oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. február 14. 06:30,  Hogyan lehetsz sikeres külföldön? 87 komment

2019. február 14. 06:30 Határátkelő

Hogyan lehetsz sikeres külföldön?

Ma ismét egy régi szerző új írását olvashatjátok. Roland mintegy hat évvel ezelőtt írta meg történetét (itt olvashatjátok el). Azóta rengeteg minden történt vele, szép sikereket ért el a magánéletben és a szakmájában is, mint írja: „a világ elég nagyot fordult körülöttem szűk 6 év alatt és soha nem volt még minden ennyire rendben”. Amit jó olvasni.

cim_nyitokep_pixabay_com_shauking.jpg

„Ez az írás érlelődik bennem lassan egy éve, miközben úgy éreztem, hogy minél tovább várok vele, annál több hasznos és remélhetőleg érdekes részletet tudok beleírni. Úgy döntöttem, hogy most nekiugrok és ami ezután történik, az innentől egy következő történet része lesz. 

Két írásom jelent meg korábban a Határátkelőn és nagyon meglepődtem, amikor most újra elolvastam őket. Mindenki változik és ez így helyes, de olyan érzés mintha egy egészen másik ember írta volna a korábbiakat. Olyasvalaki, aki a felnőtté válás, útkeresés és egy sor félelem között próbál valahogyan a helyes irányban haladni. 

Nagyvonalakban, amire számíthatsz, ha tovább olvasol: egy nagyjából 6 éves időszak történetét fogom elmesélni, ami egyben eddigi életem legsikeresebb időszaka is volt minden szempontból. 

A célom: szeretnék valódi kézzelfogható térképet adni ahhoz, hogy hogyan lehet kitörni az önkorlátozó hiedelmek és kifogások ketrecéből és ezzel a kávézó, gyári munka, szálloda takarítás, tömegszálló és hasonlók világából is. 

Ki lehet sikeres? 

Nagyon sok magyar vállalkozó, vezető, cégtulajdonos él itt Angliában. Szinte borítékolható a siker, ha valaki jó családból, több diplomával, kiváló angol nyelvtudással érkezik, esetleg vannak kapcsolatai vagy egy ’56-os gazdag nagybácsija. 

De mi a helyzet akkor, ha valaki 24 évesen szinte értékelhetetlen nyelvtudással vendéglátós végzettséggel és nagyon kevés pénzzel érkezik? Szükségszerűen egy étteremből fog nyugdíjba menni közben tömegszállón tengődve? 

A válasz a legegyértelműbb NEM, amit csak el tudok képzelni. Az indokláshoz olvass tovább. 

„Előélet” 

Az iskola elvégzése után felköltöztem Budapestre és ott éltem három évet. Nagyon élveztem. Éttermekben dolgoztam, szerettem a Margitszigeten sörözni nyáron, imádtam a rock kocsmákat és a jófej embereket. 

Nem nagyon törődtem az 1-2 évnél távolabbi dolgokkal, de volt bennem valami nyugtalanság miszerint ez hosszabb távon nagyon nem lesz jó így. 

Ennek az érzésnek az eredményeképpen 2008. augusztus 31.-én érkeztem először Londonba, ahol a következő években vendéglátós vonalon mozogtam. 

Ez egy igen átlagos életszakasz a jól ismert napi gondokkal és kétségekkel. Ami talán említésre méltó, hogy rengeteg időt és energiát fordítottam a nyelvtudásom fejlesztésére. 

Történt azonban néhány dolog, ami gyökeres változásokat idézett elő később:

  • Megismertem a csodálatos (azóta már) feleségem
  • Egy napon puszta kíváncsiságból rákerestem, hogy vannak-e ingyenes online kurzusok itt
  • Úgy ébredtem egy nap, hogy mindent tudni akarok a Photoshopról 

Mindhárom esemény 2013 év elején történt és hatalmas jelentőségűnek bizonyult. 

Ági, a jobbik felem, meglátott bennem valamit, amit én sem igazán láttam akkoriban magamban. Ő egy fantasztikus ember és rengeteg támogatást, bátorítást kaptam tőle. 

Találtam egy igen alap, de ingyenes IT Essential Skills tanfolyamot, amire gyorsan be is iratkoztam. Ezt még két másik követte, egy Business and Administration és egy Lean Organisation Management. 

Darabonként 4 hónaposak voltak, egy év alatt letudtam mindhármat. Szint tekintetében nagyjából az okj-hez tudnám őket hasonlítani. Ezeknek köszönhetően sikerült jelentkeznem egy 2 éves Business and Management level 4 kurzusra, ami nagyjából a magyar felsőfokú szakképzésnek felel meg. Ezt már hatékonyan tudtam használni később. 

Ami a Photoshopot illeti, hamarosan a napi 2x2 óra utazással töltött időt videókurzusokkal kezdtem tölteni. Miután vége lett a Photoshopról szóló 60 órás átfogó anyagnak, egyszerűen jólesett folytatni. 

Nagyjából 2 év alatt elég sok területet bejárva megtanultam az Adobe CC programcsalád szinte minden tagját jól használni, 3D tervező programokkal bánni, egyszerűbb weboldalakat készíteni, megismerkedtem a web applikáció fejlesztés alapjaival és vállaltam kisebb szabadúszó projekteket. 

Egy érdekes projekt 

Ebben az időszakban volt egy említésre érdemes munkám, aminek van magyar vonatkozása. A magyarországi Tatár pékség Eden Bakery néven jelen van külföldön és amikor 2015-ben a londoni IFE szakkiállításon megjelent a cég, volt szerencsém a kiállítási stand szinte minden részére a dizájnt elkészíteni.

eden.jpg

A laptopom 2 órát harcolt a 9 méter széles, 3 méter magas banner exportálásával, felhívtam az ország összes nagyobb nyomdáját, aki képes lehet ekkora bannert textilre kinyomtatni, készültek brossúrák, névjegykártyák, szórólapok és fotóztam is. Ekkor kezdtem el először hinni abban, hogy van keresnivalóm máshol is, mint a vendéglátás. 

Bristol 

2015-ben Mátraházán egy szállodában örök hűséget fogadtunk egymásnak Ágival. Ekkor jártam utoljára Magyarországon. Ekkoriban tudtuk meg azt is, hogy hamarosan hárman leszünk. Alaposan átrágtuk a lehetőségeket és letettük Bristol mellett a voksunkat. A lelkesedés azóta is töretlen, nagyon szeretjük ezt a várost. 

A kezdetek nem voltak egyszerűek. Ekkor még mindig egy kávézóban dolgoztam részmunkaidőben Londonban, ahol röviddel később felmondtam, hogy tudjak bristoli állásinterjúkra és házakat nézni járni. 

Az interjúkon azonnal kiestem, ahogy megtudták, hogy nem lakom a városban, a házakat pedig munka nélkül nem igazán akarták kiadni. 

Aztán ránk mosolygott a szerencse. Először egy házra fogadták el a jelentkezésünket azzal a feltétellel, hogy várnunk kell néhány hónapot, amíg az előző lakó szerződése lejár. 

Ezzel az ígérettel a zsebünkben kivettem egy szobát és már másnap felvettek egy kávézóba dolgozni, míg Ági Londonban maradt. Ezen a helyen voltam életemben először és utoljára pofátlan.

csalad_1.jpg

Folyamatosan jelentkeztem dizájner állásokra és ha behívtak, aznap telefonáltam, hogy nem tudok bemenni dolgozni. Elég jól dolgoztam ahhoz, hogy ne rúgjanak ki a harmadik ilyen után sem, de szerintem csak a szerencsén múlt, hogy végül én adtam be a felmondásom. 

Széktervezés 

Sikerült megszereznem életem első szellemi munkakörét. Titulus szerint Digitális 3D Dizájner lettem és egy SolidWorks nevű cad tervező szoftverrel kellett szék prototípusokat modelleznem. 

Amikor felvettek, ehhez a programhoz semmit, de abszolút semmit nem értettem, de nem estem kétségbe. Tudtam, hogy videókurzusokból elég gyorsan tudok tanulni így még aznap felmondtam a kávézóban. 

A megbeszélt próbanapomig volt 4 nap, így napi 8-10 óra tutoriallal felkészültem, amennyire tudtam. 

Felvettek és egy évig terveztem újabb és újabb székeket, küldtem Kínába a fájlokat, ők pedig vissza a prototípust, készítettem összerakási útmutatókat és volt egy 3D nyomtatóm is, amivel „játszhattam”. Rengeteget tanultam, a cég rohamosan fejlődött eközben és minden abszolút rendben volt. 

Megszületett a kislányunk és a főnökkel felváltva voltunk kialvatlanok. A tulajdonos egy francia ember volt meglehetősen gyenge angol szókinccsel így mindent igen egyszerűen fogalmazott. Az egyik mondata azóta is szállóige nálunk (habár sosem értettünk egyet vele): „Aftöhhr the baby no life…” 

Minden pozitívum ellenére lassan kezdtem elégedetlen lenni. Az okát nehezen tudnám szavakba önteni, de leginkább az zavart, hogy minél több időt töltök székek modellezésével, annál inkább beszűkülnek a lehetőségeim erre az egy dologra és lássuk be, széktervezőt nem keresnek minden második bokorban. 

Ezalatt persze nem álltam le a tanulással, viszont rákaptam az olvasásra. Átlagosan 2 hetente elolvastam egy könyvet és hetente meghallgattam egyet az Audible-n.

szek.jpgEgy szép napon úgy döntöttem, hogy megbeszélem a kételyeimet a főnökkel és kérek egy emelést arra való tekintettel, hogy a tudásom egyre specifikusabb, ergo a cégnek egyre többet érek, míg más tekintetben hátráltatva érzem magam. 

A 4 órás baráti hangvételű beszélgetés végére nem tudtunk megegyezni, így beadtam a felmondásom. Mindketten sajnáltuk, de meg kellett lépni. 

Webfejlesztés 

Az utolsó hónap erősen kripta hangulatban telt a „székesnél”. Ezalatt rendbe tettem a CV-m, megcsináltam a portfólióm, LinkedIn profilom és úgy éreztem, hogy készen állok belevágni egy webfejlesztő állás megszerzésébe. 

Közel 3 hétig tartott, de sikerült. Egy kis cég korábban kiszervezett dolgait kellett újraépítenem. Kaptam egy céges laptopot és a világ tetején éreztem magam. 

Végre azt csinálhattam, amiről már jóideje sejtettem, hogy a hivatásom lesz. Szinte teljesen szabad kezet kaptam a technológiákat illetően így írtam Windows asztali appokat, Android applikációkat, Laravel webapplikációkat, Vuejs, React programokat és Dynamics CRM modulokat. Közben még néha Photoshoppoltam is ezt-azt. 

A pénz viszont tükrözte, hogy az alkupozícióm nem volt a legjobb, amikor elvállaltam a munkát így az átlag webfejlesztő fizetéseknél jelentősen kevesebbért dolgoztam. Ennek ellenére 2 évig dolgoztam ott, rengeteget tanultam és fejlődtem. 

Hogy miért lett vége? Rá kellett jönnöm, hogy egy ponton túl a sales részleg fél az újításaimtól, mint a tűztől. Az egyik rendszer, amit írtam, elég sok emberi mulasztást, lustaságot, rossz mechanizmusokat hozott volna a felszínre gyakorlatilag azonnal, ahogyan elindul, így óvatos módszerekkel elkezdtek hátráltatni, majd amikor mindezek ellenére készen lett, egyszerűen kikerülték a témát. Az általam kiírt meetinget lefújták, vagy csak „sajnos nem tudtak eljönni” átlátszó indokokkal. 

Közben viszont fantasztikus dolgok történtek, így sokáig csak mosolyogtam ezeken. Megszületett Oliver a kisfiunk, megtanultam végre autót vezetni, ami régi vágyam volt és elkezdtem dolgozni életem első önálló projektjén is. 

Saját fejlesztés 

Ha már cikket írok, semmiképpen sem szeretném kihagyni a MoneyGuardot, ami napjaim jelentős részét teszi ki már 8 hónapja. Ez egy ingyenes szolgáltatás, amivel nyomon lehet követni a pénzmozgásokat egy család vagy cég életében. 

A tranzakciók felhőben vannak tárolva, így akik közös fiókot használnak, egymástól függetlenül tudnak újakat felvinni, riportokat lekérdezni, stb. Elsősorban magunknak kerestem megoldást, hogy több maradjon hó végén a zsebünkben. 

A terv bevált, az eredmények önmagukért beszélnek. Amióta használjuk tudatosan tervezünk és nem „folyik el” a pénz, hanem megmarad, félre tudjuk tenni, be tudjuk fektetni. 

Fintech 

Ez pedig már az itt és a most. 2018 szeptemberében kezdtem el dolgozni egy fintech cégnek, ami életem eddigi legjobb állása. A mindössze 2 fős programozó „team” egyik tagja vagyok. 

Az elődünk nyugdíjba vonul és a korosodó rendszert írjuk újra modern alapokra és teszünk bele érdekes új funkciókat. Összesen 10 fős a legénység és abszolút profizmus jellemzi az egészet. 

Nem kényelmetlen, túlbonyolított nagyvállalati maszlag és nem is az ingyen sör + pingpongasztal startup, hanem egyszerű világos és logikus cég a legapróbb részletekig. Ez minden szempontból pontosan az, amit kerestem. 

Itt végre nem kötöttem kompromisszumot fizetésben, az újításoknak örülnek mintsem, hogy félnének tőlük és az egész dinamikus és lendületes. A többiek is rengeteget olvasnak, hangoskönyveket hallgatnak, intelligens jó humorú emberek, akikkel nagyon jó együtt dolgozni. 

A világ elég nagyot fordult körülöttem szűk 6 év alatt és soha nem volt még minden ennyire rendben. A folyamatos tanulás már az életem része marad, ebben biztos vagyok és ha érdekel a véleményem, szerintem mindenkire ráférne. 

Előfordul, hogy úgy érzem, hogy nincs kedvem megtanulni egy újabb technológiát, programozási nyelvet vagy ilyesmit, mert már egy csomó mindent tudok így is. Ez nagyon veszélyes gondolat! 

A világ halad előre, így aki megáll, amellett igen gyorsan elmegy. A jó hír viszont, hogy bármikor bárhol bárkinek bele lehet vágni. Elolvasni egy könyvet, kitűzni egy célt, elindulni egy új irányba és változtatni az ember életén mindig nyitott lehetőségek. 

Remélem, hogy hasznodra válik ez a történet valamilyen módon. Az elsődleges cél, amiért harmadszor is leültem cikket írni az, hogy néhány éve még én sem voltam benne biztos, hogy vannak-e dolgok, amik nekem elérhetetlenek, amikre „születni kell”. 

Most sokkal inkább úgy érzem, hogy csak rajtunk múlik, hogy hogyan alakul az életünk. Anglia a lehetőségek országa (igen hallottam a Brexitről, a nap legfontosabb étkezése), ennek ellenére fájóan sokan ragadnak le vacak munkakörökben, amit többnyire ugyanazzal magyaráznak. 

Nyelvtudás hiánya, végzettség hiánya, kapcsolatok hiánya, nem elég idő, pénz stb. Ezek kifogások. Mindegyik. Mindent meg lehet tanulni, minden akadályt le lehet győzni és érdemes egy kicsit magasabbra célozni. Köszönöm a figyelmet.” 

Roland oldalát itt találod.

(Nyitókép: pixabay.com/shauking)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2514626010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kék madár 2019.02.14. 07:12:26

meg olvasni is faraszto volt, annyira porogsz es szorgalmas vagy. En lusta vagyok mint a dog.

_z_ 2019.02.14. 07:54:46

Na, ma is egy tulfizetett, alulkepzett IT-s osztja az eszt. Raadasul londoni mosogato is.
:D

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.02.14. 08:30:43

Ambivalens érzés olvasni a posztot. Ami egyértelműen sikertörténet és gratula. De közben a fiamra gondolok, aki előre fél, hogy a szakmába vágó diplomája lófüttyöt se fog érni az IT piacon, mert ő meg ezt látja, tapasztalja.

Bicikliző medve 2019.02.14. 08:45:49

@ChristineK: milyen diplomaja van/lesz, amivel fel, hogy nem tud elhelyezkedni? Az IT nagypon szeles terulet, mindenkinek lehet benne helyet talalni (ahogy poszter is megtalata a helyet benne kello kitartassal es szorgalommal).

Platonica 2019.02.14. 08:48:56

@ChristineK: Ahogyan a poszt is mutatja, igazabol semmi nem diploma fuggvenye, hanem egyenisege:-) A siker is, a kudarc is.

Egyetertek veled, a fenti sikertortenet, es en is orulok, ha ilyet olvasok.

Csodabogár 2019.02.14. 08:57:01

Nagyon jó poszt és válasz néhány tegnap kommentelőnek, miszerint ha úgy hiszi, hogy az IT a jövedelmező, akkor neki kell látni és csinálni. Csak gratulálni tudok a posztolónak. Még mindig fiatal és még akármi is lehet belőle ezzel az elánnal és hozzá állással.

RolandT 2019.02.14. 09:00:47

@ChristineK: a diploma mindig jól jön azért. Nem azt akartam mondani hogy semmit szükség egyetemekre mer' megnézel néhány tutorialt és minden ok :) Ha viszont valakinek kimaradt (mint ahogy nekem is) akkor is vannak lehetőségek. Azt olvastam hogy IT területen átlagosan 7 év alatt közel minden elévül, vagyis egy diplomás aki 7 évig nem tanul semmi újat kevesebbet fog tudni mint egy "zöldfülű" aki viszont tanul folyamatosan. Magyarán sztem a diploma megszerzése után csak simán nem szabad hátradőlni és abbahagyni a fejlődést hanem nyitottnak maradni az új dolgokra.

adg 2019.02.14. 09:00:58

IT-s, konnyu neki, mazlista.

komolyra forditva, ez baromi jo poszt volt, sok sikert tovabbra is.
Ha csak fele ennyire porognek...

Dikusz 2019.02.14. 09:15:04

Jó kis poszt volt, ügyes a fiatalember.

Golf2 2019.02.14. 09:17:23

Ági, a jobbik felem...Minden sikeres férfi mögött áll 1 erős nő...tartja a mondás.

Bicikliző medve 2019.02.14. 09:25:52

@ChristineK: De hat az az egyik legkonnyebb irany :) Azzal kb szoftverfejleszto lesz. (en is sw engineer vagyok munkakor alapjan, nalam ez java fejlesztest takar). Most szerzi meg meg?

Golf2 2019.02.14. 09:25:58

Off. "Képzeld el, hogy kiteszel egy posztot kedvenc közösségi médiaoldaladra, másnap pedig már nem férsz hozzá a bankszámlán tárolt pénzedhez". (Portfolio) Jön a megfigyelőrendszer.Pontozzák a lakosságot Kinában.Ez a vég kezdete és itt vadkeleten is lesz, tuti.

Bicikliző medve 2019.02.14. 09:26:31

@ChristineK: A konnyu alatt azt ertem ,hogy konnyu vele boldogulni.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.02.14. 09:44:58

@Bicikliző medve: Kb. három hónap és végez. De tiszta pesszimista és azt mondja kezdésnek örül ha rendszer-adminisztrátori munkát kap.

Platonica 2019.02.14. 10:05:08

@ChristineK: tulkepzes v tulkepzettseg miatt?

Ebbol a szpontbol Angliaban szinte jobban jarhato az az irany, amit Roland is valasztott. Egyreszt nem limitalja a felsooktatasba beleinvesztalt rengeteg penz (adossag), ido(!) masreszt a rovidebb szakkepzesek sokszor kurrensebb, naprakeszebb tudast adnak, konnyebb navigalni, atnyergelni, modositani ezeken keresztul, mintha vki csinal egy 3-4 eves egyetemet, ami kotott ugye, nem is mindig a legfrisebb infokra, eredmenyekre epul a kepzes, bla-bla-bla...
Ettol fuggetlenul en se beszeltem le a 17 evest az egyetemrol, es jonak tartom a donteset, hogy ha mar felsooktatas, akkor csak top egyetem.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.02.14. 10:29:34

@Platonica: inkább az ellenkezője. Úgy érzi keveset és nem is napra készet tanulnak. Szóval igen, rövid kurzusokkal szerintem is többre jutni.
A top egyetem témához annyit, hogy mikor négy éve elkezdte az egyetem bent volt Anglia húsz első egyeteme között. Mára valahol a sor végén kullog.

fhdgy 2019.02.14. 10:29:54

Kedves Roland!

A maximális elismerés megvan részemről, csak azért nem írom le, mert mások már megtették, és miért ismételni, miért ismételni??

Megnéztem a weboldaladat is, de csak a főoldalt.

Viszont ért egy döbbenet: az McAfee veszélyes tartalomnak minősítette!!!

_Luthien_ 2019.02.14. 10:33:09

@Dikusz: Csatlakozom!
Gratulálok a posztolónak, jó érzés volt olvasni a bejegyzését, ezen is teljesen átjött a pörgős személyisége. Csak így tovább!

Platonica 2019.02.14. 10:38:49

@ChristineK: Aha, akkor ti is igy latjatok.
Most nagyon beleastuk magunkat, hat siralmas sokszor, amit talalunk.

Wow, de az hogy lehet, hogy ennyit zuhant??? Mi tortent??
Gyerekemnek a top az elso 3-4-et jelentette, ilyenekbe jelentkezett, vegul is bejutott a league table elsojebe es masodikjaba is (offer szinten). Abban bizik, hogy azok helye azert viszonylag regota allando:-)

Bicikliző medve 2019.02.14. 10:43:57

@ChristineK: Hat, azt neki kell tudnia, hogy sw engineer teruleten belul mihez ert a legjobban. Van valami programnyelv, amibol jo? Vagy utal programozni? (ilyennel is talalkoztam mar, nem csak programozo lehet valaki ezzel a vegzettseggel). Csomo cegnel van olyan terulet is, ami nem igenyel nagy programozoi tudast (pl sw test engineer, sw configuration manager, devops, techops, a lehetosegek tarhaza itt is vegtelen, csak azt kell tudnia, hogy miben jo, ess arra raerositeni kicsit igy az utolso hajraban).

fhdgy 2019.02.14. 10:44:21

@Csodabogár: Egy kicsit tovább folytatva a gondolatod:

Nemcsak tegnap, inkább úgy általában, érződik valami az IT-ésekkel kapcsolatban, szemben.

Szerintem nem járok messze az igazságtól, ha azt mondom, hogy sok-sok embernél zsigerből jövő irigység az ok, ami külsőségeiben már lenézés, lesajnálás, megvetés formájában jelenik meg. Már az is érdekes, hogy valaki irigyel valakit, de eljátsza, hogy lenézi, stb., stb. Kockának tartani őket csak egy szelíd megnyilvánulási forma.

A mai poszt csattanós válasz nekik:

Ne irigykedj, kezdd el, csináld és rövidesen téged irigyelnek!

A magyar mondás: inkább 100 irigyem, mint egy sajnálom!

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.02.14. 11:36:24

@Golf2:
A Nagy Testresz figyel... :D
De mi lesz azokkal, akik nem lognak a kozossegi oldalakon?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.02.14. 11:37:28

@ChristineK: Nem a diploma értékétől kell félni, hanem releváns munkatapasztalatot szerezni egyetem mellett.

Bicikliző medve 2019.02.14. 11:43:33

@fhdgy: ITsnak lenni nem egy konnyu dolog. Nagyon nehez belekezdeni, az ember nem tudja, hol kezdje, rengeteg lehetoseg kozul lehet valasztani, minden terulet onmagaban is egy onallo kisebb tudomanyagnak felel meg. Rengeteg technologia, folyamatos tanulas, softskillek, nagyvallalalti kornyezet, startup kornyezet, matematikahoz hasonlo gondolkodast igenyel, szoval rengeteg embert elrettent. Nyilvan vannak, akik erre lenezessel reagalnak, vannka, akik szerint nekunk konnyu, mert sokat fizetnek es keresnek minket.
persze, konnyu lehet kivulrol nezve, de nincs olyan het, hogy ne kelljen valami teljesen ujat tanulni. Vagy a rendszerrol, amit fejlesztunk, vagy technologia, vagy modszertan.
Irigykedni konnyu, belekezdeni es vegigcsinalni annal nehezebb. Ezert is respekt a poszternek, o megcsinalta. :)

fhdgy 2019.02.14. 11:56:52

@Bicikliző medve: Ahogy tegnap is írtam: én "pályakezdő" vagyok a szakmában, 44 éves tapasztalattal. Tegnap is 44-et írtam, de bocs, rájöttem, hogy csak 42!

1977-ben könnyebb is volt, meg nehezebb is. Könnyebb, mert nem volt ekkora eszközkészlet, ami a hardware-t és a software-t is jelenti.

Nehezebb, mert szinte kőbaltás módszerekkel kellett dolgozni ( lyukkártya, lyukszalag, mágnesszalag, 2 db 800 kilobyte-os !!! diszk, "adatátvitel" max 1200 baudos !!! asszinkron vonalon ).

Én kiváltságos helyzetben voltam, mert minden nap volt kettő óra blokkidőm.

London2009 2019.02.14. 12:07:54

@fhdgy: Ez az IT-s es akkor irigyelni kell leginkabb a magyar koztudatban terjedt el. Sokkal jobban fizetettek a penzugyi teruleten dolgozok, nem beszelve a brokerekrol. Bar itt is hatalmas a szoras, de a statisztikak alapjan magasabb azt atlagfizetes, mint az IT teruleten. Ugyhogy ez inkabb egy Magyar varosi legenda, hogy ha valaki IT-ban dolgozik, akkor tuti talicskaval hordja haza a penzt es irigyelni kell.

London2009 2019.02.14. 12:08:30

Gratulalok a posztolonak! Tovabbi sok sikert kivanok! Bristol egy szuper kis varos!

Bicikliző medve 2019.02.14. 12:16:20

@London2009: Na igen, volt is nemreg egy cikk a bbc-n, hogy kik keresnek a legjobban (a UK-ben, ha jol emlekszem). Az it nem volt benne a topban.
Megis, ez a terulet ad az embernek egy tisztes megelhetest, jut is, marad is, van tavoli munkavegzesi lehetoseg (sokszor csak egy laptop kell, nalunk pl van WFH szerda minden heten), jo munkahelyeken nincs stressz es barmikor dobbanthat az ember egy ugyanilyen vagy jobb pozicioba. Az en szememben egy tokeletes arany kozeput. :)
De ha csak penzt akar az ember keresni, akkor ennel sokkal jobb terulet is van.

fhdgy 2019.02.14. 12:19:55

@London2009: Nem vitatva, amit mondasz, de az IT-sek sokkal jobban szemelött vannak. Lehet, hogy az én hibám, de pénzügyi területen dolgozóval csak úgy találkoztam, hogy én voltam az ügyfél. Aki fogadott, nem hiszem, hogy kiemelkedő fizetést kapott volna.

Eleven brókerrel is csak néggyel találkoztam. Egyik előtte kollégám volt, a másik a szomszédom, ők ketten biztosítási brókerek voltak. Tőzsdei bróker volt a másik kettő, de őket csak felületesen ismertem.

Szerintem az emberek többsége is több IT-ssel találkozott, esetleg még szenvedett is tőlük. Amit meg nem ismerünk, azt nem irigyeljük ( nagy általánosságban ).

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.02.14. 12:26:17

@Platonica: Igazából nem tudom mi történt. Amikor jelentkezett akkor több cég is erősen támogatta az egyetemet, volt reklám meg beruházás. Lehet ez halt el és enélkül mostanra elsüllyedtek.

@Bicikliző medve: Fogalmam sincs miből jó a gyerek valójában, vagy hogy milyen tárgyakat tanulnak egy ilyen suliban. Én "csak" az anyja vagyok. :) De arról már beszélgettünk, hogy a leghalványabb elképzelése sincs róla mihez is kezdhetne ezzel a végzettséggel. Mondtam neki az egyetem karrier tanácsadóját tán ideje volna felkeresni, mert ebben a kérdésben mi nem tudunk segíteni neki. Csak támogatni a döntéseit bármerre is induljon végül.

@Online Távmunkás: Ehhez már picit késő, lévén három hónap múlva végez. De a kettő együtt amúgy se ment volna neki.

Bicikliző medve 2019.02.14. 12:28:36

@ChristineK: Ha szuksege lenne tanacsra szakmabelitol, akkor esetleg szivesen valtok vele par sort emailben. Londoni tapasztalatom van, kicsit korlatozott meg, de iranyba allitani azert nem hiszem, hogy olyan nehez lenne, ha mar tudja, hogy mi az erossege illetve mi erdekli. :)

London2009 2019.02.14. 12:36:31

@fhdgy: miutan en penzugyi teruleten dolgozok, igy en meg nem talalkozom senki massal csak penzugyesekkel. A ferjem pedig csak brokerekkel talalkozik nap mint nap. Ugyhogy ez nyilvan attol fugg, hogy ki miben mozog.

London2009 2019.02.14. 12:41:01

@Bicikliző medve: neked is csak azt tudom mondani, amit fhdgy-nek. Soha nem talalkozom IT-sekkel, csak leginkabb itt a HA-n. Az otthonrol dolgozas szerencsere mar eleg mindennapos. Nekunk pont ebben az evben jott ki az uj policyban, hogy plusz ket nap szabit kapunk es celkituzes lett, hogy meg jobban a rugalmas munkarend fele mozduljon a ceg. Nekem idaig is az volt, ossze vissza orakban dolgozhattam, ha akartam, az otthonrol dolgozas meg mar regota megy. Azert jovok be harom napot, hogy ne vegyek el az asztalomat, mert full tavmunkaba nem szeretnek meg kerulni.

Arthamyr 2019.02.14. 12:48:55

@ChristineK: Ne már! Angliában is vannak grad állások (legalábbis pár éve az utolsó cégem londoni része minden évben vett fel gradokat), ott nem várják el a naprakész tudást, az alapkészségek sokkal fontosabbak (pl. problémamegoldó-képesség, algoritmus-elmélet és hasonlók). Gyatra a fizetés, de sokat tanulhat, és a következő állás már jó lehet.

Arthamyr 2019.02.14. 12:52:58

@RolandT: "Azt olvastam hogy IT területen átlagosan 7 év alatt közel minden elévül, vagyis egy diplomás aki 7 évig nem tanul semmi újat kevesebbet fog tudni mint egy "zöldfülű" aki viszont tanul folyamatosan." - Ezért használnak most is C++-t sok helyen. Meg mainframe-et is.

Bicikliző medve 2019.02.14. 13:03:52

@London2009: Latszik, hogy nekem sincs penzugyes ismerosom egy darab sem, legalabb ma is tanultm valamit. :) Nem csak itt altalanos a wfh ezek szerint.

BlackBrick 2019.02.14. 13:16:40

De jo kis poszt volt ez! Beallok en is a sorba, tovabbi sikereket kivanok a posztolonak!

fhdgy 2019.02.14. 14:19:26

@London2009: Elmentem egy kis abrak beszerzésre és útközben eszembe jutott egy történet, ami talán mutat(hat)ja az emberek viszonyát a programozáshoz.

Móricz-cal történt az eset, emlékeim szerint. A nyaralójához hívott egy ottani embert, hogy vágja le a füvet, meg hasonlók.

Később érkezett kettő öltönyös fiatalember is, és a teraszon voltak. Amikor Móricz megkínálta a fűvágó ember egy fröccsel:

Megkérdezhetem, hogy uraságod mit csinál azzal a kettő öltönyös fiatalemberrel?

Igen, regényt írunk.

És hogy?

Hát én diktálom, a kettő fiatalember meg leírja.

Ha meg nem sértem uraságodat, ön ravasz ember. A könnyebbik részét választotta!

Szerintem az emberek egy jó része azt gondolja, hogy a programozás nem munka, nem kell mást csinálni, mint találomra nyomkodni a dolgokat.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.02.14. 14:34:52

@Arthamyr: Ha oda kerül remélem talál majd valami ilyet. Valamiért nagyon alulértékeli magát.

puhacica 2019.02.14. 15:28:43

@RolandT: koszi, nagyon reg volt mar ilyen jo poszt, orom volt olvasni! :)

@Bicikliző medve: igen, IT-snek lenni egyertelmuen nem konnyu, eppen ezert orulok, hogy ezt leirtad. az enberek zsigeri ellenszenve viszont pont amiatt van, mert nagyon sokuktol jon a "tetszettvolnajolfizetoszakmatvalasztani" flegmazas, mikozben nyilvan nem lehet mindenki IT-s, egyreszt mert akkor ki lesz tanar meg szakacs, masreszt pedig mert nincs meg hozza a kepessege, hattere.
a poszter hozzaallasa peldaul vegtelenul szinpatikus. respekt neki.

Arthamyr 2019.02.14. 15:32:23

@ChristineK: Még mindig jobb, mint az ellenkezője. :)

sörm 2019.02.14. 15:50:34

Szuper életút, sok sikert a posztolónak!

Az IT dilemmátokhoz: persze, sok lenézés irigységből fakad. És sok negatív érzés a vélt vagy valós igazságtalanságból. Van egy volt osztálytársam, elég egyszerű lélek, a szülei (nagyon bölcsen) erőltették hogy informatikára menjen. A srác az osztálytársak segítsége nélkül sosem érettségizett volna le, végtelenül aranyos de nem épp tehetséges. 11 év alatt sikerült megszereznie egy bachelort (több szigorlaton annyiszor megbukott, hogy 2x kellett újrakezdje a nulláról). Mikor harmincévesen belépett a munkaerőpiacra a közös infos haverok szerint Windows tudott újratelepíteni, de ennél sokkal többet nem. A kezdő fizetése majdnem kétszerese volt az orvosnak állt volt osztálytársunknal aki akkor rezidens volt, és négyszerese az enyémnek aki egyetemi kutatóintézetben voltam.

Na most ez nyilván extrém szituáció. A srác abszolúte nem reprezentálja az "átlag ITst" ami ugye nincs is, mert a programozó meg a rendszergazda meg a stb egészen más kategória. Mint ahogy az is világos hogy kereslet-kínálat, állami szektor mindig szív stb. Az ember mégis összehasonlít és akkor pl nem érződött igazságosnak. Persze az orvos és a kutató is átképezheti magát ITsnek, az egyénnek ez megoldás, de végül csak nem lehet mindenki ITs. Bizonyos szakmáknak ez a helyzeti előnye x éve engem is zavart, azóta kinőttem abból hogy igazságosságot vagy arányosságot keressek a társadalomban. :)

fhdgy 2019.02.14. 16:00:17

@puhacica: mindenki tényleg nem lehet IT-s. Nem is kell. Jelenleg ( tegnap olvastam ) 22 ezer IT szakemberre lenne még szükség Mo.-on. Ha hirtelen mondjuk teremne 50 ezer, akkor már az IT-sek fizetése elkezdene zuhanni.

Ha a tanárok átképeznék magukat IT szakemberré és tanár hiány lenne IT szakember felesleggel párosulva, akkor megcserélődnének a fizetések.

Egyszerűen, ez a kereslet-kínálat törvénye.

Lehet mondani, hogy milyen nehéz az IT, de nem azért magas a fizetés, hanem mert hiány van belőle.

A sz.rlapátolás is nehéz ( kecsketartóként tudom, tapasztalom ), de mégsem kapnak sok pénzt.

Ha most lennék pályaválasztás előtt, bár szeretem, nem programozó akarnék lenni, hanem mondjuk géntechnológus vagy robotfejlesztő, azért mert meglátásom szerint itt, ezeken a területeken lesz nagy kereslet, ami nagy keresettel fog járni.

fhdgy 2019.02.14. 16:03:41

@puhacica: Most megyek sz.rt lapátolni, önként és dalolva, mert várnak a kecskéim és szeretem őket annyira, hogy örömmel lapátolok értük, utánuk.

Platonica 2019.02.14. 16:39:07

@sörm: "Persze az orvos és a kutató is átképezheti magát ITsnek, az egyénnek ez megoldás, de végül csak nem lehet mindenki ITs."

Hat, nem tudom, mashol hogy van, de itt Angliaban nem hiszem, h szeretnenek az orvosok IT teruletre atkepzodni:-) Legalabbis atlagfizetest tekintve.

sörm 2019.02.14. 16:51:02

@Platonica: Persze, ez Pesten volt 2012-13-ban? Azóta már otthon is más lenne a felállás.

Csodabogár 2019.02.14. 16:59:54

@fhdgy: Azt szoktam mindig mondani, hogy inkább irigyeljenek mint sajnáljanak. Ez megegyezik a te mondásoddal.

Csodabogár 2019.02.14. 17:05:33

@fhdgy: Nem hiszed el de a leírt eszközökkel én minddel dolgoztam, 1966-67 -ben. A svéd posta akkor állt át a computeres könyvelésre. Akkora "data centrálunk" volt mint egy bálterem, hatalmas gépekkel. Mellesleg én volt az egyetlen nő, aki megcsinálta a tesztet, mikor meghirdették, hogy van ez a lehetőség.Addig is ott dolgoztam de csak egy normál számológépet püföltem egész nap.

Golf2 2019.02.14. 17:31:45

Off. A fidesz leszavazta a 100! éves Bálint gazda díszpolgárságát...12 gyökér!

Golf2 2019.02.14. 17:46:13

@Kövérmadár [swe]: De mi lesz azokkal...Nem lesz semmi baj velünk,ha jók leszünk (Katona Klári).

puhacica 2019.02.14. 17:52:47

@fhdgy: nem erted. nem a fizetesrol van szo. az enberrol es a hozzaallasarol, ami a szakma mogott van.

Sean MacTíre 2019.02.14. 19:00:25

En 25 eve vagyok az ITben, 19 eves korom ota, de 11 eves koromban kezdtem programozni. Ennel kesobb kezdtem a foiskolat, mert kellett a papir. Nem jartam be, csak a vizsgakra. 19 eve vagyok fejleszto. Nem latom sok elonyet CSAK a oktatasnak, ebben a szakmaban sokkal inkabb a szemelyiseg szamit. A mai napig tanulok, mar 25 eve, es tanulni fogok a nyugdijig vagy azutan is.

Sean MacTíre 2019.02.14. 19:07:14

@ChristineK: mert tul nagy, szedito a terulet. Ha gondolod, beszelhetek vele en is. En tipikusan nem az vagyok aki algoritmusokat vag ki feher tablara, megis jo a munkam. Alapvetoen human erdeklodesu vagyok es mindig rossz voltam a real targyakbol a matek most idos koromra kezdett egyaltalan erdekelni mert kellett problema megoldashoz. :)

Golf2 2019.02.14. 19:45:22

Off.Nehmt uns endlich unser Geld ab und tut Gutes damit!" A New Yorki gazdagok kérése...Na ilyen se lesz itt.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2019.02.14. 20:57:29

@Golf2:
Valahogy ugy.
Ez mar nagyon az 1984-et idezi es bizom benne, hogy nem fogjak atvenni ezt a rendszer a vilag tobbi reszen.
Azon gondolkodtam, hogy vajon mit szolna a kinai vezetes, ha megindulna az egymilliard ember, hogy eltorolje oket es a rendszeruket. Ennyi katonajuk, ennyi loszeruk biztosan nincsen.
Vagy gondolod, hogy kinainak lenni a mai Kinaban olyan hudejo, hogy ez tetszik az embereknek? Nem ertem...

Arthamyr 2019.02.14. 22:21:38

@sörm: Az egyénnek elsősorban az a feladata, hogy a saját céljait elérje, a saját problémáit megoldja. Amíg erre sem képes számára kielégítő módon, addig teljesen felesleges a közösség problémáival foglalkoznia. Nagy rá az esély, hogy azzal segítene legtöbbet a közösségen is, hogy először a saját problémáját megoldja, így nem jelent terhet semmilyen szinten, és ha tényleg akar mások problémáival is foglalkozni, lesz hozzá ereje, mert nem nyomja össze a sajátja. Emiatt kicsit abszurdnak érzem ezeket a "nem lehet mindenki ITs, mert akkor kevés tanár lesz" és hasonló dolgokat. Ezzel kell foglalkozni, persze, de a közösségek (pl. országok) vezetőinek, nem azoknak, akik elsősorban emiatt nem lesznek IT-sok (ha egyáltalán van ilyen ember, és ez nem csak egy kifogás a védelmükben másoktól).

Másrészt ahogy többen is írták, az IT nem a legjobb út a pénzhez. Az IT-s általában egy viszonylag korrektül megfizetett melós, de mégiscsak egy melós - általában. Egy adott személyiséghez ez egy hatékony út, de azzal a fajta személyiséggel IT-ben sem lehet nagyon messzire jutni, csak talán messzebb, mint máshogy. Meg viszonylag jó a beugró fizetés a pályakezdőknek. Emellett is az IT-s fizetés csak a szegény országokban tűnhet magasnak az átlagember számára, mivel földrajzilag kisebb eltérés van az IT-s fizetések közt, mint sok más szakmában, valamint nincs közszolgáltatás jelleggel, így csak annak dolgoznak, aki képes érte fizetni. Az igazán jövedelmezőek az olyan kommunikációra épülő munkák, ahol az ember nem a munkaerejét adja el, hanem részesedésért dolgozik.

Igazság meg nincs, az IT-s fizetés kb. annyira igazságos, amennyire csak lehetséges (kis földrajzi eltérés, kis szórás egy adott szakterületen belül, viszonylag teljesítményalapú stb.). Inkább pl. a magyar egészségügyi dolgozók fizetése igazságtalan, ez az ára annak, hogy szinte mindenki jogosult az ellátásra. Ha az egészségügyi dolgozók korrekt fizetést kapnának, akkor meg nem jutna mindenkinek ellátás, és azért menne a lázadozás.

kék madár 2019.02.14. 23:45:30

@Sean MacTíre: " ebben a szakmaban sokkal inkabb a szemelyiseg szamit"
ezt hogy erted? A hozzaallas?

szerintem kozepes programozo szinte barki, a zemberek 60%-abol lehet, igy is fognak allast talalni, nagyobb erolkodes nelkul. Pont azert mert azt a szemetet amit a 60% gyart, valakinek el kell takaritania. Tobb olyan projektem is volt amibol kiszalltam, majd 1-2-5 evvel kesobb visszamentem es szinte ugyanonnan kellett folytatni, mert erdemben senki nem nyult a kodhoz, rendszerhez, voltak kamu fejlesztesek, de leginkabb csak a Powerpointben meg a szamlazasban voltak erosek

kék madár 2019.02.14. 23:47:58

@puhacica: a https utan meg tegyel kettospontot :)

agent_x 2019.02.15. 06:33:24

Érdemes elolvasni Roland előző írásait is. Már csak azért is, hogy lássuk, folyamatos tanulással hova juthat el az ember. Mindenhez alapvető a jó angol nyelvtudás, anélkül nem fog menni. Persze az is kiderül belőle, hogy Roland az évek alatt rengeteg mindenbe belevágott, Angliába is háromszor került ki, Szerintem aki ennyi mindennel foglalkozik, az igazán alapos tudással nem érthet mindenhez, de szerencsére, mire ez kiderülne, már rég más területen dolgozik. Szóval azért több éves projektet nem bíznék rá.

Diétás 2019.02.15. 06:33:31

A poszter boldog ember. Jó ilyet látni.

haXXXor 2019.02.15. 07:05:19

@fhdgy: Ez hülyeség... Azért magas az IT-s fizetés mert a hozzáadott értéke is magas. EU-n belül nincs a bérek között sem nagy szórás. Legalábbis akkora mint más területeken. Ha pedig jönne most 20k fejlesztő, hidd el nem csökkenne a fizetés mert tudna bővülni kb minden cég (mondjuk ez a veszély senkit nem fenyeget mivel az oktatási oldalon sem látszik még 2k ember sem, illetve fragmentálódás van IT-n belül, azaz ma már nem csak front meg backendest jelent hanem ezer kisebb, de teljes értékű ágakra esett szét a fejlesztés)

Spiritual 2019.02.15. 08:26:20

Gratulálok! Csodálatos, inspiráló történet.

ati27 2019.02.15. 08:26:39

@Platonica:
Ja, kb igazad van. Magyarországon kezdtem, gépésztechnikus suli után, 2 évig cnc marósként, majd cad-cam-el melozva egyedi szerszámgyártásban. Jó iskola volt, nagyrészt fröccsöntő szerszámok, az autoiparitól a csomagolásig. A grammos méretü daraboktol, a több méteres tartományig. Szerettem volna átkerülni a szerszámtervező vonalra, de az elég zárt kaszt volt. (Egyetemet végzett csókákkal meg egyebek, akik szerint ez nem nekem való). Közben meló mellett elvégeztem egy villamosmérnöki fősulit,lediplomáztam de ugye a diplomát nem kaptam meg nyelvizsga hiányában. Majd 15 éve jött egy lehetőség, kûlföldi munka. Elég bátor vállalkozás volt 33 évesen beleugrani minimális nyelvtudással. És igen, voltak nehéz periódusok, sok szívás, persze a sok szívás inkább a rengeteg tanulnivalót is hozott. Most ott tartok, hogy egy több mint 300 éves tradicionális cég robottechnikai kutatás fejlesztési osztályán dolgozom. Itt külföldön még senki nem kérte a diplomám. Sőt ha jobban bele gondolok, még az a kérdés sem merült fel, hogy mit, és hol tanultál. Hanem az, hogy mit csináltál eddig. Röviden, 15 év alatt eddig jutottam. Ja és 2 másik nyelvet is megtanultam, pedig amikor kijöttem már bőven elmultam 30..

ati27 2019.02.15. 08:26:46

@RolandT:
A diploma, amit ugye én se kaptam meg, mert nincs nyelvizsgám. (Igaz már van, csak külföldi:) ) egy dolog miatt jó: megtanít szívní khm akarom mondani kifejleszti a problémamegoldó képességet.

vándor madár 2019.02.15. 11:08:02

@ati27: "A diploma, amit ugye én se kaptam meg, mert nincs nyelvizsgám. (Igaz már van, csak külföldi:)"

A külföldi nyelvvizsgát lehet honosíttatni Magyarországon.

nyak.oh.gov.hu/doc/honositas/honositas_nyelv.asp

www.oktatas.hu/kepesitesek_elismertetese/meik_oldalak

Golf2 2019.02.15. 12:15:51

@ati27: 5 év tanulás mellett,alatt miért nem jön össze1 középfokú nyelvvizsga?

kardio1 2019.02.15. 12:27:11

Nagyon örülök ennek a posztnak, mert a tegnapi posztolóval szemben, aki egyértelműen fidesz-troll (szóismétlés, hiszen másféle troll nem is létezik ), vagy egy robot (persze fideszes), ő valóban létezik. Hiszen épeszű ember nem költözik vissza Magyarországra !
Figyelem, iróniadetektort bekapcsolni a fentiek olvasásakor !
Irónia nélkül a továbbiak :
Ügyes, életrevaló ember a posztoló, gratula !

Platonica 2019.02.15. 12:55:11

@vándor madár: nem ugy tunik, hogy nagyon szuksege lenne erre:-)

@Golf2: melyik 5 ev? Talan munka mellett vegezve egy villamosmernoki foiskolat (szerintem 3 ev) nem biztos, hogy olyan konnyeden belefer, plane ha nem prioritas.

RolandT 2019.02.15. 13:24:38

@ati27: jaja ha tehetném megcsinálnék egy rendes fősulit (már csak a bulik miatt is meg hogy megtudjam hogy vizsgaidőszakban nagyjából mennyi koffeintabletta nem öl meg még éppen :) )

RolandT 2019.02.15. 13:32:09

@kardio1: nem teljesen értek egyet. Több olyat is ismerek aki visszament és boldognak tűnik. A másik oldal viszont hogy ami politika címen zajlik az durva.

RolandT 2019.02.15. 13:33:20

@Spiritual: köszi :) Örülök, pont ez volt a cél :)

tanato 2019.02.15. 13:52:24

@Platonica: Előtte érdemes megcsinálni a nyelvvizsgát,egy /nem büfészakos/egyetemi időszak alatt már nagyon nehéz.

RolandT 2019.02.15. 14:02:39

Kicsit egyébként elnagyoltnak érzem ezt az "IT-s vs mindenki más" dolgot. Ezerféle "IT"-s van és a különbségek elég nagyok. Nagyon nem mindegy hogy valaki IT-t akar tanulni mer' azzal sokat lehet keresni, közepesen sz*rul csinálja mert nem elhivatott, dolgozik benne 10 évet de már a harmadiknál unja/utálja aztán jó esetben megtalálja hogy mi érdekli, vált és attól a perctől kezdve bárkinek szívesen elmondja hogy mekkora hülyeség az IT úgy ahogy van. Ezzel szemben az is IT ha csinálsz egy appot ami mondjuk fitnesz trackerekről gyüjt információt és automatikusan segítséget hív ha felismeri hogy a felhasználó szívrohamot kapott. (Valós ötlet, nem bánom ha más előbb megcsinálja, annyi ilyen van hogy alig fér a szekrénybe :) ) Személy szerint én nem igazán vagyok it-s. Szeretek programozni, megoldani bonyolult problémákat meg többé-kevesbe érteni hogy hogy működnek a kütyük meg a zintenett :) Amúgy olvastam egy könyvben hogy minden szakmában a legjobb 10% kapja a pénz/elismerés 90%-át, a többi meg osztozik a maradékon. Mindegy hogy mit csinál az ember ha élvezi mert ha élvezi akkor fejlődni fog benne ha meg fejlődik akkor előbb-utobb odaér ahová menni akar. :)

kardio1 2019.02.15. 14:05:16

@RolandT: pont ezért írtam, hogy iróniadetektort bekapcsolni. Arra reagáltam, hogy többek élesen bírálták a tegnapi posztolót, aki kiment pénzt keresni, most pedig boldogan él Magyarországon. Szerintem is többen járnak be hasonló utat. Attól még, hogy én nem vágyom vissza, más gondolkodhat másként. Ezért nem értettem, miért bélyegezték fidesz-trollnak, vagy nem létező embernek egyesek.

tanato 2019.02.15. 15:03:51

@Platonica: Nekem még nem kellett se előtt sem utána.

ati27 2019.02.15. 16:21:54

@Golf2: a fősulit távoktatáson, melo mellett csináltam. Pl matekszigorlatrol, ami szombaton volt, utána mehettem melozni. Szóval annyira azért nem volt egyszerü. Annyit tudni kell, hogy 60+ ember kezdett, ebböl kb 15- en jutottunk el államvizsgáig. Ebbe már beletartoznak az évhalasztók is. Én is 2 félévet ujra felvettem, mert meggyült a bajom a villanytannal. Aztán mint írtam külföldre kerültem, itt meg már nem volt fontos.

m.t. 2019.02.15. 16:22:58

@Kövérmadár [swe]:
Ha olvastad az 1984-et, akkor tudod hogy ha okos a vezetes, az az egymilliard ember elobb fogja egymast feljelentgetni mint megindulni ellenuk.

somlobodog 2019.02.15. 16:23:01

Na ez jó poszt volt. Gratulálok Rolandnak!

Platonica 2019.02.15. 16:31:23

@tanato: persze, tudom, en se ma vegeztem;-))
Csak arra poenkodtam, hogy van ne'mi ralatasom a nehezsegre, mivel evekig benne dolgoztam:-)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása