oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. május 22. 06:30,  Amerikai fizetések: a nemek közti szakadék 33 komment

2020. május 22. 06:30 Határátkelő

Amerikai fizetések: a nemek közti szakadék

Mit tehetünk a férfiak és a nők közötti fizetés különbség csökkentésére? A kérdés hosszú évek óta téma az Egyesült Államokban, ahol próbálnak tenni ellene – hogy miként, arról szól Steve posztja.

„Az utolsó normális fotó a nagyvilágból” – mi volt az utolsó fotó, amit a karantén, a korlátozások előtt készítettél? Oszd meg velünk pár mondatos leírással a hataratkelo@hotmail.com címen! (Itt van pár példa - elég a telefont kinyitni...)

dollar_foto_pixabay_com_geralt.jpg

„Amikor a komikus Ricky Gervais viccesen kijelentette, hogy a pénz, amit a Golden Globe műsorvezetésért kap annyi, mint két társa, Tina Fey és Amy Pohler pénze összesen – nos, ez alighanem sok munkahely kapcsán igaz.

Fél évszázaddal azután, hogy Kennedy elnök aláírta az Egyenlő Fizetések Törvényét, a nemek közti fizetéskülönbség nem szűnt meg az Egyesült Államokban. A Statisztikai Hivatal szerint a férfiak által megkeresett minden dollárra a nőknél 79 cent jut.

A statisztika a teljes állásban levők átlagfizetésén alapszik, tehát nem ugyanazokat a munkaköröket hasonlították össze. Más adatok azt mutatják, hogy a különbség sok foglakozásnál fennáll. Claudia Goldin harvardi közgazdász szerint az orvosnők 71%-át keresik annak, amit a férfiak, míg a szakácsok esetében ez az arány 87%.

A különbséget semmilyen közgazdasági indok nem magyarázza – sem a munkavállalók képzettsége, sem a gyakorlatuk, sem a választott terület, sem a munkaidő. Így a számokkal nehezen kifejezhető olyan tényezők maradnak, mint a diszkrimináció.

Nos, mit lehetne tenni a különbség megszüntetése érdekében? Akadnak kutatói és politikusi ötletek, mint ahogy vannak vállalatok is, ahol már megpróbáltak a problémával megbirkózni.

Nyilvános fizetések

Amikor a munkaadók nyilvánosságra hozzák a fizetéseket, a különbség általában összezsugorodik.

A Washington Egyetem szociológusa, Jake Rosenfeld úgy találta, hogy a fizetések nyilvánosságra hozatalából azért következik emelkedés, mert az alkalmazottak így meg tudják azt vitatni.

„A nemek közti fizetéskülönbség esetében már annak tudata is elég a helyzet változásához” – mondta a szakember, akinek véleményét az állami szektor is bizonyítja, mert ott gyakran nyilvánosságra hozzák azt.

Ez történt akkor, amikor Kaliforniában 2010-ben elfogadták azt a törvényt, ami kötelezővé tette a városi alkalmazottak fizetésének nyilvánosságra hozatalát. Fizetéscsökkenés lett az eredménye, de csupán a férfiaknál – emlékeztetett Alexandre Mas.

A Princeton Egyetem közgazdásza szerint ez azért történt így, mert amikor a nők látták, mennyivel kevesebbet keresnek, tárgyalni kezdtek, az önkormányzatok pedig kiegyenlítették a fizetéseket, a pereskedéseket elkerülendő.

Néhány európai ország megkívánja, hogy a nagyvállalatok a fizetéseket, nemek szerint nyilvánosságra hozzák. Az Egyesült Államok 2014 óta írja elő, hogy az állami megrendeléseket elnyert vállalatok ezt az információt átadják a Munkaügyi Minisztériumnak.

Más amerikai vállalatok is hasonlóképpen megvizsgálják a fizetéseket, ám legtöbbjük nem hozza nyilvánosságra az eredményt.

Marc Benoit, a Salesforce.com vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy egy ilyen vizsgálat eredményeként vállalata 3 millió dollárt fordított a nők és férfiak fizetésének kiegyenlítésére.

A férfiak többet kérnek

A Carnegie Mellon Egyetem doktorandusz hallgatói által végzett tanulmány szerint az állásinterjúkon a férfiak 51.5%-a kért több pénzt, míg a nőknek csak 12.5%-a.

Az egyetem közgazdász oktatója, Linda Babcock más kutatásoknál azt találta, hogy amikor a nők mégis fizetésemelést kérnek, az átlagosan 30%-kal kevesebb, mint a férfiak esetében.

Mivel a kezdő fizetések határozzák meg a jövőbeli fizetésemelések alapját, Linda Babcock szerint azok a nők, akik nem alkudnak, karrierjük során becslések szerint középvezetői szinten 750 ezer, csúcsvezetőként pedig 2 millió dollárt veszítenek.

Kutatása azt is kimutatta, hogy amikor a nők alkudozni kezdenek, könnyebben hátrányos helyzetbe kerülnek, szemben a férfiakkal, akik gyakrabban jönnek ki jól az ilyen helyzetekből.

Az egyik megoldás az lenne, ha a nőknek megtanítanák, hogyan tárgyaljanak. Másik lehetőség az lehetne, ha azok, akik megszabják a fizetéseket az egyes vállalatoknál, tudatában lennének ennek a jelenségnek és támogatnák a nőket a tárgyalások alatt.

A harmadik felmerült lehetőség nem más, mint a fizetési igények megtárgyalásának teljes tiltása. A Reddit vezérigazgatójaként Ellen Pao pontosan ezt tette.

A vállalat a pozícióra és gyakorlatra alapozott fizetési sávokat hozott létre, az állásinterjúkon pedig már olyan ajánlatokat adott, melyekről nem lehetett alkudozni.

„A vállalat felelősségévé tettük, hogy tisztességes fizetést ajánljon, így nem a jelentkezőnek kellett azt kiharcolnia” - jelentette ki Ellen Pao.

A korábbi fizetések figyelmen kívül hagyása

Amennyiben a nők milliókat veszítenek karrierjük során, mert a kapott ajánlatok már eleve alacsony fizetésen alapulnak, akkor a folyamat megállításának egyik módja az, ha ezeket a korábbi fizetéseket nem vesszük figyelembe. A Google már így cselekszik, és az állásnak megfelelően szabja meg a fizetést.

A szövetségi kormány független ügynökségeként a civil munkavállalókat felügyelő Személyzeti Hivatal munkatársai például már nem vehetik figyelembe a korábbi fizetéseket az újakat meghatározásánál.

A korábbi gyakorlat elsősorban azokat a nőket sújtotta, akik (fizetés nélküli) szabadságot vettek ki gyermeknevelés céljából. A nők úgyszintén gyakrabban dolgoztak alacsony fizetésű állami, vagy nonprofit szektorokban.

Az anyák dolgának megkönnyítése

A kutatások szerint az első állás esetén a fizetések még alig különböznek. A nemek közti különbség pár évvel később szélesedik ki, amikor a nők elmennek szülni.

A fizetésük itt kezd elmaradni a férfiakétól, kevesebb órát dolgoznak, esetleg többször maradnak otthon a gyerekekkel. Azok az intézkedések, amik elősegítik a nőket a munkájuk megtartásában, mint például az „affordable child care”, a fizetett betegszabadság és a gyermekek után járó szabadság közgazdászok szerint azt eredményezik, hogy az anyák gyakrabban jönnek vissza dolgozni, több órát képesek dolgozni, és magasabb lesz a fizetésük.

Több rugalmas munkahely

A kutatások szerint a fizetéskülönbség azon foglalkozásoknál a legnagyobb, ahol a legkevesebb a rugalmasság a munka helyében és az időbeosztásban. Jellemzően ilyen a pénzügyi és az egészségügyi szektor.

A különbség kisebb, amikor az emberek saját maguk szabhatják meg munkaidejüket, mint például a legtöbb IT munkában és ott, ahol könnyebb a helyettesítés.

Törvényváltozás

A szövetségi törvények az előbb említettek egyikét sem követelik meg, ezért a törvényhozók más taktikával próbálkoznak.

A legerősebb egyenlő bér törvényt Kaliforniában iktatták be. Ez kimondja, hogy a férfiakat és nőket ugyanúgy kell megfizetni hasonló munkakörben, nem pedig pontosan ugyanabban a munkakörben, ugyanazon a munkahelyen, mint ahogy a lazábban fogalmazott szövetségi Egyenlő Fizetések Törvénye követeli meg.

(A poszt egy New York Timesban megjelent írás alapján készült.)

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�� �: @korosierika #ausztria #austria #kaprun #zellamsee

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

(Fotó: pixabay.com/geralt)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1615711542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IT Knight 2020.05.22. 09:45:59

Amikor a különböző szakmákat összehasonlították, arra jutottak, hogy a legnagyobb különbség az egyéni vállalkozóknál van.

Meg kéne mondani a női egyéni vállalkozóknak, hogy fizessenek többet maguknak. :o)

Viccet félre téve: ugyanazért a munkáért ugyan annyit kap egy nő, sőt, sok esetben még többet is. Csak ugye a nők nagy tömegekben mennek bölcsésznek, míg a férfiak pl mérnöknek mennek inkább. Na vajon melyik fog többet keresni?

fhdgy 2020.05.22. 10:03:02

Nekem már ott vannak problémáim, hogy mit jelent az "ugyanazért a munkáért"?

Természetesen vannak esetek, amikor ez nem képezheti vita tárgyát: két munkaerő, mindegyiknek egyforma lapát, mindegyiknek 5 köbméter sóder átlapátolása.

Programozóként, programozást nézve szerintem lehetetlen eldönteni, hogy ugyanazért az elvégzett munkáért fizetünk-e az egyiknek, mint a másiknak.

Hány millió eset van, amikor ugyanolyan munkakörben dolgozó emberek produktivitását képtelenség összehasonlítani?

dikusz. 2020.05.22. 10:36:34

@fhdgy: Azért a sóderlapátolás nem az a munka, ahol túl sok nő dolgozik.
Nem tudom, neked milyen tapasztalataid voltak aktív dolgozó korodban akár itthon, akár külföldön.
Én közalkalmazottként/köztisztviselőként/kormánytisztviselőként dolgoztam 1984-től addig, amíg nyugdíjba nem mentem. Ott nem volt nemek szerinti megkülönböztetés az alapfizetésben. Végzettség szerinti igen, a jutalom tekintetében sem, ott pofára osztották többnyire, nem a munkát jutalmazták.
Vállalatoknál, üzemeknél már inkább volt nemek szerinti megkülönböztetés. Én kereskedelemben tapasztaltam, apukám a Magyar Acél egyik kisüzemében dolgozott, náluk is volt ilyen.

desw 2020.05.22. 11:16:52

"A statisztika a teljes állásban levők átlagfizetésén alapszik, tehát nem ugyanazokat a munkaköröket hasonlították össze."

:DDDDD Oké!

"Nos, mit lehetne tenni a különbség megszüntetése érdekében? "

Megemelni a női nyugdíjkorhatárt is.

Mocskos diszkrimináció, hogy a nőket előbb nyugdíjazzák, és így pont akkor nem dolgozhatnak már, amikor a legtöbben kereshetnék, amikor a szakmájuk csúcsán vannat 65 évesen

fhdgy 2020.05.22. 11:19:30

@dikusz.: A sóderlapátolás egy olyan munka, ahol tényleg nem jellemző, hogy nők is csinálják. Csak az ugyanazért a munkáért dologra fókuszáltam, függetlenül, hogy kik csinálják. Egy cégen belül illene az azonos mennyiséget lapátolóknak azonos mennyiségű pénzt lapátolni, de mi van az ország két ellentétes pontján lapátolókkal? Akkor már nem érvényes az ugyanazért a munkáért ugyanazt a fizetést???

Ha már nem összehasonlítható munkáról beszélünk, akkor mielőtt a nemek közti fizetéskülönbségre fókuszálnánk, azt kellene eldönteni, hogy akkor miért is kap az egyik ember több vagy kevesebb fizetést, mint a másik!

Innét viszont elszabadul a pokol!!!

Lehet agyalogni, hogy ki mennyit keres és miért, de félek, hogy parttalan az egész.

dikusz. 2020.05.22. 12:42:59

@fhdgy: Az, hogy az ország két végén, vagy a fővárosban mennyit fizetnek egy adott munkáért, az más kérdés szerintem, és valóban igazságtalan. De nem is azonos azzal, hogy mennyit fizetnek egy női-, vagy férfi eladónak. Ismét csak azt tudom mondani, hogy közalkalmazottaknál (már aki megmaradhatott annak!!!), köztisztviselőknek, kormánytisztviselőknek a fizetése azonos a fővárosban, és vidéken is - szerintem.

Az, hogy ki miért kap több fizetést? Elvileg azért, mert jól/többet dolgozik, és biztos van ilyen is, és van más is. Ezek közül ma már nem számottevő az, hogy férfi-, vagy nő az illető.

somlobodog 2020.05.22. 14:30:32

A vállalat támogassa a nőket az interjú során. Aha. Ne már.:))) Milyen elmebeteg cég az aki a munkavállaló jelöltnek mikor a fizetési igény a kérdés azt mondja hogy sztem ez az x kevés amit kérsz, de tudod mit, látjuk hogy balfasz módon targyalsz és keveset kérsz így itt van x+20%? :))) hát persze. Ez nem reális. A fizetési sáv megoldás az igen, az korrekt előre megadva hogy a meló ennyit fizet. De egy felsovezetonel pl az sem alkalmazható. De ugye akkor felmerül kérdés hogy ha egy vezetojelolt a saját érdekét sem tudja képviselni akkor hogy fogja a cége érdekét??

desw 2020.05.22. 16:00:15

@somlobodog:

"A vállalat támogassa a nőket az interjú során. Aha. Ne már.:))) Milyen elmebeteg cég az aki a munkavállaló jelöltnek mikor a fizetési igény a kérdés azt mondja hogy sztem ez az x kevés amit kérsz, de tudod mit, látjuk hogy balfasz módon targyalsz és keveset kérsz így itt van x+20%? :))) hát persze. Ez nem reális. A fizetési sáv megoldás az igen, az korrekt előre megadva hogy a meló ennyit fizet. De egy felsovezetonel pl az sem alkalmazható. De ugye akkor felmerül kérdés hogy ha egy vezetojelolt a saját érdekét sem tudja képviselni akkor hogy fogja a cége érdekét?? "

:DDD +1000. Ennyi!

Az is érdekes, hogy ugye a nők azt állítják, hogy legalább ugyanolyan jól dolgoznak, mint a férfiak, mégis sokkal kevesebb bért kapnak. Ha ez igaz lenne, akkor ki alkalmazna egyáltalán férfiakat, ha a nők olcsóbban elvégzik a munkát? Ezek szerint a világon minden cégvezető hülye.

desw 2020.05.22. 16:00:15

@dikusz.:

"Az, hogy az ország két végén, vagy a fővárosban mennyit fizetnek egy adott munkáért, az más kérdés szerintem, és valóban igazságtalan."

Miért igazságtalan?

Hogy kereshetne egyformán egy kezdő ill. mesterszakács? Egy szakács Tiszaszentimrén és az Andrássy úton?

"Ismét csak azt tudom mondani, hogy közalkalmazottaknál (már aki megmaradhatott annak!!!), köztisztviselőknek, kormánytisztviselőknek a fizetése azonos a fővárosban, és vidéken is - szerintem."

Itt bértábla van, ugye? Aki régebb óta ott dolgozik, az többet kap, ugye? Ezzel már sérül is az azonos munkáért azonos bér elve.

C.quigley 2020.05.22. 16:00:15

@desw: az is mocskos diszkriminacio, hogy a nok nem mennek banyasznak, acs-allvanyozonak, komuvesnek.

C.quigley 2020.05.22. 16:00:15

Undorito gyuloletkeltes, az ellentetek elezese, ami a mediabol folyik. Ez a bolsevik taktika, mert mar Trockij is a permanens forradalmat hirdette.

Az emberek ujabb es ujabb kategorizalasa folyik (ffi-no, meleg-hetero, feher-fekete stb stb), es aztan e kategoriak szembeforditasa, a regi, "oszd meg es uralkodj" alapelv alkalmazasaval.
Pedig mindannyian egyenlonek szulettunk.

A blog temajahoz kotodo mitoszrol: ha igaz lenne, a cegek noket alkalmaznanak, mert az kevesebb koltseggel jarna. De valahogy megsem igy van.

Csodabogár 2020.05.22. 17:21:43

Svájcban régen, lehet, hogy ma is, a nők a statisztika szerint 30%-al kevesebbet kerestek mint a férfiak. Ezért aztán, mikor felmerült a kérdés, hogy milyen elképelésem van, akkor rávágtam, hogy férfi fizetést akarok kapni. Miután a munkám révén volt rálátásom a fizetésekre, ami ott általában hétpecsétes titokként van kezelve, rendszerint meg is kaptam.
Bár nem szerettem a svéd rendszert, de ott az állami szektorban igazságos volt. Kiírtak egy állást, mindjárt mellé a bértábla szerinti beosztást és utána mindegy volt,hogy nő vagy férfi jelentkezik a munkára. Persze lehet, hogy ma már ez is másként van mindenütt.

desw 2020.05.22. 19:27:55

@Csodabogár:

"Bár nem szerettem a svéd rendszert, de ott az állami szektorban igazságos volt. Kiírtak egy állást, mindjárt mellé a bértábla szerinti beosztást és utána mindegy volt,hogy nő vagy férfi jelentkezik a munkára."

Ez Magyarországon is így van. De ez miért igazságos, hogy aki régebb óta van ott, azt automatikusan többet kap?

arncht 2020.05.23. 09:00:00

Ahol bertargyalas van, ott fura elkepzeles, annyit kap az illeto, amit ki tud alkudni. plane olyan helyeken, ahol egy illeto specialis kepessege az alku targya (muvesz, sporolo, modell, etc). Az hatarozza meg az osszeget, hogy illeto mennyire eladhato, nem az, hogy mi a neme. Igy az ilyen hiressegekkel felhozott peldak nem tul jok. Nem mellesleg vannak olyan specialis teruletek, ahol a nok keresnek jobban, epp ezert (pl szepsegipar).

Bertablanal van ilyen jellegu megkulonboztetes? Forszirozzak, akkor azt, de kulonleges es ertekes allasoknal sose lesz mashogy.

Bambano 2020.05.23. 09:07:35

egy alapvető kérdést kellene megvizsgálni, mielőtt ilyen cikk születik: a férfiak egyforma bért kapnak?
ugye hogy nem.
tehát az, hogy nők ugyanannyit keressenek, mint a férfiak, először is tisztázni kellene, hogy:
1. melyik férfival akarnak ugyanannyit keresni
2. miért akarnak maguknak olyan kiváltságot, ami a férfiaknak sincs meg.

Kisgé 2020.05.23. 09:07:35

"A Bértarifa-felvétel teljes mintáján találunk olyan ágazatot, ahol a nők átlagos jövedelme magasabb a férfiakénál (építőipar); ahol elenyésző a nők jövedelemhátránya (mezőgazdaság, bányászat, szállítás); de olyat is, ahol férfiak közel kétszer annyit keresnek, mint a nők (a kiugróan magas átlagos jövedelmet nyújtó pénzügyi tevékenység).” – Írja a jelentés. A tényekhez tehát hozzátartozik, hogy a különbségek leginkább a pénzügyi ágazatban jelennek meg; jórészt kifejezetten a bankigazgatók, brókerek, topmenedzserek és egyéb vezetők teljesítmény alapján járó prémium, jutalom, sikerdíj és osztalék jellegű elemeket is tartalmazó, sok-sok milliós jövedelmeit érintik csak. Mindössze ennyi alapja van a bérezésben megjelenő nemi diszkriminációról szóló ősrégi feminista mítosznak. A felső tízezer társadalmi osztályának mindössze 14 százalékos női-férfi jövedelemkülönbségének okán tüzelik a feminista uszítók nemi háborúra, elégedetlenkedésre és férfihibáztatásra a nők azon 80 százalékát, akik jövedelemhátrányt valójában soha nem szenvednek el életük során."
www.ferfihang.hu/2013/12/21/berkulonbseg-a-kiirthatatlan-feminista-hazugsag/

Matyika Ápolója 2020.05.23. 09:07:35

@Csodabogár: "de ott az állami szektorban igazságos volt. Kiírtak egy állást, mindjárt mellé a bértábla szerinti beosztást és utána mindegy volt,hogy nő vagy férfi jelentkezik a munkára"

Sztem ez a legtöbb országban így van, MO-n pl. biztosan.

A cikkhez meg: sok oka lehet annak, hogy a nők kevesebbet keresnek, a cikk is részletez párat, de nagyon sok a hamis statisztika is, a fenti 'egy férfi dollárra egy nő 71 centet szerez meg' tipikusan ilyen, hiszen nem azonos munaköröket és munkateljesítményt hasonlít össze.

Kapitalizmus van, a vállalatok igyekszenek spórolni a béren, ha tényleg így lenne hogy a nők ugyanazt a melót harmadával kevesebb pénzért csinálják, akkor a nők baromi keresett munkaerők lennének. Nyilván nem ilyen egyszerű ez.

És igen, én is érzek némi mesterséges férfi-nő szembeállítási kísérletet ebben a témában. Ezért nem is részletezek most ilyeneket, hogy ffi öngyilkossági ráta vagy depresszió vagy képzetlenség vagy alkoholizmus. Mert ezekre azt lehet mondani, hogy "a saját élete, büdös jellemtelen tróger, oldja meg". Csak a fizetésekre, azokra mágikusan nem lehet ezt mondani :/

Visceroid 2020.05.23. 09:07:35

@IT Knight: " Csak ugye a nők nagy tömegekben mennek bölcsésznek, míg a férfiak pl mérnöknek mennek inkább. Na vajon melyik fog többet keresni? "

Hát, mondjuk a HR-es kiscsaj fog többet keresni, amikor szerencsétlen "mérnök" végignyomta az egyetemet, megtanult egy csomó mindent, nyelveket, technológiákat, és akkor a ki tudja hogyan bekerült bölcsész kiscsaj még mosolyogva szórakozik vele, hogy "és hol látja magát 5 év múlva?", szóval ne legyél te ebben olyan biztos.

ace22 2020.05.23. 09:07:35

Találgatások helyett olvassátok el a "A férfiak és nők közötti jövedelemegyenlőtlenség és a nemi szegregáció a mai Magyarországon" tanulmányt (Az Egyenlő Bánásmód Hatóság a "TÁMOP- 5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem - a
társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése" projekt kutatási programjából).

ISBN: 978-963-89774-0-3

A lényeg: azonos munkakörökben csak a felső jövedelmi decilisben (felsővezetők, brókerek, vállalkozók) van szignifikáns eltérés, ott is a teljesítménybónusz és elért eredmények, és nem az alapfizetés miatt.

Pipas 2020.05.23. 09:07:36

"A Statisztikai Hivatal szerint a férfiak által megkeresett minden dollárra a nőknél 79 cent jut."

Az USA egy másik statisztikája alapján pedig a férfiak 10-szer annyian halnak meg munkahelyi balesetben mint a nők.

Az egyik statisztikáról évek óta megy a hőbörgés, a másik meg senkit sem érdekel.

arncht 2020.05.23. 09:08:06

Neha ugy erzem, mintha a jozan gondolkodast felre tennek bizonyos divatos iranyelvek miatt. Csak remelni tudom, hogy megerem egy logikusan, realisan es etikusan gondolkodo tarsadalmat - ahol az szamit, hogy milyen ember vagy, es nem az, hogy milyen a nemed, a borod szine, etc. mert ami most folyik csak a lo masik oldala, de ugyanugy megkulonboztet Masokat, csak eppen pozitivan. Ezzel az a problema, hogy egyreszt ugyanugy megkulonboztetes, es ugyanugy vkinek a karara tortenik. De ezt jotekonyan a szonyeg ala soprik.

Örömhernyó 2020.05.23. 09:08:33

Topmodellek, pornószínészek körében meg a nők legalább tízszerannyit keresnek, mint a férfiak.

Közgazdasági nonszensz, hogy ha a nők 21%-kal kevesebbért elvégzik ugyanazt a munkát, akkor miért van még a férfiaknak munkája. A vállalatok simán átteszik a termelést, szolgaltatóközpontokat, logisztikát, gyakorlatilag mindent egy harmadik világbeli országba, csak hogy pár dollárt megspóroljanak. El tudja valaki képzelni, hogy a vállalatok nem ugranának rá a lehetőségre, hogy olcsó, magasan képzett, elkötelezett női munkaerővel váltsák ki a drága és nyilván maradi, dilettáns férfi munkaerőt? Ugyehogyugye!
Ha igaz lenne ez a mítosz, hogy a nők 79%-át kapják a férfiak bérének, akkor egy férfinak se lenne munkája, mert a nők elvennék mindenkinek a munkáját.
Ez amúgy igaz is. A könnyebben elvégezhető, alacsonyabb veszélyességű, kevésbé egészségkárosító, kénylemesebb munkaköröket mindig lenyúlják a nők. Adminisztrátor, tanító, hivatalnok stb. A hentes, útépítő, mélyművelésű bányában dolgozó bányász, kőműves munkakörökben nem tolonganak a nők. Vajon miért?
Villanyszerelőnek ritkán mennek el, pedig az egy elég tiszta szakma, inkább elmennek műkörmösnek, masszőrnek (happy finish-sel), instagram modellnek, jógaoktatónak. Még az amúgy hagyományosan női területnek gondolt főzést is inkább férfiak végzik professzionális szinten, szakácsként.

Az az igazság, hogy ha egy nőnek felajánlják, hogy elvégezheti a villamosmérnök vagy mérnök-informatikus szakot és kereshet 1 millió forintot pár éven belül vagy rácuppanhat egy villamosmérnökhöz vagy programozóhoz és feleségként, háziasszonyként élve rendelkezhet az ura havi 1 millió forintjával, akkor az utóbbit fogja választani a nők 99%-a.
Jogász, államigazgatási és hasonló szakokra például már szinte lehetetlen fiúknak bejutni, mert annyira elnőiesedett a felsőoktatásnak az a része. A nők nagyon szeretik megszállni a hivatalokat, adminisztratív munkaköröket.

Még mielőtt epét okádnának itt rám egyesek. Férfi vagyok, heteroszexuális, a párom majdnem kétszerannyit keres, mint én. És ez várhatóan nem is fog változni egyhamar. Valahogy túlélem majd ez ;-)

tpl 2020.05.23. 09:08:43

Ezt a baromságot, miszerint egy nő ugyanazért a munkáért kevesebbet kap, tanulmányok sokasága cáfolta meg, de a feministák és a liberálisok rendre előveszik a témát, mert melyik nőt ne zavarná az, ha csak azért keresne kevesebbet, mert vaginája van?!

Haloperidol 2020.05.23. 09:40:29

"A különbséget semmilyen közgazdasági indok nem magyarázza – sem a munkavállalók képzettsége, sem a gyakorlatuk, sem a választott terület, sem a munkaidő."
Ez egyszerű hazugság.
Mind a választott terület, mind pedig a munkaidő igenis nagy különbségeket jelent.
Pl. a Gender Pay Gap (GPG) 80%-áért egyedül a vállalt túlórák mennyisége a felelős: a férfiak ugyanazon a területen általában több túlórát vállalnak, mint a nők.
Aztán a specializáció: pl az orvosok. Dokkal több női orvos megy pszichiáternek vagy háziorvosnak az USA-ban, mint férfi, és pl. szívsebésznek vagy baleseti sebésznek sokkal több féri megy, mint nő. Mondanom sem kell, hogy kiknek nagyobb a fizetése.
De pl. a férfi szívsebészek is általában több órát dolgoznak, mint a női szívsebészek.
Ez az egész egyszerű politikai propaganda, hogy meglegyen a "nők, mint áldozatok" narratíva.

MEDVE1978 2020.05.23. 09:40:44

A Gender pay gap (nemek közötti fizetéskülönbség az egyik meghatározó vitája az egész feminista ideológiának. Rengeteg módon lehet megközelíteni, ugye az a statisztika a legjobb, amit én hamisítok magamnak. Néhány fontos tényező:
1. Általában, akik a nagy pay gap mellett érvelnek, nem azonos munkaköröket, pozíciókat vesznek figyelembe. Egy tipikus ilyenkor elhangzó érvelési panel a szociális és alapszintű oktatási szféra. Ezek a legtöbb országban a rosszabbul fizetett munkakörök közé tartoznak. Ugyanakkor a női nevelés specializációja miatt (az empatikusság, háziasság, gyerekek szeretete, családorientált gondolkodás tradicionálisan a női nevelés része, ez pedig alkalmasabbá tesz az ilyen munkakörök betöltésére) az ilyen állásokat többnyire nők töltik be. Egy ilyen szférában (mondjuk egy óvodában) dolgozó férfi és nő fizetése között nem nagyon lesz különbség. A gender pay gap tehát emiatt leginkább általánosan és szakmák között értelmezhető, mikro szinten a kiegyenlítődés miatt kevésbé. Tehát nem arra kell gondolni, hogy Misi, az általános iskolai kémiatanár nagyságrendekkel többet keres, mint Jutka a biológiatanárnő.
2. A tradicionális karrierutaknál egyértelmű megszakító a nők esetében a gyermekvállalás. Az ok nyilvánvaló, egy kapitalista gazdasági strutúrában a munkáltató teljesítményt vár el. A teljesítmény viszont először a nő kiesése, majd pedig limitált visszatérése miatt csökken, marad el. Emiatt kevésbé fogják megfizetni (vagy csökkentett munkaidőd ajánlanak fel vagy akár el is veszítheti állását és rosszabbul fizetőt kénytelen keresni).
3. Az előző pontban említett hatásokat adminisztratív úton lehet csökkenteni. Van erre puha és kemény módszer is, általában az első az, ami sikeres szokott lenne. A puha módszer az lenne, hogy a szülés után több juttatást ad, több bölcsődét hoz létre / támogat az állam, támogatja a gyerekmegőrzést egyéb feltételek mellett, jó óvodai és iskolai rendszert üzemeltet. Ez javíthat a nők "kiszolgáltatottságán" ebben az időszakban.
4. Gender pay gap tehát létezik, de általánosan és az okai leginkább biológiaiak vagy több száz éves szocializációs tényezőkben gyökereznek. Tehát messze nem arról van szó, hogy gonosz férfi vállalatigazgatók diszkriminálják szegény Anikót, amikor előre akar lépni a ranglétrán.

Túl sok felhasználó 2020.05.23. 10:29:10

Én nem hiszek abban, hogy a nők ugyanazért a munkáért kevesebbet kapnak. Viszont abban hiszek, hogy egy nőnek sokkal nehezebb "karriert építeni", vagyis sokkal több férfi van vezető pozícióban, amivel ugye több pénz is jár.

Ennek sok reális és szubjektív oka is van. Reális például, ha egy nőnek gyereke születik, akkor elmegy gyesre vagy hogyhivjakeztma, értelemszerűen kevesebb munkatapasztalata lesz, évek múlva nehezebben talál munkát...

Logikus, hogy kevesebbet keres a végén. Logikus, de nem igazságos. És itt kéne, hogy belépjen az állami szabályozás, úgy mint a hollandoknál, hogy van x idő szülési szabadság (vagy nevezzük akárhogy), amiből a felét csak a férfiak vehetik ki, különben elveszik. Rögtön nem az lenne, hogy ha van egy pozícióra két jelöltem, akkor inkább nem a huszonéves nőt veszem fel, mert az valószínűleg hamar szülni fog.

C.quigley 2020.05.23. 10:29:20

@Matyika Ápolója: "És igen, én is érzek némi mesterséges férfi-nő szembeállítási kísérletet ebben a témában. "
- a kommunistak (jelenleg ballib alca alatt futnak )mindig igy kezdtek aljassagaikat. Mestersegesen ellentetek gerjesztese szervesen, szimbiozisban levo csoportok kozt.
Most ez az idezett cikk -aminek a blog profiljahoz sincs koze - nem ter ki pl arra, hogyan forditanak egymassal szembe generaciokat (fiatal-idos), vagy arra, hogy Marx mar irt arrol, hogy a csalad intezmenyet el kell torolni.

midnightcoder2 2020.05.23. 10:29:25

Amúgy megkérdezném, hogy abban a bizonyos Isztambuli Egyezményben, amit a Patáséknak alá kellene írni de nem teszik, nem lapul meg a mélyén egy egészen ici-pici nemi alapú diszkrimináció ?

valasz a KE-nek 2020.05.23. 11:55:12

János, Piroska, Izolda, Béla és Anita fiatal munkakezdő közgazdászok. Mindannyian marketinggel szeretnének foglalkozni. János és Piroska egy amerikai multihoz kerül marketing asszisztensnek, ahol tudvalevően jó fizetéseket adnak, míg Izoldát, Bélát és Anitát egy szintén neves, de svéd multi alkalmazza, ugyanolyan munkakörben, ahol ugyan kevesebb a fizetés, de családiasabb a hangulat. Mindkét cég a központ által diktált szigorú gender és diversity policy-k alapján működik, kényesen figyelnek arra, hogy nemek szerint ne tegyenek különbséget férfi és nő között, minden évben üdvözlő nyilatkozatot adnak ki a Pride alkalmából, sőt még semleges nemű WC is van az irodákban.
János és Piroska havi 400e Ft-os bruttó fizetést, míg Izolda, Béla és Anita havi 300e Ft-os bruttó fizetést kap.
Az Igazságosabb Világért civil szervezet felmérést végez és a fenti számok alapján kimutatja, hogy a nőket már a pályakezdéskor igazságtalan megkülönböztetés éri, hiszen míg a pályakezdő férfi marketing asszisztensek fizetése 350e Ft, addig pályakezdő női marketing asszisztenseké csak 333e Ft. A felmérés eredménye alapján "Egy nő 5%-al kevesebbet ér, mint egy férfi" címmel médiakampány indul a hátrányos megkülönböztetés felszámolásáért. Mindkét cég vezetőjét berendelik a céges központba és utasítják őket az egyenlőség helyreállítására.
1. kérdés: milyen intézkedésekkel tudja elérni a két cég vezetése a hátrányos helyzet felszámolását?

Mindkét cégnél rigorózus éves eredményértékelés működik. Az éves eredményértékelés alapján történik a fizetésemelés meghatározása. Az elmúlt öt évben János és Izolda éves átlagban 5%-os fizetésemelést kapott az értékelése alapján, Béla 4%-ot, míg Piroska és Anita 3%-ot. Ennek alapján János fizetése immár 511e Ft, Piroskáé 464e Ft. Izoldáé 383e Ft, Béláé 365e Ft és Anitáé 348e Ft.

Az Igazságosabb Világért civil szervezet ez évi felmérése alapján a helyzet nemhogy javult volna, de még romlott is. A férfiak fizetése immár 10%-al haladja meg a nőkét. Az újabb médiakampány hatására a két cég vezetőit leváltják, hiszen nyilvánvalóan elszabotálták az egyenlőség helyreállításához szükséges intézkedések megtételét.
2. kérdés: milyen intézkedéseket kell az új vezetőségnek hozni ahhoz, hogy helyreálljon az igazságosság?

A feladat kidolgozására 30 perc áll rendelkezésre!

Wildhunt 2020.05.23. 11:56:27

@midnightcoder2: hogy képzeld? Ici-pici természetesen nem.

Kisgé 2020.05.23. 11:56:54

@Túl sok felhasználó: Szerintem ne álljunk meg itt! Még jobb lenne, ha az állam szabályozná ki kivel házasodhat, kinek hány gyereket szülhet, ki vigye le a szemetet stb. stb. Hát úgyis nyilván jobban tudja mi a jó nekem meg a családomnak...

desw 2020.05.23. 12:36:37

@Túl sok felhasználó:

" És itt kéne, hogy belépjen az állami szabályozás, úgy mint a hollandoknál, hogy van x idő szülési szabadság (vagy nevezzük akárhogy), amiből a felét csak a férfiak vehetik ki, különben elveszik. Rögtön nem az lenne, hogy ha van egy pozícióra két jelöltem, akkor inkább nem a huszonéves nőt veszem fel, mert az valószínűleg hamar szülni fog. "

Ez mocskos diszkrimináció, mert mi van az egynemű párokkal?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.05.23. 12:43:28

Sose értettem, hogy az amerikai cégek miért akarják megtudni a bérigényem mellett az utóbbi 5 éves fizetésemet és egyéb kompenzációmat. Ennek mi köze a munkámhoz? Aztán rájöttem, hogy így gyűjtenek adatot a versenytársak bérezési stratégiájáról.

Nekem egyenlő bérek terén az angol easyjet légitársaság példája a jellemző. A sajtó és az illetékes minisztérium is meghurcolta őket, amikor nyilvánosságra hozták, hogy a férfiak mennyivel többet keresnek, mint a nők. Hiába védekeztek, hogy a pilóták 90%-a férfi, a stewardessek 90%-a nő, ebből fakad az eltérés és a vezérigazgató nő évek óta próbált több pilótanőt felvenni a céghez...

Az pedig miért meglepő, hogy akkor nyílik ki a bérolló, amikor a nők nem dolgoznak, hanem otthon vannak a gyerekekkel? Lehet bizonyos soft skillek területén fejlődni ezalatt, de szakmailag lemarad a többség, sajnos kevesen vannak, akik továbbképzik magukat gyerek mellett, inkább megpróbálnak valami webshopos üzletet indítani otthonról...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása