oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. június 20. 06:30,  Hazatérő sorsok: álmok oda és vissza 122 komment

2018. június 20. 06:30 Határátkelő

Hazatérő sorsok: álmok oda és vissza

„Elég hamar világossá vált számomra, hogy egy álomban élek. Ahogy az is, hogy nem a sajátomban. Miért nem a sajátomban?” – ezt Donáth Mirjam mondta egy tavaly decemberi interjúban itt, a Határátkelőn. Ő egyike annak a három főszereplőnek, akik köré a Menjek/Maradjak csapat háromrészes dokumentumsorozata épült, amelyet a közelmúltban mutatott be az Index, ám aminek exkluzív, külföldről is HD-ben elérhető és legfőképpen feliratos változatának (hogy meg tudjátok mutatni nem magyar ismerőseiteknek akár) itt és most, a Határátkelőn van a premierje. (Amiért persze köszönet a Menjek/Maradjak stábjának!)

menjek_maradjak_hazaterok_blog_foto_facebook_com_menjek_maradjak.jpgA filmek főszereplői az egyik vetítésen (Fotó: facebook.com/menjekmaradjak)

A határátkelésről már több filmmel is előálló csapat ezekkel a filmekkel megfordította a nézőpontot és olyanokat tett a három, egyenként 20 perces kisfilm főszereplőivé, akik külföldről valamilyen oknál fogva hazatértek. 

A hazatérésről már én is többször írtam itt, a Határátkelőn, mert legalább annyira izgalmasnak és érdekesnek tartom, mint az elköltözést. Különösen azért, mert rendkívül összetett jelenségről van szó, hiszen még kevesebb fogalmunk van arról, hányan térnek vissza Magyarországra, mint arról, mennyien mentek el. 

A tükörstatisztikák alapján akár 50 százalék feletti visszavándorlás is lehetett még a rossz gazdasági viszonyok között is, korábban pedig akár 75 százalékos visszavándorlás is jellemző volt. Ez persze nem azt jelenti, hogy ők mind Magyarországon maradtak, sokan közülük ismét felkerekedtek. 

„A férfiak aránya magasabb a hazatérők körében, mint az itthon maradottak között (2010. IV. negyedévben 57% vs. 47%, 2014. IV. negyedévben 61% vs. 47%). Azok aránya, akik egy évvel korábban külföldön éltek, a felsőfokú végzettségűek esetében messze magasabb volt az otthon maradottakénál, bár a növekvő migráció mellett az arány csökkent (2010. IV. negyedévben 42% vs. 17%, 2014. IV. negyedévben 37% vs. 16%). Hasonlóképpen, magasabb a foglalkoztatottak aránya a hazatérők között, és az arány növekszik” – olvasható Hárs Ágnes korábbi tanulmányában, melyről itt írtam részletesebben

A hazaköltözés nehézségei 

Hát ezekből bőven akad, hiszen egy ilyen hosszú távollét komoly változást tud előidézni az ember identitásában, és minél hosszabb a távollét, és minél ritkábbak a hazalátogatások, ez a változás annál mélyebb – hangsúlyozta a norvégiai Stavangerben élő pszichológus, Nicola McCaffrey. 

Éppen ezért akadnak olyan határátkelők, akik egyszerűen képtelenek alkalmazkodni az otthoni élethez, szenvednek a fordított kulturális sokktól és nem ritkán ismét útnak indulnak. 

„Sokan akkor kezdenek a hazatérés gondolatával foglalkozni, amikor le akarnak telepedni, és családot akarnak alakítani. Szeretnék a gyerekeket a szülőhazájukban felnevelni, szeretnék, ha ugyanaz lenne az identitásuk” – mondta a Londonban élő, coachként dolgozó Nikki Thomas, aki korábban két évet élt Hongkongban. 

„Gondot okoz az is, hogy egy idő után külföldről rózsaszín szemüvegen keresztül kezded látni a hazádat, és persze szeretnél az idősödő szüleid mellett lenni” – tette hozzá. 

Mirjamék története: „Nagy álmom lenne, ha Brazíliában és Magyarországon is lehetnénk” 

Tulajdonképpen Nikki gondolatait tükrözte Mirjam is, amikor azt kérdeztem tőle abban az előbb említett interjúban, hogy érzékelte-e a saját életében azt, hogy a hazatérés mintha még mindig kudarcnak számítana Magyarországon. Mintha azt jelentené, hogy nem sikerült a nagy kaland. 

„Egyre inkább az a meggyőződésem, hogy ez a kudarc-siker pályán definiált életszemlélet nagyon kelet-európai. Az Egyesült Államokban hét évet küzdött New York-i nem is érti. 

Kudarc az, hogy valaki szabadon eldöntheti, hol szeretne otthon lenni? Kudarc az, hogy az ember biztosítja a gyerekeinek, hogy megismerjék a gyökereiket? Ha újra felépíti önmagát, a New York-i keretek nélkül? Ha beigazolja a Frank Sinatra által slágerré lett kijelentést, hogy akinek ott sikerül, annak mindenütt sikerülhet? 

Mert ez a cél. Hogy máshol is sikerüljön. Az az igazi tehetség, az a szabad ember, akinek nem számít, hol van, bárhol legyen is, sikerre tör” – mondta Mirjam. 

Az ő története azért különleges, mert a másik két főszereplőtől eltérően ő most férje szülőhazájában, Brazíliában él. Az Indexnek mesélt erről, és érdekes módon ebben a beszélgetésben is előjött az „álom”.

„Hol és meddig maradunk, és utána hová álmodjuk majd magunkat – erre nincs válaszom. Nem lehet válaszom, amikor már az első hónap után látom, háromszor annyiba kerül itt az élet, mint odahaza. És a háromszor annyi már tarthatatlan kategória” – mondta. 

„Fantasztikus, hogy a kislányom óvodába járhat itt is, és esélyt kap arra, hogy otthon legyen a brazil kultúrában. Ez gyönyörű, ahogy abban is van valami gyönyörű, hogy a budapesti oviban csak az étkezésért kell fizetnünk, nem pedig a csillagászati árú szolgáltatásért. Felvetettem a férjemnek, hogy adjuk állami óvodába a gyereket Brazíliavárosban is. Olyan pillantást vetett rám, mintha azt javasoltam volna, hogy hagyjuk magára egy nyomornegyedi játszótéren” – tette hozzá Mirjam.

„Nagyon nagy álmom lenne, ha Brazíliában és itt, Magyarországon is lehetnénk. (…) Ráadásul a férjem nagyon vágyik vissza Amerikába. Nagyon szerette volna megnézni Amerikát és most lehet, hogy rájött, mégis Amerika a lehető legjobb világ” – ezt már a filmben mondta Mirjam. 

Felmerült Berlin is, mint lehetséges lakhely, de az tovább bonyolította volna a dolgokat. „Lehetne, persze, nagyon jó hely. De benne volt az, hogy szegény Maria Flor Donath da Silva szegény megszületik New Yorkban, van egy magyar édesanyja, egy portugál papája és akkor éljen Berlinben?” – tette el a költői kérdést Mirjam. 

Az már egy negyedik nyelv lett volna a kislánynak, így inkább azt választották, hogy megpróbálnak élni Magyarországon és Brazíliában. „Nagyon izgulok, hogy sikerüljön ebben a fél-fél identitásban felnevelni” – árulta el.

Zsófiék története: „Fontos, hogy a gyerekeim a családjuk közelében lehetnek” 

Zsófi és családja története tulajdonképpen klasszikusnak is mondható határátkelő-sztori. Ők egyértelműen azért mentek el Ausztriába, mert úgy érezték, Magyarországon nem tudnak megélni, és hiába dolgoznak rengeteget, nem jutnak előre. 

A szomszédban ellenben azt látták, hogy kitartó munkával képesek előrejutni, a férje két év alatt felszolgálóból étteremvezető lett, és ami legalább ilyen fontos, visszanyerte az önbecsülését. 

Haza ők (illetve ez így nem egészen pontos, hiszen a férje jelenleg még Ausztriában dolgozik és onnan jár rendszeresen haza) a család és a barátok miatt költöztek. 

„Ezt a közeget szoktam meg, és hosszú távon nem tudok meglenni nélküle. Fontos, hogy a gyerekeim jól érzik itthon magukat, hogy vannak szociális kapcsolataik, hogy a családjuk közelében lehetnek. Ez hiányzott kint” – mondta az Indexnek Kolonics-Imre Zsófia, aki hozzátette, hogy számára a gyökerek, a megszokott környezet fontosabb, mint a biztos megélhetés. 

És még valami hiányzott neki: a magyar nyelv. „Nagyon sokszor úgy éreztem, elvész az egyéniségem, csak beszélek, egy géphang vagyok, ami kimond dolgokat (adott esetben helyesen), de azt nem Imre Zsófi mondja el, hanem egy tolmács” – fogalmazott a filmben. 

A helyzetüket nehezítette, hogy hat év otthonlét után szeretett volna visszamenni dolgozni, de az ausztriai bölcsödében 40 helyre százan jelentkeztek, így csak egy év múlva lett volna a kisfiúnak hely. 

„Megbeszéltük, hogy akkor most lehet, hogy az lenne mindenkinek a legjobb, ha ők most hazajönnének. Így kerültem én most ide, a feleségem pedig haza. Mindegyikőjüknek kinyílt a világ” – ezt már a férj mesélte a filmben. 

„Annak nem örülök, hogy család nélkül maradtam, boldogabb voltam, amikor együtt voltunk. Most ezt túl kell élni. Nem félévente látjuk egymást, hanem tíznaponta, ez a gyerekeknek sem okoz sérülést. Azt látom rajtuk, hogy boldogok, és ha ők azok, akkor én is az vagyok” - tette hozzá. 

Zsófi és családja történetében tehát az anyagi biztonság ütközött a családi háttérrel, és a hazatérésből az látszik, hogy a gyökerek, a tágabb család és az anyanyelv győzedelmeskedtek. 

Reniék története: „Mi legyünk azok, akik hazamegyünk” 

„Nekem ez mindig átmeneti állapotnak tűnt. Az volt mindig bennem, hogy nem szeretném, hogy itt nőjön fel a gyerekem, meg hogy itt éljem le az életem és itt öregedjek meg” – mondta a harmadik rész férfi főszereplője, Joci, aki Renivel és gyermekével Londonból költözött haza Magyarországra. 

„Az én környezetemben is van egy csomó fiatal, aki elment külföldre élni, de én soha nem vágytam erre” – ez a meglepő mondat az első, ami a filmben Londonban elhangzik Renitől. 

„Mindenki azt mondta, hogy soha nem fogunk visszamenni, biztosan itt maradunk, és hogy csak mondjuk, hogy visszamegyünk – de teljesen nyilvánvaló volt, hogy vissza fogunk költözni” – ezt már ismét Joci mondta még a brit fővárosban. 

Reni és családja végül azért költözött haza, mert (és ez tulajdonképpen a három történetben immár a harmadik forgatókönyv), ha már „mindenki elmegy, mi legyünk azok, akik hazamegyünk. Tegyük a dolgunkat, hátha sikerül hozzájárulni ahhoz, hogy Magyarország egy olyan ország legyen, ahol szeretünk élni”. 

Reni az Indexnek úgy fogalmazott, úgy érezte, Magyarországon nagyobb szükség van a munkájára, mint külföldön, ráadásul Londonban tehetetlennek érezte magát: „Most legalább úgy tudok lefeküdni mindennap, hogy oké, rajtam nem múlik, hogy jobb legyen ez az ország. Jobb itthon, csak sokkal, de sokkal nehezebb”. 

Merre tovább? 

Nagy kérdés persze az, hogy miként alakul a három film főszereplőinek sorsa. Hiszen miként a határátkelésük sem volt végleges, előfordulhat, hogy a hazatérés sem lesz az, hiszen külföldi példák azt mutatják, nem csak elmenni nehéz, de hazatérni is. 

„Az, hogy az ember megtapasztalja, milyen egy új helyen élni, radikálisan megváltoztatja azt, ahogyan a dolgokat látja. Megváltoztatja azt, amiben hisz, amit érez, ahogyan gondolkodik dolgokról, és ahogyan bizonyos helyzetekben viselkedik” – írta a téma jó ismerője, az ír Alan Hilliard. 

„Nehéz lehet a család azon részének is, melyhez visszatérnek, ami az évek során szintén változott. A testvérek talán az oldalvonal mellett állva nézik, micsoda felhajtás övezi a hazaköltözőket, és meglesz a maguk véleménye, gondolata, érzése az eseményekkel kapcsolatban” – tette hozzá.

Hiszen mindannyian folyamatosan változunk, amit sokszor észre sem veszünk magunkon. Egy-egy olyan nagy lépés, mint a hazatérés hirtelen sok mindent megváltoztathat, kiderülhet, hogy másképp látunk, reagálunk dolgokra, és ez már önmagában is ijesztő lehet.

Szóval a magam részéről kíváncsian várom a főszereplők további sorsának alakulását.

A nap idézete

„Nem haragszom senkire és semmire. De ez volt az én utam. Szívesen járok vissza, nagyon szívesen dolgoznék magyar filmben, bár még egyszer se hívtak, de majd egyszer biztos lesz valaki, akinek olyan kell, amilyen én vagyok. De ha nem, abba se halok bele.” A teljes cikket itt olvashatod el.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország hazaköltözés Menjek/Maradjak

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3414059082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.06.20. 08:19:58

, úgy érezte, Magyarországon nagyobb szükség van a munkájára, mint külföldön, OMG...

Csodabogár 2018.06.20. 09:45:48

Ennek itt ma nemigen lesz sikere:-(

tsabus UAE 2018.06.20. 10:21:51

Hát... hmmm... na...
Sok sikert a hazatérőknek !
Koromnál fogva, már néha elgondolkodom azon, hogy le kellene telepedni valahol, ahol pl. a házban ott vannak konnektorok, ahol én akarom, meg legalább 5 percet keljen autózni a szomszédig, de Magyarország még nem merült fel, mint lehetőség. A visszatérés azt a véleményt demonstrálná, hogy szerintem az a legjobb hely a világon. Nekem nem az. A világ meg nagy...

Palazeti 2018.06.20. 10:24:21

@Golf2: Ezzel nem értem mi a gond. Egyre nagyobb a munkaerőhiány Mo-n sok területen, tehát simán előfordulhat, hogy valaki itthon sokkal hasznosabb tud lenni mint külföldön, ahol sorban állnak az emberek, továbbá nyugaton alapvetően jól működnek a dolgok, míg itthon akár ő maga is jelentheti a különbséget.

Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem 2018.06.20. 12:42:07

@Golf2: @Csodabogár: Ennek itt nincs sikere, a valosagtol elrugaszkodott liberalizmusnak meg Magyarorszagon. Nem kivancsiak az emberek ratok ertsetek mar meg. Az szdsz lehuzta a rolot az adossagait hatrahagyta persze. A ballib doglott a kormany nepszerubb mint valaha.

Az index.hu felett damoklesz kardja csapkod. Remeljuk lesulyt.
El is mehetnek dolgozni azok a firkaszok hisz munkaerohiany van.

Latcho Rom 2018.06.20. 12:42:10

Első rész megvolt. Lefárasztott Zsófika affekta gügyögése..

2018.06.20. 13:09:26

ezt soha nem ertettem hogy lehet az indokok kozott egy visszakoltozesre:

"hogy az ember biztosítja a gyerekeinek, hogy megismerjék a gyökereiket".

nincs aranyban a megszerzett informacio erteke / gyerekekkel valo kicseszes merteke :) szerintem ez az egyik legocskabb onigazolasi probalkozas.

Olliék 2018.06.20. 13:12:22

Én végigszenvedtem mondjátok videót.
El is ment a kedvem....

Olliék 2018.06.20. 13:13:02

@Olliék: Mondjátok....mindhárom

komisz_kölök 2018.06.20. 13:32:42

Nagyon durva, hogy csak harom ilyen csaladot sikerült talalni, akik hazatertek. Az elsöben hazamenekült a feleseg, mert unatkozott, apu melozzon jo penzert. Nem baj, szerinte, hogy szet van szakadva a csalad. A masodik felig itt, felig ott, de inkabb ott. Apu depis Budapesttöl, sebaj. A harmadikat nem is tudom ertelmezni. Valami vilagmegvaltos agymenese van a szülöknek, ezert hazahozzak a gyereket is, had szivjon ö is otthon, a huszeves szakadt Toyotaban. Gratulalok.

Szivesen latnek olyant, hogy jo nyelvtudassal, piackepes szaktudassal visszamentek, es läm, milyen jol tettek, mert sikeresek, boldogok, kamatoztatjak a kint megszerzett tudast. Ja, ilyent nem sikerült talalni, mert mind itt marad. Ostoba, belterjes propagandavideora sikerült az egesz. Ezert kär volt.

P.Elliot 2018.06.20. 13:40:43

A hazakoltozesben legyen az csaladdal vagy anelkul szerintem az a legrosszabb hogy az illeto kozben egy jobbhoz szokott, most csak az amerikai dolgokat nezem mert vannak ismeroseim akik hazamentek es nagyon rovidesen vissza is jottek mert ok nem ereztek jol magukat es orultek hogy vissza tudtak jonni mert allampolgarok. Mivel ezek magyarok es van valoszinusege hogy olvassak esetleg a blogot nagyon konkret nem akarok lenni, de szinte kivetel nelkul eloszor is a morcossagot, sok helyen a turelmetlen udvariatlansagot, sot rakiabalast hozzak elo ami itt elkepzelhetetlen, kulonosen fajt egyiknek hogy az orvosnal az asszisztensno hogy kiabalt veluk, ezt ok nem tudtak megszokni, mast sem tehat visszajottek. Most csak osszesitve sorolom fel hogy mit kifogasoltak meg. A bezartsagot, a felelmet hogy bejonnek a lakasba, hazba, kiraboltak oket az utcan, marmint a taskat a kezukbol es nem is annyira rohant el a ket fiatal/ nem ciganyok/ mivel senki de senki nem lepett kozbe, kesobb ugyan ezt a siro not valaki leultette egy padra es probalta megnyugtatni de kizarolag akkor amikor a tolvajok eltuntek. A rendor ki sem jott. Itt is vigyazni kell de ennyire nem es bizony kozbelepnek az emberek ha nincs fegyver a tamadonal sot a rendorseg is jon mihelyt hivtak azonnal.
Sokfele dolgokat soroltak meg fel de egyreszt nem erek most ra csak eppen jelezni akartam hogy nem mindig a penz szamit , henem a legkor. Kevesebb penzzel is jobban erzi az illeto magat ha jo a legkor, a kedvesseg nem kerul penzbe a hivatalokban sem, azt hogy nem tudjuk ezt meg ezt megcsinalni es elintezni sajnalkozva kedvesen mondva sokkal de sokkal megnyugtatobb. A biztonsag erzes is nagyon sokat jelent, illetve az ha a rendorseg intezkedik.
Magyarorszagi kis baratunkat megolte valaki, kiloktek a vonatbol, a szulei mentek be a rendorsegre hogy megtalaltak-e mar az illetot, harmadszorra durvan letorkoltak hogy ide ne jarjon, majd ertesitik ha tudnak valamit, / ha az o 17 evesuket oltek volna meg akkor is igy ereztek volna/?. Ennek 18 eve, soha nem lett meg az illeto akirol pedig gyanitottak, ki sem hallgattak.
Hogy lehet biztonsagban elni, marmint ilyen dolgok utan. Itt meg 30 eves meg regebbi eseteket is ujra es ujra elovesznek, felfesulik.
Hazunkhoz kozel egy kis parkban az 1900-as evek elejen talaltak egy fiatal not, mellette egy papot, mindketto le lett fejezve. A rendorseg minden megprobalt kideriteni hogy ki tette, nem sikerult, ujra es ujra vizsgaltak. Nehany eve ujra felhivas lett hogy le szeretnek zarni veglegesen az ugyet, mar eltelt 100 ev, az akkori lakosokbol mar nem el senki , megbuntetni sem lehet senkit de kerik hogy ha valaki hallott a rokonsagban, barati korben errol barmi informaciot, beszedet ami utal esetleg erre , jelentkezzen....

Majd kesobb visszajovok, ugyis bekerget a meleg a kertbol....
A nyitofotohoz csak annyit hogy milyen edes, tunderi kis par van rajta, a tobbi kepert meg nem lattam de megnezem majd.

P.Elliot 2018.06.20. 13:41:53

@LepesMez: "hogy az ember biztosítja a gyerekeinek, hogy megismerjék a gyökereiket".

nincs aranyban a megszerzett informacio erteke / gyerekekkel valo kicseszes merteke :) szerintem ez az egyik legocskabb onigazolasi probalkozas.

Hogy milyen igazad van!!!!!

svajcineger 2018.06.20. 14:33:12

Azért az, hogy premier lenne, az enyhe túlzás. Az indexen már hetekkel ezelőtt bemutatták ezeket a filmeket.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.06.20. 15:20:41

@LepesMez: Mirjam tagja annak a FB csoportnak (Magyar anyukak Amerikaban) aminek en is tagja vagyok. Sokunk, akik itt elunk, maskepp eljuk meg/latjuk a haza/visszakoltozest, es szerettunk volna vele errol beszelgetni, de o ugy erezte, ez valami vedekezes-magyarazom a bizonyitvanyom-szitu lett volna. Pedig erdekes lett volna.

Herr Géza 2018.06.20. 15:39:35

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem: De LYÓ, hogy itt vagy paLYtás... Hiányoztál. SúLYtson le rád az SZDSZ (?), meg a baloldal....

2018.06.20. 16:05:58

Mindhárom családban az a szánalmas, hogy bár ááá-ugyan-neeem-kudarc-ez alapról indulnak, de gyáva módon a gyerekekkel takaróznak, akikkel nem mellesleg rohadtul kicsesznek. Édesanya-édesapa, sokkal egyenesebb és tisztességesebb azt mondani, hogy nem igazán jött be, nem erre számítottam, mint előrángatni a kölyköket, hogy de-a-gyökerek ....
Én nem tartom kudarcnak, ha valaki hazaköltözik (bárhol is legyen az a haza) külföldről .... Nem mindenkinek jön be vagy való egy külföldi országban élés, nincs ezzel semmi baj. Azt tartom kudarcnak és végtelenül szánalmas önigazolásfélének, ha a gyerekeivel takarózik, hogy há'-miattuk.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.20. 16:18:55

Ez képtelenség!

Én úgy tudom a ballib médiákból, hogy mindenki menekül és senki se tér haza. A legfrissebb adatok szerint a kitántorgók 101 %-a örökre kint marad.

Latcho Rom 2018.06.20. 16:18:55

@Zsuzsi65: Nagyon szimpi volt a Mirjam az elso videobol itelve, ezt meg nem lattam..

Latcho Rom 2018.06.20. 16:18:55

@Pink Petsch: Szerintem az iteleted kicsit sulyos, hiszen nem probaltad még a szuloi szerepet, s igy nem is viselheted az o cipojuket..

Határátkelő 2018.06.20. 16:23:11

@svajcineger: Akkor megpróbálom még egyszerűbben megfogalmazni, mert úgy látom, nem jártam sikerrel: ANGOL felirattal, külföldről HD-ben itt lehet először látni. Érdemes mondatokat végigolvasni. :)

2018.06.20. 16:23:33

@latcho drom: Nem is tervezem, de egy gyereknek tök mindegy hol nő fel, Brazilíában vagy Asuztriában, ha a szűkebb (anya-apa)szerető családjában teheti. Nem kell ahhoz Budapesten élni, hogy a gyereknek a magyar népmeséket olvassa az anyuka esténként, ha érted, hogy mondom. Szóval, a szülőknek nem jött be a külföldi lét, ami -mint már mondtam- nem baj. A baj az, hogy képtelenek ezt maguknak is beismerni, és a kölykökkel takaróznak.

Határátkelő 2018.06.20. 16:27:07

@komisz_kölök: Nem értem, miből gondolod, hogy csak három családot sikerült találni. Ez három történet, mindegyik valami másért érdekes.

Nem kellene átesni a ló másik oldalára. Sokan hazatérnek, más kérdés, hogy nem szívesen beszélnek róla. De letagadni azt, hogy emberek vissza is költöznek külföldről semmivel sem jobb, mint letagadni azt, hogy elmennek.

Éppen az lenne a lényeg, hogy az Európai Unió tagjaként mindenkinek megvan a lehetősége arra, hogy ha úgy gondolja, Budapesten, Berlinben, Londonban, Manchesterben, Bécsben, Stuttgartban, akárhol éljen. És akkor költözzön ide vagy oda, amikor úgy akarja. Ez benne a szép és a jó.

Ezért nem hazaárulás elmenni és ezért nem kudarc szerintem visszatérni. (Arról már nem is beszélve, hogy egyik sem végleges állapot, miként Mirjamék is most éppen Brazíliában élnek.)

Latcho Rom 2018.06.20. 16:28:05

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem:

Ha igazad lenne s nem lennétek beszarva akkor nem pruszkolnel igy.
Ez van kishaver.

gabors 2018.06.20. 16:40:57

nem lehetne ezeket a torteneteket MEG GYAKRABBAN betenni ? wtf ??????

jo tudom az ujszulottnek minden uj de mar nem kicsit unalmas hogy brazilia-usa-mo meg mirjiam .. tudom kell pluggolni a konyvet meg a filmet de miert itt ??? (bocs a te blogod ) ez meg az en velemenyem

Latcho Rom 2018.06.20. 16:42:47

@Pink Petsch: értem én. de a kornyezet is szamit, nagyon sokat

Határátkelő 2018.06.20. 16:45:01

@gabors: Nem értem, mi a gond. Volt vele tavaly év végén egy interjú (ami FYI írásban készült, személyesen még csak nem is találkoztam vele), most pedig egy dokusorozatban ő az egyik főszereplő. A Menjek/Maradjak filmeket készítő srácokkal az első filmjük óta van kapcsolat.

Beszarás, hogy mindenbe bele lehet kötni. :)

gabors 2018.06.20. 16:45:38

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem: " A ballib doglott a kormany nepszerubb mint valaha."

azert a szavazatok 50%-at megsem tudta megszerezni ... (gondolom a nem szavazok kozott persze meg ennel is nepszerubb lehet)

Latcho Rom 2018.06.20. 16:47:51

@gabors: tudom kell pluggolni a konyvet meg a filmet de miert itt"

Mert sokezren olvassák ezt a blogot csenben, s jo reklám.

Punxsutawney Mormota 2018.06.20. 16:48:00

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem: Lenin szkázál: helyesírás, helyesírás, helyesírás. Nemzethy-hazaffyasként legalább írni megtanulhatná, bértroll. Ezt sajnos nem tudod a proliknak való óriásplakátokról elsajátítani.

totopad 2018.06.20. 16:52:14

Nagyon érdekes téma ez és engem is érint.
4 éve költöztem külföldre. Akkor csak úgy voltam vele, hogy mindegy hova, mindegy mit, de nem akarok többet ebben az országban élni. Az első kapott ajánlatot elfogadtam és egy próbát megér alapon nekivégtam. A szüleimen kívül nem volt otthon se kutyám, se macskám, így veszíteni valóm se. Azóta kint megnősültem, a munkaajánlatból jólfizető karrier lett. Nincsenek millióim a számlámon, de ki tudtam egy kényelmes életet alakítani magamnak és a feleségemnek, tudunk gyűjteni, utazni, megengedhetünk ezt-azt. Amikor elindultam, nem igazán voltak terveim, csak változtatni akartam az életemen és bejött. Azóta viszont változtak a dolgok és tervezzük a gyereket, családot. És ez itt a kulcs kérdés.
Én nem szeretném megfosztani a saját gyerekemet a magyarságától. Én -sokáig- nagyon büszkén vállaltam azt, hogy magyar vagyok -bár az utóbbi pár évben, már inkább átokként gondolok erre-. Szerettem magyarnak lenni, amíg ez az átpolitizált álvalóság el nem jött az országba.
Otthon várna egy örökség ház, de félek belevágni. Nem szeretném elkotyavetyélni az örökségem, de annyira bizonytalan minden. Vidékre -Pest melletti agglomeráció- kellene hazamenni egy külföldi feleséggel. Őt sem szeretném kitenni annak, hogy akár egy attrocitás is érje, vonaton, buszonm boltban, azért mert mondjuk nem beszél magyarul. Vagy esetleg a későbbiek folyamán a gyerekemet érje inzultáció azért, mert félvér.
Én magyar céghez az életben nem fogok még egyszer elmenni dolgozni, ezt megfogadtam, mikor eljöttem otthonról. Így megint meg vagyok kötve, hogy valamelyik multinál helyezkedjek el és akkor még kérdés, hogy a feleségem kap-e esetleg állást angollal.
Baromira tud hiányozni az az ország, amiben majd 30 évet éltem, de azt is tudom, hogy valahol az megszünt és ma egy sokkal rosszabb állapotú társadalomba mennénk haza. Én nem szeretnék egy olyan országban gyereket nevelni, ahol megbélyegzik azt, ha valaki más, mint azt se, hogy norma legyen a segítségnyújtás elutasítása.Nem dugom homokba a fejem, látom, hogy mi zajlik a világban, de egyszerűen elborzaszt az, ami ma otthon történik és ez egy olyan dilemma elé állít, ami folyamatosan gyötör.

komisz_kölök 2018.06.20. 16:56:53

@Határátkelő: nem ertem, miböl gondolod, hogy sikerült nekik haromnal több csaladot talalni. Gondolom a költsegvetest nem nagyon dobta volna meg a vegeredmeny minöseget tekintve, ha nem harom, nahem negy-öt csaladot szolaltatnak meg.

Ezek a törtenetek, az elsöt leszamitva annyira nem valosagos, atlagos emberekröl szolnak, hogy dokumentumfilmkent, barmilyen älltalänositäsra hasznälni lehetetlen. Pont ez äll ellentetben az elözö reszekkel, ahol ätlagosnak mondhato sorsokat kerestek es talaltak külföldön. Nekem ezert log ki a lolab.

Ami a kudarcot illeti, az hogy pl az elsö esetben a hölgy nem tudott beilleszkedni, ezert inkäbb apa nelkül neveli a gyerekeit (mert annyi penzt sem sikerült összeszedni, hogy mindenki hazmehessen), nekem nem tünik sikersztorynak. A többiek motivacioi, mint irtam, nem is tudom ertelmezni.

Nem kellene átesni a ló másik oldalára, es jo amerikai modra mindent sikernek meg tapasztalatnak tekinteni. El kell sajna neha ismerni, hogy kudarcot vallottunk...

2018.06.20. 17:00:02

@latcho drom: Persze hogy számít. A szülőknek.
Na, húztam melózni. Tschüss! ;)

gabors 2018.06.20. 17:00:38

@latcho drom: "Mert sokezren olvassák ezt a blogot csenben, s jo reklám. " ezt honnan tudod ? "sokezren"

azt hogy reklam azt ertem. hogy ez vagy nem jo az nezopont kerdese ..

persze lehet en olvastam ez a Mirjam sztorit tobb helyen de itt is tobbszor volt mar az interju ota is emlegetve es a masik tortenet is volt mar

Határátkelő 2018.06.20. 17:06:53

@komisz_kölök: Mondjuk semmi közöm a filmekhez, de azért a műfaj (három 20 perces rész egy-egy történetben) eléggé adja azt, hogy ennyit kerestek. Nem tudom, az eredeti koncepció mi volt, de nekem nem úgy tűnt, mintha összesen ennyi szereplőt találtak volna. De ez végül is mindegy.

Hazatérni pedig rengeteg okból lehet, az emberi lélek borzasztóan bonyolultan működik, és a család, barátok nagyon tudnak hiányozni. Én is ismerek olyanokat, akik ezen őrlődnek elég hosszú ideje. Számítani viszont igazán az számít, hogy magukban belül kudarcnak élik-e meg a dolgot.

Határátkelő 2018.06.20. 17:07:48

@gabors: Mondjuk nem olyan bonyolult, elég felpillantani a lap jobb sarkába, ott van minden posztnál, hogy hányan olvasták. :D

Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem 2018.06.20. 17:07:59

@gabors: a szavazatok tobbseget szerezte, a legerosebb ellenzeki part pedig most szakad kette. De mit erdekel ez teged, es hogy ki kormanyoz, csak nem honvagyad van??

komisz_kölök 2018.06.20. 17:12:38

@totopad: nem kell dilemmaznod. Majd az asszony eldönti :))

Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem 2018.06.20. 17:16:52

@Határátkelő: Éppen az lenne a lényeg, hogy az Európai Unió tagjaként mindenkinek megvan a lehetősége arra, hogy ha úgy gondolja, Budapesten, Berlinben, Londonban, Manchesterben, Bécsben, Stuttgartban, akárhol éljen. És akkor költözzön ide vagy oda, amikor úgy akarja. Ez benne a szép és a jó."

- tehat erre a blogra sincs szukseg?
Mert az evidens, hogy a szovjet idoket idezo nemzetellenes uniora nincs.

gabors 2018.06.20. 17:25:04

@Határátkelő: "@gabors: Mondjuk nem olyan bonyolult, elég felpillantani a lap jobb sarkába, ott van minden posztnál, hogy hányan olvasták. :D "

azt nem latom mert amikor beujitottak mar masnap sikerult azokat a scripteke szurni annyira idegesito (a homaron egy kis csoport megneztuk az oldal kodjat es eleg siman ki lehetett loni azokat szarokat onnan ) ... majd megnezem valami mas platformon

amugy nen teveszd ossze a clicket az olvastammal .. :-)

gabors 2018.06.20. 17:29:29

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem: "@gabors: a szavazatok tobbseget szerezte, a" nyilvan nem vagy hulye csak hazudz... a FIDESZ most sem szerezte meg a szavazatok tobbseget !!! ez nyilvan valo MIERT kell ezt hazudni ...

ezzel is tobbseget sot 2/3-ot szerzett a parlamentben (ez megint mas)

ne keverd "a legtobb szavazatot kapott" "a szavazatok tobbseget kapta" .. nem ugyanaz ha nem erted, akkor visszvonomom hogy nem vagy hulye

infrablue 2018.06.20. 17:31:54

Az apa kint dolgozik jó pénzért, az anya a gyerekkel itthon keresi a gyökereket. Ez mintha túl sokszor végződne úgy, hogy a mama itthon bepasizik, a kinti "papa" jól meg lesz fejve a váláskor. Másodosztályú aranyásó.

Shanarey 2018.06.20. 17:40:10

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem:

Oh mester, mesélj, mit is tudsz te a valaha volt Szovjet időkről?

Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem 2018.06.20. 17:41:05

@Punxsutawney Mormota: majdha neked is olyan szemet telefonrol samsung j3 - kene szenvedned mint nekem, nem ugatnal. Az elozo sokkal jobb volt.
Sajnos magyar telefonipar nincs.

Csodabogár 2018.06.20. 17:44:35

@Zsuzsi65: Meg akartam venni a könyvét, de nem tudtam megvenni e-bookra, aztán el is felejtettem.
Ha egy okos nő, akkor eleve tudhatta volna, hogy egy külföldi férjjel nem lesz egyszerü itthon élni. Persze a szerelem egy sötét verem, majd az élet megmutatja hova fejlődik a dolog. A fele itt fele ott életben nem nagyon hiszek, de kívánom neki, hogy sikerüljön.
Nem mellesleg egy "történelmi család" lehet, hogy ez is belejátszik nála a hazahúzásba.

Shanarey 2018.06.20. 17:46:07

Engem a folytatás érdekelne, amely pár évvel később mutatja a szereplőket, mi is lett abból ami az eredeti cél volt.

Vicces hogy mindig a "gyerek érdeke", Pedig a gyereknek rohadtul mindegy milyen nyelven tanul meg beszélni, de az nem, milyen közegben. Nem beszélve arról az apróságról hogy külföldön is lehet a gyereket magyarul tanítani, persze ehhez kell némi következetesség.

élhetetlen 2018.06.20. 17:50:05

@tsabus UAE: „ahol pl. a házban ott vannak konnektorok, ahol én akarom,”. Ez vicc, olyan nincs. Akkor sem, ha te tervezted meg, hogy hova kell. A konyhámban a mosogató és a tűzhely közötti munkalap felett megfelelő számú konnektor van. Aztán 18 év után vettem egy dagasztógépet, mert a derekam már nem az igazi. Itt napi szinten útban van, a konyha túloldalán meg nincs konnektor. Mert 18 éve nem gondoltam, hogy kell. Most hurcolászom a készüléket, ha használni akarom. Persze, már van, aki megígérte, hogy odaviszi a kettőhuszat, csak várjam ki. Na, tényleg csak vicceltetem.

Csodabogár 2018.06.20. 17:51:41

@Pink Petsch: Hiába olvasgatsz magyar népmeséket a gyerekednek, a környezet hatása alól nem tudod kivonni. Persze magadat se tudod kivonni ezalól, tehát ha valakinek tényleg fontos, hogy a gyereke x kulturában nőjön fel, akkor x országban kell élnie.

Csodabogár 2018.06.20. 18:02:07

@infrablue: Néha csak csodálkozni tudok, meg belegondolni, hogy micsoda körülmények közt nevelkedtek az ide írók. Ilyesmi nekem az életben nem jutna eszembe. Mindenki csak magából indul ki vagy hogy van ez?
Ettől függetlenül elismerem, hogy nehéz ügy lehet egy vegyes házasság, ritkán sikerül véglegesen jónak.

élhetetlen 2018.06.20. 18:13:19

@komisz_kölök: Ismerek olyat, aki hazajött szerencsét próbálni. Van egy gyógytornász, egy gyógypedagógus, és egy pszichológus végzettsége (ha nem toltam el, mert én műszaki vagyok, nem vagyok képben). Ez kint piacképes szaktudás. Állami alkalmazott volt Londonban, egy gyerek mellé kirendelve. Hát, a fiú felnőtt, és már nem bírja emelgetni, mert azt is kellett, nem csak beszélgetni vele. Most itthon van, (ebben benne van egy párkapcsolat is) és nem talál fizetőképes állást. (Nem tudom, csak néha olvasok a Pető intézet, és hasonlók ellehetetlenítéséről, ahol akár szükség is lehetne rá). Van annyi tartaléka, hogy most szinte ingyen dolgozik egy kutatás asszisztenseként, hogy hátha bekerül a kutatásba. De közben kijár Londonba az állampolgársági vizsgákra, már csak egy van vissza, mert biztos, ami biztos. Lehet, hogy burkolóra, meg pincérre, esetleg IT-sre szükség van itthon, de ennyi.

Dikusz 2018.06.20. 18:18:10

@infrablue: természetesen az véletlenül sem fordulhat elő, hogy az apuka becsajozik...

Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem 2018.06.20. 18:36:52

@Határátkelő: a lenyeges, linkekkel alatamasztott hozzaszolasomat megint elfelejtetted berakni. Valahogy a lenyeglato kepesseged inverz modon mukodik.

Latcho Rom 2018.06.20. 18:58:08

@Csodabogár: meséld el a pinkinek az orok Kiralyhegyi Pali viccet a csiberol aki nem magyar szemetdombon kapirgalt, hatha ugy kepbe lesz :-)

élhetetlen 2018.06.20. 18:58:16

@totopad: Na, ez betalált. „Vagy esetleg a későbbiek folyamán a gyerekemet érje inzultáció azért, mert félvér.„. Na, egy olyan országban, ahol sikerült a propagandának elérni azt, hogy rendőrt hívnak egy fehér, magyar nőre, aki kijött a fodrásztól, és mivel esegetett az eső, így a fejére tekerte a sálját, hogy biztosan migráns, ha eltakarta a haját,hát nem tudom, mit várhatsz. Csak annyi, hogy az unokahúgom Manchesterben él, még nincs gyerek, az idén csak az eljegyzést tervezik, jövőre az esküvőt, de a párja fekete. A srác kétszer volt itt, tetszik neki Budapest, rendezvényszervező, akár csak az angollal is megélne, de néha már ragoz is magyarul. Hogyan mondjam meg neki, hogy jobb, ha maradnak ott, ahol vannak?

Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem 2018.06.20. 18:58:19

@infrablue: Ez mintha túl sokszor végződne úgy, hogy a mama itthon bepasizik, a kinti "papa" jól meg lesz fejve a váláskor. Másodosztályú aranyásó."
- ez a cel, hogy bomoljanak a csaladok, nem?

Határátkelő 2018.06.20. 18:59:28

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem: vagy csak simán mocskolódsz benne. Próbáld meg anélkül.

svajcineger 2018.06.20. 19:21:38

@Határátkelő:
Akkor en nem tudom, mit lattam az indexen? :-)
Kulfoldrol neztem, angol felirat is volt. Hogy hd volt-e, azt nem tudom.

gabors 2018.06.20. 20:24:59

@latcho drom: marmint ujra epiteni az "iron curtain"-t es megint lesz piros es kek utlevel az egyik az illiberalis helyekre oda evente lehet menni masik meg kulon engedellyel calad fele mehet masik marad otthon (vagy nem kap utlevelet) ...

Great !!!!

Csodabogár 2018.06.20. 21:06:55

@élhetetlen: Gyógytornászra szükség van itthon is és nem is keresnek annyira rosszul. Ismerek néhányat, nem volt gond soha munkát kapni. Lehet, hogy nem a Pető intézetben hanem maszek helyeken, vagy kórházakban.

Olliék 2018.06.20. 21:36:02

Brazil-Magyar házaspár.
Azt se tudják mit akarnak. A gyerek még apró, de már megjárt 3 országot. Vagyis háromszor kellett beilleszkednie, alkalmazkodnia, és nyelvet tanulnia. Ez nem fontos, csak az, hogy tengenek- lengenek a világban, és úristen mi lesz a gyerek magyarságával....
Ausztria- Magyarország.
Egyetlen dolgot hallottam meg a videóból. Valahogy úgy hangzott a futás közben, " szerintem ránk fér 10 nap különlét" innentől nem gondolom,hogy a gyerekek miatt jöttek haza.
Anglia- Magyarország
:D most tényleg Magyarországra jöttek széllel szembe pisilni? Menekültekkel foglalkozó alapítvány miatt?

Mindenkinek másról szól a költözés el,és vissza. De a gyereket helyezzük előtérbe, ne takarózásra.

gabors 2018.06.20. 21:55:11

@latcho drom: nezem rendesen a "fake" news-okom

first "migrant" lady-nek sem tetszik (legalabbis a szovivoje szerint) Melania golddiggernek sem mutattak be azokat a vizumokat amiket "pecsetelni" kellett :-)

gabors 2018.06.20. 22:01:33

@latcho drom: ja amugy mar Trump is ugy gondolja hogy nem valasztjak szet a gyerekeket ... :-) nagyon nem nezett ki jol a TV-ben pedig meg a reggeli twit-ben jol meg is dicserte DHS minisztert hogy milyen jol megvedte ezt a baromsagot ...

de manapsag csak ez szamit az usa elnoki politikaban (amugy a a kokemeny magnak nagyon tetszett )

Latcho Rom 2018.06.20. 22:24:36

@gabors: the frikken orange monkey created all that mess, now he is playing hero...

Piha!

gabors 2018.06.20. 22:42:30

@latcho drom: ahogy mondod ... tipikus regen erre mondtak hogy ugyes .... nagyon ugyes az egybiteseknek meg ott van mindket oldal bit 0 Trump aki vegre lenyomja azokat a migransokat akik elveszik a munkankat a penzunket megeroszakoljak a lanyainkat asszonyainkat sot utanna meg is olik oket

bit 1 Trum aki vegre megmenti a hatarmenten siro csecsemoket a demokratak gaztetteitol ... nem utolso sorban a mexikoaik altal fizetett (nem) fallal ...

kivancsi lennek a texasi-ak velemenyere is mert megis kozelebb vannak Houstonba akartak csinalani "tendere age" bortont ... (bocs koncentracios tabort)

gabors 2018.06.20. 22:51:24

www.bbc.com/news/world-us-canada-44543286

ganja megerkezett Kanadaba a vilagon masodik orszagban legalizaljak a fuvet ....

Latcho Rom 2018.06.20. 23:01:41

@gabors: s megeszik az elmehunytak ahogy az orbán bullshittet is megkajázták..

Mármint a gun toting fekete asszonyra gondolsz? Trump szavazo...

gabors 2018.06.20. 23:25:07

@latcho drom: "fekete asszonyra gondolsz" Azoktol milyen munkat tudna elvenni egy "mexico-i" :-) welfare fraud az egyelore nem munka (ausztriaban sem)

2018.06.20. 23:27:00

@latcho drom: Ez a bbc-s cikk eleg szarul nez ki meg ugy is, hogy mar honapok ota errol olvasok magyarul. Tiszta torokorszag feeling...

élhetetlen 2018.06.20. 23:29:40

@Csodabogár: Ez igaz, de a három diplomával még megpróbál egy kutatói állást megcsípni, még nem éri be a hajlítsd be a térdeted levezénylésével, és én megértem. Vagy sikerül, vagy nem, ha nem, akkor még mindig jobban keres Angliában, mint itthon egy kórházban. Majd meglátjuk.

Latcho Rom 2018.06.20. 23:29:44

@gabors: nem értetted hogy kire gondoltam :)

A ti feketéiek azt mondják hogy megunták a gyapotföldeket, s ebben van is valami ráció

2018.06.20. 23:34:02

@Zsuzsi65: En egy "nem erzem magam jol kulfodikent\kivulallokent\nem todok beilleszkedni\idegesit, hogy nem tudok ugy beszelni\zavar, hogy nem tudom ugyanazt a munkat csinalni, emiatt azt gondolom, hogy magyarorszagon a szarsagaival egyutt is boldogabb lennek" indokot tokeletesen megertenem, es semmi szegyelni valot nem latnek benne.

adg 2018.06.20. 23:51:38

Ha megnezem a posztot, akkor az 1 megtekintes fent a szamlalon. Ha irok egy kommentet, az mar 2. Ha frissitem az oldalt, hogy lassam az ujabb kommenteket, akkor 3.
Az a fenti szam kozel sem mutatja, hogy hanyan olvastak a poszt, csak azt, hogy hanyszor lett az oldal letoltve.
Ez gondolom nem csak nekem tunt fel eddig.
Ettol persze meg mutat valamit a szam, de azert az olvasok szama ennek alatta van.

Hinta jatszotere jelenleg 600.000-et mutat, gondolom senki nem gondolja, hogy ennyien olvastak. Egyebkent emlekeim szerint volt ez a szam 1 millio felett is, amig aktiv volt a poszt. Meg vagy 110.000 komment.

adg 2018.06.20. 23:53:43

Hm, en teljesen jol elvoltam Magyarorszagon, meg ilyet.

Herr Géza 2018.06.21. 00:04:31

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem: Nyuszika, “j” helyett tuti nem fog a “szennyganéj” Samsung J3-ad sem “ly”-t varázsolni... Gyenge duma.

Herr Géza 2018.06.21. 00:12:47

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem: “Sajnos magyar telefonipar nincs.” Mondjuk úgy, hogy az sincs. Miért is? Betiltatta Sorosgyurka, vagy a libsik elszabotálták? Vagy a Lőrinc pajtás még nem fedezte fel, mekkora a hiány a piacon?
#Édesistenem....

Herr Géza 2018.06.21. 00:16:35

@adg: Te már megint jól beittál.... :D Alkoholista detoxszökevény. :))) Nyugi, favágónak még jó leszel.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.06.21. 00:29:25

@Dikusz: "@infrablue: természetesen az véletlenül sem fordulhat elő, hogy az apuka becsajozik..."

Haha, nekem is pont ez jutott eszembe :) gyanitom, hogy Infrablue ferfi...:)

Latcho Rom 2018.06.21. 00:31:36

@gabors: Még a provanciákon is múlik...

Latcho Rom 2018.06.21. 00:31:36

@adg: oszt csak elgyüttél kenguru lovas

adg 2018.06.21. 00:55:49

@Herr Géza: miert? Par ev siman visszamentem volna, ha lett volna hova. Ma mar nehezebb lenne pont a kolykok miatt.
Egyebkent le kellene tenned a poharat, hulyesegeket beszelsz.

Herr Géza 2018.06.21. 01:03:35

@adg: A poharat? Tej van benne, akkor is felejtős?? :)))));))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.06.21. 01:06:27

@latcho drom: "Timmy not cool anymore :)"

Tenyleg? Huh, pedig mennyi Tim Hortons donut-ot ettem Kanadaban anno :)

adg 2018.06.21. 01:07:22

@Herr Géza: plane. :)

@latcho drom: bazsevalasert jol fizetnek az aluljaroban a kalapba?

Herr Géza 2018.06.21. 01:07:25

@adg: De azt is írhattam volna, hogy milyen pohárról beszélsz? Csakis üvegből iszok.... :D

M. Péter 2018.06.21. 01:13:28

@latcho drom: A kormánynak saját magát is meg kellene adóztatnia a letelepedési kötvények miatt. Ezen kívül ukrán terroristának is adtak magyar állampolgárságot: index.hu/kulfold/2018/06/20/magyar_allampolgarsaga_is_volt_a_kassan_elfogott_terroristanak/

gabors 2018.06.21. 02:24:28

@adg: "Ez gondolom nem csak nekem tunt fel eddig. "

erre gondoltam amikor HA -nak valaszoltam arra hogy egyszeru :-)
@Határátkelő: hogy annak szamnak semmi koze hogy hany olvaso van persze faszan nez ki .... :-)

gabors 2018.06.21. 02:34:57

@latcho drom: "@gabors: Még a provanciákon is múlik... "

szoval newfik (hogy irjak ezt amugy) nem fogjak elfogadni ?? vagy quebec ? akkor meg hasonlo lesz a mostani alkoholos tartomanyok kozotti mizera amugy mar itt is vannak "gondok" valaki befuvezik mondjuk Coloradoban utanna meg megbukik a drug-testen mondjuk New Yokrban

gabors 2018.06.21. 02:38:52

@Zsuzsi65: Gratulalok !!!!! sejtem :-)

Nagyon orulok ! and Welcome to the Club ......

Viszont "ha csak" a Bossra volt jegyed a Broadwayon akkor ahhoz is :-)

gabors 2018.06.21. 02:41:44

@M. Péter: azt hiszem azt a programot mar lezartak persze meg jo par evig fizeti az allam a normal kotvenynel magasabb kamatokat ES A VEGEN vissza kapjak a penzt ilyen a Vilagon nincsa mashol is adnak penzert letelpedest de olyanrol nem tudok hogy a betett penzt kamatostul visszaadjak .... ugyes

gabors 2018.06.21. 02:49:00

@gabors: "Viszont "ha csak" a Bossra volt jegyed a Broadwayon akkor ahhoz is :-) "

@Zsuzsi65:

hahaha elsore azt hittem ez Springsten de kiderult nem :-)

gabors 2018.06.21. 04:10:31

@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem: @gabors:

"@Ponton Bianchi alkatresz nagykereskedelem: "@gabors: a szavazatok tobbseget szerezte, a" nyilvan nem vagy hulye csak hazudz... a FIDESZ most sem szerezte meg a szavazatok tobbseget !!! ez nyilvan valo MIERT kell ezt hazudni ...

ezzel is tobbseget sot 2/3-ot szerzett a parlamentben (ez megint mas)

ne keverd "a legtobb szavazatot kapott" "a szavazatok tobbseget kapta" .. nem ugyanaz ha nem erted, akkor visszvonomom hogy nem vagy hulye "

na erre persze nincs valasz akkor megint hazudtal !!! tipikus !!!

Dikusz 2018.06.21. 07:13:50

@Csodabogár: @élhetetlen: Túratársam lánya intenzív osztályon dolgozik segédnővérként, nagyon szereti csinálni, igazi elhivatottsággal. Végzettsége szerint gyógytornász (színötös érettségivel (mehetett volna orvosi egyetemre).

Segédnővérként többet keres, mint gyógytornászként...

Dikusz 2018.06.21. 07:17:24

@Zsuzsi65: hehehe:)))
Valószínű az, de persze választ nem kaptunk, mert @infrablue eltűnt, mint Petőfi Sanya a rozsban:)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.06.21. 07:19:41

@gabors: nem koncert volt, hanem az allampolgarsagi ceremonia:)

kardio1 2018.06.21. 08:11:03

@Herr Géza: ha már kiosztod pontont az ly miatt, akkor légy következetes : iszoM.

Dikusz 2018.06.21. 08:25:28

@kardio1:

Ugyan nem nekem íródott, de azt hiszem, hogy elfogadott mindkét változat.
Rákeresve a "guglin" az egyik oldal azt írja, hogy az iszom -"jó" magyarsággal írva- elfogadottabb...

kardio1 2018.06.21. 08:29:20

Már máskor is feltűnt, hogy a kommentelők jelentős hányada képtelen az övétől eltérő vélemények elfogadására. Attól még, hogy sokak számára nem szempont, hogy a gyereke magyarként nőjön fel, el lehetne fogadni, hogy másnak ez fontos, anélkül, hogy olyan lúzernek bélyegeznénk, aki a gyerekével takarózik.
Egy kis nyugati mentalitást, ha kérhetnék, kedves nyugatra szakadt honfitársaim !

kardio1 2018.06.21. 08:30:46

@Dikusz: a guglin azt is megtalálod, hogy az oltás rossz...

Dikusz 2018.06.21. 09:20:12

@kardio1: Index-címlapos ez a cikk,:
index.hu/tudomany/2018/06/21/patkos_adam_bcg_tbc_vedooltas_oltasellenesseg/

Csak pislogtam, amikor elolvastam. Nem vagyok oltásellenes, egyáltalán nem. A cikkben szereplő anyuka előtt le a kalappal!

A helyesírás az egyetlen, amiben jó voltam az iskolában. Kérlek, ne vegyétek el tőlem azt az illúziót, hogy tudok helyesen írni.:))))

Herr Géza 2018.06.21. 10:06:05

@kardio1: Ha üvegből, akkor iszoK. :D Egyébként igazad van, bár az is tény, hogy ma már a prosztós verzió is egyre inkább elfogadott. De való igaz, mi még úgy tanultuk, hogy “eszem, iszom, alszom, stb.” :)

gabors 2018.06.21. 17:06:49

@Herr Géza: ez az eszek eszem iszok iszom a targyas/alanyi ragozas miatt van bar "eredetileg" az ikes igek kivetelek voltak mara viszont ugy ragozzuk(ak) oket mint a tobbi iget (nem tudom de azt hiszem mar "szabalyos" is igy de ezt csak az MTA tudna megmondani)

tejet iszok vagy iszom a tejet
kinezek az ablakon vagy nezem a telot

kék madár 2018.06.21. 23:23:08

@Zsuzsi65: jol tetted mielott Trump letiltja ezt is, es nincs tobb naturalization.

kék madár 2018.06.21. 23:40:35

egyebkent ennek a Mirjam kapcsolatnak nem adok sok idot, a toki rohadtul nem erolteti meg magat, hogy beilleszkedjen Magyarorszagra, vagy hogy magyarul megtanuljon - a film alapjan.

kardio1 2018.06.21. 23:46:28

@gabors: a néz sosem volt ikes ige.

kardio1 2018.06.21. 23:48:49

@gabors: és továbbra sem szabályos az iszok, csak elterjedt. Mint a -ba,-be a -
ban, -ben helyett.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.06.22. 00:23:59

@kék madár: "jol tetted mielott Trump letiltja ezt is, es nincs tobb naturalization."

De kis pesszimista vagy :) miert tiltana le? azert a naturalization eleg tag kategoria, nemcsak a chain migration-t fedi le :) Most pl. voltak olyanok, akik military-ban szolgaltak zold kartyaval, es most lettek allampolgarok. (volt egy idoszak - nem tudom, meg el-e - amikor a hadseregbe lehetett kulfoldinek is jelentkezni, zoldkartya fejeben. Anno mintha olvastam volna par magyarrol is, akik ezt az utat valasztottak zoldkartyahoz. Mindenkeppen le a kalappal elottuk!

kék madár 2018.06.22. 01:28:07

hat ahogy zoldkartyaval nem engedett be az orszagba tavaly tiltolistas orszagbol hazajovoket, ugy barmit megtehet. Senki se tudja megjosolni, milyen horrort fog kitalalni holnap :(

gabors 2018.06.22. 03:03:43

@kardio1: az volt a pelda normal ige ragozasra .. hogy az ikes igeket is ragozzak mostanaban ...

gabors 2018.06.22. 03:05:19

@kardio1: "@gabors: és továbbra sem szabályos az iszok, csak elterjedt. Mint a -ba,-be a -
ban, -ben helyett. "

lehet de a "szabolyok" nem sokat szamitanak a nyelv valtozik

gabors 2018.06.22. 03:08:49

@Zsuzsi65: "
De kis pesszimista vagy :) miert tiltana le? "

mar most is az a terv hogy felere csokkentik a legalis bevandorlast es olyat is akarnak hogy itt elhet/dolgozhat valaki de NEM lehet allampolgar soha ... eleve igy engedik be majd oket....

kozel sem elkepzelhetetlen semmi az sem hogy az allampolgarsagi szabalyokhoz is hozzanyulnak

gabors 2018.06.22. 03:18:42

@Zsuzsi65: "- nem tudom, meg el-e - amikor a hadseregbe lehetett kulfoldinek is jelentkezni, zoldkartya fejeben."

ezt nem tudom ( mikor?) de en magam probaltam 90-91-ben mind az armyt mind a marine-t es NEM LEHETETT mondtak kell zold-kartya avval aznap bevonulhatok...

azt hiszem vannak valami nagyon kulonleges kivetelek (kulonleges nyelvtudas kemkedeshez stb) de altalanossagban permanent residence muszaly

blackhairlady 2018.06.22. 20:50:25

@Zsuzsi65: Gratulalok!
(Nekem sajnos meg semmi hir a vizsgarol, lassan ujra kell tanulnom mert elfelejtem a hazi feladatot :( )

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása