oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. június 04. 06:52,  Miért költöztem Magyarországra? 585 komment

2013. június 04. 06:52 Határátkelő

Miért költöztem Magyarországra?

Számomra mindig különösen érdekes, miként látja Magyarországot valaki, aki „félig kint van, félig bent", azaz aki magyarként, de máshol felnőve, szocializálódva szembesül a haza valóságával. Réka mai írása azonban nem csak azért érdekes, mert Svédországban nőtt fel, hanem azért is, mert kiderül... na, de nem lövöm le a csattanót! (A képekért – melyekből itt nézegethettek még többet – külön hálás köszönet neki!)

lépcsőház.jpg

„Az első posztom kapcsán Határátkelő felkért, hogy írjam le, hogyan és miért kerültem Magyarországra és miért döntöttem később úgy, hogy elhagyom az országot.

A hátterem röviden: 1990-ben, tízévesen kerültem Kolozsvárról Svédországba, a családdal Malmőben telepedtünk le. Már kicsi korom óta vágytam Budapestre, egy nyaralás során szerettem bele a városba, elvarázsoltak a csodás épületek, hatalmas emlékművek. Tiniként is sokszor töltöttem egy-két napot Pesten és mindig úgy éreztem, hogy nem elég, maradnék még. Ez az érzés soha nem halványult, inkább erősödött.

Nem utolsósorban szerettem volna végre egy olyan országban élni, ahol mindenki az én nyelvemet beszéli, és senkinek nem okoz gondot a nevem kiejtése.

Budapestre költözöm!

A lundi egyetemen szerzett német-svéd szakos diplomám megszerzése után rábukkantam egy budapesti egyéves fordító- és tolmácsképzésre. Természetesen azonnal jelentkeztem, és miután a felvételi is sikerült, hirtelen valóra vált az álom: Budapestre költözöm!

gangos ház.jpg

A családom rengeteget segített: állták a tandíjat és kocsival lehurcoltuk a cókmókomat az albérletbe. A svéd állam vissza nem térítendő segéllyel és diákhitellel egyaránt támogatja a külföldi tanulmányokat, ezeket igénybe véve, a korábbi nyári munkából összespórolt kezdőtőkével együtt kényelmesen éltem az egyéves képzés alatt, egyedül béreltem egy garzont.

Az egy év lejárta után szabadúszó fordítóként, nyelvtanárként és idegenvezetőként dolgoztam, olykor éjjel-nappal, máskor napi 2-3 órát. A jövedelem havonta igencsak változó volt, az állandó kiadások mellett ez nagyon frusztrált.

Hamar rájöttem, hogy nem nekem való a szabadúszó életmód: kevés hozzá az üzleti érzékem, nem tudok-akarok megbízásokat vadászni. Jobban érzem magam alkalmazottként.

szín a szürkeségben.jpg

Mivel igen kevés cég alkalmaz főállásban fordítót, jelentkeztem egy multihoz helpdeskesnek, ahol svéd ügyfelek hívásait és e-mailjeit fogadtam. Első perctől szerettem a munkát, a svéd nyelvtudás miatt a fizetés is jó volt, nem panaszkodtam, de azért rám is érvényes volt a „kis magyar valóság", nem dúskáltam a földi javakban.

Maradt a Budapest-szerelem

És eközben mi történt a nagy budapesti szerelemmel? Az évek során cseppet sem halványult, a várost továbbra is imádtam. Munkába menet minden nap tágra nyílt szemekkel, elragadtatva zötykölődtem át a Margit hídon, sosem unva a Várnegyed ablakain megcsillanó reggeli napfényt, az este kivilágított Lánchíd látványát. Rengeteget sétáltam a városban, céllal-céltalanul.

Budapestnek köszönhetem azt is, hogy elkezdtem fotózni: felébredt bennem a vágy, hogy megörökítsem a város ezer arcát. Az emberekért is rajongtam és rajongok mind a mai napig. Nem éreztem azt, hogy a „pestiek" pökhendiek vagy barátságtalanok lennének, épp ellenkezőleg, az volt a benyomásom, hogy az emberek könnyen szóba elegyednek egymással a városban, törődnek egymással, nem fojtják magukba a mondanivalójukat. Elég zárkózott vagyok, de Magyarországon megnyíltam, könnyű volt barátkozni, ismerkedni.

Az új ismerősök, barátok, többnyire hüledezve hallgatták, hogy önszántamból elhagytam Svédországot és abba az országba jöttem, ahonnan ők legszívesebben már másnap elköltöztek volna. Szomorúan tapasztaltam, hogy az emberek 70-80 százaléka elvágyott Magyarországról, de később jobban megértettem őket.

ütközés tábla.jpg

Nehéz egyről a kettőre jutni

A svéd multinál dolgozva szép lassan kialakultak a hétköznapok. A mindennapos megélhetésre elegendő volt ugyan a fizetésem, de arról álmodni sem lehetett, hogy valaha lakást vásároljak.

A hosszabb utazások is többéves projektekké nőtték ki magukat, a családlátogatásokon kívül ritkán futotta nyaralásra. A hétköznapokat így is remekül kitöltöttem, tartalmasan telt az idő, de azért kezdtem látni, hogy nagy vonalakban nehéz egyről a kettőre jutni és huszonöt fölött ez már kezdett zavarni.

Viszont az anyagi körülmények soha nem érdekeltek annyira, hogy ez legyen a legfőbb zavaró tényező. Sokkal rosszabb volt az összevetett életminőség alacsony színvonala, legalábbis én így láttam. Svédországhoz viszonyítva jelentős volt a különbség, de a Magyarországon született és felnőtt ismerősök is ugyanígy látták a dolgokat.

villa télen.jpg

Barátságtalan, gyanakvó és frusztrált légkör

Úgy éreztem, minden nap egy újabb küzdelem. Minden reggel fel kellett készülnöm az aznapi megpróbáltatásokra. Melyik boltban akarnak átverni? Melyik hivatalban akarnak keresztbe tenni? Melyik járművön szólnak be? Ez roppant fárasztó volt és idővel öregnek és fáradtnak éreztem magam.

Egy barátságtalan, gyanakvó és frusztrált légkört éreztem magam körül. Sokan pattanásig feszült idegekkel rohangáltak, mindig felszín közelben volt a konfliktus. Valahogy ingerlékenynek láttam az embereket, és ez rám is átterjedt.

szenvedéshez.jpg

Ennek a lelkiállapotnak a miértjét nálam okosabb emberek boncolgatják évek óta, nem is próbálkozom az elemzéssel, de az feltűnő volt, hogy a politika - ráadásul nem a szakpolitika, hanem az ideológia - és az anyagiak hatalmas szerepet töltenek be az emberek életében, beszédtémáiban és ez sok feszültséghez vezet. Elég az hozzá, hogy talán másoknál könnyebben megtehettem, hogy magam mögött hagyom az országot és ezt meg is léptem.

Vissza Malmőbe

A döntés, hogy visszaköltözöm Svédországba, kb. félév alatt született meg. Először képtelen, elhessegetett gondolatként, majd egyre konkrétabb terv képében körvonalazódott bennem.

Úgy gondoltam, két év alatt sikerül Svédországban félretennem annyi pénzt, amiből kijön egy lakásnak legalább az önrésze, ezzel a kezdőtőkével terveztem újrakezdeni a budapesti életet. 2008 tavaszán felmondtam a munkahelyen és megszerveztem a költözést.

A haditerv az volt, hogy hazaköltözöm a szüleimhez Malmőbe és onnan kezdek munkát keresni az Öresund régióban (Malmö-Koppenhága). Ez viszont nem így alakult. Hogy mi történt később, hogyan kerültem Stockholmba és mikor tervezek visszatérni Magyarországra - ez a következő bejegyzés témája lesz."

eltorzulva.jpg

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr255342863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igényes 2013.06.04. 22:00:33

@01234567: Te nem vagy normális. Tudod mit beszélsz? :) Mi a fene az, hogy szélsőjobboldali ország? Egyáltalán, magyarországon élsz?

2013.06.04. 22:02:24

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ez is lehet - en meg nem eltem ilyen helyen; Magyarorszagon kivul meg csak olyan helyeken eltem ahol az atlagembert nem erdekelte a politika, de elhiszem hogy ilyen variacio is letezik.

BTBTBT 2013.06.04. 22:04:27

@diggerdriver:
"Te vagy Yoda?"
Hatalmasakat nevettem, amíg ezt a hozzászólásodat olvastam. :DDDD

Nincs mit.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.04. 22:06:00

@01234567: azt nem hiszem hogy szelsojobboldali orszag lenne, de azom ,ar en is eltunodtem, hogy a rendszervaltas utan, hogy megvaltoztak az emberek, mennyivel agresszivabbak lettek
varazsutesre

Igényes 2013.06.04. 22:07:14

@hagyma: Nem csoda. Veszélyben érzik magukat. Bármi megtörténhet, akármikor, garancia meg semmire nincs, mindegy mit teszel.

01234567 2013.06.04. 22:07:31

@Igényes: Nem vagyok az a fajta, amit Mo.-n liberálisnak hívnak. Csak hogy tudd megértettem a célzást. Te hol látod ezeket a szakadt, semmihez nem értő a határon éhesen átkúszó románmagyarokat? Mert én csak a gyerek magántanárát látom, aki egy tiszta nett intelligens egyetemista lány, az asszony barátnőjét aki ugyancsak egyetemista, emellett profi sportoló, a barátom aki Ausztriában komoly elismerést elért profi sportoló, folyamatosan tanul emellett ott is, pedig elmúlt jócskán harminc, a másik ismerősöm, aki Ausztriában a második házát húzza fel, egy sportintézmény gondnoka...és sorolhatnám. Itt pedig van váj'mi, aki pl. ugyan csak nem tűnik határon átkúszott félanalfabéta éhezőnek, de a posztoló sem. De ismerek kőművest, sofőrt, darust, lovászt, takarítónőt, újságárust...Nem tudom a te mintád honnan, hogyan való.

BTBTBT 2013.06.04. 22:08:15

@Philosoraptor:
(Az ezerszer "elátkozott") Anglia.

01234567 2013.06.04. 22:09:22

@hagyma: Azért ahhoz kellett 3-4 év, de most az igazán durva! Mikor jössz? Gatyát felkötni! Fogsz csodálkozni! Írhatnál róla posztot! :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.04. 22:10:13

@Mirjam2: hat amerikaban sem erdekli az atlagembert
neha elejtenek par megjegyzest, de ugy igazabol nem is hallom, hogy tema lenne munkahelyen vagy kocsmaban
az meg, hgoy valaki demokrata vagy republikanus a legeslegkisebb ellentetre nem ad okot
en tudom a szomszedom demokrata / nert ott van a kocsijan, hogy Obama/ O tudja, hogy mi republikanusok vagyunk es bekeben elunk, jokat koszonunk es beszelgetunk, ha ugy adodik
de sosem politikarol
nem tudom otthon egyaltalan ki meri valaki ragasztani a kocsijara a parthovatartozasat?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.04. 22:12:41

@01234567: ja igaz par ev kellet az elso 4 ev meg humoros is volt
a parlament jobb volt a radiokabarenal
szeptemberben akarunk, csak most nagy kerdes a hazvasarlas, az bekavarhat
de iden mindenkeppen
/nem merem jovo tavaszra halasztani, mert akkor lesz am bolondokhaza otthon/

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.04. 22:13:08

@hagyma: Persze. Szabadon mászkálhatunk az autóval éljen orbán viktor sokáig felirattal. Ez egy szabad ország, a pletykák ellenére is.

Almandin 2013.06.04. 22:16:05

@Igényes: Ne vonj le messzemenő tanulságot egy primitív hozzászólóból. Én M.o.-n születtem, de egyik ágon erdélyi magyar származású vagyok, ráadásul negyedrészben román (értsd: egyik nagyapám román anyanyelvű és román vérű volt). Visszaolvashatod az összes hozzászólásomat, és levonhatod a tanulságot, mennyire vagyunk "közönséges fajták". Én pl. sose tagadom le a származásomat. A barátaim tudják, honnan jöttek az őseim, a munkahelyeimen ugyan nem verem nagydobra, de ha rákérdez valaki, nem tagadom le.
Kétségtelenül vannak az áttelepültek közt primitív emberek is, de akiket ismertem, nem voltak rosszabbak a magyar átlagnál. Engem kifejezetten bánt, ha sértegetik az erdélyieket.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.04. 22:16:25

@én már a fény gyermeke vagyok:
najo de eljen gyurcsanyival is?
nem verik le a tukrot?
/amugy vettem a lapot, de a kerdesem fenntartom/

01234567 2013.06.04. 22:21:42

@Igényes: Igen Mo.-n élek. Megmondom neked őszintén, sehol nem találkoztam a hétköznapi beszédben ilyen zsidózással mint itthon, gyakorlatilag, akár az uszodában, utcán, bárhol napi szinten hallhatod, ennyire kasztosított, megosztott társadalom sem divat már a fejlettebb Európában, és a politika napi szintjén, nyíltan, vagy sunyiban ennyire nem lovagolják meg politikai erők, politikusok az emberekben eredendően benne lévő rasszizmust, nem manipulálják ennyire a társadalmat a negatív emberi tulajdonságok által, használják k egymás ellen a különböző rétegeit, csoportjait. Azért sem mert ez nem illő, elfogadható, de a társadalom sem nyitott ennyire az ilyen retorikára. Már általános témákban is felhasználják ezt, hidd el a nyuggerezés is egyfajta zsidózás, és ami mögötte van. Az egyetemisták elleni hecckampány is olyan mint az anno a hatalom felé nyomuló, sunnyogó náci párt módszerei pl. a liberális ifjúság ellen akkor.
De szerintem ezeket sem fogod megérteni, és lehülyézel.
Pedig hidd el, a szélsőjobboldali eszmeisége miatt ennyire megosztható ez a társadalom. Szeret kirekeszteni, lenézni, gyűlölni a magyar, és mindezt az átok alaptulajdonsága vezérli, az irigység.

01234567 2013.06.04. 22:23:04

@hagyma: Most sem piskóta, itt amúgy is két választás között folyamatos 4 év kampány van.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.04. 22:23:41

@hagyma: Éljen gyurcsányi autódat csak leköpik. Szadeszes járgánnyal volt veszélyes közlekedni, arra beindultak az ősmagyarok. Szegénykéimtől ezt az örömöt is elvették. Hiába, rosszabbul élünk mint 4 éve.

Igényes 2013.06.04. 22:24:17

@01234567: Ebben az esetben miért élsz magyarországon?

Almandin 2013.06.04. 22:28:18

@hagyma: Ebben tényleg jobb Amerika, mint M.o.. Engem az zavar, hogy errefelé (M.o.) egyre szélsőségesebbek az emberek. Mérsékelt középpártok már nemigen vannak, mert nincs rá kereslet. Az emberek nagy része két végletben van: vagy soviniszta, vagy egyáltalán nincsenek nemzeti érzelmei.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.04. 22:33:30

Akkor én is belevau a románozásba.
Mikor ide kijöttem tudtam hogy az építőipar Kelet Európai szekció. Ezen belül is a többség román. Tőlük tartottam a legjobban. Tudjuk hogy a politika mit művelt hogyan fordította szembe egymással a népeket. A magyar elmébe bele van égetve a szőröstalpú bocskoros román sztereotípia.
Ezzel szemben…
Rengeteg helyen dolgoztam Londonban rengeteg románnal. Náluk kedvesebb segítőkészebb néppel még nem találkoztam pedig a többire sincs panaszom. Rengeteget köszönhetek nekik és ki kell hangsúlyoznom hogy KIVÉTEL nélkül remek emberek. Most is románokkal dolgozok. Olyan a légkör olyan a hangulat hogy előre látom megint meg fog viselni ha vége. Akikről beszélek nem erdélyi magyarok hanem született románok. Van több aki Erdélyben lakik és tud néhány szót magyarul de beszélgetni magyarul nem tudunk. Hihetetlen hogy mennyire félreismert nép hogy mennyire agymosott velük kapcsolatban a magyar.

2013.06.04. 22:34:59

@opusz1982: lasd maxval es az en elozo hozzaszolasomat. Tenyekkel nem vagy tisztaban.

01234567 2013.06.04. 22:36:07

@Igényes: Hozzáteszem ebben a politika is rátesz egy lapáttal, azért a cigánykérdés okozta feszültség vidéken bizony nem a rásszizmus szüleménye, hanem a politikáé, a rendszerváltás utáni időszak egyik állatorvosi lova. És én hogy megérts most nem arra a pár száz, talán pár ezer hülyére gondolok ilyen téren akik feketében menetelnek, menetelnének itt össze vissza, ők csak egy jelenség, hálásak is érte a liberálisnak és jogvédőnek nevezett pénznyelők. Nem. A társadalomban napi szinten jelen lévő verbális unos-untalan hallható antiszemitizmus (mint egy gajdolás), az egymás lenézése, minden féle törésvonalak menti megosztottság, a lecsúszottak megvetése, kirekesztése, a minden épp az aktuális politikai erő által hergelésre kijelölt réteg a célpont ellen érzett, akit legtöbbször még akár hetekkel előtte nem is tudta létezik, azonnali, ölnitudna zsigeri gyűlölete. Na ezért mondom én ezt szélsőjobb országnak.
Hogy tudd: Az izraeli külpolitikát én is elítélem(főleg a világban nyíltan végrehajtott terrorcselekményeiket), és én sem szeretem a zsidókban sokszor fellelhető nárcizmust, sértődékenységet, klikkeskedést, karrierizmust, mindent jobban tudást. De azért nem építenék gázkamrát, és senkit nem lőnék, még szóban sem le.

Igényes 2013.06.04. 22:37:12

@diggerdriver: Azok a románok nem ezek a románok. :))

01234567 2013.06.04. 22:41:55

@Igényes: Fentebb már másnak írtam mi a fő ok. Másodsorban ezeknek a Dunához, Budapesthez, a barátaimhoz, anyámhoz, apámhoz, öcsémhez, ahhoz hogy itt beszélem azt a nyelvet, ami a gondolataim szavakban és nem a szavakba rendezett gondolataim, az itteni tavaszhoz, nyárhoz, őszhöz, a Balatonhoz, az erdőkhöz, az ételekhez, utcákhoz semmi köze. Mert ezek nekem kint mindig hiányoznak, csak idő kérdése. Mindig irigyeltem azokat, akiknek nem odakint.

BTBTBT 2013.06.04. 22:43:03

@diggerdriver:
Látod, így megy ez. Te dolgoztál néhány tök rendes emberrel egy bizonyos nációból, és ez tök jó, másnak meg dolga volt (már ha egyáltalán tényleg volt) ugyanazon nemzet képviselői révén negatív élményben részesülnie - és mindketten általánosítotok az egész népre vonatkozóan.

Ha találkoznál bunkóval is, kicsit változna a véleményed. Annak viszont, aki a mo.-i beigződés mentén szervező utálat plusz negatív tapasztalat után kerülne szembe jó példával, még nem alakítaná a hozzáállását.

Román románokkal - tudtommal - nem volt dolgom. Erdélyi magyarokkal egyetemen és családban is.

Igényes 2013.06.04. 22:43:50

@01234567: Nem, ehhez semmi köze nincs a politikához. Ennek a cigány életrevalósághoz van köze, ami nem érti meg, miért kell neki éhenhalnia szépen nyugodtan, amikor ott a másik ember, akinek a pénzéből még kicsit élhet, és csak el kell tőle venni. Nem tudom, mennyire kell őket elítélni ezért, nyilván nem szép, hogy nem tisztelik a tulajdon szentségét, de éhesnek lenni nagyon rossz. :) No meg, tulajdonuk sincs sok, amin begyakorolhatnák.

Te olyan vagy, mint az egyszeri ember, aki folyton a fehér elefántra gondolt, ezért sok fehér elefánttal találkozott. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.04. 22:44:01

@Almandin: ebben IS:)
amugy otthon is eleg lenne 2 part, mint itt
doszt eleg

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.04. 22:46:02

@Igényes:
Nézd.
Nekem otthon sem volt bajom velük. Nem mondok rosszat róluk mert nem az a tapasztalatom. Sőt.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.04. 22:46:27

@diggerdriver: hat mondjuk nekem is egy erdelyi magyar segitett itt amerikaban a legtobbet, raadasul vegyes volt, mert az pja roman, anyja magyar
ha O akkor nem segit ki 500 dollarral, lehet mar nem lennek itt
azutan dolgoztam neki es mindig korrektul fizetett
de ez mar 1000 eve volt

01234567 2013.06.04. 22:47:56

@diggerdriver: Alapvetően a románok, mint az összes szláv nép, nagyszívűek. Ha pedig még a közös hangot is megtalálod, akkor szinte tenyéren hordanak. Ezt mind szerb, mind szlovák, mind román vagy lengyel kollégákkal, ismerősökkel megtapasztaltam.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.04. 22:48:40

@Barátusz:
Igen, persze általánosítok. Nincs abban semmi rossz

Igényes 2013.06.04. 22:48:53

@diggerdriver: Nem is várja el senki, hogy rosszat mondj. Tapasztalatcsere zajlik, mindenki a saját benyomásait mesélgeti.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.04. 22:51:07

mondjuk ezen kesz vagyok, hogy pesti furdoben az emberek, heterok es homik csak ugy csokoloznak
mondjuk en nem jarok furdobe
ezt csak ugy @maxval, a gondolkodni próbáló birca: -nak:)

BTBTBT 2013.06.04. 22:51:50

@diggerdriver:
Nem téged pécéztelek ki, és nem az általánosítás volt a lényeg, hanem hogy az elsőként kialakult véleménye felől merre haladhat másféle tapasztalatok révén az ember. Már ha halad.

01234567 2013.06.04. 22:52:23

@hagyma: Amikor kimentem először Ausztriába a csilli-villi, tanult német tudásom rögtön összement amikor a főnököm dialektusát próbáltam megérteni. Kaptam egy hónapot hogy megértsem. A félmagyar román kollégám kiharcolta nála legyen három, és ő tanított ezalatt osztrákra. Miatta maradhattam akkor. A barátság azóta is tart, én hoztam össze a feleségével, mondjuk ezt lehet azóta nem köszöni :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.04. 22:53:10

@hagyma:

Nagyon sokára tudtam meg hogy az első munkát itt Londonban egy román tulajdonú ügynökségtől kaptam. Eddig kétszer adtak munkát először fél évre utána három hónapra. Az eddigi legmagasabb órabért tőlük kaptam. Egy évre rá tudtam meg hogy a tulaj román.

Mrsmihaly 2013.06.04. 22:54:28

@Grega: a velemenyem az hogy el vagy szallva a földtöl. Magyarorszag a csokosok elhetö orszaga! Gerinces embernek szulettel, es nem vagy valakinek a valakije, akkor a golya Europa legszarabb orszagaba pottyantott le. Mivel nem en valasztottam, ezert van jogom valtoztatni, hogy hol is szeretnem jol leelni es nem egni az eletemet. 1 szo mint szaz, mindenki azt mond es ir Svedorszagrol amit akar,DE Europa egyik leg elhetöbb orszaga. Jo elmenni szabadsagra, de haza mindig idé vagyok vissza, mert ITT erzem magamat otthon. Nekem pedig ne probalja senki azt magyarazni, hogy en gondolom rosszul, mert nem is jo nekem/ nekunk itt. Kicsit szanalmas mar melyik is a vilag legszebb varosa. Minden varosnak es orszagnak megvan a szepsege. Van aki ezt eszreveszi, van aki nem !

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.04. 22:57:05

@Barátusz:
Ne viccelj véletlenül sem vettem negatívumnak amit írtál teljesen egyetértek Veled. A tapasztalati úton vett általánosítás teljesen természetes dolog.

01234567 2013.06.04. 22:58:57

@hagyma: Ha a ma olvasható esetre gondolsz, ott szerintem többről lehetett szó. Még a kétezres évek elején volt itthon egy főnököm, akinek fixa ideája volt a Gellért fürdő, ott tartotta a hülye fejtágítóit, amiken ha jó akartál lenni, néha ott kellett lenni. Hát én egy idő után leszartam, amit ott a buzik műveltek, én majd elhánytam magam, azt még heteroktól sem néztem volna el egy fürdőben. De attól legalább nem lett volna hányingerem. Nem sokkal később a főnök s kikopott onnan, hasonló okok végett, hetero volt, Szerintem itt is valszeg már ment minden, nem csak piszi-puszi lehetett, és két férfi közt, egy fürdőben, az egy heteronak elég undorító.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.04. 23:07:58

@01234567: Én imádok fürdőkbe járni, többek közt a gellértbe is, de nem emlékszem egy smároló köcsög párra sem. Melyik részlegben kell keresni az ilyesmit? Meddig kutattatok ott míg végre megtaláltátok őket?

BTBTBT 2013.06.04. 23:09:38

@diggerdriver:
Most jut eszembe! Londonban volt szerencsém a pulyával a karjukon kéregető román cigányasszonyokhoz. (Ezzel a korábbi "nem ismertem románt"-rész ignorálandó.)

01234567 2013.06.04. 23:11:44

@Igényes: A hasonlatod tetszik, bár nem értem. :) Azt hiszem én már mindenféle elefánttal találkoztam. Hogy ebben a témában is világot gyújtsak magamról. Kőbányán nőttem fel, a Hős utca környékén :) Vannak cigány barátaim, volt főnököm, és alkalmazottam(ő például egy főnyeremény volt, főleg az előtte kirúgott sunyi, lopós sváb származású után) is, barátnőm is, igaz nem sok, kettő, a stílusuk nem jön be. Cigány ismerőseim között a skála a szervezett alvilágtól a hétköznapi melóson keresztül az ismert zenészig nyúlik. Tudom mi juttatta ide őket. És ott viszont tényleg jelentős tényező a romániai, szlovákiai, bizony igencsak másképp integrált, szocializálódott és nem kis számban vidékre betelepített bevándorló. Na azoktól az őslakos helyi cigányok is tartanak sokszor. De ismertem a rendszerváltás előtt több cigány bányászt, sőt nyári gyakorlaton a szakmámban minden évben egy olyan helyen voltam ahol a telepvezetőn és egy alkalmazotton és rajtam kívül a másik öt alkalmazott egy cigány család öt tagja volt.

01234567 2013.06.04. 23:13:46

@én már a fény gyermeke vagyok: Ez 2001 volt a kötényes rész, volt hogy tele volt velük szinte.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.04. 23:14:43

@Barátusz:
Mem pont erre valaszolva: most jar le a 2 honap, elvileg meg egy honap lenne realis, igy a vege 2 es 3 ho kozott valtozhat.

Eznem veszes. A baleset utan (tavaly) osszesen 5 honapot hagytam ki. Utana is a megvaltozott korulmenyek okoztak a gondot (messze nem 100%-os a bal kezem).

Ilyen az elet... :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.04. 23:16:56

@Mrsmihaly:
Egyetertunk, de ne mondd el senkinek, mert megesznek a trollok ;)

BTBTBT 2013.06.04. 23:19:41

@Kovermadar:
Rémlik, hogy a múltkorában 4 hónapot említettél. De lehet, hogy én kavarok.
És mi lesz, ha egyszer vészes baleseted lesz? CNC-sként.
Egyébként vállalkozol vagy cégnél vagy? Már csak abból a szempontból, hogy néhány hónapos betegállomány sehol sem különösebben kultivált.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.04. 23:20:57

@hagyma:
Egyetertunk.
Nem tudom mi lesz jovore, de eddig jellemzoen ket part volt. Mszp, fidesz es a futottak meg. De igy is ugy is koaliciok voltak, igy ez kvazi ket part.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.04. 23:21:17

@01234567: Ja kérem, aki gőzfürdőbe jár mítingre az olvassa el a házirendet az ajtón. Ott lehetnek meglepik. Továbbá a szaunákban is. A hagyományos értelemben vett fürdőben kevés esélyed van arra, hogy elkap egy homokbánya egy fordulóra.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.04. 23:25:52

@Barátusz:
Most mar odafigyelek ;) ritka a baleset, en voltam hulyebb a sokevi atlagnal.

Alkalmazott vagyok, itt a legkevesbe sem szamit a dolog, mert reszben a ceg is hunyo volt (kis reszben). Nalunk pedig vegkepp figyel erre a tulaj, mert emberek vagyunk, nem csak szamok.

Volt korabban egy baleset, ott a sracot addig rakosgattak a cegen belul, mig talaltak a szamara megfelelo munkakort. En raadasul tudom csinalni az en dolgomat, ezzel nincs gond.

01234567 2013.06.04. 23:26:56

@én már a fény gyermeke vagyok: Hál Isten szűz maradtam. De a látvány vazzeee! Blőáááá! És frankón semmi gátlás nem volt bennük.

BTBTBT 2013.06.04. 23:28:18

@Kovermadar:
Az úgy más.
Gondolom, a veszélyes munkakör miatt biztosítást is kötnek rátok jócskán.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.04. 23:34:36

@01234567: Nem látod az érem pozitív oldalát. Ha véleményt mondasz a buzikról és rákérdez valaki láttál-e már olyat közelről, bátran mondhatod hogy ja. Rögtön hitelesebb lesz a mondanivalód.
Ennél már csak egy jobb van, ha egyszer ki is próbálod. Akkor már azt is elmondhatod melyik felállás az igazi. Persze ezt csak mókából írom, ki ne próbáld, a végén még rászoksz.*

*vigyázat, ez újabb móka volt

mommmmo 2013.06.04. 23:40:08

Budapest egy gyonyoru varos, de olyan melankolikus, hogy majd elsirom magam rajta, plusz koltove is valok az esti setak soran. "az eltemetett almok varosa", ez jut eszembe rola. A sok kudarcba fulladt tortenelmi probalkozas emlekei mindenhol, meg az en kudarcba fulladt fiatalkori almome is, hogy itt fogok teljes eletet elni.

Amugy valoban, itt vannak a kedves, baratsagos emberek is, meg a fusztralt ellensegeskedes is, a posztban ez valoban ellentmondasos, de a valo eletben is.

01234567 2013.06.04. 23:42:54

@én már a fény gyermeke vagyok: El nem tudnám képzelni, még viccből sem. Nyugodtan kijelenthetem, homofób vagyok, de ez nem takar látens homoszexszualitást :) mint az sok esetben előfordul. Ez csak szimpla viszolygás. Érdekes, két nő esetében viszont nem érzek mást, csak azt, abba ne hagyják! És esetleg ....Vitéz koromban is, nő akármennyi lehetett volna az ágyban, de férfit még a helyiségben sem tudtam volna elviselni, ruhában sem.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.06.04. 23:49:56

@hagyma: írom már, de közkívánatra jóval hosszabb lesz ennél, szóval türelem :)

kék madár 2013.06.04. 23:50:50

@Barátusz: dehogyis, semmi bajom veled. Ha nem haragszol nem kezdek el neveket leirni, de van par nagykepu sotet arc akik miatt (is) meggondolom, hogy odamegyek-e magyarokhoz az utcan, ha magyar szot hallok.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.05. 00:01:23

@01234567: nekem mar a smarolas is sok/k/ foleg 2 ferfi kozott, bar heteroknal is utalnam

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.05. 00:02:44

@én már a fény gyermeke vagyok: nem tudom melyik furdo, de mivel indexen kivul mas magyart nemigen olvasok igy indexcimlapos lehet....
nagy kutatas lehetett:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.05. 00:04:56

@Réka ‎: azert joval hosszabb ne legyen, inkabb megint vagd kette:)
en mar olyan oreg vagyok, hogy a hosszu posztokon elalszom

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.05. 00:06:14

@01234567: ez teljesen normalis hetero ferfiaknal
egy sornel jobb ketto....

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.06.05. 00:11:33

@hagyma: hat akkor te majd ket reszletben olvasod el, nagyon nekilendultem. De akkor ugy igazitom, hogy az elso fele se legyen unalmas :)

mzgldr 2013.06.05. 00:21:38

@Philosoraptor: Te olyan 20 év körül vagy, ugye?

Nekem is van ilyen a "permanens kivándorlás" állapotában levő ismerősöm. Mindig indul valahova, ügynökségek, röpködnek az ezer fontok, eurók, amit képzeletben már át is váltott valami lefosott Audira, amivel majd itthon rajoskodhat. Anglia, Skócia, Németország, USA, Hollandia, vagy "csak ide" Ausztriába, de mindig "közbejön valami", vagyis be van szarva. Nyomja tovább 90-ért.

Panaszkodik egyfolytában, dől belőle a hülyeség, egyik nap még a fasisztáktól, a másikon a komcsiktól fosik, szid mindenkit.

Komolyan drukkolok neki.

2013.06.05. 00:35:05

@diggerdriver: +1

En eddig egy romannal dolgoztam egyutt (Londonban), raadasul erdelyi roman volt, paraztam hogy nem fog velem szoba allni, ehhez kepest messze az egyik legsegitokeszebb munkatarsam volt akivel valaha is dolgoztam. Tudom hogy ez csak egy ember, de egybol egy nagyon jo fej volt velem eddig.

mommmmo 2013.06.05. 00:44:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: a magyar zsidok szalasi alatt tortent deportalasarol, meg hogy Horthy vedte oket: boccs, most jartam a 9. Keruleti zsinagogaban kialakitott Holocaust muzeumban, es nagyreszt ott is ezt a sztorit talaltak, gondolom nem a Kuruc infosok szervezeseben.
Na mindegy is.

Amarante 2013.06.05. 01:02:52

@mommmmo:

ezt en is igy tudom :)Na de igy jar az,akit a kurucinfosok megvezetnek :):)

opusz1982 2013.06.05. 01:04:38

@hagyma: az angol nyelv az elsodleges /de facto/, de sok allamban mar egyre jobban a spanyol. Nincs meghatarozva az elsodleges nyelv hivatalosan,gondolom a sok nacio es az 50 allam+puerto rico kulonbozo kozigazgatasa miatt

opusz1982 2013.06.05. 01:12:07

@mommmmo: Horty 500ezer pesti zsidot mentett meg anno amiert Hitler+Himmler meg is haragudott r. Ez teny. Az o idejebeben is vittek el zsido szarmazasuakat,de elegge meg volt kotve a keze. Ezzel szemben Litvaniaban,Szlovakiaban orommel segitett a helyi lakossag a deportalasban,oket meg sem baszogatja Izrael. 1 zsido sem maradt az emlitett orszagokban. Azert ez elegge szembemegy azzal,h itthon megmentettek fel millio halalra iteltet.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.05. 01:42:19

@opusz1982: en ugy tudom az alkotmany szerint az angol...
amellett hogy nem kizarolagos
mindenesetre az allampolgarsagi vizsgamat angolul tettem le
nem tehettem volna meg sem spanyolul sem magyarul
biztos lehet az alkotmanyt a federal es az allami torvenyeket csurni csavarni, de amerika hivatalos nyelve az angol

opusz1982 2013.06.05. 02:45:24

Nahat,berosalok. Miota laksz mar ott,h megtehetted. Uk-ban min 5 ev,lassan en is fel akarom venni a brit allampolgarsagot. Biztos jobban tudod akkor mint en,en csak igy tanultam fosuliban meg anno

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.05. 08:08:50

@opusz1982:

Nyilván, hogy közös nyelv még nem alkot közös népet, nem is állítottam mást.

Az USA hivatalos nyelve az angol, annak ellenére, hogy erről nincs jogszabály.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.05. 08:13:25

@01234567:

A "kommunista" szó a mai magyar közbeszédben nem kommunistát jelent, hanem egy szimpla szitokszó.

A rendszerváltozás idején volt a nagyobbik fiam 2 éves. Egyszer elmennek a nagyapjával sétálni, meglát közben egy kirakatban egy játékkamiont, mondja a nagyapának, hogy vegye meg. Ő meg persze nem vette meg, Erre a gyerek sírni kezd, majd rákiabál nagyapjára "te kommunista!". Hallotta valahol, s a szövegkörnyezetből azt vonta le, csúnya, rossz embert jelent a szó.

Na, szóval ma is ezt jelenti ez a szó.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.05. 08:18:14

@Mirjam2:

Igen, van ilyen modell is: pl. az USA, Kanada, Svájc.

De Európában gyakoribb azért, hogy az átlagember érdeklődik a politika iránt, viszont mégsem közösíti ki az ellenvéleményt hnagoztatót. Spanyolországban szem- és fültanúja voltam: emberek egymást "fasisztának" és "kommunistának" mondták, s közben együtt ittak és beszélgettek, persze gúnyos megjegyzéseket téve időnként egymás nézeteire, de mégsem közösítve ki a másikat, hiszen együtt voltak egy asztalnál. (Még a spanyol polgárháborúból maradt, hogy a 2 fél "kommunista" és "fasiszta", pedig nem igaz ez teljesen, hiszen azért mások is voltak, de alapvetően így nevezte egymást a 2 tábor.)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.05. 08:19:42

@mommmmo:

Ne viccelj! Többször jártam mind a 2 fő zsidó kiállításon. Honlap is van egyébként, nézd meg.

2013.06.05. 08:33:57

@diggerdriver: Neked fölösleges bármit írni, mert te már eldöntötted a dolgot magadban, innentől kezdve meg nincsen miről beszélnünk.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.06.05. 08:34:41

@Barátusz:
Persze! En is fogok kapni nemi penzt a balesetre, illetve a maradando karosodasra.

2013.06.05. 08:36:53

@mzgldr: 23.

Akkor ő csak mondja, de nem gondolja komolyan. :) Rajoskodni maximum úgy lehet, hogy kint vagy pár hónapig és itthon meg adod a janit, habár, én ennek értelmét nem látom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.05. 08:50:28

@Mirjam2:
Külön öröm hogy akkor nem csak én tapasztalom ezt a románokkal kapscolatban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.06.05. 08:55:09

@Philosoraptor:
Egész jó érveid vannak a kérdéseimre.
Gratula.

Thor vagyok 2013.06.05. 11:08:21

@mommmmo: te lassan beleszeretsz Budapestbe :)

mommmmo 2013.06.05. 12:10:30

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: lehet, hogy ertelmezes kerdese is, de nekem az jott le a kiallitasbol, hogy a Horthy vezetes probalta enyhiteni a helyzetet, es bar diszkriminaltak a zsidokat, viszonylagos biztonsagot is nyujtottak nekik. Viszont utanna, amikor Europaban mar szinte veget ert a zsidouldozes, fenysebesseggel szedtek ossze nalunk a zsidokat, ami teny es valo, nem tortenhetett volna meg lelkes polgari kozremukodes nelkul
Persze gondolom meg egy holocaust kiallitast is mindenki a sajat szemuvegen keresztul lat es ertelmez.

mommmmo 2013.06.05. 12:19:09

Amugy, mar osidok ota nem jartam a Terror Hazaban, nem emlekszem. Kivancsi vagyok a velemenyetekre, erdemes lenne oda elvinni a holland baratom, vagy egy kulfoldi szamara is athato benne a szelsojobbos busmagyaros legkor?
(na persze az is erdekes lehet neki, mint hungricum)

mommmmo 2013.06.05. 12:22:24

Jaj, amugy be akart menni a Blaha Lujza teri Skalaba, de mondtam neki, hogy ott meg mindig kgst~s szarokat arulnak, es fizetni kell a wc~ert a vasarloknak, de erre meg inkabb be akart menni, mert szereti a retrot. Csak akkor mar eleg terhes voltam, szoval inkabb ledumaltam az elmenyrol..

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.05. 12:26:58

@mommmmo: A terror házát ki ne hagyja a holland barátod. Reggel kolbásztöltő verseny, kettőkor vidi-pécs, ötkor th, 8-tól akosh koncert a müpába. Így minden hungaricumot látni fog.

2013.06.05. 14:59:40

@diggerdriver: Te elhatároztál valamit, ami úgy van és pont. Innentől kezdve nincsen értelme, hogy bármit is kifejtsek, meggyőzni meg nem akarlak, és nem is kötelességem.

mommmmo 2013.06.05. 17:16:58

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem vagyok egy nagy tortenesz de a zsidok tomeges osszeszedese mar Horthy utan tortent nem? Legalabbis a kiallitas alapjan.

Amugy kivancsi vagyok, hogy ki tudott volna f@szabban elvezetni egy Hitler es Stalin remuralma koze beekelodott kis orszagot, mint ahogy o tette.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.05. 17:19:42

@mommmmo:

"a zsidok tomeges osszeszedese mar Horthy utan tortent nem?"

Nem. Sőt pont fordítva.

2013.06.05. 17:21:17

@én már a fény gyermeke vagyok: Ez baromság, birkák az emberek, tök lényegtelen, hogy ki éppen az aktuális bohóc, akarom mondani miniszterelnök. Mindenféleképpen tartoznod kell valahova (jobb v. bal), mert semleges nem lehetsz, ha jót akarsz magadnak...

tanato 2013.06.05. 21:01:21

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Így van,Horthy alatt,egyedül azt lehet mentségére felhozni,hogy csak Magyarország német megszállása után volt hajlandó ebbe belemenni.Valamint azt hogy menye erőteljes hatására,nem engedte a fővárosi zsidóságot elhurcolni.Így elkerülte a nürnbergi pert.

tanato 2013.06.05. 21:02:20

@én már a fény gyermeke vagyok: Meg kell nézni a barátodnak,én nem túl régen voltam ott,nagyon érdekes.

tanato 2013.06.05. 21:03:05

@mommmmo: Az előző komment természetesen neked ment.

mommmmo 2013.06.05. 22:37:39

Ok, itt az idezet a Holocaust muzeum honlapjarol Horthyval kapcsolatban:
"1920 és 1944 között a Magyar Királyság kormányzója. 1918-ban az Osztrák-Magyar Monarchia hadiflottájának utolsó parancsnoka. Az 1918-as magyarországi polgári forradalom és az 1919-es kommunista Tanácsköztársaság bukása után lett a király nélküli királyság kormányzója. A két világháború közötti Magyarország államfője. 1938-tól a szélsőjobboldaltól tartva engedélyezte a zsidótörvények megalkotását, de 1944-ig a német nyomás ellenére sem volt hajlandó deportáltatni a zsidókat. A német megszállás után kinevezte a kollaboráns kormányt, visszavonult az államügyektől, de nem mondott le, ezzel mintegy legitimálta a megszállást és a deportálásokat. 1944. júliusában leállította a zsidók kiszállítását és ezzel megmentette a budapesti zsidóságot. A háborúból való kiugrást tétován és következetlenül készítette elő, 1944 októberében a németek a nyilas Szálasi Ferenc javára lemondatták. A háború után nem állították bíróság elé, de Magyarországra nem térhetett vissza."

Link:
www.holokausztmagyarorszagon.hu/index.php?section=1&type=portrait#h

Nem ugy hangzik, mintha o lenne a fo felelos. De lehet panaszkodni a muzeum kuratoriumanal.

Taxomükke (UK) 2013.06.06. 00:53:53

@én már a fény gyermeke vagyok: Magyarországi öt órakor Londonban 4 óra van. Te jövőbelátó vagy?

tanato 2013.06.06. 07:18:15

@mommmmo: Pontosan,nem háborús bűnös,csak a német megszállás után tudták elhurcolni a zsidókat,igaz még ő volt a kormányzó,de már nem volt teljhatalma a megszállás miatt.Júliusban meg leállította a deportálásokat,igaz ekkorra már a vidéki zsidóságot elhurcolták.Szóval nem önként ment bele ebbe,ezért nem i állították bíróság elé,sőt mostanában meg itthon újratemették és sok helyen emlékműve is van.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.06. 09:37:36

@Taxomükke: Mi a kóchengeres faszomat nem lehet érteni egy három szóból álló mondatból? Magyarázzam el? Jó. Én már rég az ötórai teámat iszom, amikor a londoni még vattát köp. Olvasom az ötórai híreket, amit a londoni csak egy óra múlva tud meg. (vigyázat! a mondat nyomokban sumákolást tartalmaz). A londoni le van maradva egy brossurával, és hogy ezt behozza, ahhoz még sok spenótot kell ennie.(vigyázat, ez is)
Ez így komplikált lesz, írom egyszerűbben:
Ezért jó a szovjetúnió, ott már hétkor kilenc van.

Taxomükke (UK) 2013.06.06. 15:33:19

@én már a fény gyermeke vagyok: Jól van na, azt hittem, Magyarországon vagy.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása