oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. április 18. 06:30,  Hétköznapok egy halászhajón 41 komment

2019. április 18. 06:30 Határátkelő

Hétköznapok egy halászhajón

Béla története minden, csak nem hétköznapi. Franciaországból indul és egészen a Jeges-tengerig tart, miközben feltárulnak előttünk egy halászhajó hétköznapjai. Szóval nem akármilyen poszt következik ma.

cim_220.jpg

„Az 1990-es évek elején Franciaországban dolgoztam, többek közt Marseille-ben is a kikötőben. Szakmám révén értek a gépekhez, hidraulikához, elektromossághoz, stb. 

A hajógépészet egy kissé hasonlít a repülőgépészethez. Sem a levegőben, sem a tengerek, óceánok közepén nem lehet „félreállni a leállósávban” és megszerelni a gépet. Elugrani egy boltba, hívni egy specialistát, stb. 

A Tom Hanks-féle Apolló-filmben olyan légszűrőt kellett összebarkácsolniuk a szénmonoxid-veszély miatt, hogy ne fulladjanak meg, ami segítette őket a hazajutásban. DE csak abból, amit az űrhajón találtak. 

Szó szerint „négyszögesítették a kört”! Aki látta a filmet, tudja, miről beszélek. Egy hajón ugyanez a helyzet, sőt néha még ennél is rosszabb. 

Irány Amerika! 

Franciaországból Amerikába kerültem. New Yorkban dolgoztam mint taxis 8 hónapig (ez külön megérdemelne egy regényt), majd St.Louis következett a repülőtéren, majd Chicago a kikötőben, majd Los Angeles a filmgyárban, majd végül Seattle Washington államban. 

A repülőgépes taxinál voltam kisegítő szerelő, majd egyszer csak egy román-magyar barátom ajánlására jelentkeztem egy halászhajóra gépészsegédnek. Ez egy komphajó volt Tacoma és Seattle között. 

hajo.jpg

Három darab, összesen 12 ezer lóerős dízelmotor, üzemanyag centrifugák (a parafint csapatják ki vele, mielőtt a motorokba menne az üzemanyag). Kondenzációs eltávolító, tengervíz sótalanító, mélységi és parti radar, egyenáramú generátorok, stb. stb. 

Nekem csak a motorokkal, és minden hozzátartozó hajógépészettel kellett foglalkoznom. Navigációs berendezésekkel, rádió, radarok, elektromosság nagy részével nem. 

Szülés, halál, részeg ámokfutó 

A komp felvette az autókat, buszokat, és vagy ezerötszáz embert, majd elindult. Volt szülés, halál, részeg ámokfutó, egy Sri Lanka-i aki teljesen „véletlenül került oda”, drogcsempész, körözött bűnöző, stb. a közel 9 hónap alatt, amit ott töltöttem. 

Egy nap szólt egy horvátországi „honfitársam”, hogy halászhajóra keresnek gépészt. Minden személyzeti ember, aki letette a tengerészeti alapvizsgát, „Tengerész könyvvel” rendelkezik. 

1_197.jpg

Ez olyan, mint a jogosítvány, csak másról szól. Minősítés, egészségügyi alkalmasság, szakképesítés, stb. van benne és igazolt ledolgozott tengeri órák száma. 

Mondtam neki, rákászhajóra nem megyek, mert bár ott meg lehet keresni 3-4 ezer dollárt is havonta, de a halálozások, balesetek száma 80 százalék felett van. Nem beszélve arról, hogy a közel 40 magánhajóból álló rákászflottából már 9 elsüllyedt legénységgel együtt. 

Amikor átkerültem a halászhajóra, az ott eltöltött évek alatt mindössze 2 hajó süllyedt el, igaz 70 fő hajónként odalett. 

Jelentkeztem. Orvosi alkalmassági vizsga 3 nap. Alkohol- és drogteszt, szédülés, klausztrofóbia vizsgálat, szem, vérnyomás, és minden. Terheléses EKG, agyi vizsgálat, egyszóval úgy megnéztek, mint egy űrhajóst. 

Utána 12 nap biztonságtechnikai tréning, környezetvédelmi ismeretek, majd vizsga. Utána 3 nap gyakorlati vizsga műhelyben. Szerelés, hibafelismerés, alkatrészismeretek, ad hoc javítások, innovációs készség vizsga, hogyan találod fel magad vészhelyzetben. 

Ha minden vizsga 75% felett sikerült Welcome on board! Új könyv, lajstromszám, szerződés, stb. 

Élet a hajón 

A hajón a középső fedélzeten egy konzervgyár működött. Vagyis a halradar jelezte merre van a hal (school-nak hívják a halrajokat). Megállapítják, mire van engedély, műholdról figyelik, ki mit fog, mennyit, mire van engedélye, mekkorára, mekkora területre, stb. 

halaszhajo.jpg

A hajón, amely nemzetközi vizeken halászik, japán minőségellenőrök vannak, akik szó szerint az „Istenek” a fedélzeten. Képesek visszaengedni akár 80 tonna tele háló halat is, ha az bármilyen okból nem felel meg az előírásoknak. 

Amikor a halak szó szerint beleúsznak a hálóba, amely a haladási irányukkal pont szembe jön, és amely hálót a háló két szélső oldalán lévő úgynevezett „terpesz ajtók” tartanak nyitva (3 tonna egy ilyen ajtó), akkor elektromos érzékelők jelzik a fülkében, meddig van a háló megtelve. 

Ha eléri a hálóban úszó halraj mennyisége a 60 százalékot, akkor úgynevezett „flash run” következik, a hajót vezető motorkezelő, aki a kormányos után a második legfontosabb ember, ráhúz a gázra, és így a hajó 5 másodperc alatt felgyorsul vagy 8 csomóval gyorsabbra. 

Így szinte a háló végébe rántja a benne addig lazán úszkáló halakat és így jut hely a következőknek. Ebben a rántásban bizony a halak 40 százaléka szinte azonnal megdöglik, mert agyonnyomják egymást. 

Amikor a Bering-tengeren és a Jeges-tengeren halásztunk sokszor jegesmedve, fókák különböző fajai, cápák, és delfinek, orkák (gyilkos bálna az a fekete-fehér) kerültek a hálóba, hogy zabálhassanak, de a „Flash Run”-tól ők is megdöglöttek. 

fedelkoz.jpg

Ilyenkor a fedélzeten (dekk) le kellett fényképezni őket, dokumentálni a méretüket, fajukat, darabszámukat, súlyukat stb. és elküldeni az Amerikai Egyesült Államok NOAAH nevű hivatalának. 

Amúgy ezek a hajók gyakran „meglátogatták” a halászhajókat és kemény büntetéseket róttak ki a védett tengeri állatok elpusztítása miatt. Ezt a pénzt visszaforgatták a természetvédelmi alapba. 

A rozmáragyar és a nagy kérdés 

Sajnos a tengerek bizonyos részein bele-bele került óriáspolip, kalmár, 7 méteres cet, jegesmedve, oroszlánfóka, stb. a hálóba. Volt, hogy olyan rozmár került a hálóba (vagy 3 tonna volt szegény és döglött) hogy az agyara, ami vetekszik az elefántcsont minőségével, volt vagy 1,5 méter hosszú. 

Kint feküdt a dekken, és mielőtt (éjszakai halászaton történt) dokumentálás után visszadobták volna a japánok utasítására, valaki gyorsan lefűrészelte az agyarait és eldugta. Utána 3 napig keresték a hajón ki lehetett, hova dugta? Mivel ez szép summát jelentett neki, ha eladja. 

Nem lett meg, de én tudom, ki volt, azt is, hová dugta. Kikötés előtt közöltem vele (egy lengyel volt amúgy) hogy nem szólok, ha kapok a pénzből. Nem tartottam etikátlannak, hiszen visszadobva a tengerben elenyészett volna az agyara amúgy is. Kaptam belőle 1300 dollárt. Nem rossz. Bűnös vagyok? 

Egyszóval ha a japánoknak nem tetszett a „merítés”, egy komplett hálót kellett kidobni úgy, hogy a halak 70 százaléka már nem élt, de a törvény az törvény. Ilyenkor majdnem sírtunk, mert mi, a hajózó személyzet fix fizetést kaptunk, a fogások után pedig százalékot is. 

Míg a hajón dolgozó, minden kikötés után állandóan változó feldolgozó legénység csak a fogás után kapott és minimális alapbért is. 

Amúgy a fizetés beosztástól függően változott. A kapitány, a helyettes, a hajót vezető, irányító személyzet, a helpdesk, a gépészek, főgépész, főgépész-helyettes, első szerelő, másodszerelő, segédmunkás, stb. - én 2300 dollárt kaptam, plusz a fogás után 3%-ot. 

Surimi, ez egy alap halhús sűrítmény, megfőzik a kibelezett, kifilézett halakat, hal lisztel,szójával, keményítővel, cukorral és nátriumbezoáttal keverik. Majd pépesítik és 25 kilogrammos mélyfagyasztott egységcsomagokat csinálnak belőlük. Minden étterem, konyha, élelmiszergyár használja ezt. 

Aztán különböző konzervek is készültek, csomagolt halfilé, és ennyi. Hetven ember három műszakban nyomta, amikor fogás volt. Előfordult, hogy mentünk négy napot is, mire a radar talált halrajt vagy halrajokat. 

Hétköznapok a hajón 

A legénységi szállás 2 fő / kabin. Elhúzható emeletes fülkeágyakon aludtunk. Felváltva mentünk dolgozni, mert a gépészet nem állhatott le soha, 12 órás műszakokban voltunk kettéosztva. 

Rengeteg volt a munka, nem csak a feldolgozóüzemben, de a hajót kiszolgáló összes gépezet rászorult a napi karbantartásra. A háló az elején a 2 darabonként 3 tonnás terpesz ajtóval, ami a hajó haladási sebessége miatt nyitva tartotta a háló száját, 85 méter hosszúra és 12 méter szélesre és 8 méter átmérőjűre volt azonosítva. 

A „winch” egy olyan elektromos csörlő (volt belőle vagy 6 a fedélzeten) amely képes volt amúgy oldalanként egy-egy, a közel 85 tonna halat a fedélzetre húzni. Egy speciális zipzárkötéssel zárták le a háló fenekét. 

Így behúzáskor a háló fenekével kezdték, kinyitották a zippzárat, és a tagolt hálót (egy tag rész 6 méter volt) egy daru emelte meg. Egy befogadó tölcsérbe öntötte a halakat. Aztán jött a következő 6 méteres és így tovább és így tovább. 

hallal.jpg

A tölcsérbe állandóan folyt a nagynyomású víz egy fecskendőből, az bekerült a futószalagra, amelyben álltak a dolgozók (malájok, fülöp-szigetekiek, kínaiak, dél-koreaiak, lengyelek, románok és bizony-bizony néha magyar is volt köztük), akik válogatták a halakat méretek és fajták szerint is. 

Amúgy egy szezon három hónapig tartott, ez alatt az idő alatt egy gyári munkás közel 5 ezer dollárt is kereshetett, ha jó fogások voltak, de a legkevesebb, ami volt az 3 ezer dollár volt. Ingyen szállás, étkezés. 

A dolgozók 4-en osztoztak a kabinjaikon, de ott 2 ágy volt csak, mivel ők is váltott műszakban voltak, így valakik aludtak, valakik dolgoztak. Volt videó, sakk, társasjátékok, dominó, kártya, kantin. Kimondottan csak üdítő italokkal és meleg étellel. Tipikus amerikai kaják és sokszor tengeri bigyuszok.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: hajó Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2814770514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.04.18. 07:12:28

Az eleje tetszett. A tengereket is tönkreteszi a pénzéhség.

_z_ 2019.04.18. 07:23:55

Remelem nem egy uj norbizas, mert nagyon erdekes! Csak keves… Ebböl az eletutbol gondolom egy könyv is kitelne, es kar hogy csak egy nyulfarknyi poszt lett.
Egy Tacoma es Seattle között közlekedö komphajora minek tengerviz sotlanito?

_z_ 2019.04.18. 07:27:05

Amugy igen, bünös vagy. Nem akarok predikalni, mert fogalmam sincs, hogy mit tettem volna ott es akkor, de attol meg resztvenni egy törvenytelen tettben bün.

Dikusz 2019.04.18. 08:03:43

Márpedig etikátlan volt. Mert ugye ha más csinálja, akkor az, ha én csinálom, akkor nem. Ez így van az élet minden területén.
Egyébként ezt a részt lehet szerencsésebb lett volna nem beleírni a posztba.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.04.18. 08:44:11

Ez jó volt, még olvastam volna. A poszter élményeiből tényleg kijönne egy-két könyv is.

A rozmár agyar dologhoz én csak annyit fűznék hozzá, hogy vegyük figyelembe miszerint huszonakárhány éve történt. Akkoriban még más szinten állt az állat- és környezetvédelem. Persze ettől nem lesz etikus, de az még egy másik korszak volt.

Dikusz 2019.04.18. 08:51:24

@ChristineK: Szerintem az, hogy régen volt, nem lehet mentség, de nem feltétlen a rozmáragyarról volt szó.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.04.18. 09:22:02

@Dikusz: Lehet hogy nem mentség, de attól még tény, hogy akkoriban teljesen másképp gondolkodtak az emberek. Szerintem a hajón zajló halászási forma sokkal nagyobb probléma.

Golf2 2019.04.18. 09:41:43

Off. A Hvg-t is kinyírta a mészaros művek 40 év után azonnali hatállyal nem hirdethet többet...

Dikusz 2019.04.18. 09:54:17

@ChristineK: Egyetértünk.:)
Attól tartok, ha kikerül címlapra majd holnap (még véletlenül sem ma), lesz itt haddelhadd.

Dikusz 2019.04.18. 09:56:51

@Golf2: Miért is nincs ebben semmi meglepő...
Az a csoda, hogy eddig hagyták.

Golf2 2019.04.18. 10:28:40

@Dikusz: Mint a sáskák.Kb. 5 év múlva minden be lesz tíltva,kussország lesz.

tanato 2019.04.18. 10:32:34

Örülök a posztnak,érdekelnek a tengerek,tengerészek,mivel száraz ország vagyunk,ez nekünk kuriózum.Eddig csak a személyszállító,pontosabban az un.luxus turistahajókon dolgozó magyarokkal volt itt poszt,de ők jellemzően olyan munkákat végeztek aminek semmilyen köze nincs a tengerészeti munkákhoz.Máskor is szívesen olvasnék tengerészeti munkákon dolgozó magyarokról,akár kereskedelmi,akár halászhajón akár valamely tengeri állam hadiflottájában szolgált.

Arthamyr 2019.04.18. 11:18:48

@Dikusz: Miért lenne etikátlan? A döglött rozmárnak teljesen mindegy, hogy mi lesz az agyarával, ha valami etikátlan, akkor az, hogy megölik (bár annak érdemes megnézni a netflix One Planet-jét, aki látni akarja, hogy öljük a rozmárokat tömegével)... :/ Hasznosított valamit, ami egyébként kárbaveszik. A kukázás, "lomizás" is etikátlan?
A 3 tonna (már ha ez a rendes, 1000kg-s tonna) viszont kissé nagynak tűnik rozmárnak.

2019.04.18. 12:47:04

@Dikusz: @Arthamyr:

Ha már etikai probléma, nekem inkább az tűnt fel, hogy ez zsarolás, amit tett. Nem a világ legbarátságosabb dolga.

De mindegy, nem szentfazékoskodni akarok, csak mondtam.

Din Serpahis 2019.04.18. 14:26:36

@Golf2: Őszintén szólva kételkedek benne, hogy bárki is azért olvasná a hvg-t, mert hírdet. Eléggé réteglap ez ahhoz.

Arthamyr 2019.04.18. 15:01:58

@Nagy kámpics: Az ilyesfajta zsarolás szerintem sem etikus.

Shaktee 2019.04.18. 16:43:55

Már írhatod is a taxist orvhalász ;

Shaktee 2019.04.18. 16:45:34

@Din Serpahis: Többen veszik, vették a hirdetések miatt, nem csak a vájfülü pestiek.

Dikusz 2019.04.18. 17:56:18

@Nagy kámpics: @Arthamyr: Ugyan nem hangsúlyoztam ki, nekem konkrétan a dodózás tűnt etikátlannak (ezt is írtam az első hozzászólásomban). Még akkor is az, ha a rozmáragyar visszadobva elenyészett volna a tengerben.
Ami igazán nem tetszett, az az, hogy valaki (bárkiről is van szó) megmagyarázza azt, hogy miért is etikus az, ami nem etikus, ha előnye származik belőle.

Azt meg, hogy milyen állatok pusztulnak el egy ilyen "merítésnél", jobb lett volna nem tudnom.

Shanarey 2019.04.18. 19:30:25

Vicces, Japán ellenőrök, akik amúgy bálnavadászatban érdekelt ország lakói. Ha tehetném, szívesen felokosítanám a bálnákat, hogyan is lehet egy hajót elsüllyeszteni. Maga a történet, érdekes, de az szomorú dolog, hogy a halászat okán mennyi kár keletkezik a halászat mellékhatása okán. Na meg az ilyen halászhajók azok amelyek lerabolják azokat a területeket is amely területeken az adott lakosságnak ez az egyetlen élelmezési forrása. Az agyar lefűrészelés, nem etikátlan, hiszen nem ezért halt meg az a szerencsétlen rozmár. Ám az hogy megzsarolja a munkatársát, az viszont bunkóság. A zsarolás ténye csak annyit jelent hogy ő is eltette volna azt az agyart, csak nem volt mersze hozzá, na meg nem tudta hová tegye.

Golf2 2019.04.18. 20:09:30

@Din Serpahis: Az utcai oszlopokról tiltották le indok nélkül,nem reklámról.

Arthamyr 2019.04.18. 20:33:24

@Golf2: Az a baj, hogy a szerződés is "indok nélkül" volt (a múltból eredő, örökké tartó, kedvező szerződés), így könnyű helyzetben voltak.
Ráadásul, ha Mészáros érdekeltség, ők aztán végképp nincsenek rászorulva piacról származó profitra, így egy számukra kedvező szerződést is felmondtak volna, ha valaki olyan hirdet rajta, aki a gazdit nyilvánvalóan nem szereti.

Arthamyr 2019.04.18. 20:36:03

@Dikusz: De ez nem etikátlan. Szigorúan szerintem.

Az meg sajnálatos, hogy pusztulnak az állatok, de ezt a létezésünkkel és a féktelen szaporodásunkkal, fogyasztásunkkal sokkal nagyobb mértékben okozzuk, sajna ez a pár balszerencsés tengeri emlős csak csepp a tengerben.

FutureFry 2019.04.18. 21:22:09

“… barátom ajánlására jelentkeztem egy halászhajóra gépészsegédnek. Ez egy komphajó volt Tacoma és Seattle között. … A komp felvette az autókat, buszokat, és vagy ezerötszáz embert, majd elindult.”

Halászhajó vagy komp?

Egyébként tudtommal Seattle és Tacoma között legutoljára kb. 1930-ban volt rendszeres (gőz)hajójárat. Bár mostanában van terv egy (kocsikat ugyan nem szállító) gyorskompra:
www.thenewstribune.com/news/local/article222971565.html

gabors 2019.04.18. 21:48:55

@Shaktee: Na Muller report .... mindenki artatlan csak a komik sirankoznak ....

lesz itt meg Trump boven 2024 mint a multkor is irtam na nem mintha emiatt nagyon orulnek :- ( mert az adom felment (a Trump ado csokkentesnek kovetkezteben hogy rohadjon meg) .... egyelore mivel nyerjuk mindenkivel szemben a vamhaborukat szinte minden otthoni cucc dragabb (huto, mosogep, solar panelekd) ...

gabors 2019.04.18. 21:52:14

@FutureFry: "… barátom ajánlására jelentkeztem egy halászhajóra gépészsegédnek. Ez egy komphajó volt Tacoma és Seattle között. … A komp felvette az autókat, buszokat, és vagy ezerötszáz embert, majd elindult.”

Halászhajó vagy komp?
"

eddig eleg erdekesnek tunt a poszt de ha ez igaz nincs is komp.... akkor itt az ujabb messzirol jott emberunk aki faszakat mesel volt mar ilyen

amugy valoban eleg nehezen oldhato fel a halaszhajo/komp ellentmondas ....

Shaktee 2019.04.19. 05:39:11

@gabors: fox híreket nézel koma?

gabors 2019.04.19. 14:11:02

@Shaktee: fox ??? dehogy .... sehol nincs semmi erdekes ... megyek lenyirom a fuvet a haz elott :-)

Muller report minden csak nem eleg semmire ... az hogy az elnok egy notorius hazudozo azt eddig is tudta mindenki ... ettol elnok marad sot a voros midwest-en ez meg nyero is hogy azok a szemt keleti/nyugati parti komik 2 ev alatt sem talaltak semmit hiszen se collusion se obstruction ... ahogy a nagy es igaz eros elnok (forever) trump mar 2 eve megmondta boszorkany uldozes az egesz csak azert mert vesztettek ....:-))))))))

darlacko 2019.04.19. 16:56:56

A japán környezetvédelmi atyaúristenek azért viccesek, mert Japán a legnagyobb tengeri rabló, annyi bálnát gyilkolnak, amennyit akarnak. Kizárólag tudományos céllal, persze-persze. Talán a legképmutatóbb emberek a kelet-ázsiaiak.
Nagyon érdekes poszt, lehetett volna hosszabb is.

darlacko 2019.04.19. 16:57:00

A rozmáragyar elrejtésével semmi baj. Nem szándékosan ölték meg az állatot, ha meg már döglött, akkor szerintem hasznosítsák. Lódögről is lenyúzzák a bőrt.

Jakab.gipsz 2019.04.19. 17:00:09

Tárgyilagos remek írás, igen így működik a modern kapitalizmus .

meatclone 2019.04.19. 17:09:55

Seattle es Tacoma kozott van komp jarat de nem kozvetve.
A ket varos kozott van egy sziget (Vashon) es a seattlei jarat megy a sziget eszaki csucskebe es a Tacoma jarat meg a sziget deli vegenel ingazik. (Itt lakom btw)

Jakab.gipsz 2019.04.19. 17:16:58

@Jakab.gipsz: Kiegészítés.

Azt a kis fusi melót a rozmáragyarral, ügyesen elsikáltátok, elvégre Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen.

kolomparlole1114 2019.04.19. 17:44:41

@Dikusz: Amit te javasolsz, az meg értelmetlen pazarlás. Mit kezd vele a tenger, visszaragasztja a hullára és akkor jó lesz minden?

Dikusz 2019.04.19. 19:27:09

@kolomparlole1114: Nem az agyarról pampogtam, hanem arról, hogy a módszer volt etikátlan.

Jakab.gipsz 2019.04.19. 20:30:47

@Dikusz: Miért volt a módszer etikátlan ?

Az a rozmár mint járulékos veszteség, lényegében véve senkié sem volt !

Nbl 2019.04.19. 22:09:28

@Jakab.gipsz: bazze Jákob, vedd már a fáradtságot elejétől olvasni a threadet ha belevartyogsz ... A kollégája kvázi megzsarolására mondta,h nem etikus. A rozmár meg az agyara ebből a szempontból irreleváns.

Vittore. 2019.04.19. 22:53:23

Ültök otthon a gép előtt, miközben egy hazánkfia azt meséli, hogy már 20 éve is járta a világot, és megélt a saját munkájából, és tudásából. Kint élt a világ végén, ahol csak a saját eszére számított, ahol mindenki térdig vízben állva dolgozott, és ti arról vitatkoztok, jó ötlet volt-e potya pénzt keresni, vagy dobták volna ki a szemétbe a pénzt? Nyugodtan vitatkozzatok még ezen a hülyeségen 100 darab kommentben, de a lényeget ne vegyétek észre..

Nbl 2019.04.21. 14:07:45

@Vittore.: köszönjük, nagy bölcs megmondóember, ha vetted volna a fáradtságot és elolvasod a posztot, konkrétan a poszter maga tette fel a kérdést a témával kapcsolatban, h mennyire elítélendő amit tett, neked mitől fáj annyira, hogy ezt páran kitárgyalják? Lefogyott a maradék mobilneted a kommentektől vagy csak jól esik kicsit fölényeskedni, mintha te nem pont ugyanígy a gép előtt ülve olvasnál mint bárki más?

Krisztina Veronika 2019.09.12. 10:52:22

Kedves Béla!
Kérlek jelentkezz információra lenne szükségem.
Köszönettel

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása