oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. május 30. 06:46,  Mi legyen: több határátkelő vagy több külföldre vitt munkahely? 149 komment

2015. május 30. 06:46 Határátkelő

Mi legyen: több határátkelő vagy több külföldre vitt munkahely?

A határátkeléssel kapcsolatos sztereotípiák egyike, hogy a bevándorlók elveszik a munkahelyeket a helyi lakosok elől, hiszen ugyanazt a munkát ők is elvégeznék, csak éppen több pénzért. Egy nemrégiben megjelent tanulmány szerint azonban a választás messze nem ez.

call_center_diana_varisova.jpg(fotó: Diana Varisova)

A bevándorlással kapcsolatos egyik elterjedt és bevett elmélet az, hogy a határátkelők elveszik a munkát a helyiek elől, lenyomva a béreket. Ez a probléma természetesen elsősorban a gazdagabb nyugat-európai országokban okoz feszültséget, amit könnyen lovagolnak meg politikai pártok (a legjobb példa erre a brit UKIP).

Apró probléma, hogy (legalábbis a The Daily Telegraph brit lap szerint) ezt a vélekedést a közgazdászok többsége elutasítja, azaz szerintük nem igaz az az alaptézis, hogy egy adott gazdaságban csak állandó és véges számú munkahely lehet, sőt, az olcsóbb vagy termelékenyebb munkaerő érkezése lehetővé teszi a munkaadóknak még több ember alkalmazását. Ebből a logikából kiindulva a több bevándorló részben több munkahelyet is jelenthet.

Legalábbis elméletben.

Ami a gyakorlatot illeti, éppen azt vizsgálta nemrégiben az amerikai gazdasági kutatóközpont, a National Bureau of Economic Research három munkatársa, Gianmarco Ottaviano, Giovanni Peri, és Greg Wright, akik a bevándorlás importra, exportra és termelékenységre gyakorolt hatását mérték fel az Egyesült Királyságban. (A lényeg a tanulmány 22. oldalán olvasható összefoglalva.)

A kutatók tulajdonképpen azt a megállapítást tették, hogy a határátkelők a korábbinál hatékonyabb működést biztosítanak a brit vállalatoknak, azaz minden elköltött fontra több legyártott termék jut.

Ráadásul az is kiderült, hogy a cégek többet exportálnak azokba az országokba, ahonnan a bevándorlók érkeznek, mert a jelenlétük csökkenti a kommunikációs és kereskedelmi költségeket.

Ebben eddig olyan nagyon sok izgalom nincs, elismerem, a (legalábbis számomra, laikus számára) igazán érdekes megállapítás azonban az, hogy a határátkelők gyakorlatilag kiváltják a munka kiszervezését, magyarul a brit vállalatok egy része csakis a bevándorlók biztosította olcsóbb munkaerőnek köszönheti, hogy nem kényszerül a munkahelyek külföldre költöztetésére.

A kérdés tehát akár úgy is feltehető, hogy mit szeretnének a nyugati országok polgárai jobban: azt, hogy a munkahelyek országon belül maradjanak, az ott munkát vállalók (még ha bevándorlók is) adott országban adózzanak, költsenek és vegyék igénybe a szolgáltatásokat, vagy hogy a munkahelyeket kiszervezzék például (egy call center esetében) Indiába vagy akár valamelyik kelet-európai államba?

Érdekes kérdés, nem?

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr357503550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

puhacica 2015.05.30. 17:08:21

@Zoole[uk]: az, hogy o mit gyujtott be, egy dolog. de hogy en mit talaltam! az meg egy masik. hogy aztan a digger mennyit cipelte, az meg a harmadik. :D amugy nagyon szep motyokat vett a szomszed.

puhacica 2015.05.30. 17:12:24

@montroyal ( CAN qc): nem rossz :)

@P.Elliot: en ugy hallottam, hogy aki ezt az erzestelenitest valasztja, az nem erzi, mikor kell nyomni. (nincs semmifele rutinom a szulesben, szoval csak okoskodok.)

2015.05.30. 17:15:48

Igaz, nem europai Nyugaton, hanem az igazi Vadnyugaton, pontosabban Albertaban a vendegmunkas elveszi a helyiek munkajat. Elosszor is 15%-kal kevesebb fizetest kaphat hivatalosan - ezt is megszegik a munkaltatok, sokszor meg kevesebb bert kapnak - mint az atlag kanadai. Masodszor olyan keves a minimalber, hogy helyi fiatalnak nem eri meg dolgozni, meg nyari idenymunkaskent sem vagy iskolaido alatt, reszmunkaidoben. A '80-as evekben a gyorsettermekben zommel kanadai gyerekek, nyugdijasok vagy uj bevandorlok dolgoztak. Ma alig lehet oket latni, legfeljebb csak kis falukban. Ezen valtoztat most az uj szocdem kormany a minimalber $15/ora bevezetesevel. Lesz is helyi jelentkezo dogivel peldaul a gyorsettermekben, nem lesz szukseg paki, fulopszigeteki, jamaikai, stb. vendegmunkasokra. Akik raadasul a fizetesuk nagy reszet hazakuldik. 6-an laknak egy szobaban, raadasul a szobat a gyorsetterem tulajdonosatol berlik, az atlagosnal magasabb osszegert. Dolgoztam tobbszor olyan helyen, ahol a lengyel vendegmunkasok panaszkodtak, hogy 2-3000 dollart fizettek zsebbe a lengyel szarmazasu tulaj otthoni megbizottjanak, csak hogy ki tudjanak jonni 1-2 evre Kanadaba. A ceg mozgathato irodafalakat szerelt ossze, csak vendegmunkasokat alkalmazott, sokszor 30-40 fot egy nagyobb epitkezesen. Nem nagyon szerettuk oket. A jobbaknak, kevesbe arrogansoknak segitettunk mas alvallalkozokhoz kerulni, tobb fizetesert es normalisabb munkakorulmenyek koze. A lengyel tulaj tiszta ideg volt olyankor:) Szinte minden heten lehet olvasni horror sztorikat a vendegmunkasok kihasznalasarol vagy az alkalmazo cegek, munkaero kozvetitok szemetsegerol. Volt olyan, hogy egy uj szenbanyaba csak kinaiul beszelo munkasokat vettek fel. Termeszetesen Kinabol, a helyi tapasztalt banyaszok berenek a harmadaert, otodeert. Remelem, az alacsony olajarral bekoszonto recesszio lecsokkenti a vendegmunkasok szamat. Sajnalom oket, mert nem ok voltak a hibasak, hanem a kormany es a telhetetlen kapitalistak:)

SzZoole 2015.05.30. 17:16:37

@puhacica: na mesélj,hatig ráérek

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 17:18:08

@diggerdriver: Mi a jó bánat az a kár-bútsz?Autócsizmák?Vagyis gumiabroncsok?
Ha meg ilyen bolhapiac-féle, akkor hogy tudták ilyen ostobán elnevezni? :D

Bár, lehet, hogy már kérdeztem, de nem emléxem a válaszra.Ez már valszeg a szenilitás...

P.Elliot 2015.05.30. 17:19:22

@puhacica: Lehetseges de akkor viszont mondjak neki hogy mikor kell. Azert en ha ujra kezdenem biztosan ezt a fajta szulest kertem volna de akkoriban ilyenrol nem is volt szo, valami kis kabito dolgot kaptam infuzioban hogy aludjak a ket fajas kozott mert szinte csak arra emlekszem hogy arra riadtam fel, ma mar vannak jobb dolgok is de az is pihentetobb volt.

SzZoole 2015.05.30. 17:28:05

@geegee: az autók csomagtartóját is car bootsnak hivjak,gyakorlatilag az autók csomagtartojabol árulnak mindenféle dolgokat vagy a kocsi elé melle rakott pokrócrol es kisasztalokrol is árulnak
Van egy műsor itt az a címe Dicikson real deal egy aukciós műsort kepzelj el,ahol profi dealerek vásárolnak a hétköznapi emberektől,na,abban a műsorban láttam mar 1-2 érdekes dolgot.Az eladók a car boots salen vásárolt £1-2 dolgaikat tobb száz fontért veszik meg a dealerek.

P.Elliot 2015.05.30. 17:29:53

@Cascabel: Igen, ezt en is felhaboritonak erzem hogy a vendegmunkast ki lehet hasznalni. Tessek oket rendesen megfizetni, inkabb kevesebb vandoroljon be de annak legyenek lehetosegei a normalis eletre. En ugyanezt epitkezesen latom, sot, csinaltak nekem egy beton lejarot, kicsi keskeny valami es a pasas ezer dollart kert erte, csak a munkaberert. Hozott magaval egy mexicoit aki olyan gyorsan dolgozott hogy kifejezetten sajnaltam, mutatta a pasasnak hogy o milyen jo munkas hogy hozza magaval maskor is. Fel nap alatt vegzett ezzel ez a kis mexicoi, fonoke elmondta hogy meddig nem szabad ralepni, kozben elment enni, ugyeket intezni, visszajott delutan kettokor, odaadtam az ezrest, abbol a segitojenek aki vegulis egesz munkat vegezte nem hiszem hogy adott egy szazast, talan csak 80-at mert hamar vegeztek, a tobbi az ove lett mindenfajta ketkezi munka nelkul es a kis mexocoi meg halas is volt neki. Tudtam volna belerugni a fonokebe hogy ennyire kihasznalja az illegalis munkast.
Hat ezen kene valtoztatni, ilyen regen nem volt, leaalitani a kihasznalasrol mindenkit. Es regen egyutt dolgoztak a segitovel, manapsag a kis vallalkozok is csak dolgoztatnak, ok nemigazan szallnak be.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 17:51:24

@Dragonlady (Bp, Hun): @Zoole[uk]: Kösz.Érdekes, még sosem hallottam ezt így.Látszik, télleg, hogy Magyarországon egy alternatív angol nyelvet tanítanak... :-ooo
Nem csodálkozom már, hogy határátkelve mindenki rádöbben, hogy semmit se tud, legfelsőbb Zs-fokú IELTSIN-vizsgával se...
:D

Érdekes, mintha itt is lenne valami ilyesmi műsor, mintha már belefutottam volna.Gondolom, ugyan az a sorozat lehet...

puhacica 2015.05.30. 17:54:05

@Muscari: @Zoole[uk]: ezt a fényképezőgépet és a hozzá tartozó projektort.
kepfeltoltes.hu/view/150530/fg_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
a projektor kb. 10-15 kg, azt cepelte a digger.

@P.Elliot: elhiszem neked, mondom, csak okoskodok. :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 17:55:20

És akkor álljon itt a lista, az átb@szós szavakból.Amik tök mást jelentenek, mint amit "kellene" nekik.
A svédből van jó száz fölött is, azokat gyűjtöm, van már egy régi posztom is, majd kiegészítem...Eléggé idegesítő ez egy nyelvtanulónak, bár aztán később már inkább csak szórakoztató... :D

hu.wikipedia.org/wiki/Hamis_bar%C3%A1tok_a_magyar_%C3%A9s_m%C3%A1s_nyelvek_k%C3%B6z%C3%B6tt

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 17:57:17

Vagy a wikipédia, vagy a html-leíró nyelv lemondhatna (mint az öreg Greg...), amiért ilyen ocsmányul jelenik meg a magyar ékezetes link...

qkuc 2015.05.30. 17:59:32

@diggerdriver: gondolom a -tól meghatározható lenne, mint kötelező minimum, s ha jól tudom van is ilyesmi nem?

qkuc 2015.05.30. 18:02:33

@qkuc: jahh, nem olvastam végig, ez a nagy nyakunkba szakadt hőség ugye megzavarta az elmém, meg a felszürcsölt molyirtó (mojito)

végre nem esik, 2 hét után ...

wuaaa 2015.05.30. 18:02:49

Hú, ez a nyitókép... büntetés lenne egy ilyen munkahely...

qkuc 2015.05.30. 18:08:51

@Cascabel: Na ez gáz szerintem, nem jó a helyinek, nem jó a vendégmunkásnak sem.

SzZoole 2015.05.30. 18:19:57

@geegee: azert en sem voltam mindig ilyen okos:))

wuaaa 2015.05.30. 18:20:14

@qkuc: "..végre nem esik, 2 hét után ..."

Az nem lehet, hogy talán hozzá kéne szokni az esőhöz (lassan) ? :P

SzZoole 2015.05.30. 18:22:55

@puhacica: Az meg miaz,levelnehezek:?:)))

Amúgy meg ne sajnáld azt a málhás tinot,15 kg meg sem kottyan neki:)))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.30. 18:26:29

@geegee:
mér, te milyen szót tanultál a csomagtartóra?
vagy csak kiakadtál, amikor ez a szólistán volt, a fék meg a gáz meg a kuplung társaságában, hogy miért kell ilyen hülyeségeket bemagolni?
vagy nem értem.
Mo-n ráadásul brit angolt szoktak tanítani. ha az amerikai csomagtartó jött volna szembe (trunk), még érteném is , esetleg. habár tipikus nyelvvizsga-előkészítős feladat a leggyakoribb brit-amerikai különbségek benyalása is. (elevator-lift, pavement-sidewalk, buscuit-cookie, stb)
akinek meg nem tetszik, ahogyan egyébként nekem se tetszett, és soha nem is nyelvvizsgáztam Magyarországon, az tanuljon az interneten ("az én időmben" még ez se volt), meg nyelviskolában, meg menjen nemzetközi nyelvvizsgára :-(
egyébként tudom, hogy sok szar tanár van, de ezt most akkor se értem, honnan jött.
:-(

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.05.30. 18:30:12

@qkuc:
Nincs szabályozás. Pontosabban a mindenkori minden területre érvényes minimálbér az alsó határ.
A piac határozza meg az árat. Mikor kijöttem 10-12font volt az átlag aztán volt egy visszaesés 2012 telén amikor 10,50-ért dolgoztam aztán elkezdett felfelé menni, és most 14-17fontig van átlagban.
Én napidíjban vagyok 9,5 órát dolgozok amiben kétszer fél óra szünet van 170fontért. Ebben a szakmában ez most a plafon.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.05.30. 18:39:15

@Zoole[uk]:
Jó hát tudjuk hogy Tirpákiában akkor láttál fényképet mikor belenéztél a pocsolyába de azért mifelénk, mondom mifelénk használtak technikai csúcsproduktumoktat.
Például mozi.
M-o-z-i.
Hallottad már ezt a szót?
Tudod, jön feléd a mozdony aztán mégse üt el. Na azokhoz használják ezeket a neked ördögtől való szerkezeteket.
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.05.30. 18:46:31

@Zoole[uk]:
Várjá...
Vettem egy szépen bekeretezett képet, egy lóval szántó paraszt van rajta. Itthon pakolom ki az Ildi meglátja azt mondja látom időnként visszatérsz a gyökereidhez:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

blackhairlady 2015.05.30. 18:54:37

@Zoole[uk]: Na ezt nalunk trunk-nak hivjak:)

SzZoole 2015.05.30. 18:56:19

@diggerdriver: latod,legalább nem felejted el,hogy honnan szarmazol:)))

SzZoole 2015.05.30. 18:57:31

@blackhair-lady: itt meg hoodi-nak is hivjak,mint a kapucnis pulóvert

2015.05.30. 18:59:12

@puhacica:
"ezt a fényképezőgépet és a hozzá tartozó projektort."
Felrertheto igy, szerintem 8mm-es filmfelvevo es filmlejatszo volt az:)
A fenykepezogepre elosszor azt hittem, hogy nagy vagy kozepes formatomu, meg is orultem, hogy mast is erdekel ez a dolog. Most nezegetek ilyen gepeket, 4X5 es 8X10-es kamerakat, utalom a high tech dolgokat, a million gombot:) A fenykepesz haverom emlitette ezt a regi es "elavult" technikat es eszembe jutott, hogy valamikor tanultam ezt, a nyomdai fenykepeszetnel: elohivast, exponalast, drumscannelest, stb, de akkor nem erdekelt kulonosebben.

2015.05.30. 19:00:37

@Zoole[uk]:
A hood nem a motorhaz teto? A trunk a csomagtarto itt is.

SzZoole 2015.05.30. 19:04:48

@Cascabel: de motorháztető,onnan is árulnak a car boots sale-en:)

puhacica 2015.05.30. 19:11:25

@Zoole[uk]: igen, egy kisebb fajta. :)

@Cascabel: igen, elragadtattam magam egy pillanatra, valóban, ez egy 8mm-es kamera.
nyilván más hangulata van egy filmes gépnek, de nekem ez csak a tárgy szépsége miatt érdekes, nem a fotózás élménye miatt.
van egy ilyenem is, állítólag működik.
voigtlander.pagesperso-orange.fr/previewpagesA/brillant12A.htm

2015.05.30. 19:17:01

@Zoole[uk]:
Nalunk ilyenek nincsenek, csak "flea markets". Vagy "swap meets", de azok inkabb szakmailag behatarolt piacok, pl. hasznalt szamitogepek es alkatreszek, ekszerek, stb. Mexikoban "tianguis" a nevuk, imadtam oket. Bootleg CD-ket, DVD-ket lehetett ott venni es programokat:)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 19:24:16

@qkuc: " felszürcsölt molyirtó (mojito)"

Én eddig a moszkító szót használtam erre, de a tied jobb, közelebb áll hozzá... :-)

2015.05.30. 19:26:12

@puhacica:
"de nekem ez csak a tárgy szépsége miatt érdekes, nem a fotózás élménye miatt. "
Pedig a fotozas elmenye erdekesebb egy ilyen kameraval, a minosegrol, dinamikatartomanyrol nem is beszelve.
Bar ez a kamera 6X6, de cm-ben:) A Large Format inchben van, 4X5-nel kezdodik:)
Peldaul ezek:
www.google.ca/search?q=large+format+camera&biw=1093&bih=538&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=UPFpVZjaCsy2oQS1tYOgDA&ved=0CCUQsAQ&dpr=1.25

2015.05.30. 19:29:10

@qkuc: @geegee:
A mexikoiak Texas-t peldaul "tehasz"-nak ejtik:) Mojito lehet akkor mokszito is, nem?:)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 19:33:33

@Dragonlady (Bp, Hun): hát, megmondom őszintén, asszem semmilyet.Akkor még nem volt ilyen szó...ez is a magyar nyelvoktatás negatívuma... :D
És akkor még internet se volt, én is őskövület vagyok...

A kiakadásom általában véve annak szól, hogy miért nem lehet legalább nyelven belül teljesen különböző szavakat kitalálni?Nincs fantáziás?Vagy elfogynak a betűkombinációk?Hát, a lóf@szt...
Miért kell a csizmának ugyanannak lennie, mint a csomagtartónak...?Ugyanez igaz lehet városokra, illetve városokon belül utcanevekre...Van, hogy Pesten kerületen belül vannak tök egyforma nevű utcák és még csak nem is pont a Petőfi Sándor nevűekre gondolok...

De tudom, ez a fantáziahiány én keresztem, úgyse lehet tenni ellene semmit.És minden nyelvben megvan.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 19:37:59

@Dragonlady (Bp, Hun): Illetve még onnan jön ez az alternatív angoltanítás, hogy az itteni poszt-tolók kb 98%-a írta, írja ugyanezt, hogy ő tök jól tudott angolul odahaza, majd miután kikerült Londonba, szinte egy kukkot se értett.Mondom, nem én mondom, hanem a poszterek...Ezt azért ne tagadja le már senki. :-(

SzZoole 2015.05.30. 20:02:06

@Cascabel: sz itteni piacokon is lehet venni a jezuskatol a geppuskaig mindent,meg néha magyar romákat is lehet látni itt a piros hol a pirost játszani:)

qkuc 2015.05.30. 20:09:57

@wuaaa [nor]: De, vagy a molyirtókhoz, :D. Viszont az a sztori még nincs lefutva, még 2 másik szálon fut a "sztori", meglátjuk, :D.

qkuc 2015.05.30. 20:15:06

@Cascabel: Szimplán a pancs elég rá, mint kifejezés, :D. Asszem nem szeretem a mentát emberi fogyasztásra alkalmas folyadékban alkalmazva.

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.30. 20:16:24

@geegee: hat itthon mindenki azt képzeli,mekkora majer angolbol, neha fossak a szot osszevissza. egyedul en tudom, hogy szart se tudok valojaban:D

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.30. 20:18:24

@qkuc: egyszer probald ki a parolt borsot egy mentalevellel, vagy a majonezeset. joghurtba 3-4 level isteni az azsiai jellegu kajakhoz...vagy barmihez.
nem nem mentolos izu.

Shanarey 2015.05.30. 20:18:50

Megint gumicsont.

Amit ki lehet szervezni külföldre, azt már kiszervezték, amit nem azt persze nem, és ennyi.

A bevándorló, nem elveszi a munkát hanem dolgozni akar, s ez ellentét a helyi lakosság és a bevándorlók között. Az átlag munkanélküli John Smith, minimálbérért nem mozdítja meg a seggét, s ha mégis akkor pár napon belül megbánja. S még minimálbér felett is jól megnézi mit is akar csinálni, de azt hogy írni olvasni nem biztos hogy jól tud, az nem baj, az hogy füvezik az sem baj, s az sem probléma ha néha nem megy be dolgozni ha úgy tartja kedve. Ellenben ha ezért nem kap munkát, akkor a bevándorló a hibás, amiért az nem pont olyan hülye mint ő.

Ja igen és a gonosz bevándorlók miatt kell óvodákat és iskolákat építeni mert a gonosz bevándorlónak is van gyereke, sőt az még tanulni is hajlandó.

2015.05.30. 20:23:33

@geegee:
De jo nekem!:) Otthon sem tudtam angolul, nem is tanultam, igy nem volt semmi meglepetes, amikor kikerultem:) Itt is csak egy evig tanultam, intenziven, kisletszamu osztalyban az igaz. Amit tudok, az a kocsmakban, a'gyakban, munkahelyeken, utcan, collegeban, ex-felesegtol, konyvekbol, ujsagokbol, zenebol stb. ragadt ram (a koszon kivul) Shakespeare-i melysegig soha sem mentem bele az angol tanulasaba, nem volt ra szuksegem.
"Ha en kerek, megertsek, ha tolem kernek, ne ertsem meg"
Ez nalam az orok miheztartas az angol nyelvvel kapcsolatban:)

2015.05.30. 20:30:19

@Shanarey:
"A bevándorló, nem elveszi a munkát hanem dolgozni akar, s ez ellentét a helyi lakosság és a bevándorlók között. Az átlag munkanélküli John Smith, minimálbérért nem mozdítja meg a seggét, s ha mégis akkor pár napon belül megbánja. S még minimálbér felett is jól megnézi mit is akar csinálni, de azt hogy írni olvasni nem biztos hogy jól tud, az nem baj, az hogy füvezik az sem baj, s az sem probléma ha néha nem megy be dolgozni ha úgy tartja kedve. Ellenben ha ezért nem kap munkát, akkor a bevándorló a hibás, amiért az nem pont olyan hülye mint ő."
Ha tetszik, ha nem, a helyinek van igaza! Dolgozzanak csak az uj bevandorlok! Azert jottek, nem? A hulye is meg tud elni munkabol:) Majd egyszer te is rajossz, hogy miert van igaza a helyinek. De lehet, hogy akkor mar keso lesz:)
Peace!

Muscari 2015.05.30. 20:36:13

@Cascabel: garage sale? Az usakoknal az a meno, nalatok nincs?

Shanarey 2015.05.30. 20:38:11

@Cascabel:

UK ról van szó, nem Kanadáról, tán gyere ide és nézz körül, mielőtt ilyen okos vagy.

33621 2015.05.30. 20:40:40

@blackhair-lady: Hallom a környéken nagyon esett az eső! Ti is eláztatok? Árvíz és társai.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.30. 20:41:28

@geegee:
az, hogy a poszterek kint nem tudnak angolul, szerintem nagyrészt azért van, mert csak a standard brit kiejtést tolja a legtöbb könyv.
vagy majd elmondják, ők miért hogyan :-)
én nemtom, mert én is Mo-n tanultam meg, és jól :-)

ja, és így már értem a problémát, és azt mondom, kínaiul ne tanulj, ha ennyire nem szereted a többjelentésű szavakat :-)

Bal 2015.05.30. 20:45:14

A cikk kérdése rossz. A kiszervezés semmit sem változtat azon, hogy a gazdagabb benszülöttnek jó a bevándorlás, a szegénynek meg nem. A szabre képzetlen munkaerőnek egyik esetben sem lesz állása, sőt, ha pár céget nem szerveznek ki, mert nem lehet, mint pl. a takarítást, már jobban jár bevándorlók nélkül.

Az engedjük vs. ne engedjük a bevándorlást mindig is egy fehérgalléros vs. melós/nyugdíjas vita volt valójában. Az összes tanulmány, ami azt mutatja ki, hogy a bevándorlás nettó nyereséges egy országnak, torzít azzal, hogy arról nem beszél, hogy ez a nyereség kinek a zsebében landol. A landlord örül neki, a melós meg szegényebb lesz tőle. És nem örül neki a nyugdíjas sem, aki retteg az öregkorára változó környezettől.

A kérdés csak az, melyik csoport az épp hangosabb, ki tud erősebb politikai reprezentációt kiharcolni magának.

2015.05.30. 20:54:18

@Shanarey:
Azt hiszed, nalunk kulonbek a helyiek?:) Ugyanazokkal a negativ tulajdonsagokkal birnak, mint Angliaban, sot! Az a szerencsenk:) Azert van munkank, meg 60-on felul is. Egyik munkatarsam 68 eves, akinek a helyere kerultem, 70 eves volt, de eltort a laba, igy nem tud tobbe dolgozni. Egy muhelykomplexumot alakitunk at, kb 50 melos van 15 szakmabol. 20 -es 30 ev kozotti jo ha van 5!!! A tobbseg 40-50 ev kozotti. 60-on felul is vagyunk vagy 10 -en. Tudom, hogy mit beszelek ill. irok.:)
Peace!
Sajnos itt 15 eve nagyon visszavagtak a szocialis segelyeket, azert dolgozok en is rendszeresebben azota:)

blackhairlady 2015.05.30. 20:56:43

@Zoole[uk]: Igen, hallottam mar ezt a verziot is:)

2015.05.30. 21:00:02

@Muscari:
Itt is van garage sale, de az mas kategoria, mint a bolhapiac. Amit a garage salen megvesznek, azt a bolhapiacon (es az interneten) aruljak:)

Shanarey 2015.05.30. 21:01:08

@Cascabel:

De itt nem erről van szó,mert a segélyből annyira jól élnek, hogy nem is akarnak igazán dolgozni, főleg ha legyártották a megfelelő mennyiségű gyereket.

blackhairlady 2015.05.30. 21:06:04

@Muscari: A garage sale nincs minden hetvegen, az a baj. Vannak flea amrketok, de az nem olyan, inkabb mint otthon a vasar. Nekem meg nem sikerult igazi jo bazart talalnom:(
Ja, es kepeslapot meg elfelejtettem venni:(

blackhairlady 2015.05.30. 21:08:20

@33621: Szerencsere mi csak icipicit, de vannak reszei a varosnak ahol bizony fulladtak is meg emberek. El nem tudtam volna kepzelni, hogy autopalya ami magasbban van hogy tud viz ala kerulni. Hat tud, a sajat szememmel lattam. es meg mindig gyoz esni.

Egyebkent hallottam, hogy mutattak otthon a hiradoban is. Nem emlekszel veletlenul melyik csatornan? Visszaneznem a neten.

blackhairlady 2015.05.30. 21:09:14

@geegee: Azert a magyarban is van jo par hasonertelmu szo:)

2015.05.30. 21:13:11

@Shanarey:
"De itt nem erről van szó,mert a segélyből annyira jól élnek, hogy nem is akarnak igazán dolgozni, főleg ha legyártották a megfelelő mennyiségű gyereket. "
Ezt a mondatodat hasznalhatom majd akkor, amikor a magyarorszagi ciganyokat szapuljak?:) Ezek szerint a lustasag, eloskodes, szaporodas nem etnikai adottsag, hanem tarsadalmi es nem ismer hatorokat sem;) Jol latom?:)
Peace!

puhacica 2015.05.30. 21:13:45

@~~Babette~~: bezony. :)

@Cascabel: kinek mi. mondjuk biztos, hogy érdekes lenne forgatni vele.

Shanarey 2015.05.30. 21:16:41

@Cascabel:

Jól látod.De az okok mások Magyarország esetében, és mások itt.

Le Orme 2 2015.05.30. 21:50:19

"A határátkeléssel kapcsolatos sztereotípiák egyike, hogy a bevándorlók elveszik a munkahelyeket"

Ez nem sztereotípia, mert az mást jelent, hanem tévedés.
A belinkelt Ottaviano tanulmány regressziói nem fogadhatók el tényleges összefüggéseknek: csak az extrém magas elemszám (137600) miatt tudtak kimutatni szignifikáns összefüggést 1999 és 2005 között. Dehát Ottaviánóéktól megszokhattuk már az áltudományos hozzáállást.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 22:55:59

@Cascabel: És simán elhiszem, hogy ezzel, vagyis a beszélt, gyakorolt használattal többre mész, mint bármilyen elméleti vizsgákkal.Az idézőjeles mondatod meg pláne praktikus...
:-))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 22:57:26

@Cascabel: Öreg, mi lett az avatároddal?Már nem vagy Katin néni Ózdról? :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 23:00:28

@Dragonlady (Bp, Hun): Én se tudom, én is odahaza tanultam, de sz@rul...Illetve csak alapfokon.Nyelvterületre meg sose jutottam ki, esély se volt.Aztán, mikor meg már lehetett volna, akkor nem oda keltünk határt.Na mindegy.Nem utálom amúgy, csak megütközöm rajta.Illetve egy szinten túl humoros is lehet, főleg ha nem kell megtanulni.

qkuc 2015.05.30. 23:03:22

@blackhair-lady: Cheers! *virtuális kocc a kis molyirtós kupámmal, :D*

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 23:03:56

@Cascabel: Őrület.És jól bírjátok, ebben a korban?Mindenki teljes munkaidőben fizikai munkát végez?Nincs, nem jár semmilyen nyugdíj-szerű apanázs, vagy nem lehet kijönni belőle?
Valahol ez azért borzasztóan hangzik...

skye8 2015.05.30. 23:05:13

a bevandorlokat tovabbra is foglalkoztatni fogjak, akar illegalisan is. azokrol beszelek akik dolgozni akarnak es sok esetben olcsobbak mint a helyi munkaero. ja hogy kozben az oslakosok huzzak az orrukat, hogy a bevandorlokat is meg kell turni, ennek sokfele oka van es szerintem elsosorban kulturalisak - itt eleg a buzos indiai curry-re, az otgyerekes neger/arab anyukara vagy a turbanos kozalkalmazottakra gondolnom es valahol elkezdek rokonszenvezni a helyiekkel :P

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.30. 23:06:22

@blackhair-lady: Persze, ezt írtam én is, hogy szinte minden nyelvben lehet.

qkuc 2015.05.30. 23:16:54

@blackhair-lady: Kérdezni akartam én is, hogy mi a helyzet felétek ...

blackhairlady 2015.05.30. 23:33:09

@qkuc: Koronitas margarita molyirtoval :))

qkuc 2015.05.30. 23:41:23

@blackhair-lady: Háhh, durva cucc lenne ez így egyben, :D.

blackhairlady 2015.05.31. 00:45:49

@qkuc: Ja, nem biztos, hogy ki kene probalni mixelve a harmat:)
A soros cuccot a fiam itta a Rainforestben, allitolag jo:))
A valtozatossag kedveert most nem csak ozonviz van hanem jegeso is:( Valaki atkot szort erre a tersegre:))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.31. 01:03:25

amerikások, teszt:
distractify.com/jason.mustian/my-ant-mary-warshed-the-dishes/
választani kell képek / helyzetek alapján, hogy melyik szót használjátok, és megpróbálja ez alapján belőni a program, hogy az USA melyik részéről való az ember.

2015.05.31. 03:04:31

@geegee:
En jol birom, hiszen fiatal vagyok, nem tett tonkre a fizikai munka. Amikor mar kinlodas, egyszeruen kiszallok par honapra megpihenni. A 70 eves munkatarsam egy csoda volt, rohant egesz nap, mint egy allatt, meg sem allt meg kajalni sem. A munkajaban nem volt koszonet, rendkivul trehanyul dolgozott. Evtizedekig melozott az USA-ban is, feketen, telente. Ja, a mostani felesege 16 eves volt, amikor elvette:) Ma mar nyugdijas, 46 evesen:) A varosnak dolgozott. Minden szabad idejet a kaszinoban tolti. A Mario, mert igy hivjak a 70 eves ferjet, horvat, dalmaciai. 20 eves koraban jott ki, azota meg nem volt otthon. Nem szerettem vele melozni, mert mindig mogorva volt, meg csak nem is koszont reggelente. De azert tavaly egyszer nagyon kiallt mellettem, amikot a lakokocsimat el akarta vontatni egy szemet epitesvezeto amikor nem voltam ott eppen. Majdnem megverte:) En ki is leptem a cegtol ezert, de fel ora mulva visszakonyorogtek:) Ez raadasul 2x tortent meg egy honap alatt, a kilepes es visszavetel, ugyan annal az epitesvezetonel. Egy sotet, bunko allat volt:) Egyszer biztos, hogy megverem, addig nem nyugszom:) Szerencsere mar masik cegnel dolgozom - szinten horvat - amelyik mas jellegu munkakat csinal, leginkabb uzletek felujitasat. A mostani epitesvezeto egy jamaikai hapsi, nagy dumas, azt hittem, hogy 40 ev koruli, kiderult, hogy olyan idos, mint en. Jol tartja magat, hobbija az amator szineszkedes. Vannak neki projectjei Jamaikaban is, innen viszi oda az alvallalkozokat:) Hatha kiszemel engem is:) Oda elmennek par honapra, kanadai fizetesert:)

pappito · http://pappito.com 2015.05.31. 04:15:21

@Dragonlady (Bp, Hun): hehe, aszondja a vesztkósztról származom :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.31. 06:45:47

@Dragonlady (Bp, Hun): sok ilyen hasonlo tesxt van, nekem eleg jol mukodtek, mindig West Coast jott ki eredmenynek:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.31. 06:50:12

Haha, szoval mindenki West Coast dialektust beszel:)))

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.31. 08:13:21

@Zsuzsi65: nekem South jott ki, lehet a cipo v a rocar miatt, mert azt tippeltem, de nem baj, a baratnom georgiaban lakik, majd bekoltozom hozza:):)

totand 2015.05.31. 09:02:24

A cikk írójának ajánlom figyelmébe a "határátlépő" és a "határátkelő" szavak közötti nem lényegtelen különbséget. Jelen formájában a cikk címe is értelmetlen.

catnip cupcake 2015.05.31. 10:05:43

@Dragonlady (Bp, Hun): a teszt szerint en is a west coastrol szarmazom, pedig nem is:)

@geegee:
Hat, a magyar nyeloktatas nincs felkeszulve ezekre: www.youtube.com/watch?v=-8mzWkuOxz8
www.youtube.com/watch?v=FyyT2jmVPAk

Ebben meg nincs is benne a bevandorlok ezerfele akcentusa.

qkuc 2015.05.31. 10:17:04

@Dragonlady (Bp, Hun): West Coast, van vajon más kimenetele is ....? :D

Muscari 2015.05.31. 10:24:25

@blackhair-lady: semmi baj, most rendkívüli események vannak nálatok. Jobb már egy kicsit a helyzet?

Muscari 2015.05.31. 10:30:23

@Cascabel: és akkor azt még nem is néztük, hogy az otthoni segélyes hogyan él az ittenivel összehasonlítva.
Épp tegnap hallottam, hogy sok kis falusi boltban vásárolnak az emberek hitelre, amit aztán havonta egyszer kifizetnek, mikor a segéy/nyugdíj /közmunkáért járó bér megérkezik. Utána kezdik elölről. :-(

Muscari 2015.05.31. 10:34:30

@geegee: Geegee, a nyugdíjkorhatár szinte már mindenütt 65 év. Ez azt jelenti, hogy ha nincs valakinek mázlija ez kap korkedvezményt akkor egész idős koráig dolgoznia kell. Ránk is ez vár.

Muscari 2015.05.31. 10:38:36

@catnip cupcake: igen, ez a srác király :-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.31. 13:31:12

@qkuc: nekem east coast
a texasi kikuldott meg nem jelentkezett? :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.31. 19:25:36

@Cascabel: Haha, köszi. :D Kalandos lehet nektek ott... :-))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.31. 19:27:40

@Muscari: Szerintem, mire mi "felnövünk" , lesz az 70 év is, attól tartok... :-/

2015.05.31. 20:49:41

@geegee:
Nem unatkozunk, az biztos:)

Nemozoli 2015.05.31. 21:31:44

@Cascabel: nem csak a mehikóiak, hanem az orosz ajkú népesség is. "Tyehasz" :)

Narina 2015.06.01. 12:55:50

En meg erosen Zoldfulu vagyok, de azt en is tapasztaltam, hogy amit otthon tanitanak az semmit nem er! Plane, ha egy torzsgyokeres Norfolki kezd nekem nagy lendulettel magyarazni (mikozben az atlag angolal is veszekszunk, nem birjuk egymast a nyelvvel no) na akkor pillazok egy sort rendesen!
Cacabel ott legalabb hagynak, otthon ha elmultal 40 lehuzhatod a rolot, ha van gyereked/szeretnel/ferjezet vagy/hazasvagy/palyakezdo/fiatal/fizetest szeretnel, nem ehbert na ez mind kizaro ok a munkadoknal!
Muscari Jol hallotad! Az en varosomba is muszaly volt sokaknak igy megoldani, pedig mi 15 percre laktunk kocsival Budapesttol(mar akinek volt mi nem tudtuk volna fizetni) Nekem 4 evig nem volt munkam (igaz kozbe jott egy gyerek is) Elutasitasok kozt szerepelt "akarok gyereket igy nem ferek bele a profilba" "tul fiatal vagyok 26 evesen (felvettek a 21 evest akinek meg csak nem is az volt a tanult szakmalya)" "tul oreg vagyok" "Sajnos mar betoltottek(5 hetig volt meg hirdetve es rakerdeztem alneven persze meg el a hirdetes) meg haonlo kifogasokat kapok vagy folvesznek nem jelentenek be, minimal bert sem kapom, de az adot kivonjak a fizubol csak nem fizetik be utanam! Tudok meg meselni.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása