08.17. 11:30:34

Én ezt a kérdést teszem fel magamnak, mi jobb informatikusként: egy "jobb" (?) társadalomban élni alacsonyabb szinten, vagy egy rosszabban jobb szinten... Konkrétabban, ha kimennék biztos nem kapnék olyan szintű munkát mint amire a 10 éves tapasztalatom alkalmassá tenne, nem kell hozzá diszkrimináció elég csak annyi hogy nem beszélem anyanyelvi szinten se a németet se az angolt, ez máris hátrány. Visszavedleni egy mezei kódolóvá.. Ez azért nem árufeltöltés de egyikben sincs túl sok kreativitás.

andaluzkutya 2012.08.17. 12:14:49

@bpetya75: Na igen, de mit veszel elszált igénynek?
Pl. elszált igény-e saját házban lakni ha van gyereked? (tudom, persze lehet bérelni, de amikor az emberek többsége házat vett, akkor sokkal olcsóbb volt a hitel, mint a bérleti díj, azóta ez megfordult)
Elszált igény-e, hogy mondjuk vajaskenyéren túl más is legyen minden nap az asztalon? Vagy hogy a gyerekeknek legyen legalább két nem szakadt nadrágja, néhány pólója, meleg ruhája? Vagy hogy be legyen fűtve a lakás télen?
Magyarország "geopolitikailag" (vagy hogy mondják ezt) Európához tartozik, és ezáltal még annak is természetesnek kellene lennie, hogy mondjuk egy átlag család évente egyszer legalább belföldön el tud menni nyaralni, kikapcsolódni.
Na ezek nekünk nem voltak adottak, úgyhogy dobbantottunk:)
Persze lehet azt is mondani, hogy mi a bánatnak van az embernek sok gyereke, de hát ez az én személyes hóbortom, hogy gyerekeket gyűjtök:)

andaluzkutya 2012.08.17. 12:18:58

@kkkchris: De ezzel azt mondod, hogy neked Mo.-n jól megy. Ha jól megy és jól érzed magad a közegedben, akkor mi a bánatnak mennél el külföldre? De ha valakinek van egy szakmája, amiben Mo-n nem tud elhelyezkedni, vagy rosszak a munkakörülményei, akkor miért ne mehetne el, akár úgy is, hogy a szakmájába való visszatérés "csak" egy hosszab távú cél lenne?

Mbraun 2012.08.17. 12:25:36

A legjobb blog szerintem a kulfoldre-menetel szempontjabol. Tovabbi sok sikert a jovoben....
Mar keszulodok egy ideje, de mar megirom az alabbi gondolatokat par temarol(igen eketezet nelkul) : Hogyan koltozzunk Londonba....... Housekeeping egy luxushajon (mert altalaban mindenki pincerkent vegzi)... es hogyan talaljunk vendeglatos melot Ausztriaban...

bpetya75 2012.08.17. 12:32:49

@andaluzkutya:

Én is szeretnék még egy gyerkőt valamiért. Konkrétan az az érzésem időnként, hogy valaki még hiányzik a családunkból ;-)

Enni, inni, ruházkodni, normális otthonban lakni alap. De abban már el lehet szállni, hogy a gyerek nem vesz fel akármit, csak márkás cuccokban hajlandó járni. Vagy hogy a napi két zacskó chips, meg két liter kóla, plusz apucinak a két sör elfogy. Vagy oké, hogy egy idő után unalmas a Balaton, de helyette nem Tisza-tó, Rába mente, Őrség vagy Bugac, hanem Dalmácia, vagy Palma de Mallorca.

Nem vitatom, hogy vannak jópáran, akik nem követtek el ilyen hibákat, mégsem jutottak egyről a kettőre, de sok olyan is teli tüdőből sír, aki bizony messze nem tett meg mindent a helyzete javításáért.

andaluzkutya 2012.08.17. 13:46:16

@bpetya75: ha már itt tartunk:
"-Szükségünk van dunyhára a túléléshez, a szó nomád értelmében?" :)

Amúgy nálam van, hogy már az óvodáskorú kislányok is bepróbálkoznak ezzel a "nem veszem fel ezt, csak amazt" dologgal, de hát ez kb. ugyannyira hat meg most, hogy jól élünk, mint amikor alig volt valamink (jó persze, sokmindenünk volt, de anyagi értelemben volt alig valamink). A ruha csak egy ruha. Amitől a lányaim idegbajt kapnak, ha felpróbálnak egy ruhát és megkérdezik tőlem, hogy hogy áll, az az, hogy megkérdezem: "kényelmes?" Végülis egy ruhának ez a funkciója, nem?:)

hothead 2012.08.17. 13:46:31

@mommmmo: pont igy gondolom en is, eszembe se jutna itthon maradni, ha mar nem lesz kit terelgetnem napkozben. tuti, hogy keresek valami melot reszmunkaidoben. ratok meg nagyon kivancsi leszek, remelem, nem tunsz el, ha meg lesz a baba :)

mommmmo 2012.08.17. 15:39:43

@hothead: hat remelem nem fogok, de ahogy egyesul a csalad remelem nem is logok ennyit itt:)

Amugy en szeretnem minel elobb bevezetni a picit gyerekkozossegbe, mert en inkabb azt latom sok 1-2 ev koruli gyereken, hogy mar unjak az anyjuk kepet, es teljesen felvillanyozodnak, ha mast is latnak..na persze nem egybol napi 10 ora hanem fokozatosan, majd ahogy alakul a dolog, meg milyen lesz a szemelyisege. Ha olyan mint a szuleie, akkor nem lesz egy onalotlan gyerek:)

bpetya75 2012.08.17. 17:01:45

@andaluzkutya:

Kitől van az idézet? Nem ismerem.

Én ezt a "Hogy áll?" kérdést már a páromnál kitapasztaltam. Esélytelen jó választ adni. Ha azt mondom, hogy jól, akkor: "Persze! Csak azért mondod, hogy menjünk már!" Ha meg azt, hogy ez nem túl szerencsés választás, akkor meg duzzogva elvonul újabb ruhát keresni, közben meg dunnyog, hogy nekem semmi se jó :-D

Mondjuk a lányainknak nincsenek önértékelés problémáik, simán jól áll nekik amit felvesznek, náluk még nem lenne nehéz dolgom. De az az igazság, hogy nem nagyon kérdezgetik tőlem, hogy hogy tetszik a ruhájuk. Pár év múlva durván ókonzervatív leszek a szemükben azt hiszem. ;-)

tanato 2012.08.17. 17:32:43

@bpetya75: Így van,nem igazán ajánlatos ruhavásárlásra menni a lányokkal,azt intézzék inkább egymás között.Persze azért ha megyek,mondok véleményt,hogy nekem melyikben tetszik jobban,aztán vagy megfogadja vagy nem.

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.08.17. 18:33:33

Érdekes ez a "haza" kérdés.
Teljesen fogom a koncepciót, értem, hogy másoknak hogy működik, miről szól, de én teljesen immunis vagyok. Már általánosban összevesztem az ofőmmel az "itt élned, halnod kell" kitételen. Nem tudom miért, még csak nem is jártam külföldön előtte. Nincs "hazám". Útlevelem és állampolgárságom van, meg otthonom. Otthon meg bárhol lehet, ahol az ember jól érzi magát. Kisebb bonyodalmat is okozott 3 hete visa run alkalmával, amikor egy laza mondattal azt mondtam a főnökömnek, hogy "I'm going home (after getting the new visa)". Szegény szívinfarktust kapott majdnem, amíg nem tisztáztam, hogy egy innen 350 km-re levő városról van szó, nyugi. "Where are you from?" kérdésre is ez a város a válaszom, és nem vagyok hajlandó magyarázkodni. Van ilyen.
A posztolónak is inkább új otthona van szerintem, nem új hazája, magyarul ez nagyon durva különbség tényleg. Új hazához tényleg kicsit több idő kell, ha sikerül is valaha. Megértem, akinek nem, azt is, akinek igen. Annyira máshol, másképpen dőlhet el mindenkiben.

andaluzkutya 2012.08.17. 18:37:23

@bpetya75: Nem ugyanaz a feleségünk?:)
Az idézetet ha beírod a google-be, akkor rögtön kidobja a megoldást(csak hogy titokzatoskodjak).
A lányaimnak sincs önértékelési problémájuk, de válogatni azt tudnak... Viszont én is gyakran úgy érzem magam, mint egy öregapó, aki nem érti a világ haladását, de jól elücsörög a sarokban és nem zavarja a szoba összképét:)

@tanato: Ha egyedül engedem el őket, akkor félő, hogy "megszalad a toll", ezért inkább elmegyek és elkezdem látványosan unni magam, ha már szerintem eleget költöttek:)

tanato 2012.08.17. 18:58:07

@Chang Yai: Talán az anyanyelv adhat útbaigazítást,de ez sem teljesen lásd erdélyi magyarok,vagy éppen a magyarországi zsidók amely témában most van parázs vita eggyel fentebb,vagy mások szerint meg a gyermekkor helyszínei,ahol felnő valaki,de persze hogy ki mit érez ez ügyben az már személyes,általában ahol egzisztenciát teremt valaki ott érzi magát jól.

tanato 2012.08.17. 19:01:24

@andaluzkutya: Na jó hát a pénztárcára oda kell figyelni azért,de kétségtelen hogy a ruhavásárlás számunkra nem olyan érdekfeszítő mint a nőknek,hamarabb beleununk.Természetesen elismerve azt hogy a magfelelő ruhaviselet azért tényleg képes "feldobni" egy nőt.

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.08.17. 20:04:39

Tanato, na ez a nyelv is érdekes dolog, most is vannak pl kínai tanítványaim (igaz nem sok), akik csak kínaiul és angolul tudnak, annak ellenére, hogy világéletükben itt éltek, soha nem is voltak Kínában. Mondjuk nekem praktikus okokból ez érthetetlen, mi az, hogy az ember gyereke nem tud szót váltani a saját szülővárosa lakóinak 90%-ával? Természetesen a szülőket nem értem, a 10 évesek nyilván nem tehetnek semmiről, ha akarnák se tudnák összeszedni a nyelvet a suliban, mert csak angolul szabad beszélgetniük.

AiRLAC 2012.08.17. 20:34:02

@Chicano: Elbasztad barátom, Berlinben élek, informatikus vagyok. Mellesleg lehet nem kéne benyelned a tündérmesés sikerpropagandát, nagy pofáraesés lehet belőle.

Fruka1 2012.08.19. 00:10:03

@kkkchris: "Hányótoknak jött elő az hogy hú szükség lenne egy jó asztalós/csőszerelő/etc munkásra és kérdezősködik hogy ki az aki érti/megbízható?
-Mert vagy lelépett itthonról
-Vagy úgy dolgozik hogy én szebben megcsinálom"
Hát nem tudom, szerintem nincs szükség pl. asztalosra.Én azt tudom mondani, hogy ma az emberek inkább kókányolják a dolgaikat mint fizessenek egy szakembernek. Kevés a fizu, és ezen(is) spórolnak.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása