oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. június 26. 06:30,  Mit csinál az ember, ha 6 év után hazaköltözik? 186 komment

2019. június 26. 06:30 Határátkelő

Mit csinál az ember, ha 6 év után hazaköltözik?

Például megpróbálja eldönteni, hogy merre tovább. Elfogadjon egy nagyszerűen hangzó álláslehetőséget a világ túlsó végén? Maradjon inkább Magyarországon a család és a barátok közelében? Ki a fontos? Kinek kell megfelelni (ha meg kell): a családnak, magunknak? Ezek a kérdések foglalkoztatták Balázst – hogy mire jutott, kiderül a poszt végére.

Neked mit jelent a magyarság? Hogyan viszonyulsz Magyarországhoz, miként gondolsz rá, amikor külföldön vagy és milyennek látod, amikor hazalátogatsz? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

budapest_8.jpg

„Mit csinál az ember, ha 6 év után hazaköltözik? Ez a kérdés foglalkoztatott szinte éjjel-nappal az elmúlt hetekben. Április 23-án repültem vissza Baliról Budapestre, azóta pedig jönnek a kérdések, hogy „What now?”. Az univerzum pedig hamar dobott egy választ Kínával kapcsolatban. 

A lehetőség 

Az elmúlt közel két évben volt egy cég, amit a kezdetektől nyomon követtem, Laiba Beverages a nevük. Két ismerősöm indította, akiket én még onnan ismerek, amikor 2014-ben Sanghajban tanultam – ők is oda jártak egyetemre. 

Azóta indítottak egy elképesztő céget – koktélokat palackoznak és luxushoteleknek értékesítenek. Követtem, ahogy a semmiből elkezdtek rendezvényeken megjelenni, felvették Kína egyik legjobb mixerjét, gyárat vettek, majd meglett az első néhány olyan ügyfelük, mint a Marriott, FourSeasons, Intercontinental, Ritz-Carlton. 

Le voltam nyűgözve, ahogy a két srác sorra éri el a sikereket. Végig az volt bennem, hogy szeretnék részese lenni ennek a kalandnak és velük dolgozni. Így történt, hogy két héttel a hazautazásom előtt megláttam egy új pozíciót náluk (értékesítés) – elkezdték rohamos ütemben bővíteni a csapatukat. 

Nem vacakoltam, rögtön jelentkeztem, hiszen erre vártam korábban, míg az iPapernél dolgoztam. Pár héttel rá, pont mire hazaértem Budapestre, lezavartuk az interjúkat és fel is vettek. Illetve, megkaptam az állást, amitől először teljesen elvoltam ájulva. 

Elképesztő „expat” csomag és objektíven nézve, 26 évesen megint csak, álmaimban se gondoltam, hogy ilyen kaliberű állást fogok megkapni. De ez azt is jelentette, hogy Kínába kell költöznöm. 

Azzal nyugtattam magam, hogy hátha pár éven belül a cégen belül vissza tudok költözni Európába. Így ezzel le is tudtam ezt a részt és elindult a papírmunka. 

Vízumigénylés 

Ahhoz, hogy Kínában érvényes munkavállalói Z vízumom legyen, többféle követelménynek kell teljesülnie. 

Az első lépcső az volt, hogy az ő cégüknek fel kell venniük az adataimat, majd be kell nyújtaniuk egy kérvényt Kínában, hogy ők engem fel szeretnének venni és erről egy „meghívói levelet” kapjanak. 

Hasonló tudtommal kicsit az amerikai vízumigényléshez, ahol ugyanígy a cégnek kell szponzorálni és meghívni egy külföldi alkalmazottat. Ehhez a meghívóhoz azonban szükségük volt az én diplomámra; egy levélre, ami igazolja, hogy meg van legalább 2 év munkatapasztalatom; és egy erkölcsi bizonyítványra. 

Az erkölcsi tanúsítvány volt a legegyszerűbb. Ezt Magyarországon évente négyszer ingyenesen ki lehet kérni és ha ezt személyesen teszed, akkor rögtön kézhez kapod. 

Ez azért van, mert sokszor maximum 3 hónapos lehet ez a papír – ami igazolja, hogy büntetlen előéletű az illető. Azonban, ahhoz, hogy ezt használni tudjam, ezt le kell fordíttatni. 

Itt volt egy kisebb probléma azzal, hogy ezt a kínaiaknak kéne meghatározni, hogy a Magyarországon elérhető „hiteles” fordítást kérik-e, vagy bármilyen mezei fordító iroda megteszi-e. Mindegy, OFFI-nál lefordíttattam a piaci ár négyszereséért és ezután csak a kínai konzulátusnál kell egy újabb pecsét, hogy ez a papír OK. 

A következő a diploma. Mivel én egy dán egyetemen végeztem, hiába van a diploma angolul, azt le kell pecsételtetni. Igen ám, de kivel? 

A magyar külügy csak Magyarországon kiállított dokumentumokkal foglalkozik. A dán követség pár éve (mint kiderült) nem hitelesít ilyen dokumentumokat. 

Tehát egy megoldás van, hogy a Dániában lévő külügyminisztériumnak kiküldöm postán az eredeti diplomámat, ők készítenek egy „Apostille” igazolást, hogy ez a dokumentum tényleg egy eredeti darab, majd visszaküldik postán. Az árakról ne is beszéljünk. 

Ami megint kérdéses volt, hogy ellenben a legtöbb országgal, Kína nem volt tagja a hágai apostille megállapodásnak, ami szerint ez a papír elfogadott mindenki által. Mindegy, erre is rájön még a kínai nagykövetség felülhitelesítése, és már kész is. 

Mi van a munkaigazolással? Mivel az egy privát cégtől van, ezért a dán cégbíróságon (nem biztos, hogy jól fordítottam) hitelesíteni kell a levelet, majd továbbküldeni a külügynek, majd tovább a kínai nagykövetségnek. Ebbe már bele sem kezdtem. Az egész szürreálisan bonyolult – ugyanakkor teljesen érthető, hiszen az egész arról szól, hogy kiszűrjék a hamis dokumentumokat. 

Ne felejtsük el, hogy ez az egész procedúra csak a kezdőlépés afelé, hogy ott helyileg a cég tudjon egy meghívó levelet igényelni. Ezután nekem még itt Magyarországon kéne egy munkavállalói vízumot igényelnem, ami megint csak hetek kérdése. 

Kína vagy nem Kína? 

Eltelt közel egy hónap és ez alatt a dokumentumok egy részét sikerült is elintéznem, viszont a céltól még mindig távol voltam. Ez nem lett volna önmagában gond, de időt adott arra, hogy gondolkodjak. 

Nagyon sok különböző elképzelés, elvárás kavargott a fejemben, borzasztó nehéz időszak volt. Ahogy ezen töprengtem, rájöttem, hogy én nem szeretnék még egyszer egy hatalmas városban élni, 25 millió másik emberrel. 

Kipróbáltam, elég volt korábban és ha lehet, akkor nem szeretném ezt újra. De akkor mi legyen? 

Szeretem követni a jeleket és az intuícióm a mindennapokban, nekem eddig ezek mindig beváltak. Pont ezért bizonytalanodtam el, mikor a vízumigénylés alatt teltek a hetek és csak újabb és újabb akadályba ütköztem. 

Félreértés ne essék, ha valaminek a helyességéről 100 százalékig meg vagyok győződve, akkor végigviszem, ahogy a dán egyetemet és a világkörüli utat is – a probléma az volt, hogy itt nem éreztem azt, hogy 100 százalékban ez az út a helyes. 

Ugyanakkor a legnehezebb része az volt, hogy elengedjem a biztonságot. Azt, hogy újra van egy állásom, tartozom valahova és pénzt keresek.

Sokat gondolkodtam ezen és végül arra jutottam, hogy ha már az előző munkahelyről eljöttem azért, hogy lássam a világot, akkor miért kötnék kompromisszumot félúton? 

Mikor, ha nem 26 évesen kéne követni az álmaimat és kockáztatnom? Végezetül pedig pénzt mindig lehet keresni, bármikor be tudok állni a 9-5-ös munkarendbe dolgozni valakinek. Nehéz szülés volt, de visszamondtam az állást. 

Magyarország 

Újra belemélyedtem a gondolataimba és próbáltam arra összpontosítani, hogy mit tennék, ha bármit megtehetnék jelen pillanatban? Nem volt könnyű, hiszen körülvettek a szeretteim, akiknek fontos, hogy itthon, Magyarországon legyek. 

Szeretnék én is hosszútávon itt maradni, de ugyanakkor még nem biztos, hogy örökre. Leírtam egy hosszú listát arról, hogy mik fontosak itthon, miket szeretnék csinálni, mik a céljaim itthon. 

Másnap a nagymamámmal volt egy hosszabb beszélgetésem, ahol elmondtam, hogy nem megyek Kínába, viszont vonz az utazás továbbra is – de maradni fogok itthon. 

Felsoroltam rengeteg dolgot, amit szeretnék itthon csinálni, élményeket, tárgyakat, helyek meglátogatását, amiknek a gondolata mind örömmel tölt el. 

Ugyanakkor miután a beszélgetésnek vége lett, az az érzésem volt, hogy megint azt csinálom, mint az utazásom vége előtt: engedek a társadalmi nyomásnak. Oké, hogy vannak terveim, céljaim, de ha nem most érzem az idejét ezeknek a megvalósításának, akkor kit csapok be? 

Elképesztően meggyőzően előadtam, hogy ez mind milyen boldoggá fog tenni (ami kétségtelen), de mégis később az volt az érzésem, mintha valaki más beszélt volna, az, aki megint meg akar felelni másoknak. Ez egy fájdalmas felismerés volt. Ezt is el kellett engednem. 

Na, fiam, most már találd ki! 

Amit igazán szeretnék, az az, hogy én döntsek. És így is tettem. Annak ellenére, hogy nem lesz menő munkahelyem, amivel teletehetném az Instagrammot, hogy luxushotelekben élek, felhőkarcolókon koktélozok, hogy minden héten a repülőn ülök többször – elengedtem, mert nem az én álmom hosszútávon. 

Nem maradok még itthon csak azért, hogy itt legyek a családi nyaraláson, vagy a következő szülinapi összejövetelen – elengedtem. 

Valahol sajnálom, mert szeretnék a szeretteimmel lenni, de én az igazi és legfontosabb embert választottam – magamat. 

Nem véletlenül mondják, hogy a repülőn, baleset idején is először magunkra kell tenni az oxigénmaszkot, csak utána a hozzátartozókra – mert ha magunkkal nem vagyunk kibékülve, másnak se tudunk segítséget nyújtani. 

Mióta ezt a cikket megírtam, eltelt közel két hét és szépen leülepedtek a dolgok (megírtam az első eBookomat is az olcsó világlátás tapasztalatairól), megtaláltam a saját válaszaimat. Rájöttem arra, hogy igenis van döntésem és nem kell a családom miatt itthon maradni – magam miatt is megtehetem ezt. 

Itt is lehetek szabad, a döntés mindig is az enyém volt és az is lesz. Itthon maradok Budapesten, ez lesz a bázisom. Továbbra is szeretnék világot látni, de nagy segítség, ha eközben van egy hely, ahova mindig vissza tudok jönni (ami régen Dánia volt).”  

Ha szívesen olvasnál még Balázstól, látogass el az oldalára! Nem is olyan régen két részben beszélgettem vele a dániai élményeiről és a világkörüli bolyongásáról, hallgasd meg a podcastokat (itt pedig feliratkozhatsz a Határátkelő YouTube-oldalára, érdemes, mert csomó új tartalom jön hamarosan)! 

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Kína

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1814911840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arthamyr 2019.06.26. 19:33:28

@Csodabogár: Igen, ilyesmire gondoltam megfelelő utazási feltételek alatt. Mondjuk Obamáéknak ehhez nem kell sok pénz, mert őket sikk fogadni bizonyos körökben, így ingyen/nagyon jutányos áron van számukra sok minden, sőt, bizonyos helyeken még fizetnek is a jelenlétükért (igaz, akkor valamit csinálniuk is kell, pl. beszélni valamilyen rendezvényen, ez meg a francnak hiányozna).

Na, ha számomra ilyen jelleggel való utazgatás annyira lesz anyagilag megterhelő, mint az átlagembernek az, hogy vesz egy csomag rágót, akkor egész biztosan újraértékelem ezt az utazgatás dolgot, sőt már akkor is, ha mondjuk egy heti bevételemből kijön egy heti magánrepülős, útlezárós, falukibérlős üdülés. Még sajnos nem tartok itt, és lehet, hogy soha nem is fogok...

Arthamyr 2019.06.26. 19:35:42

@Jan Kovalens: "Ha csak az alagsorban Warcraftolna munka (ld. Pl. Coca Cola marketing menedzser és hasonlók) helyett, a többség már azzal is jobbá tenné a világot. " - Kb. a fejlett világban mindenki. Viszont a cél nem a világ jobbá tétele minden áron...

Dikusz 2019.06.26. 19:35:43

@Golf2: Az igaz, azt viszik...
De el nem tudom képzelni, hogy vitték ki az állatokat. Erről bezzeg nem adtak információt.

Dikusz 2019.06.26. 19:37:05

@Csodabogár: Politikai ügyekben sem tanácsos...

Muie Orbán (törölt) 2019.06.26. 19:39:37

"Mit csinál az ember, ha 6 év után hazaköltözik?"

Baromságot.

Arthamyr 2019.06.26. 19:40:01

@somlobodog: Nagyon kedves rokonom mondta, hogy egy jó szarás sokkal jobb, mint egy rossz baszás. Szóval a pornóval sem feltétlenül jár rosszabbul az ember... Másrészt a szex kissé kényelmesebben hozzáférhető, mint több ezer kilométerre elutazni valamiért.

Arthamyr 2019.06.26. 19:41:05

@Nagy kámpics: "Hiszek.
Persze, a végét nem lehet elkerülni, az ugyanaz: mind megdöglünk a végén valami egészen kellemetlenben és megalázóban, de azért az odavezető úton lehet saját erőből is kacskaringókat tenni." - Már keresik erre a megoldást, a kérdés az, hogy megéljük-e.

Arthamyr 2019.06.26. 19:42:29

@Shaktee: Legalább nálatok olcsóbb lesz. :)

Arthamyr 2019.06.26. 19:56:14

@Pucumónár a kapcabetyár: Ha jobban belegondol az ember, kb. minden, mivel az nem egy jó dolog. Pl. ha olyasmit veszek "rossz baszásnak", amit a meleg barátom szeretett volna velem csinálni... :D

Muie Orbán (törölt) 2019.06.26. 20:12:15

" én az igazi és legfontosabb embert választottam – magamat"

Megint tévedtél, ugyanis a legfontosabb ember én vagyok, ami újfent bizonyítja, hogy rossz döntéshozó vagy. Ne keseredj el, itthon ilyenekre van szükség (a kétharmadhoz).

Dikusz 2019.06.26. 20:13:57

@kardio1: Pontosan erről van szó, és nemcsak valószínűleg!
Meglepődnék, ha nem Tarlós nyerné a választást., gyanítom, hogy meggyőző fölénnyel.
Most olvastam valamelyik hírportálon, hogy az összes Fideszes polgármester indul. Ami ebből érdekel, bár nem vagyok érintett, az Újbuda, kíváncsi vagyok, ott kit indít az ellenzék. Öt évvel ezelőtt ugyanis nem volt annyi eszük, hogy összefogjanak, szerintem megnyerhették volna az akkori választást.

puhacica 2019.06.26. 20:25:39

@O1.G: koszonom, egyaltalan nem banom, ha ertelmes enberekkel pattintanak egy kategoriaba :D

na de a lenyeg. szanalmasan gyenge versenyzo vagy koma, nem nagyon ered el az ingerkuszobom, pedig latom, probalkozol szorgalmasan. fogadd meg a tanacsom, keress valami mas projektet, lehetnel peldaul elso ;) minden nap... megtanulhatnal kozpontozni. esetleg gondolkodni. vagy kulloghatsz mogottem es tarolhatod az orrod a seggemben tovabbra is, ahogy neked jobban esik. ¯\_(ツ)_/¯

sörm 2019.06.26. 20:42:48

Nyeh, mire visszaérek már túlléptetek a hozzászólásomon... de ez így van rendjén, végre megint megy a vita itt a blogon.

Shaktee 2019.06.26. 20:49:10

@Arthamyr: nem ilyen egyszerű..ha tovább tart a trump harca, akkor mindenért kétszeres árat fogunk fizetni, ti is..

Arthamyr 2019.06.26. 20:50:30

@Shaktee: Majd elmorzsolok pár könnycseppet a szemem sarkában.

Shaktee 2019.06.26. 20:50:55

@Csodabogár: 26? Akkor épp házalapokat ástam párizsban arabokkal :) tehát árokáso voltam ;)

Shaktee 2019.06.26. 20:51:50

@Arthamyr: semmilyen kínában készült dolgot nem veszel?

2019.06.26. 20:52:30

@sörm:

"Nyeh, mire visszaérek már túlléptetek a hozzászólásomon"

Jelentem, bármikor készen állok/-unk visszalépni.
Már ha igény van rá. :)

Shaktee 2019.06.26. 20:55:04

@Dikusz: persze dikusz, vágják csak a fákat, terítsék az öreg orbán köveit...

Remélem tarlós megy a vérbe.

sörm 2019.06.26. 21:06:47

@Nagy kámpics: Őszintén most korlátozottan van igényem rá mivel nyaralunk, rá-ránézek a telefonra, de nem prioritás. :)

Túl szó szerint vettétek amit írtam. Nem a hajnali ötös kelés a lényeg, hanem az hogy megtanulod kezelni a felelősséget, nem pánikolsz be ha kötelezettségeid vannak és nem érzed személyes sértésnek ha valakinek - párod, munkáltatód - elvárásai vannak feléd. Akkor megtanulod hogy az élet nem körülötted forog. Akármi is az önmegvalósítás, enélkül szerintem lehetetlen. Szerintem sokan abba a hibába esnek - és most abszolút nem rólad beszélek kedves Balázs, nehogy így értsd -, hogy annyira koncentrálnak saját magukra hogy attól nem találnak értelmet, nem látják a fától az erdőt.

Meg ott van a nagy buddhista igazság: te is folyton változol. Nincs olyan h az élet értelme, te kreálod. És ami a 20as éveidben értelmet ad a létezésednek az lehet h a 30as éveidben irreleváns lesz.

Arthamyr 2019.06.26. 21:09:49

@Shaktee: Hogyne vennék, mindenki vesz. Csak elhanyagolható részét teszik ki a költségvetésünknek, és megvagyunk enélkül is. Emellett örülök neki, ha valami kicsit megzabolázza az emberek fogyasztását, meg annak is, ha valaki Kínába belerúg. Trump (országa) meg tud bele akkorát rúgni, hogy fájjon a kínaiaknak, ráadásul emellett a lába is megfájdul tőle, ami szintén örömteli (és el tudja adni a (white) trash szavazóinak, akik majd leginkább szopnak miatta :)).
Ártani nem fog (legalábbis nekem), és sok pici kedvező hatása lehet: csökkenő kínai, amerikai fogyasztás (sőt, akár az egész világon), zsugorodó/lassabban növekedő (világ)gazdaság(ok) stb., persze az is lehet, hogy semmilyen jelentős hatása nem lesz, csak van min csámcsogni a média erre fogékony részének.
Ha Trump nem állna ilyen szarházi módon a környezetvédelemhez, kb. örültem is volna a megválasztásának... :)

Shaktee 2019.06.26. 21:19:08

@Arthamyr: Kínai visszamehet a rízsföldekre..de te hun fogsz nyegléskedni, i wonder...:)

Dikusz 2019.06.26. 21:44:50

@Shaktee: Nem vagyok kormánypárti, nagyon nem! Sőt, a családom megmaradt tagjának azt mondtam, hogy akkor kezdjen el aggódni a kevéske amúgy is kevésből megmaradt eszemért, amikor majd az leszek...

Viszont kénytelen vagyok elfogadni azt -ha nem is tetszik-, hogy nem fog tudni győzni az ellenzék, még akkor sem, ha összefog. Ráadásul ha meg is nyeri az ellenzék a választást, nem biztos, hogy a képviselőtestületben is az ellenzék lesz többségben, ha nem, akkor nem sokra megy. Van/volt példa erre is.
Úgy látom tájékozott vagy, de csak a kommentem egyik felére reagáltál.
Nem véletlenül írtam Újbudát, nem tudom annál mennyire vagy képben. Nem abban a kerületben lakom (itt a jelenlegi fogja megnyerni, az tuti), de jobban örülnék annak, ha az indulna polgármesteri posztért, és az nyerne, aki a mi kerületünk országgyűlési képviselője. Öt éve támogatás nélkül is alig maradt alul.
Végezetül engedd meg, hadd köszönjem meg, hogy megtiszteltél azzal, hogy kisbetűvel írtad -gondolom véletlenül- a nevemet.

Arthamyr 2019.06.26. 21:48:33

@Shaktee: Nem igazán tudom, hogy mit jelent nyegléskedni (bár téged ismerve minden bizonnyal valami pejoratív/lenézett/sértő dolog lehet), de nem gondolom, hogy ne lennék meg ezen tevékenység nélkül. Nekem nem lesz rossz és mindenből jól fogok kijönni, még akkor is, ha ez neked csípi a szemed. :)
A kínai meg nagyon jó helyen lenne a rizsföldeken, ott kevesebb szennyezést okoz, főleg kevesebb olyan szennyezést, ami eljut az életterembe. :) Kár, hogy nem fog odamenni.

Shaktee 2019.06.26. 21:56:38

@Arthamyr: Hány apple kütyüt használsz pld?

Arthamyr 2019.06.26. 22:05:11

@Shaktee: 0. A feleségem persze szereti, neki van több is, és tudom, hogy az én cuccaimban is van kínai alkatrész/alapanyag.
De egyrészt ezek közül semmi sem létszükséglet, másrészt a mostani még hosszú évekig jó, harmadrészt helyettesíthető, negyedrészt leszarom, ha 5x ennyit kell érte fizetni. Sőt, az utóbbinak örülök is, a korábban leírtak miatt.

Shaktee 2019.06.26. 22:07:39

@Arthamyr: a ritkafém - minden elektronikának az alapja - jön vissza amerikába kínából...ez nem trump, hanem obama directíva.

Érdekes lesz ez a G20.

Arthamyr 2019.06.26. 22:12:01

@Shaktee: Igen, erre mondtam, hogy van a cuccaimban kínai alapanyag, sajnos ebből van, ami Kínában fordul elő leginkább, és máshol nem igazán. Viszont szerintem elég szájbarágósan leírtam, hogy ez engem miért nem hat meg, és miért lehet jó.

Shaktee 2019.06.26. 22:14:02

@Arthamyr: Ezt sem tudod jól, bőven van amerikában.

kardio1 2019.06.26. 22:15:10

@Csodabogár: igen, te írtál a rettentő pc Obama házaspárról, akik biztosan utálják Trump klímaváltozás-tagadó álláspontját, de azért magukat nem korlátozzák a felmelegedés elkerülésére érdekében.
Tipikus "fogjuk meg és vigyétek" hozzáállás.

Shaktee 2019.06.26. 22:19:44

@kardio1: Nem pc hanem class, tartás, aminek amerikának égető szüksége van, lesz.

Mint kis hazánknak egy Klárára :))

Mick Richards (UK) 2019.06.26. 22:23:32

@London2009:

Megprobaltam ismet uzenetet kuldeni. Elore is koszonom, ha valaszolsz.

Arthamyr 2019.06.26. 22:23:50

@Shaktee: Micsoda? Csak mert a ritka fém (itt rare earth-re gondolsz ugye?) nem túl specifikus... Tudtommal van olyan anyag, ami szinte csak Kínában fordul elő.

Egyébként előfordulhat, hogy nem tudom jól, de mivel irreleváns, nem is nézek utána.
Azért irreleváns, mert most a kínaiak piaci részesedése 80-90%+ bizonyos alapanyagokban. Ha igaz, amit mondtál, és csökken a kínaiak piaci részesedése, meg kicsit drágul a kitermelés, az velkámos. Ha nem igaz, és kb. csak a kínaiknál van, és emiatt sokkal drágábbak lesznek dolgok, az is velkámos. Win-win. :)

Arthamyr 2019.06.26. 22:28:04

@kardio1: Nem Obamáékat kell korlátozni (az önkorlátozás meg kinevetős, és nem annyira várható el), hanem mindenkit. Obamáék pont megengedhetik maguknak, nem velük kellene kezdeni a szűrést. Ha olyan dolgokat vezetnek be, ami Obamáéknak fáj, még a végén nekem is fájhat, azért idáig nem kéne elmenni.
Van több milliárd ember, akinek a fogyasztása sokkal könnyebben korlátozható.

kardio1 2019.06.26. 22:31:17

@Shaktee: a ritka fémeket sokszor Afrikában bányásszák a kínaiak, azokban az országokban, ahonnan a csúnya hajdani gyarmatosítók kiszorultak. Csak a gazda változott, az afrikai népek helyzete nem.

Shaktee 2019.06.26. 22:33:26

@kardio1: Since 2007, China has restricted exports of REEs and imposed export tariffs, both to conserve resources and to give preference to Chinese manufacturers.[14] In 2009, China supplied more than 96% of the world's REEs. Some outside China are concerned that because rare earths are essential to some high-tech, renewable-energy, and defense-related technologies, the world should not be so reliant on a single supplier country.[15][16]

On September 22, 2010, China quietly enacted a ban on exports of rare earths to Japan, a move suspected to be in retaliation for the Japanese arrest of a Chinese trawler captain in a territorial dispute. Because Japan and China are the only current sources for rare-earth magnetic material used in the US, a permanent disruption of Chinese rare-earth supply to Japan would leave China as the sole source. Jeff Green, a rare-earth lobbyist, said, "We are going to be 100 percent reliant on the Chinese to make the components for the defense supply chain."[17] The House Committee on Science and Technology scheduled on September 23, 2010, the review of a detailed bill to subsidize the revival of the American rare-earths industry, including the reopening of the Mountain Pass mine.[18]

After China doubled import duties on rare earth concentrates to 25% as a result of the US-China trade war, MP Materials said, in May 2019, it will start its own processing operation in the United States by 2020.[19] According to Bloomberg, "China Has a Rare Earths Plan Ready to Go if Trade War Deepens"[20].

kardio1 2019.06.26. 22:34:15

@Shaktee: nem tudom visszakeresni, mire reagáltál. A DK-ra ? Úgy tűnt a korábbi kommentjeid, linkjeid alapján, hogy ők állnak közel hozzád. Semmiféle tudás nincs a háttérben, csak következtettem, akár rosszul is tehettem.

kardio1 2019.06.26. 22:36:56

@Shaktee: erről nagyon mást gondolunk : Obama is rendszertermék, Klári is az. Isten ments az utóbbitól.

kardio1 2019.06.26. 22:41:56

@Shaktee: forrás ?
Abból, amit idézel, az is kiderült, hogy a korábbi, class, és "van tartása" elnökök alatt Amerika 100%-ban Kínára hagyatkozott létfontosságú alapanyagok esetében. Okos volt ?

négyzet 2019.06.26. 22:45:24

A legfontosabb valaki az "én"? Hát ez nagyon kulturális dolog, meg életszakasz függő. Nekem ez elég önző álláspontnak tűnik vagy csak a megfogalmazás rossz.

Nekem nagyjából 35 éves koromra eltűnt a mehetnékem, illetve megváltozott. Megrökönyödve tapasztaltam, hogy nem élvezem és nem kívánom a korábbi utazgatós kihívásokat. És nem csak a kényelmetlenségről van szó, maga az utazgatás számomra kiüresedett. Jobbára a saját környezetemet szeretném jobban megismerni. Azt élvezem, ha minden követ ismerek munkába menet. Azt hiszem, ez az öregedés :D
Aztán az ember mindig azokkal tud legszorosabb kapcsolatot kialakítani, akikkel sok időt tölt együtt. Persze ez párra találás után indul, addig a keresgélés tölti ki az életet - már aki szeretne párt. Ennek lehet része egy ilyen jövés-menés is, én is ezt csináltam.

Shaktee 2019.06.26. 22:50:25

@kardio1: Hadügy dolga volt, mert minden fegyverhez, elektronikához szükséges...s ha Kínával elmérgesednek a dolgok, az nagy baj..

Miért is ismétlem magam?

Arthamyr 2019.06.26. 23:03:32

@Shaktee:
"Miért is ismétlem magam?" - Hát ezt nem tudni, talán mert ennyire futja? Egyébként nem is az ismétléssel van baj...

"Hadügy dolga volt, mert minden fegyverhez, elektronikához szükséges...s ha Kínával elmérgesednek a dolgok, az nagy baj.." - Ez nem baj. Így is van elég, sőt túl sok fegyverük is, bőven elég arra, hogy a világot terrorizálják, a lényegre (pl. Kína, oroszok megrendszabályozása) meg nincs és nem is lesz, nem is lehet elég. Igazából egyik beavatkozásuk sem volt túl nagy siker mostanában, inkább alapvetően káros volt.

kardio1 2019.06.26. 23:19:04

@Shaktee: igen, ez baj, ha elmérgesedik a viszony.
Szerinted tehát a hadügy Amerikában önjáró, nincs az elnöknek semmi felelőssége ilyen horderejű hibáknál ?

Shaktee 2019.06.26. 23:44:03

@kardio1: Nem szerintem, hanem a fehér házból kiszivárgó jelentésekből, tény hogy trump ha elovasná az asztalára tett jelentéseket se értené meg őket. Nem önjáró amúgy hálistennek..

Shaktee 2019.06.26. 23:59:21

@Shaktee: Lásd Bob Woodward, The Fear

blackhairlady 2019.06.27. 00:46:14

@Dikusz: nem kerdez meg senki sem, hogy mi tetszik, az maszkal ki es be aki akar. A szallodak nem szigoruan ellenorzott objektumok :)

blackhairlady 2019.06.27. 01:09:39

@szakasz2: "Nemrég Izlandról néztem a Netflixen egy olyan fantasztikusan fényképezett természetfilmet, hogy nem hinném, hogy azt egy odautazás és 1-2 hetes ottlét überelni tudná, ár/érték arányban biztosan nem"
Biztos vagy benne? Amikor ott allsz a vizeses aljaban es hallod a robogo hangjat, beterit a kovekrol radfrocsogo viz, erzed a termeszet erejet, biztos vagy benne, hogy a legjobb termeszetfil is kepes ezt visszaadni?

szakasz2 2019.06.27. 07:39:19

@London2009: @blackhairlady: Nem írtam, hogy én nem utazom/utaztam, sőt meglehetősen sok helyen jártam már. A vízesések és a természet ráadásul a kedvenceim, jártam már a Niagara-vízesésnél is (szóval még Kanadában is voltam kb. 25 éve), és az Alpok nagyon sok vízesésénél, az Interlaken környéki gyönyörű vízeséseket, mivel kb. másfél órára lakunk tőlük, évente többször látogatjuk. Ezek alapján asszem elég bátran állíthatom, hogy meglehetősen pontosan el tudom képzelni, milyen egy izlandi vagy bárhol levő vízesés aljában állni - ezért felesleges odautaznom.
Hasonló módon - talán a képzelőerőm teszi - de elég sok minden mást is jól magam elé tudok képzelni, akkor is ha nem jártam ott. A fényképezésben/filmezésben pedig többek között a drónok használata miatt ma már olyan felvételeket tudnak készíteni, amit hiába vagy ott 2 hetet személyesen, akkor sem tudsz megtapasztalni.

Az ökológia lábynomról pedig már írtak előttem is, talán a sok (különösen repülős) utazgatás közben ezen kéne inkább gondolkodni.

szakasz2 2019.06.27. 07:43:11

@somlobodog: Ugyan nem tartozik rád, és már Arthamyr kolléga is reagált erre a butaságra, de a szexuális életem köszöni szépen nagyon jól van. Pornót sosem fogyasztottam és nincs is rá szükségem, és az összehasonlításod is sok sebből vérzik. Viszont ahogy a mondás tartja, mindenki magából indul ki - gondolom innen fúj a szél.

Dikusz 2019.06.27. 09:46:01

@Arthamyr: Kizárólag ezt a hozzászólásodat olvasva (bár tudom, hogy miről folyik a párbeszéd) jutott eszembe ez a kérdés:
Csak nem selyemkimonót viselsz? :))), (viccvót, stb)

Dikusz 2019.06.27. 09:57:32

@Shaktee: Óóóóó..., ez így már mindjárt más! Megtépázott önbecsülésemnek feltétlenül jót tesz.:)
A hozzászólásomhoz még annyit: éppen ezért nem szoktam beleszólni olyan témába, ami egy kicsit is politikával foglalkozik. Nem vagyok jó vitapartner ebben(sem), és még soha nem jöttem jól ki a vitából. Mindig, mindenhol leordibálták a hajat a fejemről, és kisbetűvel írták a nevemet...:)))

acycloren 2019.06.27. 10:36:26

@sörm: Fiúként a 30-as évei végéig vagy még tovább is simán utazgathat a világban és semmiről nem marad le. De egy 35 év feletti nő más téma. Ott kőkeményen beindul az öregedés, főleg az expat lét mellett észre se veszi hogy elrepült az idő a buddhista kolostorban meditálással. És a magyarországi családtagok szeme sincs rajta, évente látják, akkor előadja a misztikus, önmagát kereső laza csajt, csak ezt egyre kellemetlenebb lesz nézni kívülállóként. 38 évesen világlátott férfiként nem nagy erőfeszítésbe kerül keríteni egy helyes lányt, aki mondjuk akár 15-20 évvel is fiatalabb lehet. Tehát egy expat férfinak az idő múlásával is egyszerűbb kiszállni, megállapodni.
Nőként ez nehezebb. Egyrészt az expat női ismerőseim mind azt hiszik, hogy ők annyit láttak, átéltek, olyan élményekben volt részük, hogy amellett egy budapesti multis állás taposómalom, egy átlag magyar férfival megállapodni unalmas.
Ha szerencséjük van, akkor lesz egy világlátott, elvált pasas, aki már nem akar gyereket. És eltartja a hölgyet, mert ugye 10+ év Kínában angoltanítás után legfeljebb egy call centerben fogják alkalmazni a csajt. Ugyanis mindenki tudja, hogy az a 10+ év nulla szakmai kompetenciát adott neki, csak eléldegélt abból, hogy ő fehér, nő és ez Ázsiában elég, hogy egy helyi szinten jó fizetésére tanárt játsszon, hiába nincs erre képesítése.
Tehát egy nő vagy élete végéig expatkodik, vagy talál egy nyitott, nyugati pasast, aki finanszírozza az életét. Hazatérni Magyarországra egyenlő a kudarccal.

Férfiként tovább lehet találgatni, keresgélni, de a vége úgyis az, hogy meg kell állapodni. Vagy Magyarországon, vagy külföldön. Mert férfiként kevés az esély arra, hogy valaki majd eltartja. De családot alapítani lehet 45 évesen is egy kínai, maláj, filippínó, thai lánnyal.

London2009 2019.06.27. 11:20:47

@szakasz2: maradjunk annyiban, hogy nem ertunk egyet. Ultem Braziliaba tarto gepen joforman egyedul. Par ember volt meg rajtam kivul a hatalmas repulogepen. Addig, ameddig elinditjak ezeket a jaratokat, ne en legyek mar a felelos. Egyertelmuen egy teljesen ures jaratot a foldon kellene tartani. Hihetetlen, hogy ilyenek vannak. Nem volt egy jo erzes.
A Niagaranal en is voltam. Bevallom, hogy igen nagy csalodas volt. Egeszen addig, amig at nem mentem a kanadai oldalra, illetve nem hajokaztam be kozel hozza. De nem lett a kedvenc vizesesem.

Arthamyr 2019.06.27. 12:06:08

@acycloren: "Ugyanis mindenki tudja, hogy az a 10+ év nulla szakmai kompetenciát adott neki, csak eléldegélt abból, hogy ő fehér, nő és ez Ázsiában elég, hogy egy helyi szinten jó fizetésére tanárt játsszon, hiába nincs erre képesítése." - Férfiként miért szerezne több "szakmai kompetenciát"? Egyébként arra valók az elért eredmények, az ellenőrizhető önéletrajz, az interjúk és a próbaidő, hogy értelmes ember el tudja dönteni, hogy megfelelő-e a potenciális munkatárs. És ez attól független, hogy az illető milyen nemű. Nyilván ha "tanárt játszott", akkor az annyit is ér, de gondolom nincs akkora versengés a tanári pozíciókért, hogy elérhetetlen legyen egy hasonló állás, bár valószínűleg a call centerrel anyagilag beljebb van, legalábbis Magyarországon.
Az meg nőként is esélytelen, hogy találjon valakit, aki finanszírozza az életét, mert nagyon kevés olyan ember van aki hajlandó és képes erre. Ez mondjuk 30 (25?) alatt opció a kiválasztott, nagyon jó adottságokkal rendelkező keveseknek, de szerintem nem irigylésre méltó az életük...

acycloren 2019.06.27. 12:35:19

@Arthamyr: Férfiként (35 felettieknek is) egy európai minimálbérnek megfelelő összeget keresve Ázsia több országában terült asztal a szexuális piactér. Simán összeszedhet helyi lányokat, akik szülnek neki gyereket. Egy 35+ fehér nőnél esélytelen, hogy Európán kívül expat-kodva családot alapítson.
Viszont egy nyugati férfinek be tudja adni a mesét, hogy ő 15 évig Balin lébecolva, Nepálban önkénteskedve, Kínában kamu angoltanárkodva milyen különleges emberré vált. Van ilyen ismerősöm, aki 30+ nőként megérezte, hogy kifut az időből, gyorsan bevemhesedett egy smooth jazz-t hallgató, bőrcipőt zokni nélkül hordó, negyvenes nyugat-európai pasastól és most eltartatja magát vele. Mellette csinál valami multis aktatologató munkát, de az a hidegvízre se lenne elég.
Egy férfi könnyebben teremt családot egy ellébecolt élet után is, mert biológiailag nem ment tönkre és Ázsiában még eladhatja magát egy helyi nőnek, aki vevő az európai sármjára. Egy fehér nő 30 felett, ellébecolt évekkel a háta mögött csak úgy foghat euróoai pasast, ha bevemhesedik. Ilyenkor jönnek az olyan trükkök, mint a tűvel kiszúrt óvszer vagy a csak szóban szedett fogamzásgátló.

Lehet, hogy egy hasonlóan utazgató, soha meg nem állapodó férfinak nem lesz jobb önéletrajza, mint egy hasonló korú nőnek, de az idő nem teszi annyira padlóra, irányító helyzetbe kerül párkeresés tekintetében. Márpedig ez kell a megállapodáshoz.

szakasz2 2019.06.27. 13:00:20

@London2009: OK, egyetértenünk nem kell. De azért maradjunk annyiban, hogy ha senki (incl. yourself) nem venné meg a repjegyet Brazíliába (vagy hirtelen csak jóval kevesebben) akkor nagyon rövid idő alatt nem indítanák el azt a jóformán üres repülőgépet. Tudod, kereslet-kínálat kérdése az egész, egyik légitársaság sem fog hossző távon veszteséges járatokat üzemeltetni.

Arthamyr 2019.06.27. 14:37:53

@acycloren: "Férfiként (35 felettieknek is) egy európai minimálbérnek megfelelő összeget keresve Ázsia több országában terült asztal a szexuális piactér. Simán összeszedhet helyi lányokat, akik szülnek neki gyereket. Egy 35+ fehér nőnél esélytelen, hogy Európán kívül expat-kodva családot alapítson." - Nőként ez miért lenne esélytelen? Ugyan nem Ázsiában, de a karib-tengeri országban láttam, hogy jó 20-30 évvel fiatalabb faszit szedett össze magának a mama (a fordítottját is persze), gondolom ez menne Ázsiában is (igazából ugyanúgy a pénz kell hozzá). A családalapítás már más kérdés, de nem tudom, hogy akartak-e olyat a nénik.
A pártalálás amúgy nem szükséges feltétele az életnek, így a megállapodásnak sem.

Amúgy félre ne érts, nem vitatom, hogy a nőkre párkeresési szempontból rosszabb hatással van az idő hatása, de ha egy férfi "ellébecolja" az első 40 évét, és nem szerez a te szavaiddal érve szakmai kompetenciát, ugyanúgy baszhatja (sőt, ha igaz, amit írtál, hogy a hímringyók helyzete nehezebb, akkor még inkább, mert neki még valamiféle egzisztenciát is kellett volna teremtenie ezen idő alatt, nem csak összeszednie némi szakmai kompetenciát).
Az európai minimálbérből pedig Ázsiában is hitvány élet vár, hát még akkor, ha valaki egy nőt is el akar tartani maga mellett...

2019.06.27. 15:02:15

@acycloren:

Jó szöveg, de nem nagyon értek egyet.

"egy európai minimálbérnek megfelelő összeget keresve" -- nyilván függ attól, pont melyik országról beszélünk, de mittomén, 1000 euró ott sem olyan hallatlanul nagy pénz.

"Egy fehér nő 30 felett, ellébecolt évekkel a háta mögött csak úgy foghat euróoai pasast, ha bevemhesedik."

Marhaság. Úgy foghat magának, ha ő mint személy érdekes.
Temészetesen van a férfiaknak egy üresfejű alcsoportja, amelyik csak és kizárólag keltetőgépet keres magának, azt lehet, hogy tényleg nem tudja megfogni... de hát azt meg miért akarná bárki is megfogni. ¯\_(ツ)_/¯

kardio1 2019.06.27. 15:17:14

@Shaktee: Nem értem, Trumpot miért kevered ide. A felvetés eredetileg az volt, hogy az amerikaiak nemzetbiztonsági téren is függenek a kínaiaktól bizonyos nyersanyagok miatt, és hogy jó-e ez, ki érte a felelős. Én felvetettem a korábbi elnökök felelősségét a témában, te előjössz a hadügyminisztériummal, mintha ők döntenének legfelsôbb szinten és nem az aktuális elnök. Majd idekevered Trumpot, aki az első az elnökök sorában, aki felveti, hogy a kínai függés nem feltétlenül jó, akkor sem, ha így olcsóbb lenne.

London2009 2019.06.27. 15:28:54

@Nagy kámpics: @acycloren: bevemhesedik...koszi a szohasznalatot az osszes no neveben. Kulonben alapvetoen egyetertettem az elso kommenteddel, aztan a masodik mar nagyon himsovinisztara sikeredett.
Szerintem 35-ig mindenfele kulonosebb a korbol adodo nehezseg nelkul lehet konnyen ismerkedni, egymasba szeretni es holtomiglan-holtodiglant jatszani. Az teny, hogy 35-tol mar kicsit nehezebb az egesz muvelet, de meg utana sem lehetetlen. Na es egyaltalan nem a koron fog meg akkor sem mulni, hanem, hogy milyenek vagyunk. Aki 35-40 evesen nem talal, az korabban sem talalt volna. Erre szamtalan peldat lattam es nem a koron mulik, ez egy hulyeseg. Kulonben meg nem csak a nok, hanem a ferfiak is ugyanugy oregszenek. 40 felett egy ferfinak sem olyan egyszeru mar a huszas eveikben jaro pipiket hajkuraszni. Oruljon ha kifog egy harminc koruli csajt, akinek meg nincs gyereke. Ha pedig esete a gyerektestu, szolgalelku, total kulturidegen azsiai egyencsaj, akkor meg tessek, abbol valoban lehet valogatni.

Arthamyr 2019.06.27. 15:58:55

@London2009: Hímsovinizmus ide vagy oda, azért nekünk alsó hangon is 5 év előnyünk van. Mondjuk ez fiatalabb korban meg hátrányként működik. Legalábbis a tipikus esetekben, nyilván van sok kivétel is.
40+ évesen meg egy 30 körüli (de azért annál fiatalabb :)) csaj teljesen jó, amúgy is kb. ők a legjobbak.

somlobodog 2019.06.27. 16:30:54

@szakasz2: nézni vagy átelni. Ez volt a te felvetesed. Tvben nézed vagy odamesz és élvezed hogy ott vagy. Szerinted ez ugyanaz. Pont mint az enyém volt a szex-szel vagy @arthamyr e a kajával. Nem tudom ez hol vérzik több sebből. Az egy dolog prudnek lenni vagy alszentnek (tudjuk nyilván hogy soha senki sehol nem nézett pornót csak mindig valakinek az ismerőse, természetesen..) de több sebből verzonek titulalni egy 100% matching analogiat elég amatőr dolog, főleg érvek nélkül. De a Netflix egyébként ebben is jobb vegulis igazad van. Nézed és nem dumal vissza ha leosztod.

London2009 2019.06.27. 16:31:02

@Arthamyr: persze, nem azt mondtam, hogy nincs. Bar leginkabb csak a biologiai orat tekintve. De amugy a 40+-os egyedulallo hapsik tobbsege is ugyanugy vergodik. Kulonben meg tudod kinek kellene egy 10+ evvel oregebb ferj, felejtsd el! :P Ja es hiaba lesz fiatalabb felesege, ha egyaltalan lesz, o ugyanugy 60 lesz, mire a gyerek egyetemre megy, a feleseg meg lelep a teniszedzovel. :D

Arthamyr 2019.06.27. 16:53:15

@London2009: Na itt jöhet képbe a "gyerektestu, szolgalelku, total kulturidegen azsiai egyencsaj". :D Meg akinek 60 évesen lelép a 45 éves felesége, már elhasználta, szerintem nem bánja, bár ugye attól függ, hogy mennyibe kerül ez neki. :P

És persze, hogy vergődik, aki 40+ évesen egyedülálló, azzal 90%, hogy valami nincs rendben, belőlünk sem a "prémium kategória" marad meg 40 évesen egyedülállónak, és házasságuk sem nekik szokott széthullani az esetek többségében.

London2009 2019.06.27. 16:54:02

@szakasz2: tevedes. Ez a gep 10 emberrel vagy nullaval ugyanugy elindult volna. Pont volt egy ilyen botranyos hir nemreg, miszerint itt valahol a UK-ben egy gep rendszeresen repult nulla utassal a fedelzeten csak azert, hogy megorizze az utazasi jogat. Na szoval, addig amig ilyen dolgok megtortennek, nem fogom lemondani a utazasi terveimet.
Kulonben meg biztos vagyok benne, hogy te is zero waste-t termelsz, nem vezetsz autot, nincs gyereked stb. stb.

London2009 2019.06.27. 16:56:20

@Arthamyr: az egyik kollegamnak egesz pontosan 1,4 millio USD-ba kerult a privat edzo. Marmint a valas es a ficko akivel lelepett a felesege. Szoval jah, kemeny az elet. :D

Arthamyr 2019.06.27. 17:04:21

@London2009: Ok, de ha van még 2 milliárdja, akkor leszarja, olcsón leselejtezte és frissebb évjáratra cserélte. :D

Ha meg a 4-ből vitt el a nő 1.4-et, és előtte semmivel sem járult hozzá a közöshöz csak teniszezgetett, akkor nyilván szívja a fogát. Viszont a nő nem lehet egy nagy jellem, és ugye azt sem árt figyelembe venni az elköteleződés előtt (ahogy forditott esetben is célszerű, és jó sokan nem teszik meg, ilyenkor jön a férfiak szemetek sírás).

2019.06.27. 17:18:46

@Arthamyr:

"Viszont a nő nem lehet egy nagy jellem"

Londonka kétsoros beszámolójából ez hogy derült ki? :)

szakasz2 2019.06.27. 17:40:10

@somlobodog: Nem.

A gyengébbek és a te kedvedért elmagyarázom miről írtam.
Mennyi idő- és pénzbefektetést igényelnek nagyságrendileg órában és Euróban az alábbiak, illetve mekkora az ökölógiai lábnyoma és kényelmetlensége?
Vakáció repülővel szép messzi helyen (pl. izlandi vízesések, távol-keleti tengerpartok): 100-200 óra, 1000+ €, bazi nagy lábnyom, kényelmetlen utazás
Sokadszorra is meglátogatni az egyik közeli alpokbeli - szintén nagyon szép - vízesést: 4-8 óra, 20-40 €, kis lábnyom, közepes kényelem
Jól fényképezett dokufilm megnézése a messzi szép helyről: 1-2 óra, 1 €, mini lábnyom, szuper kényelem

Szex: 0,5-2 óra, 0 €, nulla lábnyom, szuper kényelem
Pornó: 1-2 óra, 1-10 € (?), mini lábnyom, közepes/jó kényelem

Direkt kihagytam a képletből az élmény-faktort, ami nagyon szubjektív lehet, de már a fentiekből szembeötlik, hogy kevered a Kossuthot a vasúttal. Míg a távoli vakáció kb. 100-szorosan rosszabbul szerepel a dokumentumfilmhez képest a fenti összehasonlításban, a szex/pornó összehasonlításban - legalábbis az én esetemben - már itt is bőven a szex jön ki jobban. Persze, ha neked sokba kerül a szex - és magadból indultál ki -, akkor más lehet a helyzet, de csak magadra vonatkoztatva, és nem rám.

szakasz2 2019.06.27. 17:46:06

@London2009: Hát ez elég suta-buta hozzászólásra sikeredett, nincs üzleti légitársaság a világon sztem, aki - esetleg egy-két technikai kivételtől eltekintve - hosszú távon egy nagyon veszteséges útvonalat repülne, ahol 10% sincs a kihasználtság. Az, hogy te megindoklod/bemagyarázod magadnak, hogy a bazi nagy ökológiai lábnyomodról miért nem tehetsz, ez téged minősít.

Egyébként nekünk pedig nincs autónk valóban, a gyerek nem tudom hogy jön ide, és próbálunk nagyon kevés szemetet termelni, és amit csak lehet újrahasznosítani.

2019.06.27. 17:54:32

@szakasz2:

"A gyengébbek és a te kedvedért elmagyarázom miről írtam."

Hát nem'tom. Az első hozzászólásodban nem írtál ökológiai lábnyomról, csak arról, hogy neked már nem tudnak újat mutatni, és ha szépen van fényképezve, akkor a személyes élmény sem übereli.

Szerintem az evős és a pornós példa is tökéletesen analóg azzal, amit írtál.

Amit utólag hozzáírsz, az irreleváns ködősítés.

A pornó egyébként ingyen van. Egyszer azért nézz bele, van, amelyik fantasztikusan van fényképezve, ki tudja, lehet, hogy még jobb is, mint az igazi. :-P

London2009 2019.06.27. 18:19:26

@szakasz2: azzal, hogy van gyereked, sokkal nagyobb labnyomot krealsz, mintha evente egyszer elutaznal tengerentulra, szoval errol ennyit.
Ez igy jol hangzik de gyakran utazik az ember felig ures gepen sajnos. No mindegy. Errol ennyit.

London2009 2019.06.27. 18:23:38

@Nagy kámpics: @Arthamyr: haha, a vicc, amugy, hogy a no tenyleg nem volt nagy jellem, jol raereztetek. Szoval lelepett a trainerrel, vitte a penzt, meg a 10 ev koruli kislanyt. Aztan az edzo letunt a szinrol es a no elkezdett kemenyen inni. Ugyhogy a gyerek jelenleg nala van es restraining order van a no ellen es megy a mereg draga pereskedes. A no kulonben nem volt sokkal fiatalabb sem. C'est la vie.

KaMon 2019.06.27. 18:32:21

@Nagy kámpics:
"Az első hozzászólásodban nem írtál ökológiai lábnyomról"
Éppenséggel utalt rá:
"És azzal, hogy nem vágyok ilyen helyekre, időt és pénzt spórolok, meg a klímát is védem. :)"
Az evős példa vicces volt, a pornós nem igazán.

szakasz2 2019.06.27. 18:32:41

@Nagy kámpics: Írtam ár/érték arányról már először is. A gyengébbek kedvéért az imént ki is fejtettem.

2019.06.27. 18:34:41

@KaMon:

"Éppenséggel utalt rá"

Meh. Jogos. :)

blackhairlady 2019.06.27. 18:58:18

@szakasz2: Ah, azert nem semmi vagy.
Kiderul, hogy te mar bejartad az egesz vilagot, ott hagytad a labnyomod a szo szoros es atvitt ertelmeben is, szennyezted a kornyezetet az utazasoddal, Aztan hirtelen megvilagosodtal, hogy nem jol van ez igy, most meg mindenki mas felelotlen aki ugyanazt teszi mint te evekkel ezelott:)))
Szerinted mennyire vagy hiteles igy a kifogasaiddal?

somlobodog 2019.06.27. 19:34:47

@Nagy kámpics: oh. Köszi ezt most olvasom. Akkor nem én vagyok a gyengébb csak I.Szent @szakasz2 szemeben, úgy látszik többen vagyunk itt kaja es pornofuggo gyengeelmejuek:)

somlobodog 2019.06.27. 19:34:48

@szakasz2: :))))) haha magyarázd a bizonyítványt az ökológiai labnyomrol másnak. Figyelj. Az első hozzaszolasod olvasd vissza. De kiemelem mert nem várom el hogy emlékezz:

"Lehet, hogy a korral jár, de én már ezzel a "világot szeretnék látni"-val sem tudok nagyon mit kezdeni. Európán kívül ugyan "csak" Arizonában és Hongkongon jártam, de nem gondolom hogy sok igazán "újdonságot" tudnának mutatni - mármint olyat amiről nem találni nagyon szép természet- vagy egyéb filmeket. Nemrég Izlandról néztem a Netflixen egy olyan fantasztikusan fényképezett természetfilmet, hogy nem hinném, hogy azt egy odautazás és 1-2 hetes ottlét überelni tudná, ár/érték arányban biztosan nem. És azzal, hogy nem vágyok ilyen helyekre, időt és pénzt spórolok, meg a klímát is védem. :)l"

Azaz azt írod higy nem nem tud olyat mutatni amit ne látnal a netflixen. A végén odaszurtad vicceskedve a klimavedelmet. Meg az ár érték arányt. Ami nem lehet más csak szubjektív hiszen mi az ÉRTÉKE egy útnak ha nem higy látsz. Erre bekattansz lehazudod a csillagokat hogy de te mekkora okoturista vagy a fotelben de az élmény nem számít. Mikor előtte azt írod hogy a termeszetilmek fantasztikusak. Hát az újdonság mutatasa az élmény. A saját gondolataid nem tudod szintetizalni és te osztasz másokat. Nice. Sztem tölts egy kis pornót magadnak hogy lásd mi is az. És hiába írod le még 3x ovodaskent hogy jaaaa mindenki magából indul ki. És? Ettől több vagy kevesebb leszek? Előtted? Egy arcatalan név nélküli senki vagy nekem mint én neked. Lényegtelen higy azt gondolod hogy pornó függő vagyok én meg azt hogy te vagy Teréz anya és Ferenc pápa Szent szeplotlen gyermeke. De tudod mi a fura? Hogy így bekattansz a szex hasonlaton... Na ez érdekes. A kaján nem porogtel ennyit. Tudod miért? Mert lehet abból jut eleg. Ps. Ne felejtsd el a villanyt lekapcsolni majd:)))

szakasz2 2019.06.27. 20:13:22

@blackhairlady: Eszem megáll. Ha jártam Európán kívüli 3 országban (mindegyikben szakmai okból és nem nyaralás céljából), akkor bejártam az egész világot??? Eszednél vagy? Az eddigi írásai alapján @London2009: legalább 10-szer annyi km-t repülőzött már, és talán 10-szer annyi Európán kívüli országban is járhatott mint én (különösen ha a szakmai okból történő repüléseket levonjuk), valószínűleg a gyerekeimmel együtt is kisebb az ökológiai lábnyomom mint neki.

Ma a rekkenő hőségben többen vagy nem ittak eleget vagy elgurult a gyógyszerük...

Arthamyr 2019.06.27. 20:22:17

@Nagy kámpics: Igen, nekem ehhez a kijelentéshez elég a válás puszta ténye is. :D
És később lehet mérlegelni enyhítő körülményeket, esetleg...

Arthamyr 2019.06.27. 20:24:25

@szakasz2: "valószínűleg a gyerekeimmel együtt is kisebb az ökológiai lábnyomom mint neki." - Na erre azért nem fogadnék a helyedben. :)

Arthamyr 2019.06.27. 20:28:36

@somlobodog: @Nagy kámpics: Ennek most akkor szégyennek kéne lenni, ha pornót néz valaki? :) Há' ezen beszarok...

blackhairlady 2019.06.27. 20:39:45

@szakasz2: "Nem írtam, hogy én nem utazom/utaztam, sőt meglehetősen sok helyen jártam már. A vízesések és a természet ráadásul a kedvenceim, jártam már a Niagara-vízesésnél is (szóval még Kanadában is voltam kb. 25 éve), és az Alpok nagyon sok vízesésénél, az Interlaken környéki gyönyörű vízeséseket, mivel kb. másfél órára lakunk tőlük, évente többször látogatjuk."

Ezt toled idezem.
A meleg nalam nem kifogas, itt sok honapon keresztul forrosag van, megfelelo mennyisegu folyadekot fogyasztok, koszonom, hogy aggodsz :)

De komolyan, en nem akarok veled vitatkozni, szerintem utazni jo es nagyon orulok, hogy egyre tobb embernek van ra lehetosege, hogy meglatogathassa es nem csak a teve kepernyojere merengve csorgatja a nyalat egy Yosemite vagy Grand Canyon, esetleg egy Yellowstone lattan, hogy csak az USAnal maradjak, de sorolhatnam tobb szaz sorban a szebbnel szebb helyeket.

szakasz2 2019.06.27. 20:40:48

@blackhairlady: Életem párja most szidott le, hogy elég csúnya stílusban írtam, emiatt elnézést kérek.

@Arthamyr: Nem fogadtam. :) De azért ha fejenként nézzük (hiszen 1 gyerek is 1 ember, különösen hogy 2 közülük már lényegében felnőtt), akkor nagy összegben fogadnék arra, hogy igazam van. Egyébként pedig úgysem tudnánk pontosan ellenőrizni. :)

Stílusilag nekem (is) gurult el egy kicsit a gyógyszerem, többeknek mondjuk már a szövegértelmezéssel is akadtak gondjai - ez volt az én problémám ebben a hőségben egy mihaszna sokórás Workshop-olás után. Asszem ilyen kommentek után megérett az idő egy nyári szünetre - kb. 7 év óta először hosszabb időre lekapcsolódok a határátkelőről és most egy ideig nem nézek ide.

Mindenkinek kellemes nyarat és nyaralást!

Arthamyr 2019.06.27. 20:50:11

@szakasz2: "hiszen 1 gyerek is 1 ember, különösen hogy 2 közülük már lényegében felnőtt" - Pont ezért gondolom, hogy @London2009: 2 fős családjának ökológiai lábnyoma azért messze van a te öt fős családodétól, lefele, még akkor is, ha havonta repül Új-Zélandra 4 átszállással, és évente jár az ISS-re körülnézni... Az senkit sem érdekel, hogy fejenként mennyi, mert te már kitermelted a 3 gyereket, és ha 2 majdnem felnőtt, akkor előbb-utóbb unokáid lesznek, tovább súlyosbítva az ökológiai lábnyomot. :) És már tegnap is írtam, hogy nem London2009, Obama meg a hasonlók ökológiai lábnyomát kell csökkenteni, mert ha ennek a felső 200 millió embernek teljesen megszűnteted, sem érsz el sokmindent, hanem az egész 8 milliárdnak.

Itt nincs hőség, pont most jöttem a parkból, fantasztikus idő van. :)

Arthamyr 2019.06.27. 20:51:33

@blackhairlady: "nagyon orulok, hogy egyre tobb embernek van ra lehetosege" - Én ennek nem örülök, de el kell fogadni, ez van. Mind meghalunk. :D

Arthamyr 2019.06.27. 21:08:09

@blackhairlady: Naná, én azt tervezem, hogy mindenkit udvariasan előreengedek. :D

blackhairlady 2019.06.27. 21:11:55

@szakasz2: A stilussal nem volt kulonosebb gond, elofordul ez ha az ember hevesen vitatkozik :)
De azt azert most is fenn tartom, hogy ha nem jartal egy helyen, akkor a kepernyon latott felvetelek a nyomaba sem ernek a szemelyes tapasztalatnak, ennek az az ara, hogy oda kell utazni. A jarmu meg attol fugg, hogy milyen messze vagy tole illetve mennyire vagy gazdag. Ez van, eljen az utazas, a kirandulas, a termeszet :))

FutureFry 2019.06.27. 21:52:29

@Arthamyr: @London2009: @Nagy kámpics:
Az igazi (házas)társ ismérve az (is), hogy nem viszi a (mondjuk) $1.4M-t, hanem hozza. :)

Arthamyr 2019.06.27. 22:00:30

@FutureFry: Azért ez elég szigorú kritérium, legalábbis Európában. Pár évtized alatt talán elérhető, de azért messze nem triviális. :)

Én a válás intézményét úgy ahogy van megszüntetném, legyen a házasság egy felelősségteljes elköteleződés...
Vagy ha mindenáron meg akarják tartani, akkor csináljanak hozzá "infrastruktúrát": automatikus, ingyenes nyilvántartást, hogy ki mennyit tesz a közösbe (nyilván itt nem csak a $-t kell nézni), és akkor annyit is vehessen ki belőle. És kiskorú gyerek mellett akkor se lehessen válni. :)
Valahogy végtelenül elszomorító, hogy ilyen sok válás és feleslegesen és felelőtlenül létrejött házasság van manapság.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.07.03. 04:41:19

@acycloren: "Bevemhesedett"
Hátbazmeg... :-))))))))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása