oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. január 14. 06:30,  Élet a rózsaszín ködön túl 119 komment

2018. január 14. 06:30 Határátkelő

Élet a rózsaszín ködön túl

Ennyi lenne az élet? – teszi fel a kérdést az eheti ajánló egyik szerzője, és persze ilyen kérdést az ember időről időre feltesz magának, de nem biztos, hogy ugyanarra a válaszra jut, mint Balázs. Aztán megnézzük, meddig lehet eljutni a rózsaszín köd eltűnését követően, hazalátogatunk, és egy új vlogot is a figyelmetekbe ajánlok.

balazs_in_the_world.jpg

„Most karácsonykor, mikor újra Magyarországon jártam, volt szerencsém egy családi-baráti összejövetelen több remek emberrel találkozni és beszélgetni. Röviden, egyik beszélgetés ezzel zárult: „…igazándiból nincs autód, házad, feleséged, ami Dániához kötne – csak egy szaros gatyád van, úgyhogy most utazz, amíg megteheted”. 

Mikor 2013 augusztusában útra keltem, rengeteg célom volt, az akkori 19 éves fejemmel. A legfontosabb az volt, hogy lediplomázzak és értékesítési területen szerezzek egy munkahelyet, hiszen, akire akkor is már nagyon felnéztem, a keresztapám, ex-IBM-es salesként mindig céges telefonnal, laptoppal járt, jó öltönyben és látszólag úgy tűnt, ez a boldogság titka. Little did I know! 

Eltelt ehhez képest közel 5 év, lediplomáztam, megvan a baromi menő iPhone 7-es, legújabb Lenovo laptop és a hat számjegyű fizetés (még nem dollárban) is. Viszont megfogalmazódott bennem egy kérdés, viszonylag hamar a munkábaállás és a kezdeti hype elmúlása után, hogy vajon ez lenne az élet? (...) 

Az elején azzal indult, hogy vajon hálátlan vagyok-e, amikor „mindenem megvan” és mégis többre vágyom? Noha később ráébredtem, hogy nem többre, hanem másra. 

Vagy csak tipikus Y-generációs fiatal vagyok, aki egy év munka után bedobja a törölközőt mert nem bírja a kemény munkát? Ezek voltak leginkább a félelmeim, ami miatt blogot se szerettem volna kitenni, hiszen ezzel lehet, hogy leírnám magam. Kérdés, hogy ki előtt és hogy annak a véleménye számít-e? 

Volt egy időszak, amikor a Google-el interjúztam ősz tájékán, előtte pedig nyáron egy másik Forbes 500-as céggel, amikor azt gondoltam, hogy igaziból 24 évesen már ezért nagyon is büszke lehetek magamra és ha bevesznek az igazi corporate mókuskerékbe és majd 5/5 munkanap nyakkendőbe és öltönybe kell járnom 1,5x ennyi fizetésért, akkor majd igazán sikeres leszek és megtalálom a boldogságot. Szerencsére nem léptem ki a jelenlegi munkahelyemről egyik állásért sem. 

A végső stádium pedig az volt, amikor rájöttem, hogy egy ideális életképet kergettem, ami lehet, hogy mást boldoggá tesz, de engem nem. Azt is látom, hogy a legtöbb ember körülöttem rendkívül élvezi a biztonságos, remek munkahelyet, megházasodik, gyerekeket szül, házat vesz, én viszont ebben biztos vagyok, hogy ez még nem itt és nem most fog nekem a soron következni. (...) 

Node! Ahol egy fejezet lezárul, ott nyílik egy újabb. Így született a döntés, hogy tavasztól (dátumon még pontosítani kell) Ádámmal, aki úgyszintén itt tanult és dolgozik pár éve és most épp a lakótársam, nyakunkba vesszük a lábunkat és nekivágunk a nagyvilágnak! 

Még ugyan vannak homályos részletek, de az biztos, hogy Barcelonával fogunk kezdeni, ahol nagyon erős start-up szféra van, ezen kívül pedig jó kaják, napsütés, ami itt Dániában kollektíve nincs szeptember és május között és latin zene. 

Nem tudjuk, hogy utána merre fog vezetni az út, de olyan még nem volt, hogy ne lett volna sehogy, úgyhogy ebben bízom és persze a megérzéseimben. (...) 

Persze, mint minden épelméjű emberben, bennem is felvetődött a kérdés, hogy „Ez mind szép és jó, kalandok, buli, fanta, de miből fogok megélni?”. Köszönöm, ez egy remek kérdés. De! Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy 2018-at írunk.

Manapság emberek pénzt tudnak keresni a legkülönbözőbb és hihetetlenebb formában. Ezer állás van remote pozícióba, ahol nem kell egy irodában megjelenni, lehet online fordítani, lehet ad hoc munkát vállalni helyi bárokban és lehet egy világmegváltó startup is alapítani útközben.” 

A teljes posztot itt találjátok, érdemes elolvasni! 

A rózsaszín ködön túl 

A beilleszkedésnek különböző fázisai vannak, jó esetben ez a rózsaszín köddel kezdődik, és a végén eljutunk odáig, hogy már otthon érezzük magunkat. De vajon ez minden esetben lehetséges? Isztambulban például elég kétséges – derült ki az Isztambul infó legutóbbi posztjából.

torokorszag_isztambul.jpg

„Törökországgal kapcsolatban általában kétféleképpen éreznek az emberek. Vagy rettentően imádják, vagy rettentően utálják. 

Az első csoportot teljesen belepi a rózsaszín köd. És igazándiból teljesen mindegy, mi történik, az csakis a lehető legjobb dolog a lehet a világon. Olyannyira jó, hogy amikor véget ér az utazás, akkor otthon minden szürke és unalmas lesz. És az illető már alig várja, hogy visszatérjen az álomvilágba. 

A másik csoportot viszont valami sötét köd lep el. Velük meg bármi történhet is, az csakis valami roppant kellemetlen lehet. És az illető semmi másra nem vágyik, csakhogy véget érjen a rémálom, és hazamehessen a civilizációba. 

Középút nincs. Vagyis azok mi lennénk, akik itt élünk, Törökországban. Mi, akik egyszerre imádjuk, és utáljuk. És egyre inkább úgy tűnik, hogy az itt élő törökök is hasonlóan éreznek. 

A megfigyelők és a tapasztalatok szerint egy kulturális hullámvölgyön halad keresztül mindenki: 

1. időszak: a rózsaszín köd, amikor még minden szép és jó, és minden nap a fellegekben járunk 

Ilyenkor még vicces, ha a minibusz útlerövidítés címszóval a lépcsőn megy le. Ilyenkor még minden nap dönert meg kebabot eszünk. Ilyenkor még izgalmas, hogy minden boltban órákat beszélgetünk a szülőföldünkről. Ilyenkor még nem törődünk az olyan dolgokkal, mint a tartózkodási engedély meghosszabbítása. 

2. időszak: ez az első mélymenet 

Ez az, amikor elkezdünk komolyan kapcsolatba kerülni az országgal, a benne lakókkal, a bürokráciával. Amikor rájövünk, hogy nemcsak, hogy nincs kolbászból a kerítés, de az otthoniban legalább a szálka is kevesebb. Ez az, amikor az otthoni megszokott dolgok elkezdenek hiányozni, amikor a rózsaszín köd elkezd szürkülni. (...)

3. időszak: visszatér a rózsaszín köd, de ezúttal kicsit reálisabb 

Ilyenkorra már úgy-ahogy elboldogulunk a nyelvvel. Ekkora meghosszabbították a tartózkodási engedélyedet. A boltokban kinyomtatott Magyarország ismertetőt osztogatsz, hogy ne kérdezgessenek. Talán még munkád is van, talán még fizetésed is. (...)

4. időszak: a beilleszkedés

A tanulmányok szerint ez az, amikor már folyékonyan beszéljük az ország nyelvét, amikor fennakadások nélkül vesszük a bürokrácia akadályait, amikor már mi viccelünk a helyiekkel, nem pedig fordítva, nem tévedünk el az utcán (sőt, a helyiek minket kérdeznek). stb., stb. Minden olyan, mintha itt születtünk volna. Sőt! Talán még jobb is, hiszen az otthonról hozott tudásunk is velünk van.

5. időszak: Ez itt Isztambul!

Nem tudom, máshol hogy van, de Isztambulban a 4. időszak az, ami talán sosem jön el. 

Bármennyire is tudod a nyelvet, mindig lesz valaki, akinek nem érted, mit mond. Meg ő sem érti, te mit mondasz. És ha jobban körbenézel, kiderül, hogy a törökök sem értik, mit mond. 

És bármennyire is beszélsz törökül, az étteremben csak azért is angol nyelvű menüt kapsz. Azt is a Google bolgár-orosz fordítóprogramjával szerkesztették. Így ha nem lennének benne képek, sose találnád ki, mit lehet enni. 

A bürokrácia szabályai az elmúlt 5 percben 10 alkalommal változtak meg. És a törökök se tudják, most éppen mit is kell csinálni. De sebaj, mert aki a papírjaidat intézi, a saját szabályai szerint játszik. 

Meg egyébként is, siet haza, mert kezdődik a kedvenc sorozata. Úgyhogy nem baj, ha az utolsó 30 oldalt nem töltötted ki, csak írd alá, pecsét, aztán majd postázzák. Bármi is legyen az, amit ki akarnak küldeni. 

A helyiek továbbra is viccelnek velünk. Bár a mókamester kénytelen a törököknek is elmagyarázni, hogy valójában mi is volt ebben vicces. 

A keresett utcát elbontották, a busz fordítva jár, a metrót átfestették, és bár Isztambul belvárosában vagy, már a negyedik ember kérdezi meg tőled, merre van Ankara. A keresett címről pedig csak annyit tudsz, hogy 2B. Az is lehet, hogy az ázsiai oldalon van. 

Mindeközben néha-néha egy-egy villanásnyi időre úgy érzed, hogy valójában te vagy otthon, és a törökök csak beugrottak… 

Ez bizony egy fontos tanulság. Míg egy másik országban elvileg (én még nem próbáltam) eljuthatunk arra az állapotra, hogy a helyi bennszülöttekkel egy kategóriába kerüljünk, ez nem igazán valósul meg Törökországban. 

Mindegy, hogy mennyi ideje vagyunk itt, és mennyire sikerült törökösödnünk, az sosem lesz olyan, mint amilyenek az igazi törökök." 

Érdemes elolvasni a teljes posztot, itt találjátok.

Meghollandulva 

Hadd ajánljak nektek egy vlogot, azaz egy videós bejegyzést egyenesen Hollandiából. Péter hét éve él az országban, és most érezte úgy, megmutatja, miért tartja remek helynek Hollandiát. Jöjjön tehát a videó!

A hazalátogatás nehézségei 

A szülői házba látogatni mindig érdekes időutazás, pláne, ha az ember külföldről érkezik. Mi több, számukra talán a legnagyobb kihívás – írta a Coachszemle.

„Olyan közegekre utalok, ahol a már felnőttként hazatérő gyerek, gyerekek érzékelik a családban jelenlévő dinamikákat, a szerepvállalások felcserélődését, az egyéni felelősségvállalások hiányát és a játszmákat. 

Amikor a hazaérkezőkben ez az érzékelés még nem definiált, nem kimondott és megoldott, (tudatos) csupán egyfajta intenzív frusztrációt vált ki, akkor általában a következő szituációk történhetnek meg: 

Minden egyes családtagból előtörnek a 30 éves sérelmek és családi botrányba fullad a látogatás, a hazalátogató már bölcs lett annyira, hogy lássa a parttalan drámai lehetőségeket és a minimálisra szorítja a kommunikációt (mely sok esetben amúgy nem segít elkerülni a konfrontációt) és mindez közben fájdalmat is okoz benne.

A cél pedig a harmadik eset lenne: a hazalátogató igazán felnőtté vált felnőtt, családos felnőtt pontosan képes elhelyezni minden családtagot a közösségbe, tudomásul veszi, hogy ki hol jár a személyiségfejlődésben és képes arra is, hogy a figyelmével gyógyulást ajándékozzon a többieknek. Már nem okoznak sérelmeket a többiek. (...)

Tipikus ugyanis, hogy a szülők és testvérek kifelé egyfajta irigységet vagy épp az érdeklődés hiányát mutatják, ugyanakkor ez korántsem tudatos a részükről. Csupán egy olyan tükör tárul eléjük a látogató családtag által, aminek a képével nem tudnak mit kezdeni, azaz nem készek a szembenézésre. 

Az ilyen helyzetek mindenkiben a negatívumokat hívják elő, egészen addig, í egyértelművé nem válik, hogy kiről szól a játszma. 

A játszmákra pedig nem bölcs újabb játszmával reagálni, ezért tűnik automatikusan jobb megoldásnak a hallgatás. Ugyanakkor, ha a hallgatás lesz a reakciónk, azzal továbbra is belül vagyunk a történetben és nem kívül, ahol sérelem- és érzelemmentesen, objektíven kellene megfigyelnünk. (...)

S minthogy a puding próbája az evés, minden egyes látogatás alkalmával észlelhetjük, hogy mi magunk hol járunk a fejlődéssel. Amikor már úgy vagyunk képesek otthon időt tölteni, hogy azt nyújtjuk a másiknak, amire szüksége van (figyelmet, társaságot, törődést) az ő tökéletlen mivoltának elfogadásával együtt, akkor sikeresen meghaladtuk önmagunkat és ismét ugrottunk egy jókorát a saját fejlődésünk spirálján.”

A teljes posztot itt találjátok.

HÍRMONDÓ 

A hét legérdekesebb álláslehetőségei a hótól a tengerpartig

Jó szokásunk szerint ezen a héten is gondoltunk azokra, akik esetleg hét közben lemaradtak volna a legérdekesebb külföldi munkalehetőségekről, összegyűjtöttünk párat közülük a változatosságra törekedve.

Még mindig rengeteg magyar kapja zsebbe, feketén a fizetését

Az év első hónapjában hivatalosan 303 ezer ember dolgozik minimálbérért. Már ha igaz, ami egyáltalán nem biztos, hiszen egyes szakmákban még ma is rengetegen zsebbe kapják a minimálbér feletti részt.

Bevándorlók, ahogyan még sosem láttad őket 

A színes fotók elterjedése előtti világ alighanem a legtöbbünknek fekete-fehérben van csak meg, elképzelni is nehéz másként. Nos, most egy egészen érdekes projekt keretében mutatják meg, hogyan nézhettek ki azok a boldogulást kereső bevándorlók, akik 100 éve érkeztek Amerikába. 

Felnyomták az osztrákokat a magyarokat is sújtó terv miatt 

Több uniós ország képviselői is az Európai Bizottsághoz fordultak amiatt, hogy az osztrák kormány csökkenteni akarja az Ausztriában munkát vállaló külföldi állampolgárok nem Ausztriában élő gyermekei után járó családi pótlékot.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Magyarország Dánia Hollandia Törökország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3813572331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.01.14. 07:54:26

Nem semmi hogy milyen lehetőségei vannak a mai fiataloknak a számítógép által pillanatok alatt miliomosokat csinálnak belőlük.Régen örültünk 1 Lewis farmernak ha összejött.És mégis jobb emberségesebb világ volt.

Arthamyr 2018.01.14. 09:02:05

@Golf2: "És mégis jobb emberségesebb világ volt." - Jobb nem volt, de szerencsére a fejlődés nehezen visszafordítható.

Hari Seldon 2 2018.01.14. 09:03:32

1 Mindig kiráz a hideg, ha arra a lehetőségre gondolok, hogy nyakkendőt meg öltönyt kell felvennem. – Ha szerencséje van, akkor majd ő is kinövi… :-)

2. „Törökországgal kapcsolatban általában kétféleképpen éreznek az emberek. Vagy rettentően imádják, vagy rettentően utálják.”

Erdogán óta gyanítom, utóbbiból van sokkal több. Kíváncsi lennék, hogy aki ott él a „civilizációból került oda” (saját szavai) hogy éli meg, hogy beindult a társadalmi visszalépés. – Tudva azt, hogy majd a gyerekének egy ilyen világhoz kell idomulni. (nem csak alkalmazkodni, hanem idomulni)
„hogy nemcsak, hogy nincs kolbászból a kerítés, de az otthoniban legalább a szálka is kevesebb.”

MI az, hogy szálka a kolbászban? Nem tudom, miről van szó.

3. A videóban túl hangosra lett keverve a zene és nem is túl jó hogy szöveges. Szerintem jobb lett volna valami szöveg nélküli hangszer.

Golf2 2018.01.14. 09:07:17

@Arthamyr: Szerintem jobb volt nem voltak ekkora életszínvonal külömbségek itthon, nem volt ennyi pökhendi megjátszós újgazdag.A pénz elrontott és ront, rengeteg embert.

Arthamyr 2018.01.14. 09:10:11

@Golf2: Lehet, hogy nem volt ekkora különbség, de átlagosan alacsonyabb volt, minél régebbre mész, annál alacsonyabb.

Arthamyr 2018.01.14. 09:21:46

@Hari Seldon 2:
1. Na igen, az iroda biztonsági őre is öltönyt viselt, a CTO meg az első két órában melegítőben volt...

2. Komolyan kérdezed? A kerítés legtipikusabb építőanyaga a fa (nem a kolbász), és abban előfordul a szálka...

2018.01.14. 09:21:56

Haha, az első nagyon kemény. Ha az ember megpróbálna összeszedni sztereotípiákat, hogy hogyan gondolkodhat egy igazi millennial, és milyen blogot csinálna magának, valami nagyon hasonló jönne ki.

De nem cinkelni akarom; jópofa. Sok sikert!

tireless treehugger 2018.01.14. 09:30:53

@Golf2:

>>És mégis jobb emberségesebb világ volt.

Csak nem ismerted ennyire, a mai információknak töredéke állt rendelkezésre.

Mostani jobb, a megnyíló társadalom kikényszeríti a javulást.

Golf2 2018.01.14. 11:07:52

@tireless treehugger: A 70-80as évek Budapestjéből indulok ki engem az érintett.

Csodabogár 2018.01.14. 11:16:20

Szerintem meg embertelen világ volt. Teljes politikai elnyomás, rettegés és bezártság. Melyik világról beszéltek? Én a háboru utántól a nagy szocialista összeomlásig az egész keleti tömbben.

SzZoole 2018.01.14. 11:29:46

@Hari Seldon 2: "Mindig kiráz a hideg, ha arra a lehetőségre gondolok, hogy nyakkendőt meg öltönyt kell felvennem."

Van az a penz, még soforkent is, amikor ingben/nyakkendoben kell dolgozni, hidd el :)

Arthamyr 2018.01.14. 11:38:10

@Zoole Reloaded: :D Nem gyenge! Meg is hozta a kedvem egy kis kolbifogyasztásra, csak most sajnos nincsen.

Arthamyr 2018.01.14. 11:48:17

@Zoole Reloaded: Nem, de majd elintézem a délutáni beszerzést.

P.Elliot 2018.01.14. 12:31:16

@Golf2: En is embersegesebb vilagnak erzem, hiaba a politika, hiaba a rendorsegtol valo felelem, az emberek jobbak voltak egymassal. a keves elorehaladasnak is tudtak orulni, ugy ahogy mondtad egy markas farmer honapokra lazba hozott, most talan egy ferrari tudna csak igy egy hetkoznapi ferfit, nem voltak az emberek irigyek egymasra, ezt most arra a korra mondom amikor meg otthon voltam, volt deru, mosolygas, mindenbol keves volt de azt meg tudtuk becsulni.
Egy fizetesbol ha nem tudtunk volna otthon lakni akkor is draga volt az alberlet, volt videki munkatarsnom aki berelt egy lyukat es alig tudott kijonni a fizetesebol de megis, orult az eletnek, nem kesergett folyton, kesobb masodallasozott egy konyhan neha, ott kapott enni is, felretette, ferjhezment, ketten befizettek egy szovetkezeti lakasra, 2 gyereket neveltek, nyugalomban es boldogan a nagyon kevesbol.
Persze szinte mindenkinek keves volt a penze, nem irigykedtek egymasra.
Nem azt mondom hogy vissza kellene allitani bar nem is tudom.
Kevesebb penzt de az legyen biztos, lehessen ra epiteni.

P.Elliot 2018.01.14. 12:40:21

@Hari Seldon 2: Szerintem meg jo dolog kioltozni, az ember, en legalabbis joban erzem magamat ha jol feloltozok pedig a sportos cuccokat kedvelem. Hetvegen itt az Usaban van a lazitas ilyen teren, mindenki farmerben, laza sportruhakban tolti a hetveget, jobban mondva akkor vetkoznek le, a 70-es evekben kezdodott ez valahogy lassan hogy dehat a hetvege ruhaban is lazitasra valo.

Golf2 2018.01.14. 13:56:44

@P.Elliot: De látod hogy sok fiatalnak tök természetes hogy agyonfizetik,hogy x6-ossal kezdi a virítát,és a gyerekét is így neveli csak a menő cucc,telefon, a szolid az gáz ha jó ha nem azt kinézik.A Delon is megmondta pár napja hogy szar világ lett,nem bánja ha elmegy, csak a pénz számít,pedig ő aztán sokat megélt.

gabors 2018.01.14. 14:00:53

@Golf2: ".És mégis jobb emberségesebb világ volt. "

az jobb volt hogy nem tudtad hogy van a balatonnal is jobb, nem tudtad hogy a kokakola vagy a rock zene nem okoz imptenciat, vagy nem tudtad hogy makespp sot JOBBAN is lehet elni, nem tudtad hogy mi az Allatfram 1984 vagy Gulag Szigetcsoport vagy tudtad is a konyvtarban nem talaltad meg ?

amugy tennyleg sokkal jobb volt mert vagy jaffa-t ittal vagy malna szorpot a langos vagy hekk melle (az szotyolat meg ujsagpapirban arultak a stadionokban)

gabors 2018.01.14. 14:11:16

@Arthamyr: "2. Komolyan kérdezed? A kerítés legtipikusabb építőanyaga a fa (nem a kolbász), és abban előfordul a szálka... "

en meg arra gondoltam hogy ott halbol van a kolbasz mert ugye a diszno a mohamedaneknal sem igazan "kosher" igy tobb szalka marad benne :-))

gabors 2018.01.14. 14:12:45

@Arthamyr: @Hari Seldon 2: @gabors: "hogy ott halbol van a kolbasz " igy halal-abb lehet

gabors 2018.01.14. 14:17:39

@Zoole Reloaded: Na jo de a hazkorul mar nem maradna meg ilyen szepen a kobor tesvirek hamar megtalalnak :-) igy a szobaban kell dugdosni ...

CyberMacs 2018.01.14. 14:19:51

Szerintem azért érezzük úgy, hogy régen jobb volt, mert akkor úgymond egy oldalon álltunk. Hatalom kontra nép. Meg egyébként is kevés tárgyunk volt. Pl. egy autó esetében mindenki tudta, hogy micsoda macera egy olyat beszerezni (mindenkinek egyformán), így már csak szolidaritásból sem bántottuk az illetőt. Ma viszont van, akinek könnyebb egy BMW-t összehoznia (az okokba ne menjünk bele), míg másnak sokkal nehezebb egy alsóbb kategóriát megvásárolnia. Én valahogy ezt érzem a régi idők nosztalgiájának az alapjául. Mind egy csónakban eveztünk.

Törökországgal kapcsolatban:
Én úgy érzem, hogy még mindig jobb idekint, mint otthon. A politikai dolgokba nem szeretek belemenni. Az ország nagyobb, több az erőforrása, több a tartaléka is. Így ha az illető nem újságíró, vagy nem éppen a házát akarják eldózerolni, akkor azért jobban el lehet kerülni a nagyfőnököt, mint odahaza.

Mi a mindennapokban sokkal kevésbé érezzük. És mindezt ellensúlyozza az az érzés, amit Isztambul ad (pl, hogy 5 perc múlva lemegyek a Boszporusz partjára könyvet olvasni, és teázni)

Azért írok egy negatívat is: az utóbbi időben nagyon felment a dollár ára (vagyis a líra ment le). Ez pedig nemcsak az árak növekedését vonta maga után, hanem hogy rengeteg külföldi termék (pl. elektronikai) egyszerűen nem jön be az országban. Az pl. nagyon nehéz egy rendes egeret venni, mert csak mindenféle béna márkák kaphatóak.
Amikor hazalátogatunk Budapestre, az kissé olyan, mint amikor régen Bécsbe mentünk.

gabors 2018.01.14. 14:23:08

@Zoole Reloaded:

Hat nem lattad meg The Colour Purple-t ???

ja meg kicsit sikeresebb is es a konyveit sem mas irta ... en ugyan valszeg nem szavaznek ra de a Trumpot nemigen lehet "trump"-olni

gabors 2018.01.14. 14:27:44

@P.Elliot: " nem voltak az emberek irigyek egymasra," ???? es akkor mit gondolsz miert volt annyi besugo ? ahogy en emlekszema 70-es evkbol MINDENKI azt nezte hogy a jozsinak honnan volt penze arra a cipore, vagy orara ... mert minden feltunt amit NEM a Corvin-ban vettek (akkor meg nem volt Skala) ....

nem tudom lehet 56 elott meg mas volt (ha igaz te akkor dobbantottal nem ?) Golf2 szerintem a kadar korszakrol beszel amikor egy benzinkutas vagy mubutor asztalos volt a kiraly (vagy gebines kocsmaros, vagy kesobb maszek zoldseges) ezekre MINDENKI irigy volt ...

Bredpitt Monika 2018.01.14. 14:58:47

a szerelmeseknek, csak hogy vasárnap arra is gondoljatok

www.youtube.com/watch?v=J4Bl_VQ2inM

SzZoole 2018.01.14. 15:38:11

@gabors: nem láttam.

Tudod miért írj saját maga a könyveit?
Mert meg nincs annyi pénze, mint a trombitás Frédinek :)
Just kidding

gabors 2018.01.14. 16:03:29

@Zoole Reloaded: "Mert meg nincs annyi pénze, mint a trombitás Frédinek :)" azt csak elhitette az emberekkel (konyveivel is) hogy milyen gazdag pedig most kiderult hogy alig fer be a masodik ligaba billiokat (milliard) csak elveszteni tudott (masok penzebol) annyija soha nem is volt neki

SzZoole 2018.01.14. 16:12:18

@gabors: meglehet, megmondom őszintén egyiknek sem követem nyomon a biography-át :-)
Nekem mindkettő ugyanaz az emelet, csak különböző ajtó :-)

somlobodog 2018.01.14. 16:52:11

@Golf2: ja. Baromi emberséges világ lehetett az a szép pl 70-80as évek... ha szidtad a rendszert vagy át akartál menni a szomszéd országba csak úgy akkor 3 év börtön. Hát tudod lehet neked jobb volt a "Lewis" farmerodban de 100x inkább az ami most van minthogy azok a "régi szép idők" visszajojjenek.

somlobodog 2018.01.14. 16:52:15

@Csodabogár: na most végre teljesen egyetértek veled. Azert pedig külön elismerésre méltó vagy hogy te idosebbkent sose sirod vissza a régi időket. Ez nagyon ritka ám.

Golf2 2018.01.14. 17:17:57

@somlobodog: Éltél akkoriban Pesten ügyvéd úr? Ha most szidod a rendszert akkor meg kirúgnak meghurcolnak ez van itthon most. Bűnözés? Hajléktalanok száma? Munkanélküliek száma? Messziről biztos szép.

SzZoole 2018.01.14. 17:41:28

@Golf2: miről beszélsz, Mo.-on bűnözés?
Olyan már régen nincs. Van helyette képviselők, polgármesterek, üzletemberek és gazszerelok :)
Munkanélküliség sincs!
Mo. a legjobban teljesít.A GDP az egekben, a nyugati országok tanulmányozzák a magyar példát és csak irigyek :)
Hajléktalanok sincsenek, azokat akik ki költöztek a környező erdőkben, azok nem hajléktalanok, egyik sem, bozótlakók, akik rauntak a mai rohanó világra és visszatértek a természethez, onakaratukbol!!!
Spiclik sincsenek, akik jelentenek felfelé IT-ok vannak, Informálódnak és Tájékoztatnak!!!
Szóval nem tudom miért aggódod túl az egészet :-)))
Csak vicc volt

gabors 2018.01.14. 17:46:08

@Zoole Reloaded: "Nekem mindkettő ugyanaz az emelet, csak különböző ajtó :-) "

basszus nem lehet oket egy lapon emliteni

gazdag ingatlan befekteto (spekulans) kuk klux klan apa feher fia (New York igaz csak Queens es nem Manhatten)

vagy hazi segito (szolgalo/maid) es szenbanyasz igen szegeny szulok (missiipi) fekete lanya

egy haz ??? meg csak nem is egy kerulet ... de mint mondtam nem szivesen szavaznek ra mert eleg volt a "celebritikbol" inkabb egy masik jogaszproffesszor it is mint"orban"

Golf2 2018.01.14. 17:50:47

@Zoole Reloaded: a Bikini megénekelte: ilyen jó dolgom még sosem volt,csókolom megszakadhatok? Érdekes módon a gazdagoknak tetszik a mai világ persze most minden van pénzért és nem kell lemenni büdös aluljárókba meg tömegközlekedni pedig a nagy többség úgy él.40 éve is kultúráltabb volt az utca ez a nagy fejĺődés...

SzZoole 2018.01.14. 17:51:04

@gabors: Ah nem akarod érteni amit mondani akarok.
Mint írtam nem igazán ismerem egyik fél életrajzát sem, de mint amerikai elnök, Trump, és mint a lehetséges kihívó, Oprah, számomra ugyanaz a szint, egyik sem arra a posztra való.
Most már teccik érteni? :-)

gabors 2018.01.14. 17:51:36

@Zoole Reloaded: "Csak vicc volt " annak jo csak tobben sirnak mint nevetnek a leirtakon ... :-)

ja es sokan OTT ezt eszre sem veszik azt sem hogy pont igy volt a keso kadar korszakban is a csokosok egyre modosabbak lettek mig mindenki masnak kuss volt ebben szocializalodott miniszterelnokunk ujja epitette gyerekkora idilli part allami dagonyajat ... (vagy pocegodort is irhattam volna)

gabors 2018.01.14. 17:56:18

@Zoole Reloaded: "számomra ugyanaz a szint, egyik sem arra a posztra való.
Most már teccik érteni? :-) "

a velemenyedet elfogadom (marmint hogy ez) de nem biztos hogy egyet is ertek ... pont ez volt a velemeny Reagen-rol is mar mint kormanyzo es kesobb mint elnok, vagy mostanaban Swarzerneger-rol is es mekkorat tevedtek az akkori megmondo emberek ... Persze en sem leszek nagyon boldog ha Trump es Oprah kozul lehet majd CSAK valasztani 2 ev mulva ...

Szerintem ez az Oprah dolog csak Trump hergelese semmi mas hatha meg tobb golyo gurul .. mert nem csak feka de NOOOOOO is Oprah (meg golfozni sem tud a korabbi "monkey" legalabb golfozott) vicc ez is

SzZoole 2018.01.14. 17:59:19

@Golf2: mondom, hogy csak gunyolodom :-)

gabors 2018.01.14. 18:01:38

@Golf2: "a Bikini megénekelte: ilyen jó dolgom még sosem volt,csókolom " ez a besugo Nagy Feco elott vagy allatt enekeltek ?? csak kerdezem mert abban jobb vilagban az normalis volt ....

SzZoole 2018.01.14. 18:05:57

@gabors: igen, a “miniszterelnökünk”..........
Tudod egyvalamit nagyon nem értek.
Ha egy ország annyira “migrancs” ellenes, rasszista, a romagyilkosagok országa, akkor a többség, hogy tudja eljeneztetni és tapsolni egy félázsiai törpe gyerekkori vágyainak kiélését, mert akárhogy is szépítik az országot egy c....ny vezeti.....

Csodabogár 2018.01.14. 18:06:28

@Golf2: Mikor éltél te itthon? Szivesen megírom az egész korszakot, ha kibirja a blog. Az elvtársaknak volt jó, meg a futbalistáknak=aranycsapat, a többi nép meg behúzta fülét farkát, hogy lehetőleg ne tünjön fel semmivel.
Mindenkitől elvettek mindent. Házakr államosították, parasztokat bekényszerítették a tsz-be, többször lesöpörték a padlást. Na és a kitelepítések. Ne sírja vissza senki azt a korszakot, mert egyszerüen rettenetes volt.

gabors 2018.01.14. 18:19:55

@Csodabogár: "Mindenkitől elvettek mindent. Házakr államosították, parasztokat bekényszerítették a tsz-be, többször lesöpörték a padlást. Na és a kitelepítések. Ne sírja vissza senki azt a korszakot, mert egyszerüen rettenetes volt. "

itt azert keverednek a korszakok ... egy kicsit tsz-esites igazabol csak 56 utan indult be teljes erovel es hazakat meg csak az 50-es evek elejen allamositottak es csak a nagyobbakat ... az valo igaz hogy a korabbi "kispolgarok" es "kulalkok" nagyot szivtak de ez megint csak korai 50-es evek nem hiszem hogy barki ezt sirna vissza nem sokan vagytok akik megeltek ezt a szuleim is csak kis gyerekek voltak akkoriban ... itt inkabb a keso 70 es korai 80 as eveket sirjak vissza sokan amikor mar akar szines TV is volt de aggodni nem kellett ... mindenki dolgozgatott (vagy bortonben ult) es mindenkinek volt kis fizteskeje ... DE voltak az egyenlobbek mint Orban apuka anyuka es hasonlok es voltak a turtek mint a nehai Antall "ur" (a jozsi) vagy eppen Antal (a goncz) ... meg paran a fiatalabbak kozott pl ifj Rajk Demszky stb akik talan aktivan ellen is alltak de a fele amugy is besugo (is) volt mint nem akarom mondani ki is

Csodabogár 2018.01.14. 18:25:05

Így van ahogy írod, de akkor se volt szabadság. Kiutazási lehetőségért, akár tanulmányi okokból is jó kádernek kellett lenni.Nálam ott kezdődik a normális élet lehetősége, ha szabadon mozoghatok. A szabadságot nem lehetett megvenni pénzért. Szóval nekem ma is átkos volt az a rendszer, de aki élvezte, annak soha ne legyen jobb.

Arthamyr 2018.01.14. 18:45:09

@gabors: Nagyon pihentek vagytok! :)

Golf2 2018.01.14. 18:48:54

@Csodabogár: Pardon én a 70-80as évekről beszéltem.Az 50es évek biztos rosszak voltak,a 60asok gyerekként jók voltak.

Arthamyr 2018.01.14. 18:52:29

@CyberMacs: Ha az határozná meg, hogy hol mennyire jó élni, hogy egy országnak mennyi az erőforrása, már indulhatnánk is Kínába.
Egy EU tag országban (ami remélhetőleg Törökország sosem lesz, Magyarország meg már most az), nem nagyon van gond pl. az ilyen-olyan áruk beszerzésével. Másrészt az egész tömbnek azért jóval több erőforrása van, mint a törököknek, és ez szerencsére néha érvényesül is.

Golf2 2018.01.14. 19:07:39

@Csodabogár: annak soha ne legyen jobb...ez most átkozódás? 80-81ben már simán lehetett nyugatra menni ha ez volt fontos.Ez már lassan 40éve. De még volt közbiztonság,normális kórházak,nem volt napi szinten agymosás,stb.Mindegy, minden generáció másképp látja lapozzunk.

tanato 2018.01.14. 19:12:20

@Csodabogár: Sírja vissza a halál pedig Golffal egyidős vagyok.
Monjduk annyiból jó volt hogy jobb volt mint legtöbb szomszédunknál az életszínvonal:Kivéve Jugó Meg Ausztria.És ha nem foglalkozott az ember politikával nem bántották,volt egy stabil,de alacsony életszínvonal,nem voltak kirívó anyagi különbségek nivelláció volt a prof meg a tanár,meg az orvos is ugyanannyi minimál fizut kapott mint a kétkezi munkás/amit persze minden kategória próbált kiegészíteni ezzel azzal/,nem éheztünk,nem fáztunk.Szabadság viszont nem volt,sem szólás sem utazási./70-es,80-as évek./A migráció akkor is innen nyugat felé folyt,igaz illegálban.

tanato 2018.01.14. 19:19:58

@Golf2: Símán azért nem,nem ugyanaz átszaladni az osztrák határon mint most ellenőrzés nélkül,az akkorival határőr,külső sorompó, tovább még egy határőr,azután vámos,azután a másik sorompó.Na meg volt ugye a pirosútlevél 5 szoc. országba, meg a kék amivel 3 évente egyszer lehetett menni nyugatra,abszolút megbízható embereknek csak.
A közbiztonság az romlott.meg az eü is,persze nem is voltak akkora elvárások a betegek részéről. mint most.Agymosás viszont volt,egészen az ált iskolától a munkehelyig.Emlékzeel még a kötelező KISZ tagságra?Meg a marx-leninizmus tantárgyra,meg tud.szoc.-ra?Meg a vörös nyakkendőre,meg nov-7-re,?

tanato 2018.01.14. 19:26:43

@tanato: Meg a kötelező oroszra?Meg az imperializmus bűneire?

Ez biz agymosás volt keményen.

Arthamyr 2018.01.14. 20:06:01

@tanato: Ha jól tudom, orvos vagy (?), én meg nem, ennek ellenére erősen vitatom, hogy 35-40 éve jobb lett volna az egészségügy, mint most, szimplán az ez alatt bekövetkező technológiai fejlődésnek köszönhetően, ez rohadt sok idő. Szerintem a személyzet sem lett hülyébb idővel, bár azt aláírom, hogy forráshiányos(abb) lett a dolog.

CyberMacs 2018.01.14. 20:09:05

@Arthamyr: Azt hiszem, itt valami félreértés lesz. Amire én válaszoltam az az, hogy miként éljük meg a mindennapi politikát, más szóval, hogy milyenek a mindennapjaink, ha a nagyfőnök kezd bekattanni.
Én az ilyen esetekben mindig Mo-val hasonlítom össze. Lévén, hogy onnan jöttem, és általában a kérdés az, hogy miért maradok még. Hiszen a hírek alapján itt éppen a pokol van. Ugye a média szereti a dolgoknak csak az árnyékos oldalát mutatni..
Az, hogy más ország, más EU-s ország jobb lenne, az nem tartozik ehhez a kérdéshez. De biztos vagyok benne, hogy sok olyan hely van, ami MOST jobb. De ettől még nem biztos, hogy feladnék itt mindent, és odaköltöznék.

Visszatérve a kérdésre pedig igen is számít az ország gazdasági ereje.
Ha mondjuk a nagyfőnöknek éppen kedve szottyan egy új óceánjáró hajó, helikopter, kisvasút vásárlására, akkor nem mindegy, hogy ezt hány ember fogja fizetni, hány részre kell elosztani a terheket. És bár Mo. az Eu tagja, az ilyen játékszereket nem a svédek meg a portugálok fogják leginkább fizetni. Hanem a magyarok, vagy nálunk a törökök.

Vagy ha éppen megint beüt az erdőfóbia, akkor Törökországban kisebb eséllyel fogják a ház melletti parkot megkopasztani, mint Magyarországon.

Ez így nagyon le van egyszerűsítve, de valahol ez a lényege, amiért mi itt kevésbé találkozunk a politikával a mindennapokban. Kisebb lehet az ÁFA, kevésbé szigorúak a cégekkel, és összességében is több a lehetőség (gondoltál már arra otthon, hogy Apple boltot nyitsz? Mert én itt tudnék egy ilyen vállalkozást indítani), stb...stb... apró mindennapi dolgok

Arthamyr 2018.01.14. 20:09:15

@tanato: Most is van egy nem sokkal alacsonyabb, de stabil életszínvonal, amiért nem sokat kell tenni. Csak jobban szúra az ilyen emberek szemét, hogy más többre vitte, hát még, ha úgy gondolják, hogy nem a tehetségük/szorgalmuk miatt vitték többre, hanem mert csaltak.
Persze ezek a "csalók" akkor is megvoltak, csak jobban tudtak viselkedni, és nem volt ilyen információáramlás, így annyira nem voltak szem előtt.

Arthamyr 2018.01.14. 20:19:29

@CyberMacs: Az elfogadható az lenne, ha nem lenne sem kisvasút, sem elnöki palota... Minden más elfogadhatatlan. Megmondom őszintén, utálom Orbánt, de ha kell választani közte vagy Erdogan közt, akkor inkább az előbbi. Orbán nem fog lesittelni, megöletni (még), sokkal puhább, mint Erdogan és van rajta szájkosár/póráz. Abban sem vagyok biztos, hogy állampolgárra lebontva Orbán károsabb volna, mint Erdogan, de ez valóban elképzelhető. Az sem mindegy, kinek mekkora a klientúrája... Luxemburg pl. egy légyszarnyi kis ország, életszínvonalban sosem fogja beérni sem Törökország, sem Magyarország.

somlobodog 2018.01.14. 20:26:18

@Golf2: 1. ne fájjon már az annyira ha valaki hajlandó volt tanulni. 2. Gyerek voltam a 70-80as években. Nyilvan nem elsokezbol megelve de a szüleim és az általános ismeretek alapján úgy gondolom a rendszer könnyen megitelheto. A többit @gabors leirta több hozzaszolasban kB ugyanezt tudnám ismételni.

gabors 2018.01.14. 20:30:04

@Arthamyr: "@gabors: Nagyon pihentek vagytok! :) " csak probalkozim mint a kiskutyak .... (nem tudom mire gondolsz )

amugy tenyleg pihent vagyok ma szombaton tudom csak igazan kialudni magam van mikor 12 orat alszom szombaton ket reszletben ...:-)

gabors 2018.01.14. 20:33:44

@CyberMacs: "Szerintem azért érezzük úgy, hogy régen jobb volt, mert akkor úgymond egy oldalon álltunk. " a NAGY lof@@@t volt kb 700k a partban plusz a csalad ... azoknak minimum fele hitt is abban hogy te es caladod (kisebb nagyobb) hol alt az rajtad all akinek kocsija volt 70-ben az a MASIK oldalon allt !! nektek volt ?? mert a MERKUR-ban nem lehetett csak ugy kocsit venni ...

gabors 2018.01.14. 20:43:26

@Golf2: ".ez most átkozódás? 80-81ben már simán lehetett nyugatra menni ha ez volt fontos." ez eros tulzas azert eloszor kellet egy KEK utlevel ... utanna meg mindig kellet kitazasi engedely (87 vagy 88 ig .. nekem meg van a piros es kek utlevelem akkorrol a pirosban volt SZU-ba valo kilepesi engedely a kekben meg nyugatra)

Apamnak NEM ADTAK utlevelet (keket) 1988-vgy 89-ig mert disszidalt a huga !!!

Volt ismerosom akinek egyszerre csak az egyik szulojenek lehetett a kezeben az utlevel !!! 80-as evek masodik feleben 85 talan 86 ..

Azt hiszem neked jobb lehetett es nem is akarsz ilyesmikre emlekezni jo neked.

vándor madár 2018.01.14. 20:49:54

@tanato: "Ez biz agymosás volt keményen."

Csak azt ne gondoljátok, hogy Nyugaton nincs kemény agymosás.
Nekem is át akarták mosni az agyamat Németországban az iskolában, de nem sikerült nekik. Azóta nem bírom ócsárolni a Kádár-rendszert, bármilyen is volt.
Nálunk akkor a marxismus-leninizmus volt a társadalomtudomány, náluk meg máshogy hívják, egyszerűen társadalmi tanulmányoknak, de ott is van és Marxot is tanítják még az egyetemen is, sőt azt sem felejtik el, hogy Lenin Svájcban tanulta ki a kommunizmust..
Ott meg angolul kötelező tanulni, de van olyan is, hogy latinul. Az mire kell manapság? Én itt most nem az orvosi latinról beszélek. Mondjuk fordítsd le Julius Cesar Gall háborúját és az még egyszerű. Akkor már jobb lett volna oroszul megtanulni, mert azzal manapság lehetne legalább valamit kezdeni.
Ott is hazudnak annyit a népnek, amennyit csak bírnak, csak az a különbség, hogy ott anyagilag befogják a szájukat, ezért nincs komoly galiba. Az ideológia ott is nagyon fontos, azért is nincsenek a stratégiai helyek migráns munkavállalókkal feltöltve.

@Csodabogár: Az utazáshoz 1. kellett volna pénz a népnek, 2. kellett volna deviza az államnak, 3. kellett volna függetlenség a Szovjetúniótól. Egyik sem volt meg a három közül. Én nem voltam még KISZ tag sem, mert az avatás napján volt a nagyanyám temetése, káder meg aztán végképp nem, sőt mondtam mindenhol a magamét, mégsem korlátozatak semmiben, előléptettek, dolgoztam külfödön is és jártam turistaként még olyan országban is, ahova Bécsben lehetett csak vízumot igényelni.
Ha régen (Kádár-rendszer) Mo-n valamitől rettegtem, az egyedül a perverz tanárok voltak, akik a gyerekeken élték ki a frusztrációikat, de mástól soha. Igaz, hogy én abban a korban, amit te felsoroltál, még nem éltem, amikor meg már élhető volt az ország, akkor meg te már nem voltál ott, de azért elmondom, hogy a családdal minden szörnyűség megtörtént, nem csak anyagi téren, hanem emberáldozatot is követelve.

Mostanában viszont lehet rettegni eleget, mert ha valakinek nem tetszik a fizimiskád vagy valahol olyat szólsz, ami másnak nem tetszik, holnap már be sem kell menned dolgozni. És akkor nem tudom, miből fizeted a hiteledet meg adsz enni a gyerekeidnek? Ez német nyelvterületen garantáltan megvan, de gondolom most már Mo-n is így működnek a dolgok. Majd ha Svájcban a könyveléssel szembeni utálatodnak többször hangot is adtál volna, akkor nem sokáig könyvelsz náluk ill. annál a munkáltatónál. Azokhoz képest a németek még kismiskák, pedig a felszín pont az ellenkezőjét mutatja. Minden kornak és társadalomnak megvan az eszköze az emberek megfélemlítésére és sakkban tartására szükség esetén, e felől ne legyen senkinek kétsége.
Akkor létbiztonság volt, ma meg utazgathatsz. Hogy is mondta Bethold Brecht? "Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral."

morph on deer 2018.01.14. 21:33:07

@Zoole Reloaded:
“de mint amerikai elnök, Trump, és mint a lehetséges kihívó, Oprah, számomra ugyanaz a szint, egyik sem arra a posztra való.”

Oprah elmebeteg lenne?
Ne már..!

SzZoole 2018.01.14. 21:37:15

@morph on deer: nem tudom,hogy elmebeteg e, valoszinu nem, de nem is elnok alapanyag

gabors 2018.01.14. 21:51:56

@Zoole Reloaded: "de nem is elnok alapanyag "

miert ?

fekete ??

No ??

valoban billiomos (nem mint fake trump)??

szinesznek is elment ???

SAJAT uzletet alapitott (nem az anykatol vette at)

ettol fuggetlenul nem igazan szeretnek ra szavazni mint a kovetkezo demokrata elnokjeloltre ... de Trump ellen azert igen ... ott volt a profi birkozo Ventura teljesen jo kormanyzo volt (a Terminatorral legalabb azonossan)

tanato 2018.01.14. 21:58:59

@Arthamyr: Nem volt jobb,sőt sosem volt jó itthon az eü.
persze 40 év alatt sokat fejlődött technikában ,tudományban/CT,MR,gastroscópia IZOTÓP STB./ezért hosszabbodott az élettartam is.

SzZoole 2018.01.14. 21:59:21

@gabors: azert mert nem politikus, egy jol futo kibeszelo show musorvezetoje volt, vagy az már eleg, hogy valaki elnok legyen?
De tolem.....
Mondjuk valoszinu, hogy Te jarsz kozel az igazsaghoz es csak valoban trump hergelesere talaltak ki ezt az Oprah storyt :)

tanato 2018.01.14. 22:04:03

@morph on deer: A nyugati agymosást és annak hatásait nem tudom megítélni.Szerencsére azért itthon sem sikerült azért átmosni a nép a gyát,aki oktatta és akit oktattak az is tudta miről van szó valójában.

gabors 2018.01.14. 22:13:28

@Zoole Reloaded: mint irtam NAGYON szomoru leszek ha csak ez lesz a valasztek ... remelem nem (ezert nem fogom visszaadni az utlevelemet :-))))))

SzZoole 2018.01.14. 22:17:57

@gabors: szerintem elfognak gondolkodni az utóbbi eredmenyen és a következő választásokra hiteles politikusokat fognak indítani és nem bohócokat, szerintem :-)

gabors 2018.01.14. 23:46:37

@Zoole Reloaded: kicsit NAGYON optimista vagy ... most eloszor volt hogy egy senkit media hypal meg lehetett valasztani ... sajnos ennek nem lesz vege soha ...

orulok hogy nekem csak 20 evem van hatra es nincs gyerekem se aki ettol szenvedjen ... (magyarul LESZAROM)

Herr Géza 2018.01.15. 00:04:54

@gabors: De bizony volt a 70-es években már Skála. A Budai Skála 1976.-ban nyílt. Akkor mentem gimibe..... :)

Golf2 2018.01.15. 06:53:31

@tanato: megbizható emberek mehettek csak...Ja emlékszem csak én a sofőr meg az idegenvezető jött vissza Münchenből 81ben Ibusz útról az egész busz lelépett:)

tanato 2018.01.15. 07:20:14

@Golf2: Le nem léptek sokan,de egy két lemaradó mindig volt.Az idő múltával persze fokozatosan puhult a Kádár rendszer ez volt a specialitása,a többi hasonszőrű államhoz képest.

Golf2 2018.01.15. 08:05:58

@tanato: Akkor puhult most meg keményedik a rendszer melyik a jobb

tanato 2018.01.15. 08:27:20

@Golf2: Jó kérdés.Most viszont el lehet innen m,enni akár milliós nagyságrendben is.

Golf2 2018.01.15. 08:33:05

@tanato: igen a fiatalok még elmehetnek az idősek meg rá....k anyagilag,egészségügyileg,közbiztonságilag.

tanato 2018.01.15. 09:59:46

@Golf2: Mi egyidősek vagyunk ,a mi utunk már csak egyfelé egy helyre fog vezetni,nem Kaliforgiába.Az utódainknak viszont kinyílt a világ nem úgy mint nekünk huszonéves korunkban.

Golf2 2018.01.15. 10:42:57

@tanato: 55 évesen már csak 1 út van? Akkor irány Bora Bora...

Herr Géza 2018.01.15. 12:34:47

@Golf2: :-) Ebből is látszik, hogy te már akkor is megbízható et. voltál. A többieket meg megvette Soros kilóra... :))))

tanato 2018.01.15. 12:53:51

@Golf2: Én már 59 leszek márciusban.

Golf2 2018.01.15. 14:16:49

@Herr Géza: Megbízható? Én csak bementem 19 évesen1 Ibusz irodába befizettem 4000forintot 4nap München szállodával.Aztán amikor kellett hazajöttem piros útlevéllel NDK-ból és másnap kékkel hajrá.Aztán vissza ugyanez vissza NDK-ba pirossal Vizumot útlevelet az Ibusz intézte,évente lehetett társasútra menni.

vándor madár 2018.01.15. 14:31:24

@tanato: "a mi utunk már csak egyfelé egy helyre fog vezetni, nem Kaliforgiába"

Szemléletváltás, tanato szemléletváltás!

"A legidősebb egészségügyi szakdolgozó, aki kérelemmel fordult az ÁEEK-hez, egy a 60-65 éves korcsoportba tartozó nő volt."

www.sztarklikk.hu/kozelet/keptelen-a-kormany-megallitani-az-orvosok-kivandorlasat/331097/

Pl. Svájc is vár rád meg máshol is lasszóval fogják az orvosokat! Én ismerek 70 feletti orvosokat, akiknek eszük ágában sincs nyugdíjba menni. Gyakorlatilag mindenhol 70-75 éves korig lehet befizetni a nyugdíjkasszába is, de ahol nem vonják vissza a működési engedélyt a kor miatt, ott azon túl is dolgozhatsz, csak a nyugdíjfaktor van kilőve, úgyhogy máshol még dolgozhatnál eleget jó pénzért (ha van nyelvvizsga).

"Ungarn und Griechen sollen es richten ... So ist die Zahl der anerkannten Diplome aus Ländern wie Griechenland, Ungarn, Polen oder Rumänien in den letzten fünf Jahren stark angestiegen."

www.nzz.ch/schweiz/schwierige-rekrutierung-deutsche-aerzte-fuerchten-schweizer-rassismus-ld.140163

tanato 2018.01.15. 14:45:18

@vándor madár: Ez teljesen így van,itthon is dolgozunk addig amíg ki nem dőlünk,sokan még 80 fölött is.

Herr Géza 2018.01.15. 15:02:13

@Golf2: Szmájli, b+, szmájli... :)))

Golf2 2018.01.15. 15:15:11

@tanato: Szerintem nem sok országban van ilyen...Mai hír hogy hazamehetett az a patkány aki előre megfontolt szándékkal elvágta Pesten a 19 éves lány torkát:((( Milyen ország ez? Van még lejjebb?

élhetetlen 2018.01.15. 15:21:59

@Csodabogár: Nem tudom, hány éves vagy, és mit éltél át. Biztosan voltak különböző szakaszok. Én 1953-ban születtem, tehát a fiatalságomat az előző rendszerben töltöttem. Nem éreztem a politikai elnyomást, bárki lehetett KISZ tag is, vagy járhatott templomba, egyik sem volt kötelező. Nem rettegtem, nem is volt mitől. A bezártság. Tudom, voltak, akik nem kaptak nyugati útlevelet, mert pl. kinn élt a testvérük, és hátha nem jönnek haza, de ez nem a tömegeket érintette. Igen, csak két évente kaptál valutakeretet, és mehettél, viszont annyi IBUSZ útra fizethettél be, amennyire csak a pénztárcád engedte. Aki meg disszidálni akart, az megoldotta. Ismerősöm elment a feleségével Svédországi turista útra, a gyereket itthon hagyták, a nagymama meg befizetett az unokával Leningrádba. Azóta is Svédországban élnek. A hétköznapi élet meg olcsóbb volt a keresetekhez képest (könyvek, színházjegy, kaja, stb.). Néha meglepődök. Két éve volt a Nők Lápjában egy három oldalas cikk a moszkvai Kremlről, a templomokról, azzal a felkiáltással, hogy ezt a rendszerváltásig nem láthatta senki. Ja, csak az összes turistacsoport. Tény, hogy a szabad mozgás jó, de aki itt akart élni, az azért nem rettegett, és nem vette zokon, hogy csak egy-két hétre mehetett a tengerpartra.

élhetetlen 2018.01.15. 16:13:56

@gabors: Azt hiszem, engem hamarosan elküldenek melegebb éghajlatra, de nem baj, úgyis szar itt az idő. „az jobb volt hogy nem tudtad hogy van a balatonnal is jobb”. A 70-es években sokkal többször voltam az Adrián, mint a Balatonnál. Befizettünk egy hetet pl. Rabra, kaptunk annyi valutát, hogy előtte Csontváry után szabadon elmentünk Jajce, Mosztár, Dubrovnyik, Split körútra, Jacében, Dubrovnyikban, Splitben megszálltunk, a tengerparti sétányon vacsoráztunk, és maradt költőpénzünk egy hétre. (és ezt lehetett volna tíz évvel korábban is, csak akkor diák voltam, és nem volt pénzem). Ha a propagandáról beszélünk, nem volt az ország körbeplakátolva, hogy a kokakola impotenciát okoz, most viszont magyar nyelven nyomták tele az országot, hogy mit nem szabad a migránsoknak. Ők, ha itt lennének, sem értenék, csak a magyarokat hergelik. De jó! Az meg ne legyen szempont, hogy a kokakola, vagy a jaffa szörp jobb-e, mert egyik sem alkalmas emberi fogyasztásra. A málnaszörp még játszhat, ha látott málnát is. A hekkről meg annyit, hogy az ország népességének zöme most sem eszik lazacot, bár kapható, és nem azért, mert rossz az ízlése.

élhetetlen 2018.01.15. 16:14:06

@tanato: Jó dolog a szabad mozgás, ezt nem vitatom. De azért hülyeségekkel ne gyere! „Emlékzeel még a kötelező KISZ tagságra?”. Te sem emlékezhetsz, mert nem volt kötelező. „Meg a marx-leninizmus tantárgyra,meg tud.szoc.-ra?”. Most meg van kötelező hittan, vagy etika, bár bevallom, nem tudom, hogy jelen viszonyok közt mit oktatnak etika órán. „Meg a kötelező oroszra?”. Egy nyelv, egy nyelv, miért felesleges. Ma is sokan megélnek belőle. És, aki egy nyelvet megtanult, már elhiszi, hogy egy másikat is képes megtanulni. Mi károd származott az orosz nyelv tanulásából, mármint, ha megtanultad? Szláv nyelv, a környező országok felében a felét megértik.

élhetetlen 2018.01.15. 16:47:40

@Csodabogár: „A szabadságot nem lehetett megvenni pénzért.”. A szabadságot most sem lehet megvenni pénzért, ha nincs pénz. Csak képzeld el azt az állami alkalmazottat, aki eddig sem keresett sokat, tehát jelentős megtakarítása nincs. Leépítik, aztán közmunkásként foglalkoztatják ugyanabban a munkakörben, félpénzért, vagy kevesebbért. Mekkora szabadsága van? Ez meg megér egy misét: „de aki élvezte, annak soha ne legyen jobb. „. Egy rendes ember hozzáfűzte volna, hogy, de azért rosszabb se. Tudod, hány embernek lett rosszabb az élete? Te még azt sem fogod fel, hogy a KMK is jobb volt, mint ami most van. Akkor a munkakerülő vagy támasztotta a lapátot egy állami cég udvarán (most is van egyre több állami cég), és hazament a munkásszállóra, vagy böri. Pénzbe kerültek, de nem okoztak gondot. Most jó, nem fizetjük a dolgozni nem akarókat, a rendőröket fizetjük, hogy egyik aluljáróból a másikba kergessék az otthontalanokat, vagy dózerolják le az összetákolt viskóikat, és megoldottuk a problémát. De ez nem számít, mert most már a szabadságot pénzért meg lehet venni, és neked ez jó.

élhetetlen 2018.01.15. 17:08:17

@gabors: „azoknak minimum fele hitt is abban hogy te es caladod (kisebb nagyobb) hol alt az rajtad all akinek kocsija volt 70-ben az a MASIK oldalon allt !! nektek volt ?? mert a MERKUR-ban nem lehetett csak ugy kocsit venni ...”. Egy kicsit zavaros, csak arra válaszolnék, hogy „a MERKUR-ban nem lehetett csak ugy kocsit venni ...”. Ez igaz, egyszer ki kellett várni a három évet, és, ha megkaptad az új kocsit, megigényelni a következőt. És, ha az megjött, új áron tudtad eladni a három évest, mert éppen elérhető. És ehhez nem kellett pártállás.

élhetetlen 2018.01.15. 17:23:23

@gabors: Erről írtam Csodabogárnak. élhetetlen 2018.01.15. 15:21:59 . Azért olvasd el, ha ráérsz. Nem az ország lakosságát érintette, csak emberek szűk körét. Na, mindegy.

tanato 2018.01.15. 17:27:37

@élhetetlen: De jure nem volt kötelező,de facto igen,ha pl. tovább akartál tanulni.Az egyetemen detto.A kötelező orosz nyelvet meg nem tanulta senki,az is tisztában volt vele aki oktatta meg az is akit oktattak hogy mire megy ki a játék.Nem az oroszországi kivándorlásra mint manapság a német meg az angol,hanem egyszerű benyalás a Nagy Testvérnek..Mint a szovjet hősi emlékművek,meg nov. 7 megünneplése.Meg az öröklakások az ideiglenes itt állomásozó testvéri szovjet atomfegyver kezelő személyzetnekl.nem rajtuk múlott hogyí nem lett ténylegese örök itt tartózkodás.
Egyébként nem vagy egyedül sokan visszasírják a Kádár érát/illetve annak második fejlődő szakaszát nem az elsőt a brutális megtorlásokat a gyermekkorodban.való igaz a szomszédos szoc. országoknál klasszisokkal nagyobb életszínvonalat és relatív szabadságot adott.De ha már Jugó felé néztünk mondjuk aki tudott un. kishatárátlépővel Szabadkára,VAGY eSZÉKRE menni,onnan már nem volt olyan happy a dolog.Sőt kifjezetten lenéztek csóró testvéreknek tartottak minket a vajdasági magyarok,akiknek tele volt nyugatnémet márkával a zsebük,hála Titonak és annak hoyg engedte a nyugati vendégmunkát a lakosságnak.
Egy kis érdekesség:A szovjet Birodalomból anno:tegnap beszélgettem egy kecskeméti katonai pilótával aki még a szovjetben kapott képzést.Még nekik pilótajelölteknek is éhezésben volt részük,olyan húst kapta rendszeresen aMI ehetetlen volt a SOK kukac miatt.A Fekete tenger mellett voltak a túloldalon.A környékbeli grúz lakosság a kóbor macskákat dézsmálta állandóan azt sütötték meg más hús híján.
HÁt én nem kívánkozom vissza abba a világba.

tanato 2018.01.15. 17:33:56

De mint mondtam,rengeteg nosztalgiával gondolnak vissza KÁdár rendszerre.Ennek volt egyértelmű következménye az MSZP három alkalommal való visszatapsolása.94,2002,2006,és ezáltal a flúgos GYF hatalomba kerülése ami az általa kiváltott zűrzavar miatt megágyazott a mai egypártrendszernek és személyi kultusznak.

élhetetlen 2018.01.15. 17:52:41

@Arthamyr: „Most is van egy nem sokkal alacsonyabb, de stabil életszínvonal” . Egy csomó embernek nincs. Csökkent a munkanélküliség Magyarországon, mert a közmunka. Nem tudom az aktuális bért, meg ha nem egy hónapra, csak két hétre kap munkát, de azért az, hogy adott helyi potentát, aki millát keres havonta, képes volt azt mondani, hogy szerinte havi 47 ezerből meg lehet élni, azért az nem semmi. Ha van lakása a közmunkásnak, ennek több, mint a felét elvisz a rezsi, ha nincs, egy lyukat sem tud bérelni belőle, nemhogy utána még megélni is. Ez a stabil életszínvonal? „Csak jobban szúra az ilyen emberek szemét, hogy más többre vitte, hát még, ha úgy gondolják, hogy nem a tehetségük/szorgalmuk miatt vitték többre, hanem mert csaltak.”. Jó vagy! Te komolyan gondolod, hogy Mészáros Lőrinc, vagy Orbán veje a zsenialitása, szorgalma miatt lett pár év alatt többszörös milliárdos? Csak kérdezem, hülye-e vagy? Ahhoz, hogy bárki elítélje, ami itt folyik, nem irigység kell, elég a józan ész.

élhetetlen 2018.01.15. 18:06:41

@tanato: Nehéz ezekről vitatkozni. Voltak ismerőseim, akik szerintük, már az én korosztályomból, azért nem kerültek be a felsőoktatásba, mert nem voltak megfelelő káderek. Én csak magamról tudom, hogy a szüleim még csak a TSZ-be sem léptek be, mégis felvettek az eredményeim alapján. Az orosz nyelvet meg egy ragyogó tanárnak köszönhetően olyan szinten sajátítottam el általánosban, hogy középiskolában is, főiskolán is, sőt, nyolc heti moszkvai munkán is megéltem belőle. Milyen párhuzamot akarsz vonni? Aki nem tud letenni egy középfokú angolt most egy gimi után, az jobb, mint aki nem tanult meg oroszul? „olyan húst kapta rendszeresen aMI ehetetlen volt a SOK kukac miatt”. Hát igen, én meg ismerek olya n orvost, aki ott végzett, és nem evett kukacos húst. Ráadásul olyat is ismerek, akinek a pilótai kiképzése a rendszerváltásnál szakadt meg. Nyilván, ez is siker. Most kamionos. Nem kívánkozom vissza sehova, sőt már ott tartok, hogy nem akarok új életet kezdeni, elég, ha a régit folytatni tudom, de idegesítenek a „régen minden rossz volt” demagóg dumák. Ennyi.

tanato 2018.01.15. 19:11:18

@élhetetlen: Én sem éltem rosszul a Kádár érában,de visszakívánni azt nem szeretném.A jó dolgokat visszahoznám a rosszat nem, de az így nem működik,emiatt sem volt sikeres a háromszori nosztalgikus visszatapsolás sem.És a sok omladozó romos volt szovjet laktanyák látványa országszerte,az sem vidít fel.Ott maradnak az idők végezetéig mint a várromok.Emlékeztetve egy letűnt rendszerre.

Golf2 2018.01.15. 19:33:57

@tanato: Remélem az omladozó stadionok is nemsokára csak 1 letűnt rendszerre fognak emlékeztetni...Azt hallottad hogy a lázár kirúgatta 1 héttel karácsony elött a 7 gyerekes 3 diplomást mert indult volna választáson vásárhelyen? Ilyen szép a mai valóság.

tanato 2018.01.15. 21:34:34

@Golf2: A vásárhelyi ügy miatt országos botrány van kirobbanóban.Egyházi vezetők is egymást támadják az ügyben-
ístadionok:Az rtlklub híradó nem kis éllel bemutatta a Ceau szülőfalujában épült hatalmas stadion mostani életét/Nagy focibuzi volt a Kárpátok Géniusza/
Majdnem teljesen összeomlott,belepte a gaz,nincs már gazdája,az anno elsőosztályú Ceau által sztárolt és román közpénzből busásan élő helyi focicsapat mára 4.-osztályra ment le,nem tudja használni a túlmértes arénát.Most helyi vállalkozók az öltöző részen varrodát rendeztek be hogy legalább valamennyi haszna legyen a kivénhedt monstrumnak.

M. Péter 2018.01.15. 21:50:44

@élhetetlen: Az orosztudás nem okoz kárt, de amennyi ideig oroszt tanultam, tanulhattam volna valami hasznosabbat is. Németet és spanyolt együttvéve kevesebbet tanultam, mint oroszt, mind a kettőből felsőfokú nyelvvizsgám van, míg oroszból szerintem középfokig nem jutottunk el az iskolában 8 év alatt. Ezen kívül szerintem az orosz objektíven nehéz nyelv, van főnév- és melléknévragozás 3 nemmel és 6 esettel, van igeragozás is, mindegyiknek sok lehetséges mintája van, a hangsúly is mozoghat.

élhetetlen 2018.01.16. 00:19:38

@tanato: Nem akarok én semmit visszahozni, sőt, új életet sem szeretnék kezdeni, örülök, ha a régit folytathatom, csak rosszul viselem, mikor olyanokkal jönnek, ami azért nem úgy volt. Hadd higgyek már a saját emlékeimnek, meg annak a sok száz fotónak, amik igazolják az emlékeimet. Igen, 21 éves koromban volt 8 hét Moszkva, elvarázsolt, előtte olvastam a Mester és Margaritát, és az Arbaton jártam haza esténként, anyát is oda vittem első külföldi útjára. 36 évesen 6 hét London, 40 évesen 3 hónap Párizs, és közte Isztambultól Marokkóig, Tunézia, Jordánia, Olaszország sokszor, Egyiptom sokszor, Görögország sokszor, Spanyolország volt, hogy egy nyáron kétszer is, nem sorolok fel mindent, de ezek után végighallgatni, hogy mi itt be voltunk zárva, elég abszurd. Egyébként Párizsban beszélgettem egy elefántcsontpari fiúval, akinek a bátyja francia állampolgár, ő már nem, mert közben felszabadultak, a bátyjánál van évek óta, de semmi világútlevél nem áll rendelkezésére. Ő is úgy tudta, hogy mi itt keleten be voltunk zárva. Megkérdeztem, merre járt a világban. Elefátcsontpart, Franciaország, és egyszer egy barátnője elvitte Olaszországba. Kakukk.
„omladozó romos volt szovjet laktanyák”. Én egyben sem voltam, ez a fiúk kiváltsága volt (Csak poén, de ez egy ipari technikum volt, szombaton műhelygyakorlattal, és az egyik tanár azokat a fiúkat, akiknek a frizurája nem tetszett neki, átvitte a szomszéd telken levő orosz laktanyába, és a katonai fodrásszal nyíratta meg. Semmi személyiségi jogok), de el tudom képzelni, hogy ki lehetett volna/lehetne alakítani kis, olcsó lakásokat belőlük, ahol aztán pár évig gyűjthetnék az önerőt a rendes sajátra, vagy bármilyen indulásra a fiatalok. Na, mindegy.

élhetetlen 2018.01.16. 00:19:46

@M. Péter: Most viccelünk. Pl. „Az angolban 6 igeidő és 2 igeszemlélet van.
Tenses: present (jelen) present perfect
past (múlt) past perfect
future (jövő) future perfect
Aspects: common (általános)
progressive (vagy continuous – folyamatos)
és van három nem. A németben is van három nem. Ha az oroszt is tanultad volna, nem csak az órákon vettél volna részt, ugyanúgy megtanulhattad volna.

tanato 2018.01.16. 07:13:13

@élhetetlen: ÍOké,nem mkötözködésképpen de 53+36 az 89,világútlevél,Kádár halála.Előtte csak Moszkvát említetted..
Laktanyák,:Néhány helyen már hasznosítják őket,lakásoknak raktáraknak,néhány helyen elbontották a falakat de legtöbb helyen mementós romok mint a várak.

Golf2 2018.01.16. 07:56:57

@tanato: Te belgyógyász vagy?

tanato 2018.01.16. 08:24:48

@Golf2: Is-is.Háziorvosként dolgozom,de szakvizsgáztam belgyógyászatból is.

M. Péter 2018.01.16. 10:40:03

@élhetetlen: Ne feledkezz meg az orosz folyamatos és befejezett igékről.

Egyébként meg amit tanítottak, azt megtanultam, sőt még annál többet is tudtam oroszból, viszont utólag visszatekintve látom, hogy iszonyatosan rosszul tanították.

És hogy mennyire volt hasznos, nem lehetett csak úgy utazgatni a SZU-ba, a szovjet állampolgárokat sem engedték nagyon külföldre, szóval nem nagyon találkozott orosz anyanyelvűekkel az ember. Nyilván szláv nyelvű országokban az orosz segítségével valamennyit meg lehetett érteni a feliratokból, de arra is emlékszem, hogy szüleim inkább németül beszéltek, ha kellett, pedig mindketten tudtak oroszul, apám folyékonyan beszélt oroszul.

Golf2 2018.01.16. 12:16:22

@tanato: Nem tudsz 1 jó gasztróst Pesten bélgondokra?

élhetetlen 2018.01.16. 12:41:13

@tanato: Igazad van, elég bénán szedtem össze, de már késő volt. Az a három azért volt dátummal, mert azok hosszabb kintlétek voltak, nincs jelentősége. Egyébként 21 éves koromban kezdtem el utazni, mert akkor kezdtem keresni, (főiskola volt, ezért csak három év) és lehetett menni szervezett úton akárhányszor. Tehát Olaszország, Velence, Róma, Görögország, Törökország, Jugo is elérhető volt egy hétre, tíz napra, és mentünk is.

élhetetlen 2018.01.16. 12:41:25

@M. Péter: Írtam, hogy viccelünk. Nem a nyelv nehézsége miatt nem tanult meg egy csomó diák oroszul. Én általánosban szedtem össze annyit, hogy a középiskolában is, a főiskolán is megéltem belőle, sőt 8 hétig egy moszkvai munkahelyen is (sajnos, már elfelejtettem). „utólag visszatekintve látom, hogy iszonyatosan rosszul tanították”. Ez más kérdés, de ma sem állunk sokkal jobban. Azért az elgondolkodtató, hogy az angol középfokhoz nekem elég volt fél év hajtás, mikor kellett, míg egy csomó „diplomát” azért nem adnak ki, mert ennyit nem képesek produkálni emberek. És ez nem hiszem, hogy a nyelven múlna.

tanato 2018.01.16. 13:35:20

@Golf2: Majd keresek,ott azért van sok.

tanato 2018.01.16. 13:37:25

@élhetetlen: Szervezett utakra tényleg lehetett menni.De azért ez nem volt igazán tömeges.A tömeg ha külföldre ment Lengyelország,Bulgária,Erdély SZlovákia volt a cél.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása