oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. április 22. 06:30,  Holland álom, magyar álom 33 komment

2019. április 22. 06:30 Határátkelő

Holland álom, magyar álom

Vajon létezik magyar álom? És holland? Van-e a határátkelőknek álma? Ezeket a kérdéseket boncolgatja Zita írása, aki az általánosabból indulva jut el a konkrét válaszokig, azaz érdemes végigolvasni a posztot.

Mi a magyar álom szerinted? Halászlé paprikás csirkével? Osztrák életszínvonal? Három tenger mossa? És mi az álom abban az országban, ahol te élsz? És mi a rémálom? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

alom.jpg

Miért álmodunk? 

„Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni” (Edouard Manet) 

Az álmok két okból születnek: ha túl jól megy a sorunk, vagy ha túl rosszul. Mindkettő zsákutca. Elsősorban azért, mert mindkét esetben véglet az élethelyzet, amiből kiindulunk. 

Azontúl persze léteznek lelki egészségben megfogalmazott álmok is. Ezek életünk motivációs rugói. Tulajdonképpen ebben a kontextusban nevezhetjük őket vágyaknak is. 

Segítségükkel képesek vagyunk végig menni az úton, sikerre vinni projektjeinket, nem feladni idejekorán semmit, odatenni magunkat olyan helyzetekben is, amit nehezünkre esik, amikor fogytán az energiánk, a türelmünk. 

Mindeközben megvilágosodunk, hogy mi mindent kell megtennünk álmaink beteljesüléséért. Mert ugye azt nem adják ingyen. Hovatovább hajlamosak vagyunk tolni kifele a határidőket, kibúvókat keresve elméleteket gyártunk le, hogy mit miért nem csinálunk meg most, ezzel persze elsősorban önmagunknak hazudunk, önmagunkat csaljuk meg. 

Saját magunk csigává lassulva romboljuk vissza az életünk. Legalább ezért csak magunkat hibáztathatjuk. Tehát a jól megfogalmazott álmok megvalósítása is még számtalan próbatételt követel. 

A kulcs persze mindig a mi kezünkben van. A döntés szabadsága ugyanis mindig a sajátunk. Az volt, most is az, és az is marad. 

Újratervezés 

„Hülyébb pókok maguk ellen szőnek hálót” (Vámos Miklós) 

Ha valami véget ér, csak hogy értelmezni tudjuk: újratervezés van. Új álmok, új vágyak, új útitársak. 

Van, aki belefeledkezik a munkába, túlvállal, széthajtja magát, bár semmi szükség rá. Más leissza magát, elszív egy-két jointot, ezzel törölvén a memóriát. Egyesek elmennek egy boldogító shoppingolásra. 

Továbbiak esznek egy hatalmasat, amitől azonnal 5 kilóval többet mutat alattuk a mérleg. Megint mások ellopnak valamit, bolhát-e vagy elefántot oly mindegy, ha semmi szükség rá az se baj, de ettől boldogok. 

Másformák szexelnek egy olyan szenvedélyes - kiadósfélét mindjárt bárkivel. És van, aki belefog az éppen aktuális hazugságsztorijába, elhiszi, élvezi, hogy mindenki komolyan veszi, s mindig a kör közepén állhat. És ez mind, mind betegség. Szörnyű, hogy mindenki beteg.  

Ettől persze többnyire senki se büszke magára, és nincs az a legjobb barátja, aki büszkeségből megveregetné a vállát.  Ellenben így van ok rá, hogy mások számára elérhetetlenné váló, szúrós sünné gömbölyödjünk, miközben észre sem vesszük önkezünk által kivégzésre ítélt, leárazott és kiárusított énünket. 

Véletlen sem halljuk meg a kiabálást, amit a belső hangunk üvölt, meg azt sem, amit azok ordítoznak, akik szeretnek. Halkan vagy hangosan, türelmesen vagy olykor már-már fenyegetőzve. 

„Az igaz szeretet nem más, mint arra irányuló vágy, hogy a másiknak segítsünk azzá válni, ami ő valójában. Akkor is, ha a másiknak ez az igazi énje nem annyira felel meg nekünk. És akkor is, ha megtalálva azt az igazi énedet, talán nem engem választasz, hogy együtt folytassuk az utunkat.” (Jorge Bucay) 

Maradjunk az álmoknál. Most tegyük félre az éjszakai álmokat! Ezeket van, aki megéli, és van, aki reggel ébredéskor és este elalvás előtt mindig arra a megvalósulni vágyott dologra gondol. 

Utóbbiak hihetetlen mértéktelenséggel képesek a vágyaikat éberen, a maga valóságában elképzelni és életben tartani. Miután kellőképpen sokat foglalkoznak velük, erősen gondolnak arra, elképzelik, levetítik 1000-szer... Ez pedig akarva, akaratlanul kezdete egy másfajta gondolkodásnak, melyet irányíthat a tudatalattink, de még inkább hasznos, ha tudatosan műveljük. 

De vajon milyen álmok léteznek? Létezik-e holland álom? Létezik-e magyar álom?   Létezik-e az én álmom? Létezik-e határátkelő álom?  

Igen. Mindenféle álmok léteznek. József Attila mamájának proletár álmai voltak. A Gulágon is álmodtak az emberek, a gázkamrák kéményei alatt is. Ezek az álmok akár kollektív álmok is lehettek. 

Hitlert gyilkos álmok gyötörték. A diktátorokat megalomán álmaik kergették gyilkolásba. A sors fintora, hogy mindannyian a félelembe haltak vagy őrültek bele. Ez egy különleges koreográfia. A homokóra effektus. Bővebben kifejtve az Ágnes asszonyban. (Arany János) 

Einstein, Madame Curie hipotéziseik megoldásáról álmodtak. Leonardo da Vinci arányokat, színeket, Leonard Bernstein hangversenyeket álmodott. Morgenstein fura verseket. Hemingway Santiagója oroszlánokat. 

Ezek az álmok, még inkább a megvalósításuk feletti küzdelem, megváltoztatnak minket. Nem az emberek változtatják meg egymást, főleg azok nem, akik szeretetben élnek. 

Mindenki maga változik, vagy nem. Azután az idő úgyis tovább lapoz, ha éppen aktuális mesénkre ráunt. Előbb vagy utóbb mindenkinek át kell menni a tű fokán. 

Az álmokat mindig a szabadság utáni vágyunk szüli. Nehéz dolog ezt megfogalmazni, mert az emberek nagy része a szabadság szó hallatán csak egy eszmére gondol, amit sosem élt meg, ami elérhetetlennek tűnik számára. Ez egy elvont dolog, amit elképzelni fölöttébb nehézkes. Meg kell élni ahhoz, hogy megértsük. 

A holland álom 

A holland ember tudja, hogy mit jelent a szó a napi életben. Már az ősei, 400 vagy több évre visszamenőleg ezért küzdöttek. Számukra egyszerű a képlet: „God schiep de wereld, maar de Nederlanders maakten Nederland.” (Isten megteremtette a világot, de a hollandok csinálták meg Hollandiát.) 

Az Isten tényleg elkövetett miattunk valamit, de mi tettük, ami a mi felelősségünk volt, van és lesz, azzá tenni, ami nekünk fontos: szabaddá. Mindenki számára: migráns, meleg, fekete, muszlim vagy zsidó - élhetővé. 

Számukra ez életforma. Ez a példa, amit követni mindenkinek a maga ügye.  Hogy megértsd, ahhoz legjobb, ha egyenesen beleszületsz. Beleszületsz abba a végtelen nyugalomba, amivel az életet szemlélik. Azontúl ha igazak a statisztikák, akkor mégis csak az élvonalban vannak a boldog népek sorában. 

A magyar álom 

Legyen meg a trabantod, a paneled, az évi rendes SZOT-üdülésed, s akkor jól is van. Ez a mozgástered, szabadságod nincs, minek az neked, kisebb dolgokkal is beéred, megalkudsz, meghajolsz, benyalsz úgyis, ez vagy te. Pelikán elvtárs jó elvtárs. Így szereted. 

Később 60 évvel, ha nem tetszik a diktatúra, menj világgá, vagy maradj, s nyomorodj bele, abba, hogy rajtad kívül már mindenki elment. 

Marad az álom, hogy majd egyszer jobb lesz. Hát nem lesz jobb. Az agymosás jól sikerült: lesz mindig annyi szavazó, aki a csalással együtt elég lesz. Nincs több esély. Az értelmiségi: orvos, tudós, színész, író, festő, tanár, egyetemista mind elment.  Nem csinál már forradalmat. A koldus meg nem tud. 

A szabadság eszmévé silányul. Megélni sosem lesz mód. Nyertek, miközben hazug „hurránarancsokat” dobálnak magasra, s lentebb meg a végtelenségig álmodik a sötét, tétlen nyomor. 

„Tiszta ágyat és tiszta asszonyt
Álmodik s vígan fölkacag,
Kicsit több bért, egy jó tál ételt,
Foltatlan ruhát, tisztességet
S emberibb szavakat.” (Ady Endre)
 

Az én álmom 

Hála sváb nagyapám általi vonalas, ámbár nagyszerű neveltetésemnek: 16 évesen már megcsapott a szabadság szele. Nem tudtam már akkor sem azonosulni anyukám „ezittabékeszigete” „ezavilágközepe” világképével. 

Tudtam, hogy színes pletykákkal tarkított szürke falusi mindennapjaimból egyetlen kitörési lehetőség van, ha annyit tanulok, hogy biztosan felvegyenek az egyetemre. Az áldozat világos volt: éjt nappallá téve a szó legszorosabb értelmében gyúrtam erre az egyre. Ez volt az álmom. Sikerült. 

Már akkor is szabad akartam lenni, bár pontosan nem tudtam még összerakni, hogy ez az elején mekkora egy favágás, majd általa mekkora fejlődés, szemléletváltás fog következni.

Egyben megalapozása volt mindennek, amit azután valaha is szabadként éltem meg az életemben. Később még nagyon sokszor gyúrtam konkrétan valamire, de az valahogy mindig szegről végre rokona volt az én kis szabadságomnak. A folyamat máig tart. 

Az i betűre a pontot mégis a határátkelés tette fel. Ez is egy nagy álom. Kétségtelenül azóta már valóság. 

Az alábbi videó nekem, meg a gyerekeimnek is ikonikus, mert Szikora Robi már 1986-ban megmondta, hogy Amszterdamba megyünk, és kész. És benne a felvonulás, a múltunk, amivel majd le kell számolnunk. benne a jövőnk, a gyerekek, és a jelen: menni vagy maradni. A döntés, a sírás... 

Határátkelő álom 

„Kinőtt a szárnyunk, ez volt mit vártunk.
Szabaddá váltunk, ki szól ránk, meddig szálljunk?” 
(Demjén Ferenc) 

Mindig mondom, hogy rossz tanácsadó az általánosítás. Addig biztos az álom, hogy a kalandvágyban, mindinkább az anyagi nélkülözésben, s még ennél is izmosabban a lelki nélkülözésben – az élet lassan ölő méreggé változik számunkra. 

S a pillanat - ha felismerjük, hogy mindez csak rajtunk múlik, s megnyílik az ajtó egyfajta szabadság felé, amit merünk vagy nem megcsinálni - nagy jelentőséggel bír. Azt gondolom, hogy erre a földre senki se félni született. Nem kell, hogy a vágyaink bújócskát játsszanak. Könnyen meglehet, az idő elszáll fölöttünk, s az alkalom nem jön vissza soha többet. 

Bizony nagyon lassan nőtt ki a szárnyunk. Nagyjából 2 év kell hozzá, hogy egy józan takarékossággal működő anyagi függetlenséget mondhassunk magunkévá határátkelőként. 

A szabadságot megélni, megérezni, megszokni, megérteni, ugyanennyi idő. Hogy már ne a pénz alakítsa az életet, mert érted, hogy amire szükséged van, az megvan. 

Nem vágysz semmi fölöslegesre, belátod, hogy semmi szükséged státuszszimbólumokra. Ugyanakkor az elromlott laptopodat már nem 24 havi részletre veszed, hanem ma megrendeled interneten, holnap kihozzák, leteszik az ajtódban és nem lopja el senki. 

S ha lelopja valami még nem ebbe a világba való értetlen az autódról az antennát, akkor ugyanígy rendelsz neten egy másikat, mert nem akarsz rossz napot másnak. Ergó nem lopsz magadnak helyette újat. Lecsippantod a kártyád a buszon. 

Miközben egy csomó mindenről kiderül, hogy felesleges holmi. Például a múltad, amit időközben fel kell számolnod. 

Képes vagy ebben úgy példát mutatni, hogy ki tudod várni, még ezt az életformát felismerik mások is. Addig terelgetsz... mást nem tehetsz. Kis dolgokban is alakulsz egy szabad országhoz. 

Itt van például az EP-választás 

Szülőhazám - melyből ismert okokból emigráltam - nem hagyja, hogy ugyanazokkal a jogokkal szavazzon az ideiglenes külföldön munkát vállaló, mint a határon túl élő magyar. Mindazonáltal még magyar állampolgár vagyok. Nem annyira szeretem a „kettős mércét”. 

Ellenben holland lakcímmel rendelkezvén megkaptam az illetékes holland Polgármesteri Hivatal levelét, melyben tájékoztatnak az esedékes EP-választásokról, s hogy választhatok, hogy regisztrálok a Hágai Magyar Konzulátuson, vagy az alább megjelölt honlapon. 

Míg az előbbi opcióban a magyar képviselőkre szavazhatok, utóbbiban a hollandokra. Az ugye szóba se jött, hogy még nem is vagyok holland állampolgár csak egy állandó lakcímmel rendelkező „emigráns”. 

Summa summárum, érik bennem a gondolat, hogy nem az omnipotens Fideszre szavazok, inkább fontolóra veszem Judit Sargentini pártját. 

Majd valóra váltva talán a legutolsó határátkelő álmom, 6 hónap múlva, letelvén itt tartózkodásom ötödik éve, beadom az állampolgársági kérelmemet. Mert számomra nagyon fontos a mondás: „Aki kampó akar lenni, idejében görbüljön meg.” 

Ha szívesen olvasnál még Zitától, látogass el a blogjára!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat Magyarország Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7014777966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2019.04.22. 09:25:09

- Szerintem a Szikora videoklip pont inkább arról szól, hogy megbánta, hogy elment.
- Másik dolog hogy, nekünk fel sem merült, hogy a magyarországi pártok közül válasszunk.

Határátkelő 2019.04.22. 11:29:49

@Hari Seldon 2: Ez a pártválasztás érdekes kérdés, de én is azt gondolom, hogy kicsit olyan ez, mint az önkormányzati választás, azaz a helyi pártok jobban képviselik az adott érdekeket.

Golf2 2019.04.22. 13:26:41

"Marad az álom, hogy majd egyszer jobb lesz. Hát nem lesz jobb. Az agymosás jól sikerült: lesz mindig annyi szavazó, aki a csalással együtt elég lesz. Nincs több esély. Az értelmiségi: orvos, tudós, színész, író, festő, tanár, egyetemista mind elment. Nem csinál már forradalmat. A koldus meg nem tud"...Ez van.

Jan Kovalens 2019.04.22. 14:27:07

A kelet európaiak középső ujjukat mutatják a briteknek:

tízévi mélypontra csökkent a tavalyi harmadik negyedév végéig terjedő egy évben a tartós letelepülési és munkavállalási szándékkal Nagy-Britanniába érkező külföldi EU-állampolgárok száma,

a közép- és kelet-európai EU-tagországok állampolgárai közül többen távoztak, mint ahányan érkeztek.

www.portfolio.hu/gazdasag/munkaugy/a-brexit-kimeletlen-kovetkezmenye-elkerulik-nagy-britanniat-a-kulfoldi-munkavallalok.321713.html

2019.04.22. 18:02:17

@Golf2:

Se álom, se vevő, se jelen se jövő.....

Kósza szellem 2019.04.22. 22:03:59

@Golf2: nekem is ez a resz tetszik a cikkbol a legjobban. Gratulalok a cikkironak ezekert a gondolatokert! Teljesen egyetertek, es sajnalom, hogy a 40+ ev kollaboracio utan sokan az orszagunkban egy masfajta kollaboracioba menekultek a szabdsag helyett. Viszont mindenkit megillet a szabad valasztas, oket is, es azokat is akik ezt nem akarjak, es jelenleg csak az egyen szinten tudnak ebbol kiutat.

enrikokaruszo 2019.04.23. 04:06:33

álmok két okból születnek, a harmadik pedig....itt kiszálltam ki

Jakab.gipsz 2019.04.23. 04:06:52

@Határátkelő: Az első ránézésre dicséretes és irigylésre méltó dolog ez a "bezzeg a holland nyugalom".

Egy apróság elkerülte a figyelmedet a Holland Kelet-Indiai társaság amely évszázadokon át kirabolta kifosztotta Indonéziát,

Mind eközben bennünket a lesajnált magyarokat nem csak két világháború hanem az elmebajos ideológusaink is a padlóra küldtek.

Nem az a baj, hogy dicséred a holland szervezettséget, hanem az, hogy lenézed a mi, az itthon maradt, magyarok erőfeszítéseit.

trabant 2019.04.23. 04:07:03

@Határátkelő:
"kicsit olyan ez, mint az önkormányzati választás, azaz a helyi pártok jobban képviselik az adott érdekeket."

Májusban a blogban is említett EP választás lesz EU-szerte. Melyik és milyen helyi pártok képviselik helyben jobban az EU-t?

Nem igazán világos a mondat értelme.

darlacko 2019.04.23. 04:07:58

Igazi magyarosch poszt lett ez. Rövid megmondó mondatokkal akar operálni a posztoló, de közhelyekbe süllyed.

A színész, író, festő nem megy el Magyarországról (bárcsak menne mind), mert talán a világon nincs még egy olyan beteg ország, ahol a művészkedők, köldöknézők, humán értelmiségiek annyira piedesztálra lennének emelve.
Míg nyugaton és itt Ázsiában is a mérnök, orvos, ügyvéd, pilóta, feltaláló, gyarmatosító vallalkozó, a programozó és üzletember a gyerekek szemében a követendő példa, addig Magyarországon a "művész", a bőccsész, a romkocsmák homályában okoskodó költő.
Ez a fő különbség. A magyar okoskodik és a gyerekeit is arra neveli. Szalmaláng életű felbuzdulások, önsorsrontás, önsajnáltatás, az összes magyar költő, akikről tanulsz az iskolában sikertelen életet élt, senki se ismeri őket a magyarokon kívül, de ők is csak azért, mert lenyomták a torkukon.

A mostani magyarországi kormánypárt győzelméhez nem nagyon kell csalás, elég az, hogy az ellenzék rosszabb alternatíva, mint a fiatal nemdemokraták. Azért diktatúra nincs, akármennyire is szajkózzál ezt gazdasági okokból kitántorgók, csak alternatíva hiánya van.

Ja, uniós állampolgár a lakóhelyén szavazhat a helyhatósági választásokon is. Ehhez sem kell ottani állampolgárnak lenni ám.

Shaktee 2019.04.23. 04:42:54

@darlacko: aham, minden ady és attilla hibája...perszehogy.

atyavilág.

darlacko 2019.04.23. 06:17:07

@Shaktee: Petőfi, Ady meg József Attila is ezt a sehova se vezető sopánkodást választották ars poeticájuknak. Közben persze ők mennyivel különbnek gondolták magukat a többi magyarnál. Ideggyenge, a kor viszonyai közt érvényesülni nem tudó arcokat tolnak példaképül az iskolásoknak Magyarországon.
Ezzel szemben nyugatabbra sikeremberek a példaképek: Cecil Rhodes, Thomas Edison, Henry Ford, George Washington, a Kennedy klán, Steve Jobs, Tiger Woods stb. Még ha erkölcsileg megkérdőjelezhető is az életútjuk, ezek a példaképek arra nevelik a gyerekeket, hogy átgázoljanak minden akadályon és ellenfélen, de közben a public image-üket fejlesszék, tehat akármekkora gazemberek, a közvélemény megbocsásson nekik bármit, mert mellette üzletileg sikeresek.

2019.04.23. 08:30:34

Eskü megpróbáltam végigolvasni, de nem ment. Mi ez a pokoli katyvasz, ez az intellektuálisnak látszani akaró lakótelepi közhelyparádéba oltott siratófal?

2019.04.23. 09:14:17

@darlacko: jól jellemzi a sekélyességedet, hogy többre tartasz egy sportolót, egy vállalkozót vagy egy politikust (itt hadd jegyezzem meg: hahahaha...) mint egy költőt. Jobs egy autoriter seggfej volt, aki abba halt bele, hogy bár ésszel felfoghatatlan vagyona volt, az elvileg gyógyítható betegségét vajákosokkal próbálta meggyógyíttatni. Woods egy szenvedélybeteg barom, Edison meg egy erőszakos szemétláda volt, aki plagizált és a legtöbb szabadalma vásárolt volt. Ford nyíltan és szélsőségesen antiszemita volt, pénzzel támogatta a nemzetiszocialistákat. Azért olvass csak utána a példaképeidnek...

Fergio 2019.04.23. 09:14:54

@Jakab.gipsz:
Úgy látom nem csak politikai tartalmú cikkekhez szólsz hozzá nagymagyarként. Korán indult a munka, elvtárs.

"Nem az a baj, hogy dicséred a holland szervezettséget, hanem az, hogy lenézed a mi, az itthon maradt, magyarok erőfeszítéseit."

Erőfeszítés??? 30 éve történt a "rendszerváltás". Társadalmi szempontból - nem gazdasági - olyan mélyen vagyunk, mint az oroszok ideje alatt. Gyűlölet, anyázás, barátok/családok egymásnak esnek. Aki teheti kimegy külfüldre. 30 év alatt ezt sikerült elérni. Ennek a csodás politkai színháznak. Mert nem több. Ráadásul álszent, kapzsi.

Az pedig, hogy a hollandok kit szipolyoztak ki, és meddig az életigenléshez nem sok köze van. A balkáni népek ugyanúgy, mint az északi népek - dánok, finnek, svédek, norvégok, izlandiak - akik senkit sem szipolyoztak ki, a búslakodás, és a jaj szegény én - de azért dögöljön meg a szomszéd tehene - magyar érzés helyett a nyugit és a szabadságoz választották.

Tudod mi a kiszipolyozás? 54,5% munkaadó teher (munkavállaló + munkaadó) + 27% ÁFA. Ez. És ez nem Indonézia, és nem egy idegen állam. Úgy hívják Magyarország. És a saját dolgozóiról van szó! Bocsika!

Nagyon jót írt a posztoló. Ez a mai valóság.

lenslife 2019.04.23. 09:46:07

@darlacko: "művészkedők, köldöknézők, humán értelmiségiek annyira piedesztálra lennének emelve."

Éppen ellenkezőleg: a csapból is az IT, és egyéb reálágazatok folynak, mert erre van kereslet, ez hasznos, és jó. Ugyanakkor a "piedesztál" helyett nálunk megtűrés van, morzsányi támogatások, "a művészet nem munka" és egyéb közhelyek. Az emberek pedig a giccsre vetődnek, a mélyrepülésben tartó vizuális kultúrát pedig a szintén csak gyér támogatásokból evickélő művészi szcéna igyekszik jobbítani.

Nem akar mindenki Majkát, meg KisGrofót nézni.

midnightcoder2 2019.04.23. 10:13:09

@lenslife: Ja. Amikor elköltenek egymilliárdot egy olyan filmre amit aztán megnéz 5000 ember. Ez pont ugyanaz a kategória, mint amikor Viktor bácsi stadionokat építget. Mind a kettõ közpénzbõl finanszírozott szórakoztatóipar. Irtandó.

midnightcoder2 2019.04.23. 10:13:10

@darlacko: Viszont picit többet letettek az asztalra néhány rímnél.

eMJe 2019.04.23. 10:13:48

Önigazolás rendesen megvan, álbölcsességekkel és gyenge filozófiákkal megtámogatva. Ez úgy alacsony szinten el is megy (ne részletezzük).

Viszont még senki sem tudta és / vagy akarta megmagyarázni, miféle csalásról beszélnek, hol vannak a bizonyítékok? Ha van ilyen, és titkolja, az kb a hazaárulással egyenértékű. Mondjuk "értelmiségi" még bőven van itt, de attól, hogy valaki színész, író, festő és társai, még nem lesz automatikusan értelmiségi. Max az értelmiség alacsony szintjén :)

Ritkán járok ide, belefutottam az eddigi legszánalmasabb bejegyzésbe, de legalább az írói vénát megmutathatta a posztoló, ami igen gyenge. Hidd el, bár lehet álmod, de tervezz újra, ez nem a te utad :D

eMJe 2019.04.23. 10:13:48

@Fergio: Tévedsz, ez a bejegyzés igenis politikai tartalmú. Már ez a blog is...

midnightcoder2 2019.04.23. 10:13:48

"Mindenki számára: migráns, meleg, fekete, muszlim vagy zsidó - élhetővé. "

És mi van akkor, ha az egyik csapat számára csak akkor élhetõ az ország, ha mindenki más úgy gondolkodik mint õk, és ha egyes csapatok (Pl. zsidók) eltûnnek a színrõl ?

Határátkelő 2019.04.23. 10:14:46

Na, vége húsvétnak, felvették a munkát.

darlacko 2019.04.23. 11:02:54

@Eugene Horse: "jól jellemzi a sekélyességedet" - mert te aztán mély ember vagy... Hogy a modorosblogról idézzek.
A te sekélyességedet jellemzi, hogy nem fogtad fel, hogy nem én tartom többre a költőknél X sportolót vagy Y vállalkozót, hanem a nyugatiak.
Én pont azt írtam le, hogy ezek a hírességek erkölcsileg megkérdőjelezhető alakok voltak, de ennek ellenére máig példaképként állítják őket a nyugati gyerekek elé.
Nem az én példaképeim ők. Én is a magyar oktatási rendszerben nőttem fel, én is Petőfit meg József Attilát olvastam, majd Tamási Áron Ábelével szimpatizáltam, aki már kicsit tökösebb karakter.

"Jobs egy autoriter seggfej volt" - ahogy Mátyás király és még egy csomó más történelmi alak is.

"Woods egy szenvedélybeteg barom" - ahogy Ady is az volt

"Edison meg egy erőszakos szemétláda volt, aki plagizált és a legtöbb szabadalma vásárolt volt." - egy gátlástalan vállalkozó, akire máig emlékeznek.

"Ford nyíltan és szélsőségesen antiszemita volt, pénzzel támogatta a nemzetiszocialistákat." - ahogy az amerikai bankrendszer is hitelezett a náciknak, sőt a bolsevikoknak is. Hitler és Sztálin is voltak az év emberei a Time magazinban.

"Azért olvass csak utána a példaképeidnek..." - Nem az én példaképeim, de ezt már leírtam.

Senki se tökéletes, de nyugaton olyan embereket állítanak példaképül, akik valamit elértek, változtattak a világ folyásán, máig ható alkotásokat tettek le az asztalra, saját erejükből jutottak valamire. Kb. mint a népmesei legkisebb fiú, csak ezek valós emberek voltak.
Ha már itt tartunk: Ady egy alkesz, szifiliszes firkász volt.
Petőfit a saját felesége is igyekezett mielőbb elfelejtenia annyira megbánta, hogy összekötötte vele az életét.
József Attila meg egy krónikus panaszkodó, valójában lusta, a korszakban egyedülálló ösztöndíjakkal elkényeztetett, ideggyenge forma volt, aki Horger Antal nyelvész nevét besározta.

Mindenkinek van sötét oldala, de vannak, akik az őrültség, akaratosság, antiszociális viselkedés és függőségek mellett le is tesznek valamit az asztalra.

darlacko 2019.04.23. 11:03:14

@lenslife: Egyrészt ha belenézel egy kódba, abban láthatsz olyan megoldásokat, amik már-már művészi értéket képviselnek.
Régen a művészek többsége iparos, mesterember volt. Leonardo da Vinci is. Árulta magát és a műveit, ebben is sikeres volt.
Aztán az ipari forradalom után a szétvált a művészet és az ipar. Jöttek a dolgos iparosok és az éhező művészek, akiknek a művei esetleg akkor lettek értékesek, amikor az illető meghalt, életükben meg alig ismerték őket.

A nyugati művészek ma is a piacról élnek jórészt. Vagy beleszületnek a vagyonba, ami szabaddá teszi az idejüket, amit művészkedésre fordíthatnak.

Majka meg Kisgrófo a piacról élnek, szórakozást nyújtanak annak, akinek erre van igénye. Számomra nem művészet, amit művelnek, ők szórakoztató iparosok. Minden korban voltak ilyenek, botrányhősök, Ady is ilyen volt, kefélgette a férjes szeretőjét, aki kitartotta, Petőfi belevágott a politikai khurválkodásba is, de nem választották meg.

2019.04.23. 11:36:37

@darlacko: nyilván nem azért állítottad szembe a magyar költőket példaképként a felsoroltakkal, mert a költőket tartod követendőnek, ergo de igen, szerinted ők a követendő példaképek. Az meg grandiózus érvelési hiba, hogy az általam jellemzett, tőled átvett "példaképek" mellé felsorolsz másokat, akikről szó sem volt. Ki beszélt itt Mátyás királyról? Hogy jön ide? Woods meg Ady is agresszív barmok voltak? Ja, csak Woods összes tudománya, hogy valag pénzt keresett egy bot lengetésével. De ha neked ez a több, oké. És továbbra is tartom, hogy egyszerűen beteg dolog agresszív, törtető, szemétláda embereket példaképként említeni (főleg költőkkel szemben), azért mert "tettek le valamit az asztalra" (modorosblog, ugye....). Ezek szerint nálad az a követendő, aki tett le valamit az asztalra, az a valami pedig a pénz ugye, mert ezek a figurák azt tettek le, nem mást (és ne mondd, hogy nem azt állítottad, hogy neked ők a példaképeid, mert a kontextusból csak és kizárólag az jön le, hogy szerinted ők a jobb példaképek, mint az asztalra semmit le nem tevő költők például, úgyhogy te ezzel a szembeállítással már választottál). És megint ugyanoda jutottunk, hogy ez nem kicsit sekélyes, de legalább következetes vagy.

Jakab.gipsz 2019.04.23. 12:12:09

@Fergio: A szó kétélű fegyver, a tények pedig makacs dolgok. Ennyi. Feleslegesen hazudoztok.

midnightcoder2 2019.04.23. 13:24:29

@darlacko: "Aztán az ipari forradalom után a szétvált a művészet és az ipar. Jöttek a dolgos iparosok és az éhező művészek, akiknek a művei esetleg akkor lettek értékesek, amikor az illető meghalt, életükben meg alig ismerték őket."

És persze jöttek az élõsködõ mûvészek, akik mélyen megvetik azokat akiknek a mûveit a kritikusokon kívül bárki élvezi de elvárják, hogy állam bácsi, azaz végsõ soron a megvetett közönség eltartsa õket. Mert hogy majd egyszer az utókor jól megérti õket. Persze az utókornak más dolga sincs, mint 100 évvel ezelõtti mûvészek agymenéseivel foglalkozni.

Pöffetegecske 2019.04.23. 15:07:08

Emberi tulajdonságokat, szakmákat méricskélni kiskanállal... ha úgy nézem a bohócdoktor az egyik leghaszontalanabb mestersége a világnak, mégis adott pillanatban ők az egyedüliek, akik pár perc valódi boldogságot adnak egy beteg gyereknek. Az egész példaképesdi, meg méregetősdi egy nagy baromság, minden ember igyekezne kihozni magából a legjobbat, minden világ legjobbika lenne a miénk. A magyar kormány is erre a pöcsméregetésre megy rá, összeugrasztja az embereket vélt vagy valós " hasznosságuk" alapján. Volt már ilyen sokszor a történelemben, nem lesz váratlan csavar a vége.

Lordmotor 2019.04.23. 16:07:51

Csodálatos, hogy előbb otrombán nagy általánosításokkal dobálózol ("Az értelmiségi: orvos, tudós, színész, író, festő, tanár, egyetemista mind elment. Nem csinál már forradalmat. A koldus meg nem tud. "), majd leírod, hogy "Mindig mondom, hogy rossz tanácsadó az általánosítás".
Miért vagyok én "koldus", vagy éppen "nem értelmiségi", ha jól érzem magam itthon, tudok boldogulni, érvényesülni? Az én szememben ez, amit leírtál úgy általában a magyarokról, az országról, nem más, mint szimpla kisstílű rasszizmus. Mert ugye a magyar az "olyan és kész", a vérében van, vagy nemtudom...

Amúgy meg marha könyű úgy nyugodtnak és befogadónak lenni, meg megélni az álmaidat, ha mocskosmód gazdag és fejlett országban élsz. Arról meg valamiért folyton elfeledkezünk, hogy ezek a mocskosmód gazdag és fejlett országok jellemzően évszázadokon át tartó népirtással, rablással fosztogatással kisemmizéssel alapozták meg a jólétüket. Ja meg nem cincálták szét őket a nagyhatalmak, meg nem simogatták őket 40 éven keresztük 40 tonnás szovjet tankok.

Lordmotor 2019.04.23. 16:08:15

@Eugene Horse: "intellektuálisnak látszani akaró lakótelepi közhelyparádéba oltott siratófal"

Ezt zseniálisan fogalmazta kolléga :)

arncht 2019.04.24. 10:12:16

akkor leszel boldog, ha nem a (magyar) politikan porogsz, plane ekkora tavolsagbol...

az eletszinvonal a magyaroknak azert fontos, mert otthon ebben nincs tul nagy reszuk, ahol ez alap, ott konnyen nyugodtak es boldogok. en csak ausztriat latom - az emberek nem az anyagi javak kergetesevel vannak elfoglalva, mert nagy hanyaduknak megadatik egy olyan stabil hatter, ami a magyarok nagy reszenek sose. ilyen poziciobol konnyu stresszmentesen elni, es egy egeszsegesebb eletre aldozni. nem elnek annyival magasabb eletszinvonalon, amennyivel megtehetnek, hanem kevesebbet dolgoznak pl. nekem szinte alig van olyan munkatarsam, ami 40 orat dolgozik hetente, 32-30-24, stb. es vigan megelnek belole, elmennek evente ketszer nyaralni, stb. mindezt olyan munkamorallal, amivel otthon max ehenhalni lehetne, es gyorsan az utcan talalnad magad.

szoval lehet a penz nem boldogit, de kisimultabb eleted van tole.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása