oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. július 28. 06:30,  Mennyit kell dolgozni Magyarországon egy lakásért? 127 komment

2021. július 28. 06:30 Határátkelő

Mennyit kell dolgozni Magyarországon egy lakásért?

Mióta határátkelés van (de legalábbis mióta a blog működik) rendszeresen visszatérő téma, hogy Nyugat-Európában magasabbak ugyan a fizetések, de a drágább ingatlanok miatt nem jobb a lakhatási helyzet sem. Vajon mennyire igaz ez a megállapítás?

lakas_2_foto_pixabay_com_elias_noessing_1.jpg

A választ (illetve annak legalábbis egy részét) a Deloitte Property Index legfrissebb felmérésében találhatjuk meg, amely 24 fővárost lakóingatlan-árait vizsgálta meg.

A legfontosabb következtetés, hogy járvány és gazdasági válság ide vagy oda, a fővárosok közül egyedül Rómában csökkentek tavaly az új építésű lakások árai (a legdrágább európai főváros megint Párizs lett).

Hiába az emelkedő fizetések…

Hogy rögtön a lényegre térjünk, a felmérés megállapítása szerint hiába a kelet-közép-európai bérek növekedése, még mindig ebben a régióban a legdrágábbak a lakóingatlanok az átlagfizetésekhez viszonyítva, azaz itt kell a legtöbbet dolgozni ahhoz, hogy valaki új otthont vehessen magának.

Elsősorban Szerbiában és Csehországban nehéz a helyzet, előbbiben 15,2, utóbbiban 12,2 évig kell félretenni minden egyes megkeresett (bruttó) fillért ahhoz, hogy valaki megvehessen egy átlagos 70 négyzetméteres fővárosi lakást.

Magyarországon valamivel jobb a helyzet, hiszen itt „csak” 8,2 évig nem lenne szabad semmi másra költeni, és már vehetnénk is egy ekkora ingatlant.

(Más kérdés, hogy a számolás alapjául szolgáló bruttó átlagfizetés Magyarországon a Telex szerint kissé torzít, ugyanis a KSH adatai alapján a teljes állásban dolgozók kb. fele legalább 80 ezer forinttal keres ennél kevesebbet.)

Ausztria az élen

Ami a nominális értéket illeti, a Deloitte Property Index történetében először (ez már a 10. kiadás) a vizsgált 24 európai ország közül Ausztria lett a legdrágább 4457 eurós négyzetméterenkénti átlagárral.

A második helyezett Franciaország (4421 euró), Magyarországon a lakások átlagos négyzetméterenkénti ára 2020-ban 1657 euró volt.

A városok közül Párizs a legdrágább (ott 13 ezer euró egy négyzetméter új lakás vásárlása esetén), majd Tel-Avivot München követi 8700 euróval. Budapesten tavaly átlagosan 2207 eurót kellett fizetni egy négyzetméterért, ennél egyébként Prága (3624 euró) és Pozsony (2805 euró) is drágább.

Ha már a szlovák főváros, Madrid mellett Pozsony volt az a hely, ahol tavaly több, mint 10 százalékkal nőttek a lakásárak – hívta fel a Deloitte Magyarország Pénzügyi tanácsadás üzletágának igazgatóhelyettese.

„A COVID-19 válság az osztrák lakóingatlanpiacot egyáltalán nem viselte meg, sőt a lakóingatlanok árnövekedése 2020-ban még gyorsult is. Elsősorban az osztrák családi házak és a korábban alulértékelt vidéki ingatlanok jelentős árnövekedése a szembetűnő” – tette hozzá Kohári Gábor.

Párizsban bérelni sem olcsó

Ami a bérlést illeti, ezen a téren is Párizs vezet, ahol átlagosan 28,6 eurót kellett fizetni egy négyzetméterért, míg Budapesten ez az összeg nem éri el a 10 eurót (9,76), ami a 62 vizsgált európai város közül a 39. legmagasabb, az árak egyébként tavaly eléggé bezuhantak 2019-hez képest.

(Fotó: pixabay.com/elias_noessing)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: ingatlan ingatlanvásárlás Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2616639480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzZoole 2021.07.28. 08:04:29

“ A városok közül Párizs a legdrágább (ott 13 ezer euró egy négyzetméter új lakás vásárlása esetén), majd Tel-Avivot München követi 8700 euróval. Budapesten tavaly átlagosan 2207 eurót kellett fizetni egy négyzetméterért, ennél egyébként Prága (3624 euró) és Pozsony (2805 euró) is drágább.”

Tel-Aviv is EU-város? Jó tudni :-)

Örömhernyó 2021.07.28. 08:06:21

Nem véletlen, hogy rengeteg nyugati és izraeli, kínai vesz budapesti lakást. Számukra elképesztően olcsó még ma is a budapesti ingatlan. Magyarok számára lassan megfizethetetlen lesz.

Golf2 2021.07.28. 09:30:59

alapjául szolgáló bruttó átlagfizetés...ki a f...érdekel a brutto,és különben is hazugság mert 40 milla a 70nm panel amihez 10 év kéne zabálás nélkül 333 nettóval. Tehát 20 év,politikusoknak 1 nap-pár hónap között.

dikusz. 2021.07.28. 10:00:49

A KSH, mint hiteles adatszolgáltató...

Arthamyr 2021.07.28. 10:52:49

@dikusz.: Mi lenne a hiteles adatforrás, amikor az ember a magyarországi bruttó átlagkeresetre kíváncsi? Miért nem hiteles a KSH ezen a téren?

arncht 2021.07.28. 11:39:06

Atlagfizetesek helyett nem artana mediant nezni. Baromi nagy a szakadek a keves jol kereso es a szarul kereso tobbseg kozott. Ez ausztriaban alacsonyabb, kevesbe nyilik ki az ollo.

fhdgy 2021.07.28. 12:20:20

@arncht: forgathatod, össze-vissza, mint mókus a mogyorót, az akkor sem lesz több.

Már a fizetésemelésekben sem bízom. Ami év elején 28 ezer pár száz forintba került, most 40 ezer pár száz, ez több mint 40 %-os áremelés. Ami tavaly 15 ezer volt, most 20 ezer, ez 33 %-os.

Áremelési hisztéria van, ezt fizetésemeléssel nem lehet rendezni. Növekednének a bérek, uccu neki emeljük az árakat is. Hol lehet ennek a vége???

Magyarország jobban teljesít! Működnek a reformok!

gabors 2021.07.28. 12:37:40

@SzZoole: "Tel-Aviv is EU-város? Jó tudni :-)" ahogy Torokorszag vagy Oroszorszag Europai ... de csak megemlitem hogy:

"Israel is an associated state of the European Union. " szoval mar majdnem ... illetve ahogy Norvegia Izland pl EEA tag de nem EU tag.

Buchhalter 2021.07.28. 12:39:45

@fhdgy: Sajnos egyetértek veled. 3 apró példa: szeretek kávézni Pesten útközben aluljárokban. Ami 250 volt még januárban az most 290 -340 lett.Pék süti ami 220 volt most 295 -360 és kedvenc írómtól tavaly vettem egy könyvet 3600 volt most az új rész 4000. A közszférában sok helyen biztos nem lesz béremelés. Ja és az építőanyag árak 50-60% os áremelése az már röhej.

SzZoole 2021.07.28. 12:41:19

@Arthamyr: Mari néni a helyi kisbani piacról? :-))

gabors 2021.07.28. 12:43:32

@Arthamyr: a KSH adathoz meg ha hitelesnek is vesszuk, hozza kell(ene) tenni hogy csak X foglalkoztatott feletti foglalkoztatottak jovedelmet veszik figyelembe (most nem emlekszem X = 10 vagy 20) de az egyeni valallkozokat pl nem veszik figyelembe sot a kis csaladi vallakozasokat sem ami meg lejjebb vinne az "atlagot" sot meg a mediant is.

Szoval nem minden adot fizeto jovedelmet jelentnek mert az meg szarabb lenne. (es persze ott van meg amit meg az NAVH sem lat igaz azok kozott lenne felfele huzo ero is)

gabors 2021.07.28. 12:47:46

@gabors: "tenni hogy csak X foglalkoztatott feletti foglalkoztatottak"

bocs ... vagyis X (bejelentett) dolgozo felletti vallalkozasok foglalkoztatottainak a jovedelmet veszik figyelembe.

Golf2 2021.07.28. 12:56:22

@fhdgy: Most olvasom hogy Tihanyban simán lebontatták fityeszes ügy"védek" a nő boltját mert lakóparkjuknak útban volt...

fhdgy 2021.07.28. 13:12:49

@Golf2: Elolvastam. Magyarország így szeretlek!

dikusz. 2021.07.28. 13:24:48

@SzZoole: Vagy a helyi szeszcentrumban. Ha vidéken túráztunk, sosem a buszmegállóban néztük a menetrendet, hanem e helyi iszoldában kérdezősködtünk.

SzZoole 2021.07.28. 13:28:47

@gabors: ja, ezeket tudtam, hogy részbe Európa részben pedig Ázsia földrajzilag, mármint Oroszország és Törökország.

Norvégiát és Iceland-ról is tudom, sőt, Greenland/Grönland is az európai kultúrát követi mivel Dániához tartozik, hiába van közelebb földrajzilag Kanadához/észak Amerikához.

SzZoole 2021.07.28. 13:32:03

@dikusz.: igen vidéken az a legjobb módszer ha fogsz egy helyi nyelvet, azok tudnak sokmindent :-))

Még a GPS kora előtt az autós térkép és a helyiek megkérdezése volt a legjobb útbaigazító :-))

fhdgy 2021.07.28. 13:38:55

@SzZoole: Mi kell ahhoz, hogy a katona tudjon tájékozódni a terepen?

Hát, egy térkép, egy tájoló, meg egy öreg paraszt, aki megmondja, hogy mi merre van.

Arthamyr 2021.07.28. 13:48:58

@dikusz.: Nem tudok jobbat, ami hozzáférhető. A banki pénzmozgások vagy a NAV adatai pl. nem azok. Arra amire használni szokták (pl. hogy a posztban olvasható, országok közti összehasonlítás végezzenek), általában jó. Ezért is kérdeztem, hogy mi a megbízható, mit kellene használni?

@gabors: Legalább 5 fős cégek havi jelentéséből csinálják. Egyáltalán nem biztos, hogy lejjebb vinné, sok egyéni vállalkozó lényegesen többet keres a KSH-s átlagnál (főleg, ha valami jobb fajta, új adózást használ), és azt sem látom szükségszerűnek, hogy a 3 fős cégekben kevesebbet keresnek, mint mondjuk a 6 fős cégeknél, amik már benne vannak a statisztikában. Egyébként más országokban ez mennyivel jobb, tekintve, hogy a dikusznak írt dolgok ott sem elérhetőek?

Arthamyr 2021.07.28. 13:52:19

@arncht: Egy másik publikusan elérhető mérőszám, a GINI együttható (amit előszeretettel használnak az egyenlőtlenség mérésére) marginális különbséget jelez Ausztria és Magyarország közt.

fhdgy 2021.07.28. 14:00:12

@Arthamyr: Biztos, hogy az a marginális nem kardinális?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.28. 14:27:53

@gabors: aztan mibol gondolod hogy lejjebb vinne az atlagot? kozhely volt mindig is, hogy az ugyes villanyszerelo, burkolo, stb milliokat vag zsebre. ma mar az a kozhely hogy az ugyetlen is, mivel nincs masik. vagy a szabaduszo informatikusok, mast se hallani. ellenben nagy cegekrol gyakran azt lehet biztosra tudni hogy ha meggebedsz akkor se fizetnek loszart se, posta, tesco, stb. vagy gondolj arra, hogy maganpraxis vs allami egeszsegugyi intezmeny. tanarokrol kb havonta megirjak hogy milyen rosszul keres az osszes, mindegy milyen szinten tanit. ellenben a cegeknek oktatast szakmai vallalo kisvallalkozasok olyan arakkal dolgoznak hogy seggreulsz tole. annyi nyilvanvalo ellenpelda van.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.28. 14:28:01

a masik ez a median hiszteria. miert lenne jobb az egyik statisztikai meroszam mint a masik? mindegyik rossz, mert nem irjak le a sokasagot amibol szamoljak es mindegyik jo, mert valamit azert jelent. par eve valamelyik ujsag feltalalta hogy ezzel kell riogatni a nepet mert ez alacsonyabb tehat hazudnak. a ksh, a kormany meg mindenki. direkt itt magyarorszagon.

dehogyis. akinek van minimalis matek erzeke, az kepzelje csak el az idealis eloszlasat a munkabereknek. a berezes az adott munkakorben fugg egy rakas dologtol, tehetseg, szorgalom, tapasztalat ilyenek. jo sok embert veve az eloszlas normalis*. az atlag es a median megegyezik. aztan vegyuk hozza hogy vannak munkahelyi vezetok. kevesen vannak, a beruk magas. a normalis eloszlas "jobb csucske" emiatt elkezd jobban kinyulni. a median valtozatlan, az atlag novekedett. aztan ervenyben van egy minimalis ber az adott orszagban, ami nem csak disznek van, hanem valoban van szabalyozo hatasa is: az eloszlas "bal csucske" megszunik, akik ott voltak, azok feltorlodnak kozvetlenul a minimalber feletti reszbe, az ott levoket is valamennyire feljebb tolva (erre mondjak, hogy a minimalber-emelesnek a nem minimalis de alacsony berekre is hatasa van). megint: a median nem valtozik, az atlag no.

tehat nem azert lesz hiteltelen a ksh vagy akarki, nem azert lesz kulonleges hely magyarorszag mert a munkaberek atlaga magasabb mint a medianjuk, hanem ilyen a valosag, eppen ettol lesz a ksh hiteles, a telex ujsagiroja pedig, aki azt sugallja hogy ebbol latszik hogy itt valami hazudozas folyik, hiteltelen...

* a normalis itt nem egy koznyelvi minoseg hanem a konkret eloszlas neve.

arncht 2021.07.28. 14:34:59

@Arthamyr: amit en latok, hogy egy teljesen mezei bolti elado, stb fizetesekbol eleg jol megelnek az osztrakok, otthon ez nem jellemzo

arncht 2021.07.28. 14:37:54

@fhdgy: ha ez vigasztal… ausztriaban hivatalosan is olyan haromevente 10%al emelkedik mindennek az ara, osztrak munkavallalo meg magatol a budos eletben nem ad neked kompenzaciot, max ha ceget valtasz, vagy ha emelest kersz.

dikusz. 2021.07.28. 14:53:46

@Arthamyr: A saját tapasztalataidat, amit a környezetedben látsz.
Mert mire mész azzal, hogy hozzáférsz az adatokhoz, ha tudván tudod (gondolom én), hogy az köszönő viszonyban nincs a valósággal.

gabors 2021.07.28. 15:00:32

@Arthamyr: "Egyébként más országokban ez mennyivel jobb, tekintve, hogy a dikusznak írt dolgok ott sem elérhetőek?"

az usa-ban kozzeteszik az egyeni/csaladi jovedelem ado alapu statisztikakat ... itt az bonyolitja a helyzetet hogy mis is szamit "szemleyi jovedelemnek" egy csomo minden foleg a gazadoknal NEM szamit es nem "ugy" jelenik meg.

Szoval ami statisztikakban kovethetoen megjelenik gyakorlatilag a magyar "fizetes"-el egyezik meg nem a jovedelemmel (csak pelda osztalek, tokenovekedes sot kamat is mas kategoria, de meg a berbeadasbol szarmazo jovedelem sem mindig ugyanaz) ... OK ez kisse leegyszerusites...

De mar maga a negyzetmeteres szamolas is igen durva hiszen tudjuk hogy 1nm valamelyik ujpesti panel telepen nem ugyanaza mint a masodik keruletben ... es nyilvan igy van ez Tel-Avivban Pragaban Londonban vagy New Yorkban... szoval a cikk erdekes is meg semmit mondo is egyszerre.

Golf2 2021.07.28. 15:41:04

@dikusz.: A saját tapasztalataidat...az nincs,most jött haza.

Arthamyr 2021.07.28. 15:53:48

@arncht: Igen, Ausztriában jobban élnek, viszont előbb mást írtál.

@dikusz.: Na, az ilyen anekdotikus bizonyíték nem annyira jó, ennél többre tartom pl. a KSH adatait, ha nem tűnnek nyilvánvalóan rossznak (pl. akkor utánanéznék és keresném a magyarázatot, ha nyilvánvalóan ellentmondana az általad javasolt "adatoknak" a tendencia). Egyékbént itt kifejezetten az átlagos jövedelemre gondoltam, bizonyára van olyan, a KSH által gyűjtött adat, ami a (z esetleges törvényileg előírt) módszertan miatt fals képet ad.
Még ha minden általam ismert adatból pontos átlagot számolnék, az sem lenne túl jó.
Sok helyen írják (itt is megtette valaki), hogy az építőanyag nagyon megdrágult (jobb helyeken azt is leírják, hogy pontosan mi is drágult meg, és esetlegesen magyarázatot is keresnek a jelenségre). Most kiszórtunk pár milliót különféle építőanyagokra, és nem tűnik úgy, hogy nagyon megdrágult volna, van, ami kb. annyiba került, mint évekkel ezelőtt, amikor először néztük. Ez alapján azért nem volna kijelenthető, hogy akkor nem is drágult az építőanyag.

@gabors: Az USA más, ha jól emlékszem, nem is szerepelt a cikkben, de az EU-ban elvileg azonos módszertan szerint/összehasonlíthatóan gyűjtik az adatokat. Nálatok ezeket az "egyéni/családi jövedelem alapú statisztikákat", honnan szerzik, az IRS vagy a pénzintézetek adataiból?
Nyilván a nm-es adat is átlag, ami tartalmazza a szélsőségeket is, de legalább itt is megvan az egyén szabadsága, hogy az igényeinek és lehetőségeinek megfelelően költséghatékony ingatlant vásároljon. :) Emellett persze hasonlóan tökéletlen is, mint a jövedelmi statisztika.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.28. 15:55:44

@gabors: jovedelmi statisztikakat kozze tesznek magyarorszagon is, de kifejezetten munkaberrol szol a cikk.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.28. 15:55:49

@dikusz.: ehehe, az en barataim sokkal tobbet/kevesebbet keresnek, tehat hazudik a ksh. parades...

desw 2021.07.28. 15:55:59

@gabors:

"de az egyeni valallkozokat pl nem veszik figyelembe sot a kis csaladi vallakozasokat sem ami meg lejjebb vinne az "atlagot" sot meg a mediant is."

Jaja, mert az EV-k és kis suttyó cégek 100%-ban legálisan csinálnak mindent, mi? Nem vesznek számlát és mindig adnak, mi? :DDDD

desw 2021.07.28. 15:56:05

@dikusz.:

"A saját tapasztalataidat, amit a környezetedben látsz." :DDDDDD

Zseni vagy!

Szóval ha a mi utcánkban sokan építkeznek és Merdzsóval járnak, akkor mindenki gazdag és minden rendben van, ugye? Vagy fordítva . . .

SzZoole 2021.07.28. 16:46:07

Most nem tudom eldönteni, hogy ki kitől tanul vagy melyik ország lopja az ötletet a másiktól.

Magyarország vs. Ghána

apple.news/AaFtehunTSYqzaxVpEHYoTg

fhdgy 2021.07.28. 16:53:53

@SzZoole: Nem tudom, hogy emlékszel-e még azokra az időkre, amikor minden rossz "begyűrűzött" a határokon.

Én csodálkoztam akkor, hogy miért csak a rossz "gyűrűzik" be, a jó miért nem.

Látod, ennyit "fejlődtünk", a rossz már ki is tud "gyűrűzni"!

Igaz, a jó, még mindig nem "gyűrűzik" be.

arncht 2021.07.28. 17:05:38

@Arthamyr: egy penztaros es egy jol meno its szakember bere kozott sokkal nagyobb elteres van otthon, mint ausztriaban.

Arthamyr 2021.07.28. 17:15:07

@arncht: Menj vissza a hozzászóláshoz, amire válaszoltál, és olvasd el azt a részt is, amit dikusznak írtam.

Opi87 2021.07.28. 17:19:35

Semmi sem történt 10 éve, csak csúszunk lassan lefele. Abban az értelemben mindeképpen, hogy a többiek szépen elmennek mellettünk. Digitalizáció, globális gazdaságba bekapcsolódás, egyetemi és középiskolai oktatás erősítése, működő modellek átvétele, bürokráciacsökkentés, adórendszer reformja, kezdő vállalkozások (tényleges) támogatása, innováció, ezekben mind elbukott a kormány. Ami van az a Soros, a migránsok, és valami nagyon áprodott 80-as évek beli gondolkodás. Most már pedig a törvénybe iktatott, teljesen kontrollt vesztett lopás és a privát állam kiépítése, a kiskirályok bebetonozása. A NER cégei, miután nem tudás vagy teljesítményalapon lettek kitalálva, nem fognak tudni versenyezni senkivel, tehát a kormány elképzelése, hogy erővel kiépítünk egy ún. új "jobboldali" tőkés réteget, ami valamiért a kapitalizmus keretein belül, állami támogatás nélkül is sikeres tud lenni, teljes bukás.

Kormányváltással is legalább egy-két évtized, míg az ország valamiféle európai pályára állhat, de amennyire én látom, a "töretlen fejlődés" időszakáról mi már lekéstünk (és persze itt a Nyugatnak volt 50-100 év előnye...), és nem is biztos, hogy lesz másik. A keleti "fejlődés" meg csak illúzió, alacsony bérekre alapozott, állami pénzeből pumpált növekedés az (főleg kínában, és Japánban pont láthatjuk, mi egy ilyen pályának a vége, bár persze szeretnénk mi úgy élni, mint a japánok...)

A lakásárak persze csak tünet, a lényeg, hogy a munka értéke folyamatosan csökken, egyre többen szeretnének az egyre kevesebb tényleges termelő munkát végzők hátán megélni (és ez Magyarországon nem több, mint 1-2 millió ember, aki nem állami/önkormányzati helyen dolgozik, nem EU-s vagy állami támogatásból eltartott cégnél dolgozik (pl. mezőgazdaság eleve kiesett ezzel, mert nálunk szinte alig rentábilis állami pénzek nélkül), az állam pedig direkt a felsőoktatást veri szét (mert ugye "liberális"), ahol ebből valamiféle kiút lehetne... Simán lehetnék Észtország, simán lehetnénk digitalizációban élen, lehetne sok mérnök nálunk, de nagyon nem látom, hogy ezért bármit is tett a kormány 10 év alatt, a képzettebbek meg csak mennek el... Reméljük egy része legalább visszajön egyszer, csak minek ugye, mi lesz itt, amiért megéri?

Nzoltan 2021.07.28. 17:19:47

A nagy áremelések azért vannak, mert sok az emberek pandémia után elkölteni való pénze. Már alig várják, hogy elverhessék. Ez hat az árakra. Minden kereskedő a hasznára fordítja azt ha tudja.

Nzoltan 2021.07.28. 17:19:58

És ami még eszembe jut. A lakásárakat a kereslet tolja felfelé. Van pénzük az embereknek. 5 éve lesajnált szakmákban nyugati béreket osztanak. A titok, hogy a magad ura legyél és ne alkalmazott! Az alkalmazott mindig másnak hoz hasznot.

Nzoltan 2021.07.28. 17:20:06

@droid_: Az a "hiteles" amit évek óta használnak, mert ahhoz lehet viszonyítani merre az arra.
Az, hogy mit tart hitelesnek a telex meg bármelyik, az mindegy is, mert ha az adott narratívába jobban beleillik a ksh adat, akkor meg azt fogják hitelesnek mutatni.

Nzoltan 2021.07.28. 17:20:15

@desw: Egyre kevesebbet. A kisvállalkozók átalányadója és az egykulcsos nagyban növeli a transzparenciát. Sokszor nem éri meg rizikózni. Ebből van az állam egyre nagyobb bevétele. Nem a legendás 52-féle orbáni adónemből, ami az egyént vajmi kevésbé érinti. Hacsak nincs kereskedelmi lánca, bankja, vagy médiabirodalma.

Nzoltan 2021.07.28. 17:20:18

@desw: Végülis jobb, mintha senki nem tudna építkezni és merdzsóra sem futná.

Nzoltan 2021.07.28. 17:20:24

@arncht: Persze, mert az IT szakembernek nem csak a hazai pályán vannak lehetőségei, hanem akár nyugaton is úgy, hogy nem kell kitennie a lábát a lakásából. Ezzel szemben egy eladó lehetőségei elég lokálisak.

Csodabogár 2021.07.28. 17:45:08

@gabors: Nos ha beszámítanák az egyéni vállakozókat is az csak feljebb vihetné a lécet. Van fogalmad mit keres egy villany vagy gázszerelő? És adnak számlát. Kérés nélkül!

laci_52 2021.07.28. 18:21:25

Sok gazdag ember számára a legjobb hosszútávú befektetés az ingatlan. Budapesten ma már az eladó lakások többségét bérbeadási céllal veszik meg, nem a saját lakhatás megoldására. Emiatt az áremelkedés folyamatos és megállíthatatlan.

desw 2021.07.28. 18:21:36

@Opi87:

"Digitalizáció, globális gazdaságba bekapcsolódás, egyetemi és középiskolai oktatás erősítése, működő modellek átvétele, bürokráciacsökkentés, adórendszer reformja, kezdő vállalkozások (tényleges) támogatása, innováció, ezekben mind elbukott a kormány."

Te hol élsz, királyfi? Vagy csak beakadt a lemez?

Az elmúlt években, évtizedben csomó támogatás volt a vállalkozásoknak, folyamatosan csökkennek a bérterhek, átalányadó, EKR, online ügyintézés, online eü, . . . .

desw 2021.07.28. 18:21:40

@Opi87:

"Digitalizáció, globális gazdaságba bekapcsolódás, egyetemi és középiskolai oktatás erősítése, működő modellek átvétele, bürokráciacsökkentés, adórendszer reformja, kezdő vállalkozások (tényleges) támogatása, innováció, ezekben mind elbukott a kormány."

Te hol élsz, királyfi? Vagy csak beakadt a lemez?

Az elmúlt években, évtizedben csomó támogatás volt a vállalkozásoknak, folyamatosan csökkennek a bérterhek, átalányadó, EKR, online ügyintézés, online eü, . . . .

desw 2021.07.28. 18:21:45

@Nzoltan:

"Végülis jobb, mintha senki nem tudna építkezni és merdzsóra sem futná. "

Szerintem nem értetted meg, hogy mire írtam ezt.

glorianna 2021.07.28. 18:23:39

@Arthamyr: Nem tévesztendő össze az átlagbér (ezt mondja a KSH: bizonyonyos méret fölötti vállalatnál teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazott bére) az átlag jövedelemmel. Nagy eltérés lehet a kettő között: kis cégeknél dolgozó alkalmazottak, részmunkaidősök, egyéni vállalkozók, önfoglalkoztató kisadózók, ösztöndíjasok, nyugdíjasok, tőkejövedelmet vagy nyereséget kapók, stb. - ami nem bér, nem teljes munkaidőben és nem 5 főnél többet foglalkoztató vállalatnál alkalmazott bruttó fizetése, az mind nem számít a közölt KSH-adatba.

Golf2 2021.07.28. 19:00:33

@Arthamyr: Most kiszórtunk pár milliót különféle építőanyagokra...ezt a megjátszós dumát biztos nem írországban tanultad...

dikusz. 2021.07.28. 19:12:48

@Golf2: Kb. két éve van itthon @Arthamyr: , és nem gondolom, hogy csukott szemmel jár.

SzZoole 2021.07.28. 19:26:36

@Golf2: szerinted egy ház felújítás mennyibe kerül, százezrekbe? Már megint eljött belőled a jóindulat

gabors 2021.07.28. 20:30:34

@Arthamyr: ""egyéni/családi jövedelem alapú statisztikákat", honnan szerzik, az IRS vagy a pénzintézetek adataiból?"

mint probaltam irn az IRS ami most eppen NAV otthon de oda kell figyelni mit is hoznak nyilvanossagra NEM minde adot csak a szemelyi jovedelem adot .. (ezt probaltam irni ...) ami talan mas hogy mondjuk TRumpot leszamitva az adozas valamivel tisztabb (nem mondom hogy tiszta de tisztabb )

Arthamyr 2021.07.28. 21:15:36

@gabors: Nem írtad eddig, hogy az IRS a forrás, vagy csak én nem vettem észre.

@SzZoole: Ő biztos magának csinálja, abból, amit összeguberál, mert követelni másoknak is követeli a lóvét, hangosan irigykedik és picsog, ha arról van szó, de ha neki kéne tisztességesen megfizetni a mesterek munkáját vagy esetleg minőségi építőanyagokat vásárolni, akkor már egyből drága és nem is érdemlik meg és rohadt mázlista, túlfizetett bagázs.

fhdgy 2021.07.28. 21:55:30

@desw: Én kisvállalkozó voltam/vagyok. Egy fillért nem láttam abból, amit írsz!

Igaz, se vője nem vagyok a vezírnek, se szobatársa, se semmi hasonló.

Ha szabad kérnem, engem ne támogasson senki! Csak hagyjanak élni!

Ha támogatnának, az qrva sokba kerülne nekem, minimum naponta szemközt kéne magamat köpni!

Na, abból nem kérek!

_z_ 2021.07.28. 22:25:44

@arncht: De. Ahol van szakszervezet (marpedig szerintem nagyjabol mindenhol van), ott minden evben van inflaciokoveto kompenzacio. 3 cegnel, 10 ev alatt eddig minden evben volt 2,5-3% emeles, mindenkinek.

Vibi 2021.07.28. 22:37:36

@Arthamyr: te ha azt mondod hogy szerinted nem dragult meg akkor biztosan tudom hogy par eve nem vettel lofaszt se. Mi ket eve csinaltuk meg a drivewayt. 1.2 millio volt. Vettunk bele cementet, homokot ezt azt zuzott kovet. Iden egy filagorat epitunk pont ketszer annyiba kerul minden. A fat hozza marcius ota hajtottuk, kellettek 30x30-as gerendak. Egesz juliusig az volt hogy nincs es nem is lesz felejtsuk el. Par hete tok veletlenul kaptunk de mondtak hogy napi ara van. Ma ennyi holnap meg ki tudja. Hulye voltam mert a lamberiat nem vettem meg azonnal, 50 nm ket hettel kesobb 70 ezerrel tobb. Orulni fogok ha nyar vegere 1.4-ben megall. Tavaly az araluanlat 700k volt. Tenyleg nem dragul az epitoanyak!

Arthamyr 2021.07.28. 22:49:39

@Vibi: Elsőre nem úgy tűnik, hogy sikerült volna a szövegértelmezés, ha gondolod, fuss neki újra, hátha...

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2021.07.28. 23:19:25

@desw: "desw 2021.07.28. 18:21:36"

"desw 2021.07.28. 18:21:40"

a lemez nálad akadt be

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.07.28. 23:19:49

@SzZoole: Miért , ha az afrikai feketék "afroeurópaiak" a brüsszeli állásfoglalás szerint, akkor Tel Aviv is lehet európai. Egyébként az EB selejtezőn indulnak, ha jól tudom.

A Joda visszatér 2021.07.28. 23:20:06

@laci_52: Egyszer minden lufi kipukkad.

különvélemény 2021.07.28. 23:20:24

"(Más kérdés, hogy a számolás alapjául szolgáló bruttó átlagfizetés Magyarországon a Telex szerint kissé torzít, ugyanis a KSH adatai alapján a teljes állásban dolgozók kb. fele legalább 80 ezer forinttal keres ennél kevesebbet.)"

Szerinted a Deloitte, ami a Big Four tagja, tehát a világ 4 legnagyobb ilyen jellegű szolgáltatója, összekeveri országonként a helyzeti (medián) és a számtani közepet.
Tehát vagy fogalmad sincs miről beszélsz. vagy csak csúsztatni akartál egy szépet politikai megfontolásból.

Visceroid 2021.07.28. 23:20:40

Elméletileg a CSOK és a rengeteg kedvezmény országában, tehát nálunk kellene a legkevesebbet. Családbarát ország vagyunk.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.28. 23:20:46

@desw: az nem egy vitaindito hozzaszolas volt, hanem ilyen politikai szonoklat. egy rakas indokolatlan kinyilatkoztatas, ami erdemi reakciora alkalmatlan, csak az ilyesmire vevo kozonseg feltuzelese a celja.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.28. 23:20:51

@fhdgy: nem tamogat senki, es pont ezt akarod nem? meg a te kivansagod is teljesiti a vezered :)

nem is volt bicikli a kepen!

laci_52 2021.07.29. 00:03:23

@A Joda visszatér: Csakhogy ez a lufi egyhamar nem fog kipukkadni: van fizetőképes kereslet a budapesti lakásokra és van fővárosi lakhatási kereslet is, ami segíti a bérbeadást.

Hallottam olyan lakópark-építésről, ahol az első kapavágás előtt le volt kötve az összes lakás! Nem hiszem, hogy mindegyik vevő oda akart költözni, mert első lakásnak vette...

kewcheg 2021.07.29. 00:03:50

Nagyon sok vidéki, főleg kisvárosi jómódú családnál alap ma már, hogy van egy budapesti ingatlanjuk.A nagymenőbbek újépítésűt, a kevésbé azok panelt vesznek valami jobb kerületben, "jó lesz még az a gyereknek,stb." hozzáállással. Eleve ha budapesti egyetemre megy a gyerek, öngyilkossággal ér fel, ha nincs valami saját odú, addig meg kéthetente fel lehet menni a családnak, van hol aludni, kajálni stb. enni nem kér...

desw 2021.07.29. 00:22:29

@fhdgy:

" Én kisvállalkozó voltam/vagyok. Egy fillért nem láttam abból, amit írsz!"

Én még nem láttam zsiráfot, tehát zsiráf nem létezik.

Csak úgy szórták a nullás NHP hiteleket, kb csak az nem kapott, aki nem kért.

Mondjuk az igaz, hogy nem ment személyesen Orbán, hogy "Ne, tesó, itt egy kis della!" Monnyon le!

desw 2021.07.29. 00:22:33

@droid_:

"az nem egy vitaindito hozzaszolas volt, hanem ilyen politikai szonoklat. egy rakas indokolatlan kinyilatkoztatas, ami erdemi reakciora alkalmatlan, csak az ilyesmire vevo kozonseg feltuzelese a celja. "

Ez igaz! Esetleg egy kő alatt él 2010 óta a tesa.

Buchhalter 2021.07.29. 08:18:17

@kewcheg: van hol aludni, kajálni stb. enni nem kér...ja persze de van rezsi ktg. Az állaga romlik és nem árt egy lakásbizti sem. Az mennyi alsó hangon havonta? 30-40 ezer? Semmi sincs ingyen.

midnight coder 2021.07.29. 09:45:21

"Más kérdés, hogy a számolás alapjául szolgáló bruttó átlagfizetés Magyarországon a Telex szerint kissé torzít, ugyanis a KSH adatai alapján a teljes állásban dolgozók kb. fele legalább 80 ezer forinttal keres ennél kevesebbet."

Valószínûleg ez kb. minden országra igaz, a medián bér és az átlagfizu sehol sem fedi egymást. Nem is szólva arról, hogy a bruttó átlagfizu is egy dolog, a lakást viszont a nettódból veszed.

Amúgy pedig szerintem a lakás / átlagfizu aránya kb. mindenhol hasonló, mert ez egy többé-kevésbé véges mennyiségû erõforrás, illetve építhetsz újat de ahol magasabb a fizu ott magasabb az ingatlanár (mert hogy véges) illetve az építõk bére is. Egyedül talán az építõanyag ára az ami olcsóbb a gazdagabb országokban.

midnight coder 2021.07.29. 09:45:25

@desw: A globális gazdaságba már 30 éve bekapcsolódunk. Olyan sikeresen, hogy saját gazdaságunk szinte nincs is, csak a multik.

midnight coder 2021.07.29. 09:45:28

@Buchhalter: Viszont addig is ki lehet adni albérletbe.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.29. 10:29:14

@Buchhalter: azaz, 30-40, persze. a kozos koltseg az egyeduli emlitesre melto tetel.

desw 2021.07.29. 10:29:39

@midnight coder:

"A globális gazdaságba már 30 éve bekapcsolódunk. Olyan sikeresen, hogy saját gazdaságunk szinte nincs is, csak a multik. "

Tessenek vállalkozni! Ja, inkább akkor a langymeleg alkalmazotti lét, mi?

A Joda visszatér 2021.07.29. 10:29:41

@laci_52: A kedvező hitelek és nagy építkezési, lakásvásárlási kedv veszélyes kombináció, ahogy az a kétezres évek amerikai lakáspiaci válsága idején is látható volt..

gabors 2021.07.29. 10:33:56

@desw: "Jaja, mert az EV-k és kis suttyó cégek 100%-ban legálisan csinálnak mindent, mi? Nem vesznek számlát és mindig adnak, mi? :DDDD"

jovedelem statisztikarol van szo es csak a "feher" reszerol mert errol van adat ... szamlavetel eladas stb biztos van sot EV plane tudnak sunnyogni gondolom te sem kersz szamlat ha megjavitjak a csapot/csempet/gazt/kocsit levagjak a hajad vagy a fuvet a kertedben stb... (hacsak nem akarod Te magad befogadni a szamlat a sajat V-be mert ugy meg occsob es a csokit is csok-bol veszed).

gabors 2021.07.29. 10:36:44

@Arthamyr: "@gabors: Nem írtad eddig, hogy az IRS a forrás, vagy csak én nem vettem észre."

igazad valoban nem irtam csak gondoltam hogy irtam de ez van az IRS minden evben eleg reszletesen kozli ezeket az adatokat a szemelyi jovedelem ado bevallasok alapjan. Nyilvan nem szemely szerint mert az mar vedett adat nem Norvegia (vagy Svedorszag?) ez ahol mindenki adobevallasa nyilvanos (persze lehet ez csak urban legend soha nem eltem ott)

Macropus Rufus 2021.07.29. 14:53:35

@Arthamyr: az egész átlagbéres dolog hülyeség. Ui. ha nő az országba a milliárdosok vagyona akkor nő az egy főre eső jövedelem is. Márpedig nálunk nekik nő és nem nekünk. Innentől kezdve marhaság a KSH adata, mert nem a valós dolgot mutatja meg csak egy olyan átlagot amit erősen torzít pl. Lőlő 1 milliárd€ feletti vagyona... Jó, ha eléri a 200.000 bruttót az átlag bér.
Te is tudod, hogy az átlag semmit nem mond, te nem keresel semmit én meg 1 misit, akkor neked is átlagosan 500.000 a fizud nem? Na ennyit érnek a KSH adatai.

desw 2021.07.29. 16:08:36

@Macropus Rufus:

Jaja, mert a milliárdosok munkabért kapnak, ugye?

De még ha Lölö ÉVENTE 100 milliárd Ft munkabért kapna, az is csak kb havi 2 ezer forinttal emelné az átlagbért.

különvélemény 2021.07.29. 19:12:45

@midnight coder:
"Valószínűleg ez kb. minden országra igaz, a medián bér és az átlagfizu sehol sem fedi egymást. "

Nem is kell, a mediánt szokás statisztikailag használni, legtöbb helyen azt is használják, nálunk terjedt el a számtani közép.
Néhány évente fellobban a vita arról, hogy medián kellene, de az újságírók is szartak rá, köztük a telexesek is évtizedekig, ameddig indexesek voltak, lekérhették volna a mediánt minden évben, de ahhoz dolgozni is kellett volna, az meg az újságírók kriptonitja.

"Amúgy pedig szerintem a lakás / átlagfizu aránya kb. mindenhol hasonló, mert ez egy többé-kevésbé véges mennyiségű erőforrás"

Nem feltétlenül, pl. a kínaiak szeretik magukat bevásárolni bizonyos helyekre, ami megtetszik nekik, és akkor semmi köze a lakásáraknak a helyi kereslethez. Előfordul, hogy annyira elszállnak az árak, bizonyos városrészeken, külföldi vásárlók miatt (Kanada, Ausztrália), hogy sokan kényszerből költöztek, mert kiárazódtak a saját házukból. Ugyanis az adó a ház értéke alapján megy, és nem tudják kifizetni a havi több ezer dolláros adót.
De pl. az USA-ban mostanában a Wall Street vásárol fel komplett projekteket bérlakásnak, ami szintén nem a keresletet tükrözi,

Arthamyr 2021.07.29. 19:38:14

@dikusz.: Én is olvastam hasonlót (meg erről is), ezért is írtam azt, amit: "Ez alapján azért nem volna kijelenthető, hogy akkor nem is drágult az építőanyag." Amin valamiért nem egy ember átfutott.

dikusz. 2021.07.29. 20:03:00

@Arthamyr: Nem futottam át, csak ma jelent meg az Indexen egy poszt, és ez a link annak a melléklete.

Arthamyr 2021.07.29. 20:03:44

@dikusz.: Te nem, de mások igen. :)

dikusz. 2021.07.29. 22:46:31

@Arthamyr: :)))
Azért, ami azt illeti, van amikor én is átugrok lényeges infókat, de most tényleg végigolvastam.:)))

élhetetlen 2021.07.29. 23:18:28

@SzZoole: Off, csak két GPS sztori. Mentünk a Külső-Mester utcába konyhai munkalapot venni. A haver szerint nem kell az asztalossal, beszélni, majd a GPS. A GPS nem tudott a Külső-Mester utcáról, addig mentünk, míg egy kamion parkolónál kötöttünk ki. Na, már kérdezni kell. A haver ezt is eltolta, kétszer is Külső-Váci utat mondott, ciki volt, na, akkor hívtuk az asztalos.
A másik, NAGYON kellett még egy azálea, valami város kívüli kertészet, megvan, jövünk vissza. A szokásos szöveg, előre, jobbra, balra, aztán egyszer csak, a szöveg, az első lehetséges helyen forduljon vissza. Csak azt nem mondta, hogy ezt elb@sztam. Komoly röhögőgörcsöt kaptam.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.29. 23:33:07

@különvélemény: "Nem is kell, a mediánt szokás statisztikailag használni, legtöbb helyen azt is használják, nálunk terjedt el a számtani közép."

ezt honnan vetted?

élhetetlen 2021.07.30. 00:48:00

@Nzoltan: „A nagy áremelések azért vannak, mert sok az emberek pandémia után elkölteni való pénze.”. Hát ez komoly felvetés. Az emberek nagyon meggazdagodtak a pandémia alatt, bár nem hiszem, hogy túl sokan kaptak milliárdos támogatást, hogy a szállodaláncuk talpon maradjon, a legtöbb ember meg semmit nem kapott. Kicsit másképp látom. Akinek volt megtakarítása, és maradt is annyi, amiből kölcsönnel vehet egy kis lakást, az vesz, mert, ha az infláció beindul, akkor a kölcsöne is inflálódik, de marad az ingatlan, míg, ha a bankban van a megtakarítása, akkor az inflálódik. Ez olyan, mint a nyugdíj takarék, ha havi x ezret fizetsz, akkor 30 év múlva x milliód lesz, csak arról nem beszélnek, mert nem is lehet, nem tudják, hogy abból megélsz-e még húsz évig, vagy csak egy bugyit tudsz venni belőle.

Golf2 2021.07.30. 07:00:01

@SzZoole: A magyar rendőrség a telefonodra költözik sebességet mérni...ehhez mit szólnának az angolok?

Golf2 2021.07.30. 07:01:59

@SzZoole: nem a millókkal volt bajom hanem a "kiszórtunk" szlenggel.

SzZoole 2021.07.30. 07:59:22

@Golf2: mit szólnának, semmit….

Van itt jobb is. A trafihoz hasonlóan telepített fix kamerákat fognak felszerelni, ami db. méri. Ha kipufogó hangosabb a megengedettnél, büntetés megy.

SzZoole 2021.07.30. 08:01:53

@Golf2: nem Gulfi neked nem a szlengel van bajod, hanem a személlyel aki írta. Érdekes módon mások is vakerálnak itt slangosan és azok nem csipik a szemed

arthurthedent 2021.07.30. 08:37:42

@gabors: "de az egyeni valallkozokat pl nem veszik figyelembe sot a kis csaladi vallakozasokat sem ami meg lejjebb vinne az "atlagot""

Igen, én is azért lettem vállalkozó, hogy kevesebbet keressek mint az átlag. :D

midnight coder 2021.07.30. 08:37:42

@különvélemény: Azért nagy általánosságban hosszabb távon a fizuk alapján lövõdnek be a lakhatási költségek. Persze nyilván egy-egy rövid távú spekuláció torzíthatja ezt.

midnight coder 2021.07.30. 08:37:42

@SzZoole: "A trafihoz hasonlóan telepített fix kamerákat fognak felszerelni, ami db. méri. Ha kipufogó hangosabb a megengedettnél, büntetés megy. "

Nem hülye ötlet, különösen motorosokra kihegyezve.

arthurthedent 2021.07.30. 08:37:42

@Macropus Rufus: "Az egész átlagbéres dolog hülyeség. Ui. ha nő az országba a milliárdosok vagyona akkor nő az egy főre eső jövedelem is."

Összekevered a vagyont és a jövedelmet. Ez azért sokkal súlyosabb hiba mint az átlaggal számolni.

"Márpedig nálunk nekik nő és nem nekünk."
Mert a milliárdosok egyre nagyobb fizetésért dolgoznak 10 főnél többet foglalkoztató vállalatoknál? Ugy nem?

"Innentől kezdve marhaság a KSH adata, mert nem a valós dolgot mutatja meg csak egy olyan átlagot amit erősen torzít pl. Lőlő 1 milliárd€ feletti vagyona... Jó, ha eléri a 200.000 bruttót az átlag bér."

A lölö vagyona semmiféle hatással nincs a bruttó átlagbérre.

"Te is tudod, hogy az átlag semmit nem mond, te nem keresel semmit én meg 1 misit, akkor neked is átlagosan 500.000 a fizud nem? Na ennyit érnek a KSH adatai."

Pont ezért nem számol két emberből átlagfizetést a KSH. Merthogy nem reprezentatív minta. Sőt, az átlagfizetésbe nem is számolják bele azokat, akik "nem keresnek semmit".

Lehet bírálni a KSH módszertant, de neked nem sikerült. :(

SzZoole 2021.07.30. 08:49:50

@midnight coder: igen az idióták nyélgázzal csontolnak lakotterületen, éjszaka :-(

De vannak a kis fostalicska autók focus/fiesta st-k, amik valami beépített szarral puffogtatják a kipufogót

Andy73 2021.07.30. 09:11:37

"a felmérés megállapítása szerint hiába a kelet-közép-európai bérek növekedése, még mindig ebben a régióban a legdrágábbak a lakóingatlanok az átlagfizetésekhez viszonyítva"

Ami egyhamar nem is fog javulni, mert az ingatlanok ára jobban emelkedik a fizetéseknél. Ráadásul a fizetések is csak forintban emelkednek, de a forint folyamatosan romlik az euróhoz képest. Euróban számolva tavaly csökkent a magyar minimálbér, mert kisebb volt a béremelés, mint a forint romlása. Arról nem is beszélve, hogy sokaknak nem emelték a fizetését forintban sem.

"Elsősorban Szerbiában és Csehországban nehéz a helyzet, előbbiben 15,2, utóbbiban 12,2 évig kell félretenni minden egyes megkeresett (bruttó) fillért ahhoz, hogy valaki megvehessen egy átlagos 70 négyzetméteres fővárosi lakást.

Magyarországon valamivel jobb a helyzet, hiszen itt „csak” 8,2 évig nem lenne szabad semmi másra költeni, és már vehetnénk is egy ekkora ingatlant."

A bruttó filléreket hiába is akarnád félretenni, csak a nettót tudod. Így a 8,2 évből minimum 12 lesz. Csak addig kell kibírni a híd alatt, étlen-szomjan. Persze nem kell rögtön 70 négyzetméteressel kezdeni, egy kisebb lakás pár évvel hamarabb is meglehet, csak addig kell hajléktalanszállóra és ingyenkonyhára járni.

midnight coder 2021.07.30. 13:27:43

@SzZoole: Nekem az volt a kedvencem amikor még az Üllõi közelében laktam, amikor a taplók éjfél körül versenyeztek nyitott kipufogóval. Ennek mondjuk lassan már 10 éve, de elég maradandó élmény volt, mert rendszeresen játszották. Meg ugyanilyen motorral hasonló idõpontban a helyimenõcsávó a panelek körül...

arthurthedent 2021.07.30. 13:28:13

@Andy73: "Ráadásul a fizetések is csak forintban emelkednek, de a forint folyamatosan romlik az euróhoz képest. "

Mondjuk ez sem igaz, évek óta emelkednek a reálbérek.

"A bruttó filléreket hiába is akarnád félretenni, csak a nettót tudod. Így a 8,2 évből minimum 12 lesz. Csak addig kell kibírni a híd alatt, "

Nézd meg, hogy Londonban vagy Párizsban hány évet kellene a nyolc általánossal melóznod, hogy lakást vagy házad vegyél. Nézz meg több európai fővárost, ha már Budapest a mérce. Alárulom, magyarországon olcsóbbak az ingatlanok.

arthurthedent 2021.07.30. 13:28:19

@Andy73: "csak addig kell hajléktalanszállóra és ingyenkonyhára járni."

Mi a fenéért kellene? Hitelből szokás ingatlant venni.

Mdeve 2021.07.30. 13:28:57

@Macropus Rufus: volt egy nyugdíjas tanárom, ő mesélte előadáson astatisztikáról: ő 70 éves, az unokája 4. Az átlag a legszebb férfikor, csak az a gond, hogy egyiküknek sem lehet gyereke...

más.
egy rokon 300e Ft bruttót keres havonta, mérnökként.
Ez nagyon jó fizetésnek számít keleten és ebből élnek négyen.
A pici még nincs 3 éves, a nagyobbik ősszel iskolás lesz. Asszonyka még szinte nem is dolgozott. hány év múlva lesz önálló lakásuk/házuk ha albérletben laknak?

Mdeve 2021.07.30. 13:29:04

@droid_: a környezetemben senki sincs olyan, aki legalább annyit keresne, mint a ksh szerinti átlag, pedig mind diplomás gépészek, akik napi 8 órában vakargatják a billentyűket CAD-rendszerek előtt. ez biztos egyéni szoc probléma, ugye?

Mdeve 2021.07.30. 13:29:13

@SzZoole: egy boldog ország.
Abszurdisztánban lakott területen hangjelzés tilos! Ok, legyen.
A versenymotorosok is bőgethetik a városon keresztül a motort, ,,mer az jó dögösen szól'' és nem tilos!
Ehhez képest egy duda...

Opi87 2021.07.30. 13:30:22

@desw: Te nagyon naiv vagy. Vagy tudatlan. Nem tudom melyik a rosszabb. Elarulom neked, en dolgoztam ilyen cegnek... Mikor kamu projekteket gyartunk a palyazati penzekert... Meg csokosokkal balatonozunk hogy megkapjuk a tamogatast, aztan "bemutatjuk" a nagy semmit (egy sablon amit megvettek, raraktak a Magyarorszag jobban fszom logot, es kesz, erre kaptak x tiz milliot). Ez ment 10 evig. Ja hogy ez a ceg 0 versenykepessegu? Es az osszes megrendeles valamiert allami? Az nem zavar?

Igen, vannak magyar cegek, akik mar probalkoznak a kulfoldi piacon. Volt is reszben "allami" penz szerepe ezeknek az indulasaban (pl. Hiventures es hasonlo EU-s penzeket (NEM allami) szetoszto szervezetek), de az biztos, hogy ezek a cegek olyan messze menekulnek az allamtol, ahogy lehet.

Altalanossagban a palyazatokat vagy adott cegre irjak ki, vagy a palyazatokra letrehozott projektek 90%-a kamu, csak a penz felvetelerol (es visszaosztasarol) szol.

Egy egész vállalkozói réteg épült ki arra, hogy a pályázati pénzeket lehívják, de ezek a "cégek", amik itt működnek, még ha amúgy egyéb helyekre végeznek tényleges munkát is, nem versenyképesek nemzetközi szinten, igazából magyar szinten sem nagyon...

SzZoole 2021.07.30. 14:47:21

@midnight coder: hehehe, London, Park Lane (a Hyde park környéke ) és a Knightbridge-nél láttam amikor a fiatalok az egymással versenyző arabusokat megdobálták tojással, ja az autók Ferrarik voltak :-))

SzZoole 2021.07.30. 14:52:51

@Mdeve: “ Abszurdisztánban lakott területen hangjelzés tilos! ”

Most ezt úgy érted, hogy Mo-on lakott területen belül tilos dudálni? Miért, ki tiltja?

Ha jól tudom a Kresz mást ír erről, nem? Mondjuk baleset helyzet elkerülése, vagy üsse el csendben dudaszó nélkül az a szerencsétlent , aki figyelmetlenségből lelép az utra? Hogy a skótok dudáljanak az ilyeneknek akik ezt kitalálták…..

desw 2021.07.30. 16:51:20

@Mdeve:

"egy rokon 300e Ft bruttót keres havonta, mérnökként. "

Irány az Aldi!

"a környezetemben senki sincs olyan, aki legalább annyit keresne, mint a ksh szerinti átlag, pedig mind diplomás gépészek, akik napi 8 órában vakargatják a billentyűket CAD-rendszerek előtt. ez biztos egyéni szoc probléma, ugye? "

Mondd már meg, hogy melyik suttyó cég ez, ahol egy mérnők 300k bruttó keres?

desw 2021.07.30. 16:51:53

@Opi87:

NHP-s ill. vállalkozás indítási hitelekről/támogatásról beszélek, nem EU-s Cseh Katikás lenyúlásról.

Andy73 2021.07.30. 16:54:09

@arthurthedent: a hitelt aztán majd vissza is kell fizetni, ha vége lesz a moratóriumnak. Akkor sajnos elég sokan fognak bajba kerülni, és az ingatlanlufi is nagyot pukkan majd.

Azt egyébként senki sem vitatta, hogy nyugaton többe kerülnek az ingatlanok. Csakhogy ott a fizetések is sokkal magasabbak. A fizetésekhez képest pedig ott relative olcsóbbak az ingatlanok. Ezt nem csak én mondom, hanem a cikk is. Talán olvasd el azt is, ne csak a kommenteket.

Nekem egyébként van házam, de én a szerencsésebbek közé tartozom. Sok embernek lakása sincs, és arra is kicsi az esélye, hogy az önerőt összeszedje hozzá, vagy hogy hitelképes fizetése legyen. Ez egyébként nem iskolai végzettségtől függ, sokan diplomával is kevesebbet keresnek annál - erről is elég sokat cikkeztek mostanában.

arthurthedent 2021.07.30. 16:54:51

@Mdeve: "volt egy nyugdíjas tanárom, ő mesélte előadáson astatisztikáról: ő 70 éves, az unokája 4. Az átlag a legszebb férfikor, csak az a gond, hogy egyiküknek sem lehet gyereke..."

Okés, ez általános iskolai tananyag, miért kell statisztika előadáson az általános iskolai tananyagon poénkodni? Ez nagyon urban legend szint szerintem.

De e lényeg: az alapelv egyszerű. Buta emberek, akik nem értenek a matematikához elemi szinten sem, félreértik, hogy mire való a matematikai átlag. Aztán mindenki bölcsen bólogat, hogy a matematikai átlag milyen ostoba dolog.

Elárulom, hogy minden matematikai eszközt lehet rosszul használni, ostobaságokat kiszámolni vele és mindegyiken lehetne nagy bölcsen bólogatni, hogy milyen nagy ostobaság is ez. Csakhogy a legtöbbjét nem értenék az emberek, azért nem mesélgetik.

Roppant elkeserítő, ahogyan primitív matematikai eszközöket kispécéznek emberek és boszorkányüldözést indítanak ellenük. :(

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.30. 16:54:56

@Mdeve: na es? mit akarsz ezzel mondani? ez a bizonyitek hogy nem annyi az atlag? a te csupa gepeszmernok ismerosod valahol keleten?

arthurthedent 2021.07.30. 16:55:13

@Opi87: "Egy egész vállalkozói réteg épült ki arra, hogy a pályázati pénzeket lehívják"

Pontosan! Ez az egész liberális európai politika tönkreteszi a gazdaságot. Hazugság, káros, romboló dolog ez, semmi pályázatot, semmi pénzosztást senkinek. Ha gazdaságot akarnak élénkíteni fizessék meg a tanárokat, a tűzoltókat, az orvosokat, az ápolókat, az ipar emg küzdjön meg az ő kegyeikért.

Majd a tanító néni felújítja a lakását és eldönti, hogy kivel csináltatja meg, az ápoló elmegy étterembe és eldönti, hogy kinél mulatja el a pénzt!

arthurthedent 2021.07.30. 16:55:31

@Mdeve: "a környezetemben senki sincs olyan, aki legalább annyit keresne, mint a ksh szerinti átlag,"

Ezen neked és a környezetednek kellene elgondokodni. Ha ma egy ember mérnökként 300 ezer forint bruttót keres, akkor annak elmeorvosi szakértőre van szüksége nem a KSH-t kellene szapulnia.

Látod már erre is jó volt a KSH átlagszámítása! Nem midnenre jó, nem csodaszer, de alolvasod, összehasonlítod a saját meg a barátaid fizetésével és ráébredsz, hogy valami nagyon nagy gond van veled, meg a barátaiddal.

Ugye nem olyan rossz az az átlag? Ugye?

arthurthedent 2021.07.30. 16:55:41

@Mdeve: "Abszurdisztánban lakott területen hangjelzés tilos! Ok, legyen."

Nem, nem tilos. Abszudisztánban pont ugyanazokat a szabályok mint a tökéletes németeknél, a bölcs angoloknál meg a nagyszerű franciáknál.

A hangjelzés veszély jelzésére használható. Arra való. Lakott területen kívül előzési szándék jelzésére is használható, de már generációk óta nem használja erre senki.

desw 2021.07.30. 17:30:25

@Opi87:

"Elarulom neked, en dolgoztam ilyen cegnek... Mikor kamu projekteket gyartunk a palyazati penzekert... Meg csokosokkal balatonozunk hogy megkapjuk a tamogatast, aztan "bemutatjuk" a nagy semmit (egy sablon amit megvettek, raraktak a Magyarorszag jobban fszom logot, es kesz, erre kaptak x tiz milliot). Ez ment 10 evig. Ja hogy ez a ceg 0 versenykepessegu? Es az osszes megrendeles valamiert allami? Az nem zavar?"

Hmm, szóval akkor Orbánék mutyijával csak az a gondod, hogy ügyesebbek és többet lopnak, mint ti/te, ugye? Pusztán irigység, ugye? Erkölcsi aggályod nem lehet, hisz te is ilyen cégnél dolgoztál.

Jaja, az a korrupció, amiből minket kihagynak.

Opi87 2021.07.30. 18:19:21

@desw: De, voltak erkölcsi aggályaim, pl. ezért jöttem el, nem voltam ott sokáig... Ezek a cégek azóta is vígan éldegélnek a különböő állami megrendelések/pályázatok bűvkörében, és teljesen jól megmagyarázza, miért is egy fos a magyar állami IT infrastruktúra. Sehol sem vagyunk már Romániához képest sem (ahová szintén dolgoztam tavaly, és náluk nagyon komoly IT szektor van)

desw 2021.07.30. 18:58:38

@Opi87:

Hát ezért az írásodból úgy jött lett, hogy az a "nem voltam ott sokáig" azért több évecske volt.

De biztos vagyok benne, hogy ilyen mocskos korrupt cégtől nem fogadtál el fizetés és a feljelentést megtetted. :DD

Na, szóval én ezért nem hiszek a "Vácsuk' le a Orbántot!" vagy Gyurcsánytot vagy majd a következő faszfejt és akkor hirtelen másnap már mindenki szép, ügyes és becsületes lesz és végre eljöhet a Kánaán dumában!

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.30. 23:47:18

@Opi87: mi az a magyar allami IT infrastruktura ami fos? es mit jelent neked a roman IT szektor? ha ezeket veted ossze.

Opi87 2021.08.02. 15:14:11

@droid_: Pl. hogy Románia a 6. helyen áll az egy főre eső IT szakemberek tekintetében (megelőzve többek között minket vagy Németországot is), az egyik legvonzóbb az IT befektetés szempontjából a környéken, nagyon erős technikai oktatással, ahol majdnem minden fiatal beszél 2-3-4 nyelvet (pl. erdélyi magyaroknál alap a román, angol, francia, német, sokszor ez így együtt...), az IT-ban mérve ez pl. 80%-os aktuális folyékony angol nyelvtudást takar (nem tudom mennyi nálunk, kétlem hogy 30%-nál nagyobb... még egyszer, ez folyékony nyelvtudás, nem angolul alapszinten olvasás), sorolhatom. Nálunk meg most b*szták meg az adórendszert azzal, hogy BÜNTETIK aki külföldre dolgozik pl. kisvállalkozóként azzal szemben, aki itthonra, és azt is büntetik, aki egy helyre dolgozik azzal szemben, aki több helyre, torzítva a versenyt és a kurmány megint, mint mindig lesz*rta a kamara és minden más szakmai szervezet véleményét, mert ezek ilyen vályogtéglás parasztok akiknek az informatika az a 80-as években ragadt, mi amúgy folyamatosan csúszunk lefelé a digitális kompetenciák tekintetében is (pedig pl. IT diákokban nem állnák rosszul), "szerencsére" jött egy világjárvány ami gyakorlatilag kikényszerítette a továbblépést a digitális oktatás felé, de ezek is persze összedobott-átgondolatlan lépések tömegét hozták, amit aztán a tanárokra borítottak ("old meg"), na az ún. "kormányzati" IT infrastruktúrát nem is említem, bárki, aki próbált már pl. adóbevallást kitölteni a NAV ún. "nyomtatványkitöltő" programjaival pontosan tudja, hogy kb. 1995-ös színvonal van, de persze 2021-es árcédulával, itt tartunk, tapsikolhatsz, neked készül.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.02. 19:41:20

@Opi87: nem fogom ezeket az allitasokat egytol egyig ellenorizni, de nekem egyaltalan nem ez a tapasztalatom. rogton az elejen megallva pl a romaniai idegennyelv ismeret hiresen nulla, ketlem hogy a fiatalok viszont folyekonyan beszelnek angolul, meg 3 nyelven. a kiragadott szubjektiv elmenyekre lehetne ellenpeldakat hozni, pl e-recept, az elavult "mindenre jo" loszarokra meg ezeregy pelda van pl nagy "nyugati" cegek adminisztraciojaban is.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása