oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. április 24. 06:30,  Londoni kivándorlási kisokos 162 komment

2018. április 24. 06:30 Határátkelő

Londoni kivándorlási kisokos

Nyilván a témából könyvet lehetne írni, tehát nem állítom, hogy Péter posztjában minden a lehető legnagyobb részletességgel benne lesz. (Korábban arról írt, milyen az élet egy angliai buszgarázsban.) Viszont arra tökéletes, hogy felvillantson egy pár témakört, kérdést, méghozzá olyasvalakitől, aki Londonban él, így azt is látja, amit egyébként a leírások és az álláshirdetések nem mutatnak meg. (A képeket is köszönöm neki!)

cim_146.jpg

Mire számolhatsz, ha idejöttél? 

Először is London egyáltalán nem olyan esős és borús, mint azt otthon hiszik. Viszont nagyon gyorsan változik az időjárás. Nincs télen olyan hideg, nyáron olyan meleg. Viszont koszos. Nagyon. Iszonyatosan sok a szemét mindenhol. De 47%-a zöldterület, így 500 méteren belül találsz egy parkot. Na ennyit a turisztikáról. 

Munkakeresés 

Otthonról nem lehet, szóba se állnak veled. Itt kell csinálni, kell angol telefonszám, és tudnod kell angolul. Nem olyan nyelvvizsga-szinten, hanem tényleg. Nem kíváncsiak a Shakespeare angolra, viszont természetes, hogy megérted. 

Hivatalban, jogi ügyekben, kórházban kérhetsz tolmácsot, de a boltban és a melóhelyen nem lesz. És igen, az első és legnehezebb pont, hogy telefonon megértsd, amit mondanak és tudj válaszolni. 

Ha ez nincs meg, akkor ne is gondolkodj az idejövetelben, mert abból sok jó nem valószínű, hogy lesz. Az csak kuncsorgáshoz, alapmunkákhoz vezet akkor is, ha három diplomád van. 

A magyarországi előéleted a legtöbb esetben nem ér semmit. Lehet, hogy otthon középvezető voltál, te igazgattad a komplett irodát, itt nem fogod. Elölről kell kezdeni mindent. 

Ha jó szakmád van - egészségügy, IT - könnyebben kapsz munkát, minden más esetben fel kell készülni arra, hogy esetleg teljesen mást csinálsz (mosogatsz, polcot pakolsz, csomagolsz, stb...). 

Később előbbre lehet lépni, de az elején tuti, hogy nagyon gyorsan kell valamit találni, mert az semmi pénz, amivel idejössz nagyon gyorsan fogy. 

Munkavégzés 

Munkától függ, sok tapasztalatom nincs más állásokkal. A törvény szerint heti egy pihenőnapot kell kiadni, és egy héten legfeljebb 48 órát dolgozhatsz átlagban. De persze ott a túlóra, amit itt nem szeretnek kifizetni, az kvázi szívesség. 

Benne is van a munkaszerződésedben: „you will be asked to work overtime”. Nem illik nemet mondani. Irodai munka esetén jó eséllyel 9-től dolgozol fél vagy egy óra ebédszünettel hétfőtől péntekig vagy szombatig, napi nyolc órában. Tehát ha egy óra az ebédszünet, akkor 9-6 között. 

Évente 20-25 szabadnap jár (plusz az idő elteltével a loyalty day-ek). Ezen felül van 9 munkaszüneti nap (bank holiday), amikor sokan nem dolgoznak, de itt évente egy olyan nap van, amikor tényleg megáll az élet, ez pedig december 25. 

Minden más napon az üzletek egy része, az irodák egy része nyitva van, és lehet, hogy dolgoznod kell. Vicces módon a bank holiday-ek nem kapcsolódnak semmilyen állami ünnephez, csak úgy vannak. 

Január 1, nagypéntek, húsvét hétfő, két nap májusban, egy augusztusban és december 25-26. Skóciában, Wales-ben, és Észak-Írországban egy-egy nap eltérések vannak. Viszont alkalmazottat nem olyan könnyű kirúgni itt, mint otthon - na nem is lehetetlen. 

Betegség 

Nem ezért jössz ide, de azért előfordulhat. Ha van NI-számod (National Insurance), akkor biztosított vagy. Ekörül volt egy kis kavarás, de elvileg ha nem dolgozol, akkor is. 

Viszont az EU-s nem dolgozó bevándorlók esetén belebegtették a CSI (Comprehensive Sickness Insurance) szükségességét, ami nélkül elvileg deportálhatnak. 

Aztán sok-sok huzavona után kiderült, hogy ha legalább egy közeli hozzátartozó biztosított, akkor mindenki más is, tehát ha a családban a férj dolgozik, a feleség nem, akkor is az egész család védett. De ennek utána kellene pontosan néznem. 

Ami viszont tény: 5 napig magadat igazolod, azaz felhívod, megüzened, e-mailben értesíted a munkaadót, megbizonyosodsz róla, hogy tudja, hogy beteg vagy, akkor az szabályos. Erre az időszakra a teljes bér jár. 

Utána viszont az állami táppénz, ami nagyon komoly 138 font/hét-ben maximálódik. Ez az éhenhaláshoz is kevés, ezért nem árt, ha gyorsan felépítesz egy vésztartalékot a kényes esetekre (sok sikert!). 

Az egészségügyi ellátás (a fogászatot leszámítva) ingyenes. Viszont NI-szám nélkül nem tudsz regisztrálni a háziorvosnál. Regisztráció nélkül nincs háziorvos. Háziorvoshoz csak előzetes időpontra lehet menni, rendelési időben beesni nem lehet. Arra ott az ambulancia (A&E). 

A receptre írt gyógyszer egységesen tételenként 8 font 60 penny, azaz ha kétfélét írtak fel a receptre, akkor 17.20-at fizetsz. 

Család 

Állami bölcsőde, óvoda nincs. A magánban az állam 3 éves kortól fizet heti 15-30 órát, ha mindkét szülő dolgozik. Így az óvoda havi 1200-1500 fontba kerül, támogatással 700-1000 font.

Kis bolti körkép

Iskola 4 éves kortól van. Első év az előkészítő, utána a rendes suli. Az iskola maga ingyenes, tankönyvet nem kell venni. Egyenruhát igen. Ha nem akarod a gyereket minden nap ugyanabban a ruhában járatni, akkor kelleni fog több garnitúra. Ráadásul nyári is, stb... 

A gyenge minőségű nadrág egy hónapig tart, a jó minőségű kihúz 2-3-at, amíg a gyerek el nem esik a suliban és ki nem szakítja. Ez éves szinten megáll egy olyan 200 font körül. 

Az iskolai ebéd másodikos kor végéig ingyen van, utána évi 400 font. Erre rájön az iskolatej (opcionális). 

Az iskola szigorúan kezdődik és végződik. Például 9 és 3 között, vagy 8:50 és 3:15 között, de a gyerekkel korábban érkezni vagy tovább otthagyni csak pénzért lehet (elég sokért). Ez akár havi 300 fontot is jelenthet. Plusz délutáni klubok. 

Ja és ne felejtsük az „önkéntes” adományokat, amikor a gyerek mehet a saját ruhájában - ha befizeti az önkéntes 1-2-5 font adományt. Elég gyorsan szemet szúr, hogy csak a te gyereked van egyenruhában. 

Erre rájönnek a beöltözős napok (évi 3-4?), amikor kell jelmez. Szóval az ingyenes iskolával úgy kell számolni, hogy ha a gyerek pl. harmadikos, akkor az egy évben olyan 800-1000 font lesz. 

Ha korábban viszed, később hozod, az összeg felmászik a bűvös 3500-4000 fontra. Elég sok pénz az ingyenes oktatásért. Vannak mindenféle támogatások / adókedvezmények, de ezek egyikében sem vagyunk érintettek (már többször végigzongoráztuk). Nézz utána itt

Autó 

Hosszútávú projekt lehet, mert iszonyat drága fenntartani. A biztosítást nem az autóra, hanem az autóra és a vezetőre együtt fizetjük. Tehát az autót nem adhatod oda az öcsédnek, ha nincs az öcsédnek angliai biztosítása, ami fedezi a más autóban okozott kárt is. 

De ha van egy autód, és a biztosításod működik felelősségbiztosításként is, akkor te vezethetsz olyan autót is, aminek egyébként nincs biztosítása. Súlyadó nélkül autó még közterületen sem állhat. Egy percig sem. Le is bilincselik. A bilincs levétele egy laza 250 fontos tétel. 

Amikor megveszed az autót, még aznap kell rá a súlyadó, mert ha beérkeztek a papírjai és nincs rá a nevedre súlyadó, akkor másnap már rajta lehet az UNTAXED Vechile tacepao és a szép sárga kerékbilincs.”

A legtöbb magyar német, brit vagy svéd állampolgárságot vett fel a legfrissebb adatok szerint. Mi kell ahhoz, hogy megszerezd őket?

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: London Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4113856830

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kerékbilincs: így úszd meg 2019.03.08. 01:33:32

Kerékbilincs alkalmazására a közterület-felügyelet jogosult és a kerékbilincs felszerelésekor nem kell rendőrnek jelen lennie. Van egy apró trükk, amellyel nagyon könnyen el lehet kerülni a kerékbilincset. A közúti közlekedési igazgatási feladatokról s…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.04.24. 06:47:34

Precíz poszt.Iskolatej... de rég volt.

Olliék 2018.04.24. 07:00:57

Profi írás. Kb ilyen itteni posztokból készültünk fel Németországra.

Olliék 2018.04.24. 07:01:55

@Golf2: Zsákszámra hordtam haza anno, senki sem itta. Én meg imádtam :))))))

Golf2 2018.04.24. 07:07:37

1.8 forint volt,2.1 a kakaó.Az még tej volt,nem is volt ennyi laktózbeteg.

Hari Seldon 2 2018.04.24. 07:29:13

"A receptre írt gyógyszer egységesen tételenként 8 font 60 penny, azaz ha kétfélét írtak fel a receptre, akkor 17.20-at fizetsz."

Ennyi pénzt kell fizetni a felírt gyógyszerért?!? - Nálunk a legritkább esetben fordult elé, hogy fizettem volna gyógyszerért.
(mondjuk van kiegészítő biztosításunk, de anélkül is jóval kevesebb mint a 8 Font. - Én például 2 Euronál soha nem adtam ki többet valami gyógyszerért)

Hari Seldon 2 2018.04.24. 07:31:38

@Olliék:
...és az ilyen angilai posztok után döntöttétek el, hogy semmiképpen nem mentek át a csatornán... :-)

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2018.04.24. 07:39:57

Az autót szerintem nem olyan drága fenntartani, tömegközlekedni néhol kétszer annyiba kerülne. Az autó átírása pedig az otthonihoz képest itt gyerekjáték és költsége sincs. A road tax az autó típusától és korától függően alakul, a biztosítás a balesetmentesen eltöltött évek számától és a lakókörnyezet biztonságától függ többek között.

Betegállomány esetén öt napig valóban igazolhatja az ember önmagát, de hogy kifizetik e a teljes bért az a főnökön múlik, nem kötelező. Legalábbis a férjem ezt tapasztalta az elmúlt tíz egynéhány évben.
Orvosi ellátást igénybe lehet venni akkor is ha nem dolgozol. Tőlem konkrétan a mai napig nem kértek NI-t vagy CSI-t, elláttak ingyen bármi bajom is volt.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2018.04.24. 07:43:34

@Hari Seldon 2: Ez a 8,60 a recept díj. Akármilyen gyógyszert írnak fel, akármennyibe is kerül az az államnak te csak ezt a 8,60-at fizeted. De pl. a gyerekeknek 16 éves korig ingyenes minden. Vagy a kismamáknak szintén, és nőként én kimondottan örülök az ingyenes fogamzásgátlóknak.

Olliék 2018.04.24. 07:44:02

@Hari Seldon 2: Neem. Próbáltunk hasonló elven, de mégis működő országot keresni, ahol nem a falak, a jogi,gazdasági,egészségügyi,oktatási képzéseket kelljen elvégezni ahhoz,hogy levegőt vehessünk. Persze így is kellett bőven még otthon tájékozódni,meg aztán itt is, de mégse volt olyan bonyolult,vagy sok(k).

Hari Seldon 2 2018.04.24. 07:55:34

@ChristineK:
OK, hogy receptdij. A lenyeg, az en ertelmezesemben az, hogy fizetni kell. - De most kicsit arnyaltad a kepet, hogy pontosabban leirtad, hogy kire mi vonatkozik.

Din Serpahis 2018.04.24. 08:03:35

Hat azert vannak szakmak amire siman lehet palyazni kulfoldrol is, sot.. Engem allandoan keresnek fejvadaszok londoni munkakkal, de altalaban mar fel se veszem, ha latom hogy angliabol hivnak. (Altalaban ilyen indiai jomunkasemberekre bizzak ezeket a hivasokat, akik kb keptelenek felfogni, hogy miert nem akarok angliaba menni, plane nem annyinpenzert, amennyit ajanlananak.)

Arthamyr 2018.04.24. 09:12:55

@Din Serpahis: A svájci számodon keresnek, nem?

Arthamyr 2018.04.24. 09:20:04

Az ilyen kötelező adományozásokat mindig utáltam, főleg azt, amikor csodálkoztak, hogy nem veszek valami jótékonysági sorsjegyet vagy egyebet. Ha adózok egy zsák pénzt, a többit tudom magam is hasznosítani, kár odaadni másnak. Amennyit az ember kiesik a munkából az ilyen események miatt, annak a költsége amúgy is több, mint a 10-20 euro, amit adományoz. Lehet, hogy azért nézik el jobban errefelé, mert már gyerekkorban hozzászoktatják az embereket?

IT Knight 2018.04.24. 09:23:44

A munkavállalás részt a software engineer-ek ne vegyék komolyan, ránk ez nem vonatkozik.

Itthonról is simán találsz munkát, Skype interjú, aztán kiutaztatnak. Általában támogatás is van a kiköltözéshez (2-3 ezer font plusz első 1-2 havi albérleti díj), plusz sign-on bónusz (5 és 15 ezer font között). Persze mind visszafizetendő, ha korán lelépsz.

Szóval ha pl. Java vagy iOS dev vagy, akkor simán ignorálhatod a Brexitet, kiköltözési költségeket, anyagi problémákat. :)

Ha óvónő, bölcsész, jogász, etc vagy, akkor persze marad a tányérpucolás minimálbérért.

IT Knight 2018.04.24. 09:23:54

@Din Serpahis: pont így vagyok vele én is, nem akarok oda menni, de néhány haverom ment, így képben vagyok a helyzettel.

Tényleg csak akkor éri meg, ha megcsípsz valami jó melót. De ha jó melóm van, akkor meg Budapesten is simán jól élek, sőt sokszor jobban, mint Londonban élnék ugyanolyan pozival.

Arthamyr 2018.04.24. 09:34:38

@IT Knight: Kb. addig, amíg haza nem mész Londonból.

Din Serpahis 2018.04.24. 09:47:59

@Arthamyr: persze, magyar szamom nincs is.

Din Serpahis 2018.04.24. 09:53:19

@IT Knight: londonnal foleg az a baj, hogy ha ugyanazt az eletminoseget akarnam megteremteni mint ami itt Svajcban van, a vilag penze nen lenne eleg. Fizuban szerintem el lehetne erni ugyanazt, vagyis a magasabb adok miatt picit kevesebbet, de ha a koltsegoldalt is figyelembe veszem, mar nem eri meg. Kar, mert sokkal erdekesebb projektek vannak ott szvsz

Arthamyr 2018.04.24. 09:57:03

@Din Serpahis: Ennek gondolom te is látod a jelentőségét.

kakuto 2018.04.24. 10:35:08

@ChristineK:

Igy van. Tomegkozlekedes draga tud lenni.
Az en biztositasom 28 font egy honapra 6 ev no claim bonussal. A road taxom 30 font egy evre.
Kis motoru csaladi kocsim van.

London2009 2018.04.24. 10:47:40

Jajj, mar megint London! :D

London2009 2018.04.24. 10:51:34

@Hari Seldon 2: Ezt en kifejezetten jo otletnek tartom. Igy legalabb valamennyire atgondolja a beteg, hogy valoban kell e az a gyogyszer… Masreszt pedig ami ugye ingyen van, annak olyan is az erteke. A legtobb esetben a gyogyszer valodi ertekehez kepest meg igy is minimalis ez az osszeg amit fizetni kell. Itt komolyabb betegseke orvossagaira gondolok elsosorban. Magyarorszagon is jo otletnek tartottam a vizitdijat, ha jol emlekszem igy hivtak. Meg annak a kis osszegnek is volt hatasa es foloslegesen talan kevesebben jartak orvoshoz.

puhacica 2018.04.24. 11:04:29

a tuloraimat mindig percre pontosan kifizetik, bar nem sok fizetnivalojuk van, az teny. 28 nap szabadsagom van es szerintem az eletben nem fizettem meg pontosan £8.60-at gyogyszerert. #alternativlondon

Virago_1000 2018.04.24. 11:04:45

Jo a poszt, de Mintha elvagtak volna, ugy szakadt vege a posztnak. Hianyxik a pl felsooktatas, az oregek ellatasa, es meg sok minden a posztbol.
Az atlag angol csalad rettentoen el van adosodva.
A kavefozo megvetelen gondolkodo Krisztina Londonban is hasonlo bajban lenne, mint budapesten, plusz meg az a penzben nem merheto dolog, hogy idegenkent kezelik, valamint az idojaras. De ezeket nyilvan nem lenne cool megosztani ezen a blogon sem, mert ennek a profiljaba csak a magyarorszag, magyarok ocsarlasa illik.

Idojaras: nem csak az eso miatt, de az itteni klima nem tesz jot a mentalis egeszsegnek.

Virago_1000 2018.04.24. 11:04:45

@Din Serpahis: egy svajci faluban wl tudnam kepzelni az eletemet.

Virago_1000 2018.04.24. 11:04:45

@kakuto: 30 font road tax? Akkor hibrid autod van? Meg egy motorra is 87 font.
2.0 renaultra 290 font korul van, range rover 500 koruli.
Porsche 911 is alulrol nyaldossa a 300at.

London2009 2018.04.24. 11:05:08

Oh, ezt elolvasgattam volna meg. Vegre valaki leirta ujra, hogy mennyibe kerul a bolcsode/ovoda. Soha nem hiszi el senki nekem, ha Magyarorszagon mondom, akkor meg frankon azt hiszik, hogy megorultem. Az auto fenntartasa szerintem sem draga. No persze, minden relativ. Ha hozzaadjuk a parkolast, benzint stb. akkor mar nyilvan nem olyan olcso, de ez mindenhol igy van. Az viszont megfizethetetlen, hogy nem kell busszal menni bevasarolni, a repterre, illetve a hetvegi kiruccanasok is sokkal egyszerubbe stb.

Csodabogár 2018.04.24. 11:22:58

@London2009: Tovább megyek, semmi se kellene ingyen adni, mert ami ingyen van annak semmi becsülete nincs a népeknél. Sokkal szimpatikusabb ha kapok számlát és fizetek, mint az ingyenes ami után gondolkozhatok, hogy mit is kellene karácsonyra adni az orvosnak, illetve mennyit. Szerintem itthon alaposan vissza ment a gyógyszer fogyasztás, mióta nincs ingyen.
Én az ingyenes közlekedést is megszüntetném, mert tiszta röhej.

Golf2 2018.04.24. 11:29:23

@London2009: mar megint London...Még mindig jobb mint a tegnapi,ami vonzotta a "nincs kolbász csak kerítést" sáskahadat.

Golf2 2018.04.24. 11:38:36

@Virago_1000: "az itteni klima nem tesz jot a mentalis egeszsegnek" Igazad van,erre élő példát szolgáltatsz.
Gyere haza fiatal,vár a 40 fok.

Virago_1000 2018.04.24. 11:56:41

@London2009: taxi a legolcsobb megoldas londonban. Ha messze mesz akkor meg berelsz. A berauto mindig uj(szeru). Londonban kizalolag a motor es bicikli jelent alternativat, sajnos az idojaras nem kedvez egyiknek sem. Nemcsak a gyakori eso, de a kellemetlen, alapvetoen huvos idojaras sem. Mindossze par hetvege akad evente, amikor olyan jo erzes motorozni, mint Magyarorszagon 6 honapot.

kakuto 2018.04.24. 11:56:41

@Virago_1000:

Kis turbos benzines, elso evben 0 font volt, utana 30 font lett. De ha dizelt vettem volna akkor 0 is lehetne, de lehet rosszul tudom.

Valszeg kovetkezonek egy kicsit erosebb benzinest vennek de nem akarok nagyobb biztositast vagy road taxot fizetni. De most mindenhol a kis turbos benzines lett a divat az 1,0es motorbol meg mar kihoznak 110,120 loerot is.
Nagyon garancia parti vagyok a szolgaltatas es szervizek magas ara miatt igy valszeg kia t veszek kovetkezonek a 7 ev gari miatt, na de nem ujonnan abbol eleg volt ketszer.

Mishy 2018.04.24. 11:56:41

Sziasztok,

Egy tipp ha rendszeresen kell gyógyszer. 12 recept felett már megtérül: www.nhs.uk/NHSEngland/Healthcosts/Pages/PPC.aspx

Szerintem így egy idő után, olcsóbbra is kijöhet mint Magyarországon....

Virago_1000 2018.04.24. 11:56:41

@Golf2: gyere ki, tapasztald meg; itt "jobb".

London2009 2018.04.24. 11:58:15

@Golf2: csak vicceltem, nyugi. : ) A tegnapi nap kemeny menet volt!

London2009 2018.04.24. 12:01:48

@Virago_1000: miutan mi autoval jarunk a metroig, igy eleg szep summa lenne, ha naponta taxiznank.
Szokasos kerdesem Virag Doktor. Mi tart itt meg teged?
Az atlag angol haztartas neveben pedig jelzem, hogy a mortgagen kivul egy penny hitelunk sincs. De koszi, hogy aggodsz. : )

London2009 2018.04.24. 12:06:28

@Csodabogár: ezt egy olyan orszagban ahol nepszavazast tartottak a 300 HUF-os vizitdijrol nem tudom elkepzelni, hogy valaha is eljutna olyan szintre a tarsadalom, hogy ezt felfogja. Szomoru ezt irni, de igy van.

wrstjnethn 2018.04.24. 13:36:58

Ez sajnos egy elég általános, semmit sem részletező "nesze semmi fogd meg jól" poszt. A mocsok rész pláne nem túl részletes. Mivel London Európa egyik legszennyezettebb fővárosa kb. 300 éve, minden épület, burkolat, járda fekete a rárakódott évszázados kosztól. Erre jön rá, hogy az angolok például ablakot sosem mosnak, kivéve a boltok kirakatait. És hogy egy pillanatra se javuljon a helyzet, az egész várost reggelre széthugyozzák és faltól falig locsolják a sört, kólát és kávét. Mivel azt az utcaseprők még a végén feltakarítanák, az éttermek az utcára rakják ki a szemetes zsákokat záráskor, amikből csordogál a büdös lé. Ha nem túl büdös, akkor a rókák cincálják szét és terítik el a tartalmát öt négyzetméteren. Egyes környékeken erre jön rá az állandó fűszag, amivel egyesek a területüket jelölik ki.

Arthamyr 2018.04.24. 13:37:13

@London2009: Szerintem gáz, hogy ugyanannyit kell fizetni érte. Sőt, én valahogy azt is beleépíteném, hogy az orvos is anyagilag motiválva legyen az olcsóbb gyógyszer felírására. Bár nem tudom, Angliában hogy megy, lehet, hogy ott így, de Magyarországon pl. elég nagy szabadsága van az orvosnak, hogy két hasonló/ugyanolyan hatású gyógyszer közül melyiket írja fel, és mivel ő anyagilag nem feltétlen abban érdekelt, hogy a tb/beteg számára az olcsóbbat írja fel, nem biztos, hogy azt fogja felírni.

Arthamyr 2018.04.24. 13:38:32

@Virago_1000: "Idojaras: nem csak az eso miatt, de az itteni klima nem tesz jot a mentalis egeszsegnek. " - Láthatólag van, akinek bírja ezt a szervezete, és van, akinek nem. :D

Arthamyr 2018.04.24. 13:43:22

@Virago_1000: Akkor én biztos rossz Londonban voltam, mert szerintem nincs mocskosabb lehúzás a rohadék taxiknál (a normál black cab). Belváros-Heathrow 80 font, kb. 2 hónapja a reptérről 2 mérföldre lévő hotelig 35 fontra húzott le a csávó. Bemotyogta, abból az 5 fontot értettem, mondom rendben, aztán amikor fizettem, láttam, hogy 35. Ennyit arról, hogy a taxi olcsó meg jó...

London2009 2018.04.24. 14:36:29

@Arthamyr: lehet, hogy az uberre gondolt vagy a local cab companykre. Azok jo aron mukodnek. A black cab is olcsobb mar, mint uber elott, de meg mindig draga a tobbihez kepest.
Nekem tetszik az alap koncepcio es az "egyenar" es nincs az ember amiatt buntetve mert mondjuk influenzas vagy eppen rakbeteg. A tapasztalatom pedig az, hogy az orvos itt azt irja fel, amire szukseged van. Nem kapnak reszesedest a gyogyszerugynoktol, igy az orvosnak teljesen mindegy, hogy melyik gyogyszer eppen mennyibe kerul. Par honapja antibiotikumra volt szuksegem. Felirtak napi 3-at 6 napon at. A gyogyszertarban megneztek a receptet majd egy mindenfele jelzes nelkuli feher dobozba beletettek 18 darab szinten jelzes nelkuli kapszulat. Ez nekem nagyon tetszik, hogy pontosan annyit adnak, amennyire szuksegem van. Nem kell megvenni 3 dobozzal azert, hogy utana az utolso doboznak megmaradjon a fele es menjen a kukaba. Olloval szepen kivagtak a gyogyszerlevelrol a kapszulak pontos szamat. A maradekot abbol a dobozbol pedig majd odaadjak a kovetkezo betegnek. Ezt en kifejezetten okos rendszernek talalom.

London2009 2018.04.24. 14:45:39

@wrstjnethn: "Erre jön rá, hogy az angolok például ablakot sosem mosnak..." Meselj meg! :D
Annyi igazsag van benne, hogy valoban nem ok mossak, hanem mosatjak. 4-6 hetente jar az ablakmoso brigad es a kisujjamat sem kell mozditani a ragyogo ablakokert. Merre laksz? Eliranyitom oket akkor feletek. Oriasi business lehetoseget latok itt.

2018.04.24. 14:54:35

Eddig sem ertettem ezt a Magyarorszagon uralkodo London-fetist, de ezt elolvasva meg kevesbe ertem... Szamomra megdobbento, hogy ilyen korulmenyek hogy lehetnek vonzoak, ha csak valoban nincs valami nagyon keresett szakmad (pl. programozo stb.), amiert romma fizetnek. Ennel kb. barmelyik masik nyugat-europai orszagban jobbra szamithatsz... Gondolok itt elsosorban ezekre a kijelentesekre:

"De persze ott a túlóra, amit itt nem szeretnek kifizetni, az kvázi szívesség.

Benne is van a munkaszerződésedben: „you will be asked to work overtime”. Nem illik nemet mondani."

"Aztán sok-sok huzavona után kiderült, hogy ha legalább egy közeli hozzátartozó biztosított, akkor mindenki más is, tehát ha a családban a férj dolgozik, a feleség nem, akkor is az egész család védett. De ennek utána kellene pontosan néznem."

"Állami bölcsőde, óvoda nincs. A magánban az állam 3 éves kortól fizet heti 15-30 órát, ha mindkét szülő dolgozik. Így az óvoda havi 1200-1500 fontba kerül, támogatással 700-1000 font."

"Erre rájönnek a beöltözős napok (évi 3-4?), amikor kell jelmez. Szóval az ingyenes iskolával úgy kell számolni, hogy ha a gyerek pl. harmadikos, akkor az egy évben olyan 800-1000 font lesz.

Ha korábban viszed, később hozod, az összeg felmászik a bűvös 3500-4000 fontra. Elég sok pénz az ingyenes oktatásért. Vannak mindenféle támogatások / adókedvezmények, de ezek egyikében sem vagyunk érintettek (már többször végigzongoráztuk)."

ukcsibe 2018.04.24. 14:54:38

@Virago_1000: a road tax nekem 0£... (ecodiesel Fiesta) :)

London2009 2018.04.24. 15:08:19

@Balazs111: Nem ertettem en sem soha es meg mindig nem ertem. Szerintem azert jonnek meg mindig sokan Londonba mert kezenfekvo. Konnyu a nyelv, altalaban ugye eleve mar beszelik, sok a munka es tuti, hogy van mar legalabb egy ismeros, aki itt el. Masik ok pedig az, hogy sokan tajekozatlanok. Hiaba van annyi informacio a neten, akkor sem hisznek masnak es elvakitja oket akar a minimalber osszege is forintba atszamolva. Aztan meg jon a feketeleves…

Hari Seldon 2 2018.04.24. 15:17:17

@London2009:
Én is így gondolom. Legtöbben csak "Londonországot" ismerik.
Meg sem fordul a fejükben mondjuk pl. egy Bristol, vagy valami másik város közép Angliában. Lehet, hogy a legtöbb ember sokkal jobban járna másik városban.
- Csak annyi a koncepció, hogy "mindenki Londonban van", akkor én is oda megyek.

Arthamyr 2018.04.24. 15:20:17

@London2009: Ha jól tudom, ő nagyon uber ellenes, szóval nem hiszem, a local cab company már más tészta, de majd elmondja, ha akarja. Mindenesetre bekaphatják, kicsit átbaszva éreztem magam, főleg a 35 fontnál, a 80 csak simán drága volt, de ott azért jó sokat ültünk a taxiban.

Magyarországon sem kap részesedést az orvos, azt szerintem a törvény sem teszi lehetővé. Egyszerűen csak vannak emberek, akik kapcsolatot tartanak az orvosokkal, és tájékoztatják őket a gyógyszer- és eszközkínálatról (apósom/anyósom orvos, egy másik rokon meg gyógyszerészből átvedlett orvoslátogató). Ezek az emberek néha meghívják őket szakmai konferenciára, adnak egy ajándék laptopot stb., ezért persze semmit nem várnak el, de azért törekszenek a jó kapcsolattal az orvosokkal.
Ha van egy gyógyszer, ami bevált, és jön egy ugyanolyan hatékony (esetleg teljesen ugyanazt a hatóanyagkombinációt tartalmazza), ami feleannyiba kerül, az orvos nem köteles azt felírni. De azt sem tiltja neki semmi, hogy egy drágábbat írjon fel, ha ő úgy gondolja, hogy az a megfelelőbb, a beteg meg nem fog vitatkozni, mert megbízik az orvosban, és nem is ért a gyógyszerekhez.

Az valóban jó, hogy pont annyit kapsz, amit kell, meg nincs marketing (feléd) a gyógyszeren, de van beépítve garancia, vagy akárcsak motivátor, hogy két, ugyanúgy megfelelő gyógyszer közül az olcsóbbat írja fel az orvos? És ha van, akkor ez úgy van megoldva, hogy az orvosnak meghagyja a szakmai döntés szabadságát, vagy favágó módra elő van írva, hogy x betegségre y gyógyszert kell felírnia, és mást nem is lehet?

Ez az egész egészségipar egy kevésbé tiszta dolog (szerintem kifejezetten mocskos), és nagyon nehéz szabályozni, főleg mivel az egész lakosságnak szolgáltatnak, hatalmas piac, és emberek egészségéről, életéről van szó, amire a legtöbb helyen komoly értékként tekintenek, legalábbis publikusan.

London2009 2018.04.24. 15:22:16

@Hari Seldon 2: Bristol pedig a szivem csucske. Eleldegelnek ott en is. Nyilvan van akit idekot Londonba a munkaja. Pl. jomagam. Lakhatnek persze egy helyes kis faluban, de en nem vallalom a bejarast. Meg igy is facan volt a kertemben szombat reggel, eleg videk ez nekem. :D
Kulonben Bristol sem olcso. De azert gondolom olcsobb, mint London es egy csomo elonye van meg e mellett.

London2009 2018.04.24. 15:34:05

@Arthamyr: Ez erdekes. Mindig ugy kepzeltem el, hogy kapnak x penzt, vagy legalabbis valami nagy elonnyel jar az orvoslatogato keszitmenyet felirni. Mondjuk azert egy laptop mar eleg elony…
Hatoanyagot irnak fel. Nem azt irjak fel, hogy a beteg kapjon pl. Nurofent (most mondtam valamit), hanem azt, hogy kapjon 500mg Ibuprofent. A gyogyszeresz donti el, hogy ezt milyen formaban kapja meg a beteg. Na most ehhez hozzateszem, hogy ez az en tapasztalatom. De legutobb meg is kerdeztem a dokimat mert feltunt valami es mert szeretek kivancsiskodni. Na es akkor meselte, hogy ez ilyen egyszeruen megy. Volt egy orvos fium es o egy csomo dolgot meselt, ami itt szazszor jobban mukodik es ez az egyike volt. A masik pedig a szigoru eloirasok, aminek szerinte legalabb annyi elonye van, mint hatranya. A gyogyszerekkel/hatoanyagokkal is igy van. Elfertozodott sebre fel van sorolva, hogy mit lehet adni es milyen dozisban es kesz. Elteres nem megengedett. Nagyon le van az egesz rendszer vedve mert rettegnek a muhibaperektol.

Arthamyr 2018.04.24. 15:38:46

@Balazs111: @London2009: Angolul még mindig a legtöbben tudnak, és a posztban is benne van, hogy igen előnyös, ha valaki beszél angolul. Meglepődnék, ha nem lenne igen előnyös, ha valaki tud németül, ha mondjuk német nyelvterületre megy. Aki olyan helyen dolgozik, ahol emberekkel kell érintkeznie, a nyelvtudás majdnemhogy elengedhetetlen (némely szakmában elég az angol bárhol, de ez ritka).
Nem árt még figyelembe venni, hogy honnan indulnak ezek az emberek, milyen lehetőségeik lennének Magyarországon. Olyan ember elenyészően kevés van, aki azért megy, mert hülye, és szereti, hogy rosszabb lesz neki, egész egyszerűen van, akinek annyira rossz, hogy még a londoni aljamunka a jobb opció (pl. rosszabb volna a londoni vendéglátózás alja vagy a takarítás, mint a közmunka vagy ugyanaz otthon?).
Sok embernek nincsen gyereke, kiváncsi vagyok, hogy Londonba mennyi családos megy, és ezek közül mennyi megy alulfizetett, őket kiszolgáltató munkát végezni, de nem hinném, hogy sok.

London2009 2018.04.24. 15:46:30

@Arthamyr: Na latod pont ezt nem ertem. Aki “aljamunkat” jon vegezni, (nem szeretem ezt a szot, da ha mar ezt hasznaltad, maradtam ennel) oket ertem meg a legkevesbe miert Londonba jonnek. Illetve ez igy nem igaz. Azt megertem, hogy miert itt kezdenek, azt nem ertem meg, aki itt marad hosszu eveken at. Annyi szebbnel szebb resze van a szigetnek es a minimalber mindenhol annyi. Ezt meseltem mar itt nem olyan regen, hogy tavaly megszalltunk egy hotelben, Devonban. Az egesz hotel 40 fos szemelyzete a manager kivetelevel (o lengyel volt) magyar volt. Tokre szerettek ott elni es dolgozni. Mindenki minimalbert kapott egy csomo par volt, minimalis penzert bereltek ott a tengerparton lakasokat, szobakat, nagyon elegedettnek es boldognak tuntek. Az tuti, hogy ha vendeglatasban vagy egeszsegugyben dolgoznek, akkor valamilyen nagyon szep videki reszre koltoznek. Annyi lehetoseg van, de tenyleg.

2018.04.24. 15:57:28

@London2009: Igen, valoszinu tenyleg a magas foku tajekozatlansag es az igen szegenyes nyelvtudas lehet az oka... (ertem ezalatt, hogy Magyarorszagon mar angolul jol tudni is nagy szo, mig sok nyugat-europai orszagban pedig mar majdnem masodik anyanyelv, a valoban "idegen" nyelv pedig egy harmadik nyelv ismeretetol kezdodik).

Ez a post pont kapora jon a tegnapi eszmecserehez, igy mar teljesen meg tudom erteni, hogy miert irtad, hogy 2x2000 font nem eleg egy normalis, hosszu tavra tervezheto elethez Londonban...

wrstjnethn 2018.04.24. 15:57:32

@London2009: igen, jellemzően a lakóparkok lakásait valóban mossák mert megrendeli a tulajdonos, de a magánházak nagy részében sosem fizetnének ezért.

London2009 2018.04.24. 16:08:12

@wrstjnethn: ez erdekes. Nekem teljesen mas a tapasztalatom, pedig tiz eve itt elek lassan es ez az 5-ik vagy 6-ik lakohelyem es London teljesen kulonbozo helyeit megjartam mar. Amikor bekoltoztunk a mostani helyunkre, akkor itt is teljes termeszetesseggel kozoltek, hogy mikor jon legkozelebb az ablakmoso. Vegigmennek az egesz utcan es kesz. Ez az elozo helyen is igy volt, az azelotti helyen is... Pedig (sajnos) nem Chelseaben lakunk, hogy ez valami kirivo dolog legyen.
Anyam mindig irigykedik, hogy milyen jo rendszer ez es nem kell ablakot mosni. A masik resze pedig ugye az, hogy itt kifele nyilnak az ablakok, tehat ha akarod sem tudod magadnak lemosni. Majd figyeld az ablakmosokat, tuti, hogy jar feletek is. Amugy meg hatalmas osszeget kernek erte, 12 fontot. Ez lehet, hogy valaki visszatart, de azert a tobbseg biztos, hogy ki tudja fizetni. Az persze lehet, hogy ettol fuggetlenul is van, aki nem mosatja, illetve gyakrabban koszolodik, mint mashol itt a Big Smokeban...

Arthamyr 2018.04.24. 16:10:35

@London2009: Azt én sem értem, hogy miért ragadnak benne (bár azért benne van, hogy az emberek többsége nem szereti változást), csak arra van tippem, miért oda mennek. Régebben írtam egy ilyen ismerősről, aki tényleg mosogatóként kezdte londoni pályafutását, és tényleg előrelépett az otthoni helyzetéhez képest.

Arthamyr 2018.04.24. 16:17:01

@London2009: A laptopot csak úgy kapja, nem kell cserébe felírnia x mennyiségű gyógyszert, meg az ötcsillagos hoteles konferenciát is. És tudtommal felírhatnak specifikus gyógyszereket is.

"A masik pedig a szigoru eloirasok, aminek szerinte legalabb annyi elonye van, mint hatranya. A gyogyszerekkel/hatoanyagokkal is igy van. Elfertozodott sebre fel van sorolva, hogy mit lehet adni es milyen dozisban es kesz. Elteres nem megengedett. Nagyon le van az egesz rendszer vedve mert rettegnek a muhibaperektol. " - Igen, írtam, hogy ez is opció, ez is szar, csak ez más miatt. :)

London2009 2018.04.24. 16:18:35

@Balazs111: koszi, ilyet is ritkan hallani egy kommentelotarstol. : )

London2009 2018.04.24. 16:20:49

@Arthamyr: azert elobb utobb eleg sokan lelepnek. De ezt is leirtam mar millioszor. Kevesen lesznek itt nyugdijasok...

Arthamyr 2018.04.24. 16:21:52

@Balazs111: Nem tudom, miért szegényes, ha csak angolul tud valaki, meg miért várható el, hogy bármilyen más nyelven tudjon. Az angol anyanyelvű országokban szerintem a többség nem beszél az angolon kívül 2 másik nyelven. Itt, Írországban van, aki csak angolul tud...

Dikusz 2018.04.24. 16:22:41

@London2009: Azt hiszem ezt már többen is megkérdezték tőle. De nem emlékszem, hogy valakinek is válaszolt volna. Ilyenkor egy ideig nem is szól hozzá...

London2009 2018.04.24. 16:23:48

@Dikusz: minden heten megkerdezem. :D

Arthamyr 2018.04.24. 16:24:10

@London2009: Miért lennének? A legnagyobb pozitívum a pezsgő (üzleti) élet és a jó álláspiac, egy nyugdíjasnál az utóbbi nem annyira releváns, akkor miért fizesse ki a drága ottani életet?

Arthamyr 2018.04.24. 16:25:29

@London2009: A többség nem tud írül (legalábbis angolul sokkal jobban tud). Tanulják az iskolában, de nem nagyon használják később, így elfelejtik.

London2009 2018.04.24. 16:31:15

@Arthamyr: na jo en magyarokra gondoltam. Egy csomo egyeb nyuggert ismerek amugy. Tele van veluk a helyi tenisz, rugby, golf klub meg a korusban is inkabb idosebbek enekelnek. Ha itt eltek le az egesz eletuket es van egy tehermentes ingatlanuk, akkor sok gondjuk nincs.

London2009 2018.04.24. 16:31:53

@Arthamyr: tudom, olyasmi mint a walesi (na ezt nem tudom, hogy irjak, szoval welsh) vagy a baszk stb...

Arthamyr 2018.04.24. 16:34:47

@London2009: Én is, meg egyéb külföldi odaköltözőkre. Akiben már megvolt egyszer az országváltásra a eltökéltség, nem tudom, később mi tartaná ott, ha egyszer már nem éri meg, és nem olyan beállítottságú emberek, hogy mély gyökereket eresztenek.
Olyan ember is van, aki leéli az életét a vidéki faluban, mert kicsi a költözési hajlandósága, pedig azért nem olyan szuper ott élni.

London2009 2018.04.24. 16:41:26

@Arthamyr: nekem ezek a nyugdijas barataim, tenisztarsaim, korustarsaim, szomszedaim, tok mindegy minek hivom oket a legjobb peldak es motivaciok a szep, hosszu es teljes eletre. Hihetetlen, hogy milyen aktivak. Meg mondhat mindenki azt, amit akar, oregsegedre azert nagyon jo dolog ha van penzed amit kolthetsz kedvedre. Jonnek, mennk a vilagban, vannak hetvegi hazaik, tele vannak programokkal, irto jofejek, nagyon, nagyon birom oket. Na es szerintem ebben oriasi kulonbseg van a kelet es a nyugat kozott. Kezdjuk ott, hogy a tobbseguk meg sem eli a nyugdijaskort. A magyar nyugdijbol, ha meg nincs megtakaritasa sokaig nem nyujtozkodhat. Tudom, hogy vannak ez alol kivetelek, csak aranyaban sokkal kevesebben vannak a boldog magyar nyugdijasok, mint mashol.

2018.04.24. 16:43:21

@Arthamyr: Nem elsosorban az angol anyanyelvuekre gondoltam, mert ok valoban nem szorulnak ra, hogy barmi mast megtanuljanak. A kontinens legtobb orszagaban viszont egyre inkabb a 3-4 nyelv ismerete a minimum, ha nemzetkozi karriert akarsz. Mar csak azert is, mert nem egy tobbnyelvu orszag van Europaban (pl. Svajc, Belgium). Emellett, ha pl. valaki holland anyanyelvu, az jatszva tanul meg nemetul, angolul meg eleve tudnak, mire felnonek az oktatasnak es a mentalitasnak koszonhetoen. Skandinav orszagokban detto ez a helyzet. Igy ha valaki ezekkel az emberekkel itt Europaban versenyezni akar, akkor jojjon barhonnan is, az anyanyelv + angol parositas edes keves. Kell meg legalabb 1, de inkabb 2 plusz nyelv.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 16:59:44

Hehh, pof@'m leszakad, kötelező túlórát vállalni és még csak ki sem fizetik?
Ez most komoly?
Akkor ez ugyanolyan rabszolgamunka, mint a odahaza a drágalátos magyar munkaadóké, mi a különbség?
Eddig erről szó se volt...(vagy max akkor beteg voltam, ha mégis)

"Ami viszont tény: 5 napig magadat igazolod, azaz felhívod, megüzened, e-mailben értesíted a munkaadót, megbizonyosodsz róla, hogy tudja, hogy beteg vagy, akkor az szabályos. Erre az időszakra a teljes bér jár. "

Na, ez mekkora kábulat, bazz.
Itt meg nálunk a kórháznál az van, hogy már egy napnyi otthonmaradásért (önigazolt betegségért) is többet levonnak, mint egy napi bér...
Óriási pofátlanság, de valamiért az originál svédek eltűrik.Akkor mi se panaszkodhatunk, csak magunkban anyázkodunk.
A második nap már kisebb a levonás a napi bérhez képest, de ez nem vigasztal senkit...

A fogászat miért nincs benne a teljes egészségügyben, ingyenesen?A fog az nem az emberi test része?
(Tudom, máshol se ingyenes, illetve nem része; ott is kérdezném, hogy miért...)

"Állami bölcsőde, óvoda nincs. A magánban az állam 3 éves kortól fizet heti 15-30 órát, ha mindkét szülő dolgozik. Így az óvoda havi 1200-1500 fontba kerül, támogatással 700-1000 font."

Ez viszont atomdurva...Gyerekenként 700-1000 font az népnyúzó, lehet, hogy az egyik szülőnek az össz fizetése sincs ennyi, főleg 2-3 gyereknél...
Hogy nincs népharag meg felkelés, kiegyenesített kaszákkal?

Más.
Ezt a gyereket úgy rúgnám s3ggbe, hogy a haja leég:
index.hu/kulfold/2018/04/24/a_bankkartyat_lenyulo_elrepulo_gyerek_anyja_nem_szereti_azt_a_szot_hogy_nem/
A sz@rházija, nem szereti azt a szót, hogy nem, az ész megáll.
Mit fog ez csinálni majd 20-22 évesen??A bankból elviszi az aranykészletet?

Arthamyr 2018.04.24. 17:04:04

@Balazs111: Nem tudom, mi az, hogy "nemzetközi karrier"...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 17:19:23

@London2009: Ne viccelj már, még jó hogy qrvaanyázott mindenki a vizitdíjjra, mikor rengeteg adót, tébét vonnak le már az amúgy is az alamizsna- fizetésekből is...Te szeretsz kétszer fizetni ugyanazért?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 17:24:48

@wrstjnethn: "rókák cincálják szét és terítik el a tartalmát öt négyzetméteren. "
Na, ilyen élmény nekem is volt.Nem győztem csodálkozni, hogy hogy lehetnek akkora gyökerek az emberek, hogy a kukától fél métere ledobálják a sok mocskot a földre.Aztán egyszer hajnalban véletlenül fent voltam és megdöbbenve láttam, hogy a szemét sirályok meg a "pincérek" (ez a fekete-fehér madár, talán szarka?) belebújnak a játszótéri szemetesbe (ami ilyen oldalt bedobós) és onnan dózerolják kifelé a szemetet, mekis kajamaradékokat, banánhéjat, etc. és aztán meg lakmároznak belőle... :D Rohadék banda. :D

London2009 2018.04.24. 17:26:53

@geegee: Nagy meglepetest nem mondok azzal ugye, hogy a tulora azert nem minden munkahelyen van igy?
A gyerek bolcsijevel/ovijaval kapcsolatban pedig itt vagy a gazdag vagy a szegeny csaladok anyai maradnak otthon. Az egyiknel nincs szukseg arra, hogy a no is dolgozzon, igy otthon marad, de azert persze van altalaban au pair vagy nanny is a haznal. A szegenyeknel pedig nincs ertelme a felesegnek visszamennie dolgozni, mert az amit keres a bolcsire/ovira sem lenne eleg. Ugyhogy ki sziv ezzel? A kozeposztaly. Nincs foldindulas, mert itt ez a rendszer es kesz. Ezert van ennyi au pair, mert meg azt is olcsobb fizetni, mint mondjuk ket gyerek ovijat, ha a gyerekek kozul mindketto 4 ev alatti. Utana azert konnyebb lesz. De azert ez Londonra igaz csak. Videken olcsobbak a bolcsik is. A kollegam kikoltoztette az anyosat, amikor a felesege visszament dolgozni. Vegulis az is egy megoldas… :D

London2009 2018.04.24. 17:28:37

@geegee: te ne idegesits mar! 300 HUF-rol kellett nepszavazast tartani? Tokeletes volt arra, hogy az oregasszonyok ne ott otyezzenek. Amugy meg ha annyi ado van, akkor pont ez a 300 HUF szamitott? A 27%-os AFA-rol miert nincs nepszavazas? Az nem faj?

2018.04.24. 17:28:47

@Arthamyr: Alapvetoen diplomat igenylo munka vegzesere (ezt nem tettem hozza az elozo hozzaszolasban) es karrierepitesre gondoltam mas orszagban, mint ahol szulettel. Tehat tulmutat azon, peldaul hogy "kiugrok par evre nemetbe egy adott pozicioba aztan hazamegyek".
Peldaul ha fel is vesznek egy magyar mernokot/kutatot stb. Hollandiaban egy adott poziciora csak angol nyelvtudassal, akkor abbol a poziciobol soha nem fog tudni kitorni es karriert epiteni Hollandiaban, ha nem tanul meg legalabb hollandul. De ebben a specifikus esetben nemetul sem art... Vagy ha adott ugyfelkorrel dolgozik a cege, akkor azon a nyelven legalabb valamennyire.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 17:40:26

@London2009: 12 font naponta, hetente, havonta, négyzetméterenként, ablaxárnyanként? Kicsit bővebben kérjük...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 17:44:40

@London2009: Aham, kösz, na, ez már így árnyalja.De azért ha a középosztály sz*pja be a legjobban, az durva, hiszen azokból van a legtöbb, gondolom.Na mindegy, ha nekik jó így, akkor nekem is.

London2009 2018.04.24. 17:46:54

@geegee: haha. Oke, ha ez ilyen fontos, akkor leirom reszletesen! Alkalmankent fizetek 12 fontot az osszes kinti ablakra, amibol van egy par. A benti ablak uvegeket is lemossak, ha megkerem oket, de azt nem szoktam minden alkalommal, csak olyan 3-6 havonta. Az osszes ablak lemosasa kivul-belul 25 font.
De kulonben ez baromi olcso azert. Az elozo helyunkon 20 font volt a kinti ablakok lemosasa. Annal tobbet sosem fizettem. Viszont ha felhivnal egy rendes takaritoceget, akkor ok olyan 40-60 fontot siman elkernenek erte. De ezek ilyen helyi fiatal sracok, van mas munkajuk is, ez csak kiegeszites nekik. Az egesz utcan vegigmennek egy hetvege alatt, egy haz nem tart tovabb, mint 10-15 perc. Ugyhogy jo kis zsebpenz ez!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 17:47:44

@London2009: De ember, illetve bocs, asszony... :D Ezt nem egyszer kell kifizetni egy hónapban, hanem esetlegesen q soxor, ha valaki öreg, idős, krónikus bajban szenved...És azért 10-en éve még volt valamennyi értéke a 300 forintoknak is.Abban mondjuk egyetértek, hogy nem kellett volna népszavazás, hanem egyszerűen be se kellett volna vezetni.A népszavazás még hozzátett valszeg pár tíz milliárdot az amúgy is bukott projekt költségeihez.Ez valóban egy f@sság volt.

London2009 2018.04.24. 17:50:28

@geegee: ez van. Ha valaki akar gyereket, az ezzel jar. Kifizetik, nem tudnak mast csinalni. De azert vannak ilyen-olyan kedvezmenyek, nalunk pl. childcare vouchert ad a ceg, 3 eves kor utan pedig mar ugye fizeti az allam egy reszet. Szoval igazan szivas az anyagiakat tekintve, mondjuk olyan 2 evig van gyerekekenkent.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 17:52:12

@London2009: Kösz.Nekem ez így kicsit összecsapott munkának tűnik, de végül is valóban nem sok.Gondolom, belül nem mossák le, , szét nem nyitják az ablaktáblát(dupla üveges ablakra gondolok ez alatt), meg a keretet, hornyokat se tisztíthatják nagyon, nem?Ennyi idő alatt lehetetlen.

London2009 2018.04.24. 17:52:49

@geegee: ezt akkor ne ragozzuk, mert nem ertunk egyet. Kepem alapjan ember vagyok, de a lelkem egy asszonye! :D

Arthamyr 2018.04.24. 17:53:37

@Balazs111: Nem ismerem teljesen az ilyen helyzetet, de nem értem, hogy egy valóban nemzetközi környezetben miért lenne az általánosan használton kívül másik nyelv nélkülözhetetlen, amennyiben a munka maga nem különböző, külföldi ügyfelekkel való kapcsolattartásról szól.
Én bárhol dolgoztam nemzetközi környezetben, elég volt az angol (persze az ügyfelek/kollégák tréfálkoznak, hogy tanuljak meg franciául, héberül :)). A holland karrier építése holland karriert épít, nem nemzetközit, ahhoz persze hogy igen előnyös a holland nyelv, de az adott szakterület nemzetközileg használt (szak)nyelve jó eséllyel fontosabb, mivel az a szakma része, a holland meg nem biztos, hogy sokat ér, ha mondjuk átmegy valaki Franciaországba.
Azt meg végképp nem értem, hogy ha valaki ottragad egy országban hosszú időre, vagy akár szándéka szerint véglegesen, miért ne tanulná meg az adott hely nyelvét, azért elég szar úgy leélni éveket, hogy nem tudsz a helyi nyelven.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 17:54:04

@London2009: Igen, kicsi gyerekekkel tragikus lehet...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 17:54:58

@London2009: :D
Én csak a székely viccet alkalmaztam, miszerint az az asszony nem ember... :D

London2009 2018.04.24. 17:56:19

@geegee: kivulrol nagyon szepen lemossak. Belulrol idaig egy parszor kertem csak es azzal tovabbig elpiszmogtak azert. De van egy csomo uvegajtom is, ugyhogy az eltartott egy darabig. Viszont vannak shutterjeim, azt hiszem talan a zsalu a legjobb szo ra, ugyhogy azokat mivel en amugy is rendben tartom, igy legy sincs az uvegek kozott. De majd kiprobalom, hogy ha lenne, akkor kibanyasznak e es beszamolok. :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 18:00:12

Na, ha már úgyis elmentünk takarításba, itt van a jövő:

index.hu/tech/2018/04/24/titokban_robotcseleden_dolgozik_az_amazon/

Akkor már úgy kéne, hogy csinos nő-alakú legyen a robotcseléd, hogy tudjon vállalni fejfájás-szolgálatot is... :D
#szemét szekszista férfiak

London2009 2018.04.24. 18:00:37

@geegee: Azert ki lehet birni. Ket kereso szulot veve ez heti durvan 150-180 font szulonkent. Egy “baleset” eseten eleg huzos lehet, de ha keszulnek ra, akkor erre lehet felretenni elotte. De amugy nem t’om, gozom sincs. Not my circus. Not my monkeys. : )

kakuto 2018.04.24. 18:00:44

@geegee:

Azert nen ilyen durva a helyzet, van aki heti 1, 2,3 napot jaratja bolcsibe a gyereket, van hogy a rokonok besegitenek, van hogy az anya csak reszmunkaidoben megy vissza dolgozni. A mi esetunkben en meg a felesegem teljesen mas idorendben dolgozunk es nem szorulunk segitsegre. Most 1,5 eves a bubu, 3 eves koratol megy az ingyenes 30 orara es mar nekunk is konnyebb lesz.

Ha itt bevezetnek a hosszabb gyest vagy majdnem ingyenes bolcsit annyi pulya szuletne hogy megint mehetnenek hoditani. Az a magyar terulet ugyis olyan gyeren lakott. :)

Sok swedes, usas, magyaros stb elfelejti hogy ezen a kis szigeten 65 millioan elnek. Ha lezarjak a hatarokat es 10 evig nem engednek be senkit csak elszivaroghatnak az emberek es fogyna par millioval a lakossag akkor is kurva sokan elnenek itt.
Ugyhogy be lehet latni hamar hogy reszben ezert is draga az ingatlan foleg londonban es kornyeken de birmingham magassagaban mar 100 ezer fontert van 2 szobas lakas vagy akar egy modernizaciora szorulo 2 szobas haziko. Az mar nem is rossz ar nyugat europai szinten.
A balatontol fel orara somogyban meg van 3 millioert falusi haziko, olyat is szeretnenk majd venni, de megelhetes nincs ott azert ilyen olcso de van szep taj, lehet vadaszni, horgaszni, furodni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 18:02:13

@London2009: Ok. :D
Na speciel bogár az üvegek közt nálunk is akad.Hogy hogy a rákba találják meg a réseket, nekem rejtély.Utána meg, hogy kifelé miért nem találják meg ugyanúgy, az is. :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 18:07:33

@London2009: Azér' az elég húzós, ha mindent összeszámolok.Simán lehet ezer felett is, havonta, ha felszorzom.
Itt a svédeknél a bölcsöde, óvoda nagyjából ingyenes, szinte pont annyiba kerül, amennyi a családi pótlék.És bent lehet a gyerek 8-17 ig, semmit se kell bevinni, se kaját, se játékot, se pelenkát, tényleg semmit. És ezer font, ami olyan 12 ezer sek, simán egy fél havi fizetés.Bődületesen sok.És ha két gyerek van, dupla ennyi?Horror.
Na mindegy, megbeszéltük, kösz.

gabors 2018.04.24. 18:10:36

@Arthamyr: "Szerintem gáz, hogy ugyanannyit kell fizetni érte. Sőt, én valahogy azt is beleépíteném, hogy az orvos is anyagilag motiválva legyen az olcsóbb gyógyszer felírására. "

Ez erdekes otlet bar nem tudom hogy lehet ezt az orvosra tolni ezt a feleloseget...

Itt az en biztositom ugy csinalja hogy en fizetem az orvossag aranak a 20%-t de csak max $5 (per havi adag) HA VISZONT van ugynevezett "generic" megfelelo vagyis ugyanaz a hatoanyag csak nem markas (pl. Bayern aspriin vagy tesco) akkor fizetnem kell a teljes 20%-t nincs maximum .. volt mar hogy szoltunk az orvosnak hogy jobb lenne a generic mert $200-os orvossagnal mar kezd szamitani ... most volt hasonlo de mivel egyszer kell csak nem varialtam fizettem a $13 valamennyit

A vicc az hogy az orvossag aranak sokszor semmi koze a hatoanyaghoz .. volt olyan hogy a nagybatyamnak elmagyarazta az orvos kiirja a 20 mg-os bogyot vegyen abbol be felet igy eltart 2 honapig a 10mg-os pont annyiba kerult mint a 20mg (nagy gazemberek ezek a pharmak) ... mivel O zsebbol fizette valami $60 dollar havonta mar szamitott nem is keveset mert nem csak ez az egy volt.

zoldzeller 2018.04.24. 18:13:10

@geegee: :) es akkor meg a kaliforniai ovi/bolcsi arakat nem is ismered;)
Nekunk megerte a ket pici melle egy full time nannyt felvenni es $18/hour berben fizetni.

Balazs111 (törölt) 2018.04.24. 18:15:24

@Arthamyr: A nemzetkozi karrier alatt valoban azt ertettem, hogy kulfoldikent csinalsz karriert egy masik orszagban, es nem konkretan nemzetkozi kapcsolattartast. Ott valoban tulnyomo tobbsegben angolul megy a dolog.
Teljesen jogos, hogy ha valaki elmegy valahova, es ott akar maradni, akkor idovel tanulja meg a nyelvet. Viszont az is teny, hogy ha elmesz pl. egy holland ceghez, ahol a szaknyelv angol es a munkad nyelve is tulnyomo tobbsegben angol (tehat pl. angolul dokumentalsz, report-olsz stb.), akkor is nagyon nagy elony, ha tudsz legalabb valamennyire hollandul. Hiaba angol maga a munka es a dokumentacio nyelve, ha van ott 50 hollandul beszelo meg 2 masik, akkor nem annyira szivesen fognak minden meeting-et, vagy informalis levelezest atangolositani, csak mert az a 2 masik egy szot se tud hollandul... (itt termeszetesen a holland csak egy pelda, lehetne barmilyen mas nyelvvel is). Az en tapasztalatom szerint tisztan angollal boldogulni hosszabb tavon nagyon nehez egy nem angol anyanyelvu orszagban, meg akkor is, ha egyebkent mindenki beszel angolul. (Ennek az is egy oka egyebkent, hogy az angol mar annyira alap, hogy igazabol akkor neznek UFO-nak, ha nem beszeled legalabb C1-es szinten, tehat nem veszi senki plusznak.)
Ez persze nem vontakozik az 1-2 eves kutatoi vagy atmeneti, adott project-ekhez kotheto poziciokra. De egy allando poziciot kapni pl. Nemetorszagban zero nemettel szerintem nem egyszeru. De lehet tevedek, en ez tapasztaltam... :)

DieNanny CH 2018.04.24. 18:19:51

@geegee:

"Ezt nem egyszer kell kifizetni egy hónapban, hanem esetlegesen q soxor, ha valaki öreg, idős, krónikus bajban szenved.."

Na, ebben volt a tévedés. A krónikusok, receptfelírók csupán egyszer fizettek, betegségenként. Én is pont beleestem ebbe, kéthetente kellett kórházba+3 féle szakorvoshoz járnom. Ja, meg műtétre is. Mivel ez 1fajta betegség hozadéka volt, csupán legelső alkalommal kellett fizetnem, utána egyszer sem.

puhacica 2018.04.24. 18:23:30

@geegee: nem kotelezo tulorat vallalni. de ha vallalod, azt kifizetik. nekem ez a tapasztalatom az eddigi osszes londoniai munkahelyemmel, pedig csak aljamunkat vegzek. :D

gabors 2018.04.24. 18:24:03

@London2009: "A gyogyszertarban megneztek a receptet majd egy mindenfele jelzes nelkuli feher dobozba beletettek 18 darab szinten jelzes nelkuli kapszulat."

Csak kerdezem ez valami uj ? Mert itt 25 eve igy van bar mindig van valami jelzes a pirulakon ha mas nem egy szam ezt a dobozra is ranyomtatjak hogy mondjuk "orange colored oval tablet with markin 9"

Most vasarnap teljesen meg voltam lepve mikor a felesegem gyogyszeret valtottam ki mert original gyari papir dobozt adtak neztem is hogy most mi van ? De pont 1 tabletta hetente 4 hetig es pont negy volt a dobozban .... nem vicc ilyet meg nem lattam utoljara valami kenocsot kaptunk eredeti gyari csomagban,

Egyebb receptre irt gyogyszert mindig a gyogyszertari doboz es rateszik a szemelyre nyomtatott cimket mi/mennyi/hany/naponta hanyszor orvos neve, meg ilyenek hogy ne vezess autot/ controlled substance ez piros cimke nagybetukkel hogy a cop is lassa rendesen :-)

Dikusz 2018.04.24. 18:28:16

@geegee:

@London2009: ebben a kommentyében tökéletesen leírta, hogy mire volt jó a vizitdíj. Saját magam tapasztaltam, hogy tényleg kevesebb idős ember járt be traccspartira.
Azok, akik krónikus betegek voltak nem kellett fizetni, ha egy nap több vizsgálaton vett részt, akkor csak egyszer kellett fizetni.
Azonkívül voltak olyanok is, akik különböző okok (nem betegség) miatt nem kellett fizetniük.

London2009 2018.04.24. 18:32:37

@gabors: honnan tudjam, hogy uj e? Miota itt vagyok, azota igy van. De en, mint migrancs, azt nem tudhatom, hogy mi volt 25 eve te! : )

gabors 2018.04.24. 18:32:55

@Hari Seldon 2: "Én is így gondolom. Legtöbben csak "Londonországot" ismerik. " ja az osszes Cseh Tamas fan !!!

Csak kerdezem hogy mennyire kell pl ebben a posztban is a London-t szo szerint erteni .???

Csak New York-ra gondolok mindenki arra gondol hogy Manhattan es az ottani arakat es bereket altalanositjak New York-ra ... En mondjuk Manhattan kellos kozepen dolgozom de azon a kornyeken meg egy studio is tobb mint fele lenne a fizetesemnek, vagyis ingazok ... 30 merfold autoval (legvonalban kb 21)-re viszont hazam van kis kerttel allatok garazs joval kevesebbert (kaja is kevesebb, minden mas szolgaltatas is, de ha nagyon Broadway-t akarok nezni akkor ott vagyok sec perc alatt )

nyilvan hasonloan van ez a London dolog is

gabors 2018.04.24. 18:53:34

@London2009: bocs .... csak ugy tunt a kommentbol hogy neked ez uj vagy meglepo volt lehet felre ertettem (vagy persze lehet csak az ohazahoz hasonlitottad.... )

ne feledd en majdnem 28 eve indultam el "kolbaszt" keresni ... azota meg keritest sem talaltam meg :-)

Balazs111 (törölt) 2018.04.24. 18:56:58

@gabors: Keretlenul ugyan, de beleszolok, mert szakmamhoz kapcsolodik... :) Bocs!

"Szerintem gáz, hogy ugyanannyit kell fizetni érte. Sőt, én valahogy azt is beleépíteném, hogy az orvos is anyagilag motiválva legyen az olcsóbb gyógyszer felírására. "

"Ez erdekes otlet bar nem tudom hogy lehet ezt az orvosra tolni ezt a feleloseget... "

Ugy lehet, hogy az orvos nem egy konkret markanevet ir fel, hanem hatoanyagot, formulat es dozist. Tehat pl. nem azt irja fel, hogy "Algoflex 400mg", hanem "Ibuprofen, retard filmtabletta, 400mg".
Erre van tobb gyarto, aki ilyet csinal, es a patikus automatikusan a legolcsobbat adja, hacsak a beteg direkt nem keri a dragabbat (ertsd masik markat), (ez persze kotelezo eljaras a patikusnak, hogy ne lehessen vele ugyeskedni).
Van ilyen rendszerre pelda a nagyvilagban.

London2009 2018.04.24. 18:57:27

@gabors: :D Az ohazahoz hasonlitottam. Keresd tovabb! Macskat porazon legalabb mar talaltal!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 19:16:08

@zoldzeller: Azigen... :-o

@DieNanny CH: @Dikusz: Akkor lehet, hogy rosszul emlékeztem.De engem akkor is dühít, hogy fizetek a tb-ért, és aztán még egyszer lehúznak még külön pénzekre, ugyanazért.Aminek a mexervezése, kiépítése is újabb milliárdokba került volna (automaták, háttéripar, azok karbantartása, üzemeltetése...).Akkor már inkább emeljék meg a havi tb-illetéket, átlagosan 1-2000 forinttal és meg van oldva az egész.Még az is értelmesebb lett volna.
Amúgy itt a svédeknél is van vizitdíj, nem is kevés, mert mert ugyanannyi korona átlagban, mint a magyar volt forintban (300), de itt van az eMbereknek pénzük kifizetni és kapnak is érte valamit...Morgok érte itt is, de csak magamban.

gabors 2018.04.24. 19:17:04

@geegee: "@London2009: Ok. :D
Na speciel bogár az üvegek közt nálunk is akad.Hogy hogy a rákba találják meg a réseket, nekem rejtély.Utána meg, hogy kifelé miért nem találják meg ugyanúgy, az is. :D "

Hmm nalunk a duppla oveg legmentesen zart meg nitrogen vagy mi szosz is van benne... bogar?

Ja es a tabla befel billentheto ha eppen valaki le akarja mosni belulrol a kulso felet ... normalissan le fel lehet huzni .. $12 fontot fizetnek haz az osszeset lemosnak nem tudom az hetente van?) es mi van az elso emeleti abalakokkal ??

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 19:17:09

@libslobsi fuszal: Ennek örülök.Akkor valaki tényleg az alternatív Londonban él... Vagy te, vagy a poszt-toló... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 19:20:59

@gabors: Gondolom, te arra gondolsz, ami ilyen ujjnyi vastag, egyben üveg.Asszem tán thermo ablak a neve(?) Az itt is légmentes.De nálunk itt a házban külön két üveglap van, olyan 4 ujjnyira egymástól, ott valahogy vannak rések, eleve sem légmentes és betalálnak ezek a hülye dögök.
Szét is lehet nyitni az ablaktáblát és ki lehet pucolni, na én erre gondoltam.

Shanarey 2018.04.24. 19:22:26

Londonia, már megint.
:-)

Beszéljen angolul? Na ez az ami az átlag magyarra nem jellemző. Persze van az a tudás szint, ami felett igen, de azok többsége, nem olvassa a határátkelőt.

Autó fenntartása drága? A poszt írójának biztosan, az, de az átlag londoni magyarnak nem az.

Az untaxed üzenet alapja, mindig a szomszédságban keresendő, mert a parkolóhely az egy kincs, amelyet meg kell őrizni, s hála az angolok okosságának, a szomszéd, a neten lecsekkolhatja a környék összes autóját, s egy kattintással jelentheti is.

Túlórát nem fizetik ki? Nofene, ennyi magyar lenne Londonban hogy már a túlóra nem fizetést is meghonosították, avagy csak a poszt írójának jött össze néhány rossz tapasztalat?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.24. 19:25:49

@gabors: Na, most már megnéztem a mienket, szóval ez háromrétegű, nem is tudtam.Bentről van egy termo, ujjnyi vastag, légmentes, bogármentes, majd kintről van még egy szimpla üveg, a duplástól egy olyan 3-4 ujjnyira.És ide másznak be ezek a f@sz bogarak...

gabors 2018.04.24. 19:33:30

@Balazs111: ezt ertem mert itt is igy van, bar az orvos sokszor az ismert markanevvel irja fel, de kulon JELEZNIE kell ha CSAK az jo maskulonben a gyogyszertarban az adott gyogyszer barmelyik (mint irod tobb gyarto is lehet) megfelelojet adhatjak (amin tobb penzt csinalnak, es/vagy amelyiket az en biztositom kifizeti) ...

de a te peldad alapjan sem az orvostol fugg (es tovabbra sincs semmivel sem erdekelve) hogy a markaneves gyogyszert kapom vagy a "generic" fajtat ... viszont NEKEM sajat erdekem hogy ha van helyetesito akkor azt vegyem mert az NEKEM olcsobb....

gabors 2018.04.24. 19:41:32

@London2009: "Keresd tovabb! " pont az a jo hogy NEM kell kerites ahol elek a keritest szo szerint csak disznek epitik ... a legtobb hazban nincs (van ahol van)

Mi a kert egy reszet elkeritettuk a kutyanak. Meg az elozonek annak volt egy doggy-door beszerelve akkor ment ki mikor akart. Akkoriban nem voltak macskak mindketten dolgoztunk igy volt praktikus.. Kesobb anyos odakoltozott (anyagi okokbol) nem ajanlom senkinek inkabb fizettuk volna a lakberjet.... Kesobb jottek a macskak is igy kicsereltuk az ajtot. Most meg a felesegem mar nem is dolgozik igy plane nincs szukseg erre. De azert a bekeritett reszt megtartottuk, mert nagyobb macera leszerelni mint megtartani.... (ja nem kolbaszbol van ) De amugy nincs kerites a "telek" korul.....

gabors 2018.04.24. 19:48:56

@geegee: "De nálunk itt a házban külön két üveglap van, olyan 4 ujjnyira egymástól, ott valahogy vannak rések, eleve sem légmentes és betalálnak ezek a hülye dögök."

OK, ilyet errefele mar nagyon regen nem lattam, Mintha a szuleim is vagy 15 eve csereltek volna le ezt a tipust "thermo uvegre" az ohazaban ...

Mi itt 3 eve cserltuk ki az osszes regi ablakot voltak megy egy uvegesek is tobb helyen .... az eredetik a 40-es evek vegerol amikor hazat epitettek ... eg is fold telen is nyaron is oriasi a kulonbseg ...

Golf2 2018.04.24. 19:51:52

@swing gitan: Már ott is:( Elég fura neve van a baromnak,vajon milyen származású?

gabors 2018.04.24. 20:01:14

@geegee: na orulok ez jobb mint a mienk, gondolom nagyon elonyos foleg szeles hideg idoben

DieNanny CH 2018.04.24. 20:18:22

@gabors:

"Csak kerdezem ez valami uj ? Mert itt 25 eve igy van "

Látom, nagyon elfelejtetted a magyar módit, mert ahhoz képest ez bizony olyan új, hogy én még nem is hallottam róla. Még Svájcban sem így van. Te nem csodálkoztál rá Amerikában, mikor Mo után ilyet láttál?

DieNanny CH 2018.04.24. 20:21:05

@geegee:

"Aminek a mexervezése, kiépítése is újabb milliárdokba került volna (automaták, háttéripar, azok karbantartása, üzemeltetése...)."

Semmilyen automata nem kellett hozzá. A kartonozóban befizettem és kaptam róla egy fénymásolt, lepecsételt cetlit.

Shaktee 2018.04.24. 20:25:05

@Golf2: szuletett kanadai.
Szulok ormeny bevandorlok.

Balazs111 (törölt) 2018.04.24. 20:25:09

@gabors: Hat igen, ezt pontosan arra talaltak ki, hogy az orvos ne lehessen anyagilag erdekelt abban, hogy melyik gyartotol irja fel a gyogyszert, ezert o alapesetben csak azokat az infokat irja fel, amit fentebb irtam. Igy, ha Te, mint paciens kulon nem jelzed, hogy egy adott gyarto termeket szeretned, akkor automatikusan a legolcsobbat kapod a patikaban azok kozul, ami megfelel az adott kriteriumoknak.

Mrs. Clayton 2018.04.24. 20:27:29

@libslobsi fuszal: ez azert van mert valoszinuleg nem salaryt kapsz hanem orabert, persze ettol meg lehetsz salaried is de ott inkabb elvart h csinalad meg a melot, tart addig ameddig az a te bajod, aztam max negyedevkor megkapod a bonuszodat, ha minden osszejott

gabors 2018.04.24. 20:30:42

@DieNanny CH:

most magam idezem ....
"bocs .... csak ugy tunt a kommentbol hogy neked ez uj vagy meglepo volt lehet felre ertettem (vagy persze lehet csak az ohazahoz hasonlitottad.... )"

" Te nem csodálkoztál rá Amerikában, mikor Mo után ilyet láttál? "
de akkor en is meglepodtem ....

a kommentbol eloszor azt hittem ez valami uj dolog MOST a UK-ban de mint ahogy a valasz jott nem, O is a Mo-hoz hasonlitotta...

igy utolag teljesen esszeru de csak akkor ha a gyogyszertarnak a haszna nem abbol van minnel tobb gyogszert ad el .... :-(( mert akkor nem erdekli hogy mennyivel tobb tablettad marad a vegen ...

Itt meg lehet az UK-ban is a biztosito a havi adagot fizeti ki vagyis a gyogyszertar nyilvan nem ad tobbet !!! Logikus, mindenki jol jar a kezeles is olcsobb ... ja nem sok kiskapu (back-door) van igy Mo-on ezt nem fogjak bevezetni ...

puhacica 2018.04.24. 21:11:19

@geegee: valoszinuleg en, mert olyan csuda dolgokat szoktam itt olvasni, hogy ihajj. :)

@Mrs. Clayton: ez igaz, orabert kapok, de a poszter is oraberesnek tunik, allitolag megsem fizetik ki. az uram fix fizut kap, neki is mindig ki lett fizetve minden az utolso p-ig. bar talan ha volt neki 4 oranyi tuloraja a 2 ev alatt... mindegy, en elhiszek barkinek barmit, de hogy ingyen nem dolgozom tobbe, csak magamnak, az is tuti. csinaltam eleget eveken keresztul otthon. a legszebb az volt, amikor a volt fonokom azt mondta, hogy ha kifizetne a tuloraimat, bezarhatna a ceget.

gabors 2018.04.24. 22:09:38

@Shanarey: ilyesmi a legjobb helyeken is elfordul plane Mo-on :-(

Csodabogár 2018.04.24. 22:52:32

@London2009: Egyszer váltottam ki Amerikában gyógyszert és igen furán néztem, amikor elővettek egy nagy dobozt és elkezdték beleszámolni a kis dobozba amit tudom én hány szem gyógyszert. Én még ilyet soha nem láttam és nagy gyanakodással fogadtam a dolgot. Én rendes gyári csomagoláshoz és megfelelő leíráshoz vagyok szokva, nem csak itthon, de a svédeknél , németeknél és svájciaknál is.

Csodabogár 2018.04.24. 22:56:34

@swing gitan: Ezek szerint orvosi eset a pasi?

FutureFry 2018.04.25. 00:09:07

@London2009: @Csodabogár: @gabors:
Londonban már 25+ évvel ezelőtt is adtak ki így gyógyszert.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2018.04.25. 00:18:41

Ezt a túlóra dolgot nem igazán értem. Nekem, meg akárkinek itt mifelénk,soha nem fordult elő, hogy nem fizették ki. Szerződés szerint van egy alap óránk, és ami felette van az túlóra. Utolsó pennyig mindig ki volt fizetve.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2018.04.25. 00:38:25

@London2009: Én is nézelődtem annak idején és nagyon meglepett,hogy mennyire nem élnek magyarok Devonban, vagy Cornwallban. Jó, nálunk Scillyn van egy rakat ez tény,de ennyi.

Herr Géza 2018.04.25. 00:43:18

@dorian gray: Hagyd el, ezt sokan nem értik. Felénk jellemzően a fix havi fizetéses melóknál “munkaidőszámla” van, ahol gyűlnek a túlórák, meg a mínusz órák is. Aztán pl. év végén van elszámolás, ha pluszban vagy, azt vagy kifizetik, vagy plusz szabiként “lecsúsztathatod”. Ha mínuszban, akkor viszed tovább, vagy a következő havi fizudból levonják.
Volt itt is olyan nagyokos, aki folyamatosan azon pampogott, hogy nem fizetik ki a túlóráit, bár azt az időt megkapta szabiként, csak azt nem értette meg, hogy ha a túlóráit kifizetik ugyan, de ha nincs annyi meló, akkor hazaküldik és azt az időt meg levonják, és ugyanott tart. Mert ő a 134-es IQ-val úgy gondolta, hogy a túlórát azonnal csengessék ki neki, ha meg nincs meló, hát arról meg ő mit tehet, tehát a havi fix jöjjön kompletten... :)

Herr Géza 2018.04.25. 00:47:32

@Herr Géza: PS: errefelé ritka az órabéren alapuló változó fizetés.

Herr Géza 2018.04.25. 00:49:31

@Herr Géza: Mármint az alkalmazotti státuszoknál.

gabors 2018.04.25. 01:53:05

@Csodabogár: "és megfelelő leíráshoz vagyok szokva, "

mindig leirassal egyutt adjak (ami azert tulzas amikor mar evek ota ugyanazt szedi valaki) ha pedig uj az orvossag akkor a gyogyszeresz kulon elmond egy csomo mindent (ami persze ki is van nyomtatva ...) annyire hogy oda sem adjak amig a gyogyszer el nem mondta amit akar ...

semmi gond ezzel sokkal jobb mert pont annyit adnak amennyit az orvos kiirt, ha pedig allandoan kell szedni akkor annyit ami egy honapra kell

gabors 2018.04.25. 01:55:16

@FutureFry: "@London2009: @Csodabogár: @gabors:
Londonban már 25+ évvel ezelőtt is adtak ki így gyógyszert."

koszi :-)))))))))))))))))

azert mert igy van erteleme gyogyszertar nagyban beszerzi olcsobb, kevesebb a csomagolas es pont annyit kapsz amennyit az orvos kiir ...

adg 2018.04.25. 02:00:19

Szerintem az orvos csak ne legyen anyagilag motivalva, hogy milyen gyogyszert irjon fel, be is baszna alaposan. Azt irja fel, amelyik tapasztalata es tudasa szerint as adott bajra a legjobb.

Amugy a gyogyszernek nem csak hatoanyaga van, mas is van a tablettaban, es ott van meg a gyarto technologiai fegyelme, minosegkontrollja, pl a hatoanyag minosege, egyenletes eloszlasa akarmi. Magam reszerol jobban bizok egy svajci gyartasu gyogyszerben, mint egy elvileg ugyanolyan hatoanyagu bangladesi vagy indiai gyartmanyban, meg ha tobbet is kell erte fizetnem.

Ezt meg otthon meg is figyeltuk, a patikus is meg az orvos is mondta nehany gyogyszernel, hogy az eredetit kerjuk, a generic nem lesz annyira hatekony. Es ezt tapasztaltuk magunk is. Eloszor nem hittuk el, mert biztos arra kapnak tobb tamogatast a gyartotol.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.25. 02:42:51

@DieNanny CH: Na, hát az még jobb...Mint a kőkorszak.És a fénymásoló, bele a ténta, az áram, maga a gép?És a pecsét? :D
Áááhh.

Dikusz 2018.04.25. 05:55:26

@gabors:
"annyire hogy oda sem adjak amig a gyogyszer el nem mondta amit akar ... "
Beszélő gyógyszer? Olyat én még nem láttam...:)))))

Csak az itthoni "gyógyszerhelyzetről" tudok beszélni, bár abban sem vagyok teljesen képben, mert a vérnyomáscsökkentőn kívül nem szedek mást, semmit. Úgy emlékszem, itthon is volt hasonló próbálkozás (vagy csak terv), hogy ne kerüljön olyan sok gyógyszer kidobásra.

Itt az van, ha megmaradt, vagy lejárt kegyszer van otthon, akkor azt a gyógyszertáraknál le lehet adni.

Dikusz 2018.04.25. 06:03:33

@geegee: Nem volt annyi idő, hogy mindenféle "háttéripar" kiépítésre kerüljön. Még szerencse, mert akkor az lett volna a baj, hogy beleöltek milliárdokat, ennek ellenére pár hónap alatt eltörölték a vizitdíjat.
Tényleg úgy volt, ahogy @DieNanny CH: írja, pecsétes papír, oszt' kalap-kabát.

kék madár 2018.04.25. 06:09:30

@zoldzeller: es Massachusettsben 2x annyi.
California is dragabb lenne (meg ennel is) ha nem lenne a mexikoi munkaero akik a szolgaltatasi szektor arait lenyomjak.

Irodalmi Lépegető 2018.04.25. 06:38:38

Az autós bekezdés margójára, idézve:

"Hosszútávú projekt lehet, mert iszonyat drága fenntartani."
Baromság, nem drága - tudod mi drága, de elmebeteg érthetetlen módon? A vonatbérlet. Csak az autóbiztosítás drága, de simán lehet rá alkudni, 15-35% is leugorhat ha vergődsz kicsit telefonon és kilátásba helyezed hogy váltasz - nem volt olyan 10 hónapos időszakom, amire ne tudtam volna alkudni a biztosítóm aktuális kvótájához képest, nyilván érdemes 2-3 héttel a lejárati dátumod előtt a biztosítótól megújító kvótát kérni, majd annak birtokában telefonálni, természetesen elégedetlenül, tök mindegz mennyit kérnek, mindig van engedhető része. Szóval alkudj. Mindig, mindenre, ami mondjuk a lengyelboltban egy üveg kovászos ubinál drágább, de főleg biztosításra, nem rontsd a piacot azzal, hogy savanyú képpel sápogva vérszegény magyar kocka módjára kifizeted amennyit kérnek. Mindemellett itt a használt autó sokkal erősebben ejti az árát, és progresszíven csökken a biztosításod, ha több autód van ugyannarra a fő vezetőre.

"De ha van egy autód, és a biztosításod működik felelősségbiztosításként is, akkor te vezethetsz olyan autót is, aminek egyébként nincs biztosítása."
Nem vezethetsz. Rendőr kiszállít, szomorű chapati arcot felveheted ugyan, de az autót általában lefoglalják, kiváltani pénz és idő, helyszínről séta, taxi, vagy tömegköznyomor, és ha nem váltod ki adott időn belül, bezúzzák. Kivétel a kereskedelmi biztosítás, ott valóban, mint fentebb.

Súlyadó nélkül autó még közterületen sem állhat. Egy percig sem. Le is bilincselik. A bilincs levétele egy laza 250 fontos tétel.
Milyen súlyadó? Ilyen nincs. Road tax van, személyautóra idén max. £295 egy teljes évre. Ha ez gondot okoz, akkor a tankolás is fog, nem beszélve a biztosításról. A legtöbb, mostanában népszerű kisméretű lélekvesztő játékautóra ennél egyébként jóval kevesebb.

Amikor megveszed az autót, még aznap kell rá a súlyadó, mert ha beérkeztek a papírjai és nincs rá a nevedre súlyadó, akkor másnap már rajta lehet az UNTAXED Vechile tacepao és a szép sárga kerékbilincs.”
Mondd szépen velem, road tax, fordítsd útadónak ha akarod, de vajmi kevés köze van a súlyhoz. Tényleg. Egyébként igaz, de vehetsz rá féléveset, vagy havi levonósat (direct debit) amiből csak az első havi megy el, bármikor lemondhatod. Mégegyszer, egész évre a legdrágább road tax idén £295. Félé évre kb. ennek a fele, nyilván, és a legtöbb, divatos, gépesített muslinca méretű kisautó esetében ez ennek is a töredéke. Ha ez nem fér bele, tankolni sem fogod tudni.

Összesítettben, lehet sírni, hogy drága, de a £400+ áron adott havi vonatbérlet helyett, ami egyáltalán nem ritka, havi £400-ból azért simán tellik biztosításra, adóra, meg elenyészőnek nem tekinhető mennyiségű üzemanyagra is.

Rugovicsvalagba 2018.04.25. 06:39:52

"De persze ott a túlóra, amit itt nem szeretnek kifizetni, az kvázi szívesség. "
Ezt a marhaságot honnan veszed? Mármint így, általánosságban.

Taxomükke (UK) 2018.04.25. 06:47:08

@Irodalmi Lépegető: "Road tax van, személyautóra idén max. £295 egy teljes évre."
Lehet 295-nel tobb, nem az a max.
PT Cruiser convertible £500 pl.

Golf2 2018.04.25. 08:55:22

Londoni kivándorlási kisokos: 1pont:Elkéstél.2pont:Jobb későn mint soha.

RoxyCRX 2018.04.25. 09:10:21

@geegee: Csak par pont amivel nem ertek egyet az alap postban..
Erre par kiegeszites :
Betegseg.... Legtobb ceg semmit nem fizet az elso 3 napi betegsegre... Ha agencyvel dolgozol azok meg aztan vegleg nem fizetnek. Amugy is csak azokat a napokat fizetik ki amit ledolgoztal. Ez szivas ha uborkaszezon van es van heti 2 nap melod.
Tulora: szeerencsere olyan ceggel meg nem talalkoztam ami nem fizeti ki a tulorat. Ez nagyon szigoruan veszik. Sot ha lejart a munkaidod elvarjak hogy ponosan kicsekkolj es huzzal haza. Nincs hogy szivessegbol meg 10 percet rahuzol, mert akkor tuloranak kell elszamolniuk.
Egeszsegugy : ahol mi vagyunk ott ha be vagy regisztralva barmikor mehetsz de ha tul sokan vannak akkor adnak idopontot.
Fogaszat : nem ingyenes, de ha NHS altal helyre mesz (ha be tudsz regisztralni) akkor £18.50 egy vizsgalat amiben benne van a fogko leszedes is. A tomes : £51 ami szinten nem kifizethetetlen. A fogpotlas meg hid az tenyleg draga.
Auto: nem, nem draga...ez netto hulyeseg.. Kezdetben £200-400 korul meg lehet venni egy autot ami mukodik es hasznalhato, a buztisitas draga de fugg eletkortol meg bonusztol meg hogy milyen regen van jogsid. Van akiknek £2000 az eves biztositasa de van akinek £380/ ev. Pl az enyem £405 / ev. Lehet egyben vagy reszleteiben fizetni.
Es igen...az elejen a telefonos beszelgetesek a legnehezebb.

ricsx 2018.04.25. 09:19:39

@London2009: Ir gael nyelven kb 10% beszel anayanyelvi szinten. Valamennyire meg kb 40% elbugyog, de nem ejellemzo. Itt Skociaban a Highlandsen kb 60% beszeli a Gàidhlig-et - az Outer Hebridsen meg tobb is - a skot gaelt, de a Middlebelt alatt mar szinte senki. Mondjuk itt sokan beszelik a scots-ot. Meg az itteni "angol" is teljesen mas, mint a deli, amit Angliaban beszelnek. Mas orszag, mas nyelv(ekk)el.
Hozzateszem, itt, Greater Glasgow kertvarosaban egy - 1! - minimalberbol berelsz egy 3 szobas lakast, tartasz fenn kocsit, amivel WCre is jarsz, es eszel/iszol. Ha ketten vagytok, a masodik fizetes, az mar "csak ugy" van, pluszban. Es persze, nem csak minimalber letezik. Raadasul a skotok sokkal jobb fejek, mint az angolok. Nem csak London van a UK-ban.

ricsx 2018.04.25. 09:19:57

Tulora: WTF ember???? Hol nem fizetik a tulorat? Mondj mar par heleyet, es aztan jelentsd is fel azonnal oket. Ilyen itt nincs, legfeljebb ha talalsz valami szerencsetlent, aki hajlando feketen dolgoztatni. Itt pont igen komolyan veszik, hogy MINDIG megkapd a PONTOS fizetesed. Nem kell hulyiteni az embereket. Amirol beszelsz, az max Magyarorszagon van, itt biztos, hogy nincs. Mondj mar par peldat. Itt ugy zavarnak el munkaido vegen, hogy orom nezni. Nem dolgozhatsz, ha akarsz se' tovabb, mivel az tulora - es ugy is kelll kifizetniuk. Hacsak nincs epp tulora aznap.
Kocsi: draga???? egy-ket heti fizetesedbol vehetsz egy 10 eves Volvot pl. Ja, a biztositas, hat igen az meg aztan a havi £86-al valoban egetvero. Hagyjuk mar - mi draga? Hol? Ha nem segelyen elsz, hanem dolgozol, itt enem draga semmi, felesleges hazudozni.

Sexual Harassment Panda 2018.04.25. 09:52:42

Kicsit, több, vessző, még, el, fért, volna, a, posztban.

Rugovicsvalagba 2018.04.25. 12:45:52

Irodalmi lépegető , Dorian Gray és Herr Géza is leírta, hogy mennyi butaságot, valótlanságot tartalmaz a poszt (gk. biztosítás-vezetés, súlyadó, túlóra stb.). És még van ezeken felül is bőven. :-(

gabors 2018.04.25. 14:43:33

@Dikusz: ""annyire hogy oda sem adjak amig a gyogyszer el nem mondta amit akar ... "
Beszélő gyógyszer? Olyat én még nem láttam...:)))))"

jogos !!!

termeszetesen gyogyszereszrol akartam irni ... szoval az van hogy amikor olyan gyogyszert valtunk ki ami "uj" akkor azt nem adjak oda hogy pa-pa hanem odajon a gyogyszeresz a pulthoz es elmondja a legfontosabbakat ha van valamai komolyabb mellekhatas, vagy pl nem lehet vezetni az adott gyogyszerrel vagy hogy kajaval vagy kaja nelkul kell bevenni stb... (mindez kinyomtatva is megkapod de vannak analfabetak es lustak is )

gabors 2018.04.25. 14:53:32

@Irodalmi Lépegető: "Összesítettben, lehet sírni, hogy drága, de a £400+ áron adott havi vonatbérlet helyett, ami egyáltalán nem ritka, havi £400-ból azért simán tellik biztosításra, adóra, meg elenyészőnek nem tekinhető mennyiségű üzemanyagra is.
"

de ahova eppen mesz (dolgozni) be a varosba valahova ... ott azaert kell parkolni is nem ? itt az a legnagyobb tetel siman eleri a berlet arat ... mondjuk en Manhattan kozepen a legdragabb kornyekek egyikeben dolgozom ott havi parkolas $300 + ado korul van ... ha napi parkolast fizet valaki az $15 dollar korul ... ez tobb mint a havi biztositas/benzin/regisztracios dij egyutt ...

Kipper 2018.04.25. 17:23:54

@Irodalmi Lépegető: En nem alkudozni szoktam, hanem megfuttatom a comparethemarket / confused / gocompare oldalakon es mindig talaltam jobbat.

London2009 2018.04.25. 17:26:40

@ricsx: ez erdekes volt, koszi.
Nem szeretnek Glasgowban lakni, sot, igazabol ennel eszakabbra sem mennek onszantambol. Nekem jo itt Londonban es sokakkal ellentetben en tudom, hogy nem csak London van. : )

Timi A METÁL MENYASSZONYA 2018.04.26. 12:32:01

Jézi, örülök, hogy nem oda mentem

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása