oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. augusztus 06. 06:30,  Melyik az igazi otthon? 57 komment

2019. augusztus 06. 06:30 Határátkelő

Melyik az igazi otthon?

A kérdés így, a nyári hazalátogatások (na tessék…) idején talán még gyakrabban merül fel. Szóval vajon az az igazi otthon, ahol felnőttünk vagy ahol most élünk? Szerintem a legtöbb határátkelő egyetért abban, hogy az embernek lehet két otthona, szeretheti mindkettőt. Louise ugyanakkor úgy látja, ezzel az is együtt jár, hogy az embernek „két változata” él majd egymás mellett.

Neked mit jelent a magyarság? Hogyan viszonyulsz Magyarországhoz, miként gondolsz rá, amikor külföldön vagy és milyennek látod, amikor hazalátogatsz? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

no_telefonal_foto_pixabay_com_stocksnap_1.jpg

„Amikor visszatértem a karácsonyi ünnepekre Németországból, ahol az előző négy hónapot töltöttem, egy barátom megkérdezte: mikor megyek haza? A haza alatt Németországot értette. A kérdést vádlónak is lehetett venni, hogy az ország, ahol felnőttem, nem az az otthonom többé, ha egyszer elhagytam, hogy már máshol éljek.

Bármely határátkelő azt fogja mondani, hogy lehet két otthonod és szeretheted mindkettőt, de olyan, mintha két verziód lenne. Olyan, mintha a szíved ketté hasadna és egy rész jutna mindkét helyre. Az itteni és az ottani éned, az ottani életed és az, amelyben élsz, bárhol is vagy.

A szülőhazádban mindannak a betetőzése vagy, ami valaha is voltál, az iskolás gyerektől a meg nem értett tinédzseren át a felnőttig. Úgy érezheted, nincs menekülés az egész történettől. A szülőhazádtól távol viszont csupán az vagy, akinek mutatod magad, a múlt nélkül, nem valakinek a gyerekeként vagy testvéreként.

A múltadon, annak tényein nem változtathatsz, de a hozzájuk kapcsolódó érzéseken igen Képlékeny, hogy mi az otthon és hogy mit akarsz tőle. Lehet, hogy névtelenséget keresel, ezért távozol, de a meghittség miatt térsz vissza.

Az élet könnyen válhat e kettősség közötti folyamatos huzavonává: az ember szeretné levetni a múltját (vagy annak egy részét), ugyanakkor szeretné azt is, hogy ismerjék. Sóvárog valami új, más iránt, de közben szereti az ismerősség nyújtotta kényelmet is. Hasonló a helyzet a helyismeret és az újrakezdés esetében is.

Mitől érzed otthon magad?

Amikor először Németországba költöztem az Erasmus keretében, egy „ismerkedő” osztályba kerültem, hogy elkerüljem a kultúrsokkot. A rugalmasságot segítendő, megkérdezték, mit jelent az otthon. Mindannyiunknak hosszan kellett beszélni szülőföldjéről, barátairól, családjáról.

Bevezették a heimat szót a szótárunkba, de nehezen tudták elmagyarázni a jelentését. „Otthon földrajzi értelemben” – mondták, de ahogy leírták, az sokkal inkább egy érzés volt: minek vagy kinek a hatására érzed otthon magad?

Abban az időben egyetértettem James Joyce-cal, aki a Dublini emberekben azt írta „Nem volt kétség: ha sikerrel akartál járni, el kellett menned, semmit sem tehettél Dublinban.” Az osztály többi része a családra és a földrajzra vonatkozó válaszokat adott a kérdésre.

Mindig az az otthon, ahol a család van?

Néha a család okozza a heimweh-t, azaz a honvágyat. A már felnőtt gyerekek és szüleik gyakran együtt élnek, hiszen az írek átlagosan 26 éves korukban költöznek el a családi fészekből. Ez az együttélés pedig nehéz is lehet.

A szülők főnökösködő szobatársakként is viselkedhetnek, ez pedig még rosszabb, ha anyagilag is függ az ember tőlük. A feszültségek és az ellentétes vélemények tovább gyengíthetik a kapcsolatot, és felhígíthatják a család mint otthon jelentését.

Az otthon fogalma akkor telítődhet meg, amikor megpróbálod kitalálni, hogy hol van vagy mi is az.

A határátkelők tudják, hogy a földrajznak kevés köze van a heimat érzéséhez. A távozás azt jelenti, hogy létre kell hozni egy személyes definíciót az otthonra, attól függetlenül, hogy hova mész vagy hogy miért távozol.

A kis dolgok, amik az eredeti otthonhoz járulnak hozzá, enyhíthetők: Boci csoki helyett Milkát enni, több külföldre költözővel lehet találkozni, a kedvenc teából pedig küldhetnek az otthoniak.

A Skype segít, de…

A heimat szó jelentése az idő során egyre világosabb vált, ahogy a szívfájdalmak megjelentek. Bár nem meglepő, rendkívül nehéz egy repülőútnyi távolságra lenni, ha rossz híreket hallunk, vagy akár csak azt, hogy „úgy szeretném, ha itt lennél.” A Skype és a Facetime segít, de nem tudják áthidalni a távolságot.

Az otthont meglepő módokon kellett meghatározni. A Tara-hegy rövid autóútra van attól, ahol felnőttem, és nagyon hiányzott, amíg távol voltam, mert a német vidék nem tudta helyettesíteni az otthonnak ezen egyéni jelentőséggel bíró részét.

Ha az otthon egy stabil hely, akkor a heimat az az érzés, hogy teljesen otthon vagyunk, távol a külvilágtól és annak szigorától, körülvéve egy olyan világgal, ami a sajátunk, biztonságban vagyunk benne és mindenféle ítéletektől szabadon.

Talán az otthon definíciója ugyanolyan rugalmas, mint mi, és életünk puszta meghosszabbítása, annak jelzése, hogy miként érezzük magunkat jelenlegi környezetünkben vagy helyzetünkben.

Talán a heimat az a hely, ahol ebben a pillanatban élünk, és leginkább azt kívánjuk, hogy életünk során minél több ilyen pillanatot halmozzunk fel.”

Louise itt írta meg véleményét. Te mit gondolsz az otthon-itthon kérdéséről?

(Fotó pixabay.com StockSnap)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

A Határátkelő podcastjai most már nem csak a YouTube-on, de a Spotify-on, az Anchoron (ahol hangüzenetet is küldhettek!) és a legtöbb szolgáltatón megtalálhatók. Folyamatosan kerülnek fel az adások, minden nap egy új rész, hallgassátok meg (újra)! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: hazalátogatás Németország Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5014995750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Auralianus 2019.08.06. 08:22:14

Azért érdemes ilyeneket is elolvasni, mert a szöveget, meg a leírójának érzéseit értem, csak nem tudom reprodukálni. Biztos huzalozási hiba, de ilyeneken sosem gondolkodom.

Tudom, hogy másoknál van ilyen, gondolom különben nem lenne ez ekkora téma már sokadszorra, de ez nálam totál üreshalmaz.

eccaecca 2019.08.06. 09:32:32

Pont az ilyen cikkek miatt voltam mar 2 hettel a koltozes elott teljesen lelkibeteg, pedig en a paromhoz koltoztem Nemetorszagba, nem pedig az ismeretlenbe. Aztan mindenfele ilyen erzes messzirol elkerult, akkor meg azert ereztem magam sz*rul, hogy micsoda erzekelten egy tusko vagyok, lany letemre. :) De aztan amikor belegondolok, hogy amikor en haztol hazig kereken 5 ora alatt otthon vagyok kemeny 50EUR-bol oda-vissza, mikozben a tesom baratnojenek nagyjabol 7 oran at tart az ut orszagon belul, akkor azert rajovok hogy nincs velem olyan nagy baj, hogy nincs honvagyam. :) Ez mondjuk meg megvaltozhat januartol amikor megszuletik az elso babank, erre kivancsi leszek majd. :)

labirintus1 2019.08.06. 10:03:33

Én is értem az írót, de nekem sem szoktak hasonló érzéseim lenni.

Általában ott látom ezekben a gondolatokban a hibát, hogy az emberek fejében az él, hogy a hely (a szülőhaza) ahonnan eljöttek, nem változik. Közben pedig nagyon is változik és néha alig hasonlít arra a helyre, amire nosztalgiával gondol vissza az ember. Nekem Pest tipikusan ilyen, annyira megváltozott, hogy bár szülővárosom, már valahogy nem az én városom.

Herr Géza 2019.08.06. 10:48:31

@HÁ: "Néha a család okozza a heimweh-t, az otthoni fájdalmat."
Khm..., a Heimweh (így nagybetüvel az elején -mellesleg a Heimat is nagybetüs, mivel fönevekröl van szó-) magyarul honvágy.
Igaz, van ahol meg a magyarítás túl jól sikerült :"Boci csoki helyett Milkát enni,.." Gondolom az ír boltok csokipolca a világhírü Boci márkával van megtömve, különösen a Tara-hegy környékén... :))) Arról nem is beszélve,hogy bár sosem jártam Írországban, de nagy eséllyel sürübben találok ott Milkát,mint Bocit, és valami ismertebb ír csokimárka meg úgy hirtelen nem is jut eszembe.
Ilyen alapon pedig Louise lehetne akár Lujza is.

fhdgy 2019.08.06. 10:58:55

@Herr Géza: Nekem is csípte a szemem a heimat meg az otthoni fájdalom.

Shanarey 2019.08.06. 13:20:10

@Auralianus:

Egy véleményen vagyunk :-)
Értem amit ír, de nem értem mi a baja, én és a tudatalattim, mindig is ketten voltunk :-)

Doromby 2019.08.06. 13:26:07

Sosem volt honvagyam. Eljottem magyarorszagrol es most itt elek. Pont. Ennyi. Ha megis visszamegyek 2 nap mulva mar jonnek ide vissza "haza".

Vrancisco 2019.08.06. 14:10:58

Anyukám és testvéreim miatt vagyok még mindig itthon, mert nagyon közeli a kapcsolatunk... de nem bírjuk tovább az előrejutás teljes esélytelenségét. Miattuk lesz borzasztó hiány kint Németországban, de tőlük eltekintve nem tudom elképzelni, hogy hiányozna az ország egy percig is...

Shaktee 2019.08.06. 15:59:41

Káli kakukkfészek Ujlipociai menekulteknek..:-) Gondolkozom én is..hmm

index.hu/belfold/2019/08/06/kali-medence_mi_videkunk_veszprem/

Shaktee 2019.08.06. 15:59:45

mindehol jó de a legjobb sehol

gabors 2019.08.06. 16:04:43

ez a honvagy dolog leragott csont de talan azert meger egy ket posztot neha mert mindig szuletnek uj emberek es nekik persze mnden uj.

a honvagy az olyan szerintem mint minden mas erzelmi alapu dolog.... ki mit szeret zenet/teniszt/vadaszatot/divat vagy pl szerelem... ja es mint hasonlo van akinel elmulik mint a pattanasok van akinel meg nem. Van akit gyotor (mert mas gondja vagy nagyobb gondja nincs) van akit meg nem, es nem is erti mirol beszelnek.

A legjobb hogy relevansan meg kommentelni sem lehet ilyen posztot.

Ja a Boci csoki nem is rossz megneztem az eredetit Dairy Milk nevu tablascsoki ... :-)))

gabors 2019.08.06. 16:19:24

@kakukkmagyar: erdkes cikk engem ez a resze fogott meg mert jol illusztralja

Magyarorszag Jobban teljesit ... (ja most mar az elmult nyoc ev 10 eve volt !!!)

" Ezzel létrejött egy Pusztaszabolcs–Tapolca-vonal is, ez 110 éve ötórás út volt. Ma már csak 4 óra 13 perc kell hozzá."

Shaktee 2019.08.06. 16:24:43

@gabors: Soha nem jártál Kálon, igaz?

Bredpitt Monika 2019.08.06. 17:28:04

Cimszavak: Fayetteville, in Georgia, Blake Rajahn...
egy kisfiu a Leszek a baratod feliratu poloban.......aranyos

Csodabogár 2019.08.06. 18:42:09

Csak a kisfiuról jut ezsembe, hogy tegnap a Tate modern tetjéről egy 17 éves fiu ledobott egy vadidegen 6 évest. 6 évesnek mázlija volt, az ötödiken megállt és már túl van az életveszélyen.
Nem ismerem a helyet, de egy kilátó teraszról csak úgy simán le lehet dobni egy gyereket? Kérdezem a helyismerettel rendelkező londoni szekciótól.

Bredpitt Monika 2019.08.06. 18:48:00

@kakukkmagyar: jo hosszu cikk, pont most vonatoztunk Alsoors re vasarnap, a gozmozdonyok hetvegeje volt, jo kis retro utazas, fustszagu hajjal , lebrunyalva erkeztunk meg (a nyitott ablaknal alltam, harom sarga csepp kerult a kezfejemre, egy pasi jott ki a wc bol, amiben latod a sinek kozott a foldet)......azok a regi szep idok

Shaktee 2019.08.06. 20:53:39

Ez lopkovitz..:-)

www.youtube.com/watch?v=e10pVhxNOco&feature=youtu.be&t=1

Mileott nyilakozol, nezd meg az epiteszek nevét kispofám..

blackhairlady 2019.08.06. 21:00:49

@Doromby: "Ha megis visszamegyek 2 nap mulva mar jonnek ide vissza "haza"."
Vagyis van honvagyad, csak mar nem Magyarorszgnak hivjak a hont :)

gabors 2019.08.06. 22:25:28

@kakukkmagyar: "@gabors: Soha nem jártál Kálon, igaz?"

Nem, sot nem is hallottam rola korabban (ezert is koszi a linkert) .

Most akkor nagyon vagy csak kicsit kell szegyellnem magam hogy bele mertem pofazni ?

shakti rom 2019.08.06. 22:30:43

@gabors: Én se ismertem amíg nem jártam ott kb 10 éve..

Jan Kovalens 2019.08.06. 22:48:24

@kakukkmagyar: téged csúnyán átvertek, ha kálra vittek (Heves megye), amikor a Káli medencét kerested (Balaton felvidék).

Jan Kovalens 2019.08.06. 23:02:48

@Herr Géza: a heimweh könnyű, de hogy kell a fernweh-t fordítani? Elvágyódás? Besozottsag az utazásra? Scheggviszketes?

Shaktee 2019.08.06. 23:02:48

@Jan Kovalens: Köveskál inkább, a magyar toszkána.

Taxomükke (UK) 2019.08.07. 06:26:00

Home is where the dog is.

]{udarauszkasz 2019.08.07. 08:12:32

Nekem a felesegem szokott hianyozni,es a Szigetkoz. Habar en mondjuk masfel ora alatt Magyarorszagon vagyok. Viszont a magyar mentalitas, a szomszed tehene is dogoljon meg,az irigyseg,az askalodas mar elviselhetetlen lenne,ezert nem is tudnek hosszutavon Magyarorszagon elni.

sörm 2019.08.07. 10:19:18

Amikor itt vagyok, eszembe se jut a honvágy. De amikor hazamegyek Mo-ra akkor ezerrel rám tör ami voltaképpen hiányzik. Most voltunk 2,5 hétre és minden percét élveztem. Tömtem magamba a finom ízeket, halászlevet vagy 10x ettem, aztán tökfőzelék, túrós, káposztás pogácsa stb. A sok isteni gyümölcs, kajszi, őszi, szilva, dinnye, mindnek leve van és íze. Úgy ettem a paradicsomot a kertből mint az almát. Ücsörögtem pesti kávézókban és elolvastam ifjúságom 4-5 meghatározó könyvélményét. De én leginkább kárpótolom magam. Azt csinálom, ami Pestet fantasztikus várossá teszi, de amíg ott éltem nem volt rá pénzem. Pl kávézókban ûcsörögni - anno a teljes állás mellett két mellékállással? Fürdőbe járni? Bulinegyed? Érdekes hogy színházba meg nem vágyom, mert oda rengeteget jártam.

Voltunk amúgy egy tökjó vártúrán. Körbevezetnek a várban és annak történelmén, és bizonyos pontokon felveszed a VR szemüveget és végignézed a virtuális valóságban pl a törökök ostromát, 2.VH, nagyon-nagyon klassz volt! Hárim történelemtanárral voltam és ők is totál lelkesek voltak :)

London2009 2019.08.07. 13:00:50

@sörm: tokfozeleket en rendszeresen csinalok, mert nekem is az egyik kedvencem, csak white zucchinibol. A halaszlevet utalom. :D A zoldseget, gyumolcsot meg egy torok helyrol veszem mindig es amije van Spanyolorszagbol jon. Minden baromi finom egyszeruen nala. Feletek nincs jo zoldseges?
Amiket leirtal arrol nekem az egyetemista eveim jutnak eszembe. Sokat ucsorogtunk kavezokban, konyvtarakban, szerencsere volt penzem furdokbe, szinhazba, bulizni is jarni, mivel valamit mindig dolgoztam is. Most mar ezt hiaba keresnem Bp-en, hiszen a barataim tobbsege vagy kulfoldon el, vagy a gyerekei utan rohangal.
Ugyhogy ez inkabb nalam mar csak nosztalgia lenne es nem honvagy. : )

sörm 2019.08.07. 13:19:04

@London2009: Igen, ez nagy kerdes, hogy Pest hianyzik vagy a fiatalsag, egyetemista evek? Honvagy vagy nosztalgia?

Sajnos itt meg nem talaltam jo zoldsegest, gyumölcsöst. Egy ideig jartunk Rinkebybe (szomaliaiak elnek ott kb 80-90%-ban), mert volt piac jo gyumölcskeszlettel, mostanaban mar ugyanazt az izetlen cuccot lehet kapni amit mindenutt. A Lidl messze a legjobb, de az izes gyumölcstöl meg hogy tököt lehessen venni, attol messze van. Ha mas stockholmi kollegaknak van javaslat, szivesen varom!

Arthamyr 2019.08.07. 13:46:20

@sörm: "A Lidl messze a legjobb, de az izes gyumölcstöl meg hogy tököt lehessen venni, attol messze van." - Ez nem hangzik túl jól. Nincs egyetlen egy különleges bolt sem Stockholmban? A jelentősebb városokban szokott lenni bolt (van, ahol több is van), ahol jobb minőségű, esetleg egzotikusabb termékeket is lehet venni.

sörm 2019.08.07. 13:53:30

@Arthamyr: Kapni lehet mindent, nincs az az egzotikus gyumölcs ami ne lenne elerheto. Csak az ize nem az. Tudod, amikor beleharapsz a barackba es vegigcsorog a leve az arcodon :) Hiaba, ami itt nem terem meg es szallitani kell, attol nem varhatom el azt a minöseget, mint amikor a szuleimnel kimegyek a kertbe es leszedem a farol.

De en mindössze egy eve költöztem Stockholmba (igaz eddig is a vonzaskorzeteben eltem, szoval a varost ismerem, de vasarolni nem itt vasaroltam). Lehet hogy vannak jo helyek amik hire meg nem jutott el hozzam.

London2009 2019.08.07. 14:31:44

@sörm: kell, hogy legyen valami jo zoldseges. Ide is reptetik a jo gyumolcsot, de torok baratomnal pont olyan az oszi, hogy beleharapsz es csorog az arcodon es isteni finom. Kulonben azt mondja anyam, hogy mar Mo-n is a legjobb a spanyol dinnye. Ez eleg szomoru ha igy van. : (
Nem gyakran szoktam nosztalgiazni, vagy a multba vagyakozni. Nagyon jok volt azok az evek, de annak akkor es ott volt a helye es ideje. Most pedig teljesen masrol szol mar az elet es ez is legalabb ugyanolyan jo, ha nem jobb! : )

Golf2 2019.08.07. 15:17:18

@sörm: tökjó vártúrán...Az orbán teraszát is megmutatták? Ja hogy az titkos. Került vagy 100 millóba a magyar adófizetőknek...

Golf2 2019.08.07. 15:19:59

@London2009: Akkor nosztalgiáznál ha szarabbul élnél mint akkor régebben.Ha minden összejön az embernek nyilván nem vágyik visszafele.

London2009 2019.08.07. 15:26:00

@Golf2: nyilvan. De akkor megprobalnek tenni az ellen, hogy jobb legyen, mint regen. Viszont van sok ember aki allandoan a multba reved es a fiatalsagat vagy az elso szerelmet vagy mittomen mit sir vissza. Na ez nekem sosem volt a szokasom.

Arthamyr 2019.08.07. 16:31:25

@sörm: Ok, valószínűleg a Lidl-ben is lehet kapható mérsékelten egzotikus gyümölcs. Itt is, meg a Tescoban, Sparban, Dunnesban stb. is. A gyümölcs olyan, amilyen, van, amikor jó, van amikor nem annyira. "Felső polcos" termékeket meg nem nagyon árulnak (pl. többszáz euros italokat, vagy hústermékeket hiába keresel itt), és a normál termékekkel is részt vesznek az árversenyben, ez fontos faktor, a cél nem a minőség mindenek felett. Azért mondtam, hogy a Lidl nem egy minőségről ismert bolt, hanem középkategóriás "ok" minőségű tömegterméket árul ok áron. Legalábbis Írországban és Magyarországon, ebből vontam le a - lehet, hogy téves - következtetést, hogy Svédországban is hasonló modell szerint működnek.

Viszont van pár spéci bolt, ahol sokkal egzotikusabb, és magasabb minőségű áru is van, igaz, ott leszarják az árversenyt, így minden átlag 2-3x annyiba kerül, viszont sokkal ritkábban nyúlsz mellé (tehát pl. a paradicsom meg a nektarin is, de cserébe nagyon ritkán nem jó).

Nekünk otthon mindig is volt "veteményeskert", anyunak most is van, meg vidéken is van egyéb rokonoknak és nem vagyok elájulva tőle. Semmiképp sem ér annyit, amennyi munka van vele, arról nem beszélve, hogy irreális, hogy mindenből csúcsminőségűt termeljél, és akkor, amikor szükség van rá. Pl. egy évben pár hétig van világbajnok paradicsom, meg eper, meg cseresznye - esetleg, bár én már ezt is vitatom, csak simán jó minőségű. Van, amiből annyi van, hogy nem tudsz vele mit kezdeni. De mi van akkor, ha én nem akkor akarok enni? Ugyanígy mi van, ha egész évben akarok enni (pl. paradicsomot egész évben fogyasztok).
Szerintem ez a kertészkedés csak olyan dolgokkal éri meg, amikből kevés kell, nincs velük sok munka, és nem rövid ideig tart a betakaríthatósági idejük (pl. fűszerek).
Ezt a "kerti" minőséget hozzák a jobb boltok, néha meg is haladják, csak meg kell őket találni. És nyilván nem mindent éri meg ott venni, mert van, amiből a tesco, lidl és barátaik is teljesen elfogadható minőséget árulnak.

Persze nem tudom, mi van Stockholmban, lehet, hogy ott a lagom nevében csak középese(n jó)t árulnak mindenből. :D De azért nem hiszem, körül kell nézni, de nem a tömegboltokban. :)

Shaktee 2019.08.07. 16:53:26

@London2009: jobb, csak nem csurog az arcodon :-)

puff neki :P

sörm 2019.08.07. 17:00:24

@Arthamyr: Persze, a Lidl itt is epp az a kategoria amit mondasz. De összehasonlitva az egyebkent legalabb 25-30%-kal dragabb jobb boltokkal a gyumölcs-zöldseg kinalat szegenyesebb, de ami van, annak van ize, nem csak kinezete. Nekem meg a heti bevasarlas 60-80%-a zöldseg es gyumölcs, igy eleg gyakran megyunk oda. Plane hogy egy köpesre van tölunk.

Valo igaz hogy nem neztem körul exkluzivabb boltokban, hirtelen nem is tudom hol keresnem. Jo otlet! Gyumölcsre kifizetnem. Van egy online kiszallito ceg ami fantasztikus friss gyumölcsökkel reklamozta magat borsos aron, azt egyszer kiprobaltuk de szörnyuseges volt.

Nekem semmi bajom azzal hogy a szezonban egyem a gyumölcsöt :) Igy egy ev alatt mindenen vegigmegy az ember. Na de indulok is az erdöbe, mert a mai az utolso szabadnap, mi meg csak tegnap ertunk haza Peströl, ugyhogy a mai az utolso delutan amikor raerek kopasztani az afonyabokrokat.

Arthamyr 2019.08.07. 17:32:24

@sörm: Az ár sajnos nem garancia a minőségre, de általában a garantált minőségnek meg is kérik az árát.

Hajrá, de azért hagyj másnak is az áfonyából. :)

Arthamyr 2019.08.07. 17:35:30

@London2009: Mi a gond azzal, hogy a spanyol dinnye a legjobb? A dinnye nagy, a héja elég vastag, ellenálló, emiatt olcsón és jól szállítható, így nem okoz nagy minőségromlást a szállítás. Ez pedig eléggé lecsökkenti a helyi termék előnyét, ha a másik helyen jobbak a feltételek a termesztéshez, már nem fogja kompenzálni a szállítás alatt bekövetkező romlás.

London2009 2019.08.08. 12:09:37

@Arthamyr: meg en ott tartok, hogy teherautokrol aruljak a finomabbnal finomabb magyar dinnyet. Persze ez meg azelott volt, hogy nagy aruhazak lenyomtak volna az arakat es meg megerte dinnyet termeszteni. Sokan "dinnyeztek" arra felenk es hozzatartozott a nyarhoz, elengedhetetlen kellek volt a hetvegi dinnye. Ujabb bizonyitek, hogy ez is mar csak nosztalgia, semmi tobb. : )

Arthamyr 2019.08.08. 13:15:53

@London2009: Lehet, hogy már akkor is jobb volt a spanyol, csak nem történt összehasonlítás. Nem vagyok dinnyeszakértő, mert nem szeretem, de tapasztalatom szerint vidéken, zöldségesnél/piacon ár/érték arányban elég jó zöldség/gyümölcs kapható most is (azt nem tudom, honnan van), sőt, még talán javult is a minőség.

Dikusz 2019.08.08. 16:25:48

@Arthamyr: Itthonra gondolod a jó ár/érték arányt?

Arthamyr 2019.08.08. 17:23:28

@Dikusz: Azt gondolom, hogy a vidéki a budapestihez képest is jó, és a "nyugatihoz" képest is jó. Legalábbis addig, amíg olyan termékekről beszélünk, ami itthon is megterem, és a vidék azon részéről, ahol van rendes ellátottság.

Dikusz 2019.08.08. 18:17:59

@Arthamyr: Egyezik a véleményünk. De amikor az országot járjuk, az a tapasztalatom, ha kisebb településen szeretnénk vásárolni, nem olcsóbbak az élelmiszerek, inkább drágábbak. Az egyik ok az, hogy kis boltok vannak, és azok nem tudnak árkedvezményt adni. Van ott kis tételben minden, de drágábbak.
Hogy mi mennyibe kerül, az már más kérdés. Ami most -szezonja van- igen szembetűnő az az, hogy a paradicsom, és a paprika ára kb a háromszorosa a tavalyinak. Mai nap a lidliben 1 kg paradicsom 600 Ft-ba, 1 kg paprika 700 Ft-ba került. Tavaly 200,- Ft környékén volt mindkettő. A fehérrépa kilója majd 2000 Ft.
A dinnye 150 Ft/kg akciósan. Ez is kétszerese a tavalyinak, de legyen, magyar termék. Én se vagyok oda érte, de kíváncsi vagyok most milyen az íze. Ugyanis az utóbbi pár évben azt tapasztaltam, hogy bizony nem volt szerencsém, mert mindegyik magyar dinnye tökízű volt.

Golf2 2019.08.08. 18:40:02

@Dikusz: háromszorosa a tavalyinak...a szarháziak meg 6%-ot hazudnak élelmiszer drágulásra...

Golf2 2019.08.08. 18:47:14

@London2009: akkor megprobalnek tenni az ellen, hogy jobb legyen, mint regen...Mit tudsz tenni 1 ország ellen ahol élni akartál de egyre élhetetlenebb.

Dikusz 2019.08.08. 18:50:17

@Golf2: Átlagolnak, beleszámítanak tücsköt-bogarat...

Arthamyr 2019.08.08. 18:56:07

@Dikusz: Ezért mondtam, hogy vidéken, "ahol van rendes ellátottság".
Pontosan nem követem, mert az élelmiszer nagy része elhanyagolhatóan olcsó itt is (pedig itt pl. van, ahol 10 euro egy kg paradicsom, a koktélparadicsom a tescoban is annyi), de néha meg szoktam döbbenni, hogy mennyire olcsó, és mégis teljesen jó, amikor otthon vagyok (Pesten annyira nem, de vidéken igen). Arra már nem emlékszem, hogy 2011-ben mi volt, amikor eljöttünk, lehet, hogy ahhoz képest sokat drágult, bár kétlem, hogy az ingatlanárakat lekövették az élelmiszerárak.

150ft-ért 1kg dinnye nevetségesen olcsó, az meg egyszerűen érthetetlen, ha tavaly feleennyi volt. Én mondjuk akkor sem venném, ha fizetnének érte (ok, ha nagyon sokat, akkor azért leküzdeném), mert nem szeretem. De ezen az áron már egyértelműen nem azért nem veszik, mert drága lenne, hanem egyszerűen nem akarnak többet enni.
A dinnyét nem lehet lékeltetni, mielőtt megveszed? Régen mindig divat volt a dinnyeárusnál, vagy készítettek kis szeletkéket kóstolónak. Itt pl. a puccos boltban adnak elég sok termékből kóstolót, hogy ne vakon kelljen megvenned, de otthon is simán szoktak adni a piacon kóstolót zöldségből, gyümölcsből, savanyúságból stb. A hentes is szokott adni a felvágottakból.

Arthamyr 2019.08.08. 18:59:03

@Golf2: Nem az "ország ellen", hanem a saját helyzeteden kell változtatni, hogy az ország problémái téged ne érintsenek. Ha nem megy akkor meg menni kell. Na így lehet (megpróbálni) tenni ellene.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.08.11. 09:39:04

@London2009: pedig itt is van tökfőzeléknek való tök marrow néven.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása