oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. január 16. 06:30,  Merre tovább, britek (és magyarok)? 91 komment

2019. január 16. 06:30 Határátkelő

Merre tovább, britek (és magyarok)?

Nem történt hatalmas meglepetés kedden este Londonban, amennyiben a brit parlament alsóháza nem szavazta meg a Brexit feltételrendszerét rögzítő 585 oldalas megállapodást. Illetve ha történt meglepetés, az az elutasítás aránya volt, közel 100 éve nem szenvedett ekkora vereséget kormány a brit parlamentben. Milyen forgatókönyvek következhetnek most és mi lesz a szigetországban élő magyarokkal?

theresa_may_10.jpeg

A várakozásoknak megfelelően, ám a várakozásokhoz képest is hatalmas arányban utasított el a brit parlament alsóháza kedd este a brit uniós tagság megszűnésének feltételeiről szóló megállapodást. 

A tervezet mellett 202, ellene 432 képviselő szavazott, ami brutálisan, közel 100 éve nem látott nagy különbség. Nem csoda, hogy az ellenzéki Munkáspárt vezetője, Jeremy Corbyn azon melegében bejelentette, hogy szerdán bizalmatlansági indítványt nyújt be a kormány ellen. 

Ezt Theresa May sem utasította el, ám a helyzet fonák voltát jelzi, hogy miközben a konzervatívok egy jó része nemmel szavazott a Brexit-tervezetre, ugyanők eléggé fáznak egy munkáspárti kormánytól, tehát a bizalmatlansági indítvány kimenetele egyáltalán nem biztos. 

Sokat elárult már a szavazás előtt a helyzetről, hogy a kilépési megállapodásról a londoni alsóháznak az eredeti menetrend alapján már tavaly december 11-én szavaznia kellett volna, ám Theresa May miniszterelnök nem merte megkockáztatni a voksolást, inkább januárra halasztotta az egészet (nem járt vele jobban…). 

Egy hónapja reménytelennek tűnt az egyezmény elfogadása és a helyzet ugye mostanra sem változott, ami nem csoda, hiszen az ír-északír határellenőrzés elkerülésére szolgáló tartalékmegoldással kapcsolatos súlyos nézeteltérések sem enyhültek. 

Theresa May az utóbbi napokban még futott egy nagyot az Európai Uniónál és a brit parlamenti képviselők körében is, emellett hétfőn kijelentette, hogy szerinte az egyezmény leszavazásának a megállapodás nélküli Brexitnél is nagyobb valószínűségű következménye lenne egy olyan mértékű „parlamenti bénultság”, amely a Brexit elmaradásának kockázatával járna, de ezzel sem ment sokra.

Lássuk (a BBC összeállítása nyomán), a kedd esti voksolás után milyen forgatókönyvek léphetnek életbe! 

#1 Nincs megállapodás 

Ha minden így marad, ahogy van, akkor alaphelyzetben ez azt jelenti, hogy egy megállapodás nélküli Brexit lép életbe március 29-én. A törvény elfogadva, az EU aligha tesz majd komoly engedményt, míg a brit kormány addig hozhat pár intézkedést a helyzetet enyhítendő, de még ez sem alapvetően szükséges. 

A megállapodás nélküli Brexittel elégedetlen képviselők január 8-án már hoztak egy jórészt szimbolikus döntést, aminek részeként például korlátoznák a kormány adóemelési lehetőségeit. Nyilván a kabinet ezt valamilyen módon meg tudja kerülni, ha akarja, de a lépés jól jelzi, hogy a képviselők többsége nem akar megállapodás nélkül kilépni az Európai Unióból. 

Ha minden kötél szakad akár még bizalmatlansági indítványt is benyújthatnak a kormány ellen – erről majd később. 

#2 A megállapodás újratárgyalása 

A kisebb javítgatások ebben az esetben már nem lennének elegendőek, alapjaiban kellene újratárgyalni az egész megállapodást (ezt ugye jó két év alatt sem sikerült…), és ez szinte biztosan a kilépés elhalasztását vonná maga után. 

Ehhez két lépés szükséges a BBC szerint. Az egyik, hogy az Egyesült Királyságnak hivatalosan kérnie kellene az Európai Uniót a halasztásra. Ezt az Európai Tanácsnak (ez tömöríti ugye az EU állam- és kormányfőit) is meg kell szavaznia. 

A másik, hogy ugyanígy szavaznia kell róla a brit alsóháznak is, hiszen meg kell változtatnia a jelenleg a kilépési törvényben meghatározott időpontot. 

#3 Parlamenti választás kiírása 

Theresa May dönthet úgy is, hogy előrehozott választást ír ki, így próbálva nagyobb politikai felhatalmazást szerezni. Nem mintha a kormányfő csak úgy kiírhatna egy új választást, de (hasonlóképpen 2017-hez) felkérheti a képviselőket, hogy szavazzanak meg egy új voksolást. 

Ehhez kétharmados többségre van szükség, a legkorábbi időpont pedig a szavazást követő 25. munkanap. A miniszterelnöknek megvan az az előnye, hogy ezen túl ő határozhatja meg a pontos dátumot. 

Más kérdés, hogy a 2017-es eredmények (akkor ugye a Konzervatív Párt elveszítette parlamenti többségét, azóta is az észak-írországi Demokratikus Unionista Párt külső támogatásával kormányoz) tükrében ezt meg meri-e kockáztatni Theresa May, különösen, hogy a Munkáspárt is erősen erre a lehetőségre gyúr. 

#4 Bizalmatlansági indítvány 

Miután decemberben párton belül elbukott egy Theresa May elleni bizalmatlansági indítvány, így a konzervatívok „házon belül” egy évig nem kezdeményezhetnek újat, ám ez nem azt jelenti, hogy például a Munkáspárt (vagy akár maga Theresa May) ne állhatna bele. 

Olyannyira, hogy a legnagyobb ellenzéki erő már jelezte, hogy a keddi voksoláson elbukik a megállapodás-tervezet, akkor a maguk részéről élnek ezzel a fegyverrel. Azonban még ekkor is több variációs lehetőség van. 

Ha nem tudnak olyan kormányt összeállítani, amely 14 napon belül többséget tudna szerezni (ez lehet a jelenlegi, de egy teljesen új is), akkor előrehozott választást kell kiírni. Ezt leghamarabb 25 munkanappal későbbre lehet meghirdetni. 

Ha viszont egy kormány megkapja a képviselők többségének bizalmát, akkor nekiállhat dolgozni. 

Van egy olyan lehetőség, hogy kormányváltás történik ugyan, de marad a kisebbségi konzervatív kormány egy másik miniszterelnökkel, esetleg felállhat egy koalíciós kormány vagy egy kisebbségi másik párttal (ez nyilván a Munkáspárt lenne) külső támogatással. 

Nyilván ennek csak akkor van értelme, ha ez a bizonyos új kormány másfajta Brexitben gondolkozik, mint Theresa May.

#5 Újabb népszavazás 

Noha Theresa May többször határozottan leszögezte, hogy ellenzi, ettől elvileg még az sem kizárt, hogy újabb népszavazást írnak ki (vagy ír ki egy esetleges újonnan felálló kormány). 

Ezzel ugyanaz a probléma, mint az újratárgyalással vagy az előrehozott választással: egyszerűen lehetetlenség március 29. előtt levezényelni. Azaz kérni kell az Európai Uniótól az 50-es cikkely halasztását. 

Arról nem beszélve, hogy a brit törvények alapján nem is olyan egyszerű új referendumot kiírni, végig kell vinni a parlamenten, meg kell szavazni, olyan kérdésekben döntve, hogy például ki szavazhat és ki nem (például voksolhatnak-e a külföldön élő brit állampolgárok). 

Ha ez a törvény átmegy, még akkor is muszáj tartani egy „népszavazási periódust”, aminek a hossza minimum 22 hét (!), és még ha ezt le is lehet kicsit rövidíteni, az biztos, hogy március vége előtt ezt nem lehet lezavarni. 

#6 Egyéb következmények 

És akkor még nem beszéltünk a rengeteg egyéb lehetséges következményről. Ugyan a Konzervatív Párton belülről saját belső szabályai alapján most 12 hónapig nem kezdeményezhetnek bizalmatlansági indítványt ellene, maga Theresa May még mindig dönthet úgy, hogy lemond. 

Ekkor elindulna egy választási kampány a konzervatív párton belül, aminek a végén kineveznék az új miniszterelnököt. 

Komoly nyomás alá kerülne akkor is, ha a képviselők megszavaznak egy úgynevezett „censure motion”-t, ami olyasmi, mint a bizalmatlansági indítvány, de nem vezet kötelező érvénnyel a kormányfő lemondásához, viszont komoly politikai nyomást jelent. 

Akármi is történik a következő napokban-hetekben, egy valami tűnik biztosnak: a kaotikus helyzet folytatódása.

Mi lesz az ott élő magyarokkal?

Nos, ez az a kérdés, ami körül elég nagy a bizonytalanság, annak ellenére is, hogy Theresa May és a brit kormány többször is megígérte, hogy a szigetországban élő uniós állampolgárok jogait garantálják. Az viszont egy nagy kérdés, hogy egy megállapodás nélküli kilépés esetén mi történik. 

Szerintem ezt nagyjából még senki sem tudja biztosra, ha tippelnem kellene, akkor azt mondanám, hogy a brit gazdaságnak szüksége van az ott élő és dolgozó külföldiekre, tehát biztosan találnak majd valamilyen megoldást. Persze az nagy kérdés, hogy erre lehet-e egzisztenciát alapozni...

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Nagy-Britannia Brexit

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1414565418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2019.01.16. 07:40:25

"Egy hónapja reménytelennek tűnt az egyezmény elfogadása és a helyzet ugye mostanra sem változott, ami nem csoda, hiszen az ír-északír határellenőrzés elkerülésére szolgáló tartalékmegoldással kapcsolatos súlyos nézeteltérések sem enyhültek. "

Az UK ezek a kis ír földdarabon annyira problémázik, pedig gazdaságilg csak balaszt, és ha a demográfiát vesszük, akkor előbb utóbb úgyis elválik, és csatlakozik Íroroszághoz. Jó akkor már nem Uk lesz, hanem csak GB, de ez már csak elnevezési kérdés

Határátkelő 2019.01.16. 07:59:51

@Hari Seldon 2: Ez a kis földdarab évtizedekig tartó polgárháború okozója volt, amit csak irtózatos nehézségek árán sikerült megszüntetni. Az egész kérdés túlmutat önmaga gazdasági jelentőségén, ezért ennyire nehéz ügy ez.

Golf2 2019.01.16. 08:01:04

Az magyar "kormány" feljelentette Ausztriát...A farok csóválja a kutyát.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.01.16. 08:11:51

@Hari Seldon 2: @Határátkelő: Az a kérdés, hogy az EU-ból kilépve mennyi idő kell a következő északír háborúhoz...

Határátkelő 2019.01.16. 08:24:11

@Online Távmunkás: Erre senki sem tudja a választ. A helyzet kb. megoldhatatlannak tűnik.

takarék-láng 2019.01.16. 08:51:08

Minden elore le van zsirozva evek ota, de a nepnek kenyer kell es cirkusz.

komisz_kölök 2019.01.16. 09:17:35

@takarék-láng: nekem is így tűnik. A végén ellehetetlenitik a kilépés. A UK mindenképpen szívni fog. Ha marad, meging az alkupozicioja az EUn belül. Ugye eddig mindig a kilepessel fenyegették, ha durcizni kellett. Innentől ezt már senki nem veszi komolyan.
Ha kemény Brexit, szerintem a skótok, de lehet h az eszakirek is kiszallnak a buliból. A bankok Frankfurtban mennek, a szolgáltatók szerte az EUba, stb.
A németek megint nyertek...

Határátkelő 2019.01.16. 09:32:23

@komisz_kölök: Szerintem az, hogy a UK szívni fog, abban a pillanatban biztos volt, hogy megszavazták a Brexitet. Már csak azért is, mert az EU-nak nem érdeke az, hogy egy tagállam simán kiléphessen, mert akkor esetleg mások is kedvet kapnának hozzá. Arról nem beszélve, hogy eleve olyan sok szálon kötődnek egymáshoz az országok és a gazdaságok, hogy értelme sem nagyon van kilépni (szerintem legalábbis). A helyzetet csak bonyolítja a britek nyakassága.

Én mondjuk azt nem értem, hogy miért nem lehet még egyszer népszavazásra vinni a dolgot, mondván: ezt sikerült elérni, ilyen feltételekkel tudunk kilépni, ahogyan akartátok, végigtárgyaltuk a dolgot. Most döntsetek arról, hogy ilyen feltételek mellett is ki akartok-e még lépni. Elvégre 2016-ban olyan dologról szavaztak, amiről fogalmuk sem volt, mivel jár. Most már van.

Ez a "nem lehet még egyszer szavazni, mert az a demokrácia megcsúfolása lenne" dolog olyan, mintha nem lehetne 4 évente parlamenti választást tartani, mondván, egyszer már megszavaztak egy kormányt. Éppen az a lényege szerintem, hogy X idő után lehet értékelni a teljesítményt. Itt most eltelt X idő, de nem lehet értékelni a teljesítményt.

Csodabogár 2019.01.16. 09:39:01

Kíváncsi lennék az Angliában élő magyarok véleményére, de nagyon hallgatnak.:-(

verkagrafomanka 2019.01.16. 10:10:18

csak atfutottam ezt a posztot, de reggel a bbc-n olvasottak alapjan ha jol ertem, a kovetkezo lepes mindenkepp a bizalmatlansagi inditvany, kozep-europai ido szerint este 8-kor lesz a szavazas, es a kerdes az, hogy utana hogyan tovabb, nem?

adg 2019.01.16. 10:26:10

@Csodabogár: épp csomagolnak, nem ernek ra itt idetlenkedni. :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.16. 10:35:38

Na, akkor legyen itt a jó kis Brexit-himnusz:

www.youtube.com/watch?v=rOYKFIsrnRM

Kivételesen a Megadeth-féle változat jobb, mint az eredeti, Szekszi Pisztolyok-féle...
:D
Headbangeljen mindenki!
\m/
:-)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.16. 10:38:19

Amúgy meg a svédek ebben is előrébb járnak, mint az ángliusok: itt még kormány sincsen!
:-))
Nem kell semmiről sem vitázni, nem kell senkit leváltani (már...) mégis mennek a dolgok a maguk útján...
:D
Vicces, de az új kormány (volán...) nem tudott fél év alatt se megalakulni, és lehet, hogy tavasszal új választások lesznek.

Hari Seldon 2 2019.01.16. 10:38:24

@Határátkelő:
Elvben igazad van, az lenne a lejobb, mert akkor lehet más a végeredmény.
De, egyrészt: a 2016-os választások előtt is ilyen (vagy még ilyenebb) arányban álltak nyerésre a bennmaradást pártolók. - Aztán mi lett?

Másrészt most mi lenne a népszavazás tartalma? Kiléps deal-el, deal nélkül, vagy bentmaradás? Ebben az esetben is 40-20-30% meg 10% nem tudom, lenne a jelenlegi állás szerint.

Din Serpahis 2019.01.16. 10:58:01

No hát én azt remélem, hogy megállapodás nélkül kizúgnak az EUból és akkorát szívnak mint a világ. 8-10 százalékos GDP esés van prognosztizálva erre az esetre, jó lenne, ha ez bekövetkezne, minél nagyobb, annál jobb.

Ebben az esetben a sok EU szkeptikus idióta szerte a kontinensen közvetlen közelről megcsodálhatná, hogy mivel is jár az EU elhagyása. Remek lecke lenne, mindenkinek, de lginkább a nagypofájú briteknek.

Határátkelő 2019.01.16. 11:01:43

@verkagrafomanka: Én nagyon meg lennék lepve, ha Theresa May nem kapna bizalmat, szerintem el fog bukni az indítvány, mert az általa benyújtott tervezetet leszavazó konzervatívok talán csak egy Corbyn-kormány gondolatát utálják ennél jobban.

És akkor ott áll majd az ország egy (kisebbségi kormányt irányító) miniszterelnökkel, egy a többség által elfogadhatatlan tervvel, meg egy EU-val, akik már többször elmondták, hogy nem hajlandók változtatni a megállapodott pontokon.

Na, az lesz szép.

Határátkelő 2019.01.16. 11:04:38

@Hari Seldon 2: Jó kérdés, hogy mi lenne a kérdés. :) Mondjuk szerintem az adja magát, hogy "ezzel a megállapodással lehet kilépni az EU-ból, elfogadod vagy nem?". Csak ugye akkor azok hova x-eljenek, akik inkább tolnának egy no deal Brexitet? Ha viszont ezt a lehetőséget is beleveszik, akkor már torzít az egész.

komisz_kölök 2019.01.16. 11:09:22

@Hari Seldon 2: tök egyszerü
1. Tamogatja-e ön a BREXIT-et?
2. Amennyiben a UK kilep az EU-bol, az a del alapjan vagy anelkül törtenjen
Ket szimpla kerdes.

@Határátkelő: "Elvégre 2016-ban olyan dologról szavaztak, amiről fogalmuk sem volt, mivel jár." En durvabban latom. Szerintem olyan ologrol szavaztak, amivel kapcsolatban hazudtak nekik a BREXIT partiak. Mar akkor lehetett tudni, hogy azt, amit igertek nem lehet elerni az EUval szemben. Szerintem pont ez a demokracia megcsufolasa, hogy most, a valosaggal valo talalkozas utan nem szavazhatnak arrol, igy is kell-e a kilepes.

Határátkelő 2019.01.16. 11:47:06

@komisz_kölök: Próbáltam finomabban fogalmazni, de voltaképpen az van, amit te írsz. :)

Hari Seldon 2 2019.01.16. 12:28:26

@Határátkelő:
Várj, az nem opció, hogy a munkásspárt buktatja, DE mondjuk beáll mögé pár no deal brexiter, és miután bukik. új kormány kell. Azt viszont, a matematika alapján csak a tory-k tudnak összehozni. -> És voilá, jöhetne Boris...

Határátkelő 2019.01.16. 12:37:07

@Hari Seldon 2: Nagyjából már minden opció, akkora káosz van. A probléma ezzel az, hogy a puha Brexitet akaró konzervatívok szerintem nem lelkesednek Boris Johnsonért (ha lelkesednének, akkor decemberben megbuktatták volna Theresa May-t). A helyzet azért baromi bonyolult szerintem, mert több fronton megy a hirig, és ezek nem feltétlenül fedik le egymást. Tehát van egy csomó tory képviselő, aki nem támogatja a Brexit-javaslatot, viszont nem szeretne munkáspárti kormányt, de Boris Johnsont sem látná szívesen. Ezért fordulhat szerintem elő, hogy miközben tegnap iszonyatos nagy sallert kapott May, ma simán előfordulhat, hogy nem szavazzák meg a bizalmatlansági indítványt. Totál patthelyzet van szerintem.

Shaktee 2019.01.16. 14:37:16

@adg: Vicces vagy mate :-)

Az a helyzet hogy akik már állampolgárok, vagy igazolhatoan lehuztak 6 évet angliaban- ha nem orvosok, mernokok, regisztralt apolonok stb - azok majd maradhatnak..de minden nagyion Iffy amennyire en tudom.

takarék-láng 2019.01.16. 14:46:15

@Határátkelő: "Már csak azért is, mert az EU-nak nem érdeke az, hogy egy tagállam simán kiléphessen, mert akkor esetleg mások is kedvet kapnának hozzá."
- a Szovjetuniobol sem lehetett pont ezert kilepni.
Az eu - minden lenyegi pontban azonos az elobbivel, ezert (is) halalra van itelve.
A vilaggazdasag kozpontja pedig meg mindig city of london - volt is lesz is (sajnos)

sörm 2019.01.16. 15:11:33

@geegee: Én itthon vagyok lázasan úgyhogy volt szerencsém a mai parlamenti fejleményeket élő adásban követni. Viccesnek vicces, az biztos. Löfvén kormányt alakít pénteken a zöldekkel, de az őket toleráló pártok non stop egymásnak ugranak. Ilyen mértékű kisebbségben kormány még nem volt... Ez egy olyan tákolmány ami bármikor széteshet, minden lesz csak döntésképes nem.

De az Alliansnak annyi és Löfvén megtartotta a hatalmat, most biztos vigyorog mint a tejbetök. A jobboldali szavazók meg pislognak, hogy hogy történt, hogy 144-205 arányban jobbos képviselők jutottak be, kb mindenki biztos volt a kormányváltásban, erre a szocik bedarálták őket. Hja kérem, ilyen a demokrácia. Roppant szórakoztató. Lenne, h nem terveznék itt hosszú távon.

Shaktee 2019.01.16. 15:35:51

@lenn a bánya mélyén: +1000

Shaktee 2019.01.16. 16:18:11

@takarék-láng: "A vilaggazdasag kozpontja pedig meg mindig city of london - volt is lesz is (sajnos)"

Nézz korul kinaban.

Csodabogár 2019.01.16. 16:32:06

@geegee: De most mintha már alakulgatnának, ahogy olvastam. Mostanában ez divat. Tavaly, ha jól emlékszem a Hollandoknál sem volt hónapokig kormány. Azért megvoltak.

Csodabogár 2019.01.16. 16:34:21

@Din Serpahis: Alapból igazad van, de, Sajnos mindenkire kihatna a baj a gazdasági válság. ?ég Svájc se úszná meg, mert minden mindenkivel összefügg. Szóval szivem szerint jó lenne, de az eszem ellent mond.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.16. 18:14:41

@sörm: @Csodabogár: Na, hát majd kéváncsi leszek, mi alakul ki a dologból...

takarék-láng 2019.01.16. 18:23:33

@Din Serpahis: "8-10 százalékos GDP esés van prognosztizálva erre az esetre, jó lenne, ha ez bekövetkezne, minél nagyobb, annál jobb. "
- a joslatod nem fog bejonni azt josolom. Semmi eses nincs prognosztizalva, ez a 8-10 % t csak azert mondjak, hogy a nepet ijesztgessek hogy szavazott volna a maradasra.
Az ingatlanarak sem fognak esni.
Egyvalami eshet csak, a kommunista unio darabokra.

nyuszigonosz 2019.01.16. 18:29:01

Az angolok saját maguk butasága okán kerültek ebbe a mai helyzetbe, amelyik nem ma kezdödött, hanem lényegében akkor, amikor Cameron a népszavazást hirdette ki, anélkül, hogy akár ö saját maga, akár más is törödött volna azzal, hogy a választókhoz ténylegesen igaz információk is eljussanak, miröl is szavaznak éppen. Sokan el sem mentek a szavazásra, mert nem tartották elképzelhetönek, hogy az legyen annak az eredménye, ami lett.

Farage és Johnson meg tönkreröhögték magukat, hogy sikerült Cameront - akit még régebbröl utáltak, Johnson pl. még az egyetemi éveik óta - tönkretenni.

Farage azonnal kért is német állampolgárságot, felesége német és valahogy csak összehozott Németországban leélt 8 évet, német tudást és hasonlókat.
Johnson akkor elöször letünt a színröl, aztán elökerült mint külügyminiszter, de okosat az az ember még soha nem mondott.

És a brit politkusoknak nem volt ezeddig egyetlen használható ötletük a saját kilépésükkel kapcsolatban.

Egy uniós tagság végtelenül sok elönyt ad, de hát ez egy köteg szerzödés, amelyekböl ilyen esetben ki kell lépni, és hát az sem úgy van, ahogy a britek gondolták, hogy na akkor minden elöny maradjon meg, csak a kötelezettségek ne legyenek.
Aki kilép annak aztán kötelezettségei ugyan nem lesznek, de az elönyeit sem használhatja továbbra, és erre meg már végképp nem volt brit oldalról elgondolás. Az idöhúzás lett csak onnan, bár a kilépés dátumát T. May döntötte el, senki sem kényszerítette március 29-ére.
Az EU bizottság az EU ból kilépés lehetö legjobb feltételeit tudta ajánlani, persze a britek még ebböl is mazsolázni akartak volna, továbbra is saját konkrét elképzelés nélkül.

Na most ott vagyunk ahol, de ennek ellenére még sokféle lehetöség elérhetö.

A legrosszabb a szabályozatlan kilépés, köznyelvben: Hard Brexit.
Az ugyanúgy rossz lenne az EU nak, mint az ott élö úniós állampolgároknak, Írországnak és Észak Írországnak de a legrosszabb magának az Egyesült Királyságnak, mivel hát legföképp importból élnek, és akkor nem lenne vámúnió már és a határellenörzések miatt szinte leállna az élet ott. És további egymillió kellemetlen dolog.

Tovább lehetöség: a kilépés késöbbi idöpontra tétele: na ezt maximum június végéig lehetne késleltetni, mivel májusban EU választások vannak és az újonnan megválasztottak július elsején kezdenek, addig meg kéne történnie a kilépésnek.

És szintén lehetöség: nem kilépni az EU-ból - hiszen ezt most az utolsó percig megtehetik még, visszavonva a kilépési szándékot, megokolás nem szükséges, vagy újabb népszavazás alapján nem kilépni.

Mindenestre az ipar készül minden eshetöségre, pénzügyi szektor szintén, a brit nagyáruházak szintén, aki meg egyáltalán nem, azok a brit politikusok, akiknek úgy tünik egymás lejáratása még ma is fontosabb, mint az, hogy akkor mi is legyen.
T. May csökönyös, szük látokörü, tán csodát vár.

Meglátjuk majd, mi lesz.

Golf2 2019.01.16. 19:11:16

Off.Csoda, hogy kivan a szívem?! Az uram nyilas volt, a fiam ávós, az unokám fideszes…” 1988as Ludas Matyi vicc volt..

tanato 2019.01.16. 19:17:03

@Shaktee: Mert a brexit többek között épp arra mond nemet hogy a paraszt szabadon, egyszerűen dönthessen arról hogy melyik európai országban akar dolgozni.

Aki nemet mond az EUra és az integrációra, az az elavult, bezárkózó félholt egymással rivalizáló nemzetállamokat akarja feltámasztani. Amik imádnak háborúzni egymással, értelmetlen célokért. S ezekért az értelmetlen célokért a paraszt viszi a bőrét a vásárba. És hagyja ott tízmillió szám, ahogy az elmúlt dicsőséges világháborúk demonstrálják.

Ezt írta a Bányász a Diggerblogon,de ide is passzol.

tanato 2019.01.16. 19:18:49

@Shaktee: ert a brexit többek között épp arra mond nemet hogy a paraszt szabadon, egyszerűen dönthessen arról hogy melyik európai országban akar dolgozni.

A számból vetted ki a SZót,pontosoan ezért szavazott a vidéki idősebb Anglia a kilépésre,nem óhajtanak egy levegőt szívni az általuk lenézett büdös lengyel,román,bolgár magyar stb paraszttal.Méghogy ezek az alsóbbrendű lények szabadon kószálhassanak a békés idős brit gentlemanusokkal és az igazi angol lédikkel egy országban,nota bene még le is telepedhessenek a lédik és gentlemanusok szomszéd lakásaiba,felháborító.A gyarmatokról érkező afrikai,ázsiai közel keleti népek azok mások velük kulturálisan egy közösséghez tartozunk ők jöhetenek,de hogy a koszos-k-európaiak?Azt már nem.

Ezt meg én írtam válaszként a Bányásznak de ide is passzol szintén.

arncht 2019.01.16. 19:25:20

Nem fognak ezek kilepni.

taga20 2019.01.16. 19:47:10

@takarék-láng:

te vagy itt a blog bolondja?
me én még tőled egy értelmes kommentet nem olvastam.

például ez a kommunista unio, mi?

FutureFry 2019.01.16. 20:02:44

@takarék-láng: "... a Szovjetuniobol sem lehetett pont ezert kilepni. ..."

Papíron (az szovjet alkotmány szerint) minden köztársaságnak megvolt a joga, hogy kilépjen a Szovjetunióból ([1], [2]). És hát a vége fele (bár nem éppen a szovjet alkotmány alapján) ez a gyakorlatban is megvalósult (pl. [3]).

[1] constitution.garant.ru/history/ussr-rsfsr/1936/red_1936/3958676/chapter/a7b26eafd8fd23d18ca4410ac5359e0e/
[2] constitution.garant.ru/history/ussr-rsfsr/1977/red_1977/5478732/ (Статья 72)
[3] www.lrs.lt/datos/kovo11/signatarai/aktas.htm

Shaktee 2019.01.16. 20:14:48

Kezdodik a szavazás..fait vos jeux..

exterminador 2019.01.16. 20:45:03

Na, a banya megmenekült.

Nyers Fa 2019.01.16. 20:45:14

@Határátkelő: mindenesetre, ha a maradás győzött volna 2016-ban, akkor lehetett volna új népszavazás a kilépésről pár évente, ez egészen biztos.

Nyers Fa 2019.01.16. 20:56:27

@Shaktee: meg New Yorkban és Hong-Kong meg Tokyo is játszik még

Nyers Fa 2019.01.16. 20:56:35

@tanato: szerintem van egy olyan olvasata is a dolognak, hogy a paki paki marad több generáció múlva is, meg tudják tőlük különböztetni magukat az angolok, a feketéktől, ázsiaiaktól szintén. Ráadásul ezek a népek klikkesednek, saját boltjaik éttermeik stb vannak, jórészt egymásnál dolgoznak. Míg mi k.európaiak ugyanazt esszük, isszuk mint ők, ugyanabba a pubba járunk, ugyanazt a zenét hallgatjuk, a mi gyerekeinkről már nem tudják megmondani, hogy angol vagy sem.

registerz 2019.01.16. 21:12:08

@takarék-láng: Bazmeg, ahol éltem hat évig, most minden második ingatlan eladó. Aha, tényleg nem esik az ingatlanár!

nick066 2019.01.16. 21:12:20

"a brit gazdaságnak szüksége van az ott élő és dolgozó külföldiekre, tehát biztosan találnak majd valamilyen megoldást. Persze az nagy kérdés, hogy erre lehet-e egzisztenciát alapozni..."

Egzisztenciát erre alapozni ? Nekem ez pár nagyságrenddel még mindig biztosabb karriernek tűnik mint annak a 0,00001% esélye, hogy trágyadombon bekerülsz a Tiborcz-Mészáros-Rogán család kegyeltjei közé.

tanato 2019.01.16. 21:36:15

@Nyers Fa: EZ igaz,mégis ellenünk szavaztak.

rockjano 2019.01.16. 22:16:11

Hát a britekkel az van hogy ő hülyék...nézzük meg a Monthy Pytont :-). zseniális de teljesen hülye nem kell meglepődni semmin...

Lord_M_ 2019.01.16. 22:18:22

@Csodabogár: Persze, hogy hallgatunk mert nem lehet mit mondani már.

2016ban Cameron csak azért dobta be a népszavazást, hogy megnyerje a választást. Aztán vihargyorsan kiírta, és elszámolta magát. MINDENKI azt gondolta, hogy úgysem történhet meg (akárcsak Trump nem lesz elnök)

Aztán emberünk belebukott. A prominens brexiterek meg mind visszahúzódtak (Boris, meg Jacob R-M pl), és hagyták, hogy majd mások oldják meg a helyzetet. Mert ez egy eleve elvesztett harc. Politikailag ez öngyilkosság.

Gondold el, pontosan ez van most. Nem lehet jó megoldást találni, mert a túl szoros kapcsolat (vagy nem kilépés) a választók akaratának figyelmenkívűlhagyása... a túl laza vagy 0 kapcsolat meg az ország másik felét bosszantja fel.
mert az a 2% választói differencia ami erről döntött az édeskevés, hogy bármi mögé többséget állítson bárki.

aztán kezdték a partvonalról ugatást, de Boris be lett válogatva dolgozni, de ahogy fentebb valaki írta, értelmeset ez az ember még nem mondott. Mindenesetre amint lehetett kilépett és folytatta a tipikus futbalista-fotel-szakértő viselkedését, és követelte az EU-tól, hogy jobb deal-t ajánljon.

Mindenesetre két évig néztük, hallgattuk, hogy nem halad semmi, sehová. Aztán amikor végre valami alakul, akkor meg jön ez.

most már hetedik éve vagyunk itt. Van ház, kocsi, gyerek itt jár oviba, házhoz hitel... És most ott tart a helyzet, hogy ezek a parlamentben azt hiszik, hogy van még idő egy újabb deal-re, vagy egy újabb választásra, vagy egy népszavazásra.

Mi meg itt figyelünk, hogy ha nem kapunk haladékot, vagy hard brexittel kiszállunk a körhintából, akkor március harmincadikán nagyjából illegális bevándorlóként fogunk pislogni.
eladni a házat késő, a piac kivár, senki nem akar venni. (vagyis hát kevesebben), ha a beüt a ménkű, akkor meg a sok ember aki _hajlandó_ felszámolni az életét itt, az a piacra önti a saját ingatlanát, az árak le fognak menni. A font valószínűleg meg fog zuhanni.

Persze, hogy nem mondunk semmit, mert csak azt látjuk, hogy minden bizonytalan.

Tegyük hozzá, hogy nekünk az lenne a legjobb ha az ország az EU része maradna. Egy (jó) ideje nem lehet letelepedési engedélyért folyamodni, mert "majd" jön az egyszerűsített. Ha nincs letelepedési engedélyed, akkor állampolgárság sincs.

Mindenesetre akárkivel beszéltem, abban mindenki egyet értett, hogy Magyarországra nem mennénk vissza. Mert bár lehet, hogy a helyi politikai elit itt is elmebeteg, de legalább nem 3 ember kezében összpontusul a média, a gazdaság és a pénzvilág
Meg hát minden más továbbra is jobban működik mint otthon.

Van egy pár ötletem, ötletünk mit lehet tenni. Ha lehetne maradnánk. Ha nem dől saját birodalmi kardjába a gazdaság akkor - valószínűleg - meg fogja érni maradni továbbra is.

de ahogy kezdtem, nehéz mit mondani mert a bizonytalanság az ami kézzelfogható... arra meg igazán semmi szükség, hogy ugyan azt a "jószándékú támogatást" kapjuk mint amit anno a deviza hitelesek kaptak.
"minek mentetek oda", "amikor kimentetek akkor bezzeg nem panaszkodtatok" "megmondtuk, hogy ott sincs kóbászbó' a kerítés" ... és társai.

Tudod mit csinálunk? (legalábbis mi)
- tervezzük a nyaralást, a második gyereket, légkondit a házba, meg, hogy három év múlva lecseréljük az autót egy teslára... ha a brexit ennek keresztbe tesz akkor meg felcsapunk navigációs készülékbe, hagosan kimondjuk, hogy "Újratervezés" és elgondolkodunk egy kis időre, hogy akkor merre menjünk.

Én a magam részéről beszéltem a CEO val a cégnél ahol dolgozom, mert a csapatomba most vettem fel egy magyar lányt, meg egy portugál srácot - ugyanúgy érintettek és az ő jövőjük ugyanúgy a levegőben lóg. Azt a választ kaptam, hogy a cég ha kell kifizeti a vízumot, ha kell illegálisan alkalmaz minket (amíg nem tisztul ki a kép), ők mellettünk vannak.

Lehet, hogy egy fél év múlva arról fogok blogolni, hogy pakolunk és megyünk a finnekhez, de most, harmadjára is csak az van, hogy nem tudjuk mi lesz.

várunk. (kicsit idegesebben mint egy fél éve :) )

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.01.16. 22:25:03

@komisz_kölök: így van . Ha ma ingyen sört ígérek mindenkinek aki ram szavaz, hogy bejussak a parlamentbe , és ezzel nyerek, de b.szok adni sört, akkor demokratikus-e benn maradnom a parlamentben arra hivatkozni, hogy de hat a többség ram szavazott? Merthogy tulkeppen erről van szó ( nomeg arról hogy ez a hülye May csak azért mert sokan azt mondtak ugorjon kútba mert az jó móka bele us ugrik ....csak viszi magával az országot is....)

tanato 2019.01.16. 22:48:38

@Lord_M_: Na ez a mai nap legütősebb kommentje,végül is erre vagyunk kíváncsiak,minket k-európaiakat hogyan fog érinteni,hisz legtöbb kivándorlónk ott van a ködös szigeten,majd minden magyar család érintett,minimum unokatestvéri vagy /volt/munkatársi,baráti szinten.

takarék-láng 2019.01.16. 22:49:27

@taga20: "például ez a kommunista unio, mi? "

- az, hogy elegge tajekozatlan vagy, az.

www.youtube.com/watch?time_continue=30&v=dsq7_epNKPo

Határátkelő 2019.01.16. 23:01:15

Milyen durva már, hogy Magyarországot 1990 óta mindig olyan ember irányítja, akit nem választottak meg, nem? Hiszen a mindenkori miniszterelnököt a parlament választja, nem a zemberek közvetlenül.

Az Európai Bizottságot az Európai Unió Tanácsa (azaz az EU-tagállamok demokratikus úton megválasztott állam- és kormányfőiből álló testület, benne Orbán Viktorral) nevezi ki az Európai Parlament (az ottani képviselőkről - köztük a fideszesekről - meg idén fog szavazni az egész EU) jóváhagyásával öt évre. Az Európai Bizottságba a tagállamok (jellemzően a demokratikusan megválasztott kormányok) delegálják a tagokat.

Mekkora kommunizmus már! Tiszta Szovjetunió, tényleg. (Az is megvan ugye, hogy Orbán Viktor kétszer indult egyéni választókörzetben és egyszer sem sikerült nyernie? Akkor ő is kommunista?)

És ez csak egy példa arra az irdatlan hülyeségcunamira, amit ez a csodás linkelt videó általában tartalmaz. Kezdem ám unni a propagandát, amit nyomsz.

takarék-láng 2019.01.16. 23:05:23

@Lord_M_: "Mi meg itt figyelünk, hogy ha nem kapunk haladékot, vagy hard brexittel kiszállunk a körhintából, akkor március harmincadikán nagyjából illegális bevándorlóként fogunk pislogni."
-hat ha te ezt komoyan elhiszed, akkor meg is erdemled.

"eladni a házat késő, a piac kivár, senki nem akar venni. (vagyis hát kevesebben),"
- nem ertem, hogy az emberek vakok? Hamarabb, dragabban mennek el a hazak, mint valaha.

" ha a beüt a ménkű, akkor meg a sok ember aki _hajlandó_ felszámolni az életét itt, az a piacra önti a saját ingatlanát, az árak le fognak menni. "
- tenyleg elkepesztoen hatalmas agymoso ereje van a medianak. Es felnott, felelossegteljesen gondolkozo embereket is kepesek totalisan behulyiteni, hogy a lathato valosag ellenkezojet mantrazzak. Mi ez mar? Szekta?
A hazarak csokkwenesenek sokan orulnenek, de sajnos semmi jele.

"@registerz: " Bazmeg, ahol éltem hat évig, most minden második ingatlan eladó. Aha, tényleg nem esik az ingatlanár! "
- az valami istenhata mogotti hely lehetett, ahol se munka, se tomegkozlekedes.

BlackBrick 2019.01.16. 23:37:03

@Lord_M_: nagyjabol egyetertek a kommenteddel, de ez az "akkor március harmincadikán nagyjából illegális bevándorlóként fogunk pislogni" azert durva volt :D ezt igy hogy?

Dikusz 2019.01.17. 05:35:02

@Lord_M_: Korrekt válasz, köszönöm!

TX7AW 2019.01.17. 07:21:52

@Csodabogár: A helyzet piszkosul osszetett, sajnos. Theresa Maynek most bizalmat szavaztak. Ha 10 ember mashogy szavaz, mar nem ez az eredmeny. 10 tagja van a DUP-nak. Eszak-Irorszag egyebkent a bennmaradasra szavazott a nepszavazasnal. A DUP meg most Mayt tamogatta. En nem ertem, miben biznak. Szerintem inkabb ujabb nepszavazas lenne indokolt, mintsem nyomni Theresaval a kilepest, akar no deal aron is. Az ido szorit, rendes eselye van a no dealnek. De ne legyen igazam.
En a magam reszerol megtettem, amit lehetett, es szerintem az itt elo magyarok zome is rahajtott mar az allampolgarsagra. Ha nagyon ellehetetlenulnek a dolgok, akkor meg majd a kardomba dőlök. Vagy megkerem adg-t, hogy fogadjon orokbe. :)

Lord_M_ 2019.01.17. 07:22:20

@takarék-láng: Öreg cimbora, az agymosással kapcsolatban csak annyi, hogy mi tavaly még abszolút pozitív tervekkel akartuk eladni a házat, mert nagyobbat akartunk venni. majdcsak 9 hónapig volt hirdetve. Nem kelt el.
Feleségem aktívan monitorozza a környék házait (mindenféle ingatlanportálon) - és hasonló stagnálást lát - amikor vettük ezt a házat, 4 éve, akkor az ingatlan nem töltött másfél hónapot sem a weboldalon és azt is csak azért mert az első komoly vevők elcsúsztak a hiteligényléssel, mi pedig lecsaptunk rá.

lehet vannak részek ahol pörög a piac, meg kapkodnak a házak után, itt speciel nem.

azok akikkek beszélek szintén kivárnak a vétellel. van aki arra vár, hogy essenek az árak, van aki attól fél hogy esnek az árak. (tudod, optimista, pesszimista hozzáállás, a pohár meg a félig tele kérdése)

Az agymosott by média kérdést meg finoman elutasítom, én önerőből vagyok pesszimista a témával kapcsolatban.

az illegális bevándorló kérdést jogilag értettem. Jelenleg ugyanis nincs semmi ami bennünket idetelepült EU állampolgárokat védene. (az egy beígért átmeneti időt meg az egyszerűsített letelepedési engedélyt (online formot) leszámítva) - ugyanakkor nincs egy fia jogszabály jelenleg ami a mi státusunkat bárhogy is meghatározná.
Illegállis abban az értelemben, hogy HA minden balul üt ki, akkor ahhoz, hogy itt dolgozhassunk vízum kellene (pont mint ha mongóliából jöttünk volna) - Jelenleg azért nem kell mert az UK az EU része (tudod, szabad mozgás...) ha ezt deal és törvényi keretek nélkül szűnik meg akkor ez van - lesz a helyzet.
Más kérdés hogy NEM hiszem, hogy nekünk esnének és elkezdednének kiterelni a kapun. Nyilván 4 milliónyi embert nem lehet csak úgy kirakni a gazdaságból, sem gazdasági értelembem, sem pedig fizikailag :) az egy másik ország, másik korban volt.

Az nem agymosottság kérdése, hogy pusztán szárazon nézzük a tényeket. mindenféle Hit nélkül.

Az árcsökkenésről meg csak annyit, hogy ezt te sem látod előre, meg én sem, én a közgazdaság kereslet kínálat viszonyát vettem alapul.
Ha a kínálat megnő és /vagy nincs kereslet és / vagy a kereskedő meg akar szabadulni az árútól, akkor az törvényszerűen az árak csökkenéséhez fog vezetni.
HA (mondom, HA) százezrek indulnak meg angliából és ezzel rengeteg ingatlan kerül vissza a piacra, és megjelenik a nyomás, hogy minél előbb pénze legyen annak aki értékesít, akkor az vezethet úgy árcsökkenéshez, hogy az most nem látszik
(kivéve, ha belenézel a kristálygömbbe ugye)

Ami nem engedi, hogy hurrá optimista (vagy akár csak optimista) módon tekintsek az ügyre, az az, hogy ez itt mind a fejünk felett történik, nulla beleszólással, és vannak benne potenciálisan olyan elemek amik fejrefordíthatják az eddigi életünket.
(hidd el nekem, én drukkolok a legjobban, hogy semelyik ilyen katasztrófa fordulat ne valósuljon meg, de homokba sem dughatom a fejemet - vagy a víz alá ugye, mint amikor ugye Atlantis süllyed watch?v=3uB3cOb5i3w)
Szóval én inkább számolok a lehetséges végkimentelekkel, és majd ha úgy van akkor felsóhajtok, hogy tévedtem, mégis lesz tesla model X ebből mire 40 éves leszek :)

De csak a példa kedvéért a GBP vs EUR árfolyamot ha megnézzük a választások előtti majd két évben stabilan 1.30 körül volt a váltás, jelenleg 1.10. ez laza 15% körüli értékvesztés - ehhez sem kell agymosás.

Mindenestre, én örülök, ha a te környezetedben ennél optimistábbak az emberek, és az ingatlan piac is szárnyal.
Most néztem rightmove-on és pl a mi környékünkön az éves változás -4% volt

de ez is beszédes:
"3.2% price fall over last two months tempts bargain-hunting buyers

The price of property coming to market drops by 1.5% (-£4,496) this month with new seller asking prices now on average nearly £10,000 lower than in October
This is the biggest fall over two consecutive months since 2012, as sellers try to attract buyers despite a combination of the usual Christmas slowdown, stretched affordability and political uncertainty"

rightmove is bedőlt a médiának azt hiszem :)

somlobodog 2019.01.17. 07:22:36

@Határátkelő: fake news, propaganda, stb, ami láthatóan téged is zavar és te továbbra is hagyod egy olyan oldalon ami a való élet beszélgetéseire reflektalo hozzaszolasokat kiszuri mert hogy személyeskedő. Nos sztem ez amit a Három Állandó Helyi Kretén (látod milyen ügyes vagyok, nem nevesitem őket hogy ne sérüljön a policy) nyom sokkal karosabb mint valakit lehulyezni vagy esetleg csak simán elkuldeni melegebb éghajlatra. Tudom már jeleztem többször

Hari Seldon 2 2019.01.17. 07:27:20

@tanato:
"Aki nemet mond az EUra és az integrációra, az az elavult, bezárkózó félholt egymással rivalizáló nemzetállamokat akarja feltámasztani. Amik imádnak háborúzni egymással, értelmetlen célokért. S ezekért az értelmetlen célokért a paraszt viszi a bőrét a vásárba. És hagyja ott tízmillió szám, ahogy az elmúlt dicsőséges világháborúk demonstrálják."
Pont mint a két háború között. Minden hangadó nyomatta hogy micsoda nagy lehetőség visszaszerezni a földeket.
Aztán ki nyert a "visszacsatolással"? -> Nem a bajai / kiskunsági / alföldi paraszt, hanem a villák lakói.
Aztán kit vittek az orosz vágóhídra? -> Nem a nemzeti vezető réteg kisfiát sorozták be, és vitték papírtalpú cipőbe ki az orosz télbe, hanem a csóri földműves gyerekét.

paráznabillegető 2019.01.17. 07:54:33

@takarék-láng: ez a hozzászólás inkább igaz, mint a fentiek.
még az ingatlanosok sem rágják a körmüket, pörög a biznisz nagyjából ugyanúgy.

Nancsibacsi 2019.01.17. 08:09:42

Takarító meg mosogató mindig is kelleni fog, szóval nem kell aggódni: lesz helyük a magyaroknak Angliában.

adg 2019.01.17. 08:20:00

@TX7AW: hm, kuldjel csak egy kepet magadrol! :D

O1.G 2019.01.17. 08:45:39

@kardio1: muszáj mindig a nyelvtanon rugózni? Ráadásul nem is anyanyelven!Ez így már belefér?

tanato 2019.01.17. 08:56:48

@O1.G: Orbán 1 Géniusz és igaz mindenkit likvidál aki ellen merészel szólni még a legjobb haverját SImicskát is két vállra fektette,a szerencsétlen már a végén sugárzásmérőt hordott magánál,orosz típusú leszámolástól félt.

444.hu/2019/01/13/feltarul-simicska-bukasanak-titkos-tortenete

BlackBrick 2019.01.17. 09:25:04

@Lord_M_: ismet csak az illegalis bevandorlo temara reagalnek: bar nem vagyok sem jogasz, sem szakerto, de azt hiszem, hogy attol, hogy nem lesz tisztazva a helyzetunk, nem kerulunk egybol az illegalis bevandorlo kalapba. Pl ferjemnek vizumra volt szuksege, mikor anno UK-ba jott (nem EU allampolgar), es amikor lejart az elso vizuma, akkor mar be volt adva a jelentkezese a masodikra. Lejart az elso, a masodik meg sehol sem volt, de nem lett illegalis bevandorlo, ameddig dontes nem szuletett a 2.-rol.
Tudom, hogy ez mas helyzet, de ugyanilyen logika menten szerintem inkabb vmifele 'impending' statusban leszunk, mintsem illegalisban.

TX7AW 2019.01.17. 09:58:17

@adg: Jobban hasonlitok Alex Kingstonra mint Woody Allenre. Mehetek? :)

wrstjnethn 2019.01.17. 10:58:33

Az egészben a Britek hozzáállása a probléma. Azt hitték, hogy még mindig ők fújják a passzátszelet. Ehhez illő nagy arccal ültek le tárgyalni, aztán ihába ismételgették nekik az EU miniszterelnökök, hogy nem negednek, egyszerűen nem fogták fel. Egész egyszerűen nem ért el az agyukig, hogy nem ők diktálnak, nincs a kezükben azon kívül semmi, hogy dehát mi Britek vagyunk! A mai napig nem látják, hogy az elmúlt ötven éves sírásuk, nyígásuk, panaszkodásuk miatt rühelli őket mindenki az unióban. Most kítűnő alkalom volt, hogy mindenki akkorát rúgjon beléjük, amekkorát tudott.

Theresanak az lett volna a feladata, hogy két év alatt lezavarja a tárgyalásokat és mostanra lezárják a megállapodásokat, így mindenkinek tiszta lenne, mi történik a kilépés után. Ezzel szemben minden EU miniszterelnöknek letérdelt zárt ajtók mögött, hátha engednek neki és akkor emelt fejjel távozhatnak a Birtek. Ezt viszont hülyék lettek volna megtenni az EU országok, inkább hagyták térdelni, utána meg elzavarták a sunyiba. Az meg ment a következőhöz. Eközben az angol cégek hetente jártak hozzá asztalt csapkodni, hogy valaki mondjon már végre valamit, mire készüljenek.

Az ország egy nagy nulla. Nincs egy olyan termékük sem, amire Európának szüksége lenne, ők viszont az élelmiszer 80%-t importálják. Erre belengették, hogy majd építenek kereskedelmi kapcsolatot az USA-val, meg Kínával. Aha, csak azt felejtik el, hogy míg Európa vonattal vagy autóval két óra alatt elérhető útlevél (az áruknak meg vámpapír) nélkül, addig az USA hét óra, ESTA papír és a potrohos határőr akkor fordít vissza, amikor akar. Kínáról ne is beszéljünk, mert ott kezdődik, hogy ujjlenyomatot kell adni a követségen a vízumhoz, aztán várni két hetet. Az áru meg ahelyett, hogy két nap alatt eljutna Európa bármelyik részére, majd egy hónapot utazik konténerhajón. Ha egyáltalán érdekel valakit Kínában egy hónapos bárányhús.

A szavazás nettó hülyeség volt, azzal sem voltak tisztában, mivel jár a tagság, nemhogy a kilépés. A sok midlandsi paraszt azon háborgott, hogy a bevándorlók, akik csak a segélyért jönnek, elárasztják az országot. Nos, elfelejtették nekik megmondani, hogy az EU a munkaerő- és nem az ember áramlást támogatja, ezért van olyan szabály, hogy aki nem képes eltartani magát, 3 hónap után kirugdosható az idegen országból, csak a britek ezzel nem élnek. Aztán azt sem mondta nekik senki, hogy a roaming díjak eltörlése sem a telefonos cégek ajándéka (ahogy itt reklámozzák a cégek), hanem kötelező dolog, ami a kilépéssel meg fog szűnni csendben. Az olyan apróságokról ne is beszéljünk, hogy a spanyol nyaraláskor az összes angol állhat majd a Non-EU útlevél sorba a peruiakkal, meg az afrikaiakkal, majd kíváncsi leszek akkor az arcukra.

kardio1 2019.01.17. 11:12:01

@O1.G: természetesen nem, de shakti tudtommal tud franciául, a pongyolaság meg kerülendő.

adg 2019.01.17. 11:21:22

@TX7AW: No worries, mate. :)

bbrrr 2019.01.17. 11:44:07

@Határátkelő: Azért van különbség a 4 évente parlamenti választások és a brexit között.
1) 4 év múlva nem azért van új választás, mert a nép esetleg meggondolná magát, hanem mert lejárt a mandátum.
2) előbb "kipróbáljuk" hogy megy-e az, amiről a nép döntött, és utána lehet arról szavazni, hogy jó volt-e vagy sem.

A nép úgy döntött, hogy lépjenek ki. Ha az ajtó előtt a kormány/parlament meggondolja magát, az azt jelenti, hogy nem tiszteli a nép döntését. Ha kimegy az ajtón, vár 10 percet, és megkérdezi a népet, hogy "na srácok, fáztok-e, menjünk-e vissza?" akkor tiszteli a nép döntését.

Egy témáról nem lehet akárhány népszavazást kiírni, mert csökkenti a népszavazásba vetett hitet. Mutatom:
Kérdés: A vagy B?
A-t szeretné a nép 30%-a, B-t pedig 10%, de ez a 10% nagyon.
1. szavazás. Elmegy 60%, 60%-ot kap az A, 40-et a B.
erre azt mondja a kormány, hogy hát-hát nagyon billeg, szavazzunk még egyszer, mert csak.
2. szavazás: elmegy 40%, 50-50 arányú eredménnyel, mert ugye a B-sek lelkesebbek.
hát, ez még jobban billeg, mi legyen? szavazzunk harmadszor is.
3. szavazás: elmegy 25%, és 70-30 arányban nyer a B.
Erre azt mondja a kormány, hogy oké, akkor B lesz.

Ez DEMOKRÁCIA lenne? hát nem. Pedig 3 népszavazás is volt, csak éppen a "kormány" (vagy az, aki) döntötte el, hogy melyiknek az eredményét fogadja el, és melyikét nem.
Tehát a népszavazás lényege, hogy egyszeri, és belátható időn belül megismételhetetlen. Ha a britek most bármi miatt nem lépnek ki, akkor az a demokratikus, hogy 5-10 éven belül nem is szavaznak erről. Ha túl gyakran tartunk népszavazást, akkor nem veszik komolyan az emberek.

fhdgy 2019.01.17. 11:46:42

@Lord_M_: A magyar lány, portugál fickó dologgal kapcsolatban van kérdésem: A fickó véletlenül igazából nem Brazíliából való?

Ha a válaszod igenlő lenne, akkor nagyon kicsi a világ.

Nagyon érdekel a válaszod!!!

Határátkelő 2019.01.17. 11:51:21

@bbrrr: Alapvetően igazad van. Ebben az esetben van egy olyan apró csavar a történetben, hogy azok, akik ezt az egész népszavazást kitalálták és végigvitték (esetenként "nem bontva ki teljesen a valóság szövetét"), azok már sehol sincsenek. David Cameron, Nigel Farage, Boris Johnson & Co. állnak a partvonal mellett és nézik a tragikomédiát. Miközben abból, amit ígértek a kilépés kapcsán (Farage, Johnson), jól láthatóan semmi sem (vagy ha nagyon megengedő akarok lenni: alig valami) valósul meg.

Szóval azért nehéz ügy ez, mert az emberek olyan dologról szavaztak, aminek bizonyos részeiről (lásd NHS támogatása), már másnap reggel kiderült, hogy hazugság volt. Egyébként pedig nem tudták, miről döntenek.

Félreértés ne legyen, én sem tudom, mi lenne a jó megoldás, de én nem tartanék olyan istentelen dolognak egy újabb népszavazást a megállapodás ismeretében.

Az, amit te írsz, akkor lenne igaz, ha a körülmények semmit nem változtak volna az elmúlt két és fél évben. De hát változtak, például kiderült, mit lehet és mit nem lehet elérni az EU-val folytatott tárgyalásokon.

bbrrr 2019.01.17. 11:52:13

@BlackBrick: Az, hogy lejárt a vízum, de függőben van az új elbírálás más státusz mint a "még be sem adtam a vízumot, mert a házamig ér a sor".
Jelenleg Eu-s állampolgárként nem kell vízum. márc 29 után meg kell, ha nincs más megállapodás. Kell, de az EU-s állampolgároknak nem lesz. Hozhatnak egy kormányrendeletet (ha tudnak), hogy az EUs állampolgárok mondjuk 2019 dec 31-ig vízum nélkül is dolgozhassanak/szabadon tartózkodhassanak. De enélkül bizony illegálisan tartózkodsz majd az orszgában, adott esetben igen, kitoloncolhatnak. NEM fognak. De elvileg megtehetnék, ugyanis semmilyen engedélyed nincs (se állampolgárság, se tartózkodási engedély, se vízum) ami alapján ott lehetnél.

Viszont, ebben az átmeneti időszakban nem annyira utaznék nyaralni "külföldre" (Eu-n belülre se, Mo-ra se!) a helyetekben. Aki már ott van, az ott van, de márc 29 után nem biztos hogy visszaengednek. Mert miért engednének?
Az egy dolog, hogy May megígérte, hogy a MÁR OTT TARTÓZKODÓK nem fognak hátrányt szenvedni a brexittel, de a többiekre ez nem vonatkozik. Akik most, vagy pláne márc 29 után akarnak belépni, azok külföldiek lesznek, egy olyan ország állampolgárai, aminek semmilyen nemzetközi szerződése nincs az Egyesült Királysággal. (nyilván, ha már van letelepedési engedély, az más. Csak lesz-e addig... Ahogy lejött, mostanában nem lehet szerezni)

sas70 2019.01.17. 12:14:31

Hülye angolok, angol hülyék! Hová mentek hülyék?

A Brexit a tökéletes példája az önző, idióta, populista politikusok károkozásának és annak, hogy az emberek tudatlanságát, hogy lehet kihasználni, hazug, félinformációkkal átverni őket. Látható, hogy ez még egy olyan országban is működni tud, ahol a tömegtájékoztatásnak megfelelő hagyományai vannak és nincs média túlsúly.

Az nagyon valószínű, hogy bármilyen brexit lesz, az szívás mindenkinek, az Eu-nak is, az angoloknak is. Csak az a kérdés, hogy mekkora és ez egy világgazdasági válság kiinduló pontja lesz, vagy a jelenleg még tartó növekedés részben elfedi, a gondokat.
Azt kellene belátni, hogy egy globalizált világban az Eu. kis államainak nincs esélye, nekik csak egy egységes európai piacon van lehetőségük. Lehet ezt utálni, csak reálisan nincs más lehetőség, amikor globális, óriásvállalatok érdekei irányítják a világot. Ez nem világhatalmi összeesküvés, hanem gazdasági tény. A világ 20 legnagyobb vállalataiból 2 európai, az 50-be befér még a BP. és a HSBC amik angolok. Az amerikai, kínai fölény viszont megkérdőjelezhetetlen.

BlackBrick 2019.01.17. 12:29:14

@bbrrr: hmmm, hat meglatjuk, mi lesz, egyelore annyi biztos, hogy semmi sem biztos :D en a magam reszerol egyelore nem panikolok, ugy vagyok vele, hogy feleslegesen nem stresszelem magam. Remelem a nyaralassal kapcsolatban nincs igazad, mert aprilisra van foglalasunk egy amerikai kirandulasra :D

bbrrr 2019.01.17. 12:34:43

@Határátkelő: Kicsit egy váláshoz/szakításhoz hasonlítanám a dolgot, tudom hogy sántít, de talán mégsem annyira.
Ha felmerül a válás/szakítás, az egyik fél felveti, hogy próbáljuk meg külön, akkor abból a legritkább esetben lesz az, hogy "ja, ezek a feltételek?? akkor inkább mégse". És leginkább azért nem lehet "visszacsinálni", mert a kapcsolat megsínyli a procedúrát, azt, hogy X ideig azon dolgozott mindkét fél, hogy hogyan legyen külön.

Nyilván államközi szerződések esetén más a leányzó fekvése. DE! a britek eddig mindig, ha bármit rájuk akart kényszeríteni az EU (euró, SI használat), beintettek, hogy "na nem, történelmi hagyomány, ne szóljatok bele, inkább kilépünk". Na, ezek után ez az érvelés nem fog megállni. És nem lenne rossz, ha az EU rámutatna arra, hogy oké, akkor lehet maradni, de vége a különutasságnak. Vége a határidő nélküli kivételezésnek. Ez persze adna egy lökést a kilépési hajlandóságnak, viszont szerintem az EU egységének jót tenne, ha tényleg mennének a britek. Minél nagyobbat csattannak, annál inkább. Ez után ugyanis garantáltan senki más nem akarna kilépni. (lehet, hogy be sem, de az nem is olyan nagy baj)

Határátkelő 2019.01.17. 12:35:35

@bbrrr: Igen, ezzel egyet tudok érteni.

tanato 2019.01.17. 12:44:24

@fhdgy: Lehet hogy én is ismerem,feleségem kolléganőjének Angliában élő lánya is csinált néhány éve egy brazillal álházasságot./jó pénzért./Most már el is vannak válva,miután a fickó echte angollá változott papíron.

tanato 2019.01.17. 12:49:11

@bbrrr: Éppen erről vitatkozunk paralell a Diggerblogon.Ott Bányász azt írta a britek a 70-esévekben népszavazáson csatlakoztak az Unióhoz/akkor Közös Piac// Ha ezt vesszük alapul akár évente népszavazutathatják/vagy akár minden EU tag szavaztathatja a népét/a tagságról jogilag.

fhdgy 2019.01.17. 12:52:15

@tanato: Nem, az én kérdésem mögött nem volt semmi csűr-csavar.

A szűk családi körben fordult elő, hogy a rokon lány és egy portugál fickó, aki eredendően brazil, lépett be Angliában egy céghez.

nyuszigonosz 2019.01.17. 13:32:47

@tanato: Ehhez egy kis háttérinfó, mivel az az érzésem, páran tényleg azt hiszik, hogy a britek tán az egész EU alapító tagjai lennének, mert hát nagyon nem.

Annyi igaz, hogy Churchill még valamikor 1946-ban elmondta azt az elképzelését, hogy jó lenne egy közös Európa, szó szerint egy Európai Egyesült államok, ahol Churchill szerint a britek nem tagok lennének, hanem közösen a Szovjetúnióval és az USA-val együttesen valamilyen államok feletti "intézmény" - na ebböl ( szerencsére) nem lett semmi, de tán itt is látható, hogy a britek mindig azt hitték, ök többek Európa más országainál.

Na de a mai EU alapjait, 1951-ben azok az országok alkották amelyikek, Európai Szén és Acélközösség néven, egy gazdasági szövetséget hoztak létre. Belgium, Luxemburg, Franciaország, Olaszország, Németország és Hollandia

1957-ben a római szerzödések alapján Európai Gazdasági Szövetség néven folytatták a közös gazdasági együttmüködést, már vám unióval egymás között.

Az Európai szabadkereskedelmi övezet 1960-tól volt - ott tényleg akkor tag Nagybritannia is, Norvégia, Ausztria, Portugália Svájc, Svédország és Dánia alkották ezt, lényegében valami hasonlót tervezve ezzel, mint az Európai Gazdasági Szövetség - azért, mivel oda nem lehetett könnyen bejutni.

1961-ben akartak a britek a mai EU elödjébe elöször belépni, akkor adták be elöször a felvételi kérésüket, (az elbírálás hosszú volt) és amit 1963-ban Franciaország vétózott meg.

A második brit felvételi kérelem 1967-ben volt, más országok bejutottak, de Charles de Gaulle még mindig francia elnök volt, és újonnan megvétózta Franciaország a britek felvételét.

1969-ben de Gaulle lemondott, és nem sokkal utána kérte Nagybritannia újonnan, már harmadszor a felvételt: így lett a mai EU tagja 1972-ben, akarva és aláírva a megegyezéseket, szerzödéseket, mindent.

Pár hónappal késöbb vették észre, hogy ök itt nem a hangadók, a valakik, hanem egyszerüen ugyanolyan tagjai a közösségnek, mint a többi tagország.
Gondolkoztak a kilépésen emiatt , és ekkor volt aztán 1975-ban egy referendum náluk, és 67,2 százaléka a választóknak közül egy esetleges kilépés ellen volt.

Egyszóval: Nagybritannia nem akapító tagja a mai EU-nak. Nagyon nem az.

tanato 2019.01.17. 14:22:40

@nyuszigonosz: Köszi az infót ez nagyon hasznos,akkor ők nem előre népszavaztak mint mi,hanem tagként,ez lényeges különbség.

bbrrr 2019.01.17. 15:36:45

@tanato: @nyuszigonosz: Ez így nagyjából rendben is van. Volt róla egy népszavazás, hogy a csatlakozás előtt vagy után, az praktikusan mindegy, mert ennek úgyis hosszútávú hatásai vannak, 2-3 év alatt kb semmi nem derül ki. Pláne a 70-es években, akkor azért még lassabban őröltek a malmok. Nem kerekedett fel egy év alatt 600 000 magyar :)
Viszont, a 75-ös népszavazás után 20-30 évig nem volt népszavazás. Nem kérdezgette senki évente, kétévente, hogy akkor biztos jó-e így. Néha jó, néha meg rossz. Néha az előnyök látszanak jobban, néha a hátrányok. De nem azért határoz meg egy nép a népszavazáson egy irányt, hogy akkor az első nehézségre 90 fokos fordulatot vegyen. Nincs olyan rendelkezés, vagy nemzetközi szerződés, aminek csak előnyei vannak, hátrányai meg nincsenek. A nép dönt, és megbízza a kormányt a részletekkel. A részletekről már nem dönt a nép, mert nem is ért hozzá, és nem is lehet közérthetően elmagyarázni. Persze, lehet "vetíteni" róla egy képet. De semmi nem garantálja, hogy az stimmelni fog.

A "hazudtak a brexitről" rész különösen érdekes. Hazudtak, vagy nem hazudtak? Bemutatták, hogy szerintük miért lenne jó a brexit. SZERINTÜK - MIÉRT JÓ. Sem az nem volt benne, hogy mások szerint miért jó, sem az, hogy mások szerint miért rossz, sem az, hogy szerintük miért rossz (ezek talán részben ott voltak). DE az egészbe bőven belefér, hogy sem ők, sem mások nem látták előre, hogy MILYEN LESZ. Még most sem látszik, nem ám a népszavazás előtt! És hol van még a tényleges eredmény a látszattól? Szóval MOST azzal vádolni a pro-kontra érvelő politikusokat, hogy 3 éve "hazudtak" arról, hogy mi lesz, kb olyan, mint az expedícióvezetőt szidni azért, hogy "hát, otthon a fotelból egész máshogy nézett ki ez az egész, nem volt benne ennyi izzadtság, meg mocsár meg mérges pókok". Franc se gondolta, hogy ilyen nehéz lesz. Járatlan útra mentek a britek, és ezt tudták is, ők is, a vezetőik is. Volt egy elképzelés, hogy kb mi várható, és hát, úgy látszik, hogy messziről sokkal szebbnek tűnt.

wrstjnethn 2019.01.17. 15:53:58

@bbrrr: Nem tudtak azok semmit se. Farage meg a másik majom tényként közöltek, meg valósnak állítottak be olyan dolgokat, amikről tudták, hogy későbbi megegyezés tárgya lesz és egyáltalán nem garantált. A cserébe adandó ellentételezésről meg hallgattak, mint szar a fűben.

Ez szerintem kimeríti a hazugság fogalmát. De a másik oldal is hibás, hogy nem kommunikálta a negatív oldalát a történetnek.

paráznabillegető 2019.01.17. 18:09:16

@nyuszigonosz: annyit még hozzá kell tenni, hogy miért is kellett ez a mostani referendum.
az csak blabla, hogy a dave megígérte. persze. de azért kellett a dolog, hogy kicsinálják az ukipot, ami rettentő veszélyt jelentett belátható időn belül mind a torykra, mind a munkáspártra. a ukip jelen pillanatban halott is, de bármikor feltámadhat.
napjainkban nagy-britannia nagyon el van baszva, ezt pár év itteni élet után lehet látni. hadd ne részletezzem. és még így is százszoros a különbség magyarhoz képest, a britek javára.
ez a brexit-őrület is ezt támasztja alá. tiszta hülyeség, de máshonnan nézve meg korrekt.

LittleG (uk) 2019.01.18. 17:34:15

@nyuszigonosz: bizony megy a keszulodes, van olyan angliai fb csoport, foleg oslakosokkal tele, ahol kvazi apokaliptikus idokre keszulnek, bespajzolnak tartoselelmiszerekbol, aggodnak, hogy honnan lesz asztmagyogyszeruk, mert abbol nem lehet bespajzolni...

LittleG (uk) 2019.01.18. 17:53:21

@takarék-láng: a kolleganom fel evig arulta a hazat, a vegere 15%-ot engedtek az arbol, de csak nem ment el, pedig szep haz, jo kornyeken. A vegen megtartottak (nagyobba akartak volna koltozni).

Platonica 2019.01.29. 11:05:42

Ezzel mi is igy jartunk az osszel, igaz, nem a hazzal, amelyben elunk, hanem amit kiadunk. Mindegy, nem surgos eladni, es most nagyon jok a lakoink is, kop-kop.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása