oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. augusztus 25. 06:30,  Ha kútba esik Costa Rica és Hawaii 104 komment

2020. augusztus 25. 06:30 Határátkelő

Ha kútba esik Costa Rica és Hawaii

A világ minden részén sajátos kihívás volt idén nyaralást tervezni. Különösen igaz ez talán a járvány által erősen sújtott Egyesült Államokra, nem csoda, hogy Zsuzsiék is háromszor futottak neki. Costa Rica és Hawaii kútba esett, de így sem kellett csalódniuk, hatalmas élmények várták őket.

cim_300.jpg

„Ahogy a mondás tartja, minden rosszban van valami jó, és szerencsés (vagy optimista természetű) az az ember, aki ezt meg is tudja látni, főleg a mai COVID-os világban. Ezen a nyáron bőven volt alkalmunk nem csak ezt, hanem az utazás(újra)szervezési képességeinket is gyakorolni.

Számomra a világjárás nem akkor kedődik, amikor elindulok a reptérre vagy beülök a kocsiba, hanem amikor elkezdem tervezni az utat. Kiválasztani az optimális útvonalat, a meglátogatandó helyeket, a szállást, Youtube-on egy kis vizuális izelitőt kapni az adott desztinációról – mind-mind része az élménynek.

Costa Rica? Hawaii?

A COVID-nak „köszönhetően” idén 3 utat terveztem. A sor Costa Ricával kezdődött, ami ballagási ajándék lett volna a kisebbik lányunknak. Június elejére lefoglaltuk a szállást, Airbnb-t, és amikor tavasszal beütött a krach, optimistán úgy gondoltuk, nyár közepére már biztos lezajlik a dolog, igy július végére újra foglaltunk mindent. Túl optimisták voltunk... a második foglalást is törölték. Hát úgy látszik, az égiek nem Costa Rica-t tervezték a számunkra!

Akkor legyen egy „biztonságosabb” belföldi utazás – gondoltuk. Valószinűleg a megcsappant utazási igények miatt hihetetlenül olcsó áron kinált az egyik belföldi légitársaság utakat Hawaiira. Rugalmas és rutinos utazókként le is csaptunk a jegyekre augusztus közepére, és elkezdtem tervezni a 2. számú utat Kauai szigetére.

Murphy törvényei ezúttal is működtek, és az utazás előtt kb. egy hónappal Hawaii állam kormányzója bejelentette, hogy szept. 1-ig meghosszabbitják a 15 napos karantént minden beutazó turista számára, ami csak egy friss negativ Covid-teszttel váltható ki.

A probléma ott volt, hogy az utazás napja hétfőre esett, igy a gyorstesztet valamikor a hét végén kellett volna megcsináltatni, ami időben (és pénztárca szempontjából) sem volt a legideálisabb.

Fájó szívvel, de úgy döntöttünk, ezt az utat is sztornozzuk. De nem vagyunk az a nagyon könnyen feladós-beletörődős fajta (és úgy gondoltuk, a mentális egészségünket a környezetváltozás tudja megőrizni), igy a C terv a belföldi utazás lett.

Alpesi gleccsertó Washington államban

Na de hova menjünk? Osztottunk-szoroztunk, Google térképeket nézegettünk, és a választásunk Washington államra esett. Nemcsak azért, mert nincs túl messze tőlünk (Los Angelestől kb. 2.5 óra repülés), hanem mert átment a „minőség-teszten”, ami egy kaliforniai számára (lévén el vagyunk kényeztetve természeti szépségek és változatosság terén) elég magas.

A szempontjaink között szerepelt, hogy legyen hegy, viz, túrázási lehetőség és ne legyen túl nagy hőség. Két nemzeti parkot választottunk ki, ahol 4-4 napot töltöttünk, és egyik sem okozott csalódást, sőt!

A kissé hosszú bevezető után következzen akkor egy kis virtuális utazás a North Cascades és Olympic Nemzeti Parkba. Első napra bemelegitésként egy rövidebb (kb. 7-8 km) túrát terveztünk a beszédes nevű Kék-tóhoz, amely valóban rászolgált a nevére.

A kb. 2.000 m magasságban található alpesi gleccsertó az egyik legnépszerűbb célpont a túrázók körében, igy a természet csendjének élvezete nem volt teljes, de ezért kárpótolt az a látvány, amit az először elénk táruló, hihetetlenül türkiz szinű tó nyújtott.

Nem mi voltunk az egyedüliek, akik ismételt „wow, wow” felkiáltások kiséretében kattogtatták a fényképezőgépet, mobiltelefont. Még egy antitalentum fotós is képeslapra illő fotókat készithet itt, annyira tökéletes a helyszin.

A tó színét– más gleccsertavakhoz hasonlóan – az olvadó gleccserből a vizbe kerülő, és ott lebegő apró hordalékszemcsékről visszaverődő napsugaraknak köszönheti.

1_260.jpg

Miután kigyönyörködtük magunkat, még tettünk egy kis „habot a tortára”, és a nap végén elmentünk a közeli Washington Pass kilátóponthoz. A Cascades hegység – amely az egyik legdrámaibb, gleccserekkel tarkitott, vulkanikus eredetű hegylánc az USA Washington állama és a kanadai Brit Kolumbia között – bármelyik pontján is jár az ember, nem tud betelni a látvánnyal.

Így voltunk mi is, letekintve a hágó alján kanyargó 20-as útra, a körülöttünk magasodó csipkés csúcsokra, és a fenyvesekkel boritott hegyoldalakra.

3_150.JPG

4_127.JPG

Amazing race

A túra után másnap „vizes” programot terveztünk, és Ross Lake-et vettük célba, ami a Skagit folyón kialakitott nagy víztározó. Az itteni duzzasztómű látja el árammal Seattle városát és a környező településeket.

A mesterséges tó népszerű kiránduló hely, sokan horgásznak, csónakáznak, pihennek itt, nem utolsó sorban a tó gyönyörű fekvésének köszönhetően.

Kaliforniától eltérően, ahol a turistacélpontok többsége nagyon jól megközelithető (kiépitett utak, parkolók stb) valószínűleg Washington állam nagyobb hangsúlyt fektet a természetes állapotok megőrzésére, így a tó túlpartján levő csónak kölcsönzőhöz való eljutás felért egy „amazing race” menettel (aki nem ismeri, ez egy több évtizede futó utazós valóság show, ahol a versenyzőknek különböző egzotikus helyszinekre kell eljutniuk, közben mindenféle feladatot teljesiteni).

Először is le kell jutni a tóhoz, ami egy kb. 2 km-es sétát jelent egy lefelé kanyargó turista ösvényen. A tó partjára érve újabb pár száz méter megtétele után az ember eljut az „akadályverseny” következő pontjához: egy villanyoszlopra szerelt telefonról tárcsázni kell a tó másik oldalán levő „resort” -ot, akik vizitaxival pár percen belül meg is érkeznek, hogy a vállalkozó kedvű turistákat átvigyék a „célállomásra”.

Miután így bemelegitettünk, nem volt más hátra, mint bepattanni a Suzuki motorral felszerelt ladikba, és elindulni a horgászós-felfedezős csónak túránkra. A víztározó a maga 37 km-es hosszúságával, és kb. 2.5 km-es szélességével már elég szép méretű, és egészen a kanadai határig húzódik.

Nem tudom, mennyire köztudott (lehet, hogy most ötleteket adok, haha), de van a kanadai oldalon egy túristaösvény, amelynek a vége már az USA-ban van, és állitólag nincs hivatalos útlevél ellenőrzés, (Wikipedia szerint: „Travelers do not have to report to an official Port of Entry as required at the nearby Pacific Crest Trail crossing, as they must reenter Canada to leave”) mert a turisták csak kanadai irányban tudnak visszatérni a kiinduló pontjukra…

Na de ha nem akar valaki visszatérni?… ;-) (Egyébként egyszer láttunk egy határőr kocsit a környéken.)

Az egésznapos csónaktúránk eredménye egy szép termetes szivárványos pisztráng, sok-sok fotó és videó a hihetetlenül tiszta vizű, gyönyörű kék tóról.

A Cascades-ben töltött utolsó napot egy hosszabb túrával zártuk. Fantasztikus alpesi tájak, vadvirágos rétek és hófödte csúcsok mindenfelé: ez volt a jutalom a 12-13 km-es, és közel 700 m-es szintkülönbséget legyűrő túra abszolválásáért.

A filmbe illő falu

Vakációnk második feléhez közeledve elbúcsúztunk a Cascades Nemzeti Parktól, és az állam nyugati oldalára, a Csendes-óceánhoz közeli Olympic Nemzeti Parkba indultunk.

Kaliforniai távolságokhoz szokva a légvonalban mért kb. 250 km nem tűnt hosszúnak, de a kanyargós hegyi utak plusz egy kompos átkelés miatt kb 6 órás kocsikázás lett belőle.

Útközben megálltunk egy icipici vidéki városban (faluban?), ami olyan volt, mintha egy kaliforniai filmforgatás diszletei között jártunk volna. Skykomish nevű városka hajdanán több ezres lakossága mára kb 200-ra csökkent, de a közösségi szellem él, a település főterén a villanyoszlopokon a 2020-as végzős diákok képei üdvözlik az idetévedő ritka látogatót-

14_2_1.JPG

15_2_1.JPG

Port Angelesben, az Olympic Nemzeti Park „előszobájában” szálltunk meg, és – mint az előző napokban, itt is ragyogó napsütés fogadott minket. Úgy tűnik, nagyon jól időzitettük a nyaralásunk időpontját, mert augusztus a legszárazabb és legnaposabb ebben az – óceáni éghajlatnak köszönhetően - nagyon csapadékos államban.

Kíváncsian vártam a következő napra tervezett kirándulást a nevezetes Hoh Esőerdőbe, aminek a különlegessége, hogy egy mérsékelt övi esőerdő.

Nem kellett csalódnunk, mert a hatalmasra növő páfrányok, a mohaszőnyeggel boritott talaj, a szálegyenes, sokszor 60-70 m magasra nyúló különböző fenyőfajták látványa lenyűgöző.

Eszembe jutott, hogy az elmaradt Costa Rica-i nyaralásunkért „kárpótlásként” kaptunk azért egy kis izelitőt a „dzsungelből”, még ha ez nem is trópusi.

A legérdekesebb talán az volt, hogy az évtizedekkel vagy századokkal ezelőtt kidőlt fák lassan-lassan komposztálódó hatalmas törzsei hogyan válnak egy új élet, egy új fa „bölcsőjévé”. A termékeny komposztra hulló magokból hosszú évek során ugyanolyan hatalmas fák nőnek, mint az elhalt „anyanövény”.

A napi programba még belefért egy kitérő az óceánhoz. Az észak-kaliforniai, és oregoni partokhoz hasonlóan itt is érdekes formájú sziklák merednek az égnek a vízből, és uszadékfák garmada teszi még érdekesebbé a látványt a homokos strandokon.

A parthoz vezető úton megálltunk egy Forks nevű kisvárosban. Ha van köztetek Twilight rajongó, akkor erre a névre biztos felkapjátok a fejeteket. Nekem fogalmam sem volt róla, milyen “hires” helyen jártunk (a könyvet sem olvastam, és a mozifilmet sem láttam), csak később tudtam meg.

Másnap ismét vizes programunk volt, ezúttal a Crescent Lake nevű, gyönyörű gleccsertavat néztük ki, mint potenciális horgászhelyet. Bár a szerencse most nem szegődött hozzánk, de a kristálytiszta, hihetetlenül kék vizű tó látványa és a kellemes pár óra, amit kenuzással töltöttünk, bőven kárpótolt.

Ez a tó a maga néhol 190 m-es mélységével a második legmélyebb tó Washington államban. A viz hihetetlen tisztaságát annak köszönheti, hogy kevés benne a nitrogén, ennek következtében nincs algásodás.

Bár a hőmérséklete nem igazán érte el a nekem kellemes szintet, helyi fiatalok (és kevésbé fiatalok) vidáman lubickoltak a 14-15 fokos vízben. :)

22_1_1.jpg

Egy mesés panoráma

Vakációnk vége nagyon közeledett, így az utolsó napra egy igazi, emlékezetes helyszínt választottunk. Az Olympic Nemzeti Park egyik méltán legnépszerűbb úticélja Hurricane Ridge.

A hely vonzerejét a 360 fokos fantasztikus panoráma adja: egyik irányban az óceán, távolban a kanadai Vancouver szigetével, másik irányban pedig 2-3 ezres, hófödte hegycsúcsok. Nem mindennapi kilátás!

Olyan szerencsések voltunk, hogy ragyogó napsütést fogtunk ki, és Covid-nak ill. korai érkezésünknek köszönhetően tömeg sem volt. Nehéz szavakba önteni a látványt, szóval beszéljenek inkább a képek!

A nap végén még volt energiánk, és úgy gondoltuk, stilusos befejezése lenne a vakációnknak, ezért a Sol Duc vízesésre még tartogattunk egy pár megabájtnyi tárhelyet a memóriakártyán. Nem bántuk meg! Ime, az eredmény:

27_1_1.JPG

Ha eddig eljutottál az olvasásban, akkor gratulálok! Virtuálisan beutaztad Washington állam legfotogénebb helyeit, és autóztál minimum 1,000 – 1,200 km-t! Így, a fotelban ülve ez egész kényelmes volt, nem igaz? :)

Remélem, kedvet csináltam ahhoz, hogy egyszer majd a COVID-mentes időben élőben is bejárd ezeket a csodálatos helyeket!”

Utazd be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�Keukenhof �: Evain #hollandia #netherlands #europe #europa #keukenhof

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1216175470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arthamyr 2020.08.25. 10:20:33

A képeket nézve elég jól sikerült a kiruccanás. :)

Arthamyr 2020.08.25. 10:22:08

@Hari Seldon 2: Kár, hogy ez a természetvédelem szempontjából kontraproduktív.

Golf2 2020.08.25. 10:41:26

Nekem csak a Lupa sziget esik útba az gerendai királyság.

Csodabogár 2020.08.25. 10:59:04

@fhdgy: Saját józan eszünknek, már ha azt hisszük, hogy van.:-)

A halálozási adatoknak olyan értelemben nem hiszek, hogy naponta dörzsölik az orrunk alá, hogy hányan haltak meg. De a pontos diagnozist nem tudjuk. Lehet, hogy valaki a vírussal halt meg és nem a vírustól.

kardio1 2020.08.25. 11:59:14

@fhdgy: @Csodabogár: haltak már meg jópáran azok közül, akik tagadták a vírust, vagy annak veszélyességét. Jobb nem felülni a konteoknak.

fhdgy 2020.08.25. 12:04:23

@Csodabogár: Az átlagember számára a józan ész azt diktálná, hogy ne nagyon vonja kétségbe azt, amit a szakemberek mondanak és valamilyen mértékben higgyen is nekik.

Ma már senki nem lehet polihisztor, hiába Nobel díjas egy területen, egy másik területen "csak" átlagembernek számít.

Az igazi kérdés az, hogy kit fogadok el szakembernek és kit tekintek szélhámosnak.

fhdgy 2020.08.25. 12:11:23

@kardio1: Ha a KSH halálozási adatait konteónak veszed, akkor nem tudom, hogy mi van.

A KSH jelentésében az áll, hogy "Az első hét hónapban 74 093-an haltak meg, 3992-vel kevesebben, mint az előző év azonos időszakában." Ebben szó sincs arról, hogy koronavírusban vagy sem.

Ők ezt tényadatként közölték. Ha egy ilyen jellegű adatot sem lehet elfogadni, mert ebben is manipulációt tételezünk fel, akkor esküszöm, hogy felcsapok konteóhívőnek! -:)

Platonica 2020.08.25. 12:30:40

@kardio1: 'haltak már meg jópáran azok közül, akik tagadták a vírust, vagy annak veszélyességét'
Ez erdekes 'adat'. Hol lehet utananezni?

fhdgy 2020.08.25. 12:35:11

@kardio1: @fhdgy: Le is gyártottam a legelső és az eddigi legfantasztikusabb konteómat:

A koronavírus nem is kártékony kórokozó, hanem egy mikroszkopikus méretre csökkentett csodadoktor. Minden más egy silány konteócska. -:)

Indoklás:

Eddig Mo.-on 614-en haltak meg ( ha lehet hinni a silány konteóknak ) viszont 3992-vel kevesebb ember halt meg, így a koronavírus 3378 esetben életet mentett.

A 614 esetet felfoghatjuk úgy is, ott is sikerült a műtét, csak a páciens nem élte túl.

fhdgy 2020.08.25. 12:56:36

@fhdgy: "Eddig Mo.-on 614-en haltak meg" után kimaradt, hogy koronavírusban.

meatclone 2020.08.25. 13:05:28

En is pont ezt akartam mondani. Eszmeletlen szep allam es meg a toredeket sem lattatok. Egy elet nem eleg hogy vegignezd az egeszet) (es nem azert mondom mert itt lakom).
Valamiert az europai turistak csak a New York-Florida- Kalifornia-Vegas kornel vannak leragadva.
Emlekszem , volt egy Irorszagban elo magyar youtubos par ,akik kijottek vakaciozni/blogolni, es a srac kijelentette magabiztosan hogy Oregonba es Washingtonba nem mennek mert ott nincs semmi. Majdnem leestem a szekrol.(Nyilvanvalo hogy a tudasa az nulla volt ezekrol az allamokrol.) Ja , kesobb megsertodott hogy nem elegen nezik a csatornajat es es az osszes videojat letorolte.

meatclone 2020.08.25. 13:05:31

Ja, es orulok hogy tetszett es jol ereztetek magatokat.

kardio1 2020.08.25. 14:03:40

@fhdgy: pontosan erről van szó. A megnyilatkozásaid alapján a szkeptikusok közé tartozol, annyira szkeptikus vagy, hogy a valós információkat is megkérdőjelezed, ha nem szimpatikus forrásból származik. A KSH állítását most elfogadod. Az infláció kapcsán is elfogadtad ?
Az összhalálozás csökkenése nem jelenti feltétlenül, hogy a kisebb számban nincsenek covidban elhaltak.

kardio1 2020.08.25. 14:04:38

@meatclone: gyönyörű a Pacific Northwest valóban.

Shanarey 2020.08.25. 14:10:59

@fhdgy:

Pont Magyarországon, meghalt egy fickó aki kórházban dolgozott, betegeket tologatott ide oda, s megkapta a Koronavírust, bekerült a kórházba, ott megkapta a kórházi szuper vírust, és meghalt, majd a koronavirus oldalon ezt másképp fogalmazták, mintha a fickó amúgy is beteg lett volna, pedig nem.

fhdgy 2020.08.25. 14:33:37

@kardio1: Én nem szkeptikusnak nevezném magam, hanem tanácstalannak.

Tanácstalan vagyok, mert nem tudom eldönteni, hogy ki, mikor, miben hazudik vagy mond igazat.

Ha valaki teljes vehemenciával állítaná, hogy kétszer kettő nem is négy, akkor azt határozottan lehülyézném vagy lehazugoznám.

Lehülyéztem dr prof kásler idótát is, amikor a matematika egyik csodálatos tételéből ( Gödel tétel ) nyilvánvaló baromságokat vont le következtetésként, ráadásul triviális volt, hogy lila gőze sincs, hogy mit mond a Gödel tétel.

Számomra az is nyilvánvaló, hogy a KSH az elvárásoknak megfelelően erősen kozmetikázza a dolgok egy bizonyos körét.

Viszont, ha bebizonyosodna, hogy olyan tiszta, egyértelmű adatokat is meghamisítanának, mint pl. a születési vagy halálozási számok, akkor azt mondanám, hogy meneküljön ki merre lát!

Én szeretnék matematikushoz méltó, hideg fejjel gondolkodni, de egyre inkább úgy látom, hogy képtelenség.

Mondok egy konkrét példát: Ez év március 14.-én volt egy sokak által lenézett, kifigurázott, lekezelt, stb. hozzászólás sorozatom a digitális oktatás bevezetéséről.

Abban én azt írtam, hogy becslésem szerint kb. 58 ezer általános iskolás diáknál a digitális oktatás katasztrófa lesz.

Most, egyik nap a miniszterelnök azt nyilatkozta, hogy 120 ezer diák kiesett a rendszerből a digitális oktatás miatt. Ebben gondolom a középiskolások is benne vannak, én csak az általános iskolásokról beszéltem.

Akkor most melyik hülyének higgyek? Neki vagy magamnak?

Ki volt a hülye, aki engem nézett akkor hülyének, mert mertem gondolkodni és visszafogott jóslatot tenni vagy én nézzem hülyének azokat, akikről azt látom, hogy képtelenek gondolkodni?

Érted a problémámat? Nem csak konkrétan, hanem általában is?

dikusz. 2020.08.25. 14:40:16

Nagyon klassz helyeken járt a posztoló a családjával!
De szívesen tartottam volna velük.:)))

Az a 12-13 km-es túra ha a család többi tagja is olyan fitt, mint Zsuzsi, akkor egy jó közepes túrának felel meg, még akkor is, ha a szintkülönbség 700m. Nehéznek (nem a távolság, hanem a szint miatt) nekem lenne nehéz, de akkor is felmásznék oda, ha négykézláb kellene felmennem, egy marék fájdalomcsillapítót bekapkodva. Zsuzsiéknak max. 3 óra, nekem a duplája, de akkor is felmennék! Gyönyörű hely... (*sóhajtozó szmájli*)

dikusz. 2020.08.25. 14:56:05

@Shanarey: Ezzel egy gondom van, és itt valami nem stimmel a történetben számomra.
A hivatalok ügyfélfogadási irodáiban sorszámot osztanak. Nem tudok olyanról, hogy ne így működne az ügyfélfogadás. Akkor mégis, miről is beszél a cikkíró? Ha sorszám van, hová tud előretolakodni bárki is? Magam is hivatalban dolgoztam, ugyan nem ügyfélszolgálaton, de napi kapcsolatban voltam a kollégákkal, és tudom, hogy megy az ügyintézés.
Bemegy az ügyfél az irodába, kér egy sorszámot, amit meg is kap, attól függően, milyen ügyet intéz.
Onnantól kezdve nem értem, hogy hol van sorbanállás, tolakodás, engedjen előre kunyerálás. A kijelzőn megjelenik a sorszám, és az ügyfél szépen odamegy az ablakhoz. Nincs olyan, hogy a tolakodó félrelöki, és leül eléje.
Ha van ilyen hivatal, és tudsz ilyet kíváncsi lennék rá. Mert azt a nagyon korrekt cikkíró sem tért ki, hogy milyen hivatalban járt...

Shanarey 2020.08.25. 14:58:39

@dikusz.:

Sok évvel ezelőtt, a földhivatalban volt hasonló tapasztalatom. Ezért sem hiszem hogy a cikk írója, valótlanságot írt. Tán földhivatal lehetett, ott volt nekem is hasonló tapasztalatom, de az már rég volt.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 14:59:59

@fhdgy: nyilvan nem a virusnak van gyogyito hatasa, hanem az ellenintezkedeseknek vannak altalanosan ervenyesulo hatasai. pl maszk, kezmosas es tavolsagtartas nem csak a koronavirus ellen ved, hanem barmilyen fertozes ellen. otthonmaradas nem csak barmilyen fertozesek ellen ved, hanem kozlekedesi balesetek ellen is. stb. akit reszltesen erdekel, az szerintem a halalokok szerinti bontast nezze, ne az osszeget.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 15:00:10

@Shanarey: ez egy konkret sorban allas volt egy konkret faszi szemuvegen keresztul, lehet megtortent eset vagy fikcios tema amirol irhat valamit, ami melle be lehet tenni a reklamot. ha igaz, lehetett volna barhol a vilagon. mit akarsz ezzel kozolni? honnan tursz elo ilyen "cikkeket"? sose hallottam se a faszirol se a weboldalrol.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 15:00:15

@fhdgy: "aki engem nézett akkor hülyének" konkretan mikor? sok ilyen volt.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 15:00:19

"a kórházi szuper vírus"
/facepalm

fhdgy 2020.08.25. 15:04:52

@droid_: Tudom, hogy sok volt, te is közéjük tartozol.

fhdgy 2020.08.25. 15:07:18

@fhdgy: Egyébként, ami nálam leginkább kiverte a biztit, március 14.-15.-én volt.

Megvan, elmentettem a teljes anyagot!

FutureFry 2020.08.25. 15:53:50

“Port Angelesben … is ragyogó napsütés fogadott minket. … augusztus a legszárazabb és legnaposabb ebben az – óceáni éghajlatnak köszönhetően - nagyon csapadékos államban.”

Az Olympic félsziget északkeleti része (Port Angeles is) az “Olympic rain shadow”-ba esik, ezért az ottani helyek sokkal naposabbak egész évben mint máshol a Puget Sound környékén.

Más: A wild mountain/cascade blueberry ilyenkor érik és igencsak finom (A Cascade és Olympic parkban is van, és nem csak a kirándulók, de a kutyáik is szokták “legelni” :) (igaz utóbbiakkal igazából csak a parkokon kívül lehet nagyobbat csatangolni)). Ja és a berry patch-ben (is) figyelni kell a macikra, bár - ilyen szempontból szerencsére - grizzly-ből nagyon kevés van (és az is csak a North Cascades-ben). (Van szövetségi program a több grizzly rehabilitációjára a North Cascades ökorendszerében, de ez most az utóbbi pár év hivatalos politikája miatt kicsit megtorpanni látszik).

Platonica 2020.08.25. 15:55:16

@kardio1: Ja, azt hittem vmi hiteles forras is letezik, mert irtad, hogy 'sokan meghaltak, akik...'
(Azert en a comorbidity-t is megpiszkalnam ebben a propaganda esetnek tuno ugyben...)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 16:02:22

@fhdgy: kosz. mindazonaltal:

"bár különböző becsléseink vannak, ennek a fölmérésével foglalkozunk, de azért szerintem tíz százalék fölötti diák egyszerűen eltűnt a rendszerből, tehát nem kapcsolódott be, nem vett részt, vagy csak időnként vett részt az oktatásban"

tehat szerinte. es erdekes hogy mit tekint eltunesnek. aki nem tunt el, azok eszerint rendszeresen kovettek az anyagot es szamot adtak a tudasukrol. vagyis az elsopro tobbseg.

valamint:

"én azt akarom ezzel csak mondani, hogy ne tekintsünk úgy a digitális oktatásra, mint a bohóctréfában, hogy van másik. Nem működik a rendes, elővesszük a másikat, és ugyanolyan jó, mint az előző volt. Nem ugyanolyan jó. "

mint ahogy ezt elore lehetett tudni. es elore vallalt is volt a dolog. azert mert van akinek nehezsegei vannak vagy eppen kihasznalja hogy nehezsegekre hivatkozhat (nincsenek illuzioim), nem lehet mindenkit kizarni annak a lehetosegebol, hogy a korlatozasok idejet is hasznosan toltse el.

kozben megtalaltam a marcius 14-i kommentvihart. hat arra nem lennek buszke, probalnam inkabb elfelejteni. komolyan, pl ugy kritizalni egy kozponti tanulmanyi nyilvantartast hogy halvany fogalmatok sincs rola mirol beszeltek, nem semmi. a teves felteveseiteket par perc keresessel kijavithattatok volna magatok is. sot, fel se kellett volna tenni, ott kezdodik.

Platonica 2020.08.25. 16:04:06

Zsuzsi, lehet, hogy ezzel a 'kenyszer-utazassal' sokkal jobban jartatok, mintha osszejott volna az elso ket terv:-) Nagyon klassz kepek, elmenyek! Nemelyik total UZ-ra emlekeztet, a 'vadnyugatias' varoskep, a gyonyoru tengerszem, az oruletes meretu pafranyok pl.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 16:17:38

@Rayovac: igen, meg egy csomo helyre el akartunk menni, de a 8 napba ennyi fert bele:) Mt. Rainiert a ferjem kb 15 evvel ezelott megmaszta, nagy elmeny volt. Most hazafele a repulorol feulrol lattuk a havas (gleccseres) krater tetejet, nagyon klassz volt! Leavenworth-on atutaztunk Winthrop-bol Port Angelesbe menet, az a kis bajor hegyifalu majd a kovetkezo WA ut egyik megalloja lehet. Tenyleg csomo hely var meg felfedezesre.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 16:22:38

@Platonica: hat Costa Rica-ban jo, hogy nem most voltunk, tegnap volt egy nagyobb (6, mashol 5.5 -nek minositett) foldrenges. Mondjuk az orszag toresvonal menten fekszik, csakugy mint Kalifornia, szoval nem ritkak a foldrengesek.
Kauai -t azert meg nem irtuk le, valamikor biztos megyunk (Maui es Oahu utan ez a 3.sziget, amit fel szeretnek fedezni. A ferjem mar volt, es o is mondta, hogy Kauai az egyik legjobb:)

Csodabogár 2020.08.25. 16:26:15

@kardio1: Dehogy tagadom. Vírus van,, súlyos és kevésbé súlyos lefolyással. De nem vagyok biztos benne, hogy hipp-hopp lesz nagyon hatásos oltóanyag és hozzá is jutok.
Csak rettegésben élni és mindentől félni nem vagyok hajlandó. Ja, írásba adtam, hitelesítve, hogy ne tartsanak életbe, ne lélegeztessenek, csak palliativ kezeljenek. Mielőtt még valaki felháborodik, hogy majd elveszem tőle az intenzív ágyat.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 16:26:54

@Platonica: igen, van benne valami:)
NZ is tervben valamikor, egy unokatestverem ott lakik, tervezzuk meglatogatni oket valamikor:) ez az elonye az USA nyugati partjan lakni, a "mindentol" tavoleso (ertsd: egy europainak) orszagok, mint NZ, Ausztralia, Japan stb nekunk relative kozelebb vannak.

Csodabogár 2020.08.25. 16:27:54

@fhdgy: Én vírus ügyben a német virologusokat és infektologusokat fogadom el. Statisztika, számok stb. nem érdekelnek.

fhdgy 2020.08.25. 16:31:11

@droid_: Olvasd át még párszor a március 14.-ei dolgokat, bár fölösleges, úgy sem fogod érteni.

Részemről itt lezárva!!!

fhdgy 2020.08.25. 16:32:32

@Csodabogár: A hozzászólásom lényege az volt, hogy adminisztrálhatjuk így, adminisztrálhatjuk a haláleseteket úgy, akkor is majd 4000-rel kevesebb volt.

Csodabogár 2020.08.25. 16:34:01

@fhdgy: "Én szeretnék matematikushoz méltó, hideg fejjel gondolkodni, de egyre inkább úgy látom, hogy képtelenség."

Na látod, ezért könnyebb az életem. Nem szeretem a matematikát. Már az iskolában is nehezen bírkóztam meg vele. Nem akarok mindig mindent annyira pontosan tudni, megszámolva, kiszámolva stb.

Csodabogár 2020.08.25. 16:39:22

@Shanarey: Igen. 25 éve a földhivatalban az udvaron álltak összetömörülve az emberek és az erősebb kutya jutott előre. Kb. félórát néztem ezt anno, aztán mondtam az ügyvédemnek, hogy intézze ő.
De ma holt biztos nincs már így, mert ahogy Dikusz is írta rendezetten folynak a dolgok a hivatalokban.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 16:40:06

@Rayovac: viccelodtunk a ferjemmel, hogy ha nyugdijba megyunk, WA allamba koltozunk:) valamivel olcsobb, mint CA, ahonnan szinte menekulnek a nyugdijasok (meg masok is) manapsag :)

fhdgy 2020.08.25. 16:41:55

@Csodabogár: Nem csak arról van szó, kiszámolni, megszámolni, hanem összefüggéseiben nézve a dolgot.

Ha időszámításunk előtt 4000 évvel Arábia zöld volt, akkor hogy lett sárga, pedig akkor az emberi közreműködés hol volt a maihoz?

kb. 500 éve Grönland zöld volt, később fehér.

Hannibál idejében az Alpokban alacsonyabb volt a hóhatár, tehát melegebb volt, mint ma.

Nekem ezek ellentmondások, jó lenne ha valaki megmagyarázná!

Shanarey 2020.08.25. 17:15:42

@droid_:

hvg.hu/plazs/20080421_szupervirusok

Veled ellentétben, én sok mindent elolvasok.

dikusz. 2020.08.25. 17:56:31

@Shanarey: Földhivatalról beszélek én is. Nem tudom mikor volt az a régen, de most már jó ideje így működik, nincs sorbanállás sorszám van, és az elintézendő ügytől függ, milyen ügyintézőhöz adják a sorszámot.

2020.08.25. 18:12:24

@Zsuzsi65: hat igen, de sajnos csak kalifornianal meg new yorknal olcsobb (egy picit). a kornyek jo nyugdijkodni, de a hazarak/adok nem annyira. mondjuk egy kaliforniai kecobol kijon egy itteni.

2020.08.25. 18:13:14

@fhdgy: te miert olvasol meg indexet?

2020.08.25. 18:33:04

@fhdgy:

"Nekem ezek ellentmondások, jó lenne ha valaki megmagyarázná!"

Az a baj ezekkel, hogy ezek álnaív kérdések, ha tényleg érdekelne a válasz, kinyitnád a guglid, aztán megkeresnéd. Abszolúte nem bonyi (sem megkeresni, sem a válasz), úh nyilván az akarat hiányzik hozzá, hogy megtedd, mert álnaívkodni kellemesebb.

Na mindegy. ¯\_(ツ)_/¯

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 18:34:54

@fhdgy: abbol eleg volt egyszer, en kerek elnezest.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 18:35:07

@Shanarey: azt latom hogy sok mindent elolvasol, lehet hogy nem kene.

tehat nincs "a korhazi szuper virus", hanem multirezisztens korokozok vannak. mivel ezek az antibiotikumokra nezve rezisztensek, eppen azok tulzott es korhazakban amugy is koncentralodo hasznalata miatt, ezert tipikusan multirezisztens bakteriumokrol van szo. a hvg is jo hulye ezek szerint vagy legalabbis a plazs rovata (az mi, strandolas melle konnyed olvasnivalo?)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 18:35:10

btw alacsonyabb hohatar = nagyobb hosapka = hidegebb eghajlat

fhdgy 2020.08.25. 18:36:02

@Nagy kámpics: Ugye ennyire naiv nem vagy? ( nagyon finom voltam )

Pl. a klíma kérdésben olyan eredményt kuglizok ki neked, amilyet akarsz, meg annak az ellenkezőjét is!

Remélem ezt nem vonod kétségbe, mert ha igen, akkor ejtsük a témát!

fhdgy 2020.08.25. 18:39:14

@fhdgy: Bocs, kapkodtam, rohantam a kecskéimnek lucernát kaszálni, ha melegebb van, a hóhatár természetesen magasabban van, ha hideg van, akkor alacsonyabban.

Hannibál akkor az elefántjaival át tudott kelni, mert nem volt ott hó!

Shanarey 2020.08.25. 18:45:45

@droid_:

Ó, nem megfelelő kifejezést használtam, s a HVG is elkövette ezt a hibát. Ám aki akarja, az így is érti. Te nem akartad, így nem értetted, vagy én tévedek megint és ebbe kötsz bele, mert másba nem sikerült.

A lényegen nem változtat, a nyunyókás banya hazudott, s a fiatal fickó betegségét illetően nem mondott igazat.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 18:46:28

@Rayovac: igen, szamolgattuk, hogy anyosom haza (Cupertino, Silicon Valley) most majdnem kb 2 milliot er (!)...ez felelmetes, belegondolva, hogy egy (itteni mertekkel) atlagos, 3 halo, 2 furdo, kb 1500 sqf haz, ami a 60-as evekben epult.
Na, ennek a haznak az arabol mar tudnank valamit kezdeni, meg ha felezni is kell majd az orokseg reszekent :)

2020.08.25. 18:50:08

@fhdgy:

"Ugye ennyire naiv nem vagy? "

Fogalmam sincs, ezt mire érted. Mennyire?

Nem hiszem egyébként, hogy különösebben termékeny a klímaváltozásról vitatkozni, de pls tedd, meg hogy röviden(!) leírod, itt mire gondoltál akkor.

"Nekem ezek ellentmondások, jó lenne ha valaki megmagyarázná!"

Mi mond ellent pontosan minek?

2020.08.25. 18:51:58

@Zsuzsi65: a telek a draga, nem a haz :) de egyebkent igen, egy hasonlo meretu hazat itt (redmond, wa) 7-800k-ert lehet kapni, kicsit tavolabb seattle-tol meg olcsobban is.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 18:52:28

@meatclone: haha, hat igen :) Biztos, hogy fogunk meg menni WA-ba, sok minden kimaradt. Mar az utvonal osszeallitasanal is a boseg zavaraval kuszkodtem, Mt Rainier, Lake Chelan, meg egy csomo masik hely nagyon jo lett volna, de ido hianyaban (meg Covid lezarasok miatt) ezek maradnak maskorra.

Kaliforniarol is hasonlo sztereotipiak vannak, LA (Hollywood-Santa Monica - Malibu) - SF (Pier 39, Golden Gate), esetleg Yosemite NP, mas nem igazan, pedig rengeteg mas gyonyoru hely van. OK, megertem, hogy egy atlag turista utba nem tul sok fer bele, mert ahogy te is mondtad, honapokig/evekig lehetne ismerkedni ezekkel a helyekkel, de sokszor erdemes a kliseken tul valami mast is beiktatni. De ez csak az en maganvelemenyem :))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 18:55:08

@Rayovac: Zillow-n nezegettunk hazakat (mikor "megterveztem" a nyugdijas eveinket, haha), nekem Port Angeles kornyeke nagyon tetszett, meg Seattle suburbs. Most, amikor ilyen gyonyoru napsuteses idoben mentunk, persze minden vonzobb volt (mi CA napsuteshez vagyunk szokva), nem tudom, maskor milyen :)
Nekem Port Angeles kornyeke nagyon tetszett, az ocean es a hegyek kozelsegevel (LA suburb-ben elve ez a standard-em, haha :)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 19:11:06

@Shanarey: akkor ma is tanultunk valamit, igaz? a hvg is elkovette az igaz, 2008-ban a plazs rovatban. mire kerestel ra, "szupervirus"? :)

az allitolagos fickorol en annyit tudok hogy te ideirtal egy sztorit. pont mint a sorbanallos kisnovella.

kék madár 2020.08.25. 19:14:45

@Zsuzsi65: East Palo Altoban 1200sqf lepukkant hazat lattam tavaly 1.19 millioert es volt rajta egy nagy tabla: az egyetlen haz 1.2 alatt!.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 19:20:51

@kék madár: oh, igen, Palo Alto detto. Cupertino-t most szinte felvasarolja az Apple,a hogy epul az uj headquarter (amit meg San Jose-bol felszallva a repulorol is lattunk). A sogorom, aki szinten Cupertinoban lakik, mindig szokta meselni, hogy most eppen hol tart az epitkezes :)

Shanarey 2020.08.25. 19:22:43

@droid_:

Mint írtam én sok mindent elolvasok.

hvg.hu/itthon/20200427_koronavirus_fertozes_tatabanya_beteghordo_halalos_aldozat

Nem az Origót és rokonságát kell olvasni kizárólag.

Shanarey 2020.08.25. 19:25:17

@droid_:

Neked a kákán csomó keresés a fő reszortod?
Nos ha beteg vagy és egy nagyon veszélyes akármi okozta, nem mindegy hogy vírus avagy kórokozó? Az a lényeg hogy mi a meghatározása, avagy az hogy túléled e vagy sem?

Csodabogár 2020.08.25. 19:49:38

@fhdgy: Nincs sok magyarázni való. A világ változik, szerencsére. Képzeld, ha pont a jégkorszaknál akad el és úgy maradunk a jégben.:-)
Nincs mindenre mindig magyarázat. A világot nem mi találtuk ki és nem is mi irányítjuk.

kék madár 2020.08.25. 20:12:58

egyebkent reszben nem ertem, hogy a vilag legszebb tajai,mint a Redwoods, az Olympic felsziget, Oregon nagy resze miert olyan lepukkant es szegeny, hogy az embereknek tobb ujjuk van mint foguk es egy normalis kavet nem kapni, mert a turizmus meg azt se tartana el. Nem tudom, hogy a szovetsegi vagy a helyi allam tudna-e valamit tenni, de pl. Europaban elkepzelhetetlen lenne.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.08.25. 20:20:15

@fhdgy: Grönland nem 500 éve, hanem 2 millió éve volt zöld. Hannibál talán két elefántot tudott élve átvinni az Alpok legdélebbi hágóján, a seregéből ezrével fagytak halálra az afrikai zsoldosok, de az volt a szerencséje, hogy a gallok csatlakoztak hozzá.

Hari Seldon 2 2020.08.25. 20:27:28

@Arthamyr:
Pesszimista vagy. Nem feltétlenul van igy. Ha egy szélesebb réteg hozzàszokik a turàzàshoz, akkor esetleg felfigyel a természtvédelem fontossàgàra is a turàzok kovetkezo generàcioja (praktikusan a most a természetet felfedezok gyerekei)
- Ha nem is minden esetben, de ha csak kicsivel tobben lesznek azok akik figyelnek erre a témàra màr megéri. Az is tobb mint a mostani érték.

blackhairlady 2020.08.25. 20:42:28

@Zsuzsi65: A jovo evi lakokocsis kirandulast biztosan ide tervezzuk, mar megmutattam a facebook kepeidet a ferjemnek, egyetertett :))
Kovetlek minfenfele:))))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 21:07:22

@blackhairlady: haha, ok! :) ha kell barmi info, akkor irj ram!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 21:31:38

@kék madár: WA nagy kavefogyaszto, uton-utfelen lattunk kis drive-through bodekat kavet arulni (igaz, nem probaltam ki). Azert Oregon es WA videki reszein nincs sok minden, ami a turizmust fejlesztene...szoval valahol ertheto, hogy penz sincs (meg persze ez azert osszetettebb, es mindenfele egyeb okai vannak, hogy miert nincs fejlesztes/penz)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 21:46:41

@Shanarey: ne legyen problema, hogy kijavitom a hulyeseget. orulhetnel is, ha majd ugyanezt a szoveget nyomod nevvel es arccal az ismerosoknek, akkor ok nem rohognek ki a szupervirus miatt.

kosz a linket. lehet hogy a banya tevedett es nem koronavirus-fertozes "rakodott ra" (ahogy fogalmaz) a korhazi fertozesre, hanem forditva, es ezert megerdemelne hogy leverjek a szemuveget vagy valami, de arra igencsak kivancsi lennek, hogy egy orvos meg tudja-e mondani utolag (tehat amikor mar tunetei vannak es megvizsgaljak) melyik volt elobb. az egeszen biztos, hogy se te, se en, se a hvg, se a kedves feleseg nem tudja. itt nem mukodik az az erv, hogy korhazi fertozest csak a korhazban kaphatta el, hiszen eleve a korhazban betegek kozott teltek a hetkoznapja ezert jo ideje lehetett mar tunetmentes hordozoja az mrsa-nak is (ha jol ertem a fertozes leirasat).

amugy a 256. aldozatra azt irja koronavirus.gov.hu hogy alapbetegsege nem ismert.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.25. 21:46:44

@Hari Seldon 2: en is erre gondoltam, ugy legyen. plusz talan nagyobb ellenallasba utkoznek majd a quadozok, downhillezok, erdei motorosok, fatolvajok, stb. es a kirandulok kihozzak magukkal a szemetet, amit bevittek.

2020.08.25. 22:07:47

@kék madár: szerintem ezek a helyek egy viszonylag szuk retegnek tetszenek. pl az olympic felszigeten, ha igazan szepeket akar latni az ember, azok 20-30 merfoldes turak, kocsival megkozelithetetlenek. sok helyen a "kenyelem x elmeny" szorzo jobb ertekre jon ki, ezert nepszerubbek.
masik oldalrol washington 80k-s gdp/fo-vel azert annyira nem csoro allam, es mondjuk en sem orulnek neki, ha elkezdenenek utakat meg szallodakat epiteni az olympic-on, hogy ez egy kicsit magasabbra kusszon.

Arthamyr 2020.08.25. 22:16:34

@Hari Seldon 2: Valószínűleg pesszimista vagyok (vagy jóindulattal realista).
Ettől függetlenül szerintem annak, hogy több ember megy a természetbe, nagyobb a költsége, mint a haszna.
A legjobb, legfigyelmesebb ember is megzavarja a természetet, de ugye ilyenből kevés van, a többség emellett zajos, szemetel, egyéb módon okoz kárt, ezt nem kompenzálja, ha picit "környezettudatosabban" él a hétköznapokban.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 22:20:58

@Rayovac: igen, ahogy a posztban is irtam, nekunk (CA aggyal) feltunt, hogy az egyebkent szuper turista helyek nincsenek ugy kiepitve, mint nalunk. Ross Lake kornyekerol olvastam is, hogy tudatosan igy terveztek (ertsd: nincs "kenyelmes" elrhetosege a tonak), hogy a termeszetes allapotokat valamennyire meg tudjak orizni. Ez nekem tetszik.
CA-ban, hacsak nem az igazi "wilderness"-be megy az ember (ahova, csak ugy mint pl. WA-ban, mar engedely kell), a State es Nemzeti Parkok nagyon ki vannak epitve. A ferjem szerint ez azoknak viszont nagyon jo, akik (pl kerekes szekesek stb.) egyebkent nem tudnak megkozeliteni ezeket a helyeket. Valahol mind a ket elgondolasnak megvan az elonye-hatranya...

Egyeduli dolog, amin meglepodtunk WA-ban, amikor Hurricane Hill trail (a Ridge-nel) egy aszfaltozott ut volt fel a csucsig :) Ezt mostanaban csinaltak? Azt lattuk, hogy meg javaban dolgoztak fent a Visitor Center kornyeken...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.25. 22:26:07

@Zsuzsi65: mar ezen a videon is latni az utat, de most ugy tunt, friss aszfalt reteg va rajta.
www.youtube.com/watch?v=eJBT3nG5GRc

kardio1 2020.08.25. 22:45:55

@kék madár: nekem nem tűntek fogatlannak, szegénynek sem a washingtoniak, sem az oregoniak. Ha a két állam keleti végeire gondolsz, lehet, hogy igazad van, azokat nem ismerem. A Redwoods, a Crater Lake vagy az Olympic NP elég jól kiépitettnek tűntek.

2020.08.25. 23:10:45

@Zsuzsi65: a wikipedia azt irja, hogy mar regi, ~1950. Gondolom, hogy ujitgatjak a dolgokat. Amugy en is csak ~2 honapja voltam eloszor. Nekunk vicces volt, mert vegig kodben mentunk, aztan az utolso 100 meteren sutott ki a nap. Letekintve is jo volt, hogy ott usznak a felhok.

FutureFry 2020.08.26. 06:19:27

@Zsuzsi65: @Rayovac:
Nem tudom, hogy az 50-es években milyen utat építettek (lehet, hogy eleinte csak dirt volt?), de úgy ~20 éve már aszfaltozott volt.

Egyébként ahogy @Rayovac utalt rá, szerintem is azok a nagyobb (esetleg sátras) túrák nyújtják a legjobb “remote” élményt ahol már a trailhead-hez vezető “út” is gyakran pár óra egy minimum “high clearence” (de inkább plusz még 4WD) autóval/truck-kal. Ilyen helyen a tavakban is lehet szép magyar kifejezéssel “skinny dipping”-elni mert általában sehol senki :).

fhdgy 2020.08.26. 07:15:22

@Online Távmunkás: Vörös Erik időszámításunk szerinti 900-as évek végén fedezte fel Grönlandot. Ő nevezte el zöld földnek, lásd Grönland.

Ugye ez 2 millió éve volt?

Te digitális oktatásban tanultad a számtant? -:)

Esetleg a történelmet is?

A a mai ember az általánosan elfogadottak szerint kb. 70 ezer évvel ezelőtt áramlott ki Afrikából. De ott is a mai tudásunk szerint kb. 300 ezer évvel ezelőtt alakult ki.

Szerinted hogyan nevezhettek el egy előtte több mint másfél millió évvel létező állapotot? Szerinted logikus lenne ugye?

kék madár 2020.08.26. 07:52:48

@kardio1: egy pelda; a Redwoods kellos kozepen van egy Orick nevu falu. A faluban kb 40 haz, mindegyik elott traktor maradvanyok es minden haz roskadozik.
Delre Arcata meg tartja magat, eszakra Crescent City lepukkan, kirul.
Ugyanez az Olympic Peninsulan, lepukkant nyomorusagos falvak az egyik "jobb" varos: Forks, egy szegyen.

kék madár 2020.08.26. 07:54:52

@Zsuzsi65: ja, a kave Washingtonban pont elfogadhato, ez a maniajuk

kék madár 2020.08.26. 07:57:14

@Rayovac: "ezek a helyek egy viszonylag szuk retegnek tetszenek"
a turistakra gondolsz? :)

Shanarey 2020.08.26. 12:33:02

@droid_:

Amikor a HVG írás született, még oda volt írva, azóta törölték. Amúgy ez a hír elég rendesen bejárta a sajtót, de mégsem jutott el hozzád.

Neked még nem tűnt fel hogy beleragadtál az "ördög ügyvédje" szerepbe?
:-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.08.26. 17:21:58

@kék madár: haha, nemhiaba Twilight is Forks-ot valasztotta helyszinul:) na de ez mashol is igy van, csak azert mert egy Nemzeti Park van a kozelben, az nem jelenti, hogy maga az egesz kornyek fellendul gazdasagilag. Egy NP nem tud munkat adni tobb szaz/ezer embernek.

kardio1 2020.08.26. 18:22:33

@kék madár: te tudod. Én azokat a helyeket, ahol jártam a Pacific Northwesten, nem láttam lepukkantnak. Redwoods legészakibb részét láttam Kaliforniában, az sem volt az szerintem.
Jó kávéért pedig Európába kell jönni, jelesül Olaszországba ! :)

2020.08.26. 18:46:17

@kék madár: "a turistakra gondolsz?"

van a turistaknak tobb csoportja: valaki a vizpartot szereti (akaregy szallodaban), valaki a varosokat, ahhoz kotheto szorakozasi lehetosegeket, valaki meg szeret turazgatni. En pl nem vagyok oda a varosokert, es nem mennek nyaralni egy hetre egy all inclusive hotelba, hanem inkabb a "csinaljunk valamit a termeszetben" tipus vagyok.

Na most azok kozott, akik szeretik a termeszetet, ott is van tobb tipus. Van, aki szedi a satrat, es elmegy egy tobbnapos, 70 merfoldes turara a hegyekbe. En nem vagyok ilyen, de aki igen, annak az olympia egy jo celpont.

Aztan vannak az olyanok, akik raszannak egy napot egy ~10 max 15 merfoldes turara (ez vagyok en), az olympia ezeknek is jo celpont,

De vannak olyanok is, akiknek eleg egy 2-3 merfoldes jol kiepitett turaut,de csak akkor, ha meglatogatnak egy szep vizesest vagy valami jo kilatast, kulonosebb erofeszites nelkul. Bar ilyen is van az olympian meg washingtonban, szerintem nem ez a fo. Vannak mas helyek az usaban, ahol ugyanolyan kis erofeszitessel tobbet latnak.

emiatt gondolom, hogy turisztikailag rendben vannak a dolgok: aki szereti a viszonylag erintetlen hegyeket, az jon. Ha elkezdenenek epiteni, lehet hogy kicsivel tobb embert vonzana az adott helyre, de cserebe rontana az erintetlensegen ezzel meg kevesse vonzova tenne a teruletet masok szamara. Az en velemenyem szerint ez nem eri meg.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.26. 19:09:41

@Shanarey: biztos eljutott, az indexet olvasom en is elsosorban. csak helyen kezelem a dolgokat, azt a rendkivul lenyeges informaciot, hogy jol allapitottak-e meg az orvosok, hogy egy szerencsetlen egeszsegugyis aldozatnak melyik fertozese volt elobb es azt a banya helyesen adta-e elo a teveben, nem jegyeztem meg.

arra egyebkent nem talaltam utalast, hogy a koronavirus.gov.hu-ra mi volt kiirva, minden cikk azzal foglalkozik, mit mondtak a teveben. ha esetleg nem volt helyes a kiiras, akkor javitottak a kesobbi vizsgalat alapjan, pl: index.hu/belfold/2020/04/28/emmi_kozlemeny_tatabanya_betegszallito_koronavirus_magyarorszagon/

es most egy perc nema gondolkodassal kozosen emlekezzunk az elozo kommentedre:

"Nos ha beteg vagy és egy nagyon veszélyes akármi okozta, nem mindegy hogy vírus avagy kórokozó? Az a lényeg hogy mi a meghatározása, avagy az hogy túléled e vagy sem?"

boborján20 2020.08.26. 20:24:28

nem tudom, hogy szabad, de sok sikert kívánok neked és a projektnek.

nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen lesz.

én drukkolok neked/nektek!:)))

24.hu/kulfold/2020/08/26/szabad-europa-radio-magyarorszag-csak-gyula/

Határátkelő 2020.08.26. 20:25:30

@boborján20: Kösz szépen, átadjuk neki. A helyzet az, hogy éppen emiatt már kiszállt a blogból.

kék madár 2020.08.27. 01:00:41

@kardio1: en Pesten is talalok jo kavet, hogy magyarkodjak egy kicsit

kék madár 2020.08.27. 01:05:34

@Zsuzsi65: az NP nyilvan nem tart el 100 embernel tobbet, de a turizmus, szallas, ettermek eltarthatnak par ezret es ezek nem 100 ezer fos falvak, inkabb 1-2000.

kék madár 2020.08.27. 01:21:33

@Rayovac: egyetertek. de az egesz Pacific Northwest latvanyossagai konnyen elerhetok, pl. van egy parkolo, ahonnan elmehetsz a "Nagy Fa"-ig, 100 meter gyaloglassal, vagy turazhatsz egy halozsakkal 3 napot, vagy pl. en - setalhatok az erdoben 3 orat es megyek vissza az Airbnb-be. A turizmust kiszolgalo retegnek szinte tok mindegy hogy kinek mi a vegcel, a bevetelre minden tipustol szamithatnak. En erre gondoltam.
Persze vannak olyan helyek ahova csak gyalog lehet eljutni a Mt Whitney-re nem vezet bicikliut.

kardio1 2020.08.27. 09:54:48

@Határátkelő: ha ott is így lesz középen álló CSGY, akkor nem lesz az a portál semleges, sehova se húzó.

Shanarey 2020.08.27. 13:49:26

Ha valaki szereti New Yorkot, és benne a Central parkot, az nézze meg ezt a videót.

youtu.be/SIX4hr3gUDo

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.09.12. 14:07:16

@fhdgy: Grönlandot eredetileg Snæland-nak hívta a felfedezője, aki Vörös Erik előtt élt kb. 2 évszázaddal...
Itt olvass utána: index.hu/tudomany/til/2019/09/16/gronland_izland_nev_elnevezes_zold_jeges_klima_vikingek/

Egyébként volt még olyan neve is Grönlandnak, hogy Gunnbjarnarsker, ezt egy másik viking felfedező adta neki még Vörös Erik előtt.

deepwing 2020.09.17. 11:31:37

Azt hittem a posztoló magyarhonból készülődik az utazásra, ezt az apróságot nem írta h az usában élnek

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása