oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. július 16. 06:47,  Élet egy óceánjárón 233 komment

2013. július 16. 06:47 Határátkelő

Élet egy óceánjárón

Nem ez az első hajós poszt a Határátkelő történetében (remélhetőleg nem is az utolsó), de én mindig érdeklődéssel olvasom őket, mert sok újat lehet megtudni egy olyan életről, amit (valljuk be) többségünk egyáltalán nem ismer. Zsolt írásából ráadásul kiderül, milyen kasztok vannak a személyzet között, melyek a hátrányai és előnyei egy ilyen munkának és milyen sok mindent lehet tanulni is egy hajón. (Külön köszönet a képekért!)

cím.jpeg

„Úgy másfél hónapja tettem ígéretet a Határátkelőnek, hogy igyekszem objektív képet festeni a hajós életről (óceánjárókról van szó, nem folyamiakról). Az Utazás a Föld körül című poszt adta meg az utolsó lökést, hogy nekiálljak az írásnak. A célom, hogy bemutassam a hajós élet jó és rossz oldalát, aztán mindenki eldönti, hogy tetszik neki vagy nem.

Négy évvel ezelőtt leépítettek az előző munkahelyemen, itthon nem nagyon találtam munkát, ezért megpróbáltam kijutni folyami hajóra, azért az mégiscsak közelebb van. Oda nem vettek fel, mert nem volt vendéglátós gyakorlatom.

Az ügynökség azt tanácsolta, próbáljam meg az óceánjárókat, oda sokkal több embert felvesznek, tapasztalat nélkül is, ott úgyis kap mindenki képzést. Belementem, jelentkeztem. Bárosnak.

Eljött a nap, a cég egyik magas rangú vezetője tartott villáminterjúkat – itt nagyjából öt perced van, hogy meggyőzd arról, hogy te tényleg szívesen mész oda, hogy tisztában vagy a hajós élet körülményeivel és hogy megérted, amit mond és te magad is tudsz értelmesen válaszolni angolul.

Ezen túljutottunk, majd megkérdezte, nem lenne-e kedvem a hajón ugyanazt csinálni, amit eddig itthon. Mivel karrier szempontjából hosszú távon jobb ötletnek tűnt, elfogadtam. Aztán megcsináltam a teszteket, jött az orvosi vizsgálat és a vízumigénylés, és hamarosan megkaptam postán az első szerződésemet.

Nehéz kezdet

Április végén volt az első interjú, szeptember elején már fel is szálltam a hajóra Miamiban. Könyvelőként. Sem szépítgetni, sem dramatizálni nem akarok, az első pár hónap kegyetlen nehéz volt. Nem volt túlzottan átgondolt a betanítás, volt olyan nap, amikor reggel héttől este kilencig folyamatosan bent voltam az irodában.

Akkor szóltam nekik, hogy a reggeli és az ebéd kimaradt, de legalább vacsorázni hadd menjek el, mielőtt bezár a kantin (utána még visszamentem egy-két órára, hogy befejezzem, ami még hátra volt). Aztán persze szépen lassan kialakult a rutin, normalizálódott a munka.

Mindez négy éve volt, és ennyi talán elég is a személyes helyzetemről. Bele tudnék veszni a részletekbe, de az egyrészt megtöltené az egész blogot, másrészt mennyire lehetnek izgalmas történetei egy könyvelőnek, most komolyan?

1_13.jpg

A kijutás itt sincs ingyen, de szerintem olcsóbb, mint mondjuk Angliába kiköltözni, munkát meg albérletet keresni hónapokig. Fizetni kell az ügynökségnek, az orvosi vizsgálatokért és a védőoltásért, a vízumért, valamint meg kell venni (általában) Miamiba a repülőjegyet.

Ez akkor nagyjából 400 ezer forint volt, gondolom nagyságrendileg most is ennyi. Ha valakinek van frissebb információja, kérem, hogy a kommentekben ossza meg velünk.

Kasztok és pozíciók

A hajón van három kaszt, rengeteg különböző részleg, és még több pozíció. A három kaszt a tisztek („officers"), a „staff" és a „crew". Az első csoportba tartoznak a hajós tisztek és mérnökök, akik a hajó műszaki üzemeltetéséért felelnek, valamint a recepciósok, informatikusok, könyvelők, orvosok, nővérek és egyes menedzserek.

A határvonal a tisztek és a staff között meglehetősen homályos, de szerintem az jó közelítés, hogy akinek fehér, váll-lapos egyenruhája van, az tiszt. A staff-ot azok alkotják, akiknek valamilyen szaktudást igénylő munkája van: kaszinósok, gyerekfelügyelők, zenészek, táncosok, animátorok, illetve ajándékboltosok, kozmetikusok, stb. A crew alkotja a legénység nagy részét: bárosok, felszolgálók, takarítók, kisegítő személyzet.

A crew és a staff között az alapvető különbség a szállás minőségében, illetve a vendégtér használatában van, de ezek hajótársaságonként annyira eltérőek, hogy kár volna beleveszni a részletekbe. Nagy vonalakban: staffnak lenni kényelmesebb.

A keresetek

A keresetek munkakörtől függenek. Staffnak általában fix, ez alól a kaszinósok, bolti eladók kivételek, ők jutalékot, esetleg borravalót kapnak. Ezen kívül mások is kaphatnak jutalékot (gyerekfelügyelők) vagy borravalót (recepciósok), de ez összegét tekintve nem jelentős.

Gyakran előfordul, hogy egy takarító vagy felszolgáló sokkal többet keres, mint a saját főnöke, egyesek három- négyszeresét is. Ezt elég nehéz megemészteni, mint ahogy azt is (a másik oldalon), hogy a crew-val sokan nagyon lekezelően bánnak.

2_7.jpg

Emiatt azt mondom, az egyik legfontosabb elhatározás még az elején – ha valaki a képzettsége miatt megteheti – annak eldöntése, hogy melyik munkakört célzod meg. Az ügynökségek – no offense – érdeke az, hogy minél több embert küldjenek ki, a hajótársaságoké pedig az, hogy minél több embert tudjanak felvenni takarítónak és felszolgálónak, mert azt a munkát is el kell végezni.

Ha kvalifikált munkát akarsz végezni a kezdetektől, jó ha előre tudod, mire vagy alkalmas egy hajón és kiharcolod magadnak azt. Ha nincs megfelelő végzettséged, vagy az angolod nem elég jó, akkor kellő elszántsággal elkezdheted felszolgálóként vagy takarítóként, és egy vagy két szerződés alatt el tudod intézni a váltást.

Ezt sokan nem bírják ki, és lelépnek egy fél vagy egy teljes szerződés után. Nagy a fluktuáció, ezért is könnyű bejutni. A bennmaradáshoz viszont kitartás kell. Mi európaiak még így is szerencsések vagyunk, a latin-amerikaiak és ázsiaiak sokszor ennél is lejjebb kezdik, galley steward-ként (ez nagyjából a fekete-mosogató) kell eltölteniük néhány évet, mire „előléptetik" őket segédfelszolgálóvá.

Napi 10-12 óra munka

Talán mindenki számára ismert, hogy a hajón sokat kell dolgozni. Ez napi tíz-tizenkét órát jelent, néha még többet is, és változó beosztásban. Ünnepnap, hétvége, szabadnap nincs. Illetve van, csak nálunk az mást jelent.

Az ünnepnapok ugye a vendégeknek azok, tehát mi többet dolgozunk. Általában hétvégére esik az utak kezdete és vége. Ilyenkor néhány óra alatt levonul négyezer ember, feljön a fedélzetre négyezer másik, fel kell tölteni a raktárkészleteket, üzemanyagot, vizet, esetleg jönnek a határőrök, parti őrség, egészségügyi hatóság ellenőrizni, biztonsági oktatás az új utasoknak, cserélődik a legénység egy része is, új kolléga, új szobatárs, új beosztás a következő útra, szóval a hétvége mindig kiemelkedően stresszes.

A szabadnapokról meg jellemzően annyit, hogy a felszolgálók „day off"-nak hívják azt, amikor kb. hetente egyszer csak délelőtt vagy csak délután/este kell dolgozniuk.

Lehet, hogy valakitől hallhatsz olyat, hogy a recepciósoknak vagy a könyvelőknek könnyű a munkájuk, de nekik is össze szokott jönni a napi nyolc-tíz óra, és nem mindenki viseli azt jól, hogy félművelt átlagamerikaiak elmondják őt mindennek és kártérítést követelnek, mert két fokkal melegebb van a kabinjukban, mint szeretnék, vagy mert túl erős a hullámzás (true story).

A gyerekfelügyelők lehet, hogy „csak játszanak" egész nap, de iszonyatosan nagy felelősség harminc-negyven kis ördögfajzatot terelgetni úgy, hogy ne verekedjenek össze, ne tűnjenek el, ne egyenek semmi olyat, amire allergiások, ne törjék össze magukat, amíg apu és anyu hullarészegen eltapsolják a család megtakarításait a kaszinóban. Röviden, csak azt akarom mondani, hogy mindenkinek másképp nehéz a hajós munka, de mindenkinek nehéz.

Hogy miért csinálják mégis ilyen sokan?

A pénzért

Az első és legfontosabb ok természetesen a pénz. Magyarországon még mindig elég jónak számít az az összeg, amit szinte bármilyen pozícióban meg lehet keresni. A szállás és az ellátás ingyen van, ha okosan költekezel (bár a kísértés nagy, amint azt alább kifejtem), a kereseted 80-90%-át hazaviheted. A staff-nak még a repülőjegyét is fizetik (az első kiutazás kivételével, azt mindenki maga finanszírozza), ami szintén nem elhanyagolható.

3_7.jpg

Az utazásért

A második ok az utazás, világjárás. Ez ugye főleg az európaiaknak élmény, egy indonéz vagy egy indiai nem fog sírva fakadni örömében egy fehér homokos tengerparttól meg két pálmafától. Többségük el sem hagyja nagyon a hajót, bár európai kikötőkben ők is kijártak, ha nem is olyan gyakran.

Turistaként eljutni ezeknek a helyeknek csak a töredékére belekerül alsó hangon félmillió forintba, repülőjeggyel, szállással, étkezéssel, túrákkal együtt. Ezt a pénzt egy hajósnak is ki kell fizetnie az első szerződése előtt. Azután viszont még te kapsz pénzt azért, hogy ott legyél.

Ha okosan szervezed az életed (persze munkakörtől is függ), a kikötők nagy részében kimehetsz, a legénység tagjainak a legtöbb helyen kedvezményt adnak a túrák, a taxi árából, néha még boltokban vagy éttermekben is.

Másrészt ki tudná jobban, hova, hogyan, mikor érdemes menni a kikötőkben, mint a legénység? Végül, de nem utolsósorban, a szerződés lejártával sokan nem egyenesen hazarepülnek, hanem inkább körbenéznek az Egyesült Államokban (megspórolva egy oda-vissza repülőút költségeit és fáradságait), vagy meglátogatják hajós barátaikat Latin-Amerikában, Dél-Afrikában vagy Ázsiában.

A társaságért

A harmadik ok a társaság. Érthető okokból a legénység nagy része huszonéves meg persze gyermeklelkű harmincasok és negyvenesek. Külön helyiségek biztosítják a kikapcsolódást, amelyek közül legfontosabb a crew bar, amit kizárólag a személyzet látogathat.

Itt találkozik munka után (előtt, helyett) mindenki, itt lehet szidni a vendégeket, születésnapot ünnepelni, csajozni/pasizni, vagy csak egyszerűen inni. Ez persze unalmas és egyhangú lenne, ezért hetente-kéthetente szerveznek crew partykat is, általában adnak témát is hozzá (hawaii party, tóga-party, halloween), vannak mozivetítések, sportversenyek, karaoke, blackjack, bingo és szervezett kirándulások is.

4_3.jpg

A kényelemért

A negyedik ok valószínűleg a kényelem. Igen, a hajón sokat kell dolgozni, viszont éppen emiatt úgy van kialakítva a rendszer, hogy csak a saját munkádra kelljen koncentrálni, minden másra van egy ugyanolyan specialista, amilyen te is.

A crew-nak csak az étkezés biztosított, de gondolj bele, nem kell vásárolni, főzni, mosogatni. Csak besétálsz és eszel. A kabinok takarítása és a mosás-vasalás az saját felelősség, de erre is lehet embert szerezni. Sok ázsiai vállalja, hogy mások kabinját kitakarítja rendszeresen, vagy leviheted a ruháidat a mosodába és pár dollárért másnapra visszakapod tisztán.

Az alap orvosi ellátás ingyenes és helyben van. Találsz szabót és fodrászt is pár dollárért. És ami még nagyon fontos különbség a szárazföldhöz képest: minden egy helyen van. Mindenki ismer valakit, aki egy órát vagy még ennél is többet utazik naponta munkába. Itt ilyen nincs.

A hajó háromszáz méter hosszú, bármely két pontja között maximum öt perc a távolság, és se benzinre, se bérletre nem kell költeni. Nem kell közüzemi számlákat fizetni, és ha valami elromlik a kabinban, csak szólsz a szobaszerviznek, és ők küldik a szakembert pár órán belül, meg sem kell várni, úgyis van kulcsa.

Tanulás

A fentiek mellett más pozitívuma is van a hajós munkának. A hajón lehet tanulni is, ha valakinek marad ideje és energiája. A tanfolyamok többsége hasznos és jó és persze ingyen van.

Jó lecke ez toleranciából is: megtudhatod, milyen egy jamaikaival, indiaival, amerikaival vagy orosszal együtt dolgozni, együtt élni. Az ember fegyelmezettebb, tudatosabb lesz, megtanulja az idejét beosztani és értékelni.

A fizikai teljesítőképesség határai kitolódnak a legendák tartományába (reggel hatig inni, aztán fél héttől délután egyig dolgozni, utána kimenni a kikötőbe, visszajönni, két órát aludni, aztán öttől tizenegyig megint dolgozni).

Talán kissé hosszúra sikerült ez a poszt, remélem, azért nem volt megerőltető végigolvasni. Igyekeztem objektíven és alaposan bemutatni a hajós élet napos és árnyas oldalát, hogy ha belevágnál, ez alapján megfontoltabb döntést tudj hozni, vagy legalább a helyes kérdéseket fel tudd tenni. Családos emberek kivételével mindenkinek csak ajánlani tudom. Mélyvíz, de fiataloknak a lehető legjobb első tapasztalat. Csak aztán tudni kell abbahagyni."

FOGADÓ A HATÁRON!! Akit érdekel a hajós munka, vagy csak szeretne egy jót beszélgetni Zsolttal, azt várjuk holnap, azaz szerdán, magyar idő szerint este 9 órától a blog Facebook-oldalán, ahol egy órára ismét megnyílik a Fogadó. Gyertek, beszélgessünk egy jót!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: hajó óceánjáró

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr975406037

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hogyan csináljunk rizsföldből turistaparadicsomot? 2013.07.16. 14:06:22

A recept igazán egyszerű: végy pár ezer szorgalmas kezet, futballpálya méretű rizsföldet, kodaimai és tsugaru rizspalántákat, és alkoss valami lenyűgözőt. Bármerre is járunk a nagyvilágban, feledhetetlennek és lélegzetelállítónak ígért turista att...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NIKI LAURA 2013.07.16. 16:14:10

@Balázs Kiss: Nem pejorativan,de egy "hotel officer"nem tud nagyot hibázni..leordítja egy idióta amerikai "helloturiszt.".és?

Egy navigációs tiszt hibázik,a déli sark helyet az északin köt ki a hajó(volt rá példa,hogy a Karibi helyett a mexiko öbölbe volt..)
Egy gépész elszúrja,eltörik a hajtókar,csapágyas lesz,szétmegy az agregát,stb,stb
A hajó kiszolgálása-ebben az esetben-prioritás a hülye turistával szemben...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.16. 16:17:52

@tilmir:
Kövezz meg érte, de egyáltalán nem pötyögök SMS-t, sem vezetés közben, sem máskor. Inkább a telefonálós fajta vagyok.
SMS-t utoljára főiskolán, ZH alatt használtam rendszeresen :)

smile750 2013.07.16. 16:36:38

íme, a kedvenc jelenetem arról, hogy milyen izgalmas egy könyvelő élete: www.youtube.com/watch?v=XMOmB1q8W4Y

:D

Igényes 2013.07.16. 16:40:31

@Kovermadar: Úgy érted olyan okos voltál, hogy negyed idő alatt megírtad a zh-t, és a fennmaradó 3/4 időben Tarkovszkijt olvasgattál, amit sms-ben küldözgetett Neked valami drágajóember, ugye? :)

Balázs Kiss 2013.07.16. 16:44:22

@NIKI LAURA: Hát akkor néhány példa arra ,hogy egy Hotel tiszt hibázik. Például a hajó nem kapja meg a Clearance-et a vámosoktól és senki nem teheti a partra a lábát. Vagy egy másik példa... egy Hotel tiszt hibázik és a Coast Guard nem engedi a hajót amerikai vizeken hajózni. Egy Food and Beverage-ben dolgozó tiszt hibázik és a USPH (United States Public Health authority) megtiltja a hajón az étel felszolgálást.
Annyiban igazad van ,hogy ha a Hotel tisztek hibáznak akkor nem kerül emberélet veszélybe de ne nézd le a munkájukat. Hatalmasat bukhat egy cég reputációban és anyagiakban is ha valamit elszúrnak.

critique 2013.07.16. 17:05:48

@doggfather: az is ott van a sorok kozott, de jo, kifejtem.

eloszor is ott a crew bar. mondjuk eleg tehetseges, aki ott nagy osszeget usztat el, tekintve, hogy egy shot $1.25-1.50 kozott van. a sor is $2. ha persze a poziciod megengedi, hogy a vendegterben is tartozkodj es fogyassz, az megemelheti a szamlat.

masodszor ott vannak a kikotok. ott is ihatsz a barokban, ehetsz az ettermekben, de a nagyobb penznyelok azok a kulonbozo turak, sportok. jet ski, parasailing, buvarkodas, delfinuszas, rajasimogatas, hogy csak a legaltalanosabbakat emlitsem, de vannak hajos turak is, dzsungeltura, varosnezesek, szigetbejarasok, a lista vegtelen.

harmadszor a shopping. amerikaban mindenbol tobb van, es nagyreszt olcsobb is. ruhak, muszaki cikkek, ora, ekszer. ugye ezek a legmenobbek, az a lenyeg, hogy haza lehessen vinni. ha interneten rendelsz, azt is ingyen szallitjak ki, de azert home portban is mindenki ki tud menni egyszer-ketszer, a szigeteken meg nehol olyan alacsony a fogyasztasi ado (vagy nulla), hogy megeri ott megvenni (st. maarten tipikusan ilyen).

negyedszer pedig egyszer csak hazamesz szabadsagra! arra az idoszakra nem kapsz fizetest, cserebe viszont van rengeteg szabadidod, utazhatsz, vagy csak otthon bulizhatsz a haverokkal.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.07.16. 17:08:21

@Igényes: @Kovermadar: Azt eszik vagy isszák?
Egyébként semmi bajom az új dolgokkal, de amikor megörököltem a gyerekem telóját, egy hétig bírtam.
Utána visszavettem a saját régi pötyögősömet.
:)
Lehet, ez már a korral jár...
:D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.16. 17:20:04

@Igényes:
Természetesen :)

@tilmir:
Biztos, hogy a korral jár :)
Kíváncsi vagyok rá, hogy ha mindig a legújabbat akarom majd, akkor is eljön-e az idő, amikor már én sem fogom érteni, hogy mi történik körülöttem :)

@Balázs Kiss:
Kár ezt neki magyaráznod :) Mindenkit lenéz, aki nem Magyarországon túratja a földet román vendégmunkásokkal 500 Ft/óra bérrel :) Nem nagy ügy...

critique 2013.07.16. 17:20:58

@fannie: en abszolut karib-tenger rajongo vagyok, van, aki alaszkatol vagy ausztraliatol van egeszen oda, van aki delkelet-azsiat szereti, stb.

szerintem puerto ricot, st. thomast mindenkeppen meg kell nezni, az abszolut referencia lehet a karib-tengerrol, jamaika persze az ismertsege miatt - de ott erhetnek meglepetesek is. de jo mexiko is, miami, key west, es nekem valamiert nagy kedvencem a kajman-szigetek. kubaban sajnos meg en sem jartam.

Igényes 2013.07.16. 17:40:14

@tilmir: Hát elkezdesz beszélni, és a telefon megpróbálja szöveggé konvertálni (több-kevesebb sikerrel). SMS-hez nem a legideálisabb, de használható.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.07.16. 17:44:58

@Kovermadar: mondjuk nemtom, egy ekkora hajó mennyire mozog, viszont én is szoktam sikítani, ha egy hajó nagyon mozog.... mivel már egyszer megszívtam és sikerült hajótöröttként egy vadállatokkal teli lakatlan szigetre vetődnöm. azóta nagyon nem szeretem a hajókat. viszont nem is erőltetem, csak ha nagyon muszáj, és akkor se állok neki reklamálni (csak sikítok).
mindig jó messze teszem a kávét a laptoptól :-)
iphone-t meg ipad-et először a harmadikosok mutattak nekem, az érintőképernyős meg csak március óta van, leginkább netezésre, bumszlik az ujjaim, mindig más betű kerül oda, mint szeretném, de hát ha ez van, ez van, másképp nincs 3G. ami szívás, hogy itt olyan rendszer van, mint Kínában és az USÁban (nem GSM hanem CDMA), és kellett vennem mégegy telefont, az nem megy, ami Thaiföldön meg Indonéziában ok.... hopp még 100 dollár ki az ablakon, de még így is kussolok, mert végre van netem itthon.
minden relatív :-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.07.16. 17:48:04

ááá, kimaradt, hogy van valamelyik csatornán (TLC vagy Discovery?) Cruise Diaries néven egy sorozat, egy Costa-társasági hajó kulisszái mögött forgatták, elég érdekes, ha valakit izgat a téma. csak a Costa kicsit lejáratta magát azzal az olasz kapitánynak a magánakciójával, amikor felborultak.... GPS ide vagy oda. mondom, nem mennék hajóra :-)

Taxomükke (UK) 2013.07.16. 17:51:11

@Kovermadar: Ajjaj, ne is mondd... a Nokiáimmal mindig elégedett voltam, most iPhone 4s-em van, nem egész két hónap alatt volt már egy készülékcsere meg egy SIMkártya-csere. Kíváncsi vagyok, meddig lesz jó...

Igényes 2013.07.16. 18:08:09

@Kovermadar: 500? Nem sok az? Egy diplomás kezdőnővér alig kap többet.

Igényes 2013.07.16. 18:12:51

@Chang Yai: Miért nem veszel hozzá tollat?

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.07.16. 18:30:00

@Igényes: jó ötlet. nemigen láttam még, inkább csak hallottam róla, talán ezért nem is jutott még eszembe. köszi.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.16. 19:03:44

@Chang Yai:
Tud mozogni. Nekem gyógyszer nélkül minden nap tengeribetegségem volt. :)
Hogy sikerült kijutni a lakatlan szigetről? Egyáltalán hajótöröttnek hogy sikerült lenni? Izgalmas volt? Mit ettél? Meddig voltál a szigeten?
Találkoztál Tom Hanks-el? ;)

@Taxomükke:
Nekem ilyen bajom nincsen vele. Amit utálok, hogy nagyon bekorlátozza a lehetőségeimet, beállításokat... Az appstore-ból viszont nem elérhető egy csomó minden. Arról nem is beszélve, hogy nincs rajta flash, így annyi a netes TVzés kényelmes lehetőségének (bár ez megkerülhető).
Viszont kétségtelen, hogy messze a legjobban kinéző telefon a piacon (szerintem) :)

@Igényes:
Ez elég szomorú :(

Pal Szabo 2013.07.16. 19:30:38

Aranyos volt a cikk es a kommentek is megmosolyogtattak... Jo latni hogy ma mar visznek minket staff pozicioba is mert amikor en kezdtem 1997-ben akkor orultel ha vittek..nem volt valogatas.Pincer vagy szobatakarito? Melyik erdekel? Es itt nagyjabol vege is volt...Es akkor meg a napi 16 orai munka az normalis volt,senki nem lazadozott meg fenyegetozott munkaugyi perekkel...
En a fizetesnel egy kicsitt tulzonak talalom a 6000$..Ez nagyon kiveteles eset kell hogy legyen mert az egesz iparag megvaltozott 2001 szeptembere utan..Megvaltozott a vendegkor ,olcsobbak lettek az utak es ebbol kifolyolag a penz is kevesebb es kevesebb lett..En 7 evet ill. 10 szerzodest csinaltam, RCCL,Carnival,Seabourn...szoval voltam itt ott es a penz soha nem jott vissza arra a szintre ami azelott volt.Akkor pincerkent es stewardkent megvolt a 4000$ siman segedpincerkent a 2500...ma ez pincerkent jo ha 3000 segedkent 1800-2000..
Nem is ez lenne a baj hanem a fogyasztoertek mas...Anno egy jobb szerzodesbol vettel egy panellakast...ma ugyanezert minimum 2 ha nem 3 kell...
De soha semmiert nem cserelnem el azt a 7 evet...Bejartam a vilagot voltam ,lattam helyeket ahova ma se jut el sok ember...lasd Tonga vagy Samoa..es bizony ahogy akkor is mondtuk,ha vegig tudsz csinalni egy szerzodest azutan nincs semmi amire azt mondanad lehetetlen... :))))

critique 2013.07.16. 20:05:23

@Pal Szabo: igen, ez sajnos most is nagyreszt igy van, erre irtam, hogy jo elore kell tajekozodni, es ha valakinek van megfelelo vegzettsege, akkor azt domboritani a villaminterjun, hogy o tulajdonkeppen ert valami olyasmihez, ami hasznos a hajon, kulonben besoroznak mindenkit housekeepingre vagy assistant waiter/waitressnek.

a $6000 pedig igaz, de amint mondtam, erosen hajo- es egyenfuggo. a barban egy vagy ket ember van egy hajon, aki erre kepes. de peldaul rajuk is van neha panasz, hogy tul eroszakosak. van vendeg, akinek az sem tetszik. a housekeeping-en pedig akkor lehet ennyit keresni, ha rovid cruise-okat csinalsz (3-4 napos), ahova csak bulizni jarnak az emberek, tehat kevesbe fogjak meg a penzt, es gyakorlatilag ketszer annyi vendeged van egy het alatt mint ha egyhetes cruise-okat csinalnal.

ennek is megvan a kozgazdasagtana. :)

KanáriHajni 2013.07.16. 20:35:25

Érdekes téma ez a hajós meló, kösz, hogy megosztjátok! Két kérdés gyötör csak. Mit jelent az (mennyi időt?), hogy "végigcsinálsz egy szerződést"? És mennyi időt lehetsz kint a kikötőben, amikor egyáltalán kimehetsz? Van két órád, vagy mondjuk két napod..? Köszi, pacsi!

2013.07.16. 20:36:58

@NIKI LAURA: +1 cigánymunka, folyamon dettó....Az különbözteti meg az óceánostól, h talán több a pénz és szarabb a környezet...Bamberg után Würzburg vagy St. Tomcsi után Szent Lúcia azért más érzés...

(nem, nem voltam még óceánon, nem vállaltam be...)

2013.07.16. 20:38:57

@KanáriHajni: a hajó anapi menetrendtől függően lehet egy délelőtt, egész nap, vagy overnight-tal (átéjszakázik) tartózkodhat az adott helyen. Nyilván az overnight a legjobb, ha végeztél irány az éjszakai élet!

Nap közben, attól függ, h mit csinálsz lehet 1-2-5 órád is szabadon.Azért a 2-4 a gyakoribb. Vagy alszol, vagy világotlátsz...Haverom mesélte, h a szerződések végefelé reggel dupla redbull, majd lement a reggeli még 3 espresso és reggeli után kezdett éledezni.

2013.07.16. 20:40:17

@critique: a pénz a rövid cruiseokon a legjobb ezt mindenki tudja. Az emberek kevésbé fogják a lóvét mint egy kéthetesen...Viszont a 3-4 napos váltások brutálisak, csinálja akinek hat anyja van :D

2013.07.16. 20:44:36

@Balázs Kiss: kurva sok múlik rajtuk. Gyakorlatilag a teljes adminisztráció, pénzforgalom és az egész rendszer agya. Ha kiviszel egy rossz levest, mi történik? Kiviszel földig hajolva eg ymásikat. Nem húzod át az ágyneműt? Lebasznak, warning és megy tovább. Ha nem stimmelnek a papírok vagy pénz (aki nem dolgozott még sok pénzzel el sem tudja képzelni, h mekkora stressz tud lenni, ha nemstimmelnek a "számok") pontosan az van ahogy leírod.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.16. 20:46:03

Na szóval...

Amiért ez és a posztok nagy része tetszik az az hogy megint ráláttunk a világ egy kis szeletére. Megint többek lettünk egy kicsit.
Ahányan vagyunk annyiféle posztot írunk de mégis azért a többségéből tanulni lehet. Nem írhat mindenki egyformán de nem is lenne jó.
Én nagyon ritkán szoktam bírálni egy posztot mert próbálom a jó oldalát meglátni. Mégiscsak valaki elénk tárja az életének egy részét.
Ezért csodálkozok néha a tudatosan rosszindulat vezérelte kommenteken.
Meg ami még dühít az "ez jött le belőle" című belemagyarázás.
Itt azért nálam jóval tanultabb emberek vannak és néha olyan alpári ordenáré megnyilatkozást tesznek hogy csak pislogok.
Szerintem el lehet küldeni valakit úgy is a picsába hogy szivesen menjen.
A hajózásra visszatérve.
Nem tervezem hogy ott dolgozzak, feltételezem kevés munka akad ott a szakmámban.
Ettől függetlenül tetszett az írás.

2013.07.16. 20:49:54

@Kovermadar: tudnék cifrábbakat mesélni, folyamon is rengeteg a fogyatékos...ÉS faarccal mélyen átérezve a gondját kell végighallgatnod, majd egy számára elfogadható reakciót KELL adjál. Üdv. a recepción, ahol szar összefolyik (vendéget még nem láttam úgy a recire jönni, h megdícsérjen bármit is.Panaszkodni, melőnyt kicsikarni viszont...)

németek a fillérbaszásukkal világbajnokok voltak. Csóróbb amcsik azt hitték, h amerikában vannak és minden hibából azonnali kedvezményt meg visszatérítést szerettek volna....Stb. STb...

Nono! 2013.07.16. 20:55:10

MSC Fantasia, egy hét vendégként júniusban - szuper volt !

A vendégek szerintem teljesen "együtt vannak" a személyzettel, tudják, a személyzetnek nem könnyű, de lehet, a személyzet egyik-másik tagja több pénzt csinál az egy hét alatt, mint amibe a vendégnek kerül az útja.

Azért ott is megy a nagy lenyúlás (a 1,5 dl-es bor jó, ha 1 dl a pohárban) de ez nem érdekelt, mert all inclusive csomagom volt. A bar-ban dolgozót egyszer leszúrtam, mert a kármentőből összeszedett sörhöz hozzátöltve akar sört adni, utána csak előttem csapolt, és egy adott szinten "összehaverkodtunk" - én nem nyomtam fel, ő rendes sört adott ezután.

Jó buli ez, de nem olcsó. S a társaságok tényleg mindent megtesznek azért, hogy jó élmény maradjon.

2013.07.16. 21:00:40

@Nono!: muszáj haverkodni, ha nem barátkozol össze a népekkel nincs jatt, vagy jóval kevesebb...Persze, ehhez kell szimpátia is, köcsög parasztokkal nehezebb :) Meg, ugye a vendégközeli embereknél jobban senki sem tud segíteni ha bármi óhajod, sóhajod van...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.16. 21:02:41

@diggerdriver:
"Itt azért nálam jóval tanultabb emberek vannak és néha olyan alpári ordenáré megnyilatkozást tesznek hogy csak pislogok."

Pedig ma nem is voltam ám rossz!!! :)

@zseketto88:
Elhiszem, csak nagyon furcsa :)
Mi örülni megyünk, mosolyogni és csak azért is jól érezni magunkat. Igaz, a recepciós már engem is megjegyzett, minden reggel, közvetlenül reggeli után mentem és kértem némi gyógyszert, tengeribetegség ellen :)
Egyszer mondjuk spanyol nyelvű leírást kaptam a bogyóról, de ugyis tök mindegy, mert így is, úgy is be kellett vennem :)

Husz_János_Puszita 2013.07.16. 21:13:06

Sziasztok!
Egy ideje olvasgatok itt, mert készülök én is külföldre.
Hát jó kis önismereti tréning ide posztolni. Hiba nem marad megtorlatlanul. :D

2013.07.16. 21:17:00

@Kovermadar: ha jól érzed magad, mert haverkodik a személyzet szívesebben adsz több jattot. Ilyen egyszerű ez. Végsősoron mindenki ugyanazt akarja az út végére : boldog vendéget, felejthetetlen élményekkel ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.16. 21:17:05

@zseketto88:
Mondtam már hogy jó az avatarod?:)))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.16. 21:18:02

@Kovermadar:
Pedig amilyen alpári szoktál lenni...:))))))))))))))))))))

zebralany · http://zebralany.blog.hu 2013.07.16. 21:23:45

Tetszett a poszt, köszi! Megboldogult leánykoromban én is terveztem hogy megyek hajóra dolgozni, aztán bepasiztam és nem lett belőle semmi... Ilyenkor arra gondolok, lehet mégis menni kellett volna, imádom a tengert! :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.16. 21:28:52

@zseketto88:
Nekünk azzal kezdték, hogy azért vonják a $12/fő/éj kötelező borravalót, hogy ne kelljen mindenkinek külön adogatni. Így nem is adtunk... leszámítva az értékelést, ami ugyan nem borravaló, de az egekig magasztaltuk azokat, akikkel dolgunk volt.

@diggerdriver:
ĐÍÄí}@ ßßđ&đv #>đ&'"+!%/, de remélem nincs harag ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.16. 21:39:02

@Kovermadar:
%đ#<}"!$ŁĐ€ß¤
Csak a miheztartás végett:)))))))))))))))

Igényes 2013.07.16. 21:43:53

@Kovermadar: Ennek gondolom az az értelme, hogy elosztják, és annak a csórikámnak is esik le valami, aki amúgy embert sem lát. Ez szép gesztus a legénységtől, és nagyon szolidáris a munkatársakkal, mert az.... de borravalónak nevezni szerintem pontatlan, mert azt általában azért adod, ha extrán elégedett vagy valakivel. Mondjuk lassan azért is, ha valaki megközelítőleg rendesen elvégzi a munkáját, és ezen úgy meglepődsz, hogy többet fizetsz.

Igényes 2013.07.16. 21:45:06

@diggerdriver: Akkor kihagytam valamelyik kommentet, szerintem most senki nem volt bunkó. Szorgalmasan áradoztunk, hogy micsoda fasza poszt ez.

Igényes 2013.07.16. 21:48:01

@diggerdriver: Madi, Te láttál olyan csúnya kommentet?

Meg nem látta valaki a Barátuszt meg Amarantét? Hová lettek?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.16. 21:49:34

@Igényes:
Figyelj, a mondandóm első része nagy általánosságban a HA posztjairól és a kommentelőkről szólt. Utalás sincs benne a mai napról.
Aztán a végefelé ott van hogy térjünk VISSZA a hajózáshoz vagyis a mai poszthoz.
BAZMEG:)))))))))))))

Igényes 2013.07.16. 21:52:34

@diggerdriver: Jah jóvan.
A picsábaküldéshez azért annyit, hogy annak pont az a lényege, hogy az illető ne szívesen csinálja. :) Ha tutujgatni akarom, befizetem kurvázni, nem elzavarom. :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.16. 21:54:09

@Igényes:
Barátusz minden előzetes figyelmeztetés nélkül eltűnt.
Amarante még itt volt tegnap de egy ordenáré hölgyemény összeugrott vele valami pitiáner semmiségen.
Remélem visszajön.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.16. 21:57:09

@Igényes:
Teljesen igaz amit mondasz csak nem árt ha stílusosan történik.
Körülírva simogatva a mondanivalóban meg benne lényeg.
Mutassak egy ilyet?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.16. 22:07:56

@diggerdriver:
Mikről marad le az ember...
De rég nem láttam geeeteee-t, Jani haverját és még pár embört...

2013.07.16. 22:09:20

@diggerdriver: kössz ;) egy műértő:)

2013.07.16. 22:10:49

@Kovermadar: nem mondják, de bármikor visszavonhatod...Recit megjárt ismerősök mondták, h az út végén mikor a tapló amcsik eljátszották&itták a keretet, visszavonatták a jattot.Mert az megajánlott csak az adminisztráció könnyítése szempontjából charge-olják automatikusan.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.16. 22:16:39

@zseketto88:
Már bocs, de olyan nincs hogy tapló amcsi.
Nagyvonalú kulturált visszafogott példamutató amcsi van csak:))))))))))))

Balázs Kiss 2013.07.16. 22:17:45

@KanáriHajni: Az a 'kasztod'-tól és a származási helyedtől is függ. A navigációs tisztek általában 4 hónapos szerződéseket csinálnak. A hotel tisztek és a Staff 6 hónap. Az európai uniós crew 8 hónap, míg az ázsiaiak 10 hónap. minden leírt idő csak hozzávetőleges. Néha hosszabítanak ,néha rövidítenek és a dolgozók is kérhetnek hosszabbítást/ rövidítést.
A kikötőkben nagyon változó a kint tölthető idő. A crew általában 3-4 órát tud kint tölteni. A staff ennél többet. Kikötőben a kaszinó meg a shop nincs nyitva... szóval ők szinte egész nap kint lehetnek. Tiszti rangoknál pedig beosztás és főnök függő a kint töltött idő. Én például amikor Front Desk supervisor voltam, ha előre szóltak a srácaim h valahol hosszabban akarnak kimenni akkor úgy csináltam meg a beosztásukat ,hogy 6-7 órájuk legyen kint.

Igényes 2013.07.16. 22:22:00

@Balázs Kiss: 6-7? Kevésnek tűnik buliáshoz meg hazataláláshoz is. Többet nem lehetett?

Igényes 2013.07.16. 22:22:35

@diggerdriver: Ott hát. Hurcolják mindenhova, mint a csigák.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.16. 22:25:32

@Igényes:
Na figyelj. Ez egy nagyon régi írásom mikor bekóstolt egy igazi turbómagyar. Gondoltam megsimogatom a lelkét:))))))))))))

"Köszönöm hogy megtisztelsz mívelt és cizellált stílusoddal és leereszkedsz hozzám a pórnéphez. Kérlek ne fogd vissza magad jutalmazz meg magasfokú intellektusod sziporkáival.
Írásaid minden sorából süt a tolerancia és a másik ember megértésének vágya.
Bizonyára nem a te hibád hogy ez kevéssé sikerül de hát a természetes kiválasztódásnak is vannak zsákutcái.
Mindazonáltal örülök hogy megismerhettem egy hazája sorsát a szívén viselő az idegenszívűek ellen heroikus küzdelmet folytató MAGYAR ember nézeteit.
Ha ilyenek a MAGYAROK akkor én a sváb felmenőimmel mit is keresnék közöttük.
Te egy igazi MAGYAR buzogány vagy ki a fogával harapja bele névjegyét Bizánc kapujába. Vasököl és vastüdő vagy ki lecsap a hazáját szájukra vevőkre és egyetlen fújtatásával löketet ad a MAGYAR gyorsnaszádnak.
Egyszerre csodállak és irigyellek amiért az a honfiúi kebel ilyen vészterhes időkben is képes dobogni a vártán és erős bástyaként mered az ég felé.
Hajrá MAGYAROK hajrá Magyarország."

Balázs Kiss 2013.07.16. 22:31:29

@Igényes: Dehogynem... az éjszakásoknak. :) Azok előtt ott állt az egész nap.
De komolyabban kicsit. Sajnos a nappalosoknak ennél nemigen lehetett többet. A 7 óra már így is feszegette a határokat mert addig ugye valaki másnak kellett a recepción lennie a csapatból. Ennél többet csak akkor tudtam adni ha leboltolták maguk között ,hogy valaki marad még 2 órát és a másik majd visszaadja. (Én pedig bölcsen úgy tettem mintha nem tudnék róla... Merthogy az ILO kimondja , hogy mennyit lehet egyhuzamban dolgozni... mennyi pihenőnek kell minimálisan lenni két műszak között meg hasonlók) ILO : International Labor Organisation.

2013.07.16. 22:35:18

@diggerdriver: igaz igaz :D nem a crewmessben vagyunk.

2013.07.16. 22:36:53

@Balázs Kiss: jaja az éjszakás az tuti :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.16. 22:41:13

@zseketto88:
Vigyázó szemeget a kommentekre vessed.
Ha meglátsz egy Hagyma nick nevű kommentelőt akkor az usákokról csak felsőfokban erősen dicsérve szárítógépet külön pozitívumként kiemelve elismerő stílusban megnyilatkozni.
A Nagy Testvér figyel Téged:))))))))))))))

critique 2013.07.16. 23:55:13

@zseketto88: en azt hiszem, megfejtettem az amerikai neplelket. ez a mindenert kompenzaciot valahol az uzleties vilagszemleletukben gyokerezik. ok azzal, hogy panaszkodnak, azzal "megdolgoznak" azert, hogy valamit kapjanak cserebe. mindegy, hogy mit, de legyen ellentetelezes. tudom, ez teljesen hulyen hangzik, de ha vegiggondolod (es mivel ezek szerint ismered oket te is), lehet benne valami. miert van az, hogy neha egy ceges tollal le lehet szerelni az ilyeneket?

@Kovermadar: talan nem is hinned, mennyire fontos, hogy dicsered a szemelyzetet utana a kerdoiven, amit kitoltetnek veled. a szemelyre szoloakat kirakjak faliujsagra, ezek alapjan valogatjak a honap dolgozoit, osztanak aprobb (informalis) jutalmakat, a szamszeru adatokat meg osszesitik, es nagy mertekben ettol fugg a menedzsment bonusza.

sajnos a borravalo levonasa, "kivetele" eleg altalanos jelenseg, igen, sokan tenyleg azt csinaljak, hogy ha elment az osszes penz kaszinora es piara, akkor leszedik a borravalot, hogy legalabb ki tudjanak menni taxival a repuloterre. szomoru, de igaz, nem csak a magyarok penzugyi analfabetak. de vannak olyanok is, akik pontosan tudjak, mikor terheljuk a borravalot a szamlakra, es azonnal lemennek a recepciora, hogy levonassak.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.17. 00:06:00

@critique:
Akkor orulok, hogy volt ertelme annyit izmozni a kerdoivvel :)

A levont borravalo visszakerese valahogy megint olyan dolog, ami eszembe sem jutna, meg akkor sem, hogy most mar tudom, visszakerhetem.
Kulonosen, hogy a szolgaltatas minosege boven megeri, igy pedig le van tudva, nem kell mindenkinek a zsebebe dugdosni. Az indonezek meg ugyis egyformak, nem tudnam kovetni, hogy ki kapott :)
Egyebkent ha az ember kulon adna pl. a housekeepingnek is, akkor az szornyuseg vagy orulne neki?
Azt sem tudnam, hogy egy hetes utra mennyi az, amitol nem sertodne meg. $10-$20-$50? Esetleg meg tobb?

Igényes 2013.07.17. 00:07:42

@critique: Én nem értem mi kivetnivaló van ebben. Nekik ígértek valamit, és jól megkérték az árát. Ők ezt kifizették, aztán rájöttek, hogy nem hogy az nincs amit megígértek nekik, de lófasz sem. Például hullámzás van, pedig azt ígérték, hogy a hajó úgy van megépítve, hogy nem lesz hullámzás.
Az utas nem mérnök, nem feladata tudni, hogy lehet-e úgy hajót építeni.
Ha ellentételezést kap, azt érzi, hogy az a szerencsétlen hülye aki ott áll előtte, valamit mégiscsak próbál tenni, ha már ő át lett baszva, jó drágán.
Gondolom ezért működik.

Ezzel szemben a magyar módi, hogy Faszomjankó Kft. íkúlájt titkárnője, majd jól megmutatja neked, hogy hogy mersz te szájat nyitni, a főnöke meg leszarja. Miért is ne tenné, jól fekszik a nőce, te meg már fizettél.

Azt kell mondjam, hogy az amerikaiak ebben jóval előbbre járnak. És - ebben - egyáltalán nem hülyék. Igazuk van.

tohotom01 2013.07.17. 00:08:04

Nem ertem ezt az USA gyuloletet. Ti akik bivajbasznadrol vagytok, kessel villaval a mult honapban megtanulok megmutatjatok egymasnak mekkora bunkok az amerikaiak. Gyonyoru volt a posztban elrejtett felmuvelt amerikai megszolitas is. Eszmeletlen ti akiknek a szulei kapaval a kezeben lett eltemetve, ti akik villamost tavaly telen sikerult lefenykepezni, nem tudom mi a tokomtol vagytok elszalva ? Hol hallottatok egy amerikai portalon hogy primitivnek szolitjak a magyarokat? Bar lehetne irni rola eleget, amikor a konderba folo zsirral odahanyt pacalt zabaljatok ketpofara

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.17. 00:14:52

@Igényes:
Egyreszt nem olyan dragak ezek az utak.

Masreszt az mar a marketing vagy a fogyaszto hibaja, hogy butasagot is elhisznek.
Nekunk pl. semmi olyat nem igertek, ami ne lett volna valos. Akkor nekik miert? Vagy van, amit csak hozzakoltottek maguknak?

@tohotom01:
Szivembol szoltal!

tohotom01 2013.07.17. 00:17:54

@Igényes: na vegre egy ertelmes ember. Tudod a magyar eloszor utal, aztan fikaz, majd elkezdi masolni. Par ev mulva pedig mi talaltuk ki.

Igényes 2013.07.17. 00:21:07

@Kovermadar: Talán kifogtak egy kapzsibb ügynököt. Tehát ha tőlem nem 1,5 milliót fizettetnek ki valamiért, csak 300 ezret, és amit egyébként az eladó áraz be, nem kapok extra engedményt, akkor onnantól nekem kuss legyen, mert olcsón megúsztam? :)

Igényes 2013.07.17. 00:22:52

@tohotom01: Az én helyzetem most azért speciális, mert éppen az egyik Faszomjankó Kft. íkúlájt titkárnőjével (meg igazgatóhelyettesével, vagy mivel) baszakodok, és ez kissé frusztál... tehát valamivel jobban átérzem a helyzetet. :)

tohotom01 2013.07.17. 00:25:06

Szegeny hagymanak is vannak akkor baromsagai, pl csak ketsavos utak vannak az USA ban stb. Olyan mint az en oregem amit nem latott az nincs is. Amugy nem akartam belefolyni es nem is fogok, hagylak titeket beszelgessetek, csak felbaszott hogy meg tavolrol sem az USA rol szol a hirado de ti belekeveritek, na pa pa.

Igényes 2013.07.17. 00:28:54

@tohotom01: Én sem vagyok egyébként amerika párti, de ha egyszer valami korrekt, akkor nem fogom hülyeségnek kikiáltani, csak mert olyan mondja, akit nem szeretek.

deputy sheriff 2013.07.17. 00:35:45

@tohotom01: Egy sunyin beszurt sztereotipia nelkul nem is mehetne ki egy hataratkelo poszt, legyen buta kover amerikai, angol mindent osszehanyos huligan, vagy torolkozofeju budos arab/india.

tohotom01 2013.07.17. 00:41:20

@Igényes: Talan a problema az elvaras, ha meglatunk egy amerikait akkor azt hisszuk hogy a holdrol jott, pedig csak egy masodik generacios lengyel aki feherzoknis sportcipos comboba jar. Ugyan olyan emberek mint mi. En is talalkoztam nem egyszer olyannal aki a kezen probalta kiszamolni hogy mennyi a visszajaro, aztan elovette a szamologepet es azon ugykodott. Mondtam is neki hogy biztos hogy viccel, de nem. Vannak barmok de akkor sem kell lenezni mint ahogyan a kerekesszekes embereket sem. Erdekes hogy csak mostanaban lett divat erre is figyelni mert mi magyarok pont leszarnank az ilyen elesetteket. Az ameikaiba mindig a perfektet akarjuk latni es ha nem igy van akkor szidjuk oket, miert nem lehet oket elfogadni olyannak mint a tobbi nepet, miert kell allandoan szidni egy masik nepet ? Amugy miert szunt meg az amerikai oldala ennek a hataratkelonek ?

Igényes 2013.07.17. 00:48:51

@tohotom01: Nem tudom, miért szűnt meg. Azt sem tudtam, hogy volt neki.

Lenézni senkit nem kell, de egyeseket sajnos muszáj, mert mást már nem lehet velük kezdeni. Ez inkább a barmokra vonatkozik, pont a kerekesszékeknél inkább pozitív diszkrimináció van.

A magyaroknak sok gondjuk van, és gondolom nem bölcs dolog tőlük elvárni, hogy másokétól essenek hasra. Különben meg, ezt is el lehetne vinni arra, hogy miért pont a kerekesszékest, miért nem a babkocsist, miért nem a siketet, a vakot, a hajléktalant, az exdogost, az aidsest, a tüdőrákost, az öreget, meg a többit. Azok is elesettek.
De ne vigyük szerintem.

Igényes 2013.07.17. 00:50:00

@tohotom01: Abban meg hogy az amerikaiak milyenek, hagyma a blogfelelős. Egyelőre annyit tudunk, hogy van szárítójuk.

tohotom01 2013.07.17. 00:58:00

@Igényes: A kerekes szekes jutott eszembe eloszor mivel sajnos van a kozvetlen kornyezetemben.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.17. 04:40:58

@tohotom01: nem vagyok gazdag , de szegeny sem
beidezned, hol irtam pont ezt a baromsagot hogy az USA-ban csa 2 savos utak vannak?
koszonom

fannie · http://elet-uton.blog.hu/ 2013.07.17. 07:29:44

@critique: Köszönöm, fejben fogjuk tartani az infot! Az biztos, hogy a google gyönyörű képeket hozott az említet helyekről, már holnap indulnék.
Lehet még egy kérdésem? Kb. hogy oszlik meg a tengeren és a partközelben töltött idő? Nekem ugyanis az a félelmem, hogy csak megyünk, csak megyünk a nagy kék vízen, és az egy idő után azért unalmas tud lenni. Mivel tudod elütni (még mindig utasként) ilyenkor az időt?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.07.17. 08:19:42

@tohotom01: Hidd el semmi bajunk nincs az usákokkal.
Mindössze egyik onnan kommentelö fórumtársunk oltogatása okán tünik úgy.
Én például nagyon ellene vagyok a népekre ráhúzott sablonoknak.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.07.17. 09:04:21

@Kovermadar: Mi motorola razr-it vettunk a kozelmultban, elegge popec, foleg hogy arban kb 1/3-1/4 annyi, mint egy iphone.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.07.17. 10:15:33

@Kovermadar: hamar megmentődtünk :-) de nem szeretnék többet életemben éjjel viharban felborulni egy hajóval, az biztos.

rou 2013.07.17. 10:40:21

@tohotom01:
OFF de: a villanyoszlopot az E-ON-nak kell elpakolnia, építésvezető, önkormányzat hozzá sem nyúlhat. A körforgalom uniós pénzből épűlt ( gondolom határidőre meg kellett építeni különben ugrik a pénz). A rendszer hibája az hogy az E-ON ügyintézése kurva lassú, az oszlop áthelyezését 15 HÓNAPRA vállalta, és akkor most egy húdefasza pöpec "multi"ról van szó.
Egyébként ezt tegnap a kisváros jegyzője el is mondta a rémhíradóban. :)

Exemplary 2013.07.17. 10:54:01

Gondolom ennél azért több árny oldala van egy hajós munkának, de jó poszt, élvezet volt olvasni, köszi! :-)

átlátó 2013.07.17. 13:28:54

Olvasmányos, tanulságos.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2013.07.17. 13:59:23

Ha ma lennék huszonéves, nem lenne kérdés, hogy menjek-e. Szemezgettem én is a hajóval úgy 8-10 éve, lett is volna lehetőségem menni, de a napi 12 óra munka brutálisan keménynek tűnt, és úgy hittem, nem bírnám.

Aztán pár évre rá egy autómosóban sikerült melót találnom, napi 14 és fél óra munka (plusz kétszer 45 perc BKV) és még pálmafa sincs, félművelt barom viszont annál inkább, mindez feketén zsebbe 140 ezerért - és túléltem.

Talán egész eddigi életem legelbaszottabb döntése volt, hogy nem mentem hajóra... :(

critique 2013.07.17. 18:11:04

@fannie: nagyon valtozo, de ezt meg tudod nezni az egyes utak leirasanal. iranyadonak azt tudom mondani, hogy egy 7 napos uton van ket vagy harom nap tengeren. ritka az ennel tobb vagy kevesebb. ocean-atkelesre ne fizessetek be, azt leginkabb nyugdijasok csinaljak, ott tenyleg minimum ot nap van egyhuzamban tengeren.

tengeri napokon is sok mindent lehet csinalni, izles dolga, hogy ki mit szeret ebbol. van edzoterem, kaszino, jatekterem (gyumolcsautomatas is meg szimulatoros is) spa, szauna, medence, jacuzzi, vizicsuszda, szerveznek kulonbozo activityket, van mutargy-arveres, musorok, karaoke, vegig lehet nezni a boltokat, ilyenkor van ido lefoglalni a kirandulasokat a kovetkezo kikotokre, lehet internetezni (muholdas, ugyhogy nem tul gyors, viszont draga), lehet a nyitott fedelzeten napozni, termeszetesen enni es inni, ismerkedni masokkal (az amerikaiak erre kulonosen alkalmasak, barkivel szoba elegyednek, foleg egy cruise-on). az ujabb es nagyobb hajokon van ezen kivul kalandpark, mozi, maszofal, stb.

tohotom01 2013.07.17. 22:57:54

Meg kell hagyni, vartam egy ket kurva anyadat valaszkent. Mivel nem jott, ezt fejlodesnek veszem ;^) Minden jot mindenkinek.

tohotom01 2013.07.17. 23:09:23

@hagyma: En nagyon birlak hagyma elvtars, ne vedd sertonek. Amugy azt mondtad hogy ket savnal tobb savos ut csak a varosok bevezetojenel es az azt elkerulo utakon van. Autopalyan es orszaguton nincsenek max ketsavosak. Ezt akartam cafolni de mar reg csak nem akartam belekotyogni. Kamionos letemre hidd el, rengeteg 3-4 savos palyak vannak amik allamokon keresztul megy.

2013.07.20. 06:08:53

@diggerdriver: :D

Amugy, ha nem vendeg akkor nincs bajom szinte egyik nacioval se (Egyetlen nacio volt akik mind vendegkent mind vendeglatokent kiralyok voltak: a svajciak, nem veletlen, h vegul ott kotottem ki)

Voltam amcsiban, imadtam. Olyan mint svajc, csak angolul beszelnek es sok a nigger :) Vegletekig leegyszerusitett rendszerek pl. kozlekedes. Nem tudsz (szinte, mert ugye varazslok vannak mindenhol) hibazni ugy van megalkotva. A legjobb cuccok a legolcsobb aron, foleg technikai fronton (eletro, jarmu stb.). A ruhazatrol nem is beszelve. Secondhand shop-ok cimkes BOSS, Armani stb. 50-100dolcsiert. Igazi learazasok, ahol tenyleg 50-70% csak ne nala rohadjon a raktarkeszlet.

critique 2013.07.16. 23:55:13
Jogos, valamit valamiert. De, itt is atcsap a csoro-nigger style (vö. ciganykodas a magyaroknal) es az x penzeert 1.5x-et akar...

A dicsergetes oceanon fontosabb, folyamon kb. a kutya le se sz*rja. Esetleg magadnak mint egobooster, mert vegulis ez is segit tulelni a szezont. Attol meg ugyanaz az egy db eldobhato fogaskerek vagy a gepezetben.

Folyamon szerencsere vagy sajnos pool van, igy ha 1kulcsos a tipbox, a hotman garantaltan "atnezi", hogy nem kerult-e "veletlenul" bele questionaire es innentol kezdve megint lottek a jattnak. Nem egy hajon lett hotman kirugva mert lopta a tip-et. De volt olyan is, h ketkulcsos volt a jatek (hotel 1 + nautik oldalrol 1) es a hotman + gepesz kozt ment a jatek. NAmost, ha 150 amcsinal 6dollar a megajanlott jatt, akkor 10-15000 euro erteku a box, abbol siman le lehet csipni 1-1rongyot fejenkent es nem tunik fel. Heti ezer euro meg nem rossz zseton.

Kovermadar · fettfagel.blogspot.hu 2013.07.17. 00:06:00
5-10dolcsi mar jonak szamit egyszeri jattnak. Amcsik altalaban koteg 1 dollarossal jottek es azt szortak mint bolond a lisztet. Nemeteknel, svjaciaknal ugyanez 1euros gombokkal tortent.

Igényes 2013.07.17. 00:07:42
Es az utasnak igaza van. Azt igertek nem lesz hullamzas. A mernokok ugy epitettek meg (stabilizatornak hivjak) hisz enelkul szinte engedelyt sem csak a barka. Viszont! Ha a kapitany zsiros bonusza mulik azon, h mennyit sporol a cegnek uzemanyagon (millio dollaros tetelek) akkor leszarja, h hany vendeg beszel aznap a porcelantelefonba, ha tudja, h aznap enyhe szello lengedez es ezert kar a stabilizatorokat aktivalni.

// Gery Greyhound :

sosem keso belevagni! Volt mosogato ismerosom aki 56 evesen a 9ik szezonjat huzta...Es elvezte amit csinal. Tehat minden viszonyitas kerdese!A mosodaban is az egyik noci, aki szinten regota (most mar 10eves tortat kapott o is) volt a cegnel, sem volt fiatal...

Princess Katie 2013.07.27. 22:45:09

Kedves Zsolt, nagyon jó volt olvasni az írásodat.Én is hajózok most fejeztem be az első szerződésemet asst waitressként.Hát mit mondjak tapasztaltam én is mindent persze.Egy kérdséem lenne hogy nincs információd azokról akik ajándékboltban dolgoznak?Tudod a Starboard vagy Harding Brothers cégekről h kell-e fizetni a tréningjeikért a hajón meg stb. dolgok.Előre is köszi...

critique 2013.08.06. 21:32:29

Szia Katie. Sajnos ennyire en sem vagyok jol tajekozott. A Starboard-nal - amennyire tudom - nem kell fizetni semmiert. De most hirtelen nem jut eszembe egyetlen ismeros sem, akit meg tudnek kerdezni. Talan irj a kozpontnak, talald meg a megfelelo embert es kerdezd ki ot vagy oket.

gyari88 2013.12.11. 21:30:00

Sziasztok!
Meg tudnátok mondani, hogy az MSC hajóstársasághoz melyik cég közvetít? Masszőr vagyok és szeretnék kijutni óceánjáróra, de a Starboard és Harding sajnos nem keres férfi masszőröket... Előre is köszi!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása