oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. március 04. 06:30,  Lehet értelmesen beszélni a határátkelésről? 91 komment

2019. március 04. 06:30 Határátkelő

Lehet értelmesen beszélni a határátkelésről?

A címben feltett kérdésre mindenki saját ízlése és tapasztalata alapján válaszol, a Menedék kötete, a Mit tudunk a kivándorlásról? mindenesetre megpróbálkozik vele. A bemutatón ott volt Marton Péter, a Budapesti Corvinus Egyetem docense is, aki a könyvet is elolvasta, majd írt is róla.

elvandorlas_foto_pixabay_com_josealbafotos.jpg

„Mit tudunk a kivándorlásról?” 

Mennyien mentek ki? Visszajönnek-e? Újra kimennek-e? És pontosan kik mentek ki? Munkások Németországba, egyetemisták és fiatal diplomások Angliába? Romák Kanadába? Prostituáltak Bremerhavenbe és más német városokba? 

A jobb fizetésért mennek? Kalandra vágynak? A hazai légkört nem viselhetik? Kik járnak jól ezzel? Marad-e valaki hosszú távon egy fogyatkozó népességű országban? 

A migrációról egyszerű képet kialakítani nem lehet. Az amúgy is bonyolult feladványt Magyarországon a nemzeti sorsról való kényszeres elmélkedés és a téma átpolitizáltsága nehezíti. 

Az itt ajánlott kötet igazán átfogó képet ad erről, még a fejezeteit elválasztó ábrák is ezt érzékeltetik. Olyanok, mint a Rorschach-teszt. Pacák – látszólag alakzatokká állnak össze. Arra emlékeztethetnek, ahogyan a politikusok és más, egyszerű emberek azt látnak bele „a migráció világába”, amit éppen akarnak. 

Önkényesen. Egy-egy valós vagy éppen kitalált konkrétumot kiragadnak, számháborút vívnak, dramatizálnak, bagatellizálnak, „kitántorgókat” síratnak vagy elégtételt éreznek, az EU-n belüli szabad mozgásért felelősségre vonnának, az alulfinanszírozott hazai felsőoktatás helyett külföldi tanulmányokat választók elszivárgása kapcsán felelősséget tagadnának. Ki ezt, ki azt – érdekei és előítéletei szerint. 

Telt kávéházas bemutató 

Kováts András és Soltész Béla könyve az érdekektől és előítéletektől mentes tisztánlátásért tesz, vagy legalábbis a tisztábban látásért. Alapos munkával előkészített műhelybeszélgetések szerkesztett, jegyzetekkel kiegészített szövegét közli, a téma kiváló hazai kutatóit szólaltatva meg. 

A szerzők nemrég mutatták be a közös munka eredményét egy telt kávéházas rendezvényen, ahol – mondhatni, stílszerűen – a közönség erőfeszítéseire is szükség volt, hogy minden odavándorló érkezőt befogadhassunk. 

Kötetük tudományos és oktatási célokra is jól használható, igényes összeállítás, mely ugyanakkor könnyebben befogadható egy szakfolyóiratcikknél – akár szélesebb közönség is érdekesnek találhatja. 

Gondolok itt elsősorban azokra, akik nem riadnak vissza egy-egy indokolt és kellően megvilágított szakkifejezéstől. 

A tartalomról 

A nyitófejezetben Melegh Attila általánosságban értelmezi a migrációs folyamatokat. Említi például az ezekben gyakran szerepet játszó, munkáltatói és munkavállalói körök között határokon átívelő, történelmileg intézményesült kapcsolatokat. 

A német ipart a 19. század óta szolgálja ilyeneken keresztül Kelet-Európa. De közben ez EU-n belüli vándorlás sajátosságaként Melegh azt is kiemeli, hogy itt gyakori az „úttörő” migráció, oda, ahol a magyar korábban ritkábban járt. A norvég sípályák például nem hagyományos célpontjai a hazai munkaerő-kivándorlásnak… 

Fejős Zoltán az amerikai magyar kivándorlás történelméről beszél. Itt kerül elő – kritikusan – a magyar köztudatban József Attilától rögzült fogalom, miszerint akár másfél millióan „tántoroghattak” ki a tengerentúlra már a második világháború előtt. 

Amellett, hogy ez erősen túlzó becslés, és ráadásul – a Monarchia idejéből – felvidéki szlovákokat is magyarnak tüntet fel, maga a „kitántorgás” kifejezés is egy Magyarország-központú és (tisztelet a költőnek, de) szenvelgő szemléletet tükröz. 

Nagyon érdekes példát hoz fel Fejős Zoltán egy Sebők Pál nevű egykori huszárra utalva, aki bejárta Európát, majd michigani rézbányákban dolgozott, és az útját legalább annyira formálhatta tudatos stratégia, mint kényszerítő körülmények. 

Kapitány Balázs és Rohr Adél nagyon világosan elmagyarázzák a jobb kifejezés híján „kivándorlóként” leírt népesség mérésének problémáit. Az érintettek számát (2017-es állás szerint) 400 és 600 ezer közé teszik, és ehhez elmesélik a témában folytatott kutatásuk módszertanát is, hogy érthesse akár az a politikus is, aki – az egyik vagy a másik oldalról – 30 ezerre vagy éppen egymillióra becsülné az országot tartósabban elhagyók számát. 

Egy későbbi fejezetben aztán Sík Endre is a felmérések nehézségeiről beszél, például a „migrációs potenciál” kifejezés rendkívül problémás voltáról, ahol a kérdés megfogalmazásának célzatos módosítása önmagában százezrekkel változtathat a kivándorolni készülők (pontosabban az annak mutatkozók) számán. 

Hárs Ágnes a munkaerőpiaci összefüggések kapcsán érdekfeszítő kérdéseket fejteget. Maradnak-e orvosok, elfogadja-e majd a magyar lakosság, ha már csak külföldi orvosokkal lehet feltölteni a pozíciókat? 

Ki, kit tud helyettesíteni a munkaerőiac különböző területein? Miért jött annak idején Erdélyből több asztalos, mint villanyszerelő, és milyen tanulságokat lehet ebből levonni…? 

Tóth-Bos Ágnes a határátkelést választók párkapcsolatainak pszichológiájáról beszél, miután a kérdést kutatóként és gyakorló pszichológusként egyaránt – helyben, Hollandiában, sőt egyenesen a saját, személyes tapasztalatain keresztül is – tanulmányozta. 

A kapcsolati hierarchiák kérdését feszegeti, többek között. Hogy a nők (különösen ők) gyakran alacsonyabb státuszú állásba mennek ki, ha jut nekik munka egyáltalán. 

Hollandiában nem hívják föl a családtagok az ismerősöket, hogy „Józsikám, oszt’ vóna-e a menyecskémnek valami állás nálatok?” Sok párnál a helyzet kezelését a közös tervezgetés segíti. Mi lenne, ha Új-Zélandon folytatnánk? Ott mindketten nulláról kezdenénk… 

Durst Judit a roma kivándorlást mutatja be kutatásai alapján, Borsodtól Kanadáig és Angliáig (vagy közelebb, Ausztriában, Németországban). Előrejutnak-e azok, akik kimentek, akár a kinti társadalomban, akár itthon? 

Miért fontos elkerülni, hogy odakint cigányként azonosítsák az embert? Hogyan költik el a megkeresett pénzt? Hogyan hat a külföldi lét a gyerekek iskoláztatására? 

Akadnak Magyarországon falvak, ahol a polgármester és a nem-roma lakosok szerint nincs is semmiféle kivándorlás, csak jönnek-mennek a romák. A Kanadában három osztályt már elvégzett kislányt pedig beültetnék az elsősök közé az iskolában, mintha nem tanult volna még semmit. 

Katonai Noémi a Németországban dolgozó magyar prostituáltakról mesél, akik többnyire romák, és futtatóval vagy futtatóhoz mennek ki, gyakran igen fiatalon. Megkeresett pénzükkel ők sem gazdálkodnak igazán jól. 

Életminőségüket nagyban befolyásolja a futtatójukkal fennálló viszony, mely lehet erőszakos és kizsákmányoló, de lehet éppen romantikus is. Az utcán kemény harc megy, magyarok, bolgárok és mások között. 

Kiss Tamás az erdélyi és a romániai kivándorlásról beszél. Miért románozták le a romániai magyarokat a kilencvenes években nálunk? Hogyan viszonyul a romániai magyarok kivándorlása a román kivándorláshoz? És hogyan viszonyul ehhez Románia? 

Végül egy további beszélgetésben Greskovits György a fiatal növendékeket külföldi tanulmányokra felkészítő Milestone Intézet működésébe ad betekintést, eddigi tapasztalataik értékelése mellett. 

Kivándorlás vagy szabad mozgás? 

Közös tanulság lehet a szövegekből, hogy maga a „kivándorlás” kifejezés is erősen problémás, hiszen van visszavándorlás és újra-kivándorlás, azaz többszöri ki- és hazaköltözés is. 

Vannak, akik tartósan kint maradnának, vannak, akik számára ez nem is igazán választás kérdése, mások számára viszont egyszerűen szélesebb keretek között zajlik ma az élet, tágabb teret talált magának, jobb lehetőségekkel. 

Önmagunkkal szembenézni… 

A recenzió vége felé közeledve érdemes megemlíteni, hogy a könyv a Határátkelő oldalra is utal, mi több, forrásként ajánlja azt. 

Megjegyeznénk, hogy „blogként” történik rá utalás, pedig ténylegesen nem az: a weboldalhoz tartozik blog is, valóban, máskülönben azonban a témába vágó hírekből és a határátkelésben résztvevők írásaiból szemléz, emellett pedig az oldal szerkesztői olykor saját cikkeket is közölnek – sőt e recenzió szerzőjének határátkelőkkel foglalkozó heti tárcasorozata számára is helyet adnak. 

Ha valami hiányzik a kötetből, az talán éppen a Határátkelőn elérhető hihetetlen mennyiségű adat közvetlenebb felhasználása. Elférhetett volna a kötetben akár egy alapos diskurzuselemzés eredményeit tárgyaló beszélgetés is. 

A határátkelők és a Határátkelő oldal olvasói számára ezzel együtt is önmagukkal–önmagunkkal való szembenézéshez hasonló élmény lehet ezt a könyvet kézbe venni és elolvasni. Tekintve, hogy a kivándorlás és összefüggései mindannyiunkat jelentőségteljesen érintenek, ezek a beszélgetések lényegében rólunk szólnak – tények és elemzések alapján. 

Kováts András és Soltész Béla: Mit tudunk a kivándorlásról? (Gondolat Kiadó, Budapest, 2018)

(Fotó: pixabay.com/josealbafotos)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2214666173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.03.04. 07:53:22

Katonai Noémi a Németországban dolgozó magyar prostituáltakról mesél, akik többnyire romák...

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.04. 08:43:11

A téma lassan eltűnik.

Nem használható ugyanis politikai célokra, mert:
- a kitántorgók nem ellenzékiek,
- nem mennek el sokan,
- sokan hazatérnek,
- mivel már mindenkinek van legalább 1 kitántorgott rokona/ismerőse, így nem hatnak a mítoszok.

tanato 2019.03.04. 09:01:06

@MAXVAL bircaman közíró: Ez nem politikai cél hanem egyéni élethelyzetek sokasága/nam meg persze a tagság és ezzel a lehetőség/

tanato 2019.03.04. 09:03:06

A címhez:Nem lehet értelmesen beszélni róla még most sem,bármely ilyen témájú blogon pillnatok alatt gyilkos politikai vita és alpáriba forduló személyeskedés alakul ki.

tanato 2019.03.04. 09:03:36

A címhez:Nem lehet értelmesen beszélni róla még most sem,bármely ilyen témájú blogon pillnatok alatt gyilkos politikai vita és alpáriba forduló személyeskedés alakul ki.

tanato 2019.03.04. 09:05:58

@MAXVAL bircaman közíró: Még egy kérdés hozzád:Te kitántorogtál mint magyar vagy repatriáltál, azaz hazatértél mint bolgár?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.04. 09:51:50

@tanato:

Politikai cél = ami használható kampányban.

Azaz mintha a kormány lenne a hibás, hogy elmennek emberek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.04. 09:52:27

@tanato:

Amikor először kimentem BG-ba élni 1987-ben, hivatalosan magyar ösztöndíjas voltam. Akkor maximum 3 hónapra lehetett kimenni bárhová is, e felett engedély kellett, még a Grósz-féle "világútlevél" bevezetése utá is.

Aztán státuszomat, illegálisan, állandó lakosra változtattam. Egyszerre éltem, papíron, BG-ban és Mo-on! Mivel ez még a kommunizmus alatt volt, jelentősége elveszett a rendszer bukásával. Szóval a polgári demokrácia beköszöntét egyszerre 2 országban élő magyarként értem meg, ez egyébként a hatályos szabályok szerint képtelenség volt, de nekem sikerült kijátszani az egymásnak ellentmondó szabályokat.

Amikor hatályon kívül helyezte előbb BG 1990-ben, majd Mo. 1991-ben a bolgár-magyar állampolgárságot tiltó egyezményt, kérelmeztem BG-ban a bolgár állampolgárságot mint "határontúli bolgár". Meg is kaptam 1992-ben, azóta 2 állampolgárságom van.

1992-1993 között Mo-on áltem, Majd 1997-2007 között is.

Mivel ekkor már mindkét országban teljesen szabad volt minden utazás és kitántorgás, jogilag semmit se kellett tennem egyetlen ide- vagy odaköltözésemkor se.

Jelenleg magyar állampolgárként hivatalosan Mo-on élek. Bolgár állampolgárként meg hiavtalosan BG-ban. Mivel még a nevem se teljesen azonos a 2 országban, jogilag 2 ember vagyok.

Azaz pl. simán duplán tudnék szavazni a májusi EP-választáson. Amit nem fogok egyébként megtenni, morális okokból, de megtehetném jogilag, minden következmény nélkül.

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2019.03.04. 10:05:18

"Sós kútba tesznek, onnan is kivesznek, kerék alá tesznek, onnan is kivesznek!"

Rengeteg keretbe bele tehetjük ezt.
"Lehet értelmesen beszélni?" a téma mindegy.

A közbeszéd halott. Ennek folyománya a BREXIT vagy Trumpf mint első amerikai.

Hagyományos érdek egyeztetés vagy társadalmi/politkikai alku elavult.

BREXIT ügyben pl három év alatt még nem sikerült kideríteni, hogy akkor mi volt a javaslat? Máig nincs.

Az orbánizmus is alapvetően változtatta meg a közbeszédet.

A II. világháború előtt elkezdődött az a folyamat, hogy a monopóliumokat célkeresztbe vették sok országban. Nálunk meg pincsikutyáján keresztül a minielnök tulajdonosa a megyei lapoknak és az országos TV csatornáknak.

ups.

fhdgy 2019.03.04. 10:07:48

Szerintem a határátkelés, mint olyan, magyar szempontból értelmét veszti. Persze, ennek a blognak is befellegzett!!!

Miért vagyok ebben biztos?

Mert:

1. Az EU 5 legjobb országa közé kerüljünk, ahol a legjobb élni, lakni és dolgozni. Ez jelent tisztaságot, biztonságot is.

2. Az 5 legversenyképesebb ország egyike legyünk, ez nincs olyan messze, mint gondoljuk.

Ezt nem is én találtam ki.

Arthamyr 2019.03.04. 10:37:30

"mások számára viszont egyszerűen szélesebb keretek között zajlik ma az élet, tágabb teret talált magának, jobb lehetőségekkel." +1

Arthamyr 2019.03.04. 10:40:42

@fhdgy:
1-2. Mikor várható? Csak azért, mert ha túl hamar, akkor lehet, hogy inkább mégsem költöznék vissza. :D

Mellesleg az EU minden országából, 5 "legjobb" és legversenyképesebb országból is távoznak.

fhdgy 2019.03.04. 10:44:34

@Arthamyr: Mondtam, nem én találtam ki! Azt kellene megkérdezni, akinek ilyen (láz)álmai vannak.

Nekem nincsenek ilyen agymenéseim, nem is én vagyok a miniszterelnök. -:)

Golf2 2019.03.04. 11:40:24

@fhdgy: Az 5 legversenyképesebb ország egyike legyünk...Sőt már dobogón vagyunk, korrupcióban.

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.04. 11:43:55

"Ha valami hiányzik a kötetből, az talán éppen a Határátkelőn elérhető hihetetlen mennyiségű adat közvetlenebb felhasználása. "

Épeszű kutató nem támaszkodik anekdotikus adatokra. És nem csak a norvégiai fúrótornyok Norbijai miatt.

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.04. 11:43:55

@Saman: úgy érted, a kormány keretalkoto sikeressége a kulcs?

fhdgy 2019.03.04. 11:49:17

@Golf2: Nem akarok nagyon pejoratív lenni, ezért csak finoman:

Lehet, hogy tényleg nem kellene határátkelésről beszélni, mert lehet, hogy másról van szó, mondjuk csak egyszerűen: menekülés.

Amikor egy ( egész ) ország ( legalább is összességében ) csak boldogan béget egy ekkora, emeletes baromsághoz és a kitalálóját még isteníti is, hát mit lehet ott csinálni???

Akinek van egy csöpp esze és tud is, képes is, hát menekülőre fogja.

Ezzel nem szeretném az épeszű maradókat lekicsinyleni, lenézni, lesajnálni, mert ezer meg ezer ok miatt lehet, hogy valaki bár szeretne, de nem tud objektív okok miatt menekülni.

Buchhalter 2019.03.04. 12:30:23

@MAXVAL bircaman közíró: sokan hazatérnek?? Ez úgy hangzik mintha 100 kivándorlóra 60 hazatérő jutna pedig nem. Talán 100 kivándorló magyarra 15-20 visszatérő jut.Magyarországon a veseny szférában ha jó szakmád van jól kereshetsz de vidéken és a gyárakban valamint az állami munkahelyeken messze elmaradnak a bérek és még mindig sokak számára vonzó lehetőség a nyugat.Most a tűzoltó szakszervezet közölte hogy nettó 150 eFt-t alig van jelentkező.A fővárosban és a megyeszékhelyeken a vonuló állomány 15-30 % hiányzik. Pénzcentrum blogban olvasható.Ez cirka 3-400 embert jelenthet.

London2009 2019.03.04. 12:59:18

@Buchhalter: ezek a szamitasaid honnan vannak? Senki sem tudja igazan, hogy hagy hazatero van, mivel szinte lehetetlenseg merni. Igy mindenki a hasara ut es a sajat tapasztalatai alapjan probalja megitelni. Ezerszer leirtam, de az itt toltott tiz ev alatt tobbszor is lecserelodott a magyar tarsasag szinte teljesen. Szinte mindenki visszakoltozott vagy tovabballt egy masik orszagba.
Ez nem magyar sajatossag, hogy a versenyszferaban dolgozok jol keresnek, a videki gyarakban dolgozok pedig minimalbert. Termeszetesen vannak szektorok ahol a berek valoban nagyon le vannak maradva a “Nyugathoz” kepest. De azert nehogy azt hidd, hogy Angliaban egy nover vagy egy vendeglatos olyan jol meg lenne fizetve. A noverek itt is a minimalber masfel szereset keresik nagyjabol. A tuzoltokrol fogalmam sincs.

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2019.03.04. 13:07:43

@Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos: A keret alkotó sikeresség az a kultúrának egy definíciós kísérlete volt.

A kultúrát értjük úgy, hogy keret alkotó sikeresség.

Segít a leegyszerüsítésben. Segít abban, hogy legyintsünk egyet és tovább lépjünk. Beteszünk mindent egy nagy nagy zsákba, kap egy ilyen olyan címkét és feltesszük egy polcra.

A kormányunk miatt most bennünket beraknak fergetegesen korrupt össze omlás szélén táncoló dél amerikai vagy afrikai modernizációs pálya polcra vagy az oligarchiák által megszállt országok polcára.

Edoran vagy az Azeri miniszterelnök kezeli így saját kft-jeként az országot. Joguralom és bíróság meg sajtó nélkül.

Csodabogár 2019.03.04. 13:09:30

@London2009: Szombaton találkoztam valakivel, aki nemrég jött haza. Nagyon csodálom a nőt, mert 56 évesen elkezdett kinti állásokre pályázni, közgazdász végzettsége és jó angol tudása volt. Meg is kapott egy állást, Németországban. Egy kukkot nem tudott németül, de ez nem volt baj, mert a munkanyelv angol volt. Mielőtt kiment azt mondta, hogy ha beválik, akkor majd csak nyugdíjasan jön haza önkénteskedni. Szóval a szerződését addig hosszabbitották, mig nyugdíjas nem lett. Szuper betegbiztosítás jár neki az egész EU-van és tényleg önkénteskedik. kaját oszt és takarókat meg ruhát gyüjt és oszt hajléktalanoknak. Ritkán találkozom ilyen boldog és elégedett nyugdíjassal. Gyerekei itthon vannak és boldogulnak itthon is. Csak remélem, hogy nem ő az egyetlen ilyen.

London2009 2019.03.04. 14:28:11

@Csodabogár: Az en ismeretsegi korombol a kisgyerekes parok mentek haza. Itt annyira draga a bolcsode, hogy hiaba kerestek sokat, az egyeb koltsegekkel nem erte mar meg igazan maradni az anyagiak miatt. Nem beszelve a nagyszulokrol, baratokrol stb.
Kepzeld penteken megneztem A Viz ozvegyet itt Londonban. Persze az operett nem mindenkinek a kedvence, de ez a rendezes es eloadas valami parades volt. Gondoltam ra, hogy azert nem artana ilyen eloadasokra kikuldeni a budapesti Operett Szinhazbol valakit, hogy egy kicsit tathassa a szajat. Nem lehet a londoni szinhaz, koncert felhozatallal versenyezni, tenyleg a vilagon egyedulallo.

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.04. 14:43:51

@Saman: szerintem a magyaroknak jó fizetés kell, a sajtó, bíróság meg a joguralom nem nagyon érdekli őket.
A többség visszatapsolná Kádárt, ha lehetne. Mondjuk az oroszokat lehet hogy meg is kapják, ha orbánon múlik.

_Luthien_ 2019.03.04. 14:44:12

Fontos lenne a határátkelésről árnyaltan beszélni és megérteni, hogy a saját szempontunkon kívül más is létezik, és nem csak sablonokban gondolkodni.
Én az ismeretségi körömben is rengeteg különböző motivációt és történetet látok onnantól, amikor a csőd szélén táncoló kényszervállalkozó elmegy egy magyar céghez, aki külföldre közvetít ki munkásokat az otthoninál magasabb, de előrelépést vagy akár megtakarítást lehetővé nem tevő fizuért (aka csöbörből vödörbe) addig, amíg valaki nemzetközi tudományos karriert épít és külföldön jelennek meg olyan könyvei, aminek az átlagember örül, ha a címét érti. És ott vannak a cégükkel külföldre kijutó expatok, a családjuk révén nyelvi akadállyal nem (vagy alig) szembesülő svábok, a magukat külföldön kipróbálók, a megtakarítása hajtók, a nyugat-európai életmódra vágyók... És a sor hosszan folytatható.

somlobodog 2019.03.04. 14:44:18

@MAXVAL bircaman közíró: ja. Az autós ujsagoknak is lealdozott. Hiszen mindenki ismer valakit akinek van autója, így nem hatnak a mítoszok :))). Hát te így hétfő reggel jól odatetted magad.

London2009 2019.03.04. 15:22:12

@Shaktee: jo hirportalrol tajekozodsz? Legutobb amit en olvastam az az volt, hogy az EU-bol erkezok szama csokkent a 3. vilagbol erkezoke nott. Bravo!

Platonica 2019.03.04. 15:42:51

@London2009:
Pont azon mergelodtem a hetvegen, hogy mennyire silany a videken elerheto szinhazi es koncertprogram. Az elmult 10 evben sokat romlott. Felmegyunk mi persze Londonba is, de megse annyiszor, mint ahanyszor epp szivesen beulnenk megnezni. meghallgatni vmit. Azert ropke 7-8 ora vezetest nem mindig tudunk beiktatni.

Viszont erdekes, nekem a londoni kinalat is gyengebbnek tunik az utobbi evekben. Vagyis ugy mondom inkabb, h a szuper darabokra, koncertekre pillanatok alatt elkapkodjak azt a par jegyet, es az osszfelhozatal szinvonala meg mintha romlott volna.
(Most marciusban egy Mendelssohn, Bartok, Holst koncertre megyunk a legkozelebbi katedralis-varosba, oda legalabb nem kell felnapokat utazni:-)

Shaktee 2019.03.04. 15:57:39

@London2009: a kelet europai migraciorol szol a cikk.

London2009 2019.03.04. 16:02:23

@Platonica: szerintem fergeteges a felhozatal. Egyszeruen tenyleg csak idovel meg penzzel kell birni. Gergiev/Mariinsky Orchestra Nightra megyek ma este. Szerdan szinhaz. Mult heten az Operahazban is voltam, a Cosi Fan tuttet neztuk meg amit anno vagy husz evvel ezelott meg Budapesten lattam. Annyi jo darabot lattam az elmult par hetben, hogy szinte mar a boseg zavaratol szenvedek. Ismered a TodayTix nevu appet? Baromi jo! A videki felhozatalt nem ismerem, februarban Cambridgeben neztuk meg a Mikadot. Nyaron ott sok szabadteri szinhazi eloadason meg koncerten voltunk mar.

London2009 2019.03.04. 16:03:11

@Shaktee: nem olvasok magyar nyelvu cikkeket, amik Angliarol diskuralnak. Van itt sok jo helyi lap. : )

Shaktee 2019.03.04. 16:15:34

@London2009: Nem saját kutfobol dogoznak 99%, de nem jeloltek meg az eredeti forrast.

Nhow, logikus amit ir a cikk

Shaktee 2019.03.04. 16:21:29

@London2009: Mutass olyan jo helyi lapot aki pozitiv merleget ir a kelet europai migraciorol.

Platonica 2019.03.04. 16:21:56

@London2009: csak azert irtam a Londont, mert legutobb, amikor a szunetre nezegettem lehetosegeket (olyankor csak jobban belefer az utazas), egyszeruen vagy csak szamunkra erdektelen eloadasok voltak, vagy lehetetlen volt normalis helyet szerezni mar a kivanatosakra:-( A Karl Jenkins Westminster-beli szeptemberi koncertjere aprilisban vettem jegyet! Ennyire elore nem mindig tudunk tervezni sajnos.

Ahol mi vagyunk, ott egyertelmuen jobb volt a szinvonal regebben (es most 2 megye 3 nagyvarosarol beszelek, nem csak egy konkret helyrol).
App-et nem ismerem, de az nemcsak okostf-onnal mukodik? Mindenfele hirlevelek rendszeresen jonnek.

Platonica 2019.03.04. 16:23:32

@London2009: szerintem ugyanarrol beszeltek te es Shaktee:-)

London2009 2019.03.04. 16:31:13

@Shaktee: szerintem is. Ezt akartak, elertek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.04. 16:31:58

@Buchhalter:

Elmegy 100 ember, ebből marad kint 30, 30 meg végleg hazamegy, 40 meg ingázik.

London2009 2019.03.04. 16:35:59

@Platonica: "App-et nem ismerem, de az nemcsak okostf-onnal mukodik?" Gondolom Ipadrol is mukodik, passz.
Ez igy megy. Honapokkal elore kell vasarolni jegyeket, foleg a felkapott vagy hires szineszt felvonultato darabokra. A Royal Festival Hallban sok nagyszeru koncert van es ott mindig van hely. Tagja vagyok az Operanak meg a Coliseumnak, igy oda konnyen vasarlok jegyet, mert meg akkor adnak tagoknak lehetoseget a vasarlasra mielott megnyitnak a nagykozonsegnek. Illetve ezzel az appel mindig sikerul valami tuti kis jegyet felhajtani. : )

Shaktee 2019.03.04. 16:52:19

@MAXVAL bircaman közíró: Bugáriábol?

Most melyik birka vagyol ippeg? :PP

gabors 2019.03.04. 17:29:28

A titkos betelepites amit NEM a Soros szervez :-)

www.bbc.com/news/world-europe-47401440

csak tudnam ki mennyi adot fizet ezek utan :-)

tanato 2019.03.04. 17:35:21

@MAXVAL bircaman közíró: Köszi az infót magadról,ez tényleg jó ez a kettős állampolgárság kettős személyiség,két nyelv,két agy, két haza.Nemrégen írtram itt is többször hogy József Attila édesapja csinálta ezt,katonaként és utána Pesten maradva József Áron néven adta el magát és nősült,később Trianon után Temesvárra költözvén román éra alatt meg Aron Josipként élt meg szappanfőzésből új feleség oldalán./Mivel egy Arad megyei faluban született,román szülőktől de kiválóan beszélt magyarul is./

Csodabogár 2019.03.04. 17:37:00

@London2009: Nem tudom manapság milyen a Pesti Operett szinház, de még 15 évvel ezelőtt remek volt.
Viszont általános züllés van a műfajban. A mult hétek közvetítették a Csárdáskiránynőt a bécsi népoperából Volksoper. Nem volt táncos komikus. Az ének ment rendesen de a táncot csak mímelte, persze ezután a szubrett is. Ezeket a nagy klasszikus operetteket én szeretem, ha jól van előadva. Mondjuk ha angol szöveggel énekelik, akkor az nekem fáj.

tanato 2019.03.04. 17:39:08

@MAXVAL bircaman közíró: Politikai célra mindent felhasználnak hogy nyerjenek,azt is ha soka az elmenő azt is ha nő a visszatelepülők száma.De maga a kivándorlás mint gyűjtőfogalom,egyéni sorsok,élethelyzetek,életút megoldások laza halmaza./Na és persze kellett hozzá egy EU-s tagság,hogy ilyen tömegű legyen a kivándorlás és ezáltal a téma fajsúlya./

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.04. 17:41:27

@Shaktee:

BG-ban is hasonlók az arányok, csak a számok nagyobbak.

A kommunizmus bukásakor a lakosság 9 millió volt, most 7 millió.

Elment kb. 4,5 millió ember, a lakosság fele, abból visszajött 3 millió, s a természetes fogyás még félmillió.

Ma már nincs család kitántorgó nélkül.

S furcsán néznek arra a 45 év alatti emberre, aki még sose élt külföldön, ez ritkaság ugyanis.

BG világrekorder a lakosságfogyásban.

De én Mo-ra utaltam. Mo-ról a kitánorgás minimális a bolgár adathoz képest, s a lakosságfogyás se akkora.

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.04. 17:41:37

Nem is értem, a társadalomkutatók miért bajlodnak szakértői becslésekkel meg tükörstatisztikákkal, miközben elég lenne felhivniuk a bolgár callcentert, ha meg akarják tudni az Igazságot, tűpontos adatokkal és mélyelemzéssel a magyarországi migrációs folyamatokról.
Csak el ne bizonytalanodjanak, hogy németországi szakértőnk eltérő adatokat nyilatkoztat ki ugyanarról.

Shaktee 2019.03.04. 17:43:24

@tanato: Birka és Atilla..micsoda párhuzam...

En nem akarok beleszolni, de miert nem odaát beszélteted ezt a putyintrollt? hm?

Csodabogár 2019.03.04. 17:48:05

@London2009: Nem azért mondom, de Pesten is minimum félévvel előre kel a jó előadásokra jegyet venni. Opera kilőve, mert tatarozzák már vagy két éve. Nem vígasz, hogy Berlinben 12 évig tartott a tatarozás. De szerencsére a müpa működik és sok jó külföldi zenekar és művész is jön. A nyári Wagner napokra, októberben vettem a jegyeket. A saját Fesztivál zenekarunk mindenhol megállja a helyét, azt hiszem Londonban is elő szoktak fordulni. De résen kell lenni, mert bár a bérletes hangversenyeket háromszor játszák, mindig tele van a müpa.

trabant 2019.03.04. 18:04:35

@Saman:
"A kultúrát értjük úgy, hogy keret alkotó sikeresség."

Ez lehet pol. korrektnek kitalált szöveg, a valóságban pedig keret alatt az ország valós kereteit, vagyis hartárait értik. A kultúra keretei ugyanis nem éppen a sikeresség megalkotásának a mércéje.
Aztán a "keret alkotó sikerességért" folyó harcok közepette majd a megmagyarazzák, hogy mit jelent a keret szó nekik, náluk újmagyarul: harcot a határok kiigazításáért. Ki vágyik rá?

London2009 2019.03.04. 18:39:46

@Csodabogár: Par evvel ezelott voltam az Operett szinhazban es alapvetoen tetszett. Mindenfele nagykepuseg nelkul mondom, hogy a budapesti szinhazak egyszeruen nem ugyanabban a ligaban jatszanak, mint a Westenden levok. A musicaleket mar meg sem emlitem. Isten orizz, hogy Mo-n kelljen egy Operahaz fantomjat megneznem a londoni utan, amit ketszer is lattam. : ) Sokan nem szeretik a musicaleket persze. A MUPA nagyon hasonlit a londoni Royal Festival Hall felhozatalahoz. Nekem mindig berletem volt amikor Pesten laktam az Operaba meg a Zeneakademiara is. Ha egy helyet kellene Bp-n valasztani, akkor az a Zeneakademia lenne, azt nagyon szeretem. Az Operahaz nem tudom miert szorult felujitasra, nem ertek hozza. Biztos tudjak a hozzaertok. A jelmezek, szinpadi eszkozok mar nagyon ramaty allapotban voltak. Nem is tudom melyik evben, talan 2015-ben lattam tobb eloadast is. Egyedul a Bohem elet tetszett, minden szempontbol gyonyoru volt. Csak azt is mar annyiszor lattam, de azert arra meg szivesen kaphato vagyok barmikor. Arra pont az egesz csaladdal mentunk, ugyhogy orultem, hogy ilyen jol sikerult valasztani. Meg a Vig Ozvegyre visszaterve, nagyon furcsa volt nekem is, hogy angolul enekeltek. Jokat nevettem magamban. A tanc, az eloadasmod, a jelmezek, a szinpadi berendezes viszont parades volt. A Fesztival zenekar minden evben jon Fischer Ivannal es idaig meg nem csalodtam, mindig egy igazi elmeny amire igazan buszkek lehetunk. Jo, hogy mondod, ra is nezek a musorra, meg nem vettem ra jegyet. Ami meg tenyleg oriasi ajandek itt Londonban, az a jazz klubok szama es felhozatala. A Ronni Scotts az egyik kedvencem. Nagyon sok kivalo magyar jazz zenesz jon rendszeresen hozzank, szinte lehetetlenseg mindegyikre elmenni. El vagyunk kenyeztetve, mondom en!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.04. 18:42:41

@tanato:

A bolgár kitántorgás NAGYOBB volt 1989-2007 között nagyobb volt jóval, mint 2007 után. (BG 2007-ben lett EU-tag.) Azaz ez nem függ az EU-tól.

Shaktee 2019.03.04. 18:44:54

@London2009: Kiket lattal a Ronni Scottnál? magyart, mast..

Arthamyr 2019.03.04. 19:01:09

@fhdgy: Te idézted... :) Velem nem hinném, hogy szóba állna, nem vagyunk jó viszonyban.

tanato 2019.03.04. 19:08:12

@MAXVAL bircaman közíró: De nálunk igen,2004,de főleg 2011 után ugrott meg.Hogy abolgárok hogyan csinálták előtte az rejtély de valszeg feketemunkásként vagy tengerjáró hajókon,ahhoz nem kellett tagság.

tanato 2019.03.04. 19:14:23

@Shaktee: Attila apja Áron vagy Aron aszerint hogy magyar éra alatt élt Pesten vagy román éra alatt Timisoarán aszerint változtatta a nevét és valszeg identitását is,ahogy azt kedvezőbbnek ítélte meg.
2. pont. A másik blogon egy ismeretlen azóta eltűnt/nick/ jótevőm felvilágosított hogy ne folytassam ott az értelmetlen vitát,mert néhányan be akarnak ott vinni a málnásba és vegyem már észre hogy nem látom a fától az erdőt.Igaza volt.sajnos az ottani bloggazdát is sikerült nekik bevinni a bozótosba .

Shaktee 2019.03.04. 19:18:21

@tanato: Maradjanak is a bozotban az elmehunytak.

Csodabogár 2019.03.04. 19:45:09

@tanato: Szerinted az állampolgárság kihat a személyiségre? Az állampolgárság csak egy papir, teljesen mindegy, hogy kettő vagy több. Egybe rendszerint bele születünk. A többi meg jön, ha kérjük, vagy adják csak úgy.

Csodabogár 2019.03.04. 19:53:37

@London2009: Az operaházat valamikor a 80-as években felújították, gyönyörüen. Olyan lett, hogy alig ismertem rá. Most az akkor vásárolt NDK szinpadi gépezetet kellett cserélni, de már egy éve meg kellett volna nyilnia.
Musicaleket nem annyira szeretem, a Macskákat láttam Pesten ami akkor, a 70-es években, nagyon jó volt. Jazz nem mond nekem semmit. Persze ki lehet ugrani Bécsbe, már kétszer is operában voltunk ott, mikor amúgy is menni kellett valamiért. Az utazásaimat mostanában már mindig valami opera hangverseny műsorra építem. München, Berlin, Milano vonalon. Az idén még Salzburgba is megyünk ha élünk. Nem tudom felétek mennyibe kerülnek a jegyek, de ezeken a helyeken olyanok az árak, hogy hiába laknék ott, akkor se mennék hetente többször.

kék madár 2019.03.04. 20:43:34

En: kerek egy kakaos csigat
Birca: a kakaos csiga nem politikai okbol hagyta el az orszagot es kulonben is a fideszre szavazott!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.04. 21:03:25

@tanato: "A címhez:Nem lehet értelmesen beszélni róla még most sem,bármely ilyen témájú blogon pillnatok alatt gyilkos politikai vita és alpáriba forduló személyeskedés alakul ki."

Ez sajnos tenyleg igy van, es talan pont azert, mert mindket (politikai) oldal eglovagolta ilyen v. olyan szempontbol, igy eros erzelmi vetulete van ennek a temanak. Jo pelda erre egy mai incidens az egyik FB csoportban, aminek tagja vagyok (Amerikaban elo magyar anyukak). Egy Korosi programmal erkezo egyen megosztotta azon gondolatait, hogy miert is NEM akarna Amerikaban elni. Ez annyira nem tetszett valakinek, hogy a blogposztot, mint a FB szabalyait serto tartalommal rendelkezot, jelentette. Azota nem lehet a posztot megosztani FB-on :))

A sztorihoz hozza tartozik, hogy az illeto posztja egy szubjektiv velemenyenyt tukroz (o nem akar kulfoldre koltozni, soha nem is volt celja), megspekelve azzal, hogy par honapnyi itt tartozkodas utan, tehat kvazi meg a kultursokk azon fazisaban van,amikor mindent a megszokott (otthoni) ertekrendhez hasonlit.

A cikk egyebkent itt talalhato:
rokasborond.blogspot.com/2019/03/mi-terv-maradtok-amerikaban.html

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2019.03.04. 21:16:46

@trabant: Nem igazán a terjeszkedés sikeressége ez.

Sokkal inkább például masinák amik megbízhatóan működnek.... más a megbízhatósága ha japán, ha kínai, ha mongol ipari termék

és akkor terjesszük ezt ki általában a tudásiparra.... elfogadnál e diplomát "tőlük" vagy érzelmileg megkérdőjeleznéd, hogy létezik e "mongol" és sebész így ebben a formában...

mennyire adnál "hitelt" /bizalmi hitelt/ egy egy adott fejlettségnek, imertségnek, történelmi háttérnek.

kardio1 2019.03.04. 21:24:59

@fhdgy: az is lehet, hogy épeszű, és mégsem akar menekülni.

kék madár 2019.03.04. 21:27:20

@Zsuzsi65: ez jo :) par gondolat
- A turorudirol egy szo sem esett.
- New Jersey egy eleg beteges hely, de ezt mar a Sopranos ota tudjuk
- en a gyerekeim gyerekkorat 1 pillanat alatt elcserelnem a sajatomert (az ovek jobb)
- itt mindenhol van porcelan kavescsesze
- egyebkent meg az o elete, ha igy latja, szive joga, semmi kozunk hozza, sok sikert neki. Magyarorszagon eleg kivetelezett elete lehetett meg nyilvan lesz is

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.04. 21:33:57

@kék madár: akartam hozzafuzni par gondolatot a poszthoz, de nem engedte (vagy eloszures van, es meg nem jelent meg:)
Ezt akartam oda posztolni:

""Kedves posztolo! Erdeklodve olvastam a bejegyzest, es csak egy gondolatra reagalnek:

A nagyszulok utani vagy/veluk toltott ido sok szuloben ott el - mert kisgyerekkent valoban ez volt a megszokott nekunk, es el egyfajta nosztalgia bennunk. Lehet, hogy en latom rosszul - de a mai gyerekek vilaga mas, megvaltozott. A kozossegi elet maskent zajlik, akar kortarsakkal, akar csaladdal toltik. Hogy ez jo v. nem, mas kerdes. A vilag valtozott, es nehez visszahozni azt, ami a mi gyerekkorunkban volt...
Mind Amerikaban (en is itt elek immar 12 eve) mind Mo-n sokat valtozott a helyzet, es a mai gyerekek nem ugy toltik a szabadidejuket, mint 20-30 eve...Evtizedekkel ezelott az USA-ban is sokkal tobb idot toltottek a gyerekek szabadban es/vagy nagyszulokkel, es/vagy baratokkal, es/vagy szabadon csatangolva az utcakon (ne feledjuk, a lehetosege allamtol, es varostol is nagyban fuggtek/fuggnek). Rengeteg - foleg a mai 40-60-as korosztalytol szarmazo angol nyelvu cikk/poszt szol arrol, mennyivel "jobb volt regen", amikor ...es ugyanazok a gondolatok jonnek, mint ebben a posztban :) Szoval a vilag nem is annyira kulonbozo itt es Mo-n :)"

Hari Seldon 2 2019.03.04. 21:37:40

@London2009:
Ezt a harmadik világbeli bevándorlást bárki megmondta volna előre, akinek van egy kis esze. -> Miután munkaerő kell, és a jóképességűek "kiutálták" a kontinensről jövőket, automatikusan betöltődik az űr a korábbi gyarmatok lakosságával.

tanato 2019.03.04. 21:46:12

@Hari Seldon 2: Big lájk,egy államnak működnie kell és ha nincs saját munkaerő kívülről kell betölteni,és ha a k-európaiak ki lesznek utálva jönnek majd helyettük máshonnan,dolgozó emberek nélkül egy állam működésképtelen,inaktívak,idősek,betegek munkakerülők nem tudják fenntartani.

kék madár 2019.03.04. 21:46:33

@Zsuzsi65: igen szo szerint ugyanezt irjak le Amerikaban a "miert volt jobb a 70-es evekben gyereknek lenni" mint amirol a post szol. Elbiciklizhettel a szomszed keruletbe a baratodhoz, fara maszhattal a nagyapanal, cseresznyet szedhedtel az utcan.
Most meg teljesen mas dolgokat elvezhetnek a gyerekek, de hogy melyik jobb azt nem is erdemes eldonteni, mert ez van es ez nem Amerika fuggo. A lanyom 15 eves koraban repulore szallt es elment Las Vegasba egy koncertre egy baratjahoz, senki nem tiltotta meg neki, van ez is akkora kaland mint atbiciklizni a varoson es itt ugyanolyan hetkoznapi.
Tomegkozlekedes meg van ahol van ahol nincs Amerikaban, nyilvan kozel se olyan jo mint Europaban

tanato 2019.03.04. 21:58:14

@Zsuzsi65: Köszi a linket és a hozzászólást,igazad van a mi gyermekkorunkban jellemzően a nagyszülőkkel töltött idő sokkal több volt.Egyrészt sokkal korábban ténylegesn nyugdíjba mentek,ráértek vigyázni az unokákra és jellemzően közel laktak a nagyszülők az unokákhoz.Másrészt jóval kevesebb közösségi programjuk volt a gyerekeknek,jellemzően kevesebbet utaztak és nem messzire,kevesebb családnAK VOLT AUTÓJA STB.
Harmadrészt nem volt mobil,internet FB,Twitter, stb.amit a mai gyerekek napi szinten órákon át használnak/Hasznos-e vagy nem,fejleszti vagy tompítja a gerekek tudásvágyát ismereteit erről lehet persze vitatkozni de ez van.

tanato 2019.03.04. 22:01:01

@Csodabogár: A két esetben amiről szó van Birka és JA.apja egy olyan országban születtek és nevelkedtek amelynek hivatalos nyelve nem az illető személyek anyanyelve,így adott mindkét esetben a kettős identitás,evvel lehet élni és visszaélni mint JA apja,aki azt tette.

gabors 2019.03.04. 23:28:19

@Zsuzsi65: miert nem megy haza ? gyujtsunk neki egy one-way jegyre ???

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.05. 07:31:13

@kék madár:

Tavaly a Fideszre szavaztam, 5 éve nem.

Engem tavaly Márki-Zay győzött meg, hogy a Fideszre kell szavaznom.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.05. 07:31:24

@tanato:

Aki nagyon akar menni,az megy, hidd el.

Én magam is segítettem 2 embernek kimenni Amerikába. Én tolmácsoltam nekik a budapesti mexikói követségen. Vízum kellett nekik, meg is kapták, majd átszöktek az USA-ba onnan. 20 éve volt nagyjából.

De eleve Nyugat-Európában se volt gond, hiába minden vízum. Mindig volt, a vízumkényszer alatt is, számtalan trükk.

Platonica 2019.03.05. 08:53:51

@London2009: Sajnos olyanom sincs. De korabbrol emlekszem, h pl Ralph Fiennes-t Prosperokent lattuk a Haymarket-ben, es par hettel azelott vettem a jegyet, hasonloan a RAH-ban az egesz estes Gershwin+balett, 2x is lattam, nem honapokat vartam az eloadasra, es hasonlok. Lehet, csak szerencsem volt? Nem tudom.
Az tuti, h a videkinel most is 1000x jobb a helyzet.

tanato 2019.03.05. 08:59:50

@MAXVAL bircaman közíró: Még egy kérdés:AZon bolgárok akik EU tagság előtt mentek ki nagy tömegben,a családjukat tudták vinni?Gyermekeik járhattak pl. angol iskolába?Megkaphatták a benefiteket a gyermekekre mint pl. DIgger?

Nancsibacsi 2019.03.05. 12:50:22

Nem érzem ennek a kérdésnek a jelentőségét. Mindenki oda megy élni, ahol úgy érzi hogy tud boldogulni. Ezt szabadon megteheti az EUn belül - na bumm. Sokkal több közünk van azokhoz, akik ide jönnek boldogulni - mert pl. a német nyugdíj itt többet ér -, mivel velük nap mint nap találkozunk, mint a németországba kivándorolt roma prostikkal. Róluk mégse beszélünk sose. Pedig van már olyan falu Borsodban is, ahol nem vesznek fel autó szervízbe, boltba, bárhová dolgozni, ha nem beszélsz németül.

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.05. 12:50:49

@tanato: @Zsuzsi65: majd a mostani amerikai gyerekek megint rengeteg időt fognak a nagyszülőkkel tölteni.
Igaz, nem romantikus okokból, hanem mert a nagyik olcsó (ingyenes) bébiszitter szolgáltatást nyújtanak anyagilag életképtelen, szülői csecsen lógó harmincéves kicsinyeiknek.

A 21-37 évesek több mint fele kap pénzügyi segítséget a szüleitől. Kinek a benzint fizetik, hogy tankolni tudjon, kinek a mobiltelefon számláját, másnak a krumplit meg a sárgarépát, amit nem engedhetnenek meg a harmincvalahany éves amerikai "gyerekek" maguknak.
És akkor ehhez jönnek az említett ingyenes szolgáltatások, mint a bebiszitteles.
Komolyan, nonszensz. Értem én, hogy diákhitel, meg recesszió... Valami nagyon bűzlik US Amerikában.

More than half (53 percent) of Americans ages 21 to 37 have received some form of financial assistance from a parent, guardian or family member since turning 21, according to a 2018 report by Country Financial, a financial services firm in Bloomington, Ill. This may include paying bills for a cellphone (41 percent), groceries and gas (32 percent), rent (40 percent) or health insurance (32 percent).

Then there are the free services. Ms. Palmer, who is 39 and lives near Washington, D.C., said that the free 20 to 25 hours of child care she receives every month from her parents contributed to her family’s decision to have a third child (Dylan Palmer Davé arrived on Feb. 9). If she were to pay a babysitter, Ms. Palmer estimates it would add up to around $6,000 a year.
www.nytimes.com/2019/03/02/style/financial-independence-30s.html

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.05. 12:51:00

@tanato: nyilván minél kevesebb az adminisztratív korlát, annál többen döntenek a migráció mellett.

Illetve minél nagyobb a különbség az életszínvonalban, annál többen döntenek a határon túli munkavállalás mellett.
A magyarok közül is útra keltek néhányan már az EU csatlakozás előtt. De nem lep meg, hogy a rendszerváltozás idején még évtizedekkel a magyarok életszínvonala mögött járó bolgárok vagy románok között sokkal többen voltak ilyenek. Ők relatíve sokkal többet nyertek vele.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.05. 12:51:41

@tanato:

Nyilván kevesebb joguk volt, de nem is a juttatásokért mentek ki, hanem a magasabb bérért.

Most is kb. 5-szörös a nyugati átlagbér a bolgárnál. Akkor 15-20-szoros különbség se volt ritka.

tanato 2019.03.05. 14:03:20

@Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos: @MAXVAL bircaman közíró: Na amiért itt kérdezgetek és egy kicsit kötözködök az az hogy írtad Birka milyen sokan hazatértek BG.-be.Na ezért kérdeztem hogy a családot hivatalosan vihették e gyerőcöknek ottani suli támaogatások stb.Ugyanis ha ezek nincsenek meg nyilván a többség egy idő után hazatér a családjához ha már a családot nem tudja ,maga után vinni a/anyagilag mindenképp/ jobb világba.
Digger sem lenne már kint ha a családját nem tudta volna kivinni pl.De szerintem Birka te is visszatértél volna Mo.-ra ha a családnak kényszerűen maradnia kellett volna.
Szóval sztem.nem azért tértek sokan haza mert rájöttek hogy nyugat mennyivel rosszabb mint a kelet,hanem kényszerűségből a család miatt,vagy fogalmazhatok úgy is lejárt a "vízumuk"az aza idejük amit még el tudtakl viselni a család nélkül.

tanato 2019.03.05. 14:13:18

Szóval szerintem visszatelepülni az tud aki kitelepül családostul és évek múlva rájön hogy otthon mégiscsak ajobb lesz/AKár anyagilag,akár érzelmileg/.
Aki a10xes fizu különbség miatt megy ki dolgozni de nincs lehetősége kivinni magfa után feleségét/férjét és gyermekeit/pedig vinné őket magával,az sztem nem kitelepülő csak vendégmunkás,tehát ha hazaköltözik a családjához az nem visszatelepülés,az csak akkor volna ha a család is kint élhetett volna.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.03.05. 18:01:04

@tanato:

A korai bolgár kitántorgók kb. 4 csoportra voltak oszthatók:
- akik elhitték a hollywoodi sztorikat, majd kint szembesültek azzal, hogy a nyugati átlagember se lesz soha az életben unatkozó milliomos: ezek haza is tértek, jellemzően nyugatimádókból lelkes hazafiak lettek,
- akik nem számítottak semmire, de otthon olyan rossz volt, hogy nem volt vesztenivalójuk: ezek ma már nincsenek kint, mert már nem nyomor a bg szint, mint korábban,
- akik kalandot akartak, valami mást: ezek jellemzően kint maradtak,
- akik meghatározott és reális céllal mentek el: ezek nagy része ma is kint van.

A dolog politikai hatása is jelentős. Míg korábban a mindenkori ellenzék szidta a mindenkori kormányt, hogy miatta menekülnek el az emberek, ez kb. az ezredforduló óta megszűnt. Ma már sokkal több a nyugatellenes ember (ez szinte ismeretlen volt korábban, csak a kemény baloldali táborban fordult elő), s főleg azok között, akik éltek nyugaton vagy mpst is ott élnek.

Ma már majdnem 30 évvel a bg kommunizmus bukása után (1989. november 10. a bukás napja) a kitántorgásnak nincs semmilyen hírértéke. Ma a divat: hazatérni vagy nem hazatérni, de azt hangoztatni "tervezem a hazatérést".

tanato 2019.03.05. 19:18:47

@MAXVAL bircaman közíró: 30év nagy idő,minden ország más témákat tart fontosnak,itthon még nagy téma a kivándorlás.Minden család érintett benne.Nem akkora szám mint 10 éve,de még mindig az egyik fő téma.A másik ugye amigrációs halálfélelem életben tartása, központi részről.
A leglényegesebb dolgokról meg leterelődik a figyelem,oktatás eü.,elöregedés, a roma lakosság arányának nagymértékű növekedése meg ugye tabu mindkét oldalról.
Az általad írt korai bolgár kitántorgók viszont Eu tagság híján kint család nélkül maradtak,ezért volt egy hazatérési kényszerükMint nálunk a 90-es években a kis számban nyugaton dolgozó feketemunkások és a legálisan óceánjárókon dolgozók esetében.

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.03.05. 19:40:01

@tanato: szerintem egy'picit' bonyolultabb ennél a valóság. Először is, rengetegen család nélkül mennek, de nem azért mert otthon hagyják, hanem még nincs családjuk ( házastárs, gyerek).

Másodszor, a 2017es adatok szerint pl. A 20-24 éves korosztályban öt bolgár nemzetiségű kivándorlora jutott egy vissza vándorló.
A 10 év alatti és 60 év feletti korosztályokban viszont több volt a vissza vándorló, mint a kivándorló.
Gondolom, vacak állásból gyereket nevelni nem annyira nagy buli külföldön, mint az ex kommunista bőkezű gyermektámogatasi örökséget tovább vivő országokban.
A korábban hivatkozott times cikk pl. leírja, hogy New Yorkban egy magán Óvoda évi 30 ezer dollárba kerül, egy gyerekre. Nyilván ez a másik véglet.
Az adatoknak higgy:
www.nsi.bg/en/content/13040/international-migration-age-and-citizenship-migrants

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása