oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. május 23. 06:30,  Hogyan állj szóba angolokkal? 51 komment

2019. május 23. 06:30 Határátkelő

Hogyan állj szóba angolokkal?

Minden nyelvnek megvannak a maga finomságai, melyek hiányában (avagy azokat helytelenül alkalmazva) kilógunk a sorból. (Ami néha azért nem annyira rossz.) Úgyhogy ma egy rövid, ámde velős nyelvi gyorstalpalóval szolgálhatok nektek egészen autentikus forrásból.

nagy-britannia_london_covent_garden_foto_pixabay_com_glidagida.jpg

“A közelgő Pedagógus Nap (amiről szintén lesz véleményünk, csak ahhoz még párszor le kell ugrani a közértbe citromért a dzsintonikhoz) miért, miért nem előhozza a tudatalatti bugyraiból a népnevelési ösztönt. 

A múltkor már írtunk pár szóról amivel jó tisztában lenni, hogy értsük a nüanszokat, ma pedig néhány gezemicét szeretnénk megosztani, ami a modern angol kommunikáció arzenáljának része. 

Disgusting 

Undorító. Persze gondolhatunk egy belvárosi kocsma viharedzett budijára, Kamilla hercegné tüllkalapkás megjelenésére, vagy azokra, akik reggel a metrón adnak maguknak gyors elsősegélymanikűrt: körmöt rágcsál, megtekint, ismét körömágyat nyálaz, és ebbe belefeledkeznek hat megállón át. 

De nem, ízlelgessük a szót, ha sértett elégedetlenségünk szeretnénk kifejezni olyan szituációban, mikor baromira nincs igazunk, de mindenki más farok és inkompetens, mi kifogytunk érvekből és nem bánjuk, ha hisztiző négyévesnek tartanak minket. 

Ilyenkor emeljük föl hangunk és koronázzuk meg szónoklatunk egy disgustinggal. This is disgusting! 

Igazán autentikus akkor lesz, ha kellően ráérzünk a szótagok megnyomására és a ritmusra. Dissssss-GUsting, s enyhén húzzuk föl felső ajkunk, Elvis Presley-style. 

Túl sok eredményt ne várjunk tőle, a vonal/pult/kassza másik oldalán ülő nem fog maga alá rottyantani, de ilyen fineszekkel demonstrálhatjuk asszimililációnk és az angol nyelv iránti tiszteletünk mértékét. 

Ellenben ha el szeretnénk érni valamit és csípőből tüzelnénk egy adu ásszal, tudom javallani, hogy sírjuk el: It has an impact on my quality of life. Bár kapnék egy szem konyakos meggyet ahányszor ezt bevetni hallottam! 

Nos, ez igazán egész estés vita tárgya, hogy kinek mi a ,,minőségi élet”, mi az ami nincs valamilyen hatással életünkre, és nem-e rajtunk áll, hogy éljük ezt meg..., de ettől megfájdul a nép feje. Kinek a taposóaknák, kinek a töredező hajvég. 

Napjaink Londonában bármi, ami nem szájunk íze szerint alakul és ehhez nekünk alkalmazkodni/kesztyűt fölvenni kellene, már hatással van életünk minőségére. 

Ilyenkor forduljunk orvosunkhoz, hogy ezt a diagnózist levélben igazolja, szipogjunk egy sort a HR-en, vagy csak simán pereljük be az első arra járót. 

Talán a legvagányabb gyakorlatba ültetése az volt, mikor egy diák azért kért felmentést a rossz vizsgaeredményeire, mert fél évvel azelőtt elöntötték a kollégiumát a pókok és ettől annyira kiborult és it had such an impact on his quality of life, hogy hónapokig nem tudott tanulni. Zseniális! Persze nem az a hülye, aki megjátssza az esélyeit, hanem aki hagyja. 

Engage 

Hm. Ez egy olyan szó, amire nem lehet igazán haragudni, s igen sokféle jelentése van, de mégis annyira agyonhasznált és a legócskább helyzetekben ránk öntött szirupra emlékeztet, hogy listás lett. 

Mert ma már mindenki mindenkivel kell, hogy engage, és ilyenre hallatlan bunkóság nemet mondani. Ha valaki invitál, hogy munkahelyeden engage valami barom tréninggel vagy még idiótább csoporttal, akkor az cukorból készült pisztoly a fejedhez nyomva típusú Muszáj. 

Cooperate 

Hasonló a cooperate is, a ,,Remélem, együtt tudunk működni” az a fajta doublespeak, ami megakad az ember torkán. Így aki híján van szókincsnek és szeretne a mosolygós PC kaszása lenni, bátran helyettesítsen minden második igét vele, főnökei igazán nem mondhatják, hogy nem csapatépítő vagy proaktív. 

Nem túl felelős munkaköri beosztásban, de legalábbis ha ,,védett jellegzetességünk” van (protected characteristics) ami az érinthetetlenség védőpajzsát húzza körénk, ha nemtörődöm munkánk vagy csekély értelmű medvebocs mivoltunk palástolnánk, riposztunk legyen egy tömör I forgot

Úgy tudják itt ezt legkisebb szemrebbenés nélkül a főnök képébe mondani teljesen természetes ürügyként, mintha erre annak ezt kéne válaszolni: „Ó. Jaaaa, hogy elfelejtetted! Az más! Így már értem!” 

Nos, vannak akik valóban megússzák ennyivel, de mint mondottam, átlagembernek nem éri meg szenilisnek lenni, hacsak nem szeretnénk előrébb jutni a karrierranglistán az unatkozó recepciós/butik security-s egzisztenciánkból. 

Like 

Kakukktojásnak itt a like, amit, like, ugyan sok angol anyanyelvű is like használ, de külföldiek gyakran elkövetik azt a, like, hibát, hogy like orrba-szájba beletűzik a mondataikba szintax olajozónak, hogy ettől, like, roppant folyékony angolosnak tűnjenek. 

Élő példa erre a litván lakótársnőm, aki értelmes némber létére egy egyszerű mondatot is háromszor összelájkol, amitől meg I’m like szájba csapnám az Oxford nagyszótárral. 

A LBM nem kíván stilisztikai gestapót játszani, de ez a likey-like a magyar ööö és izé nyelvi igénytelenségek angol megfelelője, így csak tanácsolni tudja, hogy ha az idevándorolt komoly ember benyomását szeretné kelteni, akkor marhagyorsan csökkentse a like-kibocsátását. Fülszennyezést kerülendő. 

Szolgáljon (le)épülésünkre!” 

Ha tetszett a poszt, ne hagyjátok ki a LondonBudapestMetro blog többi írását sem!

(Fotó: pixabay.com/glidagida)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: angol nyelv Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9714839100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabors 2019.05.23. 09:22:46

"Hogyan állj szóba angolokkal?"

lehetoleg "angolul"

csortu 2019.05.23. 11:19:32

Jó duma, látom, ott is terjed az újbeszél. Én akkor tapasztalok hasonlót, amikor Brüsszelben kell EU projekteknek szakérteni. Barátom, az EU saját angol szótárat fejlesztett le magának, ahol a doksi az deliverable, a népoktató kiselőadás meg outreach activity. Egyszer majd összeszedem, és jó pénzért kiadom szótárként. (Jól lehet látni ki az, aki először csinálja, mert órákig csak néznek a levegőbe, mert az elhangzó anyag felét se lehet érteni újbeszél ismeretek nélkül.)

Zacskóstej 2019.05.23. 16:58:22

Fokoff yu FOKKIN KÁNT!!!

Snedronningen 2019.05.23. 17:03:35

@csortu: oh, nem jártál még az ENSZ-ben, ott a mozaikszavakba szerelmesek és a külonféle rövidítésekbe. Ráadásul az elterjedt rövidítés lehet, hogy franciából jön, és ha szeretnéd tudni, mi jelent, akkor nem biztos, hogy az angollal beljebb vagy

Shanarey 2019.05.23. 18:09:14

Hogyan beszélj angolokkal? Az igazi kérdés, hol találsz igazi angolt. :-)

2019.05.23. 18:30:46

Már ha megérted őket.

kolomparlole1114 2019.05.23. 20:45:36

"It has an impact on my quality of life. Bár kapnék egy szem konyakos meggyet ahányszor ezt bevetni hallottam!"

Örülj hogy nem az hallod hogy: prepare for impact! :)

tanato 2019.05.23. 21:11:15

@Shaktee: Érdekes riport.
Arra azért rávilágít, mennyibe veszik, és mennyire ellenségnek képzelik a kelet-európai migráncsokat.

"Nem igaz, hogy lusták az angolok, csak nem kapnak esélyt." "Ebben a városban angolként már nagyon nehezen kapni munkát Nincs gyári és mezőgazdasági munka angol állampolgároknak.."
Saját hazájukban????
Hát nincs ott egy Habony, aki figyelmeztesse a magyarokat, lengyeleket, stb., hogy nem veheted el az angolok munkáját???? Nem ismerik a plakátokat?

Bezzeg:
"A lakástulajdonosoknak jó, mert 5-6-7 embert is elszállásolnak egy házba.Fejenként fizetnek 80-90 fontot hetente. Sok pénz."
Hol is hallottunk mostanában az albérleti és lakásárak elszállásáról? Hasonló okok miatt nem Tatabányát emlegették a legdrágább városként?

"A pénz kiáramlik a városból . És ami elment, az elment. És rengeteg ember hazautalja pénzt". És így tovább.
Hihetetlen, hogy ezek a kelet-európaiak mire nem képesek.....

Nem az én kommentem csak bemásoltam ide egy másik blgból.

Shaktee 2019.05.23. 21:26:58

@tanato: Pakolnék s huznék onnan mint a vadludak doki.

De mint tudjuk az itteni angoljainkat sosem érte el a rasszizmus, minden szép s jo.

Ha meg nem..kicsit fekáznak, pakiznak s megkonnyebul a lelkuk.

morph on deer 2019.05.23. 21:31:58

@kolomparlole1114:
Ráadásul ezzel az életminőséget említi, és nem a minőségi életet, de sebaj...

Shanarey 2019.05.23. 21:41:23

@tanato:

A videóban sok csúsztatás van, és sok hazugság is.
Az átlag kelet eu melós, nem megy haza minden 3. hónapban. Persze vannak ilyenek, de a hányaduk elenyésző. Az angol nem kap munkát, kaphatna, de annyi pénzért, azt a nem éppen könnyű melót nem fogják elvégezni. Na meg lusták, de erről nem szabad beszélni (PC). Amúgy az átlag angol kétkezi melós, azért nem kell, mert az átlag "gonosz" kelet eu népség hatékonyabban dolgozik.

Haza utalják a pénzüket, et tényleg igaz, legalább az 50% ezt teszi, de ettől még lakik valahol, s étkezik, és közlekedik. A kelet Európai boltokat, nem kelet Európaiak vezetik, nos, a videóban szereplő várost nem ismerem, de eddig akár merre jártam, a boltokat, kelet Európai tulajok üzemeltették. A boltok ügyében ez is egy nagy csúsztatás, mert a kisboltokban, nem lehet mindent megvenni, vagyis az ASDA Tesco, Morrison's stb. is jól elvan, nem véletlen hogy mindegyikben akad kelet eus szekció. Az angolok a legnagyobb befizetők, ez tény, de az is hogy Wales az EU-ból visszakapott támogatásból épített fel sok mindent, amire az angolok, anno nem adtak nekik egy vasat sem.

Shaktee 2019.05.23. 22:12:43

@Shanarey: Nem az számít hogy mennyi az igazság abban amit ezek az angolok gondolnak rólatok hanem hogy ezek a szonszédaitok, akikkel dolgoztok, ezek azok akik el akarnak elszakadni az uniótól.

Shaktee 2019.05.23. 22:51:06

@Shaktee: + Ahogy kis hazákban se tudod megcáfolni a soros, migránsinváziós urbánus legendákat, ott is lehetetlen.

Jan Kovalens 2019.05.23. 23:12:37

@tanato: ehhez mit szólsz?
"az utóbbi években tízezernél is több holland költözött hazánkba"
index.hu/bcs/2019/05/23/magyarorszagon-elo-hollandok-video/
Az első megszólaló olyan jól beszél magyarul, hogy eltart egy ideig, míg rájössz, hogy nem ez az anyanyelve.

---
Ha a 90 előtti idők (Kádár-rendszer), 1990-2010 és a 2010 utáni idők (Orbán-rendszer) teljesítményét kell megítélni, akkor a Kádár rendszer toronymagasan nyer, az idősebbek között elsöprő arányban (Kádár: 60%, Orbán: 13%, 1990-2010: 8%, a többi nem tudja).
Társadalmi osztályok szerinti bontásban az Orbán által erősen támogatott és előnyben részesített felső és felsőközép osztályokat kivéve szintén minden osztályban Kádár nyerne Orbánnal szemben.

"Meglepő módon négy év alatt jelentősen nőtt a diktatúrát bizonyos körülmények közt elfogadók aránya a két leggazdagabb rétegben: a középosztályban majdnem háromszorosára, a felsőosztályban pedig négyszeresére nőtt."

abcug.hu/a-magyar-felsoosztalynak-egyre-jobban-tetszene-egy-diktatura/

tanato 2019.05.23. 23:19:36

@Shanarey: Köszi az infót!!

Én ugye itthon vagyok,nem Angliában így nem tudom megítélni a videó valóságtartalmát.

tanato 2019.05.23. 23:24:24

@Jan Kovalens: Köszi,olvastam mindkettőt.Hollandok itt a környéken is sokan élnek,csak sajnos már mind inaktívak,fiatalok nincsenek közöttük,azok a két ország viszonylatában innen oda mennek élni.
Kádár Nosztalgia,szép lassan eltűnik/eltűnünk/ az a réteg akik már akkor felnőttként éltek/éltünk/ itthon.Elfogadtuk a szovjet megszállást annak tudatában is hogy sosem lesz vége,cserébe a szomszédos akolbéliek életszínvonalához képest sokkal magasabbért cserébe.

Jan Kovalens 2019.05.24. 00:33:14

@tanato:
Az az érdekes, hogy a "Kádár nosztalgia" azok közében is él, akik nem is éltek még akkoriban (mai 30-40 évesek).

A videóban megszólaló hollandok mind aktívak voltak, bár nem fiatalok, de nem is nyugdíjas korúak.
Talán a magyaroknak is "megjön az esze". :)
Úgy értem, talán kezd beállni stabil szintre a "ki-be járkálás":

Hatalmas fordulat a magyar kivándorlásban? Többen jönnek haza, mint amennyien elmennek
2019. május 21. 05:45
Hosszú évek óta először fordult elő 2018-ban, hogy több Magyarországon született ember tért haza, mint ahányan elvándoroltak, vagyis pozitív volt a nettó migrációs egyenleg - derül ki a KSH Statisztikai Tükör kiadványából, melyet hétfőn tettek közzé.

tavaly 20 ezer itthon született magyar tért haza az országba, miközben "csak" 18 150-en távoztak külföldre

A javulás elsősorban a kivándorlási hajlandóság csökkenésének köszönhető. 2017-ban még majdnem 27 ezer volt ez a szám, 2014-15-ben pedig a 30 ezret is meghaladta. Ezzel szemben a hazatérők száma tavaly egy kicsit még csökkent is az előző 20 906-ról, ami az elmúlt kilenc év csúcsát jelentette.

Ha a hazánkban születettek nemzetközi vándorlásához hozzávesszük a már külföldön születettek Magyarország felé vándorlását is, akkor tavaly kereken tízezerrel többen jöttek az országba, mint ahányan elmentek, hiszen a 20 ezernyi hazatérő mellett volt 8150 olyan ember is, aki külföldön született.

www.portfolio.hu/gazdasag/hatalmas-fordulat-a-magyar-kivandorlasban-tobben-jonnek-haza-mint-amennyien-elmennek.324917.html

Hogy kell ezt értékelni? Magyarország jobban teljesít? Vagy Orbán se elég, hogy elriassza az embereket a hazatéréstől? (A cikk egyébként leírja, hogy bizonytalanságokkal terheltek és ellentmondásosak az adatok, itt további kételyek olvashatók: www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/ksh-kivandorlas-statisztika.684741.html )

---
És ahhoz mit szólsz, hogy egész Európában Magyarországon nő a legdinamikusabban a nem EU-s vendégmunkások száma?
ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20190521-2?fbclid=IwAR2iZNsoOsi6J4oHrFJdtivnYvtNDOpgr54UoYQ9TIAfHn4stsm7XORdhNE&_ga=2.35679523.2024370857.1558493697-1778602151.1554209010

2018-ban 111 ezren kértek tartózkodási engedélyt, egy évvel korábban csupán 59 ezren. Jelentősen nőt a vendégmunkások száma is: tavaly 61 ezren kértek tartózkodási engedélyt munkavállalás céljából, egy évvel korábban ez a szám még csak 24,5 ezer volt.
index.hu/belfold/2019/05/22/kozel_megharomszorozodott_a_vendegmunkasok_szama_magyarorszagon/

Shaktee 2019.05.24. 00:38:19

@Jan Kovalens: KSH kézivezérelt, nem hitelesek az adataik.

gabors 2019.05.24. 01:43:56

@Snedronningen: " Ráadásul az elterjedt rövidítés lehet, hogy franciából jön,"

tevedsz egy kicsit, a roviditeseket mind angolul mind franciaul (plusz a tobbi 4 nyelvre) "megalkotjak" mert az ENSZ-nek mindketto a munkanyelve, vagyis egy feljegyzeseket mindket nyelven "lehet irni" mar sokszor eleve ugy talaljak ki a teljes neveket hogy le lehessen ertelmessen forditani (legalabb a latin nyelvekre kinai arab sokszor lehetetlen).

Amugy hogy melyi roviditest "hasznaljak" nagyobb eloszeretettel a helytol fugg nyilvan Genf-ben a francia gyakoribb mig New Yorkban az angol (de akar a fugghet az adott osztaly nagyfonok "kedvelt" nyelvetol is ....)

gabors 2019.05.24. 01:46:22

@Shaktee: koszi hogy eletben tartod a Brexit hireket itt a HA mer nagyon hanyagolva van :-))))

mindjart megnezem hogy szavazott az UK az EU-s valasztasokon :-)))) HAHAHAHHA

tanato 2019.05.24. 07:12:43

@Jan Kovalens: Köszi én is nézegettem ezeket.Úgy látszik mindenféle választási agit prop. ellenére azért fű alatt csak jönnek az EU-kívüliek is gazdasági érdekből.
Ugyan ha szóba jön mindig kikérik maguknak, ne keverd az illegálisokat a legálisokkal,viszont a plakátokon ,kinyilatkoztatásokban simán bevándorlókról van szó.
Na mindegy a természetes folyamatok mindig utat törnek maguknak.

Jan Kovalens 2019.05.24. 07:21:48

@Shaktee: én nem gondolom, hogy meghamisítanák az adatokat. Módszertani problémák / nehézségek mindig lehetnek, de azok nem "politikailag motiváltak" (ld. az idézett napi.hu-s cikkben Katona Tamás észrevételeit).

Olvastál arról mértékadó forrásból, hogy a KSH hamisít?

kolomparlole1114 2019.05.24. 07:21:54

@Jan Kovalens: Nyilván az megy el akinek piacképes tudása van, és az marad akinek nincs. Sokan kint jönnek rá hogy nekik nincs. Velük is csak többen leszünk, de csak mint maroktartók az alamizsnára. Aki befizetne a kasszába, na az megy el innen.

kolomparlole1114 2019.05.24. 07:22:57

@tanato: Meg azt is tegyük hozzá hogy a magyarok nagy része az azelőtti Horthy rendszerben is csak csóró volt, akiket lenéztek a burzsujok, nem közösködtek velük, gyakorlatilag egy párhuzamos társadalomként léteztek, akik iránt a közmagyarnak se volt nagyobb szimpátiája, ezért felőle nyugodtan deportálhatták őket, kobozhatták el a vagyonukat, az átlagmagyart ez rosszul legkevésbé se érintette, inkább még kárörvendett is neki. Azt kapták amit megérdemeltek. Igaz hogy nagy életszínvonal ugrást a kommunizmus se jelentett a népnek, de legalább egy minimál létbiztonság az megvolt, ami a Horthy rendszerhez (ne feledjük, 1. vh és Trianon után, 29-es gazdasági válsággal súlyosbítva)képest javulásnak számított. Ezért nem volt nagy ár az hogy pár elkülönült, szinte sose látott, de akkor is csak a népet irritáló embernek meg kellett tanulnia dolgozni. Szóval persze hogy jó volt a Kádár rendszer - az előtte levőhöz viszonyítva (a Rákosit inkább hagyjuk, az egy anomália volt). A ruszkikon nem tudtunk változtatni, azok mindenképp a nyakunkon maradtak volna, tehát azon kár merengeni hogy dehát megszállás meg minden, ja, előtte meg német megszállás volt. Minket mindig megszállt valaki, azelőtt a Habsburg, török. Akkor is volt megalkuvás, a ruszkikkal is volt, ebben nincs semmi különös. De a hétköznapi életben a Kádár rendszer sokkal többeknek (egy egész nép) volt előrelépés (még ha csak kicsi is) mint amennyinek nem. Most kinek jó hogy ellopják az államkasszát, meg elpazarolják stadionra, kisvasútra, és azért bontanak el fontos utakat (Nyugati felüljáró), mert a führernek nem tetszik dizájnügyileg? Hát nem a magyaroknak, az biztos.

Larrikin 2019.05.24. 07:23:06

@Snedronningen: "Ráadásul az elterjedt rövidítés lehet, hogy franciából jön, és ha szeretnéd tudni, mi jelent, akkor nem biztos, hogy az angollal beljebb vagy"
Kindly reply rsvp, ahogy tanult indiai kollégám írta.

Larrikin 2019.05.24. 09:14:47

Hogy a tárgyhoz is hozzászóljak:
- magyar ember a disgusting szóban könnyen felfedezi a 'gust' részletet, és valóban, a gusztustalan szavunk ugyanabból a latin gyökből származik. Azonban angolul a disgusting nem korlátozódik a zsigeri érzésre. A jelentése valamelyest bővebb, használatos az undorító, visszatetsző, felháborító kifejezésére is.

- a quality of life életminőséget jelent. A "minőségi életet" - ha van ennek egyáltalán értelme - inkább a life style fejezi ki. (Nem tükörfordítás, jé!)

- a like valóban egy gyakori 'verbal tic'. Viszont megtévesztő a magyar izéhez hasonlítani, mivel az anyanyelvi beszélők nem szúrják be a mondatba akárhova. Ha nincs meg a keresett szó vagy gondolat, egyszerűen ummmognak. Nem mondanak olyat, hogy can you bring me a like a latte.

- engage, cooperate - különbözik ez bármiben a magyartól?

"és nem-e rajtunk áll" - ezt inkább nem kommentálom.

6EQUJ5 2019.05.24. 09:41:24

@kolomparlole1114: Messze nem csak a burzsujoktól vették el a vagyonukat vagy deportálták. Konkrétan főleg nem tőluk. A parasztságot teljesen kiirtotta a Kádár rendszer, sok egyszerű parasztot is kuláknak bélyegeztek. Létbiztonság? Igen, egy darabig lehet létbiztonság azáltal, hogy amit elveszek az ország egyik felétől, azt odaadom a másiknak, meg felveszek hiteleket jóléti kiadásokra, de aminek nem stabilak az alapjai, az előbb utóbb össze fog omlani. Egyébként meg igaz az a mondás, hogy ha valamit sokat mondogatnak, akkor azt elhiszik az emberek és van egy erős propaganda is a Kádár rendszerrel kapcsolatban. A kádári elit ugyan úgy lenézte az egyszerű embereket, ahogy ma is lenézi az "uralkodó" osztály és a jövőben is ez lesz. Ez az emberi természet.

kolomparlole1114 2019.05.24. 10:21:53

@6EQUJ5: Hát kiktől? A vagyontalan néptömegektől nem volt mit. A kulák az a burzsujparaszt volt. Akinek nagy birtoka volt, esetleg trakesz, malom is, csak nemesi papírja nem. A valódi parasztnak már a Horthy rendszerben, meg azelőtt se volt semmije, max egy kis háztáji, de abból bizniszt nem tudott folytatni, örült ha nem halt éhen. Ezeket nem kiirtotta, hanem felemelte a kommunizmus.

Pont ugyanez játszódott le Japánban a Meidzsi restauráció alatt (tudod: Utolsó szamuráj Tom Cruise-zal). Ott a(z utolsó) sógun rendszer úgy nézett ki hogy aki 1600-ban, a rendszer alapításakor a "jó" oldalon állt, annak a gyerekei is kiváltságosok lettek, aki meg nem, azoknak a gyerekei is csicskák maradtak. Aztán amikor a Meidzsi császár reformot akart, mert látta hogy a nyugati puskák ellen nem sokat ér a szamurájkard, akkor nem a semmiből lettek támogatói, hanem ezekre az elnyomottakra építve állította fel a modern hadseregét, akik aztán szétverték a sógunátust. Tisztára mint a kommunizmus, ami szintén az előző rendszert borította, az addig elnyomottakra támaszkodva. Ha csak a ruszkiknak lett volna jó a rendszer, akkor max ilyen Szomália-Afganisztán-Szíria féleség jöhetett volna létre nálunk, de a kisemberek (amiből mindig több van mint uraságból) érdekeltté tételével egy stabil rendszert kaptak, ami a helyieknek is jó volt. Ezért van iránta nosztalgia. Könnyű a régi híradókat nézve álnosztalgiázni, de azok nem a valóságot, csak az urak valóságát mutatják be, a népet ugyanúgy nem rakták rá, ahogy az ékoreai propagandaafilmek árutól roskadozó boltjaival se találkoznak a helyiek.

Persze, a rendszerbe kódolva volt hogy hozzánemértők vezetésével nem lehet nyereségesen működtetni, ezért előbb-utóbb lemegy minuszba az államkassza. DE! Most nem? Most állítólag értenek hozzá, de így is csak a hiány nő. Mennyivel jobb az elpazarlásnál az ellopás? Semmivel. A pazarlásnál legalább a nép látott belőle viszont valamennyit, most meg annyit se. A kommunizmusnak most se a normális, felelős gazdálkodás lett az alternatívája, hanem a maradék szétlopása, AMIHEZ KÉPEST (relatíve) a kádári balfaszkodás tényleg jobbnak tűnik. A semminél a kevés is jobb.

kolomparlole1114 2019.05.24. 10:22:30

És nem, nem kéne visszahozni a Kádár rendszert, mert a mai viszonyokhoz képest nem tudna akkora többletet nyújtani mint anno. Persze anno is jobb lett volna egy Marshall segély, majd nyugati kapitalizmus, de ahhoz is szét kellett volna verni a Horthy rendszer urambátyám rendszerét, mert az se volt kompatibilis a Nyugattal.

Ugyanakkor a Kádár rendszer már félig visszajött. Ma is állampárti diktatúra van, amit egy kádárista KISZ titkár vezet, ma se lehet nyíltan beszélni, csak amit a vezetők engedélyeznek, a médiában csak az állampárti propaganda (Soros, migránsok) megy, valamint a valóság ellentéte (Brüsszel el akarja venni... nem akar elvenni semmit, sőt még ad is). Ma is aktuális a régi szamizdatos, a valóságot csak fű alatt kibeszélő, a rendszerrel megalkuvó élet. Igazából ma egy kádári kommunizmus van, csak (még) a vezetők se merik nyíltan kimondani, fenntartják a látszatot, de csak a látszatot. Majd amikor kiléptetnek minket az EU-ból, mert ügyészség már csak ott van, és csak azok tudják elvenni a lopott közpénzt a tolvajoktól, na akkor fog leesni mindenkinek, mert onnantól már nem kell a látszatra se adniuk.

Platonica 2019.05.24. 11:58:43

@Larrikin: A magyarban sem korlatozodik a fizikalis leirasra a gusztustalan szo hasznalata, lasd pl 'gusztustalan viselkedes'.

Minosegi eletnek sztem sincsen ertelme, de a 'lifestyle'(=eletstilus, eletvitel) szemantikailag nem pozitiv, hanem teljesen neutralis. Lehet nyugodtan parositani negativ jelzokkel, pl 'sordid lifestyle'.

A 'like' egy elegge elterjedt toltelekszo, ebbol a szempontbol van koze az 'izehez', de az is teny, h hasznalata az 'informalisra' korlatozodik. Igenyes angolban nem hallani.

Nekem inkabb az tunt fol, hogy mennyire nem kongruens a cim es a tartalom. A poszt nemigazan arrol szol, amit a cim iger.

Larrikin 2019.05.24. 13:19:24

@Platonica: igaz, magyarul is létezik a gusztustalan viselkedés, bár nem gyakran használt kifejezés. Igazából arra angolul is inkább valami mást mondanak, pl. misbehave. Sok esetben előfordul, hogy van egy szónak pontos fordítása, csak abban a formában ritkán használják.

Re lifestyle: van olyan is, hogy pl. medical condition, ami magyar ésszel egy neutrális kifejezés. De ha Alanah has a medical condition, akkor azt akarták mondani, hogy szegény lány beteg. Nem vicces, ha rávágod, hogy me too, mine is excellent. Amikor meg azt mondják, hogy the overseas guys don't have the life style (a fehérorosz leányvállalatnál), akkor egyértelmű, hogy nem arról beszélnék, hogy ezek az unalmas fickók odaát nem tudnak élni.

A like töltelékszó, de mégis nagyon más, mint az izé. Izé gyanánt talán ige helyett használják néha: I was, like, thinking about cancelling the whole business. Inkább tagmondatok között fordul elő. Inkább olyan, mint az 'érted', csak úgy benne van a mondatban.

Billy Hill 2019.05.24. 13:19:28

@kék madár: Comprehensive! Best practice! :-)

Platonica 2019.05.24. 15:42:08

@Larrikin: tyuha, nagyon nem ertunk egyet:-)
Hogy jon a misbehave kifejezes ide, mikor egy magyar forditast targyalunk?? A gusztustalan mind direkt, mind atvitt ertelemben hasznalatos a magyarban is, ezen nincs mit cifrazni.

Igen, a 'medical condition' ugyanugy mukodik, mint a 'lifestyle' (egy szo!), lehet mindenfele (pozitiv es negativ) jelzot eleje tenni, perfect medical condition, awful medical condition. Az altalad idezett onmagaban hasznalt 'the lifestyle'-lal me'g nem talalkoztam.

Az ize' ketfele funkcioban jelenik meg a magyarban: vagy szohelyettesito vagy megakadasjelzo. Utobbi felel meg a LIKE-nak, nem hordoz jelentest, 'csak ott van' (pont ahogy az izere irod). Kitolti azt a pauzat (ahogy a neve is mutatja), ami vagy szokeresgelesbol, vagy zavartsagbol, ilyesmibol adodik.
A peldadban nem tagmondatok kozt van a LIKE, es altalaban nem is ott fordul elo, kiveve amikor idezetet vezet be: I was like, what the heck, and he was like, I know!

Jan Kovalens 2019.05.24. 16:03:59

@tanato:
A briteknél 20%-Kal csökkent az ott élő magyarok száma (brit statisztikai hivatal szerint), az elmúlt tizeniksz évben nem volt példa csökkenésre sem:

Itt a fordulat: húszezerrel kevesebb magyar él Nagy-Britanniában
2019. május 24. 11:30
A 2017-es 98 ezerről tavaly 77 ezerre csökkent az Egyesült Királyságban élő magyar állampolgárok száma
www.portfolio.hu/gazdasag/itt-a-fordulat-huszezerrel-kevesebb-magyar-el-nagy-britanniaban.3.325431.html

Egyébként én hajlok rá, hogy orbánék csak az illegális és/vagy kontrollálatlan migráció ellen vannak. Ők is tudják hogy migránsok nélkül még hamarabb be kellene csukni az Orbán Zrt-t (Magyar Társaság, vagy mi is most a hivatalos neve az országnak?)

Jan Kovalens 2019.05.24. 16:04:05

@kolomparlole1114: nem, sok piacképes tudású is marad, és sok képzetlen is megy a felmérések szerint.

Úgy van ez, mint a pénzügyi spekulációval:
Akinek sok pénze van, az spekulálhat, akinek kevés, annak spekulálnia kell.

Platonica 2019.05.24. 16:12:32

@Platonica: Bocsanat, 'medical condition' inkabb betegseg, mint sima egeszsegugyi allapot, nem jol irtam. Mea culpa.

tanato 2019.05.24. 16:24:51

@Jan Kovalens: Ez jogos, az eltelt hosszabb idő és a Brexit is belejátszhat a csökkenésbe.

Larrikin 2019.05.24. 17:00:28

@Platonica: amiket gyakran hallok: this is inappropriate (gyereknek), this is unacceptable (felnőttnek), he was misbehaving (jelen nem lévő felnőttről). Amiket nem hallok: your/his behaviour is disgusting, ilyet eddig csak amerikai filmben hallottam. Magyarul is főleg szinkronfordításban hallok olyat viselkedéssel kapcsolatban, hogy "ez gusztustalan", mert igazi emberek inkább a visszatetsző, ízléstelen szavakat használják, ha valakinek a viselkedése nem az érzékekre hatóan gusztustalan. Persze ez is csak az én megfigyelésem, korlátozott számú mintán. Másnak lehet más a véleménye...

A medical conditiont sose hallotam élőben az eredeti jelentésében használni. Eleinte kicsit furcsa is volt, de gyorsan tanul az ember. A life-style meg, nos "For many terms, it is often completely acceptable to choose freely among open, hyphenated, and closed alternatives, even though the term has been used in English for an extended period (for instance, lifestyle, life–style, or life style)." Merriam-Webster. És bizony, ha egy házat azzal reklámoznak, hogy lifestyle, nem kell tippelned, hogy jó, de milyen style:)

A like az én példámban tényleg nem tagmondatok között szerepelt, de ettől még áll, hogy igék és tagmondatok környékén bukkan fel. A példádban viszont a végképp nem az 'izé' angol megfelelője, sőt, arguably az eredeti értelmében szerepel a mondatban. Az 'izé' magyarul főleg főnevek helyett szerepel, a like meg ... nem. Ha már magyar megfelelőt keresünk, legyen inkább 'hát'.

Platonica 2019.05.24. 18:28:39

@Larrikin: www.collinsdictionary.com/dictionary/english/disgusting-behaviour
Magyar valtozat: ha megguglizod, ott vannak peldak. Elofordul, persze, hogy nem mindenre van sajat megfigyeles:-)

Ha'zat en pl. nem hallottam me'g lifestyle-lal reklamozni. Marmint igy onmagaban.

Talan felreertheto volt, de az utolso peldamondatomat (ahogy irtam is) a LIKE idezetbevezeto funkciojara hoztam, nem az izere.
Visszaterve az eredeti hozzaszolasomra ezzel kapcsolatban, tovabbra is fenntartom, hogy van a ket szonak koze egymashoz, ha nincs is szaz szazalekos egyezes, azert nem megteveszto hasonlitani oket. Amugy olvastam egyszer valahol, hogy az IZE bizonyos hasznalatait tekintve tenyleg hungarikum:-)

Shanarey 2019.05.24. 19:21:30

@Jan Kovalens:

Nem hamisít, csak a nem "megfelelő" adatokat kihagyja az összesítésből. A módszertan lényege, amivel az adatgyűjtés folyik az az hogy a kormány szája ízének megfelelő legyen a végeredmény.

Shanarey 2019.05.24. 19:27:30

@tanato:

S még egy apróság az index videójából, az angolok azon siránkoznak, nem tudják ki van ott és ki nincs ott, de azt tudják hogy a lakosság 25 %-a az kelet Eu bevándorló. Nos akkor ezt honnan is tudják ?
:-)

kardio1 2019.05.25. 21:25:18

@kolomparlole1114: nem sokat tudhatsz arról, kiket címkéztek kuláknak.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása