oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. augusztus 08. 06:51,  Itt most élet van és halál 259 komment

2013. augusztus 08. 06:51 Határátkelő

Itt most élet van és halál

Nem akármilyen poszt következik ma, Viktor ugyanis úgy döntött, hogy humorral kezeli németországi megpróbáltatásait. A végeredmény a most következő írás, és már csak az a kérdés, a végén az élet vagy a halál, azaz a maradás vagy a csomagolás kerekedett felül. Lássuk!

bőrönd férfi töpreng.jpg

„Sosem gondoltam volna, hogy én egyszer átlépem a határt amiatt, hogy majd ott fogok, vagy szeretnék dolgozni. Nem csavarogtam soha, nem hagytam el az országot. Ja, de, hazudtam, ugyanis édesanyámékkal voltam puncsozni a bécsi karácsonyi vásárban.

De szeretnék picit az elejére visszanyúlni, hogyan jött az ötlet, aztán, hogyan terveztük, milyen lendülettel, és milyen forgatókönyvet alkottunk fejünkben itthon, s persze aztán mi is lett a folytatás, miken mentünk keresztül, s hová jutottunk.

Barátnőmmel közösen éltünk már, mind a kettőnknek biztos munkahelye volt. Itt megjegyezném, nekem életemben kettő munkahelyem volt Magyarországon, 12 évet dolgoztam, egyik munkahelyemen 6 évet, kőműves segédmunkásként kezdve, majd kitanulva a szakmát elvégeztem a szakmunkás dolgokat is. Eztán váltottam, és sofőr lettem.

Egyik helyen sem kerestem annyira rosszul, barátnőmmel együtt mondhatni, hogy viszonylag jól kerestünk, habár hónap végére sokszor annyi pénzünk nem volt, hogy kinézzünk az ablakon. Hiába, no, elment a pénz.

Egy sorsfordító levél

Egyszerűen szerettünk volna saját kis lakást, kis házikót, de akkor már rogyadozott az akkori munkahelyem, s hitelről hallani sem akartunk, mert volt autóhitelünk, amit nyögvenyelősen fizetgettünk.

Meghoztuk a nagy döntést! Kimegyünk dolgozni külföldre. Ausztria és Németország előnyben. Körülnéztünk magunk körül kihez is fordulhatnánk. Kik vannak kint. Hát, mi nem találtunk senkit, illetve olyat hallottam, hogy ez is kiment, meg az is, de nem jött be nekik, s már itthon vannak.

Ekkor merült fel barátnőmben, hogy ír egy régi kollégájának, aki német, s amelyik cégnél dolgozott Ő volt a kapcsolattartó. Rendicsek, írj csak neki. Megírta, elküldte. Jött is a válasz hatalmas meglepetés volt ez számunkra. „Küldd el az önéletrajzodat és segítek, éppen kell ember". Hát ez remek, ez könnyen ment.

Így is volt, azonban itt voltam én, szóba is hozta, és meg is beszélte. Én egyáltalán nem beszéltem a németet, sajnos hetedikben tanították, na de hogyan? Az orosztanárt a nyári szünetben átképezték némettanárrá, aztán bejött, hogy Gúúútyeny Tyág! Tényleg a tudásom itt meg is akadt, amit szintén jeleztünk a segítőnknek.

Ó, hát ez nem gond, itt majd elmegyek suliba, minden rendben lesz, hiszen van, aki itt dolgozik 17 éve, és nem tud megszólalni! Édes Istenem, gondoltam én, itt gond akkor nem lesz. Kimegyünk, keresünk háromezer eurót, ezerötszázból élünk, pizza, étteremben eszünk, ruházkodunk, aztán még így is fog maradni ezer.

Kint leszünk, királyoskodunk négy évig, majd hazajövünk, s veszünk házat abból a tizenkettő millióból, amit a négy év alatt félreraktunk királyként. Mivel nem vagyunk felelőtlenek, sosem voltunk, ezért már a szerződést is elküldettük mailen, és persze lakást is foglaltak, tehát tényleg királyság volt a gondolatban, és hatalmas spórolással sikerült 2000 euró indulótőkét összekovácsolni.

Beülünk az autóba, kigurulunk, ott a kész lakás, aztán hétfőn meló. Így is volt, a barátnőm dolgozott szépen, ahogyan az le volt írva. És akkor belekezdenék másfél éves kálváriámba.

Nem jött a papír

Barátnőm dolgozik, én ígéretet kaptam arra, hogy január 1-el felvesznek a céghez. Mondom ez nagyon remek, mert elmegyek iskolába nyelvet tanulni kettő hónapot, így nem a munka mellett kell tanulnom hirtelen kezdésként, és örültem neki, hogy a Gútyen Tyágon kívül mást is fogok tudni mondani legalább.

El is mentem, tanultam is, és nagyon vártam, hogy behívjanak. Elérkezett az idő, bár folyamatosan mondta barátnőm a segítőnknek, hogy ugye nem vagyok elfeledve?! Nem, dehogy, jön Ő is ide dolgozni, nincsen ember, kell a munkája.

Be is hívtak, és minden rendben volt, csak a személyügyes férfi kicsit furán viselkedett. Kitöltöttük a szerződésemet, bruttó, nettó, cipőméret, magasság, minden volt.

Igen ám, csak február 1-el töltötte ki, s még akkor szükség volt a munkavállalási papírra, amit így tudtunk elindítani. Mondom remek, akkor remélem, megjön februárig, most már mindegy, még egy hónapot kibírok. Hát a papír nem jött.

Türelmem fogyogatott, de mikor végleg elfogyott volna, jött a papír, májusban. (júniustól megszűnt, hivatalosan is uniós tagállam lettünk, s nem kellett). Ekkor már eltelt fél év, és a kötél idegrendszeremet is az utolsó szál tartotta. Mindegy, gondoltam, célban vagyok, indulunk kis csúszással a cél felé. Beszóltam, hogy megvan a papír, mennék akkor dolgozni.

Akkor jött a személyügyes, hogy jó, csak menjek be még hozzá! Gondoltam, odaadja a munkaruhát, belépőkártyát, szerződés aláírva, oszt jó napot. Na, becammogtam. Leültem. Aszondja, nem beszélek jól németül, menjek el iskolába és jöjjek vissza kettő hónap múlva egy elbeszélgetésre! Micsoda? Téged megsütött a nap? Ott a szerződés, aláírva, kezdéssel, és most ez?

Felálltam és fél év után azt mondtam, ebből elég, nem lehet kizárólag erre a hitegetésre támaszkodni. (Ekkor már rengeteg helyre elküldtem az önéletrajzom).

Nem adjuk fel

Akkor menjünk a munkaközvetítőkhöz. Az egész városban hat darab ilyen cég van, mindegyikhez bementem, papírok kitöltve, majd szólnak. Mondom jó, várom.

Ekkor már kezdett eldeformálódni a fejem, ráadásul itt egy kis kitérővel megjegyezném, bár sokszor volt róla szó, mennyi bevándorló van Németországban, hát mi pont török negyedben lakunk, akkor látok német embert, ha bekapcsolom a ZDF-et.

Mindegy, itt vagyok a nagy „kolbászból van a kerítés"-országban, minden remek, munka nincsen, de nem adjuk fel. Idegrendszerem teljesen elpattanva, és gőzölgő homlokomat lehűtötte ekkor egy telefon.

Sajnos e városban másfél évig nem találkoztunk magyarral, mivel nem nagyon vannak itt, ezért valami úton-módon, betalált egy könyvkiadó, kis útikönyveket készítenek, egy stúdióban kéne felmondani a magyar mondatokat, melyet eztán CD formájában kiadnak.

Tyű, amindenit, bejött az élet, ez isteni szerencse, és bejött, végre, ráadásul egy könyvkiadó. Hurrá. Felöltöztem csinosba, elmentem. Felolvastam. Megkaptam a fizumat, 150 eurót. Na, azért ez nem volt rossz fél évre. Mindegy.

„Kicsit tanulj még!"

Önéletrajz küldözgetés, céglátogatások, ahol mindig azt mondták, itt nem foglalkozunk ezzel, kérjük, menjen munkaközvetítőhöz. Mondom mentem, voltam, küldtem, de nincsen válasz. Így megy ez itt, na.

Aztán mondom, kedvesem, én itt száradok az oldaladon fél éve, ha megszakadunk, sem kapok munkát, bármit megtennék akkor sem, mert nem. Jól van, még egy kis nyugalmat, menj el megint iskolába, kicsit tanulj még, s meglásd, addig találunk, és kezdesz.

Na, jó, mondom, fél éve itt száradok Törökországban, akkor elmegyek, tanulok, nem adjuk fel, maradok, nem megyek haza. Tanultam ismét 3 hónapot, a B1 kurzust megcsináltam, éreztem az erőt magamban, megy a nyelv egyre jobban, most ráharaptatok egy céget magamra. És bejött! Be bizony.

Az első németországi hivatalos munkahelyem. Egy gyorsétterem, egy sárga M-betű ékeskedik a tetején. Bemegyek, de kicsit szerencsétlen volt, ugyanis készültünk haza három hétre, s ezt említettem is a lengyel managernek, hogy ez van sajnos. Ó, hát ez nem probléma, holnap kezdhetek.

Hát, megnyaltam a balbokámat, úgy örültem ennek az állásnak végre. Szépen bementem az első napon eme remek gyorsétterembe, ahol egyedül voltam fehér!

Félreértés ne essen, na, de azért mégis azért na már. Itt az első fél órában megvilágosodtam. Ugyanis hatalmas bátorító szavak ellenére, hogy majd mész emberek közé, majd ott ragad rád a nyelv, mint a kosz, na meg a nyelvtan, a híres német grammatika, meglásd, fél év és perfekt leszel. Na, ja.

Kommunikáció félszavakkal

Itt tehát megvilágosodtam, nem csak a grammatika tűnt el, hanem egyenesen mondatok sem voltak, szinte a gondolatolvasás magas szintjét élhettem át, ugyanis félszavakkal történt a kommunikáció. Ha mondat volt, az nem német.

Mindegy, pörgés, futás, 200 sajtburger 15 perc alatt. Lenyomtam 3 hetet, majd elmentem haza, mint említettem, így vettek fel, ez nem gond. Mire visszaértem, ki voltam rúgva, s megkaptam a fizumat, a tényleges első fizumat, 504 eurót.

Azt hittem, elsírom magam, hiszen otthon volt ez a fizum, én meg itt vagyok az ufók között Törökországban, minden az ellentéte annak, amit elképzelt az ember, hát én nem csinálom tovább ezt.

Torzult arccal jártam már a munkaközvetítőkhöz, mindenhol a mosoly meg a hívjuk. És nem hiszed el! Megcsörrent! Jöjjön ide meg ide, holnap 16:00-ra, megcsináljuk a papírokat.

Nyalogattam ismét a bokámat, készültem is, forgolódtam egész éjjel, végre bejött. Megyek. Beérek, beszélgetés, cipőméret, papírok kitöltve. Munkám lényege immár, hogy egy csarnokba, ami 40 km-re van tőlem, tudok menni sajnos nem napi szinten, hanem mikor hívnak, lehet éjjel és nappal, lehet három órára, lehet hatra.

Csomagolóművésznek vettek fel tehát, bizonytalan, ámde non-stop munkára, és 5,30 eurót fizetnek. Mondom ez remek, átgurulok, oda-vissza 80km, dolgozok 3 órát, marad 5 euróm, hurrá, kolbászból lesz szerelmem a kerítés.

Elpattant a kötél idegrendszerem, és összecsomagoltam. próbáltam informálódni, hogy abból a két cégből hol alkalmaznának otthon, ahol eddig dolgoztam. Sajnos nemleges válaszokat kaptam.

Kirúgtak úgy, hogy nem is dolgoztam

Mondom magamnak dülledt szemmel a tükörben nézve eltorzult arcomat, ennek fele sem tréfa, itt most élet van és halál. Ekkor már egy éve, hogy így teltek napjaim. Gondoltam akkor most mi jövünk, megkerestük azt a munkaközvetítőt, aki ahhoz a munkahelyhez toboroz embereket ahová eredetileg indultam, s meg is találtuk.

Igaz, semmit nem mondtunk el neki az előzményekről, s minek is, hiszen ez egy munkaközvetítő. Megkaptam az időpontot, bementem, minden állesz klár! Remek, papírok, szerződés, cipő, munkásruha, hétfőn reggel hat előtt húsz perccel kezdek, elmagyarázta a belépőkártyát, megmutatta a részleget.

Örömömben kicsordultak a könnyeim, megvan, minden rendben, itt vagyok, felvettek, hétfőn kezdek. Ez volt pénteken. Kijöttem az irodából, és hazamentem. Egy óra múlva csörgött a telefonom, Ő volt. Aszondja, várjak keddig, mert a személyügyes látta a gépben, hogy felvett ide, és még választ kell adnia!

Mi van? Hol a kötél? Most húzom fel magam, keseredtem el. Hiszen a nyelvtudásom, ha nem is tökéletes, de minden rendben volt. Ekkor már nem, hogy idegrendszerem nem volt sem nekem, sem a barátnőmnek, de már ufónak éreztem magam rendesen, lebegtem, néztem ki a fejemből meredten.

Mindegy, várjuk hétfőn a telefont. Jött is! Ki vagyok rúgva! Mi van? Hiszen nem is dolgoztam, te vaddisznó, hát oszt mért? Persze, nem merte megmondani, csak annyit közölt, hogy én nem dolgozhatok ott, mert nem tudom a nyelvet, menjek iskolába, s jöjjek vissza. Mondom, ember, Te beteg vagy? Nem veled beszélgettem? Még meg is dicsértél, hogy milyen jól megy a nyelv, a sok török, akik itt vannak tizenéve, azok nem beszélnek így. Jó, kirúgtál, OK. Semmi baj.

Majd szerdán bementem, s aláírtam a felmondásom, és persze kifizették a 4 nap semmit sem tevésemet. 120 euró, remek a semmire. Eztán már harmadszor pakoltam a bőröndbe, nem maradok tovább, olyan nincsen, hogy én maradok, hiszen ez már sok, s teljesen zombiként jártam a törökök között Németországban.

Váratlan fordulat

Barátnőm is belátta, egyszerűen nem adnak munkát, s mivel ismer, tudja, milyen vagyok, ha én egyszer munkát kapok, azt becsülettel és 100 százalékon fogom csinálni. De nincsen, amit csinálhatnék, éppen ezért felmond, hiszen ez a rengeteg megaláztatás őt is megviselte, ha nem jobban, mint engem.

Felmondott! Azt viszont meg kellett magyarázni! És nem hitt a főnöke a fülének, amikor ezt meghallotta, hogy a szerződésem ott hever, mégis miket műveltek velem. Azonnal kezdeményezte, hogy írjuk alá a szerződést!

Bementem interjúra, minden remek, enyém az állás. Hétfőn kezdek! Így ért véget a kálváriám, így tudunk menetelni nagyon szerényen, nem elfelejtve honnan jöttünk, sokat erősödtünk, és megbecsüljük, amink van.

Évekig nem megyünk haza

Nagyon szerényen élünk azóta is a 28 nm-es lakásunkban, és nagyon odafigyelve a pénzünkre. Egy év alatt elértük, hogy saját kis lakást bebútorozhatunk, ez azért is fontos, mert meg kellett hoznunk egy döntést.

Hiába ugyanis az, hogy célegyenesbe értünk, bár ez is megérne egy külön bejegyzést, hogy a zománc sokszor repedezik a fogamon, úgy csapkodom hozzá az 5 centest is, de végül is úgy döntöttünk, ha meg is teremtettük azt, hogy tudunk venni otthon kis házikót, de berendezkedünk itt kényelmesen, és maradunk. Kicsit visszaveszek a lendületből, s a hétvégéket pihenésre fogom már használni, de még évekig nem megyünk haza, ez biztos."

SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY! Megváltoztak a kommentelési szabályok, a részleteket ide kattintva olvashatod el, ahol az is kiderül, mi kell ahhoz, hogy a jövőben is ugyanúgy hozzászólhass a posztokhoz, ahogyan eddig. A félreértések elkerülése végett: bár oda van írva, hogy hozzászólásod előzetes moderáció után jelenik meg, a Prémium kommentelők szabadon hozzászólhatnak, nem kell várniuk semmire. Köszönöm a türelmet!

Ha pedig még ezek után is szereted a blogot, akkor szavazz a Határátkelőre a Goldenblogon - egy kattintás ide és a Közélet kategóriában már voksolhatsz is!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr955450528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.08.08. 20:40:52

@cristallo: Amikor visszaemlekszem az almaimra, angolul vannak a parbeszedek. Miert, te nem emlekszel szovegekre az almaidbol?

BTBTBT 2013.08.08. 20:44:24

@cristallo:
Penderedtünk vagy pendültünk? :)
Nem rémlik ez a leírás, de majd ha már nem tartják karban az indamail-t, és időm is lesz, belenézek a komment-értesítőkbe.

A magyar beszéd jellemzésére többször is hallottam ezt: olyan, mintha vitatkoznánk beszéd helyett.

Tisztelet a kivételnek, de sok jót nem tudok mondani: irigyek, szókimondók és mindentudók.

cristallo 2013.08.08. 20:46:41

@Mirjam2: szerintem itt hagyjuk abba, ennek semmi értelme, úgysem fogsz meggyőzni arról, hogy angol párbeszédeket folytatsz álmodban és reggel határozottan emlékszel is rá. Hagyj már lógva légyszi!

2013.08.08. 20:47:41

@diggerdriver: Amúgy ígértél nekem valamit, epekedve várom. Nem bírom tovább, oszd meg velem! :)

cristallo 2013.08.08. 20:49:07

@Barátusz: pendültünk, pendültünk:))) már én is belekeveredek ékes anyanyelvünkbe:) de mindez azért van, mert mostanában ómagyarul álmodok:))) ja és azt mindig le kell fordítanom újmagyarra:))

2013.08.08. 20:53:11

@Barátusz: Nekem mindegy hogy mit hiszel, bar nem ertem hogy ha allitja valaki hogy valamilyen nyelven gondolkodik, akkor miert gondolod hogy hazudik az illeto. A nyelv egy ilyen dolog amit meg lehet tanulni, el lehet felejteni. Nem valami ami x eves korodban be lett kodolva es le lett zarva. Semmilyen 'automatikus beszed' nem indul be az agyamban ha magyarul probalok beszelni, hanem angol mondatok es fogalmak jelennek meg amit megprobalok tobbe-kevesbe sikeresen leforditani magyarra. Egyebkent nekem nincs tobb evtizedes hatterem magyar nyelvi kornyezetben, mivel 18 evesen hagytam el Magyarorszagot, de ez nem hiszem hogy sokat szamit. Nemreg talalkoztam egy negyvenes novel aki huszoneves koraban koltozott Angliaba, angoltanari szakon vegzett Magyarorszagon es az elmult kb. husz evben alig beszelt magyarul. Szinte nem tudott megszolalni mikor beszelni probalt velem, nagyon kereste a szavakat. Ez normalis ha masik nyelvi kornyezetben elsz, fokozatosan elfelejted az anyanyelvet ha nem hasznalod. Biztosan van akinek jobb a nyelverzeke es nem felejti el, de nekem pl. atlagos nyelverzekem van es jelenleg csak egy nyelven tudok gondolkodni, ami az angol.

cristallo 2013.08.08. 20:53:52

@Barátusz: hűha, nem vagy túl jó véleménnyel magunkról:))

2013.08.08. 20:57:26

@cristallo: Persze nem valaszoltal a kerdesemre: te nem emlekszel parbeszedekre amiket almodban folytattal? Mert ha igen, es pl. evtizedekig csak franciaul folytatsz parbeszedeket a valo eletben, akkor nyilvan almodban is franciaul lesznek a parbeszedek es arra fogsz emlekezni, vagy nem?

Szt Elvíz 2013.08.08. 20:57:35

@cristallo: Ez nagyon jó kis lista! :))))

cristallo 2013.08.08. 21:08:39

@Szt Elvíz: köszönöm, de az érdem nem az enyém:)) én csak továbbítottam. De mindenképp kiegészítésre szorul:) mindjárt meghívok néhány humorzsákot a folytatásra:)

cristallo 2013.08.08. 21:12:20

@diggerdriver: esetleg ha ráérsz, kibővíthetnéd a listát a svédekkel (nem csak általánosságban a skandinávokkal).

cristallo 2013.08.08. 21:13:27

@cristallo: bocsi, ez kövérmadárnak ment volna, tőled egy jó kis magyar-jellemzést várnék:)))

cristallo 2013.08.08. 21:15:41

@Kovermadar: szóval, ha van egy kis időd, esetleg írhatnál pár mondatos jellemzést a svédekről, amolyan iskolai stílusban, mint ahogy a többi is íródott:)

ffüttyfürütty 2013.08.08. 21:17:00

@cristallo: :D A mai termést a két kommentedért volt érdemes elolvasnom, mivel nekem nem jött be a poszt. Meg is lepődtem, hogy a poszterből a jófej-viccesgyerek szobra lett, azt hittem ő is le lesz oltva, mint a többi hasonló kondícióval posztoló elődje.

cristallo 2013.08.08. 21:18:55

@ffüttyfürütty: ááá, nem hagytuk leoltani:))

Rotoxis 2013.08.08. 21:21:33

Általános iskola, kőműves segédmunkás, szakmunkásképző, sofőrködés.

Tökéletes helyesírás, kifogástalan stílus. Kétszer három hónap tanfolyam után B1 nyelvvizsga.

Sajnálom, de nekem ez több, mint gyanús.

ffüttyfürütty 2013.08.08. 21:25:17

@cristallo: egyébként létezik ilyen könyvsorozat nemzetekről, pl: Miért nem bírjuk a digókat? cimmel :)

cristallo 2013.08.08. 21:29:54

@ffüttyfürütty: és egy egész könyv szól erről? elég sok mindent nem bírhatunk bennük..:)

ffüttyfürütty 2013.08.08. 21:42:28

@cristallo: könyvsorozat, van több népségről is, de nem olyan hosszú. A6-os könyvecske lehet, épphogy könyvecske inkább füzet.

rezsoatya (törölt) 2013.08.08. 21:55:09

@cristallo: @ffüttyfürütty:

sajnos elektronikus formaban nem akadtam ra, de Mo-on megvolt a sorozat nekem is.

konyvtar.hu/konyv/31939

Latcho Rom 2013.08.08. 22:03:39

@cristallo: :-DD

Jopofa.

Magyarok:

Balsors.

HA: hozzadtal mar, vagy ez technikai problema?

"Hozzászólásod előzetes moderáció után jelenik meg. "

Határátkelő 2013.08.08. 22:04:21

@shakti_rom: Most adtalak hozzá, de a szöveg mindig ott lesz, mert automatikusan ott van. De nem kell vele foglalkozni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.08.08. 22:15:37

@Barátusz: Nemetorszag mas. Mikor unokatesomnal voltam ( orvos, felsofokon beszel nemetul) tudta, hogy eleg sok mindent ertek nemetbol, de egyet kert: ilyen nemet nyelvtudassal EL NE MERJEK INDULNI.
Pedig alapfokon beszelek, valamennyit ertek is, de hatarozottan mondta igy oda ne, mert nem lesz munkam, nezem meg, meg b1-el sem nagyon kap az ember munkat, mert a enmetek szerint nem beszeli rendesen a nyelvet.

Latcho Rom 2013.08.08. 22:31:12

@Határátkelő: koszi.

Mirjam: angolnyelvu a ferjed ..gondolom en, hiszenmen 30 ev utan is magyarul gondolkozom. Nem tunik olyan soknak az a 15 ev..hmm?

négyzet 2013.08.08. 22:44:55

@Mirjam2: és akkor magyar akcentussal beszéled az angolt és angol akcentussal a magyart? mert olyannal már találkoztam, és az fura...

négyzet 2013.08.08. 22:47:03

@Rotoxis: erre én is gondoltam. De aztán eszembe jutott, hogy a családomban van sok szakmunkást végzett, és mégis tudnak helyesen írni, és még humoruk is van - mert sokat olvasnak.

nyuszigonosz 2013.08.08. 22:50:35

@shakti_rom: Házastárs más nyelvüsége nem mérvadó az anyanyelv vagy további nyelv tudásában.

Én mindig azon a nyelven gondolkozom, amelyiket éppen használom. Ez lehet egy nap folyamán több.

Igen, megtörténik, hogy egy egy szó vagy kifejezés nem ugrik azonnal be, vagy automatikusan azon a nyelven mondom, ahogy "megéltem" a bizonyos szituációt, amiröl beszélek, de ez csak privát történik/het meg :-))

Latcho Rom 2013.08.08. 23:05:24

@nyuszigonosz: Dehogynem. S az is donto hogy milyen nyelven beszelnek a gyerekekkel. Illetve...sokszor angolul beszelek a fiaimmal, s megse allitanam hogy,angolul gondolkozom.

nyuszigonosz 2013.08.08. 23:22:15

@Rotoxis: Nincs ezen minek gyanúsnak lenni.
Ismerek olyan szakmunkást, akinek fantasztikus stílusa, humora és tökéletes helyesírása van.

morsels (törölt) 2013.08.08. 23:22:20

@shakti_rom:
Na es a fiaid mennyire beszelnek jol magyarul?

morsels (törölt) 2013.08.08. 23:29:30

Nekm tetszett a post.
Persze ertem en, nagyon mas most kulfoldre menni dolgozni, mint mondjuk 20 eve; es vannak kulonbsegek a koztes idoben is, amit a commentelok nagy resze egyreszt nem is tud/ismer, masreszt mar egeszen maskepp ertekeli.

Ami persze ertheto, de egeszen mas kategoria.

Latcho Rom 2013.08.08. 23:30:22

@nyuszigonosz: Azt hiszem ket malomban orlunk. Persze..en se gondolkozom magyarul, nem forditok ha angolul beszelek, s mas. sem ha elert egy jo kozepfokot az adott nyelvben. Amit Mirjam irt ha jol ertettem - hogy o 24 oraban angolul...

BTBTBT 2013.08.08. 23:30:25

@Mirjam2:
Már megint nem figyeltél oda. De miért is lenne ez meglepő?

A gondolkodással nem volt gond, nálam is bejátszik, amikor túl sokat vagyok angolok között. Ezenkívül kismillió más ember fejében is lejátszódik ez a folyamat.

Nem állítottam, hogy hazudnál, csak azt, hogy képtelenséget állítasz a magyarul beszélésed folyamatával (hogy te nem kezdesz automatikusan magyarul beszélni, hanem angolból fordítasz), ami ráadásul még bután is hangzik, és nemcsak nekem tűnt fel.
Kb. 16 év használat után plusz 15 év külföld után nem felejted el az anyanyelvedet. Ha igen, akkor ott gondok vannak.

A 20 éve alig beszélő nő példáját felhozni sem volt szerencsés, mert egyrészt olvashatott volna magyarul, másrészt mert te nála többet beszélsz magyarul.

Nem írok többet, mert úgysem figyelsz oda. :)

@cristallo:
Miért lennék? Nincsen túl sok jó tapasztalatom. Angliában sem.

Az újmagyar az olyan, mint az újbeszél? :)))

BTBTBT 2013.08.08. 23:32:57

@tildy:):
A munkavállalásra céloztál? Csak mert annyi mindent írtam abban a hozzászólásomban.
Érthető a jó tanács, ha az embernek nincsen kedve mosogatónak vagy bármilyen vendéglátói állásba elszagődni, amíg rendbe nem teszi a nyelvtudását.

capacete 2013.08.08. 23:34:49

@Mirjam2: Fura, általában a nyelvtanulás haladó szintjén törekedni kell arra, hogy az ember azon a nyelven gondolkodjon, amin épp beszél/ír/olvas. Az állandó átfordítás nagyon kevéssé hatékony...

capacete 2013.08.08. 23:37:09

@Mirjam2: Nyelvtanár vagy és hiszel a nyelvérzékben?

BTBTBT 2013.08.08. 23:41:10

@capacete:
Ráadásul állítása szerint csak angolul tud gondolkodni. De akkor hogyan tud ide magyarul írni? Mivelhogy az agyban "komponálódik" meg, ami aztán kifejezésre kerül.

Á, már nem is akarom megérteni, mert ez annyira kusza.

morsels (törölt) 2013.08.08. 23:45:23

@Barátusz:
Nem tudom, hogy neked milyen es mennyi tapasztalatod van, de az tenyleg erdekes, hogy kinek mennyire egyszeru valtania egy nyelvrol a masikra.
Ugy ertem, hogy az is gyakorlas kerdese, hogy milyen nyelven fogalmazza meg sajat magaban azt, amit mondani akar.
A szemelyes tapasztalatom az, hogy ket nyelven kell 'gondolkodni' es aki ezt siman kepes megtenni, az jo forditonak, help deskesnek, ilyesmi.
Az is igaz, hogy aki csak adott nyelvi kornyezetben van (tehat nem hasznalja az anya vagy adott nyelvet), annak nehezebb ez a valtas.

En ugy vagyok vele, hogy mondjuk egy hetvege utan, amikor szinte csak magyarul beszelek, nehez valtani az angolra. Marmint az angol 'gondolkodasra'.

macamuca [IHUN] 2013.08.08. 23:55:20

@Whave:
Picit off, de:
"Ugyanugy, ezen az ozdi-romas vergodesen is teljesen kivagyok. Az embereknek nem az esik le, hogy elzartak a LOPOTT vizet, hanem hogy legyunk szolidarisak a romakkal. Ha magyar lopta volna a vizet, ki lenne szolidaris? Ha a lopast kissebbseg koveti el, szolidarisnak kell lennem? A lopas az lopas. Szemet dolog kanikulaban elzari a vizet? Igen. Mindenki masnak viszont fizetni kell az orszagban a vizert? IGEN."

Néhány "apróság" a sztorihoz:
Utcai közkút létesítése és fenntartása önkormányzati feladat, kötelesség, közfeladat címszó alatt. Költségei is az önkormányzatot terhelik, éppúgy, mint a közvilágítéás esetében.
A közkútról vételezett víz NEM LOPÁS, díját nem a többi fogyasztó fizeti ki.
Az, hogy a közkutak jelentősége folyamatosan csökkent, ahogyan a saját vezetékes vízhálózat kiépítettsége egyre nőtt, nos, ez természetes, ugyanakkor a közkútlétesítési- és fenntartási kötelezettség nem szűnt meg az önkorm.-ok számára. Hogy egyre szűkösebbek az anyagi lehetőségeik, emiatt spórolni akarnak, az sem meglepő, ugyanakkor ott akarnak spórolni (konkrétan Ózdon), ahol a legkisebb ellenállást várják.
No, ez nem jött be: kánikulában kutat elzárni finoman szólva is nem volt okos döntés, elsősorban politikai szempontból, és nem az érintettek szavazatai miatt, hanem a többi párt miatt. Lett hangos felháborodás, nemzetközi visszhang. Mindez kampányidőszakban... Pintér vette a fáradságot és "rászólt" az ózdiakra, hogy ezt tán mégsem kéne... és ismét megnyitották a kutakat.... Ezzel a húzásukkal rátiportak pártjuk tyúkszemére is...

A vezetékes vízellátással kapcsolatos probléma esetén 20 l./fő/nap mennyiségű ivóvizet kell biztosítani az ÁNTSZ-nek, addig, amíg a probléma meg nem oldódik. Ez a mennyiség ivásra és főzésre elegendő, tisztálkodásra, mosásra, stb már nem.
De Ózdon nincs probléma a vezetékes ivóvízellátással, van is víz, iható is. Csak sprórolni akart az önkorm.
A fészen kerengő kép nem a romatelepen készült, nem a cigányok mosták a kocsit a közkútról és nem ők töltötték a medencét.

Írtam fentieket településfejlesztési szakelőadói végzettséggel: nem "szerintem"-vélemény, hanem előírásokra alapozott kiegészítés a kommentedhez.

morsels (törölt) 2013.08.08. 23:59:52

@macamuca:
Te, tenyleg nem kotozkodes, de ha a kozkutat nem arra hasznaljak, amire elvileg van, akkor mi a megoldas?

macamuca [IHUN] 2013.08.09. 00:07:52

@Whave:
" Ha nem lopas, akkor az elzarasa sem diszkriminacio."
De, az, amennyiben az önkormányzati spórolás okán elzárt közkutak kizárólag a telepeken vannak.
Ott, ahol a legnagyobb szükség van rájuk (télen is).

Adalék:

www.atv.hu/belfold/20130807-vizhelyzet-pinter-beavatkozott-ozdon/hirkereso

www.minimumplusz.hu/2013/08/06/kis-tibor-ozdi-vizimatek/

macamuca [IHUN] 2013.08.09. 00:14:30

@morsels:
Mire gondolsz, mire használják, mint olyasmi, ami nem fér bele a "céljába"?

Célja, hogy vizet biztosítson azoknak, akik nem rendelkeznek saját vezetékes vízzel.
Ivás, főzés, tisztálkodás, mosás, állatok itatása (nem nagyüzemi mértékben nyilván, de 1-2 malac, nyúl, ilyesmi belefér, bár a telepeken erről nincs szó, mert nincs állattartás). Erre van.
Kertlocsolás, autómosás, medencefeltöltés nem fér bele, ugyanakkor ezek sem jellemző tevékenységek az ózdi cigánytelepen.

Mire lehet még használni a vizet?

(és azt már csak halkan kérdezem meg -nem tőled-, hogy a svájciaktól kapott 1,5 milliárd -igen, milliárd-, amit vízvezetékhálózat-fejlesztésre kapott az ózdi önkorm., az hova lett? Vagy az a fejlesztés, ha szűkítik és elzárják a kutakat?...)

Latcho Rom 2013.08.09. 00:16:46

@macamuca: elmutyizta a tahokiraly helyi csapata. Odalett.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.08.09. 00:20:06

@macamuca: igy van, regen meg mi is siman jartunk kannakkal vizert a kozkutra.

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2013.08.09. 00:20:26

@Kovermadar: Éjszaka ide vagy oda, most felröhögtem és remélem nem kel fel rá senki... :D
Azonnal beugrott a film Jim Carrey-vel, amikor a szerzetesek pezsgőt bontottak és táncra perdültek a kilépésekor. :)

skylla 2013.08.09. 00:32:34

na en nem olvastam el az összes hozzaszolast, de sztem a HA csaj, de ha nem az, akkor nagyot csalodtam benne. iyen benan csak csajtol tudom megerteni ezt az egesz faszsagot a hozzaszolasokkal meg moderalas, meg elömoderalas, meg manikür meg pedikür. pedig milyek jok voltak az allitolag trollok. feldobtak a hangualtot. most meg csak bagyadozas van minden temaban, amit mar egyebkent is mindenki tud. egyszoval: unalmas!

skylla 2013.08.09. 00:32:35

az elsö 100 vagy mennyi hozzaszolast elolvastam, es azt mondom, hogy igaza volt azoknak, akik azt mondtak, hogy ez nem fog jot tenni a blognak. kb. 20 törzskommentelö fog maradni, akik meg azt is megosztjak egy poszt utan, hogy mekkora a bugyijuk/alsondraguk... meg egymas ocska poenjait nyalogatjak.

te, kövermadar: milyen jogon mondod azt barkinek is, hogy, hello, örülök, hogy nem vagy itt?
ugyanilyen jogon van itt a töki meg a többi hülye, mint te, neked is total radikalis nezeteid vannak. azt hiszed, különb vagy azzal , hogy eppen azt hangoztatod, hogy inkabb elszivsz egy jointot mint gyerekt csinalj? es közben hozzaszolsz a gyerekvallalashoz? meg te vagy felelössegteljes szokimondo gyerekügyben, aki allandoan be van allva?

skylla 2013.08.09. 00:32:35

@Határátkelő: irtam elsö nap, hogy irni fogok

eddie1977 2013.08.09. 00:32:36

Hát igen. A humor sokmindenen átsegít. :)
Kitartás!

Alaister Grand 2013.08.09. 00:32:36

Nekem nem jött be.
Eszembe juttatott egy embertípust. Aki mindig meg tudja magyarázni, hogy mindenki más a hülye, és ő persze igyekszik, mnt állat, de hát a körülmények, ugye... Bullshit. Ismerem, én is szoktam csinálni, mikor érzem, hogy súlyosan kényelmes számomra valami, aminek nem illene annak lennie. De ezt négyszemközt, a tükör előtt illik azért beismerni...

Fekete Pestis 2013.08.09. 00:32:36

@Tökfőzelék1:

MSCI, Morgan Stanley

Nocsak, nocsak, csak nem te is beszéltél a MS személyzetisével, aki az állást ( ami a londoni szint harmadát fizeti ) "prémium állásként" próbálta eladni ?

LOL ;)

És a kocka- meg a pénzérme dobálási kérdések is megvannak ?
:D

Fekete Pestis 2013.08.09. 00:32:36

@Whave:
\"Nem gyulolkodott, nem uszitott senkit a torokok ellen, leirta a tapasztalatait es a velemenyet."

Ja. Ha törökök közt akart volna lakni, akkor Töröko-ba költözött volna.

De nem oda költözött ;)

Ad Dio 2013.08.09. 00:32:37

Aki tud magán és a helyzetén nevetni, az sose fogy ki a humorból. Az öniróni naon vagány dolog.

Respekt a szerzőnek! És remélem most már csendesebb vizek következnek az életükben.

macamuca [IHUN] 2013.08.09. 00:33:07

@tildy:):
Igen, ez az "élmény" nekem is megvolt, először gyerekként (a házunkkal szemben volt a kút, ez még csak hagyján volt, de Mamáéknál jócskán odébb kellett ballagni, az utca végére, több kanyart téve a vizeskannákkal), majd felnőttként, amikor megvettük a házat, és nem volt bekötve a víz. Kb 1/2 évig hordtuk, mindenhez, mire lett pénzünk a bekötésre (utána kényelmesebb volt jóval).

Tán ezért is olyan a hozzáállásom a témához/esethez, amilyen.
No és az az ismeret sem káros, hogy tudom, a közkút fentartása kötelessége az önkorm.-nak.

(azon is elmélázhatna néhány más véleményen lévő, hogy mennyi vízre van szüksége egy embernek naponta egy átlagos fogyasztást feltételezve, illetve a saját vízfogysztási szokásaiba belegondolni sem ártana... Az angol wc, illetve a hosszas zuhanyozás/teli kéd vízben fürdés helyett csak lavóros mosdást kalkulálva....)

macamuca [IHUN] 2013.08.09. 00:36:52

@skylla:
A tippelt 20 fős létszámot már régesrég meghaladtuk.
A radikális nézetekkel önmagában semmi gond nincs, amíg valaki képes normális stílusban megfogalmazni adott témával kapcsolatos, a többiektől nagyban eltérő véleményét.
A moderálás (bármi módon) a troll-stílus ellen van.
Vélemény és stílus nem ugyanaz.

Határátkelő 2013.08.09. 00:36:57

@skylla: Rajtad legalább jót lehet röhögni.

Határátkelő 2013.08.09. 00:42:12

@macamuca: Hiába magyarázod nekik a vélemény és a stílus közötti különbséget, képtelenek felfogni. Vannak páran, akik azt gondolják, hogy mindent lehet. Szerintem meg nem lehet mindent. Ha nekik ez nem tetszik, akkor nagyon sajnálom.

Ha valaki a vasárnapi ebédnél feldobja a sáros bakancsos lábát a terített asztalra, azt kizavarom a francba, hiába magyarázza, hogy neki is joga van ott enni. Persze, hogy joga, ha kulturáltan viselkedik. De hát ezek szerint van, akinek ez nem természetes.

macamuca [IHUN] 2013.08.09. 00:56:58

@Határátkelő:
Egy próbát megért, ennyi belefért :)
Ha érti, oké, ha nem, akkor legfeljebb nem beszélgetek vele :)

Nem én vagyok a türelem mintaszobra, de írásban, mire bepötyögöm a mondókámat, a fejben nyersen megfogalmazott mondandó átfogalmazódik, mondhatni, szalonképesre=nem sértőre.
Ez hatással van az élőbeszédemre is: pár éve, mióta rendszeresen kommentelek, sokat alakult az élőszavas stílusom is, sokkal-de-sokkal kevesebb a konfliktusom (bár a konfrontálódástól a mai napig nem zárkózom el, de az érvelésem változott), és jóval eredményesebben zárulnak.

Minden, menetközben megszerzett infón túl ez a legnagyobb haszna annak, hogy pár éve rákaptam a blog-olvasásra és a kommentelésre.
Tán másnál is működhet = egy próbát megér :)

BTBTBT 2013.08.09. 02:24:17

@diggerdriver:
Ez eléggé fiatalocskának tűnik. :)

@skylla:
Nem unalmas azon kevesek közé tartozni, akik keverik a stílust a véleménnyel?
A te bugyiméretedet meg fogjuk tudni? Csak mert azért visszajársz kommentelni. :)

rumitom 2013.08.09. 02:35:12

@Whave: mindenkinek megvannak a prioritasai :) igy magyarorszagnak is, van jovokepunk, 2018 BL donto rendezese felcsuton egy magasztos iskolapeldaja a celzott telepulesfejlesztesnek. A tobbi telepulesnek peldat kellene venni errol a sikersztorirol!!

rumitom 2013.08.09. 02:59:53

@ffüttyfürütty: az "oszto" emberek mar nincsenek itt, ez most mar egy pozitiv szellemu blog ;)

montroyal ( CAN qc) 2013.08.09. 03:46:14

@Mirjam2: 14 evig az exemmel es 3 gyerekevel csak franciaul beszeltem gondolkodtam , igen es almodtam is .. semmilyen magyar kapcsolatom nem volt ... most 2 eve magyar felesegem van es nagyon hamar atszoktam a magyarra..semmi nehezseget nem okozott , de neki megmagyarazni valamit franciabol neha nehez es korbe kell irnom...

pappito · http://pappito.com 2013.08.09. 04:15:04

@skylla: "most meg csak bagyadozas van minden temaban, amit mar egyebkent is mindenki tud. egyszoval: unalmas!"

itt találsz rengeteg blogot, változatos témákban: blog.hu

jó mulatást

pappito · http://pappito.com 2013.08.09. 04:25:08

@rumitom: szerintem már sok település dolgozik azon, hogy fel tudjon mutatni legalább egy távoli rokont aki kapcsolható a miniszterelnök retyerutyájához, nem kis munka, de nagyon megéri.

2013.08.09. 05:13:34

@diggerdriver: Mit takar a munkában a megbecsülés.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.08.09. 06:03:13

Tegnap lemaradtam, pedig nagyon jópofa írás.
:)
Nem csodálkozom, sok esetben rosszkor volt, rossz helyen.
Akárki, akármit mond, néha nem árt, ha a szerencse faktor is mellénk áll.
Sok sikert a továbbiakban!

mirx 2013.08.09. 06:48:23

Micsoda remek poszt, Pont, amikor már elvesztettem a hitem a határátkelőben a bugyuta osztályfőnökióra-feszt után, jön végre ismét valaki, akinek a stílus, a mondanivaló, a humor és a helyesírás a hátsó farzsebében lakik, miközben a mekibe felvételizik a nagy nyugaton. Totál korrekt - és teljes szívemből a legjobbakat az írójának. Bár semmi szükség rá, mert egyedül is sokra fogja vinni. Best for a long time.

Shinigami Daiko 2013.08.09. 07:57:27

@cristallo: (külföldi) diák koromban már a második évben én is németül álmodtam ...

2013.08.09. 08:16:12

@cristallo: nem tudom/emlekszem, hogy milyen nyelven almodok. Szerintem semmilyenen, csak kepekben. Szakmaban viszont angolul gondolkozom, amit megspekelek azzal, hogy a szamokat magyarul teszem bele.

cristallo 2013.08.09. 08:40:21

@rezsoatya: valahonnan rémlik nekem is, a családban rengeteg könyv volt, szerintem ott láthattam. De hogy miért nem olvastam el? Talán mert már akkor sem utáltam senkit, így nem volt érdekes:)

cristallo 2013.08.09. 08:42:42

@charlieharper: szerintem is leginkább képekben álmodik az ember, de szerintem erről nem érdemes vitatkozni.

Viszont érdekes, hogy én is magyarul gondolok a számokra, miközben minden más németül jut eszembe:) Ennek meg mi lehet az oka?

bunny.hu · http://www.divecenter.hu 2013.08.09. 09:01:03

offtopic:
Mirjam2: H*lyékkel nem érdemes vitatkozni, mert ahoz le kell süllyedni az ő szintjükre, ahol helyzeti előnyben vannak, és hazai pályán könnyen legyőznek.

Egyébként én csupán 5 hónapot éltem angol nyelvterületen, és nem beszélem messze még csak felső fokon se az angolt. De mivel a környezet az volt, magyar meg -hálistennek- sehol, így a végén már magam is angolul gondolkoztam, és amikor hazajöttem az első 1-2 hétben bizony volt, hogy beszélgetés közben átváltottam angolra - és nem vettem észre.

on: Ha jól értem egy személyzetis egyéni akciója miatt szívott a postoló? Szép is az ilyen ...

2013.08.09. 09:43:46

@cristallo: nem tudom. A lanyom angolul szamol, hiaba beszelek hozza magyarul az anyja meg mas nyelven. Nyelvi kavalkad!

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.08.09. 10:03:14

@Mirjam2: gondolom ok amikor nem magyarul beszelgetnek folyamatosan forditanak magukban.
En azt vettem eszre, hogy par honap itt let utan, amikor napi fel -egy ora skype asszonnyal es ez a blog volt az osszmagyar interakciom elkezdtem magamban angolul gondolkodni egyre gyakrabban. Ha valamit nem tudtam angolul kiegeszitettem magyarral utana meg megkerestem a szotarban. Ha reggel, munkakozben, delutan, este is angolul beszel az ember el kezd atallni. ebben nincsen semmi furcsa. a nemetet is elfelejti az ember kozepiskol utan, ha nem hasznalja. a magyar is csak egy "tanult" nyelv, csak marha nagy szokincset halmoz fel az ember az elete soran belole. illetve ez a legtermeszetesebben hasznalt. minel jobban tud az ember egy idegen nyelvet annal magabiztosabban hasznalja. csak ezert tekintjuk termeszetesnek a magyar hasznalatat, mert beleivodott az agyunkba, nem azert mert anyank magyarul gugyogott hozzank. ugy kellene felfogni, mint az autovezetest. megtanulsz manualis valtos kocsit vezetni, nem gondolkozol azon, hogy kinyomjad a kuplungot valtaskor. ha utana atulsz par evre automata kocsiba, ahol nem hasznalod a sebvaltot, kuplungot elszoksz tole, persze az elejen meg keresed a pedalt, sebvaltot. utana meg amikor visszaulsz manualaisba megint meg kell szoknod (tanulnod) a hasznalatat. haverom is sok ev vezetes utan, de az utolso par evben csak automata valtos kocsit hasznalva ketszer fulladt le 400 meteren. nem azert mert balfax, hanem mert elszokott tole. ugyan ez elofordulhat a nyelvvel is. foleg elszigetelten. mondjuk nem magyar parral az ember nem magyarul beszelget alapban, kulfoldon elve sokan nem olvasnak magyar hireket, mert miert kellene. nem kapnak magyar reakciokat, nem eletszeru, hogy magyar legyen nekik az elsodleges nyelv. mert a hasznalat alapjan kell rangsorolni, nem tanult ido alapjan.

BaluAmRuhr 2013.08.09. 10:06:34

nem olvastam végig a kétszáz valahány kommentet és ezért lehet, hogy már valaki írt hasonló véleményt.
Figyi Viktor, gratulálok. Tényleg. Kb. két évre saccolom ezt a kálváriát. ez egészen normális. a Nullából, eljutni egy új munkahelyig. Nullának a nulla nyelvtudás számít.
Persze hozzákell tennem, hogy ez németország. az emberek németül beszélnek. ès igen is aki idejön az tudja a nyelvet tisztességgel beszélni. A nyelvtanfolyami szintek csak azt tükrözik vissza, hogy milyen szinten tudod a tananyagot.
Az való igaz, hogy a töröknegyedben nem lehet megtanulni a németnyelvet. ès a mekdoban sem.
Öt éve élek itt több munkahellyel a hátam mögött, de még a mai napig nem állítom, hogy beszélek németül. Söt még a mai napig érnek "megaláztatások" emiatt. Na de gondoljunk bele: ha otthon egy új kollega kerül a munkahelyre, akkor kicsit furcsa, hogyha kinaiul, vagy románul szól hozzánk, és még fel is van háborodva, hogy nem szólunk vissza hozzá.

ès az utolsó gondolatodhoz: ez egy egyirányú út! (nagy átlagban!)

Sok szerencsét itt németországban.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.08.09. 10:43:16

elképesztő, már megint egy noname, eddig soha nem látott nick akarja megmondani, hogy mások milyen nyelven álmodnak vagy gondolkoznak. annyira elegem van ebből az okoskodásból. ha valaki 10-20 éve külföldön él, és hónapokig senkivel nem beszél magyarul, az nem azt jelenti, hogy elfelejti, hanem hogy sokkal nehezebben fog menni, keresi a szavakat, még akkor is, ha egyébként olvas magyarul.

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2013.08.09. 11:11:20

Viktorhoz lenne kérdésem amellett, hogy köszönöm ezt a jó humorú írást. :)

Mivel töltötted a napjaidat másfél éven keresztül, mire végre felvettek?
Kiderült végül, hogy hol akadt el az aláírt szerződés-mégsem dolgozol még kombó?
Miért nem tűnt fel senkinek, hogy egy ember, aki szerződést írt alá, tehát be kellett kerülnie a bérszámfejtési-munkaidőigazolási rendszerbe - nem dolgozik?
Az otthon töltött időszak alatt csak munkaközvetítőket kerestél fel, vagy próbálkoztál személyes megjelenéssel különböző helyeken, ahol különösebb képzettség nélkül is vesznek fel embert dolgozni?

Itt élet vagy halál lesz 2013.08.09. 11:13:54

Sziasztok!

Köszönöm a sok jó szót, nagyon sok szimpatikus kommentet olvastam történetemmel kapcsolatban. És nem utolsó sorban, hanem talán a legelső sorba sorolom azt a pár, rossz szájízzel nekem szegezett mondatot. Igazából ezt nekem nem kellett volna leírnom, s elétek tárnom, mert ezzel én nem lettem több, sem kevesebb. Kiegészíteni nem fogom, mert véleményem szerint nyelvtanilag is, emészthető, s értelmezhető. Persze, lefejthetném az összes mondatot, mint nagymamám a konyhában a krumplit, na de nem szabad túllihegni. Már csak azért sem tenném, mert egy apróságot megjegyeznék, főleg a rossz szájízű kommentelőknek, akikben én azt látom, soraikból az érződik, hogy őket nem az érdekli, miként és, hogyan volt a történet, hanem a kákán is csomót keresve, magánéletben vájkálva próbálják köpködni az embert. Tehát, ami a lényeg! Mielőtt billentyűzetet ragadtam, kettő sztori közül választhattam. A siker-sztori, vagy a pokol. Gondoltam, megjártam a poklot, hát elhozom nektek. Lezárhattam volna kettő mondattal, valahogy így:
"Barátnőmmel nekivágtunk mi is Németországnak, ő beszélte a nyelvet én viszont nem, de másfél év alatt, nem csak apró-cseprő munkákat csináltam, hanem én is egy német cég alkalmazottjaként dolgozhatok. És írhattam volna a jelenről, a sikerről, a pénzről, hogy ne lehessen belekötni abba, hogy sima kétkezű munkásként, hogyan jövök ahhoz, hogy nyelv nélkül elindulok, és ráadásul, még helyesen is írok. Na, de ígérem, mivel nem állok meg, mert szeretnék egy saját vállalkozást jövő év márciusában, de nem szeretek semmit elkiabálni, így ezért választottam ezt, hogy leírom a történetemet.

Széljegyzet:

Olvasgattam, hogy hol van a poszter, jöjjön csak, majd jól leoltjuk. Hajrá-hajrá Salgótarján. Tegyétek, hiszen este barátnőmmel olvastuk a kommenteket, és eszünkbe jutott egy gyerekkori játék. Azt játszottuk, hogy leültünk a tűz köré, az első ember egy tízszavas mondatot belesúgott a mellette ülő fülébe, majd ez tovább súgta, tovább, tovább, s így tovább. Nos, tulajdonképpen a mondat elveszett, elefántból bolha lett, s elvesztette értelmét. És a kommenteléseket összegyúrtuk este, és ezt kaptuk:

Van egy tanulatlan segédmunkás, aki kiment Németországba de rasszista indulatai miatt másokat okolt mert nem tudta a nyelvet és nem kapott munkát, a barátnőjét ha kirúgnák, akkor ő is mehetne, mert senkinek sem kell már itthon sem.

Egyszerűen hajnal kettőig szakadtunk rajtatok a röhögéstől, Ti nagy magmondó emberek, s eszembe juttatta mikor találkoztam egy itt 15 éve élő magyarral, aki nagyon sokat tanult, 2 diplomás, és ha ezt leírnám mit váltott ki belőle az, hogy én itt vagyok munkás emberként, egy asztalnál ülök vele, akkor bepisilés lenne.

Tehát folytatom, saját vállalkozást csinálunk, ez is biztos, és csak azért, mert annyit köpködtek már, hogy ennyire megerősített egy munkás embert.

Üdvözletem!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.09. 11:58:58

Sajnos tegnap nem tudtam érdemben hozzászólni egyéb elfoglaltság okán.
Most sem sokat.
Jó volt jól írsz hajra sok sikert.

montroyal ( CAN qc) 2013.08.09. 14:56:38

@Itt élet vagy halál lesz: +1 sok sikert azt szoktam mondani az ujaknak ( bar egyre szarabb helyzet Mo-on) kb 5 év kell hogy eljuss egy olyan szintig ami ... mar megvolt otthon (baratok ismerosok ,munka ,nyelv, beilleszkedes ,lakas ,kornyek , helyi viszonyok ismerete stb)... de onnantol csak felfelé mehet

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2013.08.09. 16:40:36

@Itt élet vagy halál lesz: Anno szakmunkásba járva sorra nyertem a magyarversenyeket, és ismerek több szakmunkást, aki hasonlóan jól fogalmaz akár szóban, akár írásban, akár mindkettőben.

Van olyan kiváló sztorizó, szakmunkást is elvégzett, igen közeli ismerősöm, akit én tanítottam meg helyesen írni és a gondolatait írásban is ugyanolyan jól átadni, mint szóban.

Anno engem is csesztettek az írói vénám miatt, nagy ívben nem érdekelt, ha így lett volna, ma nem abból élnék. :)

Pont azért találom izgalmasnak a történetedet, mert a kiindulópontunk ugyanaz, bár nyilván mások az elágazások, ahogyan minden élettörténet más.

A humorod nagyon jó, én biztatnálak a stílus további csiszolására, mert van benned spiritusz - sok újságíró kollégám megirigyelhetné, ezzel a képességgel születni jó, igaz, tanulni is lehet, sőt érdemes, továbbfejleszteni pedig szerintem szükséges.
Rengeteg bosszúságon és akadályon átlendít a humor.
Erről ennyit.

A bejegyzésed felett feltettem néhány kérdést és nagyon érdekelne a válasz. Akár magánban is.

A vállalkozást nagyon jó ötletnek tartom, amennyi kötelezettséget ohrdoz magában, legalább annyi szabadságot is, és nem lehet összehasonlítani semmilyen más munkaformával.
Sok sikert kívánok benne és kiteljesedést!

Várom válaszodat. :)

2013.08.09. 20:23:40

@shakti_rom: Igen, angol a ferjem, es nincsen csaladom Magyarorszagon, gondolom ezert 'szakadtam el' a nyelvtol.

2013.08.09. 20:25:39

@montroyal: Persze, ez igy mukodik. Biztosan en is elkezdenek ujra magyarul gondolkodni ha rendszeresen beszelnek magyarul.

2013.08.09. 20:33:33

@Mr. Long: Pontosan, ezt akartam nagyjabol elmondani tegnap, de te sokkal jobban megfogalmaztad.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.08.09. 23:09:56

@Mirjam2: örülök, hogy segíthettem! :D aki meg nem ért velünk egyet, az tehet egy szívességet.
(mekkora jó, hogy napközben csak angol billentyűzeten gépelek bent, illetve a telefonom is, de itthon van magyar kiosztás és elszoktam az ékezetes betűk használatától. most is javítanom kell utólag a szöveget.)

PannonBoy 2013.08.10. 16:33:59

Fura, hogy mindig vannak olyanok, akik nyelvtudás nélkül bepróbálják a külföldi munkavállalást.
Utána meg persze megy a duzzogás, hogy milyen "szemetek" az ott élő emberek.
Egy nyelvet sem lehet megtanulni 2 hónap alatt, az utcán meg főleg nem!

PannonBoy 2013.08.10. 16:34:24

Miért nem jelenik meg azonnal a kommentem?

Határátkelő 2013.08.10. 16:35:06

@PannonBoy: Mostantól meg fog. :) Üdv a Prémium Kommentelők között!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása