oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. július 27. 06:45,  Londonban, sej… mindig tanul az ember valami újat 113 komment

2016. július 27. 06:45 Határátkelő

Londonban, sej… mindig tanul az ember valami újat

Akár Londonról, annak ellenére is, hogy rengeteg poszt szólt már róla, vagy annak ellenére is, hogy kilenc hónapja ott él. Ma folytatódik Péter brit fővárosban íródó sorozata, ezúttal a tömegközlekedést veszi górcső alá, és arról is elmélkedik egy kicsit, hogy milyen is az az „ez valóban az” érzés. (A sorozat korábbi részeit itt találjátok.)

busz_foto_romsics_balazs.jpg(Fotó: immphotolondon/Romsics Balázs)

Május 18. Nemcsak hosszadalmas, hanem még drága is

Ennek a bejegyzésnek a címe a londoni közlekedés költségére vonatkozik. A számos városi közlekedési lehetőség közül most az autóbusz és a földalatti-földfeletti díjairól írok.

Azt már korábban megírtam, hogy a busz-utazás díja másfél font, akármelyik buszon, akármilyen távolságra, akármelyik napszakban.

Fizetni úgy lehet, hogy amikor felszállunk, az Oyster-kártyát odaérintjük a feltűnő sárga köralakú érzékelőhöz. Csipogó hang és az érzékelő melletti pici fény zöld felvillanása jelzi, hogy a viteldíj levonása megtörtént.

(Amióta korábban írtam a buszokról, azóta láttam, hogy mégiscsak van busz, amelyikben hátul van az emeletre vezető csigalépcső; csak már nem a buszon kívül, mint régen. Az ilyen buszokon hátul is van felszállás és ott is van érzékelő.)

A földalattin (és a földfelettin is: bocsánat, mostantól ezt nem fogom mindig külön leírni: számunkra, utasok számára annyi a különbség, hogy a földfeletti /overground/ ajtói mellett kis gomb van, amelyet meg kell nyomni, hogy az ajtó nyíljon, továbbá a nehezen kiismerhető földalatti-térképen kívül a még nehezebben kiismerhető földfeletti-térkép is ki van téve) az esetek döntő többségében derékig érő kis kapukon kell átmenni az állomásra való bejutáshoz és a kijutáshoz is.

A kis kapuk jobboldalán van a buszról is ismert sárga érzékelő kör. Felette világító zöld nyíl vagy piros X mutatja, hogy az adott kapun átmehetünk-e vagy az az ellenkező irányú forgalomnak van éppen fenntartva.

A kártyánk odaérintésére nyílik a kapu: átmehetünk. Az érintkező feletti képernyőn megjelenik az Enter felirat; némelyik állomáson az is, hogy mennyi az Oyster-kártyánk egyenlege.

Ez van tehát a legtöbb állomáson; de láttam külvárosi állomást, ahol nincs ilyen kapu: alacsony oszlopon ott a sárga érzékelő és ennyi: az utasok itt is hozzáérintik a kártyájukat akkor is, ha innen indulnak és akkor is, amikor ide érkeznek.

(Igen, és ha másutt nyitva van a kapu, mert elromlott, vagy mert már késő este van és a személyzet hazament, akkor is odaérintjük a kártyát. 80 font a büntetés, ha enélkül utazunk – bár ellenőrt körülbelül negyedévente egyszer láttam csak.)

Azért fontos mindkét érintés, mert a város zónákra van osztva. [A legbelső az 1-es zóna, ezt gyűrűként veszi körül a 2-es és így tovább. A földalatti-vonalak térképe többek közt ezen az oldalon látható és innen többféle változata le is tölthető. Külön térkép jelzi, hogy mely vonalakon lehet kerékpárt szállítani, mely állomásokon van vécé, melyik állomáson hány percet vesz igénybe az átszállás és így tovább.]

A földalatti díja attól függ, hogy melyik zónákat érintettük (és hogy csúcsidőben-e). Tehát: nemcsak az számít, hogy melyik zónában szálltunk fel, hanem az is, hogy melyikben szálltunk le.

Fizetni azon zónák után is kell, amelyeken áthaladtunk: tehát nincs olyan viteldíj, hogy „1-es és 4-es zóna”, hanem csak olyan, hogy „1-től 4-ig”; és ha mondjuk a Piccadilly vonalon a Heathrow repülőtérről (6. zóna) rögtön a hatalmas Wood Green bevásárlóközponthoz utazunk (3. zóna), akkor nemcsak a 3-6. zónák díját kell kifizetnünk, hanem az 1-6. zónák teljes díját, mert az út a 2. és 1. zónán át vezet. Ha olyan állomásról indulunk vagy olyanra érkezünk, amelyik két zóna határán van, akkor a kétféle lehetséges díj közül a kisebbet kell fizetnünk.

Londonban kilenc zóna van. Jellemző a méretekre, hogy a Heathrow repülőtér, amely messzebb van London közepétől (22 km), mint Ferihegy Budapestétől (18 km), a hatodik zónában található: tehát a repülőtéren túl még három zóna van.

Ha valaki azt mondja, hogy „a harmadik zónában már nem vagyok ismerős”, akkor tudhatjuk, hogy olyan londonival beszélgetünk, aki szeretne nagyon előkelőnek látszani…

Csak néhány érdekesség: Wembley a 3-4. zónában van, Wimbledon a 3. zónában, Greenwich a 2-3. zónában, és az a vasútállomás, ahonnan Harry Potter vonata indult, az 1-es zónában. Az aktuális viteldíjak ezen az oldalon találhatók. 

Nem szúrom be a posztba a táblázatokat, részben, mert túl sok van belőlük (a gyerekek viteldíjával, a tanulói díjakkal stb.) és terjedelmesek, részben, mert amit beszúrok a bejegyzésbe, az elavulhat, de a honlapot karbantartják: tehát ott érdemes megnézni.

Célszerű alaposan átnézni a táblázatokat: sokféle kedvezmény létezik. Csak kettőt említek, amelyeknek a megtalálásához kicsit lapozni kell, és ezért nem mindenki veszi észre, aki pedig jogosult lenne rá: 60-éves kortól 30% kedvezményre jogosító kártya, 65-éves kortól ingyenes utazásra jogosító kártya igényelhető.

Az egész városra érvényesek ezek a kártyák, még néhány vasúti vonalra is; bár egyes esetekben csak délelőtt fél tíztől. Semmi más nem kell hozzájuk, mint fénykép és londoni lakcím-igazolás.

Oyster-kártyát egyébként rengeteg boltban lehet kapni: ezt felirat szokta jelezni. Kapható minden földalatti- és földfeletti-állomáson is. Az ára 5 font. Ha már nem kell: visszaváltható. De nincs is rá feltétlenül szükség: az érintéses bankkártyát is használhatjuk az utazáshoz.

Én jobban szeretem az Oyster-kártyát: az egyenleget feltöltő automatával például lekérdezhető az utazásaink története. Nem mellékesen: ez egy-egy reklamáció esetén is jól jöhet.

Történt egyszer például, hogy valami felújítási munkák miatt „terelő alagúton” jöttem ki a földalattiból és azt vettem észre, hogy kint vagyok az utcán anélkül, hogy kimenetkor találkoztam volna olyan kapuval, ahol a kártyát az érintkezőhöz tarthattam volna.

nagy-britannia_london_metro_foto_abdullah_al-mazyad.jpg(Fotó: Abdullah Al-Mazyad)

Semmi baj, gondoltam: majd visszafelé menet úgyis látszani fog a számítógépes rendszer számára, hogy hol vagyok. Meg is lepődtem nagyon, amikor nem engedett be a kapu, jelezve, hogy a kártyámon nincs fedezet az utazásra.

Az utazási történetből kiderült, hogy a korábbi, az ő szemszögéből nézve kideríthetetlen módon megszakadt, azaz befejezetlen utazásért a rendszer a Londonban lehetséges legmagasabb díjat vonta le. Az állomás személyzetéhez fordultam, elmondtam az esetet, és pillanatok alatt visszaállították az egyenlegemet.

Apró, de néha bosszantó rendszerhiba: ha bemegyünk egy állomásra, majd meggondoljuk magunkat, vagy csak túl sokat késik a földalatti, és utazás nélkül ki is jövünk, a minimális díjat (tehát csúcsidőn kívül 1,50, csúcsidőben 1,70 fontot) akkor is levon a rendszer a kártyánkról.

Én is jártam így: éppen azért, mert késett a földalatti… ezért hát nyilván nem volt időm arra, hogy a személyzet egyik tagjától segítséget kérjek, pedig nyilván visszapakolta volna a levont összeget a kártyámra.

Ez még az ittlétem elején volt: azóta tudom, hogy akár napokkal később is reklamálhattam volna, hiszen az utazási történetben ott volt a levonás időpontja, annak pedig utána tudnak nézni, hogy valóban akkor volt-e a nagy késés.

De a légkört megismerve úgy gondolom, hogy ha semmi késés nem lett volna, csak meggondolom magam és nem utazom, akkor is visszakaptam volna a levont díjat.

Lehet az Oyster-kártyára bérletet is feltölteni: jelenleg egy heti buszbérlet 21 font, egy heti földalatti-bérlet (amely a buszokra is érvényes) az első három zónára 37,70, az első 4 zónára 46,10; de lehet többféle zóna-kombinációra kapni: például a 2-3-4. zónára csak 26,60, mert az első zóna a legdrágább.

És ami a legfontosabb érv lehet amellett, hogy ne érintéses bankkártyát, hanem Oyster-kártyát használjunk az utazáshoz: az Oyster-kártyára a „capping” is vonatkozik!

Ha elkezdek utazgatni és az aznapi levonás eléri azt az összeget, amelybe a bérlet egyötöde kerülne az adott zónákban (ha csak az első 3 zónában utaztam, akkor 7,70 fontot), akkor az automata nem von le többet!

Ezt leírom még egyszer: ha a kártyámról levont összeg már elérte azt az összeget, amennyi a bérlet ára lenne egy-egy munkanapra lebontva, akkor utazhatok még aznap akármennyit: a levonás nulla!

Úgy gondolják, hogy ha már befizettem annyit, amennyibe körülbelül egy, az adott zónákban érvényes bérlet munkanaponkénti ára lenne: méltánytalan lenne ennél többet kérni az utastól… Ha csak buszt használok, akkor 4 font felett már nincs aznap levonás.

Van heti capping is, ha egész héten ugyanazt az Oyster-kártyát használjuk: ha felhasználtunk annyi keretet, amennyibe – az utazásaink során használt járműveket és érintett zónákat figyelembe véve – a bérlet került volna, akkor nincs több levonás.

És még egy fontos tudnivaló a buszról: ha az Oyster-kártyán már 1,50 font sincsen, egyetlenegy busz-utazásra akkor is jó (legfeljebb utána negatív összeg lesz rajta, amelyet a legközelebbi feltöltéskor ki kell egyenlíteni): hát már csak nem fordulhat elő, hogy valaki mondjuk éjszaka azért nem tud hazamenni, mert elfogyott a kártyáján a fedezet, amikor pedig már minden olyan hely zárva van, ahol feltölthetné!

Hangsúlyozom: a szabályokat alaposan el kell olvasni. A capping szempontjából hány órakor kezdődik és végződik a nap? Mi a helyzet a sajátos járművekkel, például a hajókkal?

Maximumot vonnak le például, ha valaki jelentősen több időt tölt el a be- és kiszállás közt, mint amennyi az adott út reális időtartama és sok más apró szabály is van; de ismét hozzáteszem, hogy érthető indoklással bármelyiket lehet „méltányosan értelmezni”.

Május 26. Mindig tanul az ember valami újat

Azt azért nem hittem volna, hogy az Egyesült Királyságba érkezésem kilencedik hónap-fordulója ilyen bosszantó tanulsággal jár majd.

Igen: épp ma háromnegyed éve szálltam le a távolsági autóbuszról a Victoria buszpályaudvaron. Minden új volt és nagyon idegen. Most pár hete jártam megint arra, háromnegyed éve első ízben: egészen elcsodálkoztam, hogy mennyire magabiztosan tudtam tájékozódni, pusztán amiatt, hogy már rutinom van az itteni tájékozódásban.

A mai napon viszont túlzottan bíztam a helyismeretemben. Hét megállónyit akartam autóbusszal menni a városban. Ahol várakoztam, kétféle busz is jöhetett, amelyek ezen az útszakaszon jártak: mindegy volt, melyikre szállok.

Sokat kellett várni, aztán meg mindkettő egyszerre jött. Nagy okosan a másodikra szálltam fel: hagytam, hogy a tömeg megrohamozza az elsőt.

Most már tudom, miért tették…

Az ötödik megálló közben ugyanis azt hallom, hogy a buszsofőr rádiótelefonon beszélget valakivel és azt mondja: a következő megállónál le tudok állni… Aztán beérkeztünk a megállóba és a sofőr elkiáltja magát: Last stop (utolsó megálló)!

Az emeletes busz teljes utazóközönsége értetlenkedve, de zúgolódás nélkül leszáll; a busz üresen továbbmegy; mi ottmaradunk a megállóban… (Régebben itt lakó ismerősök szerint nem ritka, hogy ilyesmi előfordul.) Akik pedig az elöl menő buszra szálltak, zsúfoltan, kényelmetlenül, de utaznak tovább: még látjuk a távolodó buszukat.

Szóval nem jött be, amire számítottam, hogy ugyanakkor, de kényelmesebben érek célhoz, mintha az első buszra szálltam volna (sőt talán előbb is, mert a kevesebb le- és felszálló miatt ez a busz gyorsabb lehet, meg is előzheti a másikat – gondoltam). Most már tudom: az első lehetőségnél azonnal fel kell szállni, az a biztos.

Jelzem: nemsokára jött a következő busz, de a délutáni csúcsforgalomban további másfél megálló után torlódás alakult ki: álltunk. Egy utas szólt a sofőrnek: ugyan már nyissa ki az ajtókat… Kinyitotta. Leszálltam: sétálva beértem az előző buszt, amelyre korábban nem szálltam fel, sőt az azelőttit is.

Mondtam már, hogy busszal Londonban az utazzon, aki ráér?

Gyere és kövesd a Határátkelőt az Instagramon is, például mert sok érdekes és exkluzív kép vár! 

Közben visszaolvasgatom, amit korábban írtam, hogy ki tudjam egészíteni.

Nem mintha fontos lenne, korábban azt írtam, hogy csak a földfelettin vannak az ajtón nyitógombok; azóta földalattin is utaztam olyan vonalon, ahol szintén vannak (bár a földfelettivel ellentétben itt az ajtók akkor is kinyíltak, ha a gombot senki nem nyomta meg).

Találtam viszont még egy különbséget a földalatti és a földfeletti között, mégpedig a késés esetén történő visszatérítésben. Mondom: ha a földalatti vagy földfeletti késik, viteldíj-visszatérítést lehet kérni!

(Nem tettem ilyent eddig, csak a hirdetést olvastam róla, úgyhogy nem tudom, hogy hogyan működik; de az Oyster-kártyáról, ugye, leolvasható az utazás története – vagyis bizonyítani lehet, hogy pontosan mikor hol jártam; és a közlekedési vállalat nyilvántartásában megtalálható, hogy akkor volt-e a késés, úgyhogy a dolog tiszta.) A különbség: a földalattin 15, a földfelettin 30 perc késés után kérhető a visszatérítés.

Ebből is látszik egyébként, de feltehetően akkor is nyilvánvaló lenne, ha nem írnám le: mindenkinek akárhány közlekedési Oyster-kártyája lehet és akárhány más, érintés nélküli kártyája, amelyekkel szintén utazhat; de nagy zavart tud kelteni, ha valaki nem ugyanazt a kártyát használja kiszálláskor, mint amellyel beszállt. Buszon, ahol csak egyszer kell a kártyát odatartani, ez nem gond; a földalattin-földfelettin igen.

Szóval be- és kilépéskor ugyanazt a kártyát használni kötelező; valamennyi utazásunkhoz ugyanazt a kártyát, mégpedig Oyster-kártyát használni pedig célszerű, mert különben a „Nem csak hosszadalmas, hanem még drága is” bejegyzésben leírt capping nem vonatkozik rá.

A „Földalatti, földfeletti” bejegyzésben írtam az expressz és fél-expressz járatokról, amelyek egyes megállókat kihagynak. Van olyan is, hogy két járat párhuzamosan megy, csak az egyik nem áll meg mindenütt.

Például a Metropolitan és a Jubilee vonal is megáll a Wembley Park és a Willesden Green megállókban, de a Jubilee-nek e kettő között is van két megállója, amelyeken a Metropolitan (másik sínpáron) átrobog.

Írtam egy nagy listát a témákról, amelyeket még érinteni szeretnék: hát úgy látom, nem fogom ezt a bejegyzés-sorozatot téma hiányában hamar abbahagyni. Ma voltam például egy lakossági tanácsadó-irodában: ez önmagában is tanulságos, meg az eset is, amelyik miatt felkerestem őket. No, majd egyszer legközelebb.

A londoni „ez valóban az”-érzés

Ízlésről nem lehet vitatkozni – mondták a régi rómaiak. Érzésekről sem. Az alábbiakban a Londonnal kapcsolatos érzéseimet írom le: nem tudom, hogy mások érzései milyenek.

Remélem, gondolatébresztőnek alkalmas lehet ez a bejegyzés, aki pedig másképp érez, megírhatja hozzászólásban, vagy a saját blogján, vagy akárhol. De vitatni őket nem lehet: ezek az én érzéseim, márpedig egy érzés nem lehet „igaz vagy hamis”.

Hadd kezdjem egy példával: másik utazásaim példájával. Jártam Rómában és jártam Jeruzsálemben. Mindkettőben van Via Dolorosa („a fájdalom útja”). Mindkettő ugyanarra az eseményre emlékeztet: Jézus útjára a keresztig.

Rómában ez az út monumentális, lenyűgöző, a lélegzetet elszorító annak számára is, aki nem hívő.

Jeruzsálemben ez egy kanyargós keskeny utca a bazáron keresztül, ahová háromszor merészkedtem be: ebből mindháromszor eltévedtem.

Rómában a művészet halhatatlan alkotásai emlékeztetnek az egyes stációkra.

Jeruzsálemben talán A3 méretűek a fehér, dísztelen, egyszerű feliratú táblák a házak falán: „Itt esett el másodszor...” és így tovább.

Rómában áhítatos turistákat és zarándokokat látunk a Via Dolorosa egész hosszában.

Jeruzsálemben az egymást érő kis boltok árusait látjuk, rohangáló gyerekeket, a boltjuk előtt a földön ülve sakkozó arabokat, harsányan vitatkozó zsidókat, a táblákat fényképező keresztényeket és egymást fényképező mindenféle turistákat, minden arra járót megszólító és a boltba invitáló eladókat (ahol egyébként a keresztény, zsidó és muszlim negyedben egyaránt valamennyi boltban ugyanazok a keresztény, zsidó és muszlim emléktárgyak kaphatóak, egymás mellett ugyanazon a polcon), és persze zarándokokat is, akik mindezeket kerülgetik.

Rómában magukba mélyedő elmélkedők mennek az úton.

Jeruzsálemben az utacska két oldalán a boltok elé kirakott áru-tömeg szinte minden helyet elfoglal: minden lépésnél irányt kell változtatni, utat kell adni a szembejövőknek, le kell rázni az erőszakos boltosokat, és néha el kell ugrani a labdázó gyerekek bomba-rúgásai elől.

Rómában a Via Dolorosa minden pontja Jézus kínszenvedéssel teli útjára emlékeztet.

Jeruzsálemben – ez valóban az az utca… Ez valóban az az utca, egyik végén Heródes palotájának a romjaival, másik végén az egykori kereszt helyére emelt templommal.

Az az utca, nagyrészt feltehetően ugyanazok a kövek,… és igen: ugyanaz a nyüzsgés, ugyanaz a zaj, ugyanaz a káosz, ugyanaz a kavargás… szerintem senki nem lepődne meg, ha az egyik sarkon befordulna egy szakasz római katona… és alig lenne, aki felfigyelne arra, hogy valakiket éppen kísérnek valahová.

Kérdeztem helybélieket: hogyhogy egy ilyen kis utca… a város egyik legprofánabb helyén, a bazárban… a maga nyüzsgésével, zajával, rendetlenségével…

Úgy néztek rám, mintha gyengeelméjűt látnának. Miért – kérdezték –, mit gondolsz, kétezer éve mi volt itt? Ugyanez a bazár. És hol vezették végig a halálraítélteket? Nyilván a bazáron, a kanyargós úton, hogy mindenki lássa a menetet.

Ugyanez a nyüzsgés volt, ugyanilyen tömeg és zaj. Nyilván nem japán hifitornyot árultak, hanem talán tevenyerget, de például a falatozóban kapható sült birkahús és a mézes édesség valószínűleg ugyanez volt.

Ha el akarod képzelni az akkori jelenetet, mondták, akkor ezt a környezetet képzeld köré: ugyanígy szaladgáltak a gyerekek, kiabáltak az árusok, és egyébként a menetet kísérő néhányon kívül az emberek többsége ugyanúgy nem törődött az egésszel, ahogyan most nem törődnek a lengyel szerzetes-csoporttal, akik énekelve visznek egy nagy keresztet a vállukon…

Ilyesféle „ez valóban az” érzéseim vannak rendszeresen Londonban is.

Ez valóban a Piccadilly Circus: csak a reklámok mások most, mint a „Vissza a jövőbe” itt játszódó jelenetén.

piccadilly_foto_puhacica.jpg(Fotó: Puhacica) 

Ez valóban az a ház a Harley Street-en, ahol Lionel Logue, VI. György király beszédterapeutája lakott és rendelt, még ha alaposan megnézve rá is jöttem, hogy „A király beszéde” filmben nem ez a ház szerepel.

Ez valóban az a pályaudvar, amely a Harry Potter-filmben megjelenik; és a turisták kedvéért ott van a 9¾. vágány is: lehet előtte fényképezkedni, persze nem ingyen. Ez valóban az a hely, ahol Sherlock Holmes lakott (volna, ha nem kitalált személy lenne).

A házak kapuja Poirot-filmekből ismerős, néhány utcanév régi regényekből. Az évtizedekkel ezelőtti képeken ugyanez a taxi van: a legenda szerint azért ilyen magas, hogy egy gentleman cilinderben is beülhessen… és egyáltalán nem csodálkozom, amikor – igaz, nem gyakran – a belvárosban, a Cityben valóban cilinderben jön szembe valaki, vagy gömbölyű keménykalapban.

Sikerült-e ebben a bejegyzésben átadnom a Londonnal kapcsolatos „ez valóban az”-érzésemet? Örülök, ha igen; de felhívom a figyelmet arra, hogy egy szóval sem mondtam értékítéletet: nem mondtam azt, hogy ez jó, és nem mondtam azt, hogy nem jó.

Számomra most új és különleges megismerni ezt a környezetet, amely annyira eltér attól, amelyben felnőttem: a később következő posztjaim egyikében majd a „Kedves Alex,” című elmélkedésben jelzek néhány eltérést, amelyeket felismerni vélek.

Ott leírtam néhány sejtésemet arról is, hogy mi mindenben befolyásolja az ember gondolkodását, ha a környezet ennyire a folytonosságot sugallja – nem lesz könnyű feladat, hogy ezt komolyabban elemezzem majd valamikor.

Befejezésül csak annyit, hogy ahogyan a saját anyanyelvét is jobban tudja az, aki más nyelvet is megtanult, ugyanúgy jobban érti a saját eredeti környezetét is az, aki másmilyent is látott már és megértette „a logikáját”: miért olyan, amilyen.”

HÍRMONDÓ

„Ez egy ördögi kör”

Ritkán beszélünk róla, de attól még létező jelenség a külföldön prostituáltként dolgozó magyar nők helyzete. Berlinben is akadnak jó páran, őket segíti Ádám Éva szociális munkásként. Mint mondja, nehéz kiszállni, van olyan lány, aki már 8-9 éve nem volt otthon, mert rászokott a drogra. Van, hogy a családnak kell megfelelni otthon, hiszen várják, hogy minden hónapban feladja a pénzt a Western Unionnál, hogy el tudják tartani az unokákat. És van, hogy a strici nem engedi haza. A teljes cikket itt találod, érdemes elolvasni.

Megremegett a londoni lakáspiac

A brit főváros luxuslakásainak piaca gyakorlatilag összeomlott a népszavazás eredményét követően. Éppenséggel a trend már előtte sem volt túl pozitív, elemzések szerint erre csak rásegített a Brexit. Ráadásul a londoni lakásárak egyébként is zuhannak, és már ez volt a helyzet a június végi népszavazás előtt. Hosszabban itt olvashatsz a témáról.

Gyere el az esküvőmre!

Kit ne érdekelne egy eredeti indiai, orosz vagy éppen amerikai esküvő? Ám ha érdekel is, milyen nehéz eljutni egy ilyenre ismerősök híján? Ebből a két alapkérdésből indult el egy kezdeményezés (divatosan: start-up) Ausztráliában, aminek sok különlegessége mellett van egy, ami nekünk egészen érdekessé teszi: egy magyar találta ki. Ha a részletekre is kíváncsi vagy, akkor ide érdemes kattintanod.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: London Anglia Nagy-Britannia Londonban sej

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr398916782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Muscari 2016.07.27. 08:43:06

@ChristineK: tényleg, az ki is ment a fejemből. Talán azért, mert ott még nem jártam.

Golf2 2016.07.27. 08:48:56

@M. Péter: "Female lorry driver" nincs több kérdés.

M. Péter 2016.07.27. 09:03:44

@svájci sapka (ch): Volt bolgár sofőr is a hírekben nemrég.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2016.07.27. 09:07:42

@M. Péter: Az hogy lebontott egy kerítést, még nem a világ vége.
:)
Ennél sokkal szomorúbb esetek is vannak.
Tegnap egy komplett család halt meg, mert a kamion nem vette észre, hogy áll a sor, és a személyautót a teherautóra tolta.
:(
www.bluewin.ch/de/news/vermischtes/2016/7/26/moeglicherweise-mehrere-tote-bei-unfall-vor-dem-got.html

Evain 2016.07.27. 09:19:58

@diggerdriver: apropó, múlt héten remélem nem csuklottál, gondoltam rád ezerrel, ugyanis ebben a parkban voltunk a szabink alatt:
www.diggerland.com/days-out-in-yorkshire/
nagyon bejövős volt. :) meg is jegyeztem az egyik gép használata után, hogy tuti szégyent hoztam rád. :P
:)

Hari Seldon 2 2016.07.27. 09:38:43

@M. Péter:
MIÉRT NEM tanulja meg sok hülye, hogy HA videót veszünk fel telefonnal, akkor VÍZSZINTESEN KELL fogni azt a rohadt készüléket?!?

(elnézést, hogy most kicsit kevésbé voltam visszafogott.. De ez rohadtul idegesít)

Csodabogár 2016.07.27. 09:48:04

Szokásos részletes poszt a Londonba utazóknak. Nem tudom ma hogy van, de mikor utoljára ott turistáskodtunk, hárman voltunk. Hamar rájöttünk, hogy hármunknak olcsóbb és egyszerübb taxival közlekedni, mint bármi mással. Ez egyébként máshol is igy van rendszerint. Barcelonában az idén ugyanez volt a gyakorlat. Svájcban inkább nem.

puhacica 2016.07.27. 09:50:15

ami kimaradt, viszont fontos: ha lerak a busz korabban, mint ahogy tervezted es nem berlettel utazol, akkor kerj a sofortol "igazolo" jegyet, igy a kovetkezo buszon csak azt kell felmutatnod, nem kell ujra lehuznod a kartyad. (berletnel ez felesleges, ugyis korlatlan utazast biztosit, amig ervenyes.)

Herr Géza 2016.07.27. 10:03:42

Hát ez a részletes "BKV" tájékoztató nyilván hasznos azoknak, akik most készülnek Londonba (vannak még ilyenek??? :D).....
A poszt utolsó mondata viszont nagyon tetszett...., nagyon igaz.

Herr Géza 2016.07.27. 10:08:32

@svájci sapka (ch): Igen, egy német család volt az áldozat. Két kislánnyal. Szörnyű... Valószínűleg a nyaralásból tarthattak hazafelé...

Mrs. Clayton 2016.07.27. 10:14:20

@Csodabogár: hat ez szerintem ma nincs igy, mi legutobb tavaly taxiztunk ugy kb par kilometert mert a kovetseg azert nem zart be mert engem vartak es olyan gyorsan szerintem maga Usain Bolt sem szaladt volna meg a penteki csucsforgalom ellenere sem, s ezert fizettunk valami 25 fontot

en altalaban ha hetkoznap es kell congestion charget fizetni, akkor annak a szelen leparkolok es metroval megyek tovabb, nekem nincs oysterem mert a kartyam siman jo, ha vendegekkel megyunk akkor van annyi erintos kartyam h mindenkinek tudok egyet adni, erre szerintem marhasag 5 fontot elkolteni
ha meg hetvege van mint most vasarnap, akkor meg egeszen a centralig be lehet menni kocsival
mondjuk azon kicsit felhaborodtam, h a royal albert hallban olcsobb parkolni mint a kensington high streeten barhol, de igy legalabb nem kell gyalogolni semennyit

Golf2 2016.07.27. 10:53:09

@Mrs. Clayton: "és kell .... fizetni,nekem nincs.....biztos így van majd szótárazok.

Golf2 2016.07.27. 11:19:24

"Zuhannak a londoni lakásárak" pukk mondta a lufi és a földre szállt.

Péter Londonból 2016.07.27. 11:20:17

@firg_firg: A "Vissza a jövőbe II." résznek körülbelül a 12. percében van egy jelenet valami hatalmas (egyébként a filmben hárommdimenziós) reklámmal: ez keltett bennem olyan benyomást, mintha a Pccadilly Circus lenne a helyszín. Elnézést kérek a tévedésért és köszönöm a rákérdezést (és Taxomükke válaszát)!

Golf2 2016.07.27. 11:23:56

@Herr Géza: Jó az utolsó mondat? Én laktam kinn és így még rosszabb látni hogy jobban kéne a dolgoknak.Ha mindig itt lettem volna fel sén se nyomnám el az m1et.

Péter Londonból 2016.07.27. 11:24:58

@Muscari: Köszönöm! Nem tudtam, hogy a contactless kártyával való közlekedésnél is működik a capping. (Nem is feltételeztem, mert úgy sejtettem, hogy a kártya tárolja az utazási történetet, márpedig egy contactless bankkártya ilyent nyilván nem tesz.)

Nagyon jó tanács, hogy az Oyster-kártyát regisztrálni érdemes: a közlekedési vállalat, a tfl honlapján könnyű megtenni.

Köszönöm az útiköltség-megtakarítási ötleteket is!

Péter Londonból 2016.07.27. 11:27:35

@puhacica: Ezt én sem tudtam. Köszönöm!

Péter Londonból 2016.07.27. 11:38:59

@Golf2: Köszönöm, hogy igazoltad, hogy a mondat jó... Amit állítottam, az annyi, hogy jobban érti a saját eredeti környezetét is az, aki másmilyent is látott már és megértette „a logikáját”: miért olyan, amilyen. Azt nem mondtam, hogy ez jó érzés... Teljesen igazad van: nyomasztó látni, hogy a dolgok hogyan is mehetnének ahelyett, ahoygan (és amilyen irányban) valójában történnek... De ez inspriálóó is lehet, nem? A hataratkelo második pályázata épp erről szól.

Taxomükke (UK) 2016.07.27. 11:46:43

@Muscari: @ChristineK: Hát akkor most tanultam valamit. Köszi.

Péter Londonból 2016.07.27. 11:48:23

@diggerdriver: Hűha! Ha az írásomra azt mondja valaki, hogy "szokásos" és "kiváló"... nagyon jólesik, köszönöm; de ez azért gyomorszorítóan kemény elvárás arra nézve, hogy milyen legyen a következő... Remélem, hogy a későbbiekben sem fogok csalódást okozni azoknak, akik olvassák az írásaimat. Neked pedig külön köszönöm a rendszeres hozzászólásokat!

Taxomükke (UK) 2016.07.27. 11:50:11

@M. Péter: A kamionos lehet hogy hazánk hírnevét öregbíti, de a kameraman meg Angliáét... az idióta nem szól a sofőrnek, inkább felveszi videóra. A barom.

Taxomükke (UK) 2016.07.27. 11:54:58

@Péter Londonból: Ja, tényleg jó az írás, bár új látogatóknak talán túl részletes is.
Én mondjuk biztosan metrót írnék, nem földalattit, de ennyi szerzői szabadság hadd adassék meg. :))

Golf2 2016.07.27. 12:05:36

@Péter Londonból: igazoltad, hogy a mondat jó...Milyen munkakörben vagy te ennyire kipihenve? Mindegy nem érdekes.
Az anyanyelvem mitől lesz gazdagabb ha tudok még 1 nyelvet mondjuk 35 éve? Mert nem vettem észre.

Golf2 2016.07.27. 12:12:04

@M. Péter: 1 sofőr öregbíti a magyarok hírnevét... Itt Pesten meg napi 100 részeg angol a belvárosban hajnalig...

2016.07.27. 12:12:21

"Sikerült-e ebben a bejegyzésben átadnom a Londonnal kapcsolatos „ez valóban az”-érzésemet? Örülök, ha igen; de felhívom a figyelmet arra, hogy egy szóval sem mondtam értékítéletet: nem mondtam azt, hogy ez jó, és nem mondtam azt, hogy nem jó."

Hat pedig igy nem er semmitse, ugyhogy akkor en kerdezem meg: tetszik ez neked? Jo erzessel tolt-e el, hogy ugyanott jarkalsz, illetve mit varsz attol a helytol? Peldaul, milyen legyen a Piccadilly Circus, vagy az a hires zebra az Abbey Roadon ahol a Beatles tagjai keltek at sorban? Tetszik-e neked, hogy ma is bazarsor van a Fajdalom Utjan Jeruzsalemben, jo-e, hogy igy van, es milyennek kene szerinted lennie?

Nemreg lattam egy fotosorozatot az interneten, ahol turistalatvanyossagokat fenykepeztek, de nem magat a latvanyossagot, hanem, hogy mi van korulotte, kb az volt bennuk az erdekesseg, hogy minden nezo szamara kiderult, hogy a Tadzs Mahal korul mekkora a sartenger, es, hogy a Stonehenge csak egy autoutra nez, es a piramisok korul egy sima varos van. Ezt en csak ugy mondtam, valoszinuleg ezt tudod, hiszen ugy tunik, sokfele utazgattal, tehat tisztaban vagy vele, hogy a "legszentebb", vagyishat a legnagyobb becsben tartott helyek korul is van budos meg lehet gagyi szarokat kapni, mivel oda is csak emberek jarnak, azokat is csak emberek epitettek, tehat nyilvan mindig valamifele hetkoznapi, emberszagu valosag fogja oket korbevenni, ez nyilvan nem kerdes, az viszont igen, hogy szerinted nem jol van-e ez igy, vagy akkor milyennek kene lenniuk?

Ginix 2016.07.27. 12:22:42

@Golf2: szerintem van benne valami. mikor elkezdtem nyelveket tanulni, akkor volt egy csomószor ilyen revelációm, h nahát, ez innen van? (használták régen a früstük szót a reggelire) vagy az idegen szavak és kifejezések minimum felét tudja és érti az ember, ha beszél 1-2 másik nyelvet is.

2016.07.27. 12:28:14

"és egyáltalán nem csodálkozom, amikor – igaz, nem gyakran – a belvárosban, a Cityben valóban cilinderben jön szembe valaki, vagy gömbölyű keménykalapban."

Nyomorult barom hipszterek! Gondolom akkor ilyen velocipeddel kozlekedo tipust is lattal mar, istenem.

:D

Golf2 2016.07.27. 12:29:10

@Ginix: Hát én még a revelációt se értem remélem nem aranyér ott is van csomó gond.

Herr Géza 2016.07.27. 12:32:48

@Golf2: Nem kimondottan arra gondoltam, amire te... :)) Inkább csak szimpla hétköznapi mechanizmusokra. Ha az ember nem mozdul ki a saját "koordinátarendszeréből" és beleszületett egy világba, ahol sokminden azért van úgy, mert "mindig is így volt", akkor gyakran el sem gondolkozol a "miért"-en. Vagy azon, hogy lehetne azt másképp is.
Ez most nagyon elvonatkoztatottnak hangzik, próbálnék éppen valami földhözragadt példát hozni, de rövidzárlat van nálam...
A nyelvhez: én (szülői "terror" hatására :D) már alsó tagozatos koromban tanultam németül a sulin kívül, így határozottan állítom, hogy a magyar nyelvtan tanulásába is besegített az, hogy egy totálisan más rendszerű nyelvet is tanultam párhuzamosan. Emiatt úgy érzem tudatosabban igyekeztem elsajátítani a nyelvtani szabályokat a magyarban is.
Persze lehet, hogy ez csak elmélet és valami egyedi jelenség...

Herr Géza 2016.07.27. 12:34:49

@Ginix: @Golf2: Ma, például ez is jó példa az elméletemre... :D

Herr Géza 2016.07.27. 12:40:47

@Golf2: Na vazze, én meg első blikkre azt hittem, hogy az "releváció", csak Ginix félreütött. De az meg jelentésileg nem passzolt, így megnéztem, és tényleg van ilyen szó....
Ismét tanultam valamit...., már megint. :))))

Golf2 2016.07.27. 12:44:15

@Herr Géza: én csak 18évesen kezdtem így már nem játszott a nyelvtan

Ginix 2016.07.27. 13:08:09

@Golf2: ezen hangosan felröhögtem:)
@Herr Géza: mindig összekevertem, ebben meg az angol "reveal" jött a segítségemre. mondom, h ad hozzá!:)

Mrs. Clayton 2016.07.27. 13:41:50

@Golf2: dragam, majd ha londonban jarsz es meglatod a congestion charge tablakat akkor kovesd amit irtam ellenkezo esetben sokba fog kerulni h nem erted ami ki van irva

Mrs. Clayton 2016.07.27. 15:57:25

@Golf2: szerintem neked a magyar se megy, elobb szotarazd ki azt is, de ha csak kotekedni akartal, akkor nyertel

M. Péter 2016.07.27. 16:51:11

@Hari Seldon 2: Ez a csata már el van vesztve, az álló videó nyert.

Csodabogár 2016.07.27. 17:45:14

@Herr Géza: A magam részéről a magyar nyelvtant se tanultam meg. Zürös időkben jártam iskolába.:-(
Így beszélek magyarul, németül és svédül, nyelvtan nélkül érzés szerint. Angolul mindig komolyan meg akartam tanulni, rengeteg tanfolyamra jártam, többek közt több hetes intenzivre is, Angliában. Elég jól írok, gond nélkül olvasok, de beszélni igazán használhatóan angolul soha nem tanultam meg. Engem a nyelvtan gátol a beszédben.

montroyal ( CAN qc) 2016.07.27. 17:47:35

a montreali tomegkozlekedesrol leirom a tapasztalataimat
...
...
...
... ez mind ..
azert mar utaztam legalabb 2x buszon 25 ev alatt es metroval megyek ha a hockey stadionba van valami esemeny koncert ( mecsre nincs jegy az egesz szezonra egy fél ora alatt)

montroyal ( CAN qc) 2016.07.27. 17:55:05

@Csodabogár: Engem a nyelvtan gátol a beszédben

engem egyaltalan nem ... de akivel beszelek azt nagyon, hiaba mondom el neki 3x ... rosszul..
..
viszont en a 4 nyelvbol csak magyarbol jartam iskolaba .. de koszonom jol vagyok igy 28 év utan kulfoldon ..

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.07.27. 18:29:33

@Golf2: Nono én ismerek vérprofi nő kamionsofőrt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.07.27. 18:31:18

@Evain: Már régóta meg akarjuk látogatni. Ugye milyen könnyű géppel dolgozni?
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.07.27. 18:32:56

@puhacica: Az anyjával lépjen vadházasságba mind amelyik nem megy végig.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.07.27. 18:36:49

@Péter Londonból: Az elvárás nagy Árgus szemekkel figyelem mikor hibázol és akkor lecsapok. Na akkor olyat teszek mint nagyapám Véreskezű Bill amikor ellopták a lovát a kocsma elől....

Herr Géza 2016.07.27. 18:58:09

@diggerdriver: Én is ismerek egyet...:))))))

puhacica 2016.07.27. 18:58:41

@diggerdriver: vagyis "megbaszikálhatná"? :D

arncht 2016.07.27. 19:59:33

Ha ez vigasztal becsben joval dragabb a vonal es a napijegy :) de mindenre ervenyes egysegesen. Ez az arlimit marha jo dolog...

blackhairlady 2016.07.27. 20:07:55

@Péter Londonból: ismet egy jo poszt, nekem nagyon tetszo stilusban:) Gondolom akinek aktualis annak kulonosen jol jonnek az informaciok. Utolag visszagondolva,lehet, hogy jobban jartunk volna amikor 4 napot toltottunk Londonban a lanyommal, hogy ha veszunk egy berletet a metrora mint napi jegyet. Keso banat :)

blackhairlady 2016.07.27. 20:10:54

Egy kicsit off, de megsem annyira.

Hogyan lehet eljutni (taxin kivul) a budapesti repterrol a Nepligetig?

Péter Londonból 2016.07.27. 20:15:04

@Taxomükke (UK): Lábujjhegyen gépelem, hogy más ne hallja: nem tudmo, mi a szaxerű különbségtétel a metró és a földalatti között... Biztosan megvannak a besorolási szempontok. Azért hívom földalattinak, mert akkor az overgroundot lehet földfelettinek hívni (ilyen szellemes bírok lenni, no, csak így egyhelyben ülve is); és kükönben is: nekem a londoni földalattin sokkal inkább "budapesti kisföldalatti"-, mint "kettes-hármas-négyes metró" érzésem van. Hát ennyi.

33621 2016.07.27. 20:17:19

Még hogy Ausztráliában nem élnek jól az emberek! A kecske pásztornak is lambója van!

miertufa.reblog.hu/kecskek-a-lamborghini-utanfutojan

33621 2016.07.27. 20:18:36

@blackhairlady: Csak nem megint itt vagy?

Herr Géza 2016.07.27. 20:20:26

@blackhairlady: Reptéri busz a Köki-ig, onnantól metró a Népligetig. Eccerű. :))))

Péter Londonból 2016.07.27. 20:36:14

@mojyo: Remélem, hogy a "nem ér semmitse" szöveget csak az ingerültséged szülte... Azzal viszint egyetértek, ha arra gondoltál, hogy épp csak az igazi emberi lényege hiányzik! Amit írok, talán kevésbé "kilúgozott", mint egy útikönyv, de egyéni vélemények valóban csak... hoygan is mondjam... indirekt módon vannak benne. Vannak benne: a szövegekből az értékrendem, hozzáállásom kikövetkeztethető, akár abból is, hogy miről írok ironikusabban... de óvakodom a nyílt "értékeléstől", nem utolsósorban azért, mert "más házában lakom": a hataratkelo nem az én blogom: alkalmazkodom a stílusához, toleráns felfogásához.
Adtál viszont egy remek ötletet. Már a sorozathoz tartozó első poszt idején szó volt arról, hogy jelenjek meg a hataratkelo.com oldalon is és mindezt kössem össze a saját honlapommal. Azóta töröm a fejem egy értelmes kapcsolat-koncepción. Most erre gondolok: folytatom a poszt-sorozatot ugyanígy, értékítéletek nélkül; beküldöm ugyanezt a hataratkelo.com oldalra, a hozzászólásokból merített kiegészítésekkel, javításokkal (az adott hozzászólóra hivatkozva, ha megengedi); és a MAGAM oldalán megírom a véleményeimet - vagyis a véleményeimért magam vállalom a felelősséget. Az már csak technikai kérdés, hogy a három "színtér" ilyen linkekkel utaljon egymásra.

A magam honlapját is Londonnal kezdeném, de folytatnám is az összehasonlítást: például leírnám, hogy a Taj Mahal belseje is mekkora csalódás; közvetlenül az épület mögött pedig már erdő van, barátságos majmocskákkal... vagy hogy... de nem lövöm le saját poénjaimat.

Hát a te hozzászólásaidra szabad lesz-e hivatkoznom?

Péter Londonból 2016.07.27. 20:42:50

@diggerdriver: Ha zörgést hallasz Wembley felől, az attól lehet, hogy vacognak a fogaim a félelemtől... Pedig nagyon féltem a fogaimat: nem voltak olcsók!

Komolyra fordítva a szót (nem mintha eddig nem lett volna komoly): nagyon köszönöm, ha bárki kiegészíti, helyreigazítja, amit írok. A célom nem önmagam fényzése (az csak úg ymellékesen valósul meg, ugye), hanem hogy valóban használható gyűjtemény jöjjön létre. Úgyhogy bízom abban, hogy ha kritizálnivalót látsz, azt is megírod!

Véreskezű urat ismeretlenül is üdvözlöm. Remélem, már elmúlt az izomláza azóta, hogy azon az emlékezetes napon gyalog ment haza...

Péter Londonból 2016.07.27. 20:48:07

@blackhairlady: Bizony valószínűleg jobban jártatok volna... De még egy buszbérlet is jó megoldás, ha az ember eligazodik: körülbelül a felébe kerül az egész városra, mint a földalatti-bérlet az első 3-4 zónára, és a látvány azért csak-csak más a busz emeletéről, mmint a földalattról...
A vélemények egyébként megoszlanak: van, aki feleslegesnek tartja a posztjaimat, van, akinek nem tetszik a stílus... Egykori kollléganőm jut eszembe, aki ilyen helyzetekben azt mondta: dehát Péter, nem az a szép a világban, hogy nem vagyunk egyformák?
Köszönöm a hozzászólásaidat! Nincs kedved az élménybeszámolóimat a magad élményeivel is kiegészíteni?

2016.07.27. 20:52:05

@Péter Londonból: Termeszetesen azt teszel fel a sajat blogodra, amit csak szeretnel, es arra hivatkozol, akire csak szeretnel. :D A tolerans felfogas, marmint eze a bloge, azonban pont, hogy megengedi, hogy legyen velemenyed a sajat magad altal megfigyelt dolgokrol, en csak erre kerdeztem ra, amugy egyaltalan nem vagyok ingerult, hanem csak kivancsi, illetvehat beszelgetni probaltam, dehat nem mindig sikerul, van, hogy nem beszelek eleg idegennyelvet, ez van, mar itt se vagyok.

Péter Londonból 2016.07.27. 20:59:26

@mojyo: Azért remélem, hogy az "adtál egy remek ötletet" szövegem és az, hogy elkezdtem veled megosztani a távlati elképzelésemet, jelzi, hogy kész voltam/vagyok a beszélgetésre.

A toleranciát úgy értelmezem, ahoygan (ha jól emlékszem) egy ausztrál politikus fogalamzott: "Az öklöd szabadsága az orrom hegyéig tart." Tehát oda megyek, ahová akarok - de ez nem jelenti azt, hogy bárki lábára ráléphetek.
A hivatkozás, eszerint a felfogás szerint, "engedélyköteles": nem biztos, hogy az, aki egy blog egy hozzászólásában leír valamit, szívesen látja viszont a mondatait egy másik honlapon, más környezetben. Mindenesetre: ha engedélyeket kérek, azzal biztos, hogy nem ártok A te engedélyedet köszönöm!

Pernilla 2016.07.27. 21:02:33

@Péter Londonból: a "metró" kifejezés alapvetően gyorsvasutat jelöl, nem feltétel, hogy föld alatt menjen. Ugyanakkor a magyar köznyelvben szerintem a metró szót csak a földalatti vasútra használjuk, és inkább ezt használjuk, mint a "földalattit" (bár egy kis zavart okoz, hogy Budapesten az 1-es "kisföldalatti",míg a másik három vonalat egyértelműen "metró"-nak nevezzük).
Esetedben véleményem szerint teljesen helytálló a "földalatti" használata (főleg, hogy Londonban "underground" néven fut).
De amúgy én sem tudom, hogy pontosan mire gondolt @Taxomükke. :)

2016.07.27. 21:09:24

@Péter Londonból: Te nem politikus vagy veletlenul? :D Ok tudnak ilyen jo nagy lufikat valaszolni teljesen egyszeru kerdesekre. :D Hatperszehogy orulok neki, hogy valaszolsz, es minden keressel, kerdessel megtisztelsz, de en csupan a velemenyedre voltam kivancsi, kvazi a posztod folytatasakent, vagy kiegeszitesekent, a posztod altal felvetett temabol kiindulva, ha mar itt vagy es kommentelsz is koztunk, de felfogtam, hogy nem akarsz erdemben valaszolni, nem baj, termeszetesen jogod van hozza es nem kotelezo, csak erdeklodtem.

Péter Londonból 2016.07.27. 21:10:54

@Csodabogár: Mókás, hogy mennyire nem vagyunk egyformák: számomra a nyelvtan egy izgalmas logikai játék, és hatalmas élmény, amikor egy-egy logikai összefüggsre rájövök. Hadd mondjak egy példát: én is megkínlódtam a present perfect nevű logikai hátrabukfenccel - amíg fel nem tűnt, hogy a magyar nyelvben is többféle múltidő volt, nem is régen... és egyszercsak leesett a tantusz, hogy a magyar "elbeszélő múlt" volt a simple past, és amit ma használunk, az a present perfect! "Ez a ház leége" = valamikor itt tűz volt és a háznak annyi, de nem tudjuk, azóta mi lett: ez az egyszerű múlt. "Ez a ház leégett" = a ház máig is le van égve, ez egy LEÉGETT ház! Amióta erre rájöttem, értem a present perfect-et (és a tanítványaim is, akiknek így magyarázom).
Hogy fokozzam a fokozhatatlant: azóta tudom valamivel könnyebben tanulni az európai nyelveket, amióta eszperantóul tanultam. Az eszperantó nyelvtan (ha a finomságokat nem számítjuk) egy A4-es oldal: olyan egzaktsággal, mint egy matematikai képletgyűjtemény; az európai nyelvekhez csak a kivételeket kell megtanulni...

Péter Londonból 2016.07.27. 21:16:25

@mojyo: Köszönöm a kérdésedet és a jóleső érdeklődést!
Nem vagyok politikus: tanár vagyok - vagyis az a foglalkozásom, hogy többé-kevésbé egyértelműen és érthetően fogalmazzak... Most például egy egyértelmű kérdést teszek fel, abban a reményben, hogy a kérdés és a válasz mindkettőnket elégedettséggel fog eltölteni: Ugye mind a kecske jóllakása, mind a káposzta megmaradása szepontjából előnyös, amit felvetettem, hogy tények és "szőrmentén" elhangzó vélemények itt; "személyesebb" megjegyzések, értékelések, kritikák, elképzelések pedig a saját honlapomon, saját nevem alatt, saját felelősségemre - de egymásra mutogató linkekkel hozzáférhetővé téve?

Péter Londonból 2016.07.27. 21:19:43

@Pernilla: Igen, a földalatti-földfeletti szavak ötletét az underground-overground adta, amint ez kitalálható. Ha egy "hivatalos útikönyvet" írnék, zavarban volnék a szóhasználattal - nemcsak ebben az esetben, hanem sok másban is. Ugyanis leggyakrabban nemcsak a szavak térnek el egymástól a magyar és az angol nyelvben, hanem a fogalmak, az egész gondolkodásmód is.

2016.07.27. 21:32:29

@Péter Londonból: Semmi baj nincsen az elkepzeleseddel, biztosan fog mukodni, azonban amig nincsenek linkek, addig szerintem nyugodtan valaszolhatsz a szubjektiv kerdesekre is, persze, csak ha szeretnel, a nemszeretnek is egy elfogadhato valasz, nem vagyok kecske amugy, nem feltetlenul akarok en jollakni, vagyis nem igazan fontos, hogy nemvalaszolasert cserebe sajat honlap igeretevel engesztelj (megdobbento, hogy nem politikus vagy! :D). Sokan itt sincsenek, miutan megirtak a posztjukat amugy, neha meg egesz jo kis beszelgetesek szoktak lenni, szoval ez egy ilyen dolog, ma meg igy alakult, ez van. Tenyleg lepek mostmar :)

blackhairlady 2016.07.27. 22:18:07

@Herr Géza: ecceru annak aki tomegkozlekedett mar ott, en autos ember vagyok:)))
akkor mar azt is meg tudod mondani, hogy mennyi idokozonkent indul a busz, mennyibe kerul es hol lehet jegyet venni ra? :))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.07.27. 22:18:30

@Péter Londonból:
Ne keverd baszod...
Csinálj ugyanilyen jó posztokat és szard le nagyívben a negatív huhogókat.
Hidd el hogy jól csinálod.

blackhairlady 2016.07.27. 22:22:43

@Péter Londonból: nekunk fontos volt a metrozas, emrt nagyon rovid ido allt rendelkezesre es minel tobbet latni szerettunk volna Londonbol, erre a metrozas tunt a legjobb megoldasnak, pillanatok alatt elvitt oda ahova szerettuk volna. Szerencsere nem vagott foldhoz a 3 nap metrozas ara sem, de azert sporolni mindig jo, es az ilyen jol osszeszedett beszamolok mint a tied biztosan sok embernek segitenek.

Csodabogár 2016.07.27. 22:27:15

@blackhairlady: Busszal a metroig és a metroval a népligetig.

blackhairlady 2016.07.27. 22:28:00

@Péter Londonból: ja, es az en elmenyeim mar 7 evesek, 4 napig tartott, szoval nem hinnem, hogy relevans lenne:) En imadtam minden pillanatat, meg akkor is ha elhagytam a belepoket, eltevedtunk, de pont jo helyre es olyat is lattunk amit nem is terveztunk, reggeltol ejszakaig bolyongtunk, es ahogy mi kozlekedunk nem kozlekedik ugy senki, legyen az tomegkozlekedessel, sajat autoval vagy gyaloggal, szoval egy elmeny a kirandulas velem:DDD

Péter Londonból 2016.07.27. 22:37:07

@diggerdriver: Nem tapasztaltam negatív huhogást (továbbá pozitív és imaginárius huhogást sem). Úgy vagyok az egésszel, mint amikor Arisztid megkérdezi Taszilót: Mondd el nekem, mint jóbarátodnak: milyen az új feleséged az ágyban? Hát, feleli Tasziló, van, aki dícséri, van, aki nem...

Az írásaimat is van, aki dícséri, van, aki ezt-azt hiányol belőle - én pedig azt kombinálgatom, hogy ami ténylegesen hiányzik, azt hogyan tehetem bele (vagy mellé) úgy, hogy az egésznek az egysége ne törjön meg. Mondok egy példát. A jelenlegi posztokat a Hataratkelo blog-gazda tűzdeli tele remek, de személytelen képekkel; a hataratkelo.com oldalra a magam (amatőr) fényképeit és videóit is beküldeném; a saját honlapjoma pedig egy csomó személyes fecsegést is feltöltenék: történeteket, visszaemlékezéseket, bármit: akit nem érdekel, ne olvassa - ugyanakkor nem okozok vele stílustörést és nem keltek felesleges vitákat valaki másnak az internetes felületein. Nem jó így?
Egyébként, ahogyan talán észre is veszed, egyre "lazább" a stílus, ahogyan írok és egyre több benne a személyes vélemény is, ha nem is direkt módokon. Következő adagként pedig három "levéllel" készülök, azok még sokkal személyesebbek lesznek (egyébként mindhárom címzett valós személy, valós névvel, valós történettel). Nagyon kíváncsi leszek a lesújtó véleményekre! :-)

Csodabogár 2016.07.27. 22:41:03

@Péter Londonból: Természetesen más, ha valaki hivatásból tanul nyelvet. Én eleinte csak azért kezdtem németül tanulni, mert a Wagner operák szövegét akartam eredetiben olvasni. Akkoriban 16-17 éves voltam. Persze se pénz se idő nem volt, így végül is 56 után fogtam neki igazán. De akkor éppen rengeteget dolgoztam, így leginkább az osztrák rádió hallgatása és német krimik olvasása jelentette a tanulást. Rádiót munka közben is tudtam hallgatni. Feltehetően ahhoz, hogy a nyelvtant bármilyen nyelven elsajátítsam, a magyar nyelvtant kellett volna megtanulnom. Ez érettségi és néhány év latin tanulás ellenére se sikerült. Mondom zűrös idők voltak, mikor gimnáziumba jártam.
Aztán a svéd is rámragadt, mert élni kellett, nyelvtan nélkül. Meggyőződésem, hogy nem mindenki alkalmas nyelvtan tanulásra. Én biztos nem, de remekül megéltem a tudásommal. Soha nem vállaltam olyan állást, ahol sokat kellett volna írnom. Szerencsére a könyvelőket rendesen megfizették.

Péter Londonból 2016.07.27. 22:41:47

@blackhairlady: Ha úgy gondolod, hogy az egykori emlékeid nem relevánsak - a te döntésed; de számomra (és talán mások számára is) éppen az lehetne érdekes, hogy mi az, ami 7 évvel ezelőtt más volt és mi az, ami ugyanolyan volt, mint most; milyennek látta az, aki hét éve nézte meg az akkori Magyarországról érkezve az akkori Londont...
Nekem az az érzésem, hogy itt sokkal érzékelhetőbb a folytonosság, mint nálunk. De lehet, hogy csak azért érzem így, mert eleve ezzel az előfeltételezéssel érkeztem...

Csodabogár 2016.07.27. 22:44:00

@blackhairlady: www.bud.hu › Utazás › Közlekedés és parkolás23 órától hajnali 1-ig a 200E, majd 1-től 4-ig a 900-as éjszakai autóbusz közlekedik a város felé. A járatról ... Menetrendek a BKK oldalán eléhetők. ... A 2A és 2B Terminál érkezési szintjein megtalálható Tourist Information ... mely több kedvezménye mellett korlátlan BKV használatot is magába foglal érvényessége idejére.

Mindent meg lehet találni a BKV vagy BKK honlapjain.

Péter Londonból 2016.07.27. 22:54:42

@Csodabogár: Én sem hivatásból tanultam a nyelvet, hanem kíváncsiságból. Nem nyelvtanár vagyok: a szakjaim a világ legszebb tantárgyai: matematika és fizika.

No, talán most vesztettem el jónéhány hozzászóóló szimpátiáját... Pedig ezek valóban remek tantárgyak: amit Magyarországon tanultam belőlük, itt is érvényes, és amit évtizedekkel ezelőtt tanultam, ma is érvényes: a világ semelyik kormánya sem írhatja elő, hgy a víz ezentúl köteles 90 fokon forrni, mert a derékszög is annyi... Mellesleg: ezek azok a tárgyak, ahol vita esetén nem a kor, beosztás, kapcsolatrendszer vagy a pénz dönt, hanem tessen utánaszámolni, és annyi.

Az életpálya, amelyet részben leírsz, részben sejtetsz, szépen "egyben van": érthető célokal és az azokhoz tartozó tudással. Nyilvánvalóan minden képességed megvan ahhoz, hogy meg tudtad volna tanulni bármelyik nyelv nyelvtanát: a könyvelés szabályrendszerét megtanulni semmivel nem egyszerűbb. Felépítettél egy életet, amelyben a nyelvtanra kevesebb szükség volt. Nincs ezzel semmi baj. Én meg a számviteli szabályokat nem tanultam meg (és még mennyi mindent!) mert a magam tervezett pályájához nem látszottak szükségesnek. Inkább kevesebb területet, de azt minél színvonalasabban. Amihez pedig nem értünk, abban - ha kell - forduljunk ahhoz, aki pedig abban mélyült el. Azt hiszem, ebben azonos hullámhosszon vagyunk.

Herr Géza 2016.07.27. 22:55:11

@blackhairlady: Hehe, én is autós ember vagyok, de már láttam olyat, aki így ment be a városba.... :))))
Viccet félretéve: sima buszjeggyel működik a 200E járat, közvetlenül az érkezési oldal kapuja elől indul és bent a csarnokban volt korábban egy információs pult, ahol árultak BKV jegyet. Ez nem mai infó, gondolom majd valaki javít, ha már nem igy van.
A menetrendet látom már Csodabogár belinkelte, az biztos, hogy nappal nem volt téma a menetrend, mert kimentél a megállóba és max. 15 percen belül jött a busz. Ez egyébként amolyan expressz járat, a Köki-ig alig van pár megállója, így igen gyorsan ott van a metrónál.

Herr Géza 2016.07.27. 22:59:58

@Péter Londonból: Mat-fiz..... Nagy összegben fogadtam volna rá. :D
Szintén zenész, de nem tanárként. A családomban volt elég pedagógus, így ismertem jó-rossz oldalát, én inkább "tovább" léptem. :))))

blackhairlady 2016.07.27. 23:09:21

@Herr Géza: @Csodabogár: Koszi :)
Bevallom, csupa lustasagbol kerdezem, utalok ilyen BKK meg hasonlo oldalakon bongeszni, gondoltam csak van valaki aki friss infoval tud szolgalni :DDD
Koszonom szepen amugy mindkettotoknek a segitseget.

Péter Londonból 2016.07.27. 23:11:55

@Herr Géza: Ennyire kilátszik? Egyébként a pedagógus hivatásnak, szerintem, kizárólag jó és még jobb oldalai vannak. A pedagógus foglalkozásnak, munkaviszonynak, beosztásnak, státusznak - szintén vannak jó oldalai is. A pedagógiai módszertani tudás, felkészültség pedig olyasvalami, ami mindenkinek hasznára válhatna, akár a saját családjában is.
Egyébként a fiaim nem lettek pedagógusok. Egyikükben egy időre felmerült, de már kinőtte.
Túl tolakodó kérdés, hogy hová léptél "tovább"?

Csodabogár 2016.07.27. 23:37:16

@Péter Londonból: Ezzel a matematika-fizikával mindent megmagyaráztál. Mérnök férjem úgy tudta a német nyelvtant, hogy tőle kérdeztek a bizonytalan svájciak. 20 évesen került ki elkezdett tanulni, hogy tovább tanulhasson. Vasakarattal és technikai gondolkozásmóddal.
Ő viszont azt terjesztette rólam, hogy nekem sokkal nagyobb a szókincsem. Tény, hogy attól kezdve, hogy elkezdtem tanulni, mindig németül olvastam és teszem azt a mai napig is. Az a rengeteg szépirodalom, csak lecsapódott valahol.

Csodabogár 2016.07.27. 23:39:07

@blackhairlady: Elvben tudom a módot, de a gyakorlat az nálam taxi. Még soha az életben nem jöttem be mással a repülőtérről mint taxival. Most már abszolute rendezett a taxi kint.

blackhairlady 2016.07.28. 00:22:38

@Csodabogár: lehet, hogy marad a taxi vegul. En min dig autoztam eddig, de most sajnos ez megoldhatatlan , igy valami mast kell talalnom a nepligetig.

Herr Géza 2016.07.28. 01:26:25

@Péter Londonból: Dehogy tolakodó: gépészmérnök lettem aztán..
A pedagógusi hivatást nagyra tartottam mindig is, ami engem hamar elterelt, az a szülői oldal volt. Az a sok szülő, aki gyermekét zseninek tartja és hát "kizárt, hogy Pistike rendetlenkedjen, hiszen itthon olyan, mint az angyal, biztos a tanítónéni látja rosszul".... Brrr. :)) Az ilyen szituk kezeléséhez szükséges diplomáciai érzéknek meg híjján voltam. :D Na meg abban az időben is látszott, hogy az elérhető fizetés nem éppen vonzó tényező...

Herr Géza 2016.07.28. 01:33:37

@blackhairlady: Hát nem egy nagy kaland egy ilyen út. Én egy időben elvből nem voltam hajlandó taxiba ülni, vlszeg ma sem tenném. Annyival nem nyújt nagyobb kényelmet sokkal több pénzért, ráadásul a simlis, lehúzós, ordas fajtájukat nagyon utáltam. Persze ilyen egyszerű útvonalon (én a Nagyvárad tér mellett laktam akkoriban) tényleg nem kunszt a tömegközlekedés.

Péter Londonból 2016.07.28. 01:34:57

@Herr Géza: Én pedig elárulom neked, hogy - bár középiskolai tanárként végeztem - szinte mindig felnőtteket tanítottam: éppen azért, mert akkor egyértelmű, hogy a tanuló és a "megrendelő" ugyanaz a személy. Még akkor is így van, ha a munkahely "iskolázza be" a tanulót: akkor is az ő döntése, hogy résztvesz a képzésben, az ő valamiféle személyes célja kötődik hozzá.
Most kicsit bajban vagyok, mert a hazai végzettségem itteni teljeskörű honosításához 80-100 óra iskolai gyakorlatot kell felmutatnom... hát meg fogom tenni. 2-3 hét: a tanulók majd kiheverik...

montroyal ( CAN qc) 2016.07.28. 01:53:15

@blackhairlady: utoljara amikor a repterrol taxiztam valami korzet szerint egy iranyito rendezte a fuvardijamat ( a csalasok elkerulese vegett)vegul is amit o mondott a sofornek a 4 km utra kesobb megtudtam az a legmagasabb legtavolabbi dijszabas volt mintha Obuda vegebe mentem volna pedig a 18. kerbe mentem ..
... egymaskozt megoldottak okosba ..

blackhairlady 2016.07.28. 02:02:28

@Herr Géza: hat en meg a busz es a metro utan buszozok vagy 3 orat ksivarosomba, elotte meg repulozok majd kb tizensok orat innen frankfurtig majd budapestig, szoval at kell gondolnom, nem csak kenyelmileg de logisztikailag is, hogy minden klappoljon. persze megoldom am, csak minden info jol jon. Mint amiket most Peter is leirt londonnal kapcsolatban:)

pappito · http://pappito.com 2016.07.28. 02:27:16

@Hari Seldon 2: mi az, hogy KELL? van erre vmi törvény vagy mi?

pappito · http://pappito.com 2016.07.28. 05:20:25

@Pernilla: a metró nem a párizsi Métropolitain-ból jön? az meg a föld alatt megy asszem.

LyukasBogrács 2016.07.28. 06:26:43

"Ez valóban az a pályaudvar, amely a Harry Potter-filmben megjelenik; és a turisták kedvéért ott van a 9¾. vágány is: lehet előtte fényképezkedni, persze nem ingyen."

Sajnos az a vágány már nem az.

Korábban tényleg a 9-es és a 10-es vágány között 3/4 úton a téglafalra csavarozott poggyászkocsifogantyú, de aztán megnyitották a Potter boltot és mennie kellett a bolt mellé.

LyukasBogrács 2016.07.28. 06:26:46

"a reklámok mások most, mint a „Vissza a jövőbe” itt játszódó jelenetén."

Ez melyik jelenet volt?

Péter Londonból 2016.07.28. 09:20:53

@LyukasBogrács: Bizony: a "vágány" (azaz a pénzes fényképezkedő-hely) most a bolt mellett van...

Másvalaki kérdésére már bevallottam: a "Vissza a jövőbe II." hrodimenziós hirdetás-jelenetéről (a 12. perc körül) hittem felületesen megnézve azt, hogy a Piccadilly-n játszódik... Elnézést kérek a tévedésért.

Ginix 2016.07.28. 10:34:51

@Herr Géza: @blackhairlady: höhööö, már nemcsak infopult van, hn rendes bkk pult az összes létező jegy, x-napos bérlet, bkk térkép stb elérhetőségével, ami sztem tök szuper (ha erre gondoltál, akkor ugyanarról beszélünk:)). ott tuti tudnak felvilágosítást adni. amúgy sztem a legegyszerűbb (ha nem taxi) valóban 200E kőbányáig, onnan meg metró.

ookma 2016.07.28. 12:59:59

@Péter Londonból: A befalazott bevaskocsi hamarabb kikerult az eloterbe (vagy minek hivjak azt a reszt), mint a bolt megnyilt, en ugy tudom biztonsagi okokbol. Es mintha a 9 es 10-es vagagy kulonbozo helyen is lenne... . Az elejen az eloterben se volt mellette semmi, maguktol alltak sorba az emberek is. A bolt csak kesobb kerult melle, ahogy a kordon, szervezes is, de szerintem fotozkodni maig ingyenes.

Herr Géza 2016.07.28. 13:11:20

@Ginix: Igen, az az, köszi az updatet. Amikor utoljára arra jártam egyedül, akkor úgy emlékszem csak egy szimpla infópult volt, de jegyet árultak. De az nem ma volt.... :)

Hari Seldon 2 2016.07.28. 15:16:51

@pappito:
Nem, nincs. Csak annyi, hogy a tv képernyőjének laptopnak, stb vízszintes képernyője van. A telefonnal meg függőlegesen veszi fel. Aztán amikor átjátssza számítógépre meg kell vágni, vagy vacakolni kell vele (jobb esetben).
Nem volna egyszerűbb eleve olyan képelrendezésben felvenni, ahogy a tv-ben is láthatjuk. - Azaz vízszintesen tartva azt a hülye telefont?

**mimi** 2016.07.28. 15:34:21

@Herr Géza: én is láttam :)
Konkretan magamat az üvegben :)
Teljesen korrekt es gyors a 200E ,mondjuk mi nappal közlekedtünk vele hajnali 4.20 es este 11. körül.
Nem is tudom eddig miért görcsöltem a hogyan jutok ki a reptérre kérdésen.

Evain 2016.07.29. 08:51:32

@diggerdriver: ehhehehe, igen, nagyon könnyű... leégetni magunkat, ha nem értünk hozzá. :D
Ha mentek, szólj, kíváncsi vagyok hogy tetszett. :)

A metrós témához meg annyit, hogy ennyi hsz között sem láttam a földalatti hivatalos besorolását, ami nem más, mint kéregvasút! :D
Ha jól rémlik, a metró vagy földalatti besorolást az építés módja határozta meg anno. Ergo ha fúrni kell, akkor metró, ha a felszínt megbontani, akkor kéregvasút.
De javítsatok ki, ha tévedek. Én is a fenének emlékszem ilyesmikre... a fontos dolgokat meg rendszerint elfelejtem. :P

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása