oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. december 21. 06:30,  „Karácsonyi lidércnyomás” avagy európai ünnepi készülődés magyarként 60 komment

2017. december 21. 06:30 Határátkelő

„Karácsonyi lidércnyomás” avagy európai ünnepi készülődés magyarként

Több százezer magyar él már Európa különböző országaiban, úgyhogy arra gondoltam, érdekes lenne megnézni, a különböző országokban hogyan készülnek a karácsonyra, illetve mennyiben változik az ünnepi készülődés a határátkelők körében. 

Nemrégiben már olvashattátok Ukume sorozatának első részét, melyben öt külföldön élő magyar fiatalt kérdezett tapasztalataikról. (Ha nem olvastátok, itt megtehetitek.) Az első, bevezető rész után jöjjön a folytatás arról, milyenek az előkészületek Angliában, Svájcban, Németországban és Ausztriában. (A nyitóképet Vani küldte.)

bejarat.jpg

„Karácsony előtt szerte Európában egyre korábban, a legtöbbször már szeptemberben kikerül a karácsonyi dekoráció az üzletek kirakataiba. Elkezdődik az adventi stresszidőszak, feltorlódnak a teendők és készül a híres, nevezetes lista, ami alapján a Jézuska megtömi az ünnepi zoknikat és a fa alatti területet szebbnél szebb ajándékokkal. 

Természetesen, ha levesszük a mézes mázat, akkor elmondható, hogy ez az évnek az egyik legkülönlegesebb periódusa, amikor az egész család összegyűlik - ki személyesen látogat haza, ki online kapcsolódik – és együtt teremtik meg az ünnepek varázslatos hangulatát a szeretet jegyében. 

De mielőtt túl messzire mennénk, térjünk vissza a karácsonyt megelőző hetekre. Nálunk megszokott, hogy ellátogatunk a karácsonyi vásárba, elmegyünk korcsolyázni, kürtös kalácsot eszünk, amit forralt borral, esetenként forró csokival kísérünk. 

Sokszor elgondolkodom, hogy ez más országokban, más kultúrában mivel egészül ki, illetve, akik úgy döntöttek, hogy új életet kezdenek egy új helyen, azoknál mennyire erős a magyar vonatkozás és mennyire van hatással az életükre az adott kultúra jellegzetessége. 

Niki: „Itt megvan a nyugalom” 

Niki 6 és fél éve él Angliában a férjével és két gyönyörű kisfiukkal. Először Londonban laktak, majd az első gyerek születése után költöztek vidékre a kedvezőbb ingatlanárak, olcsóbb lakás miatt.

„Itt nálunk elég korán elkezdik a karácsonyra hangolódást, főleg a nagyobb áruházakban. Amikor még csak az ünnepek előszelét érezni, akkor csekély a választék, kevés a dísz, majd ahogy közeledünk a piros betűs napokhoz, egyre többet látni. 

Engem személy szerint zavar, hogy már októberben az arcomba nyomják a Télapó csokit. De alapvetően úgy érzem, nem stresszelem magam. Az a helyzet, hogy amióta az internetről rendelek, akár ennivalót, akár játékot, karácsonykor pedig az ajándékokat, nem nagyon idegeskedem. Már azt is tudom, hogy mi lesz a menü. 

Igyekszem mindent időben megvenni, és megszervezni. Szeretnék mindent megadni a családomnak, a gyermekeimnek, mégis aggodalommal tölt el az, hogy az anyagi helyzetünk nem egy leányálom. Ennek ellenére tényleg törekszünk arra, hogy a piciknek mindenük meglegyen. 

Úgy gondolom a készülődés mindenkinél eltérő rítus, nálunk közre játszik az is, hogy a férjem nem csinál nagy ügyet és felhajtást a karácsonyból, lazán veszi. Az egyetlen dolog, ami zavar ilyenkor, hogy a férjemmel ellentétben én szeretem becsempészni az ünnepi hangulatot és nemcsak minimál stílusban lezavarni az egészet. 

Lehet, ha Magyarországon élnénk, rosszabbul viselném ezt az időszakot, mert egyfolytában csak rohangálnék ide-oda, nem tudnám megélni az egész varázsát, nem tudnék pihenni. Itt, Angliában viszont megvan a nyugalom. 

Az anyósomék egy másik városkában laknak, náluk töltjük a karácsonyt, jó a viszonyunk.  Mielőtt a fiúk megszülettek természetesen egyszerűbb volt minden, a fát is pár nappal hamarabb felállítottuk. 

De most már azt szeretném, hogy ők is átélhessék ennek az egésznek a báját, csodáját, hogy legyen fa, ajándékok, amiket a Jézuska hoz, illetve, hogy megszokják, hogy ilyenkor a család együtt van.” 

Ibolya: idén otthon ünnepelünk 

Ugyanaz az ország, más tapasztalatok? Ahogy Niki is elmondta a készülődés mindenkinél más és más, város és város között is van különbség. Lássuk mi a helyzet Londonban! Ibolya meséli el, aki öt éve él a szigetországban. 

„Nálunk a karácsonyi előkészületek nagyon hamar megkezdődnek. Az angolok nagyon komolyan veszik és egész évben ezt várják. Már november végén felállítják a városok karácsonyfáját és az összes város és persze az üzletek kirakatai díszkivilágításban pompáznak. 

December elsejével feldíszítik a saját fájukat és házat. Ilyentájt megtelnek az üzletek és a napi rutin vásárlás is nehezebben oldható meg. Rengeteg pénzt költenek a karácsonyra és az összes szolgáltató cég, a boltok és éttermek forgalma is rohamosan megnő. 

De mondok jobbat; hallottam, hogy van, aki már egy évvel előbb megveszi az ajándékokat. A legtöbb munkáltató különböző juttatásokkal köszöni meg az alkalmazottainak az egész éves munkát. 

A munkahelyeken és iskolákban úgynevezett „Secret Santa” játékok játszanak, ami Magyarországon is sok helyen hagyomány, viszont idekint az ajándékozó neve sosem derülhet ki. A folyamat egyszerű, mindenki húz egy nevet a kalapból és titkos csomagot csak a többivel együtt 25-én reggel lehet kibontani. 

Az igazat megvallva én nem igazán stresszelem magam, mivel az elmúlt időszakban csak a párommal ünnepeltünk. Ami viszont frusztrálttá teheti az embert az az, hogy tömött sorok várnak a boltokban és végig kell állni őket. 

Szerencsére már kitapasztaltuk a „holtidőszakokat” vagyis, hogy mikor érdemes elindulni és bevásárolni. Talán ez lesz az első karácsonyom, ami miatt egy picit izgulok, mert idén otthon ünneplünk, de természetesen az ajándéklista összeállítása sem egyszerű feladat. 

Próbálok mindenkinek valami hasznosat vásárolni, megtalálni a tökéletes ajándékot még akkor is, ha tudom, hogy talán a legjobb ajándék most én leszek, főleg az édesanyámnak.” 

Vani: szép tisztaságban érkezzen a tél 

Ahogy a hagyományokat is évről évre bővítjük – ki-ki a magáét – úgy a városok is kitalálnak valami újdonságot, vagy éppen nagyobb a felhajtás. Vani jelentkezik Németországból, hogy elmondja az idei advent mitől olyan különleges. 

„Nekem ez második adventi időszakom itt Németországban, de az idei karácsony valahogy nagyobbnak tűnik nekem, mint a tavalyi. Több a dekoráció a házakon és sokkal jobban készülnek rá az emberek. 

Természetesen itt is, mint a legtöbb országban, már szeptember végén elkezdődik az évnek „AZ” az időszaka: kikerülnek a karácsonyi sütik, ajándékötletek és dekorációk a boltok polcaira. 

A különbség talán annyi, hogy ilyenkor itt még csak a boltokban érzékelhető a közelgő karácsonyi periódus, másol nem igazán. Illetve van egy hagyomány: a németek november utolsó vasárnapján - tehát első Advent előtti vasárnap - elbúcsúztatják az őszt és leszednek minden őszi dekorációt, elkezdődik a nagytakarítás, hogy szép tisztaságban érkezzen meg a tél. 

A karácsonyi vásárok többsége is csak advent első hétvégéjén nyit ki. Ezeken túl rendkívüli hagyományok itt nincsenek csak olyanok, mint Magyarországon: a németeknél azonban kevesebb a dekoráció, viszont több karácsony vásár van és több szépség kapható. Az emberek többsége még december 24-én is bemegy dolgozni. 

Én persze mindig érzem a „karácsonyi lidércnyomást”, hiszen számolom vissza, hogy mikor indulhatok haza és egy fél éve elteltével mikor láthatom újra a családomat. Igazából egy dolog van, amit nem szeretek a téli időszámításban, azt, hogy már 4 órakor sötét van.” 

Zsófi: nagyon szeretem a készülődést 

Egy idő után eljutunk arra a pontra, amikor már az okoz örömet, hogy mi ajándékozunk, nem pedig fordítva. A Svájcban élő Zsófi például kifejezetten felszabadultabbnak érzi magát. 

„Szerintem majdnem minden európai városban korán kezdik a készülődést, hiszen a karácsony egy olyan globális ünnep, amely túlmutat a vallási ünnep jellegén. 

Itt Svájcban október elején megjelennek a Halloween témájú kirakatok, majd október második-harmadik hetében már karácsonyi díszekkel van tele minden: csilingelő mütyürök, jellemző figurák, mint a hóember, a télapó vagy a rénszarvas és kezdetét veszi az őrület. 

Én egyébként nagyon szeretem karácsonyt, magát a készülődést. Mivel főleg csak a gyerekeknek ajándékozunk, nincs túl sok dolgom a sütiken és a díszek elhelyezésén kívül, ezeket pedig örömmel teszem.” 

Áron: A bécsi karácsonynak mágikus ereje van 

Bécs közkedvelt úticélja a turistáknak, főleg advent idején. A vásárok egymás hegyén-hátán várják az érdeklődőket. Néha még egy krampuszt is látni, de nem azért, mert beütött volna a forralt bor. 

„A Wiener Christkindlmarkt, vagyis a bécsi karácsonyi vásár mellett egy olyan nem mindennapi hagyománnyal is „büszkélkedhetünk”, mint az úgy nevezett „Perchtenlauf”, aminek a lényege, hogy Krampusz-jelmezbe öltözött emberek rohannak végig az utcákon. 

Úgy gondolom, hogy a bécsi karácsonynak van valami mágikus ereje, gyönyörű történelmi környezetben sétálhatnak az emberek, ahol a modern és a tradicionális építészet nemhogy megfér, de különös összhangot alkot. 

A harmónia mellett azonban ugyanolyan az osztrák „átlagpolgár” élete, mint bármely európaié: az ünnepek előtt feltorlódnak a feladatok, leginkább előre dolgozunk, tehát minden olyan munkafolyamatot le kell zárni, amire a karácsonyi pihenés alatt biztosan nem jut majd idő. Talán emiatt mondanám stresszesnek az előkészületeket.”

HÍRMONDÓ 

Svájci felszolgáló vagy ausztriai hentes? 

Ezt a két álláslehetőséget is ajánljuk nektek mára, persze van emellett írországi és németországi munka egyaránt, szóval van miből válogatni, remélhetőleg sikerrel. 

Kitiltották a kelet-európaiakat egy angol horgászparadicsomból 

Egészen durva dolgok történnek azért időnként. Például azzal a lengyel férfivel, aki horgászni ment volna az angliai Oxford grófságban, csak hogy egy felháborító táblával találja szembe magát. 

Optimista európaiak – mi a helyzet a magyarokkal? 

Az európaiak döntő többsége úgy véli, hogy az Európai Unió gazdasága jól teljesít, az eurót 2004 óta nem támogatták ennyien, és többségben vannak az unió jövőjét optimistán értékelők is. 

Jó hír az ausztriai (és oda vágyó) magyaroknak 

Aki már Ausztriában él, vagy ott tervez munkát vállalni, az nyilván örömmel veszi, hogy az osztrák gazdaság hasít. Ráadásul a legnagyobb növekedés a magyarok által leginkább kedvelt ágazatokban tapasztalható.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat karácsony Ausztria Németország Svájc Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8313514575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabors 2017.12.21. 06:35:26

Boldog Teli Napfordulot!!!!!!!

Happy Winter Solisctice !!!!

Nem most lesz csak kb 12 ora mulva majd irok kesobb iss.

Golf2 2017.12.21. 07:49:06

Itt megvan a nyugalom... Ez az ami mindent pénzt megér.

tanato 2017.12.21. 09:12:03

Ez egy fotósorozat 44-ből Mo.-ról. A 14.-es sorszámú kép az érdekes ahol ki van írva hogy a kispesti strandon horgászni,kerékpározni és zsidóknak belépni tilos.Kísértetiesen hasonlít a kelet-európai horgászok kitiltásáhhoz ANgliában

szakasz2 2017.12.21. 09:19:46

Hát nekem ez (megint) nem jött be. Semmi személyes nincs benne, csak gyakorlatilag egy tényszerű leírás Európa különböző helyeiről, hogy mennyire ugyanolyanok így Karácsony előtt.
Igaza van Zsófinak: "a karácsony egy olyan globális ünnep", különösen ha a boltok és a kereskedelem felől nézzük, ahogy mindegyik "posztoló" tette. Csak a pénz, a forgalom, az ajándékok, a materiális javak a lényeg már nagyon sokaknak. Szomorú látlelet a XXI. századi "fejlett" világról...

tanato 2017.12.21. 09:20:46

@tanato: SZóval az idegengyűlölet,nevezzük azt Brexitnek vagy nácizmusnak,mindig ugyanúgy jelentkezi k ugyanazon jegyei vannak.

Bredpitt Monika 2017.12.21. 10:09:21

@tanato: egyszer albérletet kerestem valakinek, egy csepeli lakás tulaja simán kiírta a hirdetésben: cigánynak nem kiadó,
azt hittem rosszul látok.......no comment

(mondjuk szerintem az is döbbenetes, amit most Sárosdi Lilla csinált, így tiltakozva a sorosozás ellen, meg az ellen a szörnyű poszt ellen Pöcs-től)

DE VISSZA A POSZTHOZ,

szeptemberben minek karácsonyi dekoráció, lassan már nyáron elkezdődik a készülődés, ez is olyan beteges, az egész vásárlási láz,

pont most reggel láttam felvételről a Baló műsorában, hogy mennyi műanyag lesz 2050-re az óceánokban (annyi, mint amennyi hal) elég döbbenetes adat,

szóval csak óvatosan a felesleges vásárlással,

párhuzamosan meg van egy tök jó sorozat az Ozone-on , Aranyat szemétből címmel, érdemes rájuk nézni

www.terracycle.com/en-US/ (ráadásul a második otthonomban székelnek)

a múltkor rábízták két pasira, hogy hívjanak fel cégeket, benne vannak e az újabb ötletükben: használt tamponok újrahasznosítása (nem orrvérzéses tamponok), látni kellett volna a srácot, milyen kínban volt,

aztán bejött egy csaj, aki röhögve azt kérdezte tőlük, tudják e egyáltalán hány tamponról van szó naponta egy nő esetében, nem tudták

érdekes műsor

jó látni, hogy néha benézel (mármint tanato)

tanato 2017.12.21. 10:12:40

@Bredpitt Monika: Persze hogy benézek,mindig átfutom a posztokat.

Arthamyr 2017.12.21. 10:54:07

@szakasz2: El kell felejteni ezt az egész karácsonyi bohóckodást, nálunk igyekszem blokkolni minden ezzel kapcsolatos dolgot, ha a feleségem nagyon erősködik valamiért, és az nem túl nagy problémát okoz, nyilván nem fogok emiatt veszekedni vele (pl. valami szir-szar karácsonyi díszkivilágítás).

Arthamyr 2017.12.21. 10:59:30

@tanato: Egyelőre a brexit az egyéb országok lerohanása és népirtás jegyekig még nem jutott el, és várhatóan nem is fog. Bár ki tudja, biztos a nácikra is ezt mondták valakik az 1930-as évek végén. Mindenesetre én bizakodó vagyok, szerintem nem lesz belőle sem háború, sem népirtás. :)

tanato 2017.12.21. 11:02:17

@Arthamyr: Persze hogy nem,csak megkülönböztető magatartás,diszkrimináció alapfokon,mint a kitiltás a horgásztóról,a görög,a portugál dolgozó pecázhat a cseh meg a magyar nem.

Csodabogár 2017.12.21. 11:06:58

Gondolom a korom és gyerekkori inséges évek emléke teszi, hogy egyre jobban idegesít a karácsonyi hajcihő. Én inség és háború ide oda gyönyörű karácsonyokat éltem meg. Mert szép volt nekem a rengeteg csomagolás nélkül is az ajándék és felettébb izgalmas volt, hogy dec. 24.-én "jön a Jézuska". Nem pedig egy hónappal előtte feldíszitett fával stb.
Lassan hisztit kapok a rengeteg drága dísz zacskótól, miközben őrülten védjük a környezetet és már egy tisztességes nylon zacskót nem adnak az üzletekben, erdőket irtanak ki a papir dísz zacskók gyártása érdekében.
Nálam régi gyakorlat, hogy sokkal karácsony előtt kell megvenni az ajándékokat, nem a végső hajrában. Mióta van mélyhűtő az enni valókért se kell az utolsó pillanatban küzdeni. A nyugalom ország független, ha az ember nem esik áldozatául a tömeg hisztériának.

Arthamyr 2017.12.21. 11:09:32

@tanato: Ez egy ilyen dolog, kiveséztük a másik poszt alatt, ki mit gondol róla. Biztos van jópár hasonlóság a második világháborús nácikkal, de szerencsére több az eltérés.
Diszkrimináció régóta van, nem a nácik találmánya, és mindig is lesz, legfeljebb az emberek magukba fojtják. Szerintem aki azt mondja, hogy sohasem nézett negatív előítéletekkel egy csoportra, magával sem őszinte.

London2009 2017.12.21. 11:22:14

@tanato: Nagyon fel van ez az egesz plakat ugy fujva. Ez nagy valoszinuseggel egy taplo ficko, akinek elege lett, hogy a lengyelek, de ha mar a lengyelek, akkor a tobbi kelet-europait is belevette, hazaviszi a halat. Nem a szarmazasukkal volt a gond, hanem a viselkedesukkel. Na es ertheto is, mert nem olcso mulatsag betelepiteni egy tavat sporthorgaszati celra. Az idiotak visszadobas helyett meg hazavittek. Szerintem jogosan jart el, csak hulyen. Vagy a klubositas, amit par napja irtam lehetett volna a megoldas, vagy egy vador. A helyeben en azt irtam volna ki, hogy akit elkapnak hallal, az 500 font birsagot fizet a helyszinen. Megfizettem volna egy vadort par honapig, bezsebeltem volna nemi birsagot, meg kozben jol osszedorzsoltem volna a tenyeremet amikor elkapom ezeket a hal lopo bunkokat.
Nekem eszembe nem jutott a naci parhuzam. Oket kizarolag a szarmazasuk miatt tiltottak ki. Nem amiatt, mert nem tudtak viselkedni es kart okoztak. Ez az ugy most megint egy olyanna valt, amit majd lehet hallgatni meg evekig. Az ilyen okossagokbol jonnek a sosem fogadnak be, mindig idegen leszel stb. frazisok. Holott itt egy primitiv, felduhodott halasto tulajdonosrol van szo es par renitens polakrol, de nem tobbrol.

tanato 2017.12.21. 11:23:08

@Arthamyr: Csakazért linkeltem a a starndról kitiltást,mert asszociál kicsit a horgásztóról kitiltással,mindkettő vizesblokk.Persze itthon is van ilyen csak nem írják ki.Elit szórakozóhelyről,néhányról a cigányok vagy annak kinéző fiatalok nem nyilvánosan de ki vannak tiltva,foglalkozott ezzel már néhány tv műsor is.

tanato 2017.12.21. 11:26:35

@London2009: Ami közös,az idegenellenes kampány,100 éve is meg most is,ez a bázis.Ha nem lett volna, nem írja ki a tulaj a tiltó táblát.

tanato 2017.12.21. 11:36:25

24.hu/belfold/2017/12/21/az-olaszliszkai-gyilkosok-megoltek-a-remenyet-annak-hogy-megbekelhet-tobbseg-es-kisebbseg/

Kicsit a témához vág,nekünk ugye itthon ez a fő proláma ebben a témakörben nem nem a BRexit hatásai Angliában,vagy a muszlim probléma Nyugaton.

London2009 2017.12.21. 11:39:13

@tanato: Nekem az a velemenyem, hogy joggal eleguk lett a sok bevandorlobol, aki az orszagukban el. Annyira elharapozott mar ez a jelenseg es az az evente erkezo tobb szazezer bevandorlo, mar tenyleg tarthatatlan allapotot teremtett. Ezt siman lehetett volna szabalyozni, mint ahogy ugye be is igertek minden valasztaskor, hogy majd leszoritjak ezt a szamot. Nem tettek, mert ugye nem allt erdekukben. Na es jott ez a felresikeredett Brexit szavazas es az emberek a lehetoseget kihasznalva tiltakoztak. Azert tiltakoztak az EU-s bevandorlok ellen, mert arra volt egyedul lehetoseguk. Ami persze nonszensz, mert az EU-s bevandorlokkal van a legkevesebb gond velemenyem szerint. De ez mar igy lett.

Arthamyr 2017.12.21. 11:47:25

@tanato: Én pár ilyen tiltó táblával nem látok gondot, főleg, ha magánember teszi a saját területén. Annak ellenére, hogy szerintem is az az okos megoldás, amit London írt: szépen megbüntetni, akik a szabályokat megszegik, annyira, hogy igazából többet lehessen rajtuk keresni. Sőt, én lehet, hogy depositot szednék, hogy ne kelljen utólag vacakolni a büntetés behajtásával sem (vagy brutál tagdíjat, amit visszatérítek jó viselkedés esetén - ez még jobb, csak lehet már nem nyeli le a tagság, ehhez már komoly bizalom kell). :)
Ha mindenhol ilyen tábla van, az már gond, de messze nem ez a helyzet. Az is nagyon más helyzet, ha az állam rak ki ilyen táblákat, de ez sem jellemző, és nem is várható a közeljövőben.

Arthamyr 2017.12.21. 11:55:47

@London2009: Még lehet hasznos is az a brexit, hátha sikerül belőle egy elrettentő példát gyártani. :) Kár, hogy a német választási helyzett miatt egyelőre überkemény fellépés nem várható az EU-tól, de hátha összeszedik magukat még időben.

London2009 2017.12.21. 12:04:01

@tanato: Elolvastam.
Eszembe jutott errol egy hulyeseg. Anyamat felhivta valami statisztika keszito ceg. Epp otthon volt, raert, ugyhogy mindenre valaszolgatott. Ha most lennenek a szavazasok, akkor melyik partra szavazna? A ketfarku kutyapartra. Na es milyen megfontolasbol? Mert annak a ket farka van. Hallott e mar Vona Gaborrol? Igen, hogyne. Egy heten legalabb egyszer vele kavezom. Na itt megkoszontek a reszvetelet a kozvelemenykutatasban. :D

London2009 2017.12.21. 12:06:17

@Arthamyr: Nem felek a Brexittol. Meg azt is el tudom kepzelni, hogy a vegen jol fognak jarni. No nem rovid, de hosszu tavon. Felteve ha sikerul jol egyeszseget kotniuk, amire most egesz jo esely van. Elrettento pelda nem hiszem, hogy a Brexit lesz. Sot, ugye inkabb arrol volt szo, hogy ok az uttorok, aztan majd jonnek a franciak, olaszok stb. stb.

Arthamyr 2017.12.21. 12:12:33

@London2009: Van, aki ezt mondja, de remélem nem és egyelőre nem az "úttörő eset" a valószínű forgatókönyv. De ha ez lesz, hát ez lesz, akkor ehhez kell majd alkalmazkodni, lehet menni az USA-ba (vagy ki tudja hova éri meg majd akkor).
Hosszú távon egyébként akkor is járhatnak jól, ha eleinte elrettentő példaként fognak működni, az UK az EU elején van, akár meg is érheti elhagyni a gagyi klubot, ami csak visszahúzza őket (persze ehhez sok feltételnek kell teljesülnie).

London2009 2017.12.21. 12:16:52

@Arthamyr: Ahhh, nem tudom. Pont ket hete volt nalunk errol fejtagitas, ugyhogy napokig hallgattam a teoriakat, meg elemzeseket. Nem, hogy okosabb, csak butabb lettem! Summa summarum, senki nem tud semmit tovabbra sem...

P.Elliot 2017.12.21. 12:41:15

@London2009: En egy cseppet sem csodalkozom hogy kiirtak a horgasztilalmat a keleti blokkbol erkezok szamara, valoszinu hogy nagyon rossz tapasztalatok voltak veluk.
Volt egy hasonlo eset itt, egy eleg kozeli ismeros pasas aki itt elt illegalisan szerintem vagy 10 eve vagy tobb, elment horgaszni a lazac vonulas idejen fel a kanadai hatarhoz az amerikai oldalon.
A szabalyok szigoruak, mekkora hal, mikor kezdheted a horgaszatot es kemenyen ellenorzik, azt nem banjak ha a horgaszjegyeddel mar akar elozo delutan beallsz a kijelont helyre de tilos megkezdeni, megvan az a hajnali idopont ami tablakon es papiron szerepel amikor igen, az ejjelt ott toltheted autoban, satorban vagy a foldon, nem zavarja oket.
Ennek a pasasnak termeszetesen esze agaban sem volt varni, azt hitte odahaza van es majd kijatsza a torvenyt, ejjel ugysem jonnek a parkorok.
Megvan hogy hany halat szabad fogni de ezzel sem torodott. Oriasi halak vannak arrafele, kifogta, megnyuzta, / remelem nem elve mert kineztem belole egyszer egy ilyen tema kapcsan/, teletomte a jegladat de ujabb es ujabb halakat fogott, mar nem volt hova tenni de fogta, meszarolta oket, amikor a parkor hajnalban szetnezett zseblamlaval meg a kezdes elott majd elajult, ott talalta ezt a pasast, az egesz terep csupa ver, szetszort haldarabok, mint egy gyilkossagi helyszin es meg akkor is szedte kifele a halakat. Kihivtak a rendoroket, bevittek a bortonbe, ujlenyomat, birosag, ket nap utan egyenesen vittek a repterre es veglegesen kitiltottak az orszagbol.
Az ilyen alakok jaratjak le a tobbit, a normalisak isszak a levet.
Ez a pasas nem egyedul volt hanem egy masik magyarral akinek atneztek a cuccat de semmi nyomat nem lattak hogy resztvett volna benne, a jegladaja is tiszta es ures, azt meselte nekunk hogy o szolt erte neki de nem hallgatott ra, ugyan apam, lablabla...
Sajnos mas temakorokben is megvan a keleteuropaiakban valamiert hogy semmibeveszik a szabalyikat, torvenyt es utana csodalkoznak ha utaljak oket.
Ha a cikkben forgo horgasztanyat nezzuk teljesen igazuk volt hogy kiirtak a tablat, valoszinu hogy nem veletlenul.
Egymast kellene nevelni ilyen teren.
Ha valaki tilos dolgot csinal, szolni neki vagy akar megfenyegetve hogy ha nem hagyod abba akkor szolok illetekes helyen.
Ez a lazacos pasas sem csinalhatta volna ezt ha en is ottvagyok mert kopzbeleptem volna az biztos, engem ne jarasson le, ne oldokolje feleslegesen a halakat es tartsa be a szabalyokat amiket nem veletlenul irtak ki a tablakra.

P.Elliot 2017.12.21. 12:56:03

Ami a karacsonyra valo korai hangolodast illeti, engem nem zavar bar nem szeretem ha Halaadas elott mar mindent kitesznek de ha elobb kiteszik, elobb vasaroljak oket, hamarabb felkeszulnek a vasarlok, nem kell az utolso napokban futni az ajandekok utan.
Nagyon sokan, foleg a regebbi vilagbol valo nagymamak meg a mostanibol valo takarekos fiatalok vagy keves penzuek mar evkozben kutatjak hogy hogy lehetne olcsobban megvenni azt amit akarnak es lecsapnak a leszallitasokra, oreg baratnom mindig mondta hogy o negyedeert vasarol es sikerul mindig erdekes dolgokat ajandekozni a csaladnak. Miert is ne tenne hogy evkozben mar bevasarol szep lassan...
En szeretek rahangolodni az unnepre elobb, a lakas kidekoralva, a fa feldiszitve dec. 1 utan, olyan jo unnepi hangulatot ad, sutit sutni is karacsonyi zene kozben szoktam, olyan jo unnepi erzes, teljesen feldob.
Magan az unnepen ugyis a specialis karacsonyi szamokat szoktuk hallgatni amit erre az idore teszunk felre, a jo vacsora, az ajandekok feldobjak az unnepet.
Nem, nem erzem hogy jobb lett volna a regi 24-en diszitett fa, a rohanas, ajandekvasarlas, fozes, sutes, takaritas, sot!

tanato 2017.12.21. 13:15:51

@Arthamyr: @London2009: Ami itt ugye számomra érdekes,hogy ha egy magyar szórakozóhely tulajdonos ki i írná nagybetűkkel hogy cigányoknak belépni tilos ,abból országos vagy nemzetközi botrány kerekedne.Itt meg ugye csak mint egy kis színes jelent meg,pedig nagybetűkkel van kiírva kitiltás.

London2009 2017.12.21. 13:16:54

@P.Elliot: de orulok neki, hogy kitettek a szuret!!! A sztori egyebkent nagyon szomoru.

tanato 2017.12.21. 13:18:01

@P.Elliot: A tiltott halfogást/ami nagyon nagy üzlet,sok banda van ráállva főleg a Balatonon,éjjel mennek csónakokkal/ithon is nagyon büntetik,sokszor börtönnel is.Nyilván kiutasítás nem foganatosítható mint a te példádban.

tanato 2017.12.21. 13:18:54

@London2009: Anyukád nagyon okosan viselkedett.

London2009 2017.12.21. 13:19:16

@tanato: Ahol en felnottem, ugy mikor en voltam tinedzser mukodott egy szorakozohely. Kiirva ugyan nem volt, de nem engedtek ciganyokat. Ket biztonsagi or allt az ajtoban es elkuldte oket, arra hivatkozva, hogy nincs torzskartyajuk. Ami persze senkinek sem volt, mert nem is letezett, csak ezzel kuldtek el oket. Ugyhogy ez nyilvanvaloan ezelott mar 20 evvel is letezett es letezik is. A baj nyilvan azzal van ezek szerinte, ha valaki ezt nyiltan felvallalja.

London2009 2017.12.21. 13:22:29

@tanato: kicsit kapkodva irtam, de azert nagyjabol ertheto remelem. : )

tanato 2017.12.21. 14:04:23

@London2009: Igen ez burkolt diszkrimináció,ez sajnos sokfelé van nem csak MO.-on.Ha viszont nyilttá válik az már problémás.LÁsd Usa 50-es évek néger ülőhelyek a buszon kiírva a másik részén a busznak meg csak fehéreknek.

NorthPier 2017.12.21. 14:08:50

@London2009: Figyeljetek már évvel a nyomi halastóval. Én nem tudom, ti milyen cikket olvastatok, de amit én olvastam, abban arról volt szó, hogy a VÉDETT halakat is hazavitték! Az meg nem taplóság, hanem vagy szabálysértés, vagy bűncselekmény, országa válogatja.
Továbbá. Én nagy hohó vagyok, ráadásul húshorgász, egyszerűen nem megyek olyan helyre, ahol csak sporthorgászat a megengedett, hanem elvonszolom a cájgot oda, ahol haza is lehet vinni a (legalább valamennyi) halat.
De mindenhol, minden országban, nem csak nyílt vizeken, de mesterséges horgászhelyeken is vannak telepítve VÉDETT halak (a diverzitás, a vízhely egeszegészséges egyensúlya erdekeben), és ezeket, ha véletlenül ki is fogja az ember, mindenkor vissza kell dobni, ahogy a méretén aluli, illetve a szaporodási időszakban kifogási tilalom alá eső fajok egyedeit.
Na most, ha lenne halastavam, biztos eljönne az a pont, ahol én is kiírnám, ha kell náció szerint, hogy ki nem teheti be lábát oda. Ahogy abban is biztos vagyok, hogy nem évvel a táblával kezdte a figyelmeztetést a tulaj.

Virago_1000 2017.12.21. 15:24:25

"Több százezer magyar él már Európa különböző országaiban,"
- megvan az millio folott is. A 70%-uk az elcsatolt reszeken, mielitt felreertene barki.

tanato 2017.12.21. 16:04:31

@Vánnyadt Ványadtovics: Honnan tud magyarul?Náluk tényleg vannak muszlimok rendesen,de inkább törökök meg balkáni muzulmánok.Roma lakosuk viszont nem sok van.

Herr Géza 2017.12.21. 16:08:32

@Virago_1000: Oszt ezzel mit is mondtál?

London2009 2017.12.21. 16:29:26

@NorthPier: Az en velemenyem szerint bunkosag azt kiirni, hogy lengyelek es kelet-europaik nem johetnek. Mint ahogy, az is nagy taplosag, ha valaki kiirna, hogy ciganyoknak nem kiado, vagy feketeknek nem elado stb. stb. Attol fuggetlenul, hogy mint korabban is irtam tokeletesen igaza van es biztos meg is erdemeltek! Viszont szerintem teljesen mas es hatasosabb modjat kellett volna valasztania az elrettentesnek. Vador es birsag, vagy szigoru klubtagsag es vador. Barmi! Na es en tuti megfizettettem volna minden egyes kifogott halat tizszeres aron veluk!

gabors 2017.12.21. 17:08:19

@tanato: "ha egy magyar szórakozóhely tulajdonos " ez NEM ugyanaz ... ha valaki kereskedelmi helyet nyit ott mar nem lehet kivetelezni .. erre jo megint a klubb sok ilyen van (inkabb volt) errefel amerikaba csak tagok es a tagok vendegei mehettek be (mas szoval nem nyilvanos)

Mind a mai napig sok ilyen szorakozo hely van ahol bar fizetni kell de a belepes NEM nyilvanos a "listan" kell lenni.

Masik pelda kaszinok, barkit kitilthatnak aki tul "jol" jatszik ...

Van ilyen Mo-on ? Nem tudom .

Nyilvanos helyrol is ke lehet tiltani szemelyeket de nem ugy hogy aki fekete vagy kinai vagy mexicoi .. De barmilyen szabalytalansag (csak pelda piad visz be es elkapjak) akkor mar nev/fenykep szerint kitilthato.

Ilyet lehet latni "ABC"-kben akit lopason kaptak azt kitiltjak,

gabors 2017.12.21. 17:15:53

@tanato: ".LÁsd Usa 50-es évek néger ülőhelyek a buszon kiírva a másik részén a busznak meg csak fehéreknek. "

Ez nem onkenyes dolog volt (sajnos) azokban az allamokban EZ VOLT a torveny lasd Jim Crow Torvenyek amik a deli (confederate) allamokban egeszen 1965-ig ervenyben voltak.

Az iskolai szegregaciot a szovetsegi allam (legfelsobb/alkotmany birosag) 1964-ben szontette csak meg.

tanato 2017.12.21. 17:19:39

@gabors: Világos,aki halt lop a tóból tiltsák ki.Viszont ne kérjenek a pecásoktól nemzetiségi igazolványt/ami nem is létezik/ ha nem lopnak.

gabors 2017.12.21. 17:32:02

Boldog Teli Napfordulot!!!!!!!

Happy Winter Solisctice !!!!

Eppen MOST !

(Winter solstice 2017 in Northern Hemisphere will be at 11:28 AM (EST) on Thursday , December 21)

London2009 2017.12.21. 17:49:23

Na, hogy a poszthoz is szoljak. Ez a halasto mar kezd uncsi lenni, mert vegulis mindenki ugyanazt mondja. :D
Szerintem ez a Karacsony akkor lesz lidercnyomas ha hagyja az ember. Nekem a diszitesem, fam Advent elso vasarnapja ota keszen van. Nagyon szeretem ezt a par hetet, amikor elokerul ez a sok szep dolog es lehet elvezni oket. Az ajandekokat soha nem hagyom utolso napra, mar be is vannak csomagolva. Mondjuk tenykerdes, hogy nem kell 20 embernek venni (sajnos). De azert igy is osszegyulik sok aprosag. A csaladnak mar el lett kuldve a karacsonyi csomag Mo-ra. Egyetlen egy dolog maradt mar csak a sutkerezes. De arra meg boven lesz ido hetvegen! Lehet nezni a filmeket, hallgatni a dalokat, talalkozni baratokkal, forralt borozni! Aki ezt nem elvezi, annak toll a fulebe! Boldog Karacsonyt Mindenkinek! : )

2017.12.21. 20:44:29

@gabors: Hehhe, mi azt unnepeljuk :) a gyerekek mar bontottak az ajandekot :) most trenirozzuk a kicsit, hogy tartsa titokban, nehogy rosszul essen a tarsainak, hogy hozzajuk csak kesobb jon :D

Dikusz 2017.12.21. 21:07:30

@gabors: "Na igy is lehet :-) "

Ennek te örülsz?

FutureFry 2017.12.21. 21:33:13

@London2009: @P.Elliot: @tanato: @NorthPier:

Terry Grosz, egy amerikai vadőr/halőr, a “Wildlife Wars” [1] című könyvében meséli el többek között azt is, hogyan kapott el Kaliforniában illegális horgászokat, akik a törvényben előírt idő után (naplemente után fél órával) is tovább horgásztak. Mivel ha az úton közelítette meg a helyet, hamar kiszúrták és eliszkoltak, ezért inkább sötétedés után búvárruhában beült a folyóba (a bírságolási könyvecskét és zseblámpát nejlonba csomagolva) és a bőrkesztyűje üresen hagyott részével “ráharapott” a horogra. Aztán amikor a töksötétben partot ért a “nagy hal”, szépen felkapcsolta a zseblámpáját és megbírságolta a ledöbbent orvhorgászokat.
n.b. Az elfogott/megbírságolt illegális horgászok tudtommal többnyire “echte” amerikaik voltak (kettő az egyik történetben ráadásul foglalkozásra nézve ügyvéd).

[1] books.google.com/books/about/Wildlife_Wars.html?id=Q0vso3FhVUQC

gabors 2017.12.21. 21:42:11

@Dikusz: varosi gerillaharc ... :-)

De meg faszabb lett volna ha valaki beul es odebb viszi nem ?

Amugy valoban siralmas hogy nem vettek eszre akar bombat is tehettek volna ra azt sem vettek volna eszre.

gabors 2017.12.21. 21:43:05

@LepesMez: emlekszem ezert (is) tettem posztoltam tegnap ejjel ..

pappito · http://pappito.com 2017.12.21. 23:04:44

@London2009: "Nagyon fel van ez az egesz plakat ugy fujva. Ez nagy valoszinuseggel egy taplo ficko, akinek elege lett, hogy a lengyelek, de ha mar a lengyelek, akkor a tobbi kelet-europait is belevette, hazaviszi a halat. Nem a szarmazasukkal volt a gond, hanem a viselkedesukkel."

de nem a viselkedésük alapján tiltotta ki őket, hanem a származásuk alapján. that's a no go, mate.

pappito · http://pappito.com 2017.12.21. 23:05:42

egyébként meg karácsony helyett ünnepeljétek a festivust 23-án

sokkal viccesebb és sokkal-sokkal őszintébb

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.12.21. 23:25:27

Kicsit OFF, de talan a karacsonyi keszulodeshez tartozik:)
Jelentem, belevetettuk magunkat a magyar (pesti es Pest kornyeki) magyar valisagba:) kb.3 nap utan vegre tulvagyunk nagyjabol a jetlag-en, es ma "turistaskodtunk" Bp-en:)
A belvaros (Bazilika kornyeke) nagyon szep, szuper volt a "fenyfestes" a Bazilikanal...
Kicsit vegyes erzelmeim vannak egyebkent Ahogy a lanyom is fogalmazott: turistak vagyunk, akik beszelnek magyarul.:) de idonkent elveszettnek erzem magam, amikor valaki ugy nez ram, mintha a Marsrol jottem volna, es nem erti, hogy lehet, hogy magyarul beszelek, de nem tudom, hogyan mukodnek a dolgok :)
A banknak sem kell a penzem, amit be akarok rakni, ha csak utlevelem van...De most jott az isteni szikra, talan ATM-ben ki tudom ezt cselezni, es berakni penzt?:) pusztan azert, mert elszoktam a keszpenztol es inkabb kartyat hasznalnek, ahol lehet.

NorthPier 2017.12.22. 07:16:51

@FutureFry: Most elképzeltem, milyen fejet vághattak a fiúk, hehehe....

NorthPier 2017.12.22. 07:20:43

@Zsuzsi65: Készpénz. Mindig van nálam párezer forint, véletlenül se kelljen a reptéren váltani.
Csak egy éve nem voltam itthon, de olvastam hogy csereberéltek papírpénzeket, kicsit bizonytalanul nyújtottam a pénzeket fizetni, kérdeztem is, ezekkel tudok fizetni? Nem kicsit éreztem hülyén magam...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.12.22. 08:18:48

@NorthPier: oh, repteren en sosem valtok. Kozismert, hogy ott az egyik legrosszabb az atvaltasi arfolyam. Anyukam (marcsak ilyenek az arany szivu anyukak/nagymamak) adott nekem eleg sok Ft-ot (rejtely, hogy tudja ezt a nyugdijabol osszesporolni), es nem akartam megserteni, hogy nem fogadom el. Szoval azt az osszeget akarom berakni a bankba.

London2009 2017.12.22. 11:11:25

@Zsuzsi65: majd irj posztot! Ez nagyon erdekes lenne bovebben! : )

London2009 2017.12.22. 11:11:55

@pappito: remelem tovabb olvastad a kommentet...

gabors 2017.12.22. 16:13:57

@Zsuzsi65: " oh, repteren en sosem valtok. Kozismert, hogy ott az egyik legrosszabb az atvaltasi arfolyam."

ezt nem ertem bedugom az itteni ATM kartyamat is kilyon Forint a repteren is ... miert kellene eleve valtani ... elore azert erdemes megnezni hogy mennyi a koltseg es hogy az adott bank ATM kartyaja hasznalhato-e kulfoldon .. a tapasztalatom szerint a koltseg nem nagyobb mint valutat valtani ami szerintem sokkal rizikosabb es macerassabb. Ha lehet elore fizetek amit lehet (pl autoberles) szallas persze nem gond azonkivul meg mennyit kolt az ember kezpenzben $1000 amit at kell valtani koltseg max $30-$50 ... ez megeri hogy nem kell vigyaznom a penzre ...

dollart kezpenzben csak annyit viszek ami a taxira esetleg hazafele kell ...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása