oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. március 21. 06:30,  Valóra vált álom vagy 8000 dolláros tévedés? 93 komment

2019. március 21. 06:30 Határátkelő

Valóra vált álom vagy 8000 dolláros tévedés?

Vannak a világon olyan ikonikus helyek, ahová az ember legalább egyszer szeretne ellátogatni. Bizonyos értelemben ilyen valamelyik Disney park Amerikában, ahová úgyszólván „muszáj” elmenni egy ott élő családnak. Így aztán Viktorék (aki korábban szuper posztot írt az amerikai iskoláról) is felkerekedtek, hogy finoman szólva is felemás élményekkel gazdagodjanak.

cim_214.jpg

„Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van, hogy a családok (sokszor beleértve nagyszülőket, unokatestvéreket, nagybácsikat) felkerekednek, és együtt elmennek valamelyik Disney parkba, természetesen egyenpólóban. 

Egyes források szerint az amerikaiak 70%-a járt már valamelyik parkban, ami számomra az jelenti, hogy majdnem mindenki, akinek (vagy aki szüleinek) van esélye ezt megfinanszírozni. 

Alsó-középosztálytól felfele szinte szülői kötelességnek számít megadni a gyerekeknek ezt a „once in a lifetime experience”-t, ahogy a Disney parkok sokáig reklámoztak magukat.

1_195.jpg

Az itt töltött 5 évünk alatt mi is belefutottunk párszor a témába, kollegák és ismerősök meséltek róla, szinte mindig nagyon pozitívan. Így a zöldkártya és az állampolgárság között félúton én is egyre nagyobb nyomást éreztem arra, hogy a kulturális integráció nevében megmártózzunk ebben az élményben. Az eredmény? Hát, úgy tűnik, még nem vagyunk elég amerikaiak. 

A parkok papíron nagyon szép számokkal rendelkeznek. A legnépszerűbb park, a Magic Kingdom a világ egyik leglátogatottabb turistacélpontja. 

Érzékeltetésképpen, ez a park az évi 20 millió látogatójával csak egy picivel marad el a Magyarországra érkező összes turista számától, csak amíg Magyarország 93 000km2, addig a Magic Kingdom 0,5 km2. 

A parkok a tripadvisoron, google review-ban nagyon jó kritikákat kapnak. Persze, van pár százaléknyi negatív kritika is, de amikor az utazás szervezésekor azokat olvastam, úgy tekintettem rájuk, mint a legkirályabb YouTube videók alatti 2-3% dislike-ra, amelyek valahogy mindig ott vannak. 

Azt gondoltam, hogy ezek azok az emberek, akiknek soha semmi sem jó, akiket mindenki próbál elkerülni a folyosón, nehogy 2 perc beszélgetés leszívja 1 heti életkedvüket. 

És most ott állok közöttük, azzal a különbséggel, hogy nem 8 percet vesztegettem el az életemből egy szerintem rossz YouTube videóra, hanem 8 ezer dollárt. Ebből kifolyólag nagyon elkezdett érdekelni a fájdalmasan drága kulturális különbség háttere. 

Miért jó a Disney World? 

Ez a triviális kérdés a Google-hoz, miután az ember döbbenten áll a jelenség előtt. De mielőtt rátérnék a találati listára, van egy kézenfekvő magyarázat, aminek mellesleg én is a bűnöse vagyok: az emberek „nézd, mekkora király az életem, mert én magam is király vagyok" pózolása, ami régebben csak színes sztorizásból, mai modern megjelenésükben gondosan beállított Facebook, Instagram, etc. posztokból áll – amit végül a posztoló is elhisz a kognitív disszonancia jegyében, főleg, ha dollárezreket költ valamire. 

Itt egy kép, az általunk megosztottakból, már most kezdek én is csak így emlékezni.

2_157.jpg

Mennél te is? Akkor itt egy kép, amit nem osztottunk meg.

3_140.jpg

Megosztottuk.

4_103.jpg

Nem osztottuk meg.

5_76.jpg

De ez csak egy része a dolognak. A Google-on keresve az indokok között nagyon gyakran felmerülő válasz az alábbihoz hasonló: „Visszahozza a gyerekkori emlékeket. Én négyévesen látogattam először Disney World-be. Az egész család, beleértvé a szüleimet és a nagyszüleimet ott volt, és még mindig élesen emlékszem, hogy élveztük a reggelit a Disney figurákkal, és ahogy mindenki pörgött a teáscsésze körhintán a Magic Kingdom-ban."

Ezt a nosztalgiát meg lehet érteni. Elég a Balatonra gondolnunk, legalábbis az én korosztályomnak (40-50 év körülieknek), akiknek ez volt az ultimate nyaralási lehetőség gyerekként. 

Aztán amikor a mogyoródi csúszda parkon, megyeri AquaWorldön cseperedett gyereket elvisszük a Balatonhoz, akkor ő csak egy halszagú víztömeget lát, amiben nem látszik a keze a felkavart iszaptól és inkább bele sem megy többet. Hasonlóan, ahogy mi is a felkavart iszapot láttuk a Disney Worldben. 

Mi nem tetszett? 

A vakációinkat szeretjük aktívan tölteni, egyikünk sem egy tengerparton fekvő típus. Tavaly nyáron a Sziklás-hegységben voltunk, kanyon helikopterezéssel, vadnyugati lovaglással, vadvizezéssel, túrákkal, és kipróbáltunk minden szembejövő szerkentyűt, ami szakadékba dobott, kilőtt, vagy bármilyen módon próbálta elérni, hogy csokifoltos legyen az alsóneműnk. 

Tavaly márciusban Közép-Amerikába mentünk esőerdő túrával, mangrove kenuzással, szörfleckékkel, és olyan függőhidakon mentünk át, hogy majdnem sírva feküdtünk le középen, hogy hernyómozgással fejezzük be az út másik felét. 

Mind a két út hasonló költségvetéssel bírt, mint a mostani Disney World utazás, talán egy picit olcsóbbak is voltak, de rengeteg élményt adtak. 

Ehhez képest most, bár volt egy-két nagyon látványos ride, és a parkok nagyon cukin és igényesen meg vannak csinálva, de az inger a mai világban található alternatívakhoz képest nem volt letaglózó. 

Nem mondom, hogy nem kaptunk semmi élményt, de az ár/érték arány elég rossz volt. De hogy miért látjuk így, érdemes megismerni a parkokat jobban. 

Mi is az a Disney World? 

A Disney World Floridában az eredeti kaliforniai Disneyland fiatalabb, és mára már nagyobb testvére. Az eredeti Disneyland 1955-ben nyitott öt különböző témájú résszel (pl. Adventure-land, ami egy dzsungelhajózás volt). 

Kövér 15 évvel később követte ezt Disney World Floridában az első parkjával, ami ma a Magic Kingdom, és ugyanúgy részekre/témákra van osztva, mint a kaliforniai Disneyland. 

Ezt később Floridában további parkok követték, így ma négy Disney park van ott egymáshoz nagyon közel (nem számolva a vízi parkokat, golfpályákat, etc), a legutolsó az Animal Kingdom 1998-ra készült el - de az összes parkot folyamatosan bővítgetik és átépítik. 

A látványosságokat sok részre lehet csoportositani. Vannak a beöltözött mesefigurák, akikkel lehet fényképezkedni, a felvonulások, vannak különböző show-k (színdarabok, vetítések), mind a nyílt terepen, mind épületben, vannak a különleges épületek (kastély, a Pandora világa az Avatarból, különböző világtájak, mint Norvégia, Mexikó), és vannak a "ride"-ok, mint hullámvasutak, körhinták, hajó túrák vagy szafari. 

Vannak nagyon jópofa éttermek, például egy azték piramis belsejében, éjszakai hangulatot imitálva, és előadás közben lehet enni. A Disney World élmenyhez hozzátartoznak továbbá a tematizált szállodák, ha valaki Disney szállodában száll meg. 

6_56.jpg(Étterem egy piramis belsejében – ha harminc nappal előre tudod, hogy itt akarsz kajálni adott nap 11:30-kor, és a gyerekeid is partnerek ebben)

7_49.jpg(Rivers of light, ezt a gyönyörű show-t, aminek a kép csak a töredékét adja vissza, 5000 ember tudja megnézni a napi 30000 Animal Kingdom látogatóból)

Eddig mindez nem hangzik rosszul. Két dolog rontja az élményeket. 

Sok tízezer ember = őrült várakozási idők 

Bár élvezetes a jópofa építmények között sétálni, azért az ember fel is szeretne ülni dolgokra. És itt kezdődnek a gondok. A legújabb attrakciókra szinte kivárhatatlanul hosszú időt kell sorban állni. 

A legnépszerűbb kétségtelenül az Avatár témájú Flight of Passage sokszor több mint 3 órás sorban állási idővel.

De az egyszerű dolgok is 45-80 perces sorbaállást igényelnek. És mindezt gyerekekkel. 

8_45.jpg

Hogy ne maradjanak az emberek ride nélkül, a Disney Worldben egy „FastPass” nevű rendszer üzemel. Ez alapján napi 3 ride-ra lehet előre egy korlátozott számban rendelkezésre álló idő-ablakot foglalni, mindezt ingyen. 

Kiválaszthatom például, hogy március 12. 3-4 óra között fogok felülni az xy dologra. A foglalást 30 napra előre lehet megtenni számítógépet vagy mobil alkalmazást használva. Aki Disney szállodában foglal szállást, annak ez az ablak 60 napra nő. 

Persze ez a Flight of Passage kaliberű dolgokra még mindig nem jó megoldás, ugyanis azokat a helyeket pillanatok alatt befoglaljak. 

Állítólag a tuti, ha az ember 61 nappal a ride előtt fennmarad éjszaka, és várja, amíg a rendszer befrissíti az új FastPass időpontokat, aztán gyorsan befoglal, mielőtt a többiek elkapkodják a szabad helyeket. Majd örül, hogy kijátszotta a 3 órás sorban állást - pár órányi monitor előtti éjszakázásért cserébe. 

Ezen felül néha a szabad FastPass időpontok elég messze vannak egymástól. Például van reggel egy ride, meg késő délután. S bár a leírások alapján simán el lehet tölteni egy napot egy-egy parkban, azért az nem feltétlenül igaz, hogy ez élvezetes időtöltés lesz. 

Ha valaki nem akarja a gyereket 3-4-szer egy órára beállítani a sorba, hogy felüljenek 3-4 nem túl nagy szám dolgokra két FastPass ablak között, akkor kb. marad az egész napos sétálgatás, ami még a csodás épületek között is bazi unalmassá válik. És nem minden gyerek tud (meg akar) lesétálni 10-15 kilométert sem. 

Lehet találni hagyományosabb játszótereket a parkon belül, amik egyébként jól működnek, csak az ember furcsán érzi magát egy 8000 dolláros úton, hogy a gyereke egy olyan helyen múlatja az időt, amit a McDonald's-ban 2 dolláros hambi mellett is megtehet. És itt jön a másik probléma, az ár. 

Kevés vagy, középosztály 

A Disney World a megnyitásakor a középréteget célozta meg, a belepő egy főre mai áron kicsit több mint 30 dollárnak felelt meg, így egy család megúszta 120-150 dollárból, ami sokak számára elérhető volt. Aztán ez történt.

9_36.jpg

Amellett, hogy az ár reálértéken többszörösére emelkedett, nyitottak másik 3 parkot is, amit az emberek szintén meg akarnak nézni. Persze lehet venni kombinált jegyet, pl. négynaposat a négy parkba, ami egy négyfős családnak így 1700 dollár. Miért ilyen mohó a Disney? Ezért.

10_31.jpg(Magic Kingdom látogatási adatok 2000-2017)

Amint látható, a brutális áremelkedés ellenére a látogatottság nem csökkent, inkább még így is tovább nőtt. Az egyre több vendég pedig egyre élvezhetetlenné teszi a parkot. 

Ez a hivatalos magyarázat az emelésre: az élvezhetőség érdekében a parkokat tovább szeretnék bővíteni, ehhez pedig több pénz kell. A jelenleg épülő új Star Wars világ becsült összköltsége például körülbelül egymilliárd dollár (= két Puskás stadion), és ezt építik Floridában is és Kaliforniában is. 

Az új terület egyébként kicsit a jelenleg is látogatható részekről is belátható, es felállványozva, félkészen is elég állatul néz ki. 

Az építkezés magában foglal egy 55 millió dolláros Millennium Falcon szimulációt, és egy 77 millió dolláros harcszimulációt Leia hercegnő kötelékében. A középen látható Falcon csak egy 4.4 millió dolláros dísz, a szimuláció a mögötte levő épületben lesz.

11_28.jpg

A borsos jegyárra még rájön legtöbb embernek a repülőjegy és a szálloda költség, ami a Disney területen levő szállodák esetében szintén elég drága. Így egy négytagú család nyaralását 5-10 ezer dollárra teszik a medián 56 ezer dolláros családi bevétellel szemben - persze odaautózva, messzebb eső szállodát használva és egy-két napra sűrítve kijön olcsóbban is. 

Ezeket az árakat egyébként könnyű tovább tornászni. A látványos éttermek igénybevételével például. A legjobbakba csak foglalással lehet bejutni, mert akkora az érdeklődés. Kajára időpontot foglalni a gyerekekkel én meg sem próbáltam. 

Így aztán mi egy szimplább, kevéssé népszerű, forgó platformos étterembe ültünk be egyszer. Nem volt különösebben látványos a hely, de az étel nagyon jó volt és bőséges - 200 dollárért négy főre. Van egyébként sok egyéb étkezési lehetőség (például utcán vásárolt pulyacomb), ezek jelentősen olcsóbbak. 

És a gyerekek élvezték? 

Egy másik dolog, hogy a Disney elég későn vette észre a 21. századot. Az elmúlt 4-5 év fejlesztései zseniálisak, de a park legnagyobb része ennél régebbi, és a stílus évtizedekig megragadt az 1960-as szinten. Az Animal Kingdom-ról nem akartam elhinni, hogy csak 20 éves, pont a ride-ok ósdi stílusa miatt. 

12_27.jpg(Az alig 20 éves Animal Kindgdom egyik hullámvasútja – egy óra várakozásért cserébe)

A Magic Kingdom egyik legnépszerűbb hullámvasútját a fiam csak creepy-nek nevezte a repetitív nagyon egyszerű robot mozgású Disney-figurákkal. Már az én korosztályom egy része is videojátékokon nőtt fel. 

Az első igazán menő first person shooter, a Doom vagy 25 éves játék. A mai 3 évesek bújós-pelenka helyett tabletet cibálnak maguk után és szépen animált játékokkal játszanak rajta. 

Sokan utálják ezt, de kísérletekkel bizonyított tény, hogy egy mai videojátékokon edzett gyerek képfeldolgozási képességé messze meghaladja a huszadik századi halandóét. 

A fiam és a 7-8 éves barátai úgy legyőznek Xbox-on, hogy én fel sem fogom, mi történik. Egy jobbra-balra mozgó medve a hullámvasút mellett jobb esetben csak érdektelen, rosszabb esetben félelmetes, mert valahogy abnormálisnak tűnik. 

13_24.jpg(Bár a kidolgozás szép, egy mai gyereknek ez már nagyon kevés)

14_23.jpg(Külsőben viszont időtállóak az épületek)

A 15 éves Everest nagyon szép munka és élvezetes ride. A 100millió dolláros, azaz 2-3 éves felcsúti TAO pénznyi költségvetésből a hegyek mellett egy vicces, tibeti hangulatot idéző Yeti múzeumot is felépítettek a sorbanállóknak.

15_23.jpg

Miután a Universal 2010-ben átadta a Harry Potter világ első felét, a Disneynek volt min gondolkodnia. Két éve, 400 millió dolláros – egy Puskás stadionnyi – költségvetésből elkészült ez az eszméletlen világ, benne két, a 21. századnak megfelelő ride-dal, amire egyesek képesek 3 órát várni. Ilyen, amikor piaci szereplők egymással versengve költik a pénzt. 

16_19.jpg

A Universal mentette meg a nyaralást

A Universal Studios parkjai jóval fiatalabbak a Disney parkoknál, 1990-ben nyitott az első, de azóta számtalanszor átépítették is frissítették. Ez meg is látszik rajta.

17_18.jpg

Nem mondanám, hogy az épületei jobbak, mint a Disney - mind a ketten nagyon szép munkát végeztek, ahogy a világokat felépítették - ugyanakkor a Universal olyan megoldásokat használ, amelyek számomra izgalmasabbnak tűnnek. 

18_18.jpg

A ride-ok eseteben viszont a Universal egyértelműen hamarabb ráérzett a kor szellemére. Az igazsághoz tartozik azonban az is, hogy kicsi (3-4-5 eves) gyereknek a Disney azért nyugodtabb légkört ajánl. 

A ride-ok nagyjából ugyanazt a receptet használják a Universalon belül: széles panorámás 3D-s mozi és egy gyorsulást előre-hátra-oldalra billenéssel szimuláló kocsi. 

A kettő kombinációjával nagyon élethűen imitálják, ahogy száguldunk, zuhanunk, fellök a dinó, repülünk a varázsseprőn, stb. 

A Universal fő attrakciója kétségkívül Harry Potter világa - sokan talárban, varázspálcával sétálnak a parkban. A varázspálca egyébként nem haszontalan kellék, sok helyen interaktív díszletek vannak, amelyek kamerával figyelik a varázspálca mozgását, és reagálnak a megfelelő varázslatra. 

19_18.jpg(A fiú lábánál látható jel mutatja, merre lehet varázsolni. Számos ilyen található a területen)

Miután ezt a részt átadták, a park látogatottsága jelentősen megugrott. Mind a két Universal parkban vannak Harry Potter látványosságok, ami okos lépés volt, mert így az emberek zöme mind a két parkba megveszi a belépőt.

20_15.jpg

(A Universal elég szépen behozta a Disney parkokat, pár év alatt majdnem ráduplázva a látogatószámra. A Magic Kingdom-ot leszámítva már közelíti a többi Disney park látogatottságát)

A felépített utcák nagyon hangulatosak, érdemes megnézni világosban és sötétben is. Az épületekbe be lehet menni, vagy étterem, vagy bolt található bennük, ahol a rajongók még könnyedén el tudnak verni pár száz dollárt.

21_15.jpg(Az ilyen boltok forgalmát könnyű volt lemérni az utcán sétáló taláros emberekből. A feleségem is beszerzett egyet. Meg még egy tucat mást)

A Universal további előnye egyesek számára, hogy szakított a Disney „mindenki parkja” hozzáállásával, és plusz pénzért lehet Express jegyet venni, amivel a várakozó sorok beelőzhetők. 

Az Express jegyeket limitált számban adják minden egyes napra, így érdemes jó előre megvenni. Azért a legnépszerűbb helyekre az Express jegy is 20-30 perc sorban állást jelent, de ez meg mindig jobb, mint két óra, és elég arra, hogy mindent ki lehessen próbálni. 

A ride-ok többségé nagyon intenzív, mind mozgásban, mind képi világban. A 7 éves fiunk nem is mindig mert odanézni, például amikor a Kong beliheg a szafari kocsiba. Képen nem nagy szám, de 3d-s szemüveggel megélni elég élethű és meggyőző volt. 

Az ügyes mozgással és képi világgal azt is elhitették velem, hogy azzal a dög nagy teherautóval egy vízesésbe zuhanunk, még a fenekemmel is kapaszkodtam a padon. 

22_13.jpg(A 2016-ban átadott ride becsült építési költsége 100 és 200 millió dollár között volt, és nagyon odaver a meglévő dolgoknak. Remélem a Disney még mindig figyel és gondolkodik, hogyan csapjon vissza)

Ebbe a parkba a két napos belepő az Express jeggyel drágább volt, mint négy nap Disney, de számomra egyértelműen megérte az árát. 

Akkor most ajánlom, vagy nem? 

Nem volna igazságos a Disneyt okolni a parkjaiban való csalódottságom miatt, mivel számos hibát én is elkövettem. Kezdve a túlzott elvárásoktól, amit a képek és leírások alapján támasztottam, folytatva a kulturális háttérbéli különbségekkel, hogy nem ebben a mesevilágban nőttem fel. 

További hiba volt, ami ellen a leírások figyelmeztettek is, hogy ne akarjak mindent, mert nem fog menni. Emiatt a sok kilométer séta, a hosszú napok és a kiállhatatlan sorok miatti frusztráció nagyon élményromboló volt. 

Jól mutatja ezt, hogy a harmadik napon, amikor csak két, időben közeli FastPass ride-unk volt, és eldöntöttük, hogy nem is ülünk fel másra és nem maradunk sokáig, az a nap egész hangulatosra sikerült. Mivel nem volt elvárásom, csak gyönyörködtem az épületekben, és nyugodtan bóklásztunk egy kicsit. 

De azért a Disney is vétkes. Elég későn kapcsoltak, hogy a sok évtizedes recept nem fog működni a továbbiakban. A Disney nagy volt a múltban évtizedekig, és az új irányból látszik, hogy nagy lesz a jövőben is. De az átmeneti pár évben, amilyen ez is, szerintem ár/értek arányban vannak jobbak. 

Mit csinálnék másképp? 

Nem kell négy nap Disney, és nem kell az összes park, főleg nem egész napra. Max kettő. Próbálnék délelőtti FastPass-okat szerezni, és délután csak élvezni a szálloda medencéjét - ami a New England-i kemény télből kiszabadulva nagyobb dolog, mint aminek hangzik. 

A Universal két nap szerintem bőven megéri, azt nem hagynám ki. Ezen kívül van Orlando körül számos látnivaló, ami szerintem jobb lett volna, mint egy sokadik Disney park. A Kennedy űrközpont például, amit így most nagyon sajnálok. 

Pénzkidobás volt? Részben igen. De, mint mondom, részben az én hibámból. Viszont lesz módunk kipróbálni, hogy lehet ezt jobban is: a félkész Star Wars látványa elég volt, hogy meggyőzzön, ez egy olyan dolog, amit nem lehet kihagyni. Így esik meg, hogy csalódott Disney látogatóból visszatérő Disney látogatók leszünk. Még az is lehet, hogy egyenpólóban. 

Akárhogy is, szerintem az elkövetkező években nagyon izgalmas dolgokat fogunk látni. A Universal a becslések szerint évi 500 millió dollárt költ fejlesztésekre az utóbbi években, és biztos vagyok benne, hogy a Disney sem fogja magát hagyni. 

A Disney a Pandorával, a Frozennel és a készülő Star Wars-szal megmutatta, hogy tud tanulni a leckéből. Ami pluszba jó a látogatóknak, hogy a két park stílusa más. 

A Universal megpróbál minket egy izgalmas moziba elhelyezni, a Disney viszont a kedves és szép szórakoztatás híve, de emellett elég széles a palettája. 

Másik oldalról, ez nem lesz mindenki szórakozása a jövőben, ahogy már most sem az. Ami nekünk látványos és izgalmas, a tervezőknek, kreatívoknak kihívás, az a tulajdonosoknak pénzpumpa. 

Az, hogy az őrült áremelkedés nem veszi kedvét a látogatóknak, és ugyanúgy jönnek drágábbért, ha kapnak új dolgokat, csak gyorsítani fogja a folyamatokat. Így ahogy a szép ház, jó oktatás, rendes egészségügy a jómódúak kiváltsága Amerikában, a többiek szépen lassan elvesztik ezt is. Az ő álmuk a Disneyben többet nem fog valóra válni.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3214705358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bebbi 2019.03.21. 07:22:52

Viktor! Hatalmas gratulacio ezert a cikkert, nagy elmeny volt olvasni. Ertelmesen, logikusan felepitett, erdekes olvasmany volt, sok tenyadattal alatamasztva. Meg egyszer gratulalok, szep munka!

Hari Seldon 2 2019.03.21. 07:35:48

"Magic Kingdom 0,5 km2. "
Csak?!? Meg vagyok lepve. Nálunk Metz-ban is van vidámpark. Oda szoktunk járni. Persze nem ismert márka a Walygator, de az is bőven van ekkora. Persze nyilvánvaó, hogy nem ennyire ismert figurákkal, és jelenetekkel.

Golf2 2019.03.21. 07:57:52

"négyfős családnak így 1700 dollár. Miért ilyen mohó a Disney? " Vajon ki a pénzéhes tulajdonos?...

Golf2 2019.03.21. 08:03:19

@Golf2: Megnéztem...Bob Iger az eggyik fönök a wiki szerint zsidó családban született New Yorkban és csak tavaly 65 millió dollárt keresett a parkkal....Nem elég...

Dikusz 2019.03.21. 08:08:28

Jó kis poszt, érdekes volt olvasni Az külön tetszett nekem, hogy Viktor a jó-, és rossz tapasztalatait is beleírta.
Amit hiányolok, az e gyerekek véleménye, érdekelt volna, nekik mennyire tetszett, hiszen ez a lényeg.
A hatalmas tömeg -nyilván a korom miatt- nekem már sok lenne. Viszont megértem azt is, hogy visszamennek, és akkor okosabban szervezik meg a látogatást. Itt is bejön, hogy a kevesebb - több.
Viktor említette a posztban a Sziklás-hegységet, egy esőerdő túrát is. Nyilván nem lehet csak úgy nekivágni, hogy "gyerünk be a vadon közepébe", de egy családi táborozás baráti társasággal a gyerekek számára felejthetetlen élményt jelent.

Saját példámmal tudom ezt igazolni (Viktor, ha olvasod a hozzászólásokat, kérlek, ne kritikának vedd):
A fiam 8 éves volt, amikor először voltunk a Mecsekben táborozni. A csapatban 5-6 család volt, 90%-ban hasonló korú fiúkkal. Még hat évig minden nyáron együtt táboroztunk ezzel a csapattal.
Nem számított, hogy egyszerű körülmények között töltöttük a két hetet, a gyerekeknek (és nekünk is) életre szóló élményt jelentett ez a pár nap. Nemrég kérdeztem Zolit, nem zavarta-e, hogy ilyen egyszerű körülmények között töltötte a nyarakat. Azt mondta, hogy élete legszebb, felejthetetlen élményei közé tartoznak ezek a táborok.
Hidd el Viktor, ezek is sokat jelenthetnek a gyerekeknek, érdemes lenne kipróbálnotok.

A park 20 millió látogatóját/területét összehasonlítani Magyarország területével, és az évente ide látogató turisták számával nem ad pontos adatot szerintem. A hasonlóság (irónia!!!) mindössze a "vidám"park... l:

kék madár 2019.03.21. 08:09:00

nem tudom elkepzelni, hogy mi lehet elmeny egy Disney parkban, vagy Las Vegasban, de fenntartassal vagyok a SeaWorld-del is, Universal Studioval kapcsolatban is. Aztan a legtobbe el is mentem, latogatokkal, gyerekekkel, de csak azt vartam mikor hagyjuk el a kijaratot. Ezek oriasi lehuzasok es parasztvakitasok, senki sem kenyszerit ra, hogy elmenj. 100-szor inkabb egy Nemzeti Parkba mennek el, sokkal nagyobb elmeny es feleannyiba se kerul.

Platonica 2019.03.21. 08:14:34

Lehetek oszinte? Nekem a megosztasra szant kepek sem hozta'k meg a kedvemet, sot.
Ez nem a poszt hibaja termeszetesen, erdekes es jolesoen oszinte cikk!
Balatoni mellek-kommentrol az jutott eszembe, amit a gyermekem mondott tavaly nyaron, amikor viszonylag hosszu ido utan ujra eljutottunk oda: 'nem is emlekeztem, hogy ennyire klassz a Balaton!' Pedig o is latott mar egysmast, nem mellekesen 10 eves kora ota (tengeri) vitorlazik, itt ahol elunk.
Szoval izlesek es pofonok:-)

Platonica 2019.03.21. 08:22:26

Me'g az is felmerult bennem, hogy ha a Disney a kulturalis integracio resze, akkor inkabb kulturalatlan szeretnek maradni:-D Akarmennyire ok a kisebbseg.

Taxomükke (UK) 2019.03.21. 08:27:09

Nagyon jol, rezletesen megirt poszt.
Annyival egeszitem ki, hogy nem kell szallodaba menni, a kornyeken rengeteg, relative olcson berelheto haz es lakas van. 4-5 haloszobas hazak napi 100-150 dollarert, 3 haloszobas lakas 90 dollarert pl. Fejenkent lebontva joval olcsobb, mint a szalloda, a hazakhoz altalaban van sajat medence, minden (vagy majdnem minden) haloszobahoz kulon furdoszoba, a lakoparkban kozos medence, jatszoter, klubhaz, konditerem, teniszpalya stb. stb.

kék madár 2019.03.21. 08:30:01

@Platonica: " Disney a kulturalis integracio resze "
Amerikaban nincs kulturalis integracio, legfeljebb helyi szinten, es mivel az emberek sokat koltoznek, a kulturalis integracio helyett a nyitottsag es rugalmassag a beilleszkedes kulcsa.

Dikusz 2019.03.21. 08:45:00

@Platonica: Hát még a Csobáncról milyen gyönyörű a kilátás.:)

Platonica 2019.03.21. 09:01:14

@kék madár: Nem mondtal ujat;-)
Mindossze a posztot ideztem, es kisse ironikusan, lehet, nem jott at:-D
@Dikusz: Pont megjegyeztem magamban, h milyen hasonlokat irtunk parhuzamosan:-)

GrandMasterB 2019.03.21. 10:49:22

Nagyon részletes, érdekes írás. Köszönet érte.

Arthamyr 2019.03.21. 11:09:00

Szuper poszt volt, nagyon informatív és érdekes. Nem mintha megváltoztatta volna az álláspontom ezen helyek látogatásával kapcsolatban, de erre nem is volt esély.

somlobodog 2019.03.21. 12:41:55

Ez tok jó volt.pont mostanaban akarunk menni de akkor csak 61nap múlva fogunk legkorábban:). Nagyon hasznos volt! Köszi

2019.03.21. 12:59:49

@somlobodog:

Most akartok menni, ugyan miből, mosogatoi fizetésből?

Ez csak álom marad neked :-)))

Hari Seldon 2 2019.03.21. 13:35:05

@Golf2:
Nagyon durva ár. Nálunk egy hasonló méretű, de természetesen jóval kevésbé látványos, vidámpark.
Cserébe az éves bérlete 80Euro körül volt tavaly. Ettől függelenül van itt rafting, vízeséses hajó-csúzda, G gyorsulásos biz-baz, stb, háromféle hullámvasút. Egyik olyan, hogy miután lejöttem tudtam, hogy mit nem fogok még egyszer kipróbálni...
- De természetesen elismerem, hogy a Disney sokkal látványosabb.

Golf2 2019.03.21. 13:52:06

@Hari Seldon 2: A milliárdosok a legpénzéhesebbek....Még jó hogy nem vihetik magukkal.

montroyal ( CAN qc) 2019.03.21. 14:25:33

igen egyszer latni kell ... de én tobbszor voltan .. igen egyesek sohs nem tanulnak ... az hogy voltam mar latogatoimmal vendegekkel Morol- rendben de akarhanyszor egy uj feleség ot is elvittem a Disneybe ..., nekem ezekuan a kb 800$os tévedésem tavaly az volt hogy a nejem talalt kedvezo aru jegyeket kanadaiaknak 4 napos .-OK vegyuk meg ... allunk sorba a bejaratnal eloveszi a nejem a jegyeket boldogan odaadom és ... - rossz helyen jartok ez a Disney landba szol ... akartok venni most teljes aru jegyet gyorsan mert nagy a sor .. vettunk ... szerencsére késobb irtunk nekik es a nem visszavalthato jegyeket visszateritettek mert megjatszottuk(? ;-)) ahulyet hogy - mi neeem tuudtuk .. :-)

gabors 2019.03.21. 14:50:54

"valamelyik Disney park Amerikában, ahová úgyszólván „muszáj” elmenni "

aki llyen hulye az megerdemli ..... NEM totalisan NEM muszaj latni semelyik Disney parlkot SOT jobban jarsz ha NEM mesz oda

persze McDonalds sem kell enni es mennyien azon elnek

NEM sajnalom a posztolot MEGERDEMLI :-)

gabors 2019.03.21. 14:52:50

@montroyal ( CAN qc): "igen egyszer latni kell ... de én tobbszor voltan ."

ABSZOLUT NEM kell meg egyszer sem latni de te menj meg tobbszor (nem tudom meg elkepzelni sem hogy miert) az a gond hogy nem lehet kitorolni amit mar az ember latott de ha lehetne ez benne lenne az elso 10 ben

gabors 2019.03.21. 14:58:22

" Persze lehet venni kombinált jegyet, pl. négynaposat a négy parkba, ami egy négyfős családnak így 1700 dollár."

mar bocs ez hogy jott ki ebben mi van mert a belepo egy napra most $59 ??? ez 4 emberkere is csak most$240 ???

amikor en kovettem el ezt a nagy baromsagot akkor kb $40 volt egy napi jegy ??? de ott voltam valami masert ... ezt nem kellene bele keverni

hogy a faszba jott ki 1400 ??? Nem ennyire nem gazember a Disney

Shaktee 2019.03.21. 15:17:37

@gabors: rég voltál, de ekkora gazember :-) en vagy 25 eve voltam az Univerzalban, kb 40$ per kop.

adg 2019.03.21. 15:23:55

“Van egyébként sok egyéb étkezési lehetőség (például utcán vásárolt pulyacomb), ezek jelentősen olcsóbbak.“

Siman elkepzelem, hogy lehet ilyesmit venni a vilag egyes reszein csak ugy, de amerikaban nem gondoltam volna.

Shaktee 2019.03.21. 15:46:12

Hallod a rohogest Q bácsi? :-)))

streamable.com/74677

somlobodog 2019.03.21. 15:54:19

@CyberTroll: tényleg. Ezt el is felejtettem. De ma még csak mosogatok, jovore már lehet krumplit is suthetek :)

Golf2 2019.03.21. 15:54:22

@Shaktee: Én már nem is nézek tüntetést,ezek még a képviselőket is bedarálják,csak röhögnek a pórnépen.

2019.03.21. 15:55:02

@gabors: "mar bocs ez hogy jott ki ebben mi van mert a belepo egy napra most $59 ??? ez 4 emberkere is csak most$240 ??? "

a visszaigazalo mail:

4-Day Ticket with Admission to 1 Park Per Day
Valid any 4 days from Fri, Mar 8, 2019 through Thu, Mar 14, 2019.
3x Ages 10+ $427.88/ticket

Valid any 4 days from Fri, Mar 8, 2019 through Thu, Mar 14, 2019.
1x Ages 3-9 $409.99/ticket

Price and Payment Summary
Price $1,590.24
Tax $103.39
Delivery $0.00
Total Order Price $1,693.63

Visszaigazolo mail hianyaban pedig a kovetkezo modon lehetett volna validalni az allitast:

1) Megnezi a cikkben az arvaltozas mutato diagrammot, ami 2018-ra kb105 dollaron all
2) Figyelembe venni, hogy az a mondat negy parkot emlit negy napra
3) Figyelembe venni, hogy negy fos csaladrol beszel
4) elvegezni a kovetkezo altalanosiskolas 3.osztalyos matematika feladatot:

4*4*105 = 1680

"aki llyen hulye az megerdemli ....."

Ez elozoek tukreben nem kivanok belemenni abba a vitaba, hogy ki mennyire hulye ;)

Shaktee 2019.03.21. 16:04:49

@somlobodog: jovore a zoleenak se lesz mas csak krumpli es csicseri borso a Terike elintezi :-))

2019.03.21. 16:15:24

@somlobodog:

Krumplit is suthetsz, na azt nem.
Előtte a krumpli pucolas jön, na ha azt jól csinálod utánna jöhet a sütés :-)

2019.03.21. 16:17:18

Könyörgöm van aki köszöncse má fel a beregi parasztot, most 65 éves az árvízkárosult

London2009 2019.03.21. 17:12:32

Szuper jo cikk volt! Gyerekkent en imadtam, teljesen el voltam tole amulva. Felnottkent feltetelezem, hogy belehalnek. Koszonet a cikkert, biztos, hogy elkerulom ha egy mod van ra az eletem maradek reszeben. :D

kék madár 2019.03.21. 18:51:50

@London2009: egy vicces off: tavaly egy charter gepen mentem Manchesterbol Orlandoba (nem szandekosan, csak a rendes gepemrol lemarades szo szerint egy Disney jarat volt 20t-tol 70 evesig mindenki mikieger fulekkel rohangalt a 8 oras uton vegig, a gep fele a vegere be is rugott es nem is volt egy cizellalt reteg, leginkabb farmerek meg ... inkabb nem sertegetek senkit. Elkepzeltem, ahogy masnap megrohamozzak a parkot es meg nem jozanodtak ki teljesen

Shaktee 2019.03.21. 19:22:01

@kék madár: hát persze...Miki amerika filozófusa

Hari Seldon 2 2019.03.21. 19:41:50

@Golf2:
Nem láttad a hatodik napon című filmet Schwarzenegger-el?
Ki tudja mire készülnek a mai milliárdosok? Időnként olyan morbid bulvárhírek repkednek.
Végülis 150 éve azt sem tudták elképzelni hogy emberek a Holdon járjanak.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.21. 21:29:10

Na, akkor jojjon a masik oldal velemenye :) Marmint a nyugati partrol Disneyland, es olyan, aki nem fanyalog ;) Csak en erzem ugy, hogy mi magyarok (tisztelet a kivetelnek) szeretjuk kicsit a kultursznobot jatszani, csak azert, mert Europabol jottunk? :) Vagy lehet, hogy csak azzal fugg ossze, kiben marad meg a "gyermeki lelek"? :)
Szoval...nekunk a CA-ba valo koltozesunk utan, amikor az egyik gyerek 6, a masik kozel 14 volt, kaptunk ajandekba egy eves belepot. Azzal tobbszor is voltunk. Az elmeny minosege nagyban fugg attol, az ev melyik idosakaban, sot melyik napon megy az ember (tehat mikor van tomeg, es mikor nincs:) Volt olyan alkalom, hogy Jan 1-jen mentunk delelott, amikor ugye az atlagember meg a szilveszteri bulit alussza ki...Na, akkor elvezet volt, szinte sehol nem kellett sorba allni, es meg fast pass-t sem kellett hasznalni.
Bevallom, a legelso disneylandi latogatas elott en is ugy voltam, hogy "ah, ez csak gyerekeknek valo"...De ha az embe el tudja engedni az eloiteleteit, es egyszeruen elvezni tud egy csaladi programot a gyerekeivel, akkor teljesen mas az elmeny. Es ha azzal is tisztaban van az ember, hogy Disneyland/world-ben nem szabad semmit vasarolni, mert minden tularazott, akkor a penztarcaja sem sinyli meg annyira.
Par evente van nagy felujitas itt Disneylandben (uj rides), es pl. iden a lanyom (17 eves) mar varja, hogy mehessen :)
Ezek az ujdonsagok (California Adventure-rel egyutt, ami a szomszedos park, ottani par ride a kedvenceim koze tartozik, belinkelek parat:)

www.youtube.com/watch?v=d73x2QUH2ps (ujdonsagok - Star Wars nagyon izginek tunik)

www.youtube.com/watch?v=sOszirJluaQ (California Adventure-ben a kedvenc ride-om, nagyon szuper! Meg a narancsfak illatat is erezni! :)

montroyal ( CAN qc) 2019.03.21. 22:03:39

@gabors: (nem tudom meg elkepzelni sem hogy miert)mint irtam a vendegek miatt akik oda akartak menni az uj feleségek miatt mentem tobbszor , nem mert én akartam ismét latni ..perszer ez kb 30 év alatt

Platonica 2019.03.21. 22:12:21

@Zsuzsi65: szerintem nem feltetlenul azt jelenti, hogy kiveszett a gyermeki lelek vkibol, ha nem ertekeli a Disney-t.
En konkretan gyerekkoromban sem szerettem a vidamparkokat, vhogy nem vonzottak, ezert nem is csodalkozom, hogy a gyerekem sincs annyira odaig az ilyesmiert. (Konkretan semmiert, ami tul muvi, tul megcsinalt, keves helyet hagy a szemelyes fantazianak, szabadsagnak.)
Attol me'g marhara tudjuk elvezni a mas iranyu kozos, bohokas csaladi programokat, gyerekeskedesbol se volt hiany sose, reszunkrol, felnottektol sem:-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.21. 22:37:44

@Platonica: persze, ertem en:) Valoszinuleg ez inkabb szemelyiseg-fuggo...Valo igaz, hogy nincs mindenki oda az ilyen fajta szorakoztatasert. Talan kicsit meg kell erteni hozza az amerikai "lelket" is. Ahogy eddig tapasztaltam - persze itt sem lehet altalanositani - az amerikaiak sokkal inkabb megmaradnak "gyereknek" (jo ertelemben). Nekunk sokszor ez inkabb infantilisnak tunik - europai szemmel :)

2019.03.22. 00:01:59

Micsoda giccses fostalicska. Köszi a beszámolót, nem fenyegetett a veszély eddig sem de azért sosem árt egy kis extra megerősítés.

Dikusz 2019.03.22. 00:18:03

@kék madár: Biztos, hogy nem szándékosan?:)))
A mikiegerentyű fülikék megérték a lemaradást:)

blackhairlady 2019.03.22. 04:52:18

En imadom a vidamparkokat, eleg sokban jartunk mar, de a Disney kb 18 eve kulonosen elvarazsolt :) Mi mind a 4 parkba elmentunk, a mai napig emlekeszem a rideokra, a pulyka comb izere amit az utcai bodeben lehet venni, a csodas kosztumokre es az esti felvonulasra es tuzijatekra. Es foleg arra, hogy a ket gyerekem elveszett es en majdnem szivrohamot kaptam.
A kedvenc ettermunk a rainforest cafe ahol eletnagyszagu gorillak es elefantok kb 10 percenkent elkezdenek uvolteni, trombitalni, a plafon pedig liannal van befutva ahonnan idonkent elered az eso :)
Tavaly nyaron a gyerek volt a Harry Potteres parkban, szerinte fantasztikus.

blackhairlady 2019.03.22. 05:03:26

A San Antonioban talalhato Six Flags Theme Park amugy a rideok tetkinteteben felveszi a versenyt a Disneyvel. Bexaras nemelyik, szo szerint.

2019.03.22. 06:44:50

Szóval ez a világ leglátogatottabb vidám parkja, de drága, és várni kell a játékokra, programokra. Micsoda meglepetés.

mgabrielm 2019.03.22. 07:54:49

Voltunk a lanyommal Orlandoban is, meg Los Angelesben is (Anaheim), meg elotte Parizsban.
Azon rugozni, hogy mennyi a varakozasi ido, elegge amator dolog. En is elkovettem a hibat, elsore Parizsban egy napra mentunk, akkor ott en is ki voltam meg akadva.

De ott megtanultam hogy egy napra nem szabad menni Disney-be, 2-3 nap kell, szerintem Orlandoban inkabb egy het. Nem tudom honnan jon ez a 0.5 km2 dolog, szerintem oriasi tevedes, tekintettel arra hogy Orlandoban a parkok kozott, amibol van 5, buszjaratok kozlekednek. Autopalyan. Meg aztan ott van az vasut, meg a hajojaratok, esatobbi. Felfoghatatlan meretu a DIsneyworld.

Az ara meg hat, tenyleg bicskanyitogato elsore, 2 nap 2 park belepovel 800 dollar volt kettonknek Los Angelesben 2016-ban. Kepzeld el mi lenne, ha meg olcso is lenne, milyen tomeg lenne akkor...

Akarmilyen szemet modon is hangzik, az arral probaljak befolyasolni a latogatok szamat, igy is elofordul hogy nem engednek be embereket egy ido utan. Nem kell felteni a Disney-t, amin penzt lehet keresni azt ok megkeresik, de a belepok pont nem a mohosag miatt dragulnak ennyire.

Nekem is van kepem, amin nagyjabol fel Korea all mogottunk sorban, de nem ezeket nezegetjuk. Hanem inkabb a California Screaming-eseket.

rockjano 2019.03.22. 07:55:06

OK...nagyon sznob vagyok ha azt mondom ez az egész egy kurva nagy GICCSPARÁDÉ.

Nem mondom néha lehet élvezni a giccset is meg a hazugságot és a gagyit (nekem is vannak kedvenc rossz filmjeim) de azért büszkének nem kell lenni rá.

Meg persze kurva nagy lehúzás az egész de ez szinte természetes...

darlacko 2019.03.22. 07:55:24

Nem akarok sznobnak tűnni, értem én, hogy egy fogyasztásra berendezett társadalomban ez életképes üzlet, de Amerikában annyi szép táj van, nemzeti parkok, lehet a természetben kalandozni. Aki ilyen buta dizniparkokba megy és még élvezi is, az tényleg amerikaivá vált és agymosott lett. Ez lehetne a mérce az integrálódásra, akinél felszabadulnak a boldogsághormonok a műanyag élmény láttám, az teljes jogú amerikai. Vagy japán thai, kínai... Ugyanis Ázsiában is roppant népszerűek az ilyen cukorszirupos, giccses parkok.

2019.03.22. 07:55:57

@Zsuzsi65: tehat ha jol ertem, akkor kb 50 centnyi benzinpenzbol volt meg az elmeny, ujraprobalkozasi lehetosegekkel. Ugy biztos en is mas szemmel neztem volna :)

Legnagyobb valoszinuseggel a kovetkezo (star wars miatti) latogatasunkat egy soknapos (pl ~8-10) kaliforniai nemzeti park / egyeb latnivalo bejarasos kirandulas reszekent teszem meg, igy ha veletlenul az sem jon be, akkor sem lesz nagy veszteseg az egesz uthoz kepest.

De ez egyebkent a masik tanulsag, hiba volt egy temara epiteni az utazast - pedig nem szoktunk ilyet. Pl ket eve a napfogyatkozasra opcio volt odarepulni (Connecticut-Tennessee), csak azon gondolkodtam, hogy ha veletlenul felhos lesz az eg, akkor elverunk egy csomo penzt a semmire. Igy inkabb a repjegy arat atforgattuk szalloda es belepojegy koltsegbe, es sok napon keresztul leautoztunk, es megneztunk egy csomo mas dolgot is utkozben. Aztan vegul meg az eg sem volt felhos, de kb ugyanannyi, vagy talan picivel tobb penzbol sokkal tobb elmenyben volt reszunk.Kiveve a hajraban megtett 1000 merfoldes visszaut, ami nem volt elmeny :)

(csak a vilagossag kedveert europaiaknak: itt nincsenek fapadosak, igy a repulojegy relative dragabb europahoz kepest, foleg egy napfogyatkozas kornyeken, a szalloda a fizeteshez kepest viszonylag olcso, a benzint meg meg 1000 merfoldes utakhoz sem szoktam szamolni, mert a fizeteshez kepest jelentektelen osszeg.)

2019.03.22. 07:55:57

@blackhairlady: szerintem a Six Flags parkok nehezen hasonlithatoak a Disney parkokhoz, mert masrol szolnak. A Six Flags (legalabbis amit en lattam) az natur hullamvasut korites nelkul, es az elvezetet a ride-ok brutalitasa adja.
A Disney-ben meg a korites/talalas adja az egesz park lenyeget.

Nem is ertem, miert hivjak a Six Flags-et theme parknak, nincs is tema, az inkabb amusement park.

Mi egyebkent a Six Flags-et jobban elveztuk, amikor ott voltunk, de ez kicsit Zsuzsi65-hoz hasonlo szituacio, mert ott volt egy kb 40 percre, ahol akkoriban laktunk, plusz promociokent a normal jegy araert kaptunk eves berletet, es tobbszor mentunk.

h.chris 2019.03.22. 07:56:20

Ezeknek a parkoknak az a titka, hogy nem főszezonban és főleg nem hétvégén kell menni.
USA-ban mikor voltam, nem érdekeltek ezek, de itt Olaszországban többször is voltam pl a Gardaland-ban. Júliusban hétvégén telt ház, dugók az úton, nehéz parkolás, 2-3 órás sorbanállás. Aztán mikor június elején voltunk, mikor még nem indultak a szabadságolások, és még tartott a suli, ráadásul hétköznap... Na az szuper volt. Volt amire semmit, de a legjobb dolgokra is csak negyedórát kellett várni.

KRi · http://etika.blog.hu 2019.03.22. 07:56:35

Egy 8000 dolláros felütéssel indul a cikk, ha 4 napra megvolt 4 főre Total Order Price $1,693.63-ból, ami nem kevés, de hogy jön ki a címben szereplő 8000. Kaja, szállásra 4 napra soknak tűnik 6306,37. Vagy ebben extrák is vannak és Minnie kisasszony No roxa ájt játszik hárfán :)

zdyzs 2019.03.22. 07:57:09

Szerintem is nagyon alapos, informatív és kiegyensúlyozott poszt.

Csak annyiban vitáznék vele, tényleg nem kell, hogy 8000 dollárba kerüljön egy ilyen kirándulás. Ahogy @Taxomükke (UK) írta, Szuper apartmanokat lehet bérelni Orlandóban, ahol az egész családnak van hely, 10-15 percre a parktól.

Úgy látom a Fast Pass rendszer hátrányára változott az évek során (mi utoljára 4 és fél éve voltunk L.A.-ben) de akkor is érdemes igénybe venni. Igen, sajnos qrva sokat kell sorban állni, ami kisgyerekekkel nem egyszerű, de nekünk meglepő módon nem okozott akkora problémát, mint gondoltuk.

A Universal vs. Disney kérdést szerintem a korosztály dönti el, 12-13 éves kor felett egyértelműen az Universal jobb. A Magic Kingdom inkább csak nosztalgiából. Ezt persze az új dolgok lehet, hogy majd felülírják.

@Zsuzsi65: Nekünk mindig is nagy élmény újra gyereknek lenni. Anélkül viszont valóban nem érdemes a Magic Kingdom-ba menni.

Suetho a krónikás 2019.03.22. 08:41:08

Szerintem a posztoló egyáltalán nem játszik kultúrsznobot, sőt pont azzal kezdi mennyi sokkal érdekesebb kirándulási lehetőség van a világban :) Szerintem így teljesen érthető a csalódottság.

Ui.
"kísérletekkel bizonyított tény, hogy egy mai videojátékokon edzett gyerek képfeldolgozási képességé messze meghaladja a huszadik századi halandóét"

valóban és sajnos erre (lehet hogy csak egyelőre) de még nincs felkészülve az ember, mert az információáradatnak, illetve ingergazdag környezetnek hála már az óvodás gyerkőcöknél kialakul a szorongás, pánikroham ésatöbbi pszichés zavar :(

KRi · http://etika.blog.hu 2019.03.22. 08:56:49

@Zsákos Ember: Thx a lot! Plusz bónusz, hogy a gyerekkori amnézia miatt a gyerekek alig emlékeznek valamire belőle, (többnyire az emlék inkább az ott készült visszanézett képek rögzülései) de majd 40 éves korukban elhozzák az ő gyerekeiket és akkor végre rendesen megnézhetik a parkot :)

Platonica 2019.03.22. 10:03:35

@Zsuzsi65: meg me'g az is bejatszik sztem, legalabbis itt is sokszor tapasztalom az angoloknal, hogy nagyon is mukodik egyfajta nyajszellem, szoval hogy mindenki ugyanazt kell csinalja, sot neha ugyanakkor. Nem kenyszerbol, hanem egyfajta trend-kovetesi kod jobban be van epitve, mint pl bennunk, magyarokban, akik sokkal erosebben individualistak vagyunk ennek osszes jo es rossz hozadekaval.

Snedronningen 2019.03.22. 10:16:13

@Suetho a krónikás: a mai gyerekek interaktív igényeire van egy cuki családi történetünk. Rokonokhoz mentünk látogatóba, és vittünk a gyereknek egy nagyon aranyos macit, amit dekorációként ki lehetett akasztani a gyerekszobában. A kicsi ránéz: “Csak lóg...?”. Hát, igen, a rengeteg zenélő, pörgő-forgó-villogó izéhez képest, ez bizony csak lógott :-))))

БУММЕР 2019.03.22. 10:36:15

@Golf2:
Van jelentössége a vallàsi/etnikai/szexuàlis hovatartozàsnak a pénzéhségben?
Nem sok!

Platonica 2019.03.22. 10:46:51

@Suetho a krónikás: en ezt nem is ingergazdagnak mondanam, hanem ingerszennyezettnek (marmint a kornyezetunk egyre inkabb).

Es igen, a videojatekok ve'lt vagy realis pozitiv hozadeka messze eltorpul a ka'ros, detrimantalis hatasaik mellett.

Willkommenskultur 2019.03.22. 10:49:21

Kb. ilyennek kepzeltem. Ha a gyerek nagyon visit, akkor nincs mit tenni, de teljes az eletem az ilyen vigassag nelkul, amugy sem szeretem a tomeget, plane ha a legkevesbe se erdekel a latvanyossag. LasVegas detto.

Arthamyr 2019.03.22. 11:57:53

@Platonica: A videojáték szórakozás/kikapcsolódás (ok, ha valaki esportolóként ebből él, akkor munka), és nem azért van, hogy nevelje a gyereket. Az a fő pozitív hozadéka, hogy a gyerek élvezi (és mellesleg addig is békén hagynak, ez önmagában verte az összes detrimentális hatást, amit láttam rajtuk :)).

Platonica 2019.03.22. 12:30:42

@Arthamyr: Ki gondolta, hogy nevelnie kellene a gyereket? Van ilyen??
Az termeszetesen maganugy, hogy kinek mi a prioritas, a szenzitiv pont a szuloi felelosseg. A gyerekek sokmindent kiprobalnanak, elveznenek, ami egyebkent abszolut karos szamukra.
Megint mas, hogy vajon ez 'informed choice'-e a szulo reszerol, a detrimentalis hatasok ugyanis egyaltalan nem szinkronban jelentkeznek, sot me'g ha vannak is, nem feltetlenul tudjak osszekotni az ok-okozatot, akik nem tajekozottak ebben a temaban.

2019.03.22. 13:01:01

@Platonica:

Milyen detrimentális hatásokra gondolsz?

Macropus Rufus 2019.03.22. 13:19:09

"Nem kell felteni a Disney-t, amin penzt lehet keresni azt ok megkeresik, de a belepok pont nem a mohosag miatt dragulnak ennyire. "
pedig de. Nagyon sok módon lehet limitálni azt, hogy mennyien legyenek ott. A leg1xübb az árak emelése. De még a fotókon is látszik, hogy semmit nem értek el vele. Legalább is látható változás nem nagyon van. Ha annyira arra mennének, hogy családbarát kikapcsolódás stb... akkor mondjuk 10000 embernél nem lehet több egyidőben a parkban. Ennyi. Nagyon sok olyan hely van a világban ahol így próbálnak gátat szabni a tömegnek. És működik. Szóval a Disney a zsére megy és nem arra, hogy ne legyenek ott többen. Eleve nem is mennék be egy ilyen tömegbe a gyerekemmel. Ez nem gyereknek való. Mármint ez a tömeg.
Aztán meg várakozzak órákat a sora. Hát persze. Ha viszont limitálva lenne az egyidőben a parkban lévő emberek száma, akkor már nem lenne gond. De így, ultragáz.

Arthamyr 2019.03.22. 15:57:50

@Platonica: Elnézést, én azt gondoltam, hogy a "a videojatekok ve'lt vagy realis pozitiv hozadeka" kifejezéssel te hosszú távú, előnyösnek ítélt változásukra gondolsz, és hát általában ez a nevelés egyik legfontosabb célja. És ilyen nem igazán van nekik, mert ez nem is céljuk.
Ahogy "a ka'ros, detrimantalis hatasaik" kifejezés alatt is ilyesmit gondoltam, hogy értettél. Amit, ha már így Kámpics is rákérdezett, kifejthetnél.

Biztosan vannak "ka'ros, detrimantalis hatasaik", de nem gondolnám, hogy ezek különösebben jelentősek lennének az egyéb ilyen hatások mellett, amik az életben érik a gyerekeket. Ugyan gyerekem nincs, de én magam és a környezetemben jópár ember is viszonylag sokat játszottunk videojátékokkal gyerekkorunkban (sőt, páran a mai napig játszunk, volt olyan, több gyerekes kollégám, aki szintén játszik), ennek ellenére boldog, egészséges, és az átlagosnál sikeresebb karrierrel rendelkező emberek lettek belőlünk kivétel nélkül. Emellett jómagam pl. jelentős részben a videojátékokból tanultam meg angolul, de a programozás alapjainak egy részét is videojátékok hackelésével szedtem fel, és ez a két dolog bizony elég sokat segített az életben.
Nem azt mondom, hogy kötelezővé kell ezt tenni, mert akkora király dolog, csak nem gondolnám, hogy többet árt, mint pl. egy kevésbé jó iskola (ami kötelező), nem is beszélve egy kevésbé jó családról, elbaszott baráti körről (ezek meg automatikusak), drogokról, amiből csak az egyik is simán képes lelkileg megnyomorítani valakit.

Platonica 2019.03.22. 16:37:59

@Nagy kámpics: @Arthamyr:

Nem igazan szeretnem elkezdeni. Egyreszt nem erzek nepneveloi kesztetest:-D, masreszt nincs kedvem egy csomo knee-jerk reakciora valaszolni olyan temaban, amiben komolyabb elmelyules nelkul nem erdemes vitatkozni. Tenyleg sok info elerheto, engem ez eleg regota erdekel, hosszu evek ota olvasok, tajekozodom, eloadasokra, work shop-okra jarok, formalodik a velemenyem eziranyulag.
Arthamyr, pont ilyen 'ervekre' gondoltam, amit irsz, hogy en is csinaltam, megis ilyen meg ilyen lettem. Sztem, amikor te felnottel, me'g hallomasbol sem ismertek pl a gaming addiction korkepet, ami manapsag olyan realis problemava valt, hogy nemcsak az orvosi/pszichologiai szakszokincs resze, hanem a hetkoznapi nyelvben is hasznaljuk. Es az addikcio v a koros elhizassal valo osszefuggese csak egy icipici szegmense a lehetseges problemaknak, mielott valaki erre ugrana (ott van az inszomnia; a frontalis homloklebeny fejlodesere valo negativ hatasa, aminek kismillio komoly kovetkezmenye van!, a stresszhormonok folosleges megemelkedese a mestersegesen fonntartott fight-or-flight mode miatt, a kedelybetegsegekre hajazo tunetek kialakulasa, bla-bla-bla).
Na csak belementem, de itt meg is allok. Ez egy megoszto tema, es en senkit se szeretnek gyozkodni, te'riteni, mindenki elott nyitva allnak az informacios forrasok, ill. azok szurese, ertelmezese:-)

2019.03.22. 16:47:06

@Platonica:

"Nem igazan szeretnem elkezdeni."

Én igazából csak arra voltam kíváncsi, hogyan fogsz fogalmazni. Mindegy, nem fontos. :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.22. 16:56:48

@blackhairlady: Nalunk is van Six Flags, meg mellette Hurricane Harbor, ami vizes vidamppark...A gyerekeim szerettek mind a kettot :) Kisebb korukban mi is voltunk tobbszor.
Most mar inkabb Universal Studios megy, a kisebbik lanyom a barataival mindig meg Halloween-kor (Halloween Horror Nights), imadjak :)

Arthamyr 2019.03.22. 17:00:00

@Platonica: "Ez egy megoszto tema, es en senkit se szeretnek gyozkodni, te'riteni" - ennek ellenére csak sikerült, mert nem úgy tetted közzé, hogy ez a te véleményed, hanem szépen leírtad, hogy "Es igen, a videojatekok ve'lt vagy realis pozitiv hozadeka messze eltorpul a ka'ros, detrimantalis hatasaik mellett. " és pont. :)

Én sem akarok különösebben senkit győzködni (bár ugyanazt a "bűnt", mint te, én is elkövettem ebből a szempontból), nekem alapvetően mindegy, ki hogyan neveli a gyerekeit, már addig, amíg a kifejlett formában alkalmasak lesznek az együttélésre, és nem szennyezik a környezetem. Ha ezt szigorú videojátéktilalommal/-korlátozással érik el, hajrá, nagy plusz, hogy legalább kevesebben lesznek a szervereken, és az online populáció érettebb/értelmesebb lesz. :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.22. 17:06:57

@darlacko: "de Amerikában annyi szép táj van, nemzeti parkok, lehet a természetben kalandozni. "

A ketto nem zarja ki egymast! :) Azert mert elmesz Disney-be, nem zarja ki, hogy mashova nem mesz :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.22. 17:09:39

@Zsákos Ember: "Legnagyobb valoszinuseggel a kovetkezo (star wars miatti) latogatasunkat egy soknapos (pl ~8-10) kaliforniai nemzeti park / egyeb latnivalo bejarasos kirandulas reszekent teszem meg, "

Gyertek, nem fogjatok megbanni! :) Yosemite es a tobbi NP itt CA-ban meger jopar napot! :)

Platonica 2019.03.22. 17:44:41

@Arthamyr: Bocsanat, de az altalad idezett mondat se nem terites, se nem gyozkodes;-) Akkor rosszul ertelmezed ezeket a szavakat.
A fentiek olyasmit jelentnek, hogy erveket felsorakoztatni, tobbszorosen befolyasolni, hozzaallas/velemeny megvaltoztatasa celjabol manipulalni, stb. Egy mondattal lehetetlen;-)
Mivel ez nem is celom, ezert szerettem volna tartozkodni a felszolitastol, hogy 'fejtsem mar ki'.
Csak reszben sikerult (marmint nem kifejteni), de pontot is tettem gyorsan:-))

@Nagy kámpics: azert valamelyest kaptal valaszt? Vagy nem ilyesmikre gondoltal? Remelem, atjott, nem negativ szandekkal irtam!

Taxomükke (UK) 2019.03.22. 17:46:48

@Zsuzsi65: "A ketto nem zarja ki egymast! :)"
Igy igaz. Nem is ertem, miert gondoljak azt egyesek, hogy aki a vidamparkba megy, az nem fog elmenni a nemzeti parkba.
Mi jarunk Orlandoba (illetve Kissimmee-be), es voltunk a ket Universalban, ket Disney-parkban, valamint szamos nemzeti parkban, a Kennedy Space Centerben, a tengerpartrol lattunk raketafellovest, megneztunk szamos telepulest (pl. St. Augustine). Mondjuk mi nem kotodunk iskolai szunidokhoz, ugyhogy nekunk egyszerubb.

2019.03.22. 21:21:58

@Platonica:

"azert valamelyest kaptal valaszt?"

Igen, ezek tök rendben voltak. :)

blackhairlady 2019.03.23. 03:07:32

@Zsákos Ember: Ha lehetoseg van ra tenyleg erdemesebb tobb napra menni es tobb indent betervezni, valami csak osszejon :))

blackhairlady 2019.03.23. 03:09:49

@Zsákos Ember: Ez igy igaz, nem hasonlithato ossze a ketto, csak a rideok miatt emlitettem meg :)

kék madár 2019.03.23. 17:36:58

@Zsuzsi65: @Zsákos Ember:
Yosemite kicsit sok ora vezetes, ha csak a kornyeken akarsz maradni, itt is szep a termeszet, foleg tavasszal. Palms Springs, Anza Borrego, San Jacinto vagy Big Bear mind eleg egzotikusak a keleti parthoz kepest, de egy sima 101-es ut San Diego-tol San Barmeddig eleg nagy durranas

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.23. 21:57:22

@kék madár: na igen, toletek azert messzebb van Yosemite:) mi megedzodtuk, anyosek tolunk 5.5-6 oranyira laknak (Cupertino), es par havonta megyunk hozzajuk. Szoval 5-6 ora mar meg sem kottyan nekunk :)
De teny, hogy azert (is) szeretek itt lakni, mert 1-2 oran belul is teljesen mas kornyezetbe tudunk menni: egyik oldalon a 2-3.000 m magas hegyek, masikon az ocean, harmadikon a kaktuszos sivatag :) negyediken meg a felhokarcolok :))

kék madár 2019.03.24. 08:02:34

@Zsuzsi65: en tavasszal semmi mast nem csinalok hetvegen csak egy 20 kilometeres korzetben turazok fel-ala, hegyen vogyon kanyonokon at es fenykepezem a folyamatos viragzast es nem tudok betelni vele es igy is sok mindenrol lemaradok. Van persze amiert en is vezetek 6-8-10 orat de akkor meg inkabb 12-ot a Redwoodsig :)

Dikusz 2019.03.24. 08:38:18

@kék madár: Miért nem írsz posztót belőle? :)))

kék madár 2019.03.24. 20:09:05

@Dikusz: Jo kerdes, valoszinuleg mert kommentelnek hozza aztan nem ertenek egyet a sajat kommentjeimmel es csak felhuznam magam :)

kék madár 2019.03.25. 16:51:35

@Zsákos Ember: @Zsuzsi65: opinionator.blogs.nytimes.com/2010/04/07/earthquake-roulette/
"But it is precisely because of these earthquakes that the most nervy ground is also the most sublime. The mountains, the deep harbors, the valleys and vistas we love are products of the same turbulence that can deal a mortal blow to a city. Living in earthquake country is the life embodiment of F. Scott Fitzgerald’s line about the ability to hold two opposing ideas in the mind at the same time while still being to able to function."

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.25. 17:11:40

@Zsákos Ember: ugyeugye? :) Valahogy en is igy vagyok vele...igaz, a keleti parton csak latogatoban jartam (NY es DC kornyeke, NC, SC), de ugy erzem, a nyugati part a nyero valtozatossag szempontjabol :)
Amikor idekoltoztunk, nem gondoltam volna, hogy LA lakossaganak mekkora nagy szazaleka szeret turazni, kirandulni. Aztan gyorsan rajottem, miert :)

Ez itt csak 50 tura ajanlat :) (#8-et epp most csinaltuk egy hete, #9 is itt van a kozelunkben, ott tavaly voltunk:)

www.lamag.com/culturefiles/50-essential-hiking-trails-los-angeles/

kék madár 2019.03.25. 18:18:46

@Zsuzsi65: en eltem 8 evet a keleti parton, nagyon szep tud lenni, az osz, a foliage pl. verhetetlen.
De kb, Legobolt es Legoland kategoria a keleti es nyugati part :)

Kyria 2019.04.04. 21:00:08

Nagyon jó és informatív poszt. Mi L.A.-ben szeretnénk nemsokára a Disney-parkokat meglátogatni, ha esetleg van valakinek arról tapasztalata, hogy a FastPass-hoz mindenképpen okostelefon kell-e, vagy van más alternatíva is, örülnék, ha megosztaná velem. (Bár egy okostelefon lesz majd, csak ha személyenként kell egy, akkor leszünk bajban.)
Universal Expressz-es tapasztalatokat is szívesen fogadnék. Köszönöm szépen előre is!!!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása