oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. december 17. 06:30,  Zöldkártya és elitcéges kiképzés Amerikában 87 komment

2019. december 17. 06:30 Határátkelő

Zöldkártya és elitcéges kiképzés Amerikában

Sokak álma az amerikai zöldkártya, azonban annak megszerzése még akkor sem stresszmentes, ha az ember már kint van Amerikában. Az utolsó előtti résszel folytatódik Viktor története, melyből kiderül, neki milyen stresszt okozott a zöldkártya megszerzése, miként az is, milyen egy elitcégnél dolgozni.

connecticut_haz.jpgTavaszodik az első connecticuti házunk körül. Az őzek, mosómedvék, prérifarkasok, borzok gyakori vendégek voltak a 20000 lakosú város szellősen épített házai között.

„Katonasors

Az USA bevándorlási rendszere nem a legkényelmesebb konstrukció azok számára, akik le szeretnének telepedni az országban. A tucatnyi vízum szinte mindegyike rengeteg korláttal és évekig tartó bizonytalansággal jár.

A bevándorlók jelentős része furcsa módon érkezik. Legtöbben talán családegyesítésen keresztül, amikor egy korábbi bevándorló 1-2 évtized után már megkapta az állampolgárságot, és azáltal kérhet zöldkártyát a rokonai számára.

Az újak később, a zöldkártya után pár évvel szintén megkapják az állampolgárságot, és kezdődik a kör elölről, évtizedes ciklusban, új és új családtagokat hozva.

Mások illegálisan érkeznek, próbálnak megélni. Az ügyesebbek és előrelátóbbak össze tudnak szedni annyi bevételt, hogy ebből adót fizessenek – igen, az USA-ban sok illegális bevándorló illegális munka után fizet adót. Ha valaki szorgalmasan dolgozik és fizet 15-20 évet, van nullánál egy kicsit nagyobb esélye erre építve zöldkártyát igényelnie.

Vannak a férj/feleség vadászok, vannak a gazdag külföldi csemeték, akiket beiratnak egyetemre, és ők egyetem után egy speciális vízummal még maradhatnak munkatapasztalatot szerezni egy rövidebb ideig, miközben próbálnak igazi munkavállalási vízumot, esetleg házastársat találni.

Én egy L-vízumnak nevezett engedéllyel jöttem, ez cégen belüli relokációs vízum „speciális” képességgel rendelkezők számára. A „speciális” nem valami különlegeset jelent, hiányszakbában dolgozó tapasztalt szakemberek könnyen átesnek a rostán.

L-vízummal 5 évet (managerek kicsit többet) lehet eltölteni az USA-ban, utána ez nem hosszabbítható, el kell hagyni egy időre az országot, ha addig nem sikerül valami jobb papírt szerezni.

Egy másik hátránya az L-vízumnak, hogy csak ahhoz a céghez működik, akinek Budapesten is dolgoztam. Sok esetben ez nem gond, egy Amazon/Microsoft kaliberű cégnél az ember boldogan dolgozik, aztán mire megvan a zöldkártya, már repülőrajtból folytatja a karrierjét ugyanott.

Az én esetemben viszont a munka konzultációs jellegű volt. Cégek bérelnek projektekre - bármelyik cég, bárhol, bármennyi időre. Ennek vannak hátrányai. Az ember nem tud sehol gyökeret verni, időről időre költözni kell, mint a katonacsaládoknak.

Ugyanakkor a zöldkártya-igénylést is jelentősen megnehezítheti, mivel ez adott hely adott pozíciójára szól. Ha egy projekt a folyamat közepén véget ér, rossz esetben újra kell kezdeni a zöldkártya-igénylést.

Az első, New York-i projektemet 7-8 hónap után leállították, még az előtt, hogy a zöldkártyát elkezdték volna intézni. Így két dolgon kellett izgulni: legyen valami új, mielőtt a cég nem hajlandó tovább tartani az USA-ban, és visszahelyez Magyarországra, és utána az megfelelően hosszútávú legyen.

A hedge fundok paradicsoma

Az utolsó hetemet töltöttem a New York-i projekten, amikor jött a telefon, hogy van egy érdeklődő cég, még nem béreltek soha ember tőlünk, én lennék az első.

A cég Connecticut államban van, mint sok pénzügyi cég a számukra kedvező connecticuti jogszabályok miatt. Interjú egy szimpatikus emberrel, másnap már meg is volt a visszajelzés, hogy kellek.

Connecticut állam New York város északi végénél van. Sok amerikai filmben, ha New Yorkban játszódik és valami gazdag emberről van szó, akkor az Greenwichben lakik, amit amúgy „Grenics”-nek ejtenek.

Itt lett az új munkahelyem, ahol egy Starbucks drive-thru-ján reggel több Tesla S van, mint Pesten összesen.

greenwich.jpgGreenwich északi fele ezernyi hasonló otthonnak ad helyet

Nagyon kedves kis város, csak a Staten Island-i bérleti díjból éppen semmit nem lehet találni, legalábbis nem olyat, amibe négyen szívesen beköltöznénk. Így szépen elkezdtük a távolság / ár / iskolakörzet háromszög játékot, amit egy korábbi cikkben már leírtam.

Végül a csodával határos módon sikerült kibírható távolságban találni $2500 dollárért egy régi, a környék színvonalához képest nem túl előkelő családi házat. Elkezdtük hát az amerikai életünk második fázisát.

Végre egy jó meló

Az új cég nagyon bejött. Az előző helyen is rendesek voltak, de itt kifejezetten kedvesek és szimpatikusak. Ráadásul több mint 50%-ban amerikaiak, így végre hallok élőben is pár helyesen kiejtett szót és szófordulatot, nem csak a tv-ben.

Az új főnökkel jól kijöttünk, hasonlóan gondolkodtunk, és lelkesen csináltuk a dolgokat. Egy idő után kérdezte, hogy nem akarok-e részt venni az új emberek interjúztatásában, úgyis van benne tapasztalatom. Én persze örültem a lehetőségnek, meg annak, hogy ennyire a bizalmába vett.

Hol a helyem?

Aztán másnap jött, hogy sajnálja, de az ő főnöke azt mondta, hogy nem lenne szerencsés, ha konzultánsok interjúztatnának. Ez érthető, egyfajta érdekütközés van elvileg, simán leszólhatok mindenkit, hogy utána inkább a mi cégünktől béreljenek még több embert. Értettem ezt, de rosszul esett.

Rámutatott, hogy én itt csak egy külsős vagyok, csinálhatok bármit. Nem lesz előléptetés, nem lesz karrier. Tartanak, amíg valamiért ez éri meg jobban, aztán szépen búcsút intenek. Remélhetőleg csak azután, hogy meglesz a zöldkártyám.

Ez kicsit megtépte a lelkesedésem. Főleg, hogy utána jöttek a céges rendezvények, ahova mi, konzultánsok nem voltunk meghívva, vagy csak ha maradt hely.

Egy idő után már azokra sem mentem, ahova mehettünk volna, kicsit olyan odavetett csontnak tűnt, ami meg a dugd fel a hátsódba reakciót váltotta ki belőlem.

monster_jam.jpgValamiért itt szeretik a lóerőket, Monster Jam, Connecticut

Lelkesedés nélkül is jól ment

Ez persze nem azt jelentette, hogy nem csináltam rendesen a dolgomat. A főnök egy idő után csak viccesen Rouge Developer-nek hívott, mivel ha láttam valamit, ami amúgy nem az én dolgom volt, de ami jobb is lehetne, fogtam magam és megcsináltam, letárgyaltam, ha kellett, anélkül hogy tudott volna róla.

Ennek megfelelően nagyon jó jellemzést adott rólam, plusz a cégtől még berendeltek egy pár embert, ahogy megteremtettem a bizalmat.

Ennek kettő következménye lett. Egyrészt elindították a zöldkártya folyamatot, kicsit hamarabb is, mint egy év, másrészt kaptam egy kövérebb fizetésemelést és jutalmat. Így a 2014-es $100 000-hez képest 2015-ben már $140 000 volt az adóbevallásomban.

halloween.jpgHalloween – egy New England-ben tipikus, viktoriánus stílusban épült ház körül

Pár nap öröm, másfél évnyi stressz

A zöldkártya indítása nagyon jól esett, kicsit olyan sínen vagyunk érzést adott. Ekkor a várható időtartam csak 1,5-2 év volt a végéig, ami nagyon kedvező ahhoz képest, hogy az elején 4-5 években gondolkodtam.

A projekt, amin voltam, stabilnak tűnt, sorra jöttek az új emberek, egyáltalán nem úgy tűnt, hogy a közeljövőben vége lenne.

A zöldkártya-folyamat viszont gyorsan kezdett az őrületbe kergetni. A folyamat sok részből áll, mindegyik hónapokba telik. A munkáltatómnak ráadásul nem állt érdekében, hogy hamar meglegyen, hiszen ha a kezemben van, onnantól jobb alkupozícióban vagyok, elvileg átmehetek más cégekhez, addig viszont hozzájuk vagyok láncolva.

medence_3.jpgAz upper middle class gyerekek legnagyobb dilemmája, hogy kimenjenek-e pisilni. Az osztálytársak jelentős része medencés házban lakik.

Emiatt rengeteget tököltek a papírmunkával, folyamatosan lökdösni kellett őket, hogy mi van vár, mire várunk. Egy-egy fázis között 1-2 hónapot mindig elpöszmötöltek, mire beadták a papírokat a következőhöz.

Amint beadták, onnantól viszont számoltam a napokat. Némelyik fázis kiszámítható 3 hónapba telt.

Más fázisok viszont kiszámíthatatlan, 5-8 hónapos idővel bírtak, ráadásul úgy, hogy szúrópróbaszerűen kiválasztanak 25-30% kérelmet egy úgynevezett auditra, aminek egyik következménye lehet, hogy ismételve meg kell csinálni szakaszokat szigorú felügyelet mellett – ez akár 10 hónappal is megnyújthatta az egészet.

Ekkoriban alig bírtam másra gondolni, csak hogy mikor hagyják jóvá a legfontosabb fázist. Idáig már túl sokat tettünk bele ebbe az egész országváltásba, anyagilag, lelkileg, túl régóta vártunk, hogy elkezdhessük újra felépíteni az életünk, nem akartam, hogy ezt bármi akadályozza.

Éjjelente rendszeresen felébredtem, aztán nem bírtam visszaaludni, féltem egy audittól vagy egy elutasító választól.

vizpart_1.jpgTucatnyi fürdőzésre alkalmas tó/tengerpart/folyó található a környéken

A több pénz nem sokkal több

A második évben már 40%-kal több pénzből gazdálkodhattunk. A $140 000-es fizetés már nem volt annyira rossz, de ez nem jelentette azt, hogy sokkal jobban éltünk.

Az egyik számomra szimpatikus vonása az USA-nak a gyenge szociális háló, aminek egyik következménye, hogy kisebb az adóelvonás, plusz az ország nehezebben tekeri bele magát a potyautasok szorításába, amibe szerintem pár európai ország a következő évtizedekben meg fog fulladni.

Most viszont megtapasztalhattuk mindezt a másik oldalról is. A kisebb gyereket ideje lenne oviba íratni, hogy szocializálódon, tanulja a nyelvet. És mivel mi gondoltuk úgy, hogy ez szükséges, nem az állam, mi nekünk kell fizetnünk érte, nem az államnak.

Egészen pontosan $8000-t egy évre, amiért kapunk egy félnapos ovit. Ha viszont az árat megemlítjük, a kép úgy teljes, hogy ezért 3 nevelőnő jutott 15 gyerekre, folyamatos programmal, jó minőségű szolgáltatással.

ovoda_1.jpgAz $8000-es ovi nem adott luxus-körülményeket – a kedvező gyerek/tanár arány miatt viszont kiváló munka folyt

A pénztöbbletünk másik felét a zöldkártya részbeni finanszírozása vitte el. Egy részét kötelezően a cégnek kell állnia, a másik része viszont a mi ügyünk, és ezt nem minden cég fizeti ki. A mi esetünkben négy főre ez egy másik kövér $8000 dollár volt.

Harmadrészt a ház is drágább volt egy kicsit. A bérleti díj is évi kb $5000-ral, de a rezsi sem volt olcsó. Ki gondolta volna, de a Rómánál is hajszálnyival délebbre fekvő városunkban márciusban rendszeresen, de néha áprilisban is ez a látvány fogadott reggel az ajtóból kilépve:

ho_2.jpgEz nem Kanada áprilisban – a kemény tél tavasz nélkül megy át fullasztó nyárba

Az itteni építkezési stílus, hogy a vidéket elborító hatalmas erdőségben elszórva, 50-60-70 méterenként építenek egy házat. Ez nekem nagyon tetszett, olyan kis saját birodalom érzést adott, a szomszédokat a fáktól nem is lehetett látni. Viszont a távolságok miatt a gázt/vizet odavezetni nem éri meg.

A házaknak saját olaj, az újabbaknak gáztankja van, ami a kazánt üzemelteti. A vizet kútból nyerik, a szennyvíz pedig egy szeptikus tankon keresztül vissza a földbe.

Az áram vezetéken jön, de az erdőben a lehulló ágak, kidőlő fák miatt könnyen szakadnak a vezetékek, főleg szeles időben. Így sok háznak saját generátora is van, amelyek így jó pár napra teljesen leválasztva a környezettől is működőképesek maradnak.

Az olaj viszont drága, a tél pedig csikorgóan hideg, a 60-éves házunk nem túl modern hőszigetelését a falban meg valószínűleg már rég megették az egerek. Esetünkben ez havi 5-600 dolláros fűtésszámlákkal szórta meg a hosszú tél hónapjait.

automuzeum.jpgAutómúzeum, Rhode Island

Öt perccel több, mint utoljára kérdezted

Közben eltelt hat hónap a zöldkártya legfontosabb fázisánál, és akkoriban annyi volt az általános feldolgozási idő pár hónapos szórással. Ekkor már úgy viselkedtem, mint a türelmetlen kisgyerek, aki ötpercenként kérdezi, hogy hány óra van.

Kb. félóránként ellenőriztem a hivatal weboldalát, hogy megjelent-e már rajra az ügyszámom eredménye. Végül egy nap megjelent a weboldalon a leggyönyörűbb szó a világon: approved.

Ez persze még nem jelentette a célegyenest. Az ilyen zöldkártya leegyszerűsítve két fő szakaszból áll. Első szakaszban a munkáltatómnak bizonyítani kell, hogy országon belül belátható időn belül nem talál olyan képzettségű embert, mint amire szüksége van (és ami munkát most éppen én csinálok a cégnek). Ezért engedélyt kér egy külföldi számára, hogy „korlátlan időre” felvehesse, amihez pedig kell egy új zöldkártya.

Ezután egy második szakaszban nekem kell bizonyítani, hogy én vagyok az az akkora ász szakember, amit az országon belül nem lehet gyorsan-könnyen találni.

Ebből látszik a kockázat: elbírálásnál simán mondhatják, hogy nem, te nem vagy annyira különleges. Ez a rész eltart pár hónapig, de szerencsére itt van egy kiskapu. Ezervalamennyi dollárért eldöntik 15 napon belül.

Nem volt kérdés, megfinanszírozom-e, ezzel a trükkel azt gondoltam, 2-3 hét, és megkapom a pecsétet. Onnan már csak azt ellenőrzik pár hónapig, hogy nem vagyok-e bűnöző, de attól valahogy nem féltem.

A két-három hétből viszont a cégem csinált 4 hónapot a papírok maszatolásával, dokumentumok „kifelejtésével”, amit utólag pótolni kellett – így végül összességében az érkezésem után két és fél évvel kaptunk zöldkártyát – a céges huzakodás ellenére is fele annyi idő alatt, mint ahogy azt eredetileg vártam.

beoltozos.jpgSok beöltözős témájú rendezvény van – ez éppen reneszánsz, de steam punk-tól szuperhősökig mindent találni

Szabadság korlátokkal

A zöldkártya hihetetlen megnyugvást hozott. Innentől nem számít, ha megszűnik egy projekt, többet nem kell izgulni, hogy nehogy lejárjon a tartózkodási engedélyünk, mielőtt a folyamat a végére ér. De azért volt, amire vigyázni kellett.

Biztos sokan láttak olyan filmet, ahol valami kamu házassággal szereztek zöldkártyát, és a hatóságok nyomozgatnak, hogy ezek tényleg jól ismerik egymást, tuti szerelem van a dologban.

Az én zöldkártyám kicsit hasonló kapcsolaton alapul. Elvileg azért kaptam, hogy a szeretett cégemnél korlátlan ideig dolgozhassak tovább, ne csak addig, amíg az 5 éves vízumom le nem jár.

Ha a zöldkártya után valaki túl gyorsan vált, rámondhatják, hogy csak érdekből dolgozott a cégnél a zöldkártya miatt, és visszaveszik a kártyáját, mehet haza – vagy később kérdőre vonják állampolgárságinál. Elvileg legalább egy évig kellett még a cégnél maradnom a cégnek tett ígéretem szerint, ügyvédek pedig fél évnél gyorsabb váltást nem javasolnak.

Én biztonsági játékos vagyok, nem is gondolkodtam, hogy egy évnél hamarabb lépnék. A fizetésem megmaradt $140 000 körül, nem egy fényes fizu, de már nem kellett zöldkártyára költeni, később ovira sem, így kényelmesen megéltünk.

operahaz.jpgAz ország egyetlen operaháza Bostonban található, de az érdeklődés hiánya miatt csak ritkán van előadás –nagy kulturális éhséget okozva az európaiak, főleg budapestiek körében

Hol dolgozzak?

Végül letelt az év, és eljött az igazi szabadság. Mivel azonnal más alkupozícióba kerültem, gyorsan beszéltem is a főnökkel, így az éves adóbevallásom 2018-ban felugrott bruttó $165000 dollárra. Ez már egy normálisabb IT-s fizetés, így nem volt sürgős váltanom sem.

A cég elkezdett felépíteni egy projektet egy nagyon nívós ügyfélnél, még mindig Connecticutban, arra a projektre kerültem én is.

Az elképzelésem az volt, hogy mivel mindenhol szeretni szoktak, majd itt is ezen dolgozom, és egy idő után kivásároltatom magam, azaz közvetlenül annak a cégnek az alkalmazottjává válok, nyilván több pénzért – láttam ezt a trükköt csinálni másoktól is, mióta az USA-ban vagyok.

nemours_estate.jpgNemours Estate, Delaware állam

Harvardosok között

A szóban forgó ügyfél a világ legmenőbb hedge-fundja, olyan sajátos vállalati kultúrával, amit amúgy a Harvardon is tanítanak. Az alapja az igazság radikális keresése.

Ennek sok vonatkozása van, például, hogy kertelés nélkül egymás arcába mondják (mivel elvárt), hogy szerintük mit csinál a másik rosszul és azon hogyan kellene javítani – ezek egyébként értékes, építő jellegű és használható kritikák, nem csak szimpla fikázások.

Ha valaki a másik háta mögött ostoroz, kirúgják. Ha valaki hadovál valamit terelésből, vagy mentegetőzik például arról, hogy mit rontott el, kirúgják. A plafonból mikrofonok lógnak, minden beszélgetés rögzített, nem lehet rosszul emlékezni, hogy ki mit mondott régebben.

A hibák elismerése minimum, annak felismerésével együtt, hogy hogyan kell javítani rajta. A folyamatos fejlődés alapkövetelmény, „felfele vagy kifele” az egyik mottó, aki nem képes folyamatosan lépkedni a létrán, azt kirúgják.

colorado.jpgAranyásók nyomában, Colorado

Mindez az arra rátermettek körében akkora fejlődési potenciált jelent más cégekhez képest, hogy a legjobb egyetemekről ömlenek ide a frissen végzettek. Yale, Harvard, Princeton, MIT, de onnan is a jobbak, mivel van miből válogatni. Ezekből 30 százalékot az első másfél év előtt kirúgnak, vagy felmondanak maguktól, mert nem bírják a stresszt és az iramot.

Mindezt persze én nem tudtam, amikor odakerültem, csak azt tűnt fel, hogy csupa fiatalból állt a csapat. Az első ebédnél kérdeztem a Princetonon végzett srácot, hogy mióta van itt, a válasz egy nagyon büszkén előadott „én már két éve itt vagyok, ők még csak 1-1 éve”.

Aztán megmutatott egy srácot, aki már 6 éve ott volt, mint öreg róka, az osztályvezető pedig a 10 évével valami másik világból származott, amúgy a Yale-en végzett matematikus, és sokszoros vasember, egy I-MAN rendszámú vörös Teslával.

A filmekben az ilyen iskolából származó gyerekeket sokszor valami földöntúli képességekkel mutatják be, de ez nem így van, teljesen másról van szó. Egy szimpla informatikai kérdésen vitázva annyira még nem jön ki az erejük.

Mondjuk furcsa, hogy egy egyéves tapasztalattal rendelkező srácot izzasztóbb követni, mint más, 10-15 éves tapasztalattal rendelkező kollegámat.

A szakmájukban okos/jó emberek általában szinte mindenben átlagosak, van egy-egy apró valami, amiben jobbak, és ha szerencsések is, megtalálják, hogy milyen területen tudják azt kiaknázni.

Ezek a gyerekek viszont egy halom átlagon felüli képességgel rendelkeztek – memória, érvelési készség, gyors felfogás, kreativitás, nem Albert Einstein szinten, de összekombinálva ezeket, és megfűszerezve az elhivatottságukkal, hihetetlen hatékonyan tudtak működni.

Aztán kirúgják őket, mert nem elég jók, megakadnak egy szinten, vagy többször ugyanabba a hibába esnek. Én meg álljak helyt a jó kis ELTE-s diplomámmal, ami talán már a világ 500-as listájában sincs benne régóta, európai kulturális fölény ide vagy oda.

royal_gorge.jpgRoyal Gorge, Colorado

Az én céges kollegáim úgy hullottak el, mint egy orosz háborús filmben, amikor kirugdossák szerencsétleneket a lövészárokból, hogy támadjanak, az ellenség meg gépágyúval figyel.

Szerencsére a tapasztalatommal tudtam némileg kompenzálni és értéket mutatni. Pár hónap után elkezdték hozzám osztani a folyamatosan fejlesztett fél-automata trading rendszerük egyes hibáit, amikor valamivel nem tudtak rendesen kereskedni, szereljem meg – a magas fluktuáció miatt általában már sehol sem voltak azok, akik az adott részt kódolták.

A világ leghatékonyabb hedge-fundja átvált naponta pár dollárt zlotyira, vagy vesz néhány gramm aranyat a kifinomult módszereivel, hogy eredményesen tudja forgatni a magyar éves GDP-nél is magasabb alapot, amit kezel. Ha valami nem ment óramű pontossággal, elég türelmetlenek tudtak lenni.

Én meg értsem meg a pénzügyi alapját, amit csinálni akarnak, aztán hogy miért nem úgy működik, ahogy akarják, aztán keressem meg a kódban, hogy mi valósítaná meg, amit akarnak, aztán javítsam ki, mindezt úgy, hogy pár óránként jönnek, hogy na, mi a retek van már.

roxfort.jpgHogwarts (Roxfort) Harry Potter, Universtal Studios, Florida

Az én kevés átlagon fölüli képességem egyike, hogy nyomás alatt valami hormon duplán elönti az agyam, és jól tudok fókuszálni a problémákra, fogást keresni rajtuk és megoldani. Csakhogy ennek ára van hosszútávon.

Egy idő után nap végére már furcsán éreztem a mellkasom, bár reménykedtem benne, hogy biztos csak reflux, a stressztől lehet olyan, hazaérve meg általában elmúlt. Legalábbis egy darabig, egy idő után már kellett a hétvége.

Majd már nem nagyon múlt el, cserébe amikor megjelent egy trader az asztalomnál, már mintha késsel vagdosták volna a szívem. Ezen a ponton kezdtem el aktívan új munkát keresni.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1215354422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.12.17. 07:05:45

. A „speciális” nem valami különlegeset jelent, hiányszakbában dolgozó tapasztalt szakemberek könnyen átesnek a rostán...Itthon a takarító is "hiányszakma".

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.12.17. 07:45:04

Remélem gyorsan jön a folytatás, mert most itt rágom a billentyűt, hogy ugye nem kapott a poszter infarktust.

_z_ 2019.12.17. 08:14:59

"A plafonból mikrofonok lógnak, minden beszélgetés rögzített, nem lehet rosszul emlékezni, hogy ki mit mondott régebben." "A folyamatos fejlődés alapkövetelmény, „felfele vagy kifele” az egyik mottó, aki nem képes folyamatosan lépkedni a létrán, azt kirúgják." Sikitva menekülnek onnan. Es nem azert mert amugy hazudozom, logok, furok, stb., hanem azert mert egy ilyen legkör rendkivül stresszes lehet. Folyamatos ellenörzes, folyamatos teljseitmenykenyszer, nyugvopont nelkül. De ugy tünik a posztolo sem uszta meg következmeny nelkül: "Egy idő után nap végére már furcsán éreztem a mellkasom" A hideg kiraz, meg olvasas közben is...

Arthamyr 2019.12.17. 09:29:16

A 8000-es ovi kifejezetten olcsó, itt általában ennél drágább, cserébe az adó is magasabb (főleg a poszter fizetési sávjában), hála a szociális hálónak... :/ Szóval ezért felesleges elégedetlenkedni.

"Az én kevés átlagon fölüli képességem egyike, hogy nyomás alatt valami hormon duplán elönti az agyam, és jól tudok fókuszálni a problémákra, fogást keresni rajtuk és megoldani. Csakhogy ennek ára van hosszútávon." - A kulcs, hogy ezt nem szabad sokáig csinálni, és addig is sok pénzért. A nyomás kerülendő, sőt, a biztonság kedvéért a munka is, ha van rá mód. :)

Golf2 2019.12.17. 10:30:09

@Arthamyr: addig is sok pénzért...nem vagy te pénzmániás gyökér"úr"?

Arthamyr 2019.12.17. 10:45:00

@Golf2: Mit böfögtél? Helyette inkább menjél végezd az általad említett hiányszakmát, legalább addig se itt szemetelsz. Bár belegondolva, amennyire ismerlek, nem ütnéd meg hozzá a szintet, egyszerűen emberileg és agyilag is kevés vagy hozzá. Egyszerűen túl primitív és ostoba vagy.

Viszont ha már így lehánytál, szeretném megköszönni (érzésem szerint többek nevében) első hozzászólásod, amivel informatív és érdekes témát feldobva nyitottad a mai napot.

puhacica 2019.12.17. 11:46:56

a mai nap szava az "elpöszmötöltek". :)

az mit jelent, hogy a gyerekek legnagyobb problemaja, hogy kimenjenek-e pisilni? a medencebol? vagy mit nem ertek?

jotanacs mindenkinek, ma ingyen adom: egyetlen munka miatt se erdemes infarktust kapni.

puhacica 2019.12.17. 11:49:20

@Golf2: kesz szerencse, hogy te soha nem kotsz bele masokba :D

adg 2019.12.17. 12:37:25

@puhacica: ne bantsátok, csak a posztra reagalt, mint mindig.

adg 2019.12.17. 12:56:26

gyökér"úr"
Bojtos vagy karógyökér?

tshaabee · https://tshabeeinjapan.blogspot.com/ 2019.12.17. 13:17:03

> Rámutatott, hogy én itt csak egy külsős vagyok, csinálhatok bármit. Nem lesz előléptetés, nem lesz karrier.
Én is outsource-olt emberként kezdtem a mostani helyemen, nekem is pont ugyanezt mondták. Csak japánul. :D

A posztolónak remélem sikerült lelécelnie, mielőtt teljesen ráment volna az egészsége.

Golf2 2019.12.17. 13:27:06

Off.Az olasz focibajnokság majmos plakátokkal küzd a rasszizmus ellen...:)))

adg 2019.12.17. 13:30:43

Off. A ponty ezer, a harcsa háromezer forint környékén mozog az idén is
Szarevo rablokok!

GMB 2019.12.17. 13:44:19

Köszönet a részletes és jól megírt újabb történetért. Várom a folytatást. A fotó a házról igazán jó lett, átadja a filmekben látott amerikai otthonok érzését.
Ha a szerzőnek van kedve, ajánlom figyelmébe egy szintén IT-s amerikai srác 'job experience' blog írásait lazításként:
livingafi.com/2014/06/13/the-job-experience-tech-support-year-1/

Fringe minority with unacceptable views 2019.12.17. 14:02:29

@Arthamyr: a tri-stateben a financial servicesben, a fizetes csak egy faktor munkavalasztasnal. A medical cover es a bonuszt hozzanezzuk. Az FS-ben az ITban az o szintjen, eleg gyakori a 70Ks bonusz. Legalabbis az altalam jol ismert mintakban.
Volt olyan jelentkezo hozzank, aki megsem jott at, nem a fizetes miatt, hanem a medical cover miatt.
Termeszetesen letezik a garantalt bonusz is a szerzodesekben, ritka ugyan, de lattam mar olyat az o szintjen is.

Nem mindenhol log a mikrofon a plafonrol, a stressz viszont imho mindenutt megvan, ahol trading application, ha jol vettem ki algo tradingen dolgozik. Ami azert nem meglepo.
Esteleg, ha atnyergel kicsit masfajta quantsra, akkor nyugisabb munkat lehet kifogni, maradva az FS-ben, kenyelmesebb fizetesert.

A poszter ugyan consultingban van, de ha tud valtani FS-re, akkor a fizetese szepen felmehet a bonusszal meg es akkor az egesz napos ovodat is meg tudJa majd engedni (a 8000/ev tenyleg olcso, felnapra is. mas arakhoz szoktam nem CTben).

Arthamyr 2019.12.17. 14:16:27

@Se vasalo se munka: Én az ilyen dolgokat is eurosítottam, pont ahogy írod, a bónusz meg a perkek is a csomag része.

A stressz ellen megoldás lehet a korai nyugdíj is, de ez csak akkor megy, ha az ember nem rendezkedett be a maradandó 200k+-os éves fogyasztásra.

puhacica 2019.12.17. 14:51:08

@tshaabee: wow. remelem gyakran cserelik a vizet :D

@adg: +1

Din Serpahis 2019.12.17. 14:56:05

Na ez az amit az amcsiktól nagyon irigylek, ez a villámgyors felfelé lépési lehetőség. Én itt Svájcban, 6 év alatt, plusz 10k CHF-et tudtam kiizzadni. Az egyik munkahelyem az a cég volt, ahol sejtésem szerint a posztoló is kezdett, na nekik a svájci részlegük a világ egyik legspúrabb brigádja.

Herr Géza 2019.12.17. 15:24:32

@adg: Még off-abb. Az Alapjogokért Központ Gyurcsányt is belekeverte a Csillagok háborújába. hvg.hu

Herr Géza 2019.12.17. 15:26:02

Na de ez meg über-off. A gumicsónakokat is elkapkodták a Magyarországra tartó menekültek. hvg.hu
:D

somlobodog 2019.12.17. 15:59:20

@adg: felhaboritoan tularazott a ponty idén! Láttam. Valaki ebből gazdagszik. Ugyanazok akik a Vörösmarty téren 8000ert adják a kolbász dekajat.

somlobodog 2019.12.17. 15:59:20

@Se vasalo se munka: Nekünk (vagyis a gyereknek) ovi évi $18000 volt. Semmi extra Sima ovi, nyilván nagyon normalis. A fél napos 8000 még egész rendben van.

Taxomükke (UK) 2019.12.17. 16:10:53

@ChristineK: Ha nincs folytatas, akkor kapott.

Csodabogár 2019.12.17. 16:26:44

@Arthamyr: Ne viccelj már. Kicsik a gyerekek még sokáig nyomhatja a posztoló ha tanulni akarnak. Ismerős már rég túldolgozik a normál nyugdíj koron, mert 3 lányból már kettő egyetemen van és a harmadik is fog menni. Feleség is dolgozik, mégse úszkálnak a pénzben. Férfi született amerikai, egyetemi tanár it szakon.

Arthamyr 2019.12.17. 18:22:32

@Csodabogár: @Arthamyr: "ha az ember nem rendezkedett be a maradandó 200k+-os éves fogyasztásra."

FutureFry 2019.12.17. 18:39:28

“… aki nem képes folyamatosan lépkedni a létrán, azt kirúgják. …”

Nekem valamiért erről a “Peter principle” ugrott be:
en.wikipedia.org/wiki/Peter_principle

“… azaz közvetlenül annak a cégnek az alkalmazottjává válok, nyilván több pénzért ...“
A legtöbb általam ismert cégnél a consultant/contractor valamennyivel több pénzt kap (órára lebontva) de jóval kevesebb benefit-et (pl. nincs 401K, medical, stock options vagy más bonus, esetleg még fizetett szabadság sem). Persze a bedolgozót alkalmazó cég (ha van) adhat ilyet (valamennyire a fizetés “rovására”), de sokan inkább self-employed-ként dolgoznak be (akkor persze semmi benefitet nem kapnak, viszont jóval magasabb (2-3x) fizetést lehet kialkudni).

arncht 2019.12.17. 18:40:53

Jo hely, csak ne legy beteg... mert a csalad csodbe megy.

Csodabogár 2019.12.17. 18:50:08

@arncht: Illetve kössél jó biztosítást.

arncht 2019.12.17. 19:01:10

@Csodabogár: ha rakos van a csaladban, nem tudom mennyit segit.

zoldzeller 2019.12.17. 19:10:37

@arncht: mire gondolsz? Az amerikai biztositasi rendszerrol az europai emberek fejeben egeszen vad elkepzelesek vannak.
A biztositasban van egy maximum amit egy evben fizethet a beteg, pl $1500 es utanna mindent a biztosito fizet. Amikor biztositast valasztasz pontosan tudod mit kapsz: mennyi lesz az onreszed az MRI -ert, az ultrahangert, mennyit fogsz fizetni a korhazi ellatasert. Es amikor ez eleri az evi out of pocket maximumot, mar nem fizetsz semmit - hanem a biztosito. (ezt most nagyon nagy vonalakban irtam csak le, mert errol orakig lehetne eloadast tartani.)
Amikor valaki normalis helyen dolgozik es normalis benefiteket ajanl a munkaltato mar nincsennek nagy meglepetesek.
Az atlagos kozeposztalybeli csaladokat nem szokta tonkretenni egy-egy betegseg.

zoldzeller 2019.12.17. 19:34:43

@Arthamyr: az a baj, hogy ezeken a helyeken minden ugy van kialakitva, hogy ne tudj normalisan megelni $200,000 alatt. :) Ez a 22-es csapdaja. Nyilvan el is koltozhet, de ki a fene akar Alabama-ban elni?

gabors 2019.12.17. 19:35:19

@arncht: "@Csodabogár: ha rakos van a csaladban, nem tudom mennyit segit."

a jo biztositas nagyon sokat segit az olcso meg semmit :-)

Arthamyr 2019.12.17. 19:57:28

@zoldzeller: Pedig az elköltözés a leglényegesebb stratégiai lépés, ami megtehető. Szerintem jelenleg nincs jobb megoldás, kivéve ha valaki tényleg annyira jól érzi magát dolgozva is, mint anélkül. Még ami jó lehet, ha valaki saját bizniszt csinál, de ez nem mindenki kenyere, és egyáltalán nem garantált a siker.
Évi 200k+ értéktartó, kvázi passzív jövedelem nagyon nem egyszerűen érhető el és tartható fenn biztonságosan.

Ha a 2 gyerek egyetemi tanulmányai félmillió dollár emésztenek fel, az sem segít, bár talán a gyerekeknek valamiféle előnyt azért ad, de én tuti nem szánnám rá a nyugdíj utáni melót, amit @Csodabogár: írt. Bár az egyetemi tanárok sokszor lelkesek (meg ott azért sokkal kisebb a stressz is, mint az FS front office részén, nem véletlen megy nyugdíjba rengeteg trader nagyon fiatalon), ismertem olyat, aki 80 évesen is dolgozott. :)

Fogalmam sincs milyen hely sweet home Alabama, de a világ nagy, és nem kizárólag a legdrágább bázispontba tartozó helyeken lehet kellemes életet élni.

zoldzeller 2019.12.17. 20:12:01

@Arthamyr: Amit Csodabogar irt azert erdekes, mert az egyetemi professzorok (normalis egyetemeken) nagyon jol keresnek az USA-ban, es jellemzoen a nyugdijaskent is megtartjak a teljes fizetesuk. De a legtobb egyetemi tanar valoban nem siet nyugdijba, a lelkesedesuk viszi oket;)

Elkoltozes - ez nyilvan mindenkinel mas, de en azt vettem eszre, hogy azok a helyek ahol jol tudnam magam erezni azok mind dragak, es tovabbra is dolgozni kene. Sajnos, ez van;)

Arthamyr 2019.12.17. 20:24:16

@zoldzeller: Szerencsére nekem nincsenek ilyen elérhetetlen vágyaim és magas igényeim, és a korlátaim is rég beláttam. Meg ezek a helyek jellemzően pont azért drágák, mert ott vannak bizonyos fajta jól fizető munkák vagy számomra felesleges szolgáltatások, és ez mindent megdrágít. Mivel én nem tervezem többé dolgozni (zsíros távmunka/saját projekt nincs kizárva), mert nem látom értelmét, ez nem szempont.

FutureFry 2019.12.17. 20:44:38

@zoldzeller: “Amikor valaki normalis helyen dolgozik es normalis benefiteket ajanl a munkaltato mar nincsennek nagy meglepetesek.”
Még a “jó” magán biztosítók is (mivel profitorientáltak) rendszeresen találnak kifogásokat, hogy miért nem fizetnek és a delikvensre hárítják azokat (az egyébként is extrém) költségeket amiről úgy gondolta a beteg, hogy a biztosító állja. Pl. így került valakinek a vesekezelése ~$500K-ba (ami aztán - gondolom a rossz sajtó miatt miatt) “nagyvonalúan” el lett engedve [1]. Egyébként külön sorozat van az NPR-on az ilyesmi váratlan számlákról [2].
És ezek a vad összegek általában jóval a kezelés/kórház után derülnek ki (nem mintha amikor valaki nagyon rosszul van - esetleg nincs is eszméleténél - azzal lenne elfoglalva, hogy mennyi lesz a számla, vagy, hogy a mentős/kezelőorvos/stb. elfogadja-e a biztosítását).

“Az atlagos kozeposztalybeli csaladokat nem szokta tonkretenni egy-egy betegseg.”
Több felmérés szerint, az amerikai magáncsődök ~2/3-a továbbra is egészségügyi problémák miatt történik, és gyakran egy eü. biztosítás megléte sem garancia ez ellen [2]. És ez nem feltétlenül a nagyon szegényekre (vagy idősökre) vonatkozik csak, mert őket ugyebár a Medicaid/Medicare (relatíve elég jól) fedezi.

[1] www.npr.org/sections/health-shots/2019/07/22/743180947/first-came-kidney-failure-then-there-was-the-540-842-bill-for-dialysis
[2] www.npr.org/series/651784144/bill-of-the-month
[3] www.cnbc.com/2019/02/11/this-is-the-real-reason-most-americans-file-for-bankruptcy.html

FutureFry 2019.12.17. 20:50:44

@zoldzeller: @Arthamyr:
Azért Alabama-ban is vannak jó (pl. technológiailag fejlett és érdekes, jól fizető munkát nyújtó) helyek (és szerintem teljesen “vállalható” környékek is lakhatás szempontjából). Pl. Huntsville-ben van a NASA-nak az egyik központja [1] és ez azon kevés helyek egyike ahol a Google fiber (gigabit internet) jelenleg elérhető [2].
[1] www.nasa.gov/centers/marshall/
[2] fiber.google.com/cities/huntsville/

zoldzeller 2019.12.17. 20:59:49

@FutureFry: ezek nekem mindig olyan furak, tudom, hogy van ilyen, mert a radioban hallok rola.
Itt van a kislany aki az orraba dugta a babacipot: 1.High deductible plan-en vannak. Ott bevallalod, hogy ha a gyerek az orraba dugja a babacipot es te berohansz az ER akkor bizony sokat fognak chargolni. Havonta kevesebbet vonnak el a fizetesedbol, de ha valami van akkor meg kifizeted triplan.
De ertem, hogy teljesen abnormalis ennyit chagolni ezert.

A masiknal meg kiderult hogy out of network mentek dializisre, ugy hogy nem tudtak rola. Ertem, ismet nevetseges az osszeg, ez nem is kerdes.

De ebbol nekem nem csak az derul ki, hogy a biztositok szemetek (az is, az egesz amerikai eu rendszer bena) hanem az, hogy sok ember 1. nem tudja milyen biztositast valaszt es az mit fedez, 2. Tudja, de megprobalja hogy havonta kicsit kevesebbet fizet, aztan meglepodik ha jon egy emergency-re futas, vagy egy kisebb mutete es hoppa a deductible-t fizetni kell.

FutureFry 2019.12.17. 21:38:12

@zoldzeller: A (a rádióban leadott) dialízis-sztori szerint a feleség (aki mellesleg orvos!) órákat töltött a telefonon a biztosítóval, akik azt mondták neki, hogy mivel nincs a közelükben “in-network” klinika fedezik az “out-of-network”-öt is. Ráadásul mint később kiderült, az általuk használt klinika is “in-network” kellet volna, hogy legyen [1].
Az egyébként igaz, hogy sok ember nem tudja a biztosító miből mit fedez, de ez mondjuk annyira nem meglepő, mert gyakran (direkt?) bonyolult a rendszer/számítás (pl. családi vs. egyéni önrész, mibe mi tartozik?), az alkalmazottaknak vaskos könyv (vagy ma már inkább PDF) részletezi a mit/hogyant - apróbetűs kitételekkel [2] - és akkor még ezen felül van a biztosító szabályzata (ha egyáltalán elérhető)).
Nem csoda, hogy jópár cégnél előfordul egy olyan full-time dedikált pozíció (esetleg több is), akiknek az egyetlen dolguk, hogy az alkalmazottakat segítsék a eü. biztosítóval való vitával (láttam, hogy kell is).

[1] www.npr.org/sections/health-shots/2019/07/26/745596505/dialysis-firm-cancels-524-600-17-medical-bill-after-journalists-investigate
“… Fresenius spokesman Brad Puffer said that the Valentines should always have been treated as in-network patients because their insurer, Allegiance, is a subsidiary of Cigna, which has a contract with the dialysis company …”
[2] m.blog.hu/la/lajka/image/igen.jpg

Arthamyr 2019.12.17. 21:41:54

@FutureFry: Én hiszek abban, hogy technológiailag fejlett és érdekes, jól fizető munkát nyújtó helyekre távolról is lehet dolgozni. Ahová nem, az kiesik. És mint írtam, számomra századrangú kérdés, hogy milyen munkalehetőségek vannak valahol, helyette pl. Alabamában is csak akad valami szép, természetközeli hely, ami meg inkább érdekel, mint az, hogy a legmenőbb cégeknek legyen helyben irodája (ami inkább kontraproduktív, mert vonzza az embereket, ami zsúfoltabbá és drágábbá teszi).

kék madár 2019.12.17. 21:48:47

@zoldzeller: @FutureFry: a masik: semmilyen nagyobb osszeget amire az orvos vagy a korhaz megvag se szabad kapasbol elfogadni es fizetni, szinte minden egeszsegugyi ceg kapasbol duplan szamlaz, hatha atmegy alapon. Azonnal mindent erdemes megfellebezni de sokszor a biztosito is azzal kezdi
Az egyik "kedvencem": hogy mindenkirol kiderul utolag, hogy out-of-network, valahogy ez elfelejtik elmondani.

zoldzeller 2019.12.17. 21:56:06

@FutureFry: Europaikent nehez megerteni, hogy a biztositoval helyenkent muszaj veszekedni,alkudozni stb. Egyik kolleganom lanyanak a doki novekedesi hormont akart adni - ez napi 1 injekcio aminek darabja tobb szaz dollar. . Kb hat honapig egyezkedtek mire sikerult a biztosito torkan lenyomni a dolgot.

FutureFry 2019.12.17. 22:00:09

@Arthamyr: Igen ha valami távmunkában végezhető, akkor szép/nyugis/élhető helyről a legjobb bedolgozni. Mondjuk infrastruktúra akkor is kell, ha nem is google fiber gigabit, azért legalább egy jó minőségű (ami alatt én főleg a “low latency”-t értem) mobil vagy mikrohullámú kapcsolat, ha az sem megy akkor meg talán majd Musk műholdjai megoldják a problémát (tudok olyanról aki erre vár, mert más nincs neki, csak elég vacak geosync. kapcsolata).
Egyébként meg van olyan érdekes/jó fizető tech. munka (pl. NASA rover HW fejlesztés) ahol a távmunka nem igazán opció, legalább is addig amíg a rover a földön van :)

zoldzeller 2019.12.17. 22:07:43

@Arthamyr: @FutureFry: en sajnos nem vagyok tul produktiv ha otthonrol dolgozok. Motival mikor latom, hogy a masik asztalnal ulo dolgozik...
Nekem az eletminosegemhez hozza tartozik, hogy tudjak menni szinhazba, muzeumba, koncertekre, baratnokkel barokba stb. Mar csak ezert se tudnek "videkre" koltozni.

blackhairlady 2019.12.17. 22:11:30

@zoldzeller: Az elore megtervezheto orvosi kezeleseknel valoban lehet tudni szinte pontosan, hogy mennyi lesz a szamla ha jol megtervezi az ember es olyan helyre megy ahol az orvos es a korhaz is in network. Az altato orvosok viszont a legtobb esetben nem allanak egy biztositova sem kapcsolatban, igy toluk is jon szamla. A mi biztositonk kifizeti ha az elozo ketto halozaton beluli, de volt olyan evekkel ezelott aki nem.

A problema akkor van ha ha hirtelen tortenik valami, baleset, eletveszely, es a mento olyan korhazba olyan orvoshoz viszi aki out of network. Volt szerencsenk ilyen szamlakat kapni 5-6 eve, na ezek tenyleg anyagi csodbe vihetnek csaladokat.

Arthamyr 2019.12.17. 22:16:09

@FutureFry: Persze, hogy van, de azt majd megcsinálják a csillogó szemű, lelkes emberek, én már képtelen lennék bejárni egy munkahelyre, egyszerűen megszoktam, és tarthatatlan visszalépés lenne.
Nekem nagyon kényelmes volt, hogy nem zavarnak (kevésbé zavarnak) a munkában, ritkán kellett utaznom (akkor mondjuk jó sokat), és a normál napirendemhez alakítothattam a munkaidőmet, nem fordítva. Meg ha hamar elvégeztem, amit el kellett, akkor az kész volt, nem találtak helyette valami mást, hogy kitöltse a napom hátralevő részét, és nem kellett feleslegesen a munkahelyen pazarolni az időmet sem, ha épp nem volt munka.
Emellett megtanultam elfogadni és értékelni azt, ami van. Ok, én kicsit alacsonyabb bevétellel rendelkeztem, mint a poszter, de hova kell több, amikor még Dublinban is az emberek túlnyomó többsége a töredékéből megél, pedig az sem egy olcsó hely? Így is a bevételünk 70+%-a megmaradt... Szerintem ezek a bevételek és főleg a megélhetési költségek irdatlanul el vannak szállva.

zoldzeller 2019.12.17. 22:22:12

@blackhairlady: na mostmegkerestem a sajat biztositasomat.
Out of network: annual deductible $0
Out of network: out of pocket maximum: $7200 es family $14400

Mert erre is van egy maximum. Es ahogy fent irtuk ezekrol lehet targyalni, a biztositoval es a korhazzal is.

Arthamyr 2019.12.17. 22:22:14

@zoldzeller: Én is szoktam ilyesmit csinálni, de nem napi/heti rendszerességgel. Semmibe sem telik havi 1-2x elutazni, ráadásul pl. Magyarországon meg is szervezik nekem a koncertet, csak igent kell rá mondanom és fizetnem, itt meg nekem kell vele foglalkozni. :) És nem csak a világ legdrágább helyein elérhetőek ezek a dolgok, sőt, a bárhoz elsősorban társaság kell, bár mindenhol van.

FutureFry 2019.12.17. 22:22:50

@zoldzeller: Mondjuk állítólag ez a növekedési-hormon igencsak divat lett mostanában [1], úgyhogy szerintem valamennyire talán érthető, hogy a biztosító szkeptikus volt. De egyébként igaz, hogy (ahogy @kék madár: is mondja) a kiszámlázott összeget, pláne ha valami gyanúsan magas vagy nem stimmel (ami sajnos elég gyakori) mindig érdemes átnézni/megreklamálni/lealkudni [2].

[1] www.thisamericanlife.org/687/small-things-considered/act-one-6
An endocrinologist wrote the show about a wave of parents coming to her to treat their short (but otherwise healthy) children with human growth hormone.
[2] www.npr.org/transcripts/771397503
“ … And patients should always remember that they can negotiate. When you get a crazy bill, fight it. …”

Arthamyr 2019.12.17. 22:25:12

@zoldzeller: A produktivitás meg nem az én problémám. Az ügyfél elég produktívnak látott, nekem ez tökéletesen elég, már régóta nincs magam felé támasztott belső elvárásom, tekintve, hogy a legtöbb helyen kb. "star" voltam egyébként is.

blackhairlady 2019.12.17. 22:25:42

Kivancsian varom en is a folytatast, remelem nem lett maradando karosodasa a sressztol Viktornak :(

Arthamyr 2019.12.17. 22:26:52

@FutureFry: "And patients should always remember that they can negotiate. When you get a crazy bill, fight it." - Ez iszonyat szarul hangzik. Utálom, ha át akarnak verni, ebbe a rendszerbe ez meg szinte kódolva van. :/

zoldzeller 2019.12.17. 22:28:12

@Arthamyr: Videkre nem koltoznek. Tudom, hogy dragabb az elet a varosban de en kifejezetten szeretek varosi eletmodot folytatni. . De mondjuk en az USA legtobb allamaba nem koltoznek. Mert tornado van, tul hideg, tul meleg, tul szaraz , tul paras, tul konzervativ stb.
Europaban is csak nehany orszag van ahova mennek - Ezen a ket foldreszen kivul igazabol meg csak latogatni. :) Valogatos vagyok, na.

Csodabogár 2019.12.17. 22:28:16

@arncht: Ma már elég sok rákost lehet kezelni de iszonyatos pénzbe kerül. Persze nem mindenkin lehet segíteni, de már nem minden rák diagnózis egyenlő a halálos itélettel.

blackhairlady 2019.12.17. 22:28:18

@zoldzeller: Es ez nem sok egy atlagos csaladnak?
En tudom, hogy lehet alkudozni, mar nagyon jo vagyok benne, de nem mindig lehet nyerni.

Arthamyr 2019.12.17. 22:33:17

@zoldzeller: Én is szeretem a városi életmódot, nem is fogom feladni, csak a fővárosit. :) Nekem csak európai helyek játszottak értelemszerűen.

zoldzeller 2019.12.17. 22:40:59

@blackhairlady: de, gondolom sok. De a lenyeg, hogy elvileg ebben is van egy maximum.
Nem azt mondom, hogy ez egy idealis rendszer (tavolrol sem, sot!) de sokszor nem csak az van, hogy a biztosit akar atvagni, vagy a korhaz, de sokszor az elofizeti se tudja pontosan hogy a biztositasa mit fedez es mit nem - es mikor kijon egy oriasi szamla meglepodik. Pedig vajon a high deductible plan melle van-e FSA? Fizet-e ra havonta? Vagy nem, mert inkabb haza viszi a fizetesevel?

zoldzeller 2019.12.17. 22:44:17

@blackhairlady: oh, bocsanat a sok helyesirasi hibaert. Kapkodok.

Csodabogár 2019.12.17. 22:48:36

@zoldzeller: Részemről USA-ban max. Manhattanba költöztem volna, de olyan gazdag soha nem voltam. Igaz nem jártam mindenhol, de a vidéki élet nem az én esetem. Europában se laktam soha vidéken, lehetőleg nagyvárost céloztam meg, pontosan a szinház, hangverseny, opera elérhetősége miatt. No meg a jó repülő összeköttetések is komoly szempont volt. Sajnos ezt ma Pesten már nem kapom meg, miután a fapados kizárva. Viszont beleöregedtem ár az utazásokba, nem annyira fontos már a repkedés.

blackhairlady 2019.12.17. 23:08:49

@zoldzeller: Es akkor arrol meg nem is beszeltunk,hogy sok embernek a piacrolkell biztositast venni mert vagy part timeban dolgoznak, vagy vallakozok, na ott vannak erdekes biztositasok, vagy havonta fizetsz egy csomot vagy a deductibleed olyan magas, hogy kb jobban jarna ha nem is lenne biztositas.

zoldzeller 2019.12.17. 23:13:51

@blackhairlady: Ezert is irtam az elso megjegyzesemben, hogy normalis munkaltato, normalis benefitekkel.
Nahat, szerintem ezt a temat alaposan kiveseztuk.:) Remeljuk, hogy Viktor idoben lepett es nem lett infarktusa.

FutureFry 2019.12.17. 23:16:21

@Arthamyr: Igen, ahogy (szerencsére személyesen ritkán érintetten) látom, szar. Mint egy (használt)autó-kereskedővel alkudozni (csak itt még egyoldalúbb a rendszer, mert gyakran egy kényszerült helyzetben lévő beteg embernek kell(ene) a dolgoknak utánajárnia és megreklamálnia). Ráadásul amikor valaki elismeri, hogy hibázott (pl. túlszámlázott) akkor is ugyan azt másodszorra (harmadszorra, negyedszerre ...) is bepróbálják. Nem feltétlenül mert rosszindulatúak, hanem mert “így van a rendszerben” [1]. Legjobb az egészet elkerülni (kb. “the only way to win is not to play”), ami persze nem mindig megy, még ha egészséges is az ember (pl. szülés).

[1] en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor
"Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.”

blackhairlady 2019.12.17. 23:33:08

@zoldzeller: Ezt csak arra irtam, hogy azert siman le lehet amortizalni a megtakaritasokat akkor is ha van valakinek biztositasa es megfelelon hasznalja.

FutureFry 2019.12.17. 23:47:39

@zoldzeller: Hát igen, kinek mi a prioritás az életminőségben. Szerintem inkább 2 hét a vadonban hátizsákkal/sátorral, mint egy bár, színház, vagy akár csak egy múzeum (hacsak nem valami technikai jellegű, mint pl. az Exploratorium vagy egy JPL nyílt nap). Az ilyen hozzáálláshoz meg persze nem egy többlakásos (falszomszéddal “felszerelt”) épületben lévő apartment/lakás illik, hanem egy különálló ház, ami legalább annyira izolált mint az első képen ebben a posztban. Mindehez a “vidéki” Amerika teljesen megfelelő lehet, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy ne tudna az ember beautózni valami “civilizált” városba ésszerű időn belül, ha kell valamiért.

zoldzeller 2019.12.18. 00:00:47

@FutureFry: Tolem sokszor kerdezik regi ismerosok, hogy mi is olyan nagy hazban elunk, oriasi kerttel (kerites nelkul) mint a filmekben? Ilyenkor el szoktam mondani, hogy nem, mi egy sorhazban elunk. Amerikai szemmel egeszen aproban. De az utca vegen megy a villamos, ugyhogy ha nem akarok napokig vezetnem se kell.

Arthamyr 2019.12.18. 00:10:11

@FutureFry: Használtautó-kereskedővel nem kell alkudozni, mivel nem feltétlenül szükséges igénybe venni a szolgáltatásait. Helyettesíthető új autóval vagy autó hiányával. Ott meg elég jól ellenőrizhető, hogy az autó mennyibe kellene, hogy kerüljön, és igazából elég kevés paraméter van, mivel két ugyanolyan típusú autó nagyon hasonló, szinte ugyanolyan, ráadásul az autóbeszerzés ritkán időkritikus és nem is drága (a posztban lévő számokhoz viszonyítva meg nevetségesen olcsó).

Az egészségügyi rendszer igénybe vétele nem kerülhető el, gyakran időhöz kötött, tehát muszáj ezekkel a gusztustalan biztosítókkal és egészségügyi szolgáltatókkal érintkezni, általában így-úgy kiszolgáltatott helyzetben.
Az nagyon üdvözlendő, hogy egyéni rendszer van, emiatt - ahogy a poszter is írta - kisebb az élősködés és a jövedelemelvonás, cserébe a szolgáltatók és a biztosítók lehúzósak, mert senki sem lép a tökükre. Mondjuk azt nem értem, hogy miért jó, hogy magánbiztosító van, ha már profit van benne, akkor miért nem az állam szedi össze, ha meg nem lenne, akkor meg nem csinálná a magánbiztosító...

Arthamyr 2019.12.18. 00:14:22

@zoldzeller: Én a villamost is alig használtam. Minden, ami szükséges, elérhető gyalog. Amikor még bejártam dolgozni, akkor is legtöbbször biciklivel vagy gyalog mentem, nagyon ritkán volt szükség másra. Viszont ez megint nem kizárólag a szuperdrága helyek jellemzője.

FutureFry 2019.12.18. 05:16:03

@zoldzeller: Az apró házzal szerintem semmi gond (lásd pl. “log cabin”), a lényeg a körülötte lévő bufferzóna :)

masada 2019.12.18. 06:34:33

Kedves Mindenki Svájcban élek, a legfaszább hely ami létezik. A cikk pedig ismét meggyőzött arról hogy mennyire nem élnék Amerikában...

Vert 2019.12.18. 06:35:03

Az egyik képaláírás kicsit meghökkentett :

“Az ország egyetlen operaháza Bostonban található, de az érdeklődés hiánya miatt csak ritkán van előadás –nagy kulturális éhséget okozva az európaiak, főleg budapestiek körében”

Ezt nem értem. Egy szimpla guglizás kiadja, hogy az USA-ban legalább 100 operaház van. Pl. kezdetnek ott van a New York-i Met. Vagy valamit félreértek?
Jó, nem azt mondom, hogy az amerikaiak tömegesen rajonganak az operáért, de a kulturális éhhalál azért talán egy csöppet túlzás...

2019.12.18. 08:13:46

@Vert: az vicc akart lenni, mivel visszatero motivum magyarorszag mellett, hogy kultura meg szinhaz. ezek szerint nem volt olyan jo vicc :)

2019.12.18. 08:27:52

@FutureFry: "A legtöbb általam ismert cégnél a consultant/contractor valamennyivel több pénzt kap "

mivel en a vizum miatt csak egy cegnek dolgozhattam, o kolcsonzott tovabb, es ugy voltam konzultans. Ez kicsit mas konstrukcio, mint amit az ismeroseidnel lathattal, akiknel nincs ilyen kozbenso lepcso.

Szamokban, minket kb 110-120 dollaros oraberrel adtak kolcson, ami evi ~230k dollar bevetelt jelentett a cegnek. Ebbol az ujjonnan jottek 90-100k-t kapnak meg, most mar talan 110k-t. Ez kesobb megy felvele egyeni teljesitmeny fuggvenyeben, de lathato, hogy ahhoz, hogy a cegnek legyen profitja (meg maradjon penze az "egyeb kiadasokra") azert annyira nem lehet nyujtani a fizukat. Az osszes ilyen ceg lenyegeben zoldkartya-gyar, ez az igazi uzlet a munkavallaloknak, nem a fizetes.

Egyebkent az en cegem meg bokezunek szamitott, mashol (tipikusan indiai gyokeru cegeknel) picivel adnak tobbet, mint az orszagos atlag (hogy megfeleljen a vizumkovetelmenyeknek), ami amugy meglepoen alacsony, az en idomben talan valami 70-80k korul volt - gondolom beleszamoltak a nebraskai fejogep-program fejlesztoket is, vagy nem tudom.

2019.12.18. 08:28:40

@FutureFry: oh talaltam egy rendszert, nem tudom milyen adatbazisbol dolgozik. de mas szamokat dob ki, mint az indeed :)

Your search returned the following: Print Format
Area Code:35620
Area Title:New York-Newark-Jersey City, NY-NJ-PA
OES/SOC Code:15-1133
OES/SOC Title:Software Developers, Systems Software
GeoLevel:1
Level 1 Wage:$38.04 hour - $79,123 year
Level 2 Wage:$48.59 hour - $101,067 year
Level 3 Wage:$59.15 hour - $123,032 year
Level 4 Wage:$69.70 hour - $144,976 year
Mean Wage (H-2B):$59.15 hour - $123,032 year

flcdatacenter.com/

Mikkamak 2019.12.18. 11:08:40

Pont azokat szokta tönkretenni. Amit leirsz, az szépen rendben van, DE mi van, ha kapsz egy szivrohamot (alsó hangon $250 000), vagy simán árokba fordulsz a kocsiddal és nagyon súlyos sérüléseket szenvedsz? Mert akkor nem nézegeti hirtelen senki, hogy melyik az in-network kórház, hanem az első mentő (amelyik lehet, hogy szintén nem in-network, mert azoknál is van ám ilyen) elvisz az első kórházba, ahol ugyan meg kell, hogy mentsék az életedet, de a számlát kiküldik. Utána meg meccselhetsz a biztositóval, hogy fizessenek. Merthogy a kórház veled/hozzátartozóddal az első adandó alkalommal aláiratja, hogy a kezelés diját rendezni fogod.

És ha tartós kezelésre szorulsz és már nem fogod tudni fizetni a premiumokat? Akkor előbb-utóbb megszűnik a biztositásod és minden, amit eddig fizettek, az jöhet zsebből.

És ne felejtsd el, hogy amig van valamid, amit el lehet a tartozás fejében venni, addig el fogják és még a minimális fizetésből is le fogják tiltani a tartozás részletét.

Az sem régóta van, hogy tilos egész életre szóló maximum téritést alkalmazni a biztositóknak (általában $5 millió per fő) - ha mondjuk a gyereked betegen születik és tartós kezelésre szorul, ez már 5-6 éves korára kimerülhet és akkor ott vagy, ahol a part szakad.

blackhairlady 2019.12.18. 17:41:59

@Rayovac: Telitalalat volt az operahazas vicced:))

kék madár 2019.12.18. 19:16:59

@Vert:
"Az ország egyetlen operaháza Bostonban található"
raadasul Bostonban a szinhazi es komolyzenei elet siman utoleri Budapestet

kék madár 2019.12.18. 19:22:29

@kék madár: ja jo, lemaradtam

négyzet 2019.12.18. 22:46:04

Ez a fajta munkakultúra egyenes út a kiégéshez. Szerintem Viktor személyisége valóban ki tud bontakozni a nagy teher, nyomás alatt, mert azt szokta meg, hogy mindent is meg kell tudnia oldani, jól, gyorsan, hatékonyan. Szóval, hogy mindig a legjobb a jó. Mindig jónak kell lenni, más nem elfogadható. És ahol a nyomás nagyobb, ott a belső nyomás is nagyobb lesz a teljesítési kényszer miatt.
Biztos vagyok benne, hogy ez a tempó valójában már nem szolgálja céges szinten sem a fejlődést, túl van az optimálison. Csak rá kellene mutatni ;-) De mivel a ráhatás bizonytalan, a belső nyomást, teljesítési kényszert kell csökkenteni, mert máshol - mint valamelyest tipikus amerikai munkakultúra - is előjöhet.

négyzet 2019.12.18. 22:54:05

Várom az utolsó bejegyzést (kár, hogy utolsó)

FutureFry 2019.12.19. 00:44:49

@Arthamyr: (Használt)autót írtam: Azaz új- és használt-autókereskedőkhöz is hasonlítottam az itteni eü. biztosítók tárgyalási stílusát. De igazad van, hogy ezeket autókereskedő “lókupecokat” (majdnem “lókupacot” írtam :)) el lehet (és - már csak a lelki béke érdekében - szerintem el is kell) kerülni, legalább is könnyebben mint a eü. biztosítókat.

Egyébként (bár ez már elég off) egy amerikainak az autó ugyebár gyakran szükség (már ha munkából él) és az autókereskedő (“car sales people”) mint foglalkozás általában a “legtissztességtelenebb foglalkozások” típusú listák élen található meg. Pl. itt a politikusok (képviselők/szenátorok) és lobbisták után a bronzérmet “nyerte” meg:
moneywise.com/a/the-most-dishonest-profession
Szóval érdemes autót (is) online vásárolni, ha lehet a middlemen-ek (pl. car dealership-ek) elkerülésével (lásd pl. Tesla).

FutureFry 2019.12.19. 00:51:09

@Rayovac: Igen, a “közbülső“ vállalatok (akinél contractor az alkalmazott) “lefölözik“ a kiadott munkavállalók bérét (pláne azok amelyek direkt vízumosokat alkalmaznak ilyen célból). Egyébként a H-1B (és gondolom hasonló) munkavállalói vízumok jó nagy része az ilyen “contractor services“ típusú cégekhez kerül(t) [1], bár mostanában már talán próbálják ezt megakadályozni [2].
Mindenesetre ezért érdemes (ha már valaki valamiért contractor/consultant) egyéni vállalkozóként (self employed) csinálni, mert akkor a teljes bruttó összeg bejön, igaz - ahogy írtam - akkor nincs semmi benefit (és plusz adó is van (pl. a SS tax mindkét része)). IANA(T)L.
[1] content.fortune.com/wp-content/uploads/2017/08/companies_with_h1b_approvals.png
[2] insights.dice.com/2019/10/30/h-1b-denials-spiking-contractor-services/

FutureFry 2019.12.19. 00:53:10

@Rayovac: “… nem tudom milyen adatbazisbol dolgozik …“

Tudtommal az flcdatacenter.com a DOL hivatalos adatait tartalmazza (azaz ami alapján (is) elbírálnak egy LCA-t):

www.foreignlaborcert.doleta.gov/pwscreens.cfm
“… The Department of Labor, Bureau of Labor Statistics (BLS) has provided wage data collected under the Occupational Employment Statistics (OES) program for use in the Foreign Labor Certification process since 1998. The wage data is available on the Foreign Labor Certification Data Center Online Wage Library (OWL), found at the following website: www.flcdatacenter.com/. …”

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása