oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. szeptember 10. 06:30,  Mit dolgoznak a magyarok Ausztriában? 88 komment

2019. szeptember 10. 06:30 Határátkelő

Mit dolgoznak a magyarok Ausztriában?

Rekordokat döntöget az Ausztriában dolgozó magyarok száma, olyannyira, hogy év elején már közel 100 ezer (98 227) magyar állampolgárról szóltak a statisztikák (és ez még csak a hivatalos szám), ami a rendszerváltás óta soha nem volt ilyen magas. A kérdés az, mit dolgoznak az ottani magyarok?

pincer_1.jpg

Kezdjük a több mint 10 éve az országban élő Balázs véleményével!

„A munka nem szégyen! Legalábbis engem anno így neveltek a szüleim. Több mint tíz Ausztriában töltött esztendő adott némi rálátást az osztrák munkaerőpiac tortájának ránk, magyarokra eső szeleteire.

Tehát miből élünk mi magyarok Ausztriában?

Kétségeket kizáróan igen sokoldalúak vagyunk! Dolgozunk gyárakban, az egészségügyben és számos hasznos szellemi tevékenységet végző honfitárs is akad közöttünk, ám a magyarság legfőbb profilja mégis a vendéglátás marad.

Ez persze nyilván tartományfüggő is, mert például míg Oberösterreich legfőképpen jól működő gyáraiba toboroz, úgy Tirolban vagy Voralbergben szinte nincs más lehetőség, mint a vendéglátóipar.

Karintia talán az arany középút, Salzburg viszont szintén vendéglátó egységeiben lát szívesen bennünket. Ezen belül rengeteg köztünk a szobalány, a takarító, a mosogató, konyhai kisegítő, szakács, felszolgáló, pultos, bármixer, stb.

Fontos megemlíteni, hogy az osztrák munkaerőpiac nehezen engedi a váltást azoknak, akik jól beváltak bizonyos területeken!

Amennyiben valaki éveken keresztül a vendéglátás területén tevékenykedik, nehezen kap egyéb lehetőséget, persze a saját példámat tartva szem előtt, természetesen ez sem lehetetlen.

Hosszú, vendéglátásban eltöltött évek után jelenleg egy kifejezetten családcentrikus cégnél dolgozom, ahol alumínium erkélyek, teraszok, kerítések tervezésével és gyártásával foglalkozunk.

Az osztrák munkaerőpiac folyamatosan telítődik és bizonyos szempontokból már semmi sem olyan egyszerű, mint régebben volt, ám amennyiben szerénységgel, egészséges alázattal és folyamatos tanulással bizonyítjuk rátermettségünket, a kitartás minden bizonnyal meghozza számunkra a várva várt sikereket.”

Mit mondanak a számok?

Kezdjük ott, hogy a magyarok többsége (érthető okokból) Ausztria keleti felében dolgozik, Burgenlandban például minden hetedik munkavállaló magyar, azaz lassan nehezebb olyan céget találni, ahol nincs magyar, mint ahol van, ráadásul 86 százalékuk ingázik.

Ami a foglalkozásokat illeti, ugyan vannak bankárok (339 fő) és programozók (271) is köztük, azért a jellemző az, hogy az egyszerűbb munkákat végzik. Balázs jól látja, hogy elsősorban a vendéglátás szívja fel a magyarokat, de népszerű még a takarítás, a húsfeldolgozás és a munkaerő-kölcsönzés is.

Ha valaki autózott már át Ausztrián, akkor aligha lepődik meg azon, hogy több mint 800 magyar dolgozik benzinkúton, mivel 2865 benzinkút van az országban, ezért pusztán a statisztika alapján minden harmadikra jut egy magyar (ami így persze nyilván nem igaz, a határhoz közeli részeken magasabb lehet az arány).

Hasonló az arány a vágóhidakon és a húsfeldolgozókban, ami kicsit meglepőbb (legalábbis számomra), hogy a földgáz-kitermelésben (!) is minden negyedik munkavállaló honfitársunk.

Összességében tehát elsősorban az élelmiszeripar és a vendéglátás szívja fel a magyar munkaerőt, de az egészségügyet elnézve az Ausztriában dolgozó 253 szakorvos, 152 fogorvos és 83 háziorvos sem kevés.

A legtöbb magyar (22 ezer) egyébként Bécsben él, a tartományok közül emellett kifejezetten népszerű még Burgenland (nem meglepő) és Salzburg (már inkább) is.

A végére még egy kis érdekesség: az Ausztriában dolgozó magyarok fele 37 év alatti, háromnegyede (!) 44 év alatti. Na, ők azok, akik még évtizedekig hiányozni fognak a magyar munkahelyekről.

Lasszóval fogdossák a magyarokat

A helyzet ráadásul egyre inkább kedvez az ausztriai munkát tervezőknek, a hiányzó munkaerő miatt ugyanis a munkaadók egyre komolyabb engedményeket adnak a zavartalan működés érdekében.

Példának okáért akár a legforgalmasabb hüttékben is hajlandók a téli csúcsidőszak idején szabadnapot adni a munkavállalóknak, ami korábban teljességgel elképzelhetetlen volt.

Nem csoda, az Osztrák Gazdasági Kamara adatai szerint körülbelül 9000 ember hiányzik az idegenforgalomból. A munkaadók a külföldiek munkavállalását szorgalmaznák, amin viszont a szakszervezetek akadtak ki.

Nem csoda, hogy a tulajdonosok kétségbe vannak esve, megtörtént a korábban elképzelhetetlen: tavaly december közepe táján még mindig volt szabad állás.

„Jó pár éve járok ki télire sícentrumokba dolgozni, eddig nem volt olyan, hogy több, akár három-négy egybefüggő napra is elengedtek pihenőre. Egy-két nap volt a jellemző a lazább időszakokban, tehát hétvégén például teljesen felejtős volt a szabadság” – mesélte akkor egy konyhai kisegítőként dolgozó magyar.

„Kemény a meló, nagy a hajtás, de eddig is megérte kijönni, mert 3-4 hónap alatt keresek annyit, amennyit otthon talán egy év alatt sem tudnék összehozni. Eztán pedig még jobb lesz, mert valamennyire lazul a menet, a pénz pedig ugyanannyi” – tette hozzá.

„Síoktatónk még van elég, azonban a síkölcsönzőkben és a hotelek wellness részlegeiben már nincs elegendő személyzet. Vannak szakképzett idegenvezetőink, akik a szükséges idegen nyelvet nem beszélik. Vannak embereink, akik beszélik a szükséges idegen nyelvet, azonban idegenvezetőként nem megfelelő a végzettségük” – mondta az Osztrák Gazdasági Kamara szabadidős turizmusért felelős osztályának elnöke.

„Még a legnépszerűbb síhüttékben is ajánlanak a munkavállalóknak heti legalább egy pihenőnapot, ez egy évvel ezelőtt még leképzelhetetlen lett volna” – fogalmazott tavaly decemberben Petra Nocker-Schwarzenberg.

Úgy tűnik tehát, a magyarokat továbbra is tárt karokkal várják Ausztriában, ők pedig mennek is.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Határátkelő Klub!

El tudnád képzelni magad digitális nomádként? Vagy nem tudod elképzelni, de érdekel az életforma? Esetleg csak beszélgetnél egy jót kötetlenül? Gyere el szeptember 24-én kedden 18 órától a Prosit Buda Bistróba a budapesti Móricz Zsigmond körtéren és beszélgess két tapasztalt digitális nomáddal, Vigh Borival és Majsai Richárddal! További részletek itt!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1915052442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arncht 2019.09.10. 07:12:22

Nekem az osztrak munkaval egy gondom van, ha elersz egy szintet, utana nem vesznek mar emberszamba... eselyed nincs a helyi erokkel szemben. Kidolgozni a beled, arra vagy jo elsosorban, mivel ok nem eppen a munka elharcosai.

Din Serpahis 2019.09.10. 08:33:03

Magasan kvalifikalt melot egyszeruen nincs ertelme olyan kommunista helyeken vegezni, mint Ausztria vagy Nemetorszag. Mocskosul magas az ado, ezert meg ugyanazt a szolgaltatast kapod, mint aki 1000 eur utan adozik.

fhdgy 2019.09.10. 08:36:11

@arncht: "ők nem éppen a munka élharcosai". A magyarok azok?

Akkor miért a sógorok gazdagok, mi pedig csak a szegény lesajnáltak vagyunk?

Lehet mutogatni az elmúlt negyven, tudjátok, az átkos, évre, meg hasonlókra, de mi van az elmúlt 30 évvel?

Már harminc éve érjük útól Ausztriát, meg bőszen előzgetjük is őket, de valahogy az az illúzióm, hogy csak duma, csak duma , meg újra csak duma.

fhdgy 2019.09.10. 08:53:24

@Din Serpahis: Ezt én egyszerűen nem tudom értelmezni!

Én is dolgoztam Németországban rendszerfejlesztőként, ez talán nevezhető magasan kvalifikált munkának. Igen, a fizetésem 50 %-a ugrott, de úgy is maradt elég.

Én inkább szavazok a magas adóra, ha még mindig sok marad, mint az alacsony adóra, ha a végén csak alamizsna marad.

fhdgy 2019.09.10. 08:57:05

@Din Serpahis: Németország kommunista???

Lehet, mert Braunschweigben, 2009-ben, még volt Marx és Engels utca is, pedig soha nem tartozott NDK-hoz.

Ha ezt leszámítjuk mitől is kommunista?

Csodabogár 2019.09.10. 09:01:50

@arncht: Mint írják megéri. Dolgozni mindenütt kell, becsülettel.

Csodabogár 2019.09.10. 09:04:38

@Din Serpahis: Valahol eltévedtél! Ausztria vagy Németország neked kommunista??? Még a skandinávokra se mondanám ezt, ők is csak erősen szocialisták, ami nekem pl. már sok volt.

arncht 2019.09.10. 09:08:36

@fhdgy: en csak a sajat tapasztalataimat irom, amit tapasztalok az irodakban. eleve alig van olyan munkatarsam, aki teljes munkaidoben dolgozik - eleg kimenni a parkokba, es nezd meg mennyien mennek munkaidoben edzeni. megtehetik, mert 20-30 ora heti munkabol is jobban elnek, mint mi a 40bol. magyarorszagon ekkora erobedobassal ehenhalnanak. jobban elnek, sokkal kevesebb munkaval es stresszel.

naluk mar csak a kozelkeleti munkatarsak jobbak, akik rendesen kihasznaljak a szocialis halot, es tobbet vannak irodan kivul, mint irodaban.

arncht 2019.09.10. 09:10:03

@Csodabogár: persze, csak egy bizonyos szintig eri meg, mert egy szint utan plafonba utkozol.

arncht 2019.09.10. 09:11:27

@Din Serpahis: ebben egyebkent van vmi... jobban megeri ket embernek keveset dolgozni, mint egynek sokat.

Csodabogár 2019.09.10. 09:13:10

@fhdgy: Én értem mit ír. Svájcban alacsony az adó de nincs szociális háló vagy csak egész kevés. Betegbiztosítást maga fizeti mindenki, ami lehet minimális de lehet szuper is, ár kérdése. Aztán kész. Viszont a svájciak megtanultak már évszázadok óta magukról gondoskodni. Mindenki tudja, hogy nem számíthat az államra, csak magára. Nem volt háború több száz éve, nem vesztettek el az emberek mindent mint nálunk. Ős svájci örököl mindig valakitől valamit. Házat, földet, lakást stb. Az örökségből alapozza meg a saját ingatlanát. Külföldikén házat, lakást venni elég nagy jövedelem kellene, mondjuk átlag felettien nagy. Városokban a lakbérek az égben vannak, de mindig akad olyan aki meg tudja fizetni.
Ugyanakkor a németeknél és az osztrákoknál van komoly szociális háló ami persze magasabb adókat jelent.

fhdgy 2019.09.10. 09:18:03

@Csodabogár: Németország nem szocialista, főképp nem kommunista ország. Az erős szociális háló megléte, az egy másik tészta.

fhdgy 2019.09.10. 09:23:17

@arncht: Sokat dolgozni, meg hatékonyan, az kettő különböző dolog is lehet.

Mondok példát: amikor sorkatona voltam, akkor egyik nap több vagonnyi sóder kellett átlapátolni az egyik helyről a másikra. Kb. délben szóltak, hogy nem oda, hanem amoda. Kb. háromkor megint szóltak, hogy nem amoda, hanem pont oda, ahol reggel volt.

Aztán négy körül jött egy traktor tolólappal és kb. 10 perc alatt oda tolta, ahova kellett.

Sokat dolgoztunk? Igen! Volt értelme? Nem!

arncht 2019.09.10. 09:32:01

@fhdgy: tisztaban vagyok vele... szabalykovetesben biztos, hogy jobbak az osztrakok.

de ha kiemelsz egy magyart, es atrakod ausztriaba ugyanazt a munkat vegezni, hirtelen megno a hatekonysaga is, pedig lehet hajszalra ugyanazt a munkat vegzi. ezek azert a gazdasagi kornyezet elteresei, nem az, hogy az illeto rosszabb vagy kevesebb munkat vegezne.

ez mukodne forditva is, egy osztrak vagy megszakadna magyarorszagon, vagy nagyon gyenge munkaero lenne. errol van szo... egy otthoni munkamoralon szocializalodott magyar ausztriaban tobbet dolgozik. az elejen biztosan, aztan rajon, hogy felesleges.

az osztrakok nem arra hasznaljak a hatekonyabb gazdasagukat, hogy tobb penzt keressenek, hanem arra, hogy egy relativ jo szintet keves erobefektetessel fenntartsanak.

2019.09.10. 09:33:06

@fhdgy: Te tudod a választ? Mert szerintem nem. És akkor még mindig ott a kérdés, mi a helyzet a többi volt szocialista országgal?

2019.09.10. 09:48:26

@fhdgy: A hatékonyságot, a termelékenységet csak ugyan abban a munkafolyamatban, ugyan olyan feltételek mellett érdemes összehasonlítani. Az hogy az osztrákok, a németek termelékenységi mutatói jobbak mint a magyar, az egy szándékos ferdítés, mert a termelési lánc nem ugyan azon részeit vetik össze.
Ha azt tennék, kiderülne, hogy a magyar munkaerő nem, hogy rosszabb, hanem jobb teljesítményt nyújt, mint pl. egy német. És akkor rögtön jöhetne a kérdés, vajon miért harmada bérért?

fhdgy 2019.09.10. 09:56:31

@pametno: A VÁLASZ-t nem tudom. Ha tudnám, akkor harcolnék azért, hogy Mo.-nak szakértői kormánya legyen és abban valamilyen vezető posztot töltsek be.

Ha pedig nem akarnék politikus lenni ( nem akarok ), akkor az Interneten tartanék kurzusokat, amikben elmagyaráznám az embereknek, hogy mit hogyan kell csinálni. Ehhez sem lenne kedvem, mert ki figyelne rám? Nagyjából senki.

Vannak részproblémák, amiket látni vélek.

Egy ilyen: ma Mo.-on az emberek döntő többsége fogyasztani akar, minél többet, annál jobb alapon. Az emberek nagy része, ha a mai árszintvonalon egy millát keresne, akkor is felélné.

Nagyon kevés ember van, aki "beruház" a holnapba.

Tudomásul kellene venni, hogy napi nyolc órai munkával, alkalmazottként, az ember nem nagyon tud ötről a hatra jutni.

Ha a környezethez képest előre akar az ember jutni, akkor előbb-utóbb meg kell szabadulni az alkalmazotti léttől.

Mivel ma, Mo.-on az átlag ember számára nincs tőke, ezt csak plusz munkával lehet elkezdeni, de a plusz munka nem a munkahelyen értendő. Amikor 1993 körül az emberek érezhető része, a meglévő jövedelméhez képest, jelentősnek mondható összeghez jutott ( a kárpótlásra gondolok ), azt a legtöbbjük gyorsan felélte, mert pl. színes TV-ét, autót vett belőle.

A színes TV már régen a kukában van, az autót megette a rozsda, tehát szinte nem változott semmi.

fhdgy 2019.09.10. 10:12:21

@pametno: Ha én észrevenném, hogy a termelési láncban hatékonyabb helyet is elfoglalhatnék, akkor nem pampognék, hanem törném az agyamat, hogy hogyan tudnék az engem megillető pozícióba jutni ( nem munkahelyi hierarchiára gondolok ).

Pl. múlt hét elején sokat beszélgettem az unokatesómmal, aki itthon volt kettő napra az ausztriai munkából.

Ő egy családi vállalkozásnál dolgozik. A család foglalkozik vendéglátással ( nem teljesen hagyományos ), állatokkal és szeszfőzdéjük is van. Ja és kence-fincéket is gyártanak, adnak el a vendégeknek.

Az unokatesóm ott a család körül amolyan mindenes. Takarít, mos, főz is, de nem a vendégekre és üvegeket tölt meg piával, tégelyeket mindenféle kence-fincével.

Arról beszélgettünk, hogy mitől jobb az az osztrák család, mit csinálnak jobban, mit lehetne belőle ellesni és hasznosítani.

Nem sokra jutottunk. Folyton falakba ütköztünk, mert a magyar közeget alkalmatlannak találtuk arra, hogy azok a dolgok megvalósíthatók legyenek.

2019.09.10. 10:25:02

@fhdgy: Nagyon sok ilyen családi vállalkozás van Magyarországon.

Hari Seldon 2 2019.09.10. 10:27:14

Egy időben, 2011-tól biztosan, jellemző volt hogy a burgenlandi bakokban volt magyar alkalmazott. Nem tudom most mi a helyzet.
A benzinkutaknál egyértelmű, hogy sok a magyar. Oed-nél, amikor autóval megyünk Magyarország felé (vagy vissza), megállunk tankolni az automata kútból, mert nagyjából luxembourgi áron van a benzin, ott a bolti részen hallok időnként magyar szót.

fhdgy 2019.09.10. 10:39:27

@pametno: Igen, gyűlöletet szül.

Engem is biztos, hogy sokan gyűlölnek, mert van 72 hektár földem.

Olyanok is gyűlölnek, akik annak idején több kárpótlási jegyet kaptak mint apám, de nekik ma nincs földjük és a fejemhez vágják, hogy könnyű nekem, mert annyi bérleti díjat, terület alapú támogatást kapok egy évben, amennyit ők egy éves munkával sem tudnak megkeresni. Ez mind igaz!

De miért nincs nekik földjük, amikor több kárpótlási jegyük volt?

Engem hülyének tartanak, mert kecskéim vannak! Engem hülyének tartanak, mert nyugdíj mellett is programozok! Hülyének tartanak, mert akkor is dolgozok, ha anyagilag nem is szorulok rá!

Én mindenben hülye vagyok, ők mindenben okosok!

Ez a lehülyézés a gyűlöletből fakad.

Csak kérdem én, a gyűlölet miből fakad???

Félre értés ne essék! Az, hogy vannak, akik engem gyűlölnek, önmagában nem bír jelentőséggel.

Össztársadalmi szinten megy itt kérem a gyűlölködés. Ez viszont már hatalmas probléma!

Csodabogár 2019.09.10. 11:40:32

@fhdgy: Egyéni kárpótlás nem sokat ért. Én az államosított házunkért, ami Pasaréten ma is egy igen jó állapotu ház, annyi papirt kaptam, amiből egy olyan házban kb. 2 négyzetméter lakást tudtam volna venni akkor. Az "ügyesek" jártak jól, akiknek volt pénzük és fölvásárolták a kárpótlási jegyeket. Egyetlen szocialista államban se csinálták olyan ocsmány módon a kárpótlást mint nálunk. Arról nem beszélve, hogy olyan mélységben sehol se államosítottak mint itt.

Csodabogár 2019.09.10. 11:44:59

@fhdgy: Szerintem ez nem gyűlölet, hanem sima irigység, ami szintén nem egy dicséretes dolog.

fhdgy 2019.09.10. 11:46:09

@Csodabogár: Nem tudom, hogy mennyi kárpótlási jegyet kaptál.

Azt a 72 hektárt, ami nekem most van, apám nem egészen 424 ezer forint névértékű kárpótlási jegyen vette.

fhdgy 2019.09.10. 11:47:31

@Csodabogár: Igaz, de az irigységnek van már olyan foka, ami gyűlöletig fokozódik.

Schwiiez 2019.09.10. 11:55:51

@Csodabogár:
"Ős svájci örököl "

Ősmagyar nem örököl?

Egyébként a szociális háló szerintem sokkal jobb, mint Magyarországon. Ha Svájcban munkanélküli leszel, sokkal hosszabb ideig kapsz normális összegű "segélyt": ha az átlagfizetes dupláját keresed, akkor közel a korábbi fizetésed kapod akar 1 évig vagy tán tovább is.
Magyarországon kapsz Max 3 hónapig max havi 60 ezer Ft-ot -kaphatsz, akkor is, ha 1 milliós fizetés után fizeted a munkanélküli alapba az x százalékot.
(Valójában ez nem is segély, hanem biztosítás, ami a feltételek fennállása esetén jár.)

A betegségbiztosítás a bruttó fizetésem 2%-at tette ki (ha beteg lettem volna, akkor extrém esetben max. 5%-ig ment volna fel. Magyarországon mennyi is az egészségbiztosítás? Négyszer ennyi? 8%?

Ja, és Svájcban kötelező baleseti biztosítás is van, akinek a kétharmadat a munkáltató állja. Mivel a szabadságom alatt baleset ért, ezért a biztosító fizette a tízezer Frank feletti svájci fogorvosi számlát, plusz a külföldi műtét árát (mivel nem Svájcban történt a baleset).
Magyarországon mi lett volna? Fizetheted zsebből a fogorvost. Sőt, ha külföldön műtenek, akar azt is, ha nincs szerencséd és külön utasbiztosításod.

Folytathatnam, hogy bizony kisegíti a svajci állam azt a nyugdíjast, aki felvette a második nyugdijpillért (zweite säule), és házra költötte, majd nyugdíjas korában túl kevés lett a nyugdíja.
Ennyit a hiányzó svájci szociális halorol.

Tudjuk, Magyarországon senkit se hagynak az árokparton. A baj csak az, hogy az árokba rúgják. A hajléktalanokat 'betiltják', börtönbe zárják, ez a magyar szociális háló...

Schwiiez 2019.09.10. 11:56:04

@fhdgy: " a gyűlölet miből fakad???"
Nem abból, hogy 'gyüttment' vagy? (Akkor is, ha 'mentgyütt': aki elhagyta a szülőfaluját évtizedekre, aztán tért haza.)

----
Ha még otthon maradtál volna, akkor azt mondanám, senki se lehet próféta a saját hazájában. :)

De vigasztaljon a tudat, hogy most otthon vagy. Polgár! Nem asztal alatti megtűrt kutya, idegenben, akit emberszamba se vesznek.

(A vonal alatti rész viccnek van szánva. De vannak, akik komolyan gondolják - jellemzően azok között, akik nem bírták a külföldi életet és vagy nem állták meg külföldön a helyüket - szóval akiknek savanyú a szőlő.)

Buchhalter 2019.09.10. 11:58:54

@Hari Seldon 2: én arra lenék kíváncsi,hogy hány magyar kezdte meg a tanulmányait Ausztriában? Van rokon és ismerős fiatal is akik kint tanulnak középiskolában ,vagy a felsőoktatásban . Valahol olvastam,egyszer egy becsült adatot 3000 körül.Nem tudom ez sok vagy kevés? Németországban pár egykori mérnők,programozó és irodai kolléga is ott járatja a gyerekét iskolába.A gyerekeknek tetszik a német oktatási rendszer.

Buchhalter 2019.09.10. 12:07:08

@Schwiiez: bocs,hogy bele kontárkodok,de a Magyarországi munkanélküli segély mindig adott év minimál bérével mozog Tehát bruttó 149 000 Ft nettója lehet a legmagasabb segélyed.Nettó 99 000 Ft.Az igaz,hogy ez az összeg is csak akkor jár ha minimum 2 évet dolgoztál bejelentve.Különben csak tört része jár.A többi megjegyzéseddel egyetértek.Ezek szerint @Csodabogár: sosem járt Svájcban csak hasra ütve mondott valamit. Én is csodálkoztam ,mert Svájcban is hivatalosan 10-15 ezer magyar dolgozik vígan és nem nagyon akarnak hazajönni a "bitangok".

fhdgy 2019.09.10. 12:13:34

@Schwiiez: Huhh! Dicséretes a memóriád! Emlékszel rá, hogy egyszer írtam, hogy mentgyütt vagyok, meg hogy több évtized után tértem vissza a szülőfalumba.

A viccesnek szánt részhez: nem éreztem magam asztal alatt megtűrt kutyának. Én a németekre nem panaszkodom. Sőt!

Többször leírtam, most is leírom, hogy én a saját bőrömön soha nem tapasztaltam, hogy a németek lenézték volna az Ausländereket. Ha az Ausländer dolgozik és beszél tűrhetően németül, akkor biztos, hogy nem.

Az, hogy nem sikerült gyökeret eresztem ott, annak is betudható, hogy 49 voltam, amikor kimentem. Amikor hazajöttem, azt kudarcként éltem meg és nagyon nem örültem neki.

Utólag már nem vagyok szomorú. A Mo.-i körülményekkel elégedetlen vagyok, de ez nem akadályoz meg abban, hogy olyan dolgot csináljak, ami tetszik. Ezt a saját egyéni szerencsémnek köszönhetem. Az élethez szerencse is kell.

Antal Jozsa 2019.09.10. 12:14:27

@Schwiiez: Magyarorszagon nincsen ingyenes fogorvosi ellatas? Ha valakinek nincsen penze maganra akkor mehet oda. Svajcban van ingyen fogorvos?

Svajcban tul sok szocialis segely megy sokak zsebebe ugy hogy nem dolgoznak. Egy nagy csaladnak ket harom gyerekkel annyi segely (nem mu kanelkuli) jar hogy egyaltalan nem osztonoz a munkara. A munkanelkuli segely nagyvonalu de egy olyan orszagban ahol a lakossag tobb mint fele lakast berel valahol ertheto.

fhdgy 2019.09.10. 12:36:07

@Schwiiez: Egy kis gyűlölethelyzetkép:

Én még emlékszem rá, hogy a hatvanas évek eleje előtt melyik családok voltak a leggazdagabbak. Sok esetben arra is, hogy kik voltak a kisparasztok vagy a volt urasági cselédek ill. azok leszármazottjai.

A Tsz világban volt egyfajta kiegyenlítősdi.

A mai helyzet az, hogy pár család nagyon gazdag lett, egy jó rész egy helyben toporog, a többi csúszik le.

A lecsúszók mindenkit gyűlölnek, a toporgók a gazdagokat. Hogy a gazdagok kit, azt nem tudom. Valakiket biztos ők is, mert gyűlölet nélkül ebben az országban nem élhetnek emberek. -:)

Megvallom őszintén, hogy én nem sok emberrel tartok kapcsolatot, ebből a szempontból szinte remete vagyok.

Azért van egy-két ember, akikkel igen. Ők azok, akik vagy régi ismeretségek vagy ha újak is, de ők azok, akiket a többi ugyanúgy lehülyéz, mint engem. Hülyék! Tartsatok össze! -:)

A faluban egyébként az átlag értelmi színvonal elég fura.

Mit mondhatnék mást, amikor engem a programozót, azzal vádolnak egyesek, hogy csak játszom az agyamat a számítógéppel.

Mi marad ezeknek az embereknek a gyűlölködésen, az irigykedésen túl, ha csak ebben tudják magukat kiélni?

Platonica 2019.09.10. 12:55:13

@fhdgy: “Luck Is what happens when preparation meets opportunity".

Na ennyit a szerencserol:-)

fhdgy 2019.09.10. 13:00:27

@Platonica: Jó, de én azt a birtokot kaptam, mint szamár a fület.

Jó, persze, tettem is érte valamit. Ez az volt, hogy kettő napon keresztül össze-vissza autóztam az országot, hogy apám időben megkapja a kárpótlási jegyeket, mert különben nem vehetett volna részt a kárpótlási árverésen.

fhdgy 2019.09.10. 13:20:20

@Platonica: Erről még az is eszembe jutott, hogy volt többször is olyan dolog az életemben, amikor belebotlottam egy apró lehetőségbe, ami utólag kinőtte magát.

Tényleg apró dolog volt, alig volt észrevehető, én is csak annak köszönhettem, hogy előtte valamiért, ki tudja miért, eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne ha?!

Tehát bennem volt a gondolat ezért fel tudtam ismerni és le tudtam rá csapni.

Egy konkrét példa: egyszer szólt két barátom, hogy eljön Budapestre két német, akik programozókat keresnek németországi munkára, elmennék-e a találkozóra. Ez 2001 tavaszán volt. Mondtam, hogy igen, kíváncsi vagyok. Én már 1987-ben voltam NSZK-ban munkát keresni.

Amikor a két német előjött a farbával, én gondolkodás nélkül azt mondtam, hogy nagyon szeretnék kimenni, nagyon érdekel a dolog, csak meg kell beszélnem a feleségemmel, de holnap végérvényes választ adok. A barátaim meg: érdekli őket, de így meg úgy, meg kell gondolni, majd valamikor eldöntik.

Én már 2001 szeptember 1.-én kint dolgoztam. Aztán jött szeptember 11., Németországban is fejre állt minden, hogy mit válaszoltak volna a barátaim, nem tudom, de a németek visszakoztak, soha többet nem kérdezték őket. Én, amikor már kint dolgoztam, 11.-e után megkérdeztem a németeket, hogy mi van, akkor azt mondták, hogy most nem aktuális a dolog, talán majd...

A talán majd, soha lett. A tanulság, hogy akkor és ott, azonnal kell a lehetőséget megragadni, mert később már nem lehet.

Platonica 2019.09.10. 13:55:07

@fhdgy: Ez nem teljesen igy van, hogy 'csak kaptam', 'csak ennyit tettem'. Mas (pl en) megkapta volna, egyaltalan nem biztos, hogy barmit ki tud belole hozni, plane elmondani, hogy (teged idezlek) olyan dolgot csinal, ami tetszik neki. Ennel pedig kb nincs fontosabb.

Szoval csak megerositetted az idezetet, mint a masodik valaszoddal is:-)

fhdgy 2019.09.10. 14:13:11

@Platonica: Jó, értelek, de ( hogy vitatkozhassam is ), csak részben.

Az egy állapot, hogy van a birtok. Azt tényleg csak kaptam, tényleg csak annyit tettem érte.

Ami utána van, az ennek az állapotnak a következménye.

Amit most csinálok, tényleg tetszik, de nem tudnám csinálni, ha nem lenne a birtok. Egyrészt a birtok bevételeiből finanszírozom a kecskéket, másrészt, ha nem lenne a birtok, nem lehetne a célom, hogy ott folytassam ( ami még ugye, arrébb van, a jövő zenéje ).

Hogy mit csinálhatnék, ami tetszik, ha nem lenne a birtok?

Jó kérdés, konkrétan nem tudom, hogy akkor mit találnék, de az biztos, hogy lenne valami, mert amíg mozogni tudok, addig nem fogok tudni nyugton maradni.

Pl. bélyeget nem gyűjtenék, pecázni nem járnék, mert az nem az én világom.

Én soha nem akartam tanár lenni, most meg már nem is leszek! -:(

Én csak olyan gyerekeket tudnék tanítani, akik tényleg akarnak is tanulni, érdekli őket a téma. Így volt idő, amikor eljátszottam a gondolattal, mi lenne, ha amolyan szakkörfélét tartanak pár gyereknek és hozzájárulhatnék, hogy programozók lehessenek.

Ha nem lennének kecskéim, akkor ez egy lehetséges irány lehetne.

Talasz 2019.09.10. 14:19:23

Kimaradt a terjesztés.....szinte teljesen magyar dominancia: Burgenland, Niederösterreich reklám, és napilap kihordását 80-90%-ban magyarok végzik. Főleg ingázók ---Kapuvártól Kőszegig--- de sok a kitelepült is....és még a nyelvtudás sem követelmény..... (hazai átlag min. duplájáért)....

Talasz 2019.09.10. 14:19:26

@pametno: Létezik ám egy többé-kevésbé objektív mérőszám: nemzeti jövedelemnek hívják...... (GDP)..... lassan elérjük az 1989-est...."Magyarország jobban teljesít"......

Hari Seldon 2 2019.09.10. 14:32:39

@Buchhalter:
Nem vagyok meglepve. Egyértelmű, hogy aki teheti menti ki abból az oktatási rendszerből a gyerekét.

Csodabogár 2019.09.10. 14:38:50

@Schwiiez: Nem örökölt. Miután már a nagyapám elvesztette mindenét az első világháborut követő válságban, majd a házát amit aztán vett szétbombázták. Szüleim házát államosították. Szóval én és sokan mások, mit örökölhettek volna???

A svájci szociális hálót nem a magyarral hasonlítom össze, miután a hazai dolgokról fogalmam sincsen. Összehasonlítási alapom csak Svédországgal és Németországgal van, ahol bizony több az adó de a szolgáltatás, szociális biztonság is sokkal jobb.

Golf2 2019.09.10. 14:52:00

Dolgozni mindenütt kell, becsülettel...Ezen milyen jót röhögnének mészaros és társai.

Platonica 2019.09.10. 15:12:39

@fhdgy: Kecskek koruli tudas atadasa?:-D Olyan gyerekeknek, akiket tenyleg erdekel? El ne csodalkozz, micsoda kereslet lenne...

fhdgy 2019.09.10. 15:16:03

@Platonica: Elhiszem!!!

Nem csak gyerekekre vonatkoztatva benne van a pakliban, csak egyenlőre még nincsenek meg a feltételek.

Buchhalter 2019.09.10. 15:36:48

@Csodabogár: csodaember akkor miért írsz olyan dolgokat amiben semminemű tapasztalatod sincs? Az "egod" kicsit magasan jár mint amennyit valójában ér. Az egészséges kritiiká remélem nem sértődsz be.Írtad,hogy sosem éltél Svájcban,de vaktában dobálóztál adatokkal.

Golf2 2019.09.10. 15:39:52

Off. Mértékado források szerint Mészáros Lőrinc cége hamarosan vadonatúj, óriasi, szép strandot epit (nekünk) a Club Aligaban!..Ez 1 Aligán a házát áruló hirdetésében szerepel...

Platonica 2019.09.10. 15:54:09

@fhdgy: Enyem kolok tuti menne, csak tul messze vagy:-D

fhdgy 2019.09.10. 16:17:38

@Platonica: Időnként már most van csodálója a kecskéimnek.

Egy ismerősöm unokája, kb, három éves, amikor a nagymamájánál van, akkor mindig eljön megsimogatni a kecskéket. Ő visszatérő látogató.

Felnőttek is jönnek, de ők egyszer megnézik őket, aztán annyi.

Csodabogár 2019.09.10. 17:25:58

@Buchhalter: 23 évet éltem Svájcban és végig dolgoztam. Első állásomban egy kórház bérszámfejtését végeztem. Valakivel össze tévesztesz!

Schwiiez 2019.09.10. 17:35:39

@Antal Jozsa: emlékeim szerint például hátsó fogat ingyenesen csak higanyötvözettel (amalgam) tömnek, ami nemcsak esztétikai, hanem egészségügyi szempontból is problémás.

Biztos vagy benne, hogy baleset esetén fizeti a fogpótlást az állam? Vagy esetleg kivehető protézis jár ingyen?

Schwiiez 2019.09.10. 17:35:43

@fhdgy: ha lenne belőlük tej, sajt vagy Kecske bunda, biztos a felnőttek is visszatérők lennének.

Schwiiez 2019.09.10. 17:35:53

@Csodabogár: ilyen alapon az ős német se örököl, meg elég sok más országot érintettek a második világháborús bonbazasok.

Sőt, a világválság a svájciakat is érintette. De a magyarokkal ellentétben nem azon panaszkodnak, sirankoznak, irigykednek másra, hogy 80 évvel ezelőtt a nagyapja mit veszített. Talán ezért is tartanak előbb?

A xix. Században sokkal szegényebbek voltak, mint a magyarok. Még Oroszországba (!!) is tömegesen vándoroltak ki.

A fiatal svájci lányok kihuzattak a fogaikat, hogy vonzóbb partik legyenek, aki nem költi soha az ura pénzét fogorvosra. Ez nem vicc!

Csodabogár 2019.09.10. 17:49:21

@Schwiiez: Azt hiszem Svájcban soha nem államosítottak, de céget, se autót se ingatlant. Szóval el vagy kicsit tájolva, de mindegy.
Tegnapelőtt beszélgettem egy vadidegen svájcival hosszasan, sok mindenről. Több órát utaztunk együtt a vonaton. érdekes módon ő megértette miről beszélek. Lehet, hogy németül értelmesebben mondom?

fhdgy 2019.09.10. 18:09:35

@Schwiiez: írtam egy programot mobiltelefonra, ami nyilvántartja a reggeli, esti kifejt tej mennyiséget, igaz nem egyedileg, hanem összesítve, mind a hét fejőskecskére. pontosan 28 naponként van úgynevezett befejés, amikor egyedileg kell mérni a fejt mennyiséget, jegyzőkönyvben rögzítve, aláírásokkal hitelesítve. Hivatalosan ebből számolják a kecske tejhozamát. Ezt is le fogom programozni.

2019.08.19-től vezetem a fejt tej mennyiségét, akkor készült el a programom. Azóta 231.57 litert fejtem összesen.

Nem túl régóta már kísérleti jelleggel csinálok joghurtot. Kis mennyiségben, alkalmanként 1.2-1.3 litert. Ízre, állagra jó, teljesen natúr, ezzel elégedett vagyok.

Tegnap megpróbáltam túrót is csinálni, ez te(l)jes kudarc lett. Egy tésztaszűrön akartam leszűrni. A várható 25 dkg. helyett lett vagy 5 dkg., a többi kifolyt a szűrő lyukjain keresztül. -:)

Holnap újra próbálom, vettem megfelelő textil anyagot ( textilpelenka ). Remélem, most már rendben lesz!

Majd meglátjuk, hogy lesz-e rá érdeklődő. Egyébként mostanában valamivel több mint 10 liter tej van naponta, a reggeli,esti összesen.

Antal Jozsa 2019.09.10. 18:15:34

@Schwiiez: nem tudom mennyit all az allam otthon fogpotlasnal de nem akarlak meggyozni nyilvan jobb Svajcban ha ilyen sulyos baleseted volt es fizet a biztosito. Csak jelenzni akartam h. letezik allami fogorvos is odahaza. De a fizetesekhez kepes itt sokkal tobbe kerul a fogorvos, egyszer kellett tomest potolni 500 chf volt. Gyokerkezelessel sokkal tobb lett volna.

Schwiiez 2019.09.10. 18:15:39

@Csodabogár: nem mondtam, hogy államosítottak. Te írtad, hogy a nagyapad az első világháború utáni válságban vesztette el mindenét.
Erre mondtam, hogy a két háború közötti világválságban nem csak a magyarok vesztettek vagyonokat, hanem mindenütt a világon, Svájcban is.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.10. 18:15:44

@fhdgy: Na ott a pont!Én is ezt mondom.
Az utóbbi 30 évben kúrtuk el,mi magyarok.
Nem kicsit,nagyon.:((
Meg hát kretén seggfej idióta banda vagyunk,és még leszünk is jó sokáig.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.10. 18:15:49

@fhdgy: Mert magyarok vagyunk,mert hülyék vagyunk.
És ehhez nem kell kertész ákosnak lenni,hogy az ember ezt lássa.
De gy stand upos,egy rádiós műsorvezető,vagy egy autós újságíró is megmondja milyenek vagyunk.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.10. 19:27:09

@fhdgy: Hámerhülyevagy!XD

Fogd meg a söröm,majd én megmutatom,hogy kell!
Ja ez sem sikerült bassza meg!XD
Cseréld le a kecskéidet!:))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.10. 19:27:10

Egyébként természetesen mosogatnak.
Vagy nem?!
:))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.10. 19:27:10

@arncht: Ott a pont!
Odakint kevesebbet kellene effektíve dolgoznom,de többet keresnék.
Persze üzem és üzem között van különbség de havi 300 óra helyett mondjuk 170 órát kellene dolgozni kb. kétszer annyiért.

Antal Jozsa 2019.09.10. 19:27:10

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: igen jol elment ez a 30 ev. Delen Horvatorszagban volt egy nagy haboru, ennek ellenere elmentek mellettunk.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.10. 19:27:10

@fhdgy: Engem például sokan lenéznek.
De a legjobbak sohasem.
A buta emberekre viszont ez jellemző.
Még ők szólják le az okosabbakat.
Ez is olyan magyaros.
A hülyék az okosokat,a csúnyák a szépeket,a tehetségtelenek meg a tehetségeseket szólják le.

fighting 2019.09.10. 19:27:47

Ausztria tárt karokkal vár?
Igen az új balekokat, akik még nem ismerik a helyi viszonyokat.
Akinek még jó az ágazati minimál bér.
Sajnos azt kell mondanom, hogy igazából nem munkaerő hiány van, hanem a fizetési hajlandóság csökken egyre inkább.

Csodabogár 2019.09.10. 19:29:42

@Antal Jozsa: Szegénynek nem mondható valamikori főnököm, Zürichben az egyetemre járt a fogait csináltatni. Ott sokkal olcsóbb volt mint a rendes fogorvos, ami elég horrorisztikus árakon dolgozik arra fele.

fhdgy 2019.09.10. 21:18:53

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Azt hiszem, hogy valami ilyesmiről próbáltam hadoválni! -:)

fhdgy 2019.09.10. 21:25:58

@Antal Jozsa: Nekem az apai ágú rokonságom nagy része Horvátországban él. Így, ha nem is rettenetesen, de az átlagnál talán jobban, tudom az ottani dolgokat.

A háború, a győzelem eufóriája elmúlott, az már nem igazán összetartó erő, és eléggé nagy probléma a korrupció. Talán nagyobb, mint Mo.-on.

A háború miatt kissé elkésett privatizáció meg a korrupció nagyon megtépázta őket, de a focijuk sokkal sikeresebb, mint a magyar! -:) Nekik emiatt van egy kis örömük, ami nekünk nem adatik meg.

Nagyon panaszkodnak a rokonaim. Panaszaikban a magyar kilencvenes éveket hallom vissza!

fhdgy 2019.09.10. 21:37:39

@Antal Jozsa: Még annyit:

A rokonaim jellemzően kelet Horvátországban élnek, Eszék környékén. Vannak ismerőseim Rovinjból is ( a feleség apám szülőfalujából van, a férj ahhoz közeli faluból ). Őket a háború Eszék környékéről elűzte Rovinjba és ott ragadtak és gyökeret eresztettek.

A turizmusból élnek, nekik sokkal jobbak a lehetőségeik, mint azoknak, akik Eszére vagy a környékére tértek vissza.

Zágráb, az Adria nagyon más kategória mint Szlavónia és Baranya.

fhdgy 2019.09.10. 21:44:19

@Antal Jozsa: Huhh! Nem bírok leállni.

A führerünk halódó nyugatról hadovál, szinte állandóan. Mit látok erre én???

Minél inkább keletre megyünk, akár Mo.-on ( pl. Borsod ), akár Horvátországban ( pl. Szlavónia, Baranya ), annál sz.rabb a helyzet.

Hogy is van ez zemberek?

Brauneye 2019.09.10. 21:48:59

Én jogi diplomával jöttem ki, csak jogászként dolgoztam, 9 évig ügyvédi irodában, egy éve egy cégnél. Letettem az osztrák ügyvédi vizsgát, elméletileg bármikor nyithatok praxist. A testvérem szintén jogász és egy három napos intermezzo kivételével ő is csak jogászként dolgozik immár már 6 éve. Az egyik barátnőm az egyik bécsi kerületi önkormányzati hivatal helyettes vezetője, a másik a banki pénzügyi felügyeletnél van. Szintén barátnőm az a lány, aki könyvtáros szakon végzett Pécsett, három évig Tirolban pincérkedett, majd irodai munkája lett és most a Belvedere könyvtárban könyvtáros. Igaz, 12 éve vagyok kint, de nem ismerek olyan embert, aki beleragadt volna a segédmunkába, ha sokan így is kezdték, azok akiknek van diplomája és jól beszélik a nyelvet, simán el tudnak helyezkedni. Az nem igaz, hogy nem kelenek egyenrangúként, engem kivétel nélkül megbecsültek és kizárólag magyar honfitársakban csalódtam. Az osztrákok befogadtak. Ja, és a felsoroltak közül, magamat is beleértve, már nagyon-nagyon régen nem minimálbért keresünk, hanem annak a többszörösét...szerencsénk volt? Szerintem kicsit, de nagy részt ez hosszú kitartó munka eredménye.

shak_ti 2019.09.10. 21:49:00

Hungarian Cultural Centre London
11 mins ·
Don't stop till you've read them all

shak_ti 2019.09.10. 21:49:00

@pametno: kis frajd veszett el benned pimento...

:DDD

Schwiiez 2019.09.10. 21:49:00

@Antal Jozsa: 'fizetesekhez kepes itt sokkal tobbe kerul a fogorvos,'

Ez így van. Az én kezelésem kb. Tizenegyszer került többe Svájcban, mint Magyarországon lett volna. A fizetések meg csak néhányszor magasabbak Svájcban.

Nem véletlen rekrutalnak a Magyarországi fogorvosok svájci meg osztrák kuncsaftokat. Illetve olyan is van, hogy nem a pácienst utaztatják, hanem a magyar orvos megy Svájcba néhány napra. Ha csak egy kicsi orvosi komplikáció van, és ütőerén utokezeles szükséges, már nem éri meg. Ezt meg ugye pont nem lehet soha előre tudni.

Ami még rosszabb, hogy a fogászati biztosítások is olyan drágák, hogy még az üzletkötesben nyilván érdekelt biztosítási ügynök is azt mondta, hogy nem éri meg.

Marad a növelt gyakoriságu fogmosás és egyéb megelőzés ezerrel. Amikor mégis Beüt a krach, akkor meg 'szivjuk a fogunkat'...

fhdgy 2019.09.10. 22:13:35

@fighting: Ehhez az osztrák minimálbérhez: unokatesóm gyakorlatilag ottani minimál béren van ( persze van 13.,14. havi bér is ), de ahogy a posztban írva vagyon, a vendéglátó ipar viszi a prímet, ő is ott dolgozik. Szállást, teljes ellátást kap.

Így azt a kb. 1200 EUR-t, amit kap, meg is lehet takarítani, ami mondjuk majdnem 400 ezer forint. Kérdem én, hogy Mo.-on mennyit kellene keresnie, hogy ennyi pénzt félre is tudjon tenni?

Schwiiez 2019.09.10. 22:16:44

@fhdgy: hajrá! Nem is tudtam hogy már most ennyit fejsz. Eladod? Vagy megiszod?
Azzal vigyázz, hogy mindent szabályosan, mert ahogy egyre sikeresebb leszel, egyre több lesz az irigyed is, akik az első jelre jelezni fogják a NAV nal, hogy igényük lenne egy alapos vizsgálatra a portádon.

-----
Ha neked lennék, és szakmai tapasztalatot akarnék szerezni. Itt is korulnéznék: wwoofinternational.org
Koszt és kvartely jár a napi néhány órás közreműködésért a farmokon. Egy vagy több hetet célszerű egy helyen tölteni, de nyilván minden a két fél megbeszélésén múlik. És nem, nem kizárólag fiataloknak szól, bár bizonyára a többséget ők adják.

Van Magyarországon is néhány ilyen gazdálkodó, de gondolom a környező országok gyakorlata is jól hasznosítható lenne.
A farmok leírása ingyen böngészhető, a konkrét címhez kell regisztráció, talán évi 20$ per ország. Egy somogyi Farm:
wwoof.hu/user/157487#profile-profile_host

Akár fogadó (gazda) is lehetsz, ha tetszik.

Meg ugye vannak okofalvak is, Baranyában is, bizonyára vannak olyan lakók, akik nyitottak arra, hogy megosszák a tapasztalataikat. Sok helyen adnak ki szobát, és szívesen megmutatják, hogy élnek.
Gyulai Iván szokott előadásokat tartani, ez ugyan nem feled van, de keress rá, ő biztosan szívesen segít, válaszol, ad tanácsot, információt, stb. Keress rá, ha nem ismered: "gyulai Iván Gömörszőlős". Úgy tudom vannak direkt nyílt falunapok is náluk.

Még egy nevet mondok: Gene Logsdon.
A legújabb (sajnos, utolsó) könyve:
Letter to a Young Farmer: How to Live Richly Without Wealth on the New Garden Farm

In Letter to a Young Farmer, his final book of essays, Logsdon addresses the next generation--young people who are moving back to the land to enjoy a better way of life as small-scale "garden farmers." It's a lifestyle that isn't defined by accumulating wealth or by the "get big or get out" agribusiness mindset. Instead, it's one that recognizes the beauty of nature, cherishes the land, respects our fellow creatures, and values rural traditions. It's one that also looks forward and embraces "right technologies," including new and innovative ways of working smarter, not harder, and avoiding premature burnout.
www.goodreads.com/book/show/32564955-letter-to-a-young-farmer

Te vagy a célközönség (na jó, nyilván lélekben vagy már csak fiatal).

A témák:
how to show a ram who's boss,
enjoying the almost churchlike calmness of a well-built livestock barn.

Amúgy a többi könyve is izgalmas témákat feszeget. Néhány közülük:

The Contrary Farmer The Contrary Farmer

Small Scale Grain Raising: ... Small Scale Grain Raising: An Organic Guide to Growing, Processing, and Using Nutritious Whole Grains, for Home Gardeners and Local Farmers

All Flesh Is Grass: The Pleasures and Promises of Pasture Farming

Living at Nature's Pace: Farming and the American Dream

Homesteading: How to Find New Independence on the Land

Persze, ő amerikai volt, ezért nem lesz minden releváns egy európai számára, de a lelkesedése, az idealizmusa és a filozófiaja minden bizonnyal.

fhdgy 2019.09.10. 22:30:39

@Schwiiez: Most még ott tartok, hogy a barátom malacai a haszonélvezői a tejnek, ingyen és bérmentve.

DE: éppen ma jeletkezett egy házaspár, hogy vennének heti kettő liter ( !!! ) tejet, mert a feleség allergiás a tehén tejre, a kecske tejre viszont nem.

Ígérem, hogy holnap délután alaposan körbe járom, amit írtál!

Már késő is van, fáradt is vagyok, holnap Kaposvárra kell mennem, mert eladtam kettő kecskét, orvosi vizsgálat kell hozzá, a vérmintákat be kell vinnem.

Mindenesetre nagyon szépen köszönöm a jóindulatodat! Alaposan tanulmányozni fogom!

ember100 2019.09.11. 01:01:43

@pametno:
Helló !

Azért érdekelne hogy pl. egy benzinkúton mi lehet hatékony , több munka stb. ?

Antal Jozsa 2019.09.11. 08:12:11

@fhdgy: ertem hogy nagy kulonbsegek vannak Zagrab meg mondjuk Eszek kornyeke kozott. Fovaros vs ottani borsod. De meg igy is ha belevesszuk hogy egy haboru mit jelenent a horvat gazdasagnak embereknek akkor lassuk be van min csodalkozni hogy a Horvatorszag mennyit fejlodott.Mi kivel haboruztunk? A csokkeno nepesseg ott nagyobb problema mint nalunk. Szamomra ami meg erdekes az kuna - forint arfolyam az elmult evekre visszatekintve. Folyamatos gyengulesben van a forint 5-10-20 ev tavlataban. Ehhez meg ki kellett?

igazi hős 2019.09.11. 12:57:31

@Din Serpahis: "Mocskosul magas az ado" Ezt abból az országból írod, ahol csak az elmúlt években ment le 100%-ról az elvonás mértéke 75%-ra? 100 Ft nettóra most 75 Ft közteher jut, pár éve még 100 volt, de '96-ban, amikor elkezdtem egy német-magyar cégnél dolgozni a németeket megdöbbentette, hogy 100 Ft nettó fizetésre 175 Ft állami rész jut. És fog még nőni az elvonás, ha a Ratkó gyerekek nyugdíjba mennek...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása