oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2022. április 21. 06:30,  Amerikai temetőben „vámpírral” 200 komment

2022. április 21. 06:30 Határátkelő

Amerikai temetőben „vámpírral”

Alighanem a világ legszebb temetői közé tartozik az amerikai Savannah városának temetkezési helye, mely ráadásul rengeteg érdekességet is tartogat az odalátogatóknak. Köztük volt P. Elliot is, aki meg is írta élményeit.

cim_368.jpg

„A Bonaventure nevű temető (pazar képeket itt nézegethettek róla) a Georgia államban fekvő Savannah-ban található. Egyszer (útban hazafelé) ott töltöttünk egy délelőttöt, mielőtt tovább indultunk volna.

Ez a város legrégibb temetője, ingyen be lehetett menni, de volt vezetett túra is. Helyfoglalást vártak, de nem mertem, mert tartottam tőle, hogy nem érünk oda időben.

A „vámpír”

Már a parkolóból hallottam egy érces, erős, kiabáló hangot a bejáraton belül, aki máris magyarázott egy 20 fős csoportnak. Gyorsan csatlakoztunk a 2 és fél órás túrához. Később derült ki, hogy akik nem fizettek be, azok többet láttak a temetőből, én viszont többet hallottam arról, mi is ez itt valójában.

A túravezető egy középmagas, jól lebarnult, kisportolt, szőkére festett hajú, jóképű pasas volt. Úgy festett, mint aki most lépett le a szörfdeszkáról, felhúzott egy fehér shortot, egy fehér strandinget, egy piros sportcipőt és idesietett vezetni a temetőbe. Lehet, hogy úgy is volt.

Mindjárt a magyarázatai elején közölte, hogy az unokáját sokszor szokta ide kihozni sétálni, ettől mindenkiben megállt a levegő, a férfiak irigyen bámulták, a nők meg úgy néztek rajta végig, mint akik szívesen hazavinnék szuvenírnek. A pasas nem nézett ki többnek 35-38 évesnél. Nem tudom, valójában mennyi lehetett.

1_293.jpgA saját fotók a városban és környékén készültek

Egy furcsa dolgot találtam viszont rajta. Ahogy magyarázott, a jobb oldali szemfog melletti foga jóval hosszabb volt, mint a másik, mint egy vámpírnak. Valószínű, hogy az esti szellemtúrát is ő vezeti és elfelejtette levenni a fogát, hehehe...

A pasas nagyon sokat és nagyon érdekesen beszélt, ismertette, hogy régen vasárnaponként az emberek kihozták ide a gyerekeket sétálni. Itt nem volt a halál olyan borzasztó dolog, természetesnek vették, hogy megpihen az ember.

Malária, alkoholizmus, gyermekhalálozás

Mivel a város mocsaras helyen van, a penicillin feltalálása előtt bővelkedett a halálban. A felnőttek, főleg a férfiak, ha alkoholizmusban haltak meg, akkor azt írták a papírra, hogy természetes halálban hunyt el.

Volt viszont malária, és főleg sárgaláz, ami aratott minden áldott évben. A gyerekhalálozás olyan magas volt, hogy amikor a gyerek megszületett, a szülők bankszámlát nyitottak (nem vicc) és gyűjtöttek a temetésére.

Az elhunyt kisgyerekeket pompával kellett eltemetni, ezt elvárták mindenkitől, márpedig számítani lehetett arra, hogy mondjuk öt gyerekből három vagy négy (esetleg mindegyik) meghal.

Éppen mondtam is a férjemnek, hogy ha északra vitték vagy küldték volna a féltett gyereket, akkor több esélye lett volna felnőni, mint ebben a forró, párás, beteg levegőben.

2_170.JPG

Furcsa koporsók

A város egyébként elég híres volt a mulatóhelyeiről a század elején, meg előtte is, nem beszélve a mértéktelen alkoholfogyasztásról, a rengeteg kuplerájról. Ha idegen tévedt a városba és lerobbant az autója, vagy akár csak defektet kapott, legalább két hétbe telt, mire megcsinálták.

Nem siettek, elvárták, hogy nézze csak meg alaposan a várost, időt hagytak neki akkor is, ha nem akarta, hehehe. Naponta voltak a bárokban lövöldözések, volt olyan városrész, ahol életveszély volt akár csak keresztülmenni.

Visszatérve a temetőre, először rendes koporsókba temettek, de a legenda szerint észrevették, hogy sok „halott” felébredt és utána halt meg ijedtében, hogy a föld alatt van.

Ezért aztán elkezdtek másfajta koporsókat gyártani, volt olyan, amiből egy hosszú cső jött a felszínre, hogy jusson levegő a koporsóba, volt csengő is, kint a földön, belülről a koporsóból lehetett meghúzni egy zsinórt. Ha az őr meghallotta a csengetést (ha akarta), akkor mentek és kiásták.

A temetőben fekvő híres emberek nekem ismeretlenek, de nagyon sok érdekes dolgot meséltek róluk, oldalakat lehetne megtölteni velük.

Oscar Wilde különös éjszakája

Oscar Wilde is járt itt valami meghívás alkalmával, a város gazdag családjai vetélkedtek, hogy kinél lakjon, tejben-vajban fürdették. A költő egyszer három napig ebben a temetőben aludt a földön a saját kívánságára.

Állítólag nem félt és a sötétben rengeteg napraforgót látott maga körül (nem tudom, melyik kábítószer hatása lehet ez), meg valószínű, hogy leitta magát, na meg az sem lehetetlen, hogy kettesben töltötte valakivel az éjszakát, csak nem kötötte senki orrára, nehogy megint baj legyen, hiszen még börtönben is ült a homoszexuális kapcsolatai miatt szülőhazájában.

3_152.JPG

A kripták furcsa módon inkább a föld alatt vannak, mint felette. Van, akinek kápolnája is van. Egy híres embernek „könyvtára” is, jól felszerelte magát. A temető leghíresebb lakója egy kislány, Gracie Watson. Ő az egyik hotelt működtető házaspár egyetlen gyermeke volt, a város kedvence, olyasmi lehetett, mint Shirley Temple. Nemcsak a város, de az egész ország ismerte, sőt, szétvitték a hírét külföldön is.

Ötéves korában halt meg tüdőgyulladásban, egyedül van, a várost elhagyó szülőket máshol temették el.

A gyerek olyan nevezetes volt, hogy a város híres művésze szobrot faragott róla és elhelyezték a sírján. A vezető azt mondta, a gyerek egyedül nyugszik itt, mindenkié volt életében, mindenkié lett halálában, legyen a látogatóké is. A sírja be van kerítve, kicsi játékokat láttam bedobálva, pénzt is, azt mondta a vezető, hogy a sírgondozásra fordítják.

4_128.JPG

A két és fél óra nagyon hosszú volt, a temető óriási, a vezető túlságosan beszédes, ki voltunk nyúlva. Nagyon örülök, hogy nem hagytuk ki, utána kocsiba szálltunk és mentünk tovább Charlotte-ba (Észak-Karolina).

Egy csodálatos történet

Tuscumbia (Alabama) városában megkerestük Helen Keller házát. Azóta érdekelt a dolog, amióta láttam filmen az életét, Melissa Gilbert játszotta olyan 12 éves kora körül.

A sztori: egy tehetős házaspárnak 1880-ban született egy egészséges kislánya, aki 19 hónapos koráig látott, hallott. Ma sem tudják, milyen betegség támadhatta meg, úgy gondolják, talán skarlát és esetleg valami más is, mindenesetre megvakult, süket lett, lehetetlen volt vele kommunikálni. Olyan volt, mint egy félvad kis állat. Próbáltak kézjegyekkel valami kapcsolatot keresni vele, de nem ment.

Amikor 7 éves lett, kerestek hozzá egy tanítónőt, aki maga sem látott valami jól, hátha megy valamire. Az elején semmire nem ment, a gyerek képtelen volt megérteni, hogy mit akarnak tőle, hiába kopogtatták a kezébe a némák jeleivel a tárgyak nevét, nem tudta, mit akarnak tőle.

Persze se nem látott, se nem hallott, így a jelbeszédet sem tudta megtanulni, mert nem tudta, hogy az micsoda. A tanárnő addig gyötörte, amíg a gyereknek egyszer csak hirtelen bevillant az agyába, hogy az a hideg, síkos valami, amit végigfolyattak a kezén, az egyenlő azzal a jellel, amit a tenyerébe kopogtattak annál az azóta legendássá lett kútnál.

Még aznap estig vagy 30 „szót” megtanult, a következő 6 hónapban még több százat, a vak-süket kislány elkezdett „beszélni” az ujjaival.

A Braille-írás már azelőtt is létezett, de olyan nem, hogy egy vak-süket gyereket meg tudtak volna tanítani „beszélni”. A kislányt utána intézet-iskolába adták, elvégezte még a gimnáziumot és az egyetemet is, kitűnő tanuló volt.

Később megtanult gépelni, Braille-írással írni, meg rendessel is (gépen), bár két vonalzóféle között rendes kézírással írta a leveleit, alá is írta. Egyszerűen hihetetlen, de így volt. Hatalmas áttörés volt ez akkor az ilyen gyerekek fejlesztése terén.

Persze világhírű lett, ment országról országra, előadásokat tartott, könyveket írt, példát adott, sokakat kihúzott a sötét csöndből, ahová be lettek zárva. 1968-ban, 87 éves korában hunyt el.

A szülőház

A szülőháza kívülről kicsit, szépen karbantartott épület, bemenve látszott, hogy ez bizony valóban úri, sokszobás, terjedelmes ház, nagyon szép saját berendezéssel. Végre egyben láttam egy 1880-as házat, minden tartozékával.

A ház kertje nagyon szép, külön épület volt a szakács háza, ócska kis épület, persze belülről nagyon szépen ki volt glancolva, még festmény is volt a falon (jó, a szakács nem volt rabszolga, de nekem senki se mesélje, hogy ilyen szépen tartották volna a szolgát, az ócska ház másik felében volt a konyha, ott főzött és vitte át az úri házba az ebédet, meg az étkezésre valókat).

Őszintén szólva ez volt az első ház, ahol nem láttam a konyhát magában a nagy házban, semmi sem utalt ennivalóra vagy kamrára. A valahai birtokbol csak talan 1 acre-nyi van, ennyit hagytak, ez elég is a látogatóknak.

Hátul kis nyitott színpad is van a kúttal, kinti díszlettel, gondolom, időnként eljátsszák a történetet... Szép csöndes kertje van, hickory diófákkal, szedtem néhányat csak úgy emlékül.

Van egy fenyőfa, amit Holdfának hívnak, mert a 70-es években valamelyik rakétával felvittek egy maroknyi magot. (Nem emlékszem pontosan, az idegenvezető pedig meglógott, talán azért, mert jeleztem, lenne még néhány kérdésem.)

A magokat jól megsétáltatták a világűrben, visszahozták és szétosztották elültetni. Ez a kert is kapott egy szemet, óriási gyorsan növő fenyő lett belőle, a világűrben való kódorgás nem vált kárára.”

(Nyitókép: Trusted Tours)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9117812621

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zulu4321 2022.04.24. 13:14:17

@fhdgy: Sikerult felreerthetoen irnom:)
Nincsenek terveim vagy szandekaim, hatarido se, csak olyasmi, hogy aktivan szeretnem leelni az eletemet, amihez a munkam is hozzatartozik, ugy ertem, hogy vegezhessem akar 70-en tul is majd:) Most ez tunik optimalisnak, aztan ki tudja, evek multan, hogy fogom gondolni.
@Arthamyr: Ah oke. Az ido penz alapon. Nekem furcsa emberi kapcsolatokra vonatkoztatva, de hat nem vagyunk egyformak.
@P.Elliot:
Az ido-befektetes, mint kiderult. Pedig ha valamibe erdemes fektetni, az a human oldal, pl emberi kapcsolatok, ahogy te is irod.

fhdgy 2022.04.24. 13:53:45

@Zulu4321: "Én tuti nem szeretnék 80 éves koromig élni", ezt írtad.

Ha ezt elhagyjuk, akkor minden rendben. Én is azt mondom, hogy amíg van mit csinálnom és tudom is csinálni, addig nincs gond.

Hogy ez fáj, az fáj, nem számít! Addig jó, amíg fáj, addig élek.

Tényleg fáj ez is meg az is, de szerencsére bőven az elviselhetőségen belül van.

No, megyek vissza a kecskékhez. A derekam pihent egy kicsit, fogom tudni csinálni a dolgomat.

SzZoole 2022.04.24. 13:57:41

@fhdgy: a derekad érzi az időváltozást?

Csodabogár 2022.04.24. 16:54:05

@Congeria: Bölcsnek egy cseppet sem tartom magam, de igyekszem felmérni a lehetőségeimet.
Nem éreztem úgy, hogy az panasz ha megírom a valóságot. Még ott tartok, hogy nem kell senkitől segítséget kérni, önmagunk ellátása miatt, de biztos lesz ez még másként is. Igazán mozgásképes már csak én vagyok a "családban", tehát sok minden rám maradt, ami azelőtt természetesen megoldódott magától, mert az Ember megvette, elhozta stb.
Az igazság az, hogy én már elég régen készülők az öregségre. Már bő 20 éve megvettem egy kis lakást a házban ahol akkor laktam, hogy majd ott fog lakni a segítség. Aztán másként alakult, már rég nem lakom ott. De most megint vettem egy kis lakást a közelben ugyanebből az okból.
Mindenkinek csak azt tudom mondani, hogy készüljön. Láttam nem egy esetet, hogy jól elvolt az oreg, aztán hirtelen történt valami. A rokonság csak kapkodott és végül boldogság volt, hogy sikerült berakni valahova, ahova ő magától soha nem ment volna be. No most nálam rokonság sincs, készülök magam, a váratlan eseményre.:-(

Zulu4321 2022.04.24. 17:17:03

@fhdgy: Igen, ezt irtam, felreertheto. Bar valljuk be abban a mondatban sincsen semmi utalas arra, hogy en tevolegesen barmit akarnek csinalni, ha megis odajutok:))
Es igen, idosebb korban is megtarto ereje van a munkanak, ezert is nem gondolkodom a klasszikus 'nyugdijas' eletben, hanem a kombinacio tunik szimpatikusnak igy tavlatbol. Hasonloan a tiedhez.

P.Elliot 2022.04.24. 18:20:41

@Csodabogár: Ugy ertetted hogy a betegapolo ott fog lakni a melletted megvett lakasban? Akkor hogy apol ha raszorulsz?

Ejjel, nappal nem lehet veled mert nem birna ki, neki is kell a pihenes.
Elobb-utobb lazan fogja venni a dolgat mert ossze fog rogyni a faradtsagtol.
Es akkor is egyedul vagy a 4 fal kozott.
En a helyedben igenis oregotthonba vonulnek, az "embereddel" egyutt, maris. Ott van szemelyzet, az orvost is elo lehet rangatni rogton.
Lenne meg nehany ev, / ugy tudom hogy a baratod legalabb 6 evvel idosebb mint te/ egyutt hogy beleszokjatok abba a legkorbe , baratokat szerezve a lakok kozott, van kulfoldi nyugdijatok, meg tudnatok fizetni.

Szerintem az oregotthonok ha valami normalisabbat nezel, nem, semmi szukseg hogy draga legyen, nem olyan szerencsetlenek gyulekezete mint ahogy elkepzelik, egyszeruen megoregedtek es egyutt lenni masokkal, minden gondot masra ruhazni sokkal de sokkal kellemesebb egy csoportban mint egyedul bamulni otthon a falat es esetleg ugy lenni rosszul, orvosra szorulva hogy nincs pillanatnyilag senki a kozelben es nincs aki segitsen.
Oreg baratnom akit uszni vittem o nagy ellensege volt az oregotthonoknak egeszen addig amig a huga mar nem birta otthon ellatni es berakta oda, kiderult mar a masodik naptol jol erezte magat, / az elsot atkozodva konnyezve toltotte/ utana nem is akart mar hazamenni, nem is ment holott csak ideiglenesen helyezte el a testver mert balesete lett es orult ha magat el tudta latni.
Ott is halt meg.

Meglatogattuk, ketten voltak a szobaban, szemmel lathatoan jol kijottek egymassal, gondolom az eletuket meselgettek meg kibeszeltek mindenkit akit csak lehetett, hehehe....

A huga egyedul elt utana es valami vigyazo jott napi nehany orara, kicsit megsetaltatta a haz elott az utcan, valami ennivalot keszitett neki es magara hagyta masnapig mert o nem akart oregotthonba menni mert ragaszkodott a hazukhoz.

Otthon halt meg szivrohamban egyedul, ugy mondtak hogy a hajnali orakban lehetett mert az apolono 9-re jott es mar ki is volt jocskan hulve.

Egy otthonban elni ugy igazan kellemes ha mindenkivel joba vagy. Nem olyan nehez. Kedvesnek kell neki mindenkihez, erdeklodni a hogylete felol es meg is hallgatni, ido az van ra.

Kis aprosagokkal kedveskedni, neha egy talca sutit vegigvinni vagy egy zacsko csokit vagy cukrot es mindenkinek adni belole, valjek egeszsegere.

Apro kis ajandek szuletesnapra, karacsonyra vagy csak azert mert jobban van meg batoritani, meselni neki, kerdezni es meghallgatni.

A szemelyzettel ugyszinten, nem panaszkodni csak kerni ha valamit nem ugy csinaltak ahogy szeretted volna, mosolyogva kedvesen. Te legyel az a tunderi kis oreg holgy akit mindenki szeret es mindenki segit ha raszorul valamiben.

Nem olyan nehez.
Otthon lenni sokkal nehezebb es egy ido utan elkeserito, foleg ha mar az embered se lesz.
.

P.Elliot 2022.04.24. 18:42:57

@fhdgy: Varjal csak, en is ugyanilyen vagyok.
Szeretem a tarsasagot de nagyon szeretek egyedul is lenni, en meg kerteszkedek a tel kivetelevel minden nap, nagyon elfoglal, imadom.

Erom is van hozza es kedvem is. Tudod hogy milyen szepek az afonyaim?

Kis alacsony bokrok meg de majd megnonek.

Szerdan varok egy ujabb futorozsa kuldemenyt, 3 darab, regi fajta angol rozsak.
Szep a kertem is most, friss tavaszi zold minden csak az a baj hogy a tulipanok 90%-at lezabaltak a mokusok. Marmint a viragat...

SzZoole 2022.04.24. 18:47:46

Nem sokára kiderül, hogy Le Pen vagy Macron.
Ha Le Pen nyer, akkor óriási változás lehet az EU-ban.

P.Elliot 2022.04.24. 19:01:23

@Congeria: En mindig is megertettem es szerettem az oregeket.
Gyerekkoromban azert mert kedvesek voltak velem vagy nem, de nem bantottak, rengeteget tudtak meselni a regi idokrol, / amit szajtatva hallgattam, most en is tudnek meselni a fiataloknak, hehehe/, erdekes furcsa torteneteket , eleteket.

Emlekeim oriznek sok idos szemelyt de az osszes kozott a legkedvesebb, / nem, nem a nagymama/ egy idos, felvak orosz neni, valahonnan az Uralbol jott Magyarorszagra ferjhez egy szelhamos hazudozo katonatiszt felehez aki ahhoz az orosz csaladhoz befurta magat es ott lapitotta at a haborut plusz elcsavarta ennek a kis 18 eves butacska szinte kislanynak a fejet, felesegul vette az orosz csalad tiltakozasa ellenere/ orvos csalad volt es jol ismertek hogy mit lehet elhinni egy katonanak/.
Szegenyke nem talalta meg Magyarorszagon se a biztonsagot, se a boldogsagot, a sajat maga munkajabol nevelte fel a 3 gyereket rettento nelkulozesek kozepette, a ferje fiatalon meghalt egy ativott ejszaka utan a kaszinoban szivrohamban.

A gyerekei felnottek, a nenit a legidosebbb lanya hozta ki ide magahoz, elete vegeig vele elt.

Soha eletemben ilyen tunderi kis oregasszonyt nem lattam, picike mint egy gyerek, olyan edes volt.., nagyon jol beszelt magyarul, sokat meselt az eleterol, meg oroszul is enekelt nekem.
Na, ettol az enektol a lanya kiborult mert nekik soha meg gyerekkorukban sem enekelt semmifele orosz eneket, oroszul meg plane nem holott a gyerekek kertek. Nekem, az idegennek meg igen.
A lanya igencsak a szivere vette holott ha jol meggondolom nem is volt tanacsos akkoriban dicsekedni otthon azzal hogy orosz hiszen gyuloltek oket, maganak a neninek is rengeteg baja volt ebbol, valoszinu hogy ezert nem akarta.

P.Elliot 2022.04.24. 19:06:32

@SzZoole: Ha Le Pen nyer akkor lehet hogy Putin keze es valasztasi kompjuter szakertoi belenyultak a valasztasba...

P.Elliot 2022.04.24. 19:13:23

@SzZoole: Persze bele kell vonni a mindennapi eletbe a serulteket is, ebben egyet is ertek de az a sok valoban tehetseges embereket sem lehet felretolni csak azert mert kedvezni kell ezeknek is. Igen, egy egeszseges aranyban, ebben benne vagyok.

SzZoole 2022.04.24. 19:15:57

@P.Elliot: kényes dolog ez, inkább ne is menjünk bele, mert valaki érdeke sérülni fog…… amúgy egyetértek veled.

P.Elliot 2022.04.24. 19:20:00

@SzZoole: En is igy gondolom mint te.
Hat majd meglatjuk.

SzZoole 2022.04.24. 19:25:37

@P.Elliot: még egy gondolat, lehet, hogy csak én látom így, de egy kicsit kezdik túl tolni az egészet a józan ész keretein kívül, de az csak az én véleményem!

nyuszigonosz 2022.04.24. 20:09:39

Na úgy tünik hiába volt az orosz pénz Marine LePen extrém jobboldali nacionalista pártjának és neki.
Mert igen, volt a kampányra nagyon sok orosz pénz, M. LePen ezt nem is tagadta nagyon.
Igaz, az ezeddig legjobb értéket sikerült ezért a kampány pénzért elérnie, de szerencsére nem volt elég.

Irtózatok ezek a nacionalista/populista partok és vezetöik.

Egy fiatal francia lány mondta ma az utcán valahol Párizsba a kérdésre, kit szeretne, ha nyerne: ma a kapitalizmus és a nacionalizmus között kell dönteni/választani, én inkább a kapitalizmust választom mint a nacionalizmust.

fhdgy 2022.04.24. 20:31:33

@SzZoole: Az időváltozást nem, de ha fizikai munkát végzek, azt igen!

Arthamyr 2022.04.24. 20:40:55

@Zulu4321: Nem azért, mert "az idő pénz", semmi köze a pénzhez. Az idő egy véges és viszonylag szűkös, limitáltan pótolható (pótlódó?) erőforrás, egyeseknek a legfontosabb és legkorlátozóbb. Napi 24 óránál nincs több, ha meg kivonjuk belőle az életben maradáshoz feltétlenül szükséges dolgokat (pl. 5+ óra alvásra a legtöbb embernek szüksége van), még kevesebb marad.

@P.Elliot: Láthatólag eléggé "fel tudják magukat dobni", ahogy @nyuszigonosz: példái is mutatják, frissebbek (szellemileg mindenképp) és pozitívabbak, mint sok huszonéves. De nem kell ennyire messze menni, pl. dédnagypapám 92 évesen gyalog eljárt a kb. 1km-re lévő kocsmába, hogy mindennap bedobja a fröccsét meg dumáljon az ismerőseivel. A fia meg a nyolcvanas évei végén kb. minden hétvégén átjött hozzánk, vonattal+gyalog. Mindketten viszonylag jó állapotban voltak, és tőlük sosem hallottam, hogy azon siránkoztak, hogy miért verte meg őket a sors hosszú élettel...

P.Elliot 2022.04.24. 21:10:15

@Arthamyr: Irtad hogy te nem hallottad a dednagyapat meg annak a fiat panaszkodni ha elment hozzatok. Miert is tettek volna? Volt hova menni! Csalad volt, rokonok voltak, nem voltak egyedul.

Csodabogar pont ezt emelte ki, nem is a gyaloglas vagy ilyesmire panaszkodott, tud o meg menni, azzal nincs baj hanem hogy kihalt a csalad mogule.

Kivancsi lettem volna hogy a rokonaid akkor is olyan vidamak lettek volna ha nincs hova menni, ha mar nem el senki a csaladbol?

Alig hiszem. Mar eleve ezek az emberek mentek rokonlatogatoba rendszeresen tehat ragaszkodtak az elokhoz es kor ide vagy oda, meglatogattak oket.
A froccsos bacsi az mas, azt valoszinu hogy jolesoen feldobta az energiat hozo ital meg hat ott is lehetett beszelgetni...

Nehez egyedul, hidd el. na, majd meglatod de nem kivanom hogy megtapasztald.

Arthamyr 2022.04.24. 21:15:53

@P.Elliot: _Egyedül_ tényleg nehéz, írtam volna, hogy nem az? Csodabogár több dolgot írt, pl. hogy az olvasást sem tudja megoldani, nem igazán emelt ki semmit...

Csodabogár 2022.04.24. 22:26:19

@nyuszigonosz: Hallottam én is, szivemből beszélt az a lány. Persze nem csak nálam, hanem Brüsszelben és Berlinben is gördültek a kövek, meg feltehetően máshol is.

Úgy tűnik Szlovéniában is jó lett az eredmény. Nem választották vissza OV barátját.

SzZoole 2022.04.24. 22:30:14

@nyuszigonosz: Viktorunk is küldött neki tíz millát euróban……. Nem mintha Magyarországon nem lett volna helye.

Csodabogár 2022.04.24. 22:33:26

@Arthamyr: De állandóan mondom, hogy az a lagrosszabb, hogy már a fiatalabb barátok is kihaltak körülöttem. Családról nem is beszélek. Az utolsó apám volt, ü is meghalt már több mint 30 éve.
Természetesen szervezek magamnak amit lehet. Van egy német ötyém kéthetente, meg ilyesmi. De igazi barátom, akivel még közös múltunk lenne, már rég nincs. No és az hiányzik. A jó beszélgetések. ami manapság azt hiszem, lassan kimegy a divatból. De ez sem panasz, csak a tények közlése. Panaszra tényleg nincs okom. Nem fáj semmim, kicsit lelassultam, de azt hiszem ez természetes.

SzZoole 2022.04.24. 22:48:23

Akkor most ki kit szankcionál és támogat, milyen embargóról is beszélünk…….

www.investigate-europe.eu/en/2022/eu-states-exported-weapons-to-russia/

Golf2 2022.04.25. 07:44:45

@SzZoole: Az se igaz amit kérdez 1 politikus léhűtő.

CL78 2022.04.25. 13:36:21

@SzZoole: "Színház az egész világ és színész benne minden férfi és nő." Ahhoz képest hogy Zelenszkij az egyetlen profi köztük (nyilván ezért is kapta ő a főszerepet), ő a leghiteltelenebb az egész társulatban. Folyamatosan túljátsza, túltolja élete nagy szerepét, a kevesebb nála sokkal több lenne.

A többiek, Putyin, Macron, Trudeau, de még Biden is sokkal jobbak. Nekem a személyes kedvencem a két politikus-bűnöző-jogász jegybankár, a Lagarde-Powell kettős. Powell zseniálisan hozza az őszes halántékú, lassú, nyugodt, megfontolt boomer szerepét, az ember hajlamos elhinni neki, hogy tényleg ő az egyedüli ember a világon aki nem érti, hogy ha kinyomtatja a világ összes pénzét, abból hiperinfláció lesz. (aztán pedig CBDC teljes kontrollal)

Zulu4321 2022.04.25. 15:20:41

@Arthamyr: Hat oke, de akkor tenyleg nehez ertelmezni, hogy 'iszonyuan koltseges' mely emberi kapcsolatokat fenntartani. Nem idoigenyesre gondoltal?

Az ido vegessege hm, hat inkabb relativ:) Az en mottom, hogy mindenkinek arra van ideje, amit fontosnak tart.

fhdgy 2022.04.25. 15:31:07

@P.Elliot: Kitört a tavasz! 19 fok van, egy szál pólóban melegem van.

Az áfonyákat rendbe tettem, már van olyan, amelyik virágzik is.

P.Elliot 2022.04.25. 15:39:52

@CL78: Hu de rossz politikus lennel te!

Zelenszkij tuljatsza a szerepet? Egy elszant de ketsegbeesett ember keri, koveteli hogy lepjenek a tobbi orszagok kozbe hatasosabban, / azok meg is tennek ha mernek de a kovetkezmenyekkel nincsenek tisztaban vagy nagyonis mert Kina lehet hogy benne van az orosz dologban csak az alkalomra var illetve Putin megnyomja a gombot/.

Zelenszkij is tudja ezt de o maga ott van ennek a szarnak a kozepen, / vajon te hogy viselkednel ha te lennel a helyeben/, es nem akarja elvesziteni Ukrajnat, inkabb megdoglik de nem!

Na, hany ilyen vezetot talalsz a vilagon?
Ritka mint a feher hollo. Nem tudom neked mi lenne a kevesebb az tobb? A kevesebb nagyobb erovel zuditana Ukrajnara a hadsereget es meg talan segitok is allnanak mellejuk mert nincs nagy veszely, az elnok kussol....

Az eszedbe jutott mar hogy ha Zelenszkij lelepett volna illetve nem ilyen elszant akkor a kovetkezo orszag ahova bejon az orosz netan pont Magyarorszag lenne.
Hogy a miniszterelnok oroszbarat az semmit nem jelent, legfeljebb szepen atnyujtja a "kulcsokat", utana az orszag nyakan ott az orosz. Aztan a tovabbi orszagok is letiporva.

Zelenszkij egy jo pelda hogy igy is lehet. Nem odaadni, nem feladni.
Hidd el hogy a harmadik vilaghaboru itt a kuszobon de ha az oroszt lenyomjak, visszazavarjak akkor talan Kina is maskeppen gondolkodik es maga nem kezd semmibe.
---------------------------------------------------------

P.Elliot 2022.04.25. 15:42:24

@fhdgy: Jo neked, itt esore allo hideg van , semmi keresnivalom a kertben ma.

Nagyon varom am az afonyaidrol a jelenteseket mert meg akarom toled tanulni hogy hogy lehet termelni.

En ugyan kizarolag foldben de igy is van mit tanulnom.

Na megyek azert hazimunkazni majd kesobb idonkent visszanezek,.

SzZoole 2022.04.25. 15:50:41

@CL78: na ez az…..hova lesz ez a világ…..

Ez meg a másik, nem tudom mi igaz már, és mi nem. Az EU egy milliárd euróval támogatta eddig Ukrajnát a háború kezdete óta. Oroszországnak a nagy szankciók és embargó ellenére, meg NAPI több mint egy milliárdot eurót fizet az olajáért és gázért. Kezdek arra gondolni, hogy az egész csak a gazdaság fel lendítésére megy, szerintem.

rmx.news/russia/eu-pays-russia-e1-billion-a-day-for-energy-since-the-war-began/

fhdgy 2022.04.25. 16:02:25

@P.Elliot: Hogy lehet-e tőlem tanulni, az még a jövő zenéje.

Tavaly ültettem őket, kóstolónyi mennyiség volt. A télen sikerült őket átteleltetnem, de lehet, hogy csak a vak tyúk is talál szemet effektus volt.

Ha ebben az évben 12 tőről ( a piros áfonyát nem számolom ), lesz kb. kettő kiló, azzal elégett lennék. Akkor sem mondanám, hogy lehet tőlem tanulni, max. annyi, hogy elmondanám az eddigi tapasztalataimat. Ha értékelnem kellene az eddigieket, akkor azt mondanám, hogy erős kísérleti jellege van a dolognak. Lehet eső, lehet hó!

Egy biztató dolog van. Egy hónappal ezelőtt ledugtam hét áfonya vesszőt, amiből öt úgy néz ki, hogy megered.

nyuszigonosz 2022.04.25. 16:31:39

@SzZoole: Mármint mi?
Oroszország megtámadta Ukrajnát, háború van, itt Európában. Az oroszok elsösorban civileket gyilkolnak. És egyáltalán nem terveznek Ukrajnánál megállni. Nagyon nem.

Senki sem akar háborút, föleg itt Európában, mármint Putyinon kívül, hát mindenki segít: pénzzel elsösorban és a menekültek befogadásával. Sok európai ország defenzív fegyverekkel is, van aki nemcsak azokkal.

Aztán meg itt van a gáz és olaj, amit majd mindenki Oroszországtól vett eddig - képzeld a hidegháború alatt is! pénz ment, gáz és olaj jött, mindig pontosan, ezért is van az, hogy sok sok európai ország nem is keresett más lehetöséget ezeddig gázt és olajat nem Oroszországtól venni - az áru, azért meg fizetni kell.

Most sok sok ország keresi és meg is találja a másik/további lehetöséget, máshonnan, mástól venni a gázt és az olajat, csak az azért egy kis idöt igényel ezt mind leszervezni, terminálokat építeni/bérelni a folyékony gázra. Hol pár hónap hol kb. 1 év. És a gáz még jön, és nem rubelben megy a fizetés, és ha még ma nem jön többet, megoldható lesz az is.

( ja nem 10 év lesz az áthidalási idö orosz gázzal mint egy pici ország rosszulöltözött feje beszélte nemrég)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.04.25. 16:36:33

OFF: Elon Musk megmenti a demokraciat :)) Hajra, Elon! Penz beszel, ahogy mondani szoktak, Twitter kezdi beadni a derekat :)
www.cnn.com/2022/04/25/tech/elon-musk-twitter-sale-agreement/index.html

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.04.25. 16:43:50

Az orosz-ukran haboru (foleg itt az USA-ban) nagyon ugy van talalva, mint a jo es rossz harca. Ahogy az lenni szokott, semmi nem fekete-feher, hanem sokkal komplexebb. Nekem ez az interju kicsit felnyitotta a szemem. Angolul tudoknak erdemes vegighallgatni!
m.youtube.com/watch?v=IbLjzUB5x3o

SzZoole 2022.04.25. 16:45:36

@nyuszigonosz: ezt én mind értem, mivel olvasok/nézek híreket naponta többször. De azzal, hogy a coca cola, McDonald’s, adidas, apple stb. stb. kivonulnak az orosz piacról, azzal nem fogjak térdre kényszeríteni Putyint, szerintem.

Azzal sem, hogy a fél világ Ukrajnát sajnálja és támogatja valamilyen módon, mindeközben Putyinnal üzletel. Lásd az este belinkelt cikket.

Ne kérdezd mi lenne a megoldás, mert fogalmam sincs, hogy hogy lehetne jobb belátásra bírni vagy megállítani Putyint. Talán ha belülről a saját emberei ha tennének valamit, ha tudnak egyátalán, mert mint tudjuk Putyin paranoid.

P.Elliot 2022.04.25. 20:26:30

@Csodabogár: Azt irtad hogy a jo beszelgetesek mar kimentek a divatbol.
Persze hogy kimentek. Mihelyt nekilatnal beszelgetni barkivel csorog a telefonja , keresik. Az elnezest ker, megnezi es valaszol. Mar nem olyan lett a beszelgetes hangulata mint elotte, kimozditottak belole.

Ujra elkezditek, most meg uzenet van amit meg kell nezni mert fontos lehet, utana a beszed mar kezd erdektelenne valni, fonal vesztes es kedvetlenseg, a joizu beszelgetes ha az volt, tovaroppent....

Egyebkent az ettermekben mast se latok hogy mindenki kezeben ott az a rohadt telefon paroknal is, nem egymassal beszelgetnek hanem massal.

Varjal csak, legkozelebbi szituacioban fel fogom hivni az illetot/ baratnot mert az is megcsinalja velem/ es nekilatok folytatni telefonon a megkezdett temat hogy mit szol hozza.

Szerintem teljes lesz a megrokonyodes de meg ott rogton text-et is fogok neki kuldeni, hehehe....

Sajnos azt hiszem nem kell sokaig varnom. Idehaza is volt olyan szitu hogy a gyerekek beszelgetes kozben a telefont is babraltak, most majd ezzel az eljarassal fogom oket errol leszoktatni.

Alig varom hogy kiprobalhassam latni a kepuket.
Barkiet! Hehehe...

Zulu4321 2022.04.25. 21:44:15

@Zsuzsi65: Sajnos nemcsak az USA-ban. Es meg inkabb sajnos, hogy a tobbseg egy az egyben benyeli (es visszagurgitalalja) ezt a talalast. Hasonloan az elozo tematikus narrativahoz.

Pedig nem keves anyagot lehet talalni, ha valaki tenyleg moge akar latni az egyoldalu propagandanak, ahogy a linked (es sok egyeb forras) is mutatja.

Shaktika 2022.04.25. 21:52:54

@Zsuzsi65: Nem égtél eleget a truckerekkel, most elkezded ezt is?

FSB propahanta.

Arthamyr 2022.04.26. 07:28:08

@Zulu4321: Ahogy írtam, "_leginkább_ idő". Nem kizárólag idő. A költséges lehet, hogy nem a legjobb szó volt, de kevésbé specifikus, mint az időigényes. De tök mind1, rajtad kívül senkit sem érdekel (és lehet, hogy téged sem).

CL78 2022.04.26. 11:10:44

@SzZoole: Ha már nem tudod mi igaz és mi nem, akkor valakik nagyon jó munkát végeztek, nem hiába volt az elmúlt 2 év. Van egy régi pénzügyi/tőzsdei mondás: "follow the money". Ennél jobb módszert én sem ismerek.

rairfoundation.com/warning-ukraine-is-the-great-reset-laboratory-of-the-global-tech-elite/

Hogy ez a sok Ukrajnába áramló big tech pénz és az ottani történések csak a véletlenek tökéletes összjátéka lenne vagy egy előre kidolgozott terv szerint haladunk - ezt döntsd el te magad, én biztos nem akarlak befolyásolni semelyik irányba. Arra vannak itt elegen.

@P.Elliot: hogy hogy viselkednék a helyében? Én már eleve nem vállaltam volna a szerepét. Mondjuk a többiekét se. Mielőtt félreértesz, én egyik oldalon sem állok, csupán egy független megfigyelő vagyok. Ilyen is létezik, sőt ismerek magamon kívül másokat is, igaz tényleg nem sokat.

@Zsuzsi65: Minden úgy van már tálalva mint a jó és rossz harca, kétségkívül a háború is. Vannak akik azt mondják, hogy a háború az új variáns, az oroszok az új oltatlanok. Vajon ki lesz a következő csoport, kik lesznek a következő oltatlanok, amikor a világ megunja a háborúsdit? Van rá tippem.

A COVID óta a világ kétdimenziós lett: van a mainstream vélemény (amit persze éjjel-nappal minden létező formában, minden létező csatornán tolnak az agyadba, mint egy jóféle Orwell-regényben), ezenkívül minden más csakis összeesküvés-elmélet lehet. Színek, árnyalatok, átmenetek, metszetek, közös részek már nincsenek. Érvek, viták, gondolatok még kevésbé. Csakis (irányított) érzelmek.

Shaktika 2022.04.26. 13:39:24

@Zsuzsi65: Visszahozza neked Trumpot. Ünnepelnek a félnótások is a foxon. Jólnézümk miki, fehéren feketén, mítú és BLM is :)

Shaktika 2022.04.26. 13:39:35

@CL78: Lavrov elvtársat is a nemzetközi háttérhatalom, a sorosgyurik irányítják egy washington dc pizzériából. Azannya keservit :))

index.hu/kulfold/2022/04/26/haboru-oroszorszag-ukrajna-vlagyimir-putyin-volodimir-zelenszkij-szergej-lavrov-kulugyminiszter/

Shaktika 2022.04.26. 13:39:57

BESÚGÓ

Kérdésem: ki és mivel zsarolható a FIDESZ - kormányból külpolitikai szintű besúgásra kényszeríthetően? A hun minelnök és Putyin kapcsolatát nézve különösképp érdeklődnék (ami megvilágítaná napjaink Magyarországának megállíthatatlan sodródását a volt KGB-s tiszt/jelenlegi háborús bűnös NAGY TESTVÉR karjai közé).
A ma esti GURE ( Gödör Underground Repülő Egyetem) előadásán www.facebook.com/events/356506379742210 a GREED szerzője, Andras Vagvolgyi, reményeim szerint kielégítő válasszal szolgál majd* (vagy bárki aki olvasta a könyvet, melynek egy fejezete a mondott dicstelen páros dicstelen múltjával is foglalkozik).

*Tanár úr kérem, készültem, de a napi hírekkel aktualizálódó részletek sodrában épp a fránya, moszkvai(?) bőröndnyi_pénzátadós jelenet felett siklott át a tekintetem. Gondolta a fene, hogy minden igaz (is) lehet.

D.B.Á.

SzZoole 2022.04.26. 15:41:22

@CL78: már olvastam ezekről, dollár és euró milliárdok özönnek az országba, meg arról is, hogy Biden fia jó kapcsolatot ápol Zelenskiyel, üzleti érdekeltsége van ott, és egy jópár kokain partin részt vettek együtt……. Ez mind vagy igaz vagy nem, nem tudjuk az igazságot, itt is-ott is olvashatunk/hallunk/látunk ezt-azt és csak elmélkedünk/találgatunk, szerintem.

Zulu4321 2022.04.26. 15:42:10

@CL78: Orwell disztopiajabol hianyzik az erzelgossegre apellalas, mint fontos tenyezo, szerintem a mostani viszonyokat meg tokeletesebben elorevetiti ez a Weores Sandor reszlet. Pedig a 40-es eveben szuletett ez is.

'A jelenkor legveszélyesebb ördög-násza: Érzelgősség úrnő és Propaganda úr egybekelése. Bármi képtelenséget akar a propaganda elfogadtatni, úgy alakítja, hogy a tömeg érzelgősségéből kiváltsa egyfelé a meghatódást, másfelé a fölháborodást és nyert ügye van.

Az érzelgősség kétfejű nőstény: egyik feje édesen mosolyog és mohón csókolgat, másik feje könnyeket ont, harap és piszkolódik. Csókolgató fejét immár majdnem mindenki összecseréli a jósággal, szeretettel, erkölccsel, családiassággal, ízléssel, eszményi lelkülettel, harapós fejét pedig a joggal, törvénnyel, megtorlással, igazsággal.'

CL78 2022.04.26. 16:02:17

@SzZoole: Látod, pont ezért írtam hogy még véletlenül sem szeretnélek befolyásolni. Senki sem tudja a teljes igazságot, és nem látja a teljes képet. Ahhoz már Istennek kell lenni. Annyit tehetünk hogy a tényekre fókuszálunk és a "zajt", a propagandát figyelmen kívül hagyjuk.

CL78 2022.04.26. 16:07:52

@Zulu4321: Láttam pár napja egy jó kis videót Shanghai-ból. Elég a legelsőbe belekattintanod. Na ez full disztópia az én értelmezésemben. Mondjuk az enyémben az elmúlt 2 év kompletten az. De nyilván mindenkinek máshol van az ingerküszöbe, simán el tudom képzelni hogy vannak akik számára utópia a mostani világ.

hotair.com/allahpundit/2022/04/10/video-shanghai-residents-wail-from-their-windows-in-agony-over-lockdown-n461365

SzZoole 2022.04.26. 16:14:58

@CL78: nem tudsz befolyásolni, hiszen én is olvasok/hallok/látok, le tudom vonni a következtetést.

Határátkelő 2022.04.26. 17:06:29

@CL78: Nem szoktam beleszólni, de most azért mégis: kezdjük rögtön azzal a ténnyel, hogy egy ország megtámadott egy másikat. Fegyverekkel. Embereket gyilkolnak meg.

Itt nincs egyrészt-másrészt. Az oroszok odamentek egy független állam területére, és embereket gyilkolnak meg. Aki ezt relativizálja, az az orosz agresszor nótáját fújja.

Lehet persze idézgetni éppen letartóztartott és kémkedéssel vádolt, orosz névvel is rendelkező spanyol újságírókat, akik hosszan magyaráznak mindenféléket, a tény attól még tény marad: az orosz hadsereg megtámadott egy független államot, mert nem tetszett neki, ahogyan az ott élők élni akarnak. Embereket gyilkolnak. Nőket erőszakolnak meg. Milliók kényszerültek az otthonuk elhagyására. Ezek a tények.

Én ennyit akartam elmondani ezzel kapcsolatban, nem akarok leállni vitatkozni senkivel. Mindenkinek a saját lelkiismeretére van bízva.

Arthamyr 2022.04.26. 17:31:47

@Határátkelő: Ez a kiinduló állapot. Szomorú és elítélendő, amit az "oroszok" tettek. Viszont ez nem validálja és teszi automatikusan helyessé a rá adott reakciókat/utána következő cselekedeteket, még az agressziót elszenvedő részéről sem. Amikről ugyanígy véleményt lehet nyilvánítani. Akár negatívat is, megalapozottan.

Shaktika 2022.04.26. 18:27:20

@Arthamyr: Itt ne nyomd az orosz hazugsággyárat, tedd az indexen, origón, ott relativizálj.

Köszönöm.

Shaktika 2022.04.26. 18:27:46

« Kezdeményezem a Széll Kálmán Tér átnevezését Bucsa Térré, a Bajza utca Andrássy és Podmaniczky közti részét Ukrán Hősök utcára átnevezését és a Szabadság Téri Vörös Hadsereg Emlékmű lecserélését két hagyományos sírkőre (egyik legyen kék és sárga, a másik vörös). A nyíregyházi Moszkva utcát Kyiv utcának kéne hívni. S valamit elkéne nevezni a Szijjártó-Lavrov és az Orbán-Putyin barátságról is. Ennél kevesebbért is nevezünk már át utcát (lsd Dalai Lama utca).”

L. CEU professzor, osztva Karácsony Gergelynek.

Arthamyr 2022.04.26. 18:39:34

@Shaktika: Hanyagolj, suttyó, inkább másra öntsd a sötétséged.

Köszönöm.

Arthamyr 2022.04.26. 18:54:22

@SzZoole: Már évek óta tag vagyok. :)

CL78 2022.04.26. 19:05:21

@Határátkelő: Teljesen egyetértek veled és @Arthamyr: -ral még inkább. Én is keresem a válaszokat. És én se gondolnám, hogy kéne mások lelkiismeretére hatni bárkinek is, ebben is egyetértünk.

Ellenkezőleg, az embereket ideje lenne végre újra felnőtt, gondolkodó lényeknek tekinteni, akik képesek önállóan dönteni akár az egészségükről, akár a véleményükről bármilyen kérdésben. Ha pontatlanul fogalmaztam volna, kábé ennyit akartam csak mondani.

Csodabogár 2022.04.26. 19:13:14

@Arthamyr: A tény az, amit Határátkelő is írt. Mit lehet ezen még vitatkozni. Mégis mit kellett volna tenni az ukránoknak? Megadni magukat és hagyni bevonulni az oroszokat?
Privát véleményem, amit nem kell elfogadni, teljes tiszteletem az ukránoké. Lehet ha 56-ban a hős magyar nép is így állt volna az oroszok ismételt bevonulásához, akkor másként alakul az életünk, az enyém legalább is, aki akkor már 21 éves voltam.
Semmi közöm Zelenskihez, de nagyon tisztelem. Biztos ő sem hibátlan, de amit tesz az előtt kalapot le.

Csodabogár 2022.04.26. 19:16:02

@Shaktika: Azért ilyen túlzásokba nem kellene esnünk. Egyelőre örüljünk, hogy a német kormány beadta a derekát és mehetnek a tankok vagy mik Ukrajnába.

Shaktika 2022.04.26. 19:30:00

@Csodabogár: Nem ott volt a gond a németekkel hanem az olaj/gáz vétókkal.

Amúgymeg, hiába a főpolgármester a Gergely, nem engedné az Orbán az átnevezéseket, tehát ne aggódj emiatt.

taga20 2022.04.26. 19:30:07

@Arthamyr: "Szomorú és elítélendő, amit az "oroszok" tettek."

nem szomorú, hanem gyalázat, nem elítélendő, hanem háborús bűn, amit putlerék csinálnak!

@Határátkelő: számból vetted ki a szót! +1.

Shaktika 2022.04.26. 20:16:03

@Csodabogár: Karácsony megfogja próbálni, a ruszki követségi részt átnevezni.

SLAVA UKRAINI!

Golf2 2022.04.26. 20:19:48

Passzol egymáshoz a fidesszel és a ruszkikkal való szimpatizálás...Agyalágyultak.

Arthamyr 2022.04.26. 20:25:01

@Csodabogár: Ki vitatkozik azzal, amit HÁ írt? Miért nekem címezted ezen hozzászólásod? Magam is írtam, hogy amit írt, az a "kiinduló állapot", amiből következtetéseket lehet levonni és amire reagálni lehet/kell, tehát én is elfogadom tényként, nem vitatom.

A többit meg inkább hagyjuk is... Ha 7 millió magyar hal meg hősiesen '56-ban, akkor is ugyanaz lett volna a végeredmény, csak akkor most kevesebben/nem lennénk, és Magyarország területe lepusztultabb volna.

P.Elliot 2022.04.26. 20:59:03

@fhdgy: Nehany szot azert irhatnal hogy hogy csinalod azt a gyokereztetest.
Mar ugysem a temetorol meg a halalrol beszelgetunk hanem a politikarol, igy aztan az az afonya ag is belefer a topikba.

P.Elliot 2022.04.26. 21:02:55

@Shaktika: De jo meghatarozas!

Felnotasok a Fox-on, hehehe....

Relatív Articsóka 2022.04.26. 21:18:59

@P.Elliot: ez a hivatalos nevük n’est ce pas? :)

fhdgy 2022.04.27. 00:40:39

@Határátkelő: Maximálisan támogatlak! Egy baj csak csupán, hülyékkel nincs esélyed! Sajnos, nagyon sajnos!

fhdgy 2022.04.27. 01:05:02

@P.Elliot: Roppant egyszerű!

Elmentem egy mezőgazdasági boltba és metszőollót akartam venni.

Igen van, kétféle is, kb. 1500 forint. Mondtam, hogy bocs nem jó, nem gagyit akarok, hanem igazi, jó metszőollót.

Jövő héten lesz drágább is, menjek vissza akkor. Visszamentem, vettem egyet kb. 4 ezerért ( nem volt drágább, de egy szuper jóért adtam volna közel 20 ezret is ). A lényeg, hogy nagyon éles legyen, tartsa is az élét, ne tőrje a vesszőt, hanem roncsolás nélkül vágja el! Ez azért fontos, hogy a vessző jól fel tudja szívni a vizet, a tápoldatot.

Ezzel levágtam a vesszőt, egy kicsit rézsútosan, hogy nagyobb legyen a felület, hogy könnyebben vegyen föl több vizet, tápoldatot.

Ezek után egy kb. 10-12 literes vödörbe raktam perlitet ( a perlitről a végén írok ), tele, abba beleszúrtam a vesszőket. Van foszforsavam, tápoldatom, PH mérőm, EC és TDS mérőm egyben.

Azóta 4,2-4,8-as PH-ra állítom a tápoldatot és annyi tápszert rakok bele, hogy az EC 1800-1900 legyen.

Az EC, TDS mérő a folyadék só és tápoldat viszonyait méri. Ennek segítségével lehet olyan tápoldatot kotyvasztani, ami nem túl sok, de nem is kevés tápanyagot tartalmaz.

A tápoldat koncentrátum nevét nem írom, az európai, de biztos az USÁ-ban is van megfelelő.

A PH mérő kb. 11 ezer forint, lehet kb. 30-40 dolcsi. Az EC-TDS mérő is kb. ugyanennyi.

Azóta csak öntözgetem, hogy nedves legyen a perlit és várok türelmesen.

A perlit: hogy ez márkanév-e vagy sem, nem tudom, itt van egy hivatkozás a wikipediára: hu.wikipedia.org/wiki/Perlit_(k%C5%91zet)

Van angol nyelvű változat is, ott lehet, hogy kiderül, hogy USÁ-ban milyen néven lehet kapni.

P.Elliot 2022.04.27. 01:30:24

@fhdgy: Van jo metszoollom de ha kinyulik akkor a legdragabbat veszem, megfogadom a tanacsodat.

Perlitet itt is arulnak, tudok venni.
Van foszforsavam/ vettem/ es merot is, nem egy komoly keszulek, 11 dollarba kerult csak de masfelet nem lattam, meri a fold nedvesseget, a fenyt es a PH-t, tapanyagom is van de en foldben fogom tartani mindenkeppen.

Eddig nagyon szep a bokor, tele viraggal, hat majd meglatom.

Nem is most akarok annyira szaporitani ezekbol/ azert igen, leultetni az erdo szelere a madaraknak/ hanem majd keritek nagyszemu tipusu afonyat, azok az oriasiak, sajnos varakozasi lista van, mindenhonnan kifogyott.

Nagyon koszonom az informaciokat, nagyon hasznosak....

fhdgy 2022.04.27. 01:31:08

@P.Elliot: A vödörről még annyit:

Egy kicsit "preparáltam". Ez azt jelenti, hogy az aljától fölfelé kb. 50 mm-re ( ez kb. 2 inch ) fúrtam egy lyukat. A lyuk alja van kb. 50 mm magasan.

Erre azért van szűkség, hogy a fölösleges oldat kifollyon, ne tocsogjon az oldatban, mert akkor a gyökerek elrothadnak.

A kifolyó, fölösleges oldatot visszavezetem egy tartályba, hogy ne vesszen kárba. Ha aláraksz egy edényt, ami a kifolyó oldatot fölfogja, úgy is jó, a lényeg, hogy az oldat ne vesszen kárba.

Az sem rossz, ha a vödör arányaiban magas. A perlit sok folyadékot tud felvenni és felszívni. Ha a vödör viszonylag magas, akkor a gyökerek nedves, de nem tocsogós részben vannak.

P.Elliot 2022.04.27. 01:34:15

@fhdgy: Jokora nagy cserepek, igazan nagyok, sot hatalmasok de koszonom a talacsot en is lyukat fogok furni rajta. Alul van de az lehet hogy nem eleg.

fhdgy 2022.04.27. 01:39:21

@P.Elliot: Az jó, ha van PH mérőd. Azzal a föld PH-ja is mérhető.

Nekem azért kell ilyen "bonyolultan" csinálni, mert ezen a vidéken a talaj PH-ja minimum 6, de inkább több, abban az áfonya meg nem érzi jól magát. Magyarul, mesterségesen kell megfelelő körülményeket teremteni.

Ha a talaj nálad olyan, hogy a PH 4,2-4,8-nál magasabb, akkor azon úgy is lehet segíteni, hogy ásol egy gödröt, 60 X 60 X 60-ast ( centiben számolva ) azt teletöltöd tőzeggel, akkor pár évig nincs gondod a PH-val, főleg, ha savanyított vizzel öntözöd.

fhdgy 2022.04.27. 01:43:12

@P.Elliot: Alul is jó! A lényeg, hogy a fölösleg tudjon kifolyni!

A túl sok se jó, de a túl kevés se. Ha alatta, valami tálca félében van folyadék, akkor azt fel tudja szívni. A tálcában lévő mennyiségből meg látod, hogy kell-e pótolni vagy sem.

A lényeg, hogy legyen nedvesség, de ne túl sok. Hogy ezt hogyan éred el, már részletkérdés!

P.Elliot 2022.04.27. 01:47:11

@fhdgy:

www.noursefarms.com/search/?query=blueberry&submit=

Most az elobb rendeltem a Chandler fajtabol 5 darabot, teljesen veletlenul kattintottam ra csak megnezni akartam mert ki volt naluk fogyva mar hetekkel ezelott ez a fajta es masutt is..
Most ujra van, jaj de orulok neki.

Szep nagyszemu lesz.

P.Elliot 2022.04.27. 01:54:59

Jol eltertunk a temetotol meg Putintol de ha valaki az olvasok kozul akar afonyat termelni legalabb ezt is tudja. A politika meg ugyis ujra elo fog jonni mert az oroszok mar Moldovat is akarjak aztan meg ki tudja hogy mit.

Mutattak az elobb a teven hogy a bunkerben rekedt embereknek akiket nem engednek szabadon elmenni az oroszok mar csak egy heti ennivalojuk van es sok gyerek. Nagyon remelem hogy nem ehenhalasztani akarjak oket!

fhdgy 2022.04.27. 02:09:02

@P.Elliot: 54 USD egy tőért? Nem semmi! Érdemes "házilag" szaporítani!

Egyébként, a folyamatos víz/tápanyag ellátást nagyon "primitív" eszközökkel is lehet biztosítani és pár hétig automatikus.

Amikor Németországban dolgoztam, volt, hogy 4-6 hétre Indiába kellet mennem dolgozni. Vettem egy babafürdetőkádat, abba raktam a virágaimat, öntöttem alá 2-3 cm magasan vizet. Plusz 1-2 literes flakonokat megtöltöttem vízzel, ferdén, fejtetőre beleállítottam, ezzel a fogyó víz pótlása megoldódott.

Simán megoldottam ezzel, hogy 4-6 hétig gondozás mentesen elvoltak a virágaim.

No, mentem aludni!

P.Elliot 2022.04.27. 02:15:30

@fhdgy: Nem 54 dollar, illetve nem az a fajta, en lejjebb a Chandlert vettem meg, a nagyszemut es annak csak 10 dollar az ara.
Amit te neztel meg alatta azok nincsenek, eladtak oket.Sold Out!

Eppen ez volt a baj hogy kerestem a nagyszemut es sehol nincs eladtak es hirtelenul megpillantottam ezeknel hogy ujra van.

Szaporitani?

Ha ugy ertenek hozza ahogy nem azt az 54 dollarosat erdemes lenne szaporitani, nem is ertem hogy miert olyan draga mikor csak kozepes a termese, talan az ize nagyon jo vagy botermo.

Relatív Articsóka 2022.04.27. 07:36:53

@fhdgy: “ Ezzel levágtam a vesszőt, egy kicsit rézsútosan, hogy nagyobb legyen a felület, hogy könnyebben vegyen föl több vizet, tápoldatot.”

S lőn világosság, ezé a rézsút !! :))

fhdgy 2022.04.27. 09:40:33

@Relatív Articsóka: Ezt van, aki tudja, van, aki nem.

Egyszerű, mint a faék. Magamról tudom, hogy néha olyan dolgokról is megfeledkezem, amiket biztosan tudok. Ezért néha nem árt egy apró figyelmeztetés.

fhdgy 2022.04.27. 10:56:23

@P.Elliot: Az, hogy az egy hónapja ezelőtt hét ledugott vesszőből öt még mindig biztató, azt jelenti, hogy elég jó is lehet a megeredési arány. Ki tudja, mi jön még, de én hárommal is elégedett lennék, még az is több egy picivel, mint 40%. Szerintem ez nem rossz.

Én a kék áfonyatöveknek ötezer forintért vettem darabját. Azt állította fickó ( személyesen mentem el ), hogy három éves tövek. Tavaly ugye, csak kóstolónyi mennyiség volt. Akkor ez azt jelenti, hogy kb. három évesen kezd el teremni.

Ez azt is jelenti, hogy türelemjáték. Eldugdosod, következő évben kiülteted, vársz három évet és lesz egy kis áfonya.

Szerintem, azért ilyen drága, mert hosszú ideig kell babusgatni, mire eladható.

Aztán, lehet egyéb probléma is. Egy ember nem adhat el üzletszerűen bizonyos dolgokat, pl. csemetéket. Kell végzettségi bizonyítvány, származási bizonyítvány, meg ki tudja még milyen bizonyítvány, igazolás.

Magadnak viszont azt csinálsz, amit akarsz, ezen a téren. Ha van időd, türelmed, akkor tiéd a pálya.

Gondold meg, levágod a vesszőt, eldugod, öntözgeted, részedről igazából ennyi. Többi a természet dolga. Ha elsőre nem sikerül, mit vesztettél? Mondjuk egy évet, meg pár dodót. Ha sikerül, akkor öröm, mert Te csináltad, pénzt is spóroltál, stb.

Szerintem egyszerű a szabály: ne félj, ne aggodalmaskodj, csak csináld!

Amikor tavaly elkezdtem, nem sokkal értettem hozzá jobban, mint egy óvódás. Kíváncsi voltam, akartam és kész!

Plusz bonyodalom és költség volt, hogy termőtalaj nélkül akartam csinálni. Azzal sem volt még gyakorlatom. Ha mindent összeszámolok, akkor eddig kb. 250 ezer forintot költöttem. Ha idén lenne kettő kiló, akkor egy kiló 125 ezerbe kerülne. Egész olcsó, nem?

SzZoole 2022.04.27. 13:02:09

@fhdgy: katonabácsi, ha jól tudom, nemis olyan régen meglátogatott a farmodon két pesti dámanaccság :-))

Titokban lőttek egy fotót rólad, ahogy épp kertészkedsz :-)))

ibb.co/QbWLycg

CSAK VICC VOLT!!!

fhdgy 2022.04.27. 13:05:10

@SzZoole: Az ott nem is áfonya!

SzZoole 2022.04.27. 13:56:16

@fhdgy: valóban nem, mogyorók :-)))

SzZoole 2022.04.27. 15:33:43

@fhdgy: legközelebb légy óvatosan, azok a pestiek huncut egy népség ám, ki ne rabolják a a a mogyorótartód :-)))

P.Elliot 2022.04.27. 15:36:18

@fhdgy: Varni hogy mikor lesz afonyatermes az nekem nem problema.

Tudok turelmes lenni.
Igazabol majd azt a nagyszemu afonyat akarom jobban elterjeszteni itt az erdo szelen ha majd lesz magamnak is szaporitani valo.
Utazasaim soran eljutottam egy "tortenelmi helyre", jobban mondva egy filmsorozat valodi szereploinek a valodi helyere es ott lattam olyan magas afonyabokrokat a birtokon amik olyan magasak voltak mint en!

Nem kerek bokor volt hanem sovenyszeruen csinaltak, tele volt oriasi szemekkel.
A turavezeto nem igazan tudta osszefogni a csoportot, mindenki koszalt mindenfele, a gyerekek felfedeztek az afonyabokrokat es nekilattak kostolgatni. A turavezeto egy szot sem szolt ezert a felnottek is csak megkostolom szoval csipegettek, jomagam is. Nagyon finom volt.

Ott es akkor szerettem bele az afonya bokrokba csak meg sosem sikerult nagyszemut vennem, minden kerteszet az orszagban gyorsan eladja az ilyesmit es van ahol hosszu varolista van.
Sosem sikerult meg vennem de tegnap a beszelgetesunk utan rakattintottam az egyik kerteszet webjere es volt!
Lehet hogy nemreg tettek ki es voltam olyan szerencses hogy azonnal lecsaphattam ra.
Koszi a beszelgetest, ennek koszonhettem hogy eszembe jutott megnezni.
Alig akarom elhinni.
Angol rozsakkal is ez a helyzet, ket eve vadaszok 3 fajtat es eladtak, eladjak mihelyt kikerul az eladas. Orakon, napokon belul.

Mar irtam nekik levelet hogy elojegyeznenek-e mert n agyton szeretnek mar reg ota es megigertek.....

fhdgy 2022.04.27. 18:30:37

@P.Elliot: Én is köszönöm, hogy beszélgethettünk az áfonyákról.

Egy jó beszélgetés inspiráló lehet, sok mindennek az elindítója, ami nem történne meg egyébként.

Korábban már írtam, hogy az áfonyáim Réka, Jersey és Blue Crop fajtájúak. Ezek is a fajtaleírás szerint kb. kettő méteresre nőnek meg. Kíváncsi leszek, hogy idén mennyit nőnek. A vödrök egy sorban vannak lerakva, a sor kettő végére leástam egy-egy akácfaoszlopot, egy kicsit több mint két méter magasan kiállnak a földből. Kihúztam két sor magasan kettő-kettő drótot, így az áfonyák a drótok között nőnek. Ha kell, még tudok több sort is kihúzni, így biztosítva van, hogy legyen megtámasztás.

P.Elliot 2022.04.28. 02:56:53

@fhdgy: Ujabb otletet kaptam, azt hogy en is ket oszlop koze huzzam majd . Ha meg tudsz valamit akkor csak mondjad.

Nekem persze majd le kell haloznom mert a madarak elvinnek a termest.

Egyebkent pont miattuk ket kicsit tobb mint 2 meteres oszibarackfa pont emiatt drothalos ketrecbe van zarva, irto furcsa de szep latvany.
Majd az afonyat is megcsinalom, sot magam, jol az eszembe vestem hogy az a szerelo hogy csinalta.

fhdgy 2022.04.28. 08:03:27

@P.Elliot: Nekem ugye azért kell drót közé raknom, mert vödrökben vannak, így nem tudnak kapaszkodni.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása