oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. szeptember 15. 06:30,  Nyolc év Londonban 48 komment

2019. szeptember 15. 06:30 Határátkelő

Nyolc év Londonban

Nyolc év elég sok idő, viszont hihetetlenül gyorsan el tud telni. Nyilván sokan vannak úgy vele, mint mai egyik főhősünk, aki sosem gondolta volna, így aztán nem is készült arra, hogy hosszútávon elhagyja Magyarországot, egyszerűen csak így hozta az élet.

london_foto_pixabay_com_rmac8oppo.jpg(Fotó: pixabay.com/rmac8oppo)

2011. szeptember 2-án egy angol apuka összeszedett a reptéren. Majd 2019-ben még mindig itt vagyok 6 családdal és 15 gyerekkel a hátam mögött - írta az Életem morzsái főhőse.

„A szerencse az, hogy a sok átdolgozott és szürke hétköznapok, hosszú évek ellenére is csodát látok a londoni életemben. Kimondani, hogy egy világvárosban éldegélek, egy drága világvárosban, s mindezt teljesen egyedül teszem évek óta, egy kis tapsot megérdemel. (...)

Természetesen büszke vagyok arra, amit a gyerekkel elértem az évek alatt. Tényleg, annyi tapasztalatom van és tudom miről beszélek. Nem kioktatás szintjén, csak munkahelyemről vett gyakorlati példákat hozva, már adtam tanácsokat gyerekes ismerőseimnek.

Sőt, mikor utazom és jövök-megyek a városban, s látom, hogy egy-két szülő hogyan beszél és viselkedik, türelmetlen a gyerekével, erős késztetés van bennem, hogy odalépjek és beszéljek a gyerekkel. A gyerekkel… (...)

A nanny munka teljesen élvezhető tud lenni, ha jó családnál van az ember, akik megbecsülik és úgy érzi, a keresete megfelelő (vagyis megfelelő óraszámban dolgozik).

Társadalmilag viszont brutálisan alulértékelt munkáról van szó, ami szerencsére nincs alulfizetve, ahhoz képest, mennyire le tudják nézni az embert miatta. Ha minden egyes sajnálkozó pillantás után kaptam volna 1 fontot, amit az évek alatt ki kellett állnom a munkám miatt, már lenne több száz fontom belőle.

Összegezve: 8 év meló magáncsaládoknál. Több száz otthonban pedig megfordultam ügynökségi munkákkal együtt.

Nagyon nagy előnye a helyzetemnek, hogy én kezdetektől a minőségi angolt hallottam. Az én szókincsem tényleg úgy fejlődött, hogy igazi angoltól tanulhattam. Sokan vannak úgy, hogy multikulti közegben, rosszul beszélő spanyolokkal – olaszokkal együtt dolgoznak, aztán x év után sem tart sehol az angoljuk.

Bár én is lehetnék jobb szóban, de rengeteg fejlődtem és két nyelvet párhuzamosan beszélni és cserélgetni sem probléma. Ennél már csak akkor lehetnék még jobb, ha német is előtérbe kerülve és 3 nyelven felváltva. Legyen ez egy cél még az életemben.

Lakhatás… úristen kategória. Még jól menő pozícióban dolgozó ismerősök is lakásmegosztásban, hosszú évek után is. Egy londoni átlagkereset arra elég, hogy shared ownership – lakástulajdon részt vegyen az ember, mondjuk 25%-át a teljes ingatlan értékének.

Ez az jelenti, hogy van egy lakás, ami ér 600 ezer fontot, de a bank egy személynek „csak” 150 ezer fontnyi hitelt tud adni keresete nyomán. Vagyis így a lakás 25%-át képes megvenni jelzáloghitellel az illető, s 75%-ra élete végéig fizetheti a bérleti díjat, ami a viszont a piaci ár alatt mozog.

A fenti ügylettel lett pár ismerősömnek lakása Londonban, pontosabban lakástulajdon része.

Mindig mondom anyukámnak, hogy hiába Londonban halál az ingatlanár, de Magyarországon nem ugyanez történik csak más viszonyokban? Ugyanúgy egyre távolabbi álma embereknek a saját kecó.

A nyaralásom alatt egy vezető beosztásban lévő pesti ismerősömmel beszélgettem, ő is az arcát húzta a fővárosi ingatlanpiacra… csodás. Az ingatlan miatt egyelőre nem kell hazaköltöznöm, mert ugyanúgy nem lennék előrébb.”

A teljes posztot itt találjátok.

Az amerikaivá válás öt jele

Az ember pár, külföldön töltött év után elkezd idomulni az adott ország szokásaihoz, amit aztán hazautazáskor általában meg is jegyeznek neki az ismerősök. Legalábbis ez történt Préhryfarkas esetében, aki ennek örömére összeszedte az amerikaivá válás jeleit.

amerika_2.jpg

„#1 Angolszász mértékegységek használata

Sosem felejtem el, amikor kiköltözésünket követően megvettem az első GPS-t a kocsiba. Alapbeállítása logikus módon mérföld és yard alapú volt azonban az angolszász mértékegységekhez egész egyszerűen nem tudtam sehogy sem viszonyulni.

A vásárlást követő napon ezért át is állítottam metrikus üzemmódba, mert csak így tudtam pontosan értelmezni az instrukciókat, ugyanis az, hogy a kanyar például 250 yard múlva következik, semmit sem jelentett számomra.

Hasonló volt a helyzet a hőmérséklet mértékegységével is. Kezdetekben állandóan átállítottam minden otthoni hőmérő kijelzőjét, hogy Celsiusban mutassa a hőmérsékletet.

Egész egyszerűen abszurd volt számomra hidegről beszélni akkor, amikor 30 fokot (értsd Farenhiet) mutatott a hőmérő. Több éven keresztül szinte állandóan konvertáltam az időjárás jelentésben hallott Fahrenheit adatot Celsiusra, mert a GPS-hez hasonlóan, nehezen tudtam értelmezni az új mértékegységet ezen a téren is.

Mára viszont oda jutottam, hogy teljesen magabiztosan használom az angolszász mértékegységeket olyannyira, hogy már magam is Fahrenheitben mondom Anikónak a másnapra előrejelzett hőmérsékletet. És már egyik kocsiban sincs átállítva sem a hőmérő, sem a GPS az európai mértékegységekre. (...)

#2 Jeget minden innivalóba

Magyarországon, legalábbis amikor ott éltem, nem volt szokás jeget tenni egy pohár vízbe vagy üdítőbe. Az éttermekben sem szolgálják vagy szolgálták fel az üdítőket jéggel.

Ellenben az USA-ban, a jég elválaszthatatlan része a mindennapi életnek. Az éttermeken túl, a szállodákban, a mozikban, a sportpályákon és még számos más helyen ingyenes jégautomaták szolgálják ki az amerikaiakat. Itt ugyanis szinte semmit nem isznak jég nélkül.

Amikor ideköltöztünk, az éttermekben mindig előre szóltunk, hogy mi jég nélkül kérjük. A pincér mindig furcsálkodott, de hallván akcentusunkat összetette a képet a fejében, elvégre más európai is hasonlóan viszonyul a jéghez.

Nos, az idő múlásával, úgy vettem észre, hogy a pohárba kitöltött vizet én is már csak jégdarabokkal tudom meginni. Valahogy mentálisan hozzászoktam, hogy a víznek jéghidegnek kell lennie. Emma lányom pedig szinte jégfüggővé vált az évek alatt. Ő már semmit nem tud meginni jég nélkül.

#3 A jogi következmény

Talán ez a legkevésbé kézzelfogható jele amerikanizálódásunknak. Nehéz is visszaadni vagy sorokba önteni, hogy mire gondolok itt, de megpróbálom. Az amerikai értékrendben a felelősség, a tettekért való következmények nagyon meghatározóak.

Leegyszerűsítve, ha valaki valamilyen kárt okoz tetteivel egy másik embernek - akár szándékosan, akár véletlenül -, tudatában kell lennie annak, hogy a másik azonnal élhet jogaival és igényt tarthat kártérítésre. Többek között azért is, mert ebből elég könnyen meg lehet gazdagodni.

Az ügyvédek pedig kifejezetten bátorítják a kárvallottakat, hogy pereljenek minden esetben. Sőt sokszor a kártérítés összegének és az ügy sikeres kimenetelének függvényében, még az ügyvédi jogdíjat is mellőzik, ha a károsultak nem tudják megengedni maguknak a jogi képviseletet.

Nem véletlen, hogy minden termék gyártója, vagy szolgáltatója próbálja levédeni magát minden úton módon. Akár úgy is, hogy már-már szinte nevetséges figyelmeztetéseket írnak a termékekre.

Ezért kell a kocsi visszapillantó tükrére is a gyártóknak azt írni hogy „objects may appear closer than they actually are” és akármilyen furcsa, de ugyanezért van külön figyelmeztetés a mikrohullámú sütőkön is, hogy háziállatokat nem lehet a mikróban megszárítani.

#4 Az NFL jobb mint a soccer

Mindig szerettem a focit. Játszani is, és nézni is. Most is szeretem, de már inkább csak játszani. Itt sajnos nem nagyon van lehetőség minőségi focit nézni, vagy azért, mert nincs jó színvonalú helyi fociliga, vagy azért mert nem megfelelő időben adják az európai meccseket - főleg az időeltolódás miatt.

Túl ezeken a praktikus okokon, az európai foci egész egyszerűen nem beszédtéma az amerikai hétköznapokban. Bár népszerűsége növekszik, közel sincs az itteni tradicionális sportokéhoz.

Ha viszont egy férfi be akar illeszkedni az amerikai társadalomba, és aktív beszélgetőpartnerré szeretne válni a mindennapokban, akkor vagy az amerikai kosárlabdát, vagy a baseballt, vagy éppenséggel az amerikai focit valamilyen szinten rendszeresen követnie kell. Ha nem teszi, nem nézik ki, nem vetik ugyan meg, de nem tekintik amerikainak, az is biztos. (...)

#5 Gyűjtünk egy életen át

Az amerikai középosztály nagy többsége, egész élete folyamán valamire gyűjt. Előszőr az egyetemi tandíjra felvett kölcsön visszafizetésére, aztán az első lakás/ház kezdőösszegére, aztán a lakás/ház kifizetésére, majd a gyerekek taníttatására, és végül a nyugdíjas évekre. Az amerikaiak élete – na nem mintha a magyaroké nem az lenne - folyamatos mókuskerék: egyik kölcsön törlesztéséről térnek rá a másikra.

Mi is beálltunk a sorba. A ház részletfizetésén nem kellett sokat gondolkodni, mert más választásunk nem volt, csak a kölcsön. A többi gyűjtés már nem volt ilyen egyértelmű, legalábbis az elején.

A nyugdíjas évekről öt-hat éve kezdtem el gondoskodni, amikor kiderült az előrelátható nyugdíj összege. A gyerekek tandíjára pedig három-négy éve teszem félre a pénzt szép lassan, mert a tandíj igen komoly kiadás errefelé. Ezzel már három dologra gyűjtök egyszerre, azaz taposom én is a mókuskereket rendesen.”

A teljes írást további pontokkal itt találod.

Esküvői készülődés Japánban

Nem akármilyen hónapokat él át Tshabee, aki Japánban készülődik a közelgő esküvőre. Ami azért jár némi bonyodalommal a bürokrácia terén.

japan_eskuvo.jpg

„Az okmányirodában előszedtek egy rettentő vastag könyvet, amiben össze van foglalva a téma mindenféle nemzetiségű gazdasági bevándorló számára. A könyv a magyar részlegnél egy olyan igazolással segített ki, amit a magyar állam már évek óta nem állít ki... :D

Így aztán az okmányiroda lelkiismeretes munkatársa felajánlotta, hogy megkérdezi a tokiói központot, ami a 23 kerület okmányirodáit fogja össze (vagy valami ilyesmi), hogy volt-e már valamelyik másik kerületben olyan magyar, aki előre megfontoltan házasságkötést kísérelt volna meg. (Mivel a miénkben nyilván nem volt még...)

Abból ugyanis kiderül, hogy azt milyen papírok alapján bírálta el az illetékes hatóság, így nyilván nekünk is ugyanazok a papírok kellenek majd. (Csak nyilván más adatokkal.)

Viszont a központból sem tudtak segíteni az emberünknek (meg nekünk), mivel a többi kerületben sem történt még ilyen. Így végülis egy születési anyakönyvi kivonat + családi állapot igazolás kombóban egyeztünk meg, aztán meglátjuk, hogy az elég-e az illetékeseknek.

Aztán ezeket összegyűjtöttük, és decemberben be is vittük az okmányirodába a kitöltött házasság-igénylőlappal együtt. Az elbírálásra kb. két-három hetet kellett várnunk, de szerencsére elfogadták a kérelmünket a decemberi dátummal kezdődően.

Ezzel pedig én lettem az első magyar, aki Tokió 23 kerületében házasodott meg. :) A papírok beadásakor megnyugtatott az okmányirodai emberünk, hogy időközben sem előzött be senki. ;)”

A teljes posztot itt olvashatjátok el, érdemes!

Határátkelő Klub!

El tudnád képzelni magad digitális nomádként? Vagy nem tudod elképzelni, de érdekel az életforma? Esetleg csak beszélgetnél egy jót kötetlenül? Gyere el szeptember 24-én kedden 18 órától a Prosit Buda Bistróba a budapesti Móricz Zsigmond körtéren és beszélgess két tapasztalt digitális nomáddal, Vigh Borival és Majsai Richárddal! 

További részletek itt!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Japán Nagy-Britannia Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3215080616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2019.09.15. 08:33:42

"Angolszász mértékegységek használata..."

Ha valaki ott él, logikus, hogy távolságot azonnal megszokja az ottani mértékegységben, mert azt kell használnia házon kívül is, és elmagyarázni bárkinek hogy mi merre van.
A hőmérséklet mértékegységnél viszont fölösleges arra az idétlen beosztású skálára átállni, hiszen a hőérzetet mindenki maga érzi. Plusz az interneten lehet ide oda váltogatni a mértékegységet is.

"Jeget minden innivalóba"

Ez az. Adjunk egyet a globális felmelegedésnek. Járassuk fölöslegesen a hűtőgépeket! Aztán csodálkozunk, hogy az ökológiai lábnyom akkora amekkora.
- Ettől függetlenül természetesen vannak olyan nyarak, hogy tényleg kell jég, de hogy alapból kéne azt kötve hiszem.

gabors 2019.09.15. 08:55:49

@Hari Seldon 2: ""Jeget minden innivalóba"

Ez az. Adjunk egyet a globális felmelegedésnek. Járassuk fölöslegesen a hűtőgépeket! Aztán csodálkozunk, hogy az ökológiai lábnyom akkora amekkora.
- Ettől függetlenül természetesen vannak olyan nyarak, hogy tényleg kell jég, de hogy alapból kéne azt kötve hiszem."

nem KELL jeg minden italba ha nem kered akkor szolsz hogy jeg nelkul akarod ha vendeglobe mesz ha meg csorobb vagy akkor sok helyen az "udito" onkiszogalo gepbol jon ott annyi jeget teszel a poharba amennyit akarsz ...

inkabb a szivoszal alapbol ami nagyobb (szerintem) gond azt hiaba kuldod vissza azt mar akkor is kidobjak. Amugy vannak helyzetek amikor praktikus kocsiban pl amikor a 2 literes lonyalas poharat fedovel ES szivoszallal adjak mert nem lotyog osszevissza ki .... (ja persze jeggel is bar hutes van a kocsiban is hogy rohadjon meg a klima)

Arthamyr 2019.09.15. 09:19:50

@Hari Seldon 2: A dolgok tömegét (vagy súlyát) nem érzi mindenki? És a távolságokat? Semmiben nem különbözik a hőmérséklet a tömegtől vagy távolságtól vagy bármi más hétköznapi dologtól, mindegyikben pont ugyanannyira fölösleges az "idétlen beosztású skála", és pont ugyanúgy lehet váltogatni az interneten.

Egy amerikai lakos ökológiai lábnyomát pedig elhanyagolhatóan növeli, hogy jéggel vagy anélkül issza a kólát, amit berak az 1-3 tonnás vasdobozba, amivel mindenhova is megy...

Hari Seldon 2 2019.09.15. 09:40:36

@gabors:
Az igaz, hogy nem KELL mindenkinek.
De attól még ott van a hűtőgép ami attól még működik.
- A szívószál ügyében viszont nálunk KFC-ben most az az újítás, hogy valami speciális elolvadó szívószálat adnak. Kb 20 perc alatt teljesen megpuhul. Én úgy nézem papírból van.
Igaz ezzel az a baj, hogy a papírgyártás is vízigényes.

Arthamyr 2019.09.15. 09:45:15

"Kimondani, hogy egy világvárosban éldegélek, egy drága világvárosban, s mindezt teljesen egyedül teszem évek óta, egy kis tapsot megérdemel." - Ennyi erővel jó pár millió ember megérdemelne egy kis tapsot. De nem így van.

"Lakhatás… úristen kategória. Még jól menő pozícióban dolgozó ismerősök is lakásmegosztásban, hosszú évek után is. Egy londoni átlagkereset arra elég, hogy shared ownership – lakástulajdon részt vegyen az ember, mondjuk 25%-át a teljes ingatlan értékének.

Ez az jelenti, hogy van egy lakás, ami ér 600 ezer fontot, de a bank egy személynek „csak” 150 ezer fontnyi hitelt tud adni keresete nyomán. Vagyis így a lakás 25%-át képes megvenni jelzáloghitellel az illető, s 75%-ra élete végéig fizetheti a bérleti díjat, ami a viszont a piaci ár alatt mozog.
" - A poszter nem igazán van képben arról, hogy mi a "jól menő pozíció" Londonban. Azzal ugyanis kevesebb, mint 10 év alatt összeszedik a 600k fontot (ok, tényleg nagyon menő állással egy év végi bónuszból kijön), és a bank sem csak 150k hitelt ad, ha valaki nem akarna évekig bérelni.
Ez a 25% saját meg ritka hitvány konstrukció: sikeresen ötvözi a bérlés és a tulajdonlás hátrányait.

gabors 2019.09.15. 10:18:46

@Hari Seldon 2: "Az igaz, hogy nem KELL mindenkinek.
De attól még ott van a hűtőgép ami attól még működik."

hutogep akkor is kellene ha csak a 10% akar jegkockat igaz el lehetne ugy is intezni mint kadarisztanban hogy NINCS ...

a papir szivoszal mar itt is tamadasban van ... es attol hogy vizigenyes meg annyi elonye van hogy "elrohad" eleg hamar nem ugy mint a muanyag

amugy itt mar lattam "fembol" is szivoszalat ami nagyon jonak tunik .... csak draga es elobb utobb fegyverkent is hasznalni kezdik majd ....

gabors 2019.09.15. 10:23:00

@Arthamyr: "Ez a 25% saját meg ritka hitvány konstrukció: sikeresen ötvözi a bérlés és a tulajdonlás hátrányait."

ezt ugy ahogy van nem ertem tudom nem te irtad lehet a posztolo teljesen nincs kepben ... mi van a tobbi majdnem 2/3-al ?? az kie senkie ? es ki donti el hogy ki mikor menniert bereli a 25% vagy aq 75% ? ki felelos a fenntartasert/adokert/torlesztesert/ ??? ez nagyon nagy ganyolasnak tunik nekem ...

Hari Seldon 2 2019.09.15. 10:28:09

@gabors:
Én úgy értelmeztem, hogy a többi részt "bérli", a 25% meg a "hitel". Azaz a teljes összegért fizet, csak egyik részt hitelként, másik részt bérleményként. De majd a posztoló pontosítja, mert lehet, hogy csak félreértem. - Lehet, hogy így olcsóbb???

gabors 2019.09.15. 10:35:35

@Hari Seldon 2: "Azaz a teljes összegért fizet, csak egyik részt hitelként, másik részt bérleményként. "

Ezt hogyan ? kie akkor a lakas ? es mi van amikor a hitelt kifizette ?

ez egy tarsashaznal is rosszabb konstrukcio ? hiszen egy lakas vegul is nem megoszthato vagyis a kisebbsegi tulajdonos helyzete igen csak gyenge lasd feljebb pl felujitas ... vagy valami elromlik vagy eppen a 25% os tulajdonos el akarja adni (mondjuk mar nem akar ott lakni hitelt kifizette) ... akkor mi van ?

Arthamyr 2019.09.15. 10:35:45

@gabors: Nem néztem utána, én alapból elutasítom az ilyen kevert konstrukciót (mert szerintem is nagy gányolásnak tűnik), a posztból vettem. Gondolom ez valamiféle (állami/szociális?) bérlakás, amiben tulajdonrésze van a bérlőnek, így több joga van, mint a sima bérlőnek.

Arthamyr 2019.09.15. 10:38:56

@gabors: A többségi tulajdonos helyzete is szar, mert ő meg nem lakik benne, és sokkal nehezebben szabadulhat az ilyenfajta bérlőtől.

Arthamyr 2019.09.15. 10:41:28

@gabors: www.sharetobuy.com/guides-and-faqs/

A google ezt dobta, ez valami szociális juttatásnak tűnik. Mint az állami bérlakás rendszer. :)

gabors 2019.09.15. 10:58:03

@Arthamyr: "@gabors: A többségi tulajdonos helyzete is szar, "

pontosan !!!

rosszabb mintha teljes tulajdonos lenne... es meg azzal meg nem is szamolunk ha eppen elmergesedik a helyzet a tulajdonosok kozott ... vagy ha jelentosen valtozik az adott ingatlan helyzete mert szemben felepult egy uj csilli villi ket minarettes mohamedan templom ... :-(

gabors 2019.09.15. 11:00:06

@Arthamyr: " Mint az állami bérlakás rendszer. :)"

ez meg "faszabb" jon uj kormany uj polgi vagy barmi es szocialis politika egyik percrol valtozik NER-be es migrans meg ashataja a sajat sirjat ... (meg a szegenyek is persze )

Csodabogár 2019.09.15. 11:35:21

@Hari Seldon 2: Nekem nem kell jég. Minden inni való, de legfőképpen a víz, mindig a jégszekrényben áll. Erre van egy külön jégszekrény, ami 10-12 fokra van állítva. Egyszerübb a dolog mint jéggel.

Csodabogár 2019.09.15. 11:40:00

@gabors: Nálam a szívószál a röhej kategória, amig a PET palackok elárasztják a világot. Amerikában meg a lehetőleg 18 fokra hűtés az átok. Bárhova mentünk Floridában, olyan hideg volt, hogy kabát kellett bent tartózkodásra. Üzletekből is futólépésben távoztam sokszor, mert nem normális kinti 30+ fokból bemenni egy 18-20 fokra hűtött akármibe.

gabors 2019.09.15. 11:59:47

@Csodabogár: :Erre van egy külön jégszekrény, "

ez jo lasd a kovetkezot

"Amerikában meg a lehetőleg 18 fokra hűtés az átok"

ilyet nem lattam meg persze Floridaban is csak 4x voltam ... de nyilvan az usakok hulyesege kimerithetetlen ... ja nem kulon jegszekreny "Minden inni való"- nak .... :-=((((

puhacica 2019.09.15. 15:21:42

@gabors: @Arthamyr:
www.gov.uk/affordable-home-ownership-schemes/shared-ownership-scheme
annak jo, aki nem tud megvenni egy ingatlant, mert a keresete nem teszi lehetove, viszont nem akar ugy jarni, mint morzsi, hogy eladjak a lakast a feje folul, vagyik a "sajat" otthon nyujtotta biztonsagra.
allamilag szabalyozott a sztori. a feltetelek persze ettol meg valtozhatnak, de talan nem olyan hirtelen es nem olyan mertekben, mint ha maganenbertol berel valaki.

Arthamyr 2019.09.15. 16:00:26

@puhacica: Köszi. Valami ilyesmire gondoltam, nem tűnik túl meggyőzőnek, bár akár még jól is ki lehet belőle jönni...

mummimster 2019.09.15. 16:23:48

Az a jó, hogy fogalmatok sincsen a sharedownership lényegéről....de azért jól lehúztátok. Kèrdezzetek nyugodtan, válaszolok szívesen, mert a leírtak 95%-a egyáltalán nem igaz. Anyagilag szerintem a legjobb konstrukció( ha nem tudsz venni egyben valamit). Saját példa: lakás értéke 600k, tulajdoni hányad 2/3, fennmaradó rész utáni bérleti díj 300£, jelzálog visszafizettük 7 év alatti. Ameddig volt hitelünk+ bérleti díj, addig 1000£ volt havonta a kiadás. Ha ugyanezt a lakást teljes egészében bérelnénk valakitől, Az min. 1600£ havonta. Nincs kisebbségi többségi tulajdonos vita, ugyanis a szerződés igen alapos és mindenre kiterjedő.

gabors 2019.09.15. 16:48:24

@puhacica: ez azert megcsak nem is "tulajdon" hanem csak egy lease !! ilyet nem csinalnek az tutti ....

gabors 2019.09.15. 16:56:05

@mummimster: valoban nem tudtam errol semmit, most mar kicsit tobbet ami alapjan nem vagy tulajdonos hanem a "housing associate" a tulaj meg akkor is ha esetleg 100% a "share" ugyanis ez egy leasehold (a belinkelt .gov magyarazat alpjan) ...

amit szinten nem ertek ha a berlet 1/3-ra 300 font miert lenne az egesz 1600 ???? (hacsak ugy nem hogy csak akkor berelhetsz ha fizetsz valami lease-t is ez eleg nagy lehuzasnak tunik)

kovetkezo kerdes te magad kiadhatod masnak ? erre mi a szabaly ? orokolheto vagy a lease meghal a tulajjal. ha orokolheto akkor kerdeznem meddig tart pl a te lease-ed

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.09.15. 16:57:08

@Hari Seldon 2: gyere el mondjuk Del-Kaliforniaba v.Arizonaba, v egy jo paras deli allamba, mindjart megerted, miert alap mindenkinek a jeg es legkondi:))
En is Fahrenheitet hasznalok mar a homersekletre sokszor, mert ugyanugy megszokja az ember, mint a merfoldet. Ahogy ott is megtanulja az ember, hogy a 3/4 merfoldre levo autopalya kijaratot jelzo gps -nel kell kezdeni besorolni a kulso savba, azt is tudom, hogy a mostani 80-85 fokos nappali homerseklet nagyon kellemes, de a reggelre 60-62-re lehulo levego mar kicsit osziesen huvos:)

szódabár 2019.09.15. 17:15:10

@gabors: a szerencsétlen szívószálrol jó lenne leszállni,hasznos és praktikus dolog. Egyebkent NY-ban a gyorséttermekben is külön kellett kérni, vagyis nem megy alapból a kukába.

Azért tájékoztatásul itt egy autentikus cikk az egész klímahisztériáról.
figyelo.hu/kitalalt-a-volt-greenpeace-vezer-a-klimavaltozas-egy-nagy-atveres

FutureFry 2019.09.15. 18:01:37

“… értelmezni az instrukciókat, ugyanis az, hogy a kanyar például 250 yard múlva következik, semmit sem jelentett számomra. …”

Pont a yard az amit elég könnyű metrikus háttérrel is értelmezni (legalább is ahol nem kell egzakt távolság/hosszúság) mivel 1 yard majdnem pont 1 méter (~10% az eltérés).

Egyébként én úgy látom a Fahrenheit a leginkább használatos olyan mértékegység amit a külföldiek igen nehezen tudnak értelmezni/megszokni, erre a “megoldás” a -40 fok :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.09.15. 18:16:23

@FutureFry: igen, a yarddal nekem sem volt soha gondom. De a Fahrenheit nem mindig "mukodik" a -40-el. Persze egy atlag ember (persze csak magambol indulok ki, biztos vannak kivetelek:) +-par fokot nem erzekel v nem annyira fontos. En valahogy a hoerzethez igazodva tanultam meg a fokokat. Igy pl a nyari homersekleteknel a 80-82F (ami 30c fok felett valamivel) a mi alacsony paratartalmunkkal nagyon kellemes, a teli reggeleken mert 40 (5-7c korul) mar zimanko. 100F (40c korul) kezdodik a hoseg, es 34-35F (2-3c kb) korul mar talajmenti fagyok es a kocsira rafagy a para:)

FutureFry 2019.09.15. 18:18:11

@Hari Seldon 2: @Csodabogár: @gabors:
Kicsit off: A jeges víz tovább marad ihatóan hideg ami jól jön, mondjuk ha túrázik az ember. Ezért is érdemes pl. (időjárástól függő mértékben) a kulacs egy részét lefagyasztani. Persze ez több napos túra esetében problémás :), igaz sok helyen van jó hideg tó, patak, folyó (és bár általában olyan tiszta, hogy én néha iszom belőlük kezeletlenül, azért - pl. a potenciális Giardia miatt - érdemes fertőtleníteni (UV-vel ez könnyen és gyorsan helyben megoldható)).

FutureFry 2019.09.15. 18:21:43

@Zsuzsi65: "...De a Fahrenheit nem mindig "mukodik" a -40-el. ..."
-40°-re gondoltam, ahol a C/F skála találkozik, azaz nem kell konvertálni. Persze Alaszkában ez relevánsabb, de azért előfordul még itt-ott a lower 48-ben is.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.09.15. 18:26:40

@FutureFry: oh, ok:) azert szerencsere ilyen hidegek ritkan vannak, plane mifelenk :))

gabors 2019.09.15. 19:10:26

@szódabár: "Egyebkent NY-ban a gyorséttermekben is külön kellett kérni,"

hat igen NY-ban es mashol is ahova tul sok "szegeny" meg cigany turista jar ott meg a ketchapot is kerni kell mert elvinnek mind. de jobb kornyeken mindenki anyit vesz/visz amenyit akar.. mert minek vinnem haza van otthon is ... szivoszalbol is (egyelore )

gabors 2019.09.15. 19:19:08

@FutureFry: "Kicsit off: A jeges víz tovább marad ihatóan hideg ami jól jön,"

nekem semmi bajom a jeggel mas is tettem jeget a dietas kolamba mert bar tuheto de meleg van de eleg paras 80-82 fok de a paratartalom viszont magas 60-65% ... itt mindig magas igy reggel a kocsirol akkor is folyik a viz ha nem is esett az eso ...

gabors 2019.09.15. 19:26:16

amugy a teljes muanyag szivoszal tilalom sem fog foldhozvagni ... mert par eve (legalabb 5) anyos vett egy dobozzal (valoszinuleg veletlenul) amiben volt 5000 db... anyos azota halott de valszeg nekunk sem kell erre kolteni meg egy darabig ....

puhacica 2019.09.15. 19:55:14

@Arthamyr: @gabors: ez olyan dolog, hogy van, akinek jo es megeri, van, akinek meg nem.
nekem se tetszik, nem is hiszem, hogy belevagnek. de ez en vagyok. mas meg mas.

gabors 2019.09.15. 20:27:38

@puhacica: "@Arthamyr: @gabors: ez olyan dolog, hogy van, akinek jo es megeri, van, akinek meg nem.
nekem se tetszik, nem is hiszem, hogy belevagnek. de ez en vagyok. mas meg mas."

most hogy megnezegettem a linket jobban ez egy "szocialis" program a mostani helyzetemben nem is fernek bele igy nem kell ezen aggodnom (meg persze nem is elek az UK-ben) azt hiszem Arthamyr is felulkvalikalt (ja o is a hatar masik felen el ha jol remlik) ...

ez valami szocialis orok/berlakas szeru amibe be kell szallni penzzel (azt a reszet meg nem ertem miert hacsak nem valami onfinanszirozo mechanizmus van ebben vagyis abbol a penzbol amit a "bevasarlok" fizetnek ujabb lakasokat epitenek )

Taxomükke (UK) 2019.09.15. 21:38:33

@mummimster: En is ezt akartam irni... fingjuk nincs, mi az de azert jol lehuzzak, mert biztosan szar.

gabors 2019.09.15. 22:26:27

@Taxomükke (UK): "@mummimster: En is ezt akartam irni... fingjuk nincs, mi az de azert jol lehuzzak, mert biztosan szar."

Nem tudom de minnel tobbet olvastam rola a .gov oldalon annal jobban nem szeretem az ilyen allamilag befolyasolt piac torzito szocialis programokat mint az ilyen vagyis vasarlo nem tudja megfizetni az adott dolgot akkor adjunk neki discontout meg egy jo eso erzest hogy felpenzzel is "tulajdonos" lehet .... aztan ott van egy csomo megkotes mikor hogy kinek adhatja el sot az allami becsus mondja meg a jovobeli erteket hacsak nem allapodik meg az ELOZO tulajjal akinek elovasarlasi jog is van ...

folytassam miert nem gondolom hogy ez annyira jo dolog ?

egy amiben talan jo a dolog hogy a lakonak mivel valamifele tulajdonosi hanyada is van talan jobban odafigyel mert valamenyire sajatjanak is erzi (skin in the game ...)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.09.15. 23:03:57

@gabors: nalunk nem azert kell kulon kerni, mert elviszik, hanem mert a nagy kornyezetcedok megszavaztak az automatikusan adott szivoszal tiltast ;)

Arthamyr 2019.09.15. 23:36:38

@Taxomükke (UK): Semmi sem akadályoz meg abban, hogy korrigáljátok, amit írtunk. Ahogy látom, @mummimster: sem válaszolt egyelőre arra, amiket @gabors: kérdezett, meg azt a 95%-ot sem jelezte, ami nem igaz, és azt sem igazán írta le, hogy miért nem jelentenek problémát a megkötések (akár a bérléshez, akár a saját ingatlanhoz képest).
Egyébként tartom a véleményem, hogy gáz, azzal a kikötéssel, amit szintén leírtam, "bár akár még jól is ki lehet belőle jönni".

puhacica 2019.09.16. 00:11:33

@gabors: mi (meglepetes!) belefernenk, csak mivel a hosszutavu terveinkkel ez a konstrukcio nem egyezik, igy nagyon nem is jartunk utana minden reszletnek.

gabors 2019.09.16. 00:17:25

@Zsuzsi65: "@gabors: nalunk nem azert kell kulon kerni, mert elviszik, hanem mert a nagy kornyezetcedok megszavaztak az automatikusan adott szivoszal tiltast ;)"

lehet .... ha igy van az is helyes :-)

de itt NYC kornyeken LATHATO hogy a kornyektol fugg ez ugyanaz a McDonald vagy barmelyik mas hasonlo ilyen bufes hely eseten "rosszabb" (mostanaban rat infested/shithole) helyeken maskepp megy az onkiszolgalas

De azt is mondhatom pl hogy ugyanaz a szupermarket ceg Stop&Shop eseten ( nem tudom hogy ez orszagos-e) a kornyeken van ahol meg mindig quartert kell tenni a bevasarlo kocsiba hogy elvihesd, mashol nem. A kulonbseg hogy kik laknak a kornyeken ez sajnos NEM vicc de igy van

gabors 2019.09.16. 00:31:53

@Taxomükke (UK): "@mummimster: En is ezt akartam irni... fingjuk nincs, mi az de azert jol lehuzzak, mert biztosan szar."

Csak meg valami itt (usa)-ban is van ehhez hasonlo bar allamtol fuggetlen valtozata ennek a hazai tarsashazhoz hasonlo konstrukcio CO-AP ahol hasonloan a tarsashazban veszel X% reszt ... mikor a lakast megveszed (olyat hogy nem az egesz lakast veszed meg nem halottam) ... sok hasonlo megkotessel pl. nem adhatod el a tarsashaz "vezetosege" hozzajarulas nelkul vagyis ok dontik el hogy a vevo OK/ vagy nem OK (ha migrans vagy az mar esetleg eleg ha meg fekete is vagy az plane lehet gond) ...

Na nem veletlenul erre a bankok NEM adnak teljes kolcsont mert vajon miert ... legtobb bank ehhez min 20% de inkabb 25% onreszt akar .. mig egy "sajat" haznal vagy nem ilyen lakasnal egy megbizhatonak tuni valaki akar 5% max 10% onreszzel mar kap kolcsont ...

Vajon miert ??? (nyilvan a bank a hulye)

Golf2 2019.09.16. 07:56:13

belefernenk...szóval csórók vagytok.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2019.09.16. 11:09:00

furcsa hogy egy mérnök szerint mindegy, használjunk-e a jeget, mert a hűtő úgyis megy. nyilván nem úgy működik hogy "termeli a hideget" oszt lesz ami lesz, hanem a hűtendő és főleg fagyasztandó cucctól függ a teljesítménye.

puhacica 2019.09.16. 14:45:58

@Golf2: mindig is azok voltunk, sose csinaltunk titkot belole. de ez az anyagi resze, azon lehet valtoztatni.
te viszont szellemileg vagy rettenet szegeny, ami neked jart, mar kiosztottak, ezzel kell beerned halalig. kellemetlen. felettebb kellemetlen.

Arthamyr 2019.09.16. 14:55:37

@puhacica: :D

Azt mondod, nem lehet tanulni, művelődni, vagy van egy hardcap? :)

puhacica 2019.09.16. 19:05:37

@Arthamyr: van biza! en se leszek soha agysebesz, de csorikamnak alacsonyan huztak meg a limitet nagyon. valahol a kozpontozas es az ertelmetlen bofoges kornyeken. ¯\_(ツ)_/¯

mummimster 2019.09.16. 21:13:50

@Arthamyr: mivel szabadságon vagyok, ezért a válasz is rövid lesz. Hidd el, ez a konstrukció mindenkinek megéri, építtetőnek, leendő tulajdonosnak és a bank is szívesen támogatja( ha jól emlékszem 0.97% volt az utolsó kamatunk...) Mivel tulajdonrészed van, ezért a fennmaradó részre Nem piaci bérleti díjat számolnak, így 300 a 300, és nem kb 550. Elég legyen annyi, hogy én adok tanácsot az Angol munkatársaimnak ez ügyben, mert egyszerűen nem értik, hogyan lehetett kb nyolc év alatt nyugat Londonban lakást venni, es a jelzálog hitelt 7 év alatti visszafizetni 35 helyett. És nem az alja angol rétegről beszélek...Nagyon hosszú lenne leirnom mindent ami ezzel kapcsolatos, de a 90% pozitív tapasztalat mellé 10% negatív elég jó arány.

mummimster 2019.09.16. 21:13:50

@gabors: piaci alapon lenne 1600-1700 egy honapban, de mivel nem piaci áron van számolva, így jóval kedvezobb. 1/3 lenne kb 550, ehelyett csak 300. Igen, ez csak leasehold formában van, a miénk 100 volt,mikor vettük, most 92 év van vissza, nem orokolheto, de vehetsz lease-t. Egy házra gyúrunk most( a mi környékünkön 1.1-1.2 millió-tól vannak jelenleg), de kivárunk a Brexit miatt.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása