oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. december 11. 06:30,  A magyar pesszimizmus átka 42 komment

2019. december 11. 06:30 Határátkelő

A magyar pesszimizmus átka

Magyarországon minden javaslatra az első reakció az, hogy miért nem lehet azt megvalósítani... Nem én írtam ezt (bár jórészt egyetértek vele), hanem Éva, aki először több mint 7 éve, 2012 nyarán írta meg, miként vándorolt ki 30 éve Izraelbe (a történetet aztán folytatta). Mai írását a minapi podcast ihlette, melyben arról beszélgettem Zsófival, miként vész el külföldről hazatérve az optimizmus. Ma már Évát is Magyarországhoz köti a munkája és az élete, így hát érdekes, hogyan látja ő ezt a kérdést.

cim_250.jpg

Ez a poszt késztetett írásra. Bár a munkám és a megélhetésem ma sokkal inkább Magyarországhoz köt, nem tudnék ebben a búval bélelt, pesszimista légkörben élni, ha időnként nem szöknék el életerőt adó levegőt szívni Tel-Avivba.

Pont oda utazol? - kérdik megrökönyödve az ismeretségi körömben, különösen akkor, amikor Gázából vagy Libanonból rakéták potyognak.

kedvenc_u_j_e_pu_letem_elo_tt_tel-avivban.jpgKedvenc új épületem előtt Tel-Avivban

Legutóbb egy barátom aggódva kérdezte a hírek hallatán, hogy lemondja közelgő utazását?

- Ugyan már, én is akkor utazom legközelebb! Semmi gond, egyikünk sem megy a határvidékre. Élvezni fogod a november végi 22 fokos meleget, a napsütést és a mosolygó embereket. És ez utóbbi a lényeg!

Képesek felülemelkedni a bajokon

Izraelben, bármilyen is a politikai helyzet, az emberek úgy reagálnak rá, mint az esőre: esik, olykor, mintha dézsából öntenék, de aztán mindig kisüt a nap!

Az izraeliek az antiszemita, német politikusnő véleményével ellentétben, nem szoktak hozzá a terroristaakciókhoz, de képesek felülemelkedni a bajokon, a problémák megoldására koncentrálni a panaszkodás helyett. A jövőbe pedig optimistán néznek, mert élni akarnak.

az_e_leto_ro_m_re_sze_az_egse_zse_ges_e_tel_ital.jpgAz életöröm része az egészséges étel, ital

A legnagyobb gondok közepette sem a múltba révedés jellemzi őket, hanem képesek a kiutat keresni. Jellegzetes mondás: (יהייה בסדר, יהייה טוב) Jihije beszeder, jihije tov! (Rendben lesz, jó lesz!)

Vagy amikor valami komoly gonddal kell megbirkózniuk, tovább kell lépjenek egy-egy nagy veszteségen, akkor visszatérő mondás: (הכול לטובה) hakol letová, vagyis mindenből jót lehet kihozni...

A problémamegoldó-képesség

Bár a véleménykülönbség és az állandó vita ugyanúgy sajátja az izraeli társadalmi csoportoknak, mint a magyarországi zsidó közösségeknek, de egy bizonyos ponton kénytelenek lezárni azzal, hogy „tachlesz” - vagyis akkor mit is csinálunk azért, hogy a problémát megoldjuk.

Ez a problémamegoldó-képesség az, ami tovább lendíti az embereket és az optimizmusuk alapját képezi. Tisztában vannak azzal, hogy a sikerhez vezető úton lehetnek bukások, olykor áldozatokat kell hozni, de a jövőbe vetett hitük az, ami erőt ad nekik a bukás után felállni és folytatni.

Kétségtelen, ennek a mentalitásnak a kialakulásában a több ezer éves rutinon túl a zsidó állam megalakulásáért vívott harcok tapasztalata adta a muníciót.

Egy ország, amely a sorozatos háborúk, terrortámadások közepette is képes volt a nyugati társadalmak gazdasági fejlettségéhez felzárkózni, építeni és gyarapodni - olyan emberek közössége, akik örülni tudnak annak, ha süt a nap, és annak is, ha esik az eső, mert mindkettőnek meglátják az éltető erejét.

a_reggeli_ka_ve_munka_elo_tt.jpgA reggeli kávé munka előtt

Magyarországon minden javaslatra az első reakció az, hogy miért nem lehet ezt itt megvalósítani... Izraelben azon agyalnak, hogy lehet a felmerülő gondokat megoldani, és a dolgokat még jobban csinálni, mint ahogy másutt teszik.

Egy izraeli srác és a kirtös

Számtalan példát sorolhatnék csak az én, köznapi emlékezetemből, mondjuk egy magyar vonatkozású: a kürtőskalács, amit Magyarországon főleg kis, utcai bódékban csinálnak és árulnak, talán egy olyan üzlet van a Váci utcában, ahol egy kicsit többet hoztak ki belőle...

Történt, hogy az ezredforduló környékén egy izraeli srác megfordult Magyarországon is a katonai szolgálata letöltése utáni világkörút során, és beleszeretett a kürtöskalácsba.

Ki sem tudta mondani a nevét rendesen, de alaposan megtanulta, hogyan kell készíteni. Az első kis üzletét a tel-avivi Bugrasov utcában úgy alakította ki, hogy a tésztagyúrástól a sütésen át, mindent lehetett látni az utcáról a vitrinen át, az illat pedig becsábította az érdeklődőt.

holt-tenger.jpgHolt-tenger

Rájött, hogy lehet bővíteni a bevonatok választékát, és csökkenteni a kalács cukrosságát, hogy az összhatás a legoptimálisabb legyen. Megvallom, az én ízlésemnek is sokkal inkább megfelel az izraeli kürtös, mint az, amit a pesti utcán vehetek.

A tel-aviviak rákaptak a „kirtösra”, kávézó-sütizővé fejlesztette az első üzletet, és néhány év alatt hatalmas hálózatot épített ki az egész országban. A siker záloga az alapos felkészülésen kívül a kezdeményező magába vetett hite, optimizmusa, hogy ha valamit jól csinál, akkor azt következetes munkával előbbre tudja vinni.

A csoki, ami világsiker lett

Példaként hozhatnám a Max Brenner csokoládét, ami ma már világhálózat, pedig az is egy a katonaság után cukrászatot tanult srácnak a mániája volt - megteremteni a csokikultúrát Izraelben.

Ezért elment tanoncoskodni belga műhelyekbe, alaposan megtanult mindent ahhoz, hogy aztán a saját kreativitásával megfűszerezve olyan hálózatot hozzon létre előbb Izraelben, aztán szerte a világon, ami már önmagáért beszél.

Voltak nehézségei, sőt, a hálózatától is meg kellett válnia egy rosszul megkötött szerződés miatt, de ő maga nem adta fel: új dolgokon kísérletezik, nem az elveszett birodalmán búslakodik.

Menekülés a negatív hatások elől

Következetes, kemény munkával megteremtettem a megélhetésemet Budapesten, nem az eredeti, tanult szakmámban, de tudom, hogy jó az, amit csinálok, és most már mások is elismerik.

a_jeruzsa_lemi_he_ber_egyetem_u_j_agykutato_e_pu_lete.jpgA jeruzsálemi Héber Egyetem új agykutató épülete

Tanítok, mert szeretném átadni a tudásom a jövő nemzedékeknek - senki nem támogatott ebben, de a magam erejéből ezt is évről-évre bővítem, mert tudom, hogy szükség van a környezetkultúra javítására, és ha nem teszi az Építészkamara, az Építőművészek szövetsége, akkor én teszem, ami csak erőmből telik, és még telik az erőmből, 66 éves létemre is.

A sok negatív hatás elől pedig rendszeresen elmenekülök Izraelbe, és egyre többen csatlakoznak hozzám, hogy kis, baráti társaságokban felfedezhessék az izraeli életérzést, az aktív élet örömeinek élvezetét.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Izrael

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9215347056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.12.11. 06:46:38

rendszeresen elmenekülök Izraelbe...Miért kell menekülni? Ott kell maradni.

arncht 2019.12.11. 08:26:51

nyilvan van nemi mas kotodes is, mert van par orszag, ahova elobb mennek :) minden tiszteletem izraele, hogy talpon maradnak es hogy megteremtettek maguknak egy regi/uj orszagot, de magyarorszag sem az az orszag, amit elkerultek a haboru viharai.

meg azert ne felejtsuk el, hogy izrael eros nyugati tamogatassal tud megtenni sok dolgot, addig magyarorszag csak egy jelentektelen orszagocska nagyhatalmi szempontbol, senkinek sem szamit, hogy mi tortenik itt.

Arthamyr 2019.12.11. 08:41:15

"Izraelben, bármilyen is a politikai helyzet, az emberek úgy reagálnak rá, mint az esőre: esik, olykor, mintha dézsából öntenék, de aztán mindig kisüt a nap!" - Nem láttam különbséget az között, ahogy a magyar ismerősök kezelik ezt és ahogyan az izraeli ismerősök kezelik. Az egyik nem örül Orbánnak, a másik nem örül Bibinek, de ettől még az élet meg megy tovább.

Lógás Hugó 2019.12.11. 09:43:07

Lehet hogy aki kis bódéban gyúrja, süti, árulja a kürtős kalácsát, annak nem kell "kimenekülnie" Izraelbe pozitívumot felszívni....

Miért csak az a jó ha valamiből kiaknázzák az abszolut maximumot.
Nincs bajom vele csak nem biztos hogy a bódéban árulónak rossz lenne... sőt....

Nekem ez jut eszembe róla:
hasznaldfel.hu/2014/08/halasz-es-az-uzletember.html

u.i- A napi politika nem érdekel.

Csodabogár 2019.12.11. 09:52:04

"Magyarországon minden javaslatra az első reakció az, hogy miért nem lehet ezt itt megvalósítani... "

ezelőtt 20 évvel, amikor én is pont 66 éves voltam, bekeveredtem egy nemzetközi klubba, ahol sokat akartunk segíteni különböző projektekben, én főleg kulturális téren mozogtam. Majdnem egyedül voltam magyar, akkor még elég friss hazatérő státuszban. Pontosan a fenti mondat őrjített mindannyiunkat. A világ minden tájáról összejött nők, ontották az ötleteket a pénzszerzésre. Magyar partnerek, akiknek kellett volna a pénz., egy pillanat alatt lesöpörtek mindent az asztalról " ezt nálunk nem lehet megcsinálni" jelszóval.
Már rég megszünt ez a társaság és csak remélni tudom, hogy van némi változás azóta.
Nem kell ahhoz optimistának lenni, hogy az ember valami reálisan átgondoljon és igyekezzen megkeresni a lehetőségeket.

Taxomükke (UK) 2019.12.11. 09:58:41

@irdesmond: "a nyugati országoknak még van hova fejlődni a magyarokhoz képest"
A kór neve: tükörzavar.

Arthamyr 2019.12.11. 10:02:26

@Csodabogár: Te mivel foglalkoztál, mielőtt nyugdíjba mentél? Sikeres cége(i)d volt(ak) saját magad által kitalált termék(ek)kel/szolgáltatásokkal?

Hari Seldon 2 2019.12.11. 10:35:20

@Lógás Hugó:
Napi politika nem érdekel?
- OK. Mert van "havi" vagy "évi" politika?

És ne aggódj, ha téged nem is érdekel, a "napi politika", a napi politikusokat érdekli a te életed. -> és nem úgy hogy neked jobb legyen.

Dammiel 2019.12.11. 11:09:42

@irdesmond: minden szavaddal egyetértek, és a külföldi munkát én is kötelezővé tenném, de azért, hogy lássák a kinti folyamatokat is, legyen az bárhol. Mert pl. Ausztriában vhogy csak jobban megy az útépítés/javítás, meg az ügyintézés, többek közt. Egymástól tanulhatnának az országok. Mindenhol van jó, meg rossz is. Csak nem ugyanolyan arányban.

Lógás Hugó 2019.12.11. 12:19:17

@Hari Seldon 2:

Pont ez a szöveg nem érdekel....
Nem fogom az életemet azzal tölteni hogy jajj jajj a politikusok elvesznek ezt azt....

A témát részemről lezártam...

kardio1 2019.12.11. 12:47:06

@Hari Seldon 2: kivéve Franciaországban, ugye ?

Hari Seldon 2 2019.12.11. 14:21:07

@kardio1:
Igen. Most elég jók. Legalábbis nem olyanok, akik a világ bármely civilizált országában köztörvényesek lennének, mint egyes keleti országokban.
Tudom, neked Fillon a kedvenced, de jelenleg ez van. Megnyugtatlak (de nyilván te is tudod), mint jobboldali politikus, ő is ugyanezt a gazdaságpolitikát vitte volna ha nyert volna. Legfeljebb bővebb "nemzeti mázt" öntött volna rá, de a közgazdasági törvényszerűségeket ő sem tudja kikerülni.
A komcsik meg akcióznak. Ahogy 20 éve mindig.
Azt ne mondd, hogy belépsz a CGT-be, mert hátast dobok.

fhdgy 2019.12.11. 14:43:44

Kell egy kis bevezető a hozzászólásom előtt, nehogy olyan reakciókat kapjak, amiket nem érdemlek meg.

Apám Sztalingrádban volt hadi fogoly. Az induláskori kb. 3000 hadifogolyból alig 100 maradt életben, szerencsére apám is, máskülönben nem élhetnék, mert én már jóval a háború után születtem. Volt, amikor ott, a hadifogolytáborban apám 38 kiló volt.

Hadifogoly- vagy haláltábor volt?

Sok mindent mesélt apám, de a legnagyobb döbbenetemre, valahogy a helyén kezelte a dolgokat. Tényleg nem tudom, hogy hogyan csinálta. Az ultima ratio mindig az volt, hogy háború volt.

Akkor most a kérdésem:

Mit jelent az, hogy "A legnagyobb gondok közepette sem a múltba révedés jellemzi őket..."?

Ezt nem tudom értelmezni!

Szinte minden nap találkozom valamivel, ami a holokausztra emlékeztet. Mindig megfogadom, hogy nem olvasom el, ennek ellenére mindig elolvasom. És mindig megdöbbent az az aljasság, ami lehetővé tette a holokausztot. Nem kell, nem szabad felejteni, de nem is kellene mindig felhozni.

Tegnap Varga Imre szobrász halálával kapcsolatban olvastam régebbi, vele készült riportokat.

Az egyikben leírta, hogy repülőtiszt volt, és amikor itthon volt frontról, díszegyenruhában találkozott az utcán egy sárga csillagot viselő régi barátjával és megölelte. A barát rendkívül megijedt, hogy ebből baj lesz.

Az ilyet szeretem olvasni, mert bizonyítja, hogy a rettenetes embertelenségben is maradnak emberek, tudom, nagyon kevesen, de akkor is.

Szerintem ezt a vonalat kellene erősíteni!

SzZoole 2019.12.11. 14:50:09

@irdesmond:
“ Magyarországon minden szar, minden rossz, mindenki hülye, de Hegyeshalom után már fenékig tejfel.”

A földrajzi tudásod egy kicsit gyenguska, mert Izrael dél-kelet fele van és Szeged felől tudod meg közelíteni :-)))

dikusz. 2019.12.11. 15:48:09

@ZooLeka: Szeged felől? Megközelítheti Sopron felől is, csak kicsit tovább tart... (viccvót).

Golf2 2019.12.11. 16:08:41

Off.Orbán hadsereget épít és háborúzik. Aki ennek az ellenkezőjét hiszi, az hülye vagy fideszes.hvg.hu

kardio1 2019.12.11. 17:38:51

@Hari Seldon 2: elég érdekes, hogy a kommentem fele eltűnt. Mindaz, ami az emotikon után volt...

kardio1 2019.12.11. 17:51:09

@Hari Seldon 2: nem vagyok egyébként CGT-párti, a CFDT szimpatikusabb.
A megjegyzésem arra vonatkozott, hogy a politikusok vajon a te, meg az én érdekeimet nézik-e, vagy a sajátjukat. Ebből szempontból Franciaország semmivel se jobb a többi országnál. Ami a most zajló tiltakozásokat illeti, érdekes, hogy a közvéleménykutatók által megkérdezettek erős többsége szerint a nyugdíjrendszer reformra szorul, de ugyanekkora többség utasítja el a kormány által elővezetett reformot. Miért ? Mert társadalmi konszenzusra egyáltalán nem törekednek, erőből akarják átnyomni. Mint annyi mást már eddig is. Ld. pl. a 80 km/h- t. Az otthoni támogatottság hiánya azt is keresztbe veri, hogy Macron az EU megreformálójaként tetszelegjen. A saját országában se megy...
Ami az én álláspontomat illeti, nem vagyok hajlandó elfogadni, hogy csak Macron és MLP között lehet választani.

SzZoole 2019.12.11. 18:47:48

@dikusz.: tőlem akár bivalybasznád felől is mehet :-))

Viccet félre téve tervben van Izrael, nagyon jó kapcsolataink vannak arrafelé, és szerintem hamarosan megyünk is.

Csodabogár 2019.12.11. 18:55:21

@Arthamyr: Semmivel nem foglalkoztam. Férjem beteg lett, ápoltam majd meghalt, Utána a magam lelkét ápoltam és önkénteskedtem ahol tudtam.

Arthamyr 2019.12.11. 19:06:25

@Csodabogár: Akkor miből éltél? :S

Csak azért kérdeztem, mert egyáltalán nem mindegy, kik ontják az ötleteket a pénzszerzésre: olyanok, akik már maguk is megcsinálták, vagy olyanok, aki végigdolgozták az életüket alkalmazottként.

Egyébként szerintem a vállalkozószellemet Magyarországon a 40+ év szocializmus ölte ki, ott ez értelmetlen, sőt esetleg veszélyes is volt, és most sem annyira vállalkozásbarát a társadalmi helyzet. Ez nagyon lassan fog rendbejönni, ha valaha is rendbe fog jönni.

Arthamyr 2019.12.11. 19:11:58

@fhdgy: "Szinte minden nap találkozom valamivel, ami a holokausztra emlékeztet." - Jópárszor voltam Izraelben (összességében több hónapot), nem volt napi rendszerességgel az arcomba tolva valami holokausztra emlékeztető dolog. Ahogy láttam, az ügyfelek/kollégák sem igazán foglalkoztak ezzel, pedig beszélgettünk mindenféléről. Lehet, hogy valahol, valakik ezt felhozzák rendszeresen, de nem az átlag izraeli. Simán el tudom képzelni, hogy ez bizonyos Izraelen kívüli helyen jobban van tolva...

fhdgy 2019.12.11. 19:31:02

@Arthamyr: Jó, elfogadom.

Tehát azt mondod, hogy pl. Magyarországon sokkal jellemzőbb az állandósult holokauszt felemlegetés, mint pl. Izraelben?

Ez részemről piros pont lenne a javukra.

Ahogy írtam, nem kell róla hallgatni, nem azt várom, hogy csináljunk úgy mintha nem is lett volna, de ne is legyen mindennapi téma.

Viszont, ha olyan dolgok történnek, ami miatt beszélni kell róla, akkor igen is, beszélni kell róla.

Ma van zsidózás Magyarországon( nagyon sajnos ), felülről jövő támogatással, sőt inspirációval. Ez ellen kellene qrvára fellépni és nem a múlton rágódni.

Arthamyr 2019.12.11. 19:58:27

@fhdgy: Én Magyarországon sem tapasztaltam ezt a "állandósult holokauszt felemlegetést", még akkor sem, amikor ott éltem, és a látogatásaim során sem. "Zsidózással" találkoztam, de szerintem nincs nagy jelentősége, hogy egy random, viszonylag beszűkült gondolkodású egyén így zsidózik. Biztos rossz körökben mozgok, azzal meg, hogy a közélet kérdéses megítélésű tagjai zsidóznak, holokausztot felemlegetnek, én nem tudok mit kezdeni, nem érdekel, és nem is futok bele rendszeresen.
Nem is értem, hogy te ezt ott a kis tanyádon élve hogy érzékeled ilyen erőteljesen.

fhdgy 2019.12.11. 20:09:43

@Arthamyr: A hely, ahol élek, egy kis pont a golyóbison, igaz.

Nem az számít, hogy mekkora a hely, ahol éppen vagy, sokkal fontosabb, hogy mekkorára nyitod a világra az ablakot.

Egy példa: amióta megy a migráncsozás, sorosozás, egyre erősebb a zsidózás is. Ezt lehet nem látni, nem észrevenni, de akkor nagyon, nagyon be kell csukni, zárni azt a bizonyos ablakot.

Ezt a zsidó-Soros oda-vissza vonalat nem látod, nem érzékeled?

SzZoole 2019.12.11. 20:19:56

@fhdgy: arra azért kiváncsi lennék, hogy aki a leghangosabban zsidózik, az mennyi zsidót is ismer valójában

fhdgy 2019.12.11. 20:34:27

@ZooLeka: Szerinted, számít ez valamit is neki?

Én sem ismerek sok zsidót, egészen pontosan csak néhányat.

Nem hiszem, hogy zsidó vagyok, bár ha azt veszem, hogy Ádám meg Éva ... -:)

De nem gondolod, hogy pont azok a legveszélyesebb hülyék, akikkel minden személyes tapasztalat nélkül el lehet hitetni, hogy neki "azokat" ( mindegy, hogy kik, csak nem "mi", hanem "azok" ) gyűlölni kell?

A gyűlölet szítás a "legolcsóbb" fegyver azok kezében, akiknek eszük van, csak kevés, de ambíciójuk annál nagyobb.

Ha nincs ész, jöhet az aljasság, a becstelenség!

Arthamyr 2019.12.11. 20:42:27

@fhdgy: Ha valahova elmegyek beszélgetni ismerősökkel, családdal, a sorosozással csak tréfálkozni szoktunk. Van a családban rendőr, határrendész, így pl. nekik a "migránsok" jelentős részéről nem azóta nincs túl pozitív véleményük (amit részben osztok is), amióta Orbánék beröffentették a propagandahengert. Más barátok meg simán szoktak rám csak "a migráncsként" hivatkozni, de ez is nyilvánvaló vicc.

Néha lemegyek kissé késdobálóbb jellegű helyekre, ott akad ember, aki tényleg komolyan gondolja az ilyesmit, de azokat nem szoktam komolyan venni, őket is a beszűkült gondolkodásúak közé sorolom. A propaganda pedig igazából az ő szavazataik megnyerésére megy.

fhdgy 2019.12.11. 20:57:30

@Arthamyr: Igazad van, de:

van egy majdnem marginális folyamat, amit a hatalom szít. Meddig lesz ez marginális?

A nagy eszű führerünk, azt monda nem régen, hogy 'törekedni arra, hogy a „magyar hadsereg a térség meghatározó ereje” legyen'.

Ettől hány ember kezdi el, legalább gondolatban, fenni, kiegyenesíteni a kaszát?

Mi lesz, ha túl jutnak a gondolaton? Ki állítja meg a felhergelt idiótákat?

Arthamyr 2019.12.11. 22:06:28

@fhdgy: Majd a valóság megállítja. :)

Egyrészt a térség jelentéktelen, másrészt a magyar hadsereg még annak sem lesz meghatározó ereje. Elég megnézni pár, a térségben található egyéb ország gazdasági erejét/lakosságát...

A folyamat pedig nem marginális, de nem úgy veszélyes, amit kommunikál.

SzZoole 2019.12.11. 22:08:12

@fhdgy: fel kel világosítani, szerintem.

Én elég sok zsidót ismerek, az öreg hithű rabbitól kedve a modern zsidókig, sőt, uzsorást is, nem vicc!

Éveket éltem köztük, dolgoztam nekik, és azt kell mondanom, hogy tőlük segítőkészebb emberekkel meg nem találkoztam.

Rengeteg sztorim lenne, amit le tudnék irni.

almaza 2019.12.12. 06:50:55

Van valami addiktiv Tel Avivban. Foleg a tengerpart koruli utcak, negyedek hangulata jon be. Eltem Izraelban fiatal koromban es akkor a nyelvet is beszeltem annyira, hogy a hetkoznapi kommunikacio nem volt gond. Tavaly, huszonot ev utan a karacsonyt ott toltottem a csaladommal es egy valami kiakasztott; az agresszio a hetkoznapi kommunikacioban. Tobbszor majdnem osszetortek a berelt kocsimat es olyan hangnemet utottek meg a helyi erok pl egy egyszeru parkolasi vita soran, ami kiakasztott. A fiam azon lepodott meg mennyire nem vagy mennyire rosszul beszel angolul az utca nepe Tel Avivban.
Ettol fuggetlenul a vonzalom megmaradt es nem mondanam, hogy sose megyek tobbet. Nemreg fedeztem fel az izraeli sorozatokat - Fauda, Heroes' Flight es a Hostages. Nagyot mennek vilagszerte, mert utosek es nelkulozik az amerikas szar kliseket :-).

Fringe minority with unacceptable views 2019.12.12. 11:16:47

@almaza: ahogy mondod. 30 evvel ezelott TA a “nyugat” volt, rendezett utcak, es egy fejlett orszagot mutatott. Az ido elorehaladtaval, egyre jobban lepusztult TA.
A tengerparti setany mellett omladozo hazak, mar mar Kiraly utcai allapotokban vannak az epuletek. Ez meg az egykor prominans hotelekre is igaz.
Jaffa feljott es az lett az uj bulizos kornyek.

Az emberek durvabbak lettek az evek alatt. Az angol tudas hianya nem tunt fel, viszont, hogy egyre tobb a francia ajku es a francia nyelvu ingatlan hirdetes, az feltunt.

5 eve nem tudtam ugy vegigmenni az utcan, hogy ne uton utfelen orosz lanyok hirdetesebe akadtam volna, es sok lett az orosz ajku hajlektalan.

Hari Seldon 2 2019.12.12. 11:38:30

@kardio1:
Igen, megértem, hogy sokan a konszenzus hiányt emlegetik. Itt is mindenki azonnal közgazdász lesz, és ért a macroökonomiához.
Mindenki tudja, hogy nem jó a jelenlegi rendszer. Módosítani kell. DE, ne ám úgy, hanem emígy. De az meg másnak nem jó, mert akkor amaz meg nem lesz. Szóval mindenki nézi a saját ki köreit, de a teljes képet a szakemberek látják.
Most kezdenek kicsit magyarázkodni, hogy mit miért kéne csinálni. Ez van.

- és ahogy mondtad, mindenki tudja, hogy nem jó így, de akkor legyen inkább úgy, hogy "neki legyen kicsit igazságosabb".
Jellemzően a komcsik, így állnak hozzá.

Megint csak: Fillon szintén nem tehetett volna mást, ha nyert volna, mint meglépni a munkaügyi reformot, és a nyugdíj reformotm, legfeljebb kicsit többet lengeti hozzá a zászlót, meg ilyenek. Egyszerűen azért mert közgazdasági szükségszerűség.
Nem feltételezem, hogy úgy csinál mint Sárközi, hogy félbehagyja, bár neki volt egy kis mentsége, akkor voltak a világválság legnehezebb évei.

Ja, és de igen, pont azért hiszem el, hogy a politikusok itt az ország globális versenyképességéért dolgoznak, mert nem akarnak mindenkinek tetszeni.
Egyébként meg látható, hogy vannak eredményei:
www.ft.com/content/e72362a4-f62f-11e9-a79c-bc9acae3b654
Igaz, szerény, de haladás, hogy idén is meg várhatóan a belátható években nagyobb lesz a növekedés mint a bezzeg németeknél. Ez már hatása a korábbi munkajogi reformoknak. - Több a határozatlan munkaidejű állás. Eddig az volt a baj, hogy tele van határozott munkaszerződéssel. Akkor is mit hőzöngtek a komcsik, Matinezzel az élen, hogy "munkavállók végromlása" "vásárlóerő elvesztése"- Ja, azért mert hőzöng, még nem fog érteni a közgazdasághoz.
Úgy hogy Trump igazán belekavar mindenbe, most sokan mondják, hogy az sokkal egészségesebb gazdasági környezet, ami nem függ erősen az exporpiacoktól.
Te igazából azért nem szereted Macront, mert az európai politikában nem nagyon barátja a Duna menti bűnözőnek, és szép lassan kinyomja őket a perifériára. Persze használja arra, hogy átnyomjon pár dolgot, de hosszú távon le lesz építve.
Egyébként meg nem hiszem, hogy úgy van ahogy mondod, hogy nincs európai hatása, EKB elnökség, meg erős portfóliók: hadi űr, versenyjog (akkor is ha csak második jelölt kapta meg, ez ebből a szempontból lényegeten)

Továbbá az EP elnöke olasz (latin ország), Europa Tanács elnöke Belga vallon (azaz francia), Ursula "szinte" jobban beszél franciául mint németül, miről beszélünk még?
És ahogy látod, a német gazdaság köhécsel (még jó pár évig), aztán ott beáll a demográfiai halál, hamarosan zuhannak mint a kő.
Politikájuk polarizálódott: a nagy pártjaik veszettek, feljöttek a zöldek, liberálisok AfD, keleti részen a komcsik. Úgyhogy lesz 5-6 15-20-25% körüli pártjuk. Akiknek hónapokig fog tartani egy egy kormány megalakítása. És végig egymást marják. Külpolitikailag nem leszenek annyira erősek, mint potenciálisan lehetnének.

kardio1 2019.12.16. 21:19:16

@Hari Seldon 2: elképesztő, mennyire dogmatikusan, fekete-fehérben látod a világot: vannak a jó fiúk, liberálisok, progresszívek, akik feladata szakértőként mindenki másnak megmondani, miről mit kell gondolni, a többiek meg feloszthatók a borzalmas kommunistákra meg a még borzalmasabb populistákra. Én speciel egyik csoportba se tartozom, mégis nagyonis létezem.
Egy kis szociális érzékenység, empátia rád férne, ettől nem lesz még senki sem kommunista.
Ps.: ma lemondott a nyugdíjreform atyamestere, akinek "csak" tíz be nem vallott érdekütközése volt (conflit d'intérêt ) a nyugdíjreform kapcsán. Úgy mondott le, hogy a kormány még marasztalta volna...

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2020.01.25. 10:17:15

@Golf2: Amíg a 87 éves édesanyám itt él, nem tehetem meg, hogy Izraelben maradjak. De nyugi, amint lehunyja a szemét, már húzok el, nem rontom az itteni levegőt!

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2020.01.25. 10:19:27

@arncht: Izraelnek nincs "erős nyugati támogatása"! Éppen ellenkezőleg! BDS...

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2020.01.25. 10:23:01

@irdesmond: Soha nem mondtam, hogy Magyarországon minden szar! Sőt! Ha az emberek hozzáállása optimistább lenne, sokkal többre mehetne ez az ország, éppen a fantasztikus adottságai miatt!

arncht 2020.01.25. 18:48:27

@Amichay: amerikaban eleg eros a lobbijuk a zsido hatterrel. Nezd csak meg a pl filmipart, vagy a hitechcegeket. Aztan nepessegszinten elenyeszo a zsido diaszpora merete a lakossagnoz kepest.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2020.01.25. 19:31:27

@arncht: Bár így lenne, de közel sem! Az USA-ban a baloldali, reformzsidók többnyire demokrata pártiak, és most nagyon nem szeretik amit Trump csinál. Trump pedig mostanában jó kapcsolatot ápol Natanjahuval. Vagyis pont a galuti zsidó körök ma nem a legnagyobb támogatói a zsidó államnak. Az evangéliumi keresztények sokkal inkább, de mindennek politikai vonatkozása lehet, ám sem gazdasági sem egyéb előnyöket nem jelent.

Az USA katonai segélye valójában az amerikai hadiipart támogatja, sokszor érdekellentétekkel az izraeli hadiiparral szemben - lásd a világ legjobb vadászgépe gyártásának letiltása... hu.wikipedia.org/wiki/Lavi
Szóval, a dolog nem olyan egyszerű.

Az amerikai filmipar megalapítói között valóban nagyon sok volt a zsidó (magyar zsidó is), de ma már nem igaz, hogy a zsidók kulturális hatása érvényesülne. A kreatív szakmákban mindig sok volt a zsidó, ami nyilvánvaló azoknak, akik ismerik a zsidó kultúrát - be van kódolva a nevelésbe a mindig jobbra való törekvés - tikun olám - ezt még azok is követik, akik nem vallásosak.

Izrael lakossága 70 év alatt valóban fantasztikusat alkotott - ennek számos oka van, de nem véletlenül tartják startup nemzetnek. Nem irígykedni kell, hanem tanulni belőle.
Nekem számos javaslatom volt a magyar viszonyokra adaptálva például a podo-kibuc, amely cigány fiatalok helyzetének gyökeres megváltoztatását tűzte ki célul, a valamikori kibuc-mozgalom tanulságai alapján. A legkorszerűbb bio-mezőgazdasági technológiák elsajátítására izraeli tanulmányutat is szerveztem, saját költségemen, de a itt mindenki lehurrogott, hogy az nem megy...
Most egy kis, dunántúli faluban mégis egy sor dolgot megvalósítunk a helyi lakosság helyzetének javítására.
Nagy örömömre szolgál urbanisztikai workshopokat tartani magyar turistáknak, és akikkel ilyen formán találkoztam mind vissza akar menni, jobban megismerni ezt a kis országot. Területileg valóban nagyon kicsi, de fantasztikusan változatos mind a tájak, kultúrák, emberek vonatkozásában.
Mióta itt vagyok többet - ahogy említettem, az édesanyám miatt - mindent megteszek azért, hogy azon a területen, amelyen én dolgozom, a helyzet javuljon. Lakásokat tervezek, tanítok és ez bizonyos körökben elég nagy elismerést is jelent, ugyanakkor sajnálom, hogy az ország, ahol születtem, nem tudja kihasználni nagyszerű adottságait, és ebben nem a tehetség hiányát, hanem a hozzáállást látom leginkább problémának. Az irígséget és a pesszimizmust, és azt a patópál magatartást, amit már Petőfi sem szeretett. Talán azok a fiatalok, akik mostanában elhagyják az országot, pár évtized múlva vissztérve megváltoztatják ezt is. Őszintén kívánom!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása