oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2023. október 23. 12:04,  Ki vagyok én külföldön élve? 141 komment

2023. október 23. 12:04 Határátkelő

Ki vagyok én külföldön élve?

A határátkelés sok egyéb mellett általában az ember személyiségére is hatással van. Külföldön élve változik (vagy legalábbis változhat) az identitásunk, ami óhatatlanul magával hozza a kérdést: miként hat a költözés a nemzeti identitásra? Öt-tíz év külföldi élet kevésbé tesz magyarrá minket?

utca_emberek_foto_pixabay_com.jpeg

Mostanában talán már ritkábban, mint mondjuk 10-12 évvel ezelőtt, de azért még mindig megkapjuk néha mi, határátkelők, hogy „te már nem is vagy magyar”. Vajon igazuk van azoknak, akik ilyesmivel jönnek? Tényleg kevésbé lesz magyar valaki attól, ha akár 5-10 éve külföldön él?

A magam részéről nem érzem, hogy olyan nagyot változtatott volna rajtam az, hogy közel négy éve külföldön élek. Persze az ember talán mindezt nehezebben veszi észre magán, hiszen egy folyamatról van szó, nem hirtelen, éles váltásról. Amit látok magamon, az az, hogy egyre kevésbé értem azt, ami Magyarországon történik, és főleg egyre kevésbé érintenek meg a magyar hírek.

Mint minden témában, ebben is vannak persze tanulmányok. Például az amerikai University of South Carolina kutatása megállapította, hogy a külföldi tanulmányok komoly hatással vannak a diákok társadalmi identitására, amennyiben úgy érzik, hogy nem csak nemzeti, hanem globális témákban is nagyobb aktivitást mutatnak. Azaz a külföldi tanulás meghatározó a társadalmi, nemzeti, globális és személyes dimenzióban is.

Az Aetna International felmérésében több mint 500 határátkelőt kérdeztek meg arról, változott-e az identitásuk a külföldre költözést követően. Valamivel több mint egyharmaduk (35%) felelt igennel, míg 40% úgy fogalmazott, hogy megváltoztak a prioritásai. Érdekes módon a tanulmány szerint a legkevésbé a britek és a lengyelek identitására hatott a legkevésbé a határátkelés, a lista túlsó végén pedig az amerikaiak álltak. (Ami még érdekesebb, közel egyharmad, 31% vélte úgy, hogy a külföldre költözéssel „jobb ember lett.

Kihívások

Mindannyian mások vagyunk, ezzel együtt akadnak a nemzeti identitást érintő „standard” kihívások.

Kulturális beilleszkedés

Egy eltérő kultúrába illeszkedés magával hozhatja a nemzeti identitáshoz kötő kapcsolat gyengülését. Új szokások, hagyományok, másfajta életmód – mindez persze nagyon érdekes és izgalmas, ugyanakkor megkérdőjelezheti a hagyományainkhoz fűződő viszonyt és azt, mennyire azonosítjuk önmagunkat a hazánkkal.

Nyelvi akadály

A nyelv természetesen kulcsszerepet játszik a nemzeti önazonosság alakításában. Minél távolabb kerülünk a nyelvtől (azaz minél kevésbé használjuk), annál kevésbé kötődünk hozzá. Amikor a hétköznapok nyelve már nem az anyanyelved, kicsit megváltozik a hozzá való viszonyod is. Ez nem szükségszerűen jelent felejtést vagy akcentust, egyszerűen csak a dimenziók megváltoznak és a korábbi kizárólagosságot felváltja egy mellérendeltségi viszony a két nyelv között (noha azért kevés kivételtől eltekintve az anyanyelved mindig az anyanyelved marad).

Értékütközések

A kulturális különbségek, értékrendszerek, társadalmi normák, elvárások szintén kihívást jelenthetnek. Különösen érdekes lehet ez azok számára, akik az elmúlt pár évben költöztek Nyugat-Európába, miután mondjuk egy évtizedet éltek a NER-ben, átélve annak kikerülhetetlen propagandáját.

Sztereotípiák és tévhitek

„Honnan jött? Magyarországról? Mi a fene történik ott?” Nem hiszem, hogy akadna határátkelő, aki ne futott volna bele ilyen kérdésekbe az elmúlt években. Számomra a legmeghökkentőbb talán az volt, amikor random taxis kérdezte meg ezt útban a repülőtér felé. Ha valamit sikerült az elmúlt évtizedben elérni, akkor azt biztosan, hogy Magyarország „felkerült a térképre”. Más kérdés, hogy milyen áron. Mindenesetre az előítéletek és a tévhitek a politikától függetlenül is élnek és sokszor arra ösztönözhetnek minket, hogy megvédjük vagy újraértelmezzük nemzeti identitásunkat.

Kettős lojalitás

Egy idő után óhatatlanul kialakul a kettős lojalitás érzése is, ahogyan az ember egyre jobban beilleszkedik és az adott társadalom részének kezdi érezni magát. Az identitás ilyen változása, többrétegűvé válása nem mindig könnyű, különösen, ha a két ország értékei jelentősen eltérnek egymástól.

Ki vagyok én?

Egy idő után akár az a kérdés is felmerülhet az emberben, hogy voltaképpen kicsoda is ő, vagy leegyszerűsítve: hogyan válaszolj a „honnan származol?” gyakran felhangzó kérdésére. Az Expat Richard példáját említi, aki 1980-ban költözött Kanadából Hongkongba és 40 év után már nem igazán tudja, mit feleljen erre a kérdésre.

„Azt azért nem mondanám, hogy identitásválságban szenvedek. Hongkongban élő kanadai vagyok. Ugyanakkor már ’csak kanadai’ vagyok, de nem vagyok tipikus hongkongi sem. Régóta Hongkongban élő kanadaiként mindkettő hatással volt a személyiségemre, élettapasztalatomra, döntéseimre. Mindezt nem könnyű elmagyarázni, amikor valaki egyszerűen annyit kérdez, honnan származol” – mondta Richard.

Egy másik tipikus élethelyzet a vegyesházasságoké, amikor a szülőhazájától távol élő szülő a gyermekei identitása miatt aggódik. A belarusz Alina Törökországba ment férjhez, két gyermekük félig belarusz, félig török, akik ráadásul egy isztambuli nemzetközi iskolában tanulnak.

Alina természetesen próbálta a gyerekeinek átadni hazája kultúráját és hagyományait, mégis aggódik, hogy ez nem lesz elég ahhoz, hogy bármilyen kapcsolódást érezzenek az országhoz. „Aggódom emiatt. De leginkább az identitásuk miatt aggódom, amiatt, hogy ilyen sok kultúrának vannak kitéve ilyen fiatalon” – mondta.

A változások ugyanakkor természetesek, és inkább gazdagítják az életünket, mintsem bonyolítanák. Ezzel együtt ez a „köztes állapot” kihívást is jelenthet.

Hogyan kezeljük az identitásválságot?

Mindenekelőtt érdemes elfogadni, hogy az identitás nem állandó dolog, folyamatosan változunk (egyébként akkor is, ha nem költözünk külföldre), és ez a változás az élet fontos és értékes része. Érdemes tehát megpróbálni nyitottnak lenni, befogadni a változásokat, megismerni a helyi szokásokat, hagyományokat.

Ha szükségét érezzük, akkor érdemes megosztani a tapasztalatainkat, érzéseinket, a kihívásokat más határátkelőkkel. Ők jó eséllyel átérzik majd, min megyünk keresztül és saját tapasztalatukkal, empátiájukkal és akár még gyakorlati tanácsokkal is segíteni tudnak.

Noha ez bizonyos körökben (főleg Magyarországon) szitokszóvá vált, a multikulturális identitás szuper lehetőség arra, hogy többé váljunk. A külföldi élet lehetőséget biztosít a miénktől eltérő kulturális hatások befogadására, illetve másik oldalról a saját kultúránk, hagyományaink megosztására másokkal. Nem olyan nagy baj az, ha az identitásunk a magunkkal hozott és az újonnan felvett szokások, hagyományok, kultúra keveréke.

Ehhez kapcsolódik, hogy el kell fogadni: az identitásválság a külföldi élet természetes velejárója. Egyszerre távolodsz el a szülőhazádtól és kerülsz közelebb ahhoz a helyhez, ahol élsz. Mindez lehetőséget nyújt a személyiség fejlesztésére, önmagunk felfedezésére, önmagunk és a világ befogadóbb megértésére. Ez egy szuper utazás, amit érdemes kiélvezni.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

(Fotó: pixabay.com)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: identitás Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1418241151

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FutureFry 2023.11.05. 02:38:59

@littke: “… Az EU nehezebben fogad be másokat … Svájcból avagy Svédből és azt mondták az ottaniak ugyan rendesek voltak velük, de nem befogadóak … Véleményem és tapasztalatom szerint az új világban tárt karok várnak.”

Erről nekem Madeleine Albright (cseh származású, volt amerikai külügyminiszter Clinton alatt) jut eszembe, aki az Alexandra Pelosi (a volt demokrata “Speaker of the House” lánya) által készített HBO “Citizen USA: A 50-State Road Trip” című dokumentumfilmjében [1] mesélte a következőket (bocs, nem fordítom, de akinek kell, a google manapság már tűrhetően (de legalább is elég érthetően) fordít):

“… And we lived in London during World War II. And the British were very kind to us. And then we came to the United States in 1948. And my father used to describe the real difference. He said, when we were in England, people were -- couldn't have been nicer. They said, your country has been taken over by a terrible dictator. You're welcome here. What can we do to help you? But when are you going home? When we came to the United States, people were very, very nice. And they said, your country has been taken over by a terrible system, and you're welcome here. What can we do to help you? And when will you become a citizen? … ”

[1] transcripts.cnn.com/show/se/date/2011-07-04/segment/01

FutureFry 2023.11.05. 02:53:31

@gabors: Az amerikai hitelkártya külföldön történő használatáról:
1. Egyrészt kell egy olyan kártya ami nem számít fel “foreign transaction fee”-t [1] (mert egyébként a kártyatársaság rászámol minden külföldi vásárlásra valami plusz-t (ha jól emlékeszem ez olyan kb. 3-4% körüli sarc, és gyakran akkor is felszámolják ha USD-ben történik a vásárlás külföldön (pl. Kanadában))
2. Másrészt kártyás fizetéskor mindig a helyi pénznemben (azaz Magyarországon forintban) kell fizetni. Ez azért nem mindig egyértelmű, mert sok fizető-terminál felismeri a kártya pénznemét (pl. USD) és “hú-de-rendesen” felajánlja, hogy lehet abban is fizetni: Viszont az átváltás ilyenkor a terminál bankjánál történik (általában a vásárlónak vacak konverzióval) [2].
Szóval e két feltétel betartásával nekem mindig tisztességesen váltották (napi árfolyamon) a külföldi (helyben történő, kártyás) vásárlásaimat (még azokat is amik - persze a háború kitörése előtt - rubelben történtek!). Lényegesen jobban mintha kp-t vettem volna fel (legalább is automatánál).

[1] www.nerdwallet.com/best/credit-cards/no-foreign-transaction-fee
[2] thepointsguy.com/credit-cards/avoid-dynamic-currency-conversion/

svajcineger 2023.11.05. 03:43:39

@gabors:
A hitelkártya nem magyar lehuzás, sokkal inkább a bankodé.

svajcineger 2023.11.05. 03:48:35

Az állampolgárrá válásról:
Az ország, ahol élek nem adja könnyen. A legtöbb feltétellel - hadd ne soroljam fel az összeset - még talán egyet is értek. De, hogy - miután a feltételeknek megfelelek - még három helyi is igazolja, hogy tényleg jó ember vagyok, na az már sok volt nekem. Megtarthatjátok a fehér keresztes útleveleteket! :)

gabors 2023.11.05. 08:21:25

@P.Elliot: "Gabor igert posztot, dikusznak meg regen lesem a posztjat amit beigert es ugy emlekszem, be is kuldott....
"
hmm posztot nem igertem csak azt hogy majd irok mit tapasztaltam...

gabors 2023.11.05. 08:27:59

@FutureFry: koszi ezt mind tudtam magam is ... es vegul is az AFA jobban fajt.

"kb. 3-4% körüli sarc" kozel nincs annyi inkabb 1.2% de ha akarod megnezem pontosan...

igen ah HUF-ben szamolnak jobban jarok SOKKAL de nem mindig lehet elore tudni hogy az adott kartyaelfogado mit fog csinalni ... csak utolag mikor kinyomtatja a szamlat ....

De ez belefer nyilvan mindig en jarok rosszul mint vasarlo .... de joval kenyelmesebb igy is hitelkartyaval fizetni mint keszpenzt hurcolni ...

gabors 2023.11.05. 08:32:31

@svajcineger: "A hitelkártya nem magyar lehuzás, sokkal inkább a bankodé."

a lehuzas az amikor nem tudod hogy az EU-rot 340-el valtjak Forintrol... azon a napon amikor a jegyzes 38x volt .. es az adott hely NEM HUF-ban hanem az ilyen modon "atvaltott" EU-val terhelte a kartyat ... szoval a lehuzas bizony nem kartya bankjanal volt ....

Az hogy utanna az EU-rot meg USD-re is valtja a kartya az nem gond azt tudja az ember es kulfoldon ez van ... azon nem veszit az ember mert banki arfolyamon valtjak ami jobb mint ha keszpenzt vennek fel...

gabors 2023.11.05. 08:38:41

@svajcineger: az ha nem vagy allampolgar mert minek (de ott akarsz mondjuk vegleg elni) tud kellemetlen lenni lasd Brexit.... egy letelepedesi engedelyt (USA zoldkartya) egy sima torveny valtozassal elvehetik mig allampolgarsagot a legtobb esetben nem ...

Trump alatt ezreket sot tiz-ezreket deportaltak az USA-bol olyanokat is aki 30-40- eve eltek ott de "minek nekem allampolgarsag tartsak meg" ezek kozott igen soknak volt zoldkartyaja is ... csak lejart vagy egyebb ugye volt stb.

svajcineger 2023.11.05. 14:14:18

@gabors:
"...csak lejart vagy egyebb ugye volt stb."

Igen, itt a lényeg. Nem gondolnám, hofy akár az USA-ban, akár Svájcban (ok nélkül) visszavonnának egy letelepedési engedélyt. Már, ha a delikvens nem ad okot rá. Természetesen az állampolgárság a legbiztosabb státusz.

tanato 2023.11.05. 15:05:14

@P.Elliot: kEVÉS A MAgyar dolgozó.Egyrészt,kevés gyerek születik,másrészt sok magyar aktív korú kivándorolt vagy kint dolgozik.Na meg a munka is sok,sok új gyár épült,épül.
Le persze még nem telepedtek,hiszen csak alig egy éve vannak itt a vendégmunkások,de a jövő tendenciája ez.

Csodabogár 2023.11.05. 16:35:36

@tanato: Valami olyan emlékem van, hogy hosszasan és nagyon beteg voltál. Örülök, hogy most jól vagy, pláne ha még van kedved nyugdíj mellett dolgozni. Az én háziorvosom 80 év körül van ls nagyon remélem, hogy még nem akar nyugdíjba menni, mert irtó rendes és gondos.

Csodabogár 2023.11.05. 16:38:47

@P.Elliot: Ha nem tudsz kommentelni, akkor törölni kell az előzményeket. Én már ezt csinálom vagy egy éve. Kicsit nyűgös a dolog, de ha írni akarok, akkor ez az ára.

Csodabogár 2023.11.05. 16:46:14

@svajcineger: Láttad valamikor régen a Schweizermacher c. filmet? Érdemes megnézni, ha rátalálsz valahol. Tökéletesen megfelel a valóságnak, csak nagyon humorosan előadva. Igaz akkoriban, mikor mi láttuk, voltak akik majdnem sírva jöttek ki a moziból. Akkor még volt tétje az ottani állampolgárságnak, még nem voltunk az EU-ban.

tanato 2023.11.05. 16:58:41

@Csodabogár: Így van 2019-ben több hónapig nyomtam a kórházi ágyat,de azóta nincs baj.A nyugdíj melletti munka a háziorvosoknál szinte bevett gyakorlat.Itt is vannak bőven 70 felettiek.

svajcineger 2023.11.05. 18:18:45

@Csodabogár:
Látni nem láttam a filmet, csak részleteket belőle. Ismerem a storyt. Kicsit túltolják a svájciak ezt (is).

Csodabogár 2023.11.05. 18:40:39

Nem tolják túl. Egyszer a férjem megpályázott egy állást a Gemeindenél,ahol akkor laktunk és ő ott lett állampolgár is. Aztán az állásból nem lett semmi, visszaküldték a papírjait. Tiszta véletlenül benne voltak az állampolgársággal kapcsolatos papírok másolatai is. Komolyan mondom, hogy szóról szóra benne voltak azok a kérdések, amik a filmben szerepeltek.
Egyébként Emil nagyon jó volt a filmben. Azt hiszem már nem is él.
Egy biztos én soha nem folyamodtam volna állampolgárságért náluk, nekem akkor már volt másik, amit 7 év után nagyon egyszerüen kaptam meg. A svájcit meg.... még jókor mentem férjhez.:-)

svajcineger 2023.11.05. 19:37:06

@Csodabogár:
"Nem tolják túl"
Szerintem meg, igen. :)

P.Elliot 2023.11.06. 02:16:13

@Csodabogár:
Nagyon koszonom a belepesi tanacsot de mi az hogy ki kell torolni az elozmenyeket? Mit torolni? Hol?
Ma megint egesz delelott vacakoltam a belepessel es nem ment csak most este hirtelenul, nem tudom hogy ezt el tudom-e kuldeni es tudok-e masnak is valaszolni.

Regen azert nem igy volt, annyit irtam amennyit akartam.

FutureFry 2023.11.06. 02:22:25

@gabors: “ ... "kb. 3-4% körüli sarc" kozel nincs annyi inkabb 1.2% ...“

Igen, ez kártyafüggő. A Forbes ezirányú cikke szerint [1] 1-5% szokott lenni. Nekem volt kártyám ami 4%-ot számolt (volna) fel, egy átlagos American Express kártya esetében pedig 2.7% az ilyen “sarc” [2]. Szerencsére van jópár ami nem számol fel egyáltalán ilyen “foreign transaction fee”-t.

“… de nem mindig lehet elore tudni hogy az adott kartyaelfogado mit fog csinalni ... csak utolag mikor kinyomtatja a szamlat …”

Ez meglepő, én csak olyan tranzakciókra emlékszem ahol a terminálon választhattam a pénznemet (Magyarországon pl. HUF vagy USD, de pl. Londonban a Harrods-nál valamiért még a yen-t is felajánlotta :)) vagy, ha nem, akkor mindig helyi pénznemben terhelt. És persze a helyi pénznemben való terhelés a “nyerő”: akkor az én tapasztalatom - azaz a kártyaszámla - szerint a terhelés időpontja szerinti árfolyamon váltott (kb. amit mondjuk a google is kidobott arra vagy az előző napra).

[1] www.forbes.com/advisor/credit-cards/foreign-transaction-fees/
[2] www.americanexpress.com/us/customer-service/faq.foreign-transaction-fees.html

P.Elliot 2023.11.06. 02:23:56

@tanato: Az uj gyarak amik epulnek kulfoldi befektetes vagy mi?
Mert ha az akkor nem kellene engedni hanem az orszagnak maganak kellene epiteni azokat a gyarakat, rendesen megfizetni a magyar dolgozot, lenne is mibol ha a haszon nem kifele menne a befektetonek es akkor nem menne annyi ember kulfoldre dolgozni.

Egyebkent en nem tartom rossznak az emberek keveredeset ha szepen beepulnek az uj orszag eletebe, mar szinte mindenhol ez van, es persze ne akarjak atvenni a vezetest, raaerolteni nekik jo de az embereknek nem, felfogasokat, uj vallasokat.
Egy kis friss verkeveredes nem art, jo az.

P.Elliot 2023.11.06. 02:28:49

gabors, Hat ha nem posztot akkor csak irjal hogy miket tapasztaltal, lattal odahaza. Jo aprolekosan ha lehet.

Feleseged hogy erezte magat?

P.Elliot 2023.11.06. 02:36:23

@svajcineger: Ezt mar masutt is hallottam hogy a svajci allampolgarsaghoz kell 3 ottani lakos jo velemenye is.

Rendkivul idiota dolognak tartom mert mi van ha valakinek nincs 3 olyan ismerose aki vallalja a "kezesseget".

Egyebkent ha valaki akarja biztos vagyok benne hogy penzert talalhat baratot aki vallalja hogy jo ember es akkor mi van?

Szinte kinalja a torveny hogy atlepjenek rajta.

FutureFry 2023.11.06. 03:05:48

@gabors: “… ha nem vagy allampolgar mert minek (de ott akarsz mondjuk vegleg elni) tud kellemetlen lenni … egy letelepedesi engedelyt (USA zoldkartya) egy sima torveny valtozassal elvehetik mig allampolgarsagot a legtobb esetben nem …”

Esetleg van aki azért “ragad le” a zöldkártya szinten, mert meg szeretné tartani az eredeti állampolgárságát is, és az nem engedi a kettős állampolgárságot. Anno dán ismerősnek pl. félévente be kellett küldenie az érvényes zöldkártyájának a másolatát valahova a követségre, hogy bizonyítsa, hogy nem vette fel az amerikai állampolgárságot. (Igaz ez jó régen volt, ha jól tudom azóta változtak a dolgok.)
Vagy az is lehet valaki csak nem akar esküdt lenni :)
Persze a hosszútávon maradóknak (bevándorlóknak) - szerintem teljesen jogosan - szinte “elvárt” az állampolgárság, ahogy azt - a fentebb általam idézett - Madeleine Albright története is illusztrálja.

svajcineger 2023.11.06. 03:43:08

@P.Elliot:
Ahogy egy - szintén Svájcban élő - cimborám szokta mondani: kifordult világ, ami itt van...

dikusz. 2023.11.06. 06:06:04

@P.Elliot: Írtam levélben, én hogy lépek be.

fhdgy 2023.11.06. 08:11:17

@P.Elliot: egy beruházáshoz minimum három dolog kell:

Tőke,
Tudás,
Piac

Nekünk ebből a háromból mi van?

tanato 2023.11.06. 10:52:30

@P.Elliot: HÁt igen,mind külföldi befekteteések,gyárak épülnek.A bérszínvonal meg alacsony már a magyar átlagnak.

P.Elliot 2023.11.07. 02:38:17

@tanato: Na, mar megint csak este engedett hozzaszolni, el sem tudom kepzelni hogy miert.

Hianyzik a regi modszer.
Szoval a kulfoldi munkasok kevesebbert dolgoznak azert hoztak be oket elsosorban.

Igy lehet elvesziteni az orszagot. A lakosok elparolognak, a kulfoldrol jottek lesznek tobbsegben idovel illetve szepen atveszik a vezetest, orszagot mindent.
Egyebkent ha a kuldoldiek olcsobbert dolgoznak, hogy tudnak belole megelni?
Persze gondolom odahaza joval kevesebbert dolgoztak de idovel ha megtelepednek ez a kapott osszeg nem lesz eleg hazat venni vagy tisztesseges lakast berelni, egyaltalan uj eletet epiteni.

A 70-es evekben itt amikor idejottunk volt eleg munka, rendesen megfizettek, emlekszem hogy a havi lakber egyikunk 1 heti fizetese volt, 2 halos, nappalis lakas, futes benne, csak a villanyt kellett fizetni.
Most ahogy amuldozva hallgatom masokat illetve latom hogy mi van, egy lakasberles rezsivel egyutt elviszi az egyik szemely teljes fizeteset, a masikbol kell elni es ha a kozepes keresetet nezzuk eppen kijonnek belole, igaz hogy az igenyek meg a lehetosegek is masok lettek.

Akkoriban az egyikunk teljes fizetese ment a bankba.

Hazat venni ma ahogy felmentek az arak mar igen komplikalt vagy nem is lehetseges mert nem gyulik ugy ossze a penz/ atlagrol beszelek/, ahogy a haz arak emelkednek manapsag.

Meg akkor 70-ben volt egy idosebb testverpar ismeroseink, irtam mar roluk egy-ket dolgot regebben.

Magyarok voltak, az idosebb neni amerikai allampolgar mert itt szuletett, kivandorolt szulei 1 eves koraban honvagy miatt hazamentek, szoval o 35 eves kora korul visszajott. Egesz eleteben egy cafereriaban dolgozott alapfizetesert, borravalo nem volt ilyen helyen, berelt egy szobat ahol lakott es ossze tudott gyujteni 3 ev alatt annyi penzt hogy hazat vett maganak/ na, ezt probalja meg mostanaban valaki!

8 ezer volt, kisse lepusztult haz , reszletre vette, ket haloszoba volt, 1 furdo/ kesobb o maga epitetetett egy masodik furdoszobat, volt ebedlo, nappali, konyha, csinaltatott egy fedett teraszt,kesobb a huga is kijott egyutt laktak.

Egyetlen kis vacak fizetesbol is tudott maganak hazat keriteni, most probalja meg utanozni barki!

Mikor oreg volt a varos fizette ki a villany es a futesszamlajat mint keves nyugdiju oregnek/ most ez sincs, a varos mar nem ad semmi ilyesmit/.
Persze akkoriban a munkahelyek nem voltak kivive Kinaba meg a tobbi helyre, a tulaj rendesen megfizette a dolgozokat, ez csak kesobb harapozott el hogy minel nagyobb hasznot akartak es kivittek a gyarakat kulfoldre ahol apropenzert dolgoztattak.

Nem tudom milyen lesz a jovo de eleg aggasztonak nez ki sok ember szamara....

P.Elliot 2023.11.07. 02:58:19

@fhdgy: Tudod, a magyarok nem hulyek, tudas szerintem van, piac is csak utana kell nezni es toket is lehet keriteni ugy hogy megerje.
Persze az allamnak kellene ezeket megszervezni, megszerezni es a befoly hasznot szinten az orszag, emberek hasznara kellene forditani megvamolas nelkul.

Mikor lesz az hogy az emberek lesznek a fontosak?

Lesz meg olyan?

Ferjem fonoke, a tervezesi vallalat tulajdonosa meg a regi idok oregje volt, igyekezett mindenkit rendesen megfizetni, nezte az erdekeiket is, meg arra is ugyelt hogy ha valakinek volt valami problemaja mint nalunk az hogy a gyerek iskolaja kesobb kezdodik 1 oraval es a ferjem nem fog tudni beerni idoben hogy johet kesobb es maradjon tovabb, nem gond. Egy masik munkatars a tartosan beteg gyereke miatt szinten valtakozo oraban johetett be vagy dolgozhatott otthonrol ha ugy adodott/ nagyon messzirol jart/...

Irto rendes pasas volt, egyszer nyaraltattak egy kis fekete lanyt New Yorkbol a friss levego program kisereteben, a 6 eves nem erezte jol magat naluk, nem volt gyerek a kozelben, sirankozott a testverei utan hiaba kapott meg minden jot toluk.

Hamar hazavittek mert megertettek a kolkot de tartottak a kapcsolatot vele, idonkent meglatogattak es fizettek a kislany teljes egyetemi tanitas dijat amikor abba a korba kerult/ jo tanulo volt/ es nem lennek meglepve ha hagynanak is ra valamit.

Iszonyu rendes, megerto emberek voltak....

Ma alig hallani ilyesmit, valoszinu hogy vannak ma is de egyre kevesebben.

P.Elliot 2023.11.07. 03:03:02

@dikusz.: Irtad levelben de azt en nem kaptam meg.

Semmifele levelet, lehet hogy nem jo email cimet irtal?
En is irtam neked kettot is ha ugyan megkaptad.

Egyebkent mi van a posztoddal amit annyira vartunk?

fhdgy 2023.11.07. 07:44:10

@P.Elliot: az államnak csak a kereteket kellene biztosítani.

Sok világhírű magyar cég van, de csak Magyarországon világhírűek.

Mondjál magyar céget, amelyik jelen van valamelyik nagy tőzsdén ( pl. New York, Frankfurt )?!

A "rendszerváltástól" már eltelt 33 év. Van egyetlen magyar cég, amelyik komolyan megvetette a lábát külföldön?

fhdgy 2023.11.07. 16:31:04

A blog.hu megbolondult???

Állandóan, állandóan, negy győzöm hangsúlyozni, hogy állandóam gyötör, hogy engedélyezzem a sütiket. Hány százszor kell engedélyezni, hogy ne zaklasson tovább???

dikusz. 2023.11.07. 18:01:09

@fhdgy: Ha tiltod a sütiket, akkor is zaklat. Egy idő után gondolom abbahagyja.

fhdgy 2023.11.07. 18:12:12

@dikusz.: ha engedélyezem, akkor is zaklat!

Bármit csinálok, zaklat.

gabors 2023.11.07. 22:09:43

@fhdgy: "Mondjál magyar céget, amelyik jelen van valamelyik nagy tőzsdén ( pl. New York, Frankfurt )?!
"

Matav volt a NYSE-en volt is reszvenyem DE par ev utan (nem emlekszem pontosan" maganba ment vagyis a NYCE-rol kivonult es ezzel fizettek a reszvenyeseket akiknek ilyen reszvenye volt kb eppen penzemnel voltam ...

Szoval nem igen van talan egy ...
Takarék Jelzálogbank Nyrt. (FH21.F)

dikusz. 2023.11.07. 23:18:56

@fhdgy: Nem érdemes idegeskedni, majdcsak abbahagyja.

P.Elliot 2023.11.08. 03:06:10

@fhdgy:
Ugy tunik hogy este beenged a gep, vajon miert?
Nappal alszik?

Hat nem ismerem a magyar nagy cegeket hogy vannek-e, mekkorak, milyen sikeresek .

Szerintem ha nem azok akkor nem forditanak eleg gondot arra hogy azok legyenek.
A magyar nem egy buta nep, marmint az iskolazott resze, nem hiszem el hogyha jol kidolgoznak, penzugyi keretet kapnanak ra hogy ne tudnanak a vilagpiacon is valamelyest ervenyesulni.
A tobbi miert tud? Nem kell mindjart elvarni hogy nagy dolgot tudjanak felmutatni de szep lassan csokonyosen haladni elore mint a kinaiak teszik azt azert lehetne?
Persze ehhez osszefogas is kellene es komolyan gondolni , nem ugy hogy egy kis reteg megszedi magat aztan toluk mehet az orszag a sullyesztobe...

Szerinted mi lesz Magyarorszag jovoje?
9-10 millio ember igazan nem sok, nem hiszem hogy annyi gyerek szuletne hogy potoljak az oregeket.

dikusz. 2023.11.08. 18:50:55

@P.Elliot: Neked is tolja ezt az elfogadom/nem fogadom el/további lehetőségek szöveget?

Megkaptad a levelem? Újra elküldtem arra az e-mail címre, amit megadtál.

fhdgy 2023.11.08. 19:55:35

@P.Elliot: hogy mi, miért van, én nem tudom. Én csak egy, éppen aktuális állapotot látok, az okokat, az odavezető utat nem.

Vannak magyar cégek, amik itthon minden tendert megnyernek, de külföldön még indulni sem mernek.

Az okokat jó lenne tudni!

P.Elliot 2023.11.09. 01:06:23

@dikusz.: Megkutattam jobban az internetet es latom hogy a spam -ba kerult valahogy a leveled,mind a ketto,azert nem talaltam meg.

Mivel mar keso van, majd holnap valaszolok ra levelben.

Most beengedett hozzaszolni a gep, holnap szinten utananezek hogy mit tudok ezzel csinalni, semmi kedvem este beszelgetni meg nincs is kivel, mindenki szinte alszik.
Orulok a levelednek.

P.Elliot 2023.11.09. 01:07:50

@dikusz.: Igen, nekem is kiirja allandoan hogy elfogadom, nem fogadom el a tovabbi lehetosegeket, stb...

P.Elliot 2023.11.09. 01:11:42

@fhdgy: Talan gyavak hozza, nem hiszik hogy sikeresek lennenek pedig miert ne?
Ha valaki meg se probalja!

Hogy telt a nyarad? Megint a nyakunkon a tel...

fhdgy 2023.11.09. 06:59:31

@P.Elliot: Elnézést, de egy kicsit játszottam a naivat és nem gondoltam, hogy teljesen el is hiszed. Jó, legyen mentséged, hogy messze élsz innét!

telex.hu/belfold/2023/11/08/boldog-istvan-korrupcio-targyalas-hivatali-vesztegetes-2023

Ha van türelmed ezt elolvasni, akkor valamennyit láthatsz belőle, hogy hogyan is működik Magyarország. Ebben a történetben csak az a kuriózum, hogy nem mindenki "Boldog", mert a szereplők bíróság előtt kötöttek ki. Ez, mármint, hogy bíróság előtt vannak, nem normális dolog ebben az országban. Ezt csak úgy tudom elképzelni, hogy Don Corleone engedélye nélkül, többet nyúltak le maguknak és ezzel kiváltották a Keresztapa haragját.

Mo.-on előfordul, elég gyakran, hogy tendereket eleve célirányosan, a későbbi nyertesre szabva írnak ki. Az árat is előre egyeztetik. Mennyi is legyen? a valós érték másfél vagy kettő szerese? Jó, de mennyit kapunk mi személyesen vissza?

( Egyszer belecsöppentem egy ilyen munkába. Minden oldalról bűzlött, gyorsan fel is mondtam )

El tudod Te képzelni, hogy egy ilyen környezetben szocializálódott cég tudna boldogulni egy valós versenyhelyzetben?

fhdgy 2023.11.09. 07:08:44

@P.Elliot: A nyaram? Rémes volt! Nem a nyár tehet róla, de időben pont egybe esett.

Olyan dolgok történtek, amiben abszolúte ártatlan vagyok, de a sors valahogy kipécézett. Nem tartom magam egy idegbeteg alkatnak, de most belekóstoltam, hogy milyen is lehet.

Több minden volt, amiben szinte tehetetlen voltam, egyszerűen nem osztottak lapot.

Most már ( talán ) kikecmeregtem belőle, még van egy-két megoldatlan problémám, de ezek már, az előzőkhöz képest, csak "apróságok".

Az elmúlt kb. fél év így ment el. Most már a lényeges dolgokban lett egy kis mozgásterem.

fhdgy 2023.11.09. 17:34:20

Kedves HA!

Szólj már a blog.hu üzemeltetőjének, hogy ez a sütis baszogatás az agyunkra megy!

dikusz. 2023.11.09. 19:19:53

@fhdgy: Az Inda ügyfélszolgálatra kel egy e-mailt küldeni. Írtam nekik.

Arthamyr 2023.11.09. 20:47:19

@gabors: Ez milyen jellegű helyen volt? Ez tényleg elég pofátlannak hangzik, főleg, ha meg sem kérdezték, hogy euroban vagy helyi pénzben kívánsz fizetni/nem euroban tüntették fel az árakat... Amúgy ha nem kerülöd valamiért tudatosan, a fintech cégek számlái/kártyái nagyon jók: pl. gyorsan lehet új kártyát csinálni mindenféle valutában, adnak látra szóló kamatot, alacsonyak a költségek. Bár sajnos a lehúzós/átverős átváltástól az sem véd meg.

P.Elliot 2023.11.10. 02:06:00

@fhdgy: Kirobbant belolem a nevetes erre a suti megjegyzesedre.

Ez engem annyira nem is zavarna ha be tudnek lepni rendesen de nappal szinte sosem, este talan, nem mindig...

P.Elliot 2023.11.10. 02:21:54

@fhdgy:
Sajnalom hogy rossz nyarad volt, nem kerdezem mi volt, ha nem irsz rola akkor maganugy de orulok hogy akarmi volt, tul vagy rajta.

Hat sajnos van ez igy. Hogy erdekeset irjak ha nem is a nyaram csak egy resze nekem se volt egy alom.

Eltortem illetve megrepedt a csuklom, ezuttal a masik kezemen.

Szinte ugyanabban az idoben mint tavaly, elcsusztam az uszodaban a kovon es a foldon talaltam magamat feldagadt kezzel.

Abszolut az en hibam volt, ki van irva hogy a ko csuszos is tud lenni/ nem feltetlenul/ hasznaljunk furdopapucsot de mivel otthon felejtettem ugy ereztem hogy csak nehany lepes a vizig, de meg ott is van a kozepen az utnak vegig csuszasgatlo szonyeg, persze nem azon mentem, hat az en sietos mozdulatommal meg ahelyett hogy a cipomet visszavettem volna, megindultam a vizes kovon.

Megint gipsz, jobb kez, ez rosszabb, azt hiszem ideje lefekezni a mozgasomat.

Ez a csuklo lassabban gyogyul valahogy, persze, hasznalom a kezemet is, nincs mar gipsz rajta.

A tavaly eltort bal csuklo viszont ahogy te irtad a magaderol, eros mint a vas, talan sokkal erosebb mint volt.
Furcsa!

fhdgy 2023.11.10. 20:26:40

@P.Elliot: azért nem részleteztem, mert panaszáradat lett volna belőle

Volt benne egy-két dolog, ami stresszes is volt. A stressz még nem kopott ki teljesen belőlem, még próbálok visszatalálni a normális kerékvágásba. Sok mindent még hanyagolok, mert agyilag még zokni vagyok.

fhdgy 2023.11.10. 20:47:25

@P.Elliot: egy jelenséget viszont elmondok.

Lehet, hogy az emberek egyre hülyébbek. Nem önmagukhoz képest, nem is a másikhoz lépest, hanem a körülményekhez viszonyítva.

Egyre több "modern" gép, eszköz, berendezés van, de nincs szaki, aki ésszel fel tudná érni. Egyre több "okos" eszköz, egyre kevesebb "értő" ember.

Amit én, magam nem tudok megcsinálni, az kész őrület. Lassan öt hónapja nem tudom megcsináltatni az autómat. Több mint öt hónapja nem tudok megcsináltatni egy vacak 50 wattos napelemes rendszerecskét.

Hogy legyen határátkelés is:

A valamire való szakik elhúztak külföldre, nekünk meg csak a selejt mardt???!!!

fhdgy 2023.11.10. 20:55:53

@P.Elliot: mondok itteni konkrét példákat, és nem fogok finomkodni.

Mióta panaszkodsz, hogy nem tudsz bejelentkezni, mióta panaszkodom, hogy állandó sütis baszogatásnak vagyok kitéve?

Történt valami? Igen, történik. Magasról leszarják a fejünket. Nem csak itt, az egész országban!!!

dikusz. 2023.11.11. 00:37:17

@fhdgy: Írtam az ügyfélszolgálatnak levelet a "sütis cseszegetések" miatt.

Két nappal azelőtt kaptam ígéretet, hogy 72 órán belül válaszolnak.

gabors 2023.11.11. 02:12:32

@Arthamyr: Nem kerdztek egyszer sem Mo-on Helsinkiben igen ...

A legnagyobb bukas pont egy benzinkut volt ahol csak utolag vettem eszre hogy EU-ban terheltek bar Forintban volt a kasszaban irva es mint kiderult 340-ben valtottak att a Forintot ami akkor eppen nagyon szar volt es utanna ezt az EU-t terheltek...

Azert voltam meglepve mert ilyet eddig nem tapasztaltam Mo-on igaz tobb mint ket eve nem voltam azelott meg kb 6 eve ...

Akkor MINDIG HUF volt a terheleskent, es a kartyam bankja valtotta eppen ahogy. Vagy peldaul tamogatok ket fuggetlen mediat is havonta Mo-on es mindig HUF-ben terhelik a kartyamat ...

Most meg is neztem AmEx 2.6% koltseget szamol fel es nincs minimum sem ... legutobb oktober elsjejen 1500 Ft ert $4.10 et szamoltak ami kb 355-os atvaltas plusz 0.11 koltseg ami mindennel egyutt 365 Ft-os dollart jelent ... ha valaki kb tudja mi volt a banki árfolyam oktober elsejen szoljon ...

Szoval ehhez kepest volt nekem uj illetve lehuzaskent ertekeltem amit tapasztaltam....

De mivel ez kb kerekitesi hiba az utazas teljes koltsegehez mit szamit. Egy ket evenkent belefer ....

gabors 2023.11.11. 02:17:02

@fhdgy: "El tudod Te képzelni, hogy egy ilyen környezetben szocializálódott cég tudna boldogulni egy valós versenyhelyzetben?"

Nem ..... es meg is latszik ... talan a nalunk is balkannabb orszagokban meg van egy ket "leany vallalat" de a lajtan tul nem igen ...

P.Elliot 2023.11.11. 02:49:11

@fhdgy: Mi az hogy 5 honapja nem tudod megcsinaltatni az autodat?

Nincs szerelomuhely a kozelben? Nincs szerelo, netan alkatresz?

Nem ertem. Mifele autod van?

Ha el is huztak a szakemberek kulfoldre azert csak akad valaki mas?
Az autoszereloket jol meg szoktak fizetni! Otthon is, azert nem kell kulfoldre menni.
Hat ha valoban itt all az orszag akkor mely reszvetem!

P.Elliot 2023.11.11. 02:50:24

@fhdgy: Ma varatlanul be tudtam rogton lepni, remelem hogy ez igy is marad!

fhdgy 2023.11.11. 06:29:13

@P.Elliot: amerikában teljesen ismeretlen autóm van, egy Ford!

fhdgy 2023.11.11. 07:42:01

@P.Elliot: jól megfizetni?

Erről Hofi jutott eszembe:

Tud úszni?

Nem!

És ha jól megfizetem?

fhdgy 2023.11.11. 07:49:05

@P.Elliot: a probléma nagyon összetett.

A technológia és a tudás között nagy a szakadék. Az autószereléshez már messze nem elegendőek a hagyományos szerszámok . Már számítógép is kell. Azt kezelni is tudni kell(ene). Nyelveket is tudni kellene, mert a hibaüzenetek az autóból jönnek, angolul, németül, stb.

Szakmunkások helyett már kvalifikált mérnökök kellenének?

fhdgy 2023.11.11. 07:53:55

@P.Elliot: kínomban vettem egy Lada Nivát, összkerék meghajtású orosz csoda.

Maga a borzalom, de terepen kiváló. Ehhez elég egy nagykalapács. Semmi számítógép!

P.Elliot 2023.11.11. 14:30:19

Na, kitalaltam hogy hogy enged belepni a topikhoz a gep!

Rakkattintok az emailre ami jelezte hogy a HA-n van valaszom, ujjabb kattintas es bejon a keret amibe irhatom a hozzaszolast.

Egyelore mert ki tudja meddig mukodik igy es ez igy tiszta nevetseg..

Na mindegy.

Szoval Ladat vettel, ez a regi idok kocsija vagy van uj kiszerelesben is?

Hat igen, minden kompjuterizalt a kocsikban, ezt aztan nem erre szakosodott ember hiaba is probalna javitani.
Valaha ha meggondolom szinte minde ferfi ertett az autokhoz, mar fiatal vagy gyerekkoraban megtanulta a javitasast az apjatol, elment a szakboltba, osszeszedte hozza a cuccokat, szakszeru hasznalati utasitast is kapott hozza illetve barati-szopmszedi korben elmagyaraztak neki ha nem tudta illetve megmutattak neki.

Baratnom ebben az evben vett uj kocsit. nagyobb meretu Suzuki Suv.
Hat amikor beleultem egeszen megijedtem attol a nagy keprenyoju kompjuterszerutol ami ott volt a muszerfalon, tudott az egvilagon mindent, meg azt is hogy egyszeru embernek igen sok idobe kerul kitanulmanyozni hogy mi mire valo, mit mutat es miert.

Ezt ha elromlik, javitani nem lehet, szervizbe kell vinni.

A kocsi nagyon sok mindent tud masfeleket is, nekem ez sok.

Szivem szerint kovetelnem vissza a regen megszokott egyszeru autokat amik raadasul sokkal nehezebben romlottak el es ki lehetett javitani a legtobb dolgot a tulajdonosanak.

Igy aztan nem csoda hogy a fizetesek,meg a jobbak is nem elegek semmire.

Gyonyoru oszi nap van kinnt, ezt hivom erdojaro idonek, a levelek beszinesedtek, csodaszepek.

P.Elliot 2023.11.11. 14:32:21

@fhdgy:
Ja, van benne valami. Tudsz mindent ha kelloen megfizetnek!

fhdgy 2023.11.11. 14:42:47

@P.Elliot: Hát, itt pont az a vicc, hogy ha megfizetnek, ha nem, úszni akkor sem tudsz! Ha mégis akarod a pénzt, akkor az életeddel fizetsz!

fhdgy 2023.11.11. 14:47:41

@P.Elliot: Ha hiszed, ha nem, teljesen a véletlen műve:

Az eddigieknél zsebbenyúlósabb lett, ráadásul nem úszhatjuk meg, ha autózni akarunk

index.hu/gazdasag/2023/11/11/autoszerviz-autoszerelo-muhely-autos-szakmak-kotelezo-szerviz-muszaki-engedely-forgalmi-engedely-auto-szakemberhiany/

Nagyon szolid, nagyon szőrmentén vizsgálja csak a dolgokat!

gabors 2023.11.11. 21:09:42

@P.Elliot: ';Ezt ha elromlik, javitani nem lehet, szervizbe kell vinni.
"

miert a szervizben mit fognak csinalni ? megjavitjak nem ?

fhdgy 2023.11.11. 21:55:50

@gabors: csak akkor javítják meg, ha tudják!

Egy barátom vadi új autója azzal szórakozott, hogy akár éjszaka is lehúzta az ablakokat.

A szerviz már mindent cserélt, a végén a teljes autót is, mert nem tudták megcsinálni.

P.Elliot 2023.11.11. 23:21:24

@gabors:
Van kulonbseg!

Na kepzeld csak el ha en barmolnek azzal a kocsival amit javitasnak neveznek!

Egyebkent a jovo heten adom be a kocsimat olajcserere meg hogy nezzek at hogy minden oke-e.

Rendes ceg, valoban atnezik rendesen es szolnak ha valami nem mukodik rendesen vagy cserere szorul.
Utoljara az ablaktorloert szoltak hogy nem tapad rendesen, nekem meg megfelelt volna de ok tudjak, szoval kicsereltek.
Kerdeztem a kerekeket, azt mondtak hogy meg jo, majd szolnak ha nem.

Evente ketszer viszem mert biztos akarok lenni benne hogy minden rendben van.

Meselj az utazasodrol ha mar posztot nem akarsz irni.

P.Elliot 2023.11.11. 23:26:07

@fhdgy: "ejszaka lehuzta a kocsi az ablakat", rohadt jo lehetett, hehehe.....
Ha arrol van szo szivesen kurblizok minthogy ilyen elmeny erjen...

gabors 2023.11.11. 23:54:06

@fhdgy: "A szerviz már mindent cserélt, a végén a teljes autót is, mert nem tudták megcsinálni."

ez igy van ha garancia idoben van ... "lemon law" itt ...

van ilyen ... SOT sokszor a javitas tobbe van mint az auto foleg a magyar viszonykban ... az egy dolog hogy a munkadij esetleg kevesebb mint itt .. DE az alkatresz foleg ha csak eredeti van belole tobb mint az auto ..

Nekem volt olyan hogy CSAK AZ alkatresz lett volna $2500 igy csak siman levettuk a vedopajzsot a kipufogo egy reszerul egy (langvagoval) igy meg lett oldva .... mert alkatresz csak egyben volt ....

udv

gabors 2023.11.11. 23:58:41

@P.Elliot: "Egyebkent a jovo heten adom be a kocsimat olajcserere meg hogy nezzek at hogy minden oke-e."

ez ugy hulyeseg mert vagy van valami gond az autoval amit te is tudnal .. vagy nincs ...

olajat meg siman cserelni kell vagy km/mile vagy evente ezt nem erdemes (sot NEM SZABAD) megsporolni ... egy max ketto tankolas ara ... es ha jol csinalod 5-6 akar 10 evet ad a kocsidhoz...

a tobbi hogy atnezik baromsag mar bocs

gabors 2023.11.12. 00:07:28

@P.Elliot: "a tobbi hogy atnezik baromsag mar bocs"

nem neznek at semmit ... ha van valami esetleg az OBDII computerben azt talan ...

gondolkodj ott bent a szervizben mi a faszt tudnak atnezni semmit ...ezert ne fizets semmit ... Te is fel tudod nyitni a motorhaztetot es ha nincs ott semmi ami folyik vagy buzlik akkor OK ... kb ezt csinaljak es majd lesz $300 ha nem tobb "korulneztunk" es talaltak is valamit ami meg $1500 dollar ami most es rogton ... baromsag ... amire semmi szukseged nincs...

Amugy honnan tudod hogy jok ? elvitted mashova is a kocsit mielott barmit csinaltak ?

P.Elliot 2023.11.12. 00:42:13

@gabors: Ilyen ceg amirol te irsz mar volt nekem, gyorsan ott is hagytuk.
Azok meg talaltak olyat is ami nem is volt a rohedekok , azota mar bezart holott rengeteg evig normalisak voltak de vagy eladtak masnak a ceget aki meg akarta szedni magat vagy csak ok valtottak modort, nem tudom.

Ezek itt, /a Goodyear/, ahova viszem...

www.goodyear.com/en_US/location/Somerset-NJ-08873-US-000900859

Nagyon jok a velemenyek, nemcsak en vagyok elegedett.

Az olajcseret sem tudom megcsinalni, abszolut analfabeta vagyok auto teren, van ugyan vejem de o is beadja erre a kocsijat meg atnezesre is.

Nem fizetek szazakat, ezek tisztesseges alakok, utoljara is csak 65-ot kertek, olajat csereltek, atvizsgaltak a kerekeket/ most utoljara csavart vagy mit talaltak benne, mutatta a pasas hogy hol volt meg a csavart vagy szoget is, levegot engedtek bele, feltoltottek az ablakmosot, ellenoriztek az ablaktorlot, megneztek a lampakat meg mittudomen mit, papirt szoktak rola adni hogy mit, ki szoktam dobni de legkozelebb megtartom es beirom hogy mit neznek meg rajta. Nagyon sok mindent, egyszeru de fontos lehet dolgokat.
Foleg a szamomra fontos dolgokat mert engem meg lehet ijeszteni barmivel ha nem akar mukodni.

Szoktak kuldeni kupont 20 dollarral olcsobb ellenorzesnel, fel is szoktam hasznalni neha.

Nem is emlekszem mikor volt rajta komoly javitas, volt vagy 3 eve valami transmisszios problema, azzal atkuldtek egy szakszervizbe ahol csak ilyesmit csinaltak, na ott ugy remlik hogy fizettem vagy 2 ezer dollart vagy tobbet.
Minden evben hosszu autos utakra mentunk tehat nem csodalkoztam hogy ilyen problemaja lett de azota sincs baja.

Tudod mikor volt klassz?

Amikor ide kijottunk, mindenki szinte maga javitotta a kocsijat/ nagy problemanal persze nem de nem voltak benne meg kompjuteres szarok, hazilag rengeteg penzt meg lehetett takaritani vele.

Ha akkor vegigmentel egy hetvegen az utcan, lathattad a sok pasast akik egy uveg sor meg a barat vagy szomszed kisereteben vidam szajjartatas kozben dolgozott a kocsijan es nem kenyszeresen.

Ma egy lelket nem lehet latni....

Elveztek!

A ferjem ilyenben ugyetlen volt de alap dolgokat meg o is megtanulta. a nagyon alapot!

Kereket cserelni tudott volna ha erre sor kerul, legalabbis ezt allitotta, en ugyan nem voltam ebben olyan biztos de orultem hogy nem kellett kiprobalni...

Regi, nyugodt, vidam 70-es evek!

Hogy milyen mas volt meg a hangulat is.

fhdgy 2023.11.12. 07:24:41

@P.Elliot: "Régi, nyugodt, vidám 70-es évek!"

Meg még a 80-asokat, 90-eseket is hozzávehetjük.

Erről beszéltem, hogy nagyon elszaladt a ló.

Egyre több dolog, ami túl bonyolult, túl misztikus. Egyre kevesebben, egyre kevesebb mindent ért!

fhdgy 2023.11.12. 07:28:16

@gabors: Vitatkoznék veled, a jelenben, de múltidőben.

Amit mondasz, a jelenben igaz, de a múltban más volt a helyzet.

Voltak, akikben akkor sem lehetett bízni, de nem ők voltak a többség. Ha volt műszaki vizsga, ha nem, én minden késő ősszel megnézettem az autót. Az általam levezetett kilométerekhez képest elenyésző, hogy talán háromszor robbantam le útközben.

gabors 2023.11.12. 09:44:01

@P.Elliot: '"Nem fizetek szazakat, ezek tisztesseges alakok, utoljara is csak 65-ot kertek, "

ezert semmit nem vizsgalnak meg .... de ha jobban erzed magad akkor OK ..

olajcseret en sem csinalok otthon mert NEM ERI MEG es mit csinalok a hasznalt olajjal stb ...

de ne hogy elhidd hogy atneztek az autodat egy normalis "atvizsgalas" tobb szaz dollar lenne mert ido es sok mindent meg kellene nezni ... stb

ha elhiszed ha nem kb ODBII computert rateszik azt csokolom de 65 dollarert meg ezt is ketlem ...

gabors 2023.11.12. 09:55:57

@fhdgy: nem egeszen ertem mivel van/lenne vitad...

mostanaban itt New York konyeken az "oradij" amit ki is irnak az $150 - $200 na most az olajcsere akar $65-ert az onmagaban veszteseg ha nem talalnak mast ... szoval "atnezzuk" ezert teljesen hihetetlen ... nem is igazan teszik ... persze szo szering "atnezik" felette alatta oszt kb annyi ...

nekem mondtak olyanokat mar a prius-omnal ami nincs is a kocsiban de nyilvan @P.Elliot: oda viszi es annak hisz akinek akar ...

fhdgy 2023.11.12. 10:14:53

@gabors: azt írtad, hogy nem érdemes az autót átnézetni. Erre írtam, hogy régebben érdemes volt. A jelenlegi helyzetről nem nyilatkoztam.

Van egy olyan érzésem, hogy régen többször kellett szervizbe menni, leginkább csip-csup dolgokkal. Manapság ritkábban, de akkor fel kell kötni ...

fhdgy 2023.11.12. 10:26:27

@gabors: az ODBII-re kiváncsi leszek. Vettem egy wifi-bluetoothosos adaptert. Eddig nem igazán működött, mert a motorvezérlőt hibásnak kiáltották ki, csak részben kommunikált, cserét akartak, pedig csak jól kellett összerakni.
Meglátjuk, mi sül ki belőle.

gabors 2023.11.12. 18:05:50

@fhdgy: "@gabors: azt írtad, hogy nem érdemes az autót átnézetni. Erre írtam, hogy régebben érdemes volt. A jelenlegi helyzetről nem nyilatkoztam."

bocs NEM ezt irtam hanem hogy az ilyen "atnezes" nem er semmit sot rosszabb mert ugy gondolja a tulaj hogy minden franko hiszen "atneztek" ... holott NEM

gabors 2023.11.12. 18:09:00

@fhdgy: "@gabors: az ODBII-re kiváncsi leszek. " nekem mukodik de nem csak az ODBII csatolotol fugg hanem az app-tol is ... ...

sok szerencset erdemes egy jobb app-ot talalni .. de Mo-i igen oreg autoiknal nem sokat fog mutatni a legtobb app... (ez a lenyeg persze)

gabors 2023.11.12. 18:19:04

@fhdgy: "@gabors: az ODBII-re kiváncsi leszek. Vettem egy wifi-bluetoothosos adaptert. "

csak hogy vilagos legyen (masoknak is ) blue tooth akarmi olvasa az OBDII de hogy az mit is jelent azt csak az App-od fogja tudni es ott mar vannak gondok merrt, bar vannak szabvanyok a kodokra, egy occcso (nem neked irom) app nem fogja tudni hogy az adott kod mondjuk toyota vagy ford vagy audi eseten mit is jelent "tenyleg" a szabvany kb azt irja elo hogy "gyujtas problema" oszt annyi de ha az adott kocsi-ra van az app megmondja hogy akar melyik henger es miert ...

gabors 2023.11.12. 18:24:35

szoval PEliottnak is mondom hogy "atnezik" a verdat ma mar semmit nem jelent ... SEMMIT....

ha otthon nem csopogott belole valami azt szomszed jo arcu .... olaj cseres fiuk sem fogjak tudni ...

SOT azt mondom hogy a szerviz az adott kocsi-hoz tobbet tudna mondani ha akarnanak de az NEM 65 dollar lesz

fhdgy 2023.11.12. 18:53:02

@gabors: nem egyszerű, de kereséssel az interneten a kód alapján sok minden kiderül.

Ez még mindig nem boldogság, mert a műszaki tartalmat sem ártana érteni.

Torony6 2023.11.12. 19:48:42

@Csodabogár:
Szia,
Egy érdekes, magyar vonatkozású történet németül értőknek. Van benne magyar zsidó sors, tanácsköztársaság, magyar származású német színésznő, és a főszereplő egy regény, amit az 1950es években írtak, és évtizedekkel később került elő, magyarul, magyarokról írták, a második világháború idején játszódik. Fun fact: a cigány szó politikailag korrekt és stilisztikailag helyes fordításának nehézségei.
Link a svájci rádió kulturális műsorához:
www.srf.ch/audio/kontext/janos-szekelys-verschollener-roman?id=12474447

P.Elliot 2023.11.12. 20:33:18

@gabors: Na, vegre be tudtam lepni.

Kar hogy nem hiszed el hogy azert a 65 dollarart atnezik a fontosabb dolgokat az auton, itt nem azok az arak vannak mint feletek vagy New Yorkban.
Emlekszem teljesen el voltam ajulva amikor irtad a 300 dollaros tortat a cukraszdaban amit itt ha 60 igen draganak talaljak, es mint irtad nem luxus cukraszda volt, es majdnem hasonlo egyszeru beigli arakat, ebbol indulj ki. Ott feletek minden joval magasabb mint itt. Igazabol mi az hogy atnezik a kocsit, megnezik a feket, marmint jol befekeznek gondolom, amikor februarban voltam a kocsival a ketevenkenti vizsgaztatasra egy erre kijelolt helyen, ott is atneztek, 10 perc se telt el mar intettek hogy menjek a papirokert oda, vihetem, atment pedig ez egy hirhedten szarakodo tarsasag ilyen teren.

Ok ennyi ido alatt megmondtak hogy a kocsi jo! Mast is atneztek rajta. Biztonsagos, vezetesre alkalmas.

Tehat, az autojavitoban, megneztek a feket/nem bontottak ki/, ha nem lett volna jo a fek akkor bizony mar jelzik is nekem hogy nem mukodik rendesen es akarom-e hogy most vagy kesobb meg is csinaljak, a gumikat atneztek, mennyi ido az, szinte semmi, megneztek az ablaktorlot hogy mukodik-e rendesen, van-e eleg ablakmoso folyadek a tartalyban, tapad-e a torlo vagy laza a gumi rajta, , a lampakat, az akumlatort es kicsereltek az olajat.

Mast is gondolom ami fontos de nem vagyok autoszakerto hogy mit kell meg.

Ez nekik semmi ido, gyorsak es alaposak.

En kulonben sem mernem csak ranezesre megallapitani hogy hol mi csopog, eszre se vennem, nekem kell hogy egy szakember mondja meg hogy az auto jo!

10 eves kocsi,Ford , imadom a Fordokat, az elso kocsink kivetelevel mindig ilyet vettunk mert nagyon jo kocsik, nem sokat javittattuk pedig regen igencsak befogtuk...

Nekem ez lesz valoszinu az utolso kocsim, persze nem tudni meddig erzem azt hogy biztonsagosan tudok vezetni.
Meg igen de nem tudom meddig.

P.Elliot 2023.11.12. 21:03:05

Az uj poszthoz hozzaszoltam elkuldtem de menetkozben mar ki is torolte a hozzaszolast.
Erthetetlen!

gabors 2023.11.12. 21:49:39

@Határátkelő: "Van új poszt, egészen csodálatos tartalommal! :)
"

na ne bassz mer ki velunk itt olyan jol elvagyunk ....

gabors 2023.11.12. 21:52:00

@P.Elliot: "Kar hogy nem hiszed el hogy azert a 65 dollarart atnezik a fontosabb dolgokat az auton, "

a lenyeg hogy Te elhiszed ... es hogy te nem hiszed el nekem hogy ez "lehetetlen" az egy masik dolog ...

kerlek hidd el LEHETETLEN hogy ezert barmit komolyan megneznek ... de ha nem akkor is jo

gabors 2023.11.12. 22:03:30

@P.Elliot: Na akkor roviden elmagyarazom hogy amit mondasz (marmint $65 olajcsere es plusz mindent atneznek rendesen)

LEHETETLEN ... figyelj....

az olaj szurovel barhol veszed kb 40-60 dollar OK veszik mondjk 3/4 aron ...

akkor vagyunk $ 35-40 nal (ja es jo ha azt teszik bele)

orabere egy abszolut senkinek ott minimum $20 de inkabb $30 .. vegyuk 10 perc munkaido

$5

most ott vagyunk hogy40-45 dollar es meg haszon nincs is ... szoval ezek utan gondolod hogy barmit atneznek ?

gabors 2023.11.12. 22:06:16

@P.Elliot: OK mi a kocsi nezzuk meg mennyi bele csak az olaj meg a szuro mondjuk ha megvenném az Amazonon es magam cserelnem ...

Hulyeseg nem eri meg de lassuk Ford mi ?

fhdgy 2023.11.13. 07:24:09

@gabors: órabér 20$

Ha megvárja 50$

Ha bele is szól 250$

gabors 2023.11.13. 14:13:49

@fhdgy: a viccet ertem ...

de az orabere egy "kozepes" autoszerelonek errefele inkabb $30 dollar de akar $45-$50 is lehet ... ami erdekes hogy a "ceges"
szervizekben kevesebb mint Toyota vagy Ford vagy Chevy... mert ott szinte csak kezdok vannak ....

a minimum oraber $15 vagyis ennel tobbet kap mar egy kasszasneni is szoval a $20 az semmi ezert nem jon ki a matek PElliot-nal sem

fhdgy 2023.11.13. 16:49:59

@gabors: az usákok engem igazából hidegen hagynak. Abszolút nem vagyok képben az ottani dolgokkal.

Talán csak annyira, hogy a többség valami angol szerűt beszél, de Oxfordban nem sokra mennek vele! :-)

gabors 2023.11.13. 23:27:04

@fhdgy: hat azert pl Pete Buttigieg vagy Bill Clinton es sokan masok eleg jo9l el voltak ott abban a sza Oxfordban az angohoz hasonlo nyelvvel...

amugy a vilag az amerikai angolt beszeli es meg azik a munkatarsaim is akik a UK-bol valok ... bar tudnak valtani ...

fhdgy 2023.11.14. 08:54:58

@gabors: elég sok ember van a világban, akik idegen nyelven is vitték valamire, nem is kevésre. -:)

gabors 2023.11.14. 14:24:51

@fhdgy: '@gabors: elég sok ember van a világban, akik idegen nyelven is vitték valamire, nem is kevésre. -:)"

bizony vannak mi magyarok is szeretjuk emlegetni oket mikor Nobel dijakrol van szo amugy meg mocskos budos zsidok !!! (vagy csak siman kommunistak vagy hasonlok ).....

amugy Te kire gondoltal ?

fhdgy 2023.11.14. 15:49:12

@gabors: kellene egy jó zsidó koponya, aki rendesen le tudna programozni valamit, mert most elszállt egy hozzászólásom, de megpróbálom mégegyszer leírni:

Tehát: nem gondoltam konkrétan senkire, ha kellene, akkor gondolhatnék a Korzikaira, aki franciaként lett nagy.

Ha Nobel díjasra kellene gondolni, akkor lehetne pl. Sklodowska.

A zsidó nálam abszolut nem pejoratív. Sőt.

Ha csak a 20. Század nagy zsidó koponyáit vesszük ( Pl. Einstein, Wiegner, Neumann, Teller, sort hosszan lehetne folytatni ), akkor nélkülük sokkal szegényebb lenne a világunk.

Hitlerék pl. nem tudtak mit kezdeni Heinevel. A műveit nem lehetett letagadni, de bevallani sem tudták, hogy zsidó, így azt hazudták, hogy ismeretlen német költő.

Kell ennél nagyobb hazugság, önbecsapás?

Nos, itt szállt el, gyorsan elküldöm, nem akarom újrakezdeni.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása