oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. december 29. 06:30,  A tíz legvonzóbb ország határátkelőknek 101 komment

2018. december 29. 06:30 Határátkelő

A tíz legvonzóbb ország határátkelőknek

Mely országok vonzzák leginkább a képzett munkaerőt? A jó hír az, hogy a világ tíz legvonzóbb országa közül kilenc Nyugat-Európában található. Ami ennél is érdekesebb (bár meglepőnek nem nevezném), hogy az Egyesült Királyság a TOP20-ba sem fért be, míg Magyarország a 63 országot soroló listán (ha pozitívak vagyunk, akkor) a középmezőny végén helyezkedik el.

tudos_foto_pixabay_com_publicdomainpictures.jpg

A listát a versenyképességgel foglalkozó IMD állította össze 63 ország gazdaságát vizsgálva három kategóriában: befektetés és fejlesztés, vonzerő és készség. 

A listán elfoglalt helyezést alapvetően az határozza meg, hogy az egyes országok gazdaságai mennyire sikeresek az olyan, talentumhoz köthető területeken, mint az oktatás, a képzés, a nyelvi készségek, az életminőség, az adók, stb. 

Nyugat-Európa (majdnem) mindent visz 

Nos, talán nem túl meglepő módon, a lista élvonalát a nyugat-európai országok adják, olyannyira, hogy a TOP10-be egyetlen más régióbeli állam fért be. Azaz lehet itt Nyugat-Európa válságáról beszélni, még mindig messze ez a régió vonzza az egész világon a legtöbb tehetséget és képzett munkaerőt. 

Az élen Svájc található, ami több szempontból sem meglepő. Egyrészt immár sorozatban ez a negyedik év, amikor ez így van, másrészt a magas megélhetési költségek ellenére a három fent említett területből csak egyben, a befektetés és fejlesztés terén nem végzett az élen (ott 4. lett). 

Svájcot két északi ország követi, Dánia és Norvégia. Előbbi annyiban talán meglepő lehet, hogy például Svédországot inkább szokás kiemelni a térségből (ezen a listán egyébként idén 8., egy helyet javítva tavalyról). Ami még érdekes, hogy a dánok voltaképpen „csak” megtartották tavalyi helyezésüket. 

Norvégia viszont 4 helyet javított, elsősorban a tehetséggondozás, valamint az oktatásra költött egyre nagyobb összegek miatt. (Ha már az északi országoknál tartunk, Finnország 7., Svédország pedig miként már említett 8., azaz a legjobb tíz között négy skandináv állam van, ami elgondolkodtató. Miként az is, hogy egyedül Izland szorult ki a TOP10-ből, bár a 16. helyen sincs sok szégyellnivaló.) 

Jó hír nekünk, magyaroknak az is, hogy Ausztria a 4. (a sógorok is megőrizték 2017-es helyezésüket), amit Hollandia követ. 

A 6. helyen található a TOP10 egyetlen, nem nyugat-európai országa, méghozzá Kanada, amely egyébként 5 helyet javítva küzdötte be magát a legvonzóbb országok közé. (A szomszédos Egyesült Államok egyébként mindhárom kategóriában javítva a 12.) 

A 7.-8. helyezettet már említettem, a 9. az egy helyet javító Luxembourg lett, míg a legjobbak közül éppen nem zuhant ki a két helyet rontó Németország.

Érdekes, hogy a hagyományosan vonzónak számító országok közül például Ausztrália a 14. lett.

tablazat_3.jpgMi a helyzet Magyarországgal?

Érdemes egy kicsit megfordítani a kérdést és megnézni, vajon a közép-kelet-európai régió és benne Magyarország mennyire vonzó a külföldi képzett munkaerő számára (ha már ekkora a munkaerőhiány)? 

A volt szocialista országok közül Észtország található a legelőkelőbb (28.) helyen, míg szűkebb régiónkból Szlovénia a 30. Utóbbi ország egy év alatt 7 helyet javított. 

A csehek a 37., a lengyelek a 38. helyen találhatók, míg Magyarország a 49., némileg megdöbbentő módon egy hellyel Ukrajna mögött, ami (kibicnek semmi sem drága) azért rámutat az ilyen összeállítások gyenge pontjára is. 

Én legalábbis nehezen tudom elképzelni, hogy egy képzett munkaerő inkább Ukrajnába menne manapság munkát vállalni, mint Magyarországra, vagy akár az 59. helyen szerénykedő Szlovákiába. 

Merre vezet a jövő? 

Persze ez is csak egy lista, ami ugyanakkor abból a szempontból érdekes, hogy sejteti, melyek azok az országok, melyek képesek (lesznek) magukhoz vonzani a képzett munkaerőt, ezzel egyre nagyobb előnyre téve szert. 

Miként az elemzés megjegyzi, egyre nagyobb jelentősége lesz annak, hogy a munkaadók (és hát ezen keresztül az egyes országok) képesek legyenek a negyedik ipari forradalom idején elérni például a mesterséges intelligenciával és a robotikával foglalkozó szakembereket.

(Fotó: pixabay.com/publicdomainpictures)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kutatás Magyarország Dánia Svájc Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3814517736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dikusz 2018.12.29. 08:17:36

@Olliék: Írtam volna valamit, aztán rájöttem, hogy pont nekem nincs jogom azt a valamit leírni...

Na erre varrjál gombot.:)))

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.29. 08:52:51

Az átlag magyar kitántorgó egyetlen célja a több pénz.

Így a kedvenc célországnak 2 ismérve van:
- könnyű ott letelepedni,
- magas ott a bérszint.

Buchhalter 2018.12.29. 08:57:34

Nekem még mindig Németország a Favorit,de nyugdíjasként vagy egy Görög sziget,vagy Spanyolország!

Olliék 2018.12.29. 09:11:39

@Dikusz: pedig jobb kint mint bent. :)))

Shanarey 2018.12.29. 09:23:06

@Olliék:

Azért Orosz, mert Németországban van belőlük jócskán, s az első generációsok többségére jellemző hogy 20 év alatt sem sikerült nekik megtanulni németül.

Csodabogár 2018.12.29. 10:21:25

@Olliék: Szerintem az számít, hogy egy bizonyos nyelvet mennyien beszélik a világban. Elképzelhető, hogy pl. a svéd se számít, mert azt is kevesen beszélik.
Én már találkoztam olyannal, aki imádja az orosz nyelvet, amitől nekem feláll a szőr a hátamon, mint minden más nyelvtől is ami szláv. Ha gyerekem lenne az angol után spanyolra nyomnám, mert az is egy világnyelv.

Csodabogár 2018.12.29. 10:25:25

Azért kiváncsi lennék milyen szempontok szerint állítják össze az ilyen listákat. Svájcot tökéletesen megértem, de Norvégia és Svédország a maguk kis szocializmusával és éghajlatával igazán nem túl csábosak. Ez persze az én szubjektiv véleményem.

Arthamyr 2018.12.29. 10:27:32

"Érdemes egy kicsit megfordítani a kérdést és megnézni, vajon a közép-kelet-európai régió és benne Magyarország mennyire vonzó" - Ez az index nem csak erről szól, ez csak az egyik része:

"The IMD World Talent Ranking is based on countries’ performance in three main categories — investment and development, appeal and readiness. The three categories assess how countries perform in a wide range of areas. These include education, apprenticeships, workplace training, language skills, cost of living, quality of life, remuneration and tax rates."

Ha megnézed a "factor 2: appeal"-t, azon Magyarország 59., Ukrajna meg 61. Ami annyira nem meglepő, mert Ukrajnában (24 pont) háború van, Magyarország (30 pont) meg jelenleg nem is akar vonzó lenni, alapból meg nem az.

Arthamyr 2018.12.29. 10:28:21

@Csodabogár: Az utolsó mondatod a kulcs.

Arthamyr 2018.12.29. 10:32:50

@Olliék: Ezen nem tudom, miért lepődtél meg. A magyar nyelv nyilván nem ér semmit, ez egy gazdaságilag/politikailag jelentéktelen ország hivatalos nyelve meg pár hasonlóan szegény ország pár polgáráé. Az orosz ennél egy cseppet hasznosabbnak tűnik (csak példa: az összes posztszovjet országból származó, még a 90-as években született kollégám is kiválóan tudott oroszul: orosz, kazah, ukrán stb. sokszor így kommunikált egymással angol helyett), és esélyes, hogy a mi életünkben ez így is marad.

Arthamyr 2018.12.29. 10:39:50

A UK meg mind vonzerő, mind jelenlegi kapacitását tekintve top 20-as, csak a tehetséggondozásban szerzett 37. helye húzza le az összeredményét. Ez a brexitet figyelembe véve teljesen jó eredmény (a 37. hely tehetséggondozásban meg brexittől függetlenül nem túl hízelgő :)).

Arthamyr 2018.12.29. 10:44:06

Ránéztem Magyarország részletes adatlapjára, és ebből nekem az jött le, hogy ok, érdekes lista, lehet róla beszélgetni, de annyira nem kell komolyan venni.

Pl. GDP arányos költés az oktatásra (baromira nem mindegy, hogy a norvég vagy az ukrán GDP 4%-át költik), PISA teszt, egy csomó dolog survey segítségével lett meghatározva...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.12.29. 11:29:56

@Csodabogár:
Eppen 0 fok van, tragikus ez az idojaras :D az volt a te bajod itt, hogy nem szolt opera a buszon... :D

Arthamyr 2018.12.29. 12:06:56

@Kövérmadár [swe]: Én innen megmondom, hogy nem 0 fok van, mert svéd tél mindig hideg. A kontinensről is tudja mindenki, hogy itt mindig esik az eső, csak itt élve az ember hozzászokik, meg rózsaszín ködbe kerül, és hasonlók. Tisztára mint te ott fenn, azt sem tudod, mit csinálj jó dolgodban, már a hőmérőt sem tudod leolvasni, -20 lesz az! :D

A szocializmusban meg prolik vannak, nekik nem köll az opera, ezért nincs is... :D

Olliék 2018.12.29. 12:10:12

@Arthamyr: Azzal tisztàban vagyok, hogy a magyar nyelv nem sokat ér a piacon, de nàlam sokkal okosabb embereknek be kellene làtnia,hogy az oroszt ma àllami iskolàkban szinte sehol sem tanítjàk màsodik nyelvként európàban. A nemzetiségi iskolàk persze màsok. Az,hogy nàlatok van egy egynyelvű csapat, nem jelenti, hogy minden nemzetközi cégnél egy helyről jönnének a kollégàk.

Arthamyr 2018.12.29. 12:16:11

@Olliék: Egynyelvű csapat? Miről beszélsz? :S

Dikusz 2018.12.29. 12:41:09

@Olliék: :))))

Majd' 30 éve is az volt a véleményem, hogy az orosz nyelvet nem szabadna "leírni". Ha most tanulnék nyelveket, akkor az egyik nyelv az orosz lenne.

A ti esetetekre visszatérve: én azt hiszem az itthoni gimikben is így van. Két idegen nyelv ismerete itt is az angol/német/franciát jelenti, kivéve talán akkor, ha nemzetiségi iskolába megy a gyerek. Ott ráadásul hozzájön még a nemzetiségi nyelv ismerete is pluszban.
Az, hogy a kislány két nyelven beszél elég jól, a harmadik a magyar nyelv, az tényleg csak egynek (angol) számít. A magyar -bármennyire is szép nyelv nekünk- nem világnyelv.
Magyarországon az állami hivatalokban is csak három nyelvet ismernek el idegen nyelvként, + a jelnyelvet (az azt ismerőket viszont lámpással keresik). Hacsak nem tették be azóta negyedikként ismét az oroszt.

Kérlek ne vedd kritikaként a hozzászólásomat, nem annak szántam.

tanato 2018.12.29. 12:50:18

@Dikusz: Az orosz elterjedésének nagy akadálya a cirill betú,miként a szintén százmilliók által beszélt arab vagy kínai esetében is,az írásjelek mássága.

Csodabogár 2018.12.29. 12:53:18

@Kövérmadár [swe]: Nálunk +7 fok van és 7 ágra süt a nap, de nem is a hőmérséklet a fontos, hanem a sötétség. Nálam legalább is ez a negativ tényező.

nyuszigonosz 2018.12.29. 12:54:09

@Olliék: Az oroszt érdemes tudni ma. Hamarabb megtanulja az ember mint a kanton kínait vagy a mandarint, vagy akár a japánt. Azokat is jó tudni ma, de az orosz nyelvet egy kontinensnyi helyen ( Oroszország óriási plusz a sok már nem hozzá tartozó posztszovjet országokban is beszélik) használják.
A gazdasági dolgokon keresztül a turizmusig, mindenhol használható és szükséges is.

Arthamyr 2018.12.29. 12:56:45

@Dikusz: Ma Magyarországon tényleg 2 idegen nyelv kell a gimibe való bejutáshoz? Ne már, amikor én felvételiztem, egy sem kellett, pedig egy jó nevű, szinte elit gimibe jártam. Ez teljesen abszurd követelmény, a magyar 14 évesek mekkora hányada beszél 2 idegen nyelvet? Szerintem kevesebb, mint amennyi diszlexiás van...

Csodabogár 2018.12.29. 13:00:38

@Dikusz: Van egy nálamnál is öregebb barátom. Ő pont kicsúszott a nagy orosz kötelességből. Viszont a német és angol mellé valamikor egyetem után megtanult jól oroszul is. Ügyvéd volt, a rendszerváltás után annyit keresett az orosz szaknyelv tudásával, mint előtte és utána se soha az angol némettel.
Nekem meg jól jött egyszer az svéd, ami szintén mesze nem egy világnyelv. Végül is minden nyelv egy külön haszon, de nem lehet elvárni egy német iskolában, hogy magyar nyelvvel foglalkozzanak. Mert nem elég a gimnáziumban tudni egy nyelvet, azt tovább is kell tanulni és az egy teher lenne az iskolának, hogy magyar nyelvoktatót foglalkoztasson. Legalább is én igy gondolom.

Arthamyr 2018.12.29. 13:02:27

@tanato: Az orosz elég elterjedt, százmilliók beszélik második nyelvként és első nyelvként is, hatalmas területen. Tekintve, hogy Nyugat-Európában mennyi oroszt legalább második nyelvként beszélő bevándorló van (plusz pénzét ide mentő oligarcha), igen hasznos.
Írországban ha megkérdeznék, hogy a spanyol hasznosabb vagy az orosz, az utóbbira tippelnék. A francia vagy a német nem is rúg labdába...

Benikuty 2018.12.29. 13:25:46

@Olliék: " De ezen az orosz nyelven kiakadtam. "
Ez gondolom nem előítéletesség. Vagy mégis? Kifejtenéd?

Dikusz 2018.12.29. 13:31:09

@Arthamyr: Kiegyezhetünk abban, hogy csak félig írtam hülyeséget? :) Egészen azért nem vagyok benne biztos, mert a jobb gimiknek a közelébe se jutottam (csak ha arrafelé volt dolgom), de azért azoknál előfordulhat, hogy két nyelv ismerete is elvárt volt.

Nem tudom melyik gimnáziumba felvételiztél, és mikor. Lehet azt kellett volna írnom, hogy vannak olyan gimnáziumok szerte az országban, ahol alapfeltétel legalább egy idegen nyelv ismerete.
Ez nem mostanában jött divatba, nekem egy volt kolléganőm fia (aki most 40 körül van) járt olyan szakközépiskolába (nem gimi), ahol a szaktárgyakat (építőipar) németül tanulták. Nem vették volna fel, hiába volt jeles a bizonyítványa, ha nem beszél németül. Így is nulladik osztályba kellett egy évet járnia

Arthamyr 2018.12.29. 13:56:56

@Dikusz: Ok, ez nem most volt, hanem a 90-es évek elején, azóta tudom, hogy megváltozott a dolog. Csak nem gondoltam, hogy 2 nyelv kell szinte minden helyen (amit azóta pontosítottál is :)).
Nálunk is volt osztály, ahol németül tanítottak, de volt pl. "0. évfolyam", ahol egy évig csak németül tanultak, nem is volt más órájuk (talán volt tesi is). A németül tanuló osztályba értelemszerűen követelmény volt a német nyelv, de azon kívül nem kellett még egy, a sima osztályokba meg egy sem kellett. Ismerek pár mai felsőst (11-14 évesek), közülük egy sem beszél jól 2 idegen nyelven, sőt, egy idegen nyelven is elég gyatrán beszélnek, pedig jó tanulónak számítanak, felső-középosztálybeli családból (tehát messze nem elhanyagolt, mélyszegény gyerekek), ezért érzem kicsit keménynek a két nyelv széles körű elvárását a mai Magyarországon. Nyilván van, ahol elvárják, de remélem, hogy nem ez a többség.

Shanarey 2018.12.29. 14:58:31

@Kövérmadár [swe]:

Itt ahol én lakom most 13 fok van.

gabors 2018.12.29. 15:45:54

@Shanarey: "@Kövérmadár [swe]:

Itt ahol én lakom most 13 fok van. "

itt meg most eppen 12 C fok van de meg csak 9:45 szoval kora delutanra lehet akar 15 is ... tegnap volt is

Én és Énke 2018.12.29. 15:49:08

A kíváló körülmények ellenére - az orosztanárok egyenesen a forrásból, a szibériai hadifogságban szívták magukba a nyelvtudást - az orosz nyelv csak nem akart meghonosodni. Hiába volt kötelező tantárgy, a többség nyelvtudása megrekedt az idősebb generáció által gyakran felemlegetett "dáváj csász"-nál.

A Szovjetunió kritika nélküli ajnározása nem volt épp a legjobb stimuláns. És, ami talán a legfontosabb: oroszul nem lehetett viccet mondani. Számunkra épp oly halott nyelv volt, mint a humortól mentesült latin. Az utóbbi úgy-ahogy tartotta magát néhány, egykor egyetemes érvényűnek tartott mondás erejéig. Sajnos van köztük olyan is, amit a "szociális médiahisztéria" lecsengéséig jobb nem felemlegetni.
:-)

geeeteee 2018.12.29. 16:46:51

@gabors: 18 éjfélkor, holnapra kellemes 30-at ígérnek :)

geeeteee 2018.12.29. 16:47:04

@Arthamyr: Nem hiszem, hogy gimibe felvételihez kellene a két idegen nyelv, tán egy, az sem biztos.

" Az orosz elég elterjedt, százmilliók beszélik második nyelvként és első nyelvként is, hatalmas területen."

Óvatosabban a többes számmal, első nyelvként is csak kb. másfél-száz milló? A volt tagköztársaságokban pedig ha nem is írtják, de szorítják vissza az eredeti nyelv(pl. ukrán) javára. Párszázmillió maximum. Couple-few-some-several-many. Pár-néhány-több-sok?

geeeteee 2018.12.29. 17:02:59

@Én és Énke: Já ljublju tyibé! Kák tyibjá závut?
Hello, I love you
Won't you tell me your name?
Hello, I love you
Let me jump in your game
Hello, I love you
Won't you tell me your name?
Hello, I love you
Let me jump in your game
Lásd még, Omega, Nem tudom a neved :)

geeeteee 2018.12.29. 17:17:05

@nyuszigonosz: Szerintem sem árt tudni, de mégsem avval érdemes kezdeni. Mindenesetre a plánszlávizmus célterületein udvarias elnézéskérés után az marad közvetítőnek. A lengyelek is megbocsájtják.

Arthamyr 2018.12.29. 17:20:03

@geeeteee: Igazad van, összesen kb. 250 millióan beszélik (ami mondjuk az EU lakosságának fele). Ami még mindig baromi sok, ezzel simán "top 10-es" nyelv.

A többi meg csak személyes tapasztalat, nem dolgoztam cégnél, nem volt ügyfelem, London/Dublin/Tel-Aviv/Párizs-t megjárva, ahol ne lett volna egy rakás oroszul is beszélő, és a legtöbb helyen volt olyan ügyfél, akivel oroszul kommunikáltak, ilyenkor mindig ment a vadászat a kevés oroszul is tudó és ügyfélkezelésre is alkalmas kollégára. :)

És igaz, hogy kínaiul sokkal többen beszélnek, de vitatnám, hogy jelenleg az hasznosabb Európában, mint az orosz, ha összerakjuk a listát, szerintem igencsak az elejére kerül hasznosságát tekintve.

Igazából ezt csak azért írtam, hogy mert nem értettem a meglepetést, hogy az oroszt még jegyzik, mint nyelvet, meg a hasznosságát próbáltam illusztrálni. Nyilván jobb angolul tudni, de a magyarnál pl. összemérhetetlenül hasznosabb az orosz, mit kérdezett volna? Ha azt kérdezi, hogy tud-e esetleg spanyolul, akkor ugyanúgy nem tudott volna a gyerek, gondolta, hogy kelet-európai, hátha oroszul tud (ami egy jó próbálkozás), csak segíteni próbált. :)

gabors 2018.12.29. 17:54:55

@geeeteee: " @gabors: 18 éjfélkor, holnapra kellemes 30-at ígérnek :) "

az fasza, de mi lesz ott mondjuk juniusban :-)))

Arthamyr 2018.12.29. 17:55:13

@geeeteee: en.wikipedia.org/wiki/List_of_languages_by_total_number_of_speakers

Nem tudom, mennyire pontos, de ez alapján eléggé élen van az orosz. Ha az Európában jobbára használhatatlan nyelveket kiveszed a listáról (hindi, maláj, bengáli, kínai, arab) - amiből párat Európán kívül sem tartok túl hasznosnak (pl. a kutya sem akar angolul nem tudó indiaiakkal bizniszelni/bármilyen módon érintkezni) - a negyedik a lista alapján, az angol, spanyol és a francia után. A franciát gondolom az afrikai exgyarmatok dobják meg (megint valamelyest a "nem számít kategóriába" tartozik jelenleg).

Ezt a nyelvfetisizmust sem értem, ha lesz gyerekem, és magától nem ebbe a "nyelv irányba" megy, én tuti megelégszem azzal, hogy angolul tud, inkább szerezzen emellé valami piacképes szakmát, jó softskilleket, mintsem tudjon még 3 nyelvet ezek hiányában.

Az "erős gimi" kifejezést is kissé furcsán nézem, ez annyira 20. századi. :D

geeeteee 2018.12.29. 18:06:18

@tanato: Szerintem kisebb akadály annál, mint aminek látszik. Könnyebb megtanulni az angol írott és kiejtett különbségeinél. Az angol a legkeverékebb nyelv, német kreol francia és latinnal.
Régebben olvastam, érdekes, a koreai írást úgy modernizálták, hogy a jelek a hangképzést szimbolizálják. Egyszer befizettem, de olyan szép mellei voltak, hogy csak némán nyelvészkedtünk.

Doromby 2018.12.29. 18:06:29

Ha valaki beszel angolul, oroszul, spanyolul es hozza meg nemetul vagy franciaul akkor a vilag 4/5-et maris letudta.

geeeteee 2018.12.29. 18:06:29

@Csodabogár: Igen :) Én is előbb voltam a karácsonyi Drottinnggatan, mint Luganoban, majdnem, inkább Ponte Tresa-ban.
Azóta keresztbe-kasba jártam Svájcot Lichtenstein-Basel-Genf és sok kis egzotikus Grenzübergang, majdnem eszembe jutott egy, de már akkor is ittam, hogy emlékeznék. Pedig itt van a nyelvemen, ...
Mára mán szedem fel az itteni angolt, upside-down. :)

geeeteee 2018.12.29. 18:06:29

@gabors: Nappali maximum 15-20 között, hajnali minimum szokásosan néhány fokkal fagypont felett, szoktunk itt is fázni. :)

geeeteee 2018.12.29. 18:23:28

Ha megállíthatnám az időt, az ott várna velem az első feleségemmel Ponte Tresa-ban az idők soha el nem érkező végezetéig. Mennyi boldogság.

tanato 2018.12.29. 19:05:13

@geeeteee: Az én korosztályomnak nem akadály,persze oroszul nem tudunk,de a korosztályom majdnem mindegyike el tudja olvasni a cirill betúket/persze lefordítani azt nem tudjuk/belénk verték már 10 éves korunkban.

tanato 2018.12.29. 19:09:23

@tanato: Szóval ha az oroszok a latin ábécét használnák/nem ördögtöl való,hisz a szálvok egy jelentős része használja/sokkal elterjedtebb lehetne a nyelvül világszerte létszámuk alapján és ez igaz az arabra meg a kínaira is,és ez sem az ördögtől való hisz a törökök is áttértek a latin betűkre az arab helyett.

tanato 2018.12.29. 19:11:39

@Arthamyr: Angol,spanyol francia,orosz?talán inkább angol,német,francia,spanyol és most feljövőben az orosz./de a cirill betűik miatt necces ez az ötödik hely.

tanato 2018.12.29. 19:22:04

@geeeteee: Mire fizettl be?Koreai nyelvtanfolyamra vagy koreai bordélyra?

gabors 2018.12.29. 19:23:13

@Doromby: "vilag 4/5-et maris letudta. "

ez azert nagy hulyeseg ha 4/5 emberrol beszelsz (es nem az adott hely elitjerol) .. kina / india egyutt tobb mint 2 billio ember. Ebbol max 5% (es akkor valszeg nagyon nagyon optimista voltam) ha beszel barmelyik ezen nyelven ... mar itt buktad a 4/5-ota

az afrikai orszagok ugyanez a felso tizezer-en kivul a tomegek NEM beszelnek egyik ilyen nyelven sem (Kongo, Nigeria) sot del-amerika egyre tobb "indigenous" ember van ott is akik spanyolul csak eppen hogy valamit tudnak (megint a felso tizezer az mas)

gabors 2018.12.29. 19:25:58

@geeeteee: "@gabors: Nappali maximum 15-20 között, hajnali minimum szokásosan néhány fokkal fagypont felett, szoktunk itt is fázni. :) "

kozben egesz nap azon rinyalhattok mikor estek le veletlenul :-)

gondolom akkor valahol eszak auszi lehet

Arthamyr 2018.12.29. 19:38:06

@tanato: Megnézted a linket egyáltalán?
1. Németországban vannak, a német alap, nem is minősül idegen nyelvnek, azon túl kellett volna 2. Szerintem ha németül nem tud valaki 14 évesen, sima iskolába fel sem veszik, akkor vagy meg kell tanulnia, vagy spéci suliba kell mennie.
2. A németet sokkal kevesebben beszélik (lehet, hogy a wikipedia pontalan szar, de annyira azért nem).
3. A német földrajzilag sokkal szűkebb helyre koncentrálódik.

Arthamyr 2018.12.29. 19:41:50

@gabors: Ja, jó lesz az kb. 25-30%-nak, ha emberszámot néz (megint a pontatlan wikipediát használva, kis átfedéssel számolva). :) Az már sokkal érdekesebb, hogy mekkora területen lehet vele elboldogulni, úgy azért több jön ki, de a 80% esélytelen.

gabors 2018.12.29. 19:50:14

@Arthamyr: "Az már sokkal érdekesebb, hogy mekkora területen lehet vele elboldogulni, "

Ha teruletet nezunk akkor mar kozel lehet (talan) mondjuk adjuk ossza Kanada, USA, Australia Oroszorszag, es mondjuk a Antarktika teruletet ez mar kozel lehet, es akkor a tobb "shit-hole"-al lehet nem kell mar szamolni (Patagonia)

:-)

geeeteee 2018.12.29. 19:57:08

Tud valaki Pinky felől? Szimpatikus volt, főleg az ecsetkezelése.

Elveszett volna Tittisee felett a Fekete-Erdőben? Hiányzol.

Kertváros 2018.12.29. 19:57:13

@maxval balcán bircaman: Szerintem ennél a kettőnél több szempont határozza meg a kivándorlást (kitántorgást). Talán még nálad is. Ne gyere ide is konkolyt hinteni.

geeeteee 2018.12.29. 19:57:15

Halványan emlékszem, még húsz sem voltam, ott Skandináviában lepett meg először a "sündaday", elnézést az átírásért, hurry up!.

geeeteee 2018.12.29. 19:57:18

@tanato: Da. Sto tü gyélájes, kák gyélá? Ágyin, dvá, trí, csitíri?

geeeteee 2018.12.29. 19:57:21

@tanato: Meg a köcsög görögök? Malaca... Pí, Lambda, Omega, Ró, Delta?

geeeteee 2018.12.29. 19:57:24

@tanato: Lemagázásra semmiképp. 70-es vagyok. :)

geeeteee 2018.12.29. 19:57:27

@gabors: Az egy másik koma lesz.
WA-Nyugat-Ausztrália-Capital.

Csak egy csavargó a bal partról. :)

geeeteee 2018.12.29. 19:57:31

@tanato: Erőltessünk egy kis komolyságot. Görögöt hirdettek.

geeeteee 2018.12.29. 20:30:59

@Arthamyr: Előbb már írtam, az angol is német. Némettudással az angol bakugrás.

tanato 2018.12.29. 20:41:41

@Arthamyr: Nem néztem meg a linket,de bepótolom.

tanato 2018.12.29. 20:43:27

@geeeteee: Így van,ha latin betűkkel írnák aruszkik mit akarnak mondani,többen megértenék tán.Meg a görögökét is.

Arthamyr 2018.12.29. 21:10:01

@geeeteee: A picsáért nem tudok németül akkor?! :) Ezekszerint az angol is német, de a német nem is angol? Vagy csak hanyattestem a fordított bakugrásnál?

Olliék 2018.12.29. 21:50:28

@Benikuty: Dehogy, semmi előítéletesség nincs bennem, csak meglepett, hogy az orosz előnyösebb egy franciànàl. Nem is tudom honnan akasztanék le hirtelen egy orosz tanàrt, mert mint írtam, àllami iskolàban itt sem elterjedt. A francia felé kacsingat, bejàr fakultàciòra. Mutattam neki az oroszt, azt mondta kösz,kihagynàm. Àbc, nyelvtan plusz beszéd sok lenne. És ismerős sincs, akivel tudnà hasznàlni.

gabors 2018.12.29. 21:53:45

Na megjott a matrica ...

ibb.co/FJZBWf8
ibb.co/tqv9w9D
ibb.co/jyxngtM
ibb.co/5YSPFKw

nekem nincs semmilyen antiszocialista accontom

de ha barki fel akarja tenni valahova faszbuk/instagram barmi copyright is released ha kapok rola valami ertesitest...

Olliék 2018.12.29. 21:56:24

@Dikusz: Nem veszem kritikànak, isten ments! Nem az idegen nyelvek szàmàval van a bajom, hanem azzal, hogy figyelembe se veszik, hogy nem nêmet àllampolgàrok vagyunk, és hàrom nyelv mindennapi használata egy 14 évesnél igenis teljesítmény. Nem a magyart kell leszólni, hanem észrevenni, hogy pl a magyar baromira nem egyszerű sem kiejtésben, sem nyelvtanban. 3 év alatt menne neki az orosz is szerintem, de csak iskolàban, minden nap. A magànóra szerintem kevés.

nyuszigonosz 2018.12.29. 22:08:08

@Olliék: " Nem az idegen nyelvek szàmàval van a bajom, hanem azzal, hogy figyelembe se veszik, hogy nem nêmet àllampolgàrok vagyunk " - írod.

Hát mert egy német gimnáziumba járni. az független attól, hogy ki német és ki nem német állampolgár, a felvétel nem ezen múlik, hanem azon, hogy a tudása, iskolai teljesítménye alapján felveszik-e vagypedig nem.
Nem a magyar leszólása az, ha abban a gimnáziumban mint idegen nyelv nem kért, mivel más nyelvek azok.

Elöny a nyelvtudás, a magyar nyelv tudása is elöny, felhasználható elöny, de felhasználni ott lehet, ahol olyat keresnek.
Nem ebben a gimnáziumban.

Természetesen csalódás ez most elsösorban a lányodnak, de neked is és remélem találtok megfelelö továbbtanulási lehetöséget.

Olliék 2018.12.29. 22:15:03

@nyuszigonosz:
Természetesen csalódás ez most elsösorban a lányodnak, de neked is és remélem találtok megfelelö továbbtanulási lehetöséget.

A brossi amit kaptunk, kiemeli, hogy rengeteg idegen anyanyelvű diàkja van. Az ofője küldött minket oda, mert az eü tovàbbtanulàsra alapoz, mi meg az orvosira készülünk, és ez jó beugró lett volna. Nem kerestem statisztikàt,hàny orvos vagy nővér megy orosz területre Európából, de tartok tőle, hogy nem sok. Vagy ők màr tudnak valamit a jövőről amit mi még nem.

2018.12.29. 22:36:06

Olliek

“Nem kerestem statisztikàt,hàny orvos vagy nővér megy orosz területre Európából, de tartok tőle, hogy nem sok.”

Forditsd meg a dolgot, mennyi gazdag orosz jön Európába szerinted, akik az oroszon kívül nem beszélnek más nyelvet.

Ne legyél már ennyire egyszerű :-)

nyuszigonosz 2018.12.29. 22:47:19

@Olliék: Nem kell orosz nyelvterületre menni az egészségügyi dolgozóknak, az orosz nyelvterület van Németországban. :-)
Irtó sok az orosz-német, szóval német felmenökkel rendelkezö orosz, ezekböl legföképp csak a fiatalok tudnak ténylegesen oroszul és németül is, szóval ma Németországban rendesen oroszul tudni jól jön, föleg az egészségügyben, de az ügyvédi irodákban is kell, biztosítótársaságokanál, akárhol.

Benikuty 2018.12.29. 22:50:34

@Olliék: kösz, értem! Itt jöhetne tőlem egy hosszú "mese", de nem szánom nyilvános blogra.
Elég annyi, hogy egy nyelv megtanulása alapvetően motiváció kérdése, lányom harmadik nyelvként csodát tett. Ma egy rangos magyar egyetem külkapcsolat menedzsere, és elsősorban az oroszból, másodsorban az angolból él.

nyuszigonosz 2018.12.29. 22:52:44

@Olliék: Továbbá, amit én most kifelejtettem, de amit @TheExecutioner: ír, nagyon sok gazdag orosz jön pl. kezeltetni magát Európába, ebböl sokan pont Németországba. Meg annak a végtelenül sok idetelepült német felmenökkel rendelkezö orosznak is van legalább ugyanannyi rokona és ismeröse valahol Oroszországban és más posztszovjet országokban és azok gyakran jönnek rövidebb hosszabb idöre ide, betegek is lehetnek, lesznek is, szóval ma Németországban oroszul is tudni, hát az jó.

Olliék 2018.12.29. 22:57:58

@TheExecutioner:
Egyszerű? Ez édes:) gyere ide a keleti blokkba, és próbàld ki..pont leszarjàk honnan jöttél, ha itt akarsz élni tanulj meg németül. Errefelé amùgy se szeretik a nem németeket, hàtmég ha arra sem veszik a fàradtsàgot, hogy megtanuljàk.

blackhairlady 2018.12.29. 23:41:59

@Dikusz: a en gyerekem angol kettannyelvube jart, mas nem nyelv nem kellett a felvetelhez, csak egy pici angol amit kb egy normal altalanosban tanultak. 5 eves volt a gimi, a 0. evfolyamban csak angolt tanultak es a matek tananyag volt elosztva 5 evre. Utana pedig az angolon kivul meg 4 tantargyat tanultak angolul. A masodik nyelv tanulasa kotelezo volt de nem kellett semmifele nyelvvizsga belole, a felvetelizhez meg foleg nem kellett. Oda ahova o jart meg most sem kell, tobb ismerosom gyereke ott tanul, toluk tudom.
Szerintem nem is lehetne elvarni, hany altalanosban tanitanak 2 idegen nyelvet?

Arthamyr 2018.12.30. 00:26:32

@Olliék: "Dehogy, semmi előítéletesség nincs bennem, csak meglepett, hogy az orosz előnyösebb egy franciànàl." - Abból, amit leírtál (nem voltam jelen, így fenntartom a tévedés jogát, pusztán az 1. hozzászólásod értelmezem) nem ez jött le, hanem az, hogy segítő bepróbálkozott a hátha tud oroszullal. Ha franciát kérdezte volna, akkor sem lennétek semmivel sem beljebb, mert úgy sem tud. :D De nézd a jó oldalát, legalább nem ebbe a suliba fog járni, és kevesebb (nyelv)tanulás mellett több esélye lehet olyan dolgokra, amiket csak abban az életkorban lesz lehetősége megélni, utána soha többé, és akár egy boldogabb tinédzserkor és kiegyensúlyozottabb, egészségesebb élet vár rá. ;) Ettől még simán kaphat orvosi Nobel-díjat később, nem zárult be az ajtó.
Örökké ezt az állandó hajtást látom, ritkán értem felnőtteknél is, de az még rosszabb, ha már valaki gyerekkorban is ezt szívja magába... Sokkal jobb tudni lazítani, és él(vez)ni az életet, egy egészséges egyensúlyt fenntartva a "muszáj dolgok" és a jó dolgok közt.

Dikusz 2018.12.30. 02:20:25

@blackhairlady: Már rájöttem arra, hogy a kéttannyelvű általános iskola/gimi az nem azt jelenti, hogy két idegen nyelvet kell tudni...
Be is ismertem a tévedésemet @Arthamyrnak.
Írtam neki a válaszomban, hogy kolléganőm fia a '90-es évek elején járt építőipari szakközépbe 0-ik évfolyamba, úgy ahogy a te srácod. Előtte az általánosban 4 évig németet tanult, semmi nyelvtudással biztos nem vették volna őt fel, valóban kellett nyelvismeret, hiszen a szaktárgyakat később németül tanulták.

Viszont találtam a neten keresgélve olyan gimit, ahol alapfeltétel a felvételinél az angol nyelv megfelelő szintű ismerete. Az intézmény nem indít jövőre 0-ik évfolyamot. Nyilván van ilyen gimnázium vidéken is, nem csak a fővárosban.

blackhairlady 2018.12.30. 03:00:48

@Dikusz: Nagyon elteroek a gyerekek nyelvtudasaa felvetelin, azert inditanak 0. evfolyamot, itt hozzak azonos szintre oket.
Ezutan tudjak angolul (vagy mas idegen nyelven) tanulni a tobbi tantargyat.

2 ev utan kozepfokuztak, emlekszem, mindenkinek sikerult az osztalybol. A felso foku nyelvvizsgahoz pedig minimum egy tantargybol angolul kellett emelt szintu erettsegit tenni.

Olliék 2018.12.30. 08:03:51

@Arthamyr: Màs nyelvekkel előrébb lettünk volna, mert a mostani suliban van spanyol, francia és olasz. Ezek mind elérhetőek bàrki szàmàra. A francia óràkra mâr bejàr, mert jó a tàrsasàg, de nem erőlteti. Ami a hajtàst illeti..... Mi nem hajtjuk, sőt! Kitűzte maga elé, és ebből nem enged. Sokszor làtom,hogy megszakad, hogy este 10-kor màr rà kell hatàrozottan szólni, hogy könyvet le alvàs!!! Egyszerűen ilyen a természete. A nagy màr lazàbban veszi, hisz kőkeményen a kamaszkorban vagyunk, bízom benne hogy ez a kisebbiknél is így lesz.

geeeteee 2018.12.30. 08:25:32

@Arthamyr: Igen, az angol germán nyelv, a köznapi beszéd szavai nagyon is hasonlítanak. Csak egy kicsit elrománosodott. Értem ezalatt a latin nyelvek behatását, francia, spanyol és így tovább. Az angol egy keveréknyelv, kicsit tán kreol, európai kreol. Németül beszélőnek mégis könnyebb megtanulnia, mint egy franciának. Bár a szókincsükben a latin akár túlsúlyban van, a nyelvtanuk németesebb.
Itt illendő belekeverni a magyart is, aminek szintén több ezer germán és latin jövevényszava van, de hiába, az uráli perverz nyelvtana hazavágja mindet.

geeeteee 2018.12.30. 08:25:36

@tanato: Igen, ezek indoeurópai nyelvek, szinte csereszabatosak, rég elváltak, de a latin, germán, szláv mind rokonok. Balszerencsénkre az uráli-altáji gyökeres magyar kakukkfióka, ragasztó-ragosztó ék nyugaton ugyanúgy, ahogy keleten a hanghordozás semlegességével.
Magyar anyanyelvűként idegenül tanulni ugyanakkorra átok, mint idegennek magyarul.

geeeteee 2018.12.30. 08:25:40

@Olliék: Vigasznak, a volt NDK területén a magyar egzotikus-romantikusnak számít. Have you ever heard about Plattensee?
Ich liebe dich und so weiter.

Arthamyr 2018.12.30. 12:13:17

@geeeteee: A portugálok és a spanyolok is tök jól elbeszélgetnek egymással. Amikor nekünk kellett beszélni a portugál taxissal, akkor messze nem volt olyan sima a dolog. Ennyit számít az anyanyelvi szint, amitől még angolul is messze van.
Egyébként pár német szót ismerek, és valóban van, ami ugyanaz vagy nagyon hasonló, el tudok olvasni dolgokat, de ez nagyon kevés a nyelv használatához. Lehet, hogy a tanulásban segítene az angol ismerete, de az angol anyanyelv gondolom többet.

Arthamyr 2018.12.30. 12:16:08

@Olliék: Mert egy fél-év alatt megtanulja, azért, mert van a mostani suliban? Vagy több évre előre nézitek a gimit?

Egyébként most már kíváncsivá tettél, melyik nyelveket fogadják el, ha a franciát sem?

Arthamyr 2018.12.30. 12:38:27

@Arthamyr:
*ami még
*egy/fél év

Nekem úgy látszik, hogy a magyar sem megy... :/

tulapruton 2018.12.30. 13:57:45

Ukrajnáról jutott eszembe, hogy az efféle statisztikákat azért sokminden torzíthatja. Nem olvastam utána a használt módszertannak, de elég, ha csak valahol bele van kalkulálva mondjuk az országba érkező vendégmunkások száma. Azt meg, hogy egy nyári főszezonban Odesszában hány 20-25 év közötti moldovai egyetemista lány dolgozik, mondjuk úgy, hivatalosan pincérnőként mindenki képzelje el magának, ha a forgalma évi 2,5 millió turista (csak az első cikk, amit találtam: uc.od.ua/news/city/1188194 ), ami összemérhető Bp. évi 3,5 milliójával. Pl. ez egy olyan hatás, ami meg tudja nyomni egy statisztikában az Ukrajnába érkező vendégmunkások számát ezzel rögtön emel rajta vagy 5 helyezést.

Az orosszal kapcsolatban érdemes figyelembe venni, hogy az internetes tartalmak második leggyakoribb nyelve (statisztika akár angolul is: en.wikipedia.org/wiki/Languages_used_on_the_Internet ). Ez egy szovjet "hagyomány" folytatása, már a nyomtatott könyvek korában is lényegében minden fontosat lefordítottak. Így pl. amikor még útikönyvvel utaztunk, és mindenki Lonely Planettel járt, az angol kiadást követően nagyjából fél évvel más szerző alatt és más sorozat-néven (viszont kb. 90%-ban azonos tartalommal, ezt összenéztük) már lehetett kapni a Kijevi Petrovkán az eredetinek kb. a tizedéért. Ennek modern változata megy ma, amikor tudományos cikkeket, könyveket, akármit, amit alapjáraton pénzért lehetne letölteni, sokszor egy kis keresgéléssel meg lehet találni oroszul ingyen.

geeeteee 2018.12.30. 13:57:56

@Arthamyr: Német tudással, illetve német anyanyelvűként könnyebb az angolt megtanulni, fordítva nem igaz.
Találtam egy érdekes YT csatornát, Langfocus a neve, ha ráértek, sokat lehet belőle tanulni. Ne csak ezt a videót nézzétek meg:
youtu.be/2OynrY8JCDM
A mi nyelvünkről is van, lehet már láttátok, vagy én is innen találtam oda, régebben már linkelhette valaki ide, de nem biztos.
youtu.be/Wh8PUImUMYo
Remélem hasznosnak találjátok majd, Paul nem lustálkodik Kanadában.

Éhesló 2018.12.30. 20:19:00

Elég durva szer kellet a listázóknak ahhoz, hogy a polgárháborós nyomorba zuhant Ukrajnát Magyarország elé sorolják.
Lapozzunk bátran, ez egy fos lista fos emberektől.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.12.30. 20:49:03

@Csodabogár: Néném, nem tudom, emléxel-e még, de nyáron kb májustól júliusig (régiótól függően) le se megy a nap szinte.
Akkor most Svédország sötét vidék-e vagy világos-e?
Na erre felelj meg, kérlek!
:D

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.12.30. 22:39:24

Norvégia 4 helyet javított.

Közelről ismerek valakit, aki Norvégiába ment dolgozni. _A norvégok hívták_ (A szakmája miatt.) De amikor odament, a hivatalnok rosszul töltötte ki az adatlapot, elbírálás x napon belül, de az x. napon még nem is hallottak róla, mert a papír elkallódott és senki nem kereste, az illető addig nem nyithatott bankszámlát, nem vehetett telefont. Aztán a hivatalnok hajlandó volt megtalálni a papírt, megadta a munkavállalási engedélyt, de a munkahely kijelentette, hogy ehhez el kell végezni a több éves akármilyen képzést – már előtte elvégezte –, aztán az előre leadott szakvizsgáról kiderült, hogy nekik az mégsem jó, tessék újat készíteni, közben a munkaadó felmondta a tulajdonossal a munkavállalónak albérletbe adott lakás szerződését, tessék valami más helyet keresni, sajnos a papírok elkészültéig csak feleannyi fizetést tudnak adni és így tovább. Akár az álom, nem igaz?

Jók ezek a listák.

lámalány 2018.12.30. 22:39:54

Tudom, hogy most nagyon szubjektív leszek és csak a saját frusztrációmat adom ki, de megszólított a mennyi nyelvet kell tudni téma, mert én ezt a saját életemben egy hatalmas átverésnek élem meg. Én is bekajáltam, hogy nyelveket tudni kell, (egy ideig) nagyon lelkesen tanultam is őket, aztán kiderült, hogy az irgalmatlan sok energia, amit beleraktam, semmire se jó.
Angolul tudni kell, ez nagyon igaz, de az összes többi nyelv, kb úri huncutság. Lehet, hogy másnak egy nyelvet megtanulni semmiség, nekem kőkemény munka még akkor is, ha motivált vagyok és fenntartani sem kevés energia. Így erős B2 szinten megtanultam franciául és valamivel gyengébben németül (és számtalan más nyelvet tanultam még útközben az orosztól a japánig). És ezeket használni is szerettem volna. Na, ekkor jött a feketeleves.Mert ez a B2 szint pont az, amiben már rengeteg meló, pénz, idő minden benne van, de tárgyalni, dolgozni lényegében nem lehet vele. Úgyhogy vagy elmész "igazi szaktudást" nem igénylő helyekre és elpötyögsz 4-5 nyelven valamiket; vagy van szaktudásod, akkor viszont bőven elég az angol. Elbohóckodhatsz a kollégákkal németül, de ha komoly dolgokról van szó, akkor marad az angol.
Magyarországon kívül három országban éltem évekig, tök jó volt, hogy el tudom mondani a taxisnak franciául, hogy hova akarok menni meg csehül tudok rendelni, de pont ugyanilyen jó lett volna angolul is.
Ha valakire ragad a nyelv, öröme van a tanulásban, kifejezetten x nyelvű cégnél akar dolgozni vagy egy országban véglegesen akar letelepedni, akkor hajrá, tanuljon! Minél többet, annál jobb. De én ha azt az irgalmatlan mennyiségű energiát, amit a nyelvekbe tettem, értelmesebb dolgokra fordítom, akkor sokkal előrébb lennék.
Uff, én szóltam.
Köszönöm, hogy kiadhattam. :)

négyzet 2018.12.31. 00:53:25

@lámalány:
Csak bólogatok.
Amikor olvasom ezeket, hogy oroszul érdemes tanulni... de minek? Én is elkezdtem kb. 8 éve, sok időt, pénzt, energiát raktam bele, de még a motivációt is nehéz volt megtalálni. Spec szakmákhoz biztos van, ahol jó és kell, de amúgy szökőévente biztos szükség van rá.
Számomra egy nordic nyelv megtanulása végülis nem veszett kárba, mert oda költöztünk később, és valahogy az angol miatt nem is kopott úgy el, könnyen visszajön passzívból. De az orosz használat hiányában teljesen kárba veszett.

négyzet 2018.12.31. 01:04:57

@Androsz:
Svédország hat éve... 5x vesztették el/töltötték ki rosszul/küldték rossz helyre stb. a férjem papírjait, amikor személyi számot akart kérni és munkaajánlata volt (szerződése nem, mert nem volt személyi száma, előbb az kellett volna). Bármennyire kedvelem ezt az országot, nem fogom elfelejteni, hogy milyen megalázó helyzetbe hoztak minket a hivataljai anno.

Közel hat évvel később munkaszerződéssel a zsebben már semmi gond nem volt, minden ment, mint a karikacsapás. De felül kellett kerekedni a rossz emlékeken, mikor elfogadta a férjem az állást, ami szakmailag álmai netovábbja.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2018.12.31. 06:04:11

Érdekes a lista, bevallom Németországot előrébb vártam, sok más országgal ellentétben van elképzelésük és pénzük is.
Svájc első helyezését árnyalja, hogy szolgáltatások és egészségügyi ellátás terén közeli tapasztalatokból okulva vannak problémás esetek.
Norvégia esetében biztos, hogy ennyi anyagi erőforással kevés más ország bír, de se infrastruktúra, se közlekedés terén nem túl előnyös ország (időjárást nem említem).

hazabeszélek: meglepetés az osztrák negyedik hely. én nagyon örülnék, ha minimum az észt vagy finn minta lenne mérvadó és mérce, sajnos nem látom reális esélyét, hogy az osztrák társadalom többsége számára a minél jobb oktatás fő cél lenne.
ugyan nem ismerem a lista kritériumait, de az osztrák felnőtt oktatási program még a költségvetési vágások ellenére is igen erős és elterjedt, valamint van értéke a fizikai, kétkezi munkának is.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2018.12.31. 06:16:21

@geeeteee: +1 és milyen fasza egy csatorna a LangFocus!

más és könnyebb hanggal, más közönségnek és nem európai szemmel szól a GeographyNow, ezt is ajánlom.

nyelvtanulás kapcsán az angol (mármint a nemzetközi, egyszerűsített változata) elengedhetetlen, egyszerűen kötelező közös alap.
második nyelvnek szerintem az adott ország nyelve fontos, ahol élsz.
ezen felül regionális nyelvek közül érdemes választani, pl spanyol, francia, orosz és a német. az orosz és a szláv nyelvek előnye, hogy nagyon nem állnak messze egymástól - az intermodális amúgy a szlovák.
a németet hiába csak százmillióan beszélik anyanyelvként, de értik Rotterdamtól Tallinig és Narviktól Krétáig. ha EUn belül üzletelni vagy kapcsolatokat építeni akarsz, ugyanúgy megkerülhetetlen nyelv, mint a posztszovjet országokban az orosz.

arabot vagy fárszit, törököt és kínai nyelveket pedig akkor érdemes, ha kapcsolatban vagy velük vagy oda készülsz.

midnightcoder2 2018.12.31. 08:26:08

@Csodabogár: "Norvégia és Svédország a maguk kis szocializmusával és éghajlatával igazán nem túl csábosak"

Nem tudom miért szeretik az emberek, ha leégeti a szőrt a tökükről a nap. Ha valahová mennék innen, az valamelyik északi ország. A szocializmusuk nem túl vonzó, de az éghajlatuk kimondottan tetszik.

midnightcoder2 2018.12.31. 10:53:00

Azért ez az Ukrajna nekem is fura egy picit. Józan ésszel inkább valahová messze Románia mögé sorolnám őket: világéletükben csórók voltak, a GDP-jük valahol a hibahatár körül mozog, most ott van az orosz konfliktus, mi a fene lenne az ami annyira vonzaná benne a képzett munkarőt ?

Sequoyah 2018.12.31. 17:14:40

Azt hiszem USA magasabb helyet erdemel, es csak az tartja alacsonyan, hogy fizikailag nehez oda kijutni (tavolsag + a legalais letelepedesi lehetosegek nehezsegei).

De ha sikerul kijutni az embernek, akkor USA-ban van messze a legegyszerubb dolgunk a beilleszkedessel. Eleve az emberek tobbsege angolt tanult, szoval nem kell nullarol uj nyelvet tanulni. Es ami a legfobb, hogy a nyugat Europai orszagokhoz kepest (meg akar Angliahoz kepest is) nagyon befogadoak. Egesz egyszeruen akkor sem logsz ki a sorbol, ha kicsit torod az angolt, es a kulturalis szokasaik is mar ismerosek es konnyu azonosulni veluk.
Ezzel szemben pl egy Svajci szamara mindig is egy jottment leszel...

Sequoyah 2018.12.31. 17:14:50

@Androsz:
A listak nem anekdotak alapjan keszulnek, hanem a statisztikak alapjan. Ha csak azt nezed hogy ki hol hogyan szivta meg, akkor minden helyrol el lehet mondani hogy a lista veget erdemli...
De ha visszaolvasod azt amit leirtal, akkor te is lathatod, hogy az ismerosod szivasanak semmi koze Norvegiahoz, es a Norvegek rendszerehez, ez egy teljesen egyedi szivas, es a legfokepp a konkret munkaadonak koszonheto...

Arthamyr 2018.12.31. 17:54:30

@Sequoyah:

"Ezzel szemben pl egy Svajci szamara mindig is egy jottment leszel... "
"A listak nem anekdotak alapjan keszulnek, hanem a statisztikak alapjan."
Nem is tudtam, hogy vezetnek pontos jöttmentnek nézettségi statisztikát. :)

Megnézted az eredeti tanulmányt? Ott egy országot, hogy mikből áll össze a pontszám egy kategórián belül?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.01.04. 17:57:36

Pénzbe észak nyugati államok eu-ban.
Éghajlatra USA melegebb részei Ausztrália.Jó idő,angol nyelv.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása