oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. június 12. 06:49,  Mindenki Nagy-Britanniába megy? 402 komment

2013. június 12. 06:49 Határátkelő

Mindenki Nagy-Britanniába megy?

Gyakran éri az a (néha vicces, néha komoly) szemrehányás a blogot, hogy túl sok az angliai, nagy-britanniai poszt. Ezen persze lehet vitatkozni (én legalábbis szeretnék), de egy most nyilvánosságra hozott hivatalos uniós kutatás talán magyarázatot ad rá.

UK border controll_1.jpg

Az Európai Unió hivatalos statisztikai hivatala, az Eurostat adatai szerint tavaly tovább nőtt a Nagy-Britanniában munkát vállaló külföldiek száma, olyannyira, hogy az összes európai álláskereső negyede számára a szigetországba a cél. Mindez annak ellenére így van, hogy közben a kelet-európai országok előtt is megnyílt a német munkaerőpiac.

Az adatok még érdekesebbek, ha tudjuk, hogy a Nagy-Britanniát célországnak tekintők száma közel kétszeresen azokénak, akik Németországot választják. Mindez annak ellenére van így, hogy a német gazdaság talán a legerősebb Európában és szüksége is lenne a munkaerőre.

A folyamat ráadásul aligha torpan majd meg, hiszen Nagy-Britannia pillanatokon belül (egészen pontosan jövő év január elsejétől) megnyitja kapuit a román és a bolgár munkavállalók előtt, akik (legalábbis a szigetországi félelmek szerint) nagy tömegben indulnak majd a Csatorna irányába.

Román invázió Nagy-Britanniában?

Rengeteg különböző előrejelzés kering, a napokban a román Ires elemzőintézet például azt vetítette előre, hogy a 18-35 év közötti román munkavállalók egynegyede (!) indul majd útnak Nagy-Britannia felé, de olyat is olvastam már, hogy nyelvi okokból a román munkavállalók külföldre induló része már Dél-Európában (elsősorban Francia- és Spanyolországban) van.

Mindenesetre a 2004-ben csatlakozott kelet-közép-európai országokból több mint egymillióan vállaltak munkát Nagy-Britanniában az elmúlt 9 évben.

Az Eurostat (az egyes országok munkaerő-piaci kimutatásait felhasználó) adatai szerint 216 ezer Nagy-Britanniában élő külföldi mondta azt 2012-ben, hogy az azt megelőző két évben érkezett a szigetországba, ami 10 százalékos emelkedés a 2010-es szinthez képest. A közel negyedmillió ember fele Kelet-Európából érkezett.

Miért nem a németek?

Ami Németországot illeti, Berlin 2011 májusában nyitotta meg a munkaerőpiacot. Bár ez nagyjából felezi a 2010-2012-es vizsgált időszakot, abból azért mégis lehet némi következtetést levonni, hogy míg 2008-2010 között 80 500 külföldi vállalt munkát a németeknél, addig 2010 és 2012 között ez a szám megduplázódott 166 500-ra, azaz elméletileg a keleti nyitás 80 ezer embert vonzott.

Az okokon érdemes eltöprengeni (remélem, a kommentekben majd meg is teszitek), a magam részéről én elsősorban a nyelvtudást tartom jelentős tényezőnek, azaz többen beszélnek angolul, illetve könnyebben elsajátítható nyelv, mint a német. Márpedig nyelvtudás nélkül elindulni (mint rengeteg itteni posztból is tudjuk) felettébb kockázatos...

A gazdasági válságot azért jól mutatja, hogy az olyan, hagyományosan sok bevándorlót vonzó országokban, mint Spanyol- és Írország alaposan visszaesett a külföldről érkező munkakeresők száma.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: munkavállalás Eurostat Németország Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr505355543

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.06.12. 12:00:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.12. 18:58:37

@Barátusz:

Nyilván ez egyéni dolog. Egy Csehországba élő angol ismerősöm magyarul tanul. Miért? Mert csak. Gyakorlati haszon: nulla.

A nyelvtani nem nem ördöngösség. Csak rossz a híre. Mint ahogy pl. a magyar határozott/határozatlan igeragozásnak is rossz a híre, pedig az sem ördöngösség. Vagy rossz az arab és héber írás híre is, mert a magánghangzókat nem mindig jelöli. Pedig minden csak megszokás kérdése.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.12. 19:04:29

@Kovermadar:

Sőt 3, hiszen van semleges nem is élettelen dolgokra. Persze az angol nemek könnyűek, hiszen a férfia az hímnem, a nő az nőnem, s minden más meg semlegesnem. Persze vannak kivételek: a kisgyerek lehet semlegesnem, s a választékos beszédben a hajó pl. nőnemű.

mirx 2013.06.12. 19:10:49

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Az angol nem különösebben grammatical gender-t megkülönböztető nyelv. Azért, mert van a természetes nemnek megfelelő személyes névmás, meg néhány jachtot meg gépet "leshe-znek", még jelentősen eltér a franciától, némettől, olaszból, melyekben minden egyes szerencsétlen köznévnek is van neme, raáásul a névelőket még ragozni is kell már a legegyszerűbb mondat elmondásakor is.

rumitom 2013.06.12. 19:15:39

@charlieharper: ez szerencsere azert kezd atmenni tegezodesbe, meg ha lassan is. szoban mar nagyjabol megtortent, irasban meg egy kicsit kotik az ebet a hagyomanyhoz :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.12. 19:16:45

@Barátusz:

1.500 kr az eljárás. Nem tudom mennyi az átlagfizetés, de ez kb. 51e Ft vagy 146 Font.
Elenyésző összeg...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.12. 19:28:33

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Értem. Akkor ezek úgy vannak, hogy tulajdonképpen nincsenek is, illetve nem pont úgy, mint a németnél a der/die/das.

mirx 2013.06.12. 20:05:10

azért elrettentő például (hogy melyik nyelv mennyire nehéz) álljon itt egy magyar, viszonylag egyszerű ige - FUT - ragozása, és ez csak a jelenidő:

futok futom fussak fussam
futsz futod fuss fusd
fut futja fusson fussa
futunk futjuk fussunk fussuk
futtok futjátok fussatok fussátok
futnak futják fussanak fussák

ehhez párosul a gyönyörű -hat: futhatok, futhatom, futhassak, futhassam és a többi, amit az angol meg a német olyan szépen elintéz a can/kann + főnévi igeneves témával.

ha valaki ezt el tudja magyarázni egy külföldinek, tárgyas ragozásostól meg a tj/ss viszonylatában, és ráadásul úgy, hogy ezt ő majd más igékre is tudja alkalmazni.... már fenn is akad az iszok-iszom típusú ikes igés mókákon. :)

Szóval a magyar ragozásnál nincsen horrorabb, der/die/das ide vagy oda.

váj mí 2013.06.12. 20:09:31

@mirx: Az biztos, a magyar nyelvtan szabályai meglehetősen komplikáltak.
A der/die/das-szal egyetlen probléma van, amikor valaki a névelő nélkül jegyzi meg az adott szót, aztán már csak tippelget, hogy melyik lehet. A ragozás meg tök logikus, csak egyszer kell megtanulni.

M. Péter 2013.06.12. 20:15:34

@Tigerwill: Egy összejövetelen beszélgettem valakivel, akit előtte nem ismertem. 20 perc után valahogy kiderült, hogy magyar vagyok, és csodálkozó szemekkel.kérdezte, hogy "Ön nem német?".

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.06.12. 20:16:56

@váj mí: jol gondolom , hogy az az isches, misches? Apum 2-3 evig elt Drezdaban, szoval az elso szavakat anno tole tanultam, vicces is volt, hogy eleinte en is isch-t mondt ich helyett, mikor a nemetet elkezdtem tanulni suliban.

M. Péter 2013.06.12. 20:17:32

@charlieharper: A menzán mindent el tudnak rontani, még azt is, ami egyébként ehető lenne.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.12. 20:18:16

@váj mí:
Az angolban meg nincs ragozás, mégis tudnak kommunikálni. Konkluzió: felesleges a ragozás a kommunikációhoz :D

BTBTBT 2013.06.12. 20:18:36

@Kovermadar:
Az tényleg nem sok.
De ott élsz 2 éve, és azt tudod, hogy még 1083 nap választ el a megszerzésétől, de azt nem, hogy mennyi az átlagkereset? :)

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Az az angol szeretheti a kihívásokat, és lehet, hogy magyar menyecskére áhítozik. :)
De komolyan, lehet, hogy van ilyesmire ideje, vagy nincs jobb hobbija. Nekem éppen az ellenkezője.

Szerintem itt könnyen beszélünk arról, hogy mennyire könnyű, vagy mennyire nem ördöngösség a magyar tanulása - úgy, hogy nekünk ez alap.

Az arabbal kapcsolatban meglepett, amikor néhány éve szerveztem egy programot, és egy résztvevő pasinak volt arab billentyűzetkiosztása, és szólt, hogy bár elkészíti és kinyomtatja a nevemet arabul, de magánhangzók azok nincsenek a nyelvben.
A végeredmény marha jól néz ki, kacskaringós meg minden.

M. Péter 2013.06.12. 20:19:48

@afazekas: Rosstól kitelik, hogy használja, Joey meg még nem hallott róla.

BTBTBT 2013.06.12. 20:21:03

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Mondanál példát a könnyű angol nemekre és a hajó nőneműségére? Nem egészen világos, ahogy fogalmaztál.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.12. 20:29:17

@Barátusz:

Így van :)
Teljesen mindegy a szempontomból, hogy mennyi az átlagkereset, mert az én fizetésem így is, úgy is annyi, amennyi (na ezt fordítsuk le szuahélire :) ).

Azt tudom, hogy a szakmában kb. átlagot keresek, ha az alapbéremet nézem. Műszakpótlékkal és túlórával valamivel többet.

A wikipédia szerint az átlag nettó 19.500 kr, a bruttó 28.000 kr. Ez azért nem állja meg a helyét, mert nem ez a valós arány a bruttó és nettó között (ebben a sávban).
Egy másik (700.000 dolgozót összefogó) felmérés szerint 25.500 kr bruttó az átlag.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.12. 20:31:36

@Barátusz:

Ha pl. azt modod valaki hajójára, hogy szép, akkor:
She is beautiful.
De hallottam már autóra is valahol... szerintem az olyan dolgok, amikhet egy férfi érzelmileg kötődni tud, az she... :D

Könnyű nemek:
He - férfi(ak)
She - nő(k)
It - minden más

váj mí 2013.06.12. 20:33:21

@tildy:): Hát D Nagy Lajos tuti megőrülne arrafelé, ugyanis túltengenek a "sustorgó szavak" ;).

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.12. 20:33:45

@Barátusz:
"A végeredmény marha jól néz ki, kacskaringós meg minden."

الطيور الدهون :)

váj mí 2013.06.12. 20:34:45

@Kovermadar: Szigorúan véve, a kommunikációhoz még beszéd sem kell ;).

mirx 2013.06.12. 20:36:11

@Kovermadar: mi az összes szerverünket is she-nek mondjuk amúgy
ezen töprengtem is egy sort, hogy ez valamiféle tisztelet, csodálat, tisztelgés a műszaki szépség előtt, vagy inkább "a rossebb se érti mámegin', hogy hogy működik ez" :D

váj mí 2013.06.12. 20:36:33

@Kovermadar: Ezt rajzolja le az, akinek több anyja van egynél ...

BTBTBT 2013.06.12. 20:38:47

Tán azért, mert fáradok, de nem értem ezt az Eurostat-os táblázatot. Hogyan és mihez viszonyulnak ezek a százalékok, vagy mi van?

@Kovermadar:
Nem a te fizetésedre voltam kíváncsi, te, de azért szívesen venném, ha lefordítanád szuahélire. :)
Akkor viszonyítási alapnak a veszem a 26,500 bruttót. 1500 korona akkor nagyjából átlag egyhavi nettó jövedelemnek felel meg?
Ha igen, akkor Angliában jobb a helyzet az igénylés anyagi vonzatát tekintve.

Köszi, a he/she/it még megy. :)
Olyanokat már hallottam, hogy "mother earth" meg ilyesmi, de hajóba meg autóba beleszerelmesedni, és nőneműként kezelni? Nem követendő férfiszokás.

Ez a te neved lenne arabul?
Nekem csak a keresztnevemet dolgozta ki az az embör.

@charlieharper:
Mást nem tudok itt, akinek lenne, de te nőneműnek tartod a hajódat?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.12. 21:00:39

@Barátusz:

Tényleg fáradsz... :)
Azért nem érdekel az átlag, mert nem befolyásolja az én béremet :)

A havi, átlag, bruttó bér a 25.500 kr... :) Abból 1.500 kr gyakorlatilag semmi. Egy ember egy havi kajapénze vagy a bérleti díjunk kb. 1/3-ad része.

BTBTBT 2013.06.12. 21:05:14

@Kovermadar:
Arra nem voltál fáradt, hogy némi magyarázat helyett idepötyögd, hogy én fáradok, mi? :)

Nem írtad, hogy havi bér az a 25,500. Akkor viszont sokkal, de sokkal jobb nálatok az arány.
Persze valahol igaza van az angoloknak: rohadt sokan jelentkeznek, és ha kell állampolgárság, akkor perkáljanak.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.12. 21:06:49

@Barátusz:

Ezt a Kövérmadár lenne és a google translater dolgozta ki :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.12. 21:11:06

@Barátusz:

Lehetséges.
Nemrég láttam egy statisztikát, hogy a 9.500.000 svéd állampolgárból 1.700.000 bevándorló. Nem tudom, hogy egész Angliát, Nagy-Brittaniát nézve milyen ott az arány, londoni emlékeimszerint a színesbőrűek aránya is óriási, amiben nincsenek benne a lengyelek, magyarok és egyéb, fehér, nációk.

Mindenesetre én örülök neki, hogy csak ennyi, de ha kellene, akkor a többszörösét is kifizetném a szent cél érdekében.

Egy névváltoztatás mindenképpen szükséges lesz, mert egyrészt nincs szükségem a 2 keresztnevemre (sosem használtam a másikat), illetve a vezetéknevemmel (Szücs) sem tudnak mit kezdeni (jobb, ha nem próbálják meg kiejteni :) ). Az is bele fog kerülni vagy annyiba.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.12. 21:11:07

@Barátusz:

A ship szó a választékos angol beszédben nem it, hanem she.

Tökfőzelék123 2013.06.12. 21:13:02

@mirx: szerintem annyira nem nehéz a német
én amikor otthon dolgoztam és eldöntöttem, hogy ki akarok jönni külföldre, akkor munka mellett fél év alatt felhoztam magam németből középfokról felsőfokra úgy, hogy a munka nyelve az angol mellett a német és az interjúk egy része is németül volt

a der, die, das-ra meg vannak szabályok, simán meg lehet tanulni őket, új szónál pedig a végződésből 90%-ban kitalálod, hogy milyen nemű a főnév

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.12. 21:25:19

@Barátusz:

Természetesen vannak magánhangzók az arabban, csak az írás nem jelöli őket.

Alapvetően az emberi nyelveknek a következő írásrendszereik vannak:
- Logografikus írás – az egyes írásjelek morfémákat jeleznek, nem hangokat, ilyen tipikusan a kínai írás.
- Szótagírás – az egyes írásjelek egy adott szótagot jelentenek, ilyen tipikusan pl. a japán írás. (A japán írás használ kínai szavakat is, s ezeket logografémák jelzik.)
- Mássalhangzóírás (más néven: abdzsad) – minden mássalhangzónak van saját jele, a magánhangzók jelölése azonban jellemzően hiányzik vagy opcionális, ez utóbbi esetben különböző mellékjelekkel történik. Ide tartozik: arab, héber, szír írás, stb.
- Mássalhangzóírás magánhangzójelöléssel (más néven: abugida) – minden mássalhangzónak van saját jele, a magánhangzók jelölése szintén kötelező, azonban nem külön betűkkel, hanem különböző mellékjelekkel történik. Ide tartozik jellemzően az óindiai brahmi írás össze leszármazottja: a devanagari és a többi indiai nyelv nyelv írása, a laoszi, a tibeti, a kambodzsai, a burmai, stb. írás.
- Betűírás (más néven: ábécé) – minden hangot saját jel jelöl. Ide tartozik gyakorlatilag a legtöbb írás: a görög, a latin, a cirill, az örmény, a grúz, a koreai ábécé.

Persze vannak alváltozatok.

Az arabban és a héberben úgy van, hogy vannak magánganhzó mellékjelek is, de ezeket csak külföldieknek szánt kezdő nyelvkönyvekben hasnzálják meg pl. kisgyerekek olvasásra tanításakor.

Arabot sosem tanultam, hébert igen. A héberben egyenes háromféle írás van:
- semmi magánhangzó nincs jelölve, ez a hagyományos írás, de ma nemigen használatos,
- minden magánhangzó jelölve van. ezt csak kisgyerekeknek és külföldieknek szánt nyelvkönyvekben használják,
- az általánosan használt írás: az o és az u jelölve egy beiktatott v betűvel (kivéve pár név és gyakori szó esetében), minden más nincs jelölve.

BTBTBT 2013.06.12. 21:37:30

@Kovermadar:
"londoni emlékeim szerint a színesbőrűek aránya is óriási, amiben nincsenek benne a lengyelek, magyarok és egyéb, fehér, nációk"
A szinesbőrűek arányában a fehér nációk? Szerintem te is kezdesz fáradni. :)

Anglia és Wales népessége kicsivel 63 millió felett mozog, és nő. A 8 milliós London népességi eloszlása országos viszonylatban nem reprezentatív, hiszen ide özönlenek a népek mindenhonnan. Még akkor sem mérvadó, ha itt a legmagasabb a feketék száma, nagyjából 13 százalékkal.
Illetve - többnyire az ország belsejében lévő - nagyvárosokon (Manchester, Birmingham) kívül nem számot tevő a fekák mennyisége. Például Southamptonban biztos nem futnál össze sokkal.
Az etnikumok az olcsó "housing"-ra mennek rá leginkább.

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Ez vicc. Tényleg. Az angol nyelv nem ettől lesz választékos.

"vannak magánhangzók az arabban, csak az írás nem jelöli őket"
Vannak, de még sincsenek. Bocs, de ez ellentmond a logikának.
Beszédben nyilvánvaló, hogy lehetetlen mássalhangzókból álló szót kiejteni anélkül, hogy magánhangzó ne kerülne közéjük.

2013.06.12. 21:48:22

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: igy van. Ha maganhangzok jelolve vannak, azt u hivjuk, hogy pontozott iras. De pl az a' betu is lehet tobb fele pontozassal irva a massalhangoz alatt, pl
Kis t betu alakzat, vagy egy vonal 2 potty vagy csak egy vonal. Mindegyina' betu, ha jol emlekszem.

mirx 2013.06.12. 21:50:30

@Barátusz: a magánhangzó, mint minden "hangzó", hanképzési fogalom, létük attól függ, hogy halljuk-e őket, vagy sem.

az írás egy jelrendszer, amivel a szóban kommunikált információt rögzítjük. nem minden nyelv működik úgy, hogy minden adott hangra van többnyire egy adott jel (de a magyar például igen: az ó-t mindig ezzel a kis karikával írjuk) - a japán kandzsik a szavak értelmét jelenítik meg, nem az elhangzó artikulációt hangonként.

tehát a magánhangzó akkor is létezne, mint fogalom, ha az emberiség egyáltalán nem találta volna fel az írást.

mirx 2013.06.12. 21:54:00

@Barátusz: és különben is: a ZMRLZNA-t mindenki szereti! :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.12. 21:57:18

@charlieharper:

Több verzió van, mert őrzik az eredeti mellékjeleket, akkor is, ha ma esetleg 2 mellékjel ejtése már azonos. Kb. mint a magyar "j" és "ly" logikája.

Régebben tudtam az összeset fejből, most már utána kellene néznem.

2013.06.12. 21:58:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: es akkor a szamisztikarol a heberben meg nem is beszeltem. Ugyanis minden betu egy szam. Tobbfele pl t betu van, stb es tobb modon lehet maganhangzot jelolni (pl alef vagy ajin). Sajnos minden szonal meg kell gyakorlatilag tanulni kulon. en nem igazan talaltam benne logikat vagy nem tudok rendesen heberul (utobbi valoszinu).
Nehany Tora magyarazotol lehet hallani, hogy melyik szot miert pont ezzzel es ezzel a betuvel irjak. Mindegyiknek mas a szamerteke es lehet messzemeno konkluziokat levonni (gyerek bat mitzvajara at kellett vennem mikozben tanultam vele).

nyuszigonosz 2013.06.12. 21:58:53

@Barátusz: De, vannak csupa mássalhangóból álló szavak, amiket rendesen ki lehet mondani.
Így gyorsan az jut eszmebe, hogy: CHRT ( szélkutya)
De amit az elöbb @mirx: írt, a ZMRZLINA, ott is csak a vége felé vannak magánhangzók is.
:)))

rezsoatya (törölt) 2013.06.12. 22:06:08

@mirx: en egyszer a Strbké plesonal (Csorba to) ettem zmrizlinat...

rezsoatya (törölt) 2013.06.12. 22:07:33

@rezsoatya: ...meg egy i-vel kevesebb..: zmrzlinat ettem!

BTBTBT 2013.06.12. 22:08:18

@mirx:
Magam sem fogalmazhattam volna meg frappánsabban. :)
Ez lengyelül van?

@charlieharper:
És megkérdezhetem, hogy mi az oka annk, hogy nőneműnek tekinted a hajódat?

@nyuszigonosz:
Látom, hozzáadtál egy magánhangzót a vége felé.

BTBTBT 2013.06.12. 22:09:20

@Barátusz:
Vagy mirx hagyott ki egy i-t.

bobsys 2013.06.12. 22:09:43

@Barátusz: Ahogy irtak meg praktizal.
"Ezt az egesz IELTS-dolgot felesleges felhajtasnak tartom AUS eseteben"
Velemenyem szerint jo otlet. IELTS nem egyenlo a Rigo utcai viccel. Nekem sokat segitett, hogy tanultam IELTSre, felkeszitett, a folyamatos beszedre, nem ooo, meg ize, meg gondolokodas, hogy mit is kene mondani. Lokni a rizsat a temarol, folyamatosan ahogy az anyanyelvemen is csinalom.
Igaz masfel ev utan mikor ujra elmentem vizsgazni 6.5-rol javitottam 8-ra, de a magyarorszagi felkeszules az elsore sokat segitett kint munkahelyen.
Es AU irja is elo, hogy aki kint akar dolgozni/elni az tudjon angolul es ne csak makogjon (ezt kene az USAnak is tennie)

nyuszigonosz 2013.06.12. 22:09:44

@Barátusz: Nem én adtam hozzá, a mirx hagyta ki. :)))

nyuszigonosz 2013.06.12. 22:13:47

Jó nyelvi szórakozást/ szó rakodást még, tüntem, majd holnap délután-estefelé elolvasom mi érdekeset írtatok még.

mirx 2013.06.12. 22:14:30

@Barátusz: azt hiszem, szlovákul, csak kimaradt egy i, tehát helyesen:
ZMRZLINA

így csak öt mássalhangzó van egy rakáson :)

nyuszigonosz 2013.06.12. 22:15:29

@mirx: Hehe, ez is jó!
Tschüß, bis Morgen!

rezsoatya (törölt) 2013.06.12. 22:16:49

@Tökfőzelék123: " a der, die, das-ra meg vannak szabályok, simán meg lehet tanulni őket, új szónál pedig a végződésből 90%-ban kitalálod, hogy milyen nemű a főnév"

Akkor ismet emlitenem a korabban idezett Mark Twaint:

"Egy kis ízelítő a német nyelvtani nemekből: a fa hímnemű, a bimbója nőnemű, a levelei semleges neműek; a lovaknak nincs nemük, a kutyák hím-, a macskák nőneműek, természetesen a kandúrokat is beleértve; az ember szája, nyaka, keble, könyöke, ujja, körme, lába és teste hímnemű, a feje pedig vagy hím-, vagy semleges nemű aszerint, hogy melyik szót választja rá, és nem aszerint, hogy milyen nemű az illető, aki a nyakán viseli - mert Németországban minden nőnek vagy férfifeje, vagy nem nélküli feje van; az ember orra, ajka, válla, melle, keze és lábujja nőnemű, míg a hajának, a fülének, a szemének, az állának, a lábszárának, a térdének, a szívének és a lelkiismeretének semmiféle neme nincsen. Amit a nyelv feltalálója a lelkiismeretről tudott, azt valószínűleg hallomásból szedte össze"

:D

mirx 2013.06.12. 22:21:19

@rezsoatya: ez a "fránya német nyelv" ez nagyon kis vicces :) és elég találó is

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.12. 22:21:59

@rezsoatya:

Atyam, ez szegyenteljesre sikeredett!!!
Meg mindig folyik a konnyem a rohogestol :_)

2013.06.12. 22:22:38

@Barátusz: mert a hajo angolul she. Minden hajo, nemcsak az enyem.

rezsoatya (törölt) 2013.06.12. 22:24:56

@mirx: igen, az egyik kedvencem...

@Kovermadar: erdemes az egeszet elolvasni, korabban mar tettem linket, de hogy ne kelljen keresgelni, itt van ujra:

www.mek.iif.hu/porta/szint/human/szepirod/kulfoldi/twain/nemet/nemet.htm

BTBTBT 2013.06.12. 22:25:28

@mirx:
Úgy látszik, a cseh meg a szlovák is használja.

@nyuszigonosz:
Jó-jó, már látom.

@bobsys:
Az egy dolog, hogy kiragadtad a mondat első felét, de nem úgy tűnik, hogy azzal ellentéteset állítottam volna, mint amit leírtál.
Utálom magamat idézni, de mások félremagyarázását kijavítani is. Eredetileg így volt. Igaz, @Kovermadar ?

"Ezt az egesz IELTS-dolgot felesleges felhajtasnak tartom AUS eseteben. Nyilvan kell rendelkezni egy bizonyos szinvonallal, de sokak szamara egy vizsgan atmenes nem egyenlo a nyelv mindennapi eletben valo alkalmazasaval.
Magyaran, makja volt, hogy eppen tudta a valaszokat egy vizsgan, vagy a beszelgetos resznek olyasmit fogott ki, amiben otthon van, de ha ledobnad AUS-ban, nem boldogulna olyan jol, mint masok."

Imádom, amikor egyesek félremagyarázzák, amit írok, aztán bebizonyítják, hogy nincs igazam - olyasmivel kapcsolatban, amit nem is állítottam. :D

bobsys 2013.06.12. 22:31:32

@Barátusz: nem volt kedvem kimasolni az egeszet, nem felesleges az IELTS. nem mak kell ahhoz, hogy jol vizsgazz, az IELTS vizsgara valo keszules es a vizsga arrol ad nemi kepet, hogy a minden napi dolgokkal hogyan boldogulsz, megerted-e amit irsz hallasz, tudsz-e beszelni a mindennapi dolgokrol.

BTBTBT 2013.06.12. 22:37:41

@bobsys:
Szerintem fuss neki még egyszer, mert a kommentjeidből látszik, hogy nem figyeltél oda a lényegre. Vagy ha eddig nem ment, inkább hagyd.

@rezsoatya:
Ez tök jó. :)
Ráadásul majd jól felpaprikázod vele Tökfőzeléket.

@charlieharper:
No majd ha lesz hajóm... :)
Addig is barátkozom a szokás eredetével.

bobsys 2013.06.12. 22:40:22

@Barátusz: En csak annyit irok, hogy nem nem felesleges, megha szerinted az is.

rezsoatya (törölt) 2013.06.12. 22:46:29

@Barátusz: a tokfozeleket (csakugy, mint a kelkaposztat) nem kell felpaprikazni... eleg bele csak egy csipetnyi... :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.12. 22:56:08

Na szóval...
Miért Anglia miért London?
Mindig is érdekelt az angol irodalom és filozófiatörténet. Felsőfokú angol nyelvtudásomat itt tudom legjobban kamatoztatni. A legfőbb indok pedig a Present Perfect Continuoust mélyreható tanulmányozása.
LÓFASZT.
Itt volt ismerős, konkrétan a sógornőm aki segített. Ilyen egyszerű.
Jó hogy ilyen tévhitek keringenek a londoni időjárásról legalább nem jönnek annyian. A seggét verné földhöz mindenki ha ilyen időjárás lenne a lakóhelyén.De mint mondtam nem baj hagyjuk meg őket hitükben.

A nyelvekről. Igenis a nyelveknek van kellemes és kellemetlen hangzása. A szláv nyelvektől konkrétan a hideg kiráz. A német az katonanyelv minden mondat parancsnak hangzik.
Ugyan nem tudom most mi a hivatalos álláspont a magyar finn-ugor rokonsággal kapcsolatban de gyanítom hogy a politika döntötte el hogy nyelvrokonok vagyunk vagy nem. A magyar nyelv hangzását aki beszéli az nem érzékeli. Ezt úgy lehet kiküszöbölni hogy egy adott szöveget hátulról előrefelé olvasunk. Akkor halljuk meg a magyar nyelv hangzását. Nem mondanám hogy kellemes hangzású. Egyébként ha az egyik legfontosabb mondatot elmondjuk három nyelven azonnal kijön a hangzásbeli különbség
Én szeretlek téged
Ich liebe dich.
I love you.
Ebben a gyengédséget sugárzó mondatban meg lehet számolni a kemény mássalhangzókat.
Ne lottózok de ha megnyerném az ötöst akkor csinálnék egy nyelvmúzeumot. Egy adott szöveget elmondatnék különböző nyelveken, a látogató leülne egy asztalhoz egy monitor elé kapna egy fülhallgatót és a monitoron egy többezres listát ahol kiválaszthatja melyik nyelven akarja hallani.

Nem lesz tömeges román bevándorlás Angliába. Aki akart már itt van a gazdaságuk ível felfelé az ittlevők is hazafelé kacsintgatnak. Edig a két év alatt kétszer találkoztam tipikus román cigányokkal. A tülökorrú ordenáré földigérőfarmerszoknyás oláhcigányokkal. Az építőiparban a becsületesen dolgozó románok között is vannak cigányok kb 20%-ban de a bőrük színén kívül semmiben sem különböznek a többi melóstól.

Aki meg a kelkáposztafőzeléket nem szereti az egyéb gazemberségekre is képes.:))))))))))))

Almandin 2013.06.12. 23:21:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Nem feltétlenül. Találkoztam olyan, angol anyanyelvű emberrel, aki folyékonyan beszél magyarul, öt percig nem vettem észre, hogy nem ez az anyanyelve, mert nem volt akcentusa. Én pedig hajlamos vagyok "szépen artikulálni", ezért volt aki megkérdezte, milyen származású vagyok, mert szerinte német akcentusom van. Tanultam ugyan németül, de biztos nem ez hatott rám.

Almandin 2013.06.12. 23:31:00

@diggerdriver: A visszafelé olvasás pont a magyar nyelvnél nem adja meg a hangzást, mert a magyar nyelvben a hangsúly az első szótagon van. Az indoeurópai nyelveknél változó.

smile750 2013.06.12. 23:36:39

@szaszo71: "A poszt témájához: mért jönnek kevesen Németországba - anyelven kívül szerintem az is az oka, h. a németek nem képesek rugalmasan gondolkodni és eltekinteni a saját képzési rendszerüktől, mindenhová kérik a papírt. Komolyan van olyan szakképzés, h. "Gebáudereiniger" - ami a takarítót jelenti. Sőt, van olyan szakképzés is, h. "Beikoch" - ami pedig olyanoknak szól, akik nem képesek nagy szellemi teljesítményekre, de hogy mégis tudjanak papírral dolgozni egy konyhán, hát csináltak egy ilyen képzést.
De most már a nagy munkarőhiány hatására rájöttek, h. van az országban egy csomó külföldi szakképzett ember, most dolgoznak azon, h. hogyan lehetne meggyorsítani az ilyen szakképzettségek elfogadását."

Ezzel kapcsolatban érdekelne engem, hogy például Németországban (de bárhol máshol is Európában) mennyire fogadják el a magyar OKJ-s képzésről kiállított Europass bizonyítvány-kiegészítőt? Vagyis mennyire ismerik el azt a szakmát amit elvileg Európán belül el kellene ismerniük? Mi ezzel kapcsolatban a gyakorlat? Elvileg el kellene egész Európában fogadni, de például Angliáról azt hallottam, hogy nem igen érdekli őket, mert szeretik ha az ember az ő sztenderdjüknek megfelelő képzést, vagyis ottani képzést végez el. A németek rugalmatlanságát ismerve valami hasonlót gondolok ott is. Vagy tévedek?
Van valakinek tapasztalata erről bármelyik európai országban?

Almandin 2013.06.12. 23:37:36

@Tigerwill: A német regionális alváltozatai gyakorlatilag külön nyelvek, így azokat megtanulni ugyanolyan, mint újabb germán nyelveket (svédet, hollandot stb.). Az olasz nyelv is hasonló. Pl. a szicíliai dialektus annyira eltér az irodalmi olasztól, hogy gyakorlatilag külön nyelv, hivatalosan (talán) nem az.

Almandin 2013.06.12. 23:39:01

@smile750: Ebben hasonlítanak ránk. Itt is már mindenhez OKJ-t kérnek.
Sőt, találkoztam már lufihajtogató tanfolyammal is. Nem vicc!

smile750 2013.06.12. 23:45:21

@Almandin: Na, egy lufihajtogató OKJ-re befizetnék azért. És kérnék róla 3 nyelvű Europass-t. :)

smile750 2013.06.12. 23:54:14

@Almandin: Ja, az más. Akkor nem is érdekel.

BTBTBT 2013.06.13. 00:15:38

@rezsoatya:
A tökfőzeléket mint ételt - utálom, Tökfőzelék viszont nekem még nem akasztotta érte el a tűréshatárt, mert mond okosakat, csak rosszul csomagolja. És felpaprikázza ő önmagát. :)

@bobsys:
"felesleges felhajtasnak tartom"
Tehát nem önmagában lesz felesleges, hanem hogy csak ezt fogadják el. Szövegértés és szövegértelmezés, meg a saját "igazad" szajkózása, ugye?
Ajánlom a 22:25:28-kor kelt kommentem legutolsó mondatát.

@diggerdriver:
Mindig is sejtettem, hogy felsőfokúd van angolból. :DDDDDDDDDDD
Bizony, a seggüket vernék a földhöz az ilyen enyhe időjárásért.
Kelképosztafőzi volt-é ma vacsorára? :)

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"Nagy-Britannia...megnyitja kapuit a ...bolgár munkavállalók előtt"
Te is jössz Angliába?

BTBTBT 2013.06.13. 00:17:15

@rezsoatya:
Akarom mondani: Tökfőzelék viszont nekem még nem lépte túl a tűréshatárt.

montroyal ( CAN qc) 2013.06.13. 00:57:46

jo akkor egy velemeny a nyelvekrol

HA ÉN FIZETEK MINDENKI MEGÉRT..

2 féle nyelv van amikor tolem akarnak valamit az oerdekukben , elakarnak nekem adni valamit csodalatosan beszelek , mindenki megért..

ha én akarok valamit az en erdekemben , elakarok adni valamit - nem ertik mit beszelek hozzak mar egy tolmacsot

adougyben a birosagon az ugyesz meg a biro egymast neztek kerdoen hogy mit beszelek en ossze vissza nem értenek egy szot se ... uljek mar le ... helybe hagytak a buntetesemet mert nem ertik mit beszelek ..

szoval igy megy ez .. de szerencsere eljutottam a nyelvekben annyira hogy el magyarazom ; nekem ne mond hogy meg kell csinalnom valamit ... semmit sem KELL megcsinalnom... de ha megcsinalok valamit NEKED FIZETNED KELL...

persze addig amig ; ugy szeretnek valami munkat ... razom a bokrot fonok... nagyon meg akarom tartani a munkamat--- bizony jol kell tudni a nyelvet... foleg administrativ v szellemi munkaknal ... én odaig nem jutottam ,a kezemmel dolgozok.. de azt meg kell fizetni...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.06.13. 00:58:33

@váj mí: a kelkaposztaval en is igy vagyok, amikor anyum azt csinalt, en menekultem otthonrol. Keve silyen etel van, a kelkaposztafozelek ilyen.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.06.13. 01:03:23

@bobsys: nem feltetlen Rigo utcaihoz kell merni...
Az IELTS-t itt is majdnem feleslegesnek tartjak, kizarolag arra jo, hogy penzt lehuzzanak rolad, meg bemagolj dolgokat... Nekem nagyon nem ajanlottak, akkor mar inkabb Oxford vagy Cambridge nyelvvizsga.

smile750 2013.06.13. 01:25:34

@tildy:): mégis az IELTS az amit kérnek mondjuk Kanadába, vagy Ausztráliába való betelepüléshez, valamint angol anyanyelvű országban való tanulmányokhoz is. Például én is egy skóciai egyetem általi képzésre szeretnék jelentkezni, és azt írták, hogy az IELTS nyelvvizsgát fogadják el minimum 6.5-ös eredménnyel. Egy ismerősöm most ment ki Ausztráliába, és neki is azt kellett letennie, igaz ahhoz elég volt a general.

bobsys 2013.06.13. 01:54:18

@tildy:): IELTSen mit magolsz be?

rumitom 2013.06.13. 02:00:04

@montroyal: ez elég redneck hozzáállás :)

montroyal ( CAN qc) 2013.06.13. 02:51:51

@rumitom: 14 evig francia felesegem volt , es az angollal sincs semmi bajom , mivel 25 eve elek itt , de senkitol semmit nem kell kernem ,es en szolgaltatok jo munkat vegzek tehat megy a szeker nem erdekel meg harom masik nyelv ilyen olyan fokon mert megcsinaltam az eletemet ,most magyar felesegem van es visszafejlodok a nyelvben sok karom nincs belole de mindenkinek hajra akinek szuksege van rà

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.13. 07:42:57

@Almandin:
Hátbazmeg visszafeléolvasva is tedd a hhangsúlyt az első szótagra:)))))

2013.06.13. 07:53:44

Nem tudom, hogy mi a meglepő ezen, már párszor szét lett cincálva ez a téma is, nincsen új a Nap alatt. Az meg, hogy az angol könnyebb, mint a német, elég amatőr kijelentés.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.13. 08:30:30

@charlieharper:

Egyébként a cirill ábécében is van minden betűnek számértéke, de a használatuk régesrég kihalt.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.06.13. 10:25:22

@bobsys: a témákat. A tanfolyam is arra készít fel, hogy atmenj a vizsgán, nem arra, hogy tényleg tudj angolul

bobsys 2013.06.13. 12:13:53

@tildy:): en nem tanultam a valaszokat, tanfolyamon meg nem voltam. Tanarhoz jartam par hetig, beszed technikat tanitott, meg, hogy hogyan tudok mondatokat osszekapcsolni stb.

bobsys 2013.06.13. 12:15:53

@tildy:): nem ertem, a vizsgaztato kerdez, azokra a valaszt, hogy tanulod meg? a ket tema amirol irni kell, azt hogyan tanulod meg? ismetlodnek a kerdesek vizsgan?

DieNanny CH 2013.06.13. 18:08:05

@szaszo71:

A svájci sógorom imádja! (Az anyukám által főzöttet.)
Én utálom. (A bárki által főzöttet...)

DieNanny CH 2013.06.13. 20:43:02

@Tökfőzelék123:

A der/die/das-ra milyen szabály van?

(der Löffel, die Gabel, das Messer?)

pappito · http://pappito.com 2013.06.14. 05:16:10

@Kovermadar: "Jelenlegi szakmám ugyan elvileg jó lenne kivándorolni (CNC), de nincsen róla hivatalos végzettségem (középiskolában tanultam 4 évig, de nincs oklevelem)."

lehet, hogy erre már válaszolt valaki, de hátha nem. Au-ba nem tudom, oda szerintem valami céges sponzoráció kéne, de itt NZ-n még simán elfogadják szakértelemnek az igazolható szakmai gyakorlatot. 4-5 év cnc-s gyakorlattal szerintem simán találnál állást amivel be is tudnál jönni legálisan, mint munkavállaló.

Nem feltétlenül ez a jó döntés, csak mondom, hogy azért ez itt nem az usa és gondolom el is tartana egy darabig a papirozás, de nem gondolom esélytelennek. Persze meg kéne kérdezni egy ügynököt

pappito · http://pappito.com 2013.06.14. 05:36:09

@charlieharper: "mert a hajo angolul she. Minden hajo, nemcsak az enyem"

nem csak a hajók: boat, ship, car, bus, plane az mind she de in general a járművek általában she-k. (kivéve Hörbi :)

pappito · http://pappito.com 2013.06.14. 05:52:53

@tildy:): az IELTS az egy képességfelmérő rendszer (International English Language Testing System)
Azt nézi, hogy hogyan tudod használni a nyelvet a GYAKORLATBAN, magasról szarik a present perfectre. Miután campbridge meg what have you keveseknek van, (és akiknek van azoktól tudtommal nem is kérnek IELTS eredményt) kell egy rendszer ami nem pöcsöl a nyelvtannal (azt a kedves kliens megtanulta otthon mielőtt beírta a cv-jébe, hogy beszél angolul, ugyebár), nem érzékeny a kiejtésre, egyes-egyedül azt vizsgálja, hogy az adott pillanatban az életben tudod-e a nyelvet használni és milyen fokon.

Az IELTS felkészítő tanfolyamok sem nyelvtanfolyamok, hanem inkább szituációs játék amely a vizsga menetére készít fel. Élő szöveg megértése, ojságcikk tartalmának felfogása, egyszerű levél megírása, stb.

Sütemény1975 2013.06.14. 22:42:29

Engem az angolok allandoan hollandnak neznek :) Mondjuk Glasgow mellett rakodtam a minap, no, ott fogalmam se volt mirol beszel a targoncas :)

siskalaszlo · http://vulgarian.blog.hu 2013.06.20. 17:30:44

Németbe tényleg az a baj, hogy kevés a munkaerő, fejlődnének azok még mindig, csak legyen aki dolgozzon.
Ilyen betanított munkákhoz már nem is kérnek nyelvtudást. Van ott magyar aki ott dolgozik, az majd betanít. (tapasztalat)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása