oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. április 15. 06:30,  Határátkelők nélkül nem megy? 92 komment

2020. április 15. 06:30 Határátkelő

Határátkelők nélkül nem megy?

Tömegjelenetek a kolozsvári repülőtéren, a kelet-európai munkavállalókért külön repülőjáratot indító brit kormány, a külföldieknek extra 500 eurót fizető osztrákok – az elmúlt hetekben kiderült, hogy határátkelők nélkül komoly problémák jelentkeznek a legtöbb nyugat-európai országban.

eperszedes_foto_pixabay_com_shamefaced.jpg

Három jellemző történet, hír az elmúlt egy-két hétből, melyek elég jól bizonyítják, mennyire fontos szerepet játszanak a határátkelők az európai gazdaságokban.

Természetesen ugyan elsősorban Nyugat-Európáról van szó, de azért Magyarországot is elég érzékenyen érintette, amikor például az építőiparban dolgozó 355 ezer emberből 15 ezer szerb és ukrán vendégmunkás (mint az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnöke fogalmazott) „talicskát, lapátot eldobva azonnal hazaindult a határok lezárásának bejelentésekor”.

Koji László szerint őket ugyan még meg lehetne próbálni helyettesíteni a Nyugat-Európában dolgozó, de most itthon ragadt magyarokkal, ám ezzel együtt is érezhetően állnak le a projektek.

Na, de térjünk vissza a poszt elején emlegetett történetekhez, annál is inkább, mert nem kevés tanulsággal járnak.

Tömegjelenetek a kolozsvári reptéren

Múlt pénteki hír, hogy a koronavírus-járvány kellős közepén még normál időkben is furcsa jelenetek játszódtak le a kolozsvári repülőtéren. A tülekedés oka szervezési probléma volt, de azért a jelenség túlmutat ezen.

Az történt, hogy a németországi munkára toborzó ügynökségek nem a repülőgépek indulási sorrendjében rendelték a reptérre az idénymunkásnak jelentkezőket, így mintegy 2000 ember torlódott össze. (A munkások egyébként azt mondták, nem félnek a koronavírustól. Hát ők tudják…)

Mindenesetre a dolog súlyát mutatja, hogy az embereket összesen 13 chartergéppel szállították Berlinbe, Baden Badenbe és Düsseldorfba. Ami nem csoda, hiszen Németország 40 ezer idénymunkást fogad Kelet-Európából a következő két hónapban, elsősorban mezőgazdasági munkára.

A reptéren egyébként végül a rendőrségnek kellett rendet tenni, eljárás is indult a járványügyi intézkedések akadályozása miatt, a román miniszterelnök pedig a felelősök megbüntetésére szólított fel.

Bajban a brit mezőgazdaság is

Kicsit korábbi (március végi) az a hír, mely szerint legkevesebb 90 ezer idénymunkás hiányzik a brit mezőgazdaságból, akiket valahogyan sürgősen pótolni kellene, különben egyszerűen nem lesz helyi zöldség és gyümölcs az áruházak polcain.

A nagyobb brit mezőgazdasági üzemek és földbirtokosok már egy ideje küldenek repülőket kelet-európai munkásokért, csakhogy ez önmagában nem elég, ezért a brit kormány segítségét kérték.

A termelők az EU keleti fele mellett Oroszországból, Ukrajnából, Moldovából, Fehéroroszországból, a kaukázusi államokból és Barbadosról is próbáltak munkaerőt szerezni, de az EU-n kívüli országok többsége már a koronavírus miatt határzárat vezetett be, nem lehet onnan toborozni munkásokat – írta a Guardian.

Március vége felé Litvániából, Romániából és Bulgáriából még sikerült toborozni, azóta a helyzet tovább romlott. Ráadásul a fapados légitársaságok többsége már március végén sem repült, így maradtak a különgépek 45 ezer eurós áron.

Ausztria az ápolókat tartaná

Nem csak a mezőgazdaságnak van azonban szüksége a volt szocialista blokk munkavállalóira, hanem (illetve ezekben a hetekben: sőt) az egészségügynek is. Olyannyira, hogy Burgenland már március végén ingyenes szállást kínált az Ausztriában maradó magyar ápolóknak.

Nem kevés emberről van szó, az ORF szerint a tartományban körülbelül 1.200-an dolgoznak idősotthonokban, ápolási otthonokban, vagy végeznek otthoni betegápolást. Közülük 201-en ingáznak Magyarországról.

Christian Illedits tartományi tanácsos akkor arra szólította fel az otthonok üzemeltetőit, hogy haladéktalanul egyeztessenek magyar munkavállalóikkal, és kérjék meg őket, hogy maradjanak Ausztriában.

A tartomány ingyenes szállás, bónok, utalványok és más kedvezmények formájában is próbálja segíteni az ingázók önfenntartását. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy Hans Peter Doskozil tartományfőnök egyenesen Sebastian Kurz kancellárhoz és Alexander Schallenberg külügyminiszterhez fordult a magyar munkaerő fontosságára hívva fel a figyelmet.

A tartományfőnök szerint a magyar munkaerő nélkül a burgenlandi egészségügy működése nem tartható fenn a tőle elvárt szinten.

Ha ez nem lenne elég, április elején egész Ausztriára kiterjedő megegyezés született arról, hogy a külföldi származású, 24 órában dolgozó ápolók közül 500 euró bónusz kifizetést kapnak azok az ápolók, akik a normál turnusuk mellé még legalább négy hét műszakot bevállalnak.

A fizetéskiegészítéssel járó költségeket az állam és a tartományok közösen fedezik. A juttatások mértékének és feltételeinek országos egységesítésére azért volt szükség, hogy ne alakuljon ki verseny az ápolók toborzását illetően az egyes tartományok között.

„Minden 24 órás ápolásra szoruló burgenlandi lakosnak biztosítani szeretnénk a körülményeket ahhoz, hogy továbbra is otthoni ellátásban részesülhessenek" - tudatta a már említett Christian Illedits Burgenland tartományi tanácsosa.

Mi a három történet tanulsága?

Nos, azt majd nyilván ti (is) levonjátok a kommentek között, számomra az, hogy bizonyos ágazatokban (mezőgazdaság, egészségügy, de említhetnénk akár az építőipart is) annyira átvették a helyi munkavállalók helyét a határátkelők, hogy nélkülük meglehetősen nagy probléma a járvány előtti szint fenntartása.

Tanulság az is, hogy ugyan talán kevésbé érezni, de azért Magyarország is elindult azon az úton (mert nem nagyon van más), ahol a határátkelőket más országokból érkezőkkel pótolja.

Végül kifejezetten érdekes a Brexit szempontjából a brit sztori, hiszen most azért elég egyértelműen kiderült az, amit már eddig is mondtak a mezőgazdaság szereplői, jelesül, hogy külföldi munkaerő nélkül nagyon nehéz helyzetbe kerülnek.

Kérdés, hogy ez megváltoztatja-e a brit kormány elképzelését arról, milyen feltételek mellett engedi be az átmeneti időszak lezárását követően a külföldi munkavállalókat az országba. (Most arról nem beszélve, hogy ennek az átmeneti időszaknak mikor lesz vége, hiszen a tárgyalások menetét is teljesen felborította a vírus.)

Összességében azért az elmúlt hetek megmutatták, mennyire erősen összefonódott (legalábbis bizonyos területeken) a különböző uniós országok gazdasága és hogy mekkora szüksége van a nyugat-európai országoknak a határátkelőkre.

A poszt ötletéért köszönet Dikusznak.

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�� �: Ági #chile

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

(Fotó: pixabay.com/Shamefaced)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria Németország Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6815613600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Din Serpahis 2020.04.15. 07:04:05

Extra szánalmas a dolog, tekintve, hogy pl a briteknél is tömegek ének segélyekből, nem is szólva olaszországról vagy spanyolországról, ahol EU szinten is rekordmagas a munkanélküliség.

Első körben ezeket az embereket küldeném el kapálni.

Arthamyr 2020.04.15. 07:10:31

Azért az egy érdekes megoldás, hogy mezőgazdasági idénymunkásokat repülővel importálnak több ezer kilométerről... A britek majd megoldják, a "földbirtokosok" majd fizetnek annyit a munkásaiknak (olyan jól hangzik ez, valamiért a földesúr meg a jobbágy is eszembe jutott :)), hogy megérje a helyieknek dolgozni, automatizálnak, maguk is beállnak dolgozni, esetleg szépen lehúzzák a rolót. Vagy kilobbiznak valami egyezséget, amivel továbbra is biztosítva lesz az olcsó munkaerő - az egyezség ára természetesen az egész brit társadalomban szétoszlik, mert hát így igazságos). :)

Golf2 2020.04.15. 07:33:40

A magyar mindenható ugyanezt csinálja szijartó már nyitotta is a határt,kell a melós többek közt, karibi! szállodát épiteni 3 milliárd KÖZPÉNZből Szántódra matolcsi köröknek,meg Aligára(2 milliárd) a méj-szarosnak.

Hari Seldon 2 2020.04.15. 08:17:18

Nem gondolnám, hogy aí Brexit tárgyalások elhúzódnának. Boris nem akar semmi megállapodsát. Még jelképesen meg is erősítette a számdékát, azzal, hogy tövényt hoztak a Tory-k, hogy nem lehet jún 30 után halasztást kérni, és be kell fejezni év végéig. - Nem hiszem, hogy meggondolta magát. - Tavaly még a régi parlamentnél is azt mondta, hogy ha a parlament nem szavazza meg, akkor nem adja be a kérelmet, és annak eredménye az lett volna, hogy "kiesnek dec1-el"...

arncht 2020.04.15. 08:57:26

majd hoznak pakisztanbol es indiabol utanpotlast :) igaz azok nem lesznek egy generacio mulva "brittek", de ez legyen mar az o bajuk.

Herr Géza 2020.04.15. 09:36:54

@Din Serpahis: És a hátuk mögött állsz kutyákkal meg géppisztollyal?
Mert bennszülötteket igen nehezen tudsz ezekre a melókra rávenni, és ha sikerül, akkor sincs benne sok köszönet.
Itt most indul a spárgaszezon, ez az egyik leggennyesebb mg. munka. És ha a spárga megindul, azt azonnal le kell szedni, nincs olyan, hogy majd holnap. Csak az a kelet-európai hajlandó napi 10-12 órában hétfőtől szombatig (sőt akár vasárnapig) ezt a melót csinálni, aki
1. hozzászokott az ilyen munkához
2. az itt két hónap alatt keresett pénzből otthon fél évig eltartja a családját
Nem mellesleg magyart se találsz sokat köztük.
Az Arbeitsamt párévente megpróbálkozik a segélyesek bevonásával (mert már a korábban egyeduralkodó lengyelek is egyre kevésbbé jönnek), ám mindig bukás a vége. Ha rádumálnak 100 helyit, akkor abból 30 már az első napot nem csinálja végig, a második napon már csak a maradék fele jelenik meg a végtelen prérin, a harmadik napra meg marad kb. 5 ember. Na ezért kérdeztem, hogy kutyás TEK-esekkel talán megoldható lenne... :)

Herr Géza 2020.04.15. 09:43:00

@Arthamyr: Látszik, hogy gőzöd nincs erről a világról.
Majd fizetnek annyit... Aha, csak attól a termék lesz olyan drága, hogy mindenki az árán anyázik.
Beáll a birtokos is.... csepp a tengerben.
Automatizálás..... a spárga/málna/eperszedést? Uccu, kezdj hozzá, nagyot lehetne vele kaszálni :)

nyuszigonosz 2020.04.15. 10:10:03

Oka van annak, hogy a mezögazdasági idénymunkásokat különgépekkel hozzák pl. Németországba.

Nem az a fö ok, hogy nem lenne rá itt munkaerö, lenne, bár bizonyára kevés, hiszen a nevében is benne van: idény munka. Vannak itteniek, akik minden évben végeznek ilyen mezögazdasági idénymunkát, de általában azon részeit, amelyek már az értékesítéssel foglalkoznak . ugyanazok árulják a spárgát föleg, de az epret is azokban a kis faházikó szerü valamikben, amelyek ilyentájt sokfelé vannak. ( késöbb a másféle gyümölcsöt, zöldséget, végül a karácsonyfákat november-decemberben)

Maga a munka a földeken: spárgát szedni egyáltalán nem olyan egyszerü, mint ahogy sokan, akik még életükben nem próbálták, képzelik. Egy új spárgaszedö munkaerönek minimum 2 hét, mire ténylegesen úgy tud spárgát szedni, hogy ne csak törött darabok legyenek.
Mégis jelentkezett ezévben egy rakat ember Bajoroszágban még pár hete, mikor nyilvánvaló volt, hogy minden leállítva, senki sehol ( mármint a megszokott mezögazdasági vendégmunkások) ezekre a munkákra: diákok és azok, akiknek egyszercsak nem volt munkájuk, mivel leállt az az üzem, üzlet, akármi, ahol dolgoztak. Szedték is a spárgát, de: a spárga szezon nem egyszerü. Van, hogy az idöjárás miatt mar hajnalban 4-kor kezdik a szedést, van, hogy késöbb, ezt nagyon nehéz összerakni olyan munkaerövel, akik mind egyedül és saját kocsival érkeznek.
A termesztöknek, akik a mezögazdasági vendégmunkásokat foglalkoztatják, van azok számára lakhely, míg itt tartózkodnak, és így mind akkor és arra földre indulnak, amelyikre kell, nem száz+ embernek külön telefonálni, útvonalat küldeni....

Ezért kérték mindazok a termesztök, hogy az ö vendégmunkásaik jöhessenek: fizetik a repülögéptranszportot, a karantént és minden elöírásnak megfelelnek, de azok jöhessenek akik értik ezt a munkát, és akik abból élnek, hogy mezögazdasági vendégmunkások.

Minden olyan termelönél, aki ezt kérte, ellenörizték a vendégmunkások lakhatását, higiénai feltételeket, és csak ezután kapták meg a termelök az "ö" vendégmunkásaik kihozatalára az engedélyt ha miden elöírásnak megfeleltek.

Buchhalter 2020.04.15. 10:40:11

@Herr Géza: Automatizálás..... a spárga/málna/eperszedést? Uccu, kezdj hozzá, nagyot lehetne vele kaszálni :) Te vagy a mérnök! Hajrá! És még keresnél is rajta.A málna különben elég horror áron van.

Buchhalter 2020.04.15. 10:42:46

@droid_: okés,és mennyiért mérik a gépet? Gondolom nem olcsó mulatság.

Arthamyr 2020.04.15. 10:51:02

@Herr Géza: Félreértetted... Én tisztában vagyok mindazzal, amit írtál, _leginkább_ csak kifejeztem sajnálatomat pl. szegény "földbirtokosok" iránt. :)

Azt is tudom, hogy a helyiek nyilván akkor fontolják meg a "leggennyesebb mg. munkát", ha az az egyéb alternatívákkal szemben versenyképes az ő szempontjukból és/vagy a segély nem elég az életbenmaradásukhoz.

Arthamyr 2020.04.15. 10:57:33

@Buchhalter: Lehetne automatizálni természetesen, és valószínűleg nagy pénz is van benne, ebben igaza van @Herr Géza: -nak. Abban is, hogy nem egy egyszerű probléma.

Viszont nem én fogok vele foglalkozni, mert ő is pontosan tudja, hogy egyrészt az nagyon nem triviális, hogy én kaszáljak vele nagyot (még akkor sem, ha a technológiai fronton minden tökéletesen sikerül, ami ugye eleve nem reális), másrészt nem mezőgazdasági robotikára specializálodtam, harmadrészt nincsen szükségem arra, hogy kaszáljak, legalábbis ennek a befektetés/kockázat/várható megtérülés mutatói kedvezőtlenek az én helyzetemben...

Hari Seldon 2 2020.04.15. 11:09:14

@droid_:
Ja, csak a beruházás költsége akkora mintha 10 évig csak idénymunkásokkal dolgozatatnának. Nem ésszerű kiadni ennyi pénzt, ha lehet költeni lassan is.
Szóval szerintem az ilyen gépek csak egész nagy volumenben érheti meg. A többségnek meg nem olyan nagy a mérete, hogy gazdaságosan tudjon ilyet beszerezni. Ráadásul ez pont nem olyan gép, hogy közösen összeáll 10-20 termelő, és naponta máshol dolgozik a gép. Itt ahogy látható fix helyen kell beüzemelni.

Arthamyr 2020.04.15. 11:25:56

@Hari Seldon 2: A kérdés az, hogy mennyire fenntartható (és mennyire tisztességes!) gyakorlat a külföldi idénymunkások ilyen jellegű foglalkoztatása. Ugyan pontosan nem tudom, mennyire vannak ezek megfizetve, de úgy sejtem igen szerényen, és nem kizárólag és nem is elsősorban azért szállítják őket külföldről, mert a helyi lakosság nem volna betanítható ezen munkákra... Nyilván rabszolgákkal még hatékonyabb lenne elvégeztetni egy csomó munkát, mégis viszonylag kevés helyen csinálják, főleg törvényesen.

Herr Géza 2020.04.15. 12:09:58

@Arthamyr: Tévedés, hogy ne lennének megfizetve. Volt idő valóban, amikor horrorisztikus, rabszolgatartás jellegű sztorik derültek ki többfelé, de az már régen volt.
A minimálbér (9,35 €) az idénymunkásokra is vonatkozik, plusz a szállást és minimum az ebédet, de sok helyen a teljes ellátást a munkaadó állja. Most még az útiköltséget is. A repülőkkel idehozott brigádokat most az Agrárügyi Minisztérium és az Agrárkamara szervezte, így aztán most tuti odafigyelnek rájuk rendesen.
Azért gondolj bele, hogy 2-3 hónap után a román faluba hazatérve akár 3-4000.- €-val a zsebében nagy király lesz az ember, pláne ha egy családból ketten mennek.

Herr Géza 2020.04.15. 12:17:21

@Hari Seldon 2: Igen, pont mindhárom cucc olyan, hogy nem egyszerre érik be, rá a kombájnt, azt uccu tovább, hanem minden nap van felszedni való és mindhárom termék van olyan kényes, hogy azonnal le/fel kell szedni. Az a spárga, ami reggelre kidugta a fejét, másnap már kuka (vagy max. ledarálva lehet eladni levesporalapanyagnak...).

fhdgy 2020.04.15. 12:19:02

@Herr Géza: Hogy mi a leggennyesebb mezőgazdasági munka?

Hát, én nehezen tudnék választani! Egy rendezőelv van csupán: az a leggennyesebb, amit éppen csinálni kell!

Talán télen kaszálni, nyáron havat hányni lenne jó.

Egy éppen aktuális téma: van egy kiskecském, már majdnem négy hete különleges gondoskodásra szorul. ( értelmetlen érte küzdenem, de dacból sem adom fel )

Az anyját kézzel fejem (, mert egy kecskéért nem érdemes elindítani a fejőgépet ). Az első néhány húzás gyerekjáték, de a 180.-200. már nagyon megkérdezi, hogy bírod még haver?!

Pedig egy-egy alkalommal kb. három decit kell fejnem.

Van ismerősöm, aki 20-25 kecskét fej kézzel. Nagyon nem szeretném, ha egyszer méregből fogna velem kezet. -:)

Az ellenségeimnek szerencséje van, mert balkezes vagyok, az már elég erős lett, de ugye nem bal kézzel fogunk kezet! -:)

SzZoole 2020.04.15. 12:33:58

@fhdgy: “ Az első néhány húzás gyerekjáték, de a 180.-200. már nagyon megkérdezi, hogy bírod még haver?!”

Száz kilencvennyolc, száz kilencvenkilenc, ké-ké-kéz váltás!!
Kétszáz tizennyolc, kétszáz tizenkilenc, kétszáz hu-hu-hu de jóvóóót :-)))

Csak vicc volt

Hari Seldon 2 2020.04.15. 12:36:23

@Arthamyr:
"Ugyan pontosan nem tudom, mennyire vannak ezek megfizetve, de úgy sejtem igen szerényen"

Jó, de te általában "pártolod a turbó liberális Thacher féle" világképet (legalábbis nekem legtöbbször ez jön le a kommentjeidből). Akkor most ez miért baj neked, ha piac így "árazza be" ezt a mezőgazdasági munkaerőt?

Hari Seldon 2 2020.04.15. 12:37:01

@Hari Seldon 2:
Pontosabban Thacher féle gazdaságpolitikai világképet.

Laciii 2020.04.15. 12:37:02

Lám, lám, mégis csak kellenek azok az "élősködők" a felsőbbrendű befizetőknek.

fhdgy 2020.04.15. 13:18:52

@SzZoole: Az a baj, hogy bizonyos dolgokban nagyon balkezes vagyok. Tehenet tudtam kettő kézzel fejni, egyszerre, mert ott marokra lehet fogni. A kecskét csak kettő ujjal tudom fejni és csak egy kézzel. Próbáltam jobbal, de nem megy.

Az lenne a jó, ha kettő bal kezem lenne. Átvitt értelemben tényleg kétbalkezes vagyok, sajnos. Bizonyos szempontból a jobb kezem rosszabb, mint a bal.

Csodabogár 2020.04.15. 13:20:32

@Din Serpahis: Erről volt szó a német spárgaszedésnél. MInt egy gazda elmondta, ha ideküld a jobcenter 10 németet, abból 9 pillanatok alatt lelép.:-(

Csodabogár 2020.04.15. 13:23:54

@Herr Géza: Előbb írtam, mint olvastalak. A románok versengenek most a lengyelekkel.

Arthamyr 2020.04.15. 13:34:27

@Herr Géza: Azt mondod, rendesen meg vannak fizetve, nem pedig szerényen (ahogy írtam)? Ez egy korrekt és hosszú távon fenntartható modell, a "leggennyesebb mg. munkáért", idényjelleggel? Te hogyhogy nem állsz be? Vagy szoktál, csak nem írtál róla? Igazából a külföldieket sem azért hozzák, mert baromi olcsók, hanem mert ők annyira magasan képzettek, évtizedek nélkülözhetetlen munkatapasztalatával vagy egyenesen genetikai előnnyel, hogy ez helyben nem volna elérhető?

@Hari Seldon 2: Egy torz piac árazta a be így, ha egyáltalán piacnak lehet ezt nevezni. Másrészt nem tartom ezt hosszú távon fenntarthatónak.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2020.04.15. 13:34:53

Vagy 20 éve sikerült elmennem egy szüretre Dél-Magyarországon, ahol hazai idénymunkásoknak és diákoknak kellett volna leszüretelni a szőlőt. Az osztálynyi diák kb felét végezte el mint a tulaj és barátai vendégei (kb 10 ember akik mind szívességből és barátságból mentünk), az igazi idénymunkások pedig csak a kaját és a piát szüretelték (mert az alkesz "jár" nekik persze).

Nem tudom mi a módszer arra hogy a briteknél vagy a németeknél dolgozzanak is, gyanítom az a fizu itthoni szemmel kiemelkedő, míg a kint élők számára megalázóan alacsony lenne.

Azért nem árt azt sem tisztázni, hogy a munkanélküli segély kint jár (legalábbis az első x hónapra), nem adomány hanem egy biztosítás, egy juttatás, ami jár . Ezért fizet az ember TB járulékot....

Tehát ez nem úgy működik hogy a munkanélkülinek ott kellene dolgoznia, amellett hogy a TB rendszer sem olyan. Nem lenne korrekt hogy menjen el éhbérért dolgozni de fizessen ki egy óvodát egy vagyonért pl.

lustamacs 2020.04.15. 14:09:03

@Din Serpahis: na de mennek? nem mennek. (csak rinyálnak, hogy nem elég a universal credit...) pedig a mg. vállalkozások már £15.00 órabért is kínálnak és azokat is szívesen fogadják, akik a munkahelyük ideiglenes leállása miatt az átlagbérük 80%-áért otthon ülnek. Más kérdés, hogy amíg az iskolák zárva vannak, addig sokan nem nagyon tudnak ugrálni, különösen ha nincs saját transportjuk.

apro_marosan_petergabor 2020.04.15. 14:09:03

Mi a téma? Határátkelők - ők a turisták, látogatók is, vagy a vendégmunkások - ők dolgozni szoktak?
Akkor nevezzük őket nevükön.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.04.15. 14:09:03

@Buchhalter: @Hari Seldon 2: csak rakerestem, mert ugy hangzott, mintha nem lenne ilyesmi lehetseges. a gazdasagossag sokmindentol fugghet, pl a gyartas volumenjetol vagy hogy mibe kerul odaroptetni es elkvartelyozni a lengyeleket. es szerintem nem muszaj megvenni minden parasztnak, lehet teeszbe' is, a videon van egy olyan valtozat is ami a foldeken halad, hogy ez terv vagy mar polcrol leveheto, az nem derul ki. en arra tippeltem volna, hogy nem ilyen boszme nagy traktor formaban letezik a gep, hanem inkabb olyan boston dynamics-os kutya formaban, lehet hogy olyan is van vagy lesz, nem gugliztam tovabb, annyira nem foglalkoztat a mezogazdasag.

SzZoole 2020.04.15. 14:40:14

@fhdgy: szerintem félre értettél :-))

Taxomükke (UK) 2020.04.15. 14:50:30

Kicsit off.
Az ujonnan felallitott ideiglenes londoni "Nightingale" korhaz kapacitasa 4000 fő.
Kezelt paciensek szama a husveti hetvegen: 19.
No comment.

fhdgy 2020.04.15. 14:52:24

@Hari Seldon 2: Én, kb. 1.5-2 hónapja láttam egy videót egy fejőrobotról, ami egy óra alatt 1300 kecskét tudott kifejni. Emberi munka annyi volt, hogy oda- és elterelni kellett a kecskéket ill. a fejő kelyheket kézzel kellett felrakni.

Az ára kb. egy millió EUR, az épületet meg hasonlókat nem számítva. Ha már lenne 1300 kecském, napi három litert adnának, literjét 300-ért tudnám nagyban eladni, akkor az valamivel több mint 300 napi tej ára. Háromszáz fejési napot kb. kettő év alatt lehet produkálni.

Tehát kettő év árbevétele fedezné az árát, egyéb tartási költségeket, munkabért ezen felül kellene fedezni.

Belefutottam egyéb mezőgazdasági robotokba is, ott is előjöttek kb. egymillás árak EUR-ban.

Ezzel csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy technikailag megy a robotizálás, anyagilag viszont ...

fhdgy 2020.04.15. 15:02:17

@SzZoole: Nem értettelek félre, csak egy kicsit humorizálva próbáltam magyarázni a bizonyítványt. Humorizálva a saját balkezességemen is.

Ami viszont nem vicc: Tegnap este már a kiskecske tudott volna maga is direktben szopni, csak az anyja már elszokott tőle és nem nagyon hagyta.

Mára megoldottam a problémát: csináltam az egyik sarokba az istálló falába alkalmatosságot, oda kötöm szorosan az anyát a fal mellé, mellé ülök, így se előre, se hátra, se oldalra nem tud ellépni, így kénytelen tűrni, hogy a kiskecske szopjon.

Nem tudom, hogy mennyire nehéz szopni, de úgy látom, hogy a kiskecske játszva megoldja, azt ami nekem nehezemre esett! -:)

SzZoole 2020.04.15. 15:11:52

@fhdgy: két ujjal, három ujjal, marokra fogva, esetleg kettőre, szopni/szoptatni, igazad van, rossz az aki rosszra gondol :-)))

Csak vicc volt

Herr Géza 2020.04.15. 15:23:57

@Arthamyr: Pajtás, nekem is gyakran az az érzésem, hogy elmentek nálad otthonról...
Ezek a szüreti munkák határozottan szakképesítést nem igénylő munkák, amiért a 9,35 is már teljesen rendben van, pláne, ha arra gondolok, hogy hány iparágban dolgoznak képzetlen, de egyes brancsokban szakmunkás emberek (pl. fodrászok...) is ugyanennyiért. És ez utóbbiak nem kapnak kaját, szállást, nem fizetik a munkahelyre való eljutásuk költségeit.
Nem “leggennyesebbet”, hanem “egyik leggennyesebbet” írtam, van némi különbség a két állítás között.
Nem, soha nem próbáltam, azonban több évig laktam a rajna-pfalz vidéki spárgaföldek mellett és láttam épp eleget, milyen brutál meló naponta 10-12 órát gyakorlatilag 90 fokban behajlított derékkal dolgozni. Minden tiszteletem az övéké, és még mielőtt a fenebbi állításomat kicsavarod, nem azt mondom, hogy egy centtel se érdemelnének többet.
Többségük évről-évre visszajár, azaz a a tapasztalatuk igenis megvan hozzá.
A “genetika” meg annyiban igaz, hogy ezt csak olyan ember tudja zokszó nélkül csinálni, aki ehhez van szokva, azaz pl. a kelet-európai falusi parasztság. A német, de általában a nyugat-európai (nagyüzemi) mezőgazdaság már rég géppel csinál szinte mindent, kapálgató embereket már csak minikertekben látsz. Ha Kelet-Európában kihal a klasszikus földműves réteg, akkorra fel kell találni a műa. spárgát. A műa. eper, paradicsom, barack már egész jól műxik. :)

Herr Géza 2020.04.15. 15:31:36

@Arthamyr: “ Másrészt nem tartom ezt hosszú távon fenntarthatónak.” Azért ez a modell itt minimum 40 éve üzemel, ha nem régebb óta. Még bőven munkavállalási/tartózkodási engedély kellett minden keleti asztal alatti kutyának, amikor idénymunkára minimális adminisztráció mellett jöhettek az emberek és jöttek is tömegesen.

Arthamyr 2020.04.15. 15:36:25

@Herr Géza: "Nem “leggennyesebbet”, hanem “egyik leggennyesebbet” írtam, van némi különbség a két állítás között." - Ezt adom, pajtás. Tudod ez olyasmi, mint a "nincsenek megfizetve" és a "nem tudom, mennyire vannak ezek megfizetve, de úgy sejtem igen szerényen" közti különbség, csak jóval kisebb.
És ahogy te is írod, nem a szakképesítésük miatt "importálják" őket.

"A német, de általában a nyugat-európai (nagyüzemi) mezőgazdaság már rég géppel csinál szinte mindent, kapálgató embereket már csak minikertekben látsz. Ha Kelet-Európában kihal a klasszikus földműves réteg, akkorra fel kell találni a műa. spárgát. A műa. eper, paradicsom, barack már egész jól műxik." - Ez meg az előtte vitatott automatizáció...

Mi a vita tárgya? :S

Arthamyr 2020.04.15. 15:39:02

@Herr Géza: És még pár évtizedig valószínűleg működni is fog. De attól még ez nem egy normális, természetesen bekövetkező, egyensúlyi állapot.
Amíg "2-3 hónap után a román faluba hazatérve akár 3-4000.- €-val a zsebében nagy király lesz az ember, pláne ha egy családból ketten mennek", és nem hal ki az ottani "klasszikus földműves réteg", addig működhet, de ez nem fog örökké így maradni.

fhdgy 2020.04.15. 15:44:38

@Herr Géza: A spárgát ( bár tudom, hogy mi az ) én csak madzag formájában ismerem. -:)

Akár spárgáról, akár más mezőgazdasági dologról van szó, egyetértek veled. Maximum néhány jelentéktelen dolgon lehetne, de nem igazán kellene, vitatkoznom.

Én falusi gyerek vagyok, még akkor is, ha később városban laktam és bitfaragó lettem.

A gimi befejezéséig sokat és mondhatom valamennyire keményen csináltam mezőgazdasági dolgokat. Nem volt könnyű, de valahogy nem is esett nehezemre. Városlakóként vettem magamnak egy háromezer négyzetméteres hétvégi telket, így ha kicsiben is, de nem szakadtam el teljesen a gyökereimtől.

Mára, öreg fejjel, valahogy ott folytatom, ahol gimi után abbahagytam. Persze, az erőm már nem a régi, de igyekszem elmenni a határaimig. Nem akarom magam ( agyon ) fényezni, de sok fiatal a hámfára csinálna, ha azt kellene csinálnia, amit én megcsinálok.

Persze, van egy óriási különbség köztem és köztük. Ők kényszerként, isten veréseként élnék meg, én meg az élet ajándékaként.

négyzet 2020.04.15. 16:10:41

Most még kifizetik a különrepcsit, hogy ne menjenek tönkre mind az idei szezonban. De ha évekig elhúzódik a járványosdi, akkor meddig tudják ezt csinálni? És mennyibe fog kerülni a zöldség, gyümölcs..?

Arthamyr 2020.04.15. 16:50:10

@négyzet: Ha évekig húzódik a járványosdi, a jelenlegi korlátozásokkal (bár talán nálatok annyira nincs szigorúság?), akkor nem az lesz a legnagyobb bajunk, hogy drága a (vagy esetleg nincs is) zöldség, gyümölcs.

négyzet 2020.04.15. 17:04:16

@Arthamyr: Persze, ez csak egy része, hogy nincs gyümölcs, az már kicsit bajosabb, ha az egész mezőgazdaság összeomlik nem csak a vendégmunkások hiánya miatt, hanem mert a friss termék eladhatatlan lesz (éttermek, piacok zárva). Meg persze egy sor más dolog is összeomlik, nemrég például felvetették, hogy az ivóvízellátással problémák lehetnek a kemikáliák hiánya miatt. Nem tudom, pontosan, milyen anyagokról van szó. Ha a pénzpiacok összeomlanak, pénznyomtatás és elszaladó infláció meg jegyrendszer, akkor se lenne baj, ha lenne kaja, amit ki lehet osztani :)
Nem értem, hogy miért nem arról van már régen szó, hogy milyen köztes megoldás lesz a karantén fellazításán túl, ami szinte biztos, hogy a járvány újraéledését okozza, amennyiben ez tényleg olyan fertőzékeny, mint eddig gondolták. Az elmúlt hetekben csak több fertőzött lett, nem kevesebb. Miért ne újulna ki a járvány?

Hogy itt, hát itt is gond van a mezőgazdasággal, ha nem jönnek a vendégmunkások. Eleinte nem mertek, ahogy ebben a cikkben is írták, hogy mindenki hazament, otthon maradt az első határzárós hírekre (itt nem zárták le a határokat, de mindegy, ha a járatok nem járnak, és a szomszédok lezártak). Nem tudom végülis, hogy jöttek-e, de voltak róla hírek korábban, hogy nem jönnek, és mekkora gáz van. Egészségügyi vendégmunkás talán nincs annyi. Építőipari van rengeteg.

négyzet 2020.04.15. 17:14:05

Tulképp azért írtam, hogy oké, most különrepültetik a munkásokat, de mi a hosszabb távú terv, mert ez baromi sokáig fog így tartani (3% kapta el eddig kb. itt is, pedig csak puha karantén van)

Herr Géza 2020.04.15. 17:54:49

@FutureFry: Hát nem szaladnék egyik robotot sem megvenni. Az epres működéséből semmi nem látszik, a málnás egy vicc (elegánsabban: igen kezdetleges állapotban van még, de biztató a jövő :D), a spárgaszedő csoda max. konzervipari betakarításra jó.

Csodabogár 2020.04.15. 18:00:25

@fhdgy: Szerintem a spárgaszedésre elég nehéz lenne egy robotot csinálni. Azok a hülye spárgák nem egyszerre bújnak ki a foldből. A szezon pedig mennyi? Jó esetben 2-3 hónap. Nem hinném, hogy egy szuper intelligens robot kifizetődő lenne.

SzZoole 2020.04.15. 18:04:21

@Herr Géza: “ Az epres működéséből semmi nem látszik”

Olvasd el mennyire hatékony a robot :-)

“ Pitzer says the robots are able to find and pick more than 50 percent of the ripe berries. That's not yet up to human standards. A typical work crew, he says, manages to pick anywhere from 60 to 90 percent of the berries that it should.”

A robot kb. 50%-ot tud betakarítani egy ember pedig 60-90%-ot. Szóval van még hova fejleszteni azt a robotot :-)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.04.15. 19:22:00

@FutureFry: hat ezek eleg gagyik. valoszinuleg nem toltak meg eleg penzt a teruletbe, mert olcso (volt) a biorobot. a guardianos pl 700.000 fontnyi fejlesztes, ebbol 2 szoftveres, 2 hardveres es 1 manager alig jon ki masfel evre, csak a fizetesuk, anyag, rezsi, adminisztracio stb nelkul. garazsprojekt nagysagrendnek mondanam. a tobbi se nez ki komolynak, a spargaszedo bill lund inventorral az elen. @Csodabogár: de meg az o gepe is kepes otthagyni a tul fiatal szarakat.

Arthamyr 2020.04.15. 19:44:19

@négyzet: Engem nem is ez aggaszt, hanem az, hogy (itt legalábbis) gallyra vágták a vendéglátóipart, a szolgáltatóipar nagy részét, iskolákat stb., gyakorlatilag mindent, ami nem "essential service". És pedzegetik - de még hivatalos kommunikáció nem volt róla, így van remény, hogy csak kacsa - hogy ez addig így is marad, amíg nincs védőoltás.
Tömegek veszítették el az bevételi forrásukat (vagy annak jelentős részét), vagy azért mert megszűnt a munkájuk, vagy azért mert az iskolás gyerekeik otthon vannak és velük kell foglalkozniuk. Ez áthidalható pár hónapig, de nem tartható évekig, mindent felborít, nagyon komoly következményei is lehetnek. Szóval nagyon remélem, hogy nem fog évekig tartani.

@Csodabogár: Ha sebészeti beavatkozásokra, marsjárásra, tözsdei kereskedelemre, vagy mondjuk fehérje hajtogatásra is lehet robotot csinálni, akkor spárgaszedésre is (bár inkább spárgatermesztésre, valószínűleg csak a betakarítást nem célszerű automatizálni), csak idő kérdése. Régen fejőgép sem volt, és az órákat meg az autókat is kézzel készítették.
Meg az sem biztos ám, hogy a spárgának a földben kell nőni, de az amúgy sem nagy probléma, hogy "a hülye spárgák nem egyszerre bújnak ki a foldből".

FutureFry 2020.04.15. 21:11:10

@Herr Géza: @droid_:
Azért málna- és áfonyaszedőből úgy látszik van olyan amit érdemes gyártani/venni (legalább is mintha már kb. 10 éve léteznének ilyen kicsit “brute-force” jellegű szedő-rázó gépek (lásd oxbocorp link)), annak ellenére, hogy távol állnak az ideálistól (pl. esetleg utólag kell még manuálisan szortírozni a lerázott (leszakított?) terményt).
Egyébként a gyomlálás az egyik olyan probléma amire pont mostanában már kapható (~$350-ért) egész tűrhetőnek tűnő, roomba jellegű önálló robot (legalább is kisebb konyhakertre méretezve):
youtu.be/JIFZewha1bI

somlobodog 2020.04.15. 21:31:22

@Herr Géza: tehát 60 éve voltunk a holdon, de a spargaszedes nem automatizalhato?:))) dehogynem. Csak nem éri meg. Idenymunka és pepecselos. Lehet ez kéne legyen a következő xprize projekt, egy év és egy bolgár malna/spargaszedo nem lenne. Nem a nem lehet a kérdés hanem a nem akarjuk

Ákos Weress 2020.04.15. 21:32:23

Szerintem legyen ez az egész a művelt nyugat problémája...:)
Megoldják, vagy leszoknak a spárgazabálásról ...

Analóg a többi "problémát" is megoldhatják . Importálnak rabszolgákat v. saját maguk is elvégezhetik a melót. Ha egyik sem megy, akkor leszoknak róla. Aztán szépen lassan lekopnak a Föld színéről.....és lesznek helyettük sárga v. barna színű népek..:)

Arthamyr 2020.04.15. 22:27:51

@FutureFry: Azon is elgondolkodtam, hogy miért ne lehetne ezeket is hidroponikusan, akár mesterséges fénynél termeszteni? Ezzel pár problémát ki lehet iktatni, és néhány körülményt jobban lehet kontrollálni.

Szerintem az egész termesztést jobban megéri automatizálni, mert ha "gépbarátan" vannak ültetve a növények, megfelelő fajtájúak, a betakarítás is könnyebb feladat, ebben akár segíthet az ültetéshez használt gép. Ehhez hasonló az is, hogy az általad linkelt videoban lévő tertill robothoz is csináltak egy kis guide-ot, hogy milyen is az optimális munkakörnyezet a robot számára, mi az, ami nem kompatibilis vele, és mi az, ami minimum szükséges hozzá. Mondjuk ahogy látom, igazából egy fűnyíró (gaznyíró), csak levágja a gazt (akár az is elég lehet), és nem hinném, hogy a haszonnövény szárától pár centire lévő gazt is jól tudja kezelni. Azt említi is a videoban, hogy nem mindenre jó, bár nagyon jó véleménnyel van róla, és ha tényleg a 95%-át elvégzi a munkának (időben 95%-át), az hatalmas segítség.

Herr Géza 2020.04.15. 22:39:15

@somlobodog: De, biztos tudna rá a NASA (:D) valamit kitalálni, csak hát a fejlesztési költségek elosztva a várható darabszámmal elég rendes pénzt fognak kitenni. És a szezon 2, max. 3 hónap. Vagy megvesz a gazda egy vagy több milliós gépet, ami az év 3/4-ében csöndben pihen a fészer sarkában, vagy maradnak az idénymunkások. Még a lízing/bérlés se játszik, mert ez a ketyere mindenkinek egyszerre kell. Még egyszer mondom, a spárgát a szezon ideje alatt minden nap kell szedni, mert ráadásul abszolút csak hót frissen igazán értékes. Jellemzően a hajnalban szedett cucc délután már a szupermarketekben van, a délután szedett másnap a nyitáskor a polcokon.
Szóval itt nem lehet szövetkezet játszani, hogy vesz 20 gazda egy kombájnt, hétfő-kedden learatjuk Pista bácsi földjeit, kedd-szerdán a Sanyi bácsiét, stb.
@Arthamyr: “ de az amúgy sem nagy probléma, hogy "a hülye spárgák nem egyszerre bújnak ki a foldből". “ De, pont ez a dolog lényege, látom nem kaptad el a dolgot továbbra sem.

Arthamyr 2020.04.15. 22:51:36

@Herr Géza: Nem probléma, miért lenne? A gépnek fel kell ismernie, hogy melyik takarítható be. Teljesen mindegy, hogy ez mikor történik. De nyugodtan meséld el, hogy miért "pont ez a dolog lényege"...

Mellesleg spárga tapasztalataim szerint egész évben kapható. Arról mondjuk nem készítettem statisztikát, hogy hol termesztették.

Herr Géza 2020.04.15. 22:57:34

@Arthamyr: “ Azon is elgondolkodtam, hogy miért ne lehetne ezeket is hidroponikusan, akár mesterséges fénynél termeszteni? Ezzel pár problémát ki lehet iktatni, és néhány körülményt jobban lehet kontrollálni.”
Hidd el, hogy vannak erre hivatott szakemberek, és ha lehetne, már rég polcon nevelnék a spárgát.... Csak annyit mondanék, hogy hatalmas hely kell hozzá, a spárga az első 1-3 évben nem terem, utána viszont 10-15 évig igen, és a szezon hosszát nem csak az időjárás befolyásolja, hanem az is, hogy a növényt pihentetni kell, hogy a következő évben is megfelelően teremjen. Ugyanaz a feladvány, mint a spárgakombájnnál: építesz több hektárnyi üvegházat, csarnokot, akármit, ami az év két hónapjában hoz pénzt, 10-ben meg csak viszi.
Na részemről ennyit a spárgáról.

Arthamyr 2020.04.15. 23:04:57

@Herr Géza:
www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=hidroponic+asparagus+farm

Most nem kezdem el egyesével ellenőrizni a találatokat, de biztos vagy benne, hogy mind csak játék és mese?

Benikuty 2020.04.15. 23:12:06

@Arthamyr: "Mellesleg spárga tapasztalataim szerint egész évben kapható."
Valóban, csak most nem arról van szó, amit gombolyagban árulnak, és vészhelyzetben befűzheted a lloyd cipédbe fűző hiányában.
Ha mégis a termesztettről zagyválsz vidámságokat, szívesen összehozlak két komoly termelővel, egyik Bács-Kiskun, másik Csongrád megyében gályázik, rájuk fér egy kis mulatság, csak meg ne szakadjanak a röhögéstől. Kár lenne értük!

fhdgy 2020.04.15. 23:14:13

@Herr Géza: Jakabháza felől Orgoványba menet van egy több hektáros terület. Az első időben, amikor arra járkáltam autóval többször is, feltűnt, hogy valami, számomra ismeretlen növény termelése folyik ott. Kiderült, hogy egy ismerősöm is szokott arra járkálni, erre megkérdeztem tőle, hogy nem tudja-e, hogy milyen növény. Magyaráztam, hogy kb. hol van ( mi somogyiak vagyunk, a terület nem messze van Kecskeméttől ), meg mondtam, hogy engem aszparáguszra emlékeztetett az autóból nézve.

Ja, tudom, mondta ő, hát spárga!

Üvegház, se égen, se földön. Magyarországon ezek szerint szabad földön is termeszthető? Azt tapasztaltam, hogy a terület nagyon homokos. Amíg nem kóricáltam arra, én azt hittem, hogy ennyire homokos területen csak bukfencet meg cigánykereket lehet vetni.

Arthamyr 2020.04.15. 23:16:30

@Benikuty: Hát, ha te ilyet fűzöl (próbálsz fűzni?) a "cipédbe", nem csak a termelőid fognak szakadni a röhögéstől...

fhdgy 2020.04.15. 23:23:28

@Benikuty: dobnék egy hátast, ha Herr Gézának írt előző hozzászólásomban szereplő Jakabszállás-Orgovány térségi föld pont az általad említett egyik komoly termelőé lenne. Amikor el kezdtem írni Gézának, még nem tudtam a hozzászólásodról!

Bocs, az előbb Jakabházát írtam, de Jakabszállásról van szó!

Herr Géza 2020.04.15. 23:36:31

@Arthamyr: Csak nyomod tovább vakon a szöveget. Első kérdésem: ettél már spárgát? A második: láttál már spárgaföldet?
Több kérdésem nincs.
De szívesen válaszolok a spárgatermelés megreformálására tett igyekezeteidet méltányolandó:
A spárgasípot csak akkor tudod leszedni, ha látod, hogy hol van, azaz kibújt a földből. Akkor viszont le kell szedni, mert a napfény hatására viharos tempóban színeződik el és fásul be, azaz kuka, vagy jobb esetben zacskós spárgakrémleves lehet már csak belőle. Főszezonban napi kétszer, de gyakran akár háromszor is végigmennek minden soron. A spárgát a föld alatt, kvázi vakon kell kb. 22 cm mélységben egy speckó kézi spárgakéssel oldalról beszúrva elvágni, lehetőleg a tőhöz közel, mert a benthagyott csonk berohadhat, és akkor kakukk az egész növénynek. A földet a növény körül nem szabad nagyon megbolygatni, mert akkor a további sípok girbegurbák lesznek, az már csak ötödáron, “törmelékként” adható el.
Az igazán profi spárgaszedő felismeri a bakháton a kifelé törő síp által megrepesztett földet, és még úgy leszedi azt, hogy a csúcs még fél-egy centire a föld alatt van. Ha ez a síp legalább 2 cm vastag és min. 22 centi hosszú, tök egyenes, na az a first class. Szezon kezdetén ennek kilója minimum 20, de inkább 30 euró. A szezon végén megkapod kb. 10-ért. Ez alatt még van néhány kategória, egészen a levesnek való törmelékspárgáig. Meg van a zöldspárga, aminek a termesztése és szedése sokkal egyszerűbb, cserében jóval olcsóbb is, azaz kisebb a jövedelem. Folytathatnám, de azt hiszem ennyi elég. (1,5 évig nem csak a spárgatermő vidék közepén laktam, de konkrétan egy olyan gazdánál béreltem lakást, akinek a ház melletti kertjében volt spárga, igaz csak saját szükségletre, és mivel én is imádom a cuccot, érdekelt a hogyan, ő meg mindent elmagyarázott, megmutatott).
Ja, és valóban lehet egész évben spárgát kapni, de Görögországból ill. főleg Dél-Amerikából származót, ami színre, szagra, minőségre (már csak a hosszú szállítási idő miatt is) meg sem közelíti az Európában termesztett, frissen szedett verziókat.

Arthamyr 2020.04.15. 23:47:01

@Herr Géza: "Csak nyomod tovább vakon a szöveget. Első kérdésem: ettél már spárgát? A második: láttál már spárgaföldet?
Több kérdésem nincs. " - Ok, ha már a kérdéseid is hülyeségek, és csak az ekézést szolgálják, nincs miről beszélni...

Herr Géza 2020.04.15. 23:50:14

@Arthamyr: Mint látod, magát a hidroponikus termesztést (aka csepegtető öntözés), sem te találtad fel, ilyen itt is van, sőt egyre inkább az van, és a komolyabb termesztők még elektromos fűtőszálat is behúznak a bakhátba, mert a piacon az kaszál igazán nagyot, aki a leghamarabb megjelenik a terméssel. De miután te még mesterséges fényről is hadováltál, logikusan azt hittem, hogy valamiféle zárttéri termesztésre gondoltál.
Üvegházban a szezonnyújtás, azaz a minél korábbi szüret miatt itt is termesztenek spárgát, de az nem releváns mennyiség.
Amúgy a linkeden mindenhol a zöld spárga szerepel, amit valóban sokkal egyszerűbb termeszteni, mint a fehéret/lilát.

Herr Géza 2020.04.15. 23:53:08

@Arthamyr: Mert nem voltak jogosak a kérdéseim? A nagy ötledeidből bőven lejött, hogy gőzöd sincs miről beszélsz, de kiválóan megszakértetted a témát. Aztán besértődsz, mint egy gyerek. Gratulálok.

Herr Géza 2020.04.15. 23:54:43

@Arthamyr: Persze fair lenne a kérdéseket meg is válaszolni. Bár ne erőlködj, úgyis borítékolni tudom, hogy mi a válasz.

Benikuty 2020.04.16. 00:05:09

@Arthamyr: lehet, hogy nem jutott el a megfelelő agytekervényedig, de arra az ostobaságcunamira céloztam, amit itt összedózeroltál. Nem akarok sakkozni veled.

Benikuty 2020.04.16. 00:12:40

@fhdgy: Minden lehet, az egyik tényleg arra gazdálkodik, a másik Bordány mellett. Nagy kedvencem a spárga, főleg a lila nyersen.

vándor madár 2020.04.16. 00:14:39

"Németország 40 ezer idénymunkást fogad Kelet-Európából a következő két hónapban, elsősorban mezőgazdasági munkára"

Németország nem 40.000 idénymunkást fogad a következő két hónapban, hanem az állam 80.000 mezőgazdasági idénymunkást engedélyezett. Áprilisban 40.000 és májusban 40.000 főt, főképp a spárga betakarítására. Ehhez a számhoz az a 2.000 fő Kolozsvárról egyenlőre csak egy csepp a tengerben.

www.haufe.de/personal/arbeitsrecht/saisonarbeit-was-arbeitgeber-beachten-muessen/saisonarbeiter-die-wichtigsten-regeln-zur-sv_76_344000.html

www.tagesschau.de/wirtschaft/erntehelfer-einreise-101.html

@Ákos Weress: "Megoldják, vagy leszoknak a spárgazabálásról..."

Hogy a stílusodnál maradjak ... Ha Nyugaton nem zabálnak spárgát, akkor Keleten éhen döglenek azok, akik abban dolgoznak meg a családtagjaik is, akiket az ott keresett pénzből eltartanak, úgyhogy ez egy körforgás, amiben minden résztvevő valamilyen szinten jól jár. Sőt! Ha tönkre menne a spárga, Németországban bedölne pár család, aki ezzel nagyban foglalkozik, de Kelet-Európában több százezer embernek nem lenne mit enni.

www.youtube.com/watch?v=LBXMw7c5ghc

www.youtube.com/watch?v=QF-VCUykvDA

Az egészségügy Burgenland-ban biztosan nem omlik össze, legfeljebb az idősellátás és -gondozás, ha a több száz ingázó külföldi munkavállalót nem engedi ki a saját országa.
A spárgával ellentétben itt ha rendesen megfizetnék az embereket, akkor nem kellene annyi külföldire hagyatkozni és ha a külföldieknek otthon egyáltalán lenne munkájuk, akkor ez a helyzet ki sem alakulhatott volna, ugyanis ez nem idénymunka.

www.bvz.at/burgenland/politik/verschaerfung-in-ungarn-doskozil-fordert-loesung-burgenland-redaktionsfeed-quarantaene-hans-peter-doskozil-corona-massnahmen-coronakrise-coronavirus-198249537#

Arra viszont már rájöttek, hogy a határmenti ingázáshoz meg kell nyitni a határátkelőket, mert túl sokan földönfutóvá válnak.

propeller.hu/itthon/3524510-nyolc-atkelot-hasznalhatnak-magyar-roman-hatarszakaszon-ingazok?utm_source=hirkereso.hu&utm_medium=referral

Arthamyr 2020.04.16. 00:17:44

@Herr Géza:
1. Az a kérdésed, hogy ettél-e már spárgát, semmiképpen sem volt jogos, a láttál-e már spárgaföldet még talán vehető annak.
2. Nem "megszakértettem a témát", hanem felvetettem gondolatokat. Amiből a te szakértő hozzászólásaid alapján is elég sok megáll, annak ellenére, hogy "vakon" írtam.
Van hidroponikus termesztés (ami nem egyenlő a csepegtető öntözéssel _tudtommal_ - sejtésem szerint a csepegtető talán az egyik fajtája, de most nem nézek utána): úgy tűnik, hogy van.
Van spárga egész évben: itt biztosan. Ettől még lehet, hogy itt csak szar van, mert 99%-a külföldről jön, mint mondtam, erről nem készítettem statisztikát.
És igen, a zárttéri termesztésre gondoltam. Technológiailag megoldható: úgy tűnik, hogy igen.
Amit te nem veszel figyelembe, hogy semmilyen költségelemzést nem végeztem (de egyébként pont ez az egyik ok, ami miatt nem kívánok foglalkozni az automatizálásának problémájával, mint azt még délelőtt írtam). Tehát nem foglalkoztam azzal, hogy pl. a román idénymunkásokkal milyen olcsón/hatékonyan megoldható. Most még. Nem foglalkoztat, mivel nem kívánok beszállni a spárgabizniszbe.
Arról sem tettem állítást, hogy mekkora volumenben termesztenek és hogyan.

Egyébként az általad leírt folyamat is automatizálhatónak tűnik, és szerintem automatizálni is fogják ("Főszezonban napi kétszer, de gyakran akár háromszor is végigmennek minden soron." - pl. ez is tipikusan olyan jellemző, ami az automatizálásnak kedvez), ha majd megéri (aminek több komponense van). 300 éve még nem volt traktor sem, most meg van. Ez így megy.

Arthamyr 2020.04.16. 00:23:39

@Benikuty: Akadj le rólam, bőven elég volt @Herr Géza: mára...

Benikuty 2020.04.16. 00:30:05

@Arthamyr: " Akadj le rólam,"
Ne reménykedj!
"Ez így megy. "
Tévedsz! Haha...

2020.04.16. 01:58:12

vajon ez az allandosulni latszo cat fight a bezartsagtol van, vagy ez eddig is volt, csak nekem nem tunt fel? :)

kardio1 2020.04.16. 07:56:19

@Rayovac: eddig is volt, ezután is lesz...

négyzet 2020.04.16. 10:03:17

@Arthamyr: Azt már kezdik látni, hogy nem fog menni ez a bezárkózás hosszú távon, nem is így volt tervezve, csak akkor még nem tudták, hogy meddig tarthat ez az egész. Mostanában kezd csak látszani, hogy valószínűbb az elhúzódó járvány, ezért akarnak a bezárkózáson lazítani, hogy ne omoljon össze minden. Legalábbis is itt-ott már elkezdték, pl. Dániában kinyitottak az iskolák a héten. Gondolom látták a svéd számokat, ahol nyitva vannak az iskolák és óvodák, és azért (még mindig) nem egy Lombardia.
A gazdaság újranyitogatása és az újraéledő járvány miatt becsukogatása viszont tényleg ki fog nyírni mindent, ezért kellene most kicsit több ésszel és talán nemzetközileg összehangoltan csinálni a dolgokat.

Herr Géza 2020.04.16. 12:07:03

@Arthamyr: Ezt mondhatom én is. Okostóbiás megoldotta az akut problémát a “majd feltalálunk valamit” sorvezető mentén. Igaz, gőze nincs arról, hogy miről beszél, de már látott spárgát/epret/málnát, stb. a boltban, nyilván tudja, hogy az hogy kerül oda...

Arthamyr 2020.04.16. 12:20:57

@Herr Géza: Sajnos Géza úr, a link nem jó, így nem tudom, pontosan mire is reagáltál.
Leírom, mi a gond: a leugatós stílus, amivel nyitottál, és szépen végigvezetted az egész napon, és a mostani hozzászólásodba is sikeresen integráltál.
Elég lett volna pl. tömören leírnod azt a lépést, ami miatt a spárgaszedés automatizálhatatlan (pl. bonyolultabb, mint mondjuk az önvezető autó vagy a növénytermesztés az űrállomáson) és én ezt, ha valóban így van, szépen beláttam volna. Nem tetted meg, így nem ez történt. Ahogy azt sem írtad le, hogy a spárgát miért szükségszerűen földben kellene termeszteni, és azt sem, hogy te a fehér spárgáról beszélsz.

Sajnos én csak FU money-re tettem szert, a nemkívánatos elemeket megszűntetni nem tudom, csak leszarni, így ekként járok el jelen esetben is, ha tartod magad az eddigi attitűdhöz.

Herr Géza 2020.04.16. 13:14:24

@Arthamyr: Na akkor még egyszer, s utoljára: te mindent megoldottál, mint “szakértő” egy olyan témában, amihez láthatóan gőzöd sincs. Valóban “leugattalak”, hiszen egyértelmű volt, hogy fingod sincs miről beszélsz. Innentől a szuper világmegváltó ötleteidet sem érdemes elemezni, mert csak röhögni tudok rajta. De a lehetőség adott, hajrá, oldd meg a problémát. Automatizáld a spárgaszedést (epret, málnát, stb.), aztán jelentkezz. De ne olyanokkal, amikor a “robot” 18 embert visz magával, akik kézzel szedik le a termést, majd újabb 5-6 ember még szortírozza is az eredményt és ezt még full-harvester-nek is hívják.

Arthamyr 2020.04.16. 13:34:38

@Herr Géza: Na akkor még egyszer, s utoljára: az, hogy a te (vagy bárki) mániákus, agresszív, kötekedő elmédben ilyenek csapódnak le: "te mindent megoldottál, mint “szakértő” egy olyan témában, amihez láthatóan gőzöd sincs" - én nem igazán tehetek.
Még egyszer, s utoljára: nem kívánom megoldani a problémát, mert nem az én problémám, és nem is zavar, és nyilvánvalóan azon kívül, hogy itt esetleg írok róla, a kisujjamat sem fogom megmozdítani az ügyben. Egyébként számomra tökéletes megoldás az is, ha nincsen spárga, ez elég triviális, bár nem olyan érdekes, mint mondjuk a gépi látás.

És akkor maradok a leszarásnál, mert ennél többet láthatóan nem érsz. Na bye.

Herr Géza 2020.04.16. 14:10:59

@Arthamyr: Ó pajti, megint a “besértődök” verzió? Legyél már egyszer tököscsávó, és mondd azt, hogy mellényúltam, sorry, belepofáztam valamibe, amihez közöm sincs.
Jó kör volt, de elbuktad. Pont. Maradj az IT-nél, meg a “nyugdíjas” létnél, abba meg én nem ugatok bele.

somlobodog 2020.04.16. 15:26:49

@Herr Géza: ez a spargaszedes egy igazi szopás. Nem tudtam. Érdekes volt, köszi az infót.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.04.16. 15:26:59

erdekes volt a videon, ahogy a feher fajtat szedik. szerintem ez sokkal egyszerubb, mint pl epret. persze a videon nem az latszik hogy ugy kivagjak vakon a repedes alapjan kiszagolt novenyt, hogy a foldet se bolygatjak korulotte, hanem rendesen beleturnak a sracok a mar boven kilogo resz korul, aztan visszatemetik nagyjabol. ennek joval precizebb megcsinalna egy gep. nem lehet mas oka a kezi munkanak, csak hogy gombokat fizetnek a munkasoknak.

Ákos Weress 2020.04.16. 17:37:39

@vándor madár: Köszönöm az elemzést, különösen a vidijók tetszettek. Bár nyilvánvalóan kissé mesés történetek, de a lényeg bennük rejlik. A szorgalmas német felépít egy kiváló rendszert, amelynek az alapját sajna idegenek képezik....és lám jön egy icipici vírus és minden bedőlni látszik..:(
A lényeg azonban döbbenet, a német kommentelők irigylik a vendégmunkásaikat és ilyeneket írnak:
"Wenn ich eine solche Mutter wie Daniela hätte haben können,dann wäre ich lieber in dieser Armut aufgewachsen,als im reichen Deutschland und nie Eltern gehabt."
Nem tudom osztani a véleményedet abban, hogy a román (lengyel) napszámosok éhen pusztulnának a német kenyéradóik nélkül....Ezek a melósok valamilyen extra kiadásra gyűjtenek, amikor bevállalják a 12 hetes idénymunkát. Pl. a szakképzetlen
18 éves Denis ennyi idő alatt a keresetéből vett magának egy 6 éves VW Golfot...és persze a film elején látni lehetett a családi gazdaságukat is ( disznók, tehenek...) ...

dikusz. 2020.04.16. 17:44:05

@somlobodog: Nem tudom, mennyire lehet érdekes a számodra az alábbi link:

www.youtube.com/watch?v=Mdzvl2-HF4A

Az Ízőrzők (főzőműsor) egyik része, amelyik Öttömösön készült. A receptek mellett beszélnek a műsorban arról, hogy termesztik, szedik a spárgát. Nem kell végignézni a 1/2 órás műsort, ha nem érdekel, rá lehet menni arra a részre, ahol egy hölgy beszél arról, mennyi kézi munkát igényel ez a növény. Nem tudományos alapon beszél erről, hanem azoknak az embereknek a tudásával, akik nap mint nap dolgoznak vele. Nekem ez az igazán hiteles.

Herr Géza 2020.04.16. 19:23:05

@droid_: A tököm ugyan már rendesen tele van a témával, de arra még kíváncsi lennék, hogy szerinted miért is egyszerűbb a fehér spárgát szedni, mint az epret...?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.04.16. 21:49:23

@Herr Géza: mert az eper osszevissza no, nem latni rendesen a levelek miatt, meg kell vizsgalni hogy erett-e mielott leszeded, konnyen megserul es szaraval egyutt kell szedni tudtommal. ellenben a feher sparga igy ranezesre nem kenyes a fogdozasra, konnyu eszrevenni amikor kibujt a hegye, es ha ezt eszrevetted, akkor mar nem kell vizsgalgatni hogy mi legyen vele, hanem mehet a kes neki, a csucsanal megfogva lehet is kihuzni. esetleg meg egy kis dongoles a helyere, hogy jobban visszatomorodjon a nem szetturt fold. ehhez szerintem kamera se kell, a robot vegigsoprogetheti azt a bakhatat, ahol olyan dudor van, ami formara stimmel es nem gurul odebb, azt lehet is asni. epret szedtem mar kiskertben, spargat meg sosem, ha van meg valami trukkje, szivesen elolvasom. az egyoras videokat nem neztem vegig, csak odaporgettem ahol az akcio volt es nem lattam semmi trukkot benne.

dikusz. 2020.04.17. 09:23:26

@droid_: Nem értek a mezőgazdasághoz. De ennek ellenére engedd meg, hogy azt mondjam, hogy az amit most @Herr Géza: -nak leírtál, nem a hozzáértésedről tanúskodik, hogy finoman mondjam.
A legutóbbi hozzászólásomba beillesztettem egy főzőműsornak az egyik adását. Lehet sokaknak nem túl értékes műsorok ezek, én kedvelem mindegyik részét, mert kicsit közelebb hozza számomra a vidéket. Ebben a linkben beszélnek arról, hogy mennyi munkával jár.
Nem vagyok biztos benne, hogy egyáltalán reagálsz erre a hozzászólásomra, ha netán mégis, ideírnám (hogy ne kelljen végignézni a videót), hogy 18:20-19:50-ig van benne az a rész, amiből azért lehet következtetni arra, hogy miért is nem lehet(ne) gépesíteni a spárgaszedést.
Van még pár rész, amit érdemes végignézni, ezek a következők: 5:44-6:51, 9:28-10:39, 22:44-23:11.
Ezek a részek is sokat elmondanak, de a lényeg abban a részben van, amit kiemeltem. Kíváncsi lennék azért a véleményedre.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.04.17. 11:00:55

@dikusz.: mondtam hogy nem erdekel a mezogazdasag, tehat nyilvan nem ertek hozza, "finoman szolva" se.

megneztem ezt is mielott irtam amit irtam, koszi. ebben valoban arra torekednek, hogy meg a kibujas elott kiszedjek, ami persze joval nehezebb feladat egy gepnek (nem hiszem hogy lehetetlen es azt sem hiszem hogy ezesetben repedeseket vizsgalgatna egy gep), de ha a nemeteknek jo kibujva, akkor a gepnek is lehet jo. raadasul ha ilyen simara van eldolgozva a fold mint ezen a videon latszik, akkor sokkal egyszerubb a legkisebb kibujast is eszrevenni, de pont erre gondoltam, amikor azt irtam fent, hogy "ehhez szerintem kamera se kell, a robot vegigsoprogetheti azt a bakhatat, ahol olyan dudor van, ami formara stimmel es nem gurul odebb, azt lehet is asni"

mas egyebet nem latok, ami kulonosebb nehezseg lenne a szedesben, fenntartva azt, hogy egy gep nem "kitori vagy kiszurja attol fugg milyen eszkozzel dolgozik", hanem celszerszammal kiemeli anelkul hugy szetturna a foldet korulotte.

a szedes utani szetvalogatas az automatizalas alapfeladati kozott van, nem kell hozza semmi intelligencia vagy ugyesseg (sem emberi sem gepi). nem is ertem, hogy miert mondja a no hogy sok ketkezi munka van vele. illetve dehogynem ertem, meg arra a conveyorra is kezzel pakolgatjak fel, hat igy persze hogy sok munka.

dikusz. 2020.04.17. 11:28:26

@droid_: Ahogy írod, nem értesz a mezőgazdasághoz, nem is érdekel. De ha így van, akkor nem lenne szabad ennyire határozott véleményt nyilvánítani róla, és körömszakadtáig ragaszkodni ahhoz, hogy csak az a jó, amit magad állítasz.
Nem egyezik a véleményünk, ahogy látom nem is fog, ezért nincs is értelme tovább folytatni. Azért köszönöm, hogy válaszoltál.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.04.17. 13:13:21

@dikusz.: koromszakadtaig, igen :) nem lattam, nem olvastam semmit, ami miatt erdemes lenne megvaltoztatni a velemenyem. te amugy a munka melyik reszet tartod gepesites szempontjabol kritikusnak?
- megtalalni a spargat?
- kiasni?
- betemetni?
en az eperszedesnel a gyumolcs megtalalasat es lecsippenteset is neheznek (de nem megvalosithatatlannak) tartom, fent leirtam miert. ott valoszinuleg a gepesitett szuretet megkonnyito ultetes sokat segit ahogy azt mar masok emlitettek. nem az elso dolog lenne, amit azert csinalunk mashogy mert ugy geppel egyszerubb.

adg 2020.04.17. 14:49:12

Nekem valami azt sugjak a hangok, hogy olyan nincs, hogy nem lehet gepesiteni.
Olyan annal inkabb van, hogy nem lehet gepesiteni gazdasagosan.

Biztosan van ra mod, hogy a fold alatt is lassa a gep es el tudja vagni, csak olcsobb egy falka roman. Nem eri meg a fejlesztes, se a gyartas. Majd ha a romanok meg ukranok meg mindenki olyan szinten el, mint a nemetek, haha, majd akkor nem mennek szedni, es marad harom lehetoseg. Kurva sok penzert megis leszedi valaki, es lesz baromi draga sparga, vagy megeri majd kifejleszteni a gepet, es lesz baromi draga sparga, vagy nem lesz sparga. Az elso ketto is oda vezet, hogy nem lesz sparga, mert ha eleg draga, akkor eleg keves kell majd, es nem lesz gazdasagos megint csak. Illetve az is opcio, hogy jon majd az is kinabol, mint a barack, a fokbagyma, a virus meg minden szar.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása