Gabi több mint egy évtizede él Angliában, ahol igazán alulról küzdötte fel magát, hiszen takarítóként kezdett. Aztán teljesült az álma, amiről kiderült, mégsem az, hogy végül vegyen egy nagy levegőt és megtalálja a hivatását.
„Amikor 2011-ben kiköltöztem Angliába, nem hittem volna, hogy ma itt leszek ebben a pozícióban. Sose hittem volna, hogy én egyszer a vasútnak fogok dolgozni.
Otthon irodában dolgoztam, és úgy gondoltam, itt kint is irodában szeretnek dolgozni. Ez a célom amit elszeretnek érni.
Angliai kezdetek
Szóval hoteltakarítóként kezdtem, ezt csináltam kb. 8 hónapig, után dolgoztam egy nagy mobiltelefon-gyártó cégének az éttermében. Kávé, tea, szendvics készítés tartozott a főbb dolgok köze.
Ezen a munkahelyen kicsivel több mint 1 évet töltöttem el, innen visszamentem takarítani - adminisztrációs munkát végezni. Az apósom ebben az időben alapította meg a saját takarító vállalkozását, és elhívott magához dolgozni.
2015 áprilisában pedig végre megkaptam az álmaimnak hitt munkát. Teljes munkaidős irodai munka egy futárszolgálat irodájában. Ekkor azt hittem, hogy végre révbe értem. Négy év kemény munkája után végre megkaptam azt a munkát, amit mindig is szerettem volna. Végre irodában dolgoztam, hétfőtől péntekig, reggel 9-től délután 5-ig.
Hogyan is jött a vasút?
2015 őszén, szóval pár hónappal az álmaim irodai munkája után, rájöttem, hogy nekem ez nem való. Őszintén szólva nagyon unalmasnak találtam. Férjem egyik ismerőse mondta, hogy jelentkezzek a vasúthoz (ő jegyellenőrként dolgozott ).
Mondtam neki, hogy nekem fogalmam sincsen a vasútról. Én vagyok az az ember, aki teljesen elveszve érzi magát a vasútállomáson. Megnéztem a helyi vasúttársaság weboldalát, és pont volt egy pozíció, a peronra kerestek munkatársat.
Jelentkeztem. Volt egy kérdőív, fel kellett tölteni egy önéletrajzot és vártam. Vártam és vártam. Mint utólag kiderült, a vasúton nem megy semmi gyorsan. Egyszer csak kaptam egy emailt, hogy az önéletrajzom alapján megfelelő vagyok.
A következő lépés egy egésznapos tesztnap volt. Itt volt mindenféle teszt (olvasás, írás, szövegértés, matematika, látásvizsgálat, stb.). Minden teszt után megmondták, hogy ki nem ment át, és őket hazaküldték. A végére a nap eleji 15-ből maradtunk ketten.
Ezután jött a szokásos várakozás, most épp az interjúra kellett várni. Az interjú egy pár órás dolog volt megint. Szokásos kérdések, mit tudok a cégről, milyen tapasztalatom van stb. A végén mondták, hogy 1 hét és visszahívnak, ha sikeres voltam, ha nem.
Legnagyobb meglepetésemre , másnap csörgött a telefon. Az interjúztató hívott, és mondta, ha érdekel a munka akkor az enyém.
Elfogadtam.
Viszont a munkakezdés és a szerződés aláírása előtt el kellett menni egy orvosi vizsgálatra, amin volt látás- és hallásvizsgálat, magasság és súlymérés, drog- és alkoholteszt.
A munkát februárban kezdtem el. Szóval az egész procedúra eltartott 2015 szeptemberétől egészen 2016 februárjáig.
Élet a peronon
2015. február 15. van. Izgatottan ültem fel a vonatra és mentem le a southamptoni HR-irodába. Az első nap mindenféle papírok kitöltésével kezdődött, rengeteg videót néztünk meg, a cég képviselői pedig elmondták, mi és hogyan fog zajlani az elkövetkező pár hónapban. Ott ültünk az oktatóteremben és én voltam az egyetlen külföldi.
Még ma is emlékszem arra, amit a HR-es alkalmazott mondott: „Ha valaki itt marad 6 hónapig, ami a próbaidő végét jelenti, akkor a vasútnál marad élete végéig”. Először ezt hihetetlennek tartottam, de az idő múlásával rájöttem, hogy igaza van.
Miről is szólt a peroni munka? Először is volt egy pár hetes kurzus az iskolában. Itt megtanultuk a szabályokat, mit mikor és hogyan kell csinálni. Ezután jött egy pár hónapos gyakorlati képzés az állomáson.
A pozíció neve angolul Train Dispatcher, mivel nem vagyok MÁV-os, így fogalmam sincsen, hogy mi is lehet ennek a magyar neve. Szóval én ott állok a peronon a sípommal, meg a fehér kis táblámmal napközben / zöld lámpámmal este, és jelzek a jegyellenőrnek, ha a vonat biztonságosan indulhat.
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem izgultam. Én voltam az egyetlen külföldi, mindig azon izgultam, hogy megértem-e, amit mondanak, és nőből sem volt sok alkalmazott. De úgy voltam vele, ha nem értek valamit, akkor visszakérdezek, és a cég sem vett volna fel és nem mentem volna át a rengeteg előteszten, ha nem vagyok alkalmas a munkára.
Hogyan lehet valaki Angliában mozdonyvezető?
A jelentkezés nem egyszerű , és sok lépésből áll, de megéri megpróbálni.
Jelentkezés
Interneten keresztül, mikor hirdetnek trainee train driver pozíciót. Külsős és belsős embernek is ugyan azokon a lépéseken kell keresztül mennie.
Weboldalon jelentkezik az ember a munkára, feltölti az önéletrajzot. Nálunk volt jó pár (emlékeim szerint 20-30) kompetenciakérdés. A minimum életkor 21 év, a nem nem számít, minden fajta és típusú vonatot vezethet Angliában egy nő, ugyan úgy, mint a férfi kolléga.
Ha ezen átment az ember, akkor jött a következő lépés, egy teljes napos teszt. A peroni munkához tartozó tesztnap is fárasztó volt, de a mozdonyvezetői ezen sokkal jobban túltett.
Tesztnap
A cég postán küldött gyakorló anyagot, de ez csak hasonló volt ahhoz, mint az eredeti teszt. Ezeket a teszteket kétszer lehet megpróbálni, ha kétszer megbukik az ember, akkor ennyi volt. Az eredmény megy egy Nagy-Britanniát átfogó nyilvántartásba, így ha másik céghez akarna az ember jelentkezni, akkor az csak lekéri az adatokat és látni fogja, ki ment át vagy bukott meg.
Ha viszont az ember átmegy, akkor 3 évig érvényes az eredmény. Én 2017 májusában voltam a teszteken és csak 2019 decemberében kezdtem a tanfolyamot. Szóval pár hónap híján majdnem kifutottam az időből. Ha úgy történt volna, akkor meg kell ismételni a tesztet.
Aminek az eredménye bekerül egy országos adatbázisba. Így egy másik cég is meg tudja nézni, milyen eredményt értél el, ami hasznos lehet, ha az ember váltani akar a várakozás helyett.
Szóval tesztnap, 8 teszt :)
1, Színvakság vizsgálat
2, TEA OCC - Everyday Attention Test - ez 3 részből állt
3, Bourdon test
4, Trainability for rules and procedures - 2 részből áll
5, Written communication test
Az utolsó három számítógépen zajlott:
6, Vigilance and Reaction test => a fehér képernyőmonitor közepén villog egy szürke négyzet. Mikor feketére vált, meg kell nyomni 1 gombot. Ez megy 30 percig.
7, Train Driver Traffic Perception Test & Practice System - 1 fénykép 1 másodpercig => következő oldalon kérdés: mi volt a képen? Kb. 20 - 30 fénykép van.
8, Hand Coordination - 2 joystick, egyik megy fel-le, másik jobbra-balra. Kicsi golyót kell végig vinni a vonalon 10szer.
Nálunk az első 3 után szünet volt, aki valamin nem ment át, már nem mehetett a következő tesztekre, a következő szünet az 5. után volt.
Ha mindezt az akadályt sikerrel veszi az ember, akkor jönnek az interjúk, ebből is kettő.
Interjú
Drivers Manager interview - ez lazább volt, kb. 1 óra. Szokásos interjúkérdések, mit tudsz a cégről stb.
MMI interview (Multi Modual Interview ) - ez nehezebb, inkább pszichológiai, ezen bukik el sok ember. Ez az interjú eltart 2-3 órát.
Orvosi alkalmassági
Színvakság megint, látás- és hallásvizsgálat, EKG, súly, magasságmérés, alkohol- és drogteszt megint.
Szóval ha mindezen átmegy az ember, akkor ott állsz első nap az iskola kapujában és teljesen úgy érzed magad, mint anno általános iskolában. Izgulsz, aggódsz, és azon gondolkozol, hogy mennyire lesz nehéz a tanfolyam és hogy jó döntést hoztál-e.
Iskola
Az első nap nekem az iskolában 2019 decemberében volt. Tizenketten voltunk a csoportban, 4 nő és 8 férfi, 10 született angol és csak ketten voltunk külföldiek.
Az első 3 hónap az iskolában van, itt megtanulod a vasúthoz tartozó szabályokat, plusz ennek a gyakorlása a szimulátoron, hetente vizsga. Olyan mint a KRESZ, csak sokkal nehezebb. Három hónap után pedig jött egy nagy, 275 kérdésből álló vizsga.
Aztán jött egy hónap vezetés az iskolával (rendes vonat utasokkal). Ha ezen is átmegy az ember, akkor irány vissza a depóba, ahol dolgozni fogsz.
A vezetés minimum 225 óra egy oktatóval, ebből minimum 80 óra sötétben. A vizsgák vezetésből 50, 100 és 200 óra után jönnek.
Közben pedig vissza az iskolába, amikor behívnak, hogy megtanuld a különféle vonatok működését, technikai tulajdonságait, hogyan kell megjavítani, stb. Ez jó pár hét, attól függően, melyik vonatról van szó. Ebből is van elméleti és gyakorlati vizsga is.
Miután megvan az összes vizsga és minimum 225 óra vezetés, következik egy 3 napos záróvizsga, ebből egy-egy nap elmélet, szimulátor és élő vonatvezetés.
Hazudnék, ha azt mondanám, könnyű volt. Életem legnehezebb vizsgái voltak. Ha ezen átmegy az ember, akkor kapja meg a kulcsot és a jogosítványt.
Szóval ott áll az ember a jogosítvánnyal és a kulccsal a kezében, és a legnagyobb mosollyal az arcán. Egy külsős azt hinné, hogy akkor már ugorhatunk is be a vonatba és mehetünk, amerre szeretnénk. De ez nem így van.
Ha minden jól megy és nincsen COVID, akkor az egész dolog, amit feljebb írtam, megvan kevesebb, mint egy év alatt. Nekem ez eltartott 2019 decemberétől egészen 2021 augusztusig.
Miután megvan a kulcs és a jogosítvány, akkor jön még több tanulás. Ugyanis meg kell tanulni az útvonalakat. De mit is kell megtanulni az útvonalból?
MINDENT.
*Állomások neve
*Sebességek
*Leágazasok, és azok hova visznek (ez azért is fontos, mivel én nem mehetek le az összesen. Szóval ha rosszat jelez a jelzőlámpa, akkor meg kell állni és jelenteni, hogy én azon az útvonalon nem mehetek).
* Folyók neve
* Hidak neve
* Nagyobb utak a sín felett / alatt ( autópálya stb )
* Hol van lejtő / emelkedő
* Hol csúszhat a pálya, ha kicsivel rosszabb az idő
* Alagutak neve
* Elektromos állomások neve, ami az áramot szolgáltatja a sínekbe (ebből van kb. 3 mérföldenként egy darab)
A vizsga itt is többnapos, mivel minden útvonal vizsgája másik napon lesz.
Az én útvonalaim
A helyi állomásom Basingstoke, Hampshire, innen indulok minden nap.
*Southampthon - Basingstoke - Woking - London Waterloo
*London Waterloo - Woking - Alton
*London Waterloo - Hounslow - Weybridge
*London Waterloo - Twickenham - Weybridge
*Basingstoke - Eastleigh - Portsmouth harbour
*Southampton - Netley - Fareham
Itt egy térkép a mi vasúti hálózatunkról.
Hogy történik az útvonal tanulás?
Van egy egész könyvnyi térképem, amin minden rajta van, amit fentebb említettem. Azt tanulmányozom + megyek vezetni minden nap más sofőrrel, aki elmagyarázza, mi hol van.
Plusz van a cégnek saját videóanyaga azt nézem a szabadnapjaimon.
Miért fontos ismerni az útvonalakat?
Mint már írtam feljebb, én nem fogok a cégünk összes útvonalán menni. Szóval ha esetleg a Signaller (aki a jelzőlámpákat, síneket, stb. állítja ) rossz útra terel, akkor nekem meg kell állni, mielőtt elkanyarodna a vonat és telefonon szólni neki, hogy én arra nem megyek.
Esőben / hóban / ködben is menni kell és tudni kell, hol vagy. Ködben érdekes menni, mivel sokszor nem látsz 2 méternél messzebb. Ezért tudni kell, hogy például az állomások között mennyi jelzőlámpa van, vagy például hol van egy nagyobb híd, amit észrevesz az ember, ha átmegy alatta, így tudni fogom, mikor kell fékezni.
Így ködben / szakadó esőben is lehet simán a megengedett legnagyobb sebességgel biztonságosan menni.
2022 januárja óta vezetek egyedül, akkor vizsgáztam le az útvonalakból, most van szeptember eleje, szóval 7 hónapja egyedül vezetek.
Nehéz? Igen.
Szeretem? Imádom.
Minden nap teljesen más, és sose tudja az ember, mi fog történni a munkaidő alatt. De minden nap hatalmas mosollyal megyek be dolgozni, és imádom a munkám.
Szeretem, amikor a peronon vagy a vasút feletti hídon kisgyerekek állnak és integetnek, én meg visszaintegetek.
Szeretem azt hallani, amikor megállok a peronon és a kisgyerek mondja a szülőnek, hogy „Láttad, női mozdonyvezető”.
Szeretem, amikor beérek a végállomásra, sétálok vissza a vonat másik felére és megállít egy utas, megköszöni, hogy elvittem. Vagy amikor mondják, hogy az ő kislányuk is mozdonyvezető akar lenni, amikor felnő.
Pár érdekesség
Mint már feljebb említettem, itt Angliában nő is vezethet bármilyen fajta és típusú vonatot, csak ugye le kell belőle vizsgáznia.
Az első 3 évben tapasztalatlannak számítok, így a cég jobban figyel ránk. Van több vizsga, a manager kijön velünk, mikor vezetünk, és a vonat fekete dobozáról sűrűn letöltik az adatokat (látni akarják, hogy betartunk minden szabályt, sebességet, stb).
Nálunk a depóban van 100 + ferfi mozdonyvezető és csak öten vagyunk nők. Rajtam kívül van egy magyar férfi mozdonyvezető, és pár másik külföldi, de a depo 95 százaléka angol.
A leghosszabb műszak 9.5 óra lehet és egy héten 4 napot dolgozunk.
Az elmúlt 11 év nem volt mindig teljesen felhőtlen, főleg akkor nem, amikor a brit férjem hirtelen mindenféle előzmény nélkül elhunyt 2019 áprilisában, és én ott álltam egyedül özvegyen 31 évesen.
De én hiszek abban, hogy minden rossz dolog után jön valami jó. Minden rossz dolog csak erősebbé teszi az embert.
2011 júliusában költöztem Angliába, 2016 februárjában kezdtem a vasútnál és még most is itt vagyok. Hivatalosan is az életem leghosszabb munkahelye eddig. Rengeteg olyan kollégám van, aki már 30-35 éve mozdonyt vezet.
Szóval a HR-es alkalmazott teljesen igazat mondott 2016 februárjában: „Ha valaki itt marad 6 hónapig, ami a próbaidő végét jelenti, akkor a vasútnál marad élete végéig”.”
A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.
Utolsó kommentek