oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2022. július 12. 06:30,  Miért ugyanolyan minden amerikai utca? 80 komment

2022. július 12. 06:30 Határátkelő

Miért ugyanolyan minden amerikai utca?

Nyilván a cím túlzó kissé, ám az biztos, hogy az amerikai városok szerkezetének képe sok esetben nagyon hasonló (vagy egyszerűbben fogalmazva, sok amerikai utca tűnik ugyanolyannak). Ennek nagyon érdekes oka van, némi „először jó ötletnek tűnt” érzéssel fűszerezve, derül ki Dániel posztjából.

ci_m.jpeg

„Valószínűleg sokakban már felmerült a kérdés, hogy miért tűnik minden amerikai utca ugyanolyannak a filmekben, miért vannak akkora ipari parkok, hogy azok felérnek egy kisebb magyar város méretével.

A válasz: zoning law, amit magyarul talán építési és övezeti szabályozásnak lehetne lefordítani, azaz korlátozva van, hogy mit, mekkorát és milyen épületet építhetsz egy adott területre.

Természetesen az ilyen keretrendszerek nem az ördögtől valóak, minden országnak megvannak az övezetekre és építésre vonatkozó szabályai, azonban az amerikai törvények túlszabályozzák az építtetőket és ez okozza azt, amit mindenki tud, hogy Amerika egy autós nemzet.

Annyit elárulhatok, hogy nem amiatt autós nemzet az amerikai, mert az anyatej egy kis 5W-30-cal lett összekeverve, hanem nincs más választásuk. 

ke_p_1.png

Egy tűz és annak következményei

Nézzünk bele kicsit, hogy hogyan is alakult ki ez a törvény. 1912-ben leégett egy amerikai biztosító épülete, ami helyett megépítették az új, 42 emeletes Equitable Building-et Manhattanben.

Akkoriban ez egyike volt a legnagyobb épületeknek, nem csak a magasságot, hanem az oldal irányú terjedelmét is tekintve, ami azt eredményezte, hogy a környékbeli lakók egész nap sötétben voltak, hiszen az épület folyamatosan árnyékot vetett a közeli házakra.

Mindemellett ekkor létesült rengeteg ipari épület, gyárak, raktárak, néha közvetlenül egy-egy lakóövezet mellett. Valamit tenni kellett, ezért New York elkezdte szabályozni az épületek méreteit és hogy hova milyen jellegű építményt lehet felhúzni, ez volt az egész Amerikára kiterjedő zoning law alapköve.

Hogy pontosan miket szabályoznak ezzel a törvénnyel?  

  • Telek mérete, jellemzően a minimum mérete
  • Lakóépület mérete, szintén jellemzően a minimum méret
  • Milyen közel lehet a ház a járdához és az úttesthez
  • Parkolóhelyek minimum száma
  • Az épület kinézete
  • Övezetek besorolása

ke_p_2.png

Emiatt van sokkal több családi ház, mint apartman, emiatt néz ki szinte ugyanúgy az összes ház egy adott utcában és emiatt kell háromszor annyit - távolságban és nem időben - autózni bármiért, mint egy európai városban.

Persze ennek köszönhető az is, hogy az újonnan épült ház mellé nem telepíthetnek egy raktárat, tehát az eredeti cél jónak bizonyult, azonban az évek alatt sok kritika érte ezt a törvényt. 

ke_p_3.pngMűholdfelvételen is jól kivehető, hol van a határ a "Residental" és a "Commercial/Industrial" zóna között. A bal oldalon lévő domb pedig egy szemétdomb a város közepén, Amerikában még ez a legjellemzőbb módja a hulladékkezelésnek - forrás: Google Maps

Milyen hatással van ez a törvény a gazdaságra? 

Alapvetően nem jó hatással, hiszen az üzletekkel és lakóházakkal ellentétben a parkolók és a széles utcák nem termelnek bevételt, nem adózik utánuk senki. Ha egy 10 utcás lakóközösségben 3 méterrel lenne keskenyebb az utca szélessége, akkor máris kijönne plusz 1 sor lakóház, ami 10 százalékos bevételnövekedés lenne az önkormányzatnak.

Ehhez még hozzátartozik, hogy minél szélesebb egy utca, annál több helyen kell majd az idő múlásával toldozni-foltozni, tehát nemhogy csak a bevétel kevesebb, de a kiadás is nagyobb. Az olyan területeken persze, ahol nagy az erdőtűz veszélye, a széles utcák kedvezőek is lehetnek. 

Mindenki el tudja dönteni magában, hogy melyik részre járna szívesebben vásárolni az alábbi két hely közül.

ke_p_4.pngZóna örvény előtti városkép - forrás: Google Maps

ke_p_5.pngZónatörvény bevezetése utáni városkép a kereskedelmi zónában - forrás: Google Maps

Ha szívesen olvasnál még Dánieltől, vagy nézegetnél képeket, látogass el az oldalára!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5817880809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HighTroller 2022.07.12. 15:57:59

Arnyalnam ezt egy kicsit. Nekem az az erzesem, hogy ezeknek a szabalyoknak koszonhetoen:
- van ter, nem vagyunk egymas szajaban
- szellosebb a varoskep
- nem zavar a teherforgalom a lakohelyeden
- van egy nagy depo, ahol elersz minden szolgaltatast (persze nem csak elonyei vannak ennek), cserebe ahol elsz, az csendes

Szoval azert nem olyan rossz am ez, persze nem akarok altalanositani.

P.Elliot 2022.07.12. 15:58:55

Hogy hova jarnek szivesebben bevasarolni?
Oda ahol szeles utak vannak, nagy uzletek, ter es levego.

Itt ahol akkora nagy tavolsagok vannak szukseges az auto es ha van akkor miert kellene szuk kis varoskakban szorongani kis lakasokban?

Ahol en lakom az egy nagyobb varos. Nem nagyvaros de ahogy elnezem a rohamos fejlodeset igen gyorsan az fog lenni ami nekem nem jo mert maris a kozponthoz kozel vagyunk, nagy epitkezesek folynak korulottunk, New Yorkbol jonnek kifele lakni az emberek mert itt meg mindig olcsobb, jo a kozeledes befele a Citybe, talan 40 perc vonattal, busszal se tobb, szamukra sokkal megfizethetobbek a hazak ahelyett hogy berlakasra szornak el, van udvar, tavolsag a szomszedtol, nincsenek egymas szajaban, az iskolak se rosszak, jonevu egyetemunk is van, a kozbiztonsag is egesz jo, minek laknek vagy vagynek egy zsufolt varosba?

Itt a teruletet ahol a hazunk van a 60-as evekben szeleteltek fel kis utcakra, egyik utcaban sincs tobb mint 10 haz vagy annyi sem. A terulet vegen a fold lejt, lefele egy kis volgy szerusegbe ahol gyonyoru fak vannak es patak. A mi hazunk is itt van, arviz el sem erhet mert a viz lefolyik a volgybe.

Kozel van 5 percnyi autoutra a hatalmas korhaz/ van masik is kicsit odebb/ 7 perc a vasutallomas, van egy termplom, 2 iskola, ugy ertem hogy ezek igen kozel vannak, ettermek, elelmiszerboltok mindenfele mas boltok 5-7 perc autout vagy akar gyalog de ki a fene maszkal gyalog./ a volt szomszed neni mert o nagy sportlady volt/.

A varost nem kell sajnalni hogy a bevetel igy kevesebb es sokat kell kolteni az utakra, javitasokra, nem szivbajosok, szepen emelik a haz adokat, arra terhelik.

Szoval, van itt meg rengeteg terulet, nem szorultunk arra hogy zsufolt kis varosok legyenek, / lesz az majd magatol is de addigra ugysem elek/.

Csodabogár 2022.07.12. 16:38:07

@P.Elliot: Ez a kinek a pap kinek a papné esete. Én pl. csak városban szeretek lakni, ami nem jelenti azt, hogy szük utcákban. Minden városnak van sürübb és szellősebb része. Mondjuk Manhattanak talán nincs. Rémálom még mindig számomra, mikor egyszer bent laktunk remek helyen, Carnegie hall és az opera is sétatávra volt. Méregdrága szálloda, olyan szűk utcában, hogy nem láttam se az eget se a földet. Nem lehetett a szobából megállapítani, hogy esik-e vagy milyen idő van kint.
Persze azt se szerettem, mikor Los Angelesben töltöttem egy hónapot és még a hónap végén is könnyen eltévedtem, mert az egész negyed totál egyforma volt. Nem volt semmi kapaszkodó a szemnek, hogy hol kell jobbra vagy balra fordulni.
Lakhatás szempontjából, még a floridai lakásunk jött be legjobban. Egy emeletes apartman házak voltak, igen szellősen elhelyezve hatalmas tölgyfák közt. Miután ez nálam alap volt, gyalog el lehetett menni egy kis térre, ahol voltak alapvető boltok. Élelmiszer, ital, dollárosbolt, bank, fodrász stb. Mind ez 5-6 percre a háztól ahol laktunk. Bár gyakorlatilag mindig volt autó a közelembe, egy liter tejért utálnék autóba ülni.
Különben sehol nem laktam úgy, hogy ne zöldre néztem volna az ablakból és mindig centrum közelben voltam, vagyok most is.
Egyedül Zürichben laktam egy zsákutca végén, körbe erdő, patak stb. De nem sokáig bírtam, két év után beköltöztünk a városba, ahol szintén elöl és hátul is kert volt, a szemben lévő oldalra, talán távcsővel láthattam volna át. Volt minden a közelben, a belváros gyalog 15 perc volt.
Szóval egy amerikai kisváros szellős részén én depressziós lennék hetek alatt, a nagy semmi közepén. Saját kertes házban se laknék semmi pénzért. Szép a zöld, de nem én akarok kínlódni vele. Én városi ember vagyok. Szoktam mondani, hogy azért vagyok nyugodt és elégedett, mert soha nem vágytam se házra se autóra. Utóbbi adott volt, először apám révén, aztán meg a a férjem által.
Természetesen egy született amerikai más körülmények közt nő fel, mint az átlag európai, így nyilván mások a vágyaink.

P.Elliot 2022.07.12. 16:57:18

@Csodabogár:

Odahaza en is varosi lany voltam, Lagymanyoson laktunk, percekre a Kortertol, imadtam azt a varosi eletformat amig fiatal voltam mert rengeteg szorakozast nyujtott, egy fiatalnak nem is kell mas csakhogy eltem nehany evet videken gyerekkent amig apam nagyon beteg volt, miatta mentunk oda, anyam utalta en imadtam azt is. Az a rengeteg gyaloglas a zoldben, a szantofoldek, a folyo, nagy alapot adott a mai kertesz hobbimnak.

Mar nem hiszem hogy tudnek varosban lakni, lakasban, marpedig ha hazakoltoznek/ nincs szandekomban/ csak olyan helyre lenne tanacsos menni mert egy kertes hazat nem lenne erom mar fennt tartani.
Az addig jo amig az ember fiatal.

Azert ott is megtalalnam azt a vilagos sarkot vagy erkelyt ahol lenne egy kis kertecske.

Egyebkent en nem szellos reszen lakok a varosomnak hanem teljesen be vagyunk telepitve, ures telek is nincs. Itt csak 3 orias park a folyo mellett szolgaltatja a szellozest, a tobbi be van epitve.
Arrol nem is beszelve hogy a varosunk belvarosi resze mint egy szelet New York olyan csak kicsit szelesebbek az utak bar nem is olyan nagyon. Magas tizenemeletes hazak, a Hyatt hotel is van, szinhaz, elokelo vendeglok es persze az egytemnek minden epulete, regi es ujak, szoval a varosi hangulat az tokeletesen megvan, igen, New York rettentoen szuk lett, nem lenne nekem sem kedvem bennt lakni.

nyuszigonosz 2022.07.12. 17:18:02

Valahogy kimaradt - szerintem - a posztból, hogy az amerikai városokban azért is van ennyi hely, széles utcák meg így, mert mikor elkezdték öket kialakítani, volt hely, mert nem volt ott semmi.
Nem volt ott valami régesrégi,mint ahogy Európaban, ahol mai városok már több mint ezer éve is ott voltak, ahol ma is vannak.
Ez szerintem egy olyan dolog, aminek kár volt kimaradnia.

fhdgy 2022.07.12. 21:20:35

@nyuszigonosz: Lennél kedves USA történelmét elküldeni?

SMS-ben is jó lesz! -:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.12. 22:04:11

@HighTroller: csatlakozom hozzad, en is igy gondolom :) Bar neha kicsit lehangolo a coookie cutter hazak sora, de pl. itt Del-Kaliforniaban vannak olyan regebbi (es gazdagabb) varosreszek, ahol teljesen mas utcakep fogad, mint amirol a poszt ir.
pl Pasadena egyes reszei gyonyoruek, ill par masik terulet LA-ben
www.youtube.com/watch?v=5HiAOzgB3K4
www.youtube.com/watch?v=Qj10E6KpODI

Persze nem azt mondom, hogy nincs a mar emlitett egyen-haz epitkezes, ez altalaban az uj epitesu lakoparkokra jellemzo...majdnem olyan, mint egy szocialisa lapotelep, csak nem tizemeletesekkel, hanem egyeni lakohazakkal van tele :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.12. 22:07:09

@nyuszigonosz: Pontosan igy van! Amikor - plane a nyugati parton - megindult a bevandorlas, akkora teruletek voltak, hogy gyakorlatilag barmit barhova tudtak epiteni. Aztan idovel persze ez a tendencia lelassult, ma LA es kulvarosai gyakorlatilag egybeepultek, bar ay autopalyak tovabbra is szelesek, ez elso sorban a forgalom nagysaganak kovetkezmenye.

Arthamyr 2022.07.13. 08:32:49

@P.Elliot: "New Yorkbol jonnek kifele lakni az emberek mert itt meg mindig olcsobb, jo a kozeledes befele a Citybe, talan 40 perc vonattal, busszal se tobb, szamukra sokkal megfizethetobbek a hazak ahelyett hogy berlakasra szornak el, van udvar, tavolsag a szomszedtol, nincsenek egymas szajaban, az iskolak se rosszak, jonevu egyetemunk is van, a kozbiztonsag is egesz jo, minek laknek vagy vagynek egy zsufolt varosba?" - Pont amiatt a 40 perc miatt. Az a 40 perc könnyen 50-60 perc lesz, mert várni kell kicsit a vonatra, az állomások és a munkahely/otthon közt is valahogyan kell közlekedni. Napi 2 óra, ami a szabadidőből megy el, ez a városban élve akár napi 30 perc alatt letudható, ez heti 7+ óra. Ha az ember megízlelte az utóbbi kényelmét, nehéz visszaszokni az előbbire. És ez csak a munka, a szolgáltatások elérése is hasonló, de azért írtam ezt, mert moziba, étterembe, vásárolni stb. nem kell minden nap menni, a munka viszont elég nehezen elkerülhető, szinte kötelező része az életnek sajnos.
Ha a munka része megoldott, mert pl. valaki távmunkában dolgozik/nyugdíjas, akkor persze eltolódnak a hangsúlyok, de akkor is jobb a városok "jó" részén lakni, csak akkor már kisebb az ember hajlandósága, hogy kifizesse ennek a brutális felárát/meghozza a kompromisszumot, hogy egy "kevésbé jó" részre költözik, mert annyira telik neki.

Csodabogár 2022.07.13. 09:41:19

@P.Elliot: Te tipikusan az az ember vagy, aki remekül meg tudja magának magyarázni, hogy az a jó ami van.
Aztán nem tudom, milyen gyakran mész el ötletszerüen egy sznházba vagy hangversenyre, ha előtte, vonattal kell utazni 40 percet. No meg utána is és ki tudja mikor megy az a vonat.
Tudom Amerikában más az életmód, a tv kárpótol mindenért, esténként otthon ülünk és kész.
Mióta a társam nehezen jár, lassanként nálam se lesz más, de a tudat, hogy bármikor itt van minden ha van rá kedvem és igényem, számomra nagyon fontos.
Mikor még dolgoztam, fontos szempont volt, hogy könnyen és gyorsan elérhető legyen a munkahelyem. Se Stockholmban se Zürichben, nem tartott soha tovább a munkába menés mint 20 perc. Persze mindig belvárosban laktam.

Arthamyr 2022.07.13. 12:44:35

@Csodabogár: "Te tipikusan az az ember vagy, aki remekül meg tudja magának magyarázni, hogy az a jó ami van." - Írja saját bevallása szerinti fatalista... :)

P.Elliot 2022.07.13. 13:39:08

@Csodabogár: Mar irtam hogy felesleges New Yorkig mennem mert itt is van szinhaz meghozza a New Jersey State Theatre, 10 perc kocsival vagy 15-20 perc gyalog.

Akarmikor mehetek, legfeljebb a jegyet elore meg kell vennem mert mindig tele van.
Az elet nemcsak szinhazakbol es hangverseny termekbol all, arrol nem is beszelve hogy az igazi zeneerto/ nem vagyok az/ nem ott talalja meg feltetlenul a hangulatot, illetve az igazi zenet a mai vilagban ahol minden elsorangu muveszhez, barmely vopnalon azonnal hozzajutsz az internet jovoltabol.

En nem magyarozom magamnak hogy nekem mi a jo, jol kineznek ha masoknak kellene ezt tudomasomra hozni, hogy meg ennyit se tudok.
Az en eletem jo. Nekem. Mas meg mase nem erdekel. Nagyreszt azert mert nem erdekel masok velemenye, megyek azutan amiben kedvemet lelem, meg akkor is ha masok szerint nem igy kellene elnem.

Bar nem tudom hogy akkor hogy kellene.
Az eletem az enyem, ugy rendezem es elem hogy masokat ne zavarjak vele es en sem zavarok masokat, ez szamomra mindket iranyban fontos.

Az engem nem erdekel hogy masoknak mihez van kedve vagy mihez nincs, legkedvesebb baratnom befogja a fulet ha operat hall es el nem menne semmifele hangversenyre/ ven fejevel meg ma is csak rock zeneket hallgat, hehehe/...Miert ne tenne? Mi koze van a baratsagunkhoz az hogy masfajta a zenei izlesunk?
Mi ugyan nem eroltetjuk ra egymasra a magunk izleset.

Az igazi zeneerto/ ilyet viszont ismerek/ nem azt nezi hogy most ott kell ahhoz ulnom a szinhazban hogy elvezni tudjam, hogy megerintse a lelkemet.

P.Elliot 2022.07.13. 14:00:30

@Arthamyr:

Te, az a 40 perc utazas egy nagy semmi, hidd el, ahhoz kepest hogy mit tud ez a kornyezet nyujtani a fovaros vagy nagyvaroshoz kepest.

A ferjem pont 40 percnyire dolgozott, vagy 30 evet ugyanazon a helyen, o pont ellenkezo iranyban autozott a tengerpart/ bocsanat oceanpart iranyaban. Errol jut eszembe tudtok valamit Monikarol? Itt van az Usaban vagy meg mindig otthon?/

Azt mondta hogy otet nem zavarja, megszokta, elnezelodik amig vezet, mindig van latnivalo, , az utak szep szelesek a forgalom se olyan rossz, torlodas ritkan volt.Az viszont igaz hogy ha forditva New York iranyaba kellett volna mennie azt igen gyorsan megunta volna mert arra pokoli forgalom van, hajlando lett volna arrafele is menni de kizarolag vonattal.

Ami a benntlakast illeti New Yorkban, eloszor is szogezzuk le hogy a kozpontban csak milliomos lakhat mert az tudja csak kifizetni, fizetesbol elo embereknek csak kijjebb van hely, remesebb helyeken ahol reszemrol sosem laknek.

Ismertem egy bubajos csaladot akik a magyar kovetsegen dolgoztak es ott laktak bennt szolgalati lakasban, igaz hogy nagyon jo helyen volt de olyan kicsi volt es meg egy idoben poloska problemaval is szembe kellett nezniuk hogy ott nem laktam volna. A no elvitt egy baratnojehez aki kozmetikus volt ott valahol hogy rendbeszedje a kormeit, az is arrafele vagy ott lakott, keptelen vagyok visszaemlekezni. Szerintem ott lakott mert nem fizettek lakbert es minden penzuket egy hazba fektettek valahol kinnt a zoldovezetben, egy kozeli allamban hogy majd odakoltoznek.

A lakasuk olyan kicsi volt hogy meghokkentem amikor meglattam. ket haloszoba, eppen befert egy-egy emeletes gyerekagy, a ket gyerek foglalta el, egyiket a kislany, a masikat a fiu az egyik gyerek tartosan beteg volt, idegrendszerileg is tehat kulon kellett tenni igy a szuloknek nem volt hol aludni, a nappaliba szereltek fel egy lehajthato agyat ejszakara Murphy bed-nek hivjak azt hiszem.
Abba a csepp kis nappaliban volt, mindent szet kellett tologatni hogy le tudjak hajtani, hat tudod, itt kinnt ilyet meg nem is lattam.

Szo szerint tomeg nyomor.
Mindezt New York kellos kozepen. A konyha kicsike volt, a furdoszoba eppen megfelelt, meg tudtal benne fordulni de nem volt ablaka es a szellozo se volt valami dolgozos ahogy azok mondtak.

Szoval maradok videken!
Egyebkent itt ulok most kinnt a kertben innen kompjuterezek, csond van, valami madar pofazik, kwik-kwik, nem tudom mifele, a tobbi hallgat, a ket macska kergeti az elszemtelenedett mokusokat.
Autozaj nemigazan van, tavolabb vagyok a fo utttol!

Emlekszel Gaborra? Regen nem irt ide, remelem jol vannak, az se nyomorgott New Yorkba hanem kinnt vettek hazat es bejart dolgozni, hol autoval, hol vonattal.
Meg volt elegedve a hazaval...

P.Elliot 2022.07.13. 14:19:43

@P.Elliot: Kozben elgondolkodtam a kozmetikusno nem a kovetsegen lakhatott hiszen ugy kellett elmenni hozza, valami mas jobb epuletcsoportban volt a ferfi valami karbantarto, valoszinuleg azert volt a lakas ingyen. De nagyon jo helyen volt.

Arthamyr 2022.07.13. 14:49:26

@P.Elliot: Ez nekem nem hit kérdése, tudom, hogy rettentő szívás, ha az ember napi plusz másfél órát kikukáz a szabadidejéből, ami egyébként is eléggé szűkös. Napi 9-12 óra munka/iskola (a közben lévő elkerülhetetlen szünetekkel, spontán túlórákkal stb.), mellé másfél óra utazás akárhogyan szar, még akkor is, ha az ember mondjuk a vonaton olvas vagy dolgozik vagy filmet néz vagy tanul, tehát valamennyire hasznosan tölti az időt.
Számomra biztosan szívás. Évtizedekig napi 2-2.5 órát ingáztam, aztán egy időre beköltöztem a fővárosba, és hatalmas a különbség, főleg ha az az alternatíva, hogy az ember 5-10 perc alatt besétál/bebiciklizik a munkahelyére.
És a legtöbb nagyvárosban is van olyan hely, ami szinte mindent nyújt, amit a te kisvárosod (csak cserébe jó drága; ezért sem árt sokat keresni :)). Sok kollégám lakott New Yorkban, volt, aki havi 6000 dollárnál is többért bérelve a nem túl nagy lakását (a 2000-es évek vége, 2010-es évek eleje, nem most, gondolom most még drágábbak), inkább, mintsem napi 2-3 órát döcögjenek az irodáig meg vissza.
Jelenleg én is vidéken lakok, de csak azért, mert nyugdíjaztam magam, viszont soha többet nem fogok ingázni. Ha valamiért rákényszerülök, hogy ismét dolgozzak, akkor vagy távmunka, vagy költözés oda, ahol dolgoznom kell, vagy inkább koplalok. :) Te sem valószínű, hogy életed hátralevő részében teljes munkaidőben fogsz dolgozni, meg nem is vagy annyira nagyon eleresztve, persze, hogy nem fogsz beköltözni a városba, minek?

Ahogy te magad írtad csodabogárnak, mindenki a saját életét éli a saját preferenciáival, ha valaki nem tartja szívásnak azt, hogy napi 1-3 órát utazással tölt (volt olyan kollégám is Írországban, aki az észak-írországi farmjukról járt át Dublinba dolgozni és teszi ezt a mai napig, ez napi 5-6 óra utazás!), hát egészségére, joga van hozzá.

Én csak leírtam egy nézőpontot, amiért az emberek egy (elég jelentős) része beköltözik a belvárosba, ha teheti.

P.Elliot 2022.07.13. 15:11:56

@Arthamyr: Megmondom neked ugy ahogy van, en meg akkor sem koltoznek be New Yorkba a belvarosi reszebe sem meg ha tehetnem anyagilag sem.

Nekem ter kell, tavol az embertomegtol, aranylag csend es kert.
Egy kozeli park se tudna igazan potolni.
Az az irorszagi pasas 5-6 orat utazott a munkahelyeig?
Mikor aludt? Hazaterve egyenesen beesett az agyba es kikelve mar indult is a vonathoz? Teljesen elmehetett az esze!

Ilyet meg nem is hallottam.

Mar az is nagy dolog lenne ha az illeto mondjuk egyszer , penteken csinalna ezt hogy hazaterjen a tavoli lakhelyere de egyebkent bennt lakna valahol.

Innen tolunk nagyon sokan vonatoznak be a Citybe.
Meg tobben fognak mert 3 nagy meghozza luxusnak hirdetett lakoepuletet huznak fel hamarosan a kozeli teruletek kulonbozo helyein, erdekes hogy mind aruhazak helyen lesz, / az Amazon elszippantotta a vasarlokat/ kozel a New Yorkhoz vezeto autoutakon.

Ha eddig is nagy volt a forgalom akkor ezutan meg nagyobb lesz.

Arthamyr 2022.07.13. 15:58:11

@P.Elliot: Az illető hölgy volt (nem mintha számítana), és egy másik munkahelyemen volt egy másik kolléganőm, aki ugyanabból a városból vonatozott, csak ő magában a városban lakott, nem egy farmon, tehát ő 30-40 perccel kevesebbet utazott. És volt egy társaságuk, train friends-ként hivatkoztak magukra, szóval nem egyedi eset. Egyébként ha simán összeadod rossz esetben 6 óra utazás, plusz 10 óra a munkahelyen az még mindig csak 16 óra, bőven marad idő aludni, sőt, még marad pár óra szabadidő is. :)

Egyébként meg pont ugyanezt mondhatnák azokról, akik napi 3 órát utaznak azok, akik napi 10 percet...

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2022.07.13. 16:14:57

@Zsuzsi65:
Nekem is Los Angeles vagy San Diego tetszik igazán, ráadásul Sandiegoban még a klíma is kifejezetten jó.
Nyilván nem lehet annyit gyalogolni mint New Yorkban, de ott van metro ,nem is kell autóba ülni, L.A.-ben nincsen tömegközlekedés, de nem is kell, az úthálózat kifogástalan igaz utálom a meleget, de inkább L.A. mint Berlin.
Florida a páratartalom miatt meg kizárt.

Zulu4321 2022.07.13. 16:15:03

@P.Elliot: Persze, a lelket a felvetelrol szolo zene is megerintheti, viszont igazi zeneszereto es zeneerto ember ertekeli a kulonbseget. Az egyszeri es megismetelhetetlen elmeny soran egy olyan kapocs es hatasmechanizmus (katarzis?) jon letre eloado es befogado kozott, amit nem tud uberelni egy akar hangzasvilagaban tokeletesebb CD vagy egyeb felvetel sem. Es ezert zarandokol az igazi connoisseur elokoncertekre, operaba stb:)

(Ismerosom, aki eloadomuvesz es zenetanar _soha_ nem hallgat zenet felvetelrol, ami szamomra mar tulzas.)

Csodabogár 2022.07.13. 16:36:53

@Arthamyr: Te is be fogsz költözni, ha majd megöregszel és szempont lesz az orvosok elérhetősége, meg az üzleteké. Vezetni se ajánlatos 90 felett, sőt sokszor már 80 felett sem. Segítőt is gyorsabban kapsz ha könnyen elérhető városi környezetben laksz. Szóval élvezd a vidéki magányt, amíg fiatal vagy és majd addig költözz, amíg még tudod magad szervezni a dolgokat.

Csodabogár 2022.07.13. 16:42:58

@Zulu4321: Én hallgatok, de más a hangulata az élő zenének. Már eleve, hogy az ember elmegy valahova, ahol meghallgat egy koncertet, egészen más mint itthon benyomni valami zenét.
De nem csak ilyesmiért jó a város, nekem. Szeretem tudni, hogy nem egy lakatlan szigeten vagyok. Ha eszembe jut valami ,elugrom érte, pár perc gyalog. Gyakran találkozom az egyre fogyatkozó (kihalnak) ismerőseimmel valahol egy presszóban vagy cukrászdában. Feltehetően társas lénynek születtem, nem remetének.

Arthamyr 2022.07.13. 16:45:32

@Csodabogár: Lehet, sohasem zártuk ki, hogy visszaköltözzünk egy (nagy)városba.
Viszont a folyón akkor kell átkelni, ha odaértünk. :) Jelenleg, mondjuk a következő 5-10 évben biztosan nem, de ez egyáltalán nem zárja ki, hogy később igen, csak olyan messzire nézni nem nagyon van értelme.
Én látom az előnyeit, és mindig is szerettem (bel)városban lakni, de jelenleg kedvezőbb vidéken lakni.

Csodabogár 2022.07.13. 22:54:32

@Arthamyr: Azt hiszem hangsúlyoztam, hogy ha majd megöregszel. Te attól, ha jól értelmeztem régebbi beírásaidat, még nagyon messze vagy.
Én már majdnem 70 évesen költöztem le a Rózsadombról, ahol a hegyen le meg föl kellett menni az üzletekbe és egyre kevesebb parkolóhely volt. Most sík terepen van 10 perc gyalogútra minden és remek busz és villamos összeköttetésem van az igazi belvárossal. Beköltözésem után 2 héttel eladtam az autót és azóta se hiányzik.

Andy73 2022.07.13. 22:59:07

Nos, a képekből is kiderül, hogy többféle utca van Amerikában is, a városrész jellegéből adódóan. Nekem pont a legtipikusabb maradt ki, a kertváros, bár felülnézetből, madártávlatból arról is van kép. Nekem kifejezetten tetszik, hogy ott szélesek, szellősek az utcák. Az út szélén van hely parkolásra, majd jellemzően fasor következik, utána járda, majd előkertek, és csak utána a házak.

Ehhez képest Magyarországon sok kertvárosban, faluban és kisvárosban kifejezetten keskeny utcák vannak családi házakkal, ahol az úton alig fér el két kocsi egymás mellett (ha szembe jönnek, akkor gyakran le kell húzodni), parkolásra is sokszor alig van hely, gyakran nincs előkert se. A keskeny utcákon a házak ablakai sokszor közvetlen az utcára néznek (a szemben levő házaknál meg egymásra), miközben a házak mögött sokszor hosszú telkek vannak, nagy hátsó kerttel, de előkert nélkül. Ennél szimpatikusabb az amerikai beosztás.

Persze a régi európai utcák még az autós közlekedés előtt alakultak ki, a hátsó kertekben pedig gyakran még ma is termesztenek vidéken zöldséget és gyümölcsöt. Viszont az újabb építésű körzetek is gyakran ezt a mintát követik, túl szűk utcákkal.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.14. 01:20:50

@Andy73: a szeles - keskeny utca temahoz. Az ember szeme tenyleg nagyon gyorsan hozzaszokik mindenhez. Itt Los Angeles kornyeken egy kertvarosi reszen lakunk, abszolut atlag kornyeken / nem tul zsufolt, de nem is olyan szellos, mint a keleti parti kervarosok, hatalmas telkekkel. A mellekutca, ahol lakunk, olyan szeles, hogy a hazak elott mindenki tud parkolni + 2 kocsi elfer egymas mellett, ha egyszerre mennek eppen.
Na, ezek utan Mo-n, BP kornyeki kisvarosban, ahol felnottem, hazalatogatva mar mindig tul keskenynek erzem az utcat :)

www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=686mather_ave.jpg

P.Elliot 2022.07.14. 16:25:32

@Zsuzsi65:

Nalunk is igy van. Az ut eleg szeles ahhoz hogy ha az autok parkolnak ketoldalon attol meg elfer ket kocsi ha jonnek mennek egymas mellett az uton.
Nekem bennt a haz elott, / itt ugyebart a haz a telek kozepen van nem az utcafronton/ van egy rendes parkolo, 4 kocsis. Szukseg eseten meg be lehetne szoritani keresztbe egy kisebbet. A haz elotti utcareszen ketoldalt 2-2 kocsi tud beallni tehat bovelkedek a parolokban, ez foleg akkor fontos ha tobb vengedet varok.

Mar en is megcsodaltam nehany helyen hogy milyen szukek az utak es furcsa modon meg ugy is el tudnak menni egymas mellett, szerintem gyakorlat kerdese.

Ugy elnezem neha az angol filmeket ahol videken szuk kis osvenyen rohan az auto, kanyarok , teljesen biztos hogy en belekanyarognek egy szembejovo kocsiba.

1 hetes forrosag van itt az eso minden remenye nelkul. Egesz nap locsolok hogy menthessem a fuvet mert ebbol meg a teljes kiszaradas is lehetseges, elol utca fronton legalabbis.

Hatul meg jo hogy vedig a fak valamelyest....

FutureFry 2022.07.15. 03:58:19

“… de nem is olyan szellos, mint a keleti parti kervarosok …”

Nekem nem tűntek olyan “szellősnek” a keleti parti kertvárosok, pláne a nyugati államok “vidékibb” részeihez képest, ahol manapság sem ritka az olyan zoning (vagy covenant) ahol a minimum telekméret több acre (ami akár 20-ig is terjedhet, és nem mezőgazdasági területről van szó, hanem családi házakról). 1 acre = ~0.4 ha. Persze bizonyára van keleten is ilyen (NH, VT, etc.), de a nyugati államok népsűrűsége (pár “gócövezetet” leszámítva) azért (még) jóval kisebb (Alaszkáról nem is beszélve) [1].

Egyébként szerintem a 0.5-1+ acre/ház vagy annál ritkább a kiosztás a jó (pl. [2], [3]) ha annál sűrűbb akkor (legalább is lakni) már kevésbé, azaz pl. szomszédok túl közel vannak az én ízlésemnek (a társasházakról nem is beszélve). Persze a környék karaktere is sokat számít, pl. az egyik erről szóló kiadványban [4] a “5.3 Dwelling Units Per Acre (Gross)” szimpatikusabbnak tűnik a nála kevésbe sűrűnél (“4 Dwelling Units Per Acre (Gross)”).

Érdekes, hogy az általad belinkelt képen a házsűrűség “sacc per kábé” 0.1-0.2 acre/ház ami szerintem sűrűbb mint pl. a budapesti (pl. budai kertvárosi).

FutureFry 2022.07.15. 04:06:50

@Zsuzsi65: Az előző (@FutureFry: ) neked akart menni és a google maps linkeket valamiért nem engedi a rendszer

[1] www.census.gov/library/visualizations/2021/geo/population-distribution-2020.html
[2] https://goo\.gl/maps/g7Ko1zqrJ8PurUKY7
[3] https://goo\.gl/maps/iZKcyb2BRCGfdTLy7
[4] www.theurbanist.org/2017/05/04/visualizing-compatible-density/

FutureFry 2022.07.15. 04:08:47

@FutureFry: A fenti google maps linkekből ki kell venni a backslash ("\") karaktert ahhoz, hogy működjön.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.15. 04:24:25

@FutureFry: lehet, hogy csak ahol en jartam, ill. ismerosok, rokonok telkeit elnezve tunik nagyobbnak, szellosebbnek a keleti part :) (North Carolina, New Jersey pl). A mi telkunk 6,000 sqf (kb 560 nm), aminek a nagy reszen a haz, hatul meg egy zsebkendonyi hatso kert :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.15. 04:45:24

Ez egy tipikus LA kornyeki atlagos kertvarosi kep :)
Mather Ave-n lakunk :)

www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=590mather_view.jpg

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.15. 21:49:07

Csak mert az angolok kedvenc temaja az idojaras...:))) oh, the beautiful clickbait topic of the fearmongers...a panikkeltok kedvenc temaja :))))
legalabb most nem kell Spanyolorszagba vagy mas helyre utazni egy kis melegert, hat nem jobb? LOL
www.cnn.com/2022/07/15/weather/2050-uk-forecast-comes-true-in-2022/index.html

kék madár 2022.07.15. 23:52:06

"Miért ugyanolyan minden amerikai utca?"
elsosorban azert mert az elmult 60 evben epult az USA lakoovezeteinek 80%-a
Es nyilvan egy bevalt elheto tervet kovetni egyszerubb.

Annak, hogy kulon vannak az kereskedelmi es lakoovezetek van egy masik oka: a kozbiztonsag. Vegyes ovezetekben haromszor akkora bunozes, mintha ezeket elkulonitik

Vegulis meg lehet szokni azt is, hogy a szadban van a szomszed es mindenbe beleugat, meg azt is, ha madarcsicsergesre ebredsz bagolyhuhogasra fekszel es ha kilepsz a kertbe, nem fulladsz meg a szmogtol.

En szemely szerint a varost is elvezem, nem zavar a tomegnyomor, de a puszta kozepen senkinek nem tamad az az ihlete, hogy itt egy lakotelepet fogunk epiteni 10 fo/m2-es nepsuruseggel. Lasd Vissza a jovobe

kék madár 2022.07.16. 00:00:26

@P.Elliot: ne izgasd magad a beszolasain, nem lehet beled kotni :)

P.Elliot 2022.07.16. 00:46:05

@kék madár:
De jo teged is latni!
Hova tuntel? Hianyoznak a hozzaszolasaid!

Jol megnevettettel ezzel a puszta kozepen lakotelep 10fo/2-es nepsuruseggel.

Vidamito bemondas...

kék madár 2022.07.16. 01:22:14

@P.Elliot: kicsit lemaradtam, tul sok volt a hir a vilagban, meg a politizalas is az agyamra ment (nem tudom megallni) de igyekszem neha benezni.
Jo latni par regi arcot :)

P.Elliot 2022.07.16. 01:28:15

@kék madár:
Gyere csak, hianyzol,....a politika, hat nagyon nem kell belemelyedni, nem is tanacsos a mai vilagban mert az ember belezavarodik es fejfajast kap tole.

Van egy topik az indexen ahol az ukrajnai dolgok mennek, ahogy azok olik egymast!
Illetve mar belefaradtak.

Nekem csak rossz sejtelmeim vannak a jovo irant hogy mi lesz itt vilagszerte de kar aggodni mert azzal ugysem lesz jobb.

FutureFry 2022.07.16. 06:26:31

@Zsuzsi65: A zsebkendőnyi hátsó kertnek megvan az az előnye, hogy kevés vele a munka. Persze egy nagy teleknél sem kell feltétlenül nagy gondozni való kert (pl. a telek nagy része lehet természetes “buffer”). A nagy ház meg Amerikában abból a szempontból nem “gond”, hogy ráköltendő energia relative - sőt a mostani magyar hírekben szereplő számok alapján akár abszolút mértékben is - elég olcsó (igaz Kalifornia sok része a a legdrágábbak közé tartozik és persze az éves ingatlanadó is igen jelentős).

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.16. 06:44:41

@FutureFry: na igen, ma epp fuvet nyirtam, epp eleg volt:)
Es igen, ingatlanado renduletlenul kuszik felfele (nalunk 1% korul). Most mar lassan $8-9000/ev a hazunkra, ha jol emlekszem. Energia arakon kicsit most kezdunk el sporolni, vegre tetettunk fel napelemeket. Kb $200-at sporolunk vele szamlazasi idoszakokkent (2 honap). Foleg legkondi viszi nyaron a penzt.

P.Elliot 2022.07.17. 02:25:35

@Zsuzsi65:
A napelemeket magatok vasaroltatok vagy szerzodest kotottetek olyan ceggel aki hasznalja a tetot es cserebe fizet valamennyit vissza?

Itt mar vagy 10-15 eve van az hogy felszerelik, ingyen, nincs vele gondod de mi nem mentunk bele mert a szomszed aki viszont igen, azt mondta hogy valami 35$ -al lett kevesebb a villanyszamlaja havonta ami szerintem egy semmi, en komolyabb ajanlatot varok ha mar hasznaljak a tetomet, raadasul a szomszed valamikor tetot cserelt, sok evvel ezelott es neki kellett fizetni amiert leszereltek es ujra visszatettek a napelemeket az uj tetore, tobbszaz dollar volt, marmint tobb-tobbszaz.

Arrol nem is beszelve hogy ha eladod a hazadat az uj lakonak uj szerzodest kell koti a napelemesekkel, vannak kitetelek, kifogasok, gondolom fizettetesek, nem igazan ismerem a sztorit mert engem nem erint egyelore de tudok olyanrol aki pont emiatt nem vette meg a kiszemelt hazat..

Ha barmikor szereltetnek fel/ ketszer is meggondolnam mert egyebkent is ezek a hatalmas osfak a teto haromnegyed reszet arnyekoljak, igaz hogy a napelemes pasas azt mondta hogy ingyen megnyirjak elotte.

Nem, nem kell.

Majd ha egyszer olcsobb lesz akkor magam fogom megvenni.
Egyelore ugy hirlik hogy ha megveszed akkor tied az aram teljesen de mire bejon a vetel ara es teljes profitot tudnal magadnak csinalni addigra a napelemek mar nem is igazan mukodnek, ujat kell venni tehat te fizetsz ra.

Teljesen biztos hogy majd lesz olcsobb is a jovoben.

Arthamyr 2022.07.17. 06:37:14

@Zsuzsi65: Az ingatlanadó alapját (a ház értékét?) mi képzi? Mitől emelkedik, növelik a százalékot?

Én sosem szerettem az ilyen kerti munkákat, mint a fűnyírás. Most azon ügyködünk, hogy olyan fű/virágok legyenek, amit nem kell gondozni. A szomszédos telkeken gyakorlatilag rét van, semmilyen módon nem gondozzák (van olyan telek, ahol évek alatt egyszer sem láttam senkit), és mégis teljesen rendben van. Valahogy mi is ilyet szeretnénk, de egyelőre még nő nem kívánt gaz is/kiszárad, ha nem locsoljuk.

dikusz. 2022.07.17. 08:57:00

@Arthamyr: Betonozd le a telked!
Azért azt nehezen tudom elképzelni, hogy a szomszédos telkeken rend van, pedig nem gondozzák, hacsak nincs tényleg nincs lebetonozva.

Csodabogár 2022.07.17. 09:38:01

@Arthamyr: Berlin melletti barátaimnak nagy kertjük van. Pár éve vettek egy fűnyíró automatát, remekül bejött nekik. Akkora mint egy kisebb kutya és teljesen önállóan mászkál a kertben. Lemerülés előtt elvonul és feltölti magát.
Ők vették először és hamarosan az összes környező kertbe is vettek az emberek, miután rájöttek, hogy milyen kényelmes.
Gondolom nálunk is kapható, bár én még nem láttam, de ez nem jelent semmit.

Arthamyr 2022.07.17. 10:40:48

@dikusz.: Utálom a betonozást, térkövezést, műfüvet stb., ha ezt szeretném, akkor nem itt laknék.
Egyébként tényleg rend van, persze az szubjektív, ki mit tekint annak. Az biztos, hogy sokkal "jobb" növények vannak, mint nálunk (pl. ott nem nő parlagfű, amit kötelező irtani). Sokat kirándulsz (kirándultál?), biztos láttál a természetes réteket, amit soha senki nem gondoz, és mégis valami fűszerű növény nő rajta, vagy mondjuk árvalányhaj, nem embermagas gaz.

@Csodabogár: Több ok miatt nem vettem (egyelőre) ilyet. Az egyik, hogy ehhez "rendesen" füvesíteni kellene, a másik, hogy amúgy sem feltétlenül a kedvencem a pár centisre vágott egyenfű, harmadrészt nem tudom, hogy a kutyákkal mennyire kompatibilis (a gép meg a pázsit). És még mindig ott van az is, hogy ezt öntözni kellene. Itt, a homokhátságon biztosan.
Arról nem beszélve, hogy ez az egész egy több milliós tétel, amikor lehet, hogy hamarosan lépni kell az országból, nem biztos, hogy jó döntés volna...

SzZoole 2022.07.17. 11:13:21

@Arthamyr: találtam neked egy kis fasza fűnyírót :-)

www.husqvarna.com/uk/robotic-lawn-mowers/automower-550epos/

“amikor lehet, hogy hamarosan lépni kell az országból,”

Na, mi történt?

Arthamyr 2022.07.17. 13:09:38

@SzZoole: Annyira azért nem enyhe a tél itt sem, hogy fűtés/meleg víz nélkül is jól érezzük magunkat. :)

SzZoole 2022.07.17. 13:15:21

@Arthamyr: vissza Dublin, végül is az nem hideg, csak esősebb ;-)

Arthamyr 2022.07.17. 13:17:43

@SzZoole: Akár az is lehet. Ott talán nincs akkora orosz energiafüggőség. Bár inkább megyünk vidékre, családi házba, ha már Írország.

SzZoole 2022.07.17. 13:20:26

@Arthamyr: hátha nem lesz rá szükség, csak vége lesz hamarosan, remélhetőleg

Csodabogár 2022.07.17. 17:45:44

@Arthamyr: Akkor már inkább valami kellemes mediterrán vidékre mennék, bár nem hiszem, hogy akkora nagy csőd lesz, mint hirdetik, mert nem árt ha a covid után is találunk valami rettegni valót.:-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.17. 18:18:23

@P.Elliot: mi megvettuk, mert kimatekozva a dolgot, jobban megerte nekunk. Kb 6-7 ev alatt fog megterulni. Nekunk viszonylag nagy teljesitmenyu (kb 10 kw) kellett, a legkondi es medence vizforgato rendszer aramfogyasztasa miatt.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.17. 18:24:33

@Arthamyr: gyakorlatilag a piaci ertek hatarozza meg az ingatlanadot nalunk CA-ban. Tulajkent van valami vedelmed, es figyelembe veszik, hogy mikor vetted a hazat, igy pl egy idos tulajdonos, aki mondjuk 40 eve ugyanott lakik, nem fog annyit fizeni, mintha ugyanezt a hazat a jelenlegi piaci erteken venne meg.

P.Elliot 2022.07.17. 18:30:47

@Zsuzsi65:

Mennyi a garanciaja egy ilyennek? Marmint mikor fut ki szerintetek ugy hogy szerelot is kell hivni.

Mit mondanak az elettartalomra, meddig mukodik? Hany evet?
En is inkabb megvennem mint "berelnem", a sajat dolgok hive vagyok. Arat irhatnal?

A mi aramfogyasztasunk,a gaz is benne van/ azzal fozunk, azzal megy a futes/, havi 317-es szamlat szoktak kikuldeni, pusztan azert mert mindig elfelejtem nyitva hagyni a kaput a leolvasonak, az ev vege elott azert ugyelek hogy le tudja olvasni es szoktunk visszakapni nehany szaz dollart vagyis ugy szamolom hogy lehet havonta 250-280 kozotti szamla ami nem is sok mert nem sporolunk vele eppen.
Tudod mi a furcsa? Kezembe akadt egy szamla, 10 evvel korabbrol es akkor 310 korul fizettunk tehat nem ment feljebb.

Az idei nyar azert majd mutat valami mast mert ilyen forrosagra nem is emlekszem, jar a legkondi mint a bolond.

P.Elliot 2022.07.17. 18:42:30

@Zsuzsi65: Itt ingadozik, ne kerdezd miert az ingatlan ado. Mi kevesebbet fizetunk, persze nyugdijas vagyok, kapok valami visszateritest. A mellettem levo hazat ugy vette meg valaki hogy vagy 2 ezerrel tobbet fizetett adot. Masfel ev alatt eladta csaladi okok miatt, az uj tulajnak azonnal leengedtek szinte az en szintemre.

Egyszeruen nem tudtam kitalalni hogy miert!

Volt egyszer egy jo sztori.

Ferjem munkatarsa, del-New Jerseyben vett egy vadonatuj jokora nagy hazat amire meg epites elott azt mondtak hogy 21 ezer lesz az evi adoja.

Amikor felepult es bekoltoztek kikuldtek egy 23 ezer dollaros szamlat hogy majd annyi lesz.

A pasas felhaborodott hogy felemeltek, bement a varoshoz reklamalni, azt mondtak hogy varjon, mindjart megnezik a kompjuterben a szabalyzatot es erre azt mondtak hogy itt 25 ezer dollar szerepel, ennyit kell fizetni es nem engedtek belole.

Azota is abban laknak/ mernok-orvos hazaspar/, eppen ki tudjak fizetni de mind a mai napig haborognak rajta.

Ebbol annyit kell leszurni hogy nem erdemes bemenni reklamalni.
A haz 5 halos, 4 furdoszobas nagyon nagy valami de akkor is, 25 ezer dollart kifizetni erte evente, nem letezik hogy en megtennem. Raadasul szinte csak a keso delutant es az estet toltik otthon...

Arthamyr 2022.07.17. 20:53:11

@Zsuzsi65: Ki és mikor határozza meg, hogy mennyi a piaci érték?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.17. 21:14:41

@Arthamyr: a piac hatarozza meg :) supply-demand :)

Arthamyr 2022.07.17. 21:20:04

@Zsuzsi65: A piac akkor határozza meg, ha gazdát cserél... Ezek szerint a legutolsó vételártól függ?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.17. 21:26:47

@Arthamyr: gondolom, valahogy igy.
Itt ezt irjak: a property tax (ingatlan ado) a haz erteketol fugg, ez utobbi pedig a vetelartol.
Ezutan inflaciohoz igazitjak az ingatlan adot, de van egy plafon, amit nem lehet atlepni.

How Property Taxes in California Work

California property taxes are based on the purchase price of the property. So when you buy a home, the assessed value is equal to the purchase price. From there, the assessed value increases every year according to the rate of inflation, which is the change in the California Consumer Price Index. Remember, there's a 2% cap on these increases.

This means that, for homeowners who have been in their house for a long time, assessed value is often lower than market value. The same is true of homeowners in areas that have experienced rapid price growth in recent years, such as San Francisco and San Jose.

Homeowners in California can claim a $7,000 exemption on their primary residence. This reduces the assessed value by $7,000, saving you at least $70 per year. You only need to claim this exemption once, and it’s important to do so shortly after you buy.

If you're considering buying a home in California with a mortgage, you’ll want to take a look at our guide on mortgage rates and getting a mortgage in the Golden State.

Arthamyr 2022.07.17. 21:33:30

@Zsuzsi65: Köszi. Mondjuk a friss(ebb)en vásárolt ingatlanoknál az 1% körüli adó így is brutális, és jó sok évnek kell eltelnie, mire menedzselhető szintre kerül.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.17. 23:00:22

@Arthamyr: hat igen, ebbol jon be (tobbek kozott) ado. Ingatlan adobol tartjak fent a helyi allami iskolakat. Eppen ezert van az, hogy egy gazdagabb kornyeken az allami iskolak is jobbak, mert tobb ado jut nekik.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.17. 23:03:34

@P.Elliot: altalaban 25 ev/lifetime a garancia. Az aramtermeles garantalt erre az idoszakra. Mi ezt a ceget hasznaltuk:
solaroptimum.com/monthly-promotion-google/
27K volt az ara, de kaptunk 7K adokedvezmenyt.
Ahogy irtam, nekunk viszonylag nagy mennyisegre volt szukseg, 30 panel van felrakva a tetore.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.18. 00:22:10

@Arthamyr: Itt lehet nezegetni, hogy kulonbozo allamokban mennyi az ingatlan ado a haz ertekenek aranyaban.
smartasset.com/taxes/california-property-tax-calculator#cu0lbWTnGC

P.Elliot 2022.07.18. 01:37:39

@Zsuzsi65:

Koszi az informaciot, majd atgondoljuk a csaladdal jovore.
Iden mar annyi szerelot es mesterembert lattunk itt a hazban hogy be nem eresztek senkit, illetve van meg hatra egy aki meg nem tudott jonni, 2 szobaban lecserelik a falat, ahhoz megint fel kell forditani a hazat es kipakolni a butorokat, nagyon remelem hogy a pasas nem fog iden raerni mert elegem van a felfordulasbol.

Nekunk biztosan nem kell 30 panel, kerdes hogy mekkorak persze.

Mindenesetre hsasznos informaciot adtal, koszonom.

Tudod mi tunt nekem fel? Floridaban szinte nem latni a hazakon napelemeket, 4 evvel ezelott voltunk utoljara, akkor legalabbis nem lattunk, ott ahol allandoan sut a nap, fogalmam sincs hogy miert?

FutureFry 2022.07.18. 02:55:31

@P.Elliot:
Tudtommal Floridában pár éve még a szolgáltatók még az átlagnál is jobban felléptek a “rooftop solar”-ral szemben [1], de ez (az energiaválság miatt is) azért úgy látom változóban van [2].

@Zsuzsi65:
Egyébként Amerikában van ahol olyan olcsó az áram [3] (meg esetleg a gáz is), hogy nem éri meg a napelem (esetleg még akkor sem ha nyáron kell rendesen a légkondi). Ráadásul előfordul, hogy környezetvédelmi szempontok sem jelentősek, mert van, hogy a szolgáltató (pl. [4]) nagy %-ban “renewable” energiát szolgáltat (pl. szél-, víz- és/vagy napenergiát).

[1] www.nytimes.com/2019/07/07/business/energy-environment/florida-solar-power.html
[2] news.wfsu.org/state-news/2022-04-28/desantis-vetoes-a-controversial-bill-that-wouldve-ended-subsidies-for-floridas-rooftop-solar-users
[3] www.bbec.org/account/rates/
“… BBEC’s current residential rate is $0.0664 per kilowatt-hour …”
[4] www.bbec.org/your-cooperative/
“… Fuel Mix: Hydro 79.44% Nuclear 10.25% Unspecified Sources** 10.31% …”

FutureFry 2022.07.18. 03:06:52

@Zsuzsi65: “… kulonbozo allamokban mennyi az ingatlan ado …”
Mivel az ingatlanadót a helyi önkormányzatok határozzák meg, az adó mértéke nem csak megyénként, hanem azon belül is elég változó lehet (pl. incorporated terület (település) vs. azon kívül). (Pl. Az általad linkelt oldalon ezért is nem csak az államot, hanem az irányítószámot is meg kell adni). És arról is volt itt szó, hogy van ahol bizonyos telekméret felett kevesebb az adó, mert van, hogy mezőgazdaságinak minősül (amire kedvezmény jár) és ehhez nem is kell feltétlenül valami termelő tevékenységet folytatni…

FutureFry 2022.07.18. 03:10:11

@Zsuzsi65: @Arthamyr: “a piac hatarozza meg …”
Mint minden, ez is államonként változik. Van ahol az ingatlan “assessed value”-ja nem egy az egyben a piaci érték (pl. mennyiért cserélt gazdát legutóbb), hanem az (önkormányzati) adóhatóság által megalapított valamilyen (adóalap)érték. Ezt pár évente újraszámítják és bár nem feltétlenül nagyon átlátszóan hogy milyen alapon, általában alacsonyabb mint a tényleges piaci ár, úgyhogy nem szokott gondot okozni. És amikor mondjuk kiküldik az új adóalapértékről az értékesítőt, ott le van írva, hogy van lehetőség fellebbezésre (és - @P.Elliot: -tal ellentétben - én láttam már olyat ahol ezt valaki sikeresen megtette).

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.18. 05:20:56

@FutureFry: igen, pl amikor mi mortgage refinancing-et csinaltunk (na, ezt aztan vegkepp nem tudom leforditani...talan jelzalog ujra finanszirozas? :)) szoval akkor is jott egy ertekbecslo, aki korbejarta kivul-belul a hazat, osszevetette a kornyeken levo hasonlo ingatlanokkal, es az alapjan csinalt egy kalkulaciot. A problema ezzel azert az (legalabbis a mi esetunkben), hogy nekunk pl basement is van, ami itt a kornyeken sehol nincs, igy nem igazan osszehasonlitasi alap. Ezert csak hozzavetoleges erteknovelo szazalekot szamolt az ertekbecslo. Egyebkent jokor csiptuk el az ujrafinanszirozast, amikor a kamatok alacsonyak voltak. Most mar szinte duplajara nott a kamat azota.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.07.18. 05:23:41

@FutureFry: igen, pl nalunk is az appraised value-t esetleg megkerdojelezheted, mi a kapott reszletes listat (nekunk mortgage refinancing-hez kellett) alaposan vegigbongesztuk.

FutureFry 2022.07.18. 06:13:19

@Zsuzsi65: Az adóhoz szükséges “assessed value” kiszámításakor nem szoktak személyesen kiszállni (elég problémás is lenne ha pl. évente több tízezer vagy még több ingatlannál kéne ezt az önkormányzat képviselőinek - vagy az általuk megbízott assesor-oknak - megtenniük) szóval valószínű valami modellt használnak ami persze ismeri az ingatlan adatait (de ezért is lehet néha relative könnyebben fellebbezni az ilyen ellen). A mortgage vagy mortgage refinancing esetében kicsit komolyabban veszik a dolgot, akkor tényleg ki szokott menni az “assessor” (bár akkor sem mindig!) aki felméri az ingatlant, ami érthető, hiszen a bank pénze van a hitelben.
Érdekesség, hogy ez utóbbi esetben általában a tulaj érdeke, hogy minél magasabb legyen az érték (azaz pl., hogy a bank jó befektetésnek/fedezetnek ítélje meg és megadja a kölcsönt) az előbbinél meg az, hogy minél alacsonyabb legyen az érték (hogy az adó is kisebb legyen). Ilyesmi “taktikát” alkalmazott pl. Trump cége is egyes esetekben [1].

Egyébként meg a kamat-időzítés problémájára az a legjobb megoldás, ha nincs hitel :)

[1] www.washingtonpost.com/politics/trump-organization-investigation-property-values-vance-james/2021/11/19/78c15850-4706-11ec-95dc-5f2a96e00fa3_story.html

“ … In 2012, when the company was listing its assets for potential lenders, it said the building was worth $527 million — which would make it among the most valuable in New York.

But just a few months later, the Trump Organization told property tax officials that the entire 70-story building was worth less than a high-end Manhattan condo: just $16.7 million, according to newly released city records. …”

Arthamyr 2022.07.18. 06:36:53

@Zsuzsi65: Talán (jelzálog)hitelkiváltás?
"Egyebkent jokor csiptuk el az ujrafinanszirozast, amikor a kamatok alacsonyak voltak. Most mar szinte duplajara nott a kamat azota." - Már az jó, hogy van ilyen. Írországban/Magyarországon nem találtam olyan hitelt, ami fix kamatozású (mindenféle referenciától független), és nem eleve jóval magasabb a kamata.

@FutureFry: Amit Zsuzsi írt, a gyakorlatban azért ott is az a valószínű, hogy alacsonyabb az érték.
Bár volt ismerősöm, aki valami földet örökölt, amivel nem tudott mit kezdeni, mert gazdaságosan nem művelhető, nem bérbeadható, eladhatatlan föld miatt kellett ingatlanadót fizetnie, szívta is a fogát miatta, lehet, hogy ott is az ilyen megállapított érték volt.

FutureFry 2022.07.18. 07:04:54

@Arthamyr: Általában, ha csak földről/területről van szó, akkor amíg nem “improved” (azaz pl. nincs rajta ház) Amerikában (bár persze állama/helye válogatja) nem szokott sok adó lenni egy telken (akkor sem ha nem mezőgazdasági besorolású). Mondjuk pl. itt van egy $750K-ért árult 40 acre (~16 hektáros) “off-grid” telek Idaho-ban amire a hirdetés szerint az éves adó kemény $54:
www.remax.com/id/hope/home-details/nna-angel-creek-rd-hope-id-83836/14413119031384682720/M00000235/20221744

Arthamyr 2022.07.18. 09:13:50

@FutureFry: Több mint 20 éve beszéltem az emberrel. Emlékeim szerint valami mocsaras területet örökölt, és kérdeztem, hogy akkor miért nem adja el, amire azt mondta, hogy nem tudja eladni... Arra már nem emlékszem, hogy miért, ha egyáltalán mondta.
Engem akkor sokként ért, hogy van ilyen, hogy ingatlanadó (pedig máshol is volt, csak a legtöbb helyen olyan alacsony, hogy semmi jelentősége, nem kell vele foglalkozni, azon túl, hogy az ember befizeti).

FutureFry 2022.07.18. 20:52:11

@Arthamyr: Ez pont úgy hangzik mint valami floridai ingatlansvindli, ami Amerikában fogalom:
en.wikipedia.org/wiki/Swampland_in_Florida

P.Elliot 2022.07.19. 01:52:10

@FutureFry:

Ki az a hulye aki megnezes nelkul megvesz barmilyen teruletet?

P.Elliot 2022.07.19. 01:57:13

@FutureFry:

Szerintem tul draga ez az Idaho-i telek. Amire arra felhuzat valaki egy hazat es rendbehozza a helyet baromi sok penzt kell ra koltenie.

Arthamyr 2022.07.22. 20:23:08

@FutureFry: Nem floridai volt, és nem vette, hanem örökölte.

Sequoyah 2023.01.04. 07:29:05

A mi (kert)varosunkban viszonylag kicsi a beepitheto terulet a telkeken, ezert tagasnak tunik minden. A szomszed varosban sokkal nagyobb a beepitheto terulet, ezert a hazak kozelebb vannak egymashoz, es a kertek is fele akkorak.

A cikkben felvazolt logika szerint az utobbi profitabilisabb. A valosagban viszont aki teheti inkabb a mi varosunkba koltozik, igy az atlag-jovedelem, es az ebbol fizetett ado is magasabb nalunk.

A lakohelyunk nem egy business ahol a legnagyobb profitot kell a legkissebb teruletre zsufolni... Es en szivesen megfizettem a permiumot a hazunk arara, amiert cserebe ezek a zoning szabalyok garantaljak hogy nem epitenek semmi borzadalyt a szomszedsagomba...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása