oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. július 09. 06:30,  Egy kis Magyarország, egy kis foci 153 komment

2019. július 09. 06:30 Határátkelő

Egy kis Magyarország, egy kis foci

Amikor valaki több évtizednyi külföldi élet után látogat haza Magyarországra, érik meglepetések, még akkor is, ha ezt viszonylag rendszeresen teszi. Így járt ezzel Steve is, aki közel 50 éve él Kanadában (egy korábbi posztját itt olvashatjátok). Alighanem a kultúrsokk kifejezés a legjobb arra, ami akkor érte, amikor lesétált egy falusi focimeccsre.

Neked mit jelent a magyarság? Hogyan viszonyulsz Magyarországhoz, miként gondolsz rá, amikor külföldön vagy és milyennek látod, amikor hazalátogatsz? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

foci_1_1.jpg

„A bécsi érkezés utáni három nap Pozsony és egy nap Sopron után megérkeztünk a Fertő-tó mellé. Sopronból taxival. Fertőrákosba. Június kezdete volt, vasárnap, rekkenő meleg.

Egy jó barátommal és a nejével volt másnap találkozónk. Három napra együtt leszünk. Barátom ismeri a környéket, napi bicikli csillagtúrákra tervezünk menni.

A taxis kora délután kitett a Huber Panzió előtt. A kellemes tulaj házaspár megmutatta szobánkat, mondták a bérelt biciklink, másnaptól kezdve vár. Úgyszintén reggelire jöjjünk az étterembe, ami sajnos csak reggel működik.

Az étterem az egyik legjobb étterem volt ezen a környéken a barátom szerint, de lám bezárt. A tulaj nem tudott szakembereket erre az idényre biztosítani, akik tavaly voltak, Ausztriába mentek magasabb fizetésért. Ő meg kijelentette, akárkit fel nem fogad.

Volt egy üveg ajándék helybeli vörösbor a szobánkban, kinyitottuk.

fertorakos_1.jpgFertőrákos 

A tulaj említette, nem messze a focipályán kezdődik egy meccs. A helybéliek és egy közeli falu fog játszani. Nos, nem volt mit tenni, lebattyogtam. 

Feleségemet az ilyesmi nem érdekli. Maradt a szobánk előtti nyugágyban, a szépen ápolt kertet, a pázsitot és a fűlocsolót nézni. A lejtős mellékút falusi házak között vezetett és tíz perc múlva a célhoz értem. 

Már javában ment a meccs, szép füves pályán, vagy 30 néző körülötte, jórészt helybeliek. 

A melegben, emlékszem, elismerően néztem a játékosokat. Komolyan vették, amit csináltak. Ide-oda szaladgáltak, izzadtak, igyekeztek.  Én már ezt nem bírnám. 

A játékosok elkerülhetetlen néha egymásba rohantak, hallottam a koccanást a földre roskadt az egyik-másik. Még ha nem is volt szabálytalanság, rossz volt ilyen közelről mindezt nézni. 

Ekkor kezdtem felfogni az egyik tőlem 4 méterre álló drukker ordítását: „Kelj fel, te g.ci, mit szimulálsz, hogy a rongyos k…a anyád minek hozott a világra”. 

Na, gondoltam, aki elesett, nem helybeli. De el kellett ismernem, ilyen durva hangot már régen nem hallottam. Persze én távol élek. A szitkozódó mellett a kisfia játszott egy játékautóval. Oda se neki.

foci_2.jpg

Észrevettem, hogy sokan mások is hasonló hangnemben illetik a vendégjátékosokat, na meg a bírót. Bizisten, megrökönyödtem. 

Mintha a meccs valami biztonsági szelepet nyitott volna ki, el nem tudtam képzelni, hogy ezek az emberek a hétköznapokon is hasonló módon kommunikálnak. 

Jézusom, gondoltam, mi lenne itt, ha egy játékos színes lenne, vagy más fajta. Azok persze hál’ Istennek nem értenék… De nem, magyar szidta a magyart. A szomszédjukat. Nem esett nehezükre. 

Érdekes módon, akikre a szitokszó ömlött, és néha egész közelről, fel se vették. Gondolom hozzászoktak, gondolom maguk körül egy burkot alkottak és ezeket a sértéseket kiblokkolták. Tiszteletükre szóljon, csak tovább küzdöttek a játék végéig. Gondoltam, ez a magyar virtus.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8214929986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Billy Hill 2019.07.09. 18:24:57

@Csodabogár: "Szerintem focipályán tök mindegy, hogy falu vagy város" - pontosan így van, ugyanez megy ZTE-Hali meccsen is, pedig azok m.j. városok... Kedvencem a nagymama elől pár órára elszabadult nagypapa, aki vörös fejjel ordítozza a káromkodásokat a pálya felé, majd az unokájától teljesen más hangnemben megkérdezi, hogy kér-e jégkrémet / limonádét / stb. Teljes meghasonlás! :-)

Billy Hill 2019.07.09. 18:25:17

@Csodabogár: "Igazi vidéken van az M1 és a Kossuth rádió. Nemigen járok vidékre, de akik kiismerik magukat ezzel szokták magyarázni a remek választási eredményeket."

Igen, ezzel azok szokták magyarázni, akik nem tudtak még ígéreteket sem megfogalmazni "a vidéknek".

Az Ormánság nem egy gazdag környék (bár majd most az olaj azzá teszi, hehe), de pl. a következő televíziós lehetőségek vannak - 11-től 149 csatornáig, ergo nemcsak M1, de sokkal kényelmesebb azt hinni, hogy igen. :-)

www.telenet.hu/tv-sellye.html

acycloren 2019.07.09. 18:26:10

A posztoló mintha burokban nőtt volna fel. Talál egy álproblémát és azon pörög. Így megállapíthatja, hogy mindenki mucsai, csak ő kultúrember. Irigylem a problémáit.

Én gyerekkoromban elmentem a faterommal pár focimeccsre, de egyrészt nem értettem mi történik a pályán, másrészt túl hosszú volt a meccs gyerekfejjel nézve, harmadrészt primitív alakokkal volt tele a lelátó. Úgyhogy rájöttem, a foci nem az én sportom.
Igen, a focimeccs Kelet-Európában szelep, ahol kiengedik a gőzt a prolik. Nem csak Magyarországon van ez így, Lengyelországban, Oroszországban, Romániában is. És? Minek megy oda, akinek ez nem tetszik.
Akik ordítanak, szitkozódnak, azok valószínűleg otthon sarokba vannak állítva az asszony által, nincs beleszólásuk semmibe, a főnökük alázza és ugráltatja őket folyton a munkahelyükön. Kell egy szelep, ahol kiordíthatják magukat. Van aki hörgős death metált hallgat, más leissza magát, megint más veri a gyerekét.
A meccsen ordítani népszokás. Ne kritizáljuk a helyiek szokásait, ne próbáljuk megváltoztatni turistaként. Igen, a kanadai magyar Mo-on turista. Ahogy arab országokban se követeli, hogy vezessenek szabályosan autót, vegyék le a nő a burkát, csadort, hijabot, ne egyenek kézzel, úgy Kelet-Európában se követelje, hogy változtassanak a szokásaikon.
Nem kell szeretni a falusi focimeccset, én se szerettem. Le kell vonni a következtetést és többet nem odamenni.
Nekem nem tetszik a baseball hosszú játékideje. Nem tetszik az amerikai football brutalitása. Se a labdarúgás en bloc.
Nem is megyek ezeknek a közelébe se.

Borzi Bobó 2019.07.09. 18:26:40

Lomtalanítás volt nálunk pár hete, ilyenkor az ablakom alatt vigyáz egy család egész éjjel a lomra, amt másnap elvisznek. Egy úr és egy hölgy folyton veszekedett. Telitorokból ordítva fenyegették egymást, az úr folyton agyon akarta verni a hölgyet, kb. ilyen stílusban: szétverem a fejed, te rohadt, rákos, geci kurva!. A hölgy erre több alkalommal is azt állította, hogy meg fogja mérget fog az úr ételébe keverni.
Elég durva volt hallgatni. A mérgezés különösen durván hangzik egy nő szájából, ugyanis egyáltalán nem irreális, ezekről simán el lehet ezt képzelni. Viszont azt is simán el tudom róluk képzelni, hogy ők tényleg így beszélgetnek egymással, könnyen lehet, hogy ami kívülről komoly halálos fenyegetésnek tűnt, az az én nyelvemre lefordítva kb. annyi volt, hogy "elmész te a fenébe!". Ha folyamatosan durva szavakat használunk, akkor azok a durva szavak, elveszítik a súlyukat, és már egyáltalán nem tűnnek olyan durvának, sőt természetesnek tűnnek.
Egy évtizeddel ez előtt előzetes letartóztatásban töltöttem pár hónapot, ahol egy cellaatársam a "geci" szót kötőszóként használta, kb. így "siettem az óvodába a gyerekért, geci, de így is egy órát késtem, geci". Először iszonyat durvának, céltalannak és értelmetlennek tűnt. Eltelt pár hónap és azon kaptam magam, hogy már én is használom. Semmi súlya nem volt már a szónak.

Millerdraft 2019.07.09. 18:27:00

Mentél volna színházba ha ilyen érzékeny vagy :-) A mennyei megyei márcsak ilyen. Gondolom az már nem tűnt fel, hogy bár a lelátóról ment a folyamatos anyázás, a pályán a kakaskodás, de meccs után már simán leült mindenki és megittak együtt néhány sört.
Szóval ha ilyen kis hableány vagy máskor nézd inkább a locsolót az asszonnyal, úgy tűnik neked az való.

acycloren 2019.07.09. 18:27:16

@Csodabogár: Nem tisztem védeni a vendéglőst, de magyar emberek magyar fizetésből fogyasztanak nála, ebből kellene olyan bevételt produkálnia, hogy abból osztrák bért és egyéb juttatásokat tudjon fizetni. Nem mondom, hogy lehetetlen, de nem véletlen, hogy van olyan vendéglős, aki bezárt Magyarországon, majd ő maga is kiköltözött az alkalmazottai után Ausztriába és inkább szakácsként dolgozik megalázóba vagy ott menedzsel valami hüttét. Mert jobban megéri, mint Magyarországon adóhatósággal cicázni, ÁNTSZ (vagy mi van már helyette) ellenőrzéseit rettegni.
A nyugati határszélen lehetetlen versenyezni az osztrák bérekkel, miközben magyar áron kell eladni a gulyást meg a körömpörit.

inteligencs elenzeki 2019.07.09. 18:27:36

@London2009:

"az emberek fejeben levo kulonbsegekre gondolok. Mintha tobb ezer km-re laknanak a Fovarostol. Erre gondoltam inkabb."

És több ezer kilométerrel közelebb a realitásokhoz. A kétkezi munka, (még ha értelmiségi is valaki, a ház körül mindig akad kétkezi munka) és a természet közelsége vidéken megtanítja az embereket a tényekre támaszkodva pragmatikusan gondolkodni.

De térjünk rá a focimeccsre.

"„Kelj fel, te g.ci, mit szimulálsz, hogy a rongyos k…a anyád minek hozott a világra”. "

Ez pedig a virágozzék száz virág szellemében a kultúrák egymásra hatásának is betudható. Faluhelyen közelebb vannak egymáshoz a magyarok és a cigók. Egy pár káromkodás, meg fikázás már átjött. Amúgy a cigóknál a g.cizés nem feltétlenül szitokszó. Többször hallottam már tőlük, jösz sörözni g.ci ?

De kanyarodjunk vissza ismét a meccshez. Nálunk is vannak focimeccsek, kinn is van rajtuk a falu lakosságának úgy 3-5%-a.
Ez a 3-5% fikázni megy ki. Ez szerintem a világ minden pontján így megy, legfeljebb ott, nagyobb arányban járnak ki a meccsekre nézők, és ott nehezebben találkozol azzal a 3-5%-al, aki csak fikázni megy.

London2009 2019.07.09. 19:09:16

@Csodabogár: azert egy Premier League-s meccsnek van am hangulata!

London2009 2019.07.09. 19:12:07

@Comte de Gippaud: ketkezi munka alatt mit ertesz? A videken, legalabbis amit en ismerek, az emberek tobbsege gyarba jar robotolni. A termeszethez pont annyi koze van, mint egy kertvarosi embernek.
Szamra nem vennem ezt a fent emlitett szot. Sort sem innek azzal, aki igy hivna. :D
Azt pedig tapasztalatbol mondhatom, hogy nem igy megy a vilag barmelyik reszen.

GépBalta 2019.07.09. 19:27:17

@acycloren: Nem csak itt keleten, nyugaton is ugyanígy a munkásréteg hobbija volt a foci és még most is az. Londonban, Manchesterben Madridban, Milánóban, Torinóban Párizsban, és még megannyi nyugati nagyvárosban megvan az a réteg aki banánnal dobálja a niggereket, hülyeségeket üvöltözik, hajigálja a pályára a petárdákat, lézerezi Céronáldót szabadrugáskor és szétveri a pálya melletti első ivót, ha veszít a csapata mint nálunk. Ez része a focinak, de ilyen szempontból a többi népszerű csapatsport sem sokkal jobb.

Csodabogár 2019.07.09. 19:43:35

@London2009: Sajnálom de nem az én világom. Már az apám és a nagyapám se volt focikedvelő. Én meg már biztos nem leszek.:-)

Jó hangulatokat máshol érem meg. Pl. 2 hete a pesti Wagner heteken, végig hallgattam és néztem az egész Ringet 4 nap alatt. Volt hangulata a dolognak.

2019.07.09. 19:55:20

A focipálya az a hely, ahol az egyszerű ember szabadon ordibálva eresztheti ki azt a gőzt, ami Kanadában nem nagyon termelődik. Ettől még nem leszek boldogabb, hogy ezt elmagyaráztam, ám válasz valamire, amit ott fortyog az emberekben és ami a magyarokban évszázadonként egyszer tör ki nagy erővel. Amit láttál, az egy pici szelep volt, amin át távozhat a feszültség.

Dammiel 2019.07.09. 20:43:51

@Platonica: Fertőràkosi sétàn pont útba esik egy barlangszínház! :-)

kardio1 2019.07.09. 21:07:51

@Shaktee: nem tudom, észrevetted-e, Kedves Shaktee olvtárs, hogy ez itt a határátkelő, és nem egy DK-fanblog ?

Shaktee 2019.07.09. 21:22:49

@kardio1: Szurj, ugorj at draga dottore :-)

kardio1 2019.07.09. 21:31:41

@Shaktee: nem szoktam senkit se szűrni, mert nehezen érthető úgy a kommentfolyam.
Éppenséggel neked se lenne muszáj teleszórnod a blogot a DK-reklàmmokkal...

kardio1 2019.07.09. 21:32:31

Akarom mondani: reklámokkal...

Arthamyr 2019.07.09. 21:35:03

@O1.G: Csányi meg Mészáros még csak le sem szarják, hogy mit csinálok, de azt ha érdekelné őket, akkor sem mondhatják meg, hogy hova menjek. Azt már inkább, hogy hova ne menjek, de elhanyagolható az esélye, hogy konfliktusba kerüljek velük, ők pár ligával feljebb játszanak, igen valószínűtlen, hogy pont miattam ne férjenek oda valahova.

Arthamyr 2019.07.09. 21:40:41

@Borzi Bobó: "A mérgezés különösen durván hangzik egy nő szájából, ugyanis egyáltalán nem irreális, ezekről simán el lehet ezt képzelni." - Nem irreális. Ideális. :D

kardio1 2019.07.09. 21:48:32

@Shaktee: Az lesz, ha nem hallgatsz a szép szóra. Meg aztán, ha a bloggazdát nem zavarja, hogy ennyire "complètement hors sujet" vagy igen gyakran, ki vagyok én, hogy kifogásoljam.

Arthamyr 2019.07.09. 22:00:17

@Shaktee: @kardio1: Ez most kivételesen annyira nem gáz a címe alapján (ok, ha a pozitív eredmény realitását nézzük akkor igen), bár a linkre már nem kattintottam...
Csak a címet olvasva: én nagyon megtapsolom Klárit, ha visszaszerzi az eredeti helyzet visszamenőleges visszaállításával (tehát valamiféle hozamot is rászámolva visszakerül az eredeti számlatulajdonosokhoz). És az utána következő első adandó alkalommal még szavazni is elmegyek rá (vagy a DK-ra, ha ő nem indulna), pedig ellenkezik az elveimmel és nem szoktam ilyesmit csinálni. :)

Kár, hogy erre akkora esélyt sem látok, mint arra, hogy konfliktusba kerülök Mészáros Lőrinccel.

Shaktee 2019.07.09. 22:00:41

@kardio1: Azt gondolom hogy ez egy fontos infó mint a kinti s benti magyaroknak, DK vagy sem.

Tudom hogy gyűlölöd a tényt hogy Klára az ország hasznára dolgozik kint mert nem tudsz a férjétől, származásától elvonatkoztani.

Görgess át bátran a kötekedés helyett.

Arthamyr 2019.07.09. 22:37:47

@GépBalta: Azért ez nem olyan, mint egy jó török vagy balkáni rangadó. :)

kardio1 2019.07.09. 22:38:18

@Shaktee: vicces, amikor te mondod rám, hogy kötekedek: bagoly mondja verébnek.
A nyugdíjszámlák egyéni vezetése jó lenne, egyetértek vele.
A kötelező magánnyugdíjpénztárak létrehozása, annak a módja viszont helytelen volt és magában hordozta a fenntarthatatlanságát. A korábbi 10% helyett mindenki 1.5%-ot kezdett fizetni az államiba, ebből fizette az állam az aktuális nyugdíjakat.
Az állam támogatta a magánkézben lévő kötelező nyugdíjpénztárakat ilyenformán.
Nehéz ügy ez. És jelen formában valóban nyomonkövethetetlen a pénz további útja, miután nincs egyéni számlavezetés.
Nincs mit gyűlölnöm Klára testvér tevékenységén, örültem is a múltkor, hogy 2 magyar alelnöknőt is megválasztottak, de nem hiszem, hogy nem pártérdekeket képvisel Strasbourg-ban is. Ha téged hallgatlak, úgy érzem, küszöbön áll a szentté avatása ! :)

Arthamyr 2019.07.09. 22:38:56

@Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember: Mindenhol annyi füvet kéne fogyasztani, mint Kanadában teszik, és nem lenne ennyi hirig.

Arthamyr 2019.07.09. 23:02:16

@kardio1: Nem a magánnyugdíj volt fenntarthatatlan, hanem az állami hiányosságai és fenntarthatatlansága lettek nyilvánvalóak. A magánnyugdíj nagyon szépen működött volna azoknak, akik azt fizették. Nekem még mindig megvan a számla, minden évben elég tisztességes hozam kerül rá, kár, hogy európai megélhetési költségekhez mérve nincsen benne sok pénz. Ha nem túrták volna szét, akkor talán lenne.

@Shaktee:
"Klára testvér" meg sajnos semmit sem fog képviselni ott, neki ott nincsen (sincsen) súlya. Eleve ennek az egész kócerájnak sajnos nincsen olyan nagy súlya, ő meg ugye ott is kicsi.

És nem, a külhoni magyaroknak nem éltető kenyere a magyar politika, az európai szintéren sem. Tudom, szűrjünk, de egyrészt ahogy tapasztaltam, a szűrő nem permanens, másrészt gyakran be találsz vakkantani, amire nem árt néha reagálni, ha már a fehérlistáról nem vesznek le valamiért. Bár ha permanens lenne a szűrő és normálisan lenne implementálva (pl. látnám a szűrt felhasználokat a profilomon), azért igénybe venném ennek ellenére is.

Shaktee 2019.07.09. 23:09:46

@Arthamyr: :)

Inkább azt mond meg nékem, hogy melyik trikómat vegyem fel az esti koncertre?? Hmmm..

ottawabluesfest.ca/lineup/#/artist/buddy-guy

kardio1 2019.07.09. 23:10:54

@Arthamyr: az akkori 3 pillérből az önkéntes magánnyugdíjpénztárnak látom értelmét, egy megreformált államinak is, de a kötelező magánnyugdíjpénztár abban a formában biztosan nem volt jó ötlet. Az enyém (a kötelező) egyébként nemigen volt nyereséges.

Shaktee 2019.07.09. 23:13:28

@Arthamyr: “külhoni magyaroknak nem éltető kenyere a magyar politika”

Azt hiszem túltárgyaltuk már hogy a mostani “jaded” apolitikussá vált kelet európak gazdasági migránsokat nem szerencsés együtt emlegetni a régebbi generációkkal.

kardio1 2019.07.09. 23:14:50

@Shaktee: aki a bluest szereti, rossz ember nem lehet ! :)
Megnéztem a linkedet, szuper zene !

Shaktee 2019.07.09. 23:16:48

@kardio1: 82 éves. Szundítok félórát ha nem haragusztok, hosszú este lesz..

Arthamyr 2019.07.09. 23:17:27

@Shaktee: Passz, te dolgod, nem értek én ehhez. Ha meg te is jól látható helyen zenélsz, akkor majd megmondja a stábod ezzel foglalkozó része. :)

@kardio1: Rossz pénztárnál/portfólióval van/volt számlád. :) A kötelező magán is jobb, mint az állami. És sajnos az emberek felelőtlenek, ha nincsenek rá kényszerítve, jelentős részük nem tartalékolna öregkorára, aztán meg elvárnák, hogy ne hagyják őket éhenhalni. Ahhoz sok és költséges rendfenntartó erőre van szükség, hogy hajlandóak legyenek szabálykövetően, lázadozás nélkül éhenhalni.

Arthamyr 2019.07.09. 23:21:39

@Shaktee: Jól teszed, és legalább addig sem rúgsz bele senkibe. Meg legalább jó estéd lesz.
Osztom @kardio1: kijelentését a blues-zal kapcsolatban, bár most kissé elgondolkodtam, hogy igaz-e. Végülis vannak nálad sokkal rosszabb emberek is...

BiG74 Bodri 2019.07.10. 00:18:19

@kardio1:
Még mindig megvan a kötelező magán. A gazdasági környezetnek megfelelően teljesít. Nincs ingyen pénz.

gabors 2019.07.10. 03:09:46

@Arthamyr: "@Shaktee: Jól teszed, és legalább addig sem rúgsz bele senkibe."

azt nem tudhatod egy ilyen blues koncerten nagy mash-pit-ek szoktak lenni (ahogy hallom) :-))

Shaktee 2019.07.10. 03:15:48

@gabors: mash pit @ blues?? tudod mi az átlagéletkor egy blues koncerten? :)))

gabors 2019.07.10. 04:42:18

@Shaktee: a dupla smile mar semmit nem er ??? ???????

most raktam 9 kerdojelet is csak azert ... :-)

gabors 2019.07.10. 04:43:59

@Shaktee: amugy utoljara blues concerten 30+ eve voltam Deak Bill Gyula-n ....

Shaktee 2019.07.10. 04:51:09

@gabors: dont get out too much do you? :)

Platonica 2019.07.10. 08:54:40

@Arthamyr: Igen, komolyan kerdezem, mert hogy ezt irtad: "Előbb-utóbb lesz erről személyes tapasztalatom is..."

Innen nezve azert erdekes az ellenvelemeny, vagy megkerdojelezes.

Azok velemenyere, akik rendszeresen odajarnak vissza, nyilvan onnan szarmaztak el, tehat eleg hathatosak a multbeli benyomasaik, az ott elokkel aktiv es szoros kapcsolatban vannak, tenyleg lehet adni ezzel kapcsolatban. Mert hogy nem hipotetikusak.

gintonic.azigazi 2019.07.10. 09:09:05

Uh, ez am az alszent dolog... kanadaban a hokimeccsen ilyenkor azt mondjak “uram, ez a magatartas felhaborito, kerjen bocsanatot iziben!”

:D

acycloren 2019.07.10. 09:09:30

@Borzi Bobó: Igen, a gyakran használt "csúnya" szavak elvesztik a súlyukat. A nagyszüleim gyerekkorában a hülye szó hatalmas sértésnek számított. Ugyanígy hatalmas sértés volt nyelv kiöltése és fityisz/füge mutatása (ökölbe szorított kéz és hüvelykujj átdugása a mutató és középső ujj között), ma meg már nem is használja senki, mert gyerekes gesztusnak tartják.
A szavak is devalválódnak. Ami szerintem nem baj, mert túl komolyan venni nem szabad a szavakat. A mögöttes szándék (intent) a lényeg. Ahogy George Carlin is mondta, nincsenek rossz szavak, csak rossz szándék.

Angolban a bitch szó használható ezerféleképpen. That's a cool bitch, What's up freak bitches? (haveroknak). Ausztráliában az a legnagyobb riszpekt jele, ha "mad cunt"-nak titulálnak.

A kanadai magyar eljászotta, hogy ő mennyivel különb, mint a magyar plebs. Pedig csak nem érti a helyzetet, a focimeccs erről is szól, hogy a proli kiengedi a gőzt. Ettől függetlenül én se mennék el focimeccsre. Sőt, semmilyen sporteseményre nézőként.

McKinney 2019.07.10. 09:09:35

Pályaszéli virtus ide vagy oda, a magyar foci fos. Öntheti bele nyergesbillenccsel a zemberek lóvéját a Kedves Vezető...

bpetya75 2019.07.10. 09:22:46

@Bredpitt Monika:

Kiváló javaslat, egyetlen bajság, hogy alig lehet rá jegyet szerezni. Majd egy évet vártunk, mire ismerősnek sikerült kettőt megcsípni. Amúgy megérte várni, mert piszkosul jó darab, még úgy is hogy Áts Feri nem olyan átütő, mint vártam. És a dal is nagyon jó.

Blogolo Blogi 2019.07.10. 10:15:00

Az vesse ra az elso kovet az ideges bacsira, aki nem bosszakodna azon, hogy mar mindenki kapott szep stadiont, csak Fertorakos nem. Igy oszt izzadhat kint a napon. Hat ezert.

Arthamyr 2019.07.10. 10:19:36

@Platonica:
Nem ugyanaz visszajárni látogatni, meg esetleg (gyerekként) ott felnőni (valamikor évtizedekkel ezelőtt), mint ott élni (most). Gyerekként, jó régen, én is éltem vidéken, most meg én is járok oda látogatni. Viszont ez nem ugyanaz, mint ott élni.
Amúgy nem gondoltam, hogy neked újdonság, de a 21. században nem csak úgy lehet egy helyről információt szerezni, hogy az ember személyesen elmegy egy helyre, már egy ideje ez így van. Ez nem szükséges, és nem is elégséges automatikusan.

London2009 pl. jó több egy évtizede lelépett onnan, tudtommal nem sokat vagy semennyit sem élt ott felnőttként (pont ahogy én is).

És akkor ott van még az, hogy a más személyes tapasztalata annyira releváns, amennyire a helyzete hasonló az enyémhez. Persze pont emiatt az én jövőbeli tapasztalatom sem feltétlenül lesz releváns sokaknak. Pl. akiknek el kell helyezkedni a helyi munkaerőpiacon, gyerekeik vannak, vagy más életfázisban vannak, kb. irrelevánsak lesznek a tapasztalataim, pont ezért pl. anyósomék vagy édesanyám tapasztalatai, a látogatások során szerzett tapasztalat, illetve a régmúlt emlékei sem annyira relevánsak. És bizony még a "hipotézis" is pontosabb képet ad.

Platonica 2019.07.10. 11:29:11

@Arthamyr: Oke, te maradj a hipotezisnel, en meg a valosagnal. No problemo:-)

morph on deer 2019.07.10. 11:36:11

@acycloren:
“A kanadai magyar eljászotta, hogy ő mennyivel különb, mint a magyar plebs.”

Kétlem, hogy bármit el kellett játszania, sajnos. Ha hiszed, ha nem, ha nem vagy benne nap mint nap és nem válik fokozatosan “természetessé” a gyökérség jelenlegi szintje, akkor bizony konkrétan sokkoló tud lenni amikor hosszabb idő után találkozol vele. Aki benne él, az már immunis, sőt süket lett egy sereg dologra, elfogadta, hozzászokott, stb., pedig pár éve még őt is meglepte volna a mai szint. Aki meg ritkán tslálkozik vele, az egyben kapja az adagot, úgy bizony sok lehet egyszerre. Ez van.

Tudod: a béka meg a fokozatosan melegített víz esete...

Arthamyr 2019.07.10. 11:36:15

@Platonica: Csak azért, hogy felvegyem a stílust és a hozzáállást: a valóság félvak, szubjektív (félre)érzékelésére gondoltál valóság szó alatt. Maradj ennél. No problemo. :)

bpetya75 2019.07.10. 11:51:51

@Arthamyr:

A valóságot csak szubjektív módon tudjuk érzékelni, nem? Te is ezt írtad feljebb: "akiknek el kell helyezkedni a helyi munkaerőpiacon, gyerekeik vannak, vagy más életfázisban vannak, kb. irrelevánsak lesznek a tapasztalataim" Én például falun élő nagycsaládosként nem is értem amikor ingerhiányos környezetről ír valaki ;-)

Arthamyr 2019.07.10. 11:59:25

@bpetya75: Persze, ezért is írtam azt a kis szót a zárójelbe, hogy legyen benne némi "sav" is. :)

kardio1 2019.07.10. 12:38:54

@Shaktee: köszi ! Jó volt !
A gospelt is szeretem, ahonnan kinôtt a blues.

kardio1 2019.07.10. 12:40:15

@bpetya75: de jó, hogy újra itt vagy !

Shaktee 2019.07.10. 12:44:18

@kardio1: Döbbenet volt, ott volt a hang, mint egy oroszlán üvöltése, a mosoly, a gitár ..nagyon élveztük minden pillanatát, nem kopott egy jottányit sem..

bpetya75 2019.07.10. 12:55:06

@kardio1:

Üdv Doki! Rég jártam erre, de most érdekesnek tűnt a cím ;-)

Platonica 2019.07.10. 13:19:52

@Arthamyr: Ja, hogy mar gondolatolvaso is vagy?! Oke, ez mindent megmagyaraz! :-DD

Arthamyr 2019.07.10. 13:20:26

@Platonica: Csak úgy, mint te magad. ;)

Bredpitt Monika 2019.07.10. 18:26:13

@bpetya75: na, kit látnak szemeim, te is ritkán jársz erre, majd szavadon foglak, ha a városodban járok.....

szomszédom besétált a Vígszínház pénztárába és tudott jegyet venni, nekem azért is vonzó a darab, mert a kis általános iskolás fiúknak is nagyon bejön, szerintem pont ezt a csapatszellemet szeretik ebben a dalban is.....én is szeretném megnézni nagyon

jó látni, hogy a telefonok világában a gyerekek mégis kötődnek ehhez a klasszikus történethez...jó érzés

Platonica 2019.07.10. 18:29:06

@Bredpitt Monika: Gyerekem egyik kedvenc konyve volt, sajnalta, h olyan rovid:-D

kardio1 2019.07.10. 18:32:17

@Shaktee: ezt én inkább kicsinyes győzelemnek hívom. Egyébként is furcsának tartom, hogy szabályosan megválasztott képviselők jogosultságát kezdik megkérdőjelezni más, szintén jogszerűen megválasztott képviselők, mondván, hogy azok szét akarják verni az EU-t. Tényszerűen csak a UKIP volt unióellenes, a többi megkérdőjelezett jogosultságú párt másfajta uniót akar, de nem akarja felszámolni azt.
A demokráciában illenék elfogadni a tőlünk eltérő véleményeket is.
És ebből a szempontból mindegy, mit gondolok a Fideszről, DK-ról stb.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.07.10. 18:54:35

Szóval.Nekem tetszik a vidék nyugalma"elmaradottsága".
Régen jártam vidéken.De valószínűleg egy elmaradottabb helyen inkább a 80-as évek nyugalma tetszene.
A fociszurkolásról.
Az tetszik az amerikai fociban,hogy ezer zöld mezes szurkoló között van négy kék mezes és nincsen semmi balhé.
Viszont láttam a Huligánok(Futballhuligánok?) című filmet.
Abban egy amerikai srác kerül angol drukkerek közé és megtanulja a durvulást verekedést.
Viszont megtanulja a másik mellett kiállást is.

A másik.Ha néhány fidesztroll idetéved,akkor jöhetnek ellenzéki hangok is.
Nem mindenkinek válaszoltam személyesen,mert nincs kedvem kikeresni a kommenteket.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.07.10. 18:54:51

@kardio1: Kicsit emlékeztet egy magyarországi kicsinyes pitiáner pártra?:))

kardio1 2019.07.10. 19:49:03

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:
Van olyan Magyarországon, amelyik nem az ?

Arthamyr 2019.07.10. 20:59:56

@kardio1: Néha meglepő dolgokat írsz...

Az, hogy Fidesz, meg emberi jogok, két, egymástól elég távol álló dolog, így ez nem kicsinyes győzelem (nem is győzelem), hanem egyszerűen a dolgok természetes menete. Mégis mit keresne egy Fideszes egy ilyen bizottságban alelnökként, szabotálná a munkát, esetleg kémkedne vagy mégis mit akarna ott? :D

A Fidesz létjogosultságát nem kérdőjelezi meg senki (az eredmények magukért beszélnek), a helyét kérdőjelezik meg itt-ott az európai politika bizonyos aspektusainak alakításában. Nagyon helyesen, szerencsére nem mindenhol vevők az autoriter, erőből kormányzó, kompromisszumot hírből sem ismerő, megosztó politikusokra és csatlósaikra, és egyelőre még nem ez a fő irány Európában, még akkor sem, ha sokat erősödtek ezek az elemek.

Jelentősége egyébként sajnos nincs, mert a Fidesz leszarja (amíg jön az EU-s lóvé amit el tudnak lopni, és szétnyerik minden magyar választáson), de azért egyfajta gesztus, és jó, ha valaki jelzi nekik, hogy nem, erre nem mindenki vevő, és nem ez az európai standard irány (még). Némileg csökkenti értékét, hogy aki jelzi, nem azért teszi, mert bármit is akar tenni a Fidesszel, ugyanúgy csak felhasználják a Fideszt, mint pl. a Fidesz használja "Brüsszelt" vagy Sorost. Bizonyos helyeken abból lehet politikai tőkét kovácsolni ingyen és kockázatmentesen, hogy valaki a Fidesszel szembe helyezkedik.

kardio1 2019.07.10. 21:01:26

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: semmilyen troll nem kéne ide, sem fidesz-, sem más párti.

kardio1 2019.07.10. 21:06:11

@Arthamyr: ez a dolog lényege, amit írsz: hogy egyesek az európai értékeket, mások a nemzetek szabadságát leginkább csak fügefalevélként használják a politikai ellenféllel szemben, de legfőképpen gazdasági okokat maszkolva velük.

Arthamyr 2019.07.10. 22:41:41

@kardio1: Az még egy talán elfogadható dolog lenne, hogy politikai ellenfél ellen lépnek fel, de ezek nem politikai ellenfelei egymásnak.
Macron "csapatának" nem Orbánék vagy a lengyel "konzervatívok" az ellenfelei, ahogy Orbánéknak sem "Brüsszel" meg Soros. Csak tét nélkül szídható, önmaguk által kikiáltott, démonizált ellenség, aki tuti nem fog érdemi kárt okozva visszavágni, és olcsón lehet vele kampányolni a szavazóbázis primitívebb részének. Nem ugyanazon a pályán játszanak.

A lopás és a mindenféle egyéb károkozás pedig nem gazdasági ok, és leginkább ezeket maszkolják (Orbánékra értve, a másik gárda pl. nálatok nem tudom, mit csinál, de az tuti, hogy klientúra kiépítésben, hatalomkoncentrációban sehol sem járnak a mesterhez képest).

Shaktee 2019.07.10. 22:48:18

Tovább dübörög a kisvasút - Kötöttfogás 45 - avagy O1G szomorú gyermekkora

youtu.be/rDXnt4tbyEY

kardio1 2019.07.10. 22:56:55

@Arthamyr: a gazdasági okon a gazdasági háttér pénzelését, vagy annak kialakítását értem.

kardio1 2019.07.10. 22:57:55

@Shaktee: O1G itt szokott kommentelni, te összetéveszted valakivel :)

Arthamyr 2019.07.10. 23:06:05

@kardio1: "gazdasági háttér pénzelését, vagy annak kialakítását értem" - Én nem ezt értem gazdasági okok alatt, ennyi erővel a maffia is csak gazdasági társulás, és a megélhetési fatolvaj is csak gazdasági okokból tevékenykedik.
Amúgy ez szerinted rendben van, elfogadható, még orbáni szinten is? Csak mert szerintem felmérhetetlen társadalmi károkat okoz(ott), és semmi sem menti fel...

kardio1 2019.07.10. 23:10:43

@Arthamyr: nem fogadható el.
A múltkorinak a lényege az volt, hogy a politikusi szép jelszavak mögött mindig a pénzért és a hatalomért folytatott harc sejlik fel.

kardio1 2019.07.10. 23:14:02

@Arthamyr: az alapelv, hogy magyar tulajdonú legyen a magyar gazdaság, sőt regionálisan a magyarok befektetők legyenek külföldön, jó cél lenne. Az ilyesfajta megvalósítása viszont igencsak visszatetsző, ráadásul kontraproduktiv is ezenfelül.

Arthamyr 2019.07.10. 23:16:25

@kardio1: Azért csak akad, akinél nem, és sok olyan van, akinél ez nem ennyire elsődleges szempont.

Arthamyr 2019.07.10. 23:21:10

@kardio1: Egyrészt nem gondolom, hogy ez szükségszerűen jó cél lenne, másrészt meg egész egyszerűen lehet, hogy sem a képesség, sem a motiváció nincs meg erre.

Persze, ha gyatra teljesítménnyel, közpénzből tetszőleges mértékben kisegítve kell ezt elérni, akkor szokott akadni jelentkező, tehát így megvan a szándék, meg a képesség is.

somlobodog 2019.07.11. 02:03:23

@Shaktee: kB leszarjuk. Én biztos. Magyar politika. Miért nem egy magyar politikai blogon propagalod? Nem értem... Miért offolsz bele minden posztba ezzel a nyomorult DK-val?? Ha szerencsétlen birka már nem offolhat az oroszokkal akkor neked se kéne ezzel a szar MSZP utodparttal

kardio1 2019.07.11. 12:28:43

@Arthamyr: szerintem meg abszolút jó cél, és a képesség is meglenne hozzá. Nézd meg pl Dél-Koreát: hol voltak a 60-as, 70-es években, és hol vannak most. Mindenki életszínvonala sokat javult.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.07.11. 12:35:06

@somlobodog: Naaa!Azért birka egészen más!:))
Viszont tény,hogy szökőévente tud ő is hasznosat mondani és azt biztos átengedi a bloggazda.Még ő is írt ide egy posztot Bulgáriáról.

Birkával csak az a baj.hogy ha megjelenik egy cikk arról,hogy cuki is pandakölykök születtek az állatkertben,akkor első kommentelőként odaírja,hogy:Az ok a liberalizmus.De hálistennek egyre kevesebb a liberális.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.07.11. 13:23:30

@kardio1: Ezért is hisztiznek a fideszbirkák,hogy ez egy liberálfasiszta blog.Bár tényleg jó,,hogy nem nagyon tudják tolni a hülyeségeiket.
Viszont máshol én már megkaptam a barmoktól,hogy amit ezen a hazaáruló liberálfasiszta blogon művelek,az bizonyítja,hogy a ballibek milyen ostobák.
De ilyen egymondatos kommentekben kapom és nem fejtik ki bővebben.:))
Meg hát már jó ideje nem vagyok ballib,de még ezt sem képesek felfogni.:))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.07.11. 13:23:43

@kardio1: Nem lenne rossz az ötlet csak a megvalósítás a szabadrablás,meg a mindent és mindenkit letarolunk aki nem velünk van elve nem jó.Kifelé nyílik az ajtó de ezek befelé tolják.
Tudod a mocskos büdös kommunista pufajkás fogkirúgó Hornék hoztak egy 80%-os törvényt a kétharmaduk birtokában.
Ezek meg kikerekítik maguknak a választás eredményét,hogy meglegyen a kétharmaduk.
Semmi elegancia,semmi nagylelkűség.
De a legjobban ebben a cikkben Kurt S. Earp 2014.04.11. 08:34:07-kor írt kommentje írja le vikiéket:
vastagbor.blog.hu/2014/04/10/tiffan_zsolt_levelet_megirta

Arthamyr 2019.07.11. 13:28:49

@kardio1: Nem érzem én ezt ennyire biztosnak (inkább valószínűtlennek), hogy a képesség meglenne rá (és szándék, mert ez is fontos), pár kivételes egyént leszámítva.

Dél-Korea pedig kifejezetten rossz és irreleváns példa (csak azért szeretik felhozni, mert ott is volt protekcionizmus, meg vezérközpontú berendezkedés a gazdaságban helyi erős emberekkel, és hogy ez akkor nem is rossz dolog, de ezekben kb. ki is merül a hasonlóság). Távol-keleti ország, és a nagy kiugrásuk egy teljesen más jellemzőkkel bíró korszakban történt, teljesen más alapokról. Szerintem az európai (és magyar) emberek jelentős része nem igazán lenne vevő a távol-keleti életformára, társadalmi/gazdasági berendezkedésre, mentalitásra. Évtizedes/évszázados megszokásokat/beidegződéseket kellene valahogy újrahuzalozni ehhez. Magyarország számára még az angolszász vagy a skandináv rendszer is könnyebben elérhető (a skandinávhoz leginkább a szabálykövetési hajlandóság és a pénz hiányzik, a többi viszonylag könnyen elérhető volna, megint más kérdés, hogy ez a mostani állapot, nem pedig az, ami ezt megalapozta).

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.07.12. 13:46:47

@kardio1: Hát én ezen valahogy nem tudok nevetni.
Fárasztó és tényleg nincs messze az én példámtól.

bpetya75 2019.07.15. 22:49:33

@Bredpitt Monika:

Tényleg ritkán járok erre, a reakció is majdnem elmaradt ;-)

Nohát fogj szavamon!

Bredpitt Monika 2019.07.15. 22:56:09

@bpetya75: rendben, lehet osszel elugrom feletek...udv

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása