oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2024. január 15. 14:58,  Szegény Magyarország 133 komment

2024. január 15. 14:58 Határátkelő

Szegény Magyarország

Az év végi ünnepi időszak az egyik az évben, amikor rengeteg külföldön élő magyar látogat Magyarországra. Ilyenkor mindig érdekes olvasni, milyennek látják ők az országot, érzékelnek-e változást, és ha igen, akkor milyet. István benyomásai nem voltak túl pozitívak. 

„Idén négy éve, hogy határátkelők lettünk. Nem mentünk nagyon messzire, már amennyire egy nagyjából hatórás autóút viszonylag közelinek számít.

Ennek megfelelően tulajdonképpen rendszeresen járunk vissza Magyarországra: a nyári szünetben és ilyenkor, karácsony környékén is nagyjából tíz nap – két hét jut, ami voltaképpen nem kevés. (Ha persze a családot és a barátokat vesszük, akkor nem is sok, szinte lehetetlen ennyi idő alatt mindenkivel találkozni, de ez egy másik történet.)

Mindezt csak azért írtam le, hogy valamennyire érzékeltessem: az elmúlt években nem szakadtunk el teljesen Magyarországtól, halljuk (a családtól, barátoktól), olvassuk (különböző híroldalakról), és hát évente kétszer látjuk is, mi történik.

Ezzel együtt a mostani év végi hazaút hozott egy erős benyomást.

Magyarország (vagy legalábbis az a része, amit láttunk, a főváros és a keleti országrész északi része) szegényebb lett.

Még az elmúlt egy-két évhez képest is szembeötlő a változás, vagy persze az is lehet, hogy egyszerűen ahogyan telik az idő, ahogyan egyre jobban szakadunk el az országtól, úgy lesznek egyre erőteljesebbek ezek a benyomások.

De mit értek szegénység alatt?

A két legerősebb benyomásom a szürkeség és a lepukkantság. Igen, Budapesten (is).

A város reménytelenül szürke, olyan, mintha eltűntek volna a színek belőle. Egy Hollandiában élő, az ünnepeket szintén Budapesten töltő közeli barátom azt mondta, egészen különös élmény volt megérkezni Magyarországra. Szerinte a színek adta élénkség tűnt el Budapestről.

Nem, nem arról van szó, hogy év vége volt, amikor korán sötétedik, kevesebbet süt a nap, hanem egyszerűen egy nyomasztó szürkeségről, ami nem csak a színek hiányában, de az emberek hangulatában is visszatükröződik. Már tavaly nyáron is ez volt az érzésem.

A másik a szegénység. Elég sokat jártunk például a Váci úton és egészen megdöbbentő volt, milyen sok a kátyú – aligha van 100 méter a főváros egyik legfontosabb útvonalán, ahol nagyobb zökkenők nélkül lehetne autózni. Az utcákon elég sok a szemét, ami valahogyan elrontja az ember hangulatát és hát nem közép-európai jómódot sugall.

A vonatközlekedés is távol van az ideálistól. Személyes élmény: egy január eleji Miskolc-Budapest úton sikerült egy Kassáról (időben) érkező vonatnak a borsodi nagyvárosban összehozni egy laza 45 perces késést, mert le kellett cserélni a mozdonyt.

Persze ez lehet véletlen is, de ahogy olvasom, mostanában elég ramaty állapotban van általában véve is a vonatközlekedés. Mindenesetre a vonaton WC-re csak nagyon komoly elhatározást követően (és erős szükség esetén) szabad elmenni, a megkérdőjelezhető tisztaság pedig alapbeállításnak tűnik.

Visszatérve Budapestre, a fővárosnak kétségtelenül vannak gyönyörű részei, a Duna partja, a Vár és a belváros pár utcája nagyon szép, de ami azon túl van, inkább lehangoló. Az emberek stresszesek, idegesek, legyen szó benzinkúton dolgozó WC-s néniről (kb. 10 perce léptünk be az országba és már lekiabált) az agresszív utastársig.

Összességében nem volt túl jó élmény ez a szűk két hét, eltekintve persze a családtól és a barátoktól, akikkel mindig nagyon jó találkozni. Nyilván alapvetően ez a lényeg, de azért néha elgondolkodom azon, hogy csak én látom ilyen szürkének a magyarországi életet vagy azok is, akik ott élnek. Mit gondoltok?”

(Fotó: Puhacica)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3218302215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fhdgy 2024.01.15. 15:44:06

Hogy mit gondolok? Nem kellene túl tolni a biciklit.

Miért kell egy vacak mozdonycsere miatt kiakadni?

Másokkal a vonat kisiklik, meg hasonlók! Volt belőle elég sok tavaly a kies kis hazánkban!

Nem a biciklit kellene ide-oda toligálni, hanem valami hatalmas dömpert vagy hasonlót.

Muscari 2024.01.15. 15:47:09

Az én viszonyom Magyarországhoz nagyon megváltozott az elmúlt 13 év alatt, amióta nem élek ott. A politikát és a közéletet csak nagyon felszinesen követem, lemondtam róla, úgysem tudok mit tenni vele.

Úgy járunk már haza, mint túristák, így sok izgalmas és szép dolgokat fedeztünk fel az elmúlt években. Nem látom szürkének egyáltalán, hanem felfedeztem sok új arcát az országnak.

fhdgy 2024.01.15. 16:25:43

@Muscari: az ztak mellett a rengeteg szemetet sem látod?

Muscari 2024.01.15. 17:58:29

@fhdgy: Anglia után? Szerintem a világon nincs annyi szemét, mint itt.
Persze nem mindenhol, vannak gyönyörű tiszta városok és városrészek, én most egyenlőre sajnos nem ilyen helyen lakom.

fhdgy 2024.01.15. 18:23:56

@Muscari: Múlt kedden, meg előtte szerdán Fehérváron voltam. A Kaposvár-Szántód út mellett sok szemét volt.
Minek eltakarítani, majd elhordja a szél vagy máshonnét is ide hordja. Persze, eredendően nem kellene szemetelni.

Angliában több szemét van??? Akkor az egy úszó szemét sziget?

London2009 2024.01.15. 18:27:22

Hasonloan latom en is. Ket hetet toltottem az eszak-keleti orszagreszben es szemmel lathato a szegenyseg. Kicsit olyan mintha haboru utan ebredezne az orszag. Legalabbis ez a resze. Omlo vakolatok, rossz utak, irto bunkok az emberek, tisztelet a kivetelnek persze. Egyedul jo hangulatot meg felszabadult erzest a koripalyan ereztem. De az ugye tele volt fiatallal. Hihetetlenul magas arak mindenhol, kulonosen az alap elelmiszereken dobbentem meg, mint vaj, kenyer, tej stb.
A Dunantul egeszen mas meg en Budapestet sem latom olyan szornyunek.

littke 2024.01.15. 18:30:38

Hmm. 6 oras autout Nemetorszag avagy Svajc-Francia lehet...

4 ev semmi az en 55 evemhez es 8 ora repulovel tavolsagomhoz kepest.

En mar tul vagyok azon, hogy igazoljam miert jottem el.
Ja itt tobb a penz, de MO oriasit fejlodott amiota eljottem es manapsag majdnem evente hazalatogatunk, es igen jol erezzuk magunkat. Ingyen a kozlekedes, es kapaszkodj sokan kedvesek. Persze nincsen az a mu kedvesseg a boltokban, ami itt nalunk megy, alulfizetett eladok kedvesek mert ha nem kirugjak oket...

Hogy, latni itt-ott szegenyseget? Ajanlom a poszt irojanak, Vancouver, Los Angeles, stb foutcainak megtekinteset...es a hajlektalanok badogvarosait bejarni! Van itt penz csodaraketakra, lobbyzasra, na de a welfare-re???

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2024.01.15. 19:05:58

Mindkét végét megtapasztaltam a dolognak. Sok mindentől függhet milyennek látjuk a kis hazánkat. Az aktuális lelkiállapotunktól kezdve az utazás okáig sok dolog befolyásolhatja. 2003-ban 3 év Kanada után mikor haza kellett költözni én végtelenül szürkének találtam Budapestet. Bárhol szívesebben lettem volna mit otthon. Traumatikus volt és több mint két évig minden követ megmozgattunk hogy újból elhagyhassuk az országot. Meg is fogadtuk a fiammal hogy minket oda csak dobozban.... Aztán az élet úgy hozta hogy 2022 novemberében, 18 év távollét után pár napra ugyan, de mégis csak haza kellett utaznom. Szó szerint rettegtem az úttól és nem azért, mert az utolsó szálat készültem elvágni kis hazánktól. De mégis...nagyon jó volt. Igazi nosztalgia vonat. Sajnáltam eljönni. Annyira hogy következő nyáron hazavittem nyaralni az egész családot. Élni már sose költöznék haza. De turistaként, megfelelő mennyiségű pénzel felfegyverkezve Budapest gyönyörű. Még a kevésbé frekventált részekre is érdeklődve néztünk, mert annyi a változás.

SzZoole 2024.01.15. 21:11:30

@London2009: “ Ket hetet toltottem az eszak-keleti orszagreszben”

Tán csak nem a sötét Szabolcsban voltál :-))

Én is ilyen sötétnek látom az országot, mivel mindig az esti géppel jövök-megyek :-)

dikusz. 2024.01.15. 21:11:31

Végre, egy igazi határátkelős poszt! Remélem az, aki a fotót készítette, jön kommentelni is.:)))

svajcineger 2024.01.15. 23:17:33

Hagyjuk mát ezt az itthon minden xar dumát! Én 13. éve vagyok az elvileg sokkal fejlettebb / gazdagabb nyugaton. Havonta / kéthavonta járok haza. Igen, haza! Nekem mindig is az marad a haza. Természetesen nagy a különbség, és még vagy 50 évig - vagy inkább tovább - az is lesz, de hogy minden xar lenne?! Hagyjuk már! Ez max. önigazolásnak jó. Annak, akit megkérdeznek, hogy "na, megérte kivándorolni?"

svajcineger 2024.01.15. 23:34:00

@SzZoole:
Te még nem vagy kitiltva minden járatról? ?

Muscari 2024.01.16. 06:46:06

@fhdgy: itt nem annyira az utak mellett van szemét, hanem bent a városban az utcán. A mi utcánkban a 6 év alatt kétszer láttam utcaseprőt, de a legnagyobb baj az, hogy az emberek a saját házuk előtt nem szedik fel a szemetet. A házunk mögött van egy elkerített füves rész, borokkal szegélyezve. A bokrok alja tele van chipes zacskóval, csokipapírral meg sörösdobozokkal. Erre jön rá, hogy egyesek a nem kívánt matractól úgy szabadulnak meg, hogy átdobják a keritesen. A rosszabb környékeken megszokott látvány az előkertbe kidobott ágymatrac. Meg az ellopott bevásárlókocsi.

Muscari 2024.01.16. 06:47:46

@London2009: az árak egészen durván elszabadultak. Pár dolgot innen viszek anyukámnak, mert itt a töredéke.

Muscari 2024.01.16. 06:53:15

@littke: nemcsak itt-ott van szegénység, Kelet-Magyarország egy egészen más világ. A sógornőm testvére egy kis falu iskolájának a konyháján dolgozik közmunkásként havi 55 ezer forintért. Ha nem tőle hallom személyesen, akkor el sem hiszem. Szegénynek lenni itt Nyugaton és otthon két külön dolog. Legalábbis Európában, az amerikai vadkapitalizmus az tényleg szörnyű dolgokat termel ki.

Dio Mio 2024.01.16. 12:33:43

Azt gondolom hogy sokan itt festik szürkére a nosztalgiát, miközben az oszkár díjas szinészek, Emma s sokan mások imádják a várost, a színeit, mindenét. Nem is értem..

SzZoole 2024.01.16. 16:54:01

@svajcineger: miért lennék kitiltva, nem értelek :-)

Amúgy egyet kell, hogy értsek minden szavaddal és Pistabával is. Én csak 2008 óta tántorgok, egy évben kétszer látogatok haza, Nyíregyháza, és nem látom olyan szürkének és szar helynek, mint akik fentebb így le festették.

Tény, hogy drágább lett minden, de kérdem én, hol nem?

puhacica 2024.01.16. 20:06:50

@dikusz.: lehet, hogy nem engem vartal, de itt vagyok :D

szombaton megyunk, a fokusz a termalfurdon, kocsonyan, halaszlen es a jo magyar cukraszdakon lesz, ezek igy egyutt csak elvonjak a figyelmem a szurkesegrol :D

fhdgy 2024.01.16. 22:08:14

@svajcineger: Nem sokára 20 éve lesz, hogy EU tagok lettünk.

Mit hoztunk ki belőle? Lényegesen kevesebbet a lehetségesnél.

EU-s támogatásból építettünk kilátót, szédületesen magas lett, 40 cm (!!!), 39 milla volt.

Építettünk lombkoronasétányt, 60 milláért, csak nincs körülötte lombkorona.

Attól félek, hogy végtelenségig lehetne folytatni.

dikusz. 2024.01.17. 00:26:00

@puhacica: De, téged vártalak, mert a poszt végén oda van írva, hogy: Fotó: Puhacica:)))

Akkor máris megvan a következő poszt témája.

littke 2024.01.17. 00:31:24

@Muscari: Látom nem érted. Kellene írnom egy posztot az itteni szegénységről, itt Kanadában és a mézzel folyó USA-ban.

Emberek nem képesek gyógyszert venni, fogászhoz menni...hogy a nagyvárosokban létező lakbéreket fel ne hozzam.

Na de sebaj, vannak okos lövedékeink/bombáink az F nem tudom hanyadik csuda vadászrepülőgép.....meg eszeveszetten nagy pénzek a politikában.

Ez a kicsit rúgok a hazámba nekem uncsi....

fhdgy 2024.01.17. 07:13:39

@littke: ha írsz az ottani szegénységről, akkor fejtsd ki légy szí, azt is, hogy mi abban az egyén és a társadalom felelősége!

]{udarauszkasz 2024.01.17. 09:45:32

En rendszeresen,hetvegenkent jarok haza Magyarorszagra,mivel a felesegem is ott el. Lenyegeben az idoben utazom oda-vissza 30 evet. A szurkeseg, az egyre terjedo szegenyseg foleg az utobbi 10 evben lett egyre feltunobb. Alultaplalt emberekkel is ossze lehet futni az utcan, a kulonbseg feltuno. Pedig Ausztriaban se javult a helyzet,sot.

]{udarauszkasz 2024.01.17. 09:45:34

@svajcineger: igaz,nem minden rossz Mahyarorszagon. Az eghajlat jobb,mint Ausztriaban.

London2009 2024.01.17. 12:24:19

@Muscari: te merre elsz? Felenk rend es tisztasag van. Sehol semmi szemet, de meg az utak menten sincs. Zero.

littke 2024.01.17. 12:25:17

@fhdgy: Az egyénnek persze van felelősége, ezeket itt losereknek is hívják, avagy betegek, elmebaj és hasonló. És a társadalomé? Naja, jobbára ennek orvoslását igérendő választásokat nem lehet nyerni.

puhacica 2024.01.17. 12:53:03

@dikusz.: nem hiszem, hogy oriasi erdeklodesre tartana szamot, mennyit zabaltam a hazaibol :D

@London2009: nalunk akkor van szemet, amikor a turistaszezon elkezdodik. kozvetlen mellettunk van egy holiday park, a mellette vezeto ut visz le a partra es a faluba, ott szoktak szetdobalni a szemetet. tavaly korbesetaltam egy zsakkal, osszeszedtem amit tudtam. szinte csak csokis es csipszes zacskokat, sorosdobozokat, uditos palackokat talaltam. :( ilyenkor viszont szep tiszta minden.

London2009 2024.01.17. 13:17:57

@puhacica: Sokat jarunk North Devonba, Cornwallba kevesbe de nem tapasztaltam ilyet. A falunkban Devonban rend es tisztasag van turistaszezonban is. Egyedul torott uvegeket szoktam latni egy hetvege utan meg a nyilvanos wc korul szoktak dolgok eldobalva lenni, de takaritjak rendszeresen, masnapra mindig eltunik. De parton, setanyokon semmit, ugyhogy ez egy kicsit meglepett. Szomoru!

London2009 2024.01.17. 13:18:43

@SzZoole: nem, nem. Heves megye. Vagy mar varmegye? :D

Dio Mio 2024.01.17. 13:25:29

A magyarnak sehol sem jó, panaszkodik mindenhol, százezrek akarnak jönni Kanadába, amerikába, s boldogulnak is, előbb utóbb.

2024 2024.01.17. 15:24:20

1. A Budapest belső kerületeinek látképét meghatározó eklektikus, kisebb részben szecessziós paloták, bérházak jellemzően szürkések, szürkésbarnák. A két vh. között Budapestről készített színes mozgókép felvételeken látszik, hogy akkor még rosszabb volt, mert a széntüzelés miatti korom is befedte az épületek amúgy is szürke falait.

2. Karácsony alkalmatlan.

puhacica 2024.01.17. 16:48:00

@London2009: ez tulajdonkeppen egy country lane, ami kivul esik a falun es a mi lakoparkunkon is, szoval ilyen senkifoldje szeruseg, leginkabb a holiday parkba erkezok hasznaljak. szezon elejen lenyirjak a fuvet es a bokrokat mellette, szezon vegen pedig osszeszedik a szemetet, de ennyi. szezonban meg kimegyek en vagy valamelyik szomszed, ha mar nagyon szurja a szemunket. szerencsere a faluban es a mi lakoparkunkban nincs ilyen problema, illetve nagy altalanossagban az a tapasztalatunk itt lent, ami neked is.

erol 2024.01.17. 21:39:44

@2024:
1. Bp belvárosára a historizáló építészet a jellemző, ezek többnyire sárgás. okker színűek, nem szürkék.
2. Karácsony teljesen rendben van, nagy valószínűséggel újrázni fog

2024 2024.01.18. 03:22:32

@erol:

1. Tolod a hülyeséget ebben a blogban is.
2. A színek nem tűntek el, csak idővel fakulnak. A szocializmus, de még az 1990-es, 2000-es évek fakósága után is a 2010-es években rengeteget szépült a város, csomó homlokzat újult meg.
3. Karácsony és bandája, és az egész moslék, amely Bp.-et irányítja: ALKALMATLAN, totálisan leszerepelt társaság. Költségcsökkentés címén felszedték a kihelyezett szemétgyűjtők többségét, a város elhanyagolt, gazos, szemetes. Drogosok, csövesek mindenütt. Sivárság árad belőle, de nem az épületek miatt. Az ott lakók nemtörődömsége és a városvezetés miatt. Karácsony nem érdemli az újrázást, ám amennyiben ez mégis megtörténik, az csakis a hozzád hasonló szemellenzősök " ha szar van, az se baj, csak Orbán vissza ne jöjjön!" mentalitásának lesz köszönhető. Sokan vagytok, de remélem mégsem lesztek elegen.

Muscari 2024.01.18. 14:17:38

@London2009: Thanet. De már elvileg nem sokáig lakunk itt, ez egy elég szegény környék.

London2009 2024.01.18. 18:49:19

@Muscari: ertelek. Good luck, azaz egy kalap szart kivanok a koltozeshez. : )

London2009 2024.01.18. 18:53:33

@2024: +1
Foleg a nemtorodomseggel ertek egyet.

jojó78. 2024.01.19. 22:28:57

@puhacica: Én egy hét műlva megyek haza pár napra. Majd kiderül milyennek látom most BP-t illetve a Pilisi részt. De amire kiváncsi vagyok, az az Angol barátom véleménye lesz. Elrangatom magammal pár napra. Még sosem volt Magyarországon.

SzZoole 2024.01.20. 07:55:39

@jojó78.: Józsika meg kerültél, már azt hittem, hogy elvesztél a ködös Albion végtelen pusztáin :-)

puhacica 2024.01.20. 17:18:07

@jojó78.: remelem jol erzi majd magat! en mindig azt mondom mindenkinek, aki kivancsi az ohazara, hogy turistakent szerintem szuper es erdekes orszag, gazdag tortenelemmel, kulturaval, finomakat lehet enni, isteniek a termalfurdok... csak ott elni ne kelljen :D

jojó78. 2024.01.20. 18:47:34

@SzZoole: Kedves Zoltán! Igaz hogy kb 7 éve nem láttad a kedves fejemet, de attól még nem vesztem el a végtelen pusztaságban, főleg mivel a South Downs dombjai között élünk már :) Itt vagyok én sokszor, csak nem vagyok az a "beszólógatós" fajta. Igaz, ha elkezdek beszélni.....

jojó78. 2024.01.20. 18:51:52

@puhacica: Szerintem jó dolga lesz. Elrángatom magammal okmányirodába, fogászatra stb, szóval nem panaszkodhat majd. ?

svajcineger 2024.01.20. 23:14:01

@puhacica:
Hidd el élni se olyan rossz hely. Ha van miből...

FutureFry 2024.01.21. 03:20:20

@dikusz.: @puhacica: Ez a “Margithíd alól kinéző pad” konfiguráció jó, még Spielberg-et (vagy az operatőrét? (Janusz Kamiński-t)) is megihlette a München című filmjében [1]. Igaz, nem Budapestként...
[1] static.wikia.nocookie.net/oscars/images/3/3f/Munich_003.jpg

puhacica 2024.01.21. 07:24:11

@jojó78.: hogy szeretnek a vendeged lenni :D

@svajcineger: nekunk volt mibol, de inkabb nem kernek belole tobbet. #nemmindenapenz

@FutureFry: nahat! nem lattam meg a filmet, majd megnezem, ha hazaertunk.

SzZoole 2024.01.21. 10:56:48

@jojó78.: ha jól emlékszem a te posztod szólt ártól, hogy gyalog indultál meg állásinterjúra, nem, egy órás gyaloglás volt az Albion kegyetlen-kies pusztáján keresztül :-))

Már hét volt, hogy szalad az idő :-)

SzZoole 2024.01.21. 11:07:22

@svajcineger: “ Hidd el élni se olyan rossz hely. Ha van miből...”

Na most ismét a hangodat kell, hogy nyaljam, azaz egyet értek veled :-))

De, csak azt ne kérdezzék, hogy; Na de miből ???

Hányszor tették fel nekem ezt a kérdést; Sz. úr, miből telik önnek erre-arra a parádés sofőri fizetésből…………

svajcineger 2024.01.21. 14:18:51

@SzZoole:
És gondolom azt válaszoltad, hogy takarékosan élsz. :)

SzZoole 2024.01.21. 14:50:18

@svajcineger: dehogy is, azt mondtam, hogy a szüleimnek sok megtakarításuk van, jó nyugdíjat kapnak és ők támogatnak :-)))

fhdgy 2024.01.21. 15:07:20

@puhacica: @SzZoole: Ahogy mondani szokták, a pénz nem minden! Én hozzáteszem, hogy ha már van elég! Nyilván, ha túl kevés, az komoly probléma.

Nem vagyok gazdag, de talán szegény sem. Lehetne több is, mert a sok pénznél is lehetne több. Annyi van, hogy az anyagi helyzetemre nem panaszkodom. Ne legyen rosszabb, akkor nem lesz nagy baj.

Ennek ellenére nem vagyok elégedett. Elég sok zavaró körülmény van. Ami nagyon zavar, hogy sok, túl sok szegény ember van. Persze, mondhatnám, hogy nem az én bajom, nem foglalkozom vele. Áttétélesen mégis okoz problémát, hogy nincs elég vásárló erő. Pl. a kecsketejre vagy a szénára, szenázsra. A 2022-es szenázst most tudom eladni, de lényegesen olcsóbban, mint amiért tavaly év elején volt az ára. Ára volt, csak vevő nem! Vevő is lett volna, csak nem volt pénze.

A tavalyi agrártámogatásból még egy fillért sem láttam, mert az EU-s támogatások hiányában a tavalyi költségvetésből nem volt rá pénz. Kormányunk azt nyilatkozta, hogy már kettő válságot is túlvészeltünk EU-s támogatások hiányában, mert mi olyan ügyesek vagyunk. Ja, úgy könnyű, hogy a gazdák egy csomó pénzt eddig nem kaptak meg. Nem az állam ügyes, csak a gazdák szívnak! Így könnyű, de mi lesz, ha ez visszaüt? Még húzzák egy kicsit a kifizetéseket, aztán nem lesz miből vetni. Ha nincs vetés, miből lesz kenyér?

Az én részem az ország kenyeréből nagyon kicsi. Nem oszt és nem szoroz, de sok kicsi sokra megy. Majd külföldről vesszük a kenyeret? Már sok embernek most is drága, külföldről véve még drágább lesz. Hol ennek a vége???

SzZoole 2024.01.21. 15:19:11

@fhdgy: most erre mit mondjak?

Én tehetős családba születtem sosem kellet nélkülöznünk, és most sem kell szerencsére :-)

Az meg, hogy a pénz nem boldogít az baromság. Nem boldogít ha nincs. Az egyszerűnek egyszerű az élet, de ha van elég pénzed, az ördögöt és az istent sem féled, mondja a mondás, szerintem :-)

fhdgy 2024.01.21. 15:37:37

@SzZoole: Több mindent szoktak mondani.

Pl. a pénz nem boldogít, de a hiánya sem!

Vagy a pénz nem boldogít, de nyugodtabbá tesz!

Egyébként meg lehet, hogy a sok pénz nem boldogít. Nézd meg, mennyi ember van/volt a világban, akinek több pénze volt, mint esze, de halálra itta, drogozta, stb. magát. Ha olyan boldog lett volna, akkor miért tette volna?

SzZoole 2024.01.21. 16:27:35

@fhdgy: ezt írtam fentebb, hogy akinek elég pénze van, az az ördögöt és az istent sem féli.

Nem mindenkinek való a jó lét, sokan nem tudják kezelni.

fhdgy 2024.01.21. 16:34:54

@SzZoole: ebben az utolsó mondatodban egyezzünk meg!

puhacica 2024.01.21. 20:26:35

@fhdgy: pont ezekre a zavaro korulmenyekre gondoltam. lefoliazott, ledaralt konyvek, vak komondorok, allando csatarozasok, kiosztott kokik es sallerek... de ezeket mar annyiszor megbeszeltuk. van, akinek a penz a szempont, van, akinek ennel kicsit tobbre van igenye, szerencsere nem vagyunk egyformak.

jojó78. 2024.01.21. 20:54:21

@SzZoole: Igazából vonattal és busszal, de a busz kimaradt ezért lett a kellemes séta az interjúra. Tényleg megy az idő, ez már bő 10 és fél éves történet.
Ha véletlenül erre jártok, ugorjatok be nyugodtan.
South Harting után a következő falú déli irányban. (Persze nyáron szebb a South Downs mint ilyenkor)

fhdgy 2024.01.21. 21:46:33

@puhacica: Igen, sokszor megbeszéltük, de az összes nyilvánvaló probléma ellenére is sokan vannak, akik nem mernek szembenézni a tényekkel.

Jajj, ne köpködjünk haza, milyen dolog az?!

Én nem köpködöm a hazámat, de lelkesen sem vagyok hajlandó rágni a szart, pedig akkor állítólag jobb íze van!

Pont azért kritizálok, mert szeretném, ha az az ország ne csak egy darab föld, hanem haza is legyen sok embernek és én már nem magamért tépem a szám.

London2009 2024.01.22. 11:15:25

@fhdgy: en anno mindig azt mondtam, hogy en szivesen elnek Mo-n csak ott dolgoznom ne kelljen. Sokkal kevesebb penzert, sokkal tobbet, koszonom nem. De utana atgondoltam amit irtal es igazad van ez tenyleg nem ennyire egyszeru mar. Nagyon sok zavaro tenyezot latok en is. Annyira mas vilag van Mo-n es mar nagyon elszoktam tole. Budapesten tudnek elni de 20 ev nagyvarosi let utan mar nem szeretnek.

ulpius66 2024.01.22. 13:33:24

A pénz nem boldogít!

De a pénztelenség az biztos boldogtalanná tesz!
(azt meg én teszem hozzá: egészségtelenné is! ..... az egészség az nem úgy magától jön, hanem jó sok pénz is kell hozzá...)

ulpius66 2024.01.22. 13:33:27

Olvastam valahol, hogy nagy átlagban a pénzesek, a gazdagok évekkel tovább élnek, mint a pénztelenek, a szegények!

puhacica 2024.01.22. 14:39:22

@fhdgy: en ezen mar tul vagyok, mit kopkodjem, attol jobb nem lesz. ha kerdezik, jo szivvel ajanlom, ennyi. nyilvan nem vakultam meg, latom, hogy mi miatt nem elnek itt, es ezen semmilyen penz nem segit. (ami persze nem jelenti azt, hogy a penz ne lenne jo dolog, de ugye az ellenkezojet nem is allitottam. #apenznemminden es #apenznemboldogit ugyanis egeszen mast jelent.)

SzZoole 2024.01.22. 20:24:45

@jojó78.: akkor csak jól emlékeztem :-)

fhdgy 2024.01.22. 22:11:45

@ulpius66: Ehhez, meg a következő hozzászólásodhoz.

Azt nem vitatom, hogy viszonylag sok pénzből egészségesebben lehet élni, úgy általában.

Másik oldalról sok olyat olvasok neten, világhírű sportolók, művészek, celebek, stb. közül jó páran idő előtt halnak meg. Nem betegségben, hanem önpusztító életmódjuk miatt.

Lehet, hogy az eszükhöz mérten a túl sok pénz teszi őket tönkre?

fhdgy 2024.01.22. 22:16:10

@London2009: Engem most legjobban az ukrán háborúhoz való magyar viszonyulás zavar a legjobban.

Számomra egyértelmű, hogy az ukránokat támogatni kellene, mert ha az oroszok győznek, akkor nekünk is, de az egész EU-nak is nagyon komoly problémái fognak származni. Ezt elkerülendő, minden eszközzel támogatni kellene őket, csak a vérrel valótól kellene a legvégsőkig tartózkodni.

fhdgy 2024.01.22. 22:25:00

@puhacica: Volt egy főnököm, aki azt szokta mondani, hogy minden hiba helyrehozható, csak az elfecsérelt idő nem.

2004 május elseje ( az EU-ba való belépésünk ideje ) óta az ország mást se csinált, csak elfecsérelte ezt az időt. Már majdnem 20 évről beszélünk. Számomra ez kiábrándító és látom, hogy én ezen nem tudok változtatni és már időm sincs kivárni a változást.

Ezen már nem is bosszankodom, de azon igen, hogy akik számára fontos lenne, lehetne, hogy történjen valami jó, balgán, együgyűen bégetnek. Miért nem látnak az orrukig sem???

Nem kellene hozzá nagy ész, de annyi sincs???

fhdgy 2024.01.22. 22:31:30

Most először jutottam ma oda, hogy olvastam a neten a híreket.

Az AfD népszavazást kezdeményez a németek EU-ból való kilépéséről. Eddig, csak a főcímet olvastam, de már ez is sok(k) volt nekem.

Ha csak véletlenül is bejönne az, ami a brexit esetén történt, akkor anyám borogass ...

SzZoole 2024.01.23. 16:32:09

Húha, már megint 450 Ft fölött van egy 1 font!

Jövő hét végén mire haza megyek lehet már 500 is lesz, ki tudja……

London2009 2024.01.23. 16:48:06

@fhdgy: Ezzel a kerdessel nem foglalkoztam sokat. Az is bosszanto, hogy ennyi penzzel nyomjak az ukranokat. Az az idiota Zelenskijt irto idegesitonek talalom. Bar ha ez a sok penz kell ahhoz, hogy vegre vege legyen, akkor ok, elfogadom.
Nekem az elmaradottsag ami nagyon szmebetuno es leginkabb a fejekben. Ezert is lenne nagyon nehez megszokni mar es szellel szemben meg nem szeretnek… Na nem is opcio, csak hangosan gondolkodom.
Az EUs csatlakozas valoban egy elvesztegtett hatalmas lehetoseg volt.

svajcineger 2024.01.23. 17:18:54

@SzZoole:
Én pont most értem haza. Utalj egy kis fontot, majd beváltom neked jó árfolyamon! :)

SzZoole 2024.01.23. 17:37:11

@svajcineger: küld át a számlaszámod és azonnal utalom Apple pay-el :-)

svajcineger 2024.01.23. 17:57:07

@SzZoole: Mi az az apple pay? Valami úri huncutság? :)

SzZoole 2024.01.23. 17:59:01

@svajcineger: olyasmi :-)

Na küldöd vagy nem :-))

Golf2 2024.01.23. 21:25:37

@fhdgy: az ukránokat támogatni kellene...
Kb.másfél éve ingyen utazhatnak a bkv-val.
A magyar meg fizessen. Tele van ukrán mercikkel Rimini,Róma,Nizza.Ilyen jó helyekre menekülnek.

fhdgy 2024.01.24. 10:33:56

@Golf2: Az, hogy az ukránok ingyen utazhatnak a BKV-val, az Ukrajnában vívott háború szempontjából tök lényegtelen.

Az, hogy néhány olasz város tele van ukrán mercivel, kb. olyan, mintha azt mondanám, hogy az Adria tele van magyar szuper jachtokkal. Van, van, pl. lölőnek, meg hasonlóknak, de attól az átlag magyar jellemzően nem jachtozik az Adrián.

Arthamyr 2024.01.25. 09:36:31

Én vidéken élek, kisváros szélén, évente 3-5 alkalommal járok Budapesten, nagyvárosban sem sűrűn, és a szürkeséget, lepukkantságot, nyomasztó hangulatot valamennyire átérzem így is. Régen szerettem Budapesten lenni, most már kevésbé. Nem tudom, hogy a lepukkantság a szegénység következménye-e, szerintem lehet szimplán igénytelenség is.
Sokat jártam Londonban, Dublinban, ahol van (akkoriban legalábbis biztosan volt) pénze az embereknek, mégis megvolt ez ott is.
Ezzel kontrasztba tudom állítani, hogy a 80-as években hogy nézett ki pl. egy vidéki utca, ott nem ezek az érzések törtek rám (persze gyerekként nyilván máshogy éli meg az ember).
És szerintem igenis számít az évszak/hely, egy napsütéses májusi napon, vidéken, kék éggel, zöld fákkal tök más, mint egy , felhős december végi, szürke napon, kevés kopasz fával Budapest belvárosában. Amikor külföldön éltünk, általában nem novembertől februárig jártunk haza, pl. emiatt sem. Novembertől februárig olyan helyre éri meg menni, ahol akkor "jó" idő van, valahova az egyenlítő környékére vagy a föld déli féltekére. :)

anderlecht 2024.01.25. 10:11:56

@fhdgy: “ Az AfD népszavazást kezdeményez a németek EU-ból való kilépéséről”

Óriási nagy ostobaság, az emberek valós félelmét, szélsőjobboldalinak beállítani. Attól meg a probléma megmarad, és ha betiltásos utat akar választani a mostani kormány az afd esetében, az meg nagyon visszaüthet.

Csodabogár 2024.01.25. 22:56:54

@Arthamyr: Igen az igénytelenség az borzasztó. Ma véletlenül a városban ebédeltem, ritkán keveredek át mostanában BUdaáról Pestre. Sokan voltak az utcákon a buszokon, mindenütt. Az tünt fel, hogy mintha kínában lennék. Az emberek szinte egyenruhában járnak. Mindenkin fekete steppelt rövid vagy hosszabb kabát van. Az ötvenes években mindenki lóden kabátban járt, mert más nem létezett az üzletekben, de most? Van bőven minden, miért a fekete? Na meg jeans természetesen.

puhacica 2024.01.28. 10:37:38

@Arthamyr: itt, ahol mi lakunk, a teli idoszak teljesen halott, kiurul/bezar minden. ez tud nyomaszto lenni, bar engem nem zavar, es az ocean a szurke, borus arcat mutatva is gyonyoru, raadasul a faktol eltekintve minden zold. amin meglepodtem, hogy tenyleg rengeteg a szemet otthon. ez meg 2 eve nem szurt igy szemet, de most nagyon latvanyos volt, a varoskozpontban, utcakon fujja a szel a zacskokat, az utak menterol nem is beszelve. :(

nekunk nem fer bele sok kulfoldi nyaralas, igy az ohazaba akkor megyunk, amikor olcso, az meg ilyenkor van. cserebe legalabb meg egyszer el tudunk utazni olyan helyre, ahova igazan szivesen megyunk, es ha kifogok valami jo ajanlatot, akar egy oszi pihenes is belefer.

@Csodabogár: tegnap "megkutattam a temat" a Nyugatitol a Bazilikaig setalva, egyertelmuen a fekete kabatok voltak tobbsegben, de nagyon sok szint is lattam, bordot, mustarszinut, bezst, pasztellrozsaszint... most epp feketeben voltam en is, ugyanis a csaladban tobb kutya is van es ismerve oket es magam is, ugyis osszeugralnak, az olembe ulnek vagy megolelgetem oket, igy praktikusabbnak tunt ez, mint az uj banansarga dzsekim. :D

SzZoole 2024.01.29. 13:58:20

Húha, húha, már 460 Ft-ot ér 1 angol font.
Szombaton mikor megyek lehet 500 körül is lesz, ki tudja. Még egy-két okosságot csinál a magyar “elit” és meglehet.

fhdgy 2024.01.29. 19:25:40

@SzZoole: látod, milyen sokan vannak, akik még össze is törik magukat, hogy a kedvedben járjanak!

SzZoole 2024.01.31. 14:08:59

@fhdgy: hogy az én kedvedben járjanak???

Miről teccik beszélni kecskészkatonabácsi, most néztem, vissza kúszott 450-re, már megint buktam 10 forintot fontonként, sírok :-)))

Golf2 2024.02.02. 18:51:54

@SzZoole: Ha csak 45 forintot kapnál fontonként te mint fullgazdag külhoni akkor is hazajárnál?

SzZoole 2024.02.02. 19:00:56

@Golf2: persze, hogy haza.

De most ez hogy jön ide, nem bevásárolni járok haza, és azt hiszem nem árulok el titkot, Magyarországon szinte minden többe kerül mint itt, de ezt többen is írtak már.

fhdgy 2024.02.02. 19:59:18

@SzZoole: Az, hogy itt minden drágább, csak egyet jelent.

Az ánglisok koldusok hozzánk képest, ők nem engedhetik meg maguknak, hogy drága dolgokat vegyenek.

Mert ne feledd! Magyarország jobban teljesít!!!

SzZoole 2024.02.02. 20:19:35

@fhdgy: jajajajajajajjjjjjjjjj :-)))

Ettől nem félek :-))

svajcineger 2024.02.02. 23:21:44

Én holnap megyek. Már egy hete, hogy visszajöttem. Ideje megint hazamenni.

SzZoole 2024.02.03. 08:39:44

@svajcineger: én is ma este megyek :-)

Meghívlak egy sörre a reptéren :-))

svajcineger 2024.02.03. 13:43:33

@SzZoole:
Rendes tőled, de most kivételesen nem repülővel megyek. Egy cimborám visz kocsival. Azért kösz! :)

SzZoole 2024.02.03. 14:10:35

@svajcineger: compóskodol, még egy repjegyre sem telik a tüncikert fizetésből :-)))

svajcineger 2024.02.04. 03:19:04

@SzZoole:
Ehh, egy csóró néger vagyok! :)

Arthamyr 2024.02.04. 07:38:14

@puhacica: Igen, arrafelé több a zöld télen, de én ott is preferálnám azokat az időszakokat, amikor a lombhullató növényeken is vannak levelek, és lehetőleg süt a nap. Mondjuk a "teljesen halott, kiurul/bezar minden" számomra mindig is plusz volt, ezt az oldalát a korai covidos bezárásoknak is pozitívan értékeltem.
Mi évek óta nem voltunk nyaralni, a hazajárást soha nem is tekintettem annak, és emlékeim szerint érezhetően nem volt olcsóbb decemberben (ha egyáltalán), mint mondjuk áprilistól vagy szeptemberig valamikor (meg évi 1-3 hazautazásnál amúgy sem volt jelentősége). Cserébe karácsony körül sokan vannak mindenhol (emiatt utazni sem jó), és mellesleg akkor tényleg drágább volt valamennyivel.

SzZoole 2024.02.04. 09:25:38

@svajcineger: melyik fajta, gyapotszedő mezei, vagy kikupált házi ? :-)))

svajcineger 2024.02.04. 20:42:34

@SzZoole:
Kikupált gyapotszedő. :)

puhacica 2024.02.05. 12:13:16

@Arthamyr: termeszetesen en is azokat az idoszakokat preferalom, csak ehhez ujra koltozni kellene nehany orszaggal delebbre.
mint irtam is, engem a kihaltsag nem zavar, sot. egyre inkabb ertekelem ezt a kieso zugot, ahol elunk, minel kevesebb embert latok, annal jobb.
es valoban, felreerthetoen fogalmaztam, a hazalatogatas nekunk sem nyaralas, de mivel feltett szandekom minden evben nyaralni legalabb egyszer, ezert a csaladot inkabb januarban latogatjuk, amikor a jegyek olcsobbak, igy biztosabban jut igazi kikapcsolodasra is. nyaron persze kellemesebb lenne az ohaza is, csak nekem nem er annyit, hogy 4x annyit fizessek erte.

puhacica 2024.02.05. 12:24:54

@dikusz.: roviden, tomoren, jo volt otthon, ettem sok kocsonyat, volt halaszle, sult kolbasz, megkostoltam a tavalyi orszag tortajat, ami az elozoekhez kepest kicsit csalodas volt, cserebe ettem meg vagy fel tucat egyeb sutit, azok azert megvigasztaltak. :D a termalfurdo meg mindig az egyik legjobb dolog Magyarorszagon, az okmanyirodaban 11 perc alatt vegeztunk, az eladok mosolyogtak, a vonat tiszta volt es pontos. az utak allapota viszont rettenetes, nem bantuk, hogy terepjaroval kozlekedtunk. kesz is a poszt :)

dikusz. 2024.02.05. 13:52:52

@puhacica: Már épp akartam írni, hogy tulajdonképpen nem is kell több egy posztba.:)))

A tavalyi ország tortájából egy látogatásuk alkalmával hozott a fiam egy szeletet. A barátnője Szigetszentmiklóson lakik, ezt a tortát az ottani cukrászda cukrásza kreálta, így igazán eredetinek volt mondható. Ízetlen semmi különös nem volt benne, a krém -vagy mi- nem tartotta magát, olyan volt, mint egy megolvadt puding.
Pedig ennek a cukinak igen jó híre van, és tényleg minőségi, finom süteményei.

Melyik termálfürdőben voltatok? A többi (okmányiroda/mosolygó eladók/tiszta vonat az írónia volt, vagy komoly? Mert ha az, vagy ironikus, akkor a válaszom egy hosszabb posztot is kitenne.:)))

puhacica 2024.02.05. 14:54:07

@dikusz.: nekem eddig minden orszag tortaja izlett, de ez elegge elmaradt a korabbiaktol. nagyon szeretem a fuget es a karamellat, szoval nagyon vartam ezt a kostolot, aztan jo nagyot csalodtam. mi az esztergomi Szamosban probaltuk, ahol ettunk egy puncs szeletet is, az meg egyenesen bunrossz volt. az osszes tobbi cukiban viszont isteni sutiket ettunk, voltunk Csakvaron is egy dijnyertes cukraszdaban, ott meg egy oriasi mezeskalacs falu is volt egy kulon teremben, mukodo kisvasuttal. :)

a pozitivumokat komolybol mondtam, teljesen jol mukodtek a dolgok, szamomra peldaul ujdonsag volt az is, hogy a vonatra online meg tudtam venni a jegyet. masik kellemes meglepetes volt az egyik reggelizo helyen egy kedves gesztus, amire nem szamitottunk: fuges(!) kacsamelles szendvics volt az etlapon, azert mentunk be, csakhogy a rendelesek leadasa utan derult ki, hogy nincs fuge. tettek bele almat helyette, es az italainkat nem szamoltak, amikor fizettunk. szoval osszessegeben jo elmeny volt ez a hazalatogatas. a valosag inkabb akkor csap arcon, amikor a csaladdal, baratokkal beszelgetve kicsit jobban belelatunk a reszletekbe, vagy amikor lemegyunk az Alfoldre es szembesulunk azzal, hogy mennyire elmaradott es csoro az a resze az orszagnak. ami persze mindig is olyan volt, csak mar nagyon elszoktunk tole. es ezt nem ugy kell erteni, hogy mi micsoda urak lettunk, mert nyilvan nem, de nagyon kiestunk mar a magyar valosagbol. egy szo mint szaz, jo odalatogatni, de ennyi pont eleg is belole.
ja, Agardon voltunk furdozni.

Arthamyr 2024.02.05. 19:27:30

@puhacica: Én már nem emlékszem, hogy volt-e 4-szeres árkülönbség a jegyárak közt, de kb. 300 euro (400 biztos nem volt soha) volt a legdrágább jegy, és mindkét irányba sosem volt ennyi. Az már akkor is tök mindegy volt, hogy évi mondjuk 2000 vagy 500 (ha tényleg volt ekkora különbség az árak közt) euroért járunk haza 2x, inkább mentünk akkor, amikor nekünk jó, mintsem vadásszuk a legolcsóbb jegyeket. A napok közt is volt különbség, pl. hét közben olcsóbb volt, mint péntek délután, de a szabadnapok száma sokkal szűkösebb erőforrás volt, mint a párszáz euronyi pénz. Meg ok, hogy nem nyaralás, de akkor is jobban szeretek a barátaimmal családommal pl. a kertbe kiülve beszélgetni, hozzájuk kényelmes ruházatban utazva, mint rétegesen öltözködve szívni a téli hidegben...
Amúgy mi utálunk utazni (az emberbarát verzióra meg nincs és valószínűleg soha nem is lesz pénzünk), azért sem nyaralunk, meg amióta vannak kutyáink, a repdesés eleve kb. megoldhatatlan (nem szeretjük őket itthagyni hosszabb időre, hiába korrekt a hotel). Lehet, hogy majd autós utazás közelebbi, kutyabarát helyekre lesz (pl. Olaszország, Horvátország, Ausztria, Montenegró, vagy akár belföld), de ilyen helyre is csak akkor mennék, ha lényegesen jobb valami miatt, mint itthon, mert azért sokszáz kilométert a kocsiban sem szívesen töltök, így óriási motiváció erre sincs...

Arthamyr 2024.02.05. 19:39:36

@puhacica: Nyilván nem reprezentatív minta (sőt), de amikor itt (Kiskunhalason = az Alföldön) elmegyek a kondiba délelőttönként, érzésre az emberek többsége nálunk jobb módú. Az egyik csaj pl. nem vesz autót, hanem van valami szerződése, amivel fél évente kap egy új Merci vagy BMW SUV-t, de van még pár ember, akiknek szinte többe kerül a kocsija, mint a házunk, pedig annyira nem putriban lakunk. A fiatalok (20 körüli korosztály) közül is sokan szemrebbenés nélkül otthagynak 3k-t alkalmanként. Mondjuk amikor Szeged fele vezetve elmegyek a cigánysor mellett, az tényleg nem egy elit környék...

dikusz. 2024.02.05. 20:51:54

@puhacica: Nem nagyon tudok érdemben nyilatkozni, nemigen járok cukrászdákba, max fagyiért. Hallomásból ismerem inkább őket.
Gyerekkoromban a Szabadság szállóba (Keleti pu., Baross tér), és a Royal szállóba (Lenin krt) jártunk fagyizni. Messze földön híres volt a cukrászatuk, mestercukrászok vezették mindkettőt.
Ami még manapság elfogadható minőség talán három üzletük van Budapesten, az az Auguszt-cukrászat.

Az éttermi árak meglehetősen elszálltak, a legtöbb "fine dining" fogásokat tálal. Nem többféle ételt, hanem egy malomkeréknyi tányéron féltenyérnyi hús, három szem borsó, két szem bébirépa egy szál petrezselyem valami szósszal leöntve, a végeredmény pedig úgy néz ki, mintha egy gólya szállt volna el a tányér fölött.... Az árakat magad is láthattad, nem kell bemutatnom.
Egy éttermet azért ajánlanék kipróbálni, bár lehet, hallottál róla: ez a Keleti pu. mellett a Mosonyi utcában van, a Rosenstein vendéglő. Pár éve szülinapi meghíváson voltam ott, és ez olyan étterem, ami ugyan drága, de a minőség is osztályon felül.

Az elmúlt években körbetúráztuk az országot, bőven láttunk olyan régiókat, ahol nagy volt a szegénység mindig is, csak most még jobban szembetűnik. Az egyik ilyen alkalommal az Aggteleki Nemzeti park környékén túráztunk. A szállásunk egy alig 800 fős faluban volt. A kisboltban hitelbe kérték a kenyeret, a lisztet, 1 db(!) nem egy doboz leveskockát vásároltak. És mégis, a túráink alkalmával ezek az emberek segítettek, amiben tudtak. Nem úgy, mint az ország nyugati felén sok helyen.

A hazai közlekedésről még annyit: Barátom 60+ évig élt Angliában. Annyit mondott, hogy nem panaszkodhatunk se a vonat-, se a budapesti közlekedésre.
Az online-jegyvásárlás már egy ideje működik, kezdik megszokni a népek. A jegykezelők közül pedig sok beszél angolul, németül. Egyet azért meg kell jegyeznem: a vasúti személykocsik állapota inkább rosszabb, mint jobb, a szlovák, vagy a román v.sz.kocsiknál. De van olyan útvonal is, ahol a jegykezelőknek már testkamerájuk is van.

Ismerem az agárdi fürdőt, tényleg jó. A cserkeszőlői termálfürdő tetszik a legjobban, de a ceglédi se rossz. A ráckeveit is sokan dicsérik. A három budapesti "elit" fürdőt pedig szinte csak a külföldi vendégek tudják megfizetni. Egyikben sincs korosztályos kedvezmény, mindenkinek 10000 Ft-körül kell fizetni.

puhacica 2024.02.05. 20:56:15

@Arthamyr: orulok nektek, de nem mindenki el igy. nekunk peldaul szamit, hogy £100-ert veszek kettonknek jegyet vagy £400-ert. vadaszni az olcso jegyet szerencsere nem kell, januarban es februarban mindig olcsobb, mint barmikor maskor az ev folyaman.
mi szeretunk utazni, szeretjuk Del-Europat, az izeket, illatokat, szineket, hangulatot. jo mast tapasztalni es aztan jo hazajonni.

igen, valoban nem reprezentativ a mintad (ahogy az enyem sem). en is latom a csillivilli autokat, ugyanakkor azt is latom, hogy a kozkut is hasznalatban van, a robur is, es az idosek nem azert bringaznak, mert olyan sportosak, hanem mert erre futja. mindez 20 km-re Halastol. apropo Halas, azert a varoson athajtva nem bokte ki a szemem az elsopro gazdagsag, bar az is igaz, hogy nagyjabol 100 szazalekra mernek ra fogadni, hogy a kozvetlen lakokornyezetetekben nem jartunk.

szerintem az emberek ruhazatabol es az autok, ingatlanok korabol es allapotabol lehet leginkabb felmerni a nagy atlag helyzetet, illetve a tisztasagbol. mivel minden latogatasunk felet a Dunakanyarban, felet lent nalunk toltjuk, ugy erzem, hogy eleg jo kepet kapunk igy, es sajnos szembetuno a kulonbseg.

puhacica 2024.02.05. 21:25:24

@dikusz.: hallottam az Augusztrol es a Rosensteinrol is, de egyikben sem jartam meg. az Augusztot nezegettem, illetve egy ujabb helyet, ahol allitolag csoda croissantokat keszitenek, csak annyira szoros volt a menetrend, hogy inkabb azon az utvonalon maradtam, amerre egyebkent is mennem kellett. ugyanigy jartunk a furdovel is, a Szechenyit szerettuk volna kiprobalni, de aztan Agard lett belole, amit nem bantunk vegul, alig voltak, jo volt a viz, tetszett. a cegledirol is jokat hallottam. nekunk az eddig probaltak kozul Zalakaros a kedvencunk. kajara visszaterve, egyszer ettunk a Borkonyhaban, harom fogasos menu volt, mind ez a malomkerek tanyer stilusu, es mi lepodtunk meg legjobban, hogy tulajdonkeppen jollaktunk a vegere. Menorcan volt tavaly hasonlo elmenyunk, mondtam is, hogy vacsora utan lehet, hogy be kell meg menni a boltba valami "rendes" ennivaloert, de vegul nem kellett.

ti biztosan sokmindent lattok a turazasaitok alkalmaval, olyat is, amit egy atlag atutazo nem. elhiszem, amit mondasz, szerencsere en ezeket az igazan melyszegeny kornyekeket csak hallomasbol ismerem. anno vagtam egy dokumentumfilm sorozatot, nehany reszt Lyukovolgyben es kornyeken forgattak, nem hiszem, hogy azota sokat javult volna a helyzet.
az emlitett vonat peldaul az Esztergom-Nyugati vonal volt, bar az lenne a jellemzo. es az utak, tudom, hogy mar irtam, de borzalom, a mi kocsinkkal tuti nem futnank be hosszu karriert rajtuk. bevallom, nem tudom, hogy itt milyen a vonat- es buszkozlekedes, vonattal meg csak egyszer utaztam, tavolsagi busszal pedig soha. azt tudom, hogy erre felenk semmire nem mennenk auto nelkul, es a kollegaim eleg sokat panaszkodnak a varosi buszhalozatra, szoval a baratodnak igaza lehet. a londoni tomegkozlekedesi halozatrol viszont csak jot tudok mondani.

Arthamyr 2024.02.05. 21:31:56

@puhacica: "mi szeretunk utazni, szeretjuk Del-Europat, az izeket, illatokat, szineket, hangulatot. jo mast tapasztalni es aztan jo hazajonni. " - Hajjaj, azt mi is, csak azt 7-15 órát utáljuk, ahogy odakerülünk, meg a másik 7-15-t, amíg vissza.
Feleségemnek Vietnamba kell utaznia tavasszal, kb. 24 óra egy irányba "háztól házig", repjeggyel, vízummal kell szopni, 5 napig lesz ott, már előre örül neki. Én is alig várom, hogy előtte idegeskedjünk lényegtelen hülyeségeken, felvihessem a reptérre, egyedül maradjak itthon egy hétig, utána meg hullafáradtan hazajöjjön. Amikor ez felmerült, nagyon felületesen elgondolkodtam, hogy én is kimennék, mert ott még nem voltam, és akkor ott maradnánk még 1-3 hetet, esetleg szétnézve a tágabb környéken is, de aztán láttam, hogy milyen az út, és mondtam, hogy inkább vigyázok az kutyákra itthon addig, több hétre amúgy sem szívesen hagyjuk el őket.

Azt meg a világért sem akarnám bemagyarázni senkinek, hogy itt kolbászból van a kerítés, az általam említett emberek (vagy a szülők a tizenévesek esetében) nem "munkából" élnek, aki meg igen, az pl. fogorvos. Aki a csóróságot reprezentálja, az nem sűrűn fog délelőttönként járni gyúrni. Leírtam, hogy van ilyen is, tehát a csóróság nem általános (csak gyakori).
A városon az 53-ason áthajtva jártál a lakókörnyezetemben (már ha párszáz méter annak számít) amúgy, de valóban, elsöprő gazdagság nem fogja kibökni a szemed itt, akárhol is jársz, még 20 év múlva sem, az tuti. Előbb halunk meg, mint ez bekövetkezik, mivel nem is ilyen irányú a haladás. Meg fentebb írtam a jól eleresztett dublini/londoni (és gondolom még lehetne egy rakás nagyvárost ideírni) népeket felhozva példaként, az igénytelenségen (ami a tisztaság hiányának egyik oka lehet) a pénz nem szükségszerűen változtat.

Arthamyr 2024.02.05. 21:44:48

@puhacica: Errefele a tömegközlekedés nagyon gyatra, de ötletem sincs, hogy lehetne ezt elfogadhatóan/megfizethetően megoldani ilyen kicsi/ritkán lakott településeken, amik erre felé vannak. Szerintem ez kb. lehetetlen sajnos. Amióta ideköltöztünk, mi is autóba kényszerültünk (úgy, hogy mi azért viszonylag kevés helyre járunk), pedig 20 évig éltem autó nélkül, a feleségemnek meg sosem volt autója, jogsija sincs.
Az utakon meg mentél, leírtad milyenek.

puhacica 2024.02.05. 22:45:27

@Arthamyr: megertem, az utazas maga tenyleg faraszto, bar en egyelore meg azt is elvezem, igaz, egyre kevesbe. most eloszor jottunk ugy haza, hogy foglaltam egy hotelszobat, mert ejjel fel 12-re ertunk Bristolba es onnan mi meg jo 2.5 oranyira lakunk. a legutobbi utunkrol is igy erkeztunk, csak akkor keses miatt, es nagyon nehezen birtuk nyitvatartani a szemunket a vege fele, szoval jobbnak lattam igy hazajonni. meg sosem jartunk Europan kivul, es nyilvan mennenk is, ha lenne ra lehetosegunk, de az olyan nagyon hosszu repuloutakra gondolni sem esik jol.

bocs, felreertettem akkor, ugy tunt, mintha te ezt az atlag feletti gazdagsagot latnad gyakoribbnak. sajnos az irany tenyleg nem a fejlodese, legalabbis nem az olyan utemu fejlodese, ami erzekelheto, pozitiv valtozast hozna arrafele. kivancsi leszek az uj vasutvonal hatasaira, eddig inkabb csak a negativumokrol (kilakoltatas, hitel, nem EU kompatibilis szabalyozas) hallottam, jo lenne hinni benne, hogy pozitiv hozadeka is lesz.

szerintem kistelepuleseken nem igazan lehet uzleti alapu, nyereseges tomegkozlekedest mukodtetni. itt sincs ra pelda, iskolabusz van egyszer reggel es egyszer delutan, illetve a tavolsagi busz megall a falu szelen a fouton, aztan ha veletlen koran reggel vagy keso este kell menned valahova, akkor hivhatsz taxit. en szeretek vezetni, de jobb lenne, ha lenne epkezlab alternativa.

Arthamyr 2024.02.06. 08:27:17

@puhacica: Ha lesz is némi pozitív hozadéka a vasútnak, rettenet drága volt, sokáig csinálják (hónapokig közúti lezárás is volt miatta), és nagyon rossz zsebekbe ment a pénz (jelentős része). Ezt nem azon régiók kedvéért építik, amiken átmegy a vonal.

Nem feltétlen arra gondoltam, hogy nyereséges legyen a tömegközlekeds, de az meg a ló másik oldala, hogy jön a helyi csuklós busz, és ül rajta két ember, vagy esetleg egy sem. Vezetni meg én is szeretek (nem mindenhol), ahogy a legtöbb ember, és nagyon kényelmes dolog az autó, csak környezetszennyező és drága (a kerékpározáshoz, gyalogláshoz, ésszerű tömegközlekedéshez képest). Sajnos ez az egyik ára az olcsóbb és kevésbé zsúfolt lakóhelynek.

fhdgy 2024.02.06. 11:14:59

Az utak minőségéhez:

A magam szórakoztatására kb. 2017 óta farigcsálok egy programot ( egy program soha sincs kész, még akkor sem, ha már működik, mert mindig lehet jobbítani ).

Ez a program mobiltelefonon azt csinálja, hogy menet közben rögzíti a koordinátákat és a három irányú gyorsulás értékeit. Ebből lehet számolni, hogy mennyire ráz az út, vagyis az út minőségét.

Van egy párja, ami windows alatt működik és térképen megjeleníti az adatokat. Ahol nagyon ráz, az fekete ( temető ), aztán van piros is ( az kórház ), sárga is ( az már kb. normális ) és végül zöld, ami jó.

Így térképen megjelenítve mondjuk egy Somogyország közepe, Szolnok utat, Dunaföldváron keresztül, érdekes színkavalkád az eredmény.

Pl. a kaposvári elkerülő, ami nem is olyan régen épült és autóút, nagyon fekete szakaszokkal is rendelkezik. Aki ismeri ezt az utat, ott a legfeketébb, ahol a halastavak vannak.

Ha egy viszonylag új és ráadásul autóút ilyen, akkor képzelhetitek, hogy milyenek az alsóbb rendű utak.

fhdgy 2024.02.06. 11:36:22

A szegénységhez:

Szintén szórakozásból, csináltam egy programot, ami térképen, grafikusan jelenít meg adatokat.

Itt adatok alatt egy-egy településen élők egyfajta tartozásának a nagyságát kell érteni. A nagyságot korrigáltam, hogy mekkora időszak alatt halmozódott fel, a lakosok létszámával az adott településen, stb. Végül is, az adott településre jellemző rátát fejez ki.

Nagyon érdekes a területi eloszlás. Sajnos, csak három megyére voltak adataim, de így is érdekes az eredmény.

A három legrosszabb településre elmentem és körbenéztem. Siralmas volt a látvány, a látottak alapján nem volt meglepő a dobogós helyezésük. Kettő kb. 20 km.-en belül volt a megyeszékhelytől. Az egyik zsákfalu volt, távol még normálisnak mondható úttól is. A másik is zsákfalu, de csak 1-2 km.-re egy egy számjegyű főúttól.

Aztán volt olyan változata is a programnak, ami egy-egy településre vonatkoztatva, a nyilvánosan elérhető statisztikákból származó, jövedelmi viszonyokat jelenítette meg térképen, az ország minden településére. Itt sem volt meglepetés a területi eloszlásban.

fhdgy 2024.02.06. 11:45:44

@fhdgy: A tartozásokhoz még annyit, hogy bármennyire is meglepő, felülreprezentáltak azok az emberek, akiknek a nevében szerepelt z, hogy "dr".

Aztán, bizonyos családnevű emberek is azok voltak.

puhacica 2024.02.06. 22:56:10

@Arthamyr: a vonat temahoz: ertem en, csak olyan jo lenne hinni benne, hogy egyszer a jonep kedveert, fejlodeseert is tortenik valami.

egyetertunk, a buszozasra talan valami korjarat jobb megoldas lenne, kisebb, elektromos buszokkal. az autozas pedig sajnos elkerulhetetlen, legyen akarmilyen kornyezetszennyezo is. es ha csak az a 2 opcio van, hogy varosban elek es tomegkozlekedek vagy falurol ingazok autoval, akkor onzo modon az utobbit fogom valasztani, amig csak anyagilag megtehetem.

puhacica 2024.02.06. 22:58:09

@fhdgy: menj el a Janoshalma es Hajos kozti szakaszra, olyan fekete lesz a vonalad, mint az ordog valaga

fhdgy 2024.02.06. 23:35:16

@puhacica: Tavaly volt az évfolyam találkozóm Szegeden, így volt szerencsém az általad említett úthoz, oda-vissza.

A találkozó izgalmától megszédülve, nem kapcsoltam be a programot a telefonomon.

Így csak az emlékeimben él, hogy tényleg egy förtelmes út!

Arthamyr 2024.02.07. 07:13:01

@puhacica: Az a jó, hogy az utóbbi még olcsóbb is, az kerül (sokkal) többe, ha az ember városban él és tömegközlekedik. Ráadásul a városba ingázásnál a falun élés ingázás nélkül még annál is olcsóbb, de a távolságok/tömegközlekedés hiánya miatt akkor is nagyon kényelmetlen autó nélkül élni.

Csodabogár 2024.02.07. 19:57:48

@dikusz.: Igazad van, a Rosenstein valóban jó. Azt szoktam mondani, hogy már az egyetlen polgári étterem. Mi minden héten egyszer elmegyünk étterembe enni, de egyre ritkábban találunk a kedvünkre valót. Ki nem állhatom az ujragondolt vagy infuziós kajákat, a megtervezett tányérokat, ahol nem mondhatod, hogy pl. sült krumpli helyett krumplipürét kérsz vagy ilyesmi. Most a fine dining lett a divat, én viszont szeretem az étlapról kiválasztani, hogy mi akarok enni.
A Szamos sajnos meglehetősen elromlott. Itt van egy a közelembe, de már eszembe nem jut eszembe se bemenni. Én az Auguszttól se vagyok annyira elragadtatva. A Daubner még mindig jó. Az igazság az, hogy nemigen járok cukrászdákba.
Egyébként örülök, hogy Puhacicának jól sikerült a haza látogatás. Legtöbben undok sa0vanyú arcu emberekről 0rnak, meg nagy átverésekről.
Ami még tényleg jó az a pesti közlekedés. Az elmult 20 évben óriásit fejlődött. A vonat mai élmény. Megyek márciusban Berlinbe, ahova sajnos normális légitársaság nem jár direkt csak a fapadosok. Arra meg egyszer ültem fel és soha többet. Szóval vonattal megyek, szerencsére van megint éjszakai járat. Én öreg vagyok, így elballagtam a Déli pályaudvarra, nincs messze tőlem, és előadtam a dátumot és a kérelmet, hogy olyan fülkét kérek, amihez van külön wc. Covid előtt utaztunk így. Aztán kiderült, hogy igen, akkor még cseh kocsik jártak és ott létezik iulyen. Most már csak magyar kocsik vannak és felejtsem el a wc dolgot. Ezek már ősöreg kocsik, a csehek is azok voltak. MIndegy akkor is jobb fekve és részben alva letudni a 12 órás utat.
Hosszú repülésre már abszolute nem vágyom, rövidre is, csak ha van direkt gép, de Pestről nemigen van. A fapadosok eluralták a helyzetet.

puhacica 2024.02.07. 22:31:54

@fhdgy: akkor te mar tudod, mi a jo :D

@Arthamyr: valoban az lenne az igazi, ha ingazni se kellene, ferjen latom, mennyivel jobb neki, hogy heti par napot itthonrol dolgozik.
olyan erdekes, hogy a varosi elet mennyi extra koltseget hoz magaval, innen a vilagvegerol ketszer is meggondoljuk, hogy "elugorjunk"-e boltba peldaul, es tuti nem fordul elo, hogy meglatunk valami iszonyuan fontos dolgot egy random kirakatban, amit aztan persze muszaj megvennunk. rajon az ember, hogy semmi sem olyan iszonyuan fontos igazabol.

puhacica 2024.02.07. 22:44:46

@Csodabogár: igy van, a Szamos legutobb meg teljesen jo volt, de most nagyot csalodtunk. na igen, hat meg mi hogy orulunk, hogy jol sikerult! :) de tenyleg, en most eloszor ereztem azt, hogy teljesen normalisan, kedvesen viselkedett mindenki, dehat eltelt 9 ev, miota eljottunk, volt ideje az ohazanak is felzarkozni.

nem is tudtam, hogy van olyan vonat, aminek privat klotyoja van. :O

fhdgy 2024.02.08. 07:53:57

@puhacica: Akartam küldeni három képet privátban, amik azt mutatnák, hogy térképen hogyan néz ki a dolog. Sajnos, privát üzenetben nem tudok mellékletet küldeni. Ha érdekel a dolog és küldesz egy privátot, akkor meglesz az e-mail címed, akkor már el tudom őket küldeni.

Amikor 2017-ben elkezdtem ezt a programot, még Szolnokon laktam és ott kísérleteztem vele. Többször autóztam Besenyszög térségében emiatt. Volt egy szakasz, ahol hatvanas tábla volt az útviszonyok miatt. De lényegesen lassabban kellett menni, mert 60 egyenlő lett volna egy tengelytöréssel.

Nekem ez az útszakasz a förtelmes utak listájának első helyezettje. Aztán Izsák-Jakabszállás se kutya, megosztott helyezett Hajós-Jánoshalmával.

Itt a környéken is vannak nagyon rossz útszakaszok, mondjuk egy négyjegyű úttól mit is várhat az ember.

Főleg akkor, ha a falumon keresztül megy egy kétjegyű út, a 68-as, ami a magyarországi része az E661-es európai útnak, ami Balatonszentgyörgy és a boszniai Zenica közötti nemzetközi út és borzalmas.

Egyébként, elgondolkodtam azon, hogy ki kellene ezt a programot kupálni és odaadni sok embernek, hogy az egész EU-ból lehessen útminőségi adatokat gyűjteni. Félek, hogy "Szegény Magyarország" gyászos képet mutatna.

London2009 2024.02.08. 17:04:11

@Csodabogár: mi a baj a fapadossal? Engem abszolut nem zavar a fapados ilyen par ora repulesre. Teljesen mindegy. Kiveve ha torlik vagy kesik vagy valami nagyobb problema van, akkor toluk kompenzaciot nem szavat varni. De amugy teljesen jok, semmi gond nincs veluk. 12 ora vonatut rengeteg! Annyi ido alatt mar Kaliforniaban is lehetsz ha repulsz. : )

puhacica 2024.02.08. 21:52:31

@fhdgy: koszonom, el tudom kepzelni. nehany uton tobb a befoltozott katyu, mint az eredeti utburkolat :D

@London2009: szerintem az utazokozonseg, zsufoltsag, ahogy be/ki kell szallni... naray anyam szerint koteteben van egy resz, egy idosebb holgy rokona(?) repulos elmenyeirol szol, Csodabogarat is pont ilyennek kepzelem, ahogy elegansan feloltozve elhulve nezi a rantotthusos szendvicset majszolo susogos melegitos kitantorgokat es fiatalokat, akik olaszba mennek kicsimmel :D

London2009 2024.02.09. 14:13:13

@puhacica: szerintem korantsem ilyen rossz a helyzet pedig meg mindig nagyon sokat repulok mindenfele tarsasaggal, osztalyon es desztinaciora. De ezt hagyom mindenkinek eldonteni! Gonolom eleg egy rossz tapasztalat, hogy elvegye valaki kedvet az utazastol. Szazszor inkabb repulnek, akar egy fapadossal mint, hogy fel napig zotykolodjek egy magyar vonaton. Az egyik vagyam mondjuk a Caledonian Sleeper, na az egy kivetel, azon szivesen zotykolodnek barmeddig! : )

puhacica 2024.02.10. 21:07:35

@London2009: szerintem sem, bar en meg csak fapadossal utaztam, illetve egyszer a BA-t is kiprobaltuk, az mas kategoria azert, de nekem a Ryanair pont ugyanugy megteszi. a Caledonian Sleeper meno lehet, en is almodoztam mar rola. igaz, egyelore meg a helyi "scenic" utakat se probaltuk, pedig a Looe Valley vonal innen indul a szomszedbol, csak a kocsi valahogy mindig kenyelmesebb. hm, regebben nagyon szerettem vonatozni.

Arthamyr 2024.02.16. 22:34:33

@London2009: "Kiveve ha torlik vagy kesik vagy valami nagyobb problema van, akkor toluk kompenzaciot nem szavat varni." - Én sokkal kevesebbet repültem nálad, de már többször is történt velem ilyesmi. És az egy dolog, hogy kompenzációt nem szabad várni, de semmiféle segítséget sem. Pl. tök simán otthagynak egy másik reptéren, aztán oldd meg, ahogy tudod. Az ilyen szarházi üzleti modellhez nem akarok hozzájárulni, ha ésszerűen elkerülhető a dolog.

Arthamyr 2024.02.17. 09:39:39

@Csodabogár: "Most a fine dining lett a divat, én viszont szeretem az étlapról kiválasztani, hogy mi akarok enni." - Nem voltam még olyan étteremben, ahol ne lehetett volna étlapról választani (mondjuk én szeretem a sokfogásos menüket, szóval általában azt kérem a jobb helyeken, ha van, szóval lehet, hogy nem vettem észre az étlapról választás hiányát).
Lehet, hogy van olyan is, ahol nem lehet étlapról rendelni, de azért nem az a jellemző. Viszont már olyan is előfordult, hogy olyat kértem, ami nem volt az étlapon, és mégis megkaptam, szerintem nem olyan tragikus a helyzet, ahogy írjátok.

London2009 2024.02.19. 15:10:12

@Arthamyr: jartam mar ugy en is, hogy nem jol mukodott a kijelzo es boardingot mutatott de mire a kapuhoz ertem mar bezartak. Mehettem haza, kompenzacio zero. De mondjuk 100 repulesre jutott 1 ilyen. Tehat en ezt elfogadom.
Stansted tolunk 20 perc kocsiutra van, az az egyik fapad repter. Minden egyeb repter minimum egy ora. Heathrow ketto. Ugyhogy mindent latba veve a fapados jelenleg a legegyszerubb ut Europaba. Nyilvan messzebbre fel sem merul. De egy par oras utra nem foglalkozom ezzel.

Arthamyr 2024.02.20. 07:13:30

@London2009: Több baj van ezzel. Az egyik, hogy az én tapasztalataim (és az ismeretségi körömből szerzett info alapján) szerint nem százból egyszer történik valami nagy szívás (és a kicsi szinte mindennapos), hanem jóval gyakrabban. A másik, hogy igaz, hogy hazamenni is már jó eséllyel nagy szívás (mert azért valószínűleg az ember szervezett dolgokat a célállomására), de azért az egy más szint, amikor otthagynak egy külföldi reptéren, vagy nem a célállomásra visznek el, esetleg elvesznek a csomagjaid. Ez persze nem csak fapadosoknál fordulhat elő (és az sem biztos, hogy náluk gyakoribb), a különbség ott lesz látványos, amikor a baj bekövetkezik.
A személyes véleményem, hogy én ennek 1% esélyt sem szeretnék adni, főleg nem akkorát, amit empirikusan érzékeltem, így ha ésszerűen elkerülhető a fapados igénybevétele, én el is kerülöm. És elvi kérdés is, hogy ha lehetséges, nem támogatom őket a fogyasztásommal.
Persze elfogadom, ha valaki úgy van vele, hogy vállalja ezeket a kockázatokat akkor is, ha csak némi pénzt spórol vele, ez meg az ő véleménye.

London2009 2024.02.21. 16:16:28

@Arthamyr: nem talalom ennyire rossznak oket. Mennem kell Zurichbe es Stanstedbol nincs jarat. Mehetek be nagy valoszinuseggel a City Airportba. Nekem ez sokkal nagyobb macera mint, hogy fapaddal megyek vagy sem. A hiba arany mar annyira minimalis. Pl. sokkal pontosabbak mint a BA, ami mindig kesik. Engem ilyen rovid kis utakon abszolut nem erdekel, hogy mivel utazok. Az Easyjet meg akar a Wizzair is teljesen jo. A Ryanair a legszarabb az teny, de az legalabb mindig pontos. De ezt nyilvan mindenki dontse el maga.

Sütemény1975 2024.03.16. 13:31:55

Ha már szemétről és Angliáról volt szó. 12 éve járom kamionosként Angliát, és sajnos az utak mentén rengeteg a szemét. A pályán simán kidobja a Costa Caffés poharat, a csikket, az összegyűer szalvétát, stb.
Nem, nem a bevándorló, az echte angol.
Több száz, kisebb nagyobb cégnél fordultam meg az évek során, és sajnos a java nagyon igénytelen.
Sajnos amúgy bármennyies is szimpatikus az ország, meg kedvesek az emberek, a tisztaság nem tartozik az erényeik közé.
Pont az ellentéte Németországnak. Ott tüchtig minden, tiszta minden, csak német céghez ne kelljen menni, mert a többségnél csak mogorva és lenéző emberekkel találkozol.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása