Amerikára már csak azért is érdemes figyelni, mert rengeteg olyan újítás érkezik, amit aztán gyorsan átveszünk a világ más részein is. Akad olyan, amiből akár meg is lehet élni, vagy jó kis keresetkiegészítés lehet. Ilyen az elmúlt egy-két évben hatalmas átalakuláson átment vásárlás is, amiről Judit számol be saját tapasztalatai alapján.
„Az Instacartról először akkor hallottam, amikor még a Petcóban dolgoztam. Sorra jöttek a vásárlók és mondták, hogy az Instacarnak dolgoznak és segítsek már megtalálni nekik néhány terméket, mert ketyeg az időzítőjük.
A harmadik vagy talán negyedik ilyen alkalom után megkérdeztem, hogy mondják már el nekem mi az az Instacart. Tudom, Google és YouTube a barátaim, de munkaidőben nem nyomkodtam a telefonomat, mire pedig végeztem, ki is ment a fejemből, inkább csak arra koncentráltam, hogy minél előbb otthon lehessek a 8 órás műszak után.
Mi ez az egész?
Az egyik ilyen „Instacart shopper” így végül elmagyarázta, hogy ők mások nagy, vagy éppen kisbevásárlását csinálják meg az appen keresztül és azt viszik a megrendelőnek házhoz. Ezután már kicsit jobban utánanéztem a dolognak, elkezdtem a YouTube-on videókat nézni, hogy tulajdonképpen hogyan is működik és mi is ez.
A Shipt és az Instacart hasonló telefonos applikáció, mint az Uber, DoorDash, AmazonFlex, vagy éppen a Postmates. Nagyon egyszerűen működnek. Letöltöd a telefonodra és beregisztrálsz.
Én az Ubert nem szeretem, mert nem szeretem, amikor idegen emberek beülnek a kocsimba és éppen a ketchupot öntik ki, vagy az üdítőt. A DoorDash és a Postmates szokott szintén bevásárlást csinálni boltokban, de ők inkább éttermekből való kiszállításra fókuszálnak.
Az AmazonFlex pedig Amazon Prime, Amazon Fresh és Whole Foods kiszállítást csinál. Nekem a legjobban az Instacart és a Shipt tetszett meg, mert nem kell rohanni, kapkodni.
Az Instacartra beregisztráltam még 2019 decemberében (ekkor még nem hallottam a Shiptről), de várólistára tettek. Jött egy email, hogy köszönik szépen a jelentkezésemet, de most épp elég „Shopper” van a környékemen, majd szólnak, ha ismét lesz felvétel.
A felmondás
Úgy voltam vele, hogy végül is ráér a dolog, mert van munkám, amit egyébként nem szerettem. A Petcoba hatalmas reményekkel és célokkal mentem, de sosem gondoltam, hogy egy nagy csalódás és kihasználás lesz a vége.
Részmunkaidősként voltam hivatalosan bejelentve, de heti 35-38 órákat dolgoztam. Ez a fizetés szempontjából nem is hangzana rosszul, de ugye mivel hivatalosan csak részmunkaidős voltam, így nem kaptam semmilyen juttatást.
A boltvezető nagyon meg volt velem elégedve, hiszen nagyon gyors, megbízható és precíz munkaerő voltam, 4 hónap alatt kétszer is elő lettem léptetve, aztán 2020 január végén mégis elváltak az útjaim a Petcótól.
A volt főnököm azóta egyébként már 5 alkalommal is felhívott telefonon és megkérdezte, hogy nem szeretnék-e visszamenni hozzájuk a Petcóba, de mindig elutasítom, mert jobb nekem a rugalmas munkaidő ugyanannyi pénzért, valamint a pletykálkodó, dolgozni nem akaró 17-20 éves kollégák között sem éreztem jól magamat.
A Shipt
Na, de térjünk is vissza a bevásárlásra. Január végén miután vége lett a munkaviszonyom a Petcóval, először csak átmenetileg, de elkezdtem különböző applikációkat keresni a telefonomon és így akadtam rá a Shiptre.
Gyorsan ki is derült, hogy a Shipt tulajdonképpen az Instacart ikertestvére, csak kevesebb boltban lehet vele bevásároltatni. Oda is beregisztráltam, ott is várólistára kerültem.
Csodák csodájára alig 5 napon belül jött is az email, hogy töltsem ki az adataimmal a jelentkezési oldalt, és amennyiben a background check (megnézik, hogy nem vagyok-e bűnöző, nem voltam-e elítélve ittas vezetésért, stb) tisztán jön vissza, kezdhetek is dolgozni.
Hamar meg is jött a válaszemail, hogy nézzem végig az online oktatást és utána akár azonnal is kezdhetek, a bankkártyát pedig pár napon belül postázzák.
Minden ilyen appnek van bankkártyája azért, hogy ha a vevő nem fizette ki előre online amit kért, akkor a shopper a boltban tudjon fizetni. De az app előre jelzi, hogy kell-e pénztárba menni és fizetni, vagy már ki van fizetve és a vevőszolgálatnál csak átnézik, egyeznek-e a termékek a bevásárlókocsiban és az appen a lopást elkerülve. Bizony, sajnos ilyenre is sokszor sor került már, ahogy hallottam a dolgozóktól.
A jó hír: van borravaló
Tavaly február első hetében el is kezdtem a Shipttel dolgozni. Eleinte féltem tőle nagyon, mert sok rossz kommentet is olvastam csoportokban róla, valamint mikor megláttam, hogy mennyit fizetnek, elkeseredtem.
Viszont hamar rá is jöttem, hogy ezek az appek ugyanúgy működnek, mint amikor valaki pincérként dolgozik, magyarul a borravalóért dolgozunk. Viszont egy szép összegű borravalóért meg is kell dolgozni.
A megrendelővel folyamatosan kommunikálni kell, ha valami éppen nincs készleten, akkor fel kell ajánlani egy hasonló, de más márkájú terméket neki, vagy pedig ő mondja meg, hogy mit is kér.
Ha valakinek egy shopper többször is vásárolt már és a vevő mindig 5 csillagot ad, akkor az app algoritmusa egy idő után összepárosítja a shoppert és a vevőt, ami több szempontból is jó.
Nekem az elmúlt 1 év alatt kialakult vevőköröm lett, minden héten nagyon szép magas borravalókat kapok tőlük, ismerjük már egymást, megbízunk egymásban, sokszor már magamtól tudom, hogy mire cseréljem ki a hiányzó terméket.
A feketeleves
De persze van a feketeleves is, amit még a legelején meg is tanultam. A Shipt, ha a vevő pontozási része 4,7 alá esik, akkor megszünteti a munkaviszonyt a shopperrel örökre.
Ha az On-time rating, vagyis, hogy a megadott időben pontosan vidd ki a megrendelt árut 80% alá esik, szintén megszünteti a Shipt a munkaviszonyt örökre. Mindent időre kell kivinni a megrendelőnek.
Viszont ezeket a pontozásokat tökéletesen tartani sem egyszerű, hiszen amikor sokan vannak a boltokban, vagy valamit sokáig tart megtalálni, azzal eléggé el lehet csúszni időben.
Én ezért szoktam mindenhova hamarabb menni, mint ahogy elő van írva. Ehhez is kellett jó néhány hónap mire kitapasztaltam.
Az Acceptance Rate egyedül az, ami miatt nem kell félni, hogy elveszíti a shopper a munkáját. Az csak azt mutatja, hogy az app által felajánlott vásárlások közül mennyit fogadott el a shopper, amíg online volt.
Csakhogy március közepén jött a pandémia, és a Shipt egészen augusztusig felfüggesztette a pontozási rendszert, hiszen rengeteg áru hiánycikk volt, a vevők pedig a shoppert hibáztatták.
Sajnos nagyon sokan nem akarták megérteni, hogy egy Shipt shopper ugyanúgy megy a boltba bevásárolni, mintha a vevő magának tenné. Az más kérdés, hogy a boltok nem frissítik az árukészletüket online, hogy mi kapható a boltban és mi nem.
Apartman nem, családi ház igen
Ahhoz is kellett pár hónap, mire kitapasztaltam, hogy melyik vevő ad borravalót és melyik nem. Apartmankomplexumokba például tavaly május óta nem vagyok hajlandó kivinni semmit.
Megtapasztaltam, hogy a lift nélküli apartmanban élők közül 10-ből 8 ember rendel 2-3 göngyöleg vizet, 15 kilós macskaalmot, 2-3 karton 12-es üdítőt és még nehezebbnél nehezebb dolgokat. Végülis logikus, mert nem neki kell felcipelnie, hanem valaki más megteszi és egészen az ajtajáig viszi.
A legnagyobb probléma az, hogy ez a 8 ember legtöbb esetben vagy nem ad borravalót, vagy $1-$2 borravalót ad azért a nehéz munkáért, amit a shopper megcsinált neki.
Sajnos többször jártam így, és ahogy a Shipt Facebook-csoportokban olvasom, minden shopper így jár. Úgyhogy én már több mint 8 hónapja csak olyan bevásárlásokat vállalok el, amelyeket családi házakhoz kell vinni.
A Shipt és az Instacart is úgy vannak kialakítva, hogy a shopper előre látja, mit és mennyi mindent kell venni. A Shipt appen előre látni lehet a címet is, ahova ki kell majd vinni a megvásárolt árut.
Az Instacart app-en igazából csak következtetni lehet, mert egy térképet lehet csak látni, és ha ránagyít a shopper a térképre, akkor látja, hogy ha kis kocka, akkor családi ház, ha nagyobb téglalap, akkor apartman épület lesz. De pontos címet csak akkor mutat az Instacart app, amikor végzett a shopper a vásárlással és megnyomja a GPS gombot.
Megmondom őszintén, én nagyon megszerettem a Shiptet, és mivel mindig ugyanazokba a boltokba járok, így az ott dolgozókkal is ismerjük már egymást és ez nagy segítség akkor, ha valami nincs éppen a polcon, de hátul a raktárban van.
Az Instacarttól egyébként tavaly március közepén kaptam emailt közel 3 és fél hónapos várakozás után, hogy felvettek és küldik a bankkártyát. Összesen talán csak 4-5 bevásárlást csináltam az Instacarttal, mert nekem a Shipt rendszere jobban tetszik.
A Shiptnek szerintem a vevőszolgálata is jobb, mint az Instacarté. Ha elakadok a fizetésnél például, mert a kártya nem működik, akkor azonnal tudok telefonálni és segítenek. Az Instacarnál szinte lehetetlen bárkit is elérni, vagy ha sikerül akár az app chatjén akár telefonon, nem igazán segítőkészek.
App, te drága
Azt még azért tudni kell, hogy aki egy ilyen appen rendeli meg a bevásárlólistáját, és valami például akciósan van a boltban, az nem lesz akciósan az appen keresztül. Valamint jóval többet kell fizetni is az appnek, mint amennyit a boltban fizetett volna.
Különböző extra költségeket kell kifizetni, mint például szervízköltség, kiszállítási költség, és még van pár extra, amit felszámolnak ezek az appek. És ezen felül adják még a borravalót, van, aki készpénzben, van, aki az appen keresztül.
Ezekkel az appekkel egyébként magánvállalkozóként lehet dolgozni, saját maga után kell az adót mindenkinek fizetnie. A fizetést pedig a Shipt minden pénteken utalja a bankszámlára, az Instacart pedig kedden.
Az Instacartnál van úgynevezett „Fast pay”, ami azt jelenti, hogy amit az adott napon keresett a shopper, azt pár dollár ellenében azonnal a bankszámlájára kérheti. Ennek idén januári bevezetését egyébként ígérte a Shipt is, de eddig még nem történt meg.
Alkalmazottként
Igazából elég sok változáson mentek át ezek a „Gig appek”, mert az elmúlt évek során Kaliforniában nagyon sok Uber, DoorDash, Instacart stb. dolgozó elkezdte perelni ezeket a cégeket, hogy nem alkalmazottként vannak tekintve és bérezve.
Ezért a tavalyi választások során volt egy Proposition 22 pont is, amire lehetett szavazni. Mivel igennel nyert, ezért itt Kalifornia államban ezek az appek most már kötelesek minden megtett mérföldért 30 centet fizetni, kötelesek megemelni a kifizetéseket úgy, hogy az elérje a minimum órabért, valamint balesetbiztosítást fizetni arra az időszakra, amíg valaki éppen dolgozik.
Egyelőre ezt csak itt, Kalifornia államban vezették be, de nekem van egy erős gyanúm, hogy 1-2 éven belül kiterjesztik majd országos szintűre.
A férjemmel március végén költözünk Texasba, és a Shiptezést fogom ott is folytatni a tanulás mellett. Nagyon fog hiányozni a már jól kialakult és megszokott vevőköröm, de egy jobb és szebb jövő miatt most megtesszük ezt a lépést, és elköltözünk.”
Ha szívesen olvasnál még Amerikáról, látogass el a Judit oldalára!
Utazd be a világot a Határátkelővel!
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.
Utolsó kommentek