oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. január 07. 06:30,  A kilátástalanságot felváltotta a tervezhető jövő 127 komment

2018. január 07. 06:30 Határátkelő

A kilátástalanságot felváltotta a tervezhető jövő

Nem meglepő módon év eleje lévén kicsit amolyan összegzés és előretekintés jellege is lesz az eheti blogajánlónak, emellett elgondolkodhatunk azon is, miként nézne ki a gyakorlatban, ha mindenki ugyanolyan fizetést kapna ugyanazért a munkáért.

hitel.jpg

Mindig érdekes, amikor egy régi ismerős visszatér. Talán páran közületek emlékeznek még Gáborra, aki pár éve már vezetett egy blogot Németországból, ami aztán különféle okokból megszűnt, most viszont a romantikus Thomas von Fuerstenfeld néven újraindult. Az ő tollából következzen most egy visszatekintés, annál is inkább, mert nemrég volt tíz éve, hogy aláírt egy szerződést, amit nem kellett volna…

„Kereken ma 10 éve, hogy jövőképpel, tervekkel, naivan és tudatlanul aláírtunk egy svájci frank alapú jelzáloghitel szerződést. Aztán jött, aminek jönnie kellett… 

Mondhatnám, hogy úgy emlékszem az egészre, mintha csak ma történt volna. De ez nem igaz. Nem emlékszek a részletekre. Nem emlékszek rá, hogy kezdődött el. 

Az még megvan, hogy előtte egy őszi napon elmentünk a lakásbörzére Budapesten. Nézelődtünk, tervezgettünk. Az is megvan, hogy aztán jártuk a bankokat, hogy hol adnak hitelt használt ingatlanra minimális kezdőtőkével. 

Az OTP, az Erste és a Volksbank is elhajtott, mondván, hogy amit mi fel tudunk mutatni - azaz egy programozói és egy pedagógusi fizetés - az alig több, mint a minimálbér. Érteni kellett volna a jeleket, de elvakított a... nem is tudom mi. Nagyravágyás? 

Aztán előtte vagy utána - itt már teljesen összemosódnak a képek a fejemben - valahogy eljutottunk e történet kiinduló pontjához. Egyszer csak felbukkant a **cenzúrázva** Bank csillogó-villogó vadonatúj, kezdőtőke nélküli, svájci frank alapú jelzáloghitele új építésű ingatlanokra. Aki akkoriban értett hozzá, az tudta, hogy ez egy olyan nyilvánvaló csapda, amilyent a prérifarkas szokott építeni a gyalogkakukk számára a rajzfilmben. 

Csakhogy ezúttal a prérifarkas palimadarakra vadászott. És azok be is szálltak a csapdába, csapatostul. Egy egész országnyi palimadár. 

December 19.-én aláírtuk a hitelszerződést. Boldogan, önként, reménnyel és tervekkel telve, csillogó szemekkel tekintve a csodálatos jövő felé. 89 000 Forint havonta, 25 évig. Hahaha, na persze... (…) 

Aljas, kígyónyelvű cselszövők eldobható játékszerei, s egy gondosan kitervelt, alaposan betanult és mesterien kivitelezett rendszer prédái lettünk. Attól a pillanattól fogva, hogy tudatlanul és naivan, bízva a tisztességben, az etikában és az adott szó erejében beléptem a bankba, a helyzetem meg lett pecsételve. 

Ki a hibás? Én. Természetesen, és ezt nem is tagadom. Tudtam, mi a kamatos kamat, tudtam, mi az árfolyam... Tudtam, de nem értettem. Hittem abban, hogy a bank tisztességes, és hogy a kölcsönös előny, mindenkinek előny. 

Álmomban sem gondoltam, hogy egy bank a rövidtávú haszon érdekében, szóban ígérget, félretájékoztat, nem vázolja fel a kockázatokat, magyarán mindent elkövet - amit nem lehet utólag bizonyítani -, hogy még egy adóssal több legyen a listáján. Ezt tisztességtelennek tartom. De ilyen a kapitalizmus. (...) 

Aztán az első kamatperiódus után már nem volt olyan őszinte a mosolyom. Mintha egy büdös ponttyal vágtak volna képen. A 89 000 Forintos havi törlesztő felugrott 106 000 Forintra, majd 121 000.-, 134 000.-, 155 000.- és az ötödik évben már járt 160 000.- felett is. 

Kezdetben vergődtem, kapálóztam, kerestem a kiutat: osztottam, szoroztam, hibát kerestem a rendszerben, de amikor már azt hittem, hogy végre találtam egy kapaszkodót, ami alkuképessé tesz, akkor a banki ügyintéző hölgy flegmán odafordult a kollégájához, hogy tájékoztassa: „Az úr számolt...” 

Majd jót nevettek. Igen, nevettek, nem csak képletesen, hanem bele a szemembe. Láttam az amalgámot a jobb alsó őrlőben... (...) 

Hittem, hogy ha tisztességesen fizetem a törlesztőt, és soha sem kések, akkor előbb-utóbb lesz valami „jutalmam” azokkal szemben, akik szintén tudnák fizetni, de szarnak bele. Nem így lett. Aki tud fizetni, fizessen, mert valamiből pótolni kell a nem fizetők által okozott bevételkiesést. 

Ahogy kamatperiódusonként emelkedett - vagy jobb esetben stagnált - a törlesztő, úgy ment lejjebb és lejjebb az általános hangulatom: állandóan rossz kedvű voltam, egyre kevesebbet mosolyogtam, romlott a munkamorálom, és még a kollégáimat is sikeresen demotiváltam. Ezek végül 2011-ben arra kényszerítettek, hogy munkahelyet váltsak. A mai napig sajnálom, hogy ilyen rossz szájízzel történt a válás, mert sokat kaptam attól a cégtől. 

Az új munka csak időlegesen tudta elodázni a rossz hangulatot. Egy kicsit több pénztől kicsit meg tudtam nyugodni. De ez a munka olyan szinten lett egyre stresszesebb, hogy akkor meg már az készített ki. Konkrétan nem láttam kiutat. 

Egyik oldalról a bank szívja a vérem, a másik oldalon a munka emészt, én meg a kettő között sorvadok. Hova menekülhetnék? Senki sem tud segíteni, sehova nem tudnék elbújni. 

Nincs meg bennem az a zsiványság, hogy csapot-papot otthagyjak, és új életet kezdjek valahol máshol, és tegyek a következményekre... De tényleg nincs meg? Vagy nem olyan formában? (...) 

Ezzel egy időben jött az ötlet, hogy ugyan miért ne próbálkozhatnék meg külföldön, ha van az a fizetés, ami kiadja a matekot. Magyarországon akkoriban a szaktudásom és a fizetésigényem két különböző ligában versenyzett, így hát belevágtam a keresésbe. 

Ennek egyik kézzel fogható eredményeképp sikerült leszerveznem három állás interjút Londonban egy hűvös novemberi hosszú hétvégére. Összekuporgatott tartalékunkat latba vetve megvettem a létező legolcsóbb repülőjegyet, és az angol pontosságra támaszkodva, utazási tervet készítettem. 

Ugyanakkor számolva a felhígult angol társadalom demográfiai sokszínűségével, biztos-ami-biztos alapon csináltam A, B, C és D tervet is, csakhogy ne érjen meglepetés. Mint ott helyben kiderült, jól tettem. Többnyire a B és C időtervek váltak be... 

Szállást egy kellően alsó-közép kategóriás, kollégiumszerű szállóban foglaltam, mert nem nyaralni jöttem, pláne, hogy a nap délben szemmagasságban derengett. Minden perc és minden penny ki volt számolva, csak a célra fókuszáltam.

A fejvadász, aki az ott töltött 3 napon a segítségemre volt, gyorstalpalót adott a kiszemelt cégekről, elkísért és bemutatott. Hálás vagyok neki, bár akkor még sem ő, sem én nem tudtuk, hogy a jövő egészen mást tartogat számomra. 

Történt ugyanis, hogy a londoni kiruccanást megelőző este lebonyolítottam egy Skype-os interjút egy müncheni székhelyű start-up céggel. Angolul... merthogy a cég annyira sok országból szívja fel a fiatal tehetségeket, hogy már cégen belül az angol lett a sztenderd. 

Szóval az interjú lezajlott, amit követően még azon melegében küldtek emailben egy próbafeladatot. Gondoltam, ne ezen múljon, ott helyben meg is csináltam, beleadva apait, anyait. 

Úgy fogtam fel, hogy legalább gyakorlok Londonra. Hajnal kettőre végeztem is, átküldtem emailben, majd megpróbáltam aludni kicsit, mert ötkor már kelni kellett, hogy elérjem a gépet. 

Szóval vissza Londonba. Lement a három interjú, kettő egész jól sikerült, egy viszont egyértelműen nem. Ők nem engem kerestek, én meg nem őket, ennyi. Gondoltam, ha a maradék kettőből az egyik bejön, már az is jó.

Csakhogy az utolsó nap estéjén kaptam egy emailt Németországból, a csatolmányban egy szerződéssel. Benne a január 1.-i kezdés, és a kért fizetés. Azt hittem rosszul látok. Hirtelen nem is tudtam, mit tegyek, azt gondoltam, hogy alszok rá egyet. 

Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy nagyjából 3 perccel később - miután páromnak elújságoltam a dolgot - visszaírtam, hogy elfogadom és hamarosan visszaküldöm a szerződést aláírva. 

2013. december 30.-án kiköltöztem Németországba, kölcsön pénzből, nulla német nyelvtudással. És még mindig itt vagyok. Sőt vagyunk, mert a párom is kijött a macskánkkal együtt. Sőt azóta már egy csodálatos kisfiúval is bővült a családunk. Az ő nevét viseli e blog: Thomas.

Az elmúlt négy évben a kilátástalanságot felváltotta a tervezhető jövő, a rossz kedvet a mosoly, a reményvesztettséget a lassú, de biztos haladás, a fásultságot az életkedv, a stresszt a nyugodt éjszakák. 

Mindez annak köszönhető, hogy tanultunk a múltban elkövetett hibáinkból, és hogy végre egy olyan rendszer részei vagyunk, ami betartja a játékszabályokat. Élni és élni hagyni. 

Ma 10 éve, hogy egy életre szóló leckét kaptunk. De hiszem, hogy enélkül, még mindig valahol a magyar valóság mocsarában evezgetnénk céltalanul, az Éjjel-Nappal Budapest és a Barátok Közt fémjelezte agysorvasztó mételyben. 

Mindez egy próba volt, amit vagy teljesítünk, vagy elbukunk. Sokszor rezgett a léc, de a párom mindig tartotta bennem is lelket, amikor én már feladtam volna, és mindenben támogatott, és támogat azóta is. 

És a hitel? Ha minden a tervek szerint halad, - bár megfoghatatlan külső erők még tettek egy utolsó kísérletet, hogy mindent dugába döntsenek - akkor már csak hetek kérdése, és megszabadulunk az ingatlantól, és a felette fekete felhőként gomolygó hiteltől is. Szívből kívánjuk az új tulajdonosnak, hogy a kis lakásunkban több öröme legyen, mint amennyiben nekünk volt részünk. 

És a jövő? A hitel után egy kicsivel még könnyebb lesz. Aztán majd meglátjuk." 

A teljes posztot itt találjátok.

Egyenlő fizetést - de miből? 

Nemrég volt hír, hogy Izland lett az első ország, amely törvénybe iktatta, hogy ugyanazért a munkáért a férfiaknak és a nőknek ugyanazt a fizetést kell adni. A hír kapcsán töprengett el egy kicsit a Bezzeg a svédek blog szerzője, Bandirepublic arról, hova is vezethet mindez.

egyenlo_fizetes.jpg

„Hurrá, na végre! Miért kellett erre eddig várni? - ezek az első reakcióim, és nagyon remélem, hogy neked is, kedves férfi olvasó! Hiszen mivel lehetne egyáltalán megindokolni az ellenkezőjét? Ha valaki alkalmas elvégezni egy adott munkát határidőre és megfelelő minőségben, akkor a bérezése X összegű pénzegység. 

Nyilván minden férfitársam evidensnek hiszi, hogy majd a nők fizetését is felemeli a cég az övék szintjére. de miért tenne így a vezetés? Mi van, ha a költségvetésben nincs nagyobb bérkeret, ezért kénytelenek lesznek a férfiak fizetését 10%-kal csökkenteni, míg a nőkét ugyanennyivel emelni? 

Az is könnyen megeshet, hogy az igazgató tanács megtakarítási lehetőséget lát ebben a helyzetben, és lecsökkenti a férfiak fizetését a női szintre. Azt hiszem ez segítene igazán megérteni a férfiaknak, hogy mennyire igazságtalanul bántak a nőkkel az elmúlt 2,5 millió évben… (...) 

Az egyenlő bérezés azonban picit nehéz téma. Hogyan fogják betartatni az új törvényt? Hiszen két férfi sem keres ugyanannyit ugyanabban az állásban. A munkaadónak jogos igénye, hogy megkülönböztetett módon bérezze például a jobban teljesítőket vagy magasabb fizetéssel becsülje meg az idősebb kolléga tapasztalatát és évtizedes hűségét a céghez. 

Ezek alapján simán mondhatják, hogy valaki nem a neme miatt keres kevesebbet, hanem mert fiatal vagy csak mostanában csatlakozott a céghez. Lehetetlen lesz kiszűrni a „női faktort” a fizetések közti különbségek vizsgálatánál. 

Szerintem érdemes odafigyelni arra, hogy az egyenlőségre (nem csak nemi, hanem etnikai vagy bármilyen) törekvő szabályozások ne legyenek kontraproduktívak. 

Félő, hogy egy olyan világban, ahol mindenki pontosan ugyanannyit keres a kimagaslóan teljesítők demotiváltak lesznek és általánosan ellustulnak a népek, meghal az egészséges versengés. nemtől függetlenül." 

Szerintem érdemes elolvasni az eredeti bejegyzést is, itt találjátok.

Évértékelő 

Az év vége – év eleje a vissza- és előretekintés ideje is szokott lenni, az ember összegzi, mi történt vele a távozó esztendőben és mit vár a következőtől. Így tett a Frankfurti mesék blog szerzője, Gabuschka is, akinél ráadásul szuper hír is akadt idén (amihez természetesen hatalmas gratuláció!).

2018.jpg

„Először átszaladok a 2017-es terveken, elmesélem mi hogyan alakult, azután rátérek 2018-ra.

a, Szóval, első helyen az állt erre az évre, hogy majd mindent megteszünk a teherbe esés érdekében, és reméljük a legjobbakat.

A mi kis Élienkénk október végén csekkolt be a pihe-puha bendőmbe, úgy néz ki, hogy jól érzi magát, szerintem úszó lesz, mert már most tökéletesen delfinezett az ultrahangon. (...)

b, A második célom az volt, hogy egy bizonyos összeget lássak év végén a számlámon. Már elfelejtettem, hogy mennyit is szerettem volna megtakarítani, meg év közben rájöttem, hogy nem az összegre kell koncentrálnom, hanem inkább a pénzzel való kapcsolatomat rendbe tennem. (...) 

Rájöttem, hogy mint oly sok mindenkinél, nálam is az otthonról hozott, gyerekként állandóan hangoztatott negatív megállapítások befolyásolják azt, hogy felnőttként hogyan bánok a pénzzel. 

Az összes negatív gondolatomat valamelyik felmenőmtől hoztam (ők meg természetesen a saját szüleiktől), a „nincs pénzünk”, „szegények vagyunk”, „nincs elég pénzünk”, „nem engedhetjük meg magunknak”, „azt csak a tehetősebbek engedhetik meg maguknak”, „nekünk elég ez is, nem telik többre”, „szegényen, de boldogan” mondatok mély gyökeret eresztettek a tudatos énemben és a tudatalattimban is, ezért lesz nehéz őket kiírtani. 

Ebben az évben felismertem, hogy mi a probléma, elkezdtem tenni ellene, jövőre pedig teljes gázzal reformálom meg a hozzáállásomat.

c, A harmadik dolog az volt, hogy időt és pénzt szánok a személyes fejlődésemre plusz többet olvasok. 2017 ebből a szempontból a kísérletezés éve volt, rengeteg mindent kipróbáltam, beszéltem több coach-al is, próbáltam kitalálni, hogy milyen irányba haladjak. (...)

Mint mondtam, 2018-ra csak csínján terveztem, tulajdonképpen az új családtag érkezése simán keresztülhúzhatja az összes számításomat, meg amúgy is Carpe Diem, de azért álljon itt az a néhány pont, amelyet szeretnék 2018. december 31-én kipipálva látni a listámon:

1. A kis utód egészséges megszületése és növekedése, meg a szüleinek az egészsége is, hogy legyen kinek kicserélnie a pelenkáját.

2. A „mindset” programom folyamatos gyakorlása.

3. A már két éve halogatott könyvem megírása és kiadása és minden ehhez szükséges segítség felkutatása és felhasználása. Ez egy olyan 'most vagy soha' pont a listán, vagy nekiállok és megcsinálom, vagy jövőre, december 31-én rituális célbúcsúztató tánccal megtámogatva az összes vázlatomat elégetem a nappali közepén.” 

Természetesen ebben az esetben is ajánlom az eredeti posztot elolvasásra.

HÍRMONDÓ

7 + 7

Idén is folytatódik a külföldi álláslehetőségek számbavétele. Az első hét hét érdekes lehetőségét szedtük össze, nem csak azoknak, akik lemaradtak volna róluk.

Magyar családoknak fájhat az osztrák kormány terve

Közel 40 ezer (!!) magyar gyereket érinthet az osztrák családtámogatási rendszer átalakítása. Ennek egyik lényegi eleme, hogy csökkenne az országban dolgozók külföldön élő gyermekei után járó szociális juttatások mértéke.

Erősen aggódnak a Brexit miatt

A közgazdászok szerint hiába sikerült előrelépni a brit uniós kilépésről szóló tárgyalásokon, a hangulat ugyan javult valamit, de a borúlátás maradt.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Németország Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4413551905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DieNanny CH 2018.01.07. 06:48:58

Jó válogatás, köszi.
(Én 10,5 évvel ezelőtt írtam alá a hitelkérelmemet...)

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2018.01.07. 07:32:16

mi is beszoptuk a chf hitelt. úgy érzem, hogy ez is motiváció volt a határátlépésre. mi úgy oldottuk meg, hogy kiadtuk a lakásunkat és a bérleti díjból törlesztettük a hitelt (persze még ré kellett dobni). 8 évig ment ez így aztán 2016-ban sikerült elég jól eladni a pecót és kicsengetni a tartozást a banknak. csak annyit mondok, hogy 8 év törlesztés után (havi 120-ról indult és 210 lett) "csak" 25%-kal volt több a tartozásunk, mint az eredetileg felvett hitelösszeg.

életem legnagyobb stressz faktorától szabadultam meg, azóta hitelmentesen élünk, de szorongat a stockholmi lakás helyzet. itt is érik a katasztrófa, az ingatlanárak majdnem megduplázódtak az utóbbi 5 évben, a hitel szinte ingyen van (negatív jegybanki alapkamat mellett) és csak tavaly vezették be, hogy kötelező amortizálni a hitelt (törleszteni a tőkerészt is). alapból a legtöbb svéd csak a kamatokat fizeti örökkön-örökké.

hallottam egy okos magyar párról, akik személyi kölcsönt vettek föl, hogy be tudják fizetni az önrészt a lakáshitelhez itt stockholmban. OMG. nekik is szép menet lesz.

egyébként több kelet-európai országban problémát okoztak a deviza hitelek, nem csak mi magyarok szívtuk meg. a 2000-es évek közepén, amikor euro bevezetésről és fejlődő gazdaságról volt szó reálisan nem mérhettük fel, hogy mekkora az a kockázat. és míg chf hitelen volt lb 4% kamat, addig a forinton 14%?

szóval, ne ostorozza magát senki. rossz döntés volt, de az akkor rendelkezésre álló info-k alapján ennyit tudtunk...

camilló 2018.01.07. 08:13:16

Kötelezővé tenném Marx A tőke című munkáját mindenki számára! Aki magától nem jön rá arra, hogy a bank nem azon ügyfelei érdekeit képviseli akiknek hitelez, annak komoly gond van az értelmi képességeivel. Marx segít ebben. Annak idején én forint alapú hitelt vettem fel, annak ellenére, hogy sokkal drágább volt, ( persze így is jobban jártam, mint azok akik deviza alapon vették fel a hitelt) és az ügyintéző váltig a deviza hitelt erőltette, mert "a frank nem fog romlani". Ez igaz is, de forint viszont igen! A válság a kapitalizmusban törvényszerű. Egyszerűen nem tudom elhinni, hogy iskolázott embereket hogy a fenébe tudtak így behúzni!
A piac (kapitalizmus) törvénye a munkaerőre is vonatkozik. Lassan nálunk is elkezd emelkedni a munkabér. Már ott tartunk, hogy nyugatról hoznak be szakembereket, mert itthon nincs elég szakképzett munkavállaló. Az itthoni vállalkozó is rá lesz kényszerülve a fizetés emelésre. Persze a közállapotok ettől még nem fognak változni, így reális opció a külföldre költözés még akkor is, ha ugyan akkora bért fizetnek (előbb vagy utóbb) itthon is! A közállapotok annak IS köszönhetőek, hogy itt mindenki bevesz mindent, ha megfelelően adagolják:)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.01.07. 08:21:49

Én csak annyit mondanék, nem védve senkit és semmit, hogy a hitel önmagában nem ördögtől való.Az az ördögtől való, ahogy esetleg a hitelezést elképzelik bizonyos országokban, vagy cégeknél...
Illetve nyilván reálisan kellene látnia mindenkinek a saját anyagi helyzetét és pl. minimálbérre nem venni fel lakáshitelt semmilyet, mert annyiból soha, sehol nem fog sikerülni ingatlanhoz jutni.

Golf2 2018.01.07. 08:36:24

Gratulálok Gábornak,weiter so!

Golf2 2018.01.07. 08:38:54

@camilló: Mázlid volt,a forint ugyanúgy bedőlhetett volna sőt bármikor bedőlhet mint a svájci frank,szerencse kell nem Marx.

Taxomükke (UK) 2018.01.07. 09:14:52

Fürstenfeldi baratunk csak azert ussza majd meg aranylag konnyen a lenezo kritikat, mert vasarnap van, nem ernek ra az emberek annyit konmentalni, mint a munkahelyrol.
Reszemrol gratula a talpraallashoz.

adg 2018.01.07. 09:29:30

@Taxomükke (UK): igy van, de ne aggodj, lesz eleg okoska, aki pontosan tudja, mit hogyan kellett volna csinalni, es o soha eleteben semmilyen hulye dontest nem hozott es nem is fog, sot, mindent mindig elorelatott, nem ugy, mint a sok analfabeta. Es kulonben is, nagyon helyes, hogy igy jartak, meg nehogy az adofizetok penzebol, meg, es, tovabba, valamint...

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2018.01.07. 09:46:11

Jó válogatás volt.

Ez a lakáshitel mizéria nekünk kimaradt. Mindenféle matekolás nélkül tisztában voltam vele, hogy egy ilyen kölcsönt az életben nem tudnánk visszafizetni. És ezen az se változtatott, hogy egy élhetőbb országba költöztünk.

camilló 2018.01.07. 09:48:16

@Golf2: A forint dőlt be!!! A frank valami olyas szerepet tölt be, mint az arany. Menedék valuta. Ezért erősödött. A közgazdasághoz nem szerencse kell vannak törvényei. Ilyen az, hogy a kapitalista gazdaságban válságok követik egymást. Ugyan olvasd el A tőké-t. Tudod 2008-ban amikor kitört a válság a Marx hagyatékát gondozó társaság Marx munkáit az előző évekhez képest többszörös példányszámban adta el. Talán nem véletlenül. Ugyan akkor a megtestesült tőke (a FED akkori elnöke) kijelentette, hogy a piac nem működhet szabályozás nélkül. Ezzel nem kevesebbet mondott, mint azt, hogy a neoliberális gazdaságpolitika a szemétdombra való!

gabors 2018.01.07. 10:07:32

@Golf2: "@camilló: Mázlid volt,a forint ugyanúgy bedőlhetett volna sőt bármikor bedőlhet mint a svájci frank,szerencse kell nem Marx. "

felreerted az egeszet ha a forint bedol az adott hiteled "erteke" is bedol igy a vegen az uj-forintban (euro vagy barmi) mar semmi gond kifizetni ...

csak kerdezem melyik evben dolt be a svajci frank ???

a poen pont az volt hogy NEM svajci frank HANEM forint dologetett be es az "erosodo" svajci frankokat kellet forintban kifizetgetni (holott nem a frank erosodott hanem a forint gyengult)

gabors 2018.01.07. 10:18:23

Ja az elso poszthoz en 2005 ev februar havanak elejen irtam ala a lakas hitelt ami kozel 13 eve. ...Lehet szerencsem van, a torleszto ugyanaz csak az ado ment fel kb duplajara es a haz "erteke" meg 30-35%-al LEFELE de nem panaszkodom mert eleinte meg felefele ment (piaci ertek) .... A fizetesem emelkedett eppen annyit 13 ev alatt hogy most mar egy fizetesbol is ki tudjuk fizetni ha nem is olyan konnyen mint 10 eve ket fizetesbol ... Csak azert tudnek egy kicsit panaszkodni hogy a valsag utan semmi inflacio nem volt(nincs) igy a hitelem erteke a fizetesemhez kepest alig csokkent (sajnos), pedig erre szamitottam (valsag nelkul szamoltam 2-3-4% inflacioval de nem jott be) van meg 17 evem :-)

Egy lakas/haz nem csak adossag de vegul is megtakaritas is hosszu tavon, amellett hogy lakom is benne, vagyis komoly hasznalati erteke is van. Szoval mindket oldalat kell nezni az elso posztnal peldaul azt is hogy mennyivel emelkedett volna a lakhatas ugyanabban az idoszakban es mennyive emelkedett az atlagos jovedelem persze mindez forintban (amiben torleszteni kellett).

Csak megjegyzem hogy a magyar svajci frankos hitelek nagyon jok voltak azoknak akik vagy svajci frankban vagy euroban kaptak fizetest ugyanabban az idoszakban .

Arthamyr 2018.01.07. 10:19:24

Érdekes, hogy egyetemet végzett, tanult emberek beszopták a CHF hitelt. Mindenesetre le a kalappal, ha állami segítség nélkül sikerült visszafizetni. Amúgy nem tudom miféle programozó a blogger, nekünk kezdésből is 150-160k volt a törlesztőnk, és meg sem kottyant, még akkor sem, amikor már csak a feleségem dolgozott, aki nem programozói fizetést vitt haza.
A szép az egészben, hogy szigorodott a szabályozás mindenhol, de továbbra is kurva hosszú a hitelszerződés, és nincsen benne kiemelve a lényeg. Ráadásul csomó szabályra, meg egyéb szerződésre is hivatkozik.

Arthamyr 2018.01.07. 10:23:27

@gabors: Ha nem lett volna 2008, nagyon jól jártál volna a hiteleddel. Így lehet, hogy egy picit buktál az optimálishoz képest, de cserébe nem vállaltál kockázatot.

Arthamyr 2018.01.07. 11:01:54

Erről a nők is keressenek ugyanannyit dologról én is olvastam, de sajnos ott sem írták le, hogy mi a törvény/szabály szövege... Jó lenne ezt megismerni, mert nagyon kiváncsi vagyok, hogy ez hogy működhet a gyakorlatban. Elég sok fenntartásom van ezzel kapcsolatban.
1. Még nem hallottam olyan helyről, ahol külön női és férfi bértábla van, még Magyarországon sem, nemhogy Nyugat-Európában, van ilyen? Olyanról sem, hogy valaki kizárólag azért kap kevesebb pénzt, mert nő. A "nőséggel" persze járnak dolgok, amiket negatívan honorálhat a munkaerőpiac: pl. fizikailag gyengébbek (átlagosan).
2. A jobb cégeknél, állásoknál egyéni béralku van, két férfi kolléga, aki ugyanazt csinálja, ugyanannyi tapasztalata van stb. sem keres ugyanannyit, ha az egyik pl. szarabb alkupozícióban volt a felvételnél, vagy bármi egyéb okból rosszabbul alkudozott, az kevesebbet fog kapni.
3. Ha férfi 1 fizetése = nő 1 fizetése, és nő 1 fizetése = férfi 2 fizetése, akkor szükségszerűen férfi 2 fizetése = férfi 1 fizetése, ami nem igaz, és ez így természetes.

Szóval jó lenne, ha valaki leírná/lefordítaná, miről is szól az új izlandi törvény, és miért is fog az működni a gyakorlatban.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 11:07:13

Remélem, posztolonak sosem lesz többé ilyen gondja, vigyázzon. A bank sosem barát! (@Arthamyr: nem tudom, hallottál-e az itteni tracker mortgage botrányrol? Érdekes módon még egy bankot sem büntettek meg, de emberéletek mentek tönkre.). Itteni ismerösömet szorongatták sokáig, hiába kinált más fizetési megoldást, nagyon el akarták venni a feje felül a házat, amiben 30 éve él. Nem tudom, mit szurt el, nem mertem/akartam belekérdezni, talán nem is értettem volna. Lényeg, hogy hosszas pereskedés után még s házában lakik, és az arca kisimult, ujra fiatalabbnak látszik a koránál.

Arthamyr 2018.01.07. 11:12:41

@kisrumpf: Nem, én a másik oldalát hallottam, bárcsak trackerünk lenne!
Pár exkollégámnak az van, és a bank rendszeresen megkeresi őket, hogy váltsanak másra, vagy törlesszenek elő. Ők meg kiröhögik a bankot, és továbbra is törlesztik a hitelt ahogy kell, a 0.2-0.5%-os körüli kamattal. Üröm az örömben, hogy a bank az ebből és a sok egyéb rossz hitelből adódó veszteségét rajtam vasalja be, szerintem az egész eurozónában itt a legmagasabbak a hitelkamatok...

MRN 2018.01.07. 11:28:44

A poszthoz: "naivan és tudatlanul", ahogy a posztoló írta, senkinek, semmilyen hitelt nem szabad felvenni...
Picit sántít az, hogy "alig több, mint a minimálbér" esetén végül mégis kaptak hitelt 85 ezer Ft-os törlesztővel. Aki ennyit tud fizetni havonta, annak nem minimálbér-közeli a jövedelme.
Nem vagyok okosabb, mint a devizahitelesek, csak épp amikor mi vettük fel a lakáshitelt, devizahitel még nem volt. Mázli. Bár később barátok röhögtek rajtunk, mert ugyanazért a hitelösszegért ők kevesebb törlesztőt fizettek... akkor.
Mondjuk, ha a miénk dől be, mi nem kiabálhatunk segítségért sem. Remélem, nem lesz ilyen, mert ezért vettünk vidéken, olcsóbb ingatlant, hogy gebasz esetén is fizetni tudjuk.

MRN 2018.01.07. 11:37:11

@adg: Hát, majd lehet, hogy engem is ilyennek fogsz titulálni, azért, amit előzőleg leírtam.
Rossz döntést mindenki hozhat, én is hoztam már, csak hát az embernek vállalni kell érte a felelősséget, nem mutogatni mindenfelé.
Ha valaki meg tudja oldani a következményeket, és levonni a tanulságot, az viszont pozitív.

vándor madár 2018.01.07. 11:38:33

@gabors: "Csak megjegyzem hogy a magyar svajci frankos hitelek nagyon jok voltak azoknak akik vagy svajci frankban vagy euroban kaptak fizetest ugyanabban az idoszakban."

Teggye fel a kezét az, akinek volt a zsebében svájci frankja és azt befizethette Mo-n a törlesztőbe !!!

Pont az volt az ördögi terv egyik eleme, hogy minden hónapban az éppen aktuális árfolyamon át kellett váltani a forintot svájci frankra kizárólag annál a banknál, ahol felvetted a hitelt. Az emberek nem svájci frankot vettek fel, hanem deviza alapú forint hitelt, amit forintban kellett nekik visszafizetni. Azt már nem tudom, hogy ez a nagy felháborodásokra időközben megváltozott-e, de eleinte biztosan így volt.

Nekem azóta is az jár a fejemben, hogy akik ezt a főleg svájci frank alapú hitelezést Mo-on kitervelték, azoknak nem a kamat- és árfolyamnyereség volt az elsődleges céljuk. Ezt a svájci bankokra, akik a pénzt adták, elhiszem, de akik ezt az egész rohadt ügyet Mo-n engedélyezték és a kivitelezett formájában végigvitték, azoknak merőben más céljaik is voltak.
A fogságba ejtett és nyomorba döntött lakosság örül, hogy lyuk van a seggén és kussol, bármi történjék is vele. Számomra a posztből is süt a kétségbeesés és a rettegés. És mi van azokkal, akiknek nincs ilyen jó szakmájuk, mint a posztírónak? Ma ülnek akár 40 -50 milliós tartozáson is és mindenüket elárverezik (konkréten ismerek ilyet). Igaz, nem lett volna muszáj felvenni a hitelt, de azt a naivitást, amivel az emberek akkor bírtak és azt az erőszakosságot, amivel akkoriban megkörnyékezték őket, semmi nem szárnyalja túl. Én pl. ingatlant árultam és nálam is jelentkeztek nem is egyszer hitelközvetítők, hogy ajánljam őket a vevőimnek. Ez nem abnormális?

Abban az időben egyébként elenyészően kevesen voltak, akik devizában kapták a bérüket és azok nem nagyon voltak a magyar hitelre rászorulva. Akkor is százszor jobban jártál volna, ha Svájcban vagy valamelyik Eurolandban személyi kölcsönt veszel fel és azon veszel Mo-n ingatlan.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 11:43:55

@Arthamyr: sosem mélyedtem el a témában, mert tyukagyam nem mindent fog fel, ami mortgade-dzsal kapcsolatos, de a háziurnak is az van, s az a mindenkori lakbérünk, s amiota beköltöztünk, majdnem folyamatosan esik. Ugy sejtem, a megkereses bankfuggo, mert őt még sosem biztatták arra, hogy adja fel a trackert. Mindenesetre a bűnös bankoknak a kurvaanyját, s neked pedig sikeres kifizetést kivánok. Ellenben van egy saját fészked, s az ugye, remek érzés, ez nekünk nem adatott meg, s itt már nem is fog.

(S mindeközben hallom, hogy a falszomszéd HORKOL a túloldalon, ennyire jók a főfalak ebben az épületben. Szerencsére ritkán alszik a kisszobában, biztos kihajtotta az asszony a master bedroom-bol, haha.)

Arthamyr 2018.01.07. 11:55:33

@kisrumpf: Ezen mindig gondolkodom, hogy miért nem kapnátok hitelt, majd egyszer megírhatod.
Én nem igazán hibáztatom a bankot, alapvetően korrekt szolgáltatást nyújt, és sajnos nem lehet kirúgdosni a bedőlt hiteleseket, a trackeresek hülyék lesznek hitelt váltani. A bank nem jótékonysági intézmény, az egyik oldalon a beszedi a pénzt, cserébe kamatot fizet (ez most közel nulla), ezt meg kihelyezi hitelként, amiért értelemszerűen magasabb kamatot kell szednie, hogy eltartsa magát. Arról nem a bank tehet, hogy Írországban elég nehéz kilakoltatni a nem fizetőket, és azért sem hibáztatható, hogy betartja a trackeresekkel a szerződést. Nekünk sem lett volna kötelező hitelt felvenni, bérelhettünk volna tovább, vagy keresehettünk volna több pénzt, ha értelmesebbek/talpraesettebbek vagyunk.

Arthamyr 2018.01.07. 11:58:52

@kisrumpf: "S mindeközben hallom, hogy a falszomszéd HORKOL a túloldalon, ennyire jók a főfalak ebben az épületben. Szerencsére ritkán alszik a kisszobában, biztos kihajtotta az asszony a master bedroom-bol, haha." - Nálunk meg néha a basszust hallod valami szórakozóhelyről, az sem jobb ám. Normális (hang)szigeteléssel rendelkező ingatlan itt nem megfizethető, szerintem az inkább csak a 7 jegyű kategóriára jellemző, ahhoz meg ugye elég magas jövedelem kell, hogy meghitelezzék, ahhoz meg még magasabb, hogy összespórold pár év alatt.

gabors 2018.01.07. 12:04:16

@MRN: "Mondjuk, ha a miénk dől be, mi nem kiabálhatunk segítségért sem."

Mi dolhet be ? Ha forintban vettel fel hitelt es a forint rohamossan kezd romlani (magas inflacio) a meg meglevo hiteled "erteke" csokken hiszen a fizetesed (ha stabil munkad van) kovetni fogja az inflaciot meg ha nem is teljesen de fogja.. igy emelkedo kamatok mellett is a hiteled (toke tartozas) inflalodik ...Persze ha mindez a gazdasag teljese osszeomlasaval jar ugy hogy tomegek tobbek kozott Te is elveszited a jovedelemedet akkor meg teljesen mindegy milyen hiteled volt ...

Vagyis a forint hitelesek kb pont annyival jartak "jobban" mint a frankosok rosszabul ...

Amit a posztolo irt hogy a bankos azt mondja hogy a svajci frank nem fog bedolni az teljesen igaz volt (vagyis a bank tutti nem veszit ...)

Golf2 2018.01.07. 12:10:35

@camilló: Dehogy dőlt be a forint az összes valutához képest erősödött a frank majdnem 1-1 volt az Euróhoz.Rosszul írtam a frankhitel dőlt be nem a frank és úgy értettem hogy a forinthitel is bármikor bedőlhet.

gabors 2018.01.07. 12:12:12

@Arthamyr: igen en sem ertem az egeszet ahol dolgzom mar 15 eve megy ez a gender balance dolog ...

Szerintem ahol van kulonbseg foleg hosszutavon az a promotion... a fonokok nem azt a fiatal munkatarsat fogjak favorizalni aki nagy valoszinuseggel 3 evet otthon marad a kovetkezo 5-6 bol :-))) amit meg is ertek mert pont ilyen csoportban dolgozom ahol az elmult 6 evben az egyik poziciora 2 nagyon jo kepseegu fiatal "not" vettek fel es ketten eggyutt 3.5 evet voltak szulni ami utan az elso el is ment mashova "3 ev gyarkorlattal"amibol 18 honapot fizetett es nem fizetett szabadsagon toltott ... (ertem hogy ez van meg nem himsovinizmusbol mondom) de ez van szoval kit fognak elobbre tenni szerinted ?? Kit fognak kivalasztani legkozelet teljesen "egyenlo" eselyek alapjan ... es mint tudod egy kezdo karrier eseten az elso par ev (5-6-7) szinte eldonti a kovetkezo akar 20-at is ....

Csodabogár 2018.01.07. 12:13:44

Ezen a svájci frank hitel történeteken mindig elcsodálkozom. Meg egyáltalán azon, hogy nulla önrésszel hogy mer valaki ilyesmibe belevágni. Mindenkit sajnálok aki beleesett a csapdába, de ebben nem a sokat szidott bank volt a hibás. Senkit nem kényszerítettek az ilyen ügyletekre.

Egyenlő fizetés, engem a falanszterre emlékeztet. Nemtől függetlenűl nincs két egyforma ember, aki egyformán dolgozik. Ha nem lehet különbségeket tenni, akkor elmarad a motiváció. Pontosan mint azt Bandirepublik is írta.

A "nincs pénzünk" nem negativ gondolkozás, hanem szomorú tény volt sokunknak vagy a szüleinknek. Az én életemben "csak" a háború, államosítás teljes vagyon vesztéssel, Rákosi éra, 56 ami 8 napig volt pozitiv. Utána Kádár, barátok letartóztatása, kivégzése volt a sors. Megnézném azt a coachot aki ebben rengeteg pozitivumot találna.
Mikor lerendeződött a család élete itthon és én kimentem már senki se volt tele negativ gondolatokkal. Magunktól vissza tértünk normálisba.
Posztoló örüljön a gyerekének, szerintem az ad elég értelmet az életének, coach nélkül is.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 12:14:07

@Arthamyr: a korunk miatt. 51 vagyok, sole trader, hullamzo jövedelemmel. Ferj ugyan IT-s, de nem top pozícióban. Egy nem tul jo hazra/lakasra le kellene raknunk kb. pl. 160 ezer eurot s a maradekot adna a bank 20 evre. Nem mentunk el bankokhoz, de hasonlo koruaktol ugyanezt a panaszt hallom. Nem hinnem, hogy ugy megélem még itt a 20 evet, hogy fizetni tudjunk, plusz honnan rantok elo 160 ezret, ugye? S az már az elejétöl megvolt, hogy egy ilyen áthallatszik-a-horkolás/orrfujas jellegü épület nem kell.

Biztos naiv, gyerekes számitgazás a fenti, bár konkrétan egy cottage esetén jöttek fel a fenti számok a bank mortgage számító oldalán.

gabors 2018.01.07. 12:15:28

@vándor madár: most nem ertem ezt a hosszu valaszt miert irtam nekem ... nem gond ...

Valoban a szabolyzatlansag miatt lehetett ilyen sok embert ebbe a zsakutcaba belevinni meg persze azert mert akkoriban nagyon ugy nezett ki hogy Euro lesz !!! es lehetett is volna ha nincs a valsag ..

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 12:17:59

@kisrumpf: ja és még egy sztori, aztan abbahagyom. Ismerösünk két éve átköltözött Ausztriába, egy hotelnél IT-s. Az utolso csepp az volt, hogy mint ügyeskezü ember, kinézett egy romos házat, hogy felujitaná, volt 20 ezre, kellett volna neki még 80-100e a rendbetételhez, vételhez. A bank annyit nem adott volna, csak többet, de azt nem tudták volna az egy fizubol megengedni maguknak. Azt nem tudom, ott mi a szándékuk, de itt ez történt velük. Nagyon csavargatták a karját hogy vegyen fel több pénzt...

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 12:20:54

@gabors: s akkor még akad olyan nö is, aki elég szépen visszaél ezzel. Rokon fel volt háborodva, hogy két terhesség, szülés után nem vették vissza a munkahelyére... nehéz ügy ez, nem is tudom, mi lenne a megoldás.

Arthamyr 2018.01.07. 12:24:00

@Golf2: Nem mindegy, mi miatt dől be a hitel. A devizahitelnél a az árfolyam változás miatt, amire elég kis befolyása van mind az adósnak, mind a banknak, miután létrejött a szerződés. A forinthitel bedőléséhez az kell, hogy a referenciakamat elszálljon, és ezt az adós fizetése ne kövesse semmilyen mértékben. Az utóbbira lényegesen kisebb az esély, de azért ott is masszív különbségek tudnak lenni egy hosszú távú hitel esetén.
Ráadásul nem kell a hitelnek bedőlnie ahhoz, hogy nagyon fájjon az adósnak, a poszteré pl. nem dőlt be.

gabors 2018.01.07. 12:24:57

@Golf2: "@camilló: Dehogy dőlt be a forint az összes valutához képest erősödött "

ez meg hogy ??? akkor minden honapban kevesebb forint kellett volna ugyanannyi frank megvetelehez .. PONT NEM ez tortent !!!

Arthamyr 2018.01.07. 12:25:37

@kisrumpf: "A bank annyit nem adott volna, csak többet, de azt nem tudták volna az egy fizubol megengedni maguknak." - Ilyet még életemben nem hallottam. :D Amúgy Ausztriában most nagyon kedvező feltételekkel lehet hitelt felvenni, lehet, jobban jártak volna, ha felveszik, és előtörlesztenek.

Arthamyr 2018.01.07. 12:31:07

@gabors: @kisrumpf: Itt ez a probléma úgy van kezelve, hogy a nők egy szülés után fél évet vannak otthon (és azt sem tudom, ezt ki fizeti, pl. lehet, hogy az állam?). Főnökasszonyomnak öt gyereke volt, több kolléganőm is triplázott, nem volt belőle semmi gond. Persze ha gyerekenként másfél-két évet otthon maradhat, esetleg ezt megfejelve a cégnek fizetnie kell, az nyilván más helyzet, és jó eséllyel a cégek beleépítik a nők fizetésébe...
Mindenesetre érdekelne, hogy konkrétan mit csinálnak Izlandon.

Arthamyr 2018.01.07. 12:32:25

@gabors: segítek: "Dehogy dőlt be a forint az összes valutához képest erősödött a frank" - vedd hozzá az utolsó két szót is, akkor van értelme...

adg 2018.01.07. 12:34:59

@MRN: nem pont arra gondoltam, egeszen obszcen kommentek szoktak ilyenkor megjelenni. :)
Velemenyem szerint a felelosseg azert nem annyira kristalytiszta, es ugye eleg sok mas eset is van, amikor valaki rossz dontese miatt a “tarsadalom” fizeti a kovetkezmenyeket. Ez altalaban azert jobb, mint hagyni, hogy teljesen a peremre sodrodjon az erintett.

Biztos te is lattad mar, amikor teli szajjal orvendenek a sok devizaspekulans kisiklott eletenek, hogy ugy kell nekik, hiszen ez elore lathato volt, de ok spekulaltak, es megszivtak, az allam meg igenis ne segitse oket, mert engem sem segit, kulonben is, en elorelato vagyok, es a tobbi. Aki beszopta a devizahitelet, az pontosan tudja, mit baszott el, ez az egesz kicsit olyan, mint ha elesik a gyerek a biciklivel mert azt hitte, at tud menni az arkon, es apuka felpofozza erte, majd kap egy lelkibeszedet, hogy mekkora hulye volt, bezzeg o, apa, elore tudta volna, hogy nem fog sikerulni. Tok folosleges. Meg akkor is, ha tenyleg hulye dontes volt engedni az erre kikepzett banki rabeszeloembereknek es alairni a hitelt.

Van pl, aki ugy lep le az utra, hogy nem nez korbe, eluti az auto es lebenul. O hibaja volt? Ove. Fizetik a tobbiek az eltartasat ha nem tud dolgozni? Persze.
Ha fejest ugrasz a 40 centis balatonba? Azt is.
Ha rakos leszel a bagotol? Azt is.
Ki fizeti a korhazi szamlat, ha elejted a lancfureszt, es felbevag?

Egy csomo ember hoz eszetlen hulye donteseket, majd a szepen kozosen fizetjuk a kovetkezmenyeit. Igy mukodik egy tarsadalom. Nem hagyjuk oket az ut szelen, mert akkor kiesik a kozossegbol, es senkinek sem lesz jobb, sot, lehet mindenki veszit rajtuk. Ha segitunk talpraallni, lehet, hogy boven visszatermeli a rakoltott penzt.

A lecket meg ugyis megtanulta.

Kb erre gondoltam.

gabors 2018.01.07. 12:39:21

@kisrumpf: "Rokon fel volt háborodva, hogy két terhesség, szülés után nem vették vissza a munkahelyére... nehéz ügy ez, nem is tudom, mi lenne a megoldás. " ahol dolgozom az nem tipikus USA munkahely ... amit irtam az teljesen szabalyos volt a holgy teljesen jo kvalifikacokkal rendelkezett ugyes okos minden felvettek mert az HR nyomja ha ket azonos van foleg kezdo poziciora muszaly a not felvenni ... nem is gond kevesebb mint fel ev utan szulte az elso gyereket 16 het teljes fizetessel otthon marad utanna fizetesnelkuli (ami jar) kb 1 ev mulva jott vissza es 4 honap utan ismet aldas jott a hazhoz ... 16 het teljese fizetessel utanna par honap megint fizetesnelkuli szabi (DE EZ teljese statuszt jelent) .. mikor visszajott megpalyazott egy magasabb allast "cegen" belul es elment ...utanna majdnem hasonlo de ott a fizetesnelkuli utan nem jott vissza a holgy ... Na most mit gondolsz a csoportvezeto mit fog csinalni mint manager .. ???

adg 2018.01.07. 12:42:24

@Arthamyr: esetleg egy tartosabb munkanelkuliseg is bedonthet egy hitelt ha nincs ra biztositas, vagy az ingatlanarak zuhanasa, amikor hirtelen a fedezet nem er annyit, mint a tartozas, es bank keri a penzet vissza.

gabors 2018.01.07. 12:46:25

@kisrumpf: "160 ezer eurot s a maradekot adna a bank 20 evre. " ez hany szazaleka az ingatlan vetelaranak ???

itt usa-ban 2000-es evek elejan 10% volt a normalis en 2005-ben 12%ot tettem le lett volna tobb is de mint irtam nem lattam elore a 2008/2009-es hanyatlast ... en inflaciora szamitottam a haborus eladosodas miatt es almomban sem gondoltam hogy 0 koruli inflacio lessz es foleg ilyen hosszan

gabors 2018.01.07. 12:51:58

@adg: "@Arthamyr: esetleg egy tartosabb munkanelkuliseg is bedonthet egy hitelt ha nincs ra biztositas,"

Igen persze, de ez megint nem a bank hibaja ....

P.Elliot 2018.01.07. 12:56:16

@gabors: Akarhogyis nezed csak jol jarsz a hazaddal.
Ha berelni kellett volna akkor az a penz eluszott volna a semmibe es a lakber is folyton emelkedik de a hazban kenyelmesen laksz, tied, mikor nyugdijaba mesz es esetleg el akarsz menni lakni mashova viszed a haz arat magaddal ami igazan nem mindegy.
Arra gondolj hogy meg tudtad volna az arat takaritani , bankba tenni ha berben laksz?
Nemigazan hiszem es a hazak ara megy felfele, illetve nem hiszem el hogy csak annyit erjen mint amennyiert vetted.
Nekunk haromszorosara ment fel, igaz hogy az utolso 5 evben felszereset esett de meg mindig a duplaja es majd ujra menni fog felfele. A tied is.
Itt meg erdemes nagyonis hazat venni de Angliaban ahogy nezem remito lehet, bar az is igaz hogy ott kizarolag falun tudnam elkezelni az angol eletet nem Londonban es egyetlen nagyvarosban sem...

Arthamyr 2018.01.07. 12:57:00

@adg: Az az adós felelőssége, hogy tartósabb munkanélküliség sújtja (a legtöbb esetben, nyilván van ritka eset, amikor tényleg nem tehet róla, hogy ez meglepetésszerűen bekövetkezik). Egyébként erre találták ki hitelbiztosítást, Írországban kötelező (kb. 3-6%-a törlesztőnek, külön szerződés). Ez egyébként ugyanúgy fennáll devizahitel esetén is, csak ott pluszban van még egy árfolyamkockázat is.
Az ingatlanár zuhanása akkor válik relevánssá, ha valaki nem fizeti a hitelét, tehát már egy negatív eseménynek meg kellett történnie.
Persze én is támogatnám, hogy az ingatlan fedezze a hitelt (tehát az adós bármikor kiszállhat, a hitelező meg viszi a fedezetet, és le van tudva a hitel), de ha ez lenne a szabályozás, a hitelezők az extra kockázatot is beáraznák a hitelekbe. Az ideális az lenne, ha megfelelő gazdaságpolitikával stabil, lassan változó ingatlanárakat teremtenének, és akkor mindegy, ki viseli ezt a kockázatot.

adg 2018.01.07. 12:57:58

@gabors: kiemelned nekem azt a reszt, ahol ezt irtam?

cattaneo 2018.01.07. 13:05:05

@Arthamyr: Azért egy hitel felvétele nem az egyetemi végzettségtől függött, hanem attól, hogy milyen lehetőségeid voltak abban az időszakban. Mi egy hitelbrókert bíztunk meg, aki 6 bank ajánlatát hasonlította össze és tárgyalt mindegyikkel a kondíciókról. Ez a kiválasztott banknál (a többi a magasabb havidíjak vagy kedvezőtlenebb kamatok miatt kiesett) akkor 20mó Ft-ra 25 évre, havi szintre levetítve így nézett ki: CHF alapon 140e Ft/hó első 6 hóban kedvezménnyel (így lett volna havi 120), EUR alapon 180e Ft, vagy 210e Ft, ha forint alapú a hitel. Te melyiket választottad volna?

Golf2 2018.01.07. 13:12:06

@gabors: 1 szó lehagytál: az összes valutához képest erősösött a frank

Arthamyr 2018.01.07. 13:13:32

@kisrumpf: Az életkor tényleg lehet baj, bár mi is csak tizenpár évvel vagyunk fiatalabbak. Nem tudom, mire kell 160k, elvileg 20% kell, második ingatlan esetén, 10% első esetén.
Kiváncsiságból beütöttem a permanenttsbhez az adataitok (kb-re: married, single income, 60k), azt írja vehettek fel 224k-t, havi 1300-as törlesztőre 19 évig, total property value 249k. Ebből nem veszel palotát, de azért nem is csak egy lepukkant shackra elég az önrésszel együtt, legalábbis vidéken. :) 250k-ból már sztem lehet olyasmit venni, ahol most laktok, persze nem tudom pontosan a körülményeiteket.

gabors 2018.01.07. 13:15:31

@Arthamyr: igaz de nem sokat valtoztat a lenyegen sot nem is teljsene igaz mert a frank csak ennek az egesz ugynek a legvegen valtoztattak addig az allam tartotta az arfolyamot (ja persze nem a forinthoz kepest)

Az egesznek a lenyege hogy a forint csokkent a svajci frankhoz kepest ebbol lettek az egyre nagyobb havi torlesztok ... vagyis a forint dolt be a frankhoz kepest (a tobbi valuta nem szamit ebbol a szempontbol semmit)

gabors 2018.01.07. 13:20:09

@P.Elliot: "Nemigazan hiszem es a hazak ara megy felfele, illetve nem hiszem el hogy csak annyit erjen mint amennyiert vetted." sajnos ha hiszed ha nem most kevesebbet er (a helyi becslesek szerint) mint amennyit a bankkolcsonbol fizettunk .... de ez NEM lehet addig biztosan tudni amig el nem adom .. egyelore van idom

Arthamyr 2018.01.07. 13:23:06

@cattaneo: Utólag nem tudok mit mondani, ha azt mondom, hogy a forintot, akkor sem hiszed el. :) És egyáltalán nem biztos, azért a +50% törlesztő elég nagy különbség. Ez bennem biztosan erős gyanakvást keltett volna... Mitől van ekkora különbség? Miért húznak le a forintos számlával ennyire? Az is lehet, hogy nem vettem volna fel hitelt egyáltalán.

gabors 2018.01.07. 13:23:11

@adg: csak hozatettem, hogy nehogy valaki meg EZT is a karvalytoke, imperialista, nemzetidegen, multi, zsido, ordog bankokra tolja:-))))

gabors 2018.01.07. 13:25:36

@cattaneo: " Te melyiket választottad volna? " a forint alaput ...

csak megkerdezem te fizetted a brokert ?? vagy a bankok ??

gabors 2018.01.07. 13:29:02

@Golf2: mar mas is kiszurta de mint irtam ez kb nem is szamitott hiszen ez volt a lenyege mindig is a svajci franknak ...

azt kellett volna csak vegig gondolni hogy milyen eselye van a forintnak a svajci frankhoz kepest "javulni" vagy akar paritasban maradni a hitel koteshez kepest ... nem ertem hogy gondolhatta barki MAR AKKOR is hogy a forint nem fog romlani vagy javulni tud majd a svajci frankhoz kepest ... es utanna persze jott a gazdasagi hanyattlas ... amibol nyilvan nem a forint jott ki jol

camilló 2018.01.07. 13:29:05

@cattaneo: Te is mindenki azt feltételezte, hogy mindig nyár lesz! Ez a kapitalizmusban nem lehetséges. ennyi amit meg kell érteni, esetleg kiegészítve azzal, hogy a bank nem fog olyan szerződést kötni Veled (senki mással sem) amivel rosszul járhat!

camilló 2018.01.07. 13:29:12

@Arthamyr: Beárazzák a kockázatot ez tuti. Kinek adtak a vételár teljes összegére kölcsönt? Senkinek! A pofátlanság az benne, hogy ha lett volna frankod azzal sem engedtek volna törleszteni.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 13:31:06

@Arthamyr: majd rákérdezek, Ausztriában vállalták-e a hitelt...

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 13:36:20

@Arthamyr: putrit, annyiért. Rossz környéken. Már ha Bray-ben nézek körül, sajnos.

MRN 2018.01.07. 13:37:41

@gabors: Természetesen úgy értettem, hogy ha valamiért nem tudnánk fizetni.

Arthamyr 2018.01.07. 13:45:03

@kisrumpf: Nem tudom, mit szeretnél... Dublinban már egész pofás lakásokat kapsz 350k-ért (legalábbis másfél-két éve még lehetett abból venni jókat), Bray meg azt gondoltam, olcsóbb.
Ha szép detached house-t szeretnél normális méretű kerttel, az persze nyugodtan elfelejtheted, ott a 160k lesz a 20%, és kell 200k igazolt jövedelem, és ez csak az alja-közepe... :)

Ha sokkal olcsóbb bérelni, mint törleszteni szerintem jobban megéri bérelni, hacsak nem akarsz befektetni. Én Brayben nem fektetnék be, szerintem az nem elég likvid.

puhacica 2018.01.07. 13:58:06

soha nem mertunk volna magyarorszagon hitelt felvenni. igaz, tokenk se volt, szoval nem fenyegetett bennunket annyira az eladosodas veszelye.

masfel ev utan kertem, hogy ugyanazert a munkaert ugyanannyit kapjak, mint a ferfi "kollegam". az o penzebol elvettek egy kicsit, az enyemhez hozzatettek egy kicsit es tadaaammm, maris ugyanannyit kerestunk. igaz, en voltam a hulye, mert csak ugyanannyit kertem, nem azt, hogy az enyemet emeljek fel az ovehez. :D (de ezt mar volt szerintem.)

P.Elliot 2018.01.07. 13:58:36

@kisrumpf:

" Egy nem tul jo hazra/lakasra le kellene raknunk kb. pl. 160 ezer eurot s a maradekot adna a bank 20 evre'

Mibol vannak ott a hazak, aranybol? 160 ezer meg dollarban is felhaborito csak a letetre! Annyiert hazat vehetsz teljesen ujat bizonyos allamokban itt sot kevesebbert es nem is rossz helyen.
Mitol olyan draga ott a lakas?
A telek? Az epitoanyag? Vagy csak a mohosag a hasznonert?
Fel sem tudom fogni. Ki tud ott hazat venni?

MRN 2018.01.07. 13:59:14

@adg: Hát én nem örülök senki kisiklott életének. Csak azt nem szeretem, amikor saját döntés után mindenki más hibás, csak ő nem, és ha másoktól várja a problémája megoldását.
A posztoló legalább a külföldi munkával oldotta meg, ahogy sokan. Legalábbis gondolom, hogy az ottani keresetből fizette a hitelét.
Nem csak a devizahitelek felvételével van gond, mert érthető, hogy a jobbnak tűnő konstrukciót választották, hanem azzal is, hogy többen eleve tovább nyújtózkodtak, mint lehetett volna. Nagyobb ház, lakás, mint ami esetleg elég lett volna, drágább környéken, új autóra hitel, hitelek halmozása, stb. De ezt kevesen ismerik el.
Érthető a társadalmi szolidaritás, de ha már erről van szó, annak mindenkire egyformán kéne vonatkoznia. De a valóságban szerintem nincs így.

vándor madár 2018.01.07. 14:19:28

@gabors: "most nem ertem ezt a hosszu valaszt miert irtam nekem ... nem gond"

Azért, amit te előzőleg írtál. Azzal kezdtem a kommentet, hogy mindenki értse, miről van szó konkréten. Aztán még eszembe jutott 1-2 apróság a témához.

Arthamyr 2018.01.07. 14:22:25

@libslobsi fuszal: És ezek után nem lépett le a férfi kollégád? :)

P.Elliot 2018.01.07. 14:22:59

@Arthamyr: Elhiszem, de ennyire azert tulzas...

vándor madár 2018.01.07. 14:40:14

@camilló: "Kinek adtak a vételár teljes összegére kölcsönt? Senkinek!"

Hát ebben sajnos nagyon tévedsz. Nagyon sok mindenkinek, pl. egy rokonomnak is, aki most töb mint 40 millával adós. Mint feljebb írtam, én ingatlant árultam és nekem is jött az ingatlanos ilyen vevőkkel. Elhajtottam őket a bánatba, még a szerződést is felbontottam.

"Nagyobb ház, lakás, mint ami esetleg elég lett volna, drágább környéken, új autóra hitel, hitelek halmozása, stb. De ezt kevesen ismerik el." Igen, ebben nagyon igazad van MRN. A fent említett rokonom is ezért lett földönfutó, én meg a rosszakaró, mikor megpróbáltam őket lebeszélni a hitelfelvételről, ráadásul 0 belépővel.

DieNanny CH 2018.01.07. 15:07:31

@libslobsi fuszal:

:-D
Nekem is ti jutottatok eszembe a poszt kapcsán, az egyenlő fizetésekről.
:-)

cattaneo 2018.01.07. 15:34:08

@Arthamyr: Na, hát volt már ezelőtt is egy hitelem, az első lakásomra, forint alapon. Nagyon rossz hitel volt, de nem volt más, viszont nem igazán gondoltam, hogy huszonévesen még a szülőknél kellene dekkolnom. Mindegy, 4 év után előtörlesztettem az egészet, gyakorlatilag a tőke 100%-át. De a lakást felújítottam viszonylag gazdaságosan, így a hitel mértékét visszanyertem a vételárban. Ezután jött egy újépítésű projekt 2 lakással, nagyon jó helyen. Ehhez kellett 20 milla a beleforgatott tőkén felül. A Ft hitelt akkoriban kétszeres kamatértéken futott, mint a CHF. Mivel a gazdasági válság előszele már megmutatkozott, a hitel felvételét elhúztam addig, amíg lehetett, fel is ment a CHF 150-ről 180-ra. Beleszámolva a kockázatokat legrosszabb esetben is +25%-ot vártam max. 4 évig, 5-6 év után terveztem volna előtörleszteni. Na, hát tudjuk, az árfolyam a mai napig nem állt vissza és és a 25% is inkább 50% lett. De a legmagasabb havidíjam még így is 180e körül mozgott. (Gyakorlatilag a forintosítás lett a vége a dalnak. De azt már nem vártam meg.) Szóval nem érte volna meg forintban felvenni és akkoriban ha az ember dimenziókban gondolkodott, nem igazan lehetett mast csinálni. Persze sokaknak nem volt akkora mozgásterük, mint nekem, és ráment mindenük. Viszont ezért nem tekintek senkit idiótának és utólag sem akarnék okoskodni sem. Az okulás annyi, hogy most már csak saját tőkével... Viszont ehhez meg el kellett jutni vhogy.

cattaneo 2018.01.07. 15:34:13

@camilló: Most azt hiszed, újat mondtál? Lásd az Arthamyrnak írt válaszom. Most már örök nyár van, mert nincs (nem lesz) hitelem. :-)

fasznyak 2018.01.07. 16:27:10

aterzem a posztolo problemajat, ime az en esetem:
2006 elejen vettem fel CHF alapu hitelt egy kulvarosi hazra, ami 80rol indult (+60 az eletbiztositas, unit linked konstrukcio), majd 140ig nott. csaladot akartam alapitani. az akkori csajom kifalsult, en meg lattam hogy ennek nem lesz jo vege. a barataim mar akkor mondtak hogy 2 nyelvet beszelek a magyaron kivul, miert nem kulfold? ugyhogy jott egy alkalom es leleptem.

azt azert nem felejtem el mikor 2011ben salzburgban ulve ahogy epp az akkori allasombol rugtak ki, ertetlenul alltam a helyzet elott hogy hogyan juthattak ide a dolgok. ezutan jott hogy kiokositottam magamat arrol hogy valojaban ez mekkora globalis atbaszasa volt a penzugyileg kepzetlen magyaroknak.

2014 augusztusaban leallitottam a kamat fizeteset a banknak, plusz pert akasztottam a nyakukba. ez a per 2017 juniusaig tartott amikor is addig jartam a bank nyakara (volt hogy kidobtak az ajton es visszamentem az ablakon) hogy kuldtek egy szamomra is kedvezo egyezsegi ajanlatot. emelle tudni kell hogy tenylegesen minden jogi uton ellehetetlenitettem oket, en voltam az igazi kemenyfeju makacs ugyfel, aki minden eszkozzel keresztbetesz.

most tartunk ott hogy a haz mar az enyem, a banknak felem nincs kovetelese tobbet, a hazon nincs teher (es ami nagyobb szo, edesapamat sem vehetik elo keszfizeto kezeskent), a pert leallitottuk, es emondhatom hogy 12 ev utan van egy hazam ami mindent osszevetve kb annyiba kerult mint amennyi a mostani ara, ugyhogy nullan vagyok. a pert ugy zartuk le, hogy ha valaha is lesz ebbol karterites, akkor siman utanamehetek meg a banknak. ketlem hogy lesz, de az eselyt nem szabad elvetni.

sajnos masok ezt nem igazan mondhatjak el, gyerekkori baratom pl hasonlo cipoben jart, de o csalados es nem igazan perelt, igy neki -35 milla lett a vege ugy hogy nincs hazuk es alberletben laknak. brutalis lehuzas.

hogy visszakoltozok-e magyarorszagra? a jelenlegi mondasom az hogy nem, sot gyurok a kettos allampolgarsagra itt nemetorszagban, de a migri helyzetet latva soha ne mondd hogy soha. viszont tervezek lakoautoba koltozni, mert az eletem elvittem abba az iranyba hogy helyfuggetlenul dolgozhatok a sajat cegemmel.

tanulsag az kb annyi, hogy okositsa ki magat mindenki aki ilyen helyzetben van, es merjen szembemenni a bankkal, minden jogi utat vegyen igenybe es legyen proaktiv az ugyben, hozza helyre azt a hibat amit elkovetett. a bank a fizeto ugyfeleknek nem ad egyezsegi ajanlatot!

2018.01.07. 16:44:18

@Arthamyr: " de sajnos ott sem írták le, hogy mi a törvény/szabály szövege... Jó lenne ezt megismerni, mert nagyon kiváncsi vagyok"

Pont ezen szoktam agyalni en is, amikor ez a tema feljon. Nekem meg soha nem volt olyan, hogy "x lesz a fizetesed, es kesz". Minden egyes interjun tolem kertek a fizetesi igenyt, aztan adtak egy ajanlatot, es azon meg lehetett birkozni egy kicsit.

ebbol az egeszbol az lesz, hogy a cegek majd a benabb munkaeronek, ha az eppenseggel no, kenytelenek lesznek jobb ajanlatokat tenni, nehogy rajuk mondjak, hogy torvenyt sertenek...

Arthamyr 2018.01.07. 16:45:59

@cattaneo: Neked több kockázatvállalási hajlandóságod és nagyobb elvárásaid voltak. Én bőven anyámnál dekkoltam huszas éveim elején, mert nem láttam reálisnak, hogy elköltözzek, és nagyon gazdaságosnak sem. Főiskolából frissen kiesve mégis hogy? Szerintem ha egy fiatal elfér otthon, onnan elérhető a munka, és nincs hosszú távú párkapcsolata, akkor nem sürgős elköltöznie. Aztán el lehet kezdeni bérelni, és utána venni...

"Az okulás annyi, hogy most már csak saját tőkével..." - Ez sajnos nem reális és szerintem nem is feltétlenül optimális. Az ingatlanvásárlás egy tőkeáttételes befektetés, elég kedvező finanszírozással (főleg a mai kamatkörnyezetben), és az ingatlanbérlés implicit megtakarításával. Persze mint minden befektetés, ez is kockázattal jár, de kockázat nélkül nehéz nagyot szakítani.

Arthamyr 2018.01.07. 17:03:39

@LepesMez: Meglátjuk. Szerintem ez eleve értelmetlen: "ugyanazért a munkáért a férfiaknak és a nőknek ugyanazt a fizetést kell adni". 100%-osan támogatom, hogy valaki ne kapjon azért kevesebb pénzt, mert nő (ez tudtommal Európa civilizáltabb részein diszkriminációnak számít, ha bizonyítható, és kártérítést/büntetést kell fizetni), de ugyanazért a munkáért két férfi sem kapja ugyanazt a pénzt. Melyik férfi fizetését kapja akkor a nő?

El tudom képzelni, hogy ez olyan jellegű intézkedéseket foglal magában, hogy az iskolákban a gyerekeknek/fiataloknak tanítják, hogy az ilyesfajta diszkrimináció nagyon rossz, és meg se forduljon a fejükben, ha esetleg később döntéshozói pozícióba kerülnek. De tényleg nem tudom, mert csak arról olvastam, hogy csináltak valamit, azt nem írták sehol (itt sem, és a linkelt blogon sem), hogy konkrétan mit. :)

VegaLife 2018.01.07. 17:21:38

2006-ban vettunk fel lakashitelt ugy, hogy abban a bankban dolgoztam, ahol felvettuk. Idokozben jott a valsag, letszamleepites es mennem kellett a bankbol. Majd bo egy ev mulva visszahivtak egy masik pozicioba. Ekkor ujbol raneztem a belso rendszerben, hogy all az akkor 5 eve fizetett hitel. Tobb volt a toke, mint valaha, ugy, hogy a torlesztoreszlet tobb mint a duplajara emelkedett. Hala Istennek (Szo szerint) jott a 180-as vegtorlesztesi lehetoseg. Lakast eladtuk, s tudtuk, most mar csak kulfoldben gondolkodhatunk. Rakeszultunk es par ev mulva hataratlepes volt. Most ugyan alberletben vagyunk, de ha itt stabilabb is a penz, a hitel, sok minden kell ahhoz, hogy egy bank fele elkotelezzuk magunkat egy ujabb lakashitelre. Elvezzuk, ha gond van a lakasban (ritkasag), a tulajdonos keszseggel megoldja. Nem mellesleg sokkal jobb helyen vagyunk, mint Magyarorszagon barmelyik lakhelyunk.

Pöff 2018.01.07. 17:21:49

Alig várom hogy összedőljön a p. ba ez a rendszer
és végre megint húgyé szaré lehessen lakást venni

Hitelt csak max 20%-bna szabad felvenni, mint áthidalás, megelőlegezés (értsd kibírnád fizetni, de jobb ha előbb meg van a pénz van)
Vagy nagyon nullára szaladnál, és emiatt kell felvenni... szóval 2-5 milliónál többet nem szabad felvenni.Vagy 1-2 évnyi fizetésednél többet nem szabad felvenni.

az akik felveszik azt gondolják a hitel arra van hogy abból építkezzen vegyen lakást aztán 20 évig törleszt...

NEM!
nagyon nem
Még az olyan országokban is problémás, mint Amerika, ahol eszelős fizetések vannak 0-ás kamatokkal és bárki talál munkát.

Pöff 2018.01.07. 17:21:53

@camilló:

ez pontosan így van...
a bank nem érted van, itt a vad keleten meg végképp

gabors 2018.01.07. 17:36:25

@camilló: "A pofátlanság az benne, hogy ha lett volna frankod azzal sem engedtek volna törleszteni. " ez butasag gondolom tudod mert ha lett volna frankod akkor az atvalthattad volna forintra (valtasi koltseget most ne is nezzuk) es vigan befizeted forintban.

Szepen minden honapban tobb forintot kaptal volna ugyanazert a fontert kb pont annyival mint a torleszto ment felfele es valoban jol jartal volna az alacsony kamattal DE akinek volt frankja amivel kesobb fizetni akart az miert is vett volna kolcsont ??

Din Serpahis 2018.01.07. 17:47:57

Hát én anno 4 milliót vettem fel CHFben, aztán amikor olyan 210 körül járt már a CHF forintosítottam az egészet. Így összesen mindössze 1 milliót buktam a történeten, aztán nem sokkal később amikor visszamentem a maradékot végtörleszteni, a bankos nők úgy néztek rám mint Jézus Krisztusra, elmondták, hogy az egész megyében összesen 1 ember volt (én) aki ezt a forintosítást megjátszotta.

A fentiektől függetlenül nagyon örülök a CHF brutális erősödésének, még sok ilyet a következő években :)

Buchhalter 2018.01.07. 18:03:07

@Pöff: telejsen egyetértek veled. Ma biztos nem vennék lakást Magyarországon! Nekem bárki bármit mond egy kibaszott nagy ingatlan lufi kezd fújódni kis hazánkban! 20 - 25 millió 40 éves panelekért?! Persze...! És ahogy olvasom külföldön is sok helyen ugyanaz az esztelen áremelkedés tapasztalható. Addig okés amíg a fizetések némileg követik,de ha, nem akkor jön a sírás?

cattaneo 2018.01.07. 18:08:01

@Arthamyr: Pedig szerintem a felnőttéválás pont itt kezdődik. Nekem ez a második diploma utáni időszak volt, ahogy az önrész meglett, elkezdtem lakásokat es hiteleket nézni. Tudtam, hogy az ingatlanpiac fel fog pörögni és minél tovább halogatom, annál nehezebb lesz megfelelő ingatlanhoz jutni. Otthon az ingatlanpiaci értékek miatt a mai napig elérhetőbb egy saját ingatlan, mint a nyugati országokban, más kérdés, hogy zsebből vagy hitellel, és ha hitellel, akkor milyen konstrukciókkal. Meglepő, de sokan elő tudnak rántani 20-25 millákat a párnacihából, így aki hitellel vesz, az sok helyzetben labdába nem rúghat. Ehhez képest nyugaton egy 300e eurós házra 200e-250e eurónyi hitelt felvenni 30 évre alap. Számomra mégis vérfagyasztóbb és kockázatosabb lenne, ha mondjuk közben nettó 2200 eurót keresek, az asszony meg 1600-ot és van 3 gyerek is a talonban. Mégis általános, mert nincs se árfolyamkockázat, se kamatspekuláció és a munkakörülmények is biztosabbak, mint Magyarországon.

camilló 2018.01.07. 18:08:06

@gabors: Én nem voltam érintett ebben az ügyben (olvastam A tőkét) de valami a kamattal is volt. Az aki frankban akarta fizetni gondolom frankban kapott fizetést. Mondom én nem voltam érintett csak valami ilyesmit hallottam. A lényeg az, hogy mindig a bank jár jól! Mikor felhívnak promótálni és elkezdik mondani, hogy egy Ön számára előnyös ajánlatot nyújt a bankunk, rögtön megállítom szegény ügyintézőt, hogy talán fejezzük is be. Akkoriban mindenkire rádumálták a hitelt, meg a csapból is az folyt (köszönhetően a liberális közgazdászoknak), hogy milyen jó a hitel, meg fogyasszál többet stb. Komolyan mondom, aki benyalta ezt a szöveget valahol meg is érdemelte. Persze sajnálom szerencsétleneket, és ha rajtam múlna a bankok egy kanyit sem kapnának. Nem beszélve a különféle faktoráló cégekről akik gombért pitykéért veszik meg ezeket a hiteleket és teszik pokollá a hitelesek életét. No ezek tulajdonosait is különösebb bírósági tárgyalás nélkül küldeném valami távoli helyre követ törni! Aki más nyomorán nyerészkedik az bizony a szememben nem ember!

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 18:57:45

@P.Elliot: kölcsönböl bárki. Ez egy hosszu történet, a szokásos, elöre nem szervezés, látás, greed, összefonodasok... volt egy rövidke idöszak, amikor 110 % -os kölcsönt lehetett felvenni, de az nagyon hamar megszünt, aztán olyan is volt, hogy a szülőket biztatták, remortgage-olják az ingatlanukat, hogy a pulya felkerülhessen a property ladderre, ebböl is botrány lett, de a lényeg, szarok és drágák az ingatlanok, mert kevés van forgalomban.

@Arthamyr: Bray a commuter belten belül van, ezért drágák az ingatlanok és magasak a bérleti dijak. Rásütik hogy juj, North Wicklow és máris hozzá van csapva pár tizezer az árhoz.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 19:05:03

@P.Elliot: azt is képzeld el, hogy a Dublin környéki földterületek pár ember kezében vannak csak. S ez felveri az árakat. S ezt ugye, be kell hozni az azon épitett ingatlanokbol. Az irek eloszeretettel költöznek elökertes, hátsó kertes házakba, ezekböl sok van, mig a magunkfajta gyermekteleneknek alig akad megfelelö ingatlan. Egyedülállo nöismerösöm egy háromhálós ház boldog tulaja, igaz, nagyon sokat tett félre és ügyesen kivárta a mélypontot, s akkor lépett. Sokak szerint egy ujabb mélypont várhato a mostani eszméletlen áremelkedés után.. Ingatlanlufi, aztán kipukkadás, aztán megint... egy hozzáértö biztos szebben meg tudná fogalmazni, de végül is, kevés az ingatlan, épitkezni kellene, de a mostani házikok alig vagy egyáltalán nincsenek 350 400+ ezer euro alatt. USA-ba kivándorolt ismeröseink mind saját ingatlanban laknak már, s csak néznek, ha az itteni árak szobakerülnek. Egyikük vissza akart költözni ide, s ezt az ötletet hamar elvetették, elsösorban az ingatlanárak miatt.

élhetetlen 2018.01.07. 19:25:04

@gabors: „nagyon jok voltak azoknak akik vagy svajci frankban vagy euroban kaptak fizetest”, és azoknak is, mint én kis hülye, aki felvettem másfél millát három évre kocsira (bár volt annyi kp-m, hogy meg is vehettem volna), és úgy szerződtem a bankkal, hogy a szerződéskötésnél megkaptam három évre előre, hogy melyik hónapban hány forintot kell fizetnem. Mivel rövid táv volt, a bank megkockáztatta és bevállalta a változás következményeit. Ennyit a minden bank tisztességtelen kérdésről. Miért érte meg a banknak? Valószínű, hogy az autóeladásból kapott jutalékot, ha többet tudnak eladni, megéri a forgalmazónak, a vevő szempontjából meg mindegy, mert, ha kp veszi meg, akkor sem kapja olcsóbban.
De nem, itt minden deviza alapú hiteles át lett verve, bár egyik sem látott olyat hogy visszanézve tíz évet, ahhoz képest bármikor olcsóbb lett volna ma a deviza, vagy a valuta, a változás mértéke meg nem megjósolható. De nekik megígérték, hogy nem fog változni. Ja. Én még abban sem vagyok biztos, hogy aki félidőig sokkal kevesebbet fizetett, mint egy forinthiteles ua. összegre, és csak utána fizetett többet, az biztosan rosszabbul járt, mint a forinthiteles. Technikailag nem lett volna akadálya, hogy egy programmal, bemenő info mikor mennyit vett fel, a mindenkori árfolyamok rendelkezésre állnak, mennyit fizetett volna forintban, mennyit fizetett a deviza alapúra, és nem menne évek óta a sirám, és nem lehetett volna „jogosan” megmenteni azokat, frankonként 70 ft-tal megsegítve, akiknek volt annyi pénze, amennyi tartozása. Na, részemről ennyi, nem számít a véleményem.

DieNanny CH 2018.01.07. 19:49:13

@bandirepublic:

Nem, Mo-on. (Mármint, Puháék története)

London2009 2018.01.07. 20:22:14

@kisrumpf: londoni arakhoz szokva, azt kell, hogy mondjam, hogy 350-400k egy hazert kifejezetten olcso. Itt a hazak fel millio korul kezdodnek...hatar pedig nincs. : )

Arthamyr 2018.01.07. 20:30:42

@cattaneo:

"Pedig szerintem a felnőttéválás pont itt kezdődik. Nekem ez a második diploma utáni időszak volt, ahogy az önrész meglett, elkezdtem lakásokat es hiteleket nézni." - Szerintem nem itt kezdődik, aki bérel, akkor nem nő fel? Vagy az elköltözéssel? Az igaz, de azt is felesleges elsietni, ha valaki konfliktusok nélkül, megvan otthon és jól érzi magát.
"Tudtam, hogy az ingatlanpiac fel fog pörögni és minél tovább halogatom, annál nehezebb lesz megfelelő ingatlanhoz jutni." - Ha ezt tudtad, és így is lett, akkor nem tudom, miért zavar, hogy 50%-kal több lett a törlesztőd...

"Otthon az ingatlanpiaci értékek miatt a mai napig elérhetőbb egy saját ingatlan, mint a nyugati országokban, más kérdés, hogy zsebből vagy hitellel, és ha hitellel, akkor milyen konstrukciókkal." - Mindenhol jobb a saját ingatlan. Itt kb. az ingatlan értékének 0.7-1.3%-árt bérelsz havonta, azért az elég durva.

"Ehhez képest nyugaton egy 300e eurós házra 200e-250e eurónyi hitelt felvenni 30 évre alap. Számomra mégis vérfagyasztóbb és kockázatosabb lenne, ha mondjuk közben nettó 2200 eurót keresek, az asszony meg 1600-ot és van 3 gyerek is a talonban. Mégis általános, mert nincs se árfolyamkockázat, se kamatspekuláció és a munkakörülmények is biztosabbak, mint Magyarországon." - Az egész gazdaság nagyobb, biztonságosabb, kevésbé lüktető. Így az ingatlanárak is stabilabbak, a kamat is stabilabb, a munkalehetőség is.

Arthamyr 2018.01.07. 20:33:39

"Sokak szerint egy ujabb mélypont várhato a mostani eszméletlen áremelkedés után.. Ingatlanlufi, aztán kipukkadás, aztán megint..." - Ne fesd az ördögöt a falra. :) Hagy kaszáljunk, aztán miután élvezzük hosszú évek munkájának gyümölcsét, pukkanhat. :P

Arthamyr 2018.01.07. 20:37:40

@London2009: Bray vidék (nem is Dublin megyében van). Dublinban sincs ház fél milla alatt (mármint rendes ház, rossz állapotú sorház 20 nm-es kerttel van dögivel), de Brayben sem nagyon (alig van hirdetett ingatlan a daft.ie-n, nem tudom, mit használnak a brayiek), írtam is @kisrumpf: -nak, hogy a ház szerintem túlságosan ambiciózus cél. :)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 20:43:36

@Arthamyr: nemrég megtudtam, hogy egy önző dög vagyok, mégis mit varsz tőlem... ;-), tudod, szomszed tehene stb.

Arthamyr 2018.01.07. 20:44:16

@London2009: @Arthamyr: Mondjuk most nem teljesen mondtam igazat, mert pl. itt van ez a gyönyörűség, nagyon külvárosban:
www.daft.ie/dublin/houses-for-sale/tyrrelstown/2-mount-eustace-walk-tyrrelstown-dublin-1537130/

Ettől tuti felcsillan kisrumpf szeme is. :D

London2009 2018.01.07. 20:47:52

@Arthamyr: ertem. Azt hittem, hogy Dublin commuter beltjehez tartozik. A lepukkant sorhazzal mi a gond? Felujitandot kerestem mindig. Minel rosszabb allapotbam volt, nekem annal jobb. :D

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 20:51:36

@Arthamyr: pff, eszaki oldalra nem koltozom, nemcsak onzo vagyok, hanem sznob is. Páros számú legyen, vagy Co. Dublin vagy Co. Wicklow ;-)

Arthamyr 2018.01.07. 20:52:53

@kisrumpf: :D Egyébként benne van a pakliban. Én mondjuk ettől nem félek, mert ha bekövetkezik sem tragédia, úgysem akarjuk eladni.
Inkább félek a kövér államadósságtól... Ha elkezdenek kamatokat emelgetni Draghi bácsiék, az íreknek is előbb-utóbb kell majd, és akkor az egész gazdaságuk pukkad majd, na az nagyot fog szólni. Jó eséllyel azzal jár, hogy olcsóbban lehet csak kiadni a lakást, és a megemelkedett kamatok miatt több lesz a törlesztő. Na az lesz a fájdalmas időszak, kérdés, hogy mennyire hamar következik be, és jókor szállunk-e ki.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 20:53:12

@London2009: commuter beltjehez tartozik pedig. De van, aki az orszag kozeperol commutingol, ugyhogy szavam nem lehet, kocsival 30 perc Dublin belvaros.

Arthamyr 2018.01.07. 20:56:40

@London2009: Passz, én nem szeretem a sorházakat, akkor már inkább veszek egy szuper helyen lévő lakást. A tetőkertünk nagyobb, mint a legtöbb ilyen a sorházaknak a kertje.

Arthamyr 2018.01.07. 20:58:12

@kisrumpf: Akármikor 30 perc, vagy ha épp nincs dugó?

Nekem voltak kollégáim, akik északról jártak át...

Arthamyr 2018.01.07. 20:59:32

@kisrumpf: Szoktunk biciklizni Howth-ra, ott sok szép eladó ingatlan van. :)

London2009 2018.01.07. 21:10:13

@kisrumpf: de nem kell nektek benne lakni, ki is adhatjatok. Sokan csinaljak ezt.

London2009 2018.01.07. 21:11:28

@Arthamyr: ertelek, en meg a lakasokat nem birom. : )

DieNanny CH 2018.01.07. 21:14:26

@Arthamyr:

"Itt kb. az ingatlan értékének 0.7-1.3%-árt bérelsz havonta, azért az elég durva."

Nálam kb az ingatlan 336-od része a havi bérleti díj. Tehát 28 év alatt kifizeted az értékét. Itt ezért éri meg bérelni.
Mo-on kb 15 év bérleti díj fedezi az ingatlan értékét, ott ezért éri meg akár hitelre is, venni.

Arthamyr 2018.01.07. 21:18:10

@London2009: Nekem mindegy, csak jó minőségű és jó helyen legyen, legalább valamilyen szempontból. Itt egy jó helyen lévő ház nem kompatibilis a pénztárcánkkal, ahhoz nagyon magas jövedelem kell, nem kaptunk volna hitelt rá. A felújítandó sem feltétlen gond, ha az adottságai jók, és a végeredmény jó, de a legtöbb sajnos reménytelen eset.

Arthamyr 2018.01.07. 21:19:29

@DieNanny CH: Ez gondolom helyfüggő Svájcon belül is, vagy nem?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 21:23:45

@London2009: inkabb a sajat seggem ala szeretnek. valamit. Nagyon nem szeretnek landlord lenni. Amit most berelunk, kedvezo aru, ezert inkabb most ezen csinositgatunk, aztan majd hoz valamit a kovo, ami. fene tudja, hol er minket vensegunkre, tudod.

@Arthamyr: ha elcsipem a schooltraffictol, es a be-
es kifele meno commuting dugotol mentes idoszakot, akkor annyi.

DieNanny CH 2018.01.07. 21:30:31

@Arthamyr:

Úgy vettem észre, hogy nem. Hiszen, maga a ház értéke a helyfüggő (meg kor- és felszereltség), de az arány kb ugyanaz.
Ha egy nyikorgó 100 éves 100 m2-es ház 100000-et ér Alsóköcsögpuszta-külsőn, akkor a bérleti díj ennek 336-od része.
Míg egy belvárosi 100 m2-es, új ház 2 millió, akkor arányában magasabb a bérleti díj is.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.01.07. 21:31:35

@Arthamyr: ebbe en nem szeretek belegondolni, inkabb csak elvagyok, szemellenzovel.

Arthamyr 2018.01.07. 21:42:43

@DieNanny CH: Érdekes, itt nem. Pl. a házakat olcsóbb bérelni (ott van inkább a 0.7%), a belvárosi lakásokat sokkal drágább (ott meg inkább 1% felett).

Arthamyr 2018.01.07. 21:46:11

@kisrumpf: Én sem örömömben teszem, szakmai ártalom, meg mivel "előrelátóan" beszálltunk lufifújós játékba, a kitettség miatt nem árt ezt szemmel tartani. Bár ez sem garancia, hogy jókor lépünk, de több esély van rá, mint a semmi.

cattaneo 2018.01.07. 21:55:19

@Arthamyr: Nem figyeltél. Nem számítottam 50%-ra, hanem csak 25-re (egyébként nekem a 183-hoz viszonyítva 25% körüli lett a vége, de aki 145-160 körül vette fel, annak lett 50-70), és nem gondoltam volna azt sem, hogy ennyire elindul majd a lejtőn az ország. De mint mondtam, megoldottam, nem úgy mint azok, akikről cinikusan nyilatkoztál, ezért is említettem az akkori opciókat és körülményeket. Érdekes egyébként Magyarországon nem mertél volna 30-40 millát felvenni egy házra Ft alapon, de ha jól értem, ott ahol élsz a házak nagy része penészes szarkupac és elszálltak az árak, de egy 350e euros hitel felrántása meg se kottyan. Nos, hát vagy te keresel extrém jól vagy az asszony, vagy nincs még gyereketek, mert ez így túl szép, hogy igaz legyen. (Egyébként a saját lakás elvében egyetértek, budapestiként nem gondoltam 20 éve sem, hogy bérelnem kellett volna a saját városomban egy lakást, amennyinek a bérleti díja ugyanannyi lett volna, mint a hitel havi díja.) Viszont külföldön venni, csak mert ott (is) dolgozom, egyelőre nem látom értelmét befektetni.

gabors 2018.01.07. 21:57:01

@kisrumpf: Wow 50% ?? annyit soha nem tudtam volna leteni mert ha lakbert fizetek akkor nagyon sokaig tartott volna a haz fele felretenni...

Arthamyr 2018.01.07. 22:25:56

@cattaneo: "Nem figyeltél. Nem számítottam 50%-ra, hanem csak 25-re (egyébként nekem a 183-hoz viszonyítva 25% körüli lett a vége, de aki 145-160 körül vette fel, annak lett 50-70), és nem gondoltam volna azt sem, hogy ennyire elindul majd a lejtőn az ország." - Arra értettem, ha a felpörgést előreláttad, és _valóban be is következett_, akkor az 50% emelkedés nem kellett volna, hogy probléma legyen (vagyis igen, mert mégiscsak 50%-kal több, de kompenzációként értékesebb ingatlanod van).
Egyébként (nem tudom, hogy írtam-e) otthon voltam a 2008-as válság előtt-alatt-után, és én is vettem fel hitelt, igaz én már 180-as franknál, és forinthitelt.

Most egy teljesen más élethelyzetben vagyok, egyrészt kipróbáltuk feleségemmel a bérlések közben, hogy milyen anyunál lakni, és nem tolerálható (pedig jó viszonyban vagyunk, nincs semmi gond), ha van más lehetőség, akármennyire is kedvezőbb anyagilag mindenkinek. Ez csak akkor opció, ha valaki még egyedülálló, és tényleg csak bontogatja szárnyait (első meló stb.) vagy ha nincs más lehetőség (pl. valaki nagyon beszopott egy CHF hitelt). De ha könnyen tolerálható is lenne, itt akkor sincs senkink... Szóval vagy bérlünk, vagy veszünk. 4 évig béreltünk, minden évben emelték a bérleti díjat 100 euroval, ezt 2.5 év után kezdtük megunni, az otthoni hitelt visszafizettük, volt egy korrekt megtakarításunk, amit a munkám miatt nem lehetett befektetni hatékonyan, így elkezdtünk lakást keresni, majd másfél év alatt találtunk is egyet. Leírtam, hogy Nyugat-Európában miért vesznek fel az emberek hiteleket, itt arra még rájön a nagyon drága bérlés, a nagy lakáshiány és a meredeken emelkedő ingatlanárak. Ez sem kockázatmentes (lásd pl. kisrumpffal folytatott beszélgetést), de az ingatlanunkat és a "sokktűrő képességünket" nézve nem mi leszünk az elsők, akik tátott szájjal besétálnak a faszerdőbe, persze azért tud olyan dolog történni, amitől majd nekünk is könny szökik a szemünkbe.

Ha nem vagy külföldön, neked nem feltétlenül éri meg ott venni, elég problémás (pl. hitelt sem kapsz). Az ingatlannal amúgy is sok baj van, ez csak rosszabb lesz, ha olyan helyen veszed, amit nem ismersz, és távmenedzselned kell.

cattaneo 2018.01.07. 22:54:04

@Arthamyr: Én is csak inkább arra reagáltam, hogy képmutatónak találom (és itt elsosorban nem rád gondolok), aki lebarmozza a svájci frankos hiteleseket és olyan szólamokkal jön, hogy mindenki addig nyújtózkodjon, amíg a takarója ér, meg hogy lehetett f.sz stb. Ennyi erővel mindenki lakhatna szüleinél 40-50 éves koráig, ha átlagos fizetésből akarna lakást venni, és ez halmozottan igaz nyugatra is, ahol az átlagember sokszor több hitelt is görget egyszerre (kocsi, új mosógép, gyerek fogszabályzója, családi nyaralás - láttam már mindenfélét) és megteheti, hogy pénzügyileg naiv legyen, mert a rendszer nem fogja cserben hagyni. (lásd programok csődesetekre, szükséglakás, szociális támogatás vagy politikai szándék, mint Izlandon.) Ha nincs válság, vagy a Ft kilábalt volna belőle, szerintem nem lett volna rossz konstrukció a deviza alapú hitel. Viszont ahogy végül alakult, abban a politikának vastagon része van, és erről egyáltalán nem a károsultak tehetnek.

Arthamyr 2018.01.07. 23:58:28

@cattaneo: Ha nem elsősorban rám gondoltál, miért nekem magyarázod? :) Emlékeim szerint jól látod, hogy nem barmoztam, faszoztam, takaróztam, nem is nagyon ítéltem el senkit (legalábbis nem a devizahitel felvétele miatt, sőt a poszter teljesítményét el is ismertem, hogy becsülettel visszafizette).

A deviza alapú hitel rossz konstrukció, mert egy új fajta kockázatot hoz be. Akkor is az lett volna, ha a kockázat nem realizálódik. Legalábbis a lakosság fogyasztásának fedezésére, nyilván van olyan gazdasági szereplő, aki megfelelően tudja menedzselni ezt a kockázatot, vagy egyenesen ezzel menedzsel egy másik kockázatot.
Ez mondjuk egyáltalán nem a hitelfelvevő hibája, és nem is elsősorban a hitelező sara, hanem főként a szabályozó inkompetenciája. Ebben teljesen igazad van.
Izland meg egy parányi, skandináv mentalitású ország, kár példának használni, az nem a "nyugat". Abban sem vagyok biztos, hogy itt olyan sok a fogyasztási hitel, mivel a jövedelemhez képest a legtöbb dolog nem drága (vagy ha így nézzük: pár havi lakbéredből vehetsz egy tisztességes állapotú használt autót, ha nincsenek nagy igényeid, kevesebb, mint egy haviból).

cattaneo 2018.01.08. 09:41:56

@Arthamyr: Amiért mégis neked reagáltam, az ez volt: "Érdekes, hogy egyetemet végzett, tanult emberek beszopták a CHF hitelt." Olvasd végig a válaszaimat, talán így már összeáll. Ami Izlandot illeti, én elsősorban a politikai szándéka gondoltam, és az mindenképp nyugati jellegű volt. De ha mindenképp hasonszőrű példát szeretnél, még a románok, lengyelek, horvátok es szerbek is lojálisabbak voltak a károsultjaiahoz, mint a magyar politika. Egyrészt a sem az egyszeri, többséget nem érintő 180 Ft/os végtörlesztési lehetőség (pedig, jó irány lett volna, ha általános érvényű és nem végtörlesztés célú- aki pedig efelett vett fel, annak felvételi értéken kellett volna befagyasztani, természetesen) , sem az árfolyamgát nem adott végső segítséget. A 256,5 ft/chf forintosítás volt az utolsó nagy pofon, az árveréses mizériákról nem beszélve, ahol minden résztvevő jól járt, kivéve a károsultat.

Arthamyr 2018.01.08. 10:14:33

@cattaneo: Azzal arra utaltam, hogy ez jelezhet valamit. Elsősorban azt (ezt egy későbbi hozzászólásomban ki is fejtem), hogy a szerződés értelmezése nem egy triviális feladat, még most sem, amikor már túl vagyunk egy ilyen eseményen.

Persze a te értelmezésed is jogos, mondjuk ha valami nem tiszta, jobb kérdezni és tisztázni...

cattaneo 2018.01.08. 12:01:19

@Arthamyr: Azért nagyon sok minden nem volt előrelátható, és ahogy itt már írták, még csak megjósolható sem, arról nem beszélve, hogy a politika ezt az egész krízist többször is meglovagolja, öncélúan, az előre nem látható devizakrízisre pedig túl sok teret hagytak a bankoknak, míg kábé semmit a szerződőnek. Az is később derült ki mindenféle perek során, hogy a szerződések túl általánosak (ez mondjuk pár pontban nekem is feltűnt és jeleztem is a banknak, de beleírkálásra nem volt lehetőség),
minimum 6 pontja alapvetően pongyola és ezzel a szerződés semmisnek tekinthető, volt is emiatt pár nyertes per, de a kormány kicsikarta a Kúriából, hogy ezekre többé ne lehetessen hivatkozni. De egy ezek a nyerészkedő húzások gyakorlatilag minden hitelszerződésre igazak. Vérlázító volt pl. már a forint hitelek idejében is az 5 millió államilag támogatott kamatú hitelek feletti felvett összegek 17% (!) kamatoztatása. Meg lehet nézni, hol lehetett lakást venni 5 millió alatt Budapesten 2003-2004-ben... Kábé sehol. Na, de száz szónak egy a vége, a tanulság az tanulság (ezért nem lesz nekem többé hitelem, vagy ha igen akkor is csak a mindennapi életemet nem kockáztató, spekulációs céllal), és minden károsultnak kívánom, hogy az élettől kapjon még elég esélyt ahhoz, hogy a számára elfogadható módon talpraállhasson.

_z_ 2018.01.08. 12:01:52

A lakashitel temaban csak magamat tudom ismetelni (egyszer mar leirtam itt, a blogon, nincs ertelme ujrafogalmazni):
Mindenkit terhel a felelösseg, csak eppen leginkabb a hitelfelvevö szivja meg. Nyilvan az ö felelössege, hogy mit ir ala. DE! Banknak talan nem felelössege, hogy mire ad hitelt? Egy lakashitel a lakasra szoljon, es ne tovabb. Ha a bank ad 15m forintnyi hitelt hitelt frankban egy 20m ertekü hazra, akkor azzal a banknak ugyan ugy kene vallalni az arfolyamkockazatot. Ha nem igy adja, akkor ne nevezzük ingatlan hitelnek, mert nem az. Azzal, hogy ha az ados nem fizet, legyen a banke a haz, de több nem! Hogy igy nem adna ra ilyen hitelt? Ha ez igy lett volna, akkor azt hiszem ez a problema nem is jön letre... A bank igen is tisztessegtelenül jart el. Tisztessegtelenül, de nem törvenytelenül, es itt jön a következö szereplö... Az, hogy a bank ilyen szerzödest ajanlhatott, kinek a felelössege? Nem az allam feleadata lenne keretek köze szoritani ezt?
Ez az egesz helyzet mind a harom resztvevö (hitelfelvevö, bank, allam) felelössege, csak eppen az egeszet aranytalanul nagy mertekben a hitelfelvevön verik el. Persze az allam gondoskodhat az emiatt lecsuszott emberekrol, a bank benyelheti azt a veszteseget, ami a nem fizetö adosok miatt eri, de az az ember, csalad bizony teljesn lenullazhatja magat, es tönkre is mehet ebben. Na EZ nincs rendben!

adg 2018.01.08. 12:24:28

@_z_: tokeletes. Pont valami hasonlot akartam irni. Meg a nevebol is kovetkezik, hogy mire kellene szolgalnia a fedezetnek.

Eleg visszataszito, hogy ott ul az asztalnal egymassal szemben szabo joska szobafesto, es a bank kepviseloje. Es a szobafesto a felelos minden penzugyi kockazatert, a fedezet mellett meg alairatnak vele egy papirt, hogy teljes vagyonaval korlatlanul felelos, es ha baj van, azt viszik is apropenzert. Es akkor jon, hogy nem volt kotelezo alairni, es tudnia kellett volna. A szakerto bank meg nem felelos semmiert, a legnagyobb kockazata, hogy nem tudjak behajtani az osszes tartozast es a rarakodott koltsegeket, kamatokat, dijakat, jutalekokat, stb.

Mondhatta volna a bank, hogy a svajci frank alapu hitel nagyon kockazatos, ok biztos tudtak, elvileg ertenek hozza, ezert a 10 millios hitelhez svajci frank eseten 30 millios fedezetet kerunk, forint alapon meg 15-ot, jo napot. Es akkor mindjart mas lett volna.

Arthamyr 2018.01.08. 12:54:41

@cattaneo: Én a részemről lezárom a témát.

Olliék 2018.01.08. 16:02:41

A frank ALAPÚ hitellel csak az a gond, hogy sosem volt mögötte frank. Ez szimpla spekuláció.
Ha a bankár bemegy a pékségbe, tudja, hogy a pék érti a dolgát, és nem mérgezi meg a bankár családot fuzáriummal...
Kb így voltunk mi hitelesek is.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása