oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. január 25. 06:30,  Egyre inkább a pályakezdő fiatalok mennek külföldre 43 komment

2020. január 25. 06:30 Határátkelő

Egyre inkább a pályakezdő fiatalok mennek külföldre

Érdekes alakult az elmúlt években a fiatalok határátkelése, derül ki egy pénteken megjelent, azaz egészen friss kutatásból. A téma két nagy magyarországi szakértője, Hárs Ágnes és Simon Dávid jegyezte tanulmányból kiderül, az elmúlt pár évben megváltozott, milyen élethelyzetben lévő fiatalok választják a külföldi munkavállalást.

repuloter_no_foto_pixabay_com_jeshoots_1.jpg

A fiatalok külföldi munkavállalását több tényező is ösztönzi. Elsősorban a fiatalságuk, hiszen minél korábban vág bele valaki a határátkelésbe, annál nagyobb eséllyel térül meg az erőfeszítése.

Mindehhez hozzájárulhat még az, hogy fiatalon az ember amúgy is a helyét keresi, tehát ha még munkát vállal is Magyarországon, a helyzete meglehetősen bizonytalan, ezért aztán könnyebben döntenek a külföldi munkavállalás mellett.

Végül ebben az életkorban könnyebben mozdul az ember akkor is, ha esetleg elege lett a társadalmi kilátástalanságból, vagy úgy érzi, nem tetszik neki az adott ország légköre.

Hárs Ágnes és Simon Dávid tanulmánya (itt olvasható teljes egészében) azt próbálta megvizsgálni, miként változott a fiatalok elvándorlása az elmúlt szűk tíz évben Magyarországon.

A határátkelés összetett okok miatt 2010 után gyorsult fel (nyilván ebben kifejezetten nagy szerepe volt a 2011-ben megnyíló osztrák és német munkaerőpiacnak – HÁ), a tanulmány is ezt az időpontot tekinti többé-kevésbé vízválasztónak a gazdasági válság elhúzódó hatását és a kormányváltást követő
intézkedéseket felemlegetve.

A helyzet 2010 előtt

Lakhely

Mielőtt felgyorsult volna az elvándorlás, viszonylag fontos volt, hogy melyik régióban él az adott fiatal. Például Közép-Magyarországhoz képest Nyugat- és Dél-Dunántúl kifejezetten jelentősen növelte a külföldi munkavállalás valószínűségét. Aki viszont nagyobb városban vagy Budapesten élt, kisebb eséllyel vágott neki a határátkelésnek 2006 és 2012 között.

Családi helyzet

Azok, akik még a szüleikkel éltek, nagyobb valószínűséggel vállaltak külföldön munkát, akik viszont már elköltöztek otthonról, esetleg már 6 évnél kisebb gyerekük is volt, azoknál a határátkelés vágya jelentősen csökkent.

Végzettség

Az alapfokúhoz képest az egyetemi végzettség hatása ebben az időszakban kifejezetten jelentős volt, érdekes módon a főiskola és az érettségi már kevésbé, de azért még érezhetően erősítette a külföldre költözést.

A folyamatosan dolgozókhoz képest ekkor azok mentek nagyobb eséllyel külföldre dolgozni, akik frissen elvesztették vagy elhagyták a munkahelyüket, náluk valamivel kisebb valószínűséggel a pályakezdőként nem dolgozó fiatalok.

A helyzet 2010 után

Lakhely

A lakóhely szerepe nem sokat változott 2010 után sem, talán leginkább annyiban, hogy Közép-Magyarországhoz képest a Közép-Dunántúl régióval együtt már a nyugat-magyarországi lakóhely is jelentősen növelte a határátkelés valószínűségét (osztrák munkaerőpiac, helló).

Érthető okokból ugrott meg a határátkelés Észak-Magyarországról is (ott ütött a legnagyobbat a válság), ám érdekes módon a többi régió esetében ennek már nem volt jelentősége. Ami még érdekesebb, a különböző településtípusok 2010 előtt meglévő különbsége is eltűnt.

Családi helyzet

A családi helyzet hatása lényegesen megváltozott: a párkapcsolatban élőkhöz képest a szülőkkel élők fokozatosan növekvő valószínűséggel vállalnak külföldön munkát.

Az egyedül élők esetében 2016 óta jelentős a növekedés, most már a családban élő hat év alatti gyermek sem fogja vissza jelentősen a külföldi munkavállalást. Hárs Ágnes és Simon Dávid mindezt munkapiaci okokkal, a kedvezőtlen kilátásokkal, valamint társadalmi-politikai elégedetlenséggel magyarázzák.

Végzettség

Érdekes alakult át az iskolai végzettség hatása is, már sem a felsőfokú, sem a középfokú végzettség hatása nem jelentős. Érdekes módon viszont a szakmunkások közül egyre többen mennek külföldre (nesze neked, szakemberhiány).

Kik mennek most el?

A legizgalmasabb kérdés persze az, hogy kik azok, akik most a legnagyobb arányban döntenek a határátkelés mellett. Nos, Hárs Ágnes és Simon Dávid szerint azok, akik Magyarországon még nem dolgoztak, közülük is egyre gyorsuló ütemben a pályakezdők.

Ezen azért a munkaadók és a kormány helyében erősen aggódnánk, hiszen ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az ország felneveli a munkavállalókat a többi országnak, akik között egyre többen vannak azok, akik úgy mennek el, hogy gyakorlatilag egyetlen percet sem dolgoztak Magyarországon.

Ami azt illeti, 2012 után gyorsan növekedett azoknak a pályakezdőknek a külföldi munkavállalási valószínűsége, akik nem akartak vagy nem tudtak elhelyezkedni, s az időszak végére már megközelítették a frissen munkából kilépők elvándorlásának a hatását.

A szakemberek gyanúja szerint a jelenség mögött a fiatalok megváltozott motivációja állhat, egyszerűen felerősödött a romló hazai munkapiaci kilátások, várakozások hatása.

Hogy ebből mi lesz, az egy egész jó kérdés…

Egy korábbi beszélgetés a tanulmány két szerzőjével itt, a Határátkelőn.

(Fotó: pixabay.com/JESHOOTS)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4315425726

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Din Serpahis 2020.01.25. 08:04:24

Őszintén szólva, ha valaki karriert akar odakinn csinálni, érdemes mielőbb kimenni, sőt már az egyetemet odakinn csinálni. Én pl nagyon érzem annak a hátrányát, hogy az első 9 évemet egy kvázi noname magyar középvállalkozásnál töltöttem (nem volt rossz cég, de svájci szemmel mint referencia sz*rt se ér)

A mostani főnököm is bevándorló, ügyes gyerek, de nem sokkal tud többet nálam, de ő a St Gallen egyetemre járt, meg az első 9 évét egy svájci nagybanknál húzta le... na most ez olyan évi 80.000 frank plusz az ő javára.

Pöffetegecske 2020.01.25. 10:59:07

A hatéves gyereknél már nem csak az számít, amit itt hagy ( lesz NAT, de milyen, ki tudja azt), hanem az is, hogy mit nyernek a kinti iskolával. Ez a felmérés mintha csak magyar oldalt nézne. A gyerekeim mérhetetlen mennyiségű plusz segítséget kaptak a beilleszkedésben, másnak ez bátorítást, lökést adhat, ha ezen dilemmazik, hogy milyen lesz az iskola. A merlegelesnel nem csak a honnan számít, hanem a hova is, számít, hogy lényegesen jobb kondíciókért hagyjuk el az országot. Amit én bánok, hogy nem korábban léptünk.

Csodabogár 2020.01.25. 11:12:46

Ahogy én látom, külföldi ismeretségi kör, német tv és újságok, no meg a haza unokák, a fiatalok rendszerint érettségi után elmennek minimum egy évre külföldre, vagy tanulni vagy csak úgy kicsit körülnézni és dolgozni. Ezek aztán egy év után, vagy ha elvégezték a kinti egyetemet haza is jönnek/mennek.
Szerintem ez egy igen jó trend, önállósodnak a fiatalok, akiket manapság vattába csomagolva nevelnek, világot látnak, más kulturát szokásokat ismernek meg, stb. Ha gyerekem vagy unokám lenne, direkt elkergetném.

2020.01.25. 15:24:19

@Csodabogár: Hm, és hány hónap/év múltán húznak vissza, miután elmúlik az anyu-apu-testvérek-barátok-haverok.ismerős helyek utáni nosztalgia, és szembesülnek a mindennapokkal?
Állítólag szakemberhiány van ma Magyarországon. Tavaly, tiszta kalandvágyból jelentkeztem pár magyarországi állásra. A visszajelzések alapján azt kell mondanom, hogy valamivel javult a helyzet az 5-6 évvel ezelőttihez képest. A pályafőnököket ma már legalább bejelentik 8 órára. De amikor azt kérdeztem, hogy a szerződésbeli 8 óra (oké 9 szünettel), az gyakorlatilag mennyi pluszórát jelent, úgy sacc per kábé havonta (ezt egy évek óta működő vállalkozás már fel tudja mérni, nem másodperc alalpú elszámolást kértem)? Akkor jött a már jól ismert hímezés és hámozás ... pláne, amikor arról kérdeztem, hogy a pluszórákat hogyan is tervezik elszámolni, és depláne, van-e elektronikus (ujjlenyomatos) nyilvántartó rendszerük? Ez utóbbi 13 megkeresett vendéglátóipari vállalkozásnál egyben sem volt, beleértve Michellin-csillagos éttermeket is. Nos, ez mindent elmond. Még több szakembernek kell elmennie Magyarországról ahhoz, hogy tényleges változások történjenek.

fhdgy 2020.01.25. 16:15:19

@Pink Petsch: Annyi ember talán már elment, hogy legyen rinya, de annyi még nem, hogy a rinyálás helyébe a cselekvés lépjen.

A rinyálástól nem változik semmi, a cselekvéstől talán!

2020.01.25. 16:22:52

Az a nagy harci helyzet, hogy jelenleg Magyarország nem kínál alternatívát sem a pályakezdőknek, sem a már pályán levőknek. Aki csak kicsit is germano- vagy anglomán, az a számításait könnyen megtalálhatja karrier, anyagiak, életminőség terén a megfelelő EU országokban (a franklománok kissé szívnak, mert nekik marad Franciaország, ahonnan a határ mentéről tömeges járnak át melózni a franciák Németországba, mert annyival jobban megéri).
A magyar átlaghoz képest nem keresnék rosszul statisztikailag a jelenlegi szakmámban Magyarországon sem, és számos szolgáltatás olcsóbb lenne. Ugyanakkor a saját szakmámban Magyarországon nem lenne könnyű olyan munkahelyet találni ahol havi nettó 200 ezer forintnak megfelelő eurót félrerakhatok úgy, hogy kifizetem a magasabb szolgáltatási díjakat, és rohadtul nem az árakat kell lesnem egy-egy bevásárlásnál (bár lesem, de ez mellékes). Gyakorlatilag, Magyarországon sehol sem fizetnek nettó fél milliót egy pályafőnöknek (fehéren bejelentve, trükkök nélkül), nincs pluszóra-fizetés, és 25%-os vasárnapi plusz sem, az ünnepekről már nem is beszélve.
Ki a tököm akarna nulla jogbiztonság mellett Magyarországra költözni, amíg még aktív?

2020.01.25. 16:41:05

@fhdgy: Annyi már biztosan, legalábbis is vendéglátóiparból. Évek óta megy a rinya, és nemcsak szakács fronton, hanem képzett pincérek és recepciósok is hiányoznak. A megbízható takarítószemélyzetről nem is beszélve.
De úgy látszik, ez még mindig nem elég ... nem elég ahhoz, hogy valóban érdemi változások történjenek. Egyelőre csak a tágra nyitott, csodálkozó szemek vannak, hogy-de-miért? Hát azért b+, mert ha lehúzok nálad napi 12-14 órát, a szerződésbeli 9 órával (1 óra szünet) szemben, azt nekem fizesd is ki, például. Meg jelents be -nem napi 4-6 órára-, és semmit sem sem akarok "zsebbe'". Ha van osztott borravaló, akkor oké , tök jó fej vagy (megnöveled az esélyét annak, hogy nem lépek le pár hónap után, miután végighallgattam, hogy a pincérek mennyi borravalót kaptak havonta pluszban az én munkám által is), ha nincs, nézhetsz gyakrabban szakács után. Ésatöbbi ...

Csodabogár 2020.01.25. 17:27:13

@Pink Petsch: A németeknél és a svédeknél mostanában Ausztrália van divatban és az érettségizettek általában 1 év után haza mennek és lekezdenek valamit tanulni.
Itthoni ismerősök unokái csak tanulnak kint és van aki már itthon van, van amelyik még tanul, de haza akar jönni utána.
Nem minden szakmában és mindenkinek rossz itt.
Ha nyitnál egy normális éttermet, de tényleg sima normális rendes ételekkel és árakkal, remekül menne.

2020.01.25. 18:13:08

@Csodabogár: Az utóbbi hetek ausztrál pokla után azért ez
Magyarországon, ma már erősen kérdőjeles. És most nem arról beszélek, hogy ez a klímaváltozás meg minden ilyesmi , hanem az ausztrál kormány hozzáállásáról, ami emlékeztet engem a magyaréra. Mert végeredményben, miről is beszélünk? Egy börtönsziget és őreinek a leszármazottjairól, egy mesterséges országról. Pont annyira vágyom oda, mint az USA-ba ... bár nekik hozzájuk képest van történelmük ...
De oké, ez egyéni szocproblem ...
Lássuk a többit ....
Magyarországon, ma már a vendéglátóiparban sem rossz, a '90-es évek szabad-rablásához képest, sőt kifejezetten jó.
Tudod, mi a baj?
Hogy már van viszonyítási alap. És ebbe nem fér bele, hogy én ingyen dolgozzak. Még egy magyar csillagos étteremnek sem, mivel volt alkalmam német csillagos étteremnek dolgozni is.
A magyar csillagos éttermek még mindig egyfajta megtiszteltetésnek gondolják, ha valakit a konyhájukra engednek, pedig lófasz van, nem "wow-faktor"!
Amikor először kerültem Michelin-csillagos étterembe Németországban, nem is tudtam róla, hogy az. Hetekkel később esett le, hogy de tényleg .. addig meg csináltam, szakácsként, amit kellett ... például madárbegy-saláta mousset :P
Az meg, hogy Magyarországon nyissak bármiféle vállalkozást, eszemben sem jut. Magyarországon nincs jogbiztonság, a törvények olyan szinten átírhatóak, ahogyan legutóbb Ceau papa tette Romániában.
Öngyilkos alkat meg nem vagyok.

2020.01.25. 18:42:01

@Csodabogár: Másrészről viszont meg igazad van, el kell ismernem. Egy kockásterítős-két világháború-közötti-hangulatú-étterem, igen, ez nagyon menne Budán. Kakasherepörkölt, szalontüdő, velőscsont, táfelspicc, vagy csak simán egy jó rakott krumpli, ahogy a nagyi készítette, jó sok kolbászzsírral és tejföllel, esetleg ebédmenüben egy igazán ízletes rakott kel, vagy paprikás-krumpli házi savanyúval, egy grenadírmars, amihez a tészta nem gyári. Ízletes tojás- és köménymaglevesek, nulla krémleves, Bab és káposzta, lencse, borsó megannyi formában! Csicsóka, krumpli, batáta! Ez már egy vegetáriánus étlaphoz is elég. A húsok meg! Nyúl, galamb, szarvas, őz, fácán, vaddisznó, az alapokon túl ...
Oké, a halak nem az erősségeim ...
Szóval, ötleteim vannak, és lenne is rá vevőkör ... de nem merem rábízni az életem Magyarország jelenlegi kormányára.

2020.01.25. 22:23:54

@Csodabogár: Leírtam pár órája ösztönösen, ahogy éppen gondoltam, és azóta is ezen agyalok ... sosem hittem volna, hogy ezt én valaha is, romániai magyarként, akinek gyerekkora óta valamiféle "Tündérkert" volt Magyarország, valaha is leírom ....
"Nem bíznám az életem Magyarországra"' (oké, jelenlegi kormányára).
Ez lettem igazán "bozgor"', hazátlan ... vagy éppen európai polgár ... Azt hiszem, inkább utóbbi, akinek már csak születési helye van.

Csodabogár 2020.01.25. 23:47:39

@Pink Petsch: Én se téged se mást nem beszélnék rá semmire. Mindenki csinálja az életét saját belátása szerint. Egy nyugis svájci helyen, biztos biztosabban állnál a konyhában több fizetésért és kiszámítható túlórával és juttatással, mint itthon bárhol..
Igazad van, hogy keresed hol a legjobb, csak remélni tudom, hogy közben gondolsz a nyugdíjas éveidre is, szóval takarékoskodsz valamilyen formában a nyugdíjadra.

Csodabogár 2020.01.25. 23:53:31

@Pink Petsch: Én se döngetem a mellem nagy magyarként. Itt születtem és igen, imádom ezt a várost, de érzelmileg inkább európainak érzem magam. Az előbb néztem a korcsolya bajnokságot és tönkre drukkoltam magam a svéd és a svájci lánynak. Magyar nem volt, de a hazai sportolóktól nekem kicsit rossz szájízem van, de ez régbe nyúló ellenszenv nálam. Nem kerültem lelkiismereti nehézségekbe, mert magyar lány nem is versenyzett.:-)
Egyébként Csaucseszku országához képest nálunk akkoriban tényleg tündérkert volt, Hogy mi van most ott, nem tudom igazán, nincs sok hír, talán csak a president vagy ki volt valami korrupcióba keveredve, de ezt se tudom biztosan.

dikusz. 2020.01.26. 00:04:00

@Pink Petsch: A Deszkacsárdáról (Pléh Csárda, Bádog Gundel) hallottál már?
Nem vagyok szakember, de én úgy gondolom, hogy a kockásterítős étterem a Bádog Gundel formájában megfizethető csak hétköznapi embereknek.
Amit említettél, hogy hozzáadnál plusz választéknak ezekhez, tudod melyik felel meg? Szerintem a Rosenstein!:)))
Komolyan érdekelne, hogy neked mi a véleményed erről.

2020.01.26. 00:09:55

@Csodabogár: Nope, Svájc az nem ... valahogy nem jön be az ország. Nem tudom miért, de nem "érzem" ... Tulajdonképpen, eddig még mindig megbántam, amikor elhagytam Németországot, pláne a Fekete Erdőt ... Hát, visszatértem.
Mondjuk, nekem a nyugdíjig még van jó negyed századom, ha addig nem tolják ki a korhatárt .... az uccsó aktív 10 évemben arra fogok gyúrni, de addig nem akarok csak ez miatt "spórolni" magamtól valami pluszt, amit talán sosem élhetek meg újra, ha akkor épp elszalasztom.

2020.01.26. 00:15:27

@dikusz.: Jah, voltam is ott, de inkább "turistaként", a 1,5 kilós rántott hús, az inkább kuriózum számomra, mint komolyan vehető napi gyakorlat. (Tudod, amolyan Fald-fel-Amerikát stílusban). A Rosensteinben is voltam, nagyon jó konyhájuk van, de én nem a zsidó kajákra mennék rá, hanem a magyarokra ... sajna van, amit nem lehet már kiiktatni a Venesz-múltból, de a megkerülhetetleneken kívül, kissé visszább nyúlnék vissza, a 19. századi magyar konyhához.

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2020.01.26. 07:16:41

@Pink Petsch:

De nem mindegy ez neked? Te úgyse akarsz hazajönni, nem?

"gyanakkor a saját szakmámban Magyarországon nem lenne könnyű olyan munkahelyet találni ahol havi nettó 200 ezer forintnak megfelelő eurót félrerakhatok úgy"

Félve kérdezem meg és akkor mi van? Ha kevesebb pénzt keresel, máris rosszabb az életed?

Én kevesebbet tudok félrerakni itthon mint kint (mily meglepő), mégis jobban érzem magam itthon.

somlobodog 2020.01.26. 07:16:58

@Pink Petsch: "Mert végeredményben, miről is beszélünk? Egy börtönsziget és őreinek a leszármazottjairól, egy mesterséges országról. "

Roppant vonzó ez a proletár felsobbrendusegi komplexus, a tévedhetetlensegbe vetett hittel együtt az élet minden területén. Üzlet, politika, történelem, gasztronómia... Csak amulok. Tanits még minket, mester. Csak közben le ne égjen a rántás.

Golf2 2020.01.26. 09:57:10

@Pink Petsch: Magyarország nem kínál...Románia se.Detto.

Benikuty 2020.01.26. 12:15:01

@Pink Petsch: Azért gyermekded víziódnak van néhány sokkal kézzelfoghatóbb akadálya, mint a biztonság hiánya...
Akarod, hogy soroljam?

Golf2 2020.01.26. 16:47:26

Off.A TEK személyi állományának bruttó bére 639,7 ezer forint, ami egyéb juttatások nélkül nettó 425 ezer forintot jelent, írja a lap. Ezt pénzt 1221-en!!! kapják, + a hírszerzők titkos állománya...Szép kis magánhadsereg...

Buchhalter 2020.01.26. 19:20:31

@Pink Petsch: látom néhány bunkó beléd kötött.Ajánlom,hogy menjenek el 2 hétre egy Budapesti éttermi konyhába és amikor lerohadt a gatya róluk a napi 12-14 óra meló után majd elkezdenek gondolkodni.Egyik sógorom szintén szakács,de több mint 10 éve Ausztriában dolgozik.Neki is voltak itthoni próbálkozásai ,de a stílus és pénz + az elvárt órák mindig meghátrálásra késztették.Évek óta heti 40 órában dolgozik egy ausztriai étteremben.Megbecsüli,szeretik és kap egy tisztességes bejelentett összeget.Neki ez pont megfelel.

2020.01.28. 15:20:56

@Horthy Miklós cselédje: Te gyakorlatilag évekig osztrák állami segélyen éltél Grazban egy önkormányzati lakásban, ahonnan kiüldözted a saját nővéred. Ha még félre is raktál, akkor le a kalapom Ausztria nagyvonalúsága előtt a hozzád hasonló ingyenélő polipokkal szemben.
Mindezzel csak annyit akartam mondani, hogy talán neked kellene ebben a kérdésben a legmélyebben hallgatni.

2020.01.28. 15:22:00

@somlobodog: Későn szóltál, már leégett :p
(Egyébként, tudom, hogy sarkos volt ...)

2020.01.28. 15:23:26

@Benikuty: Természetesen, sorold csak ....

2020.01.28. 15:31:20

@Buchhalter: Rég nem veszem a magamra, mert például az összes most fikázó nick háttere legalább olyannyira ismert számomra, mint nekik az enyém.
Egyik fülemen be, a másikon meg ki ... azért van kettő.
Természetesen, Ausztriában meg Németországban is van túlóra ebben a szakmában, viszont a heti alap átlagban 42 óra. Ami túlóra, azt kifizetik, és a túlórák időszaka nagyon jól behatárolható (például, most fog következni, februárban egy menet, a farsangi időszakban, ami Németországban "népünnepély", megnövekedett forgalommal). A munkaidő elektronikusan van nyilvántartva, vagy ujjlenyomatos, vagy kártyás rendszerrel, a kimutatást minden hónap végén megkapod a tételes fizetési elszámolással egyetemben.
A sógorod jól döntött.

Benikuty 2020.01.28. 18:03:51

@Pink Petsch: Kérdezek: -szerinted miért nem jutott eszébe ez a zseniális ötlet?
-van 2.-300 misid beruházni?
-tisztában vagy azzal, hogy Mo.-n nincs kocsma-kultúra, ahol mennének kocsmai ételek?
-képben vagy a jelenlegi alapanyag árakkal, beszerzési anomáliákkal?
-munkaerő helyzetet vágod?
Ha még nem esett volna le, itt egy érdekes dolog: nem lehet normális hurkát, vagy lecsókolbászt kapni. Miért? Mert mint az általad felsorolt ételek az emberek tudatában az olcsóság szinonimái. Ha pedig minőségi alapanyagokból készítené valaki, az ára miatt tuti nem tudná eladni.
Azon is gondolkozz el, hogy azok az emberek akik ezeket az ételeket ennék, nem járnak étterembe, akik meg járnak, nem ilyeneket akarnak enni.
Természetesen álmodozni lehet...

Benikuty 2020.01.28. 18:10:44

@Pink Petsch: ...és még valami: Ha nyitsz, állok rendelkezésedre néhány minőségi alapanyaggal, viszont most szólok, hogy csak kp, fizetés jöhet szóba :D

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.01.28. 19:11:13

@Pink Petsch: Ez most hogy volt?
Hé te ez túl fűszeres lett és meg is égetted!
-Jó ez így nekik!
Aztán-Ja,hogy ez egy csillagos étterem?Akkor mától máshogy csinálom!

A másik,hogy Ausztrálokat ne szóljuk már le!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.01.28. 19:11:17

@Buchhalter:
@Pink Petsch:
Pékség hasonló,bár most már hirdetnek jobbak is!
most találtam egy normálisabb helyet a szakmámban.
Tele volt a törpöm a 300 óra munkával.

2020.01.28. 19:19:23

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:
Nem, az úgy volt, hogy egyszer elbasztam valamit, 13 másodperccel (nem viccelek, volt egy metronómunk rá, de hirtelen túl sok volt a rendelés, egyszerre 3 asztal, és simán elnéztem a jelzést) tovább hagytam benn a tésztát a forró vízben, mint az optimális, erre kifakadt a séf, hogy de-bassza-meg-mi -egy Michelin-étterem-vagyunk-ezt-a-Vapianoban-add-elő .... mire én tényleg-michelin-étterem? Ja! Na, így.

2020.01.28. 19:29:15

@Benikuty: Magyarországon street-food kultúra sem volt. Most meg van,
Sőt, Magyarországnak Michelin-csillagos, vagy Bib-gourmand éttermei sem voltak 90 után sok-sok éven át, most meg vannak ....
Magyarországon kávéházi kultúra sem volt a komcsik alatt, most meg kezd újra kialakulni, és most nem feltétlenül a New Yorkra meg hasonló kategóriákra gondolok, hanem csak a "szimpla" kávézó-reggeliző helyekre.
Szóval, ez nem érv, hogy most-nincs-kocsma-kultúra. Bár én nem kocsmára gondoltam, hanem kockás-terítősre (még ha nem is kockás terítős lenne a diszájn).
Nem, nincs 200 millán, de nem is a Kempinszkit akarom kibérelni ...
A munkaerőhelyzettel alkalmasint meg jobban tisztában vagyok, mint te. Azért is nem dolgozom otthon.
Tényleg egy dolog tart távol Magyarországtól, amit nagyon szeretek, a jelenlegi rezsim, és hozadékai, amiben benne van a jogbiztonság hiánya, vastagon. Esetemben ez van, bármennyire is nem tetszik ez neked.

2020.01.28. 19:54:45

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Azt nem csodálom, hogy tele volt. Én életemben kétszer voltam ennyire majom, egyszer hajón, egyszer meg szezonban az osztrák Alpokban. Egyik sem tartott 2 hónapig, mert leginkább a kurva anyjuk egészségén spóroljanak, ne rajtam! Megjegyzem, a szerződésben teljesen más szerepelt. A hajós cég nem is problémázott, mikor erre hivatkozva bontottam, node a sógorék ...! Csak jelentős kurvaanyázások és fenyegetések (felügyeleti szervekkel ...azt hitték, hülye külföldi, pláne nő = átverhető ... ) után voltak hajlandóak a túlórákat is kifizetni, bár 2 nettó nappal így is átvertek, de azt költsék nyugodtan temetésre.

Benikuty 2020.01.28. 19:55:30

@Pink Petsch: Napi szinten járok be néhány csúcs és köznapi étterem konyhájába, ahol azért belebotlom némi információba. Én tájékozott vagyok, te meg vagy az okostódi. Hány tükör kell a borotválkozáshoz, bozgor?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.01.28. 20:36:35

@Pink Petsch: Nem is emlékeztem,hogy te lányból vagy!:))
Lehet régen voltál erre.
Én itthon jártam így,de mellette fasz vagyok,mert nem szeretek ugrálni.
Az előző hat év szopás volt,de nyáron találtam egy normális helyet.
Az előző főnökeim kretén parasztok voltak.

Viszont,ahogy mondtam,hirdetnek már normálisabb helyek is.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.01.28. 20:36:36

@Pink Petsch: Akkor nem beleszartál,csak elszúrtál valamit.:))
OK.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.01.28. 20:36:36

@Pink Petsch: Mondjuk egy ilyen éttermet jó helyen kell nyitni.
Ahol nem annyira csöves a jónép.

2020.01.28. 22:47:59

@Benikuty: Mennyire kell parasztnak lenni ahhoz, hogy egy romániai magyart lebozgorozz?
Mondd, idősebb férfi létedre, nem szégyelled magad? Miféle proli családból származol, hogy a jó modor alapvető ismérveit sem tanították meg neked? Szerintem ennyire proli család nincs is, így nem az ő hibájuk.
A tiéd.
És kérlek, soha többet ne szólíts meg.

2020.01.28. 23:06:54

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Te hat évig bírtad? Apám, minden elismerésem! Ez nekem max. 6 hétig ment ... mert az még elmegy az első 6 percben, hogy hülyének néznek, mert nő vagyok, és nem cukrász vagy hidegkonyhás. Az első 16 percben még az is elmegy, ha vizsgáztatni próbálnak mondjuk a húsok maghőmérsékletéből. Az első 26 perc után viszont mindenki elmegy a halál náthás nemiszervére szemölcsnek, ha nem azt csinálja, amit én mondok neki pályafőnökként. Ha tévedek, majd a séf kibasz. (Ez még egyszer sem fordult elő)
Oké, biztos túlbuzgom én is, de tudod milyen a konyha, ha nő vagy, és nem hidegpályás vagy cukrász, akkor, ha hagyod magad, meghaltál .... a f --- húznak,, és megpörgetnek, mint a körhintán. Én meg utálom a körhintát, gyerekkorom óta :P

2020.01.28. 23:22:29

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Az biztos, ilyen helynek csakis a "polgáribb" budai oldalon lenne esélye, a pestin jóval kevesebb.
Egy jó értelemben vett polgári étteremre gondoltam, amilyenbe mondjuk akár Arany is betérhetett volna, anno. Nulla flanc, nulla hajlongás, nulla mű "családias" érzet.
Persze, tudom, a Venesz-múlt sajnos eléggé gallyra vágta a magyar gasztronómiát Arany ideje óta, így olyan ételeknek is szerepelniük kellene az étlapon, amit csak a magyar hiánygazdaság termelt ki, de még a magyar gasztrosznob közönség is "ősi"nek gondol.
Persze, ehhez egy olyan Magyarország kellene, ahol nem módosítanak törvényeket személyre szabottan, mint az a 22 éves kiscsaj esetében történt, akiben nem tudom, kinek a nemi szervét lehet tisztelni (vagy a felmenőiben), de biztosan megérte miatta még jobban aláásni a magyar jogállamiságot.
Mintha nem lenne amúgy is eléggé mélyen ....

Benikuty 2020.01.29. 05:43:14

@Pink Petsch: Süketelésben verhetetlen vagy. Véletlen nem firkász voltál, mielőtt madam lettél ?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.01.30. 20:47:33

@Pink Petsch: Vagy pest belváros.
Kijjebb max. csak fizetés után két hétig van pénzük.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása